Dank voor je tipsquote:Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
Op de snelweg: Kijk verder vooruit dan de 100 meter voor je, probeer meerdere auto's vooruit te kijken. Hierdoor kan je vaak bepaalde remsituaties al zien aankomen, waardoor jij gas los kan laten en minder hoeft bij te remmen. Als er iets op de snelweg ligt (bijv een baksteen ofzo) of eroverheen stuitert (been there, done that, helaas), niet sturen, stuur recht, poot van het gas en knal er maar overheen. Knippers aan en na de klap gaan we eens remmen. Ga je proberen een uitwijkmanoeuvre te doen, dan heb je kans dat het onder je banden komt waardoor je danwel een klapband krijgt, danwel een spin krijgt of zelfs op zijn kant kan gaan (dat laatste vooral bij wat hogere auto's). Zo lang het op de grond ligt of iets rolt: Klap er maar overheen, is voor jou het veiligste.
Als je met 2 wielen in een natte berm geraakt: Niet raar sturen, poot van het gas en laat de wagen maar uitrollen terwijl jij de weg volgt. Als je bijna stilstaat gaan we wel eens kijken hoe we die weg weer helemaal opkomen.
Verder bij overstuur waarin je in een slip raakt: Bij een voorwiel aangedreven auto stuur draaien en proberen gas te geven. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling in en laat maar glijden.
Gewoon blijven zitten, het is maar een paaltje, enkel blikschade, in paniek reageren levert vaak alleen meer schade op (tegen andere auto aanrijden bijv)quote:Op woensdag 28 november 2012 23:11 schreef Palomar het volgende:
[..]
Maar we hebben het hier over een ongecontroleerde slip/glijpartij, dus vraag me af of sturen iets helpt. Of je moet er al op hopen dat ie op het laatste moment nog grip krijgt en de goede kant op stuurt
Valt wel mee hoor.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:29 schreef Palomar het volgende:
[..]
zonder abs is dat wel zonde van je bandenKan best zijn dat je banden daarna 'vierkant' zijn en je auto hobbelt. Zou het alleen bij nat/glad weer proberen.
ja, vanaf 50 misschien nog wel. Heb ook wel es bij iemand in gezeten die niet oplette en met +- 100km zonder abs vol in de remmen ging (en daarna ook nog eens in de bocht rechtdoor ging omdat ie de rem niet losliet). Die kon nieuwe banden kopenquote:
leuker nog: door je wielen te blokkeren (remmen of gas terug geven) ga je juist ongecontroleerd naar beneequote:Op woensdag 28 november 2012 23:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Als je wél remt ook. IJsbanen/glijbanen en remmen heeft geen zin: geen grip = geen afremming volgens mij
Google maar eens op 'eendjesarrest' en bedenk je of het zo slim is.quote:Op woensdag 28 november 2012 22:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, maar ik denk dat mijn auto en ik eerder in puin liggen als er eendjes oversteken... Ik rem op zeker wél
Voor MIJ is blikschade: auto naar de sloopquote:Op woensdag 28 november 2012 23:31 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Gewoon blijven zitten, het is maar een paaltje, enkel blikschade, in paniek reageren levert vaak alleen meer schade op (tegen andere auto aanrijden bijv)
Uitwijken ook niet. Ram er maar overheen, is voor jezelf het veiligst En die eendjes die met 130 over de snelweg gaan overleven het toch niet, ook als jij wel uitwijkt heb je ze al geraakt voordat je goed en wel de juiste beslissing hebt genomen. Bij lagere snelheden ook goed blijven spiegelen, dan weet je of je opeens hard kan remmen of niet (als er een vrachtwagen op je bumper zit bijvoorbeeld).quote:Op woensdag 28 november 2012 23:34 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Google maar eens op 'eendjesarrest' en bedenk je of het zo slim is.
De truc is om alternatieven aan te leren. That is: leren uitwijken en dergelijke. En dat moet je oefenen ipv bespreken.
Ik heb het ZELF meegemaakt.. Stilstaande file te laat gezien (niemand ook met alrmlichten aan, de eikels) en heeeeeeeel hard remmen.. Zag het rubber van mijn banden spatten in de achteruitkijkspiegel (die ik ook in de gaten hield, want wellicht was ik niet de enige die eea laat in de gaten kreeg).. Goed afgelopen: op tijd tot stilstand gekomen,,quote:Op woensdag 28 november 2012 23:33 schreef Palomar het volgende:
[..]
ja, vanaf 50 misschien nog wel. Heb ook wel es bij iemand in gezeten die niet oplette en met +- 100km zonder abs vol in de remmen ging (en daarna ook nog eens in de bocht rechtdoor ging omdat ie de rem niet losliet). Die kon nieuwe banden kopen
Da's dus het hele punt van dit topic: vaak doe je intuïtief het verkeerde... Zoals met die fiets: stuur krampachtig vasthouden als je weet dat het glad isquote:Op woensdag 28 november 2012 23:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
leuker nog: door je wielen te blokkeren (remmen of gas terug geven) ga je juist ongecontroleerd naar benee
gewoon rustig met je koppeling je wielen iets langzamer laten draaien
gratis sneeuwtip voor het leven:
als je van de winter gaat fietsen moet je je stuur losje vasthouden en gewicht naar achteren houden, hopelijk bespaart dat een paar botbreuken
Het lef dat ze hadden zeg!quote:Op woensdag 28 november 2012 23:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
(niemand ook met alrmlichten aan, de eikels
Goede actie, spiegelen bij remmen. Ik zat toen ik net mijn rijbewijs had bij mijn pa in de auto, file en inene vliegt mijn pa de vluchtstrook op. Hoop gepiep en kabaal naast ons, komt er een auto tot stilstand naast ons met iemand die verstijfd aan het stuur zat. Hadden we dus niet op de vluchtstrook gestaan, had ie vol naar binnen gereden.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb het ZELF meegemaakt.. Stilstaande file te laat gezien (niemand ook met alrmlichten aan, de eikels) en heeeeeeeel hard remmen.. Zag het rubber van mijn banden spatten in de achteruitkijkspiegel (die ik ook in de gaten hield, want wellicht was ik niet de enige die eea laat in de gaten kreeg).. Goed afgelopen: op tijd tot stilstand gekomen,,
Met ALLES is oefenen beter.. Maar de theorie weten (die vaak contra-intuitief is) kan óók al helpen.. Dus heeft dit topic WEL zin dunkt mij..quote:Op woensdag 28 november 2012 23:34 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Google maar eens op 'eendjesarrest' en bedenk je of het zo slim is.
De truc is om alternatieven aan te leren. That is: leren uitwijken en dergelijke. En dat moet je oefenen ipv bespreken.
Al is het alleen maar omdat je het hierna wel kan oefenenquote:Op woensdag 28 november 2012 23:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
Met ALLES is oefenen beter.. Maar de theorie weten (die vaak contra-intuitief is) kan óók al helpen.. Dus heeft dit topic WEL zin dunkt mij..
Vind dat in de spits wel irritant, want bijv. in een langzaam rijdende file laat je op die manier gaten vallen voor je en heb je van die figuren die daar meteen tussen gaan. Betrap me er zelf dan wle vaak op dat ik juist constant even gas geef, rem, gas geef, rem etc. , om maar geen gat te laten vallen, terwijl het veel efficienter is om rustig door te rollen.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:38 schreef Life2.0 het volgende:
Zeg het wel eens als ik bij iemand in de auto zit; rem nou eens niet constant en leer je snelheid te controleren met je versnellingsbak en je ogen, al dat gerem is compleet overbod
Goede tipquote:Op woensdag 28 november 2012 23:38 schreef Life2.0 het volgende:
Voor mij is blikschade: ziekenhuis
Voor inzicht en rijvaardigheid is ook wel leuk om te doen: niet remmen!
Gewoon je dagelijke route maken maar je mag niet remmen, niet aantikken, niet zachtjes remmen, gewoon niet remmen (behalve als het moet voor de verkeersveiligheid)
Zeg het wel eens als ik bij iemand in de auto zit; rem nou eens niet constant en leer je snelheid te controleren met je versnellingsbak en je ogen, al dat gerem is compleet overbod
Klopt, angst maakt alles kapot!quote:Op woensdag 28 november 2012 23:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Da's dus het hele punt van dit topic: vaak doe je intuïtief het verkeerde... Zoals met die fiets: stuur krampachtig vasthouden als je weet dat het glad is
Misschien een soort lijstje maken in de OP? Zeker met de winter in aankomst heeft misschien iemand er iets aan, zodra ze maar snappen wat ze in theorie moeten doen..quote:Op woensdag 28 november 2012 23:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Met ALLES is oefenen beter.. Maar de theorie weten (die vaak contra-intuitief is) kan óók al helpen.. Dus heeft dit topic WEL zin dunkt mij..
Inderdaad.. Zodra ik zie dat de hele meute voor me hard remt en ik ook redelijk fors moet remmen zet ik de alarmlichten aan.. Helder en duidelijk signaal en werk uitstekendquote:
hehe idd, als het net gesneeuwd heeft zie je iedereen heel krampachtig langzama gaan met de voeten aan de grondquote:Op woensdag 28 november 2012 23:41 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Klopt, angst maakt alles kapot!
Ik fiets zelf veel, per rit meer dan dat ik op de motor ga en vooral in de winter (heb geen auto, ov is gewoon klote) fiets ik dus lekker door, en ik heb zoooo vaak gevallen mensen van die simpele dingen uit moeten leggen dat ik er gek van werd; mensen lijken gewoon alle logica kwijt te zijn(maar dat zullen ze van mij ook zeggen als ik met 20+ km/u op mijn fiets over de wegijsbaan rijdt en autos inhaal
En als het een paar dagen ligt en papperig is geworden weer is opgevroren, gaan ze allemaal hard rijden en op hun plaat.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:50 schreef Palomar het volgende:
[..]
hehe idd, als het net gesneeuwd heeft zie je iedereen heel krampachtig langzama gaan met de voeten aan de grondTerwijl je zolang je rechtdoor gaat gewoon normaal kunt fietsen. Alleen in de bocht een beetje oppassen.
Ik bedoelde ook niet zozeer voor de eendjes: die rij je gewoon plat. Net als konijnen en vogels. Ik bedoelde meer voor allerhande andere situaties. Kinderen die de straat op rennen, andere automobilisten die voorrang nemen etc. Dan heb je vaak meer aan uitwijken. Oefenen, oefenen, oefenen.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:36 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Uitwijken ook niet. Ram er maar overheen, is voor jezelf het veiligst En die eendjes die met 130 over de snelweg gaan overleven het toch niet, ook als jij wel uitwijkt heb je ze al geraakt voordat je goed en wel de juiste beslissing hebt genomen. Bij lagere snelheden ook goed blijven spiegelen, dan weet je of je opeens hard kan remmen of niet (als er een vrachtwagen op je bumper zit bijvoorbeeld).
Het is zeker niet verkeerd om je erin te verdiepen. Maar zelfs als je de theorie weet, gaat het de eerste keren vaak mis. Op zo'n uitgebreide training ook: ze zeggen wat je moet doen, maar of het de eerste keer goed gaat is maar de vraag.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Met ALLES is oefenen beter.. Maar de theorie weten (die vaak contra-intuitief is) kan óók al helpen.. Dus heeft dit topic WEL zin dunkt mij..
Weet ik inmiddels, maar anderen wellicht niet.. Ergo: dit topicquote:Op woensdag 28 november 2012 23:54 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook niet zozeer voor de eendjes: die rij je gewoon plat. Net als konijnen en vogels. Ik bedoelde meer voor allerhande andere situaties. Kinderen die de straat op rennen, andere automobilisten die voorrang nemen etc. Dan heb je vaak meer aan uitwijken. Oefenen, oefenen, oefenen.
[..]
Het is zeker niet verkeerd om je erin te verdiepen. Maar zelfs als je de theorie weet, gaat het de eerste keren vaak mis. Op zo'n uitgebreide training ook: ze zeggen wat je moet doen, maar of het de eerste keer goed gaat is maar de vraag.
Belangrijkste tip bij uitwijken: niet kijken naar obstakels, maar kijk waar je heen wil. Als je naar het obstakel blijft kijken, al is het 't enige in de nabije omgeving is dat er staat, ga je het raken.
Daarvoor geldt hetzelfde als elke andere auto lijkt me, op rechte stukken gewoon rijden en in de bochten wat extra oppassen (vroeger gas los ipv. remmen).quote:Op woensdag 28 november 2012 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ok, wat te doen als het glad is en je hebt een oud barrel () zoals ik, maar je moet wel de weg op?
Nee.. Bij achterwiel aangedreven auto: gas bijgeven en blijven sturen..quote:Op donderdag 29 november 2012 00:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
Zet bij overstuur nog even: Bij een voorwielaangedreven auto gas bijgeven. Vooral NIET remmen met de handrem. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling intrappen.
Plus je banden stukje laten leeglopen. Heb je meer grip.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
leuker nog: door je wielen te blokkeren (remmen of gas terug geven) ga je juist ongecontroleerd naar benee
gewoon rustig met je koppeling je wielen iets langzamer laten draaien
gratis sneeuwtip voor het leven:
als je van de winter gaat fietsen moet je je stuur losje vasthouden en gewicht naar achteren houden, hopelijk bespaart dat een paar botbreuken
volgens mij heeft hij wel gelijk. Bij overstuur gaat de achterkant de voorkant inhalen. Bij een achterwiel aangedreven auto zou ik dan zeker geen extra gas bijgeven. Bij een voorwielaangedreven wel. omdat je het geheel dan weer recht trekt.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee.. Bij achterwiel aangedreven auto: gas bijgeven en blijven sturen..
Bij voorwielaangedreven auto NIET wat mij betreft..
Oeps, ik dacht net aan ONDERstuur...quote:Op donderdag 29 november 2012 00:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
Zet bij overstuur nog even: Bij een voorwielaangedreven auto gas bijgeven. Vooral NIET remmen met de handrem. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling intrappen.
Overstuur en achterwielaandrijving + gas geven is een spin/drift doen. Je achterkant wil de voorkant voorbij, dus je wil bij overstuur en voorwielaandrijving de voorkant weer op gang brengen en voor je achterwielen houden. Maar in godsnaam, blijf van die handrem af.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee.. Bij achterwiel aangedreven auto: gas bijgeven en blijven sturen..
Bij voorwielaangedreven auto NIET wat mij betreft..
Ik dacht aan onderstuurquote:Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Palomar het volgende:
[..]
volgens mij heeft hij wel gelijk. Bij overstuur gaat de achterkant de voorkant inhalen. Bij een achterwiel aangedreven auto zou ik dan zeker geen extra gas bijgeven. Bij een voorwielaangedreven wel. omdat je het geheel dan weer recht trekt.
Nogmaals, dom van me, maar ik dacht aan ONDERstuurquote:Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Overstuur en achterwielaandrijving + gas geven is een spin/drift doen. Je achterkant wil de voorkant voorbij, dus je wil bij overstuur en voorwielaandrijving de voorkant weer op gang brengen en voor je achterwielen houden. Maar in godsnaam, blijf van die handrem af.
Ja, dat merk ik.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nogmaals, dom van me, maar ik dacht aan ONDERstuur
Handrem is voor mij voor parkerenquote:Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Overstuur en achterwielaandrijving + gas geven is een spin/drift doen. Je achterkant wil de voorkant voorbij, dus je wil bij overstuur en voorwielaandrijving de voorkant weer op gang brengen en voor je achterwielen houden. Maar in godsnaam, blijf van die handrem af.
quote:Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Oeps, ik dacht net aan ONDERstuur...
quote:
je zou er haast overstuur van wordenquote:Op donderdag 29 november 2012 00:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nogmaals, dom van me, maar ik dacht aan ONDERstuur
quote:Op donderdag 29 november 2012 00:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Handrem is voor mij voor parkeren
quote:Op donderdag 29 november 2012 00:07 schreef Palomar het volgende:
[..]
[..]
[..]
je zou er haast overstuur van worden
Nou, iddquote:Op donderdag 29 november 2012 00:07 schreef Palomar het volgende:
[..]
[..]
[..]
je zou er haast overstuur van worden
Want dan ram je tegen vangrail/in water ipv op (snel)weg?quote:Op donderdag 29 november 2012 00:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Oja, als je met pech langs de weg komt te staan: draai het stuur naar rechts als je rechts staat en links als je links staat.
zo moet je in bergen ook altijd parkeren, naast dat je hem zowel op de handrem zet als in de versnelling laat staan en stenen tegen je banden hebt gezetquote:Op donderdag 29 november 2012 00:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Oja, als je met pech langs de weg komt te staan: draai het stuur naar rechts als je rechts staat en links als je links staat.
Heuvels en bergen zijn me tot op heden bespaard gebleven...quote:Op donderdag 29 november 2012 00:11 schreef Palomar het volgende:
[..]
zo moet je in bergen ook altijd parkeren, naast dat je hem zowel op de handrem zet als in de versnelling laat staan en stenen tegen je banden hebt gezet
Als er dan iemand achterop klapt, draait je auto inderdaad van het verkeer weg in plaats van ernaartoe. En zoek de dichtstbijzijnde vluchtstrook, ga op een A2 als je op strook 1 of 2 rijdt lekker naar de middenberm, i.p.v. strook 3, 4 en 5 oversteken naar de zijkant.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Want dan ram je tegen vangrail/in water ipv op (snel)weg?
niet met ingetrapte rem de berg afgaan, maar rollend in de versnellingquote:Op donderdag 29 november 2012 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Heuvels en bergen zijn me tot op heden bespaard gebleven...
Maar tips in die catogorie zijn ook welkom lijkt me.. Zeker voor noobs als ik (ben),
Zorg voor kettingen in de bergen, dekens, voedsel dat lang goed blijft, drinken in een te grote fles zo dat bij bevriezing de fles niet knapt (en je een hoop bende bespaart blijft). Die laatste punten gelden ook voor Nederland in de winter.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Heuvels en bergen zijn me tot op heden bespaard gebleven...
Maar tips in die catogorie zijn ook welkom lijkt me.. Zeker voor noobs als ik (ben),
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |