Zodra de aangedreven wielen stoppen met draaien (slippende achterkant bij achterwielaandrijving) slaat je motor af. Zonder motorkracht geen stuurbekrachtiging en geen aandrijving etc.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoezo slaat de motor dan af? En waarom wil je dat niet? Je kunt toch nog sturen dan? Of niet?
Staat erbijquote:Op donderdag 29 november 2012 22:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
Geen tip als noodgeval, maar in het algemeen in de bergen: Zelfde versnelling de berg af als dat je hem op reed (dus reed je er in zijn 2 op, dan ga je er ook in zijn 2 weer af). Verder, als je moet remmen, kort maar hard remmen. Trap hem maar flink in en laat daarna je rem weer los. Dit voorkomt oververhitte remmen. Dus niet constant je rempedaal intrappen.
Nu heb ik zelf geen auto maar wanneer je de koppeling niet indrukt zullen je achterwielen meer weerstand bieden dan de voorwielen, en volgens de natuurwetten ga je dan meer slippen?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:02 schreef blup het volgende:
[..]
koppeling niet indrukken. Je moet druk op de voorwielen krijgen, alleen van het gas.
Rijd jij ook altijd met je koppeling ingedrukt over rotondes?
Ik neem even aan dat je een voorwielaangedreven auto hebt, als jij in de bocht of op de rotonde je koppeling intrapt ga je ongecontroleerd over de rotonde, dit kan onwenselijke situaties opleveren. Het voordeel van het gas los laten in een slip is dat je auto licht afremt en dat hij naar voren duikt en dus druk op de voorwielen geeft en dus meer kans op grip.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Da's ook zo'n dingetje: tijdens autorijles jaren geleden is mij altijd verteld om te zorgen dat ik geschakeld heb én de koppeling heb losgelaten vóór de bocht, maar volgens mij doe ik het loslaten vd koppeling nog steeds IN de bocht ipv ervoor.. Wat is het gevaar? Wat gebeurd er als je de koppeling ingedrukt houdt?
Nou en? Als je maar weer recht komt danwel stilstaat. Opnieuw starten kan altijd toch? En mijn oude achterwielaangedreven brik had sowieso geen stuurbekrachtiging volgens mijquote:Op donderdag 29 november 2012 22:11 schreef Auti het volgende:
[..]
Zodra de aangedreven wielen stoppen met draaien (slippende achterkant bij achterwielaandrijving) slaat je motor af. Zonder motorkracht geen stuurbekrachtiging en geen aandrijving etc.
Bij overstuur glijd je over de voorwielen weg, daar helpt sturen niet meer.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, maar bij overstuur moet je toch juist sturen in de richting die je (intuïtief) NIET wilt.. Maar dan ook blijven kijken waarheen je wél wilt?
Daarmee komt meteen mijn volgende tip:quote:Op donderdag 29 november 2012 22:12 schreef blup het volgende:
[..]
Ik neem even aan dat je een voorwielaangedreven auto hebt, als jij in de bocht of op de rotonde je koppeling intrapt ga je ongecontroleerd over de rotonde, dit kan onwenselijke situaties opleveren. Het voordeel van het gas los laten in een slip is dat je auto licht afremt en dat hij naar voren duikt en dus druk op de voorwielen geeft en dus meer kans op grip.
Maar je kan de auto dan iig niet meer proberen recht te trekken door gas te geven.. het enige wat je kan doen is afwachten en dan eindig je meestal achterstevoren.. ook veilig, maar niet de meest perfecte manier om een slip op te vangen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou en? Als je maar weer recht komt danwel stilstaat. Opnieuw starten kan altijd toch? En mijn oude achterwielaangedreven brik had sowieso geen stuurbekrachtiging volgens mij
Nu wel, vroeger niet.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:12 schreef blup het volgende:
[..]
Ik neem even aan dat je een voorwielaangedreven auto hebt, als jij in de bocht of op de rotonde je koppeling intrapt ga je ongecontroleerd over de rotonde, dit kan onwenselijke situaties opleveren. Het voordeel van het gas los laten in een slip is dat je auto licht afremt en dat hij naar voren duikt en dus druk op de voorwielen geeft en dus meer kans op grip.
In die trand;quote:Op donderdag 29 november 2012 22:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
Geen tip als noodgeval, maar in het algemeen in de bergen: Zelfde versnelling de berg af als dat je hem op reed (dus reed je er in zijn 2 op, dan ga je er ook in zijn 2 weer af). Verder, als je moet remmen, kort maar hard remmen. Trap hem maar flink in en laat daarna je rem weer los. Dit voorkomt oververhitte remmen. Dus niet constant je rempedaal intrappen.
Pardon? Bij overstuur glijdt je achterkant de bocht uitquote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Bij overstuur glijd je over de voorwielen weg, daar helpt sturen niet meer.
Ohja, zeker vlak voor de drempel je rem plots los laten, voorkant komt weer omhoog, drempel is een stuk zachter.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Daarmee komt meteen mijn volgende tip:
Als je flink doorrijdt en drempels tegen komt waarvoor je hard moet remmen, laat je rem los voordat je het drempel op gaat. Je kan beter wat harder over het drempel gaan dan vol remmend, omdat bij remmen door de massatraagheid het meeste gewicht ook naar voren duikt en dit dus een extra belasting voor je voortrein is als je dan een drempel op klapt.
Bij overstuur reageert je auto overdreven op jouw stuurgedrag. Je glijdt dus om je voorwielen heen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Pardon? Bij overstuur glijdt je achterkant de bocht uit
Dan trekken je schijven krom.. Bij een flink stukje rijden rol ik de auto altijd met de hand even heen en weer... tip van Christian Albers.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
In die trand;
Na hard remmen (of langdurig remmen) zijn je schijven heet en daarna je remmen bij stilstaan ingetrapt houden is nogal slecht voor de warmteafvoer
Staat er ook bijquote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Daarmee komt meteen mijn volgende tip:
Als je flink doorrijdt en drempels tegen komt waarvoor je hard moet remmen, laat je rem los voordat je het drempel op gaat. Je kan beter wat harder over het drempel gaan dan vol remmend, omdat bij remmen door de massatraagheid het meeste gewicht ook naar voren duikt en dit dus een extra belasting voor je voortrein is als je dan een drempel op klapt.
Ok, maar dat geldt alleen voor achterwielaangedreven auto's toch? En die hebben de meesten niet..quote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Auti het volgende:
[..]
Maar je kan de auto dan iig niet meer proberen recht te trekken door gas te geven.. het enige wat je kan doen is afwachten en dan eindig je meestal achterstevoren.. ook veilig, maar niet de meest perfecte manier om een slip op te vangen.
Op rotondes betekend dat dat jij in een bocht hem ook weer oplaat komen, of jij kan knap tussengas geven maar anders komt er even weerstand op je aangedreven wielen om vervolgens weer verder te rijden. Het is het zelfde als remmen in een gladde bocht, je gaat slippen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nu wel, vroeger niet.
En het nut vh gas loslaten snap ik wel, ik snap alleen nog steeds niet wat er nou precies gebeurt met de bestuurbaarheid van de auto, de balans of wat dan ook als je de koppeling ingetrapt houdt.
wat?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:16 schreef Auti het volgende:
[..]
Bij een flink stukje rijden rol ik de auto altijd met de hand even heen en weer...
En dan?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
In die trand;
Na hard remmen (of langdurig remmen) zijn je schijven heet en daarna je remmen bij stilstaan ingetrapt houden is nogal slecht voor de warmteafvoer
Pittig over circuit gereden, of lekker driften en remmen op een willekeurige plek.. pishete remschijven = uitstappen.. auto stukje naar voren.. en weer stukje naar achter.. stukje naar voren en weer stukje naar achter. Standaard truukje om kromme remschijven te voorkomen.quote:
Ik was even in de war met onderstuur, overstuur is inderdaad de achterkant die gaat driften en eenvoudig op te lossen door mijn tip.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Pardon? Bij overstuur glijdt je achterkant de bocht uit
Trekken ze krom, waardoor je ze in principe, voor een soepele rit, kan weggooien. Ze werken nog wel, maar alles trilt (en behoorlijk, ook een auto gehad waaronder kromme schijven lagen (door langdurige stilstand)).quote:
Je achterkant wil je voorkant inhalen en door ook die kant op te sturen komen je voorwielen weer voor je achterwielen is mij verteld. Al glij je dan wel eerst een stuk richting bocht uitquote:Op donderdag 29 november 2012 22:16 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Bij overstuur reageert je auto overdreven op jouw stuurgedrag. Je glijdt dus om je voorwielen heen.
Ik heb geen remschijven in mijn oude brikjequote:Op donderdag 29 november 2012 22:16 schreef Auti het volgende:
[..]
Dan trekken je schijven krom.. Bij een flink stukje rijden rol ik de auto altijd met de hand even heen en weer... tip van Christian Albers.
Inderdaad alleen bij achterwielaandrijving. Driftpoesquote:Op donderdag 29 november 2012 22:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, maar dat geldt alleen voor achterwielaangedreven auto's toch? En die hebben de meesten niet..
En het extra-gas trucje had ik (zoals eerder verteld) al zelf ontdekt en onder de knie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |