De startmotor trekt de auto voort... dat gaat in noodgevallen...quote:Op woensdag 28 november 2012 23:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, en hoe komt dat ding dan vooruit (ik neem aan een "sprong", maar hoe zet je die in werking)?
Door precies te doen wat hij zegt. Auto in versnelling, koppeling niet intrappen en de auto starten.. en daar niet mee stoppen.. dan gaat hij in schokjes vooruit.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, en hoe komt dat ding dan vooruit (ik neem aan een "sprong", maar hoe zet je die in werking)?
Niets doen heb je sowieso niets aanquote:Op woensdag 28 november 2012 23:11 schreef Palomar het volgende:
[..]
Maar we hebben het hier over een ongecontroleerde slip/glijpartij, dus vraag me af of sturen iets helpt. Of je moet er al op hopen dat ie op het laatste moment nog grip krijgt en de goede kant op stuurt
Wederom dank!!quote:
Het is wel HET adviesquote:Op woensdag 28 november 2012 23:11 schreef Palomar het volgende:
[..]
Maar we hebben het hier over een ongecontroleerde slip/glijpartij, dus vraag me af of sturen iets helpt. Of je moet er al op hopen dat ie op het laatste moment nog grip krijgt en de goede kant op stuurt
Regel een paar pilonnen en ga op een parkeerplaats oefenen? Gas los is belangrijker dan remmen, de meeste mensen remmen te hard en dat werkt ook niet. Het heeft allemaal met gewichtsverplaatsing en balans te maken, je wilt wel grip op je voorwielen maar ook weer niet teveel en zoveel dat je grip aan de achterkant verliest tijdens een stuurbeweging.. dus gas los is beter dan remmen.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wederom dank!!
Ik heb een oude auto zonder moderne snufjes als ABS, ELG, airbags etc.. En wél de neiging vol op de rem te gaan staan als er iets heel eng vlak voor me gebeurd. Schijnt niet slim te zijn, nog als het droog is, noch als het glad is.. Maar ik vind het doodeng pompend te remmen want "dan sta ik nooit op tijd stil toch". Heb je een truc om dat wél aan te leren?
Heb dat advies ook al eens gehad, maar ik durf niet eens naar die parkeerplaats te rijden danquote:Op woensdag 28 november 2012 23:14 schreef Palomar het volgende:
Verder sowieso wel raadzaam om bij glad weer of sneeuw eens een parkeerplaats op te zoeken en gewoon wat te slippenIs leuk, maar je weet ook een beetje hoe je auto reageert. Bijv. met die lantaarnpaal. Bij verse sneeuw zul je eerst vooruit schieten als je stuurt, maar na een tijdje grijpen je banden zich vast en kun je gewoon sturen.
Ik zag het... maar is ook wel handig voor andere lezers...quote:Op woensdag 28 november 2012 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
Snowballed en Auti: ik had al geedit
Ik zat een beetje aan zo'n soort situatie te denken:quote:Op woensdag 28 november 2012 23:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het is wel HET advies![]()
Maar gelukkig heb ik het ook nooit meegemaakt. Theorie is volgens mij dat je auto juist oncontroleerbaar blijft door het remmen.. Maar ik ben geen expert, vandaar dit topic
Ja maar als je (bijna te) laat ziet dat men voor je stilstaat of hard remt??quote:Op woensdag 28 november 2012 23:17 schreef Auti het volgende:
[..]
Regel een paar pilonnen en ga op een parkeerplaats oefenen? Gas los is belangrijker dan remmen, de meeste mensen remmen te hard en dat werkt ook niet. Het heeft allemaal met gewichtsverplaatsing en balans te maken, je wilt wel grip op je voorwielen maar ook weer niet teveel en zoveel dat je grip aan de achterkant verliest tijdens een stuurbeweging.. dus gas los is beter dan remmen.
Truequote:Op woensdag 28 november 2012 23:20 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Ik zag het... maar is ook wel handig voor andere lezers...
Je kunt wel gewoon vol de rem intrappen en alleen op het moment dat je moet sturen even de rem loslaten.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja maar als je (bijna te) laat ziet dat men voor je stilstaat of hard remt??
Tot op heden heeft hard remmen (en zelfs een keer met rubberverlies dat ik kon zien) me wél gered...Ik vind het moeilijk iets naders te doen daardoor.. En het idee van pmpend remmen geeft me juist een gevoel van controleverlies en het idee dat de auto raar kan gaan doen (uitbreken)
Als je wél remt ook. IJsbanen/glijbanen en remmen heeft geen zin: geen grip = geen afremming volgens mijquote:Op woensdag 28 november 2012 23:21 schreef Palomar het volgende:
[..]
Ik zat een beetje aan zo'n soort situatie te denken:
Als je remt ga je wel iets zachter, maar oncontroleerbaar. Echter als je niet remt ga je als een raket naar beneden.
Dat gaat alleen op voor auto's met abs..quote:Op woensdag 28 november 2012 23:24 schreef Palomar het volgende:
[..]
Je kunt wel gewoon vol de rem intrappen en alleen op het moment dat je moet sturen even de rem loslaten.
Dit moet je iig niet doen:quote:Op woensdag 28 november 2012 23:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Als je wél remt ook. IJsbanen/glijbanen en remmen heeft geen zin: geen grip = geen afremming volgens mij
nee, juist voor auto's zonder abs. Bij abs kun je ook tijdens het sturen blijven remmen.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dat gaat alleen op voor auto's met abs..
En die heb IK iig nietquote:Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dat gaat alleen op voor auto's met abs..
Nee, juist niet. Als jij ABS hebt, kan je in principe geen blokkerende wielen krijgen, doordat je wielen blijven draaien, behoud je de grip. Als je geen ABS hebt en hem laat blokkeren, ben je de grip kwijt. Laat je dan de rem los, krijg je weer grip en kan je gecontroleerd uitwijken.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dat gaat alleen op voor auto's met abs..
Zorgen dat je niet slipt en als je wil slipt en moet uitwijken, rem iets lossen. Het kan trouwens ook goed zijn, als je het nog nooit hebt meegemaakt, eens gecontroleerd van 50 naar 0 af te remmen terwijl je hem helemaal plankt. Ook met een auto met ABS, jaag hem die ABS maar eens gecontroleerd in. Dan weet je namelijk hoe ver je kan gaan (is namelijk best heel ver).quote:Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En die heb IK iig niet
Dus wat dan wel?
Daarom heeft het dus geen zin om zonder abs vol op de rem te stampen, want dan blokkeren de wielen direct...quote:Op woensdag 28 november 2012 23:26 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, juist niet. Als jij ABS hebt, kan je in principe geen blokkerende wielen krijgen, doordat je wielen blijven draaien, behoud je de grip. Als je geen ABS hebt en hem laat blokkeren, ben je de grip kwijt. Laat je dan de rem los, krijg je weer grip en kan je gecontroleerd uitwijken.
zonder abs is dat wel zonde van je bandenquote:Op woensdag 28 november 2012 23:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zorgen dat je niet slipt en als je wil slipt en moet uitwijken, rem iets lossen. Het kan trouwens ook goed zijn, als je het nog nooit hebt meegemaakt, eens gecontroleerd van 50 naar 0 af te remmen terwijl je hem helemaal plankt. Ook met een auto met ABS, jaag hem die ABS maar eens gecontroleerd in. Dan weet je namelijk hoe ver je kan gaan (is namelijk best heel ver).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |