En weer verder.quote:
Al een paar jaar loste ik mondjesmaat wat extra af. De niet-aftrekbare lening t.b.v. de provisie voor het hypotheekadvies bijvoorbeeld. Stelde maandelijks niet heel veel voor, en zette eerlijk gezegd ook geen echte zoden aan de dijk. Maar extra aflossen was mij in ieder geval niet vreemd.
Sinds ongeveer een jaar ben ik duidelijk fanatieker aan het aflossen. In eerste instantie vooral op grond van mijn eigen gezond verstand (mijn inkomen zal de komende jaren vooral afnemen, en dus heb ik er een groot belang bij om de vaste lasten naar beneden te krijgen). Maar ik ben ook meegenomen door de flow die bovenstaand boek creëerde.
Inmiddels heb ik van aflossingsvrije gedeelte 19 procent afgelost. Ben ik best trots op. Want eerlijk is eerlijk, het is een beetje zoals afvallen: je hebt een lange adem nodig (of een winnend lot), en je hebt soms het idee dat je met een skelter naar Spanje onderweg bent.
Maar ja, de maandlasten lopen wel elke maand een klein stukje terug, Daar word ik dan weer blij van
Zijn er andere fanatieke extra aflossers hier? Hoe gaat het bij jullie?
-edit-
Verder lezen over dit onderwerp?
http://spaarcentje.blogspot.nl/
of
http://www.watkosteengezin.nl/ (die lossen wel met bákken af, dat haal ik echt niet!)
Wat?quote:Op maandag 17 juni 2013 18:18 schreef Deetch het volgende:
Ik geloof alleen wel dat er nog iets is als je meer aflost dan je aflossingvrije deel ivm kapitaalopbouw en vermogensbelasting maar dat zien we dan wel weer.
Uiteraard kun je dat zelf kiezen (of: dat kon je...van box 1 naar box 3). Het stomme is dat nogal weinig adviseurs dat vragen en er gewoon een KEW van maken, 'omdat dat fiscaal zo lekker is', terwijl dat gewoon iets is dat overlegd moet worden.quote:Op maandag 17 juni 2013 18:34 schreef Deetch het volgende:
Kun je kiezen dan in welke box je je spaarverzekering zet? Ik ben volgens mij best slim maar van deze financiele business heb ik weiig kaas gegeten, het is allemaal zo onoverzichtelijk.
Ja, dat is dus zo'n typische hypotheekboeren-fout. Niet iedereen gaat immers voor 'zoveel mogelijk HRA' (er zijn ook mensen die het liefst netto in z'n totaliteit, over de gehele looptijd, zo min mogelijk betalen aan de bankquote:Op maandag 17 juni 2013 18:40 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Uiteraard kun je dat zelf kiezen (of: dat kon je...van box 1 naar box 3). Het stomme is dat nogal weinig adviseurs dat vragen en er gewoon een KEW van maken, 'omdat dat fiscaal zo lekker is', terwijl dat gewoon iets is dat overlegd moet worden.
O, ik moest hem even drie keer lezen! Na een jaar zijn je maandlasten met ¤ 50 gezakt! Dat is ongeveer ¤ 10.000 aflossen (ja, hangt af van je rentepercentage).quote:Op maandag 17 juni 2013 18:18 schreef Deetch het volgende:
Per jaar zakken mijn maandelijkse hypotheeklasten met ongeveer 50,-- per maand.
Wat voor hypotheek heb je? (Misschien heb je dat al in een eerder topic gezet, maar heb ik dat niet meer op m'n netvlies).quote:Op maandag 17 juni 2013 18:18 schreef Deetch het volgende:
Per jaar zakken mijn maandelijkse hypotheeklasten met ongeveer 50,-- per maand. Dat geld kan ik dan weer gebruiken om extra af te lossen dus zo is het een zichzelf versterkend proces.![]()
Ik geloof alleen wel dat er nog iets is als je meer aflost dan je aflossingvrije deel ivm kapitaalopbouw en vermogensbelasting maar dat zien we dan wel weer.
Nee, inderdaad niet. Ik neem mezelf kwalijk dat ik me er pas vrij laat in heb verdiept. Achteraf hoor. Maar ik vond mezelf altijd vreselijk blont in dit soort dingen.quote:Op maandag 17 juni 2013 19:22 schreef blomke het volgende:
Wat ik zie, is dat mensen met allerlei soorten van (bank)spaarhypotheken, er voor beginnen te kiezen om gedurende de looptijd, al af te lossen op de hypotheekschuld. Blijkbaar begint het probleem van "huis onder water staan" en je spaargeld in een star product gezet te hebben, i.p.v. af te lossen, nu de prijzen gestaag dalen en blijven dalen, breed door te dringen. Maar daar heeft de hypotheekadviseur waarschijnlijk nooit op gewezen.
Je mag het eindbedrag niet verhogen.quote:Op maandag 17 juni 2013 19:33 schreef zwarteweduwe het volgende:
Even voor mijn begrip nog @blomke,
als ik dus eerder dan over de afgesproken 30 jaar af wil van mijn KEW en bijbehorende lening, dan:
1. stort ik nu bij in mijn KEW met de mededeling dat het niet bedoeling is dat mijn maandlasten daarna omlaag gaan, maar dat de bijstorting bedoeld is om een hoger eindbedrag te behalen (en hierbij let ik ook nog op de 1:7 bandbreedte);
2. en/of los ik extra af op de lening.
In beide gevallen heb ik eerder dan over de looptijd mijn einddoel bereikt (= lening = KEW spaarpot). Dan ga ik naar de bank, en zeg: los het een maar met het ander af.
Met de randvoorwaarde dat de KEW 20 jaar of langer heeft gelopen, omdat je vrijstelling anders (te) klein is.
Snap ik het zo?
Je hebt gelijk. Ik bedoelde het anders:quote:Op maandag 17 juni 2013 19:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je mag het eindbedrag niet verhogen.
Als het zo makkelijk is, waarom zijn er dan een boek en 3 topics over?quote:Op maandag 17 juni 2013 07:51 schreef Blik het volgende:
[..]
Ksten verlagen is vele malen makkelijker dan je inkomsten verhogen. Voor het tweede ben je namelijk afhankelijk van de arbeidsmarkt, en die is op dit moment niet zo rooskleurig. Ook ben je afhankelijk van je werkgever, die zal ook niet zitten te springen om je een salarisverhoging te geven.
Mijn werk is toch heel anders dan "omrijden" of "bezuinigen op energie". Hoe wel het werk wel met energie te maken heeftquote:Op maandag 17 juni 2013 20:18 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
De energie die nu verspeeld wordt door te zoeken naar goedkope dingen (om rijden voor de makro, douche-timer installeren![]()
, etc) kan veel beter worden gebruikt om net een tandje extra te geven op je werk.
Ik zie heel veel kantoormensen die kansen laten schieten, omdat ze om 16u29 naar huis gaan en/of parttime werken. Ik klaag niet hoor, des te meer mogelijkheden zijn er voor mijquote:Op maandag 17 juni 2013 20:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Mijn werk is toch heel anders dan "omrijden" of "bezuinigen op energie". Hoe wel het werk wel met energie te maken heeft.
Nu ik begrijpen jou. Maar een kantorbaan is ook typisch om om 16:29 naar huis te gaanquote:Op maandag 17 juni 2013 20:36 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Ik zie heel veel kantoormensen die kansen laten schieten, omdat ze om 16u29 naar huis gaan en/of parttime werken.
95% van de mensen heeft een kantoorbaanquote:Op maandag 17 juni 2013 20:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Nu ik begrijpen jou. Maar een kantorbaan is ook typisch om om 16:29 naar huis te gaan.
Hoe dan?quote:Op maandag 17 juni 2013 20:39 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Je moet het zelf leuk maken
Die zullen er vast wel zijn. Maar ik geef het liefst netto zo min mogelijk uit, dus als ik moet kiezen tussen X aan de overheid, of X min 20% aan de bank, dan wordt het X - 20%.quote:Op maandag 17 juni 2013 19:20 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Niet iedereen gaat immers voor 'zoveel mogelijk HRA' (er zijn ook mensen die het liefst netto in z'n totaliteit, over de gehele looptijd,zo min mogelijk betalen aan de bank) maar dat lijkt dus altijd wel het uitgangspunt.
Wanneer ben je voor het laatst buiten geweestquote:Op maandag 17 juni 2013 20:39 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
95% van de mensen heeft een kantoorbaan![]()
Wowquote:Op maandag 17 juni 2013 18:16 schreef Deetch het volgende:
Het heeft wel even pijn gedaan want ik had mezelf op een strilt consumptie-dieet gezet met zakgeld enzo
Het is dichter in de buurt van ¤ 20k per jaar aflossen (ivm HRA), maar dat strookt niet met de ¤ 20k in 3 jaar (of Deetch bedoelde 3 jaar ieder jaar ¤ 20k).quote:Op maandag 17 juni 2013 19:23 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
O, ik moest hem even drie keer lezen! Na een jaar zijn je maandlasten met ¤ 50 gezakt! Dat is ongeveer ¤ 10.000 aflossen (ja, hangt af van je rentepercentage).
Goed werk hoor!
Kosten verlagen heb je zelf direct invloed op, daarom zijn daar topics over, om daar informatie over in te winnen. bij inkomsten verhogen ben je afhankelijk van een derde, en iedere boerenlul kan bedenken dat je door hard te werken eerder in aanmerking komt voor promotie danwel salarisverhoging.quote:Op maandag 17 juni 2013 20:18 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
[..]
Als het zo makkelijk is, waarom zijn er dan een boek en 3 topics over?
De energie die nu verspeeld wordt door te zoeken naar goedkope dingen (om rijden voor de makro, douche-timer installeren![]()
, etc) kan veel beter worden gebruikt om net een tandje extra te geven op je werk.
Maargoed ik begrijp ook dat niet iedereen <30 en hoogopgeleid is, net zo goed dat ook niet iedereen kán besparen op alle punten.
Die bank is inmiddels waarschijnlijk óók "de overheid", of niet soms?quote:Op maandag 17 juni 2013 21:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die zullen er vast wel zijn. Maar ik geef het liefst netto zo min mogelijk uit, dus als ik moet kiezen tussen X aan de overheid, of X min 20% aan de bank, dan wordt het X - 20%.
Juist. Ingewikkelder is het niet.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:29 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het maakt mij geen reet uit of ik nu aan de bank of aan de belastingdienst betaal, maar ik hou het totale bedrag graag zo laag mogelijk. En dat is toch echt een kwestie van eens eventjes narekenen.
22 jaar geleden waarschijnlijk wel, maar tijden veranderen he. De hypotheekrente was toen een tikje hoger...quote:Ik vind het persoonlijk vrij vreemd dat mensen het zo "fijn" vinden om die optimale HRA te vangen, terwijl ze uiteindelijk veel meer betalen aan de bank...
Totale onzin. Dat ligt helemaal aan je hypotheekrente, en wat je daarvan terugkrijgt, en het rendement wat je zelf (al dan niet door sparen/beleggen) kunt halen.quote:het is nog steeds zo dat hoe hoog je belastingaftrek ook is, je uiteindelijk toch echt nog steeds het meeste zelf betaalt.
Inderdaad. Zal me een bestseller geworden zijn zeg.quote:(had ik dat boek maar geschreven...)
Precies. Nogmaals, ik ben absoluut niet tegen aflossen, zeker als je het aan discipline ontbreekt, maar het is gewoon niet waar.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Juist. Ingewikkelder is het niet.
[..]
22 jaar geleden waarschijnlijk wel, maar tijden veranderen he. De hypotheekrente was toen een tikje hoger...
[..]
Totale onzin. Dat ligt helemaal aan je hypotheekrente, en het rendement wat je zelf (al dan niet door sparen/beleggen) kunt halen.
[..]
Inderdaad. Zal me een bestseller geworden zijn zeg.
Juist. En vergeet niet dat er altijd wat kan gebeuren wat je niet voorzien hebt.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:46 schreef 44pje het volgende:
[..]
Precies. Nogmaals, ik ben absoluut niet tegen aflossen, zeker als je het aan discipline ontbreekt, maar het is gewoon niet waar.
Mijn eigen voorbeeld:
Tot aan de VRH grens is het voor mij financieel voordeliger om niet af te lossen wanneer ik een rendement van 2,55% op mijn spaargeld weet te halen.
Boven de VRH grens is dit 3,75%
Wanneer we 52% belasting gaan betalen wordt het (incl. VRH) 3,3%.
Op een spaardeposito kan je nu tot 3,85% krijgen voor 10 jaar vast. Dan kan ik over 10 jaar alsnog kiezen om mijn hypotheek af te lossen en de winst in mijn zak te steken.
Zekers. Juist in díe tijd werd door hypotheekboeren het sprookje verkocht dat "huizenprijzen nooit meer zouden dalen, enzovoorts. "quote:Op maandag 17 juni 2013 22:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
22 jaar geleden waarschijnlijk wel, maar tijden veranderen he. De hypotheekrente was toen een tikje hoger...
Oh ja?quote:Totale onzin. Dat ligt helemaal aan je hypotheekrente, en wat je daarvan terugkrijgt, en het rendement wat je zelf (al dan niet door sparen/beleggen) kunt halen.
Dat ben ik met je eens, maar als ik het her-en-der zo lees, is de wiskunde het niet met je eens.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
De beste hypotheek = GEEN hypotheek. Is gewoon een waarheid als een koe.
Resultaten uit het verleden....quote:Op maandag 17 juni 2013 23:36 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar als ik het her-en-der zo lees, is de wiskunde het niet met je eens.
Als je bijv. de laatste ton van je hypotheek open laat staan, en met je geld niet aflost maar belegt, dan zul je daar historisch gezien geld aan overhouden.
De kans is groot dat als je ipv aflossen het geld op spaardeposito's had gezet, je nu net zo *zowat *gratis* woonde en daarnaast nog een paar (tien)duizend euro extra had op je spaarrekeningquote:Op maandag 17 juni 2013 23:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Zekers. Juist in díe tijd werd door hypotheekboeren het sprookje verkocht dat "huizenprijzen nooit meer zouden dalen, enzovoorts. "
Natuurlijk.
[..]
Oh ja?
Ik woon inmiddels zowat *gratis*, doordat ik mijn destijds gekochte tent inmiddels heb afbetaald.
Vind ik persoonlijk best fijn.![]()
De beste hypotheek = GEEN hypotheek. Is gewoon een waarheid als een koe.
Snap ik.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:36 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar als ik het her-en-der zo lees, is de wiskunde het niet met je eens.
Als je bijv. de laatste ton van je hypotheek open laat staan, en met je geld niet aflost maar belegt, dan zul je daar historisch gezien geld aan overhouden.
Ik heb werkelijk geen flauw idee wat dat te maken zou KUNNEN hebben met of het rendabeler is om wel of niet af te lossen.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Zekers. Juist in díe tijd werd door hypotheekboeren het sprookje verkocht dat "huizenprijzen nooit meer zouden dalen, enzovoorts. "
Natuurlijk.
En? Als je dat geld in plaats van afgelost had, verstandig opzij had gezet had je ook 'gratis' gewoond schat ik zo. Non argument.quote:Oh ja?
Ik woon inmiddels zowat *gratis*, doordat ik mijn destijds gekochte tent inmiddels heb afbetaald.
Vind ik persoonlijk best fijn. Kan ook lekker sparen van het uitgespaarde bedrag wat ik anders maandelijks kwijt zou zijn aan de bank.![]()
Laten we het maar niet over koeien hebben...quote:De beste hypotheek = GEEN hypotheek. Is gewoon een waarheid als een koe.
Dit zegt genoeg over jouw kennis over genoemde kwestie lijkt me zo.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen flauw idee wat dat te maken zou KUNNEN hebben met of het rendabeler is om wel of niet af te lossen.
Daar hebben namelijk de huizenprijzen geen fuck mee te maken. Wat er wel mee te maken heeft is tegen hoeveel procent je geleend hebt, voor wat voor periode, en wat het huidige rendement is wat je zelf kunt behalen.
Nu even dapper zijn he...quote:Op maandag 17 juni 2013 23:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit zegt genoeg over jouw kennis over genoemde kwestie lijkt me zo.
Ga lekker lenen, jôh.
Tophypotheekje lijkt me aan jou wel besteed. En zeker ook aan de bank!
"Bij vlagen zinvol?"
Ik kijk uit maar die 'vlaag'.
60% spaarverzekering 40% aflossingvrij, totaal bedrag was 150 (nog zo'n voordeel van in Groningen wonen)quote:Op maandag 17 juni 2013 19:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat voor hypotheek heb je? (Misschien heb je dat al in een eerder topic gezet, maar heb ik dat niet meer op m'n netvlies).
Toen ik mijn DUO en lopend kredie afloste 150 eu per maand, sindsdien wat verhoogt, maar als je eenmaal ontwent bent blijk je helemaal niet zo veel meer nodig te hebbenquote:Op maandag 17 juni 2013 21:47 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Wow![]()
Dit is feitelijk wat ik vorige maand begonnen ben. Ik ben 500 euro per maand gaan aflossen, en heb een paar budgetten aangelegd, o.a. voor de kroeg, voor uit eten, en voor hobby.
Bij elkaar 250 "speelgeld". Hoeveel gebruik jij daarvoor?
En in die jaren, waar ben je tegenaan gelopen qua minderen van willekeurige uitgaven?
Net zoals dat iedere boerenlul kan bedenken dat als je de CV in de winter een paar graadjes kouder zet, je een hoop kunt besparen. Iedereen weet het, maar toch is er blijkbaar een boek voor nodig. Iedereen weet dat er mogelijkheden zijn voor meer inkomsten, maar (bijna) niemand maakt er gebruik van, of durft het niet, in onzekere tijden - de werkgevers zijn de lachende derde.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:28 schreef Blik het volgende:
[..]
Kosten verlagen heb je zelf direct invloed op, daarom zijn daar topics over, om daar informatie over in te winnen. bij inkomsten verhogen ben je afhankelijk van een derde, en iedere boerenlul kan bedenken dat je door hard te werken eerder in aanmerking komt voor promotie danwel salarisverhoging.
Ik begrijp je gezonde verstand! Maar, jij vergeet 1 ding! Namelijk dat een gulden toen, ongeveer net zoveel is als een euro nu (22 jr later). Maw waar jij vroeger 2000 gulden verdiende, zal het nu 2000 euro zijn. Nog even los van salarisstijging en huizenprijsstijging/daling. Dat betekent dat je niet eenvoudigweg de totale lasten over 30 jaar kan pakken en delen door 30, hier moet de inflatiecorrectie nog overheen. (omdat je inkomen ieder jaar stijgt met 1,5-2%, maar de hypotheek blijft gelijk, dus ieder jaar worden je woonlasten iets lager).quote:Op maandag 17 juni 2013 22:29 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Die bank is inmiddels waarschijnlijk óók "de overheid", of niet soms?
Wat ik bedoelde te zeggen is dit:
Zo'n 22 jaar geleden kochten mijn toenmalige echtgenoot en ik ons eerste hutje, waar een hypotheek van maar liefst 45K (omgerekend in euro's dus) mee gemoeid was. De hypotheekboer probeerde ons een spaarconstructie over 30 jaar aan te smeren, anders zouden we vanwege de HRA "fiscaal een dief van onze portemonnee zouden zijn".
Jaja. Ik trok de rekenmachine erbij en kwam al snel tot de conclusie dat de hele boel in 20 jaar in annuïteiten - daadwerkelijk afbetalen dus - ons uiteindelijk netto-in-totaal (dus inclusief HRA-"voordeel") een x-keer een 5-cijferig bedragje aan betaalde kosten in ons voordeel zou schelen.
Het maakt mij geen reet uit of ik nu aan de bank of aan de belastingdienst betaal, maar ik hou het totale bedrag graag zo laag mogelijk. En dat is toch echt een kwestie van eens eventjes narekenen, en je niet blind staren op "optimale HRA, hijg hijg".
Ik vind het persoonlijk vrij vreemd dat mensen het zo "fijn" vinden om die optimale HRA te vangen, terwijl ze uiteindelijk in totaal veel meer betalen aan de bank... het is nog steeds zo dat hoe hoog je belastingaftrek ook is, je uiteindelijk toch echt nog steeds het meeste zelf betaalt.
(had ik dat boek maar geschreven...)
No worries, het is idd 20k in drie jaar en afgelopen jaar vlak voor en na de jaargrens ook nog eens af heb gelost op de hypotheek (12K in totaal) omdat ik een financiële meevaller had en de auto heb verkocht (blijkt dat ik hem eigenlijk niet nodig heb). En omdat ik geen schuld bij IBG of bank had bleef er ook meer geld over om te sparen voor aflossen. Dus nogmaals een zelfversterkend effect.quote:Op maandag 17 juni 2013 21:48 schreef 44pje het volgende:
[..]
Het is dichter in de buurt van ¤ 20k per jaar aflossen (ivm HRA), maar dat strookt niet met de ¤ 20k in 3 jaar (of Deetch bedoelde 3 jaar ieder jaar ¤ 20k).
Sorry, ik kon het niet laten![]()
Precies, en geen schuld is natuurlijk een prachtige situatie om je nu in te bevinden. Ik ben ook begonnen omdat ik het gevoel heb (denk ik net als jij) dat ik dan wat meer rust heb.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:41 schreef HetKlusKonijn het volgende:
In mijn geval gaat het erom om mijn maandelijkse lasten zo laag mogelijk te krijgen en te houden aangezien ik in het verleden goed geboerd heb, maar nu helaas werkloos ben en vanwege mijn leeftijd weinig kans meer maak op een (goed) betaalde baan.
Ik heb een beetje het idee dat als je die stap eenmaal gemaakt heb, je eigenlijk een soort inenting krijgt. Dus je wordt een beetje immuun voor verleidingen, omdat je als gewoonte hebt om dan direct te denken "mwah prijzig laat maar".quote:Op maandag 17 juni 2013 23:57 schreef Deetch het volgende:
Toen ik mijn DUO en lopend kredie afloste 150 eu per maand, sindsdien wat verhoogt, maar als je eenmaal ontwent bent blijk je helemaal niet zo veel meer nodig te hebben
Wees je bewust van alles wat je uitgeeft. in het begin pinde ik mijn "zakgeld" cash en zag ik dus precies wat ik met mijn geld deed. Hou goed bij wanneer je wat waarvoor uitgeeft (een kasboek zeg maar) en wees kritisch op jezelf.quote:Op maandag 17 juni 2013 21:47 schreef Hallmark het volgende:
[..]
En in die jaren, waar ben je tegenaan gelopen qua minderen van willekeurige uitgaven?
yep, en als je dan toch eens een (grote) aanschaf doet heb je er goed over nagedacht en er extra veel lol van.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 00:23 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Ik heb een beetje het idee dat als je die stap eenmaal gemaakt heb, je eigenlijk een soort inenting krijgt. Dus je wordt een beetje immuun voor verleidingen, omdat je als gewoonte hebt om dan direct te denken "mwah prijzig laat maar".
Hoewel de toon van de discussie wat naar wordt, heeft bijvlagenzinvol hierin wel gelijk.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit zegt genoeg over jouw kennis over genoemde kwestie lijkt me zo.
Ga lekker lenen, jôh.
Tophypotheekje lijkt me aan jou wel besteed. En zeker ook aan de bank!
"Bij vlagen zinvol?"
Ik kijk uit maar die 'vlaag'.
Je hoeft niet te beleggen hoor, meestal is bij de bank voor 5 jaar vastzetten genoeg om geld over te houden.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:36 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Wat ik met mijn post bedoelde is dat je waarschijnlijk niet alles hebt meegenomen in je berekening van de ¤50 per maand lastenvermindering. Ik vermoed dat je de spaarrente en de HRA niet hebt meegenomen, dat geeft een vertekenend beeld natuurlijkquote:Op dinsdag 18 juni 2013 00:15 schreef Deetch het volgende:
[..]
No worries, het is idd 20k in drie jaar en afgelopen jaar vlak voor en na de jaargrens ook nog eens af heb gelost op de hypotheek (12K in totaal) omdat ik een financiële meevaller had en de auto heb verkocht (blijkt dat ik hem eigenlijk niet nodig heb). En omdat ik geen schuld bij IBG of bank had bleef er ook meer geld over om te sparen voor aflossen. Dus nogmaals een zelfversterkend effect.
Inmiddels is het meer en meer een principe dan een financiële kwestie, gewoon om te kijken waar je je allemaal los van kunt maken. Volgend jaar is het plan om een windmolen (-deel) te kopen zodat ik "eigen" stroom heb omdat ik helaas geen toestemming van de VvE heb gekregen voor zonnepanelen.
Dat heet speculeren met geleend geld. En die 10 jaar vaste rente voor 4% klinkt leuk, maar wat is je rendement als de rente in de eerste 5 jaar verdubbeld en je een hypotheek met flexibele rente hebt. Want vaak kunnen deze constructies met zulke grote verschillen in rente alleen door een hypotheek met flexibele rente. Waarom zou je met dat geld dan eigenlijk nog genoegen nemen met die scamele 4% rente als je het belegt kan je wel 10 % halen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 07:30 schreef 44pje het volgende:
Anders gezegd: Als iemand je aanbiedt om ¤10k te lenen voor 10 jaar voor een vaste rente van netto 2%, terwijl je hetzelfde geld meteen vast kunt zetten voor 10 jaar voor een vaste rente van netto 4%, zou je het dan doen?
Goeie tips, ik ben al met een aantal zaken begonnen maar ben nog niet zo ver.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 00:31 schreef Deetch het volgende:
Wees je bewust van alles wat je uitgeeft.
Goede kwaliteit spullen (kleding, eten) mogen wat kosten, een merk echter niet. (500 eu per jaar)
Je noemt nou een paar dingen. Waar ben je nu precies in geïnteresseerd?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:01 schreef kevert het volgende:
Zijn er hier eigenlijk ook mensen die niet aflossen?
Er zullen er toch ook genoeg zijn zonder tophypotheek die niet dwangmatig aan het aflossen zijn?
Vind het een mooi streven hoor het aflossen en zeker als je huis onderwater staat maar geldt dit alleen voor mensen die snel weer een ander huis willen kopen of ook voor mensen die hun droomhuis hebben gevonden en hier heel hun leven willen wonen.
Ja, of nog lager.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:05 schreef kevert het volgende:
nou de mensen die hier aan het aflossen zijn, zijn dit mensen met een tophypotheek of ook mensen die bijv op 80% van de waarde van hun huis zitten?
Ik zit op 62% nu.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:05 schreef kevert het volgende:
nou de mensen die hier aan het aflossen zijn, zijn dit mensen met een tophypotheek of ook mensen die bijv op 80% van de waarde van hun huis zitten?
Waarom zou je alleen een huis aflossen waar je heel je leven in wilt wonen, wat is jou logica daar achter?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:01 schreef kevert het volgende:
Vind het een mooi streven hoor het aflossen en zeker als je huis onderwater staat maar geldt dit alleen voor mensen die snel weer een ander huis willen kopen of ook voor mensen die hun droomhuis hebben gevonden en hier heel hun leven willen wonen.
Dat verschilt.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:07 schreef kevert het volgende:
Is het doel dan ook totale aflossing of zeg maar 50%?
Bijleenregelingquote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom zou je alleen een huis aflossen waar je heel je leven in wilt wonen, wat is jou logica daar achter?
Ik zit op 74,5% van mijn 100% aflossingsvrije hypotheek en doe er niks meer aan voorlopig. Alleen als er echt geld over is stop ik het er weer in.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:05 schreef kevert het volgende:
Oh, de bankspaar reken ik niet mee.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:15 schreef kevert het volgende:
Ik zit nu op 77% en heb ook nog niets afgelost, langzaam loopt wel mijn bankspaar bedrag op.
Ben wel van plan om jaarlijks mijn HRA erin te stoppen maar dat is ook het enige.
Niet in het berekenen van percentage dat op de hypotheek is afgelost, want virtueel telt niet.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:17 schreef kevert het volgende:
Ik ook niet maar het loopt wel op.
Aan de andere kant waarom zou je het niet meerekenen het is toch geld wat gebruikt wordt om uiteindelijk een deel van je hypotheek af te lossen
Nooit van gehoord.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:28 schreef daanko het volgende:
Je moet toch ook nog rekening houden dat als je hypotheek onder de woz komt, de overwaarde meetelt voor de vermogensbelasting? Of is dit onzin / niet noemenswaardig?
Dit is een reden voor mij om niet veel verder af te lossen.
Krijg je dan ook dubbele aftrek bij een onderwaarde.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:28 schreef daanko het volgende:
Je moet toch ook nog rekening houden dat als je hypotheek onder de woz komt, de overwaarde meetelt voor de vermogensbelasting? Of is dit onzin / niet noemenswaardig?
Maar het is nog niet afgelost.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:17 schreef kevert het volgende:
Aan de andere kant waarom zou je het niet meerekenen het is toch geld wat gebruikt wordt om uiteindelijk een deel van je hypotheek af te lossen
De eigen woning is vrijgesteld in box 3quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:28 schreef daanko het volgende:
Dat is inderdaad onzinquote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:28 schreef daanko het volgende:
Betaal je dan zo weinig / ontvang je dan zoveel rente dat het de moeite loont om niet af te lossen?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:40 schreef daanko het volgende:
Ik zit wel met twee hypotheken, dan had het wellicht daar mee te maken.
En dan specifiek over de aflossing op het huis waar ik niet in woon, neem ik dan aan.
Sparen = speculerenquote:Op dinsdag 18 juni 2013 08:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat heet speculeren met geleend geld. En die 10 jaar vaste rente voor 4% klinkt leuk, maar wat is je rendement als de rente in de eerste 5 jaar verdubbeld en je een hypotheek met flexibele rente hebt. Want vaak kunnen deze constructies met zulke grote verschillen in rente alleen door een hypotheek met flexibele rente. Waarom zou je met dat geld dan eigenlijk nog genoegen nemen met die scamele 4% rente als je het belegt kan je wel 10 % halen.
Ik betaal me juist aan beide hypotheken scheel.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:34 schreef Deshain het volgende:
[..]
Betaal je dan zo weinig / ontvang je dan zoveel rente dat het de moeite loont om niet af te lossen?
Wanneer je rente op je hypotheek een kortere vaste rente periode heeft als de depostito's die 10 jaar vast staan is dat wel degelijk speculeren.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:42 schreef 44pje het volgende:
Sparen = speculerenDat wist ik niet, ik dacht dat ik met mijn geld op de spaarrekening niet aan het speculeren was.
Dan weet ik wel wat de reden is dat je niet (verder) aflost.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:45 schreef daanko het volgende:
[..]
Ik betaal me juist aan beide hypotheken scheel.
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:28 schreef daanko het volgende:
Dat geeft wel een vertekenend beeld.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Niet in het berekenen van percentage dat op de hypotheek is afgelost, want virtueel telt niet.
Nee, de eigen woning staat überhaupt niet in box 3. Deze staat in box 1.quote:
Wat was hier onduidelijk aan dan?:quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer je rente op je hypotheek een kortere vaste rente periode heeft als de depostito's die 10 jaar vast staan is dat wel degelijk speculeren.
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 07:30 schreef 44pje het volgende:
[..]
Anders gezegd: Als iemand je aanbiedt om ¤10k te lenen voor 10 jaar voor een vaste rente van netto 2%, terwijl je hetzelfde geld meteen vast kunt zetten voor 10 jaar voor een vaste rente van netto 4%, zou je het dan doen?
[..]
Ook de eerste eigen woning zonder hypotheek valt in box 1quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:42 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dat is inderdaad onzin![]()
Een woning waar je HRA voor krijgt valt niet onder vermogen.
En wel meerekenen en dan beweren dat je al x% hebt afgelost geeft geen vertekenend beeld?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:48 schreef 44pje het volgende:
Dat is geneuze
[..]
Dat geeft wel een vertekenend beeld.
Volgens die redenatie los ik ook 0,0 af op mijn hypotheek, terwijl ik over 20 tot 30 jaar wel mijn hypotheek volledig aflos.
Daar is niets onduidelijk aan, maar zulke aanbieding komen niet vaak voor. Jij rekent met netto rentes waarbij we weten dat de 52% tarief op dit moment al nog langzaam afgebouwd wordt. En ik er rekening mee houdt dat de overheid zelfs het tarief op den duur maximaliseert op 30%.quote:
Ja, dat is toch de letterlijke uitleg van een vrijstelling in box 3. Hij staat er nooit in. Dat er 'inkomsten' uit de eigen woning zijn welke in box 1 horen doet daar niks aan af.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, de eigen woning staat überhaupt niet in box 3. Deze staat in box 1.
Ja dat van die rente klopt wel, al krijg je in plaats daarvan meer rente op je bankspaar (dat is het hele idee ervan).quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En wel meerekenen en dan beweren dat je al x% hebt afgelost geeft geen vertekenend beeld?
Het is een kwestie van zorgvuldig formuleren. Je spaart dus voor aflossing. Dat is wat anders dan al afgelost hebben. Al was het maar omdat je natuurlijk al die tijd rente blijft betalen.
Dit komt juist heel erg vaak voor en ik reken daarom juist met 42% tarief en met realistische vaste hypotheekrente.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar is niets onduidelijk aan, maar zulke aanbieding komen niet vaak voor. Jij rekent met netto rentes waarbij we weten dat de 52% tarief op dit moment al nog langzaam afgebouwd wordt. En ik er rekening mee houdt dat de overheid zelfs het tarief op den duur maximaliseert op 30%.
Een vrijstelling is wat anders dan 'er niet in staan'. De eerste 21.000 euro is vrijgesteld van heffing. Maar hij hoort wel degelijk in box 3.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:23 schreef Deshain het volgende:
[..]
Ja, dat is toch de letterlijke uitleg van een vrijstelling in box 3. Hij staat er nooit in. Dat er 'inkomsten' uit de eigen woning zijn welke in box 1 horen doet daar niks aan af.
Maar die voorbeelden zijn toch net even andersquote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een vrijstelling is wat anders dan 'er niet in staan'. De eerste 21.000 euro is vrijgesteld van heffing. Maar hij hoort wel degelijk in box 3.
Je belastbaar inkomen is niet vrijgesteld in box 3, hij staat er simpelweg niet in, net zoals het aanmerkelijk belang (om maar een paar voorbeelden te geven).
Nee. De eigen woning is fiscaal wel echt iets anders dan 'een woning'. Die staat in box 1; niet omdat hij vrijgesteld is in box 3, maar omdat hij belast wordt in box 1.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:28 schreef Deshain het volgende:
[..]
Maar die voorbeelden zijn toch net even anders
In box 3 staan al je woningen in bezit, behalve je eigen woning/hoofdverblijf.
Mijn hypotheekrente is 5.1% voor 20 jaar vast. En mijn spaargeld ondanks mijn jaarlijkse aflossing zit boven de VRH heffing.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:24 schreef 44pje het volgende:
[..]
Ja dat van die rente klopt wel, al krijg je in plaats daarvan meer rente op je bankspaar (dat is het hele idee ervan).
[..]
Dit komt juist heel erg vaak voor en ik reken daarom juist met 42% tarief en met realistische vaste hypotheekrente.
Sterker nog, ik weet bijna zeker dat het voor jou ook geldt. Hoe hoog is je hypotheekrente en wat is de looptijd? Dan reken ik het je voor.
Men denkt juist teveel in lange termijn waarbij men zich rijk rekent met inflatie, en schulden die straks zogenaamd aan het eind van de looptijd met 1 jaar salaris af te tikken zouden moeten zijn.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 13:01 schreef jcdenboer het volgende:
Het wordt tijd dat we met z'n allen in Nederland is op lange termijn gaan denken in plaats van zo kortzichtig te zijn.
Aanname is belastingschijf 42% (52%)quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn hypotheekrente is 5.1% voor 20 jaar vast. En mijn spaargeld ondanks mijn jaarlijkse aflossing zit boven de VRH heffing.
Klopt ookquote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:08 schreef Basp1 het volgende:
Bigbank, dat klinkt bijna als bigfrank.
Nee ik vertrouw mijn geld sowieso niet toe aan buitenlandse banken in vreemde landen. Het drama met icesave zijn we na 4 jaar alweer vergeten.
quote:Het wordt tijd dat we met z'n allen in Nederland is op lange termijn gaan denken in plaats van zo kortzichtig te zijn.
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 13:01 schreef jcdenboer het volgende:
Daarnaast los ik af omdat ik na 15 jaar lage lasten wil, en liever de overheid sponsor dan de banken die ons toch wel keer op keer naaien... (doet de overheid ook, maar zo bespaart de overheid weer iets, en als we dat met z'n allen doen, hoeft er weer minder bezuinigd te worden, waardoor ik er uiteindelijk iets minder op achteruit ga dan verwacht)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |