Dat is hetzelfde vragen aan een fotograaf, mag ik de negatieven hebbenquote:Op donderdag 8 november 2012 21:20 schreef Lithia het volgende:
"Kun je me de RAW bestanden sturen, ik bewerk ze zelf wel."
kan iemand me uitleggen waarom dit taboe is?/noob
soms kan een ander beter photoshoppen dan de fotograafquote:Op donderdag 8 november 2012 21:21 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde vragen aan een fotograaf, mag ik de negatieven hebben
Een foto is een foto daar mag in principe alleen de fotograaf aan klooien
Ja maar dan heeft de fotograaf een betaalde opdracht voor een magazine of krant, dat is wat andersquote:Op donderdag 8 november 2012 21:29 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
[..]
soms kan een ander beter photoshoppen dan de fotograaf
vind het een normaal verzoek als photoshopper zijnde
ik als particulier heb er ook om gevraagd bij onze trouw foto's.. heb ik nou de fotograaf erg beledigt dan :S hij gaf ze wel gewoon na mijn verzoek :Squote:Op donderdag 8 november 2012 21:29 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ja maar dan heeft de fotograaf een betaalde opdracht voor een magazine of krant, dat is wat anders
Veel trouwfotografen geven je niet eens een digitale JPGquote:Op donderdag 8 november 2012 21:33 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
[..]
ik als particulier heb er ook om gevraagd bij onze trouw foto's.. heb ik nou de fotograaf erg beledigt dan :S hij gaf ze wel gewoon na mijn verzoek :S
Zo herkenbaarquote:Op donderdag 8 november 2012 21:42 schreef Mascleta het volgende:"Maar meneer, nu maakt u toch zwarte foto's?" of "heeft u geen flitser nodig?"
Dat gaat niet specifiek om jou. Laat ik het verduidelijken met een worst-case-scenario.quote:Op donderdag 8 november 2012 21:33 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
[..]
ik als particulier heb er ook om gevraagd bij onze trouw foto's.. heb ik nou de fotograaf erg beledigt dan :S hij gaf ze wel gewoon na mijn verzoek :S
Bij mij roepen ze als ik film: TV West?quote:Op donderdag 8 november 2012 21:41 schreef einzeinz het volgende:
31. Voor welke televisiezender werk je?
32. Voor welke krant werk je?
quote:Op donderdag 8 november 2012 21:51 schreef Stefan het volgende:
[..]
Bij mij roepen ze als ik film: TV West?
Ik: Nee, Leidsch Dagblad
Maar dat is toch een krant??
pfft ja...quote:Op donderdag 8 november 2012 21:48 schreef ultra_ivo het volgende:
Van de zomer gehoord:
Kun je dat geluid niet uitzetten (bij een DSLR).
Nee
Waarom koop je dan geen digitale camera
In feite kan dat idd uitquote:Op donderdag 8 november 2012 22:53 schreef helldeskr het volgende:
[..]
pfft ja...
Dat klikken... kan dat niet uit...?
( bij een rode loper sessie)
Iemand die niet redelijk serieus met fotograferen bezig is, heeft geen flauw idee wat RAW bestanden zijn en kan ze waarschijnlijk niet eens openen zonder de codec te downloaden...quote:Op donderdag 8 november 2012 21:22 schreef Stefan het volgende:
Raw bestanden zou ik wel van de hand doen als men betaalt
net zoals alle creatieve vakken is slechts 5% er echt goed in.quote:Op donderdag 8 november 2012 21:32 schreef trigt013 het volgende:
Sommige mensen willen niet snappen dat:
A. Het een vak is.
B. Tevens je inkomen.
Ja en?quote:Op vrijdag 9 november 2012 00:54 schreef Maanvis het volgende:
[..]
net zoals alle creatieve vakken is slechts 5% er echt goed in.
maar 5% verstaat het vak en kan er een fatsoenlijk inkomen mee verdienen. Omdat 95% dus hobby bob is en het vak niet verstaat krijg je die 'noob' behandeling ook als je tot die 5% behoort, tenzij je echt iets hebt om aan te tonen dat je geen noob bent, zoals een eigen studio, portfolio website, referenties etcquote:Op vrijdag 9 november 2012 00:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja en?
Als jij niet tot die 5% behoort dan ben je gelijk vogelvrij als iemand je inhuurt?
Nee, je stelt dat slechts 5% er echt goed is in, maar dat percentage zal voor de meeste beroepsgroepen gelden, ook de jouwe, maar jij gaat ook niet vanaf morgen gratis voor je baas werken omdat je niet tot het 95ste percentiel in jouw beroepsgroep hoort.quote:Op vrijdag 9 november 2012 01:00 schreef Maanvis het volgende:
[..]
maar 5% verstaat het vak en kan er een fatsoenlijk inkomen mee verdienen. Omdat 95% dus hobby bob is en het vak niet verstaat krijg je die 'noob' behandeling ook als je tot die 5% behoort, tenzij je echt iets hebt om aan te tonen dat je geen noob bent, zoals een eigen studio, portfolio website, referenties etc.
ik ben developer, daa rlopen idd veel hobby bobs nog rond, maar als je kleding koopt gaat 95% gewoon naar een kledingzaak en niet naar een hobby bob die kleren voor jou maakt. Toch laten mensen vaak trouwfoto's, gezinsfoto's, foto's voor nieuwssites etc maken door mensen die er gewoon een 'desk job' naast hebben.quote:Op vrijdag 9 november 2012 01:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, je stelt dat slechts 5% er echt goed is in, maar dat percentage zal voor de meeste beroepsgroepen gelden, ook de jouwe, maar jij gaat ook niet vanaf morgen gratis voor je baas werken omdat je niet tot het 95ste percentiel in jouw beroepsgroep hoort.
Maar wat heeft dat te maken met de post die je quotte?quote:Op vrijdag 9 november 2012 01:09 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik ben developer, daa rlopen idd veel hobby bobs nog rond, maar als je kleding koopt gaat 95% gewoon naar een kledingzaak en niet naar een hobby bob die kleren voor jou maakt. Toch laten mensen vaak trouwfoto's, gezinsfoto's, foto's voor nieuwssites etc maken door mensen die er gewoon een 'desk job' naast hebben.
De reden dat mensen zulke onzindingen vragen en zeggen, en eigenlijk het vak fotograaf niet serieus nemen, is omdat er voor elke vakman 19 hobby bobs zijn die pretenderen ook fotograaf te zijn.quote:Op vrijdag 9 november 2012 08:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar wat heeft dat te maken met de post die je quotte?
Dat was een post die stelde dat het je vak is en dat het je inkomen is.
Dan gaat het dus niet om een hobby.
heel herkenbaar jaquote:Op donderdag 8 november 2012 21:53 schreef Mascleta het volgende:
43. kun je een foto van mij maken ( gaan ze voor je camera staan terwijl je een 70-200 er op hebt zitten)
Jij vraagt je 'goede vriendin' om geld voor foto's?quote:Op donderdag 8 november 2012 21:57 schreef Mirjam het volgende:
Voor een goeie vriendin fotograferen, die om het ruwe materiaal vraagt. Vrvolgens NOOIT meer wat horen, en nooit wat voor de shoot krijgen![]()
Dat doe je ook maar 1 keer
"met deze lens kun je niet zoomen (macrolens)"quote:Op vrijdag 9 november 2012 11:39 schreef Doodkapje het volgende:
"Heeft die maar drie keer zoom? Nog niet eens? Dat is wel een hele slechte lens (over een 70-200mm 2.8). Mijn powershot heeft meer dan 30x zoom!"
![]()
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |