abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 november 2012 @ 22:33:53 #1
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119731513
Het lijkt mij leuk en handig om tips uit te wisselen over wat wat wél en wat zeker NIET te doen bij bepaalde "noodsituaties" die je tegen kunt komen op de weg..

Bijvoorbeeld:

Onderstuur: gas terug en dan rustig weer bocht insturen. (achterwiel aangedreven auto's: gas bijgeven en blijven sturen waar je heen wilt)

Overstuur: Sturen in de richting waarin de kont vd auto de voorkant wil inhalen (hoe contra-intuïtief ook). Aanvulling uit topic: Bij een voorwielaangedreven auto gas bijgeven. Vooral NIET remmen met de handrem. (Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling intrappen.)

En dan graag ook nog met een differentiatie naar voor- en achterwiel aangedreven auto's.. Bij mijn achterwiel aangedreven vorige auto had ik al heel snel door dat ik bij (dreigend) onderstuur juist beter méér gas kon geven en blijven sturen, dan trok ik mijn auto de bocht juist in.

Wie heeft er tips voor situaties die elke bestuurder wel eens tegen kan komen (ander voorbeeld: auto valt stil op spooroverweg: wat doe je om je auto er snel af te krijgen, of gladheid: wat te doen als je auto gaat glijden en je op een lantarenpaal afstevent)?
En ja: bijv een slipcursus is beter dan tips, maar het is iig handig als je iig de theorie kent ;), vooral omdat mensen vaak intuïtief de VERKEERDE dingen doen :P

De in dit topic reeds gegeven tips

Algemeen
Gewoon over eendjes heenrijden, remmen is strafbaar en ontwijken gevaarlijk

Remschijven trekken krom als je (bijvoorbeeld voor het stoplicht) stilstaat, continue je voet op de rem houd met warme remmen... (vaak in de stad) dan kun je beter even de handrem nemen, die werkt alleen op de achterste trommels.. (in de meeste gevallen)

quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:30 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
ANWB lid zijn, en pas bij je hebben
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 01:05 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik heb wel een paar tips:

- Zorg dat er altijd een paar dekens in je auto liggen.
- Genoeg proviand om een nacht te overleven.
- Een opwindbare Led zaklamp
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
Op de snelweg: Kijk verder vooruit dan de 100 meter voor je, probeer meerdere auto's vooruit te kijken. Hierdoor kan je vaak bepaalde remsituaties al zien aankomen, waardoor jij gas los kan laten en minder hoeft bij te remmen. Als er iets op de snelweg ligt (bijv een baksteen ofzo) of eroverheen stuitert (been there, done that, helaas), niet sturen, stuur recht, poot van het gas en knal er maar overheen. Knippers aan en na de klap gaan we eens remmen. Ga je proberen een uitwijkmanoeuvre te doen, dan heb je kans dat het onder je banden komt waardoor je danwel een klapband krijgt, danwel een spin krijgt of zelfs op zijn kant kan gaan (dat laatste vooral bij wat hogere auto's). Zo lang het op de grond ligt of iets rolt: Klap er maar overheen, is voor jou het veiligste.

Als je met 2 wielen in een natte berm geraakt: Niet raar sturen, poot van het gas en laat de wagen maar uitrollen terwijl jij de weg volgt. Als je bijna stilstaat gaan we wel eens kijken hoe we die weg weer helemaal opkomen.

Verder bij overstuur waarin je in een slip raakt: Bij een voorwiel aangedreven auto stuur draaien en proberen gas te geven. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling in en laat maar glijden.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:38 schreef Life2.0 het volgende:
Voor mij is blikschade: ziekenhuis ;(

Voor inzicht en rijvaardigheid is ook wel leuk om te doen: niet remmen!

Gewoon je dagelijke route maken maar je mag niet remmen, niet aantikken, niet zachtjes remmen, gewoon niet remmen (behalve als het moet voor de verkeersveiligheid :') )

Zeg het wel eens als ik bij iemand in de auto zit; rem nou eens niet constant en leer je snelheid te controleren met je versnellingsbak en je ogen, al dat gerem is compleet overbod
quote:
7s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef blup het volgende:
Onderstuur, gas los, blijven sturen zoals je deed, niet achterlijk meer gaan sturen. Door het gas los te laten duikt de auto wat naar voren zodat er meer druk, en dus meer grip op je voorwielen komt.

Overstuur, gas los, absoluut blijven kijken waar je heen wilt, dan zal je automatisch lichtelijk tegen sturen, en de juiste richting op gaan. Als de overstuur tever doorzet zou je inderdaad gas bij moet geven om het nog te kunnen corrigeren, de kans dat je auto in de contraslip raakt is alleen praktisch 100% en je bent 'm helemaal kwijt met een hogere snelheid.

Wat andere hier zeggen over gas bijgeven moet je aan pro's overlaten.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Daarmee komt meteen mijn volgende tip:
Als je flink doorrijdt en drempels tegen komt waarvoor je hard moet remmen, laat je rem los voordat je het drempel op gaat. Je kan beter wat harder over het drempel gaan dan vol remmend, omdat bij remmen door de massatraagheid het meeste gewicht ook naar voren duikt en dit dus een extra belasting voor je voortrein is als je dan een drempel op klapt.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Pizza_Boom het volgende:
Voor zowel zomer als winter, maar meer voor zomer: Als je door gewicht een heuvel niet makkelijk opkomt, bijv, met een aanhanger achter je gat, laat die banden lekker spinnen. Een setje nieuwe bandjes is nog altijd goedkoper dan een nieuwe koppeling. Als het even kan, probeer je aanhanger (mits je weet hoe het moet) iets te scharen zodat je eerst de koppeling op kan laten komen voordat je het volle gewicht erop krijgt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:22 schreef Palomar het volgende:
Nog een tip. Mocht je motor oververhit raken, zet dan de kachel vol aan, zodat er zoveel mogelijk warmte weg kan. Toen ik vroeger met mn ouders op vakantie ging raakte de motor van onze auto in de bergen eens oververhit. Mn vader heeft toen de kachel vol aan gezet en dat maakte net het verschil tussen om de motor niet aan de kook te krijgen. Was alleen bij een buitentemperatuur van 35 graden niet echt prettig voor de inzittenden :P
Auto valt stil op spooroverweg: wat doe je om je auto er snel af te krijgen?
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:53 schreef Auti het volgende:

[..]

Als er geen trein aan komt, de auto op de startmotor proberen vooruit te krijgen, anders in zijn vrij, uitstappen en duwen.. komt er een trein aan; rennen!
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:10 schreef Snowballed het volgende:
Een spoorwegovergang kom je af, door de auto in de eerste versnelling, of in de achteruitversnelling te zetten, en de startmotor te laten draaien zonder de koppeling in te trappen...
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:12 schreef Auti het volgende:

[..]

Door precies te doen wat hij zegt. Auto in versnelling, koppeling niet intrappen en de auto starten.. en daar niet mee stoppen.. dan gaat hij in schokjes vooruit.
Bij gladheid terwijl je op een lantarenpaal afglijdt:
NIET remmen, WEL sturen waar je heen wilt (en dat is dus niet die lantarenpaal)

quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:31 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Gewoon blijven zitten, het is maar een paaltje, enkel blikschade, in paniek reageren levert vaak alleen meer schade op (tegen andere auto aanrijden bijv)
Gladheid algemeen
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:14 schreef Palomar het volgende:
Verder sowieso wel raadzaam om bij glad weer of sneeuw eens een parkeerplaats op te zoeken en gewoon wat te slippen :P Is leuk, maar je weet ook een beetje hoe je auto reageert. Bijv. met die lantaarnpaal. Bij verse sneeuw zul je eerst vooruit schieten als je stuurt, maar na een tijdje grijpen je banden zich vast en kun je gewoon sturen.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:33 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

leuker nog: door je wielen te blokkeren (remmen of gas terug geven) ga je juist ongecontroleerd naar benee _O-

gewoon rustig met je koppeling je wielen iets langzamer laten draaien

gratis sneeuwtip voor het leven:
als je van de winter gaat fietsen moet je je stuur losje vasthouden en gewicht naar achteren houden, hopelijk bespaart dat een paar botbreuken
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:35 schreef Pizza_Boom het volgende:
Oja, als het opeens glad is (bijv. een viaduct dat opgevroren is), laat maar rollen. Niet remmen, geen gekke stuurbewegingen maken, gewoon maar laten rollen.
Als je wilt wegrijden in de sneeuw: Zoek naar verse sneeuw, heb je meer grip. Rustig wegrijden, laat de koppeling maar wat meer slippen, maar houdt die banden in vredesnaam op de weg zonder te slippen.
Verder: Winterbanden zijn niet heilig en zorgen er niet voor dat je even idioot kan scheuren als zomers, maar dragen wel bij aan een stabielere rit en meer controle over het voertuig in winterse omstandigheden.
Ok, wat te doen als het glad is en je hebt een oud barrel ( ) zoals ik, maar je moet wel de weg op?
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:00 schreef Palomar het volgende:

[..]

Daarvoor geldt hetzelfde als elke andere auto lijkt me, op rechte stukken gewoon rijden en in de bochten wat extra oppassen (vroeger gas los ipv. remmen).

Op de snelweg ook oppassen bij inhalen dat er als het gesneeuwd heeft sporen ontstaan in het midden van de weg waardoor je kunt slippen.
quote:
Op donderdag 29 november 2012 00:14 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Zorg voor kettingen in de bergen, dekens, voedsel dat lang goed blijft, drinken in een te grote fles zo dat bij bevriezing de fles niet knapt (en je een hoop bende bespaart blijft). Die laatste punten gelden ook voor Nederland in de winter.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 11:21 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Wacht maar tot er 3 cm sneeuw valt... dan breekt de pleuris weer uit....

Btw als je vast staat met spinnende wielen en je wil toch wegkomen, kun je in het uiterste geval een vloermat onder je aangedreven wielen leggen, grote kans dat de wielen dan weer iets grip krijgen..
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:56 schreef henkde_j het volgende:
fietsen in de sneeuw.
Gewoon goed stevig constant doortrappen. Niet slingeren maar rechte lijnen fietsen en bochten zo wijd mogelijk pakken. En zo min mogelijk remmen. Met een richting of tempo wisseling lig je zo onderuit :')
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 13:16 schreef gohan16 het volgende:

[..]

Idd, zo langzaam mogelijk optrekken en constante snelheid aanhouden.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 13:45 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

En let vooral op bij bruggetjes e.d.. Die worden niet altijd gestrooid en zijn per definitie gladder, ook als er op de rest van het fietspad geen gladheid te bekennen is. Op die stukken moet écht in een rechte lijn fietsen :P.
Bij dreigende ongevallen
Niet kijken naar obstakels, maar kijk waar je heen wil. Als je naar het obstakel blijft kijken, al is het 't enige in de nabije omgeving is dat er staat, ga je het raken.

quote:
Op donderdag 29 november 2012 15:15 schreef henkde_j het volgende:
Als je een boom niet meer kan ontwijken, zorg dan dat je de neus van de auto er in parkeert. Niet de zijkant :')
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:05 schreef Auti het volgende:

[..]

Een frontale klap biedt veel meer overlevingskans dan een zijwaartse klap. Zijwaartse botsingen geven bijna altijd nek letsel, de auto is aan de zijkanten ook stukken minder steviger dan de voorkant.
Bij pech/panne
quote:
Op woensdag 28 november 2012 23:17 schreef Snowballed het volgende:
Verder kun je je v snaar of multiriem vervangen door een panty, (die trekt zichzelf strak en is ontzettend sterk) en kun je met dynamo (dus licht) blijven rijden..

Btw een v snaar of multiriem is zo sterk, dat hij het motor blok uit de auto kan tillen bij gebrek aan een ketting...
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Oja, als je met pech langs de weg komt te staan: draai het stuur naar rechts als je rechts staat en links als je links staat.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:13 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Als er dan iemand achterop klapt, draait je auto inderdaad van het verkeer weg in plaats van ernaartoe. En zoek de dichtstbijzijnde vluchtstrook, ga op een A2 als je op strook 1 of 2 rijdt lekker naar de middenberm, i.p.v. strook 3, 4 en 5 oversteken naar de zijkant.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 08:46 schreef Auti het volgende:

[..]

En als je eenmaal met pech of schade op de vluchtstrook staat, blijf dan niet in je auto zitten maar ga netjes achter de vangrail staan.. ook al zeikt het van de regen.
quote:
7s.gif Op donderdag 29 november 2012 11:11 schreef JDude het volgende:

[..]

Én zet je auto zo ver mogelijk van de rijstroken vandaan. Desnoods in het gras met nog net de linkerwielen op het asfalt zodat je in ieder geval weer wegkomt. Maar net achter de witte lijn gaan staan is vragen om ellende.

Ook een leuke: ouders die hun kinderen even moeten "uitlaten" op de vluchtstrook. Rij liever door naar een tankstation, AC restaurant of whatever, maar laat ze niet hun behoefte doen achter uw op luttele decimeters van het voorbijrazende verkeer geparkeerde voertuig :|W
In de bergen
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:13 schreef Palomar het volgende:

[..]

niet met ingetrapte rem de berg afgaan, maar rollend in de versnelling ;) (bijv. in de 3 als je 70/80 wilt).
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:17 schreef Palomar het volgende:
En in de categorie bergen/buitenland. Niet op je navigatiesysteem afgaan als die de snelste route weet. Je nav weet niet dat dat binnendoorweggetje waar je 90 mag eigenlijk een veredeld zandpad is met her en der rotsblokken op de weg waar je in de praktijk nog geen 30 haalt ;)

Been there done that ;) Gewoon de bewegwijzering volgen.
quote:
Op donderdag 29 november 2012 00:14 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Zorg voor kettingen in de bergen, dekens, voedsel dat lang goed blijft, drinken in een te grote fles zo dat bij bevriezing de fles niet knapt (en je een hoop bende bespaart blijft). Die laatste punten gelden ook voor Nederland in de winter.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
Geen tip als noodgeval, maar in het algemeen in de bergen: Zelfde versnelling de berg af als dat je hem op reed (dus reed je er in zijn 2 op, dan ga je er ook in zijn 2 weer af). Verder, als je moet remmen, kort maar hard remmen. Trap hem maar flink in en laat daarna je rem weer los. Dit voorkomt oververhitte remmen. Dus niet constant je rempedaal intrappen.

[ Bericht 34% gewijzigd door Whiskers2009 op 30-11-2012 00:23:50 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_119731671
Ik weet 't, ik ben hier hartstikke captain obvious, maar blijkbaar moet het nog steeds gezegd worden:

Niet plotseling op je rem staan bij onverwachte situaties! :( :(
-nee-
  woensdag 28 november 2012 @ 22:41:19 #3
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119731838
quote:
14s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:37 schreef Marsenal het volgende:
Ik weet 't, ik ben hier hartstikke captain obvious, maar blijkbaar moet het nog steeds gezegd worden:

Niet plotseling op je rem staan bij onverwachte situaties! :( :(
Zoals? Eendjes die de weg oversteken? Een voorganger die plots remt? En vrachtwagen die onverwacht naar links komt?

En zijn m.i. situaties dat plotseling remmen werkelijk het verstandigste is dat je kunt doen ;)
pi_119732009
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Zoals? Eendjes die de weg oversteken? Een voorganger die plots remt? En vrachtwagen die onverwacht naar links komt?

En zijn m.i. situaties dat plotseling remmen werkelijk het verstandigste is dat je kunt doen ;)
Maar het moet niet je standaard reactie zijn. :P

Bij eendjes mag je trouwens niet remmen, toch? Die moeten gewoon kapot, als het aan Veilig Verkeer Nederland ligt. :P
-nee-
pi_119732037
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

voor degene die er acuut mee te maken heeft wel ja, de auto(s) er achter die op 40-50 meter afstand zitten en het dan ook nodig vinden om acuut op de rem te trappen niet :r
-Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius - and a lot of courage - to move in the opposite direction
Rudeness is the weak person's imitation of strength (Eric Hoffer)
Satis Ego Sum
  woensdag 28 november 2012 @ 22:46:15 #6
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119732064
quote:
14s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:45 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Maar het moet niet je standaard reactie zijn. :P

Bij eendjes mag je trouwens niet remmen, toch? Die moeten gewoon kapot, als het aan Veilig Verkeer Nederland ligt. :P
Dat weet ik niet, maar ik denk dat mijn auto en ik eerder in puin liggen als er eendjes oversteken... Ik rem op zeker wél :@
pi_119732090
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:46 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, maar ik denk dat mijn auto en ik eerder in puin liggen als er eendjes oversteken... Ik rem op zeker wél :@
Ik denk dat ik hetzelfde zou willen doen, maar volgens mij ben je dan zelfs strafbaar. Ik google wel even. :Y
-nee-
  † In Memoriam † woensdag 28 november 2012 @ 22:48:34 #8
25682 2cv
Niet subtiel
pi_119732162
Je bent dan strafbaar. Het leven van dat dier wordt minder waard geacht dan de schade veroorzaakt dan een ongeval.

Toch vraag ik me af wat er gebeurt als je de kat van de koningin plat walst :p
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 28 november 2012 @ 22:49:49 #9
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119732213
quote:
14s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:46 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Ik denk dat ik hetzelfde zou willen doen, maar volgens mij ben je dan zelfs strafbaar. Ik google wel even. :Y
Thanks ^O^
  woensdag 28 november 2012 @ 22:50:17 #10
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119732230
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:48 schreef 2cv het volgende:
Je bent dan strafbaar. Het leven van dat dier wordt minder waard geacht dan de schade veroorzaakt dan een ongeval.

Toch vraag ik me af wat er gebeurt als je de kat van de koningin plat walst :p
Jammer dan.. Ik ga niet moedwillig dieren aanrijden/overrijden
  woensdag 28 november 2012 @ 22:52:50 #11
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_119732334
als ze achterop rijden , hebben ze niet genoeg afstand gehouden of zaten ze te slapen
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
  † In Memoriam † woensdag 28 november 2012 @ 22:53:10 #12
25682 2cv
Niet subtiel
pi_119732347
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:50 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Jammer dan.. Ik ga niet moedwillig dieren aanrijden/overrijden
Begrijpelijk, ik denk dat ik intuïtief ook zou remmen.

Maar ... Als je met 130 aan komt knallen en je veroorzaakt door het remmen een flink ongeluk met zwaar gewonden etc. zou je dan ook remmen ?
pi_119732377
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
.
Wie heeft er tips voor situaties die elke bestuurder wel eens tegen kan komen (ander voorbeeld: auto valt stil op spooroverweg: wat doe je om je auto er snel af te krijgen
Als er geen trein aan komt, de auto op de startmotor proberen vooruit te krijgen, anders in zijn vrij, uitstappen en duwen.. komt er een trein aan; rennen!
-weg-
pi_119732440
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:53 schreef 2cv het volgende:

[..]

Maar ... Als je met 130 aan komt knallen en je veroorzaakt door het remmen een flink ongeluk met zwaar gewonden etc. zou je dan ook remmen ?
Hm.. Ik zou in dit geval denk ik een half uurtje later met de tuinslang mijn wielkasten schoonmaken. :P
-nee-
  woensdag 28 november 2012 @ 22:55:26 #15
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119732467
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:53 schreef Auti het volgende:

[..]

Dank voor de tip ^O^

Daar is dit topic voor :Y
  woensdag 28 november 2012 @ 23:02:04 #16
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119732810
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:53 schreef 2cv het volgende:

[..]

Eendjes op de snelweg lijken mij niet waarschijnlijk.. Maar ik heb vroeger al eens gehad dat iemand het niet kon hebben dat ik hem in mijn oude brikje aftroefde en op slinkse wijze vóór hem wist te geraken.. Die heeft verwoede pogingen gedaan mij te passeren op een drukke snelweg, waarbij we beiden (ik met kloppend hart want ik merkte dat hij ontzettend pissed was) van links naar rechts van baan verschoven en ik hem voor probeerde te blijven terwijl hij me in wou halen. Was doodeng en heb achter me idd een ongeluk zien gebeuren (heb toen ik veilig was de politie gebeld en gemeld dat het door mij kon zijn. Nooit meer iets van gehoord dus kennelijk niet). Uiteindelijk is het die engerd gelukt om me op de 2e baan (ve vierbaans snelweg, ok feitelijk 8 baans) klem te rijden en me tot stoppen te dwingen.. Heeft uiteindelijk alleen maar tegen me gescholden, maar was doodeng: die achtervolging én stilstaan op een snelweg waar de rest vh verkeer doorrast en er elk moment een onoplettende in volle vaart op jouw auto kan aanlappen.. Om het nog maar niet te hebben over dat je er geen idee van hebt wat die debiel die je klemrijdt gaat doen..
  † In Memoriam † woensdag 28 november 2012 @ 23:03:37 #17
25682 2cv
Niet subtiel
pi_119732883
Waarom doe je dan ook wedstrijdjes op de snelweg ? :')

Nog een tip: geen wedstrijdjes doen.
  woensdag 28 november 2012 @ 23:06:39 #18
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733037
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:03 schreef 2cv het volgende:
Waarom doe je dan ook wedstrijdjes op de snelweg ? :')

Nog een tip: geen wedstrijdjes doen.
Deed ik niet, ik blokte die gast, die rare inhaalmanoeuvres wou doen ;)

Toen werd hij boos ;) En reed ik voor mijn leven :@
Helaas niet effectief genoeg, hoewel het uiteindelijk goed afliep gelukkig..

Maar ik wil TIPS die iedereen kan gebruiken hier, niet mijn eigen verhalen :@
pi_119733076
quote:
of gladheid: wat te doen als je auto gaat glijden en je op een lantarenpaal afstevent)?
Heb daar ook wel es over nagedacht. Gelukkig nog niet meegemaakt, maar denk ik dat ik de auto gewoon in de achteruit zet en dan vol gas :P Denk dat je in zo'n geval gewoon zoveel mogelijk weerstand moet genereren. Op glad ijs zal het niet helpen, maar op sneeuw zul je misschien wel grip krijgen.

Of andere optie als een botsing onvermijdelijk is proberen de auto nog zo te sturen zodat ie bijv. schuin met de zijkant tegen de lantaarnpaal komt ipv. vol in de motor met alle schade van dien.
  woensdag 28 november 2012 @ 23:09:28 #20
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733160
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:07 schreef Palomar het volgende:

[..]

Heb daar ook wel es over nagedacht. Gelukkig nog niet meegemaakt, maar denk ik dat ik de auto gewoon in de achteruit zet en dan vol gas :P Denk dat je in zo'n geval gewoon zoveel mogelijk weerstand moet genereren. Op glad ijs zal het niet helpen, maar op sneeuw zul je misschien wel grip krijgen.
Ik heb gelezen dat je vooral NIET moet remmen, maar moet sturen waar je heen wilt (en dat is NIET die lantarenpaal..)

Iemand aanwezig die dit WEL heeft meegemaakt?
pi_119733173
quote:

[..]

Dat in zijn achteruit zetten gaat niet werken. Wat je in ieder geval niet moet doen is naar de lantaarnpaal gaan kijken, je moet altijd kijken waar je naar toe wilt. Afhankelijk van wat voor soort auto volgen daarna de juiste handelingen.
-weg-
pi_119733194
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:09 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik heb gelezen dat je vooral NIET moet remmen, maar moet sturen waar je heen wilt (en dat is NIET die lantarenpaal..

Iemand aanwezig die dit WEL heeft meegemaakt?
Ja hoor, zie hierboven..
-weg-
  woensdag 28 november 2012 @ 23:10:36 #23
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119733208
Een spoorwegovergang kom je af, door de auto in de eerste versnelling, of in de achteruitversnelling te zetten, en de startmotor te laten draaien zonder de koppeling in te trappen...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  woensdag 28 november 2012 @ 23:11:23 #24
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733238
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:10 schreef Snowballed het volgende:
Ok, en hoe komt dat ding dan vooruit (ik neem aan een "sprong", maar hoe zet je die in werking)?

EDIT: dan maakt hij juist de sprong, excuses voor het langzaam denken :@
pi_119733261
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:09 schreef Auti het volgende:

[..]

Dat in zijn achteruit zetten gaat niet werken. Wat je in ieder geval niet moet doen is naar de lantaarnpaal gaan kijken, je moet altijd kijken waar je naar toe wilt. Afhankelijk van wat voor soort auto volgen daarna de juiste handelingen.
Maar we hebben het hier over een ongecontroleerde slip/glijpartij, dus vraag me af of sturen iets helpt. Of je moet er al op hopen dat ie op het laatste moment nog grip krijgt en de goede kant op stuurt ;)
  woensdag 28 november 2012 @ 23:12:14 #26
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119733272
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:11 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ok, en hoe komt dat ding dan vooruit (ik neem aan een "sprong", maar hoe zet je die in werking)?
De startmotor trekt de auto voort... dat gaat in noodgevallen...
pi_119733283
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:11 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Door precies te doen wat hij zegt. Auto in versnelling, koppeling niet intrappen en de auto starten.. en daar niet mee stoppen.. dan gaat hij in schokjes vooruit.
-weg-
pi_119733348
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:11 schreef Palomar het volgende:

[..]

Maar we hebben het hier over een ongecontroleerde slip/glijpartij, dus vraag me af of sturen iets helpt. Of je moet er al op hopen dat ie op het laatste moment nog grip krijgt en de goede kant op stuurt ;)
Niets doen heb je sowieso niets aan ;) een ongecontroleerde slippartij is vaak prima op te vangen.
-weg-
pi_119733394
Verder sowieso wel raadzaam om bij glad weer of sneeuw eens een parkeerplaats op te zoeken en gewoon wat te slippen :P Is leuk, maar je weet ook een beetje hoe je auto reageert. Bijv. met die lantaarnpaal. Bij verse sneeuw zul je eerst vooruit schieten als je stuurt, maar na een tijdje grijpen je banden zich vast en kun je gewoon sturen.
  woensdag 28 november 2012 @ 23:14:44 #30
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733400
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:10 schreef Auti het volgende:

[..]

Ja hoor, zie hierboven..
Wederom dank!!

Ik heb een oude auto zonder moderne snufjes als ABS, ELG, airbags etc.. En wél de neiging vol op de rem te gaan staan als er iets heel eng vlak voor me gebeurd. Schijnt niet slim te zijn, nog als het droog is, noch als het glad is.. Maar ik vind het doodeng pompend te remmen want "dan sta ik nooit op tijd stil toch". Heb je een truc om dat wél aan te leren?
  woensdag 28 november 2012 @ 23:16:31 #31
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733462
quote:

[..]

Het is wel HET advies :@

Maar gelukkig heb ik het ook nooit meegemaakt. Theorie is volgens mij dat je auto juist oncontroleerbaar blijft door het remmen.. Maar ik ben geen expert, vandaar dit topic ;)
  woensdag 28 november 2012 @ 23:17:18 #32
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119733491
Verder kun je je v snaar of multiriem vervangen door een panty, (die trekt zichzelf strak en is ontzettend sterk) en kun je met dynamo (dus licht) blijven rijden..

Btw een v snaar of multiriem is zo sterk, dat hij het motor blok uit de auto kan tillen bij gebrek aan een ketting...
pi_119733496
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Wederom dank!!

Ik heb een oude auto zonder moderne snufjes als ABS, ELG, airbags etc.. En wél de neiging vol op de rem te gaan staan als er iets heel eng vlak voor me gebeurd. Schijnt niet slim te zijn, nog als het droog is, noch als het glad is.. Maar ik vind het doodeng pompend te remmen want "dan sta ik nooit op tijd stil toch". Heb je een truc om dat wél aan te leren?
Regel een paar pilonnen en ga op een parkeerplaats oefenen? Gas los is belangrijker dan remmen, de meeste mensen remmen te hard en dat werkt ook niet. Het heeft allemaal met gewichtsverplaatsing en balans te maken, je wilt wel grip op je voorwielen maar ook weer niet teveel en zoveel dat je grip aan de achterkant verliest tijdens een stuurbeweging.. dus gas los is beter dan remmen.
-weg-
  woensdag 28 november 2012 @ 23:17:36 #34
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733503
Snowballed en Auti: ik had al geedit ;)
  woensdag 28 november 2012 @ 23:18:36 #35
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733531
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:14 schreef Palomar het volgende:
Heb dat advies ook al eens gehad, maar ik durf niet eens naar die parkeerplaats te rijden dan :@
  woensdag 28 november 2012 @ 23:20:00 #36
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119733595
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
Snowballed en Auti: ik had al geedit ;)
Ik zag het... maar is ook wel handig voor andere lezers... ;)
pi_119733637
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:16 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Het is wel HET advies :@

Maar gelukkig heb ik het ook nooit meegemaakt. Theorie is volgens mij dat je auto juist oncontroleerbaar blijft door het remmen.. Maar ik ben geen expert, vandaar dit topic ;)
Ik zat een beetje aan zo'n soort situatie te denken:

Als je remt ga je wel iets zachter, maar oncontroleerbaar. Echter als je niet remt ga je als een raket naar beneden.
  woensdag 28 november 2012 @ 23:21:57 #38
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733670
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:17 schreef Auti het volgende:

[..]

Regel een paar pilonnen en ga op een parkeerplaats oefenen? Gas los is belangrijker dan remmen, de meeste mensen remmen te hard en dat werkt ook niet. Het heeft allemaal met gewichtsverplaatsing en balans te maken, je wilt wel grip op je voorwielen maar ook weer niet teveel en zoveel dat je grip aan de achterkant verliest tijdens een stuurbeweging.. dus gas los is beter dan remmen.
Ja maar als je (bijna te) laat ziet dat men voor je stilstaat of hard remt??

Tot op heden heeft hard remmen (en zelfs een keer met rubberverlies dat ik kon zien) me wél gered...Ik vind het moeilijk iets naders te doen daardoor.. En het idee van pmpend remmen geeft me juist een gevoel van controleverlies en het idee dat de auto raar kan gaan doen (uitbreken)
  woensdag 28 november 2012 @ 23:22:49 #39
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733709
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:20 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik zag het... maar is ook wel handig voor andere lezers... ;)
True :Y Dank dus ^O^
pi_119733761
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:21 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ja maar als je (bijna te) laat ziet dat men voor je stilstaat of hard remt??

Tot op heden heeft hard remmen (en zelfs een keer met rubberverlies dat ik kon zien) me wél gered...Ik vind het moeilijk iets naders te doen daardoor.. En het idee van pmpend remmen geeft me juist een gevoel van controleverlies en het idee dat de auto raar kan gaan doen (uitbreken)
Je kunt wel gewoon vol de rem intrappen en alleen op het moment dat je moet sturen even de rem loslaten.
  woensdag 28 november 2012 @ 23:24:11 #41
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733765
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:21 schreef Palomar het volgende:

[..]

Ik zat een beetje aan zo'n soort situatie te denken:

Als je remt ga je wel iets zachter, maar oncontroleerbaar. Echter als je niet remt ga je als een raket naar beneden.
Als je wél remt ook. IJsbanen/glijbanen en remmen heeft geen zin: geen grip = geen afremming volgens mij
  woensdag 28 november 2012 @ 23:25:00 #42
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119733806
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:24 schreef Palomar het volgende:

[..]

Je kunt wel gewoon vol de rem intrappen en alleen op het moment dat je moet sturen even de rem loslaten.
Dat gaat alleen op voor auto's met abs..
pi_119733813
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:24 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Als je wél remt ook. IJsbanen/glijbanen en remmen heeft geen zin: geen grip = geen afremming volgens mij
Dit moet je iig niet doen:

:')
  FOK!fotograaf woensdag 28 november 2012 @ 23:25:30 #44
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119733837
Op de snelweg: Kijk verder vooruit dan de 100 meter voor je, probeer meerdere auto's vooruit te kijken. Hierdoor kan je vaak bepaalde remsituaties al zien aankomen, waardoor jij gas los kan laten en minder hoeft bij te remmen. Als er iets op de snelweg ligt (bijv een baksteen ofzo) of eroverheen stuitert (been there, done that, helaas), niet sturen, stuur recht, poot van het gas en knal er maar overheen. Knippers aan en na de klap gaan we eens remmen. Ga je proberen een uitwijkmanoeuvre te doen, dan heb je kans dat het onder je banden komt waardoor je danwel een klapband krijgt, danwel een spin krijgt of zelfs op zijn kant kan gaan (dat laatste vooral bij wat hogere auto's). Zo lang het op de grond ligt of iets rolt: Klap er maar overheen, is voor jou het veiligste.

Als je met 2 wielen in een natte berm geraakt: Niet raar sturen, poot van het gas en laat de wagen maar uitrollen terwijl jij de weg volgt. Als je bijna stilstaat gaan we wel eens kijken hoe we die weg weer helemaal opkomen.

Verder bij overstuur waarin je in een slip raakt: Bij een voorwiel aangedreven auto stuur draaien en proberen gas te geven. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling in en laat maar glijden.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_119733839
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Snowballed het volgende:

[..]

nee, juist voor auto's zonder abs. Bij abs kun je ook tijdens het sturen blijven remmen.
  woensdag 28 november 2012 @ 23:25:50 #46
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733847
quote:

[..]

En die heb IK iig niet ;)

Dus wat dan wel?
  FOK!fotograaf woensdag 28 november 2012 @ 23:26:32 #47
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119733876
quote:

[..]

Nee, juist niet. Als jij ABS hebt, kan je in principe geen blokkerende wielen krijgen, doordat je wielen blijven draaien, behoud je de grip. Als je geen ABS hebt en hem laat blokkeren, ben je de grip kwijt. Laat je dan de rem los, krijg je weer grip en kan je gecontroleerd uitwijken.
The summer is magic!

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  FOK!fotograaf woensdag 28 november 2012 @ 23:27:25 #48
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119733917
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

En die heb IK iig niet ;)

Dus wat dan wel?
Zorgen dat je niet slipt en als je wil slipt en moet uitwijken, rem iets lossen. Het kan trouwens ook goed zijn, als je het nog nooit hebt meegemaakt, eens gecontroleerd van 50 naar 0 af te remmen terwijl je hem helemaal plankt. Ook met een auto met ABS, jaag hem die ABS maar eens gecontroleerd in. Dan weet je namelijk hoe ver je kan gaan (is namelijk best heel ver).
The summer is magic!

woensdag 28 november 2012 @ 23:29:14 #49
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119733982
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:26 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Nee, juist niet. Als jij ABS hebt, kan je in principe geen blokkerende wielen krijgen, doordat je wielen blijven draaien, behoud je de grip. Als je geen ABS hebt en hem laat blokkeren, ben je de grip kwijt. Laat je dan de rem los, krijg je weer grip en kan je gecontroleerd uitwijken.
Daarom heeft het dus geen zin om zonder abs vol op de rem te stampen, want dan blokkeren de wielen direct...
Met abs maakt het niet uit hoe hard je trapt de abs regelt je grip..
pi_119733983
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:27 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Zorgen dat je niet slipt en als je wil slipt en moet uitwijken, rem iets lossen. Het kan trouwens ook goed zijn, als je het nog nooit hebt meegemaakt, eens gecontroleerd van 50 naar 0 af te remmen terwijl je hem helemaal plankt. Ook met een auto met ABS, jaag hem die ABS maar eens gecontroleerd in. Dan weet je namelijk hoe ver je kan gaan (is namelijk best heel ver).
zonder abs is dat wel zonde van je banden ;) Kan best zijn dat je banden daarna 'vierkant' zijn en je auto hobbelt. Zou het alleen bij nat/glad weer proberen.
  woensdag 28 november 2012 @ 23:29:22 #51
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733988
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Pizza_Boom het volgende:

Dank voor je tips ^O^

Sommige dingen doe IK sowieso al..Zoals vooruitzien. Ik verbaas me er altijd over dat automobilisten er (te) laat achter komen dat ze zich klem rijden achter een vrachtwagen.. Ik rij me ook wel eens klem, maar dan heb ik al minuten gezocht naar een gaatje (dat IK groot genoeg vind) in de linkerbaan naast me dat niet kwam.. Regeren is vooruitzien, autorijden = vooruitzien..

Gas loslaten doe ik ook als ik voor me iets zie gebeuren of massaal remlichten zie oplichten. Ik rem pas als het MOET (afstand tot voorganger m.i te klein)
  woensdag 28 november 2012 @ 23:31:10 #52
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119734058
quote:

[..]

Gewoon blijven zitten, het is maar een paaltje, enkel blikschade, in paniek reageren levert vaak alleen meer schade op (tegen andere auto aanrijden bijv)
  FOK!fotograaf woensdag 28 november 2012 @ 23:31:31 #53
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119734080
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:29 schreef Palomar het volgende:

[..]

zonder abs is dat wel zonde van je banden ;) Kan best zijn dat je banden daarna 'vierkant' zijn en je auto hobbelt. Zou het alleen bij nat/glad weer proberen.
Valt wel mee hoor.
The summer is magic!

pi_119734154
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:31 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Valt wel mee hoor.
ja, vanaf 50 misschien nog wel. Heb ook wel es bij iemand in gezeten die niet oplette en met +- 100km zonder abs vol in de remmen ging (en daarna ook nog eens in de bocht rechtdoor ging omdat ie de rem niet losliet). Die kon nieuwe banden kopen :P
  woensdag 28 november 2012 @ 23:33:40 #55
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119734161
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:24 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

leuker nog: door je wielen te blokkeren (remmen of gas terug geven) ga je juist ongecontroleerd naar benee _O-

als je van de winter gaat fietsen moet je je stuur losje vasthouden en gewicht naar achteren houden, hopelijk bespaart dat een paar botbreuken
pi_119734174
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:46 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Google maar eens op 'eendjesarrest' en bedenk je of het zo slim is.

De truc is om alternatieven aan te leren. That is: leren uitwijken en dergelijke. En dat moet je oefenen ipv bespreken.
Schip ahoy!
  woensdag 28 november 2012 @ 23:34:13 #57
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734176
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:31 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Voor MIJ is blikschade: auto naar de sloop ;)

Althans economisch gezien.. Heb het ding al eens laten oplappen terwijl het economisch total loss was.. Want mechanisch (ja, zo oud is het schatje al) nog helemaal prima
  FOK!fotograaf woensdag 28 november 2012 @ 23:35:11 #58
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119734220
Oja, als het opeens glad is (bijv. een viaduct dat opgevroren is), laat maar rollen. Niet remmen, geen gekke stuurbewegingen maken, gewoon maar laten rollen.
Als je wilt wegrijden in de sneeuw: Zoek naar verse sneeuw, heb je meer grip. Rustig wegrijden, laat de koppeling maar wat meer slippen, maar houdt die banden in vredesnaam op de weg zonder te slippen.
Verder: Winterbanden zijn niet heilig en zorgen er niet voor dat je even idioot kan scheuren als zomers, maar dragen wel bij aan een stabielere rit en meer controle over het voertuig in winterse omstandigheden.
The summer is magic!

FOK!fotograaf woensdag 28 november 2012 @ 23:36:20 #59
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119734258
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:34 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

De truc is om alternatieven aan te leren. That is: leren uitwijken en dergelijke. En dat moet je oefenen ipv bespreken.
Uitwijken ook niet. Ram er maar overheen, is voor jezelf het veiligst En die eendjes die met 130 over de snelweg gaan overleven het toch niet, ook als jij wel uitwijkt heb je ze al geraakt voordat je goed en wel de juiste beslissing hebt genomen. Bij lagere snelheden ook goed blijven spiegelen, dan weet je of je opeens hard kan remmen of niet (als er een vrachtwagen op je bumper zit bijvoorbeeld).
The summer is magic!

woensdag 28 november 2012 @ 23:36:49 #60
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734270
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:33 schreef Palomar het volgende:

[..]

ja, vanaf 50 misschien nog wel. Heb ook wel es bij iemand in gezeten die niet oplette en met +- 100km zonder abs vol in de remmen ging (en daarna ook nog eens in de bocht rechtdoor ging omdat ie de rem niet losliet). Die kon nieuwe banden kopen :P
Ik heb het ZELF meegemaakt.. Stilstaande file te laat gezien (niemand ook met alrmlichten aan, de eikels) en heeeeeeeel hard remmen.. Zag het rubber van mijn banden spatten in de achteruitkijkspiegel (die ik ook in de gaten hield, want wellicht was ik niet de enige die eea laat in de gaten kreeg).. Goed afgelopen: op tijd tot stilstand gekomen,,
  woensdag 28 november 2012 @ 23:38:13 #61
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119734319

Gewoon je dagelijke route maken maar je mag niet remmen, niet aantikken, niet zachtjes remmen, gewoon niet remmen (behalve als het moet voor de verkeersveiligheid :') )

Zeg het wel eens als ik bij iemand in de auto zit; rem nou eens niet constant en leer je snelheid te controleren met je versnellingsbak en je ogen, al dat gerem is compleet overbod
  woensdag 28 november 2012 @ 23:38:39 #62
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734330
quote:

[..]

Da's dus het hele punt van dit topic: vaak doe je intuïtief het verkeerde... Zoals met die fiets: stuur krampachtig vasthouden als je weet dat het glad is ;)
  woensdag 28 november 2012 @ 23:38:54 #63
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119734340
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:36 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

(niemand ook met alrmlichten aan, de eikels
Het lef dat ze hadden zeg!

_O-
  FOK!fotograaf woensdag 28 november 2012 @ 23:38:59 #64
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119734345
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:36 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik heb het ZELF meegemaakt.. Stilstaande file te laat gezien (niemand ook met alrmlichten aan, de eikels) en heeeeeeeel hard remmen.. Zag het rubber van mijn banden spatten in de achteruitkijkspiegel (die ik ook in de gaten hield, want wellicht was ik niet de enige die eea laat in de gaten kreeg).. Goed afgelopen: op tijd tot stilstand gekomen,,
Goede actie, spiegelen bij remmen. Ik zat toen ik net mijn rijbewijs had bij mijn pa in de auto, file en inene vliegt mijn pa de vluchtstrook op. Hoop gepiep en kabaal naast ons, komt er een auto tot stilstand naast ons met iemand die verstijfd aan het stuur zat. Hadden we dus niet op de vluchtstrook gestaan, had ie vol naar binnen gereden.
The summer is magic!

woensdag 28 november 2012 @ 23:40:14 #65
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734389
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:34 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Met ALLES is oefenen beter.. Maar de theorie weten (die vaak contra-intuitief is) kan óók al helpen.. Dus heeft dit topic WEL zin dunkt mij..
  FOK!fotograaf woensdag 28 november 2012 @ 23:41:11 #66
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119734424
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
Met ALLES is oefenen beter.. Maar de theorie weten (die vaak contra-intuitief is) kan óók al helpen.. Dus heeft dit topic WEL zin dunkt mij..
Al is het alleen maar omdat je het hierna wel kan oefenen :P
The summer is magic!

pi_119734432
quote:
Vind dat in de spits wel irritant, want bijv. in een langzaam rijdende file laat je op die manier gaten vallen voor je en heb je van die figuren die daar meteen tussen gaan. Betrap me er zelf dan wle vaak op dat ik juist constant even gas geef, rem, gas geef, rem etc. , om maar geen gat te laten vallen, terwijl het veel efficienter is om rustig door te rollen.
  woensdag 28 november 2012 @ 23:41:48 #68
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734444
quote:

Goede tip ^O^ , maar doe IK persoonlijk al zo veel mogelijk
  woensdag 28 november 2012 @ 23:41:52 #69
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119734446
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:38 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Da's dus het hele punt van dit topic: vaak doe je intuïtief het verkeerde... Zoals met die fiets: stuur krampachtig vasthouden als je weet dat het glad is ;)
Klopt, angst maakt alles kapot! :(

Ik fiets zelf veel, per rit meer dan dat ik op de motor ga en vooral in de winter (heb geen auto, ov is gewoon klote) fiets ik dus lekker door, en ik heb zoooo vaak gevallen mensen van die simpele dingen uit moeten leggen dat ik er gek van werd; mensen lijken gewoon alle logica kwijt te zijn :'( (maar dat zullen ze van mij ook zeggen als ik met 20+ km/u op mijn fiets over de wegijsbaan rijdt en autos inhaal _O-
  woensdag 28 november 2012 @ 23:43:15 #70
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119734507
quote:

[..]

Misschien een soort lijstje maken in de OP? Zeker met de winter in aankomst heeft misschien iemand er iets aan, zodra ze maar snappen wat ze in theorie moeten doen..
  woensdag 28 november 2012 @ 23:43:22 #71
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734511
quote:

[..]

Het lef dat ze hadden zeg!

_O-
Inderdaad.. Zodra ik zie dat de hele meute voor me hard remt en ik ook redelijk fors moet remmen zet ik de alarmlichten aan.. Helder en duidelijk signaal en werk uitstekend ^O^
pi_119734590
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:41 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Klopt, angst maakt alles kapot! :(

Ik fiets zelf veel, per rit meer dan dat ik op de motor ga en vooral in de winter (heb geen auto, ov is gewoon klote) fiets ik dus lekker door, en ik heb zoooo vaak gevallen mensen van die simpele dingen uit moeten leggen dat ik er gek van werd; mensen lijken gewoon alle logica kwijt te zijn :'( (maar dat zullen ze van mij ook zeggen als ik met 20+ km/u op mijn fiets over de wegijsbaan rijdt en autos inhaal _O-
hehe idd, als het net gesneeuwd heeft zie je iedereen heel krampachtig langzama gaan met de voeten aan de grond :') Terwijl je zolang je rechtdoor gaat gewoon normaal kunt fietsen. Alleen in de bocht een beetje oppassen.
  FOK!fotograaf woensdag 28 november 2012 @ 23:52:55 #73
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119734652
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:50 schreef Palomar het volgende:

[..]

hehe idd, als het net gesneeuwd heeft zie je iedereen heel krampachtig langzama gaan met de voeten aan de grond :') Terwijl je zolang je rechtdoor gaat gewoon normaal kunt fietsen. Alleen in de bocht een beetje oppassen.
En als het een paar dagen ligt en papperig is geworden weer is opgevroren, gaan ze allemaal hard rijden en op hun plaat.
The summer is magic!

woensdag 28 november 2012 @ 23:53:19 #74
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119734670
Of ze gaan lopen en dan schiet ik ze zo voorbij en dan roepen ze na dat het glad is, "dankje!" _O-
  woensdag 28 november 2012 @ 23:53:31 #75
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734674
@Life

Daarom heb ik dit topic idd geopend, om mensen iig de theorie te leren (die ik zelf vaak ook niet ken en juist ook wil leren)..

Maar ik ben de komende maand vaak van huis, dus ik vrees voor topic doorlezen :@

Of een mod moet het of zich willen nemen
  woensdag 28 november 2012 @ 23:54:36 #76
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734711
Ok, wat te doen als het glad is en je hebt een oud barrel ( O+ ) zoals ik, maar je moet wel de weg op?
pi_119734712
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:36 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Uitwijken ook niet. Ram er maar overheen, is voor jezelf het veiligst En die eendjes die met 130 over de snelweg gaan overleven het toch niet, ook als jij wel uitwijkt heb je ze al geraakt voordat je goed en wel de juiste beslissing hebt genomen. Bij lagere snelheden ook goed blijven spiegelen, dan weet je of je opeens hard kan remmen of niet (als er een vrachtwagen op je bumper zit bijvoorbeeld).
Ik bedoelde ook niet zozeer voor de eendjes: die rij je gewoon plat. Net als konijnen en vogels. Ik bedoelde meer voor allerhande andere situaties. Kinderen die de straat op rennen, andere automobilisten die voorrang nemen etc. Dan heb je vaak meer aan uitwijken. Oefenen, oefenen, oefenen.
quote:

[..]

Het is zeker niet verkeerd om je erin te verdiepen. Maar zelfs als je de theorie weet, gaat het de eerste keren vaak mis. Op zo'n uitgebreide training ook: ze zeggen wat je moet doen, maar of het de eerste keer goed gaat is maar de vraag.

Belangrijkste tip bij uitwijken: niet kijken naar obstakels, maar kijk waar je heen wil. Als je naar het obstakel blijft kijken, al is het 't enige in de nabije omgeving is dat er staat, ga je het raken.
Schip ahoy!
  woensdag 28 november 2012 @ 23:55:59 #78
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734747
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:54 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Ik bedoelde ook niet zozeer voor de eendjes: die rij je gewoon plat. Net als konijnen en vogels. Ik bedoelde meer voor allerhande andere situaties. Kinderen die de straat op rennen, andere automobilisten die voorrang nemen etc. Dan heb je vaak meer aan uitwijken. Oefenen, oefenen, oefenen.

[..]

Het is zeker niet verkeerd om je erin te verdiepen. Maar zelfs als je de theorie weet, gaat het de eerste keren vaak mis. Op zo'n uitgebreide training ook: ze zeggen wat je moet doen, maar of het de eerste keer goed gaat is maar de vraag.

Belangrijkste tip bij uitwijken: niet kijken naar obstakels, maar kijk waar je heen wil. Als je naar het obstakel blijft kijken, al is het 't enige in de nabije omgeving is dat er staat, ga je het raken.
Weet ik inmiddels, maar anderen wellicht niet.. Ergo: dit topic ;)
  woensdag 28 november 2012 @ 23:59:22 #79
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734856
Maar iig tot zover: iedereen bedankt voor de tips en de uitleg, hopelijk morgen en nog vele dagen later méér tips en nog méér uitleg ^O^ O+ :*
pi_119734879
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ok, wat te doen als het glad is en je hebt een oud barrel ( O+ ) zoals ik, maar je moet wel de weg op?
Daarvoor geldt hetzelfde als elke andere auto lijkt me, op rechte stukken gewoon rijden en in de bochten wat extra oppassen (vroeger gas los ipv. remmen).

Op de snelweg ook oppassen bij inhalen dat er als het gesneeuwd heeft sporen ontstaan in het midden van de weg waardoor je kunt slippen.
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 00:01:00 #81
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119734886
Zet bij overstuur nog even: Bij een voorwielaangedreven auto gas bijgeven. Vooral NIET remmen met de handrem. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling intrappen.
The summer is magic!

donderdag 29 november 2012 @ 00:02:32 #82
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734919
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
Zet bij overstuur nog even: Bij een voorwielaangedreven auto gas bijgeven. Vooral NIET remmen met de handrem. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling intrappen.
Nee.. Bij achterwiel aangedreven auto: gas bijgeven en blijven sturen..

Bij voorwielaangedreven auto NIET wat mij betreft..
pi_119734949
quote:

[..]

Plus je banden stukje laten leeglopen. Heb je meer grip.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_119734953
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

volgens mij heeft hij wel gelijk. Bij overstuur gaat de achterkant de voorkant inhalen. Bij een achterwiel aangedreven auto zou ik dan zeker geen extra gas bijgeven. Bij een voorwielaangedreven wel. omdat je het geheel dan weer recht trekt.
  donderdag 29 november 2012 @ 00:04:14 #85
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734954
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
Oeps, ik dacht net aan ONDERstuur...
En met een voorwielaangedreven auto gas bijgeven? Krijgt dat je voorwielen weer voor je achterwielen?
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 00:04:44 #86
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119734961
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Overstuur en achterwielaandrijving + gas geven is een spin/drift doen. Je achterkant wil de voorkant voorbij, dus je wil bij overstuur en voorwielaandrijving de voorkant weer op gang brengen en voor je achterwielen houden. Maar in godsnaam, blijf van die handrem af.
The summer is magic!

donderdag 29 november 2012 @ 00:04:57 #87
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734966
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Palomar het volgende:

[..]

volgens mij heeft hij wel gelijk. Bij overstuur gaat de achterkant de voorkant inhalen. Bij een achterwiel aangedreven auto zou ik dan zeker geen extra gas bijgeven. Bij een voorwielaangedreven wel. omdat je het geheel dan weer recht trekt.
Ik dacht aan onderstuur
  donderdag 29 november 2012 @ 00:05:37 #88
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734980
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Overstuur en achterwielaandrijving + gas geven is een spin/drift doen. Je achterkant wil de voorkant voorbij, dus je wil bij overstuur en voorwielaandrijving de voorkant weer op gang brengen en voor je achterwielen houden. Maar in godsnaam, blijf van die handrem af.
Nogmaals, dom van me, maar ik dacht aan ONDERstuur
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 00:06:05 #89
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119734987
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:05 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ja, dat merk ik. :*
The summer is magic!

donderdag 29 november 2012 @ 00:06:26 #90
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734999
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Handrem is voor mij voor parkeren ;)
pi_119735010
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Oeps, ik dacht net aan ONDERstuur...
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik dacht aan onderstuur
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:05 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

je zou er haast overstuur van worden :*
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 00:07:33 #92
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119735015
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:06 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Handrem is voor mij voor parkeren ;)
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:07 schreef Palomar het volgende:

[..]

[..]

[..]

_O_
The summer is magic!

donderdag 29 november 2012 @ 00:07:34 #93
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119735017
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:07 schreef Palomar het volgende:

[..]

[..]

[..]

Nou, idd :D
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 00:09:29 #94
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119735055
Oja, als je met pech langs de weg komt te staan: draai het stuur naar rechts als je rechts staat en links als je links staat.
The summer is magic!

donderdag 29 november 2012 @ 00:10:36 #95
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119735075
quote:
Want dan ram je tegen vangrail/in water ipv op (snel)weg?
pi_119735084
quote:
zo moet je in bergen ook altijd parkeren, naast dat je hem zowel op de handrem zet als in de versnelling laat staan en stenen tegen je banden hebt gezet :P
  donderdag 29 november 2012 @ 00:12:57 #97
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119735118
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:11 schreef Palomar het volgende:

[..]

zo moet je in bergen ook altijd parkeren, naast dat je hem zowel op de handrem zet als in de versnelling laat staan en stenen tegen je banden hebt gezet :P
Heuvels en bergen zijn me tot op heden bespaard gebleven...

Maar tips in die catogorie zijn ook welkom lijkt me.. Zeker voor noobs als ik (ben), ;)
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 00:13:08 #98
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119735126
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:10 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Want dan ram je tegen vangrail/in water ipv op (snel)weg?
Als er dan iemand achterop klapt, draait je auto inderdaad van het verkeer weg in plaats van ernaartoe. En zoek de dichtstbijzijnde vluchtstrook, ga op een A2 als je op strook 1 of 2 rijdt lekker naar de middenberm, i.p.v. strook 3, 4 en 5 oversteken naar de zijkant.
The summer is magic!

pi_119735132
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Maar tips in die catogorie zijn ook welkom lijkt me.. Zeker voor noobs als ik (ben), ;)
niet met ingetrapte rem de berg afgaan, maar rollend in de versnelling ;) (bijv. in de 3 als je 70/80 wilt).
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 00:14:50 #100
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119735137
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

The summer is magic!

donderdag 29 november 2012 @ 00:16:58 #101
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119735166
Ik ben echt HEEL blij met jullie bijdragen... Dan hoeven we het wiel niet allemaal zelf uit te vinden... Dank dus!!! :*
pi_119735190
En in de categorie bergen/buitenland. Niet op je navigatiesysteem afgaan als die de snelste route weet. Je nav weet niet dat dat binnendoorweggetje waar je 90 mag eigenlijk een veredeld zandpad is met her en der rotsblokken op de weg waar je in de praktijk nog geen 30 haalt ;)

Been there done that ;) Gewoon de bewegwijzering volgen.
  donderdag 29 november 2012 @ 00:17:58 #103
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119735191
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
Gewoon rijden

(en een kilotje zand in een tasje achterin leggen, altijd handig als iemand vast komt te zitten :') )
  donderdag 29 november 2012 @ 00:19:27 #104
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119735205
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:17 schreef Palomar het volgende:

Been there done that ;) Gewoon de wegbewijzering volgen.
Ik persoonlijk heb geen nav
  donderdag 29 november 2012 @ 00:22:28 #105
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119735251
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:17 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Gewoon rijden

(en een kilotje zand in een tasje achterin leggen, altijd handig als iemand vast komt te zitten :') )
Met 7 kleuren stront in de broek.. Vind het doodeng... Vind nu het niet glad is een afrit al doodeng... Wil mijn achteraangedreven brik weer terug voor juist DIE bocht
pi_119735326
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:22 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Met 7 kleuren stront in de broek.. Vind het doodeng... Vind nu het niet glad is een afrit al doodeng... Wil mijn achteraangedreven brik weer terug voor juist DIE bocht
een afrit doodeng vinden? Dat valt in Nederland allemaal wel mee toch? :P
  donderdag 29 november 2012 @ 00:28:13 #107
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119735346
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:27 schreef Palomar het volgende:

[..]

een afrit doodeng vinden? Dat valt in Nederland allemaal wel mee toch? :P
Zou je zeggen ja.. Maar ik heb er toch een :@ Zou n'm gillend vh lachen afgaan met die achterwie laangedreven auto... Maar bij mijn huidige voorwiel aangedreven barrel vind ik het eng
  donderdag 29 november 2012 @ 00:55:27 #108
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119735703
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:28 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Zou je zeggen ja.. Maar ik heb er toch een :@ Zou n'm gillend vh lachen afgaan met die achterwie laangedreven auto... Maar bij mijn huidige voorwiel aangedreven barrel vind ik het eng
Zoek even een leeg stuk terrein op, rijd je banden op temp en ga eens kijken hoe lang het duurt tot je uitbreekt
  donderdag 29 november 2012 @ 00:57:22 #109
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119735730
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:55 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Zoek even een leeg stuk terrein op, rijd je banden op temp en ga eens kijken hoe lang het duurt tot je uitbreekt
Boeit niet. Weet dat het belachelijk is etc. Blijf het eng vinden
  donderdag 29 november 2012 @ 00:59:32 #110
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119735766
En ik duik mijn mandje in, morgen (vandaag) om half 7 weer op ;)
pi_119735831

donderdag 29 november 2012 @ 03:03:47 #112
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119736668
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:57 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Boeit niet. Weet dat het belachelijk is etc. Blijf het eng vinden
Maar het eng vinden (ook al is het niet gevaarlijk) maakt je gespannen en dat maakt het wel gevaarlijk, dus zoek de grens op en ga er (rustig) overheen

als je vertrouwd bent met de grens is het niet meer griezelig
  donderdag 29 november 2012 @ 03:04:09 #113
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119736669
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 01:05 schreef Piet_Piraat het volgende:

Het gaat niet over de NS

_O-
pi_119737803
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:13 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

En als je eenmaal met pech of schade op de vluchtstrook staat, blijf dan niet in je auto zitten maar ga netjes achter de vangrail staan.. ook al zeikt het van de regen.
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 11:11:31 #115
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_119740990
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 08:46 schreef Auti het volgende:
Én zet je auto zo ver mogelijk van de rijstroken vandaan. Desnoods in het gras met nog net de linkerwielen op het asfalt zodat je in ieder geval weer wegkomt. Maar net achter de witte lijn gaan staan is vragen om ellende.

Ook een leuke: ouders die hun kinderen even moeten "uitlaten" op de vluchtstrook. Rij liever door naar een tankstation, AC restaurant of whatever, maar laat ze niet hun behoefte doen achter uw op luttele decimeters van het voorbijrazende verkeer geparkeerde voertuig :|W
  donderdag 29 november 2012 @ 11:21:59 #116
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119741349
quote:
10s.gif Op donderdag 29 november 2012 03:04 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Het gaat niet over de NS

_O-

Wacht maar tot er 3 cm sneeuw valt... dan breekt de pleuris weer uit....

Btw als je vast staat met spinnende wielen en je wil toch wegkomen, kun je in het uiterste geval een vloermat onder je aangedreven wielen leggen, grote kans dat de wielen dan weer iets grip krijgen..

[ Bericht 8% gewijzigd door Snowballed op 29-11-2012 11:27:29 ]
pi_119744076
fietsen in de sneeuw.
Gewoon goed stevig constant doortrappen. Niet slingeren maar rechte lijnen fietsen en bochten zo wijd mogelijk pakken. En zo min mogelijk remmen. Met een richting of tempo wisseling lig je zo onderuit :')
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_119744669
quote:
fietsen in de sneeuw.
Idd, zo langzaam mogelijk optrekken en constante snelheid aanhouden.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_119745644
quote:
fietsen in de sneeuw.
En let vooral op bij bruggetjes e.d.. Die worden niet altijd gestrooid en zijn per definitie gladder, ook als er op de rest van het fietspad geen gladheid te bekennen is. Op die stukken moet écht in een rechte lijn fietsen :P.
  donderdag 29 november 2012 @ 14:55:03 #120
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_119747779
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:02 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Eendjes op de snelweg lijken mij niet waarschijnlijk..
Ik ben weleens om een de snelweg overstekende eendenfamilie heen gestuurd.
(Da's nog best lastig met 120)
Naar wat er achter me gebeurde met de rest van het verkeer en de eendjes heb ik maar niet gekeken.
pi_119748364
Als je een boom niet meer kan ontwijken, zorg dan dat je de neus van de auto er in parkeert. Niet de zijkant :')
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_119757038
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 15:15 schreef henkde_j het volgende:
Sarcastisch, of :o ? Zo nee, waarom dan?
pi_119757521
quote:
3s.gif Op donderdag 29 november 2012 19:51 schreef Anne het volgende:

[..]

Sarcastisch, of :o ? Zo nee, waarom dan?
Een frontale klap biedt veel meer overlevingskans dan een zijwaartse klap. Zijwaartse botsingen geven bijna altijd nek letsel, de auto is aan de zijkanten ook stukken minder steviger dan de voorkant.
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 20:10:49 #124
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119757724
Ik heb de tips in de OP gezet, maar die wordt zo wel ERG lang :@

Kan ik ze er niet beter weer uithalen?
pi_119758475
ANWB lid zijn, en pas bij je hebben
  donderdag 29 november 2012 @ 20:32:30 #126
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_119758543
Onderstuur, gas los, blijven sturen zoals je deed, niet achterlijk meer gaan sturen. Door het gas los te laten duikt de auto wat naar voren zodat er meer druk, en dus meer grip op je voorwielen komt.

Overstuur, gas los, absoluut blijven kijken waar je heen wilt, dan zal je automatisch lichtelijk tegen sturen, en de juiste richting op gaan. Als de overstuur tever doorzet zou je inderdaad gas bij moet geven om het nog te kunnen corrigeren, de kans dat je auto in de contraslip raakt is alleen praktisch 100% en je bent 'm helemaal kwijt met een hogere snelheid.

Wat andere hier zeggen over gas bijgeven moet je aan pro's overlaten.

[ Bericht 18% gewijzigd door blup op 29-11-2012 20:42:28 ]
  donderdag 29 november 2012 @ 20:53:47 #127
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119759481
Alles tot hier verwerkt in de OP (als het goed is).

Graag jullie mening: tips in OP laten staan want handig of weghalen want de OP wordt te lang en je hebt het topic eigenlijk al gelezen? Of achter een spoiler zetten?
pi_119759700
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
Alles tot hier verwerkt in de OP (als het goed is).

Graag jullie mening: tips in OP laten staan want handig of weghalen want de OP wordt te lang en je hebt het topic eigenlijk al gelezen? Of achter een spoiler zetten?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 21:00:07 #129
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119759777
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:58 schreef Auti het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is op zich wel een idee denk ik :Y. Houdt de OP op acceptabele lengte en wie wel wil spieken kan dat..

Maar even wat meer meningen afwachten ;) Ik doe het gewoon ^O^

EDIT: spoiler weer weggehaald, opmaak IN spoiler zag er niet uit :N . Dat is dus geen oplossing -O-
pi_119760477
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:00 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Is op zich wel een idee denk ik :Y. Houdt de OP op acceptabele lengte en wie wel wil spieken kan dat..

Maar even wat meer meningen afwachten ;) Ik doe het gewoon ^O^

EDIT: spoiler weer weggehaald, opmaak IN spoiler zag er niet uit :N . Dat is dus geen oplossing -O-
Dan is het wellicht handiger om de OP de OP te laten en dat geinteresseerden de tips in het topic lezen?

Edit; eigenlijk is het nu ook wel mooi.. ik stoor mij er iig niet aan. Het is iig overzichtelijk.
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 21:17:33 #131
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119760581
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:15 schreef Auti het volgende:

[..]

Dan is het wellicht handiger om de OP de OP te laten en dat geinteresseerden de tips in het topic lezen?
Na al dat werk? :'(
pi_119760674
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:17 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Zie edit, ik vind het er wel mooi en overzichtelijk uit zien. ^O^ Hulde voor de inzet _O_
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 21:20:57 #133
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119760778
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:19 schreef Auti het volgende:

[..]

Zie edit, ik vind het er wel mooi en overzichtelijk uit zien. ^O^ Hulde voor de inzet _O_
Dank :*

Ik laat het voorlopig gewoon zo.. Mochten er klachten komen dan zie ik wel verder ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 21:39:27 #134
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119761820
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:20 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik laat het voorlopig gewoon zo.. Mochten er klachten komen dan zie ik wel verder ;)
Wat te doen bij een slip (algemeen)? Gas los en tegensturen? Of juist iets heel anders?
  donderdag 29 november 2012 @ 21:44:16 #135
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119762094
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:17 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

gewoon in de op houden, niemand gaat eerst 3 topics lezen (ja wacht maar tot het ijzelt :D )
  donderdag 29 november 2012 @ 21:48:32 #136
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119762334
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:44 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

gewoon in de op houden, niemand gaat eerst 3 topics lezen (ja wacht maar tot het ijzelt :D )
3 topics? Jij ziet dus wel mogelijkheden dat dit een reeks wordt?
O+
  donderdag 29 november 2012 @ 21:50:11 #137
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119762420
Ik heb vertrouwen in je
  donderdag 29 november 2012 @ 21:58:34 #138
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119762910
quote:
17s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:50 schreef Life2.0 het volgende:
Ik heb vertrouwen in je

Nou zoek ik nog wat mensen die tips (blijven) posten ;)

Heb je antwoord op bovenstaande vraag bijvoorbeeld?
pi_119763100
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:58 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Nou zoek ik nog wat mensen die tips (blijven) posten ;)

Heb je antwoord op bovenstaande vraag bijvoorbeeld?
Het is zo afhankelijk van zoveel factoren.. Maar over het algemeen.. koppeling in, gas los, tegensturen en op tijd weer terugsturen om niet in een contraslip te komen. Dit kan je alleen maar leren op gevoel en dus door te oefenen.

De theorie moet je nu in grote lijnen wel een beetje door hebben.. je moet kunnen snappen waarom een auto zo reageert en wat een auto doet bij bepaalde handelingen. Het heeft allemaal te maken met gewichtsverplaatsing en balans.
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 22:02:59 #140
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_119763185
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:01 schreef Auti het volgende:

[..]

Het is zo afhankelijk van zoveel factoren.. Maar over het algemeen.. koppeling in, gas los, tegensturen en op tijd weer terugsturen om niet in een contraslip te komen. Dit kan je alleen maar leren op gevoel en dus door te oefenen.

De theorie moet je nu in grote lijnen wel een beetje door hebben.. je moet kunnen snappen waarom een auto zo reageert en wat een auto doet bij bepaalde handelingen. Het heeft allemaal te maken met gewichtsverplaatsing en balans.
koppeling niet indrukken. Je moet druk op de voorwielen krijgen, alleen van het gas.
Rijd jij ook altijd met je koppeling ingedrukt over rotondes?
  donderdag 29 november 2012 @ 22:03:49 #141
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119763227
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:01 schreef Auti het volgende:

[..]

Nou nee, nog niet helemaal eerlijk gezegd :@ Sommige dingen snap ik, anderen nog niet helemaal omdat ik te weinig technische autokennis heb.. Waarom bijvoobeeld koppeling intrappen? Wat doet dat?
pi_119763245
quote:
7s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:02 schreef blup het volgende:

[..]

koppeling niet indrukken. Je moet druk op de voorwielen krijgen, alleen van het gas.
Dat zeg ik, afhankelijk van heel veel factoren.. een ervaren bestuurder in een achterwielaangedreven auto kan sturen met het gaspedaal ;)
-weg-
pi_119763356
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:03 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Nou nee, nog niet helemaal eerlijk gezegd :@ Sommige dingen snap ik, anderen nog niet helemaal omdat ik te weinig technische autokennis heb.. Waarom bijvoobeeld koppeling intrappen? Wat doet dat?
Koppeling intrappen kapt je aandrijving.. dat kan in bepaalde situaties wenselijk zijn en in andere situaties absoluut niet. Bij achterwielaandrijving moet je bijvoorbeeld je koppeling intrappen om te voorkomen dat je motor afslaat.. Of je geeft gas en maakt een dikke drift, maar dat is voor gevorderden :D.
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 22:06:42 #144
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119763384
quote:

[..]

Da's ook zo'n dingetje: tijdens autorijles jaren geleden is mij altijd verteld om te zorgen dat ik geschakeld heb én de koppeling heb losgelaten vóór de bocht, maar volgens mij doe ik het loslaten vd koppeling nog steeds IN de bocht ipv ervoor.. Wat is het gevaar? Wat gebeurd er als je de koppeling ingedrukt houdt?
pi_119763396
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 21:39 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Wat te doen bij een slip (algemeen)? Gas los en tegensturen? Of juist iets heel anders?
In ieder geval altijd blijven kijken en sturen in de richting waar je heenwilt.
pi_119763452
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:06 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

:Y Dat is het belangrijkste.
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 22:08:23 #147
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119763489
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:06 schreef Auti het volgende:

[..]

Koppeling intrappen kapt je aandrijving.. dat kan in bepaalde situaties wenselijk zijn en in andere situaties absoluut niet. Bij achterwielaandrijving moet je bijvoorbeeld je koppeling intrappen om te voorkomen dat je motor afslaat.. Of je geeft gas en maakt een dikke drift, maar dat is voor gevorderden :D.
Hoezo slaat de motor dan af? En waarom wil je dat niet? Je kunt toch nog sturen dan? Of niet?
pi_119763551
quote:

Daar wil ik nog wel eens een trap op geven om wielspin te forceren :9
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 22:10:04 #149
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119763586
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:06 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ja, maar bij overstuur moet je toch juist sturen in de richting die je (intuïtief) NIET wilt.. Maar dan ook blijven kijken waarheen je wél wilt?
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 22:10:09 #150
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119763593
Geen tip als noodgeval, maar in het algemeen in de bergen: Zelfde versnelling de berg af als dat je hem op reed (dus reed je er in zijn 2 op, dan ga je er ook in zijn 2 weer af). Verder, als je moet remmen, kort maar hard remmen. Trap hem maar flink in en laat daarna je rem weer los. Dit voorkomt oververhitte remmen. Dus niet constant je rempedaal intrappen.
The summer is magic!

pi_119763659
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:08 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Hoezo slaat de motor dan af? En waarom wil je dat niet? Je kunt toch nog sturen dan? Of niet?
Zodra de aangedreven wielen stoppen met draaien (slippende achterkant bij achterwielaandrijving) slaat je motor af. Zonder motorkracht geen stuurbekrachtiging en geen aandrijving etc.
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 22:11:17 #152
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119763664
quote:
Staat erbij ^O^
  donderdag 29 november 2012 @ 22:11:40 #153
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119763689
quote:

[..]

Nu heb ik zelf geen auto maar wanneer je de koppeling niet indrukt zullen je achterwielen meer weerstand bieden dan de voorwielen, en volgens de natuurwetten ga je dan meer slippen?
  donderdag 29 november 2012 @ 22:12:03 #154
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_119763721
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:06 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Da's ook zo'n dingetje: tijdens autorijles jaren geleden is mij altijd verteld om te zorgen dat ik geschakeld heb én de koppeling heb losgelaten vóór de bocht, maar volgens mij doe ik het loslaten vd koppeling nog steeds IN de bocht ipv ervoor.. Wat is het gevaar? Wat gebeurd er als je de koppeling ingedrukt houdt?
Ik neem even aan dat je een voorwielaangedreven auto hebt, als jij in de bocht of op de rotonde je koppeling intrapt ga je ongecontroleerd over de rotonde, dit kan onwenselijke situaties opleveren. Het voordeel van het gas los laten in een slip is dat je auto licht afremt en dat hij naar voren duikt en dus druk op de voorwielen geeft en dus meer kans op grip.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:12:32 #155
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119763755
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:11 schreef Auti het volgende:

[..]

Zodra de aangedreven wielen stoppen met draaien (slippende achterkant bij achterwielaandrijving) slaat je motor af. Zonder motorkracht geen stuurbekrachtiging en geen aandrijving etc.
Nou en? Als je maar weer recht komt danwel stilstaat. Opnieuw starten kan altijd toch? En mijn oude achterwielaangedreven brik had sowieso geen stuurbekrachtiging volgens mij :D
pi_119763840
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:10 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ja, maar bij overstuur moet je toch juist sturen in de richting die je (intuïtief) NIET wilt.. Maar dan ook blijven kijken waarheen je wél wilt?
Bij overstuur glijd je over de voorwielen weg, daar helpt sturen niet meer.
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 22:14:05 #157
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119763841
quote:
7s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:12 schreef blup het volgende:

[..]

Ik neem even aan dat je een voorwielaangedreven auto hebt, als jij in de bocht of op de rotonde je koppeling intrapt ga je ongecontroleerd over de rotonde, dit kan onwenselijke situaties opleveren. Het voordeel van het gas los laten in een slip is dat je auto licht afremt en dat hij naar voren duikt en dus druk op de voorwielen geeft en dus meer kans op grip.
Als je flink doorrijdt en drempels tegen komt waarvoor je hard moet remmen, laat je rem los voordat je het drempel op gaat. Je kan beter wat harder over het drempel gaan dan vol remmend, omdat bij remmen door de massatraagheid het meeste gewicht ook naar voren duikt en dit dus een extra belasting voor je voortrein is als je dan een drempel op klapt.
The summer is magic!

pi_119763844
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:12 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Nou en? Als je maar weer recht komt danwel stilstaat. Opnieuw starten kan altijd toch? En mijn oude achterwielaangedreven brik had sowieso geen stuurbekrachtiging volgens mij :D
Maar je kan de auto dan iig niet meer proberen recht te trekken door gas te geven.. het enige wat je kan doen is afwachten en dan eindig je meestal achterstevoren.. ook veilig, maar niet de meest perfecte manier om een slip op te vangen.
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 22:14:28 #159
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119763862
quote:
7s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:12 schreef blup het volgende:

[..]

Nu wel, vroeger niet.

En het nut vh gas loslaten snap ik wel, ik snap alleen nog steeds niet wat er nou precies gebeurt met de bestuurbaarheid van de auto, de balans of wat dan ook als je de koppeling ingetrapt houdt.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:15:07 #160
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119763906
quote:
In die trand;
Na hard remmen (of langdurig remmen) zijn je schijven heet en daarna je remmen bij stilstaan ingetrapt houden is nogal slecht voor de warmteafvoer
  donderdag 29 november 2012 @ 22:15:19 #161
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119763918
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Bij overstuur glijd je over de voorwielen weg, daar helpt sturen niet meer.
Pardon? Bij overstuur glijdt je achterkant de bocht uit
  donderdag 29 november 2012 @ 22:15:46 #162
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_119763946
quote:

[..]

Ohja, zeker vlak voor de drempel je rem plots los laten, voorkant komt weer omhoog, drempel is een stuk zachter.
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 22:16:04 #163
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119763959
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Bij overstuur reageert je auto overdreven op jouw stuurgedrag. Je glijdt dus om je voorwielen heen.
The summer is magic!

pi_119763979
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

In die trand;
Na hard remmen (of langdurig remmen) zijn je schijven heet en daarna je remmen bij stilstaan ingetrapt houden is nogal slecht voor de warmteafvoer
Dan trekken je schijven krom.. Bij een flink stukje rijden rol ik de auto altijd met de hand even heen en weer... tip van Christian Albers.
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 22:16:47 #165
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119763995
quote:

[..]

Staat er ook bij ^O^

En deed ik al :)
  donderdag 29 november 2012 @ 22:18:21 #166
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119764070
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Auti het volgende:

[..]

Maar je kan de auto dan iig niet meer proberen recht te trekken door gas te geven.. het enige wat je kan doen is afwachten en dan eindig je meestal achterstevoren.. ook veilig, maar niet de meest perfecte manier om een slip op te vangen.
Ok, maar dat geldt alleen voor achterwielaangedreven auto's toch? En die hebben de meesten niet..

En het extra-gas trucje had ik (zoals eerder verteld) al zelf ontdekt en onder de knie ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 22:18:30 #167
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_119764080
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Nu wel, vroeger niet.

En het nut vh gas loslaten snap ik wel, ik snap alleen nog steeds niet wat er nou precies gebeurt met de bestuurbaarheid van de auto, de balans of wat dan ook als je de koppeling ingetrapt houdt.
Op rotondes betekend dat dat jij in een bocht hem ook weer oplaat komen, of jij kan knap tussengas geven maar anders komt er even weerstand op je aangedreven wielen om vervolgens weer verder te rijden. Het is het zelfde als remmen in een gladde bocht, je gaat slippen.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:18:31 #168
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119764081
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:16 schreef Auti het volgende:

[..]

Bij een flink stukje rijden rol ik de auto altijd met de hand even heen en weer...
wat?
  donderdag 29 november 2012 @ 22:19:02 #169
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119764113
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

In die trand;
En dan?
pi_119764165
quote:
11s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:18 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

wat?
Pittig over circuit gereden, of lekker driften en remmen op een willekeurige plek.. pishete remschijven = uitstappen.. auto stukje naar voren.. en weer stukje naar achter.. stukje naar voren en weer stukje naar achter. Standaard truukje om kromme remschijven te voorkomen.
-weg-
pi_119764171
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik was even in de war met onderstuur, overstuur is inderdaad de achterkant die gaat driften en eenvoudig op te lossen door mijn tip.
Wanneer je dan kijkt in de richting waar je heenwilt en daarheen stuurt geef je automatisch tegenstuur.
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 22:19:55 #172
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119764174
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:19 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

En dan?
Trekken ze krom, waardoor je ze in principe, voor een soepele rit, kan weggooien. Ze werken nog wel, maar alles trilt (en behoorlijk, ook een auto gehad waaronder kromme schijven lagen (door langdurige stilstand)).
The summer is magic!

donderdag 29 november 2012 @ 22:20:13 #173
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119764191
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:16 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Bij overstuur reageert je auto overdreven op jouw stuurgedrag. Je glijdt dus om je voorwielen heen.
Je achterkant wil je voorkant inhalen en door ook die kant op te sturen komen je voorwielen weer voor je achterwielen is mij verteld. Al glij je dan wel eerst een stuk richting bocht uit
  donderdag 29 november 2012 @ 22:20:40 #174
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119764212
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:16 schreef Auti het volgende:

[..]

Dan trekken je schijven krom.. Bij een flink stukje rijden rol ik de auto altijd met de hand even heen en weer... tip van Christian Albers.
Ik heb geen remschijven in mijn oude brikje :P
pi_119764234
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:18 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ok, maar dat geldt alleen voor achterwielaangedreven auto's toch? En die hebben de meesten niet..

En het extra-gas trucje had ik (zoals eerder verteld) al zelf ontdekt en onder de knie ;)
Inderdaad alleen bij achterwielaandrijving. Driftpoes ;)
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 22:21:12 #176
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119764235
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:20 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik heb geen remschijven in mijn oude brikje :P
Op je voorwielen wel... :P
  donderdag 29 november 2012 @ 22:21:34 #177
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_119764251
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Een kever niet. :N
  donderdag 29 november 2012 @ 22:21:45 #178
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119764267
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:19 schreef Auti het volgende:

[..]

Pittig over circuit gereden, of lekker driften en remmen op een willekeurige plek.. pishete remschijven = uitstappen.. auto stukje naar voren.. en weer stukje naar achter.. stukje naar voren en weer stukje naar achter. Standaard truukje om kromme remschijven te voorkomen.
Nou heb ik mij niet zo erg verdiept ik de afvoer van remschijven maar ik heb het idee dat dat geen fuck uit gaan maken, waarom niet gewoon even rustig rijden voor je hem weer parkeert?
  donderdag 29 november 2012 @ 22:21:54 #179
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119764270
quote:
11s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:19 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ik was even in de war met onderstuur, overstuur is inderdaad de achterkant die gaat driften en eenvoudig op te lossen door mijn tip.
Wanneer je dan kijkt in de richting waar je heenwilt en daarheen stuurt geef je automatisch tegenstuur.
Ik had het gisteren precies andersom, dus je bent van harte vergeven :*
  donderdag 29 november 2012 @ 22:22:19 #180
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119764293
quote:
7s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef blup het volgende:

[..]

Die hebben dan weer meer last van verglazing van de blokken :+
  donderdag 29 november 2012 @ 22:22:38 #181
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119764307
quote:
7s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef blup het volgende:

[..]

ja........ dan noem je ook een dier.... :+

Btw remschijven trekken ook krom als je bijv voor het stoplicht continue je voet op de rem houd met hete remmen... dan kun je beter even de handrem nemen, die werkt alleen op de achterste trommels.. (in de meeste gevallen dan)
  donderdag 29 november 2012 @ 22:23:32 #182
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119764340
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:19 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Trekken ze krom, waardoor je ze in principe, voor een soepele rit, kan weggooien. Ze werken nog wel, maar alles trilt (en behoorlijk, ook een auto gehad waaronder kromme schijven lagen (door langdurige stilstand)).
Plus dat je voor geen meter meer kan doseren
  donderdag 29 november 2012 @ 22:25:37 #183
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119764462
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Nee, helemaal niet is mij verteld bij apk + grote beurt een paar weken geleden.. Geen remschijven of remblokken (nvt staat daar)... Wielremcylinder en en achterremtrommel zijn gecheckt
En ik heb uitdrogende ashoezen :'(
pi_119764474
Ook handig en leuk is wanneer er een verse laag sneeuw ligt een grote lege parkeerplaats opzoeken en dan de grenzen opzoeken.
De beste praktijkleerschool die er is. :)
pi_119764480
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Nou heb ik mij niet zo erg verdiept ik de afvoer van remschijven maar ik heb het idee dat dat geen fuck uit gaan maken, waarom niet gewoon even rustig rijden voor je hem weer parkeert?
Als dat ritje je remschijven voldoende koelt dan heeft dat hetzelfde effect. Ik heb het Christian echter zien doen na een pittig ritje met een Carrera GT en toen heeft hij mij dat zo uitgelegd. ;)

DSC01234.jpg
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 22:26:57 #186
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119764531
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ook handig en leuk is wanneer er een verse laag sneeuw ligt een grote lege parkeerplaats opzoeken en dan de grenzen opzoeken.
Die hadden we al :Y

En in de discussie hierboven ben ik wat tips kwijt geraak vrees ik, dus als het erbij moet: nog ff melden graag :Y
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 22:27:01 #187
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119764535
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Piet_Piraat het volgende:
Doe dat dan niet zoals een klasgenoot van mij ooit deed. Parkeerplaats met stoepranden erop. Een keer schoot ie flink door en daar had ie een compleet kromme ophanging op zowel voor als achterkant. :'(
The summer is magic!

donderdag 29 november 2012 @ 22:27:24 #188
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119764554
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Auti het volgende:

[..]

Als dat ritje je remschijven voldoende koelt dan heeft dat hetzelfde effect. Ik heb het Christian echter zien doen na een pittig ritje met een Carrera GT en toen heeft hij mij dat zo uitgelegd. ;)

[ afbeelding ]
Maar voor de levensduur is een stukje rijden het beste :Y
  donderdag 29 november 2012 @ 22:27:35 #189
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119764561
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Nee, helemaal niet is mij verteld bij apk + grote beurt een paar weken geleden.. Geen remschijven of remblokken (nvt staat daar)... Wielremcylinder en en achterremtrommel zijn gecheckt
En ik heb uitdrogende ashoezen :'(
Dan hebben ze niets aan de voorremmen gedaan, je wielremcilinder zit achter je remtrommel op de achteras, wat voor auto heb je..?

Een paar posts terug heb ik nog een tip erbij geedit
  donderdag 29 november 2012 @ 22:28:22 #190
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119764600
Kan iemand me nog één keer helder uitleggen wat er met je auto (grip, balans, whatever) gebeurt als je de koppeling indrukt?

Dank alvast :*
pi_119764607
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:27 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Doe dat dan niet zoals een klasgenoot van mij ooit deed. Parkeerplaats met stoepranden erop. Een keer schoot ie flink door en daar had ie een compleet kromme ophanging op zowel voor als achterkant. :'(
Prima leerschool dus, beter een stoeprand dan een boom of vrachtauto.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:28:53 #192
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119764624
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:27 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

_O-

Ik woonde jaren terug in een wat slechte buurt (veul tokkies inc autos) en met sneeuw allemaal naar de kruising verderop om sjiek te slippeeh

Daar lag eind van de dag nogal wat plastic op de grond :')
  donderdag 29 november 2012 @ 22:28:54 #193
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119764627
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:27 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Dan hebben ze niets aan de voorremmen gedaan, je wielremcilinder zit achter je remtrommel op de achteras, wat voor auto heb je..?

Honda Concerto uit '93
  donderdag 29 november 2012 @ 22:29:45 #194
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119764669
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:27 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Lees de tips in de OP en zeg ff wat ik waar precies moet aanpassen.. Dank :*
  donderdag 29 november 2012 @ 22:30:25 #195
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119764695
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
Kan iemand me nog één keer helder uitleggen wat er met je auto (grip, balans, whatever) gebeurt als je de koppeling indrukt?

Dank alvast :*
Je haalt de aandrijving weg en verandert dus de wegligging (en stuurgedrag) dit kan voordelig of nadelig zijn :+
  donderdag 29 november 2012 @ 22:31:58 #196
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119764761
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:30 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Je haalt de aandrijving weg en verandert dus de wegligging (en stuurgedrag) dit kan voordelig of nadelig zijn :+
Ah, ok.. Aandrijving weg.. Logisch natuurlijk, dat ik dat niet zelf bedacht heb *insert "hoofd tegen muur ram-smiley"*

Nu nog ff wegligging en stuurgedrag snappen.. Geen aandrijving is minder druk /grip op voorwielen (in mijn geval)? Maar wat maakt dat precies uit voor het stuurgedrag, minder grip is lastiger sturen?
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 22:32:14 #197
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119764771
quote:

[..]

Wat gebeurt er als je je gas los laat? Juist ja, je auto remt behoorlijk af omdat de motor nu remmend werkt. Wat gebeurt er als je je koppeling intrapt? Je motor remt niet meer, dus je rolt verder door. Wat gebeurt er als je nu weer de koppeling op laat komen, zeker wanneer je hoog in de toeren reed? Je krijgt een klap, want je wagen wordt flink geremd. Bij gladheid kan dit slippen van je aangedreven wielen betekenen.
The summer is magic!

pi_119764827
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:32 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Wat gebeurt er als je je gas los laat? Juist ja, je auto remt behoorlijk af omdat de motor nu remmend werkt. Wat gebeurt er als je je koppeling intrapt? Je motor remt niet meer, dus je rolt verder door. Wat gebeurt er als je nu weer de koppeling op laat komen, zeker wanneer je hoog in de toeren reed? Je krijgt een klap, want je wagen wordt flink geremd. Bij gladheid kan dit slippen van je aangedreven wielen betekenen.
Shiftlock 8-)
-weg-
pi_119764910
quote:

[..]

Wanneer je bijvoorbeeld met 2 wielen in een zachte berm terecht komt is bij het terugsturen een ingedrukte koppeling wel aan te raden.
  donderdag 29 november 2012 @ 22:36:42 #200
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119764973
quote:

[..]

Gas los = "remmen" snap ik. Koppeling intrappen = doorrollen snap ik nu ook. Plotselinge remkracht als je koppeling weer laat opkomen snap ik ook. Betekent dat bij gladheid dat je dan om je (in mijn geval) voorwielen gaat draaien?
  donderdag 29 november 2012 @ 22:36:55 #201
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119764986
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:33 schreef Auti het volgende:

[..]

Shiftlock 8-)
Wattes?
pi_119765026
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:36 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Gas los = "remmen" snap ik. Koppeling intrappen = doorrollen snap ik nu ook. Plotselinge remkracht als je koppeling weer laat opkomen snap ik ook. Betekent dat bij gladheid dat je dan om je (in mijn geval) voorwielen gaat draaien?
Je voorwielen krijgen dan in 1 keer een opdonder en kunnen gaan blokkeren waardoor of je motor afslaat of je onderstuur krijgt.
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 22:38:37 #203
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119765058
quote:
3s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:35 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Wanneer je bijvoorbeeld met 2 wielen in een zachte berm terecht komt is bij het terugsturen een ingedrukte koppeling wel aan te raden.
Ff kijken of ik dat snap... Koppeling is is rollen zonder aandrijving, dus dan boort niet 1 wiel zich in de zachte berm maar kom je er makkelijk uit?
pi_119765074
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:36 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Wattes?

Ga eens opzoek naar de "drift bible" .. ga je een hoop van leren ;)
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 22:40:04 #205
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119765120
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:37 schreef Auti het volgende:

[..]

Je voorwielen krijgen dan in 1 keer een opdonder en kunnen gaan blokkeren waardoor of je motor afslaat of je onderstuur krijgt.
Dan glij je dus gewoon door in de richting die je al had toch> Wat tamelijk rot is als dat voor een bocht of een rood verkeerslicht gebeurt, maar anders alleen een beetje eng is? Of mis ik iets?
  donderdag 29 november 2012 @ 22:40:12 #206
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119765128
quote:

[..]

Dus je hebt al geen grip en gaat nog meer remming op je wielen gooien (waardoor je nog moeilijker grip pakt?)
Als je koppeling indrukt gooi je ook je gas dicht natuurlijk he, wanneer je weer grip pakt pak je beiden weer op
pi_119765148
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:38 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ff kijken of ik dat snap... Koppeling is is rollen zonder aandrijving, dus dan boort niet 1 wiel zich in de zachte berm maar kom je er makkelijk uit?
De grootste fout die mensen maken is te scherp terug de weg opsturen, in eerste instantie gaan de aangedreven wielen nog gewoon rechtdoor totdat ze grip krijgen en dan eindigt het erg vaak aan de andere kant in de berm.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2012 22:41:15 ]
pi_119765151
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:40 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dan glij je dus gewoon door in de richting die je al had toch> Wat tamelijk rot is als dat voor een bocht of een rood verkeerslicht gebeurt, maar anders alleen een beetje eng is? Of mis ik iets?
Bij voorwielaandrijving ja.
-weg-
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 22:41:05 #209
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119765159
quote:
3s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:35 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ik prefereer nog steeds uit laten rollen en vervolgens weer rustig het wegdek op proberen te rijden.
The summer is magic!

pi_119765181
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:41 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ik prefereer nog steeds uit laten rollen en vervolgens weer rustig het wegdek op proberen te rijden.
:Y
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 22:42:27 #211
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119765234
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:38 schreef Auti het volgende:

[..]

Ga eens opzoek naar de "drift bible" .. ga je een hoop van leren ;)
Ik zou liever zien wat de auto precies doet (dus camera buiten)

En ik zou het vooral zelf allemaal willen doen en uitproberen *O*
  donderdag 29 november 2012 @ 22:43:53 #212
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119765306
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:28 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Honda Concerto uit '93
Die heeft 100% zeker voorremschijven.. :Y :7

En miss nog voor je OP:

Remschijven trekken krom als je (bijvoorbeeld voor het stoplicht) stilstaat, continue je voet op de rem houd met warme remmen... (vaak in de stad) dan kun je beter even de handrem nemen, die werkt alleen op de achterste trommels.. (in de meeste gevallen)
pi_119765327
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:42 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Slipcursusje doen, is een begin.
-weg-
  donderdag 29 november 2012 @ 22:45:04 #214
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119765365
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:41 schreef Auti het volgende:

[..]

:Y
Wat is precies het verschil> Want je staat dan waarschijnlijk nog steeds half of helemaal in de (zachte) berm.. Hoe kom je die dan uit zonder dat je aangedreven wielen zich "ingraven"? Heeeeeel vooerzichtig gas geven?
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 22:45:27 #215
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119765381
Voor zowel zomer als winter, maar meer voor zomer: Als je door gewicht een heuvel niet makkelijk opkomt, bijv, met een aanhanger achter je gat, laat die banden lekker spinnen. Een setje nieuwe bandjes is nog altijd goedkoper dan een nieuwe koppeling. Als het even kan, probeer je aanhanger (mits je weet hoe het moet) iets te scharen zodat je eerst de koppeling op kan laten komen voordat je het volle gewicht erop krijgt.
The summer is magic!

pi_119765418
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Wat is precies het verschil> Want je staat dan waarschijnlijk nog steeds half of helemaal in de (zachte) berm.. Hoe kom je die dan uit zonder dat je aangedreven wielen zich "ingraven"? Heeeeeel vooerzichtig gas geven?
Bijvoorbeeld.
-weg-
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 22:46:20 #217
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119765422
quote:

[..]

Zoals ik zeg, rustig uit laten rollen totdat je een lage snelheid hebt bereikt en vanaf daar weer voorzichtig proberen in te voegen. Heb je namelijk meer controle. Gasgeven: Rustig, weinig gas, des noods in zijn 2 (zoals bij gladheid), om op gang te komen.
The summer is magic!

donderdag 29 november 2012 @ 22:46:29 #218
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119765428
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:44 schreef Auti het volgende:

[..]

Slipcursusje doen, is een begin.
Geen geld -O-

Ik ik wil die dan solo doen, met veel tijd voor mij (en dus niet nog drie anderen die aan de beurt moeten komen) :@
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 22:47:02 #219
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119765451
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:46 schreef Whiskers2009 het volgende:

Ik ik wil die dan solo doen, met veel tijd voor mij (en dus niet nog drie anderen die aan de beurt moeten komen) :@
Groepslessen met eigen voertuig, dus meerdere achter elkaar aan. Zie je namelijk ook wat er gebeurt als het niet goed gaat, maar dan van buiten. Ik wil het ook nog steeds een keertje doen.
The summer is magic!

donderdag 29 november 2012 @ 22:47:49 #220
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119765479
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:43 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Die heeft 100% zeker voorremschijven.. :Y :7

En miss nog voor je OP:

Staat er in ^O^

Garage beweert van niet?
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 22:48:08 #221
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119765491
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:47 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Staat er in ^O^

Garage beweert van niet?
Garage verdient geld aan nieuwe schijven... :P In de meeste gevallen kan het ook niet zoveel kwaad (ik doe het zelf namelijk ook constant), maar er zijn momenten dat het wel kwaad kan (bijv. een remactie van 120/130 naar 0 bij een afrit).
The summer is magic!

donderdag 29 november 2012 @ 22:50:10 #222
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119765591
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Pizza_Boom het volgende:
Staat er ook in :Y
  donderdag 29 november 2012 @ 22:51:15 #223
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119765645
quote:

[..]

Als je met 1 wiel in de berm staat, en dat wiel slipt, dan staat de ander stil, (dat komt door het differentieel) als je op zo.n moment niet meer weg komt, moet je dus het spinnende wiel grip geven, desnoods door een tak oid eronder te stoppen, dat zorgt voor grip, en je andere wiel trekt de auto als het ware weer "mee"
  donderdag 29 november 2012 @ 22:51:53 #224
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119765670
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:48 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Garage verdient geld aan nieuwe schijven... :P In de meeste gevallen kan het ook niet zoveel kwaad (ik doe het zelf namelijk ook constant), maar er zijn momenten dat het wel kwaad kan (bijv. een remactie van 120/130 naar 0 bij een afrit).
Snap je niet, waar heb je het over..

Garage zegt dat er geen remschijven zijn, staat "nvt" en is me ook verteld
  donderdag 29 november 2012 @ 22:52:26 #225
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119765690
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:51 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Als je met 1 wiel in de berm staat, en dat wiel slipt, dan staat de ander stil, (dat komt door het differentieel) als je op zo.n moment niet meer weg komt, moet je dus het spinnende wiel grip geven, desnoods door een tak oid eronder te stoppen, dat zorgt voor grip, en je andere wiel trekt de auto als het ware weer "mee"
Automat ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 22:54:14 #226
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119765773
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:51 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Snap je niet, waar heb je het over..

Garage zegt dat er geen remschijven zijn, staat "nvt" en is me ook verteld
Dat is echt een misverstandje, want ik wil wel een FOK! abbo weggeven, als er geen remschijven aan de voorkant van jouw concerto zitten... :7

Sterker... de remblokken heb ik op voorraad... :P
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 22:54:41 #227
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119765794
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:51 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Difflock :P Helaas nagenoeg niet aanwezig.
The summer is magic!

donderdag 29 november 2012 @ 22:55:51 #228
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119765838
Overigens iedereen heel erg bedankt voor het antwoord op al mijn vragen en voor het geven van tips!!

Kan voor iedereen nuttig zijn, en zijn m.i. dan ook hele waardevolle bijdragen :Y

^O^ :* O+
  donderdag 29 november 2012 @ 22:56:30 #229
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119765874
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:54 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Dat is echt een misverstandje, want ik wil wel een FOK! abbo weggeven, als er geen remschijven aan de voorkant van jouw concerto zitten... :7

Sterker... de remblokken heb ik op voorraad... :P
Schijven, blokken, wat is het nou :P

Maar er staat écht: nvt met een grote streep door het controledeel
  donderdag 29 november 2012 @ 22:58:29 #230
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119765970
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:56 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Om de schijven, passen remblokken en zitten aan de voorkant

Schijfrem:

In de trommels, zitten remvoeringen.. en zitten aan de achterkant

Trommelrem:

donderdag 29 november 2012 @ 23:00:30 #231
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119766054
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:58 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Zie ook edit..

maar hoe kan dat dan?? Dat er staat nvt en een grote streep erdoor?

En waarom kun je niks aan uitdrogende ashoezen doen?
  donderdag 29 november 2012 @ 23:01:11 #232
334225 Driftkikkerrrrr
100% failure in 72 hours.
pi_119766092
quote:

[..]

Ik heb dit laatst een keer gedaan en heb toen fikse schade weten te voorkomen. Ik nam een afrit van een snelweg, zo'n weide tweebaans U bocht met vluchtstrook naar rechts. Op 1/3 van de bocht begon de achterkant uit te breken, liet direct het gas los (achterwiel aangedreven btw) en stuurde tegen in de richting waar ik heen wilde. Helaas begon de achterkant de voorkant in te halen en ging de auto dwars over de weg richting rechter vangrail. Toen ik bijna op het punt zat dat ik de vangrail raakte was de auto zo ver gedraaid dat ie helemaal dwars gleed. Ik heb 'm toen in z'n achteruit gegooid, gaspedaal door de vloer gedrukt en koppeling met een ruk omhoog laten schieten. De spinnende achterbanden trokken de auto weg van de vangrail waardoor ik in plaats van er vol in te zijn gevlogen de vangrail slechts een klein kusje heb gegeven met linksvoor. :*

Gaf me wel een enorme klap trouwens, vanuit de 5e versnelling in één keer naar z'n achteruit. Dacht aan het geluid te horen dat de hele versnellingsbak over de weg lag. :+
This conversation can serve no purpose anymore. Goodbye.
  donderdag 29 november 2012 @ 23:03:03 #233
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119766177
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:58 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Schijfrem:
[ afbeelding ]

Trommelrem:

[ afbeelding ]

Ok, ok :@

Doet me trouwens denken aan een tochtje in de alpen met de 944 van mijn ex..Bovenaan de berg gaf de auto aan dat de remblokken te dun waren..
pi_119766255
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:03 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ok, ok :@

Doet me trouwens denken aan een tochtje in de alpen met de 944 van mijn ex..Bovenaan de berg gaf de auto aan dat de remblokken te dun waren..
Ijzer op ijzer remt ook :P , het kost je alleen paar remschijven. ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 23:06:03 #235
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119766325
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:00 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Zie ook edit..

maar hoe kan dat dan?? Dat er staat nvt en een grote streep erdoor?

En waarom kun je niks aan uitdrogende ashoezen doen?
Uitdrogende ashoezen...... dat betekent dat de auto in goede staat is.... O+ :Y *O*
(De meeste oudere auto's lekken hier en daar wel een drup olie en houden dus de ashoezen vet)

Je kunt het enigszins uitstellen, met wat vaseline op de hoezen, maar ze scheuren vroeg of laat toch wel, omdat ze in de bocht wringen en schuren..

Ik denk dat de remmen voor, nog goed waren en ze er dus niets aan gedaan hebben
  donderdag 29 november 2012 @ 23:09:45 #236
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119766482
quote:
3s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:04 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ijzer op ijzer remt ook :P , het kost je alleen paar remschijven. ;)
Was een rampentocht, waarbij wij en de auto heel gebleven zijn overigens..

Na melding doorgereden naar Orange.. Alles dicht, want soort "siesta".. Dus wachten.. Vervolgen geen Porsche garage en geen 944 remmenW te vinden daar. erd beweerd dat er ook remblokken ve bepaald type peugeot in konden, dus die maar gekocht. Ex wou echter die pas op bestemming in Spanje inbouwen.. Wou in Spanje niet over dure tolweg, maar over flink in hoogte verschillende kustweg.. Alles wonderwel overleefd.. Gaat in Spanje remblokken vervangen, Passen niet.. Dus met gare remmen weer tig km verder om juiste remblokken te kunnen kopen.. Die pasten gelukkig wel.. Terugreis was ik heel wat geruster ;)
  donderdag 29 november 2012 @ 23:12:31 #237
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119766609
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:06 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Uitdrogende ashoezen...... dat betekent dat de auto in goede staat is.... O+ :Y *O*
(De meeste oudere auto's lekken hier en daar wel een drup olie en houden dus de ashoezen vet)

Je kunt het enigszins uitstellen, met wat vaseline op de hoezen, maar ze scheuren vroeg of laat toch wel, omdat ze in de bocht wringen en schuren..

Dat vroeg ik dus aan de garage: kun je ze niet gewoon invetten? Nee dat kon niet zei hij. Kon er volgens hem wel de winter meer door, maar moeten ze in het voorjaar laten vervangen worden (DUUUR!!!!) -O-

En mijn Concerto is zoooooo goed idd O+ Ding mankeert nooit wat (behalve als IK iets fout doe). En nog volledig mechanisch *O*
  donderdag 29 november 2012 @ 23:14:24 #238
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119766697
quote:

[..]

De auto is 19 (waarvan 9 jaar van mij), dus dat er af en toe iets mis gaat door pure ouderdom is te verwachten, maar het is zo DUUR!!!

En nog steeds geen 100.000 km op de teller (veel met OV naar werk gegaan de afgelopen 9 jaar) *O* *O* *O*
  donderdag 29 november 2012 @ 23:15:48 #239
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119766771
quote:

[..]

Remmen achter is ook ook niks aan gedaan
  donderdag 29 november 2012 @ 23:21:10 #240
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119767000
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

De auto is 19 (waarvan 9 jaar van mij), dus dat er af en toe iets mis gaat door pure ouderdom is te verwachten, maar het is zo DUUR!!!

En nog steeds geen 100.000 km op de teller (veel met OV naar werk gegaan de afgelopen 9 jaar) *O* *O* *O*
Die oudere Japanse auto's zijn mechanisch perfect, alleen de roestduivel lust ze rauw en onderdelen zijn schreeuwend duur in vergelijking met een Europese auto, maar dat zie je ook terug in kwaliteit....

Nog geen ton....als je zo doorgaat word ie wel 40jr.... :Y

quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:15 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Remmen achter is ook ook niks aan gedaan
Dan is het gewoon een foutje...
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 23:31:22 #241
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119767400
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
Terugreis was ik heel wat geruster ;)
Knap, want remblokken die net op een wagen liggen, moet je eerst nog inremmen en hebben die tijd verminderde remkracht.
The summer is magic!

donderdag 29 november 2012 @ 23:33:14 #242
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119767477
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:31 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Knap, want remblokken die net op een wagen liggen, moet je eerst nog inremmen en hebben die tijd verminderde remkracht.
das om precies te zijn 3x remmen....... et voila.. <O)
  donderdag 29 november 2012 @ 23:33:30 #243
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119767488
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:21 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Die oudere Japanse auto's zijn mechanisch perfect, alleen de roestduivel lust ze rauw en onderdelen zijn schreeuwend duur in vergelijking met een Europese auto, maar dat zie je ook terug in kwaliteit....

[..]

Roest heb ik geen last van.. Behalve op 1 plek rechstvoor die beschadigd is na een aanrijding.. De lak wordt wel slecht, maar is nog steeds rood
  donderdag 29 november 2012 @ 23:34:18 #244
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119767516
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:31 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Alsof ik dat weet :P
  donderdag 29 november 2012 @ 23:36:18 #245
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119767600
Ben tevens erg blij dat mijn auto nog gewoon mechanisch is.. Heb een pesthekel aan die computergestuurde onzin van tegenwoordig :@
  donderdag 29 november 2012 @ 23:37:28 #246
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119767645
Dit topic is al "bijna" vol... Ik voel een reeks aankomen *O*
  donderdag 29 november 2012 @ 23:41:00 #247
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119767755
Maar goed, dit wordt een beetje te veel "mijn topic", morgen terug naar de tips ^O^
Want daar draait het hier (wat mij betreft) toch om :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door Whiskers2009 op 29-11-2012 23:55:59 ]
  FOK!fotograaf donderdag 29 november 2012 @ 23:50:58 #248
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119768092
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:33 schreef Snowballed het volgende:

[..]

das om precies te zijn 3x remmen....... et voila.. <O)
Met nieuwe schijven erbij duurt het wat langer...
The summer is magic!

donderdag 29 november 2012 @ 23:56:24 #249
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119768296
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:33 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Roest heb ik geen last van.. Behalve op 1 plek rechstvoor die beschadigd is na een aanrijding.. De lak wordt wel slecht, maar is nog steeds rood
De bodem is vaak het probleem..
Meestal rond de achter rond de draagarmophanging, en de vloerplaten ontstaan de eerste plekken, maar de precieze punten weet ik niet uit mn hoofd...
(er zijn monteurs die je het blind kunnen zeggen)

Bij schade krijg je altijd wel wat roest... dat kun je evt vet houden tot je het wilt aanpakken..(owatrol olie is een hele goede conservering en kent iedere roestklusser)

En tja.. met een verfroller en schuurpapier kun je best leuke resultaten krijgen:

Voor:

Na:

donderdag 29 november 2012 @ 23:59:29 #250
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119768401
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:56 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Meestal rond de achter rond de draagarmophanging, en de vloerplaten ontstaan de eerste plekken, maar de precieze punten weet ik niet uit mn hoofd...

Bij schade krijg je altijd wel wat roest... dat kun je evt vet houden tot je het wilt aanpakken..(owatrol olie is een hele goede conservering en kent iedere roestklusser)

En tja.. met een verfroller en schuurpapier kun je best leuke resultaten krijgen:

[ afbeelding ]
Joh, ik ben bij wijze van spreken al blij dat ik kan tanken, of olie peilen :P

Als ik mijn geliefde brikje weer écht mooi zou willen krijgen van buiten zou ik het óf zelf moeten doen (en dat kan ik niet en zeker niet waar ik nu woon, kan het ding niet eens stofzuigen ivm geen stopcontact in de buurt) óf er heel veel geld tegenaan moeten gooien dat ik niet heb..

Mijn vorige auto moest naar de sloop ivm geroeste kokerbalken.. En veeeeel eerder dan mijn geliefde nog rijdende brikje
  FOK!fotograaf vrijdag 30 november 2012 @ 00:01:43 #251
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119768482
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
kan het ding niet eens stofzuigen ivm geen stopcontact in de buurt
Haspel doet wonderen. :)
The summer is magic!

vrijdag 30 november 2012 @ 00:02:40 #252
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119768506
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:01 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Haspel doet wonderen. :)
Dan moet die over het balkon én de halve parkeerplaats over :P
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:05:58 #253
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119768617
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:56 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Voor:

[ afbeelding ]

Na:

[ afbeelding ]
Bijna vergeten: Mooi geworden ^O^
  FOK!fotograaf vrijdag 30 november 2012 @ 00:06:03 #254
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119768623
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dus? Neem je een grasmaaierverlengsnoer zonder haspel.
The summer is magic!

vrijdag 30 november 2012 @ 00:06:59 #255
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119768660
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:06 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Dus? Neem je een grasmaaierverlengsnoer zonder haspel.
Het kan hier écht niet.. Trust me.. En dan nog: ik kan niet eens een muur verven, laat staan een auto opknappen ;)
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:07:07 #256
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119768663
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Maar of een parkeerplaats valt ook wel te schuren.... hij hoeft niet kaal he..en kan gewoon met de hand..
En rollen... tja pot verf mee, onder een viaduct sta je droog... ;) :7
pi_119768674
Wat is er mis met ouderwets mattenkloppen?
  FOK!fotograaf vrijdag 30 november 2012 @ 00:08:22 #258
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119768708
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:06 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Het kan hier écht niet.. Trust me.. En dan nog: ik kan niet eens een muur verven, laat staan een auto opknappen ;)
Ging mij om het stofzuigen.
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:07 schreef Piet_Piraat het volgende:
Trek jij je hele vloer eruit?
The summer is magic!

vrijdag 30 november 2012 @ 00:08:39 #259
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119768723
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:07 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Maar of een parkeerplaats valt ook wel te schuren.... hij hoeft niet kaal he..en kan gewoon met de hand..
En rollen... tja pot verf mee, onder een viaduct sta je droog... ;) :7
Lieverd, ik heb de ballen verstand van auto's opknappen, schuren, plamuren etc.. :D

Om het over de rest maar niet te hebben _O-
pi_119768743
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:08 schreef Pizza_Boom het volgende:

Trek jij je hele vloer eruit?
Nee de matten die erop liggen. ;)
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:09:18 #261
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119768747
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:07 schreef Piet_Piraat het volgende:
Niks, maar het gaat niet alleen om de matten he?;)
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:09:45 #262
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119768763
quote:
3s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:09 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Duhh. daar heb ik geen stofzuiger voor nodig idd :P :D
  FOK!fotograaf vrijdag 30 november 2012 @ 00:10:04 #263
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119768774
quote:
3s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:09 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ligt bij mij ook altijd een hoop zandzooi onder.
The summer is magic!

pi_119768782
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:09 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Niks, maar het gaat niet alleen om de matten he?;)
De zooi eronder zie je toch niet. :P
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:10:37 #265
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119768790
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:10 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ligt bij mij ook altijd een hoop zandzooi onder.
Ik rook :@ Dus het stikt vd as ook :@
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:12:10 #266
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119768825
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:06 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Tuurlijk wel... en ander plak je af wat je niet geverfd wil, zet je hem op een dekzeil en giet je een blik erover leeg....

En anders is schoolborden (of magnetische) verf ook makkelijk aan te brengen... dan nog wat krijtjes in de dakgoot en kan iedereen er op tekenen....

vrijdag 30 november 2012 @ 00:12:55 #267
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119768847
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:12 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Tuurlijk wel... en ander plak je af wat je niet geverfd wil, zet je hem op een dekzeil en giet je een blik erover leeg....

En anders is schoolborden (of magnetische) verf ook makkelijk aan te brengen... dan nog wat krijtjes in de dakgoot en kan iedereen er op tekenen....

[ afbeelding ]
:r Ik HAAT matte schoolbord-auto's

Glanzend brandweerrood daarentegen O+
  FOK!fotograaf vrijdag 30 november 2012 @ 00:16:50 #268
145146 Andyy
pi_119768945
quote:
Onderstuur: (achterwiel aangedreven auto's: gas bijgeven en blijven sturen waar je heen wilt)
Nope, alleen als je ervaring hebt en genoeg vermogen helpt dat. Mensen die het niet kunnen zullen vast achterstevoren komen te staan of ergens tegenaan komen :+
  FOK!fotograaf vrijdag 30 november 2012 @ 00:19:03 #269
145146 Andyy
pi_119769001
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:42 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Achterwielen blokkeren, kont gaat glijden. (tenzij je een fwd hebt, dan gaat die heel hard ondersturen)
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:19:12 #270
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119769007
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:56 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Maar er staat écht: nvt met een grote streep door het controledeel
tijd voor een auto's voor dummies boek :+
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:20:09 #271
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769036
quote:
6s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:16 schreef Andyy het volgende:

[..]

Nope, alleen als je ervaring hebt en genoeg vermogen helpt dat. Mensen die het niet kunnen zullen vast achterstevoren komen te staan of ergens tegenaan komen :+
Gast, ik HAD ooit een jaar of 4 een achterwielaangedreven auto, ben er zelf achtergekomen en het werkte perfect... En ik ben GEEN coureur, maar een doorsneemiep die laat haar rijbewijs heeft gehaald.. Als je gevoel hebt voor auto's lukt het prima ^O^

Aan de andere kant had ik wellicht geen écht onderstuur, maar slechts dreigend onderstuur.. Anyway: gas bijgeven en blijven sturen werkte geweldig :Y
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:20:44 #272
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769055
quote:
6s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:19 schreef Andyy het volgende:

[..]

Achterwielen blokkeren, kont gaat glijden. (tenzij je een fwd hebt, dan gaat die heel hard ondersturen)
Ik had ooit een achterwielaangedreven auto, maar nu al 9 jaar een voorwielaangedreven auto
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:21:40 #273
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769083
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:19 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

tijd voor een auto's voor dummies boek :+
Ik vind het zo leuker eigenlijk O+

En jullie stiekem ook :*
pi_119769119
Nog een tip. Mocht je motor oververhit raken, zet dan de kachel vol aan, zodat er zoveel mogelijk warmte weg kan. Toen ik vroeger met mn ouders op vakantie ging raakte de motor van onze auto in de bergen eens oververhit. Mn vader heeft toen de kachel vol aan gezet en dat maakte net het verschil tussen om de motor niet aan de kook te krijgen. Was alleen bij een buitentemperatuur van 35 graden niet echt prettig voor de inzittenden :P
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:23:00 #275
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119769136
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

:r Ik HAAT matte schoolbord-auto's

Glanzend brandweerrood daarentegen O+
Tja ik vind het ook niets... maar het is goedkoop en iedereen kan het....

Rood is wel de moeilijkste kleur om netjes te houden... verweerd vaak vrij snel...

Dit is een goed middel om te kleur weer op te vijzelen en terug te brengen... maar het verweerd net zo snel weer als je de lak niet steeds bijhoud met wax...

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:21 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik vind het zo leuker eigenlijk O+

En jullie stiekem ook :*
:Y :*
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:23:33 #276
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119769154
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 23:21 schreef Snowballed het volgende:

[..]

[..]

mijn jap is dit jaar alweer 33 geworden
pi_119769162
quote:
Nog een tip, zet in zo'n geval alle ramen open. :P

[ Bericht 91% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2012 00:24:48 ]
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:24:21 #278
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769180
quote:
Staat er bij ^O^
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:24:27 #279
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119769183
quote:
werkt dat niet alleen in hele oude auto's?
pi_119769199
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:24 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Was een Citroen BX :P
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:25:09 #281
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769203
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:23 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Tja ik vind het ook niets... maar het is goedkoop en iedereen kan het....

Rood is wel de moeilijkste kleur om netjes te houden... verweerd vaak vrij snel...

Dit is een goed middel om te kleur weer op te vijzelen en terug te brengen... maar het verweerd net zo snel weer als je de lak niet steeds bijhoud met wax...

[..]

:Y :*
Mijne is nog vrij rood na 19 jaar... Niet wit uitgebleekt
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:25:54 #282
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769220
quote:
17s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:23 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

mijn jap is dit jaar alweer 33 geworden
Wow O+ O+ O+

Wat heb jij?

Of is het je partner :D
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:26:50 #283
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119769244
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:24 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Nee hoor, dat werkt bij alle auto's... airco en stroomverbruikers uit, ramen (anders word het zo waarm.. |:( ) en kachel vol open, en de temp daalt...
pi_119769248
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:23 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ligt denk ik ook aan de kwaliteit van de lak. Je ziet idd wel eens Opeltjes of Japanners van nog geen 10 jaar oud die helemaal paars/roze of dof zijn. Mijn Alfa van 13 jaar oud is nog net zo 'Rosso' als toen ie uit de fabriek kwam ;) Alleen de kunststof delen (bumpers) zijn wel wat verkleurd.
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:27:42 #285
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119769263
Honda, dit jaar nog berg geld uitgegeven omdat ik een originele knipper wou hebben (die heul vanuit japan hierheen is gestuurd _O_ )

En als mijn partner zou zeggen ik of de honda, dan ga ik een stukkie rijden :+
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:28:33 #286
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769276
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:26 schreef Palomar het volgende:

[..]

Ligt denk ik ook aan de kwaliteit van de lak. Je ziet idd wel eens Opeltjes of Japanners van nog geen 10 jaar oud die helemaal paars/roze of dof zijn. Mijn Alfa van 13 jaar oud is nog net zo 'Rosso' als toen ie uit de fabriek kwam ;) Alleen de kunststof delen (bumpers) zijn wel wat verkleurd.
Mijn is ook nog rood, als is hij wel "opgeknapt" met van dat spul voor hij aan mij verkocht werd.. Naam kwijt... Heb nog een blik, maar is al een jaar 15 en lekt...
pi_119769297
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:28 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Mijn is ook nog rood, als is hij wel "opgeknapt" met van dat spul voor hij aan mij verkocht werd.. Naam kwijt... Heb nog een blik, maar is al een jaar 15 en lekt...
Commandant. :)
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:30:01 #288
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769308
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:27 schreef Life2.0 het volgende:
Honda, dit jaar nog berg geld uitgegeven omdat ik een originele knipper wou hebben (die heul vanuit japan hierheen is gestuurd _O_ )

En als mijn partner zou zeggen ik of de honda, dan ga ik een stukkie rijden :+
Ik was (en ben nog een beetje) Volvofan, maar mijn Honda heeft me over de streep getrokken: volgende keer (wat hopelijk nog lang duurt) weer een Honda :Y
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:30:20 #289
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769320
quote:
3s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:29 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Commandant. :)
Juist, dank :*
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:31:09 #290
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119769336
volvo's zijn ook prachtbakken, gewoon degelijk en geen gezeik
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:31:23 #291
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769339
Wat is een knipper?
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:31:48 #292
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119769346
Nog tip.. Nog tip.... :P

Verweerde (zwarte ongelakte) bumpers en andere plastic delen, kun je vaak weer mooi zwart krijgen door ze met een paar druppen afgewerkte olie op een doek goed in te wrijven...
pi_119769357
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
Wat is een knipper?
clignoteur
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:32:30 #294
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769365
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:31 schreef Life2.0 het volgende:
volvo's zijn ook prachtbakken, gewoon degelijk en geen gezeik
Hmmmm, mijn Volvo heeft me heel veel geld gekoste en kon met 13 naar de sloop ivm doorgeroeste kokerbalken }:|
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:32:47 #295
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119769367
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
Wat is een knipper?
licht :+
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:32:55 #296
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769369
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:32 schreef Palomar het volgende:

[..]

clignoteur
Knipperlicht dus
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:33:03 #297
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119769371
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Juist, dank :*
Daar linkte ik net naar....
muts O+
pi_119769373
topic bijna vol :P
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:33:31 #299
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769379
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:31 schreef Snowballed het volgende:
Nog tip.. Nog tip.... :P

Verweerde (zwarte ongelakte) bumpers en andere plastic delen, kun je vaak weer mooi zwart krijgen door ze met een paar druppen afgewerkte olie op een doek goed in te wrijven...
Hoe kom je aan afgewerkte olie dan?
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:33:54 #300
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769386
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:33 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Daar linkte ik net naar....
muts O+
:@
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:34:35 #301
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119769408
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:33 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Hoe kom je aan afgewerkte olie dan?
een paar druppen uit je vuldop... (is die ook weer mooi schoon) en anders op het moment dat je olie ververst word.... :7 8-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')