Ik bedoelde ook niet zozeer voor de eendjes: die rij je gewoon plat. Net als konijnen en vogels. Ik bedoelde meer voor allerhande andere situaties. Kinderen die de straat op rennen, andere automobilisten die voorrang nemen etc. Dan heb je vaak meer aan uitwijken. Oefenen, oefenen, oefenen.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:36 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Uitwijken ook niet. Ram er maar overheen, is voor jezelf het veiligst En die eendjes die met 130 over de snelweg gaan overleven het toch niet, ook als jij wel uitwijkt heb je ze al geraakt voordat je goed en wel de juiste beslissing hebt genomen. Bij lagere snelheden ook goed blijven spiegelen, dan weet je of je opeens hard kan remmen of niet (als er een vrachtwagen op je bumper zit bijvoorbeeld).
Het is zeker niet verkeerd om je erin te verdiepen. Maar zelfs als je de theorie weet, gaat het de eerste keren vaak mis. Op zo'n uitgebreide training ook: ze zeggen wat je moet doen, maar of het de eerste keer goed gaat is maar de vraag.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Met ALLES is oefenen beter.. Maar de theorie weten (die vaak contra-intuitief is) kan óók al helpen.. Dus heeft dit topic WEL zin dunkt mij..
Weet ik inmiddels, maar anderen wellicht niet.. Ergo: dit topicquote:Op woensdag 28 november 2012 23:54 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook niet zozeer voor de eendjes: die rij je gewoon plat. Net als konijnen en vogels. Ik bedoelde meer voor allerhande andere situaties. Kinderen die de straat op rennen, andere automobilisten die voorrang nemen etc. Dan heb je vaak meer aan uitwijken. Oefenen, oefenen, oefenen.
[..]
Het is zeker niet verkeerd om je erin te verdiepen. Maar zelfs als je de theorie weet, gaat het de eerste keren vaak mis. Op zo'n uitgebreide training ook: ze zeggen wat je moet doen, maar of het de eerste keer goed gaat is maar de vraag.
Belangrijkste tip bij uitwijken: niet kijken naar obstakels, maar kijk waar je heen wil. Als je naar het obstakel blijft kijken, al is het 't enige in de nabije omgeving is dat er staat, ga je het raken.
Daarvoor geldt hetzelfde als elke andere auto lijkt me, op rechte stukken gewoon rijden en in de bochten wat extra oppassen (vroeger gas los ipv. remmen).quote:Op woensdag 28 november 2012 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ok, wat te doen als het glad is en je hebt een oud barrel () zoals ik, maar je moet wel de weg op?
Nee.. Bij achterwiel aangedreven auto: gas bijgeven en blijven sturen..quote:Op donderdag 29 november 2012 00:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
Zet bij overstuur nog even: Bij een voorwielaangedreven auto gas bijgeven. Vooral NIET remmen met de handrem. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling intrappen.
Plus je banden stukje laten leeglopen. Heb je meer grip.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
leuker nog: door je wielen te blokkeren (remmen of gas terug geven) ga je juist ongecontroleerd naar benee
gewoon rustig met je koppeling je wielen iets langzamer laten draaien
gratis sneeuwtip voor het leven:
als je van de winter gaat fietsen moet je je stuur losje vasthouden en gewicht naar achteren houden, hopelijk bespaart dat een paar botbreuken
volgens mij heeft hij wel gelijk. Bij overstuur gaat de achterkant de voorkant inhalen. Bij een achterwiel aangedreven auto zou ik dan zeker geen extra gas bijgeven. Bij een voorwielaangedreven wel. omdat je het geheel dan weer recht trekt.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee.. Bij achterwiel aangedreven auto: gas bijgeven en blijven sturen..
Bij voorwielaangedreven auto NIET wat mij betreft..
Oeps, ik dacht net aan ONDERstuur...quote:Op donderdag 29 november 2012 00:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
Zet bij overstuur nog even: Bij een voorwielaangedreven auto gas bijgeven. Vooral NIET remmen met de handrem. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling intrappen.
Overstuur en achterwielaandrijving + gas geven is een spin/drift doen. Je achterkant wil de voorkant voorbij, dus je wil bij overstuur en voorwielaandrijving de voorkant weer op gang brengen en voor je achterwielen houden. Maar in godsnaam, blijf van die handrem af.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee.. Bij achterwiel aangedreven auto: gas bijgeven en blijven sturen..
Bij voorwielaangedreven auto NIET wat mij betreft..
Ik dacht aan onderstuurquote:Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Palomar het volgende:
[..]
volgens mij heeft hij wel gelijk. Bij overstuur gaat de achterkant de voorkant inhalen. Bij een achterwiel aangedreven auto zou ik dan zeker geen extra gas bijgeven. Bij een voorwielaangedreven wel. omdat je het geheel dan weer recht trekt.
Nogmaals, dom van me, maar ik dacht aan ONDERstuurquote:Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Overstuur en achterwielaandrijving + gas geven is een spin/drift doen. Je achterkant wil de voorkant voorbij, dus je wil bij overstuur en voorwielaandrijving de voorkant weer op gang brengen en voor je achterwielen houden. Maar in godsnaam, blijf van die handrem af.
Ja, dat merk ik.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nogmaals, dom van me, maar ik dacht aan ONDERstuur
Handrem is voor mij voor parkerenquote:Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Overstuur en achterwielaandrijving + gas geven is een spin/drift doen. Je achterkant wil de voorkant voorbij, dus je wil bij overstuur en voorwielaandrijving de voorkant weer op gang brengen en voor je achterwielen houden. Maar in godsnaam, blijf van die handrem af.
quote:Op donderdag 29 november 2012 00:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Oeps, ik dacht net aan ONDERstuur...
quote:
je zou er haast overstuur van wordenquote:Op donderdag 29 november 2012 00:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nogmaals, dom van me, maar ik dacht aan ONDERstuur
quote:Op donderdag 29 november 2012 00:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Handrem is voor mij voor parkeren
quote:Op donderdag 29 november 2012 00:07 schreef Palomar het volgende:
[..]
[..]
[..]
je zou er haast overstuur van worden
Nou, iddquote:Op donderdag 29 november 2012 00:07 schreef Palomar het volgende:
[..]
[..]
[..]
je zou er haast overstuur van worden
Want dan ram je tegen vangrail/in water ipv op (snel)weg?quote:Op donderdag 29 november 2012 00:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Oja, als je met pech langs de weg komt te staan: draai het stuur naar rechts als je rechts staat en links als je links staat.
zo moet je in bergen ook altijd parkeren, naast dat je hem zowel op de handrem zet als in de versnelling laat staan en stenen tegen je banden hebt gezetquote:Op donderdag 29 november 2012 00:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Oja, als je met pech langs de weg komt te staan: draai het stuur naar rechts als je rechts staat en links als je links staat.
Heuvels en bergen zijn me tot op heden bespaard gebleven...quote:Op donderdag 29 november 2012 00:11 schreef Palomar het volgende:
[..]
zo moet je in bergen ook altijd parkeren, naast dat je hem zowel op de handrem zet als in de versnelling laat staan en stenen tegen je banden hebt gezet
Als er dan iemand achterop klapt, draait je auto inderdaad van het verkeer weg in plaats van ernaartoe. En zoek de dichtstbijzijnde vluchtstrook, ga op een A2 als je op strook 1 of 2 rijdt lekker naar de middenberm, i.p.v. strook 3, 4 en 5 oversteken naar de zijkant.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Want dan ram je tegen vangrail/in water ipv op (snel)weg?
niet met ingetrapte rem de berg afgaan, maar rollend in de versnellingquote:Op donderdag 29 november 2012 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Heuvels en bergen zijn me tot op heden bespaard gebleven...
Maar tips in die catogorie zijn ook welkom lijkt me.. Zeker voor noobs als ik (ben),
Zorg voor kettingen in de bergen, dekens, voedsel dat lang goed blijft, drinken in een te grote fles zo dat bij bevriezing de fles niet knapt (en je een hoop bende bespaart blijft). Die laatste punten gelden ook voor Nederland in de winter.quote:Op donderdag 29 november 2012 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Heuvels en bergen zijn me tot op heden bespaard gebleven...
Maar tips in die catogorie zijn ook welkom lijkt me.. Zeker voor noobs als ik (ben),
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |