Je voorwielen krijgen dan in 1 keer een opdonder en kunnen gaan blokkeren waardoor of je motor afslaat of je onderstuur krijgt.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Gas los = "remmen" snap ik. Koppeling intrappen = doorrollen snap ik nu ook. Plotselinge remkracht als je koppeling weer laat opkomen snap ik ook. Betekent dat bij gladheid dat je dan om je (in mijn geval) voorwielen gaat draaien?
Ff kijken of ik dat snap... Koppeling is is rollen zonder aandrijving, dus dan boort niet 1 wiel zich in de zachte berm maar kom je er makkelijk uit?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wanneer je bijvoorbeeld met 2 wielen in een zachte berm terecht komt is bij het terugsturen een ingedrukte koppeling wel aan te raden.
Dan glij je dus gewoon door in de richting die je al had toch> Wat tamelijk rot is als dat voor een bocht of een rood verkeerslicht gebeurt, maar anders alleen een beetje eng is? Of mis ik iets?quote:Op donderdag 29 november 2012 22:37 schreef Auti het volgende:
[..]
Je voorwielen krijgen dan in 1 keer een opdonder en kunnen gaan blokkeren waardoor of je motor afslaat of je onderstuur krijgt.
Dus je hebt al geen grip en gaat nog meer remming op je wielen gooien (waardoor je nog moeilijker grip pakt?)quote:Op donderdag 29 november 2012 22:32 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wat gebeurt er als je je gas los laat? Juist ja, je auto remt behoorlijk af omdat de motor nu remmend werkt. Wat gebeurt er als je je koppeling intrapt? Je motor remt niet meer, dus je rolt verder door. Wat gebeurt er als je nu weer de koppeling op laat komen, zeker wanneer je hoog in de toeren reed? Je krijgt een klap, want je wagen wordt flink geremd. Bij gladheid kan dit slippen van je aangedreven wielen betekenen.
De grootste fout die mensen maken is te scherp terug de weg opsturen, in eerste instantie gaan de aangedreven wielen nog gewoon rechtdoor totdat ze grip krijgen en dan eindigt het erg vaak aan de andere kant in de berm.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ff kijken of ik dat snap... Koppeling is is rollen zonder aandrijving, dus dan boort niet 1 wiel zich in de zachte berm maar kom je er makkelijk uit?
Bij voorwielaandrijving ja.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dan glij je dus gewoon door in de richting die je al had toch> Wat tamelijk rot is als dat voor een bocht of een rood verkeerslicht gebeurt, maar anders alleen een beetje eng is? Of mis ik iets?
Ik prefereer nog steeds uit laten rollen en vervolgens weer rustig het wegdek op proberen te rijden.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wanneer je bijvoorbeeld met 2 wielen in een zachte berm terecht komt is bij het terugsturen een ingedrukte koppeling wel aan te raden.
quote:Op donderdag 29 november 2012 22:41 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik prefereer nog steeds uit laten rollen en vervolgens weer rustig het wegdek op proberen te rijden.
Ik zou liever zien wat de auto precies doet (dus camera buiten)quote:Op donderdag 29 november 2012 22:38 schreef Auti het volgende:
[..]
Ga eens opzoek naar de "drift bible" .. ga je een hoop van leren
Die heeft 100% zeker voorremschijven..quote:
Slipcursusje doen, is een begin.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zou liever zien wat de auto precies doet (dus camera buiten)
En ik zou het vooral zelf allemaal willen doen en uitproberen
Wat is precies het verschil> Want je staat dan waarschijnlijk nog steeds half of helemaal in de (zachte) berm.. Hoe kom je die dan uit zonder dat je aangedreven wielen zich "ingraven"? Heeeeeel vooerzichtig gas geven?quote:
Bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is precies het verschil> Want je staat dan waarschijnlijk nog steeds half of helemaal in de (zachte) berm.. Hoe kom je die dan uit zonder dat je aangedreven wielen zich "ingraven"? Heeeeeel vooerzichtig gas geven?
Zoals ik zeg, rustig uit laten rollen totdat je een lage snelheid hebt bereikt en vanaf daar weer voorzichtig proberen in te voegen. Heb je namelijk meer controle. Gasgeven: Rustig, weinig gas, des noods in zijn 2 (zoals bij gladheid), om op gang te komen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is precies het verschil> Want je staat dan waarschijnlijk nog steeds half of helemaal in de (zachte) berm.. Hoe kom je die dan uit zonder dat je aangedreven wielen zich "ingraven"? Heeeeeel vooerzichtig gas geven?
Geen geldquote:
Groepslessen met eigen voertuig, dus meerdere achter elkaar aan. Zie je namelijk ook wat er gebeurt als het niet goed gaat, maar dan van buiten. Ik wil het ook nog steeds een keertje doen.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik ik wil die dan solo doen, met veel tijd voor mij (en dus niet nog drie anderen die aan de beurt moeten komen)
Staat er inquote:Op donderdag 29 november 2012 22:43 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Die heeft 100% zeker voorremschijven..![]()
![]()
En miss nog voor je OP:
Remschijven trekken krom als je (bijvoorbeeld voor het stoplicht) stilstaat, continue je voet op de rem houd met warme remmen... (vaak in de stad) dan kun je beter even de handrem nemen, die werkt alleen op de achterste trommels.. (in de meeste gevallen)
Garage verdient geld aan nieuwe schijven...quote:Op donderdag 29 november 2012 22:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Staat er in![]()
Garage beweert van niet?
Staat er ook inquote:Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Pizza_Boom het volgende:
Voor zowel zomer als winter, maar meer voor zomer: Als je door gewicht een heuvel niet makkelijk opkomt, bijv, met een aanhanger achter je gat, laat die banden lekker spinnen. Een setje nieuwe bandjes is nog altijd goedkoper dan een nieuwe koppeling. Als het even kan, probeer je aanhanger (mits je weet hoe het moet) iets te scharen zodat je eerst de koppeling op kan laten komen voordat je het volle gewicht erop krijgt.
Als je met 1 wiel in de berm staat, en dat wiel slipt, dan staat de ander stil, (dat komt door het differentieel) als je op zo.n moment niet meer weg komt, moet je dus het spinnende wiel grip geven, desnoods door een tak oid eronder te stoppen, dat zorgt voor grip, en je andere wiel trekt de auto als het ware weer "mee"quote:Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is precies het verschil> Want je staat dan waarschijnlijk nog steeds half of helemaal in de (zachte) berm.. Hoe kom je die dan uit zonder dat je aangedreven wielen zich "ingraven"? Heeeeeel vooerzichtig gas geven?
Snap je niet, waar heb je het over..quote:Op donderdag 29 november 2012 22:48 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Garage verdient geld aan nieuwe schijven...In de meeste gevallen kan het ook niet zoveel kwaad (ik doe het zelf namelijk ook constant), maar er zijn momenten dat het wel kwaad kan (bijv. een remactie van 120/130 naar 0 bij een afrit).
Automatquote:Op donderdag 29 november 2012 22:51 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Als je met 1 wiel in de berm staat, en dat wiel slipt, dan staat de ander stil, (dat komt door het differentieel) als je op zo.n moment niet meer weg komt, moet je dus het spinnende wiel grip geven, desnoods door een tak oid eronder te stoppen, dat zorgt voor grip, en je andere wiel trekt de auto als het ware weer "mee"
Dat is echt een misverstandje, want ik wil wel een FOK! abbo weggeven, als er geen remschijven aan de voorkant van jouw concerto zitten...quote:Op donderdag 29 november 2012 22:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Snap je niet, waar heb je het over..
Garage zegt dat er geen remschijven zijn, staat "nvt" en is me ook verteld
Difflockquote:Op donderdag 29 november 2012 22:51 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Als je met 1 wiel in de berm staat, en dat wiel slipt, dan staat de ander stil, (dat komt door het differentieel) als je op zo.n moment niet meer weg komt, moet je dus het spinnende wiel grip geven, desnoods door een tak oid eronder te stoppen, dat zorgt voor grip, en je andere wiel trekt de auto als het ware weer "mee"
Schijven, blokken, wat is het nouquote:Op donderdag 29 november 2012 22:54 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dat is echt een misverstandje, want ik wil wel een FOK! abbo weggeven, als er geen remschijven aan de voorkant van jouw concerto zitten...
Sterker... de remblokken heb ik op voorraad...![]()
Om de schijven, passen remblokken en zitten aan de voorkantquote:Op donderdag 29 november 2012 22:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Schijven, blokken, wat is het nou
Zie ook edit..quote:Op donderdag 29 november 2012 22:58 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Om de schijven, passen remblokken en zitten aan de voorkant
In de trommels, zitten remvoeringen.. en zitten aan de achterkant
Ik heb dit laatst een keer gedaan en heb toen fikse schade weten te voorkomen. Ik nam een afrit van een snelweg, zo'n weide tweebaans U bocht met vluchtstrook naar rechts. Op 1/3 van de bocht begon de achterkant uit te breken, liet direct het gas los (achterwiel aangedreven btw) en stuurde tegen in de richting waar ik heen wilde. Helaas begon de achterkant de voorkant in te halen en ging de auto dwars over de weg richting rechter vangrail. Toen ik bijna op het punt zat dat ik de vangrail raakte was de auto zo ver gedraaid dat ie helemaal dwars gleed. Ik heb 'm toen in z'n achteruit gegooid, gaspedaal door de vloer gedrukt en koppeling met een ruk omhoog laten schieten. De spinnende achterbanden trokken de auto weg van de vangrail waardoor ik in plaats van er vol in te zijn gevlogen de vangrail slechts een klein kusje heb gegeven met linksvoor.quote:Op woensdag 28 november 2012 23:07 schreef Palomar het volgende:
[..]
Heb daar ook wel es over nagedacht. Gelukkig nog niet meegemaakt, maar denk ik dat ik de auto gewoon in de achteruit zet en dan vol gasDenk dat je in zo'n geval gewoon zoveel mogelijk weerstand moet genereren. Op glad ijs zal het niet helpen, maar op sneeuw zul je misschien wel grip krijgen.
Ok, okquote:Op donderdag 29 november 2012 22:58 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Om de schijven, passen remblokken en zitten aan de voorkant
Schijfrem:
[ afbeelding ]
In de trommels, zitten remvoeringen.. en zitten aan de achterkant
Trommelrem:
[ afbeelding ]
Ijzer op ijzer remt ookquote:Op donderdag 29 november 2012 23:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, ok![]()
Doet me trouwens denken aan een tochtje in de alpen met de 944 van mijn ex..Bovenaan de berg gaf de auto aan dat de remblokken te dun waren..
Uitdrogende ashoezen...... dat betekent dat de auto in goede staat is....quote:Op donderdag 29 november 2012 23:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zie ook edit..
maar hoe kan dat dan?? Dat er staat nvt en een grote streep erdoor?
En waarom kun je niks aan uitdrogende ashoezen doen?
Was een rampentocht, waarbij wij en de auto heel gebleven zijn overigens..quote:Op donderdag 29 november 2012 23:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ijzer op ijzer remt ook, het kost je alleen paar remschijven.
Dat vroeg ik dus aan de garage: kun je ze niet gewoon invetten? Nee dat kon niet zei hij. Kon er volgens hem wel de winter meer door, maar moeten ze in het voorjaar laten vervangen worden (DUUUR!!!!)quote:Op donderdag 29 november 2012 23:06 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Uitdrogende ashoezen...... dat betekent dat de auto in goede staat is....![]()
![]()
![]()
(De meeste oudere auto's lekken hier en daar wel een drup olie en houden dus de ashoezen vet)
Je kunt het enigszins uitstellen, met wat vaseline op de hoezen, maar ze scheuren vroeg of laat toch wel, omdat ze in de bocht wringen en schuren..
Ik denk dat de remmen voor, nog goed waren en ze er dus niets aan gedaan hebben
De auto is 19 (waarvan 9 jaar van mij), dus dat er af en toe iets mis gaat door pure ouderdom is te verwachten, maar het is zo DUUR!!!quote:Op donderdag 29 november 2012 23:06 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Uitdrogende ashoezen...... dat betekent dat de auto in goede staat is....![]()
![]()
![]()
(De meeste oudere auto's lekken hier en daar wel een drup olie en houden dus de ashoezen vet)
Je kunt het enigszins uitstellen, met wat vaseline op de hoezen, maar ze scheuren vroeg of laat toch wel, omdat ze in de bocht wringen en schuren..
Ik denk dat de remmen voor, nog goed waren en ze er dus niets aan gedaan hebben
Remmen achter is ook ook niks aan gedaanquote:Op donderdag 29 november 2012 23:06 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Uitdrogende ashoezen...... dat betekent dat de auto in goede staat is....![]()
![]()
![]()
(De meeste oudere auto's lekken hier en daar wel een drup olie en houden dus de ashoezen vet)
Je kunt het enigszins uitstellen, met wat vaseline op de hoezen, maar ze scheuren vroeg of laat toch wel, omdat ze in de bocht wringen en schuren..
Ik denk dat de remmen voor, nog goed waren en ze er dus niets aan gedaan hebben
Die oudere Japanse auto's zijn mechanisch perfect, alleen de roestduivel lust ze rauw en onderdelen zijn schreeuwend duur in vergelijking met een Europese auto, maar dat zie je ook terug in kwaliteit....quote:Op donderdag 29 november 2012 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De auto is 19 (waarvan 9 jaar van mij), dus dat er af en toe iets mis gaat door pure ouderdom is te verwachten, maar het is zo DUUR!!!
En nog steeds geen 100.000 km op de teller (veel met OV naar werk gegaan de afgelopen 9 jaar)![]()
![]()
Dan is het gewoon een foutje...quote:Op donderdag 29 november 2012 23:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Remmen achter is ook ook niks aan gedaan
Knap, want remblokken die net op een wagen liggen, moet je eerst nog inremmen en hebben die tijd verminderde remkracht.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
Terugreis was ik heel wat geruster
das om precies te zijn 3x remmen....... et voila..quote:Op donderdag 29 november 2012 23:31 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Knap, want remblokken die net op een wagen liggen, moet je eerst nog inremmen en hebben die tijd verminderde remkracht.
Roest heb ik geen last van.. Behalve op 1 plek rechstvoor die beschadigd is na een aanrijding.. De lak wordt wel slecht, maar is nog steeds roodquote:Op donderdag 29 november 2012 23:21 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Die oudere Japanse auto's zijn mechanisch perfect, alleen de roestduivel lust ze rauw en onderdelen zijn schreeuwend duur in vergelijking met een Europese auto, maar dat zie je ook terug in kwaliteit....
Nog geen ton....als je zo doorgaat word ie wel 40jr....
[..]
Dan is het gewoon een foutje...
Alsof ik dat weetquote:Op donderdag 29 november 2012 23:31 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Knap, want remblokken die net op een wagen liggen, moet je eerst nog inremmen en hebben die tijd verminderde remkracht.
Met nieuwe schijven erbij duurt het wat langer...quote:Op donderdag 29 november 2012 23:33 schreef Snowballed het volgende:
[..]
das om precies te zijn 3x remmen....... et voila..
De bodem is vaak het probleem..quote:Op donderdag 29 november 2012 23:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Roest heb ik geen last van.. Behalve op 1 plek rechstvoor die beschadigd is na een aanrijding.. De lak wordt wel slecht, maar is nog steeds rood
Joh, ik ben bij wijze van spreken al blij dat ik kan tanken, of olie peilenquote:Op donderdag 29 november 2012 23:56 schreef Snowballed het volgende:
[..]
De bodem is vaak het probleem..
Meestal rond de achter rond de draagarmophanging, en de vloerplaten ontstaan de eerste plekken, maar de precieze punten weet ik niet uit mn hoofd...
(er zijn monteurs die je het blind kunnen zeggen)
Bij schade krijg je altijd wel wat roest... dat kun je evt vet houden tot je het wilt aanpakken..(owatrol olie is een hele goede conservering en kent iedere roestklusser)
En tja.. met een verfroller en schuurpapier kun je best leuke resultaten krijgen:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |