Dank voor je tipsquote:Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
Op de snelweg: Kijk verder vooruit dan de 100 meter voor je, probeer meerdere auto's vooruit te kijken. Hierdoor kan je vaak bepaalde remsituaties al zien aankomen, waardoor jij gas los kan laten en minder hoeft bij te remmen. Als er iets op de snelweg ligt (bijv een baksteen ofzo) of eroverheen stuitert (been there, done that, helaas), niet sturen, stuur recht, poot van het gas en knal er maar overheen. Knippers aan en na de klap gaan we eens remmen. Ga je proberen een uitwijkmanoeuvre te doen, dan heb je kans dat het onder je banden komt waardoor je danwel een klapband krijgt, danwel een spin krijgt of zelfs op zijn kant kan gaan (dat laatste vooral bij wat hogere auto's). Zo lang het op de grond ligt of iets rolt: Klap er maar overheen, is voor jou het veiligste.
Als je met 2 wielen in een natte berm geraakt: Niet raar sturen, poot van het gas en laat de wagen maar uitrollen terwijl jij de weg volgt. Als je bijna stilstaat gaan we wel eens kijken hoe we die weg weer helemaal opkomen.
Verder bij overstuur waarin je in een slip raakt: Bij een voorwiel aangedreven auto stuur draaien en proberen gas te geven. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling in en laat maar glijden.
Gewoon blijven zitten, het is maar een paaltje, enkel blikschade, in paniek reageren levert vaak alleen meer schade op (tegen andere auto aanrijden bijv)quote:Op woensdag 28 november 2012 23:11 schreef Palomar het volgende:
[..]
Maar we hebben het hier over een ongecontroleerde slip/glijpartij, dus vraag me af of sturen iets helpt. Of je moet er al op hopen dat ie op het laatste moment nog grip krijgt en de goede kant op stuurt
Valt wel mee hoor.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:29 schreef Palomar het volgende:
[..]
zonder abs is dat wel zonde van je bandenKan best zijn dat je banden daarna 'vierkant' zijn en je auto hobbelt. Zou het alleen bij nat/glad weer proberen.
ja, vanaf 50 misschien nog wel. Heb ook wel es bij iemand in gezeten die niet oplette en met +- 100km zonder abs vol in de remmen ging (en daarna ook nog eens in de bocht rechtdoor ging omdat ie de rem niet losliet). Die kon nieuwe banden kopenquote:
leuker nog: door je wielen te blokkeren (remmen of gas terug geven) ga je juist ongecontroleerd naar beneequote:Op woensdag 28 november 2012 23:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Als je wél remt ook. IJsbanen/glijbanen en remmen heeft geen zin: geen grip = geen afremming volgens mij
Google maar eens op 'eendjesarrest' en bedenk je of het zo slim is.quote:Op woensdag 28 november 2012 22:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, maar ik denk dat mijn auto en ik eerder in puin liggen als er eendjes oversteken... Ik rem op zeker wél
Voor MIJ is blikschade: auto naar de sloopquote:Op woensdag 28 november 2012 23:31 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Gewoon blijven zitten, het is maar een paaltje, enkel blikschade, in paniek reageren levert vaak alleen meer schade op (tegen andere auto aanrijden bijv)
Uitwijken ook niet. Ram er maar overheen, is voor jezelf het veiligst En die eendjes die met 130 over de snelweg gaan overleven het toch niet, ook als jij wel uitwijkt heb je ze al geraakt voordat je goed en wel de juiste beslissing hebt genomen. Bij lagere snelheden ook goed blijven spiegelen, dan weet je of je opeens hard kan remmen of niet (als er een vrachtwagen op je bumper zit bijvoorbeeld).quote:Op woensdag 28 november 2012 23:34 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Google maar eens op 'eendjesarrest' en bedenk je of het zo slim is.
De truc is om alternatieven aan te leren. That is: leren uitwijken en dergelijke. En dat moet je oefenen ipv bespreken.
Ik heb het ZELF meegemaakt.. Stilstaande file te laat gezien (niemand ook met alrmlichten aan, de eikels) en heeeeeeeel hard remmen.. Zag het rubber van mijn banden spatten in de achteruitkijkspiegel (die ik ook in de gaten hield, want wellicht was ik niet de enige die eea laat in de gaten kreeg).. Goed afgelopen: op tijd tot stilstand gekomen,,quote:Op woensdag 28 november 2012 23:33 schreef Palomar het volgende:
[..]
ja, vanaf 50 misschien nog wel. Heb ook wel es bij iemand in gezeten die niet oplette en met +- 100km zonder abs vol in de remmen ging (en daarna ook nog eens in de bocht rechtdoor ging omdat ie de rem niet losliet). Die kon nieuwe banden kopen
Da's dus het hele punt van dit topic: vaak doe je intuïtief het verkeerde... Zoals met die fiets: stuur krampachtig vasthouden als je weet dat het glad isquote:Op woensdag 28 november 2012 23:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
leuker nog: door je wielen te blokkeren (remmen of gas terug geven) ga je juist ongecontroleerd naar benee
gewoon rustig met je koppeling je wielen iets langzamer laten draaien
gratis sneeuwtip voor het leven:
als je van de winter gaat fietsen moet je je stuur losje vasthouden en gewicht naar achteren houden, hopelijk bespaart dat een paar botbreuken
Het lef dat ze hadden zeg!quote:Op woensdag 28 november 2012 23:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
(niemand ook met alrmlichten aan, de eikels
Goede actie, spiegelen bij remmen. Ik zat toen ik net mijn rijbewijs had bij mijn pa in de auto, file en inene vliegt mijn pa de vluchtstrook op. Hoop gepiep en kabaal naast ons, komt er een auto tot stilstand naast ons met iemand die verstijfd aan het stuur zat. Hadden we dus niet op de vluchtstrook gestaan, had ie vol naar binnen gereden.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb het ZELF meegemaakt.. Stilstaande file te laat gezien (niemand ook met alrmlichten aan, de eikels) en heeeeeeeel hard remmen.. Zag het rubber van mijn banden spatten in de achteruitkijkspiegel (die ik ook in de gaten hield, want wellicht was ik niet de enige die eea laat in de gaten kreeg).. Goed afgelopen: op tijd tot stilstand gekomen,,
Met ALLES is oefenen beter.. Maar de theorie weten (die vaak contra-intuitief is) kan óók al helpen.. Dus heeft dit topic WEL zin dunkt mij..quote:Op woensdag 28 november 2012 23:34 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Google maar eens op 'eendjesarrest' en bedenk je of het zo slim is.
De truc is om alternatieven aan te leren. That is: leren uitwijken en dergelijke. En dat moet je oefenen ipv bespreken.
Al is het alleen maar omdat je het hierna wel kan oefenenquote:Op woensdag 28 november 2012 23:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
Met ALLES is oefenen beter.. Maar de theorie weten (die vaak contra-intuitief is) kan óók al helpen.. Dus heeft dit topic WEL zin dunkt mij..
Vind dat in de spits wel irritant, want bijv. in een langzaam rijdende file laat je op die manier gaten vallen voor je en heb je van die figuren die daar meteen tussen gaan. Betrap me er zelf dan wle vaak op dat ik juist constant even gas geef, rem, gas geef, rem etc. , om maar geen gat te laten vallen, terwijl het veel efficienter is om rustig door te rollen.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:38 schreef Life2.0 het volgende:
Zeg het wel eens als ik bij iemand in de auto zit; rem nou eens niet constant en leer je snelheid te controleren met je versnellingsbak en je ogen, al dat gerem is compleet overbod
Goede tipquote:Op woensdag 28 november 2012 23:38 schreef Life2.0 het volgende:
Voor mij is blikschade: ziekenhuis
Voor inzicht en rijvaardigheid is ook wel leuk om te doen: niet remmen!
Gewoon je dagelijke route maken maar je mag niet remmen, niet aantikken, niet zachtjes remmen, gewoon niet remmen (behalve als het moet voor de verkeersveiligheid)
Zeg het wel eens als ik bij iemand in de auto zit; rem nou eens niet constant en leer je snelheid te controleren met je versnellingsbak en je ogen, al dat gerem is compleet overbod
Klopt, angst maakt alles kapot!quote:Op woensdag 28 november 2012 23:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Da's dus het hele punt van dit topic: vaak doe je intuïtief het verkeerde... Zoals met die fiets: stuur krampachtig vasthouden als je weet dat het glad is
Misschien een soort lijstje maken in de OP? Zeker met de winter in aankomst heeft misschien iemand er iets aan, zodra ze maar snappen wat ze in theorie moeten doen..quote:Op woensdag 28 november 2012 23:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Met ALLES is oefenen beter.. Maar de theorie weten (die vaak contra-intuitief is) kan óók al helpen.. Dus heeft dit topic WEL zin dunkt mij..
Inderdaad.. Zodra ik zie dat de hele meute voor me hard remt en ik ook redelijk fors moet remmen zet ik de alarmlichten aan.. Helder en duidelijk signaal en werk uitstekendquote:
hehe idd, als het net gesneeuwd heeft zie je iedereen heel krampachtig langzama gaan met de voeten aan de grondquote:Op woensdag 28 november 2012 23:41 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Klopt, angst maakt alles kapot!
Ik fiets zelf veel, per rit meer dan dat ik op de motor ga en vooral in de winter (heb geen auto, ov is gewoon klote) fiets ik dus lekker door, en ik heb zoooo vaak gevallen mensen van die simpele dingen uit moeten leggen dat ik er gek van werd; mensen lijken gewoon alle logica kwijt te zijn(maar dat zullen ze van mij ook zeggen als ik met 20+ km/u op mijn fiets over de wegijsbaan rijdt en autos inhaal
En als het een paar dagen ligt en papperig is geworden weer is opgevroren, gaan ze allemaal hard rijden en op hun plaat.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:50 schreef Palomar het volgende:
[..]
hehe idd, als het net gesneeuwd heeft zie je iedereen heel krampachtig langzama gaan met de voeten aan de grondTerwijl je zolang je rechtdoor gaat gewoon normaal kunt fietsen. Alleen in de bocht een beetje oppassen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |