De ouders kunnen de partner toch ook jaarlijks een bedrag vrij van schenkbelasting schenken?quote:Op zondag 16 juni 2013 09:21 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dan moet er over het resterende deel (ruim 14.000 - 5.000 belastingvrij = ruim 9000) nog wel schenkbelasting betaald worden, toch?
Of wordt dat omzeild doordat de ruim 14.000 direct voor aflossing wordt gebruikt en daardoor niet als schenking wordt gezien? Lijkt me niet eigenlijk, want die aflossing kun je alleen op eigen naam doen, dus dan moet je dat geld wel eerst ontvangen.
Heel relevant ook voor de mensen hierquote:Op maandag 17 juni 2013 00:21 schreef Fogel het volgende:
Belastingstelsel in Noorwegen is vrij simpel
Heh, dat is vrijwel exact het bedrag waar wij deze maand op gaan uitkomen. Dit is onze eerste maand waarin we serieus naar de uitgaven kijken qua boodschappen. Dus: 1x per week een lijstje maken en aan de hand van het menu boodschappen doen.quote:Op zondag 16 juni 2013 17:22 schreef zwarteweduwe het volgende:
Hier wat ik doe: ik stel mijn boodschappengeld op ¤ 80 per week (pinnen op een vaste dag in de week). Daar moeten twee kinderen en ik van eten.
Wat maken jullie met die aanpak op aan boodschappen per maand? Woon je dicht bij een Makro?quote:Op zondag 16 juni 2013 17:37 schreef blomke het volgende:
Aardappelen en bonen, die doen het hier goed. Verder slaan wij regelmatig groot in bij de Makro
Ksten verlagen is vele malen makkelijker dan je inkomsten verhogen. Voor het tweede ben je namelijk afhankelijk van de arbeidsmarkt, en die is op dit moment niet zo rooskleurig. Ook ben je afhankelijk van je werkgever, die zal ook niet zitten te springen om je een salarisverhoging te geven.quote:Op zondag 16 juni 2013 23:01 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Wat mij een beetje opvalt aan dit topic is dat iedereen maar bezig is om de kosten te verlagen (minder uitgeven). Dat is een mogelijkheid om veel af te lossen.
Is er niemand op het idee gekomen om daarnaast te kijken hoe de inkomsten verhoogd kunnen worden? In tegenstelling tot de uitgaven is dit veel eenvoudiger, omdat er maar 1 impuls is. Schat je eigen marktwaarde in (salariscompas, zoek op monsterboard naar vergelijkbare banen) en loop eens de kamer van je baas binnen!
Been there done that!
Reageer dan op het deel dat wel relevant is.quote:Op maandag 17 juni 2013 00:48 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Heel relevant ook voor de mensen hier
Maar wat hebben wij hier te maken met vage gunstige leningen die in noorwegen blijkbaar wel verstrekt mogen worden, maar in NL zo goed als niet. Medewerkers in de financiele industrie krijgen wel eens wat extra rente korting op hun hypotheek maar daar houdt het ongeveer wel mee op in NL met gunstige leningen.quote:Op maandag 17 juni 2013 08:36 schreef Fogel het volgende:
[..]
Reageer dan op het deel dat wel relevant is.
Kan je bij jouw werkgever zo gunstig lenen (om daar je hypotheek mee af te lossen) dat het opweegt tegen het HRA "verlies"?
In Nederland kon ik ook van mijn werkgever lenen tegen gunstige voorwaardes, en dat was niet in de financiele industrie. Lening krijgen is voor velen makkelijker dan een salarisverhoging waarschijnlijk.quote:Op maandag 17 juni 2013 09:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar wat hebben wij hier te maken met vage gunstige leningen die in noorwegen blijkbaar wel verstrekt mogen worden, maar in NL zo goed als niet. Medewerkers in de financiele industrie krijgen wel eens wat extra rente korting op hun hypotheek maar daar houdt het ongeveer wel mee op in NL met gunstige leningen.
Waarom zou je je HRA verliezen?quote:Op maandag 17 juni 2013 08:36 schreef Fogel het volgende:
[..]
Reageer dan op het deel dat wel relevant is.
Kan je bij jouw werkgever zo gunstig lenen (om daar je hypotheek mee af te lossen) dat het opweegt tegen het HRA "verlies"?
Als je leent bij je werkgever, dat aflost van je hypotheek, verlies je HRA over dat gedeelte van de lening.quote:Op maandag 17 juni 2013 09:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waarom zou je je HRA verliezen?
Je verliest het niet, maar omdat je (in mijn voorbeeld) de hypotheek (deels) aflost, kan je minder betaalde rente aftrekken bij de HRA.quote:Op maandag 17 juni 2013 09:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waarom zou je je HRA verliezen?
Waarom?quote:Op maandag 17 juni 2013 09:26 schreef Blik het volgende:
[..]
Als je leent bij je werkgever, dat aflost van je hypotheek, verlies je HRA over dat gedeelte van de lening.
Jij gaat uit van een complete "hypotheek" via je werkgever. Ik denk dat Fogel gewoon een onderhandse lening bedoelt voor een gedeelte van de hypotheekquote:Op maandag 17 juni 2013 09:27 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waarom?
Je sluit gewoon je hypotheek over, blijkbaar. Of dat nu bij je werkgever, je moeder of je bank is.
Dat maakt natuurlijk niet uit.quote:Op maandag 17 juni 2013 09:29 schreef Blik het volgende:
[..]
Jij gaat uit van een complete "hypotheek" via je werkgever. Ik denk dat Fogel gewoon een onderhandse lening bedoelt voor een gedeelte van de hypotheek
Mag dat dadelijk nog wel met de nieuwe werkkostenregeling die per 2014 in zal gaan?quote:Op maandag 17 juni 2013 09:29 schreef Blik het volgende:
[..]
Jij gaat uit van een complete "hypotheek" via je werkgever. Ik denk dat Fogel gewoon een onderhandse lening bedoelt voor een gedeelte van de hypotheek
Ik denk dat een lening daarbuiten valt, maar misschien kan sanger daar meer over zeggen...quote:Op maandag 17 juni 2013 09:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mag dat dadelijk nog wel met de nieuwe werkkostenregeling die per 2014 in zal gaan?
Dat is lastig te zeggen, we halen dan voor een ¤150,- à ¤200,- . Zeg 1x per maand. Je moet het dan wel van de aanbiedingen hebben én dus groot inslaan. Ik koop er ook wijn, tuin-& kantoorartikelen, 'n trui, broek of paar schoenen als 't 'n merkartikel is.quote:Op maandag 17 juni 2013 00:51 schreef Hallmark het volgende:
Wat maken jullie met die aanpak op aan boodschappen per maand? Woon je dicht bij een Makro?
Daarvoor ga ik naar de supermarkt op de fiets. Scheelt elke dag 2 euro omdat niet met de auto te doen. Scheelt ook dat zowel mijn ega als ik geen reiskosten hebben om op het werk te komen. En als die kosten er wel zijn een 100% belasting vrij vergoeding.quote:Op maandag 17 juni 2013 17:35 schreef Pap89 het volgende:
Voor kleding gaat mijn vrouw ook graag langs, zeker met acties kun je daar leuk (merk)spul voor goede prijzen + als je dan ook voor andere huishoudelijke spullen/boodschappen voor de wat langere termijn, scheelt dat ook weer reiskosten etc.
Precies. Waspoeder en vaatwastabletten in de aanbieding bijv. Heb je wel voor 3 jaar vaatwastabletten......quote:Op maandag 17 juni 2013 17:35 schreef Pap89 het volgende:
Voor kleding gaat mijn vrouw ook graag langs, zeker met acties kun je daar leuk (merk)spul voor goede prijzen + als je dan ook voor andere huishoudelijke spullen/boodschappen voor de wat langere termijn, scheelt dat ook weer reiskosten etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |