Dat is hetzelfde vragen aan een fotograaf, mag ik de negatieven hebbenquote:Op donderdag 8 november 2012 21:20 schreef Lithia het volgende:
"Kun je me de RAW bestanden sturen, ik bewerk ze zelf wel."
kan iemand me uitleggen waarom dit taboe is?/noob
soms kan een ander beter photoshoppen dan de fotograafquote:Op donderdag 8 november 2012 21:21 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde vragen aan een fotograaf, mag ik de negatieven hebben
Een foto is een foto daar mag in principe alleen de fotograaf aan klooien
Ja maar dan heeft de fotograaf een betaalde opdracht voor een magazine of krant, dat is wat andersquote:Op donderdag 8 november 2012 21:29 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
[..]
soms kan een ander beter photoshoppen dan de fotograaf
vind het een normaal verzoek als photoshopper zijnde
ik als particulier heb er ook om gevraagd bij onze trouw foto's.. heb ik nou de fotograaf erg beledigt dan :S hij gaf ze wel gewoon na mijn verzoek :Squote:Op donderdag 8 november 2012 21:29 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ja maar dan heeft de fotograaf een betaalde opdracht voor een magazine of krant, dat is wat anders
Veel trouwfotografen geven je niet eens een digitale JPGquote:Op donderdag 8 november 2012 21:33 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
[..]
ik als particulier heb er ook om gevraagd bij onze trouw foto's.. heb ik nou de fotograaf erg beledigt dan :S hij gaf ze wel gewoon na mijn verzoek :S
Zo herkenbaarquote:Op donderdag 8 november 2012 21:42 schreef Mascleta het volgende:"Maar meneer, nu maakt u toch zwarte foto's?" of "heeft u geen flitser nodig?"
Dat gaat niet specifiek om jou. Laat ik het verduidelijken met een worst-case-scenario.quote:Op donderdag 8 november 2012 21:33 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
[..]
ik als particulier heb er ook om gevraagd bij onze trouw foto's.. heb ik nou de fotograaf erg beledigt dan :S hij gaf ze wel gewoon na mijn verzoek :S
Bij mij roepen ze als ik film: TV West?quote:Op donderdag 8 november 2012 21:41 schreef einzeinz het volgende:
31. Voor welke televisiezender werk je?
32. Voor welke krant werk je?
quote:Op donderdag 8 november 2012 21:51 schreef Stefan het volgende:
[..]
Bij mij roepen ze als ik film: TV West?
Ik: Nee, Leidsch Dagblad
Maar dat is toch een krant??
pfft ja...quote:Op donderdag 8 november 2012 21:48 schreef ultra_ivo het volgende:
Van de zomer gehoord:
Kun je dat geluid niet uitzetten (bij een DSLR).
Nee
Waarom koop je dan geen digitale camera
In feite kan dat idd uitquote:Op donderdag 8 november 2012 22:53 schreef helldeskr het volgende:
[..]
pfft ja...
Dat klikken... kan dat niet uit...?
( bij een rode loper sessie)
Iemand die niet redelijk serieus met fotograferen bezig is, heeft geen flauw idee wat RAW bestanden zijn en kan ze waarschijnlijk niet eens openen zonder de codec te downloaden...quote:Op donderdag 8 november 2012 21:22 schreef Stefan het volgende:
Raw bestanden zou ik wel van de hand doen als men betaalt
net zoals alle creatieve vakken is slechts 5% er echt goed in.quote:Op donderdag 8 november 2012 21:32 schreef trigt013 het volgende:
Sommige mensen willen niet snappen dat:
A. Het een vak is.
B. Tevens je inkomen.
Ja en?quote:Op vrijdag 9 november 2012 00:54 schreef Maanvis het volgende:
[..]
net zoals alle creatieve vakken is slechts 5% er echt goed in.
maar 5% verstaat het vak en kan er een fatsoenlijk inkomen mee verdienen. Omdat 95% dus hobby bob is en het vak niet verstaat krijg je die 'noob' behandeling ook als je tot die 5% behoort, tenzij je echt iets hebt om aan te tonen dat je geen noob bent, zoals een eigen studio, portfolio website, referenties etcquote:Op vrijdag 9 november 2012 00:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja en?
Als jij niet tot die 5% behoort dan ben je gelijk vogelvrij als iemand je inhuurt?
Nee, je stelt dat slechts 5% er echt goed is in, maar dat percentage zal voor de meeste beroepsgroepen gelden, ook de jouwe, maar jij gaat ook niet vanaf morgen gratis voor je baas werken omdat je niet tot het 95ste percentiel in jouw beroepsgroep hoort.quote:Op vrijdag 9 november 2012 01:00 schreef Maanvis het volgende:
[..]
maar 5% verstaat het vak en kan er een fatsoenlijk inkomen mee verdienen. Omdat 95% dus hobby bob is en het vak niet verstaat krijg je die 'noob' behandeling ook als je tot die 5% behoort, tenzij je echt iets hebt om aan te tonen dat je geen noob bent, zoals een eigen studio, portfolio website, referenties etc.
ik ben developer, daa rlopen idd veel hobby bobs nog rond, maar als je kleding koopt gaat 95% gewoon naar een kledingzaak en niet naar een hobby bob die kleren voor jou maakt. Toch laten mensen vaak trouwfoto's, gezinsfoto's, foto's voor nieuwssites etc maken door mensen die er gewoon een 'desk job' naast hebben.quote:Op vrijdag 9 november 2012 01:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, je stelt dat slechts 5% er echt goed is in, maar dat percentage zal voor de meeste beroepsgroepen gelden, ook de jouwe, maar jij gaat ook niet vanaf morgen gratis voor je baas werken omdat je niet tot het 95ste percentiel in jouw beroepsgroep hoort.
Maar wat heeft dat te maken met de post die je quotte?quote:Op vrijdag 9 november 2012 01:09 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik ben developer, daa rlopen idd veel hobby bobs nog rond, maar als je kleding koopt gaat 95% gewoon naar een kledingzaak en niet naar een hobby bob die kleren voor jou maakt. Toch laten mensen vaak trouwfoto's, gezinsfoto's, foto's voor nieuwssites etc maken door mensen die er gewoon een 'desk job' naast hebben.
De reden dat mensen zulke onzindingen vragen en zeggen, en eigenlijk het vak fotograaf niet serieus nemen, is omdat er voor elke vakman 19 hobby bobs zijn die pretenderen ook fotograaf te zijn.quote:Op vrijdag 9 november 2012 08:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar wat heeft dat te maken met de post die je quotte?
Dat was een post die stelde dat het je vak is en dat het je inkomen is.
Dan gaat het dus niet om een hobby.
heel herkenbaar jaquote:Op donderdag 8 november 2012 21:53 schreef Mascleta het volgende:
43. kun je een foto van mij maken ( gaan ze voor je camera staan terwijl je een 70-200 er op hebt zitten)
Jij vraagt je 'goede vriendin' om geld voor foto's?quote:Op donderdag 8 november 2012 21:57 schreef Mirjam het volgende:
Voor een goeie vriendin fotograferen, die om het ruwe materiaal vraagt. Vrvolgens NOOIT meer wat horen, en nooit wat voor de shoot krijgen![]()
Dat doe je ook maar 1 keer
"met deze lens kun je niet zoomen (macrolens)"quote:Op vrijdag 9 november 2012 11:39 schreef Doodkapje het volgende:
"Heeft die maar drie keer zoom? Nog niet eens? Dat is wel een hele slechte lens (over een 70-200mm 2.8). Mijn powershot heeft meer dan 30x zoom!"
![]()
[ afbeelding ]
met welke knop kan ik inzoomen?quote:Op vrijdag 9 november 2012 11:42 schreef Kreator het volgende:
[..]
"met deze lens kun je niet zoomen (macrolens)"
"en daar koop je dan zo'n dure camera voor!"
Nee bood ze zelf aanquote:Op vrijdag 9 november 2012 11:41 schreef Kreator het volgende:
[..]
Jij vraagt je 'goede vriendin' om geld voor foto's?.
Die vriendin bedankte niet eensquote:Op vrijdag 9 november 2012 11:41 schreef Kreator het volgende:
[..]
Jij vraagt je 'goede vriendin' om geld voor foto's?.
Ja, maar dat t geen echte vriendin was bleek toen Mirjam daarna in t ziekenhuis belande en ze niks meer liet horenquote:Op vrijdag 9 november 2012 12:21 schreef Maanvis het volgende:
Leuke vriendin dan. Mensen noemen elkander steeds sneller 'vriend/vriendin' zo blijkt wel.
toen pas?quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:26 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ja, maar dat t geen echte vriendin was bleek toen Mirjam daarna in t ziekenhuis belande en ze niks meer liet horen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:32 schreef fratsman het volgende:
-Zeg paparazzo, kun je even opzij gaan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
nou hopelijk heb je geleerd dat je iemand niet snel een vriend kunt noemen.quote:
-Zeg paparazzo, kun je even opzij gaan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is die uitzending nog ergens te vinden btw?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door DemonRage op 09-11-2012 14:40:33 ]
Of vragen hoe ze moeten zoomen terwijl ze aan de focusring draaien.quote:Op vrijdag 9 november 2012 11:43 schreef gianni61 het volgende:
als een vriend je camera vast heeft:
- waarom zie ik niks op het scherm?
- heeft hij nu een foto gemaakt? (terwijl ze de knop ingedrukt houden en je hem 5 foto's per seconde hoort maken van helemaal niets)
-Zeg paparazzo, kun je even opzij gaan?Van Tellingen. RIP. Daar heb ik ook nog een keer in het heetst van de strijd woorden mee gehad bij een rode loper.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Canon EOS 5D MkII | Canon 24-70 F/2.8 | | Canon 70-200 F/2.8 | Canon 580EX
-----
1500m: 5.55.4 | 3000m: 12:02:05 | 5km: 20:59 | 10km: 47:21 | Halve Marathon: 1:51:03 | Marathon: 4:09:57
-----
Ja, dat was gay. Daarvoor was het een vriendin. Nu uiteraard niet meer.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:21 schreef Maanvis het volgende:
Leuke vriendin dan. Mensen noemen elkander steeds sneller 'vriend/vriendin' zo blijkt wel.
Sorry. Dat heb ik ooit gedaan bij de fotograaf die mijn trouwerij heeft gedaan. In mijn verdediging, ik heb hem wel goed betaald en mijn fotosjop-skills zijn gewoon beter dan die van hem.quote:Op donderdag 8 november 2012 21:15 schreef Stefan het volgende:
http://www.photofacts.nl/(...)UJuS8KmtGoI.facebook
Kun je me de RAW bestanden sturen, ik bewerk ze zelf wel.
Ook op een Spiegel reflex ?quote:
Ik heb een stand met een fotomaakgeluid maar kan dat ook uitzetten en dan hoor je alleen de spiegel en dat is bijna geruisloosquote:
Als ik er voor betaald wordt geef ik ook de rawquote:Op vrijdag 9 november 2012 20:28 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Sorry. Dat heb ik ooit gedaan bij de fotograaf die mijn trouwerij heeft gedaan. In mijn verdediging, ik heb hem wel goed betaald en mijn fotosjop-skills zijn gewoon beter dan die van hem.
Wat voor camera heb jij dan? Als ik met mijn 7D in de middle of nowhere zit met alleen het geluid van de wind en mijn adem, dan klinkt die opklappende spiegel echt als een kanonskogelquote:Op vrijdag 9 november 2012 21:27 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik heb een stand met een fotomaakgeluid maar kan dat ook uitzetten en dan hoor je alleen de spiegel en dat is bijna geruisloos
Sony's Translucenten komen anders aardig in de buurt. Geen spiegel meer die wegklapt, enkel nog het sensorgordijn dat je eventueel zou kunnen horen.quote:Op vrijdag 9 november 2012 21:22 schreef helldeskr het volgende:
[..]
Ook op een Spiegel reflex ?
nee toch ... persoonlijk ben ik best voor een volledig digitale camera maar ik heb nog niks gevonden dat in de buurt van een spiegelreflex komt..
Echt volledig digitaal met verwisselbare lenzen...als dat er is zou ik het kopen..maar zo'n ding als die Nikon ?..nee dat voelt niet lekker
Misschien is het het formaat... zo'n grote body werkt nu eenmaal lekkerder vind ik.
Ik werk zelf met een oude 350 D als ze iets kunnen maken in dat formaat volledig digitaal met verwisselbare lenzen... dan zou ik het kopen denk ik..ik zit niet perse vast aan spiegelreflex..maar de vol digitale camera's waar ik mee gespeeld heb maken hele mooie foto's maar ze zijn het allemaal NET niet...
quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:31 schreef DemonRage het volgende:
[..]Is die uitzending nog ergens te vinden btw?
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1051968SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vanaf 52:00
5DIIIquote:Op vrijdag 9 november 2012 21:36 schreef polariteit het volgende:
[..]
Wat voor camera heb jij dan? Als ik met mijn 7D in de middle of nowhere zit met alleen het geluid van de wind en mijn adem, dan klinkt die opklappende spiegel echt als een kanonskogel
Leuk topic trouwens, ik herken er wel een hoop
Dude, wat is daar silent aan; m'n 7d klinkt hetzelfdequote:
Die zijn inderdaad wel mooi ja,..quote:Op vrijdag 9 november 2012 21:44 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Sony's Translucenten komen anders aardig in de buurt. Geen spiegel meer die wegklapt, enkel nog het sensorgordijn dat je eventueel zou kunnen horen.
Ik heb het over de Single Lens Translucent-Mirror camera's. Oftewel, de SLR's met halfdoorzichtige spiegel, niet over de spiegelloze NEX. Heb het dus over de A3x, 5x, 65, 77 en 99.quote:Op vrijdag 9 november 2012 22:45 schreef helldeskr het volgende:
[..]
Die zijn inderdaad wel mooi ja,..
maar ik heb ook niks tegen het geluid van die spiegel.... dat boeit me niks...
Het gaat mij meer er om dat je met een systeem camera niet echt de veelzijdigheid hebt mbt verwisselbare objectieven... dat heb je nu alleen met die Nikon dingetjes en die vind ik echt te klein...
Als Nikon zo'n ding zou maken met verwisselbare goeie lenzen en de maat van een EOS..dan zou ik die gelijk kopen
Er is echt verschil met de gewone modusquote:Op vrijdag 9 november 2012 22:45 schreef polariteit het volgende:
[..]
Dude, wat is daar silent aan; m'n 7d klinkt hetzelfde
of is het gewoon een brak filmpje?
Waarom niet?quote:Op zaterdag 10 november 2012 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik fotografeer voor mezelf, heb dus eigenlijk met geen van deze comments wat. Ik zet ze niet op internet, verkoop niet, stel ze niet ten toon.
Je kookte alleen voor jezelf?quote:Op zaterdag 10 november 2012 10:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Zelfde reden trouwens waarom ik de pest heb gekregen in restaurants te werken.
quote:Ik hou niet op foto's
Uitdrukking dat iemand vindt dat hij niet goed op foto's overkomtquote:
Thanx! Je ziet op een gegeven moment de frustratie bij die dikke omdat die telkens om die andere gast heen moet fotograferen.quote:Op vrijdag 9 november 2012 21:51 schreef Bundesrepublik het volgende:
[..]
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1051968
Vanaf 52:00
Enig juiste antwoord: 'Dat is de geluiddemper'quote:
quote:quote:
Toen dat fotograferen met telefoons net een beetje populair werd was ik met mijn oudste in Apenheul waar iemand een telefoon op een nietsvermoedende aap richtte. Ik kon nog net een blauw oog ontwijken toen ik, duidelijk hoorbaar, tegen mijn zoon zei 'Kijk, die meneer gaat de aap opbellen'quote:Op zaterdag 10 november 2012 16:31 schreef Isdatzo het volgende:
Maar mijn iphone maakt ook heel goede foto's!
LOLquote:Op zaterdag 10 november 2012 21:45 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Toen dat fotograferen met telefoons net een beetje populair werd was ik met mijn oudste in Apenheul waar iemand een telefoon op een nietsvermoedende aap richtte. Ik kon nog net een blauw oog ontwijken toen ik, duidelijk hoorbaar, tegen mijn zoon zei 'Kijk, die meneer gaat de aap opbellen'
Er zal ook vast ergens een lijstje met dingen zijn die gebruikers van telefoons liever niet horen
Ik heb op mijn D7000 een stille stand, alles klinkt wel zachter, maar foto's kun je minder snel achter elkaar makenquote:Op vrijdag 9 november 2012 21:36 schreef polariteit het volgende:
[..]
Wat voor camera heb jij dan? Als ik met mijn 7D in de middle of nowhere zit met alleen het geluid van de wind en mijn adem, dan klinkt die opklappende spiegel echt als een kanonskogel
Leuk topic trouwens, ik herken er wel een hoop
De iphone heeft ook van die apps dat je meteen een vintagefilter ofzo over je foto kan plakken waardoor t nog mooier lijktquote:Op zaterdag 10 november 2012 21:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nou zonder gein, die iphones 4 en 5 kunnen idd best redelijk kiekjes produceren.
Maar het is dan ook niet de camera dat een mooi plaatje maakt, maar uiteraard de fotonemer die er oog voor moet hebben.
Dat zie je ook vaak bij die toplui (zeg maar de 5% die het wel kan), met een lullig fototoestelletje maken ze er nog iets moois van.
Als er genoeg licht is ja, anders is mijn iPhone ook gewoon waardeloosquote:Op zaterdag 10 november 2012 21:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nou zonder gein, die iphones 4 en 5 kunnen idd best redelijk kiekjes produceren.
Maar het is dan ook niet de camera dat een mooi plaatje maakt, maar uiteraard de fotonemer die er oog voor moet hebben.
Dat zie je ook vaak bij die toplui (zeg maar de 5% die het wel kan), met een lullig fototoestelletje maken ze er nog iets moois van.
Dan zul je ook het volgende weleens te horen hebben gekregenquote:Op zaterdag 10 november 2012 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik fotografeer voor mezelf, heb dus eigenlijk met geen van deze comments wat. Ik zet ze niet op internet, verkoop niet, stel ze niet ten toon.
Nee, eigenlijk nietquote:Op zondag 11 november 2012 06:10 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Dan zul je ook het volgende weleens te horen hebben gekregen
- waarom fotografeer je dan (met zo'n duur/groot ding)
- kan je net zo goed met een compact doen
Snob. Als het een groep lekkere wijven was geweest had je dit niet geplaatst.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
Van de zomer op een festival, tegenzon inflitsen (volle zon):
- Waarom flits je? Het is toch niet donker?
- Je moet niet tegen de zon in fotograferen, dan krijg je donkere gezichten.
- Kunt u ook van ons een foto maken? *overhandigen eigen compact camera*
Ach, vervolgens maak ik een foto met eigen cameraquote:Op zondag 11 november 2012 12:44 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Snob. Als het een groep lekkere wijven was geweest had je dit niet geplaatst.
Ik had iets meerderjarigs in gedachtenquote:Op zondag 11 november 2012 21:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ach, vervolgens maak ik een foto met eigen cameraMaarre, in this case: 14/15 was/is echt te jong.
Och...ga dat eens vertellen tegen de Lomo fans..quote:
Waarom zou ik me bezig houden met waar andere mensen mee bezig zijn?quote:Op dinsdag 13 november 2012 22:57 schreef helldeskr het volgende:
[..]
Och...ga dat eens vertellen tegen de Lomo fans..
Met elke camera kun je mooie foto's maken.
Een camera is gewoon een stukje gereedschap..niks meer niks minder
Een goeie fotograaf maakt mooie foto's met een kartonnen wegwerp-camera.
Met een canon 5D markiii maakt een goeie fotograaf ook mooie foto's .
Geef een totale nitwit een dure camera en de foto's zijn misschien mooi helder met weet ik hoeveel megapixel... maar als de compositie saai is, dan is het nog steeds een saaie nietszeggende foto.
Compositie en lichtmomenten worden niet beter met een goeie camera,
het werkt alleen makkelijker en lekkerder.
Ik vergelijk het altijd met iets waar ik wel verstand van heb.. basgitaar spelen.
Ik heb meerdere bassen variërend van 75 euri tot 3500 euri bespeeld.
Mijn spel en mijn bassskills veranderen niet zo veel, alleen op de bas van 3500 gaat het allemaal net iets lekkerder en vloeiender.
Klopt, genoeg fotografen die denken dat ze goed zijn omdat ze een dure camera hebben, maar ondertussen een portfoliosite hebben waar geen enkele foto je 'grijpt'.quote:Op dinsdag 13 november 2012 22:57 schreef helldeskr het volgende:
[..]
Geef een totale nitwit een dure camera en de foto's zijn misschien mooi helder met weet ik hoeveel megapixel... maar als de compositie saai is, dan is het nog steeds een saaie nietszeggende foto.
Ik vergelijk het altijd met iets waar ik wel verstand van heb.. basgitaar spelen.
Mijn spel en mijn bassskills veranderen niet zo veel, alleen op de bas van 3500 gaat het allemaal net iets lekkerder en vloeiender.
Lichtmomenten worden niet beter met een betere camera, maar je kunt wel beter van het lichtmoment profiteren door meer dynamisch bereik. Inderdaad, een goede fotograaf kan ook met een wegwerpcamera iets moois doen, maar geef hem een specifieke opdracht mee en het lukt hem niet door de fysieke beperkingen van het toestel. Met een wegwerpcamera kun je geen portret met geringe scherptediepte maken, of een macro-opname waar alleen het hoofdje van een libelle scherp is.quote:Op dinsdag 13 november 2012 22:57 schreef helldeskr het volgende:
[..]
Daar ga je de mist in. Het verschil tussen een basgitaar van 75 of 3500 euro is veel kleiner dan het verschil tussen een compact camera van 75 of een FF spiegelreflex. Allebei instrumenten, maar totaal verschillende mogelijkheden. Een vergelijking tussen een basgitaar en een viool gaat dan beter op, met allebei kun je muziek maken, maar het klinkt anders, het gevoel is anders en sommige basgitaarrifjes kun je gewoon niet overtuigend spelen op een viool.quote:Ik vergelijk het altijd met iets waar ik wel verstand van heb.. basgitaar spelen.
Vintagefilter.quote:Op zaterdag 10 november 2012 23:46 schreef Stefan het volgende:
[..]
De iphone heeft ook van die apps dat je meteen een vintagefilter ofzo over je foto kan plakken waardoor t nog mooier lijkt
Jij speelt geen instrument ?quote:Op woensdag 14 november 2012 08:56 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Lichtmomenten worden niet beter met een betere camera, maar je kunt wel beter van het lichtmoment profiteren door meer dynamisch bereik. Inderdaad, een goede fotograaf kan ook met een wegwerpcamera iets moois doen, maar geef hem een specifieke opdracht mee en het lukt hem niet door de fysieke beperkingen van het toestel. Met een wegwerpcamera kun je geen portret met geringe scherptediepte maken, of een macro-opname waar alleen het hoofdje van een libelle scherp is.
[..]
Daar ga je de mist in. Het verschil tussen een basgitaar van 75 of 3500 euro is veel kleiner dan het verschil tussen een compact camera van 75 of een FF spiegelreflex. Allebei instrumenten, maar totaal verschillende mogelijkheden. Een vergelijking tussen een basgitaar en een viool gaat dan beter op, met allebei kun je muziek maken, maar het klinkt anders, het gevoel is anders en sommige basgitaarrifjes kun je gewoon niet overtuigend spelen op een viool.
Gitaar. En er zijn veel verschillende. Maar de verschillen zijn kleiner dan bij fototoestellen.quote:
Was bij een kapperszaak aan het fotograferen, komt er een oude vrouw naar mij toe om te vragen voor welke krant ik werkquote:Op donderdag 8 november 2012 21:41 schreef einzeinz het volgende:
31. Voor welke televisiezender werk je?
32. Voor welke krant werk je?
38 vind ik wel een compliment als ze zeggen dat de foto bewerkt lijkt, dat betekent dat de foto goed gelukt is.quote:Op donderdag 8 november 2012 21:48 schreef kanovinnie het volgende:
Ultieme dooddoener (Ik heb er zo1 in de familie)
36. Ik bewerk mijn foto's niet na want ik maak ze in 1 keer goed
37. Bewerk jij je foto's in photoshop? Kan je ze beter in 1 keer goed maken!
38. Mooie foto, maar je ziet duidelijk dat hij in photoshop bewerkt is.
Meestal wordt er mee bedoeld dat door photoshop halen voor mensen is die geen verstand hebben van fotografie.quote:Op woensdag 14 november 2012 11:08 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
38 vind ik wel een compliment als ze zeggen dat de foto bewerkt lijkt, dat betekent dat de foto goed gelukt is.
Daarbij is Photoshop goed gebruiken lastiger dan een camera goed gebruiken.quote:Op woensdag 14 november 2012 11:11 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Meestal wordt er mee bedoeld dat door photoshop halen voor mensen is die geen verstand hebben van fotografie.
quote:
Ik snap serieus ook niet wat hier zo fout aan is.quote:
Dit ja.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:11 schreef HeatWave het volgende:
"je bent wel een beetje pretentieus bezig he?"
En dat is dan ook gewoon zo, de ophef over een foto maken.
Hoe durft ie. Tijdens zo'n diepte interview bij de FEBO.quote:Op zaterdag 10 november 2012 12:37 schreef Stefan het volgende:
Ik ben een reportage aan het filmen, interview en film duidelijk mensen (had toen de XL2 nog) en dan komt er een klootzak in je beeld, professionele fotograaf he
Het was een perspresentatie en als je ziet dat een ander bezig is breek je niet in midden in andermans interviewquote:Op woensdag 14 november 2012 11:43 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Dit ja.
Tegenwoordig vindt elke triangeljosti die 2k te besteden heeft zichzelf een professionele fotograaf.
[..]
Hoe durft ie. Tijdens zo'n diepte interview bij de FEBO.
Volgens mij ligt dat aan de persoon, niet aan de fotograaf. Als ik 100 foto's maak, dan vind ik er zelf misschien maar 10 echt mooi. Lijkt me een normale vraag.quote:Op woensdag 14 november 2012 11:35 schreef The_Dean het volgende:
[..]
[..]
Ik snap serieus ook niet wat hier zo fout aan is.
Of moet ik er vanuit gaan dat een goede fotograaf alleen maar mooie foto's maakt?
Vriend van me fotografeert veel op meetings, en ik vraag ook altijd of hij mooie foto's heeft gemaakt. Ik krijg altijd netjes antwoord van ja, of nee en waarom wel/niet.
Het gaat erom dat het een dooddoener isquote:Op woensdag 14 november 2012 11:58 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
Volgens mij ligt dat aan de persoon, niet aan de fotograaf. Als ik 100 foto's maak, dan vind ik er zelf misschien maar 10 echt mooi. Lijkt me een normale vraag.
Zeker niet, een fotograaf die het als creatief vak ziet zal dan zeggen of ie tevreden is over z'n werkquote:Op woensdag 14 november 2012 11:59 schreef Stefan het volgende:
[..]
Het gaat erom dat het een dooddoener is
Je kunt het zuur zien, maar ik zie het als interesse.quote:Op woensdag 14 november 2012 11:59 schreef Stefan het volgende:
[..]
Het gaat erom dat het een dooddoener is
Niets mis mee inderdaad.quote:Op woensdag 14 november 2012 12:03 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
Je kunt het zuur zien, maar ik zie het als interesse.
Ja, das ook wel irritantquote:Op woensdag 14 november 2012 12:01 schreef henkde_j het volgende:
Als iemand je foto's mooi vindt zegt:
"Jaah, zo'n dure camera maakt het wel veel makkelijker natuurlijk"
Aan de andere kant zijn die mensen die de hele tijd met zo'n kanon om hun nek hangen en dan denken dat ze overal wel ff bijmogen net zo irritant.quote:
Ik vraag het nooit, ik wacht tot mensen wegzijn. En als er dan nieuwe mensen in beeld komen wacht ik of nog wat langer, of vraag of ze aan de kant willen.quote:Op woensdag 14 november 2012 12:11 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Aan de andere kant zijn die mensen die de hele tijd met zo'n kanon om hun nek hangen en dan denken dat ze overal wel ff bijmogen net zo irritant.
Gisteren nog meegemaakt in het Stedelijk Museum, of ik ff aan de kant wou, meneer moest een foto maken... tief op.
Afgelopen zaterdag hetzelfde meegemaakt bij het GLOW festival in eindhoven. 239034812037812 fotografen dus je kunt nergens gewoon even gaan staan om te genieten van een mooie lichtprojectie, er staat altijd een fotograaf achter je die je irritant vindt.quote:Op woensdag 14 november 2012 12:11 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Aan de andere kant zijn die mensen die de hele tijd met zo'n kanon om hun nek hangen en dan denken dat ze overal wel ff bijmogen net zo irritant.
Gisteren nog meegemaakt in het Stedelijk Museum, of ik ff aan de kant wou, meneer moest een foto maken... tief op.
Ja, maar dat komt dus echt meer en meer voor. niets tegen mensen die serieus met hun vak bezig zijn hoor, maar elke kut hipster denkt dat ie wat is en voorstelt met zo'n ding.quote:Op woensdag 14 november 2012 12:12 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik vraag het nooit, ik wacht tot mensen wegzijn. En als er dan nieuwe mensen in beeld komen wacht ik of nog wat langer, of vraag of ze aan de kant willen.
Ik vind ´t zelf redelijk aso om mensen aan de kant te dwingen met zo´n vraag.
Hoe zitten je broekspijpen op dit moment? Heb je een hoofddeksel op? Wat is de kleur van je schoenen?quote:
Shit, daar hoor ik dan ook bij, als fanatiek prutser in beide disciplines. In 2013 ga ik ze ook combineren.quote:Op woensdag 14 november 2012 12:42 schreef Cracka-ass het volgende:
Wannabe wielrenners en fotografen. De as van het kwaad anno 2012.
Ik ben wielrenner en fotograafquote:Op woensdag 14 november 2012 12:42 schreef Cracka-ass het volgende:
Wannabe wielrenners en fotografen. De as van het kwaad anno 2012.
Wat in principe zo isquote:Op woensdag 14 november 2012 13:46 schreef Gripper het volgende:
"Waarom heb je 3 verschillende lenzen bij je? Je kunt toch ook wat dichterbij of verder weg gaan staan?"
quote:
Ik zeg vaak dat ik mijn best heb gedaan. Een vriend van mij vroeg laatst in een café of ze lekkere koffie hadden. Toen de serveerster zei dat ze standaard gore koffie inkochten moest ik toch wel even lachen; dat mag ik welquote:Op woensdag 14 november 2012 11:35 schreef The_Dean het volgende:
[..]
[..]
Ik snap serieus ook niet wat hier zo fout aan is.
Of moet ik er vanuit gaan dat een goede fotograaf alleen maar mooie foto's maakt?
Vriend van me fotografeert veel op meetings, en ik vraag ook altijd of hij mooie foto's heeft gemaakt. Ik krijg altijd netjes antwoord van ja, of nee en waarom wel/niet.
Ja maar, ik heb een camera met 35x zoom!quote:Op woensdag 14 november 2012 13:52 schreef Gripper het volgende:
[..]
Als mensen zelfs al niet snappen dat je met een groothoek niet veel uithaalt als je een roofvogel 50 meter verderop in een boom scherp in beeld wilt hebben...
Ik snap je vergelijking, ik ben het alleen niet eens met je voorbeeld.quote:Op woensdag 14 november 2012 09:39 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Gitaar. En er zijn veel verschillende. Maar de verschillen zijn kleiner dan bij fototoestellen.
Die is idd mooi.quote:Op woensdag 14 november 2012 14:36 schreef DennyH het volgende:
Met avondopnames de vraag krijgen, bent u van de politie en daarna de vraag bent u auto's aan het flitsen.
Zou ik ook doen, ben toch vrij paranoia met busjes op vreemde plekken langs de weg, een verdwaalde kliko langs de weg of statievenquote:Op woensdag 14 november 2012 15:57 schreef CrashO het volgende:
[..]
Die is idd mooi.
Stond laatst in de avond hier voor de deur eens bij de bushalte (busbaan ligt tussen de weg) met statief om eens wat te oefenen met lighting trails, dus de camera netjes op de rijbaan gericht..
Viel me na een paar minuten ineens op dat iedereen heel rustig begon te rijdenNormaal denderen ze voorbij met 70, toen braaf rond de 50 allemaal
Herkenbaar. Ook een keer statief op een reling gezet bij een stoplicht, wou graag alle kleuren. Opeens mensen hard in de remmen voor het rode licht en rustig erdoorheenquote:Op woensdag 14 november 2012 15:57 schreef CrashO het volgende:
[..]
Die is idd mooi.
Stond laatst in de avond hier voor de deur eens bij de bushalte (busbaan ligt tussen de weg) met statief om eens wat te oefenen met lighting trails, dus de camera netjes op de rijbaan gericht..
Viel me na een paar minuten ineens op dat iedereen heel rustig begon te rijdenNormaal denderen ze voorbij met 70, toen braaf rond de 50 allemaal
Onzin, fotografie is een moment vastleggen, als dat moment niet komt, is de foto niet mooi.quote:Op woensdag 14 november 2012 14:00 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Ik zeg vaak dat ik mijn best heb gedaan. Een vriend van mij vroeg laatst in een café of ze lekkere koffie hadden. Toen de serveerster zei dat ze standaard gore koffie inkochten moest ik toch wel even lachen; dat mag ik welZelfde principe met foto's.
Das bij koffie zetten toch ook? Als de ingrediënten er niet zijn krijg je ook geen lekkere koffie.quote:Op woensdag 14 november 2012 18:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Onzin, fotografie is een moment vastleggen, als dat moment niet komt, is de foto niet mooi.
ingrediënten kun je kopen, een moment niet.quote:
Hangt van je foto af.quote:Op woensdag 14 november 2012 18:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ingrediënten kun je kopen, een moment niet.
Deze was niet mogelijk als het moment er niet was.quote:
Wel hoor. gedresseerde gier lenen, jongetje inhuren.quote:Op woensdag 14 november 2012 18:57 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Deze was niet mogelijk als het moment er niet was.
[ afbeelding ]
Die gast was later over de zeik dat de gier z'n vleugels niet spreidde, als hij toen gevraagd werd of ie een mooie foto had gemaakt dan had ie ontkendquote:Op woensdag 14 november 2012 18:58 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wel hoor. gedresseerde gier lenen, jongetje inhuren.
Meisje, overigens.....quote:Op woensdag 14 november 2012 18:58 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wel hoor. gedresseerde gier lenen, jongetje inhuren.
Ja, lekker boeiend? Al was het met de nieuwste hasselblad geschoten. Wat maakt het uit waarmee het geschoten is?quote:Op woensdag 14 november 2012 22:11 schreef helldeskr het volgende:
[..]
Meisje, overigens.....
En for the record..
Deze foto is geschoten met een nul komma weinig megapixel analoge camera die je nu voor 7.50 op Koninginnedag kan kopen.
Dat geldt voor elke vorm van straatfotografie waaronder deze foto ook valtquote:Op woensdag 14 november 2012 18:57 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Deze was niet mogelijk als het moment er niet was.
[ afbeelding ]
En daarom is het dus best mogelijk dat een fotograaf zegt dat ie geen mooie foto's heeft gemaakt op een dag.quote:Op woensdag 14 november 2012 22:52 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dat geldt voor elke vorm van straatfotografie waaronder deze foto ook valt
Sowieso weet ik dat meestal pas als ik thuis ben. Hoewel ik mensen die ik schiet wel vaak laat meekijkenquote:Op woensdag 14 november 2012 22:53 schreef Maanvis het volgende:
[..]
En daarom is het dus best mogelijk dat een fotograaf zegt dat ie geen mooie foto's heeft gemaakt op een dag.
quote:Op woensdag 14 november 2012 22:40 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja, lekker boeiend? Al was het met de nieuwste hasselblad geschoten. Wat maakt het uit waarmee het geschoten is?
Schilder? Sinds wanneer is dat nog een echt beroep dan? Elke kluns kan met een kwast vegen, niet elke kluns kan een mooie foto maken.quote:Op donderdag 15 november 2012 11:36 schreef De_Kardinaal het volgende:
Fotograaf? Sinds wanneer is dat nog een echt beroep dan? Elke kluns kan op een knopje duwen, niet elke kluns kan de Nachtwacht schilderen.
De een verft met een kwast, de ander met een penseel. Ik had het niet over de winterschilder.quote:Op donderdag 15 november 2012 11:45 schreef denaamishenk het volgende:
[..]
Schilder? Sinds wanneer is dat nog een echt beroep dan? Elke kluns kan met een kwast vegen, niet elke kluns kan een mooie foto maken.
En die heeft daar minder recht op dan iemand met een canon/nikon?quote:Op donderdag 15 november 2012 11:36 schreef Mirjam het volgende:
50: Wil je even opzij gaan? Je staat in de weg zo kan ik geen foto maken (Iemand met een Blackberry)
Nee, maar het is storend als je tegen je deadline aan zit en net die foto aan het maken bentquote:Op donderdag 15 november 2012 11:49 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En die heeft daar minder recht op dan iemand met een canon/nikon?
Een penseel is een type kwast, kutje.quote:Op donderdag 15 november 2012 11:48 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
De een verft met een kwast, de ander met een penseel. Ik had het niet over de winterschilder.
quote:Op donderdag 15 november 2012 11:51 schreef denaamishenk het volgende:
[..]
Een penseel is een type kwast, kutje.
quote:Een penseel is een gereedschap dat door kunstschilders wordt gebruikt voor het aanbrengen van olieverf, aquarelverf, gouache of acryl. Het verschil tussen een penseel en een kwast is dat voor een penseel zacht en soepel haar, bijvoorbeeld marterhaar, wordt gebruikt. Kwasten worden meestal gemaakt van varkenshaar. Kwasten zijn daardoor stugger, en bij gebruik van kwasten blijft de verfstreek beter zichtbaar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Penseel
Jawel hoor, iedereen kan de nachtwacht schilderen, het zal niet zo mooi zijn als Rembrandt deed maar iedereen kan met een kwast de nachtwacht schilderen. Net zoals iedereen een foto kan maken.quote:Op donderdag 15 november 2012 11:36 schreef De_Kardinaal het volgende:
Fotograaf? Sinds wanneer is dat nog een echt beroep dan? Elke kluns kan op een knopje duwen, niet elke kluns kan de Nachtwacht schilderen.
Maar blijkbaar kan niet iedereen een afbeelding plaatsen.quote:Op donderdag 15 november 2012 12:04 schreef Stefan het volgende:
[..]
Jawel hoor, iedereen kan de nachtwacht schilderen, het zal niet zo mooi zijn als Rembrandt deed maar iedereen kan met een kwast de nachtwacht schilderen. Net zoals iedereen een foto kan maken.
[ afbeelding ]
quote:
Iedereen die achter de computer beats in elkaar draait kan zichzelf met Mozart vergelijken naar degenen toe die nog maar net komen kijken, maar daarmee is de vergelijking nog niet helemaal zuiver.quote:Op donderdag 15 november 2012 12:04 schreef Stefan het volgende:
[..]
Jawel hoor, iedereen kan de nachtwacht schilderen, het zal niet zo mooi zijn als Rembrandt deed maar iedereen kan met een kwast de nachtwacht schilderen. Net zoals iedereen een foto kan maken.
[ afbeelding ]
dan ga je er dus vanuit dat in dit topic gevuld wordt door gemiddelde fotografen...quote:Op donderdag 15 november 2012 14:45 schreef tjoptjop het volgende:
Als ik de reacties zo mag geloven is de gemiddelde fotograaf toch een vrij verzuurd persoon
Die is andersom ook mooi. Iemand die vanuit het vliegtuig een foto van nachtelijk Parijs had gemaakt. Helemaal donker. Ging ze aan mij vragen hoe dat kon, ze had toch geflitst?!quote:Op woensdag 14 november 2012 15:50 schreef henkde_j het volgende:
"Moet je niet flitsen?"
Als je bovenop een berg staat om een fjord in de nacht te fotograferen
Ah dus dát is bliksem. Ik dacht altijd dat het een natuurverschijnsel was, maar het zijn dus geowon mensen in een vliegtuig die foto's makenquote:Op donderdag 15 november 2012 15:29 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Die is andersom ook mooi. Iemand die vanuit het vliegtuig een foto van nachtelijk Parijs had gemaakt. Helemaal donker. Ging ze aan mij vragen hoe dat kon, ze had toch geflitst?!
Is iemand die zegt dat je mooie foto's maakt irritant? Dat snap ik ff niet.quote:Op donderdag 15 november 2012 15:29 schreef arachide. het volgende:
Ik zou mezelf geen fotograaf willen noemen, maar de opmerkingen zijn herkenbaar
"Staat hij wel aan, je ziet niks op dat scherm!"
"Waarom krijg jij dat wel op de foto" (omdat sluitertijd, fucktard)
"Jij kan wel mooie foto's maken he.."
"En wat moet ik nu doen?" (Als ik portretten oefen.)
Ik bedoelde mensen die dat zeggen omdat ik een grote camera heb. Hebben nog nooit een foto van mij gezien. Even voor de beeldvorming, ik ben 18 en dol op foto's maken,maar ik ben geen fotografe.quote:Op donderdag 15 november 2012 15:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Is iemand die zegt dat je mooie foto's maakt irritant? Dat snap ik ff niet.
Idd, pretentieus volkje is het.quote:Op donderdag 15 november 2012 14:45 schreef tjoptjop het volgende:
Als ik de reacties zo mag geloven is de gemiddelde fotograaf toch een vrij verzuurd persoon
Ah op die fiets, dat is wel raar..quote:Op donderdag 15 november 2012 15:54 schreef arachide. het volgende:
[..]
Ik bedoelde mensen die dat zeggen omdat ik een grote camera heb. Hebben nog nooit een foto van mij gezien. Even voor de beeldvorming, ik ben 18 en dol op foto's maken,maar ik ben geen fotografe.
Jawel want iedereen kan een foto maken maar of dat een goede foto is is een tweedequote:Op donderdag 15 november 2012 15:09 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Iedereen die achter de computer beats in elkaar draait kan zichzelf met Mozart vergelijken naar degenen toe die nog maar net komen kijken, maar daarmee is de vergelijking nog niet helemaal zuiver.
Dat ben ik wel met je eens hoor, maar het doen alsof je gezegend met een godstalent moet zijn om uberhaupt een redelijke foto te maken is echt bloedirritant tegenwoordig. Het is zo'n ontplofte "hobby" de laatste tijd. je ziet zoveel van die overtrokken types met een dikke camera lopen die interessant lopen te doen.quote:Op donderdag 15 november 2012 16:38 schreef Stefan het volgende:
[..]
Jawel want iedereen kan een foto maken maar of dat een goede foto is is een tweede
Maar mensen boeit het tegenwoordig niet als de foto niet perfect is. Als ze maar een kiekje hebben, de standaard gaat omlaag. Kijk maar naar een doorsnee facebook foto o.i.d. Mensen willen ook nergens meer voor betalen. Ik had na een van de festivals deze zomer een vraag om een grootformaat foto van een van de bezoekers. Dus ik terug gemaild dat/of ik goed begreep dat ze graag een groot afgedrukte foto willen hebben en sindsdien niets meer gehoord. Het moet allemaal gratis en iedereen kan zelf goed afdrukken.quote:Op donderdag 15 november 2012 16:12 schreef Doodkapje het volgende:
Fotograaf is geen beschermde titel, dus iedereen kan zich fotograaf noemen. Het kaf van koren scheiden gebeurt steeds vaker op basis van portfolio. Een vriend van mij zit in de reclamewereld als creative director en stuurt fotografen aan. Ook hij zegt steeds minder te kijken naar diploma.
Het is ook een moeilijke tijd voor fotografen en snap dat het frustrerend moet zijn als je na een dure opleiding opdrachten misloopt, omdat de schoolvriend van de buurman van het neefje van de baas het voor de helft doet.
Sprak met een beroepsfotograaf die in onderhandeling was met een autogarageketen, waar hij een heel jaar zoet mee kon zijn voor een halve ton. Uiteindelijk werd het op het laatste moment afgeketst omdat de vader van één van de garagehouders het ook wel even voor minder wilde doen. Wie moet je dan de schuld geven?
OT: Wat je als fotograaf ook niet wil horen op een bruiloft is: In welke camera moet ik kijken?
Je had toch ook gewoon voor 5,- een hoge resolutie foto door kunnen sturen? had je tenminste wat verdiendquote:Op donderdag 15 november 2012 17:02 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar mensen boeit het tegenwoordig niet als de foto niet perfect is. Als ze maar een kiekje hebben, de standaard gaat omlaag. Kijk maar naar een doorsnee facebook foto o.i.d. Mensen willen ook nergens meer voor betalen. Ik had na een van de festivals deze zomer een vraag om een grootformaat foto van een van de bezoekers. Dus ik terug gemaild dat/of ik goed begreep dat ze graag een groot afgedrukte foto willen hebben en sindsdien niets meer gehoord. Het moet allemaal gratis en iedereen kan zelf goed afdrukken.
En dan komen ze de volgende keer weer voor 5 euro. Nee, zo werkt het niet. Zelfde geldt voor vage kennissen enzo, niet gratis werken, want ze bevelen je wel aan hoor, maar niet op de manier die jij wilt: "Je moet Pizza_boom even vragen, die doet het wel gratis." En je wilt graag dat ze zeggen: "Je moet Pizza_boom even vragen, die zet goede series neer."quote:Op donderdag 15 november 2012 17:04 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je had toch ook gewoon voor 5,- een hoge resolutie foto door kunnen sturen? had je tenminste wat verdiend
Als je rond gaat foto's maken van festivalgangers die geposeerd op de foto gaan dan ben je ook gewoon een kiekjesmaker in mijn ogen, daar is weinig artistieks aan. 'goede series' misschien voor partyflock jaquote:Op donderdag 15 november 2012 17:06 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En dan komen ze de volgende keer weer voor 5 euro. Nee, zo werkt het niet. Zelfde geldt voor vage kennissen enzo, niet gratis werken, want ze bevelen je wel aan hoor, maar niet op de manier die jij wilt: "Je moet Pizza_boom even vragen, die doet het wel gratis." En je wilt graag dat ze zeggen: "Je moet Pizza_boom even vragen, die zet goede series neer."
dat je denkt 'wow alles klopt aan deze foto' ipv 'jej dat is een vettuh fotow van me vrienduh'quote:Op donderdag 15 november 2012 17:13 schreef Stefan het volgende:
Het gaat om de compositie, het idee, etc, perfecte techniek is leuk maar voor mij minder belangrijk
Of als je een video aan het maken bent mensen die vragen: "Ben je aan het filmen?"quote:Op donderdag 15 november 2012 16:14 schreef denaamishenk het volgende:
Mensen die awkward in de camera kijkenvooral in videos
The horror, dat ze überhaupt tegen je praten. Houd je snavelquote:Op donderdag 15 november 2012 17:29 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Of als je een video aan het maken bent mensen die vragen: "Ben je aan het filmen?"
oneigenlijk argument, tenzij jij het alleenrecht gekocht hebt om op dat moment die foto te maken.quote:Op donderdag 15 november 2012 11:49 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Nee, maar het is storend als je tegen je deadline aan zit en net die foto aan het maken bent
Serie staat hier op Fok en is een impressie van het festival. Tsja, twee mensen die in het zonnetje innig staan te zoenen op een van de festivaldagen hoort ook bij deze impressie, net als kinderen die watergevechten houden, mensen die in de modder gaan liggen en tenten die geplaatst worden/afgebroken worden. Juist dat geeft de charmes aan een meerdaags festival. En ja, artiesten genoeg, maar daar draait het lang niet allemaal om. Het gaat om het totaalbeeld.quote:Op donderdag 15 november 2012 17:10 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als je rond gaat foto's maken van festivalgangers die geposeerd op de foto gaan dan ben je ook gewoon een kiekjesmaker in mijn ogen, daar is weinig artistieks aan. 'goede series' misschien voor partyflock ja
Okay, hoeveel betaalt FOK! je voor die serie?quote:Op donderdag 15 november 2012 18:59 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Serie staat hier op Fok en is een impressie van het festival. Tsja, twee mensen die in het zonnetje innig staan te zoenen op een van de festivaldagen hoort ook bij deze impressie, net als kinderen die watergevechten houden, mensen die in de modder gaan liggen en tenten die geplaatst worden/afgebroken worden. Juist dat geeft de charmes aan een meerdaags festival. En ja, artiesten genoeg, maar daar draait het lang niet allemaal om. Het gaat om het totaalbeeld.
Wil je dat echt weten?quote:Op donderdag 15 november 2012 19:11 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Okay, hoeveel betaalt FOK! je voor die serie?
Niets?quote:
Meeste sites hèquote:Op donderdag 15 november 2012 19:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Niets?
Dus je opmerking was eigenlijk een stille hint naar FOK!
i c what you did there
Dat ben ik wel met je eens, als het een belangrijk evenement is waar je accreditatie voor hebt moet de organisatie zorgen dat je in alle rust een foto kan maken en is het niet de schuld van omstandersquote:Op donderdag 15 november 2012 18:58 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
oneigenlijk argument, tenzij jij het alleenrecht gekocht hebt om op dat moment die foto te maken.
Oftewel: Geen b-pop Haarlem (allemaal vips in het fotografendeel die gaan staan klappen en springen en zwaaien...quote:Op donderdag 15 november 2012 20:42 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dat ben ik wel met je eens, als het een belangrijk evenement is waar je accreditatie voor hebt moet de organisatie zorgen dat je in alle rust een foto kan maken en is het niet de schuld van omstanders
eigenlijk alleen die.. alsnog irritant, daar niet vanquote:Op donderdag 8 november 2012 21:15 schreef Stefan het volgende:
http://www.photofacts.nl/(...)UJuS8KmtGoI.facebook
Wat een grote camera, die maakt vast mooie foto's!
Dat kun je toch wel even Photoshoppen?
Wil je op mijn -belangrijk evenement invoegen- komen? Neem je dan je camera mee?
Waarom is de achtergrond zo onscherp?
Kun je de foto omzetten in zwart-wit met een accent in kleur?
Ik laat ze wel afdrukken bij het Kruidvat
Jij hebt lekker makkelijk werk; een beetje de hele dag op die knop drukken.
Kun je me de RAW bestanden sturen, ik bewerk ze zelf wel.
Kun je jouw watermerk van de foto's op Facebook halen? Mijn moeder wil ze graag printen.
Je fotografeert toch digitaal, dan kosten die foto's toch niks?
Ik wil ook alle andere (minder geslaagde) foto's hebben die je genomen hebt.
Als ik ook zo'n dure camera had kon ik ook zulke foto's nemen.
We hebben geen budget, maar het is mooi voor je portfolio.
Jij hebt verstand van camera's. Wat voor een camera moet ik kopen als ik goede foto's wil maken?
Ik hou niet op foto's
Hoeveel keer zoom is dat?
Hebbie wat te compenseren...?
De jouwe is groter dan die van hij-daar
Kun je aan de kant gaan zodat ik deze foto ook kan nemen?
Als je dit gratis fotografeert beveel ik je aan bij al mijn vrienden.
Mijn neefje doet het voor niks.
Die van mij heeft meer megapixels!
... [stilte].. Wat vind je er zélf van?
Mooie foto's gemaakt?
Oh ja, zo'n foto heb ik ook een keer gemaakt.
iPhones zijn prima geschikt om foto's te maken van mensen met anorexia. Heel smal.quote:Op donderdag 8 november 2012 21:50 schreef Stefan het volgende:
39: de iphone 4s maakt ook mooie HD video's/foto's
precies, iedereen kan beats maken op een computer maar of het goed is.. is een tweede. Rembrandt erbij halen vind ik een beetje borstklopperij. Het talent wat hij had zit bij een fotograaf niet in z'n vingers en z'n hoofd maar voornamelijk in z'n hoofd en daarom zijn schilderen en fotograferen verschillende werelden. Hem erbij halen is jezelf op een hoog voetstuk zetten. Bescheidenheid past ook bij een goede fotograaf.quote:Op donderdag 15 november 2012 16:38 schreef Stefan het volgende:
[..]
Jawel want iedereen kan een foto maken maar of dat een goede foto is is een tweede
7d (en volgens mij ook 40d/50d) hebben deze modus al lang, dus is niet echt iets vernieuwends wat alleen de 5d3 heeftquote:
Dat zegt ook niemand, Pipoquote:Op vrijdag 16 november 2012 16:52 schreef Susteren het volgende:
[..]
7d (en volgens mij ook 40d/50d) hebben deze modus al lang, dus is niet echt iets vernieuwends wat alleen de 5d3 heeft
Bokeh vs geen bokeh..quote:Op vrijdag 16 november 2012 10:45 schreef Stefan het volgende:
Iemand heeft me na het zien van de 5D wel eens dit filmpje opgestuurd
En nu nog een vergelijking met de lichtgevoeligheid.quote:Op vrijdag 16 november 2012 17:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Bokeh vs geen bokeh..
iphone 4 loses round 1 to infinity.
Was dat zo erg?quote:Op donderdag 15 november 2012 22:17 schreef Pizza_Boom het volgende:
Oftewel: Geen b-pop Haarlem (allemaal vips in het fotografendeel die gaan staan klappen en springen en zwaaien...![]()
![]()
Stond helemaal vol voor het hoofdpodium... Echt heel irritant dat je als fotograaf eerst door een rij mensen moet die staan te wachten om een meter voor het podium te mogen gaan staan terwijl jij wel mag doorlopen.quote:
Dat schijn je met externe lenzen wel te kunnen oplossen. Wat het buiten de discussie pro / niet pro interessant maakt is dat je kunt zien tot hoever de telefoons tegenwoordig kunnen gaan. Het komt wel met zo'n vaart dichtbij dat er mogelijk ooit eens een punt is dat ze echt bij elkaar komen.quote:Op vrijdag 16 november 2012 17:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Bokeh vs geen bokeh..
iphone 4 loses round 1 to infinity.
Mwah vind ik altijd beetje een dooddoener.quote:Op vrijdag 16 november 2012 22:14 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat schijn je met externe lenzen wel te kunnen oplossen. Wat het buiten de discussie pro / niet pro interessant maakt is dat je kunt zien tot hoever de telefoons tegenwoordig kunnen gaan. Het komt wel met zo'n vaart dichtbij dat er mogelijk ooit eens een punt is dat ze echt bij elkaar komen.
Wat het voor mij laat zien is dat je als pro met een iPhone redelijk ver kunt komen. Voor mij is een pro iemand die zelfs met minder goed materiaal nog iets fatsoenlijks kan neerzetten zoals hier in dit filmpje blijkt. De Hamilton die het maximale uit een kart perst. Geef een pro een iPhone en een beginner een professionele camera en het iPhone filmpje zou beter moeten zijn. Het vergt wat voorbereiding maar 't laat wel mooi zien dat je niet perse het beste nodig hebt om iets fatsoenlijks te produceren want fatsoenlijk is het zeker.
Nog leuker als je er een prime op hebt zittenquote:Op vrijdag 9 november 2012 11:39 schreef Doodkapje het volgende:
"Heeft die maar drie keer zoom? Nog niet eens? Dat is wel een hele slechte lens (over een 70-200mm 2.8). Mijn powershot heeft meer dan 30x zoom!"
![]()
[ afbeelding ]
Hamilton in een kart tegen Hamilton in een F1? ...quote:Op vrijdag 16 november 2012 22:14 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat schijn je met externe lenzen wel te kunnen oplossen. Wat het buiten de discussie pro / niet pro interessant maakt is dat je kunt zien tot hoever de telefoons tegenwoordig kunnen gaan. Het komt wel met zo'n vaart dichtbij dat er mogelijk ooit eens een punt is dat ze echt bij elkaar komen.
Wat het voor mij laat zien is dat je als pro met een iPhone redelijk ver kunt komen. Voor mij is een pro iemand die zelfs met minder goed materiaal nog iets fatsoenlijks kan neerzetten zoals hier in dit filmpje blijkt. De Hamilton die het maximale uit een kart perst. Geef een pro een iPhone en een beginner een professionele camera en het iPhone filmpje zou beter moeten zijn. Het vergt wat voorbereiding maar 't laat wel mooi zien dat je niet perse het beste nodig hebt om iets fatsoenlijks te produceren want fatsoenlijk is het zeker.
Hoezo geen zoom?quote:Op vrijdag 16 november 2012 22:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nog leuker als je er een prime op hebt zitten
Ik ben heel dwars, dan richt ik de camera op iets andersquote:Op vrijdag 16 november 2012 22:32 schreef Schanulleke het volgende:
Wat ik zelf altijd erg irritant vind: als mensen in mijn gezelschap me gaan aanwijzen waar ik foto's van moet maken. En dan vooral in de gebiedende wijs praten. 'Maak hier een foto van.' of 'Hier moet je een foto van maken. Kom dan!' Aaaargh!
Ja natuurlijk maar dat is niet helemaal hetgeen wat ik bedoel. Het was geen advies om voor een iPhone te gaan.quote:Op vrijdag 16 november 2012 22:19 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Mwah vind ik altijd beetje een dooddoener.
Het klopt dat de toplui mooie kiekjes kunnen maken, maar die hebben dan ook jaren aan ervaring met het duurdere spul.
Dan heb je niet persé het duurdere nog nodig om iets interessants te kieken op de gevoelige (digitale) plaat.
Anyway ja ook ik vind dat bijv. iphones best een eind komen met redelijke fotos en videos te maken.
Persoonlijk als ik moet kiezen kies ik toch echt voor een dslr.
Hoezo begrijp je geen ironie?quote:Op vrijdag 16 november 2012 22:31 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Niet in de zin dat je even wat dichterbij haalt zonder je lens om te wisselen
Faal van mijn kantquote:Op vrijdag 16 november 2012 22:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoezo begrijp je geen ironie?
Verkeerde planning van uw kant, is nog geen aanpassing van mijn kant.quote:Op donderdag 15 november 2012 11:49 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Nee, maar het is storend als je tegen je deadline aan zit en net die foto aan het maken bent
Kardinaal? Sinds wanneer is dat een echt beroep dan? Iedereen kan hypocriet glunderenquote:Op donderdag 15 november 2012 11:36 schreef De_Kardinaal het volgende:
Idd... een telefoon is om mee te bellen en een fototoestel om (serieus) mee te fotograferen.quote:Op vrijdag 16 november 2012 22:40 schreef MaGNeT het volgende:
iPhone
[ afbeelding ]
vs
Canon 20D met budget kitlensje
[ afbeelding ]
Ik merk juist dat bedrijven liever een professioneel iemand hebben. afspraken etc over afleveren en prijs zijn dingen waar men best iets extra voor wil betalen. Professionele fotografen moeten nu erg hun meerwaarde laten zien, en dat is voor een hoop even wennen...quote:Op donderdag 15 november 2012 16:12 schreef Doodkapje het volgende:
Fotograaf is geen beschermde titel, dus iedereen kan zich fotograaf noemen. Het kaf van koren scheiden gebeurt steeds vaker op basis van portfolio. Een vriend van mij zit in de reclamewereld als creative director en stuurt fotografen aan. Ook hij zegt steeds minder te kijken naar diploma.
Het is ook een moeilijke tijd voor fotografen en snap dat het frustrerend moet zijn als je na een dure opleiding opdrachten misloopt, omdat de schoolvriend van de buurman van het neefje van de baas het voor de helft doet.
Sprak met een beroepsfotograaf die in onderhandeling was met een autogarageketen, waar hij een heel jaar zoet mee kon zijn voor een halve ton. Uiteindelijk werd het op het laatste moment afgeketst omdat de vader van één van de garagehouders het ook wel even voor minder wilde doen. Wie moet je dan de schuld geven?
OT: Wat je als fotograaf ook niet wil horen op een bruiloft is: In welke camera moet ik kijken?
Dodelijk!quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:04 schreef freud het volgende:
Bij een bruiloft op de ochtend dat je aankomt bij de bruid: "We hebben besloten om te trouwen bij kaarslicht, romantisch hè?"
Ik snap hem niet... alsof je bij kaarslicht geen mooie foto's kan maken, of wat moet ik me hierbij voorstellen?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:04 schreef freud het volgende:
Bij een bruiloft op de ochtend dat je aankomt bij de bruid: "We hebben besloten om te trouwen bij kaarslicht, romantisch hè?"
Iets met voorbereiding, gear meezeulen en dergelijke.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:26 schreef Shaggy8675 het volgende:
[..]
Ik snap hem niet... alsof je bij kaarslicht geen mooie foto's kan maken, of wat moet ik me hierbij voorstellen?
Je kan altijd nog een stuk of 4 flitskoppen van 1500w/s neerzetten, als invullicht
Wow, daar zullen ze blij van worden. Tevens, 1500ws? Wil je foto's op f16 en iso 100 maken?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:26 schreef Shaggy8675 het volgende:
[..]
Je kan altijd nog een stuk of 4 flitskoppen van 1500w/s neerzetten, als invullicht
Heb je toch altijd bij als je een trouwerij gaat doenquote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:27 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Iets met voorbereiding, gear meezeulen en dergelijke.
Ik hou van heldere foto'squote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:27 schreef Susteren het volgende:
[..]
Wow, daar zullen ze blij van worden. Tevens, 1500ws? Wil je foto's op f16 en iso 100 maken?
Zelfs 800ws zal waarschijnlijk ervoor zorgen dat je flink moet afstoppenquote:
Ach, niets wat een beetje zonnebril niet kan regelenquote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:33 schreef Susteren het volgende:
[..]
Zelfs 800ws zal waarschijnlijk ervoor zorgen dat je flink moet afstoppen
Enne, sup?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:35 schreef NorgeT het volgende:
Het geluid van een polarisatiefilter dat uit het raam valt
True, al weet ik natuurlijk niet of je in een trenchcoat en hoed rondliepquote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:41 schreef Shaggy8675 het volgende:
zelfs eens ooit op aangesproken of dat wat ik deed wel koosjer was, want "je weet het niet tegenwoordig" Word je gvd daar als pedo neergezet... Waanzin...
Nou...als het ANP alle vaste contracten gecanceld heeft en zijn fotografenploeg heeft gedecimeerd dan kun je niet echt meer spreken van een echt vak met bijbehorend inkomen. Een enkeling verdiend er echt goed mee en dat heb ik het over types als Edwin Smulders.quote:Op donderdag 8 november 2012 21:32 schreef trigt013 het volgende:
Sommige mensen willen niet snappen dat:
A. Het een vak is.
B. Tevens je inkomen.
en er daarna achterkomen dat. Je camera uitstaatquote:Op donderdag 15 augustus 2013 10:48 schreef Susteren het volgende:
Dat moment waarop je een foto wilt maken met een lensdop op je objectief
Om er vervolgens achter te komen dat de SD kaarten nog in je computer zittenquote:Op donderdag 15 augustus 2013 14:18 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
en er daarna achterkomen dat. Je camera uitstaat
Er zijn meer branches waar je fotografen vindtquote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:14 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Nou...als het ANP alle vaste contracten gecanceld heeft en zijn fotografenploeg heeft gedecimeerd dan kun je niet echt meer spreken van een echt vak met bijbehorend inkomen. Een enkeling verdiend er echt goed mee en dat heb ik het over types als Edwin Smulders.
De meesten die ik zie spelen dat ze een echte fotograaf zijn met alle bij elkaar gekochte kleding en fotospullen om zo "professioneel"mogelijk over te komen. Ze hebben het als hobby/nevenactiviteit en niet als hoofdactiviteit,logisch gezien de verwaterde grenzen van het vak fotografie.
En dan erachter komen dat het niet eens je eigen camera is, want de cam in je hand gebruikt CF!quote:Op donderdag 15 augustus 2013 14:33 schreef NorgeT het volgende:
[..]
Om er vervolgens achter te komen dat de SD kaarten nog in je computer zitten
Mijn hoofdcamera heeft CF en pro duo. Ik heb mijzelf aangeleerd eentje erin te stoppen als ik de ander eruit haal. Ik haal dus zelden beide kaarten gelijktijdig uit de camera.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 14:42 schreef freud het volgende:
En dan erachter komen dat het niet eens je eigen camera is, want de cam in je hand gebruikt CF!
Idd, en dan je familie nog gepikeerd/beledigd kijken als je met de rekening van Profotonet komt met alleen de kosten van het afdrukken... ( toevallig vorige week nog gebeurtquote:Op donderdag 15 augustus 2013 10:24 schreef Dark_Angelus het volgende:
'D_A maakt de familie foto's wel".
[ afbeelding ]
Ik krijg een melding, maar kan wel gewoon foto's maken.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 20:15 schreef Shaggy8675 het volgende:
Als ik geen kaart in mijn camera heb steken krijg ik daar een melding van en kan geen foto's trekken. Mocht ik vergeten zijn een kaartje in te steken ( wat me sterk lijkt ) heb ik altijd meerdere kaartjes in mijn tas zitten om meteen door te kunnen.
Ik niet, optie heb ik uitgezet in mijn menu. Geen kaart, geen klik.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 20:22 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik krijg een melding, maar kan wel gewoon foto's maken.
Ja... Ik hoor nog wel eens, "sow wat een kanon" als ik de 70-200 VRII erop heb hangen. Of mensen die lachen dat ik maar een 70-200 heb terwijl zij wel een "18-270" er op hebben zitten en dus "veel" dichterbij kunnen komen...quote:Op donderdag 15 augustus 2013 20:56 schreef Xilantof het volgende:
"wow, wat een lens! Daar kun je zeker ver mee inzoomen?"
...Hoor ik wel eens als ik mijn 14-24 op m'n camera heb...
Of je batterij leeg is op een actie moment en dus weer net te laat bent.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 14:33 schreef NorgeT het volgende:
[..]
Om er vervolgens achter te komen dat de SD kaarten nog in je computer zitten
Daarom ben ik zo blij dat mijn A700 zich op remote mode gewoon nog laat bedienen met de knopjes en direct afdrukt, terwijl de IR remote een 2 sec timerfunctie kent, naast direct afdrukken.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 22:46 schreef Ouwesok het volgende:
Van sommige camera's activeer je de zelfontspanner nét iets te makkelijk en die enkele keer dat het gebeurt is het steevast bij iets waarin je timing een vrij cruciale rol speelt
Vertical grip met 2 accus for the winquote:Op donderdag 15 augustus 2013 22:21 schreef Fotografie.vink het volgende:
Of je batterij leeg is op een actie moment en dus weer net te laat bent.
hehehe fotografie op festivals met een fisheye , heel herkenbaarquote:Op donderdag 8 november 2012 21:53 schreef Mascleta het volgende:
42. niet zo dichtbij!! (bij portret met groothoeklens)
43. kun je een foto van mij maken ( gaan ze voor je camera staan terwijl je een 70-200 er op hebt zitten)
Uberhaubt mensen die steeds aan je lopen te trekken op een festival of je een foto wilt maken...quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 14:51 schreef x-tremed het volgende:
hehehe fotografie op festivals met een fisheye , heel herkenbaar
ik heb meestal een goede vriend mee die mensjes schieten geweldig vindt, dus die loopt naast me om die mensen dan erop te zetten. Kan ik weer verder met andere dingenquote:Op vrijdag 16 augustus 2013 16:20 schreef Uncle het volgende:
[..]
Uberhaubt mensen die steeds aan je lopen te trekken op een festival of je een foto wilt maken...Ik ben niet van partyflock ofzo
Hebben wij het over hetzelfde?quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 16:20 schreef Uncle het volgende:
[..]
Uberhaubt mensen die steeds aan je lopen te trekken op een festival of je een foto wilt maken...Ik ben niet van partyflock ofzo
Doe eens rustig man!quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 18:09 schreef Shaggy8675 het volgende:
Ach, weer eens wat anders.
Ik krijg net het verwijt naar mijn kop gegooid dat ik agressief overkom op een andere fotowebsite omdat ik een standpunt van mij nogal duidelijk verwoord![]()
Die had ik nog niet gehoord
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |