En weer verder.quote:
Al een paar jaar loste ik mondjesmaat wat extra af. De niet-aftrekbare lening t.b.v. de provisie voor het hypotheekadvies bijvoorbeeld. Stelde maandelijks niet heel veel voor, en zette eerlijk gezegd ook geen echte zoden aan de dijk. Maar extra aflossen was mij in ieder geval niet vreemd.
Sinds ongeveer een jaar ben ik duidelijk fanatieker aan het aflossen. In eerste instantie vooral op grond van mijn eigen gezond verstand (mijn inkomen zal de komende jaren vooral afnemen, en dus heb ik er een groot belang bij om de vaste lasten naar beneden te krijgen). Maar ik ben ook meegenomen door de flow die bovenstaand boek creëerde.
Inmiddels heb ik van aflossingsvrije gedeelte 19 procent afgelost. Ben ik best trots op. Want eerlijk is eerlijk, het is een beetje zoals afvallen: je hebt een lange adem nodig (of een winnend lot), en je hebt soms het idee dat je met een skelter naar Spanje onderweg bent.
Maar ja, de maandlasten lopen wel elke maand een klein stukje terug, Daar word ik dan weer blij van
Zijn er andere fanatieke extra aflossers hier? Hoe gaat het bij jullie?
-edit-
Verder lezen over dit onderwerp?
http://spaarcentje.blogspot.nl/
of
http://www.watkosteengezin.nl/ (die lossen wel met bákken af, dat haal ik echt niet!)
Wat?quote:Op maandag 17 juni 2013 18:18 schreef Deetch het volgende:
Ik geloof alleen wel dat er nog iets is als je meer aflost dan je aflossingvrije deel ivm kapitaalopbouw en vermogensbelasting maar dat zien we dan wel weer.
Uiteraard kun je dat zelf kiezen (of: dat kon je...van box 1 naar box 3). Het stomme is dat nogal weinig adviseurs dat vragen en er gewoon een KEW van maken, 'omdat dat fiscaal zo lekker is', terwijl dat gewoon iets is dat overlegd moet worden.quote:Op maandag 17 juni 2013 18:34 schreef Deetch het volgende:
Kun je kiezen dan in welke box je je spaarverzekering zet? Ik ben volgens mij best slim maar van deze financiele business heb ik weiig kaas gegeten, het is allemaal zo onoverzichtelijk.
Ja, dat is dus zo'n typische hypotheekboeren-fout. Niet iedereen gaat immers voor 'zoveel mogelijk HRA' (er zijn ook mensen die het liefst netto in z'n totaliteit, over de gehele looptijd, zo min mogelijk betalen aan de bankquote:Op maandag 17 juni 2013 18:40 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Uiteraard kun je dat zelf kiezen (of: dat kon je...van box 1 naar box 3). Het stomme is dat nogal weinig adviseurs dat vragen en er gewoon een KEW van maken, 'omdat dat fiscaal zo lekker is', terwijl dat gewoon iets is dat overlegd moet worden.
O, ik moest hem even drie keer lezen! Na een jaar zijn je maandlasten met ¤ 50 gezakt! Dat is ongeveer ¤ 10.000 aflossen (ja, hangt af van je rentepercentage).quote:Op maandag 17 juni 2013 18:18 schreef Deetch het volgende:
Per jaar zakken mijn maandelijkse hypotheeklasten met ongeveer 50,-- per maand.
Wat voor hypotheek heb je? (Misschien heb je dat al in een eerder topic gezet, maar heb ik dat niet meer op m'n netvlies).quote:Op maandag 17 juni 2013 18:18 schreef Deetch het volgende:
Per jaar zakken mijn maandelijkse hypotheeklasten met ongeveer 50,-- per maand. Dat geld kan ik dan weer gebruiken om extra af te lossen dus zo is het een zichzelf versterkend proces.![]()
Ik geloof alleen wel dat er nog iets is als je meer aflost dan je aflossingvrije deel ivm kapitaalopbouw en vermogensbelasting maar dat zien we dan wel weer.
Nee, inderdaad niet. Ik neem mezelf kwalijk dat ik me er pas vrij laat in heb verdiept. Achteraf hoor. Maar ik vond mezelf altijd vreselijk blont in dit soort dingen.quote:Op maandag 17 juni 2013 19:22 schreef blomke het volgende:
Wat ik zie, is dat mensen met allerlei soorten van (bank)spaarhypotheken, er voor beginnen te kiezen om gedurende de looptijd, al af te lossen op de hypotheekschuld. Blijkbaar begint het probleem van "huis onder water staan" en je spaargeld in een star product gezet te hebben, i.p.v. af te lossen, nu de prijzen gestaag dalen en blijven dalen, breed door te dringen. Maar daar heeft de hypotheekadviseur waarschijnlijk nooit op gewezen.
Je mag het eindbedrag niet verhogen.quote:Op maandag 17 juni 2013 19:33 schreef zwarteweduwe het volgende:
Even voor mijn begrip nog @blomke,
als ik dus eerder dan over de afgesproken 30 jaar af wil van mijn KEW en bijbehorende lening, dan:
1. stort ik nu bij in mijn KEW met de mededeling dat het niet bedoeling is dat mijn maandlasten daarna omlaag gaan, maar dat de bijstorting bedoeld is om een hoger eindbedrag te behalen (en hierbij let ik ook nog op de 1:7 bandbreedte);
2. en/of los ik extra af op de lening.
In beide gevallen heb ik eerder dan over de looptijd mijn einddoel bereikt (= lening = KEW spaarpot). Dan ga ik naar de bank, en zeg: los het een maar met het ander af.
Met de randvoorwaarde dat de KEW 20 jaar of langer heeft gelopen, omdat je vrijstelling anders (te) klein is.
Snap ik het zo?
Je hebt gelijk. Ik bedoelde het anders:quote:Op maandag 17 juni 2013 19:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je mag het eindbedrag niet verhogen.
Als het zo makkelijk is, waarom zijn er dan een boek en 3 topics over?quote:Op maandag 17 juni 2013 07:51 schreef Blik het volgende:
[..]
Ksten verlagen is vele malen makkelijker dan je inkomsten verhogen. Voor het tweede ben je namelijk afhankelijk van de arbeidsmarkt, en die is op dit moment niet zo rooskleurig. Ook ben je afhankelijk van je werkgever, die zal ook niet zitten te springen om je een salarisverhoging te geven.
Mijn werk is toch heel anders dan "omrijden" of "bezuinigen op energie". Hoe wel het werk wel met energie te maken heeftquote:Op maandag 17 juni 2013 20:18 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
De energie die nu verspeeld wordt door te zoeken naar goedkope dingen (om rijden voor de makro, douche-timer installeren![]()
, etc) kan veel beter worden gebruikt om net een tandje extra te geven op je werk.
Ik zie heel veel kantoormensen die kansen laten schieten, omdat ze om 16u29 naar huis gaan en/of parttime werken. Ik klaag niet hoor, des te meer mogelijkheden zijn er voor mijquote:Op maandag 17 juni 2013 20:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Mijn werk is toch heel anders dan "omrijden" of "bezuinigen op energie". Hoe wel het werk wel met energie te maken heeft.
Nu ik begrijpen jou. Maar een kantorbaan is ook typisch om om 16:29 naar huis te gaanquote:Op maandag 17 juni 2013 20:36 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Ik zie heel veel kantoormensen die kansen laten schieten, omdat ze om 16u29 naar huis gaan en/of parttime werken.
95% van de mensen heeft een kantoorbaanquote:Op maandag 17 juni 2013 20:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Nu ik begrijpen jou. Maar een kantorbaan is ook typisch om om 16:29 naar huis te gaan.
Hoe dan?quote:Op maandag 17 juni 2013 20:39 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Je moet het zelf leuk maken
Die zullen er vast wel zijn. Maar ik geef het liefst netto zo min mogelijk uit, dus als ik moet kiezen tussen X aan de overheid, of X min 20% aan de bank, dan wordt het X - 20%.quote:Op maandag 17 juni 2013 19:20 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Niet iedereen gaat immers voor 'zoveel mogelijk HRA' (er zijn ook mensen die het liefst netto in z'n totaliteit, over de gehele looptijd,zo min mogelijk betalen aan de bank) maar dat lijkt dus altijd wel het uitgangspunt.
Wanneer ben je voor het laatst buiten geweestquote:Op maandag 17 juni 2013 20:39 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
95% van de mensen heeft een kantoorbaan![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |