abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 november 2012 @ 23:16:31 #31
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733462
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:11 schreef Palomar het volgende:

[..]

Maar we hebben het hier over een ongecontroleerde slip/glijpartij, dus vraag me af of sturen iets helpt. Of je moet er al op hopen dat ie op het laatste moment nog grip krijgt en de goede kant op stuurt ;)
Het is wel HET advies :@

Maar gelukkig heb ik het ook nooit meegemaakt. Theorie is volgens mij dat je auto juist oncontroleerbaar blijft door het remmen.. Maar ik ben geen expert, vandaar dit topic ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 28 november 2012 @ 23:17:18 #32
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119733491
Verder kun je je v snaar of multiriem vervangen door een panty, (die trekt zichzelf strak en is ontzettend sterk) en kun je met dynamo (dus licht) blijven rijden..

Btw een v snaar of multiriem is zo sterk, dat hij het motor blok uit de auto kan tillen bij gebrek aan een ketting...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_119733496
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Wederom dank!!

Ik heb een oude auto zonder moderne snufjes als ABS, ELG, airbags etc.. En wél de neiging vol op de rem te gaan staan als er iets heel eng vlak voor me gebeurd. Schijnt niet slim te zijn, nog als het droog is, noch als het glad is.. Maar ik vind het doodeng pompend te remmen want "dan sta ik nooit op tijd stil toch". Heb je een truc om dat wél aan te leren?
Regel een paar pilonnen en ga op een parkeerplaats oefenen? Gas los is belangrijker dan remmen, de meeste mensen remmen te hard en dat werkt ook niet. Het heeft allemaal met gewichtsverplaatsing en balans te maken, je wilt wel grip op je voorwielen maar ook weer niet teveel en zoveel dat je grip aan de achterkant verliest tijdens een stuurbeweging.. dus gas los is beter dan remmen.
-weg-
  woensdag 28 november 2012 @ 23:17:36 #34
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733503
Snowballed en Auti: ik had al geedit ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 28 november 2012 @ 23:18:36 #35
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733531
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:14 schreef Palomar het volgende:
Verder sowieso wel raadzaam om bij glad weer of sneeuw eens een parkeerplaats op te zoeken en gewoon wat te slippen :P Is leuk, maar je weet ook een beetje hoe je auto reageert. Bijv. met die lantaarnpaal. Bij verse sneeuw zul je eerst vooruit schieten als je stuurt, maar na een tijdje grijpen je banden zich vast en kun je gewoon sturen.
Heb dat advies ook al eens gehad, maar ik durf niet eens naar die parkeerplaats te rijden dan :@
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 28 november 2012 @ 23:20:00 #36
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119733595
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
Snowballed en Auti: ik had al geedit ;)
Ik zag het... maar is ook wel handig voor andere lezers... ;)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_119733637
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:16 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Het is wel HET advies :@

Maar gelukkig heb ik het ook nooit meegemaakt. Theorie is volgens mij dat je auto juist oncontroleerbaar blijft door het remmen.. Maar ik ben geen expert, vandaar dit topic ;)
Ik zat een beetje aan zo'n soort situatie te denken:


Als je remt ga je wel iets zachter, maar oncontroleerbaar. Echter als je niet remt ga je als een raket naar beneden.
  woensdag 28 november 2012 @ 23:21:57 #38
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733670
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:17 schreef Auti het volgende:

[..]

Regel een paar pilonnen en ga op een parkeerplaats oefenen? Gas los is belangrijker dan remmen, de meeste mensen remmen te hard en dat werkt ook niet. Het heeft allemaal met gewichtsverplaatsing en balans te maken, je wilt wel grip op je voorwielen maar ook weer niet teveel en zoveel dat je grip aan de achterkant verliest tijdens een stuurbeweging.. dus gas los is beter dan remmen.
Ja maar als je (bijna te) laat ziet dat men voor je stilstaat of hard remt??

Tot op heden heeft hard remmen (en zelfs een keer met rubberverlies dat ik kon zien) me wél gered...Ik vind het moeilijk iets naders te doen daardoor.. En het idee van pmpend remmen geeft me juist een gevoel van controleverlies en het idee dat de auto raar kan gaan doen (uitbreken)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 28 november 2012 @ 23:22:49 #39
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733709
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:20 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik zag het... maar is ook wel handig voor andere lezers... ;)
True :Y Dank dus ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_119733761
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:21 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ja maar als je (bijna te) laat ziet dat men voor je stilstaat of hard remt??

Tot op heden heeft hard remmen (en zelfs een keer met rubberverlies dat ik kon zien) me wél gered...Ik vind het moeilijk iets naders te doen daardoor.. En het idee van pmpend remmen geeft me juist een gevoel van controleverlies en het idee dat de auto raar kan gaan doen (uitbreken)
Je kunt wel gewoon vol de rem intrappen en alleen op het moment dat je moet sturen even de rem loslaten.
  woensdag 28 november 2012 @ 23:24:11 #41
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733765
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:21 schreef Palomar het volgende:

[..]

Ik zat een beetje aan zo'n soort situatie te denken:


Als je remt ga je wel iets zachter, maar oncontroleerbaar. Echter als je niet remt ga je als een raket naar beneden.
Als je wél remt ook. IJsbanen/glijbanen en remmen heeft geen zin: geen grip = geen afremming volgens mij
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 28 november 2012 @ 23:25:00 #42
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119733806
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:24 schreef Palomar het volgende:

[..]

Je kunt wel gewoon vol de rem intrappen en alleen op het moment dat je moet sturen even de rem loslaten.
Dat gaat alleen op voor auto's met abs..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_119733813
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:24 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Als je wél remt ook. IJsbanen/glijbanen en remmen heeft geen zin: geen grip = geen afremming volgens mij
Dit moet je iig niet doen:


:')
  FOK!fotograaf woensdag 28 november 2012 @ 23:25:30 #44
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119733837
Op de snelweg: Kijk verder vooruit dan de 100 meter voor je, probeer meerdere auto's vooruit te kijken. Hierdoor kan je vaak bepaalde remsituaties al zien aankomen, waardoor jij gas los kan laten en minder hoeft bij te remmen. Als er iets op de snelweg ligt (bijv een baksteen ofzo) of eroverheen stuitert (been there, done that, helaas), niet sturen, stuur recht, poot van het gas en knal er maar overheen. Knippers aan en na de klap gaan we eens remmen. Ga je proberen een uitwijkmanoeuvre te doen, dan heb je kans dat het onder je banden komt waardoor je danwel een klapband krijgt, danwel een spin krijgt of zelfs op zijn kant kan gaan (dat laatste vooral bij wat hogere auto's). Zo lang het op de grond ligt of iets rolt: Klap er maar overheen, is voor jou het veiligste.

Als je met 2 wielen in een natte berm geraakt: Niet raar sturen, poot van het gas en laat de wagen maar uitrollen terwijl jij de weg volgt. Als je bijna stilstaat gaan we wel eens kijken hoe we die weg weer helemaal opkomen.

Verder bij overstuur waarin je in een slip raakt: Bij een voorwiel aangedreven auto stuur draaien en proberen gas te geven. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling in en laat maar glijden.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_119733839
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Dat gaat alleen op voor auto's met abs..
nee, juist voor auto's zonder abs. Bij abs kun je ook tijdens het sturen blijven remmen.
  woensdag 28 november 2012 @ 23:25:50 #46
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733847
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Dat gaat alleen op voor auto's met abs..
En die heb IK iig niet ;)

Dus wat dan wel?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  FOK!fotograaf woensdag 28 november 2012 @ 23:26:32 #47
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119733876
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Dat gaat alleen op voor auto's met abs..
Nee, juist niet. Als jij ABS hebt, kan je in principe geen blokkerende wielen krijgen, doordat je wielen blijven draaien, behoud je de grip. Als je geen ABS hebt en hem laat blokkeren, ben je de grip kwijt. Laat je dan de rem los, krijg je weer grip en kan je gecontroleerd uitwijken.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  FOK!fotograaf woensdag 28 november 2012 @ 23:27:25 #48
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119733917
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

En die heb IK iig niet ;)

Dus wat dan wel?
Zorgen dat je niet slipt en als je wil slipt en moet uitwijken, rem iets lossen. Het kan trouwens ook goed zijn, als je het nog nooit hebt meegemaakt, eens gecontroleerd van 50 naar 0 af te remmen terwijl je hem helemaal plankt. Ook met een auto met ABS, jaag hem die ABS maar eens gecontroleerd in. Dan weet je namelijk hoe ver je kan gaan (is namelijk best heel ver).
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  woensdag 28 november 2012 @ 23:29:14 #49
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119733982
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:26 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Nee, juist niet. Als jij ABS hebt, kan je in principe geen blokkerende wielen krijgen, doordat je wielen blijven draaien, behoud je de grip. Als je geen ABS hebt en hem laat blokkeren, ben je de grip kwijt. Laat je dan de rem los, krijg je weer grip en kan je gecontroleerd uitwijken.
Daarom heeft het dus geen zin om zonder abs vol op de rem te stampen, want dan blokkeren de wielen direct...
Met abs maakt het niet uit hoe hard je trapt de abs regelt je grip..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_119733983
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:27 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Zorgen dat je niet slipt en als je wil slipt en moet uitwijken, rem iets lossen. Het kan trouwens ook goed zijn, als je het nog nooit hebt meegemaakt, eens gecontroleerd van 50 naar 0 af te remmen terwijl je hem helemaal plankt. Ook met een auto met ABS, jaag hem die ABS maar eens gecontroleerd in. Dan weet je namelijk hoe ver je kan gaan (is namelijk best heel ver).
zonder abs is dat wel zonde van je banden ;) Kan best zijn dat je banden daarna 'vierkant' zijn en je auto hobbelt. Zou het alleen bij nat/glad weer proberen.
  woensdag 28 november 2012 @ 23:29:22 #51
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119733988
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
Op de snelweg: Kijk verder vooruit dan de 100 meter voor je, probeer meerdere auto's vooruit te kijken. Hierdoor kan je vaak bepaalde remsituaties al zien aankomen, waardoor jij gas los kan laten en minder hoeft bij te remmen. Als er iets op de snelweg ligt (bijv een baksteen ofzo) of eroverheen stuitert (been there, done that, helaas), niet sturen, stuur recht, poot van het gas en knal er maar overheen. Knippers aan en na de klap gaan we eens remmen. Ga je proberen een uitwijkmanoeuvre te doen, dan heb je kans dat het onder je banden komt waardoor je danwel een klapband krijgt, danwel een spin krijgt of zelfs op zijn kant kan gaan (dat laatste vooral bij wat hogere auto's). Zo lang het op de grond ligt of iets rolt: Klap er maar overheen, is voor jou het veiligste.

Als je met 2 wielen in een natte berm geraakt: Niet raar sturen, poot van het gas en laat de wagen maar uitrollen terwijl jij de weg volgt. Als je bijna stilstaat gaan we wel eens kijken hoe we die weg weer helemaal opkomen.

Verder bij overstuur waarin je in een slip raakt: Bij een voorwiel aangedreven auto stuur draaien en proberen gas te geven. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling in en laat maar glijden.
Dank voor je tips ^O^

Sommige dingen doe IK sowieso al..Zoals vooruitzien. Ik verbaas me er altijd over dat automobilisten er (te) laat achter komen dat ze zich klem rijden achter een vrachtwagen.. Ik rij me ook wel eens klem, maar dan heb ik al minuten gezocht naar een gaatje (dat IK groot genoeg vind) in de linkerbaan naast me dat niet kwam.. Regeren is vooruitzien, autorijden = vooruitzien..

Gas loslaten doe ik ook als ik voor me iets zie gebeuren of massaal remlichten zie oplichten. Ik rem pas als het MOET (afstand tot voorganger m.i te klein)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 28 november 2012 @ 23:31:10 #52
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119734058
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:11 schreef Palomar het volgende:

[..]

Maar we hebben het hier over een ongecontroleerde slip/glijpartij, dus vraag me af of sturen iets helpt. Of je moet er al op hopen dat ie op het laatste moment nog grip krijgt en de goede kant op stuurt ;)
Gewoon blijven zitten, het is maar een paaltje, enkel blikschade, in paniek reageren levert vaak alleen meer schade op (tegen andere auto aanrijden bijv)
  FOK!fotograaf woensdag 28 november 2012 @ 23:31:31 #53
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119734080
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:29 schreef Palomar het volgende:

[..]

zonder abs is dat wel zonde van je banden ;) Kan best zijn dat je banden daarna 'vierkant' zijn en je auto hobbelt. Zou het alleen bij nat/glad weer proberen.
Valt wel mee hoor.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_119734154
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:31 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Valt wel mee hoor.
ja, vanaf 50 misschien nog wel. Heb ook wel es bij iemand in gezeten die niet oplette en met +- 100km zonder abs vol in de remmen ging (en daarna ook nog eens in de bocht rechtdoor ging omdat ie de rem niet losliet). Die kon nieuwe banden kopen :P
  woensdag 28 november 2012 @ 23:33:40 #55
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119734161
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:24 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Als je wél remt ook. IJsbanen/glijbanen en remmen heeft geen zin: geen grip = geen afremming volgens mij
leuker nog: door je wielen te blokkeren (remmen of gas terug geven) ga je juist ongecontroleerd naar benee _O-

gewoon rustig met je koppeling je wielen iets langzamer laten draaien

gratis sneeuwtip voor het leven:
als je van de winter gaat fietsen moet je je stuur losje vasthouden en gewicht naar achteren houden, hopelijk bespaart dat een paar botbreuken
pi_119734174
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:46 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat weet ik niet, maar ik denk dat mijn auto en ik eerder in puin liggen als er eendjes oversteken... Ik rem op zeker wél :@
Google maar eens op 'eendjesarrest' en bedenk je of het zo slim is.

De truc is om alternatieven aan te leren. That is: leren uitwijken en dergelijke. En dat moet je oefenen ipv bespreken.
Schip ahoy!
  woensdag 28 november 2012 @ 23:34:13 #57
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734176
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:31 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Gewoon blijven zitten, het is maar een paaltje, enkel blikschade, in paniek reageren levert vaak alleen meer schade op (tegen andere auto aanrijden bijv)
Voor MIJ is blikschade: auto naar de sloop ;)

Althans economisch gezien.. Heb het ding al eens laten oplappen terwijl het economisch total loss was.. Want mechanisch (ja, zo oud is het schatje al) nog helemaal prima
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  FOK!fotograaf woensdag 28 november 2012 @ 23:35:11 #58
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119734220
Oja, als het opeens glad is (bijv. een viaduct dat opgevroren is), laat maar rollen. Niet remmen, geen gekke stuurbewegingen maken, gewoon maar laten rollen.
Als je wilt wegrijden in de sneeuw: Zoek naar verse sneeuw, heb je meer grip. Rustig wegrijden, laat de koppeling maar wat meer slippen, maar houdt die banden in vredesnaam op de weg zonder te slippen.
Verder: Winterbanden zijn niet heilig en zorgen er niet voor dat je even idioot kan scheuren als zomers, maar dragen wel bij aan een stabielere rit en meer controle over het voertuig in winterse omstandigheden.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  FOK!fotograaf woensdag 28 november 2012 @ 23:36:20 #59
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119734258
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:34 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Google maar eens op 'eendjesarrest' en bedenk je of het zo slim is.

De truc is om alternatieven aan te leren. That is: leren uitwijken en dergelijke. En dat moet je oefenen ipv bespreken.
Uitwijken ook niet. Ram er maar overheen, is voor jezelf het veiligst En die eendjes die met 130 over de snelweg gaan overleven het toch niet, ook als jij wel uitwijkt heb je ze al geraakt voordat je goed en wel de juiste beslissing hebt genomen. Bij lagere snelheden ook goed blijven spiegelen, dan weet je of je opeens hard kan remmen of niet (als er een vrachtwagen op je bumper zit bijvoorbeeld).
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  woensdag 28 november 2012 @ 23:36:49 #60
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119734270
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:33 schreef Palomar het volgende:

[..]

ja, vanaf 50 misschien nog wel. Heb ook wel es bij iemand in gezeten die niet oplette en met +- 100km zonder abs vol in de remmen ging (en daarna ook nog eens in de bocht rechtdoor ging omdat ie de rem niet losliet). Die kon nieuwe banden kopen :P
Ik heb het ZELF meegemaakt.. Stilstaande file te laat gezien (niemand ook met alrmlichten aan, de eikels) en heeeeeeeel hard remmen.. Zag het rubber van mijn banden spatten in de achteruitkijkspiegel (die ik ook in de gaten hield, want wellicht was ik niet de enige die eea laat in de gaten kreeg).. Goed afgelopen: op tijd tot stilstand gekomen,,
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')