Ik bedoelde mensen die dat zeggen omdat ik een grote camera heb. Hebben nog nooit een foto van mij gezien. Even voor de beeldvorming, ik ben 18 en dol op foto's maken,maar ik ben geen fotografe.quote:Op donderdag 15 november 2012 15:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Is iemand die zegt dat je mooie foto's maakt irritant? Dat snap ik ff niet.
Idd, pretentieus volkje is het.quote:Op donderdag 15 november 2012 14:45 schreef tjoptjop het volgende:
Als ik de reacties zo mag geloven is de gemiddelde fotograaf toch een vrij verzuurd persoon
Ah op die fiets, dat is wel raar..quote:Op donderdag 15 november 2012 15:54 schreef arachide. het volgende:
[..]
Ik bedoelde mensen die dat zeggen omdat ik een grote camera heb. Hebben nog nooit een foto van mij gezien. Even voor de beeldvorming, ik ben 18 en dol op foto's maken,maar ik ben geen fotografe.
Jawel want iedereen kan een foto maken maar of dat een goede foto is is een tweedequote:Op donderdag 15 november 2012 15:09 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Iedereen die achter de computer beats in elkaar draait kan zichzelf met Mozart vergelijken naar degenen toe die nog maar net komen kijken, maar daarmee is de vergelijking nog niet helemaal zuiver.
Dat ben ik wel met je eens hoor, maar het doen alsof je gezegend met een godstalent moet zijn om uberhaupt een redelijke foto te maken is echt bloedirritant tegenwoordig. Het is zo'n ontplofte "hobby" de laatste tijd. je ziet zoveel van die overtrokken types met een dikke camera lopen die interessant lopen te doen.quote:Op donderdag 15 november 2012 16:38 schreef Stefan het volgende:
[..]
Jawel want iedereen kan een foto maken maar of dat een goede foto is is een tweede
Maar mensen boeit het tegenwoordig niet als de foto niet perfect is. Als ze maar een kiekje hebben, de standaard gaat omlaag. Kijk maar naar een doorsnee facebook foto o.i.d. Mensen willen ook nergens meer voor betalen. Ik had na een van de festivals deze zomer een vraag om een grootformaat foto van een van de bezoekers. Dus ik terug gemaild dat/of ik goed begreep dat ze graag een groot afgedrukte foto willen hebben en sindsdien niets meer gehoord. Het moet allemaal gratis en iedereen kan zelf goed afdrukken.quote:Op donderdag 15 november 2012 16:12 schreef Doodkapje het volgende:
Fotograaf is geen beschermde titel, dus iedereen kan zich fotograaf noemen. Het kaf van koren scheiden gebeurt steeds vaker op basis van portfolio. Een vriend van mij zit in de reclamewereld als creative director en stuurt fotografen aan. Ook hij zegt steeds minder te kijken naar diploma.
Het is ook een moeilijke tijd voor fotografen en snap dat het frustrerend moet zijn als je na een dure opleiding opdrachten misloopt, omdat de schoolvriend van de buurman van het neefje van de baas het voor de helft doet.
Sprak met een beroepsfotograaf die in onderhandeling was met een autogarageketen, waar hij een heel jaar zoet mee kon zijn voor een halve ton. Uiteindelijk werd het op het laatste moment afgeketst omdat de vader van één van de garagehouders het ook wel even voor minder wilde doen. Wie moet je dan de schuld geven?
OT: Wat je als fotograaf ook niet wil horen op een bruiloft is: In welke camera moet ik kijken?
Je had toch ook gewoon voor 5,- een hoge resolutie foto door kunnen sturen? had je tenminste wat verdiendquote:Op donderdag 15 november 2012 17:02 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar mensen boeit het tegenwoordig niet als de foto niet perfect is. Als ze maar een kiekje hebben, de standaard gaat omlaag. Kijk maar naar een doorsnee facebook foto o.i.d. Mensen willen ook nergens meer voor betalen. Ik had na een van de festivals deze zomer een vraag om een grootformaat foto van een van de bezoekers. Dus ik terug gemaild dat/of ik goed begreep dat ze graag een groot afgedrukte foto willen hebben en sindsdien niets meer gehoord. Het moet allemaal gratis en iedereen kan zelf goed afdrukken.
En dan komen ze de volgende keer weer voor 5 euro. Nee, zo werkt het niet. Zelfde geldt voor vage kennissen enzo, niet gratis werken, want ze bevelen je wel aan hoor, maar niet op de manier die jij wilt: "Je moet Pizza_boom even vragen, die doet het wel gratis." En je wilt graag dat ze zeggen: "Je moet Pizza_boom even vragen, die zet goede series neer."quote:Op donderdag 15 november 2012 17:04 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je had toch ook gewoon voor 5,- een hoge resolutie foto door kunnen sturen? had je tenminste wat verdiend
Als je rond gaat foto's maken van festivalgangers die geposeerd op de foto gaan dan ben je ook gewoon een kiekjesmaker in mijn ogen, daar is weinig artistieks aan. 'goede series' misschien voor partyflock jaquote:Op donderdag 15 november 2012 17:06 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En dan komen ze de volgende keer weer voor 5 euro. Nee, zo werkt het niet. Zelfde geldt voor vage kennissen enzo, niet gratis werken, want ze bevelen je wel aan hoor, maar niet op de manier die jij wilt: "Je moet Pizza_boom even vragen, die doet het wel gratis." En je wilt graag dat ze zeggen: "Je moet Pizza_boom even vragen, die zet goede series neer."
dat je denkt 'wow alles klopt aan deze foto' ipv 'jej dat is een vettuh fotow van me vrienduh'quote:Op donderdag 15 november 2012 17:13 schreef Stefan het volgende:
Het gaat om de compositie, het idee, etc, perfecte techniek is leuk maar voor mij minder belangrijk
Of als je een video aan het maken bent mensen die vragen: "Ben je aan het filmen?"quote:Op donderdag 15 november 2012 16:14 schreef denaamishenk het volgende:
Mensen die awkward in de camera kijkenvooral in videos
The horror, dat ze überhaupt tegen je praten. Houd je snavelquote:Op donderdag 15 november 2012 17:29 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Of als je een video aan het maken bent mensen die vragen: "Ben je aan het filmen?"
oneigenlijk argument, tenzij jij het alleenrecht gekocht hebt om op dat moment die foto te maken.quote:Op donderdag 15 november 2012 11:49 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Nee, maar het is storend als je tegen je deadline aan zit en net die foto aan het maken bent
Serie staat hier op Fok en is een impressie van het festival. Tsja, twee mensen die in het zonnetje innig staan te zoenen op een van de festivaldagen hoort ook bij deze impressie, net als kinderen die watergevechten houden, mensen die in de modder gaan liggen en tenten die geplaatst worden/afgebroken worden. Juist dat geeft de charmes aan een meerdaags festival. En ja, artiesten genoeg, maar daar draait het lang niet allemaal om. Het gaat om het totaalbeeld.quote:Op donderdag 15 november 2012 17:10 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als je rond gaat foto's maken van festivalgangers die geposeerd op de foto gaan dan ben je ook gewoon een kiekjesmaker in mijn ogen, daar is weinig artistieks aan. 'goede series' misschien voor partyflock ja
Okay, hoeveel betaalt FOK! je voor die serie?quote:Op donderdag 15 november 2012 18:59 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Serie staat hier op Fok en is een impressie van het festival. Tsja, twee mensen die in het zonnetje innig staan te zoenen op een van de festivaldagen hoort ook bij deze impressie, net als kinderen die watergevechten houden, mensen die in de modder gaan liggen en tenten die geplaatst worden/afgebroken worden. Juist dat geeft de charmes aan een meerdaags festival. En ja, artiesten genoeg, maar daar draait het lang niet allemaal om. Het gaat om het totaalbeeld.
Wil je dat echt weten?quote:Op donderdag 15 november 2012 19:11 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Okay, hoeveel betaalt FOK! je voor die serie?
Niets?quote:
Meeste sites hèquote:Op donderdag 15 november 2012 19:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Niets?
Dus je opmerking was eigenlijk een stille hint naar FOK!
i c what you did there
Dat ben ik wel met je eens, als het een belangrijk evenement is waar je accreditatie voor hebt moet de organisatie zorgen dat je in alle rust een foto kan maken en is het niet de schuld van omstandersquote:Op donderdag 15 november 2012 18:58 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
oneigenlijk argument, tenzij jij het alleenrecht gekocht hebt om op dat moment die foto te maken.
Oftewel: Geen b-pop Haarlem (allemaal vips in het fotografendeel die gaan staan klappen en springen en zwaaien...quote:Op donderdag 15 november 2012 20:42 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dat ben ik wel met je eens, als het een belangrijk evenement is waar je accreditatie voor hebt moet de organisatie zorgen dat je in alle rust een foto kan maken en is het niet de schuld van omstanders
eigenlijk alleen die.. alsnog irritant, daar niet vanquote:Op donderdag 8 november 2012 21:15 schreef Stefan het volgende:
http://www.photofacts.nl/(...)UJuS8KmtGoI.facebook
Wat een grote camera, die maakt vast mooie foto's!
Dat kun je toch wel even Photoshoppen?
Wil je op mijn -belangrijk evenement invoegen- komen? Neem je dan je camera mee?
Waarom is de achtergrond zo onscherp?
Kun je de foto omzetten in zwart-wit met een accent in kleur?
Ik laat ze wel afdrukken bij het Kruidvat
Jij hebt lekker makkelijk werk; een beetje de hele dag op die knop drukken.
Kun je me de RAW bestanden sturen, ik bewerk ze zelf wel.
Kun je jouw watermerk van de foto's op Facebook halen? Mijn moeder wil ze graag printen.
Je fotografeert toch digitaal, dan kosten die foto's toch niks?
Ik wil ook alle andere (minder geslaagde) foto's hebben die je genomen hebt.
Als ik ook zo'n dure camera had kon ik ook zulke foto's nemen.
We hebben geen budget, maar het is mooi voor je portfolio.
Jij hebt verstand van camera's. Wat voor een camera moet ik kopen als ik goede foto's wil maken?
Ik hou niet op foto's
Hoeveel keer zoom is dat?
Hebbie wat te compenseren...?
De jouwe is groter dan die van hij-daar
Kun je aan de kant gaan zodat ik deze foto ook kan nemen?
Als je dit gratis fotografeert beveel ik je aan bij al mijn vrienden.
Mijn neefje doet het voor niks.
Die van mij heeft meer megapixels!
... [stilte].. Wat vind je er zélf van?
Mooie foto's gemaakt?
Oh ja, zo'n foto heb ik ook een keer gemaakt.
iPhones zijn prima geschikt om foto's te maken van mensen met anorexia. Heel smal.quote:Op donderdag 8 november 2012 21:50 schreef Stefan het volgende:
39: de iphone 4s maakt ook mooie HD video's/foto's
precies, iedereen kan beats maken op een computer maar of het goed is.. is een tweede. Rembrandt erbij halen vind ik een beetje borstklopperij. Het talent wat hij had zit bij een fotograaf niet in z'n vingers en z'n hoofd maar voornamelijk in z'n hoofd en daarom zijn schilderen en fotograferen verschillende werelden. Hem erbij halen is jezelf op een hoog voetstuk zetten. Bescheidenheid past ook bij een goede fotograaf.quote:Op donderdag 15 november 2012 16:38 schreef Stefan het volgende:
[..]
Jawel want iedereen kan een foto maken maar of dat een goede foto is is een tweede
7d (en volgens mij ook 40d/50d) hebben deze modus al lang, dus is niet echt iets vernieuwends wat alleen de 5d3 heeftquote:
Dat zegt ook niemand, Pipoquote:Op vrijdag 16 november 2012 16:52 schreef Susteren het volgende:
[..]
7d (en volgens mij ook 40d/50d) hebben deze modus al lang, dus is niet echt iets vernieuwends wat alleen de 5d3 heeft
Bokeh vs geen bokeh..quote:Op vrijdag 16 november 2012 10:45 schreef Stefan het volgende:
Iemand heeft me na het zien van de 5D wel eens dit filmpje opgestuurd
En nu nog een vergelijking met de lichtgevoeligheid.quote:Op vrijdag 16 november 2012 17:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Bokeh vs geen bokeh..
iphone 4 loses round 1 to infinity.
Was dat zo erg?quote:Op donderdag 15 november 2012 22:17 schreef Pizza_Boom het volgende:
Oftewel: Geen b-pop Haarlem (allemaal vips in het fotografendeel die gaan staan klappen en springen en zwaaien...![]()
![]()
Stond helemaal vol voor het hoofdpodium... Echt heel irritant dat je als fotograaf eerst door een rij mensen moet die staan te wachten om een meter voor het podium te mogen gaan staan terwijl jij wel mag doorlopen.quote:
Dat schijn je met externe lenzen wel te kunnen oplossen. Wat het buiten de discussie pro / niet pro interessant maakt is dat je kunt zien tot hoever de telefoons tegenwoordig kunnen gaan. Het komt wel met zo'n vaart dichtbij dat er mogelijk ooit eens een punt is dat ze echt bij elkaar komen.quote:Op vrijdag 16 november 2012 17:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Bokeh vs geen bokeh..
iphone 4 loses round 1 to infinity.
Mwah vind ik altijd beetje een dooddoener.quote:Op vrijdag 16 november 2012 22:14 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat schijn je met externe lenzen wel te kunnen oplossen. Wat het buiten de discussie pro / niet pro interessant maakt is dat je kunt zien tot hoever de telefoons tegenwoordig kunnen gaan. Het komt wel met zo'n vaart dichtbij dat er mogelijk ooit eens een punt is dat ze echt bij elkaar komen.
Wat het voor mij laat zien is dat je als pro met een iPhone redelijk ver kunt komen. Voor mij is een pro iemand die zelfs met minder goed materiaal nog iets fatsoenlijks kan neerzetten zoals hier in dit filmpje blijkt. De Hamilton die het maximale uit een kart perst. Geef een pro een iPhone en een beginner een professionele camera en het iPhone filmpje zou beter moeten zijn. Het vergt wat voorbereiding maar 't laat wel mooi zien dat je niet perse het beste nodig hebt om iets fatsoenlijks te produceren want fatsoenlijk is het zeker.
Nog leuker als je er een prime op hebt zittenquote:Op vrijdag 9 november 2012 11:39 schreef Doodkapje het volgende:
"Heeft die maar drie keer zoom? Nog niet eens? Dat is wel een hele slechte lens (over een 70-200mm 2.8). Mijn powershot heeft meer dan 30x zoom!"
![]()
[ afbeelding ]
Hamilton in een kart tegen Hamilton in een F1? ...quote:Op vrijdag 16 november 2012 22:14 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat schijn je met externe lenzen wel te kunnen oplossen. Wat het buiten de discussie pro / niet pro interessant maakt is dat je kunt zien tot hoever de telefoons tegenwoordig kunnen gaan. Het komt wel met zo'n vaart dichtbij dat er mogelijk ooit eens een punt is dat ze echt bij elkaar komen.
Wat het voor mij laat zien is dat je als pro met een iPhone redelijk ver kunt komen. Voor mij is een pro iemand die zelfs met minder goed materiaal nog iets fatsoenlijks kan neerzetten zoals hier in dit filmpje blijkt. De Hamilton die het maximale uit een kart perst. Geef een pro een iPhone en een beginner een professionele camera en het iPhone filmpje zou beter moeten zijn. Het vergt wat voorbereiding maar 't laat wel mooi zien dat je niet perse het beste nodig hebt om iets fatsoenlijks te produceren want fatsoenlijk is het zeker.
Hoezo geen zoom?quote:Op vrijdag 16 november 2012 22:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nog leuker als je er een prime op hebt zitten
Ik ben heel dwars, dan richt ik de camera op iets andersquote:Op vrijdag 16 november 2012 22:32 schreef Schanulleke het volgende:
Wat ik zelf altijd erg irritant vind: als mensen in mijn gezelschap me gaan aanwijzen waar ik foto's van moet maken. En dan vooral in de gebiedende wijs praten. 'Maak hier een foto van.' of 'Hier moet je een foto van maken. Kom dan!' Aaaargh!
Ja natuurlijk maar dat is niet helemaal hetgeen wat ik bedoel. Het was geen advies om voor een iPhone te gaan.quote:Op vrijdag 16 november 2012 22:19 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Mwah vind ik altijd beetje een dooddoener.
Het klopt dat de toplui mooie kiekjes kunnen maken, maar die hebben dan ook jaren aan ervaring met het duurdere spul.
Dan heb je niet persé het duurdere nog nodig om iets interessants te kieken op de gevoelige (digitale) plaat.
Anyway ja ook ik vind dat bijv. iphones best een eind komen met redelijke fotos en videos te maken.
Persoonlijk als ik moet kiezen kies ik toch echt voor een dslr.
Hoezo begrijp je geen ironie?quote:Op vrijdag 16 november 2012 22:31 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Niet in de zin dat je even wat dichterbij haalt zonder je lens om te wisselen
Faal van mijn kantquote:Op vrijdag 16 november 2012 22:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoezo begrijp je geen ironie?
Verkeerde planning van uw kant, is nog geen aanpassing van mijn kant.quote:Op donderdag 15 november 2012 11:49 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Nee, maar het is storend als je tegen je deadline aan zit en net die foto aan het maken bent
Kardinaal? Sinds wanneer is dat een echt beroep dan? Iedereen kan hypocriet glunderenquote:Op donderdag 15 november 2012 11:36 schreef De_Kardinaal het volgende:
Fotograaf? Sinds wanneer is dat nog een echt beroep dan? Elke kluns kan op een knopje duwen, niet elke kluns kan de Nachtwacht schilderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |