Ik betaal me juist aan beide hypotheken scheel.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:34 schreef Deshain het volgende:
[..]
Betaal je dan zo weinig / ontvang je dan zoveel rente dat het de moeite loont om niet af te lossen?
Wanneer je rente op je hypotheek een kortere vaste rente periode heeft als de depostito's die 10 jaar vast staan is dat wel degelijk speculeren.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:42 schreef 44pje het volgende:
Sparen = speculerenDat wist ik niet, ik dacht dat ik met mijn geld op de spaarrekening niet aan het speculeren was.
Dan weet ik wel wat de reden is dat je niet (verder) aflost.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:45 schreef daanko het volgende:
[..]
Ik betaal me juist aan beide hypotheken scheel.
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:28 schreef daanko het volgende:
Je moet toch ook nog rekening houden dat als je hypotheek onder de woz komt, de overwaarde meetelt voor de vermogensbelasting? Of is dit onzin / niet noemenswaardig?
Dit is een reden voor mij om niet veel verder af te lossen.
Dat geeft wel een vertekenend beeld.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Niet in het berekenen van percentage dat op de hypotheek is afgelost, want virtueel telt niet.
Nee, de eigen woning staat überhaupt niet in box 3. Deze staat in box 1.quote:
Wat was hier onduidelijk aan dan?:quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer je rente op je hypotheek een kortere vaste rente periode heeft als de depostito's die 10 jaar vast staan is dat wel degelijk speculeren.
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 07:30 schreef 44pje het volgende:
[..]
Anders gezegd: Als iemand je aanbiedt om ¤10k te lenen voor 10 jaar voor een vaste rente van netto 2%, terwijl je hetzelfde geld meteen vast kunt zetten voor 10 jaar voor een vaste rente van netto 4%, zou je het dan doen?
[..]
Ook de eerste eigen woning zonder hypotheek valt in box 1quote:Op dinsdag 18 juni 2013 09:42 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dat is inderdaad onzin![]()
Een woning waar je HRA voor krijgt valt niet onder vermogen.
En wel meerekenen en dan beweren dat je al x% hebt afgelost geeft geen vertekenend beeld?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:48 schreef 44pje het volgende:
Dat is geneuze
[..]
Dat geeft wel een vertekenend beeld.
Volgens die redenatie los ik ook 0,0 af op mijn hypotheek, terwijl ik over 20 tot 30 jaar wel mijn hypotheek volledig aflos.
Daar is niets onduidelijk aan, maar zulke aanbieding komen niet vaak voor. Jij rekent met netto rentes waarbij we weten dat de 52% tarief op dit moment al nog langzaam afgebouwd wordt. En ik er rekening mee houdt dat de overheid zelfs het tarief op den duur maximaliseert op 30%.quote:
Ja, dat is toch de letterlijke uitleg van een vrijstelling in box 3. Hij staat er nooit in. Dat er 'inkomsten' uit de eigen woning zijn welke in box 1 horen doet daar niks aan af.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, de eigen woning staat überhaupt niet in box 3. Deze staat in box 1.
Ja dat van die rente klopt wel, al krijg je in plaats daarvan meer rente op je bankspaar (dat is het hele idee ervan).quote:Op dinsdag 18 juni 2013 10:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En wel meerekenen en dan beweren dat je al x% hebt afgelost geeft geen vertekenend beeld?
Het is een kwestie van zorgvuldig formuleren. Je spaart dus voor aflossing. Dat is wat anders dan al afgelost hebben. Al was het maar omdat je natuurlijk al die tijd rente blijft betalen.
Dit komt juist heel erg vaak voor en ik reken daarom juist met 42% tarief en met realistische vaste hypotheekrente.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar is niets onduidelijk aan, maar zulke aanbieding komen niet vaak voor. Jij rekent met netto rentes waarbij we weten dat de 52% tarief op dit moment al nog langzaam afgebouwd wordt. En ik er rekening mee houdt dat de overheid zelfs het tarief op den duur maximaliseert op 30%.
Een vrijstelling is wat anders dan 'er niet in staan'. De eerste 21.000 euro is vrijgesteld van heffing. Maar hij hoort wel degelijk in box 3.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:23 schreef Deshain het volgende:
[..]
Ja, dat is toch de letterlijke uitleg van een vrijstelling in box 3. Hij staat er nooit in. Dat er 'inkomsten' uit de eigen woning zijn welke in box 1 horen doet daar niks aan af.
Maar die voorbeelden zijn toch net even andersquote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een vrijstelling is wat anders dan 'er niet in staan'. De eerste 21.000 euro is vrijgesteld van heffing. Maar hij hoort wel degelijk in box 3.
Je belastbaar inkomen is niet vrijgesteld in box 3, hij staat er simpelweg niet in, net zoals het aanmerkelijk belang (om maar een paar voorbeelden te geven).
Nee. De eigen woning is fiscaal wel echt iets anders dan 'een woning'. Die staat in box 1; niet omdat hij vrijgesteld is in box 3, maar omdat hij belast wordt in box 1.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:28 schreef Deshain het volgende:
[..]
Maar die voorbeelden zijn toch net even anders
In box 3 staan al je woningen in bezit, behalve je eigen woning/hoofdverblijf.
Mijn hypotheekrente is 5.1% voor 20 jaar vast. En mijn spaargeld ondanks mijn jaarlijkse aflossing zit boven de VRH heffing.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:24 schreef 44pje het volgende:
[..]
Ja dat van die rente klopt wel, al krijg je in plaats daarvan meer rente op je bankspaar (dat is het hele idee ervan).
[..]
Dit komt juist heel erg vaak voor en ik reken daarom juist met 42% tarief en met realistische vaste hypotheekrente.
Sterker nog, ik weet bijna zeker dat het voor jou ook geldt. Hoe hoog is je hypotheekrente en wat is de looptijd? Dan reken ik het je voor.
Men denkt juist teveel in lange termijn waarbij men zich rijk rekent met inflatie, en schulden die straks zogenaamd aan het eind van de looptijd met 1 jaar salaris af te tikken zouden moeten zijn.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 13:01 schreef jcdenboer het volgende:
Het wordt tijd dat we met z'n allen in Nederland is op lange termijn gaan denken in plaats van zo kortzichtig te zijn.
Aanname is belastingschijf 42% (52%)quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn hypotheekrente is 5.1% voor 20 jaar vast. En mijn spaargeld ondanks mijn jaarlijkse aflossing zit boven de VRH heffing.
Klopt ookquote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:08 schreef Basp1 het volgende:
Bigbank, dat klinkt bijna als bigfrank.
Nee ik vertrouw mijn geld sowieso niet toe aan buitenlandse banken in vreemde landen. Het drama met icesave zijn we na 4 jaar alweer vergeten.
quote:Het wordt tijd dat we met z'n allen in Nederland is op lange termijn gaan denken in plaats van zo kortzichtig te zijn.
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 13:01 schreef jcdenboer het volgende:
Daarnaast los ik af omdat ik na 15 jaar lage lasten wil, en liever de overheid sponsor dan de banken die ons toch wel keer op keer naaien... (doet de overheid ook, maar zo bespaart de overheid weer iets, en als we dat met z'n allen doen, hoeft er weer minder bezuinigd te worden, waardoor ik er uiteindelijk iets minder op achteruit ga dan verwacht)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |