Ik neem even aan dat je een voorwielaangedreven auto hebt, als jij in de bocht of op de rotonde je koppeling intrapt ga je ongecontroleerd over de rotonde, dit kan onwenselijke situaties opleveren. Het voordeel van het gas los laten in een slip is dat je auto licht afremt en dat hij naar voren duikt en dus druk op de voorwielen geeft en dus meer kans op grip.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Da's ook zo'n dingetje: tijdens autorijles jaren geleden is mij altijd verteld om te zorgen dat ik geschakeld heb én de koppeling heb losgelaten vóór de bocht, maar volgens mij doe ik het loslaten vd koppeling nog steeds IN de bocht ipv ervoor.. Wat is het gevaar? Wat gebeurd er als je de koppeling ingedrukt houdt?
Nou en? Als je maar weer recht komt danwel stilstaat. Opnieuw starten kan altijd toch? En mijn oude achterwielaangedreven brik had sowieso geen stuurbekrachtiging volgens mijquote:Op donderdag 29 november 2012 22:11 schreef Auti het volgende:
[..]
Zodra de aangedreven wielen stoppen met draaien (slippende achterkant bij achterwielaandrijving) slaat je motor af. Zonder motorkracht geen stuurbekrachtiging en geen aandrijving etc.
Bij overstuur glijd je over de voorwielen weg, daar helpt sturen niet meer.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, maar bij overstuur moet je toch juist sturen in de richting die je (intuïtief) NIET wilt.. Maar dan ook blijven kijken waarheen je wél wilt?
Daarmee komt meteen mijn volgende tip:quote:Op donderdag 29 november 2012 22:12 schreef blup het volgende:
[..]
Ik neem even aan dat je een voorwielaangedreven auto hebt, als jij in de bocht of op de rotonde je koppeling intrapt ga je ongecontroleerd over de rotonde, dit kan onwenselijke situaties opleveren. Het voordeel van het gas los laten in een slip is dat je auto licht afremt en dat hij naar voren duikt en dus druk op de voorwielen geeft en dus meer kans op grip.
Maar je kan de auto dan iig niet meer proberen recht te trekken door gas te geven.. het enige wat je kan doen is afwachten en dan eindig je meestal achterstevoren.. ook veilig, maar niet de meest perfecte manier om een slip op te vangen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou en? Als je maar weer recht komt danwel stilstaat. Opnieuw starten kan altijd toch? En mijn oude achterwielaangedreven brik had sowieso geen stuurbekrachtiging volgens mij
Nu wel, vroeger niet.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:12 schreef blup het volgende:
[..]
Ik neem even aan dat je een voorwielaangedreven auto hebt, als jij in de bocht of op de rotonde je koppeling intrapt ga je ongecontroleerd over de rotonde, dit kan onwenselijke situaties opleveren. Het voordeel van het gas los laten in een slip is dat je auto licht afremt en dat hij naar voren duikt en dus druk op de voorwielen geeft en dus meer kans op grip.
In die trand;quote:Op donderdag 29 november 2012 22:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
Geen tip als noodgeval, maar in het algemeen in de bergen: Zelfde versnelling de berg af als dat je hem op reed (dus reed je er in zijn 2 op, dan ga je er ook in zijn 2 weer af). Verder, als je moet remmen, kort maar hard remmen. Trap hem maar flink in en laat daarna je rem weer los. Dit voorkomt oververhitte remmen. Dus niet constant je rempedaal intrappen.
Pardon? Bij overstuur glijdt je achterkant de bocht uitquote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Bij overstuur glijd je over de voorwielen weg, daar helpt sturen niet meer.
Ohja, zeker vlak voor de drempel je rem plots los laten, voorkant komt weer omhoog, drempel is een stuk zachter.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Daarmee komt meteen mijn volgende tip:
Als je flink doorrijdt en drempels tegen komt waarvoor je hard moet remmen, laat je rem los voordat je het drempel op gaat. Je kan beter wat harder over het drempel gaan dan vol remmend, omdat bij remmen door de massatraagheid het meeste gewicht ook naar voren duikt en dit dus een extra belasting voor je voortrein is als je dan een drempel op klapt.
Bij overstuur reageert je auto overdreven op jouw stuurgedrag. Je glijdt dus om je voorwielen heen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Pardon? Bij overstuur glijdt je achterkant de bocht uit
Dan trekken je schijven krom.. Bij een flink stukje rijden rol ik de auto altijd met de hand even heen en weer... tip van Christian Albers.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
In die trand;
Na hard remmen (of langdurig remmen) zijn je schijven heet en daarna je remmen bij stilstaan ingetrapt houden is nogal slecht voor de warmteafvoer
Staat er ook bijquote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Daarmee komt meteen mijn volgende tip:
Als je flink doorrijdt en drempels tegen komt waarvoor je hard moet remmen, laat je rem los voordat je het drempel op gaat. Je kan beter wat harder over het drempel gaan dan vol remmend, omdat bij remmen door de massatraagheid het meeste gewicht ook naar voren duikt en dit dus een extra belasting voor je voortrein is als je dan een drempel op klapt.
Ok, maar dat geldt alleen voor achterwielaangedreven auto's toch? En die hebben de meesten niet..quote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Auti het volgende:
[..]
Maar je kan de auto dan iig niet meer proberen recht te trekken door gas te geven.. het enige wat je kan doen is afwachten en dan eindig je meestal achterstevoren.. ook veilig, maar niet de meest perfecte manier om een slip op te vangen.
Op rotondes betekend dat dat jij in een bocht hem ook weer oplaat komen, of jij kan knap tussengas geven maar anders komt er even weerstand op je aangedreven wielen om vervolgens weer verder te rijden. Het is het zelfde als remmen in een gladde bocht, je gaat slippen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nu wel, vroeger niet.
En het nut vh gas loslaten snap ik wel, ik snap alleen nog steeds niet wat er nou precies gebeurt met de bestuurbaarheid van de auto, de balans of wat dan ook als je de koppeling ingetrapt houdt.
wat?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:16 schreef Auti het volgende:
[..]
Bij een flink stukje rijden rol ik de auto altijd met de hand even heen en weer...
En dan?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
In die trand;
Na hard remmen (of langdurig remmen) zijn je schijven heet en daarna je remmen bij stilstaan ingetrapt houden is nogal slecht voor de warmteafvoer
Pittig over circuit gereden, of lekker driften en remmen op een willekeurige plek.. pishete remschijven = uitstappen.. auto stukje naar voren.. en weer stukje naar achter.. stukje naar voren en weer stukje naar achter. Standaard truukje om kromme remschijven te voorkomen.quote:
Ik was even in de war met onderstuur, overstuur is inderdaad de achterkant die gaat driften en eenvoudig op te lossen door mijn tip.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Pardon? Bij overstuur glijdt je achterkant de bocht uit
Trekken ze krom, waardoor je ze in principe, voor een soepele rit, kan weggooien. Ze werken nog wel, maar alles trilt (en behoorlijk, ook een auto gehad waaronder kromme schijven lagen (door langdurige stilstand)).quote:
Je achterkant wil je voorkant inhalen en door ook die kant op te sturen komen je voorwielen weer voor je achterwielen is mij verteld. Al glij je dan wel eerst een stuk richting bocht uitquote:Op donderdag 29 november 2012 22:16 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Bij overstuur reageert je auto overdreven op jouw stuurgedrag. Je glijdt dus om je voorwielen heen.
Ik heb geen remschijven in mijn oude brikjequote:Op donderdag 29 november 2012 22:16 schreef Auti het volgende:
[..]
Dan trekken je schijven krom.. Bij een flink stukje rijden rol ik de auto altijd met de hand even heen en weer... tip van Christian Albers.
Inderdaad alleen bij achterwielaandrijving. Driftpoesquote:Op donderdag 29 november 2012 22:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, maar dat geldt alleen voor achterwielaangedreven auto's toch? En die hebben de meesten niet..
En het extra-gas trucje had ik (zoals eerder verteld) al zelf ontdekt en onder de knie
Op je voorwielen wel...quote:Op donderdag 29 november 2012 22:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb geen remschijven in mijn oude brikje
Nou heb ik mij niet zo erg verdiept ik de afvoer van remschijven maar ik heb het idee dat dat geen fuck uit gaan maken, waarom niet gewoon even rustig rijden voor je hem weer parkeert?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:19 schreef Auti het volgende:
[..]
Pittig over circuit gereden, of lekker driften en remmen op een willekeurige plek.. pishete remschijven = uitstappen.. auto stukje naar voren.. en weer stukje naar achter.. stukje naar voren en weer stukje naar achter. Standaard truukje om kromme remschijven te voorkomen.
Ik had het gisteren precies andersom, dus je bent van harte vergevenquote:Op donderdag 29 november 2012 22:19 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ik was even in de war met onderstuur, overstuur is inderdaad de achterkant die gaat driften en eenvoudig op te lossen door mijn tip.
Wanneer je dan kijkt in de richting waar je heenwilt en daarheen stuurt geef je automatisch tegenstuur.
ja........ dan noem je ook een dier....quote:
Plus dat je voor geen meter meer kan doserenquote:Op donderdag 29 november 2012 22:19 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Trekken ze krom, waardoor je ze in principe, voor een soepele rit, kan weggooien. Ze werken nog wel, maar alles trilt (en behoorlijk, ook een auto gehad waaronder kromme schijven lagen (door langdurige stilstand)).
Nee, helemaal niet is mij verteld bij apk + grote beurt een paar weken geleden.. Geen remschijven of remblokken (nvt staat daar)... Wielremcylinder en en achterremtrommel zijn gechecktquote:
Als dat ritje je remschijven voldoende koelt dan heeft dat hetzelfde effect. Ik heb het Christian echter zien doen na een pittig ritje met een Carrera GT en toen heeft hij mij dat zo uitgelegd.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:21 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Nou heb ik mij niet zo erg verdiept ik de afvoer van remschijven maar ik heb het idee dat dat geen fuck uit gaan maken, waarom niet gewoon even rustig rijden voor je hem weer parkeert?
Die hadden we alquote:Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ook handig en leuk is wanneer er een verse laag sneeuw ligt een grote lege parkeerplaats opzoeken en dan de grenzen opzoeken.
De beste praktijkleerschool die er is.
Doe dat dan niet zoals een klasgenoot van mij ooit deed. Parkeerplaats met stoepranden erop. Een keer schoot ie flink door en daar had ie een compleet kromme ophanging op zowel voor als achterkant.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ook handig en leuk is wanneer er een verse laag sneeuw ligt een grote lege parkeerplaats opzoeken en dan de grenzen opzoeken.
De beste praktijkleerschool die er is.
Maar voor de levensduur is een stukje rijden het bestequote:Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Auti het volgende:
[..]
Als dat ritje je remschijven voldoende koelt dan heeft dat hetzelfde effect. Ik heb het Christian echter zien doen na een pittig ritje met een Carrera GT en toen heeft hij mij dat zo uitgelegd.
[ afbeelding ]
Dan hebben ze niets aan de voorremmen gedaan, je wielremcilinder zit achter je remtrommel op de achteras, wat voor auto heb je..?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, helemaal niet is mij verteld bij apk + grote beurt een paar weken geleden.. Geen remschijven of remblokken (nvt staat daar)... Wielremcylinder en en achterremtrommel zijn gecheckt
En ik heb uitdrogende ashoezen
Prima leerschool dus, beter een stoeprand dan een boom of vrachtauto.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Doe dat dan niet zoals een klasgenoot van mij ooit deed. Parkeerplaats met stoepranden erop. Een keer schoot ie flink door en daar had ie een compleet kromme ophanging op zowel voor als achterkant.
quote:Op donderdag 29 november 2012 22:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Doe dat dan niet zoals een klasgenoot van mij ooit deed. Parkeerplaats met stoepranden erop. Een keer schoot ie flink door en daar had ie een compleet kromme ophanging op zowel voor als achterkant.
Honda Concerto uit '93quote:Op donderdag 29 november 2012 22:27 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dan hebben ze niets aan de voorremmen gedaan, je wielremcilinder zit achter je remtrommel op de achteras, wat voor auto heb je..?
Een paar posts terug heb ik nog een tip erbij geedit
Lees de tips in de OP en zeg ff wat ik waar precies moet aanpassen.. Dankquote:Op donderdag 29 november 2012 22:27 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dan hebben ze niets aan de voorremmen gedaan, je wielremcilinder zit achter je remtrommel op de achteras, wat voor auto heb je..?
Een paar posts terug heb ik nog een tip erbij geedit
Je haalt de aandrijving weg en verandert dus de wegligging (en stuurgedrag) dit kan voordelig of nadelig zijnquote:Op donderdag 29 november 2012 22:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
Kan iemand me nog één keer helder uitleggen wat er met je auto (grip, balans, whatever) gebeurt als je de koppeling indrukt?
Dank alvast
Ah, ok.. Aandrijving weg.. Logisch natuurlijk, dat ik dat niet zelf bedacht heb *insert "hoofd tegen muur ram-smiley"*quote:Op donderdag 29 november 2012 22:30 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Je haalt de aandrijving weg en verandert dus de wegligging (en stuurgedrag) dit kan voordelig of nadelig zijn
Wat gebeurt er als je je gas los laat? Juist ja, je auto remt behoorlijk af omdat de motor nu remmend werkt. Wat gebeurt er als je je koppeling intrapt? Je motor remt niet meer, dus je rolt verder door. Wat gebeurt er als je nu weer de koppeling op laat komen, zeker wanneer je hoog in de toeren reed? Je krijgt een klap, want je wagen wordt flink geremd. Bij gladheid kan dit slippen van je aangedreven wielen betekenen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:30 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Je haalt de aandrijving weg en verandert dus de wegligging (en stuurgedrag) dit kan voordelig of nadelig zijn
Shiftlockquote:Op donderdag 29 november 2012 22:32 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wat gebeurt er als je je gas los laat? Juist ja, je auto remt behoorlijk af omdat de motor nu remmend werkt. Wat gebeurt er als je je koppeling intrapt? Je motor remt niet meer, dus je rolt verder door. Wat gebeurt er als je nu weer de koppeling op laat komen, zeker wanneer je hoog in de toeren reed? Je krijgt een klap, want je wagen wordt flink geremd. Bij gladheid kan dit slippen van je aangedreven wielen betekenen.
Wanneer je bijvoorbeeld met 2 wielen in een zachte berm terecht komt is bij het terugsturen een ingedrukte koppeling wel aan te raden.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:30 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Je haalt de aandrijving weg en verandert dus de wegligging (en stuurgedrag) dit kan voordelig of nadelig zijn
Gas los = "remmen" snap ik. Koppeling intrappen = doorrollen snap ik nu ook. Plotselinge remkracht als je koppeling weer laat opkomen snap ik ook. Betekent dat bij gladheid dat je dan om je (in mijn geval) voorwielen gaat draaien?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:32 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wat gebeurt er als je je gas los laat? Juist ja, je auto remt behoorlijk af omdat de motor nu remmend werkt. Wat gebeurt er als je je koppeling intrapt? Je motor remt niet meer, dus je rolt verder door. Wat gebeurt er als je nu weer de koppeling op laat komen, zeker wanneer je hoog in de toeren reed? Je krijgt een klap, want je wagen wordt flink geremd. Bij gladheid kan dit slippen van je aangedreven wielen betekenen.
Je voorwielen krijgen dan in 1 keer een opdonder en kunnen gaan blokkeren waardoor of je motor afslaat of je onderstuur krijgt.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Gas los = "remmen" snap ik. Koppeling intrappen = doorrollen snap ik nu ook. Plotselinge remkracht als je koppeling weer laat opkomen snap ik ook. Betekent dat bij gladheid dat je dan om je (in mijn geval) voorwielen gaat draaien?
Ff kijken of ik dat snap... Koppeling is is rollen zonder aandrijving, dus dan boort niet 1 wiel zich in de zachte berm maar kom je er makkelijk uit?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wanneer je bijvoorbeeld met 2 wielen in een zachte berm terecht komt is bij het terugsturen een ingedrukte koppeling wel aan te raden.
Dan glij je dus gewoon door in de richting die je al had toch> Wat tamelijk rot is als dat voor een bocht of een rood verkeerslicht gebeurt, maar anders alleen een beetje eng is? Of mis ik iets?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:37 schreef Auti het volgende:
[..]
Je voorwielen krijgen dan in 1 keer een opdonder en kunnen gaan blokkeren waardoor of je motor afslaat of je onderstuur krijgt.
Dus je hebt al geen grip en gaat nog meer remming op je wielen gooien (waardoor je nog moeilijker grip pakt?)quote:Op donderdag 29 november 2012 22:32 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wat gebeurt er als je je gas los laat? Juist ja, je auto remt behoorlijk af omdat de motor nu remmend werkt. Wat gebeurt er als je je koppeling intrapt? Je motor remt niet meer, dus je rolt verder door. Wat gebeurt er als je nu weer de koppeling op laat komen, zeker wanneer je hoog in de toeren reed? Je krijgt een klap, want je wagen wordt flink geremd. Bij gladheid kan dit slippen van je aangedreven wielen betekenen.
De grootste fout die mensen maken is te scherp terug de weg opsturen, in eerste instantie gaan de aangedreven wielen nog gewoon rechtdoor totdat ze grip krijgen en dan eindigt het erg vaak aan de andere kant in de berm.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ff kijken of ik dat snap... Koppeling is is rollen zonder aandrijving, dus dan boort niet 1 wiel zich in de zachte berm maar kom je er makkelijk uit?
Bij voorwielaandrijving ja.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dan glij je dus gewoon door in de richting die je al had toch> Wat tamelijk rot is als dat voor een bocht of een rood verkeerslicht gebeurt, maar anders alleen een beetje eng is? Of mis ik iets?
Ik prefereer nog steeds uit laten rollen en vervolgens weer rustig het wegdek op proberen te rijden.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wanneer je bijvoorbeeld met 2 wielen in een zachte berm terecht komt is bij het terugsturen een ingedrukte koppeling wel aan te raden.
quote:Op donderdag 29 november 2012 22:41 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik prefereer nog steeds uit laten rollen en vervolgens weer rustig het wegdek op proberen te rijden.
Ik zou liever zien wat de auto precies doet (dus camera buiten)quote:Op donderdag 29 november 2012 22:38 schreef Auti het volgende:
[..]
Ga eens opzoek naar de "drift bible" .. ga je een hoop van leren
Die heeft 100% zeker voorremschijven..quote:
Slipcursusje doen, is een begin.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zou liever zien wat de auto precies doet (dus camera buiten)
En ik zou het vooral zelf allemaal willen doen en uitproberen
Wat is precies het verschil> Want je staat dan waarschijnlijk nog steeds half of helemaal in de (zachte) berm.. Hoe kom je die dan uit zonder dat je aangedreven wielen zich "ingraven"? Heeeeeel vooerzichtig gas geven?quote:
Bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is precies het verschil> Want je staat dan waarschijnlijk nog steeds half of helemaal in de (zachte) berm.. Hoe kom je die dan uit zonder dat je aangedreven wielen zich "ingraven"? Heeeeeel vooerzichtig gas geven?
Zoals ik zeg, rustig uit laten rollen totdat je een lage snelheid hebt bereikt en vanaf daar weer voorzichtig proberen in te voegen. Heb je namelijk meer controle. Gasgeven: Rustig, weinig gas, des noods in zijn 2 (zoals bij gladheid), om op gang te komen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is precies het verschil> Want je staat dan waarschijnlijk nog steeds half of helemaal in de (zachte) berm.. Hoe kom je die dan uit zonder dat je aangedreven wielen zich "ingraven"? Heeeeeel vooerzichtig gas geven?
Geen geldquote:
Groepslessen met eigen voertuig, dus meerdere achter elkaar aan. Zie je namelijk ook wat er gebeurt als het niet goed gaat, maar dan van buiten. Ik wil het ook nog steeds een keertje doen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik ik wil die dan solo doen, met veel tijd voor mij (en dus niet nog drie anderen die aan de beurt moeten komen)
Staat er inquote:Op donderdag 29 november 2012 22:43 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Die heeft 100% zeker voorremschijven..![]()
![]()
En miss nog voor je OP:
Remschijven trekken krom als je (bijvoorbeeld voor het stoplicht) stilstaat, continue je voet op de rem houd met warme remmen... (vaak in de stad) dan kun je beter even de handrem nemen, die werkt alleen op de achterste trommels.. (in de meeste gevallen)
Garage verdient geld aan nieuwe schijven...quote:Op donderdag 29 november 2012 22:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Staat er in![]()
Garage beweert van niet?
Staat er ook inquote:Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Pizza_Boom het volgende:
Voor zowel zomer als winter, maar meer voor zomer: Als je door gewicht een heuvel niet makkelijk opkomt, bijv, met een aanhanger achter je gat, laat die banden lekker spinnen. Een setje nieuwe bandjes is nog altijd goedkoper dan een nieuwe koppeling. Als het even kan, probeer je aanhanger (mits je weet hoe het moet) iets te scharen zodat je eerst de koppeling op kan laten komen voordat je het volle gewicht erop krijgt.
Als je met 1 wiel in de berm staat, en dat wiel slipt, dan staat de ander stil, (dat komt door het differentieel) als je op zo.n moment niet meer weg komt, moet je dus het spinnende wiel grip geven, desnoods door een tak oid eronder te stoppen, dat zorgt voor grip, en je andere wiel trekt de auto als het ware weer "mee"quote:Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is precies het verschil> Want je staat dan waarschijnlijk nog steeds half of helemaal in de (zachte) berm.. Hoe kom je die dan uit zonder dat je aangedreven wielen zich "ingraven"? Heeeeeel vooerzichtig gas geven?
Snap je niet, waar heb je het over..quote:Op donderdag 29 november 2012 22:48 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Garage verdient geld aan nieuwe schijven...In de meeste gevallen kan het ook niet zoveel kwaad (ik doe het zelf namelijk ook constant), maar er zijn momenten dat het wel kwaad kan (bijv. een remactie van 120/130 naar 0 bij een afrit).
Automatquote:Op donderdag 29 november 2012 22:51 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Als je met 1 wiel in de berm staat, en dat wiel slipt, dan staat de ander stil, (dat komt door het differentieel) als je op zo.n moment niet meer weg komt, moet je dus het spinnende wiel grip geven, desnoods door een tak oid eronder te stoppen, dat zorgt voor grip, en je andere wiel trekt de auto als het ware weer "mee"
Dat is echt een misverstandje, want ik wil wel een FOK! abbo weggeven, als er geen remschijven aan de voorkant van jouw concerto zitten...quote:Op donderdag 29 november 2012 22:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Snap je niet, waar heb je het over..
Garage zegt dat er geen remschijven zijn, staat "nvt" en is me ook verteld
Difflockquote:Op donderdag 29 november 2012 22:51 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Als je met 1 wiel in de berm staat, en dat wiel slipt, dan staat de ander stil, (dat komt door het differentieel) als je op zo.n moment niet meer weg komt, moet je dus het spinnende wiel grip geven, desnoods door een tak oid eronder te stoppen, dat zorgt voor grip, en je andere wiel trekt de auto als het ware weer "mee"
Schijven, blokken, wat is het nouquote:Op donderdag 29 november 2012 22:54 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dat is echt een misverstandje, want ik wil wel een FOK! abbo weggeven, als er geen remschijven aan de voorkant van jouw concerto zitten...
Sterker... de remblokken heb ik op voorraad...![]()
Om de schijven, passen remblokken en zitten aan de voorkantquote:Op donderdag 29 november 2012 22:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Schijven, blokken, wat is het nou
Zie ook edit..quote:Op donderdag 29 november 2012 22:58 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Om de schijven, passen remblokken en zitten aan de voorkant
In de trommels, zitten remvoeringen.. en zitten aan de achterkant
Ik heb dit laatst een keer gedaan en heb toen fikse schade weten te voorkomen. Ik nam een afrit van een snelweg, zo'n weide tweebaans U bocht met vluchtstrook naar rechts. Op 1/3 van de bocht begon de achterkant uit te breken, liet direct het gas los (achterwiel aangedreven btw) en stuurde tegen in de richting waar ik heen wilde. Helaas begon de achterkant de voorkant in te halen en ging de auto dwars over de weg richting rechter vangrail. Toen ik bijna op het punt zat dat ik de vangrail raakte was de auto zo ver gedraaid dat ie helemaal dwars gleed. Ik heb 'm toen in z'n achteruit gegooid, gaspedaal door de vloer gedrukt en koppeling met een ruk omhoog laten schieten. De spinnende achterbanden trokken de auto weg van de vangrail waardoor ik in plaats van er vol in te zijn gevlogen de vangrail slechts een klein kusje heb gegeven met linksvoor.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:07 schreef Palomar het volgende:
[..]
Heb daar ook wel es over nagedacht. Gelukkig nog niet meegemaakt, maar denk ik dat ik de auto gewoon in de achteruit zet en dan vol gasDenk dat je in zo'n geval gewoon zoveel mogelijk weerstand moet genereren. Op glad ijs zal het niet helpen, maar op sneeuw zul je misschien wel grip krijgen.
Ok, okquote:Op donderdag 29 november 2012 22:58 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Om de schijven, passen remblokken en zitten aan de voorkant
Schijfrem:
[ afbeelding ]
In de trommels, zitten remvoeringen.. en zitten aan de achterkant
Trommelrem:
[ afbeelding ]
Ijzer op ijzer remt ookquote:Op donderdag 29 november 2012 23:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, ok![]()
Doet me trouwens denken aan een tochtje in de alpen met de 944 van mijn ex..Bovenaan de berg gaf de auto aan dat de remblokken te dun waren..
Uitdrogende ashoezen...... dat betekent dat de auto in goede staat is....quote:Op donderdag 29 november 2012 23:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zie ook edit..
maar hoe kan dat dan?? Dat er staat nvt en een grote streep erdoor?
En waarom kun je niks aan uitdrogende ashoezen doen?
Was een rampentocht, waarbij wij en de auto heel gebleven zijn overigens..quote:Op donderdag 29 november 2012 23:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ijzer op ijzer remt ook, het kost je alleen paar remschijven.
Dat vroeg ik dus aan de garage: kun je ze niet gewoon invetten? Nee dat kon niet zei hij. Kon er volgens hem wel de winter meer door, maar moeten ze in het voorjaar laten vervangen worden (DUUUR!!!!)quote:Op donderdag 29 november 2012 23:06 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Uitdrogende ashoezen...... dat betekent dat de auto in goede staat is....![]()
![]()
![]()
(De meeste oudere auto's lekken hier en daar wel een drup olie en houden dus de ashoezen vet)
Je kunt het enigszins uitstellen, met wat vaseline op de hoezen, maar ze scheuren vroeg of laat toch wel, omdat ze in de bocht wringen en schuren..
Ik denk dat de remmen voor, nog goed waren en ze er dus niets aan gedaan hebben
De auto is 19 (waarvan 9 jaar van mij), dus dat er af en toe iets mis gaat door pure ouderdom is te verwachten, maar het is zo DUUR!!!quote:Op donderdag 29 november 2012 23:06 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Uitdrogende ashoezen...... dat betekent dat de auto in goede staat is....![]()
![]()
![]()
(De meeste oudere auto's lekken hier en daar wel een drup olie en houden dus de ashoezen vet)
Je kunt het enigszins uitstellen, met wat vaseline op de hoezen, maar ze scheuren vroeg of laat toch wel, omdat ze in de bocht wringen en schuren..
Ik denk dat de remmen voor, nog goed waren en ze er dus niets aan gedaan hebben
Remmen achter is ook ook niks aan gedaanquote:Op donderdag 29 november 2012 23:06 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Uitdrogende ashoezen...... dat betekent dat de auto in goede staat is....![]()
![]()
![]()
(De meeste oudere auto's lekken hier en daar wel een drup olie en houden dus de ashoezen vet)
Je kunt het enigszins uitstellen, met wat vaseline op de hoezen, maar ze scheuren vroeg of laat toch wel, omdat ze in de bocht wringen en schuren..
Ik denk dat de remmen voor, nog goed waren en ze er dus niets aan gedaan hebben
Die oudere Japanse auto's zijn mechanisch perfect, alleen de roestduivel lust ze rauw en onderdelen zijn schreeuwend duur in vergelijking met een Europese auto, maar dat zie je ook terug in kwaliteit....quote:Op donderdag 29 november 2012 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De auto is 19 (waarvan 9 jaar van mij), dus dat er af en toe iets mis gaat door pure ouderdom is te verwachten, maar het is zo DUUR!!!
En nog steeds geen 100.000 km op de teller (veel met OV naar werk gegaan de afgelopen 9 jaar)![]()
![]()
Dan is het gewoon een foutje...quote:Op donderdag 29 november 2012 23:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Remmen achter is ook ook niks aan gedaan
Knap, want remblokken die net op een wagen liggen, moet je eerst nog inremmen en hebben die tijd verminderde remkracht.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
Terugreis was ik heel wat geruster
das om precies te zijn 3x remmen....... et voila..quote:Op donderdag 29 november 2012 23:31 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Knap, want remblokken die net op een wagen liggen, moet je eerst nog inremmen en hebben die tijd verminderde remkracht.
Roest heb ik geen last van.. Behalve op 1 plek rechstvoor die beschadigd is na een aanrijding.. De lak wordt wel slecht, maar is nog steeds roodquote:Op donderdag 29 november 2012 23:21 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Die oudere Japanse auto's zijn mechanisch perfect, alleen de roestduivel lust ze rauw en onderdelen zijn schreeuwend duur in vergelijking met een Europese auto, maar dat zie je ook terug in kwaliteit....
Nog geen ton....als je zo doorgaat word ie wel 40jr....
[..]
Dan is het gewoon een foutje...
Alsof ik dat weetquote:Op donderdag 29 november 2012 23:31 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Knap, want remblokken die net op een wagen liggen, moet je eerst nog inremmen en hebben die tijd verminderde remkracht.
Met nieuwe schijven erbij duurt het wat langer...quote:Op donderdag 29 november 2012 23:33 schreef Snowballed het volgende:
[..]
das om precies te zijn 3x remmen....... et voila..
De bodem is vaak het probleem..quote:Op donderdag 29 november 2012 23:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Roest heb ik geen last van.. Behalve op 1 plek rechstvoor die beschadigd is na een aanrijding.. De lak wordt wel slecht, maar is nog steeds rood
Joh, ik ben bij wijze van spreken al blij dat ik kan tanken, of olie peilenquote:Op donderdag 29 november 2012 23:56 schreef Snowballed het volgende:
[..]
De bodem is vaak het probleem..
Meestal rond de achter rond de draagarmophanging, en de vloerplaten ontstaan de eerste plekken, maar de precieze punten weet ik niet uit mn hoofd...
(er zijn monteurs die je het blind kunnen zeggen)
Bij schade krijg je altijd wel wat roest... dat kun je evt vet houden tot je het wilt aanpakken..(owatrol olie is een hele goede conservering en kent iedere roestklusser)
En tja.. met een verfroller en schuurpapier kun je best leuke resultaten krijgen:
[ afbeelding ]
Haspel doet wonderen.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
kan het ding niet eens stofzuigen ivm geen stopcontact in de buurt
Dan moet die over het balkon én de halve parkeerplaats overquote:
Bijna vergeten: Mooi gewordenquote:Op donderdag 29 november 2012 23:56 schreef Snowballed het volgende:
[..]
De bodem is vaak het probleem..
Meestal rond de achter rond de draagarmophanging, en de vloerplaten ontstaan de eerste plekken, maar de precieze punten weet ik niet uit mn hoofd...
(er zijn monteurs die je het blind kunnen zeggen)
Bij schade krijg je altijd wel wat roest... dat kun je evt vet houden tot je het wilt aanpakken..(owatrol olie is een hele goede conservering en kent iedere roestklusser)
En tja.. met een verfroller en schuurpapier kun je best leuke resultaten krijgen:
Voor:
[ afbeelding ]
Na:
[ afbeelding ]
Dus? Neem je een grasmaaierverlengsnoer zonder haspel.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dan moet die over het balkon én de halve parkeerplaats over
Het kan hier écht niet.. Trust me.. En dan nog: ik kan niet eens een muur verven, laat staan een auto opknappenquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:06 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dus? Neem je een grasmaaierverlengsnoer zonder haspel.
Maar of een parkeerplaats valt ook wel te schuren.... hij hoeft niet kaal he..en kan gewoon met de hand..quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dan moet die over het balkon én de halve parkeerplaats over
Ging mij om het stofzuigen.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het kan hier écht niet.. Trust me.. En dan nog: ik kan niet eens een muur verven, laat staan een auto opknappen
Trek jij je hele vloer eruit?quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:07 schreef Piet_Piraat het volgende:
Wat is er mis met ouderwets mattenkloppen?
Lieverd, ik heb de ballen verstand van auto's opknappen, schuren, plamuren etc..quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:07 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Maar of een parkeerplaats valt ook wel te schuren.... hij hoeft niet kaal he..en kan gewoon met de hand..
En rollen... tja pot verf mee, onder een viaduct sta je droog...![]()
Niks, maar het gaat niet alleen om de matten he?;)quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:07 schreef Piet_Piraat het volgende:
Wat is er mis met ouderwets mattenkloppen?
Duhh. daar heb ik geen stofzuiger voor nodig iddquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:09 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Nee de matten die erop liggen.
Ligt bij mij ook altijd een hoop zandzooi onder.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:09 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Nee de matten die erop liggen.
De zooi eronder zie je toch niet.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Niks, maar het gaat niet alleen om de matten he?;)
Ik rookquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ligt bij mij ook altijd een hoop zandzooi onder.
Tuurlijk wel... en ander plak je af wat je niet geverfd wil, zet je hem op een dekzeil en giet je een blik erover leeg....quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het kan hier écht niet.. Trust me.. En dan nog: ik kan niet eens een muur verven, laat staan een auto opknappen
quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:12 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Tuurlijk wel... en ander plak je af wat je niet geverfd wil, zet je hem op een dekzeil en giet je een blik erover leeg....
En anders is schoolborden (of magnetische) verf ook makkelijk aan te brengen... dan nog wat krijtjes in de dakgoot en kan iedereen er op tekenen....
[ afbeelding ]
Nope, alleen als je ervaring hebt en genoeg vermogen helpt dat. Mensen die het niet kunnen zullen vast achterstevoren komen te staan of ergens tegenaan komenquote:Op woensdag 28 november 2012 22:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
Onderstuur: (achterwiel aangedreven auto's: gas bijgeven en blijven sturen waar je heen wilt)
Achterwielen blokkeren, kont gaat glijden. (tenzij je een fwd hebt, dan gaat die heel hard ondersturen)quote:Op donderdag 29 november 2012 22:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zou liever zien wat de auto precies doet (dus camera buiten)
En ik zou het vooral zelf allemaal willen doen en uitproberen
tijd voor een auto's voor dummies boekquote:Op donderdag 29 november 2012 22:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Schijven, blokken, wat is het nou
Maar er staat écht: nvt met een grote streep door het controledeel
Gast, ik HAD ooit een jaar of 4 een achterwielaangedreven auto, ben er zelf achtergekomen en het werkte perfect... En ik ben GEEN coureur, maar een doorsneemiep die laat haar rijbewijs heeft gehaald.. Als je gevoel hebt voor auto's lukt het primaquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:16 schreef Andyy het volgende:
[..]
Nope, alleen als je ervaring hebt en genoeg vermogen helpt dat. Mensen die het niet kunnen zullen vast achterstevoren komen te staan of ergens tegenaan komen
Ik had ooit een achterwielaangedreven auto, maar nu al 9 jaar een voorwielaangedreven autoquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:19 schreef Andyy het volgende:
[..]
Achterwielen blokkeren, kont gaat glijden. (tenzij je een fwd hebt, dan gaat die heel hard ondersturen)
Ik vind het zo leuker eigenlijkquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:19 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
tijd voor een auto's voor dummies boek
Tja ik vind het ook niets... maar het is goedkoop en iedereen kan het....quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]Ik HAAT matte schoolbord-auto's
Glanzend brandweerrood daarentegen![]()
quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik vind het zo leuker eigenlijk![]()
En jullie stiekem ook
mijn jap is dit jaar alweer 33 gewordenquote:Op donderdag 29 november 2012 23:21 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Die oudere Japanse auto's zijn mechanisch perfect, alleen de roestduivel lust ze rauw en onderdelen zijn schreeuwend duur in vergelijking met een Europese auto, maar dat zie je ook terug in kwaliteit....
Nog geen ton....als je zo doorgaat word ie wel 40jr....
[..]
Dan is het gewoon een foutje...
Nog een tip, zet in zo'n geval alle ramen open.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:22 schreef Palomar het volgende:
Nog een tip. Mocht je motor oververhit raken, zet dan de kachel vol aan, zodat er zoveel mogelijk warmte weg kan. Toen ik vroeger met mn ouders op vakantie ging raakte de motor van onze auto in de bergen eens oververhit. Mn vader heeft toen de kachel vol aan gezet en dat maakte net het verschil tussen om de motor niet aan de kook te krijgen. Was alleen bij een buitentemperatuur van 35 graden niet echt prettig voor de inzittenden
Staat er bijquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:22 schreef Palomar het volgende:
Nog een tip. Mocht je motor oververhit raken, zet dan de kachel vol aan, zodat er zoveel mogelijk warmte weg kan. Toen ik vroeger met mn ouders op vakantie ging raakte de motor van onze auto in de bergen eens oververhit. Mn vader heeft toen de kachel vol aan gezet en dat maakte net het verschil tussen om de motor niet aan de kook te krijgen. Was alleen bij een buitentemperatuur van 35 graden niet echt prettig voor de inzittenden
werkt dat niet alleen in hele oude auto's?quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:22 schreef Palomar het volgende:
Nog een tip. Mocht je motor oververhit raken, zet dan de kachel vol aan, zodat er zoveel mogelijk warmte weg kan. Toen ik vroeger met mn ouders op vakantie ging raakte de motor van onze auto in de bergen eens oververhit. Mn vader heeft toen de kachel vol aan gezet en dat maakte net het verschil tussen om de motor niet aan de kook te krijgen. Was alleen bij een buitentemperatuur van 35 graden niet echt prettig voor de inzittenden
Was een Citroen BXquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:24 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
werkt dat niet alleen in hele oude auto's?
Mijne is nog vrij rood na 19 jaar... Niet wit uitgebleektquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:23 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Tja ik vind het ook niets... maar het is goedkoop en iedereen kan het....
Rood is wel de moeilijkste kleur om netjes te houden... verweerd vaak vrij snel...
Dit is een goed middel om te kleur weer op te vijzelen en terug te brengen... maar het verweerd net zo snel weer als je de lak niet steeds bijhoud met wax...
[..]![]()
![]()
Wowquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:23 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
mijn jap is dit jaar alweer 33 geworden
Nee hoor, dat werkt bij alle auto's... airco en stroomverbruikers uit, ramen (anders word het zo waarm..quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:24 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
werkt dat niet alleen in hele oude auto's?
Ligt denk ik ook aan de kwaliteit van de lak. Je ziet idd wel eens Opeltjes of Japanners van nog geen 10 jaar oud die helemaal paars/roze of dof zijn. Mijn Alfa van 13 jaar oud is nog net zo 'Rosso' als toen ie uit de fabriek kwamquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:23 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Rood is wel de moeilijkste kleur om netjes te houden... verweerd vaak vrij snel...
Mijn is ook nog rood, als is hij wel "opgeknapt" met van dat spul voor hij aan mij verkocht werd.. Naam kwijt... Heb nog een blik, maar is al een jaar 15 en lekt...quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:26 schreef Palomar het volgende:
[..]
Ligt denk ik ook aan de kwaliteit van de lak. Je ziet idd wel eens Opeltjes of Japanners van nog geen 10 jaar oud die helemaal paars/roze of dof zijn. Mijn Alfa van 13 jaar oud is nog net zo 'Rosso' als toen ie uit de fabriek kwamAlleen de kunststof delen (bumpers) zijn wel wat verkleurd.
Commandant.quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Mijn is ook nog rood, als is hij wel "opgeknapt" met van dat spul voor hij aan mij verkocht werd.. Naam kwijt... Heb nog een blik, maar is al een jaar 15 en lekt...
Ik was (en ben nog een beetje) Volvofan, maar mijn Honda heeft me over de streep getrokken: volgende keer (wat hopelijk nog lang duurt) weer een Hondaquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:27 schreef Life2.0 het volgende:
Honda, dit jaar nog berg geld uitgegeven omdat ik een originele knipper wou hebben (die heul vanuit japan hierheen is gestuurd)
En als mijn partner zou zeggen ik of de honda, dan ga ik een stukkie rijden
Hmmmm, mijn Volvo heeft me heel veel geld gekoste en kon met 13 naar de sloop ivm doorgeroeste kokerbalkenquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:31 schreef Life2.0 het volgende:
volvo's zijn ook prachtbakken, gewoon degelijk en geen gezeik
Daar linkte ik net naar....quote:
Hoe kom je aan afgewerkte olie dan?quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:31 schreef Snowballed het volgende:
Nog tip.. Nog tip....![]()
Verweerde (zwarte ongelakte) bumpers en andere plastic delen, kun je vaak weer mooi zwart krijgen door ze met een paar druppen afgewerkte olie op een doek goed in te wrijven...
quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:33 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Daar linkte ik net naar....
muts
een paar druppen uit je vuldop... (is die ook weer mooi schoon) en anders op het moment dat je olie ververst word....quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoe kom je aan afgewerkte olie dan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |