quote:Op donderdag 29 november 2012 20:30 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
ANWB lid zijn, en pas bij je hebben
quote:Op donderdag 29 november 2012 01:05 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik heb wel een paar tips:
- Zorg dat er altijd een paar dekens in je auto liggen.
- Genoeg proviand om een nacht te overleven.
- Een opwindbare Led zaklamp
quote:Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
Op de snelweg: Kijk verder vooruit dan de 100 meter voor je, probeer meerdere auto's vooruit te kijken. Hierdoor kan je vaak bepaalde remsituaties al zien aankomen, waardoor jij gas los kan laten en minder hoeft bij te remmen. Als er iets op de snelweg ligt (bijv een baksteen ofzo) of eroverheen stuitert (been there, done that, helaas), niet sturen, stuur recht, poot van het gas en knal er maar overheen. Knippers aan en na de klap gaan we eens remmen. Ga je proberen een uitwijkmanoeuvre te doen, dan heb je kans dat het onder je banden komt waardoor je danwel een klapband krijgt, danwel een spin krijgt of zelfs op zijn kant kan gaan (dat laatste vooral bij wat hogere auto's). Zo lang het op de grond ligt of iets rolt: Klap er maar overheen, is voor jou het veiligste.
Als je met 2 wielen in een natte berm geraakt: Niet raar sturen, poot van het gas en laat de wagen maar uitrollen terwijl jij de weg volgt. Als je bijna stilstaat gaan we wel eens kijken hoe we die weg weer helemaal opkomen.
Verder bij overstuur waarin je in een slip raakt: Bij een voorwiel aangedreven auto stuur draaien en proberen gas te geven. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling in en laat maar glijden.
quote:Op woensdag 28 november 2012 23:38 schreef Life2.0 het volgende:
Voor mij is blikschade: ziekenhuis
Voor inzicht en rijvaardigheid is ook wel leuk om te doen: niet remmen!
Gewoon je dagelijke route maken maar je mag niet remmen, niet aantikken, niet zachtjes remmen, gewoon niet remmen (behalve als het moet voor de verkeersveiligheid)
Zeg het wel eens als ik bij iemand in de auto zit; rem nou eens niet constant en leer je snelheid te controleren met je versnellingsbak en je ogen, al dat gerem is compleet overbod
quote:Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef blup het volgende:
Onderstuur, gas los, blijven sturen zoals je deed, niet achterlijk meer gaan sturen. Door het gas los te laten duikt de auto wat naar voren zodat er meer druk, en dus meer grip op je voorwielen komt.
Overstuur, gas los, absoluut blijven kijken waar je heen wilt, dan zal je automatisch lichtelijk tegen sturen, en de juiste richting op gaan. Als de overstuur tever doorzet zou je inderdaad gas bij moet geven om het nog te kunnen corrigeren, de kans dat je auto in de contraslip raakt is alleen praktisch 100% en je bent 'm helemaal kwijt met een hogere snelheid.
Wat andere hier zeggen over gas bijgeven moet je aan pro's overlaten.
quote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Daarmee komt meteen mijn volgende tip:
Als je flink doorrijdt en drempels tegen komt waarvoor je hard moet remmen, laat je rem los voordat je het drempel op gaat. Je kan beter wat harder over het drempel gaan dan vol remmend, omdat bij remmen door de massatraagheid het meeste gewicht ook naar voren duikt en dit dus een extra belasting voor je voortrein is als je dan een drempel op klapt.
quote:Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Pizza_Boom het volgende:
Voor zowel zomer als winter, maar meer voor zomer: Als je door gewicht een heuvel niet makkelijk opkomt, bijv, met een aanhanger achter je gat, laat die banden lekker spinnen. Een setje nieuwe bandjes is nog altijd goedkoper dan een nieuwe koppeling. Als het even kan, probeer je aanhanger (mits je weet hoe het moet) iets te scharen zodat je eerst de koppeling op kan laten komen voordat je het volle gewicht erop krijgt.
Auto valt stil op spooroverweg: wat doe je om je auto er snel af te krijgen?quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:22 schreef Palomar het volgende:
Nog een tip. Mocht je motor oververhit raken, zet dan de kachel vol aan, zodat er zoveel mogelijk warmte weg kan. Toen ik vroeger met mn ouders op vakantie ging raakte de motor van onze auto in de bergen eens oververhit. Mn vader heeft toen de kachel vol aan gezet en dat maakte net het verschil tussen om de motor niet aan de kook te krijgen. Was alleen bij een buitentemperatuur van 35 graden niet echt prettig voor de inzittenden
quote:Op woensdag 28 november 2012 22:53 schreef Auti het volgende:
[..]
Als er geen trein aan komt, de auto op de startmotor proberen vooruit te krijgen, anders in zijn vrij, uitstappen en duwen.. komt er een trein aan; rennen!
quote:Op woensdag 28 november 2012 23:10 schreef Snowballed het volgende:
Een spoorwegovergang kom je af, door de auto in de eerste versnelling, of in de achteruitversnelling te zetten, en de startmotor te laten draaien zonder de koppeling in te trappen...
Bij gladheid terwijl je op een lantarenpaal afglijdt:quote:Op woensdag 28 november 2012 23:12 schreef Auti het volgende:
[..]
Door precies te doen wat hij zegt. Auto in versnelling, koppeling niet intrappen en de auto starten.. en daar niet mee stoppen.. dan gaat hij in schokjes vooruit.
Gladheid algemeenquote:Op woensdag 28 november 2012 23:31 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Gewoon blijven zitten, het is maar een paaltje, enkel blikschade, in paniek reageren levert vaak alleen meer schade op (tegen andere auto aanrijden bijv)
quote:Op woensdag 28 november 2012 23:14 schreef Palomar het volgende:
Verder sowieso wel raadzaam om bij glad weer of sneeuw eens een parkeerplaats op te zoeken en gewoon wat te slippenIs leuk, maar je weet ook een beetje hoe je auto reageert. Bijv. met die lantaarnpaal. Bij verse sneeuw zul je eerst vooruit schieten als je stuurt, maar na een tijdje grijpen je banden zich vast en kun je gewoon sturen.
quote:Op woensdag 28 november 2012 23:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
leuker nog: door je wielen te blokkeren (remmen of gas terug geven) ga je juist ongecontroleerd naar benee
gewoon rustig met je koppeling je wielen iets langzamer laten draaien
gratis sneeuwtip voor het leven:
als je van de winter gaat fietsen moet je je stuur losje vasthouden en gewicht naar achteren houden, hopelijk bespaart dat een paar botbreuken
Ok, wat te doen als het glad is en je hebt een oud barrel ( ) zoals ik, maar je moet wel de weg op?quote:Op woensdag 28 november 2012 23:35 schreef Pizza_Boom het volgende:
Oja, als het opeens glad is (bijv. een viaduct dat opgevroren is), laat maar rollen. Niet remmen, geen gekke stuurbewegingen maken, gewoon maar laten rollen.
Als je wilt wegrijden in de sneeuw: Zoek naar verse sneeuw, heb je meer grip. Rustig wegrijden, laat de koppeling maar wat meer slippen, maar houdt die banden in vredesnaam op de weg zonder te slippen.
Verder: Winterbanden zijn niet heilig en zorgen er niet voor dat je even idioot kan scheuren als zomers, maar dragen wel bij aan een stabielere rit en meer controle over het voertuig in winterse omstandigheden.
quote:Op donderdag 29 november 2012 00:00 schreef Palomar het volgende:
[..]
Daarvoor geldt hetzelfde als elke andere auto lijkt me, op rechte stukken gewoon rijden en in de bochten wat extra oppassen (vroeger gas los ipv. remmen).
Op de snelweg ook oppassen bij inhalen dat er als het gesneeuwd heeft sporen ontstaan in het midden van de weg waardoor je kunt slippen.
quote:Op donderdag 29 november 2012 00:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zorg voor kettingen in de bergen, dekens, voedsel dat lang goed blijft, drinken in een te grote fles zo dat bij bevriezing de fles niet knapt (en je een hoop bende bespaart blijft). Die laatste punten gelden ook voor Nederland in de winter.
quote:Op donderdag 29 november 2012 11:21 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Wacht maar tot er 3 cm sneeuw valt... dan breekt de pleuris weer uit....
Btw als je vast staat met spinnende wielen en je wil toch wegkomen, kun je in het uiterste geval een vloermat onder je aangedreven wielen leggen, grote kans dat de wielen dan weer iets grip krijgen..
quote:Op donderdag 29 november 2012 12:56 schreef henkde_j het volgende:
fietsen in de sneeuw.
Gewoon goed stevig constant doortrappen. Niet slingeren maar rechte lijnen fietsen en bochten zo wijd mogelijk pakken. En zo min mogelijk remmen. Met een richting of tempo wisseling lig je zo onderuit
quote:Op donderdag 29 november 2012 13:16 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Idd, zo langzaam mogelijk optrekken en constante snelheid aanhouden.
Bij dreigende ongevallenquote:Op donderdag 29 november 2012 13:45 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
En let vooral op bij bruggetjes e.d.. Die worden niet altijd gestrooid en zijn per definitie gladder, ook als er op de rest van het fietspad geen gladheid te bekennen is. Op die stukken moet écht in een rechte lijn fietsen.
quote:Op donderdag 29 november 2012 15:15 schreef henkde_j het volgende:
Als je een boom niet meer kan ontwijken, zorg dan dat je de neus van de auto er in parkeert. Niet de zijkant
Bij pech/pannequote:Op donderdag 29 november 2012 20:05 schreef Auti het volgende:
[..]
Een frontale klap biedt veel meer overlevingskans dan een zijwaartse klap. Zijwaartse botsingen geven bijna altijd nek letsel, de auto is aan de zijkanten ook stukken minder steviger dan de voorkant.
quote:Op woensdag 28 november 2012 23:17 schreef Snowballed het volgende:
Verder kun je je v snaar of multiriem vervangen door een panty, (die trekt zichzelf strak en is ontzettend sterk) en kun je met dynamo (dus licht) blijven rijden..
Btw een v snaar of multiriem is zo sterk, dat hij het motor blok uit de auto kan tillen bij gebrek aan een ketting...
quote:Op donderdag 29 november 2012 00:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Oja, als je met pech langs de weg komt te staan: draai het stuur naar rechts als je rechts staat en links als je links staat.
quote:Op donderdag 29 november 2012 00:13 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Als er dan iemand achterop klapt, draait je auto inderdaad van het verkeer weg in plaats van ernaartoe. En zoek de dichtstbijzijnde vluchtstrook, ga op een A2 als je op strook 1 of 2 rijdt lekker naar de middenberm, i.p.v. strook 3, 4 en 5 oversteken naar de zijkant.
quote:Op donderdag 29 november 2012 08:46 schreef Auti het volgende:
[..]
En als je eenmaal met pech of schade op de vluchtstrook staat, blijf dan niet in je auto zitten maar ga netjes achter de vangrail staan.. ook al zeikt het van de regen.
In de bergenquote:Op donderdag 29 november 2012 11:11 schreef JDude het volgende:
[..]
Én zet je auto zo ver mogelijk van de rijstroken vandaan. Desnoods in het gras met nog net de linkerwielen op het asfalt zodat je in ieder geval weer wegkomt. Maar net achter de witte lijn gaan staan is vragen om ellende.
Ook een leuke: ouders die hun kinderen even moeten "uitlaten" op de vluchtstrook. Rij liever door naar een tankstation, AC restaurant of whatever, maar laat ze niet hun behoefte doen achter uw op luttele decimeters van het voorbijrazende verkeer geparkeerde voertuig
quote:Op donderdag 29 november 2012 00:13 schreef Palomar het volgende:
[..]
niet met ingetrapte rem de berg afgaan, maar rollend in de versnelling(bijv. in de 3 als je 70/80 wilt).
quote:Op donderdag 29 november 2012 00:17 schreef Palomar het volgende:
En in de categorie bergen/buitenland. Niet op je navigatiesysteem afgaan als die de snelste route weet. Je nav weet niet dat dat binnendoorweggetje waar je 90 mag eigenlijk een veredeld zandpad is met her en der rotsblokken op de weg waar je in de praktijk nog geen 30 haalt
Been there done thatGewoon de bewegwijzering volgen.
quote:Op donderdag 29 november 2012 00:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zorg voor kettingen in de bergen, dekens, voedsel dat lang goed blijft, drinken in een te grote fles zo dat bij bevriezing de fles niet knapt (en je een hoop bende bespaart blijft). Die laatste punten gelden ook voor Nederland in de winter.
quote:Op donderdag 29 november 2012 22:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
Geen tip als noodgeval, maar in het algemeen in de bergen: Zelfde versnelling de berg af als dat je hem op reed (dus reed je er in zijn 2 op, dan ga je er ook in zijn 2 weer af). Verder, als je moet remmen, kort maar hard remmen. Trap hem maar flink in en laat daarna je rem weer los. Dit voorkomt oververhitte remmen. Dus niet constant je rempedaal intrappen.
Zoals? Eendjes die de weg oversteken? Een voorganger die plots remt? En vrachtwagen die onverwacht naar links komt?quote:Op woensdag 28 november 2012 22:37 schreef Marsenal het volgende:
Ik weet 't, ik ben hier hartstikke captain obvious, maar blijkbaar moet het nog steeds gezegd worden:
Niet plotseling op je rem staan bij onverwachte situaties!![]()
Maar het moet niet je standaard reactie zijn.quote:Op woensdag 28 november 2012 22:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zoals? Eendjes die de weg oversteken? Een voorganger die plots remt? En vrachtwagen die onverwacht naar links komt?
En zijn m.i. situaties dat plotseling remmen werkelijk het verstandigste is dat je kunt doen
voor degene die er acuut mee te maken heeft wel ja, de auto(s) er achter die op 40-50 meter afstand zitten en het dan ook nodig vinden om acuut op de rem te trappen nietquote:Op woensdag 28 november 2012 22:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zoals? Eendjes die de weg oversteken? Een voorganger die plots remt? En vrachtwagen die onverwacht naar links komt?
En zijn m.i. situaties dat plotseling remmen werkelijk het verstandigste is dat je kunt doen
Dat weet ik niet, maar ik denk dat mijn auto en ik eerder in puin liggen als er eendjes oversteken... Ik rem op zeker wélquote:Op woensdag 28 november 2012 22:45 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Maar het moet niet je standaard reactie zijn.
Bij eendjes mag je trouwens niet remmen, toch? Die moeten gewoon kapot, als het aan Veilig Verkeer Nederland ligt.
Ik denk dat ik hetzelfde zou willen doen, maar volgens mij ben je dan zelfs strafbaar. Ik google wel even.quote:Op woensdag 28 november 2012 22:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, maar ik denk dat mijn auto en ik eerder in puin liggen als er eendjes oversteken... Ik rem op zeker wél
Thanksquote:Op woensdag 28 november 2012 22:46 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik denk dat ik hetzelfde zou willen doen, maar volgens mij ben je dan zelfs strafbaar. Ik google wel even.
Jammer dan.. Ik ga niet moedwillig dieren aanrijden/overrijdenquote:Op woensdag 28 november 2012 22:48 schreef 2cv het volgende:
Je bent dan strafbaar. Het leven van dat dier wordt minder waard geacht dan de schade veroorzaakt dan een ongeval.
Toch vraag ik me af wat er gebeurt als je de kat van de koningin plat walst :p
Begrijpelijk, ik denk dat ik intuïtief ook zou remmen.quote:Op woensdag 28 november 2012 22:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jammer dan.. Ik ga niet moedwillig dieren aanrijden/overrijden
Als er geen trein aan komt, de auto op de startmotor proberen vooruit te krijgen, anders in zijn vrij, uitstappen en duwen.. komt er een trein aan; rennen!quote:Op woensdag 28 november 2012 22:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
.
Wie heeft er tips voor situaties die elke bestuurder wel eens tegen kan komen (ander voorbeeld: auto valt stil op spooroverweg: wat doe je om je auto er snel af te krijgen
Hm.. Ik zou in dit geval denk ik een half uurtje later met de tuinslang mijn wielkasten schoonmaken.quote:Op woensdag 28 november 2012 22:53 schreef 2cv het volgende:
[..]
Begrijpelijk, ik denk dat ik intuïtief ook zou remmen.
Maar ... Als je met 130 aan komt knallen en je veroorzaakt door het remmen een flink ongeluk met zwaar gewonden etc. zou je dan ook remmen ?
Dank voor de tipquote:Op woensdag 28 november 2012 22:53 schreef Auti het volgende:
[..]
Als er geen trein aan komt, de auto op de startmotor proberen vooruit te krijgen, anders in zijn vrij, uitstappen en duwen.. komt er een trein aan; rennen!
Eendjes op de snelweg lijken mij niet waarschijnlijk.. Maar ik heb vroeger al eens gehad dat iemand het niet kon hebben dat ik hem in mijn oude brikje aftroefde en op slinkse wijze vóór hem wist te geraken.. Die heeft verwoede pogingen gedaan mij te passeren op een drukke snelweg, waarbij we beiden (ik met kloppend hart want ik merkte dat hij ontzettend pissed was) van links naar rechts van baan verschoven en ik hem voor probeerde te blijven terwijl hij me in wou halen. Was doodeng en heb achter me idd een ongeluk zien gebeuren (heb toen ik veilig was de politie gebeld en gemeld dat het door mij kon zijn. Nooit meer iets van gehoord dus kennelijk niet). Uiteindelijk is het die engerd gelukt om me op de 2e baan (ve vierbaans snelweg, ok feitelijk 8 baans) klem te rijden en me tot stoppen te dwingen.. Heeft uiteindelijk alleen maar tegen me gescholden, maar was doodeng: die achtervolging én stilstaan op een snelweg waar de rest vh verkeer doorrast en er elk moment een onoplettende in volle vaart op jouw auto kan aanlappen.. Om het nog maar niet te hebben over dat je er geen idee van hebt wat die debiel die je klemrijdt gaat doen..quote:Op woensdag 28 november 2012 22:53 schreef 2cv het volgende:
[..]
Begrijpelijk, ik denk dat ik intuïtief ook zou remmen.
Maar ... Als je met 130 aan komt knallen en je veroorzaakt door het remmen een flink ongeluk met zwaar gewonden etc. zou je dan ook remmen ?
Deed ik niet, ik blokte die gast, die rare inhaalmanoeuvres wou doenquote:Op woensdag 28 november 2012 23:03 schreef 2cv het volgende:
Waarom doe je dan ook wedstrijdjes op de snelweg ?
Nog een tip: geen wedstrijdjes doen.
Heb daar ook wel es over nagedacht. Gelukkig nog niet meegemaakt, maar denk ik dat ik de auto gewoon in de achteruit zet en dan vol gasquote:Op woensdag 28 november 2012 22:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
of gladheid: wat te doen als je auto gaat glijden en je op een lantarenpaal afstevent)?
Ik heb gelezen dat je vooral NIET moet remmen, maar moet sturen waar je heen wilt (en dat is NIET die lantarenpaal..)quote:Op woensdag 28 november 2012 23:07 schreef Palomar het volgende:
[..]
Heb daar ook wel es over nagedacht. Gelukkig nog niet meegemaakt, maar denk ik dat ik de auto gewoon in de achteruit zet en dan vol gasDenk dat je in zo'n geval gewoon zoveel mogelijk weerstand moet genereren. Op glad ijs zal het niet helpen, maar op sneeuw zul je misschien wel grip krijgen.
Dat in zijn achteruit zetten gaat niet werken. Wat je in ieder geval niet moet doen is naar de lantaarnpaal gaan kijken, je moet altijd kijken waar je naar toe wilt. Afhankelijk van wat voor soort auto volgen daarna de juiste handelingen.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:07 schreef Palomar het volgende:
[..]
Heb daar ook wel es over nagedacht. Gelukkig nog niet meegemaakt, maar denk ik dat ik de auto gewoon in de achteruit zet en dan vol gasDenk dat je in zo'n geval gewoon zoveel mogelijk weerstand moet genereren. Op glad ijs zal het niet helpen, maar op sneeuw zul je misschien wel grip krijgen.
Ja hoor, zie hierboven..quote:Op woensdag 28 november 2012 23:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb gelezen dat je vooral NIET moet remmen, maar moet sturen waar je heen wilt (en dat is NIET die lantarenpaal..
Iemand aanwezig die dit WEL heeft meegemaakt?
Ok, en hoe komt dat ding dan vooruit (ik neem aan een "sprong", maar hoe zet je die in werking)?quote:Op woensdag 28 november 2012 23:10 schreef Snowballed het volgende:
Een spoorwegovergang kom je af, door de auto in de eerste versnelling, of in de achteruitversnelling te zetten, en de startmotor te laten draaien zonder de koppeling in te trappen...
Maar we hebben het hier over een ongecontroleerde slip/glijpartij, dus vraag me af of sturen iets helpt. Of je moet er al op hopen dat ie op het laatste moment nog grip krijgt en de goede kant op stuurtquote:Op woensdag 28 november 2012 23:09 schreef Auti het volgende:
[..]
Dat in zijn achteruit zetten gaat niet werken. Wat je in ieder geval niet moet doen is naar de lantaarnpaal gaan kijken, je moet altijd kijken waar je naar toe wilt. Afhankelijk van wat voor soort auto volgen daarna de juiste handelingen.
De startmotor trekt de auto voort... dat gaat in noodgevallen...quote:Op woensdag 28 november 2012 23:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, en hoe komt dat ding dan vooruit (ik neem aan een "sprong", maar hoe zet je die in werking)?
Door precies te doen wat hij zegt. Auto in versnelling, koppeling niet intrappen en de auto starten.. en daar niet mee stoppen.. dan gaat hij in schokjes vooruit.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, en hoe komt dat ding dan vooruit (ik neem aan een "sprong", maar hoe zet je die in werking)?
Niets doen heb je sowieso niets aanquote:Op woensdag 28 november 2012 23:11 schreef Palomar het volgende:
[..]
Maar we hebben het hier over een ongecontroleerde slip/glijpartij, dus vraag me af of sturen iets helpt. Of je moet er al op hopen dat ie op het laatste moment nog grip krijgt en de goede kant op stuurt
Wederom dank!!quote:
Het is wel HET adviesquote:Op woensdag 28 november 2012 23:11 schreef Palomar het volgende:
[..]
Maar we hebben het hier over een ongecontroleerde slip/glijpartij, dus vraag me af of sturen iets helpt. Of je moet er al op hopen dat ie op het laatste moment nog grip krijgt en de goede kant op stuurt
Regel een paar pilonnen en ga op een parkeerplaats oefenen? Gas los is belangrijker dan remmen, de meeste mensen remmen te hard en dat werkt ook niet. Het heeft allemaal met gewichtsverplaatsing en balans te maken, je wilt wel grip op je voorwielen maar ook weer niet teveel en zoveel dat je grip aan de achterkant verliest tijdens een stuurbeweging.. dus gas los is beter dan remmen.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wederom dank!!
Ik heb een oude auto zonder moderne snufjes als ABS, ELG, airbags etc.. En wél de neiging vol op de rem te gaan staan als er iets heel eng vlak voor me gebeurd. Schijnt niet slim te zijn, nog als het droog is, noch als het glad is.. Maar ik vind het doodeng pompend te remmen want "dan sta ik nooit op tijd stil toch". Heb je een truc om dat wél aan te leren?
Heb dat advies ook al eens gehad, maar ik durf niet eens naar die parkeerplaats te rijden danquote:Op woensdag 28 november 2012 23:14 schreef Palomar het volgende:
Verder sowieso wel raadzaam om bij glad weer of sneeuw eens een parkeerplaats op te zoeken en gewoon wat te slippenIs leuk, maar je weet ook een beetje hoe je auto reageert. Bijv. met die lantaarnpaal. Bij verse sneeuw zul je eerst vooruit schieten als je stuurt, maar na een tijdje grijpen je banden zich vast en kun je gewoon sturen.
Ik zag het... maar is ook wel handig voor andere lezers...quote:Op woensdag 28 november 2012 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
Snowballed en Auti: ik had al geedit
Ik zat een beetje aan zo'n soort situatie te denken:quote:Op woensdag 28 november 2012 23:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het is wel HET advies![]()
Maar gelukkig heb ik het ook nooit meegemaakt. Theorie is volgens mij dat je auto juist oncontroleerbaar blijft door het remmen.. Maar ik ben geen expert, vandaar dit topic
Ja maar als je (bijna te) laat ziet dat men voor je stilstaat of hard remt??quote:Op woensdag 28 november 2012 23:17 schreef Auti het volgende:
[..]
Regel een paar pilonnen en ga op een parkeerplaats oefenen? Gas los is belangrijker dan remmen, de meeste mensen remmen te hard en dat werkt ook niet. Het heeft allemaal met gewichtsverplaatsing en balans te maken, je wilt wel grip op je voorwielen maar ook weer niet teveel en zoveel dat je grip aan de achterkant verliest tijdens een stuurbeweging.. dus gas los is beter dan remmen.
Truequote:Op woensdag 28 november 2012 23:20 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Ik zag het... maar is ook wel handig voor andere lezers...
Je kunt wel gewoon vol de rem intrappen en alleen op het moment dat je moet sturen even de rem loslaten.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja maar als je (bijna te) laat ziet dat men voor je stilstaat of hard remt??
Tot op heden heeft hard remmen (en zelfs een keer met rubberverlies dat ik kon zien) me wél gered...Ik vind het moeilijk iets naders te doen daardoor.. En het idee van pmpend remmen geeft me juist een gevoel van controleverlies en het idee dat de auto raar kan gaan doen (uitbreken)
Als je wél remt ook. IJsbanen/glijbanen en remmen heeft geen zin: geen grip = geen afremming volgens mijquote:Op woensdag 28 november 2012 23:21 schreef Palomar het volgende:
[..]
Ik zat een beetje aan zo'n soort situatie te denken:
Als je remt ga je wel iets zachter, maar oncontroleerbaar. Echter als je niet remt ga je als een raket naar beneden.
Dat gaat alleen op voor auto's met abs..quote:Op woensdag 28 november 2012 23:24 schreef Palomar het volgende:
[..]
Je kunt wel gewoon vol de rem intrappen en alleen op het moment dat je moet sturen even de rem loslaten.
Dit moet je iig niet doen:quote:Op woensdag 28 november 2012 23:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Als je wél remt ook. IJsbanen/glijbanen en remmen heeft geen zin: geen grip = geen afremming volgens mij
nee, juist voor auto's zonder abs. Bij abs kun je ook tijdens het sturen blijven remmen.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dat gaat alleen op voor auto's met abs..
En die heb IK iig nietquote:Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Nee, juist niet. Als jij ABS hebt, kan je in principe geen blokkerende wielen krijgen, doordat je wielen blijven draaien, behoud je de grip. Als je geen ABS hebt en hem laat blokkeren, ben je de grip kwijt. Laat je dan de rem los, krijg je weer grip en kan je gecontroleerd uitwijken.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Zorgen dat je niet slipt en als je wil slipt en moet uitwijken, rem iets lossen. Het kan trouwens ook goed zijn, als je het nog nooit hebt meegemaakt, eens gecontroleerd van 50 naar 0 af te remmen terwijl je hem helemaal plankt. Ook met een auto met ABS, jaag hem die ABS maar eens gecontroleerd in. Dan weet je namelijk hoe ver je kan gaan (is namelijk best heel ver).quote:Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En die heb IK iig niet
Dus wat dan wel?
Daarom heeft het dus geen zin om zonder abs vol op de rem te stampen, want dan blokkeren de wielen direct...quote:Op woensdag 28 november 2012 23:26 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, juist niet. Als jij ABS hebt, kan je in principe geen blokkerende wielen krijgen, doordat je wielen blijven draaien, behoud je de grip. Als je geen ABS hebt en hem laat blokkeren, ben je de grip kwijt. Laat je dan de rem los, krijg je weer grip en kan je gecontroleerd uitwijken.
zonder abs is dat wel zonde van je bandenquote:Op woensdag 28 november 2012 23:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zorgen dat je niet slipt en als je wil slipt en moet uitwijken, rem iets lossen. Het kan trouwens ook goed zijn, als je het nog nooit hebt meegemaakt, eens gecontroleerd van 50 naar 0 af te remmen terwijl je hem helemaal plankt. Ook met een auto met ABS, jaag hem die ABS maar eens gecontroleerd in. Dan weet je namelijk hoe ver je kan gaan (is namelijk best heel ver).
Dank voor je tipsquote:Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
Op de snelweg: Kijk verder vooruit dan de 100 meter voor je, probeer meerdere auto's vooruit te kijken. Hierdoor kan je vaak bepaalde remsituaties al zien aankomen, waardoor jij gas los kan laten en minder hoeft bij te remmen. Als er iets op de snelweg ligt (bijv een baksteen ofzo) of eroverheen stuitert (been there, done that, helaas), niet sturen, stuur recht, poot van het gas en knal er maar overheen. Knippers aan en na de klap gaan we eens remmen. Ga je proberen een uitwijkmanoeuvre te doen, dan heb je kans dat het onder je banden komt waardoor je danwel een klapband krijgt, danwel een spin krijgt of zelfs op zijn kant kan gaan (dat laatste vooral bij wat hogere auto's). Zo lang het op de grond ligt of iets rolt: Klap er maar overheen, is voor jou het veiligste.
Als je met 2 wielen in een natte berm geraakt: Niet raar sturen, poot van het gas en laat de wagen maar uitrollen terwijl jij de weg volgt. Als je bijna stilstaat gaan we wel eens kijken hoe we die weg weer helemaal opkomen.
Verder bij overstuur waarin je in een slip raakt: Bij een voorwiel aangedreven auto stuur draaien en proberen gas te geven. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling in en laat maar glijden.
Gewoon blijven zitten, het is maar een paaltje, enkel blikschade, in paniek reageren levert vaak alleen meer schade op (tegen andere auto aanrijden bijv)quote:Op woensdag 28 november 2012 23:11 schreef Palomar het volgende:
[..]
Valt wel mee hoor.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:29 schreef Palomar het volgende:
[..]
zonder abs is dat wel zonde van je bandenKan best zijn dat je banden daarna 'vierkant' zijn en je auto hobbelt. Zou het alleen bij nat/glad weer proberen.
ja, vanaf 50 misschien nog wel. Heb ook wel es bij iemand in gezeten die niet oplette en met +- 100km zonder abs vol in de remmen ging (en daarna ook nog eens in de bocht rechtdoor ging omdat ie de rem niet losliet). Die kon nieuwe banden kopenquote:
leuker nog: door je wielen te blokkeren (remmen of gas terug geven) ga je juist ongecontroleerd naar beneequote:Op woensdag 28 november 2012 23:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Als je wél remt ook. IJsbanen/glijbanen en remmen heeft geen zin: geen grip = geen afremming volgens mij
Google maar eens op 'eendjesarrest' en bedenk je of het zo slim is.quote:Op woensdag 28 november 2012 22:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, maar ik denk dat mijn auto en ik eerder in puin liggen als er eendjes oversteken... Ik rem op zeker wél
Voor MIJ is blikschade: auto naar de sloopquote:Op woensdag 28 november 2012 23:31 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Gewoon blijven zitten, het is maar een paaltje, enkel blikschade, in paniek reageren levert vaak alleen meer schade op (tegen andere auto aanrijden bijv)
Uitwijken ook niet. Ram er maar overheen, is voor jezelf het veiligst En die eendjes die met 130 over de snelweg gaan overleven het toch niet, ook als jij wel uitwijkt heb je ze al geraakt voordat je goed en wel de juiste beslissing hebt genomen. Bij lagere snelheden ook goed blijven spiegelen, dan weet je of je opeens hard kan remmen of niet (als er een vrachtwagen op je bumper zit bijvoorbeeld).quote:Op woensdag 28 november 2012 23:34 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Google maar eens op 'eendjesarrest' en bedenk je of het zo slim is.
De truc is om alternatieven aan te leren. That is: leren uitwijken en dergelijke. En dat moet je oefenen ipv bespreken.
Ik heb het ZELF meegemaakt.. Stilstaande file te laat gezien (niemand ook met alrmlichten aan, de eikels) en heeeeeeeel hard remmen.. Zag het rubber van mijn banden spatten in de achteruitkijkspiegel (die ik ook in de gaten hield, want wellicht was ik niet de enige die eea laat in de gaten kreeg).. Goed afgelopen: op tijd tot stilstand gekomen,,quote:Op woensdag 28 november 2012 23:33 schreef Palomar het volgende:
[..]
ja, vanaf 50 misschien nog wel. Heb ook wel es bij iemand in gezeten die niet oplette en met +- 100km zonder abs vol in de remmen ging (en daarna ook nog eens in de bocht rechtdoor ging omdat ie de rem niet losliet). Die kon nieuwe banden kopen
Da's dus het hele punt van dit topic: vaak doe je intuïtief het verkeerde... Zoals met die fiets: stuur krampachtig vasthouden als je weet dat het glad isquote:Op woensdag 28 november 2012 23:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
leuker nog: door je wielen te blokkeren (remmen of gas terug geven) ga je juist ongecontroleerd naar benee
als je van de winter gaat fietsen moet je je stuur losje vasthouden en gewicht naar achteren houden, hopelijk bespaart dat een paar botbreuken
Het lef dat ze hadden zeg!quote:Op woensdag 28 november 2012 23:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
(niemand ook met alrmlichten aan, de eikels
Goede actie, spiegelen bij remmen. Ik zat toen ik net mijn rijbewijs had bij mijn pa in de auto, file en inene vliegt mijn pa de vluchtstrook op. Hoop gepiep en kabaal naast ons, komt er een auto tot stilstand naast ons met iemand die verstijfd aan het stuur zat. Hadden we dus niet op de vluchtstrook gestaan, had ie vol naar binnen gereden.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb het ZELF meegemaakt.. Stilstaande file te laat gezien (niemand ook met alrmlichten aan, de eikels) en heeeeeeeel hard remmen.. Zag het rubber van mijn banden spatten in de achteruitkijkspiegel (die ik ook in de gaten hield, want wellicht was ik niet de enige die eea laat in de gaten kreeg).. Goed afgelopen: op tijd tot stilstand gekomen,,
Met ALLES is oefenen beter.. Maar de theorie weten (die vaak contra-intuitief is) kan óók al helpen.. Dus heeft dit topic WEL zin dunkt mij..quote:Op woensdag 28 november 2012 23:34 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Google maar eens op 'eendjesarrest' en bedenk je of het zo slim is.
De truc is om alternatieven aan te leren. That is: leren uitwijken en dergelijke. En dat moet je oefenen ipv bespreken.
Al is het alleen maar omdat je het hierna wel kan oefenenquote:Op woensdag 28 november 2012 23:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
Met ALLES is oefenen beter.. Maar de theorie weten (die vaak contra-intuitief is) kan óók al helpen.. Dus heeft dit topic WEL zin dunkt mij..
Vind dat in de spits wel irritant, want bijv. in een langzaam rijdende file laat je op die manier gaten vallen voor je en heb je van die figuren die daar meteen tussen gaan. Betrap me er zelf dan wle vaak op dat ik juist constant even gas geef, rem, gas geef, rem etc. , om maar geen gat te laten vallen, terwijl het veel efficienter is om rustig door te rollen.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:38 schreef Life2.0 het volgende:
Zeg het wel eens als ik bij iemand in de auto zit; rem nou eens niet constant en leer je snelheid te controleren met je versnellingsbak en je ogen, al dat gerem is compleet overbod
Goede tipquote:Op woensdag 28 november 2012 23:38 schreef Life2.0 het volgende:
Voor mij is blikschade: ziekenhuis
Voor inzicht en rijvaardigheid is ook wel leuk om te doen: niet remmen!
Gewoon je dagelijke route maken maar je mag niet remmen, niet aantikken, niet zachtjes remmen, gewoon niet remmen (behalve als het moet voor de verkeersveiligheid)
Klopt, angst maakt alles kapot!quote:Op woensdag 28 november 2012 23:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Da's dus het hele punt van dit topic: vaak doe je intuïtief het verkeerde... Zoals met die fiets: stuur krampachtig vasthouden als je weet dat het glad is
Misschien een soort lijstje maken in de OP? Zeker met de winter in aankomst heeft misschien iemand er iets aan, zodra ze maar snappen wat ze in theorie moeten doen..quote:Op woensdag 28 november 2012 23:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Met ALLES is oefenen beter.. Maar de theorie weten (die vaak contra-intuitief is) kan óók al helpen.. Dus heeft dit topic WEL zin dunkt mij..
Inderdaad.. Zodra ik zie dat de hele meute voor me hard remt en ik ook redelijk fors moet remmen zet ik de alarmlichten aan.. Helder en duidelijk signaal en werk uitstekendquote:
hehe idd, als het net gesneeuwd heeft zie je iedereen heel krampachtig langzama gaan met de voeten aan de grondquote:Op woensdag 28 november 2012 23:41 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Klopt, angst maakt alles kapot!
Ik fiets zelf veel, per rit meer dan dat ik op de motor ga en vooral in de winter (heb geen auto, ov is gewoon klote) fiets ik dus lekker door, en ik heb zoooo vaak gevallen mensen van die simpele dingen uit moeten leggen dat ik er gek van werd; mensen lijken gewoon alle logica kwijt te zijn(maar dat zullen ze van mij ook zeggen als ik met 20+ km/u op mijn fiets over de wegijsbaan rijdt en autos inhaal
En als het een paar dagen ligt en papperig is geworden weer is opgevroren, gaan ze allemaal hard rijden en op hun plaat.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:50 schreef Palomar het volgende:
[..]
hehe idd, als het net gesneeuwd heeft zie je iedereen heel krampachtig langzama gaan met de voeten aan de grondTerwijl je zolang je rechtdoor gaat gewoon normaal kunt fietsen. Alleen in de bocht een beetje oppassen.
Ik bedoelde ook niet zozeer voor de eendjes: die rij je gewoon plat. Net als konijnen en vogels. Ik bedoelde meer voor allerhande andere situaties. Kinderen die de straat op rennen, andere automobilisten die voorrang nemen etc. Dan heb je vaak meer aan uitwijken. Oefenen, oefenen, oefenen.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:36 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Uitwijken ook niet. Ram er maar overheen, is voor jezelf het veiligst En die eendjes die met 130 over de snelweg gaan overleven het toch niet, ook als jij wel uitwijkt heb je ze al geraakt voordat je goed en wel de juiste beslissing hebt genomen. Bij lagere snelheden ook goed blijven spiegelen, dan weet je of je opeens hard kan remmen of niet (als er een vrachtwagen op je bumper zit bijvoorbeeld).
Het is zeker niet verkeerd om je erin te verdiepen. Maar zelfs als je de theorie weet, gaat het de eerste keren vaak mis. Op zo'n uitgebreide training ook: ze zeggen wat je moet doen, maar of het de eerste keer goed gaat is maar de vraag.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Weet ik inmiddels, maar anderen wellicht niet.. Ergo: dit topicquote:Op woensdag 28 november 2012 23:54 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook niet zozeer voor de eendjes: die rij je gewoon plat. Net als konijnen en vogels. Ik bedoelde meer voor allerhande andere situaties. Kinderen die de straat op rennen, andere automobilisten die voorrang nemen etc. Dan heb je vaak meer aan uitwijken. Oefenen, oefenen, oefenen.
[..]
Het is zeker niet verkeerd om je erin te verdiepen. Maar zelfs als je de theorie weet, gaat het de eerste keren vaak mis. Op zo'n uitgebreide training ook: ze zeggen wat je moet doen, maar of het de eerste keer goed gaat is maar de vraag.
Belangrijkste tip bij uitwijken: niet kijken naar obstakels, maar kijk waar je heen wil. Als je naar het obstakel blijft kijken, al is het 't enige in de nabije omgeving is dat er staat, ga je het raken.
Daarvoor geldt hetzelfde als elke andere auto lijkt me, op rechte stukken gewoon rijden en in de bochten wat extra oppassen (vroeger gas los ipv. remmen).quote:Op woensdag 28 november 2012 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ok, wat te doen als het glad is en je hebt een oud barrel () zoals ik, maar je moet wel de weg op?
Nee.. Bij achterwiel aangedreven auto: gas bijgeven en blijven sturen..quote:Op donderdag 29 november 2012 00:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
Zet bij overstuur nog even: Bij een voorwielaangedreven auto gas bijgeven. Vooral NIET remmen met de handrem. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling intrappen.
Plus je banden stukje laten leeglopen. Heb je meer grip.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
volgens mij heeft hij wel gelijk. Bij overstuur gaat de achterkant de voorkant inhalen. Bij een achterwiel aangedreven auto zou ik dan zeker geen extra gas bijgeven. Bij een voorwielaangedreven wel. omdat je het geheel dan weer recht trekt.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee.. Bij achterwiel aangedreven auto: gas bijgeven en blijven sturen..
Bij voorwielaangedreven auto NIET wat mij betreft..
Oeps, ik dacht net aan ONDERstuur...quote:Op donderdag 29 november 2012 00:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
Zet bij overstuur nog even: Bij een voorwielaangedreven auto gas bijgeven. Vooral NIET remmen met de handrem. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling intrappen.
Overstuur en achterwielaandrijving + gas geven is een spin/drift doen. Je achterkant wil de voorkant voorbij, dus je wil bij overstuur en voorwielaandrijving de voorkant weer op gang brengen en voor je achterwielen houden. Maar in godsnaam, blijf van die handrem af.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee.. Bij achterwiel aangedreven auto: gas bijgeven en blijven sturen..
Bij voorwielaangedreven auto NIET wat mij betreft..
Ik dacht aan onderstuurquote:Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Palomar het volgende:
[..]
volgens mij heeft hij wel gelijk. Bij overstuur gaat de achterkant de voorkant inhalen. Bij een achterwiel aangedreven auto zou ik dan zeker geen extra gas bijgeven. Bij een voorwielaangedreven wel. omdat je het geheel dan weer recht trekt.
Nogmaals, dom van me, maar ik dacht aan ONDERstuurquote:Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Overstuur en achterwielaandrijving + gas geven is een spin/drift doen. Je achterkant wil de voorkant voorbij, dus je wil bij overstuur en voorwielaandrijving de voorkant weer op gang brengen en voor je achterwielen houden. Maar in godsnaam, blijf van die handrem af.
Ja, dat merk ik.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nogmaals, dom van me, maar ik dacht aan ONDERstuur
Handrem is voor mij voor parkerenquote:Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Overstuur en achterwielaandrijving + gas geven is een spin/drift doen. Je achterkant wil de voorkant voorbij, dus je wil bij overstuur en voorwielaandrijving de voorkant weer op gang brengen en voor je achterwielen houden. Maar in godsnaam, blijf van die handrem af.
quote:Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Oeps, ik dacht net aan ONDERstuur...
quote:
je zou er haast overstuur van wordenquote:Op donderdag 29 november 2012 00:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nogmaals, dom van me, maar ik dacht aan ONDERstuur
quote:Op donderdag 29 november 2012 00:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Handrem is voor mij voor parkeren
quote:Op donderdag 29 november 2012 00:07 schreef Palomar het volgende:
[..]
[..]
[..]
je zou er haast overstuur van worden
Nou, iddquote:Op donderdag 29 november 2012 00:07 schreef Palomar het volgende:
[..]
[..]
[..]
je zou er haast overstuur van worden
Want dan ram je tegen vangrail/in water ipv op (snel)weg?quote:Op donderdag 29 november 2012 00:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Oja, als je met pech langs de weg komt te staan: draai het stuur naar rechts als je rechts staat en links als je links staat.
zo moet je in bergen ook altijd parkeren, naast dat je hem zowel op de handrem zet als in de versnelling laat staan en stenen tegen je banden hebt gezetquote:Op donderdag 29 november 2012 00:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Heuvels en bergen zijn me tot op heden bespaard gebleven...quote:Op donderdag 29 november 2012 00:11 schreef Palomar het volgende:
[..]
zo moet je in bergen ook altijd parkeren, naast dat je hem zowel op de handrem zet als in de versnelling laat staan en stenen tegen je banden hebt gezet
Als er dan iemand achterop klapt, draait je auto inderdaad van het verkeer weg in plaats van ernaartoe. En zoek de dichtstbijzijnde vluchtstrook, ga op een A2 als je op strook 1 of 2 rijdt lekker naar de middenberm, i.p.v. strook 3, 4 en 5 oversteken naar de zijkant.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Want dan ram je tegen vangrail/in water ipv op (snel)weg?
niet met ingetrapte rem de berg afgaan, maar rollend in de versnellingquote:Op donderdag 29 november 2012 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Heuvels en bergen zijn me tot op heden bespaard gebleven...
Maar tips in die catogorie zijn ook welkom lijkt me.. Zeker voor noobs als ik (ben),
Zorg voor kettingen in de bergen, dekens, voedsel dat lang goed blijft, drinken in een te grote fles zo dat bij bevriezing de fles niet knapt (en je een hoop bende bespaart blijft). Die laatste punten gelden ook voor Nederland in de winter.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Heuvels en bergen zijn me tot op heden bespaard gebleven...
Maar tips in die catogorie zijn ook welkom lijkt me.. Zeker voor noobs als ik (ben),
Gewoon rijdenquote:Op woensdag 28 november 2012 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ok, wat te doen als het glad is en je hebt een oud barrel () zoals ik, maar je moet wel de weg op?
Ik persoonlijk heb geen navquote:Op donderdag 29 november 2012 00:17 schreef Palomar het volgende:
En in de categorie bergen/buitenland. Niet op je navigatiesysteem afgaan als die de snelste route weet. Je nav weet niet dat dat binnendoorweggetje waar je 90 mag eigenlijk een veredeld zandpad is met her en der rotsblokken op de weg waar je in de praktijk nog geen 30 haalt
Been there done thatGewoon de wegbewijzering volgen.
Met 7 kleuren stront in de broek.. Vind het doodeng... Vind nu het niet glad is een afrit al doodeng... Wil mijn achteraangedreven brik weer terug voor juist DIE bochtquote:Op donderdag 29 november 2012 00:17 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Gewoon rijden
(en een kilotje zand in een tasje achterin leggen, altijd handig als iemand vast komt te zitten)
een afrit doodeng vinden? Dat valt in Nederland allemaal wel mee toch?quote:Op donderdag 29 november 2012 00:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Met 7 kleuren stront in de broek.. Vind het doodeng... Vind nu het niet glad is een afrit al doodeng... Wil mijn achteraangedreven brik weer terug voor juist DIE bocht
Zou je zeggen ja.. Maar ik heb er toch eenquote:Op donderdag 29 november 2012 00:27 schreef Palomar het volgende:
[..]
een afrit doodeng vinden? Dat valt in Nederland allemaal wel mee toch?
Zoek even een leeg stuk terrein op, rijd je banden op temp en ga eens kijken hoe lang het duurt tot je uitbreektquote:Op donderdag 29 november 2012 00:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zou je zeggen ja.. Maar ik heb er toch eenZou n'm gillend vh lachen afgaan met die achterwie laangedreven auto... Maar bij mijn huidige voorwiel aangedreven barrel vind ik het eng
Boeit niet. Weet dat het belachelijk is etc. Blijf het eng vindenquote:Op donderdag 29 november 2012 00:55 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Zoek even een leeg stuk terrein op, rijd je banden op temp en ga eens kijken hoe lang het duurt tot je uitbreekt
Maar het eng vinden (ook al is het niet gevaarlijk) maakt je gespannen en dat maakt het wel gevaarlijk, dus zoek de grens op en ga er (rustig) overheenquote:Op donderdag 29 november 2012 00:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Boeit niet. Weet dat het belachelijk is etc. Blijf het eng vinden
Het gaat niet over de NSquote:Op donderdag 29 november 2012 01:05 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik heb wel een paar tips:
- Zorg dat er altijd een paar dekens in je auto liggen.
- Genoeg proviand om een nacht te overleven.
- Een opwindbare Led zaklamp
En als je eenmaal met pech of schade op de vluchtstrook staat, blijf dan niet in je auto zitten maar ga netjes achter de vangrail staan.. ook al zeikt het van de regen.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:13 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Als er dan iemand achterop klapt, draait je auto inderdaad van het verkeer weg in plaats van ernaartoe. En zoek de dichtstbijzijnde vluchtstrook, ga op een A2 als je op strook 1 of 2 rijdt lekker naar de middenberm, i.p.v. strook 3, 4 en 5 oversteken naar de zijkant.
Én zet je auto zo ver mogelijk van de rijstroken vandaan. Desnoods in het gras met nog net de linkerwielen op het asfalt zodat je in ieder geval weer wegkomt. Maar net achter de witte lijn gaan staan is vragen om ellende.quote:Op donderdag 29 november 2012 08:46 schreef Auti het volgende:
En als je eenmaal met pech of schade op de vluchtstrook staat, blijf dan niet in je auto zitten maar ga netjes achter de vangrail staan.. ook al zeikt het van de regen.
quote:
Idd, zo langzaam mogelijk optrekken en constante snelheid aanhouden.quote:Op donderdag 29 november 2012 12:56 schreef henkde_j het volgende:
fietsen in de sneeuw.
Gewoon goed stevig constant doortrappen. Niet slingeren maar rechte lijnen fietsen en bochten zo wijd mogelijk pakken. En zo min mogelijk remmen. Met een richting of tempo wisseling lig je zo onderuit
En let vooral op bij bruggetjes e.d.. Die worden niet altijd gestrooid en zijn per definitie gladder, ook als er op de rest van het fietspad geen gladheid te bekennen is. Op die stukken moet écht in een rechte lijn fietsenquote:Op donderdag 29 november 2012 12:56 schreef henkde_j het volgende:
fietsen in de sneeuw.
Ik ben weleens om een de snelweg overstekende eendenfamilie heen gestuurd.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Eendjes op de snelweg lijken mij niet waarschijnlijk..
Sarcastisch, ofquote:Op donderdag 29 november 2012 15:15 schreef henkde_j het volgende:
Als je een boom niet meer kan ontwijken, zorg dan dat je de neus van de auto er in parkeert. Niet de zijkant
Een frontale klap biedt veel meer overlevingskans dan een zijwaartse klap. Zijwaartse botsingen geven bijna altijd nek letsel, de auto is aan de zijkanten ook stukken minder steviger dan de voorkant.quote:Op donderdag 29 november 2012 19:51 schreef Anne het volgende:
[..]
Sarcastisch, of? Zo nee, waarom dan?
quote:Op donderdag 29 november 2012 20:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
Alles tot hier verwerkt in de OP (als het goed is).
Graag jullie mening: tips in OP laten staan want handig of weghalen want de OP wordt te lang en je hebt het topic eigenlijk al gelezen? Of achter een spoiler zetten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-weg-
quote:Op donderdag 29 november 2012 20:58 schreef Auti het volgende:
[..]Is op zich wel een idee denk ikSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Houdt de OP op acceptabele lengte en wie wel wil spieken kan dat..
Maar even wat meer meningen afwachtenIk doe het gewoon
![]()
EDIT: spoiler weer weggehaald, opmaak IN spoiler zag er niet uit. Dat is dus geen oplossing
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
Dan is het wellicht handiger om de OP de OP te laten en dat geinteresseerden de tips in het topic lezen?quote:Op donderdag 29 november 2012 21:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Is op zich wel een idee denk ik. Houdt de OP op acceptabele lengte en wie wel wil spieken kan dat..
Maar even wat meer meningen afwachtenIk doe het gewoon
![]()
EDIT: spoiler weer weggehaald, opmaak IN spoiler zag er niet uit. Dat is dus geen oplossing
![]()
Na al dat werk?quote:Op donderdag 29 november 2012 21:15 schreef Auti het volgende:
[..]
Dan is het wellicht handiger om de OP de OP te laten en dat geinteresseerden de tips in het topic lezen?
Dankquote:Op donderdag 29 november 2012 21:19 schreef Auti het volgende:
[..]
Zie edit, ik vind het er wel mooi en overzichtelijk uit zien.Hulde voor de inzet
Wat te doen bij een slip (algemeen)? Gas los en tegensturen? Of juist iets heel anders?quote:Op donderdag 29 november 2012 21:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dank![]()
Ik laat het voorlopig gewoon zo.. Mochten er klachten komen dan zie ik wel verder
3 topics? Jij ziet dus wel mogelijkheden dat dit een reeks wordt?quote:Op donderdag 29 november 2012 21:44 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
gewoon in de op houden, niemand gaat eerst 3 topics lezen (ja wacht maar tot het ijzelt)
Dankquote:
Het is zo afhankelijk van zoveel factoren.. Maar over het algemeen.. koppeling in, gas los, tegensturen en op tijd weer terugsturen om niet in een contraslip te komen. Dit kan je alleen maar leren op gevoel en dus door te oefenen.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dank![]()
Nou zoek ik nog wat mensen die tips (blijven) posten![]()
Heb je antwoord op bovenstaande vraag bijvoorbeeld?
koppeling niet indrukken. Je moet druk op de voorwielen krijgen, alleen van het gas.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:01 schreef Auti het volgende:
[..]
Het is zo afhankelijk van zoveel factoren.. Maar over het algemeen.. koppeling in, gas los, tegensturen en op tijd weer terugsturen om niet in een contraslip te komen. Dit kan je alleen maar leren op gevoel en dus door te oefenen.
De theorie moet je nu in grote lijnen wel een beetje door hebben.. je moet kunnen snappen waarom een auto zo reageert en wat een auto doet bij bepaalde handelingen. Het heeft allemaal te maken met gewichtsverplaatsing en balans.
Nou nee, nog niet helemaal eerlijk gezegdquote:Op donderdag 29 november 2012 22:01 schreef Auti het volgende:
[..]
Het is zo afhankelijk van zoveel factoren.. Maar over het algemeen.. koppeling in, gas los, tegensturen en op tijd weer terugsturen om niet in een contraslip te komen. Dit kan je alleen maar leren op gevoel en dus door te oefenen.
De theorie moet je nu in grote lijnen wel een beetje door hebben.. je moet kunnen snappen waarom een auto zo reageert en wat een auto doet bij bepaalde handelingen. Het heeft allemaal te maken met gewichtsverplaatsing en balans.
Dat zeg ik, afhankelijk van heel veel factoren.. een ervaren bestuurder in een achterwielaangedreven auto kan sturen met het gaspedaalquote:Op donderdag 29 november 2012 22:02 schreef blup het volgende:
[..]
koppeling niet indrukken. Je moet druk op de voorwielen krijgen, alleen van het gas.
Koppeling intrappen kapt je aandrijving.. dat kan in bepaalde situaties wenselijk zijn en in andere situaties absoluut niet. Bij achterwielaandrijving moet je bijvoorbeeld je koppeling intrappen om te voorkomen dat je motor afslaat.. Of je geeft gas en maakt een dikke drift, maar dat is voor gevorderdenquote:Op donderdag 29 november 2012 22:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou nee, nog niet helemaal eerlijk gezegdSommige dingen snap ik, anderen nog niet helemaal omdat ik te weinig technische autokennis heb.. Waarom bijvoobeeld koppeling intrappen? Wat doet dat?
Da's ook zo'n dingetje: tijdens autorijles jaren geleden is mij altijd verteld om te zorgen dat ik geschakeld heb én de koppeling heb losgelaten vóór de bocht, maar volgens mij doe ik het loslaten vd koppeling nog steeds IN de bocht ipv ervoor.. Wat is het gevaar? Wat gebeurd er als je de koppeling ingedrukt houdt?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:02 schreef blup het volgende:
[..]
koppeling niet indrukken. Je moet druk op de voorwielen krijgen, alleen van het gas.
Rijd jij ook altijd met je koppeling ingedrukt over rotondes?
In ieder geval altijd blijven kijken en sturen in de richting waar je heenwilt.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat te doen bij een slip (algemeen)? Gas los en tegensturen? Of juist iets heel anders?
quote:Op donderdag 29 november 2012 22:06 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
In ieder geval altijd blijven kijken en sturen in de richting waar je heenwilt.
Hoezo slaat de motor dan af? En waarom wil je dat niet? Je kunt toch nog sturen dan? Of niet?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:06 schreef Auti het volgende:
[..]
Koppeling intrappen kapt je aandrijving.. dat kan in bepaalde situaties wenselijk zijn en in andere situaties absoluut niet. Bij achterwielaandrijving moet je bijvoorbeeld je koppeling intrappen om te voorkomen dat je motor afslaat.. Of je geeft gas en maakt een dikke drift, maar dat is voor gevorderden.
Daar wil ik nog wel eens een trap op geven om wielspin te forcerenquote:Op donderdag 29 november 2012 22:02 schreef blup het volgende:
Ja, maar bij overstuur moet je toch juist sturen in de richting die je (intuïtief) NIET wilt.. Maar dan ook blijven kijken waarheen je wél wilt?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:06 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
In ieder geval altijd blijven kijken en sturen in de richting waar je heenwilt.
Zodra de aangedreven wielen stoppen met draaien (slippende achterkant bij achterwielaandrijving) slaat je motor af. Zonder motorkracht geen stuurbekrachtiging en geen aandrijving etc.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoezo slaat de motor dan af? En waarom wil je dat niet? Je kunt toch nog sturen dan? Of niet?
Staat erbijquote:Op donderdag 29 november 2012 22:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
Geen tip als noodgeval, maar in het algemeen in de bergen: Zelfde versnelling de berg af als dat je hem op reed (dus reed je er in zijn 2 op, dan ga je er ook in zijn 2 weer af). Verder, als je moet remmen, kort maar hard remmen. Trap hem maar flink in en laat daarna je rem weer los. Dit voorkomt oververhitte remmen. Dus niet constant je rempedaal intrappen.
Nu heb ik zelf geen auto maar wanneer je de koppeling niet indrukt zullen je achterwielen meer weerstand bieden dan de voorwielen, en volgens de natuurwetten ga je dan meer slippen?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:02 schreef blup het volgende:
[..]
Ik neem even aan dat je een voorwielaangedreven auto hebt, als jij in de bocht of op de rotonde je koppeling intrapt ga je ongecontroleerd over de rotonde, dit kan onwenselijke situaties opleveren. Het voordeel van het gas los laten in een slip is dat je auto licht afremt en dat hij naar voren duikt en dus druk op de voorwielen geeft en dus meer kans op grip.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Da's ook zo'n dingetje: tijdens autorijles jaren geleden is mij altijd verteld om te zorgen dat ik geschakeld heb én de koppeling heb losgelaten vóór de bocht, maar volgens mij doe ik het loslaten vd koppeling nog steeds IN de bocht ipv ervoor.. Wat is het gevaar? Wat gebeurd er als je de koppeling ingedrukt houdt?
Nou en? Als je maar weer recht komt danwel stilstaat. Opnieuw starten kan altijd toch? En mijn oude achterwielaangedreven brik had sowieso geen stuurbekrachtiging volgens mijquote:Op donderdag 29 november 2012 22:11 schreef Auti het volgende:
[..]
Zodra de aangedreven wielen stoppen met draaien (slippende achterkant bij achterwielaandrijving) slaat je motor af. Zonder motorkracht geen stuurbekrachtiging en geen aandrijving etc.
Bij overstuur glijd je over de voorwielen weg, daar helpt sturen niet meer.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, maar bij overstuur moet je toch juist sturen in de richting die je (intuïtief) NIET wilt.. Maar dan ook blijven kijken waarheen je wél wilt?
Daarmee komt meteen mijn volgende tip:quote:Op donderdag 29 november 2012 22:12 schreef blup het volgende:
[..]
Ik neem even aan dat je een voorwielaangedreven auto hebt, als jij in de bocht of op de rotonde je koppeling intrapt ga je ongecontroleerd over de rotonde, dit kan onwenselijke situaties opleveren. Het voordeel van het gas los laten in een slip is dat je auto licht afremt en dat hij naar voren duikt en dus druk op de voorwielen geeft en dus meer kans op grip.
Maar je kan de auto dan iig niet meer proberen recht te trekken door gas te geven.. het enige wat je kan doen is afwachten en dan eindig je meestal achterstevoren.. ook veilig, maar niet de meest perfecte manier om een slip op te vangen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou en? Als je maar weer recht komt danwel stilstaat. Opnieuw starten kan altijd toch? En mijn oude achterwielaangedreven brik had sowieso geen stuurbekrachtiging volgens mij
Nu wel, vroeger niet.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:12 schreef blup het volgende:
[..]
Ik neem even aan dat je een voorwielaangedreven auto hebt, als jij in de bocht of op de rotonde je koppeling intrapt ga je ongecontroleerd over de rotonde, dit kan onwenselijke situaties opleveren. Het voordeel van het gas los laten in een slip is dat je auto licht afremt en dat hij naar voren duikt en dus druk op de voorwielen geeft en dus meer kans op grip.
In die trand;quote:Op donderdag 29 november 2012 22:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
Pardon? Bij overstuur glijdt je achterkant de bocht uitquote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Bij overstuur glijd je over de voorwielen weg, daar helpt sturen niet meer.
Ohja, zeker vlak voor de drempel je rem plots los laten, voorkant komt weer omhoog, drempel is een stuk zachter.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Als je flink doorrijdt en drempels tegen komt waarvoor je hard moet remmen, laat je rem los voordat je het drempel op gaat. Je kan beter wat harder over het drempel gaan dan vol remmend, omdat bij remmen door de massatraagheid het meeste gewicht ook naar voren duikt en dit dus een extra belasting voor je voortrein is als je dan een drempel op klapt.
Bij overstuur reageert je auto overdreven op jouw stuurgedrag. Je glijdt dus om je voorwielen heen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Pardon? Bij overstuur glijdt je achterkant de bocht uit
Dan trekken je schijven krom.. Bij een flink stukje rijden rol ik de auto altijd met de hand even heen en weer... tip van Christian Albers.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
In die trand;
Na hard remmen (of langdurig remmen) zijn je schijven heet en daarna je remmen bij stilstaan ingetrapt houden is nogal slecht voor de warmteafvoer
Staat er ook bijquote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ok, maar dat geldt alleen voor achterwielaangedreven auto's toch? En die hebben de meesten niet..quote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Auti het volgende:
[..]
Maar je kan de auto dan iig niet meer proberen recht te trekken door gas te geven.. het enige wat je kan doen is afwachten en dan eindig je meestal achterstevoren.. ook veilig, maar niet de meest perfecte manier om een slip op te vangen.
Op rotondes betekend dat dat jij in een bocht hem ook weer oplaat komen, of jij kan knap tussengas geven maar anders komt er even weerstand op je aangedreven wielen om vervolgens weer verder te rijden. Het is het zelfde als remmen in een gladde bocht, je gaat slippen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nu wel, vroeger niet.
En het nut vh gas loslaten snap ik wel, ik snap alleen nog steeds niet wat er nou precies gebeurt met de bestuurbaarheid van de auto, de balans of wat dan ook als je de koppeling ingetrapt houdt.
wat?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:16 schreef Auti het volgende:
[..]
Bij een flink stukje rijden rol ik de auto altijd met de hand even heen en weer...
En dan?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
In die trand;
Na hard remmen (of langdurig remmen) zijn je schijven heet en daarna je remmen bij stilstaan ingetrapt houden is nogal slecht voor de warmteafvoer
Pittig over circuit gereden, of lekker driften en remmen op een willekeurige plek.. pishete remschijven = uitstappen.. auto stukje naar voren.. en weer stukje naar achter.. stukje naar voren en weer stukje naar achter. Standaard truukje om kromme remschijven te voorkomen.quote:
Ik was even in de war met onderstuur, overstuur is inderdaad de achterkant die gaat driften en eenvoudig op te lossen door mijn tip.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Pardon? Bij overstuur glijdt je achterkant de bocht uit
Trekken ze krom, waardoor je ze in principe, voor een soepele rit, kan weggooien. Ze werken nog wel, maar alles trilt (en behoorlijk, ook een auto gehad waaronder kromme schijven lagen (door langdurige stilstand)).quote:
Je achterkant wil je voorkant inhalen en door ook die kant op te sturen komen je voorwielen weer voor je achterwielen is mij verteld. Al glij je dan wel eerst een stuk richting bocht uitquote:Op donderdag 29 november 2012 22:16 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Bij overstuur reageert je auto overdreven op jouw stuurgedrag. Je glijdt dus om je voorwielen heen.
Ik heb geen remschijven in mijn oude brikjequote:Op donderdag 29 november 2012 22:16 schreef Auti het volgende:
[..]
Dan trekken je schijven krom.. Bij een flink stukje rijden rol ik de auto altijd met de hand even heen en weer... tip van Christian Albers.
Inderdaad alleen bij achterwielaandrijving. Driftpoesquote:Op donderdag 29 november 2012 22:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, maar dat geldt alleen voor achterwielaangedreven auto's toch? En die hebben de meesten niet..
En het extra-gas trucje had ik (zoals eerder verteld) al zelf ontdekt en onder de knie
Op je voorwielen wel...quote:Op donderdag 29 november 2012 22:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb geen remschijven in mijn oude brikje
Nou heb ik mij niet zo erg verdiept ik de afvoer van remschijven maar ik heb het idee dat dat geen fuck uit gaan maken, waarom niet gewoon even rustig rijden voor je hem weer parkeert?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:19 schreef Auti het volgende:
[..]
Pittig over circuit gereden, of lekker driften en remmen op een willekeurige plek.. pishete remschijven = uitstappen.. auto stukje naar voren.. en weer stukje naar achter.. stukje naar voren en weer stukje naar achter. Standaard truukje om kromme remschijven te voorkomen.
Ik had het gisteren precies andersom, dus je bent van harte vergevenquote:Op donderdag 29 november 2012 22:19 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ik was even in de war met onderstuur, overstuur is inderdaad de achterkant die gaat driften en eenvoudig op te lossen door mijn tip.
Wanneer je dan kijkt in de richting waar je heenwilt en daarheen stuurt geef je automatisch tegenstuur.
ja........ dan noem je ook een dier....quote:
Plus dat je voor geen meter meer kan doserenquote:Op donderdag 29 november 2012 22:19 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Trekken ze krom, waardoor je ze in principe, voor een soepele rit, kan weggooien. Ze werken nog wel, maar alles trilt (en behoorlijk, ook een auto gehad waaronder kromme schijven lagen (door langdurige stilstand)).
Nee, helemaal niet is mij verteld bij apk + grote beurt een paar weken geleden.. Geen remschijven of remblokken (nvt staat daar)... Wielremcylinder en en achterremtrommel zijn gechecktquote:
Als dat ritje je remschijven voldoende koelt dan heeft dat hetzelfde effect. Ik heb het Christian echter zien doen na een pittig ritje met een Carrera GT en toen heeft hij mij dat zo uitgelegd.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Nou heb ik mij niet zo erg verdiept ik de afvoer van remschijven maar ik heb het idee dat dat geen fuck uit gaan maken, waarom niet gewoon even rustig rijden voor je hem weer parkeert?
Die hadden we alquote:Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ook handig en leuk is wanneer er een verse laag sneeuw ligt een grote lege parkeerplaats opzoeken en dan de grenzen opzoeken.
De beste praktijkleerschool die er is.
Doe dat dan niet zoals een klasgenoot van mij ooit deed. Parkeerplaats met stoepranden erop. Een keer schoot ie flink door en daar had ie een compleet kromme ophanging op zowel voor als achterkant.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ook handig en leuk is wanneer er een verse laag sneeuw ligt een grote lege parkeerplaats opzoeken en dan de grenzen opzoeken.
De beste praktijkleerschool die er is.
Maar voor de levensduur is een stukje rijden het bestequote:Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Auti het volgende:
[..]
Als dat ritje je remschijven voldoende koelt dan heeft dat hetzelfde effect. Ik heb het Christian echter zien doen na een pittig ritje met een Carrera GT en toen heeft hij mij dat zo uitgelegd.
[ afbeelding ]
Dan hebben ze niets aan de voorremmen gedaan, je wielremcilinder zit achter je remtrommel op de achteras, wat voor auto heb je..?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, helemaal niet is mij verteld bij apk + grote beurt een paar weken geleden.. Geen remschijven of remblokken (nvt staat daar)... Wielremcylinder en en achterremtrommel zijn gecheckt
En ik heb uitdrogende ashoezen
Prima leerschool dus, beter een stoeprand dan een boom of vrachtauto.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Doe dat dan niet zoals een klasgenoot van mij ooit deed. Parkeerplaats met stoepranden erop. Een keer schoot ie flink door en daar had ie een compleet kromme ophanging op zowel voor als achterkant.
quote:Op donderdag 29 november 2012 22:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Doe dat dan niet zoals een klasgenoot van mij ooit deed. Parkeerplaats met stoepranden erop. Een keer schoot ie flink door en daar had ie een compleet kromme ophanging op zowel voor als achterkant.
Honda Concerto uit '93quote:Op donderdag 29 november 2012 22:27 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dan hebben ze niets aan de voorremmen gedaan, je wielremcilinder zit achter je remtrommel op de achteras, wat voor auto heb je..?
Een paar posts terug heb ik nog een tip erbij geedit
Lees de tips in de OP en zeg ff wat ik waar precies moet aanpassen.. Dankquote:Op donderdag 29 november 2012 22:27 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dan hebben ze niets aan de voorremmen gedaan, je wielremcilinder zit achter je remtrommel op de achteras, wat voor auto heb je..?
Een paar posts terug heb ik nog een tip erbij geedit
Je haalt de aandrijving weg en verandert dus de wegligging (en stuurgedrag) dit kan voordelig of nadelig zijnquote:Op donderdag 29 november 2012 22:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
Kan iemand me nog één keer helder uitleggen wat er met je auto (grip, balans, whatever) gebeurt als je de koppeling indrukt?
Dank alvast
Ah, ok.. Aandrijving weg.. Logisch natuurlijk, dat ik dat niet zelf bedacht heb *insert "hoofd tegen muur ram-smiley"*quote:Op donderdag 29 november 2012 22:30 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Je haalt de aandrijving weg en verandert dus de wegligging (en stuurgedrag) dit kan voordelig of nadelig zijn
Wat gebeurt er als je je gas los laat? Juist ja, je auto remt behoorlijk af omdat de motor nu remmend werkt. Wat gebeurt er als je je koppeling intrapt? Je motor remt niet meer, dus je rolt verder door. Wat gebeurt er als je nu weer de koppeling op laat komen, zeker wanneer je hoog in de toeren reed? Je krijgt een klap, want je wagen wordt flink geremd. Bij gladheid kan dit slippen van je aangedreven wielen betekenen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:30 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Je haalt de aandrijving weg en verandert dus de wegligging (en stuurgedrag) dit kan voordelig of nadelig zijn
Shiftlockquote:Op donderdag 29 november 2012 22:32 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wat gebeurt er als je je gas los laat? Juist ja, je auto remt behoorlijk af omdat de motor nu remmend werkt. Wat gebeurt er als je je koppeling intrapt? Je motor remt niet meer, dus je rolt verder door. Wat gebeurt er als je nu weer de koppeling op laat komen, zeker wanneer je hoog in de toeren reed? Je krijgt een klap, want je wagen wordt flink geremd. Bij gladheid kan dit slippen van je aangedreven wielen betekenen.
Wanneer je bijvoorbeeld met 2 wielen in een zachte berm terecht komt is bij het terugsturen een ingedrukte koppeling wel aan te raden.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:30 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Gas los = "remmen" snap ik. Koppeling intrappen = doorrollen snap ik nu ook. Plotselinge remkracht als je koppeling weer laat opkomen snap ik ook. Betekent dat bij gladheid dat je dan om je (in mijn geval) voorwielen gaat draaien?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:32 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wat gebeurt er als je je gas los laat? Juist ja, je auto remt behoorlijk af omdat de motor nu remmend werkt. Wat gebeurt er als je je koppeling intrapt? Je motor remt niet meer, dus je rolt verder door. Wat gebeurt er als je nu weer de koppeling op laat komen, zeker wanneer je hoog in de toeren reed? Je krijgt een klap, want je wagen wordt flink geremd. Bij gladheid kan dit slippen van je aangedreven wielen betekenen.
Je voorwielen krijgen dan in 1 keer een opdonder en kunnen gaan blokkeren waardoor of je motor afslaat of je onderstuur krijgt.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Gas los = "remmen" snap ik. Koppeling intrappen = doorrollen snap ik nu ook. Plotselinge remkracht als je koppeling weer laat opkomen snap ik ook. Betekent dat bij gladheid dat je dan om je (in mijn geval) voorwielen gaat draaien?
Ff kijken of ik dat snap... Koppeling is is rollen zonder aandrijving, dus dan boort niet 1 wiel zich in de zachte berm maar kom je er makkelijk uit?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wanneer je bijvoorbeeld met 2 wielen in een zachte berm terecht komt is bij het terugsturen een ingedrukte koppeling wel aan te raden.
Dan glij je dus gewoon door in de richting die je al had toch> Wat tamelijk rot is als dat voor een bocht of een rood verkeerslicht gebeurt, maar anders alleen een beetje eng is? Of mis ik iets?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:37 schreef Auti het volgende:
[..]
Je voorwielen krijgen dan in 1 keer een opdonder en kunnen gaan blokkeren waardoor of je motor afslaat of je onderstuur krijgt.
Dus je hebt al geen grip en gaat nog meer remming op je wielen gooien (waardoor je nog moeilijker grip pakt?)quote:Op donderdag 29 november 2012 22:32 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
De grootste fout die mensen maken is te scherp terug de weg opsturen, in eerste instantie gaan de aangedreven wielen nog gewoon rechtdoor totdat ze grip krijgen en dan eindigt het erg vaak aan de andere kant in de berm.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ff kijken of ik dat snap... Koppeling is is rollen zonder aandrijving, dus dan boort niet 1 wiel zich in de zachte berm maar kom je er makkelijk uit?
Bij voorwielaandrijving ja.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dan glij je dus gewoon door in de richting die je al had toch> Wat tamelijk rot is als dat voor een bocht of een rood verkeerslicht gebeurt, maar anders alleen een beetje eng is? Of mis ik iets?
Ik prefereer nog steeds uit laten rollen en vervolgens weer rustig het wegdek op proberen te rijden.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wanneer je bijvoorbeeld met 2 wielen in een zachte berm terecht komt is bij het terugsturen een ingedrukte koppeling wel aan te raden.
quote:Op donderdag 29 november 2012 22:41 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik prefereer nog steeds uit laten rollen en vervolgens weer rustig het wegdek op proberen te rijden.
Ik zou liever zien wat de auto precies doet (dus camera buiten)quote:Op donderdag 29 november 2012 22:38 schreef Auti het volgende:
[..]
Ga eens opzoek naar de "drift bible" .. ga je een hoop van leren
Die heeft 100% zeker voorremschijven..quote:
Slipcursusje doen, is een begin.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zou liever zien wat de auto precies doet (dus camera buiten)
En ik zou het vooral zelf allemaal willen doen en uitproberen
Wat is precies het verschil> Want je staat dan waarschijnlijk nog steeds half of helemaal in de (zachte) berm.. Hoe kom je die dan uit zonder dat je aangedreven wielen zich "ingraven"? Heeeeeel vooerzichtig gas geven?quote:
Bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is precies het verschil> Want je staat dan waarschijnlijk nog steeds half of helemaal in de (zachte) berm.. Hoe kom je die dan uit zonder dat je aangedreven wielen zich "ingraven"? Heeeeeel vooerzichtig gas geven?
Zoals ik zeg, rustig uit laten rollen totdat je een lage snelheid hebt bereikt en vanaf daar weer voorzichtig proberen in te voegen. Heb je namelijk meer controle. Gasgeven: Rustig, weinig gas, des noods in zijn 2 (zoals bij gladheid), om op gang te komen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is precies het verschil> Want je staat dan waarschijnlijk nog steeds half of helemaal in de (zachte) berm.. Hoe kom je die dan uit zonder dat je aangedreven wielen zich "ingraven"? Heeeeeel vooerzichtig gas geven?
Geen geldquote:
Groepslessen met eigen voertuig, dus meerdere achter elkaar aan. Zie je namelijk ook wat er gebeurt als het niet goed gaat, maar dan van buiten. Ik wil het ook nog steeds een keertje doen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik ik wil die dan solo doen, met veel tijd voor mij (en dus niet nog drie anderen die aan de beurt moeten komen)
Staat er inquote:Op donderdag 29 november 2012 22:43 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Die heeft 100% zeker voorremschijven..![]()
![]()
En miss nog voor je OP:
Remschijven trekken krom als je (bijvoorbeeld voor het stoplicht) stilstaat, continue je voet op de rem houd met warme remmen... (vaak in de stad) dan kun je beter even de handrem nemen, die werkt alleen op de achterste trommels.. (in de meeste gevallen)
Garage verdient geld aan nieuwe schijven...quote:Op donderdag 29 november 2012 22:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Staat er in![]()
Garage beweert van niet?
Staat er ook inquote:Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Pizza_Boom het volgende:
Voor zowel zomer als winter, maar meer voor zomer: Als je door gewicht een heuvel niet makkelijk opkomt, bijv, met een aanhanger achter je gat, laat die banden lekker spinnen. Een setje nieuwe bandjes is nog altijd goedkoper dan een nieuwe koppeling. Als het even kan, probeer je aanhanger (mits je weet hoe het moet) iets te scharen zodat je eerst de koppeling op kan laten komen voordat je het volle gewicht erop krijgt.
Als je met 1 wiel in de berm staat, en dat wiel slipt, dan staat de ander stil, (dat komt door het differentieel) als je op zo.n moment niet meer weg komt, moet je dus het spinnende wiel grip geven, desnoods door een tak oid eronder te stoppen, dat zorgt voor grip, en je andere wiel trekt de auto als het ware weer "mee"quote:Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Snap je niet, waar heb je het over..quote:Op donderdag 29 november 2012 22:48 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Garage verdient geld aan nieuwe schijven...In de meeste gevallen kan het ook niet zoveel kwaad (ik doe het zelf namelijk ook constant), maar er zijn momenten dat het wel kwaad kan (bijv. een remactie van 120/130 naar 0 bij een afrit).
Automatquote:Op donderdag 29 november 2012 22:51 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Als je met 1 wiel in de berm staat, en dat wiel slipt, dan staat de ander stil, (dat komt door het differentieel) als je op zo.n moment niet meer weg komt, moet je dus het spinnende wiel grip geven, desnoods door een tak oid eronder te stoppen, dat zorgt voor grip, en je andere wiel trekt de auto als het ware weer "mee"
Dat is echt een misverstandje, want ik wil wel een FOK! abbo weggeven, als er geen remschijven aan de voorkant van jouw concerto zitten...quote:Op donderdag 29 november 2012 22:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Snap je niet, waar heb je het over..
Garage zegt dat er geen remschijven zijn, staat "nvt" en is me ook verteld
Difflockquote:Op donderdag 29 november 2012 22:51 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Als je met 1 wiel in de berm staat, en dat wiel slipt, dan staat de ander stil, (dat komt door het differentieel) als je op zo.n moment niet meer weg komt, moet je dus het spinnende wiel grip geven, desnoods door een tak oid eronder te stoppen, dat zorgt voor grip, en je andere wiel trekt de auto als het ware weer "mee"
Schijven, blokken, wat is het nouquote:Op donderdag 29 november 2012 22:54 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dat is echt een misverstandje, want ik wil wel een FOK! abbo weggeven, als er geen remschijven aan de voorkant van jouw concerto zitten...
Sterker... de remblokken heb ik op voorraad...![]()
Om de schijven, passen remblokken en zitten aan de voorkantquote:Op donderdag 29 november 2012 22:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Schijven, blokken, wat is het nou
Zie ook edit..quote:Op donderdag 29 november 2012 22:58 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Om de schijven, passen remblokken en zitten aan de voorkant
In de trommels, zitten remvoeringen.. en zitten aan de achterkant
Ik heb dit laatst een keer gedaan en heb toen fikse schade weten te voorkomen. Ik nam een afrit van een snelweg, zo'n weide tweebaans U bocht met vluchtstrook naar rechts. Op 1/3 van de bocht begon de achterkant uit te breken, liet direct het gas los (achterwiel aangedreven btw) en stuurde tegen in de richting waar ik heen wilde. Helaas begon de achterkant de voorkant in te halen en ging de auto dwars over de weg richting rechter vangrail. Toen ik bijna op het punt zat dat ik de vangrail raakte was de auto zo ver gedraaid dat ie helemaal dwars gleed. Ik heb 'm toen in z'n achteruit gegooid, gaspedaal door de vloer gedrukt en koppeling met een ruk omhoog laten schieten. De spinnende achterbanden trokken de auto weg van de vangrail waardoor ik in plaats van er vol in te zijn gevlogen de vangrail slechts een klein kusje heb gegeven met linksvoor.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:07 schreef Palomar het volgende:
[..]
Ok, okquote:Op donderdag 29 november 2012 22:58 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Om de schijven, passen remblokken en zitten aan de voorkant
Schijfrem:
[ afbeelding ]
In de trommels, zitten remvoeringen.. en zitten aan de achterkant
Trommelrem:
[ afbeelding ]
Ijzer op ijzer remt ookquote:Op donderdag 29 november 2012 23:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, ok![]()
Doet me trouwens denken aan een tochtje in de alpen met de 944 van mijn ex..Bovenaan de berg gaf de auto aan dat de remblokken te dun waren..
Uitdrogende ashoezen...... dat betekent dat de auto in goede staat is....quote:Op donderdag 29 november 2012 23:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zie ook edit..
maar hoe kan dat dan?? Dat er staat nvt en een grote streep erdoor?
En waarom kun je niks aan uitdrogende ashoezen doen?
Was een rampentocht, waarbij wij en de auto heel gebleven zijn overigens..quote:Op donderdag 29 november 2012 23:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ijzer op ijzer remt ook, het kost je alleen paar remschijven.
Dat vroeg ik dus aan de garage: kun je ze niet gewoon invetten? Nee dat kon niet zei hij. Kon er volgens hem wel de winter meer door, maar moeten ze in het voorjaar laten vervangen worden (DUUUR!!!!)quote:Op donderdag 29 november 2012 23:06 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Uitdrogende ashoezen...... dat betekent dat de auto in goede staat is....![]()
![]()
![]()
(De meeste oudere auto's lekken hier en daar wel een drup olie en houden dus de ashoezen vet)
Je kunt het enigszins uitstellen, met wat vaseline op de hoezen, maar ze scheuren vroeg of laat toch wel, omdat ze in de bocht wringen en schuren..
Ik denk dat de remmen voor, nog goed waren en ze er dus niets aan gedaan hebben
De auto is 19 (waarvan 9 jaar van mij), dus dat er af en toe iets mis gaat door pure ouderdom is te verwachten, maar het is zo DUUR!!!quote:Op donderdag 29 november 2012 23:06 schreef Snowballed het volgende:
[..]
![]()
![]()
(De meeste oudere auto's lekken hier en daar wel een drup olie en houden dus de ashoezen vet)
Je kunt het enigszins uitstellen, met wat vaseline op de hoezen, maar ze scheuren vroeg of laat toch wel, omdat ze in de bocht wringen en schuren..
Remmen achter is ook ook niks aan gedaanquote:Op donderdag 29 november 2012 23:06 schreef Snowballed het volgende:
[..]
![]()
![]()
Die oudere Japanse auto's zijn mechanisch perfect, alleen de roestduivel lust ze rauw en onderdelen zijn schreeuwend duur in vergelijking met een Europese auto, maar dat zie je ook terug in kwaliteit....quote:Op donderdag 29 november 2012 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De auto is 19 (waarvan 9 jaar van mij), dus dat er af en toe iets mis gaat door pure ouderdom is te verwachten, maar het is zo DUUR!!!
En nog steeds geen 100.000 km op de teller (veel met OV naar werk gegaan de afgelopen 9 jaar)![]()
![]()
Dan is het gewoon een foutje...quote:Op donderdag 29 november 2012 23:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Remmen achter is ook ook niks aan gedaan
Knap, want remblokken die net op een wagen liggen, moet je eerst nog inremmen en hebben die tijd verminderde remkracht.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
Terugreis was ik heel wat geruster
das om precies te zijn 3x remmen....... et voila..quote:Op donderdag 29 november 2012 23:31 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Knap, want remblokken die net op een wagen liggen, moet je eerst nog inremmen en hebben die tijd verminderde remkracht.
Roest heb ik geen last van.. Behalve op 1 plek rechstvoor die beschadigd is na een aanrijding.. De lak wordt wel slecht, maar is nog steeds roodquote:Op donderdag 29 november 2012 23:21 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Die oudere Japanse auto's zijn mechanisch perfect, alleen de roestduivel lust ze rauw en onderdelen zijn schreeuwend duur in vergelijking met een Europese auto, maar dat zie je ook terug in kwaliteit....
Nog geen ton....als je zo doorgaat word ie wel 40jr....
[..]
Dan is het gewoon een foutje...
Alsof ik dat weetquote:Op donderdag 29 november 2012 23:31 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Knap, want remblokken die net op een wagen liggen, moet je eerst nog inremmen en hebben die tijd verminderde remkracht.
Met nieuwe schijven erbij duurt het wat langer...quote:Op donderdag 29 november 2012 23:33 schreef Snowballed het volgende:
[..]
das om precies te zijn 3x remmen....... et voila..
De bodem is vaak het probleem..quote:Op donderdag 29 november 2012 23:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Roest heb ik geen last van.. Behalve op 1 plek rechstvoor die beschadigd is na een aanrijding.. De lak wordt wel slecht, maar is nog steeds rood
Joh, ik ben bij wijze van spreken al blij dat ik kan tanken, of olie peilenquote:Op donderdag 29 november 2012 23:56 schreef Snowballed het volgende:
[..]
De bodem is vaak het probleem..
Meestal rond de achter rond de draagarmophanging, en de vloerplaten ontstaan de eerste plekken, maar de precieze punten weet ik niet uit mn hoofd...
(er zijn monteurs die je het blind kunnen zeggen)
Bij schade krijg je altijd wel wat roest... dat kun je evt vet houden tot je het wilt aanpakken..(owatrol olie is een hele goede conservering en kent iedere roestklusser)
En tja.. met een verfroller en schuurpapier kun je best leuke resultaten krijgen:
[ afbeelding ]
Haspel doet wonderen.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
kan het ding niet eens stofzuigen ivm geen stopcontact in de buurt
Dan moet die over het balkon én de halve parkeerplaats overquote:
Bijna vergeten: Mooi gewordenquote:Op donderdag 29 november 2012 23:56 schreef Snowballed het volgende:
[..]
De bodem is vaak het probleem..
Meestal rond de achter rond de draagarmophanging, en de vloerplaten ontstaan de eerste plekken, maar de precieze punten weet ik niet uit mn hoofd...
(er zijn monteurs die je het blind kunnen zeggen)
Bij schade krijg je altijd wel wat roest... dat kun je evt vet houden tot je het wilt aanpakken..(owatrol olie is een hele goede conservering en kent iedere roestklusser)
En tja.. met een verfroller en schuurpapier kun je best leuke resultaten krijgen:
Voor:
[ afbeelding ]
Na:
[ afbeelding ]
Dus? Neem je een grasmaaierverlengsnoer zonder haspel.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dan moet die over het balkon én de halve parkeerplaats over
Het kan hier écht niet.. Trust me.. En dan nog: ik kan niet eens een muur verven, laat staan een auto opknappenquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:06 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dus? Neem je een grasmaaierverlengsnoer zonder haspel.
Maar of een parkeerplaats valt ook wel te schuren.... hij hoeft niet kaal he..en kan gewoon met de hand..quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dan moet die over het balkon én de halve parkeerplaats over
Ging mij om het stofzuigen.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het kan hier écht niet.. Trust me.. En dan nog: ik kan niet eens een muur verven, laat staan een auto opknappen
Trek jij je hele vloer eruit?quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:07 schreef Piet_Piraat het volgende:
Wat is er mis met ouderwets mattenkloppen?
Lieverd, ik heb de ballen verstand van auto's opknappen, schuren, plamuren etc..quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:07 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Maar of een parkeerplaats valt ook wel te schuren.... hij hoeft niet kaal he..en kan gewoon met de hand..
En rollen... tja pot verf mee, onder een viaduct sta je droog...![]()
Niks, maar het gaat niet alleen om de matten he?;)quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:07 schreef Piet_Piraat het volgende:
Wat is er mis met ouderwets mattenkloppen?
Duhh. daar heb ik geen stofzuiger voor nodig iddquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:09 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Nee de matten die erop liggen.
Ligt bij mij ook altijd een hoop zandzooi onder.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:09 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Nee de matten die erop liggen.
De zooi eronder zie je toch niet.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Niks, maar het gaat niet alleen om de matten he?;)
Ik rookquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ligt bij mij ook altijd een hoop zandzooi onder.
Tuurlijk wel... en ander plak je af wat je niet geverfd wil, zet je hem op een dekzeil en giet je een blik erover leeg....quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het kan hier écht niet.. Trust me.. En dan nog: ik kan niet eens een muur verven, laat staan een auto opknappen
quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:12 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Tuurlijk wel... en ander plak je af wat je niet geverfd wil, zet je hem op een dekzeil en giet je een blik erover leeg....
En anders is schoolborden (of magnetische) verf ook makkelijk aan te brengen... dan nog wat krijtjes in de dakgoot en kan iedereen er op tekenen....
[ afbeelding ]
Nope, alleen als je ervaring hebt en genoeg vermogen helpt dat. Mensen die het niet kunnen zullen vast achterstevoren komen te staan of ergens tegenaan komenquote:Op woensdag 28 november 2012 22:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
Onderstuur: (achterwiel aangedreven auto's: gas bijgeven en blijven sturen waar je heen wilt)
Achterwielen blokkeren, kont gaat glijden. (tenzij je een fwd hebt, dan gaat die heel hard ondersturen)quote:Op donderdag 29 november 2012 22:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zou liever zien wat de auto precies doet (dus camera buiten)
En ik zou het vooral zelf allemaal willen doen en uitproberen
tijd voor een auto's voor dummies boekquote:Op donderdag 29 november 2012 22:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Schijven, blokken, wat is het nou
Maar er staat écht: nvt met een grote streep door het controledeel
Gast, ik HAD ooit een jaar of 4 een achterwielaangedreven auto, ben er zelf achtergekomen en het werkte perfect... En ik ben GEEN coureur, maar een doorsneemiep die laat haar rijbewijs heeft gehaald.. Als je gevoel hebt voor auto's lukt het primaquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:16 schreef Andyy het volgende:
[..]
Nope, alleen als je ervaring hebt en genoeg vermogen helpt dat. Mensen die het niet kunnen zullen vast achterstevoren komen te staan of ergens tegenaan komen
Ik had ooit een achterwielaangedreven auto, maar nu al 9 jaar een voorwielaangedreven autoquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:19 schreef Andyy het volgende:
[..]
Achterwielen blokkeren, kont gaat glijden. (tenzij je een fwd hebt, dan gaat die heel hard ondersturen)
Ik vind het zo leuker eigenlijkquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:19 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
tijd voor een auto's voor dummies boek
Tja ik vind het ook niets... maar het is goedkoop en iedereen kan het....quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]Ik HAAT matte schoolbord-auto's
Glanzend brandweerrood daarentegen![]()
quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik vind het zo leuker eigenlijk![]()
En jullie stiekem ook
mijn jap is dit jaar alweer 33 gewordenquote:Op donderdag 29 november 2012 23:21 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Die oudere Japanse auto's zijn mechanisch perfect, alleen de roestduivel lust ze rauw en onderdelen zijn schreeuwend duur in vergelijking met een Europese auto, maar dat zie je ook terug in kwaliteit....
Nog geen ton....als je zo doorgaat word ie wel 40jr....
[..]
Dan is het gewoon een foutje...
Nog een tip, zet in zo'n geval alle ramen open.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:22 schreef Palomar het volgende:
Nog een tip. Mocht je motor oververhit raken, zet dan de kachel vol aan, zodat er zoveel mogelijk warmte weg kan. Toen ik vroeger met mn ouders op vakantie ging raakte de motor van onze auto in de bergen eens oververhit. Mn vader heeft toen de kachel vol aan gezet en dat maakte net het verschil tussen om de motor niet aan de kook te krijgen. Was alleen bij een buitentemperatuur van 35 graden niet echt prettig voor de inzittenden
Staat er bijquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:22 schreef Palomar het volgende:
werkt dat niet alleen in hele oude auto's?quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:22 schreef Palomar het volgende:
Was een Citroen BXquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:24 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
werkt dat niet alleen in hele oude auto's?
Mijne is nog vrij rood na 19 jaar... Niet wit uitgebleektquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:23 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Tja ik vind het ook niets... maar het is goedkoop en iedereen kan het....
Rood is wel de moeilijkste kleur om netjes te houden... verweerd vaak vrij snel...
Dit is een goed middel om te kleur weer op te vijzelen en terug te brengen... maar het verweerd net zo snel weer als je de lak niet steeds bijhoud met wax...
[..]![]()
![]()
Wowquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:23 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
mijn jap is dit jaar alweer 33 geworden
Nee hoor, dat werkt bij alle auto's... airco en stroomverbruikers uit, ramen (anders word het zo waarm..quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:24 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
werkt dat niet alleen in hele oude auto's?
Ligt denk ik ook aan de kwaliteit van de lak. Je ziet idd wel eens Opeltjes of Japanners van nog geen 10 jaar oud die helemaal paars/roze of dof zijn. Mijn Alfa van 13 jaar oud is nog net zo 'Rosso' als toen ie uit de fabriek kwamquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:23 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Rood is wel de moeilijkste kleur om netjes te houden... verweerd vaak vrij snel...
Mijn is ook nog rood, als is hij wel "opgeknapt" met van dat spul voor hij aan mij verkocht werd.. Naam kwijt... Heb nog een blik, maar is al een jaar 15 en lekt...quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:26 schreef Palomar het volgende:
[..]
Ligt denk ik ook aan de kwaliteit van de lak. Je ziet idd wel eens Opeltjes of Japanners van nog geen 10 jaar oud die helemaal paars/roze of dof zijn. Mijn Alfa van 13 jaar oud is nog net zo 'Rosso' als toen ie uit de fabriek kwamAlleen de kunststof delen (bumpers) zijn wel wat verkleurd.
Commandant.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Mijn is ook nog rood, als is hij wel "opgeknapt" met van dat spul voor hij aan mij verkocht werd.. Naam kwijt... Heb nog een blik, maar is al een jaar 15 en lekt...
Ik was (en ben nog een beetje) Volvofan, maar mijn Honda heeft me over de streep getrokken: volgende keer (wat hopelijk nog lang duurt) weer een Hondaquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:27 schreef Life2.0 het volgende:
Honda, dit jaar nog berg geld uitgegeven omdat ik een originele knipper wou hebben (die heul vanuit japan hierheen is gestuurd)
En als mijn partner zou zeggen ik of de honda, dan ga ik een stukkie rijden
Hmmmm, mijn Volvo heeft me heel veel geld gekoste en kon met 13 naar de sloop ivm doorgeroeste kokerbalkenquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:31 schreef Life2.0 het volgende:
volvo's zijn ook prachtbakken, gewoon degelijk en geen gezeik
Daar linkte ik net naar....quote:
Hoe kom je aan afgewerkte olie dan?quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:31 schreef Snowballed het volgende:
Nog tip.. Nog tip....![]()
Verweerde (zwarte ongelakte) bumpers en andere plastic delen, kun je vaak weer mooi zwart krijgen door ze met een paar druppen afgewerkte olie op een doek goed in te wrijven...
quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:33 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Daar linkte ik net naar....
muts
een paar druppen uit je vuldop... (is die ook weer mooi schoon) en anders op het moment dat je olie ververst word....quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoe kom je aan afgewerkte olie dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |