http://www.nu.nl/buitenla(...)obelprijs-vrede.htmlquote:AMSTERDAM - De Nobelprijs voor de Vrede wordt dit jaar toegekend aan de Europese Unie.
Dat heeft voorzitter Thorbjørn Jagland van het Nobelprijscomité vrijdag in de Noorse hoofdstad Oslo bekendgemaakt.
Het comité is tot zijn beslissing gekomen wegens het optreden van de EU in deze tijden van economische crisis. Ze heeft leiderschap getoond en heeft de zaak bij elkaar gehouden.
De Europese Unie behoorde vooraf tot de favorieten. De secretaris van het Noorse Nobelcomité dat verantwoordelijk is voor de vredesprijs, Geir Lundestad, pleitte een paar jaar geleden er al voor dat de EU de prijs zou krijgen.
"Door de EU hebben we niet alleen de Frans-Duitse verzoening, de EU heeft geholpen de democratie in Zuid-Europa te consolideren en heeft eraan bijgedragen dat landen in het centrale deel van Oost-Europa nauw samenwerken met de rest van Europa", zei hij toen.
1,1 miljoen euro
Aan de Nobelprijs voor de Vrede is een bedrag van circa 1,1 miljoen euro verbonden.
Vorig jaar ging de prijs naar de Liberiaanse presidente Ellen Johnson Sirleaf, de Liberiaanse activiste Leymah Gbowee en Tawakkul Karman uit Jemen.
Waarom lukt het landen als Singapore dan wel om zonder zo`n enorm blok wel economische vooruitgang te boeken?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:28 schreef remlof het volgende:
[..]
Je zegt het precies goed, een enorm verdeeld blok zal niets in de melk te brokkelen hebben op het wereldtoneel. Daarom juist moet de EU zo snel mogelijk een politieke unie vormen, met een gemeenschappelijk buitenlandbeleid en een een gemeenschappelijk leger.
Dat ben ik met je eens maar ik denk dat Europa zo hopeloos verdeeld is dat dit een utopie is.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:28 schreef remlof het volgende:
[..]
Je zegt het precies goed, een enorm verdeeld blok zal niets in de melk te brokkelen hebben op het wereldtoneel. Daarom juist moet de EU zo snel mogelijk een politieke unie vormen, met een gemeenschappelijk buitenlandbeleid en een een gemeenschappelijk leger.
Domme vergelijking, klopt niet? Que?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor een domme vergelijking?![]()
En het klopt ook nog niet.
Omdat zij het geld wat ze extra hebben sparen terwijl wij dat in een bodemloze put storten wat de EU is.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:31 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Waarom lukt het landen als Singapore dan wel om zonder zo`n enorm blok wel economische vooruitgang te boeken?
Wilders zei dat de verkiezingen van 12 september een referendum over de EU waren. Gezien zijn verlies concludeer ik dat de grote meerderheid van de Nederlanders hetzij de EU wel prima vindt of het niet echt interesseert.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:35 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Domme vergelijking, klopt niet? Que?Ik vergelijk het nergens mee, ik draag ze enkel aan omwille van het feit dat op meerdere momenten er in Europa sprake was van centralisatie wat gewoon niet lang stand wist te houden. En keer op keer werd het weer geprobeerd. Nu in de vorm van de EU. En jij durft, uit een uitslag van Tweede Kamerverkiezingen lezen dat dus de Nederlandse burger pro EU is. Wie zegt dat ze niet en masse VVD gestemd hebben om te voorkomen dat PvdA de grootste zou worden en andersom? De uitslag zegt 0,0 over hoe de Nederlandse burger tegen de EU aan kijkt. Dat deed het referendum in 2005 wèl. Maarja, die schoof Balkenende zo op zij en een tweede referendum was niet nodig want ja, het volk is toch maar onwetend dus niet het raadplegen waard.
Of het overgrote deel van de Nederlanders word voorgelogen of er worden dingen niet verteld. Nergens is verteld dat ze toewerken naar een superstaat en als men de vraag zo stelt dan zal je wel andere keuzes zien in tijdens verkiezingen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Wilders zei dat de verkiezingen van 12 september een referendum over de EU waren. Gezien zijn verlies concludeer ik dat de grote meerderheid van de Nederlanders hetzij de EU wel prima vindt of het niet echt interesseert.
Zij liggen aan een van de belangrijkste internationale scheepvaartroutes, om maar eens wat te noemen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:31 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Waarom lukt het landen als Singapore dan wel om zonder zo`n enorm blok wel economische vooruitgang te boeken?
Dat word dan een totalitaire dictatuur gezien het zonder een gemeenschappelijke cultuur en zonder de goedkeuring van elk land's hopelijk toch enigzins autonome bevolking.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:28 schreef remlof het volgende:
[..]
De vrijheid die wij in Europa hebben is vele malen groter dan die in Singapore. Ons grondgebied en bevolking trouwens ook, je hebt het over een ministaatjequote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:31 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Zo`n positie zou ik al een enorme verbetering vinden dan de vermeende invloed die wij nu denken te hebben.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Zij liggen aan een van de belangrijkste internationale scheepvaartroutes, om maar eens wat te noemen.
De haven van Rotterdam is natuurlijk ook belangrijk, maar wel veel meer afhankelijk van het Europese achterland. Als we uit de EU stappen zullen we het dus net als Zwitserland moeten doen: wel meedoen aan Schengen, bilaterale verdragen met de EU afsluiten om toch aan de interne markt mee te doen. Zo'n verdrag als Zwitserland heeft, bevat een 'guillotine-clausule' die zegt dat je bijv. bij een verdragswijziging moet instemmen of anders eruit ligt. Het komt er dus op neer dat je theoretisch alle soevereiniteit behoudt, maar in de praktijk alle bemoeizucht uit Brussel alsnog moet aanvaarden maar dan zonder er zelf een stem te hebben.
Wilders heeft dat allemaal als een grijsgedraaide langspeelplaat verkondigd hoor.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:41 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Of het overgrote deel van de Nederlanders word voorgelogen of er worden dingen niet verteld. Nergens is verteld dat ze toewerken naar een superstaat en als men de vraag zo stelt dan zal je wel andere keuzes zien in tijdens verkiezingen.
Er is nauwelijks een cultuurverschil binnen Europa, ik voelde me prima thuis in Italië, daar gelden dezelfde normen en waarden als hier in Nederland.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:44 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dat word dan een totalitaire dictatuur gezien het zonder een gemeenschappelijke cultuur en zonder de goedkeuring van elk land's hopelijk toch enigzins autonome bevolking.
Is dat 'leger' toch ergens goed voor ( de eigen burgers in 'het gareel houden he) gezien oorlogje voeren met andere landen enkel begint bij moedwillige politieke destabilisatie, oh wacht vandaar die 'unie'. *kuch*
De vraag is wie neemt Wilders nou eigenlijk serieus? Die one-liners beginnen na een aantal jaren toch een beetje te vervelen en dat weglopen uit het catshuis heeft hem ook geen goed gedaan (dankzij de media). Het is jammer dat het notabene Wilders moest zijn die begon over het stoppen met de EU. Dat werd helaas even serieus genomen als de opmerking dat Turkije Istanbul terug zou moeten geven aan Griekenland.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Wilders heeft dat allemaal als een grijsgedraaide langspeelplaat verkondigd hoor.
Onzin van de bovenste plank, ik woon vlak bij de grens en het verschil tussen Vlamingen en Nederlanders is al enorm laat staan tussen Nederlanders en Italianen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Er is nauwelijks een cultuurverschil binnen Europa, ik voelde me prima thuis in Italië, daar gelden dezelfde normen en waarden als hier in Nederland.
Ok, het is wat corrupter, maar dat is dan ook het enige.
Ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat NLers na ruim 3 jaar ineens helemaal om zijn, vooral als je kijkt naar het strooien van miljarden belastinggeld.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Wilders heeft dat allemaal als een grijsgedraaide langspeelplaat verkondigd hoor.
Dus omdat een kamerlid die houdt van roeptoeteren de Tweede Kamerverkiezingen bombardeert tot referendum over de EU, trek jij daar dus je conclusies uit diezelfde uitslag van die verkiezingen? Beetje naïef, want NL kent geen bindend referendum en slechts een raadplegend referendum. Misschien vond de meerderheid van NL wel dat het eens afgelopen moet zijn met om de twee jaar naar de stembus te moeten en dat het eens tijd is voor een meerderheidskabinet die sinds Paars I de rit gewoon zal uitzitten? En stemde men daarom en masse VVD/PvdA waarbij ze elk hun partijstandpunt omtrent Europa dus niet leidend vonden?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Wilders zei dat de verkiezingen van 12 september een referendum over de EU waren. Gezien zijn verlies concludeer ik dat de grote meerderheid van de Nederlanders hetzij de EU wel prima vindt of het niet echt interesseert.
Nee hoor. Je forceert gewoon een crisis en dwingt de lidstaten en de bewoners in een dictatuur.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:34 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens maar ik denk dat Europa zo hopeloos verdeeld is dat dit een utopie is.
Ga eens over de grens wonen en werken en dan op een afstand dat je niet elk weekend terug naar Nederland kan, dat je jezelf dus moet redden.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:48 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Onzin van de bovenste plank, ik woon vlak bij de grens en het verschil tussen Vlamingen en Nederlanders is al enorm laat staan tussen Nederlanders en Italianen.
dat jij je 'thuis voelt' (op een terras) in italie wil niet zeggen dat hun zich thuis voelen in een gelijke cultuur, en die culturen zijn er en die zijn verschillend als je wat verder zou kijken dan je neus lang is, in portugal bijv. zegt iedereen elkaar in bepaalde streken standaard welgemeend gedag, dan kom je terug in nederland en zie je tegenwoordig overal mensen naar de grond kijken, of verschrikt als je ze aanspreekt, en dat is typisch (de nieuwe) europese cultuur. Overigens vind ik bijv die vele (oude) cultuurverschillen juist ook waardevol voor de wereld zelf, het maakt het een schilderij met vele kleuren, leg daar een grijze drab overheen en je hebt je europa.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Er is nauwelijks een cultuurverschil binnen Europa, ik voelde me prima thuis in Italië, daar gelden dezelfde normen en waarden als hier in Nederland.
Alsof jij met je pleegvakanties in Italie er ineens wat vanaf weet.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:53 schreef remlof het volgende:
[..]
Ga eens over de grens wonen en werken en dan op een afstand dat je niet elk weekend terug naar Nederland kan, dat je jezelf dus moet redden.
Ik heb niet alleen op een terras gezeten in Italië, ik heb er vierenhalf jaar gewoond en gewerkt. En ik ben tot de conclusie gekomen dat de cultuur daar nauwelijks van die in Nederland verschilt. Europa is veel uniformer in het dagelijks leven dan veel mensen denken.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:53 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
dat jij je 'thuis voelt' (op een terras) in italie wil niet zeggen dat hun zich thuis voelen in een gelijke cultuur, en die culturen zijn er en die zijn verschillend als je wat verder zou kijken dan je neus lang is, in portugal bijv. zegt iedereen elkaar in bepaalde streken standaard welgemeend gedag, dan kom je terug in nederland en zie je tegenwoordig overal mensen naar de grond kijken, of verschrikt als je ze aanspreekt, en dat is typisch (de nieuwe) europese cultuur. Overigens vind ik bijv die vele (oude) cultuurverschillen juist ook waardevol voor de wereld zelf, het maakt het een schilderij met vele kleuren, leg daar een grijze drab overheen en je hebt je europa.
Telt 6 maanden Frankrijk ook mee?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:53 schreef remlof het volgende:
[..]
Ga eens over de grens wonen en werken en dan op een afstand dat je niet elk weekend terug naar Nederland kan, dat je jezelf dus moet redden.
Dat kan je echt niet menen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:00 schreef remlof het volgende:
[..]
Europa is veel uniformer in het dagelijks leven dan veel mensen denken.
Jouw kennende zal die conclusie wel diep uit een pan pasta komen. Met bier.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:00 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik heb niet alleen op een terras gezeten in Italië, ik heb er vierenhalf jaar gewoond en gewerkt. En ik ben tot de conclusie gekomen dat de cultuur daar nauwelijks van die in Nederland verschilt. Europa is veel uniformer in het dagelijks leven dan veel mensen denken.
Nee dat zijn extremisten en die heb je overal, ook onder Nederlanders zoals jij wel eens doet blijken.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:04 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Jouw kennende zal die conclusie wel diep uit een pan pasta komen. Met bier.
Laten we eerlijk wezen, dit zegt niks. Zo zijn er die moslims in Nederland als terroristen zien met hun jarenlange ervaring. Of hebben die toch ineens een punt?
Jammerlijke poging.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:06 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee dat zijn extremisten en die heb je overal, ook onder Nederlanders zoals jij wel eens doet blijken.
Wil je een standbeeld ofzo?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:08 schreef remlof het volgende:
[..]
Ga maar eens een een paar jaar in een ander EU-land wonen en werken, dan kan je pas oordelen.
Maar ook zonder extremisten zijn de cultuur verschillen tussen noord en zuidelijk Europa onoverbrugbaar.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:06 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee dat zijn extremisten en die heb je overal, ook onder Nederlanders zoals jij wel eens doet blijken.
Ik ben buiten Europa geboren en heb via met werk met enorm veel culturen gewerkt. Dus kan daar denk ik best over oordelen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:08 schreef remlof het volgende:
[..]
Ga maar eens een een paar jaar in een ander EU-land wonen en werken, dan kan je pas oordelen.
De verschillen zijn minimaal, de normen en waarden zijn hetzelfde en de geschiedenis ook, want die is voor alle Europeanen ook met elkaar verbonden, de huidige natiestaten bestaan gemiddeld immers pas één- a tweehonderd jaar.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:01 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Telt 6 maanden Frankrijk ook mee?
En ja het er waren wel degelijk cultuurverschillen en dat begint met het voedsel alleen al en de tijden van eten. En dan heb ik het nog niet eens over de werkethiek en de omgang met mensen in het algemeen. Er zijn gewoon cultuurverschillen en dat jij het toevallig erg goed kon vinden met die Italianen of mischien waren het wel een soort van wereldburgers dan wil dat nog niet zeggen dat de verschillen minimaal zijn.
Wij eten in Nederland haring zonder te bakken en in Italia draait hun maag waarschijnlijk om als ze er alleen al aan denken.
Dat was onder het Romeinse rijk inderdaad zo na de val daarvan niet meer.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:11 schreef remlof het volgende:
[..]
De verschillen zijn minimaal, de normen en waarden zijn hetzelfde en de geschiedenis ook, want die is voor alle Europeanen ook met elkaar verbonden
Maar kan je ook oordelen over de cultuurverschillen binnen Europa dan?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:11 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik ben buiten Europa geboren en heb via met werk met enorm veel culturen gewerkt. Dus kan daar denk ik best over oordelen.
Daarna werd het alleen maar erger. Cultuur heeft Europa na de Romeinse tijd niet meer verdeeld, daarna was het vooral geloof, politiek en vooral machtswellust van de individuele leiders.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:15 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat was onder het Romeinse rijk inderdaad zo na de val daarvan niet meer.
In elk geval is er wel wat veranderd hoe we tegen buitenlanders en anderen aan kijken dat merk ik zeker.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:15 schreef remlof het volgende:
[..]
Maar kan je ook oordelen over de cultuurverschillen binnen Europa dan?
mischien omdat de laatste periode alle europese landen onder het juk van de EU dezelfde problemen hebben gekregen en daar een even humeur bij.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:00 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik heb niet alleen op een terras gezeten in Italië, ik heb er vierenhalf jaar gewoond en gewerkt. En ik ben tot de conclusie gekomen dat de cultuur daar nauwelijks van die in Nederland verschilt. Europa is veel uniformer in het dagelijks leven dan veel mensen denken.
Klopt. Beter dan wie ook hier.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:11 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik ben buiten Europa geboren en heb via met werk met enorm veel culturen gewerkt. Dus kan daar denk ik best over oordelen.
De grootse fout ooit was derhalve ook dat Constantijn het christendom tot staatsgodsdienst maakte met intolerantie als gevolg. Maar dat valt buiten dit topic.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:18 schreef remlof het volgende:
[..]
Daarna werd het alleen maar erger. Cultuur heeft Europa na de Romeinse tijd niet meer verdeeld, daarna was het vooral geloof, politiek en vooral machtswellust van de individuele leiders.
Dat is vooral in Nederland. Toen ik hier in 2003 weer kwam wonen kende ik het land echt niet meer terug, alle tolerantie was weg.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:18 schreef Megumi het volgende:
[..]
In elk geval is er wel wat veranderd hoe we tegen buitenlanders en anderen aan kijken dat merk ik zeker.
Daar wil ik je dan best gelijk in geven. Want daar was ik slechts op doortocht. Maar ik merk los daarvan een toenemende iets in Europa tegen buitenlanders en anders denken. En ik maak me daar zorgen over.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:22 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is vooral in Nederland. Toen ik hier in 2003 weer kwam wonen kende ik het land echt niet meer terug, alle tolerantie was weg.
In Italië heb ik zo'n radicale ommezwaai niet waargenomen.
Ik heb van '96 t/m '02 in Milaan en Londen gewoond met een onderbreking van een klein jaar in '99 in Amsterdam.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:19 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
mischien omdat de laatste periode alle europese landen onder het juk van de EU dezelfde problemen hebben gekregen en daar een even humeur bij.
Klopt. Is overal wel het geval. Elk op eigen wijze, al dan niet beïnvloed door de mate van religie aldaar.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:26 schreef Megumi het volgende:
[..]
Daar wil ik je dan best gelijk in geven. Want daar was ik slechts op doortocht. Maar ik merk los daarvan een toenemende iets in Europa tegen buitenlanders en anders denken. En ik maak me daar zorgen over.
Ik maak me daar ook zorgen over. En het valt me op dat de mensen die xenofoob zijn ook vaak anti-EU zijn. Je ziet het ook aan sommige posters in dit topic.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:26 schreef Megumi het volgende:
[..]
Daar wil ik je dan best gelijk in geven. Want daar was ik slechts op doortocht. Maar ik merk los daarvan een toenemende iets in Europa tegen buitenlanders en anders denken. En ik maak me daar zorgen over.
Wat een zielige en opzichtige sneer naar mij weer.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:29 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik maak me daar ook zorgen over. En het valt me op dat de mensen die xenofoob zijn ook vaak anti-EU zijn. Je ziet het ook aan sommige posters in dit topic.
Als Nederlander heb je makkelijk praten omdat je uit een land komt dat bekend is met immigratie en andere culturen en gebruiken. Het aanpassen aan een ander land is daarom gemakkelijker dan als je uit een land komt wat amper echte immigratie kent zoals bijvoorbeeld Polen of Slowakije, laten we daarom niet te gemakkelijk om dergelijke landen heenlopen onder het mom van 'zoveel verschilt het allemaal niet'. Iets wat de EU allemaal wel doet en dat zint me niet.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:08 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik wil deze discussie niet winnen remlof.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:29 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik maak me daar ook zorgen over. En het valt me op dat de mensen die xenofoob zijn ook vaak anti-EU zijn. Je ziet het ook aan sommige posters in dit topic.
In de huidige omstandigheden twijfel ik daar dus aan.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:32 schreef karton2 het volgende:
[..]
Als Nederlander heb je makkelijk praten omdat je uit een land komt dat bekend is met immigratie en andere culturen en gebruiken.
Wat ie zegt over Assange ben ik het eens. De rest ook trouwens.quote:
Ik ook , gewoon zeggen waar het op staat . Assange had ik nog niet aan gedacht maar dat zou een mooie geweest zijn .quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:37 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Wat ie zegt over Assange ben ik het eens. De rest ook trouwens.
Hij was meer op op de persoon gericht dan op de doorsnee Nederlander.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:36 schreef Megumi het volgende:
[..]
In de huidige omstandigheden twijfel ik daar dus aan.
Gast, tussen Milaan waar jij een paar jaar hebt zitten zuipen en tussen andere expats hebt gewoond en bv Napels zitten al enorme verschillen!quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Je hebt het over Italië, waar Mussolini nog bon ton is, in de kamer zit, Lega Nord vele malen groter is dan de pvv en racisme geinstitutionaliseerd is! Wees eens een neger daar!quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:22 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is vooral in Nederland. Toen ik hier in 2003 weer kwam wonen kende ik het land echt niet meer terug, alle tolerantie was weg.
In Italië heb ik zo'n radicale ommezwaai niet waargenomen.
Man wat verkondig jij een onzin. Heb je uberhaupt enig idee wat het woord "cultuur" inhoudt?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Idd. We zijn het roerend eens.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 07:32 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Je hebt het over Italië, waar Mussolini nog bon ton is, in de kamer zit, Lega Nord vele malen groter is dan de pvv en racisme geinstitutionaliseerd is! Wees eens een neger daar!
Jij bent echt volledig buiten de realiteit gaan leven hé?
http://italie.blog.nl/hum(...)isme-dagelijkse-kostquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 08:35 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Idd. We zijn het roerend eens.
Je vindt dus dat Noord-Italië cultureel precies op één lijn met rechts Nederland zit?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 07:32 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Je hebt het over Italië, waar Mussolini nog bon ton is, in de kamer zit, Lega Nord vele malen groter is dan de pvv en racisme geinstitutionaliseerd is! Wees eens een neger daar!
Jij bent echt volledig buiten de realiteit gaan leven hé?
Italie is veel, veel erger.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 09:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Je vindt dus dat Noord-Italië cultureel precies op één lijn met rechts Nederland zit?
Ik ben één keer naar zo'n expatbijeenkomst van tandartsen met een hete aardappel in de keel daar geweest, vond ik niet echt voor herhaling vatbaarquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 07:24 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Gast, tussen Milaan waar jij een paar jaar hebt zitten zuipen en tussen andere expats hebt gewoond en bv Napels zitten al enorme verschillen!
Maar je wil toch ook niet ontkennen dat italië zwaar racistisch is? Veel, veel racistischer dan nl?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik ben één keer naar zo'n expatbijeenkomst van tandartsen met een hete aardappel in de keel daar geweest, vond ik niet echt voor herhaling vatbaar
Ik ging daar alleen maar om met Italianen. Maar je hebt wel gelijk dat de cultuurverschillen tussen Milaan en Napels waarschijnlijk groter zijn dan die tussen Milaan en Amsterdam.
Wat zijn die 'enorme' verschillen dan precies tussen Vlamingen en Nederlanders ?quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:48 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Onzin van de bovenste plank, ik woon vlak bij de grens en het verschil tussen Vlamingen en Nederlanders is al enorm laat staan tussen Nederlanders en Italianen.
Mentaliteit is een groot verschil en de manier hoe men omgaat met mensen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 18:03 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Wat zijn die 'enorme' verschillen dan precies tussen Vlamingen en Nederlanders ?
Vlamingen zijn wellicht wat formeler en correcter naar elkaar ja. Nederlanders vaak wat directer. Maar dat zijn toch geen enorme cultuurverschillen?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 18:44 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Mentaliteit is een groot verschil en de manier hoe men omgaat met mensen.
Niet voor niets hebben de Friezen een stille wens voor een onafhankelijke staat. Maar wat ik typte is natuurlijk maar een klein gedeelte, je moet het zelf meemaken om de cultuurverschillen echt te zien het valt een beetje moeilijk te beschrijven vanachter een toetsenbord maar er zijn duidelijke verschillen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 19:16 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Vlamingen zijn wellicht wat formeler en correcter naar elkaar ja. Nederlanders vaak wat directer. Maar dat zijn toch geen enorme cultuurverschillen?![]()
Als dat al enorme cultuurverschillen zijn hebben we die in Nederland ook. Iemand uit Friesland heeft over het algemeen totaal verschillende karaktereigenschappen en omgangsvormen dan iemand uit Amsterdam.
"The EU is a technocracy governed by machines joined with the banking establishment to suck wealth from all of the citizens."quote:
Ehm de eetcultuur bv. Een enorm verschil is dat in Vlaanderen op het werk enorme klassenverschillen zijn. Zo is de chef echt de chef en wordt er zelfs op verschillende data en frequentie uitbetaald.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 18:03 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Wat zijn die 'enorme' verschillen dan precies tussen Vlamingen en Nederlanders ?
Ik sta perplex. Na deze openbaring weet ik niet of ik ooit nog een fatsoenlijk gesprek kan hebben met een Vlaming, laat staan dat we met elkaar kunnen samenwerken. Deze cultuurverschillen zijn zo schokkend groot, hoe hebben we uberhaupt ooit kunnen samenwerken met dat soort mensen?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:20 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ehm de eetcultuur bv. Een enorm verschil is dat in Vlaanderen op het werk enorme klassenverschillen zijn. Zo is de chef echt de chef en wordt er zelfs op verschillende data en frequentie uitbetaald.
Alsof jij ooit de grens overkomtquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:28 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik sta perplex. Na deze openbaring weet ik niet of ik ooit nog een fatsoenlijk gesprek kan hebben met een Vlaming, laat staan dat we met elkaar kunnen samenwerken. Deze cultuurverschillen zijn zo schokkend groot, hoe hebben we uberhaupt ooit kunnen samenwerken met dat soort mensen?
Ja die prijs voor Obama was echt enorm terecht.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:27 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Tsja, kritiek op de beslissing wie de Nobelprijs krijgt is natuurlijk niet nieuw.
In 1935 bijvoorbeeld kreeg de Duitse pacifist Carl von Ossietzky de Nobelprijs. De toenmalige Duitse autoriteiten waren hier ook niet zo enthousiast over. De vraag blijft natuurlijk wie het historische gelijk heeft: De winnaar van de Nobelprijs of de lieden met de kritiek.
En dat is natuurlijk ook nu weer zo. De toekomst zal het leren.
Ik ben nog nooit mijn dorp uitgeweestquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:30 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Alsof jij ooit de grens overkomt
De prijs voor Nelson Mandela was terechtquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:31 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja die prijs voor Obama was echt enorm terecht.
En zo vindt iedereen weer wat anders in die bruisende cocktail van diverse nobelprijswinnaars.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De prijs voor Nelson Mandela was terecht
De prijs voor Suu Kyi was terecht
en dit jaar had ie naar dat meisje uit Pakistan moeten gaan, maar er zal wel om gevraagd zijn door de EU ratten
Ik kan me best voorstellen dat mensen deze toegekende prijs een aanfluiting vinden.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
En zo vindt iedereen weer wat anders in die bruisende cocktail van diverse nobelprijswinnaars.
Waarom zou je je zo druk maken wie en prijs krijgt.
Als je een prijs niet terecht vindt kun je toch je minachting uiten over de prijsuitreiker?
Jij ben toch niet zelf de prijsuitreiker en jij hoeft toch ook niet het prijzengeld te betalen?
Goh...wat een verrassingquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:12 schreef karton2 het volgende:
Niemand opgevallen trouwens dat de man die de nobelprijs aankondigde toevallig ook secretaris-generaal van de Raad van Europa is?
Wij van WC eend...luchtje zit eraan.
Het is gewoon propaganda.quote:
quote:
quote:Het Noorse Nobelcomité heeft het goed gezien, bij alle doemscenario's en scepticisme gaat het uitstekend met Europa.
Neelie Kroes had dit soort kritiek liever niet. Zei ze gisteren bij P&W.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is gewoon propaganda.
Het Nobelprijscommitee is een particulier initiatief en geen overkoepelend ambtelijk orgaan, waar we allemaal belastinggeld aan betalen. Als je het niet eens bent met hun beslissing negeer je ze gewoon. Dat andere mensen wel waarde hechten aan hun beslissing hoeft jouw "negeren" niet te beïnvloeden. Ik ben het ook wel eens niet eens met de jury van "de voice of holland".quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:08 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik kan me best voorstellen dat mensen deze toegekende prijs een aanfluiting vinden.
Het is gewoon een mindfuck zoals iemand hier gisteren al schreef om 'ons' allemaal te laten denken dat de EU het beste is voor Europa terwijl we momenteel op de rokende puinhopen van een aantal bijna failliete landen zitten en we allemaal mee kunnen bloeden.
En dan een prijs uitreiken, het is gewoon bizar
Nee, begrijp ik.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:30 schreef Specularium het volgende:
[..]
Neelie Kroes had dit soort kritiek liever niet. Zei ze gisteren bij P&W.
Tussen Nederland en Vlaanderen zijn die verschillen inderdaad vrij groot, groter in elk geval dan je misschien zou verwachten. Zeker in het bedrijfsleven schijnt men daar wel last van te hebben. Het 'bewijs' daarvoor doet soms wat anekdotisch aan, in andere gevallen gaat het om meetbare verschillen (de genoemde indices).quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:28 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik sta perplex. Na deze openbaring weet ik niet of ik ooit nog een fatsoenlijk gesprek kan hebben met een Vlaming, laat staan dat we met elkaar kunnen samenwerken. Deze cultuurverschillen zijn zo schokkend groot, hoe hebben we uberhaupt ooit kunnen samenwerken met dat soort mensen?
quote:Op basis van de onderzoeken naar cultuurverschillen tussen Nederland en Vlaanderen tot nu
toe, kunnen we concluderen dat er vrij grote verschillen zijn ten aanzien van
Onzekerheidsvermijding, Machtsafstand en Masculiniteit. De Vlamingen scoren daar steeds
hoger op dan de Nederlanders. Kortom, Nederlandstalig België schaart zich qua cultuur meer
bij Frankrijk dan bij Nederland.
(...)
De resultaten van sociaal-psychologische onderzoek van de afgelopen 20 jaar ondersteunen de
observaties over cultuurverschillen tussen Nederland en Vlaanderen. Op basis van onderzoek
dat Geert Hofstede deed, bleek dat: “In fact, no two countries in the (...) data with a common
border and a common language are so far culturally apart, according to the (...) indices, as
(Dutch) Belgium and the Netherlands” (Hofstede 1980:228).
(...)
In NRC Handelsblad van 14 juli 2001 stond een overzicht van de Nederlandse bedrijven die de afgelopen tien jaar hadden geprobeerd samen te werken met Belgische bedrijven. De conclusie was: ”Hollanders en Belgen praten veel met elkaar, maar echte fusies zijn er nauwelijks uit voortgekomen”. Het Belgische tijdschrift Marketing & Management gaf in juli 1998 een soortgelijk overzicht onder de titel “Belges et Néerlandais. L’eau et le feu”. Het probleem wordt door beide culturen ervaren en
beide proberen er wat aan te doen. Vlamingen organiseren cursussen Succesvol onderhandelen met Nederlanders. De juiste aanpak voor succes en profijt! In Nederlandse
zakentijdschriften staan tips Hoe om te gaan met Belgen.
(...)
Bron: M. Gerritsen, Cultuur als spelbreker. De communicatieve gevolgen van cultuurverschillen tussen Vlaanderen en Nederland
Dat is natuurlijk niet te vergelijken met de Nobelprijs Dat is een heel andere league, belangrijkste prijs die er bestaat.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Het Nobelprijscommitee is een particulier initiatief en geen overkoepelend ambtelijk orgaan, waar we allemaal belastinggeld aan betalen. Als je het niet eens bent met hun beslissing negeer je ze gewoon. Dat andere mensen wel waarde hechten aan hun beslissing hoeft jouw "negeren" niet te beïnvloeden. Ik ben het ook wel eens niet eens met de jury van "de voice of holland".
Of met de verkiezing van "Miss Roelofarendsveen".
Erg he, de rattenquote:
quote:Thorbjørn Jagland (help·info) (born 5 November 1950, né Thorbjørn Johansen[1]) is a Norwegian politician for the Labour Party, currently serving as the Secretary-General of the Council of Europe (since 2009).
He is also the Chairman of the Norwegian Nobel Committee (since 2009), and as such responsible for awarding the Nobel Peace Prize.
Goed punt, alleen is het wel het particulier initiatief van één persoon en van zijn eigen geld. En dat initiatief betrof de verdienste van een persoon in het afgelopen jaar ten bate van de vrede, in het bijzonder de vermindering of afschaffing van staande legers, het bevorderen van de broederschap tussen naties, en zich inspannen voor vredesbesprekingen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Het Nobelprijscommitee is een particulier initiatief en geen overkoepelend ambtelijk orgaan, waar we allemaal belastinggeld aan betalen. Als je het niet eens bent met hun beslissing negeer je ze gewoon. Dat andere mensen wel waarde hechten aan hun beslissing hoeft jouw "negeren" niet te beïnvloeden. Ik ben het ook wel eens niet eens met de jury van "de voice of holland".
Of met de verkiezing van "Miss Roelofarendsveen".
Zeker erg. En dachten ze dat dat de mensen zou ontgaan?quote:
Het is wel te vergelijken. Het blijft een particuliere prijs. Je kunt zelf bepalen welke waarde je er aan hecht. Het feit dat veel mensen er veel waarde aan hechten betekent wellicht dat veel mensen vinden dat het Nobelprijs-committee vaak een juiste beslissing neemt mbt de prijs die zij toekennen. Dat staat dan nog steeds los van de mening die jijzelf hebt tav de prijstoekenning, en ook de aandacht die jij er zelf aan hecht. Jij hoeft namelijk dat geldbedrag niet te betalen en het Nobelprijscommitee is geen verantwoording schuldig aan een ambtelijk apparaat.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet te vergelijken met de Nobelprijs Dat is een heel andere league, belangrijkste prijs die er bestaat.
Wat vind jij van de toekenning van de prijs aan de EU?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:45 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Het is wel te vergelijken. Het blijft een particuliere prijs. Je kunt zelf bepalen welke waarde je er aan hecht. Het feit dat veel mensen er veel waarde aan hechten betekent wellicht dat veel mensen vinden dat het Nobelprijs-committee vaak een juiste beslissing neemt mbt de prijs die zij toekennen. Dat staat dan nog steeds los van de mening die jijzelf hebt tav de prijstoekenning, en ook de aandacht die jij er zelf aan hecht. Jij hoeft namelijk dat geldbedrag niet te betalen en het Nobelprijscommitee is geen verantwoording schuldig aan een ambtelijk apparaat.
En als je die beslissing nou niet juist vindt, waar kun je dan je klacht indienen?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:45 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Het feit dat veel mensen er veel waarde aan hechten betekent wellicht dat veel mensen vinden dat het Nobelprijs-committee vaak een juiste beslissing neemt mbt de prijs die zij toekennen.
Het is dubbel. Ik merk vaak dat de beslissing van het Nobelprijscommittee sturend is. Zo iets van: we geven de prijs aan die en die, zodat die en die in de toekomst die en die beslissing zullen nemen. De Nobelprijs voor bv Arafat, Rabin en Peres vond ik zo'n typisch voorbeeld. Een vrijwilliger van de plaatselijke kinderboerderij is natuurlijk veel vredelievender. Maar een Nobelprijs voor de vrede aan lieden die op dat moment kunnen kiezen tussen vrede of oorlog brengt natuurlijk mogelijk meer vrede mee dan een prijs voor een relatief machteloze burger. Zo zie ik veel van dit soort prijzen. Wel vind ik, dat gezien de enorme kritiek op de EU, een bemoedigingsprijs terecht is. We hebben wel degelijk veel aan de EU te danken.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Wat vind jij van de toekenning van de prijs aan de EU?
Bij het commitee natuurlijk!quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:51 schreef Specularium het volgende:
[..]
En als je die beslissing nou niet juist vindt, waar kun je dan je klacht indienen?
Mmm ja, daar zit wel wat in. In dat sturende. Maar deze laatste prijs is wel erg sturend.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Het is dubbel. Ik merk vaak dat de beslissing van het Nobelprijscommittee sturend is. Zo iets van: we geven de prijs aan die en die, zodat die en die in de toekomst die en die beslissing zullen nemen. De Nobelprijs voor bv Arafat, Rabin en Peres vond ik zo'n typisch voorbeeld. Een vrijwilliger van de plaatselijke kinderboerderij is natuurlijk veel vredelievender. Maar een Nobelprijs voor de vrede aan lieden die op dat moment kunnen kiezen tussen vrede of oorlog brengt natuurlijk mogelijk meer vrede mee dan een prijs voor een relatief machteloze burger. Zo zie ik veel van dit soort prijzen. Wel vind ik, dat gezien de enorme kritiek op de EU, een bemoedigingsprijs terecht is. We hebben wel degelijk veel aan de EU te danken.
Dan heb je verkeerd gedacht.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:58 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Mmm ja, daar zit wel wat in. In dat sturende. Maar deze laatste prijs is wel erg sturend.
En ik dacht altijd dat de Nobelprijs was voor mensen die al hun sporen verdiend hádden, niet als aanmoedigingsprijs.
Waarom ga jij geen prijsuitreiking organiseren. Jaarlijks de PKRChamp-prijs. Elk jaar een miljoen euro uitkeren aan een organisatie of persoon die jij toppie vindt. Wat let jou?quote:
1 miljoen Euro en waarschijnlijk zou ik toch elk jaar eerste worden.quote:Op zondag 14 oktober 2012 01:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Waarom ga jij geen prijsuitreiking organiseren. Jaarlijks de PKRChamp-prijs. Elk jaar een miljoen euro uitkeren aan een organisatie of persoon die jij toppie vindt. Wat let jou?
Op gebied van de wal in het schip, jup.quote:Op zondag 14 oktober 2012 00:54 schreef remlof het volgende:
De EU heeft haar sporen al meer dan verdiend natuurlijk.
Ga jij eens inburgerenquote:Op zondag 14 oktober 2012 01:47 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Op gebied van de wal in het schip, jup.
Maar wat wil je, als de partijsecr generaal van de EU, tevens voorzitter is van het Nobelprijs comitéquote:Op zondag 14 oktober 2012 03:33 schreef Elfletterig het volgende:
Er worden binnen de EU nog te veel mensenrechtenschendingen getolereerd om een Nobelprijs voor de vrede te rechtvaardigen. Als de prijs dan zonodig naar landen moest, hadden ze die moeten uitreiken aan een schaars groepje landen waar de situatie redelijk goed op orde is. De hele EU zo'n prijs toekennen, is te politiek correct.
Dan moet je vooral zelf 1.1 miljoen vrij maken en je eigen prijs aan de EU uitreiken.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Wel vind ik, dat gezien de enorme kritiek op de EU, een bemoedigingsprijs terecht is. We hebben wel degelijk veel aan de EU te danken.
Onzin. Het gaat om een functie bij de Raad van Europa, -NIET- de EU.quote:Op zondag 14 oktober 2012 08:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar wat wil je, als de partijsecr generaal van de EU, tevens voorzitter is van het Nobelprijs comité
Zulke praktijken passen meer bij de voormalige USSR
De Nato is niet de veroorzaker geweest van de vrede tussen Frankrijk en Duitsland. Dat was de EU, en daarvoor de EGKS. Kolen en Staal waren belangrijke producten voor het voeren van oorlog. Als kolen en staal (van met name Frankrijk en Duitsland) in handen zou zijn van een overkoepelend orgaan (de EGKS), zouden zowel Frankrijk als Duitsland niet meer een oorlog kunnen beginnen. De Nato was er voor om de Sowjet Unie tegen te houden. Dat is een heel ander verhaal.quote:Op zondag 14 oktober 2012 08:29 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ze hadden de Nobelprijs voor de vrede beter aan de NAVO of de voormalige Warschaupactleden kunnen geven, de jarenlange vrede in Europa heeft namelijk geen zak met de EU te maken. Sterker nog, de totalitaire weg die de EU momenteel bewandelt zou op termijn juist wel eens tot een nieuwe Europese oorlog kunnen leiden. Deze Nobelprijs is dan ook niets meer of minder als een treurig en wel érg doorzichtig stukje propaganda...
dude je weet dat ik je aan de ene kant tof vind etc maar gtfo of ons neerland als je europa ondersteund want europa is letterlijk een totalitaire dictatuur die alle autonome grondwetten negeerd, maw onconstitutioneel en een vijand van nederland.quote:Op zondag 14 oktober 2012 00:54 schreef remlof het volgende:
De EU heeft haar sporen al meer dan verdiend natuurlijk. Maar juist nu lijkt dat vergeten te worden, vandaar dat ik deze prijs voor de EU van harte ondersteun.
Wat een onzin...quote:Op zondag 14 oktober 2012 11:04 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
De Nato is niet de veroorzaker geweest van de vrede tussen Frankrijk en Duitsland. Dat was de EU, en daarvoor de EGKS. Kolen en Staal waren belangrijke producten voor het voeren van oorlog. Als kolen en staal (van met name Frankrijk en Duitsland) in handen zou zijn van een overkoepelend orgaan (de EGKS), zouden zowel Frankrijk als Duitsland niet meer een oorlog kunnen beginnen. De Nato was er voor om de Sowjet Unie tegen te houden. Dat is een heel ander verhaal.
Verder is de samenwerking tussen Europese landen binnen de EU hetzelfde als wat Nederland ook eeuwenlang heeft meegemaakt. Tot en met de zestiende eeuw bestond Nederland ook uit verschillende gewesten met verschillende munteenheden en culturen, die eeuwenlang elkaar te zwaard bestreden. Friesland en Holland en zo. Uiteindelijk is dit ook tot een eenheid gekomen. En ook de PVV vindt dit OK. De eenwording van Europa is niets anders..
Nogal een verschil, de nobelprijs voor de vrede voor een pacifist, of voor een instituut dat geen noemenswaardige bijdrage aan de Europese vrede geleverd heeft en bovendien juist op een nieuwe Europese oorlog af lijkt te koersen door het gevoerde beleid. Wat men momenteel met Griekenland uitvoert lijkt bijvoorbeeld verdacht veel op de welhaast crimineel hoge en vernederende herstelbetalingen die Frankrijk van Duitsland eiste in het verdrag van Versailles. Zelfs toen Engeland van mening was dat de herstelbetalingen wel wat teruggeschroefd mochten worden, bleek Frankrijk in zijn vernedering van Duitsland volharden.quote:Maar goed, zoals ik al eerder zei: Er is door de jaren heen altijd kritiek geweest op "winnaars" van de Nobelprijs voor de vrede. Het is wel typerend dat we weinig moeite hebben met de winnaars van lang geleden, terwijl velen destijds ook kritiek hadden. Zoals bv in 1935 kreeg de Duitse pacificist Carl von Ossietzky de Nobelprijs voor de vrede. Onder andere de Duitse autoriteiten vonden dat toentertijd niet zo leuk. Nu is bijna iedereen het wel eens met de toekenning. Dat zal met deze prijstoekenning aan de EU in de toekomst ook wel zo gaan.
mensen die Secretaris-Generaal van de Raad van Europa zijn en tevens Voorzitter van het Nobelprijs-comite zijn is dat niet een belangenverstrengeling??quote:Op zondag 14 oktober 2012 10:33 schreef IluvatarMilan het volgende:
[..]
Onzin. Het gaat om een functie bij de Raad van Europa, -NIET- de EU.
Mooi om te zien hoe krampachtig de Eurofielen het goed proberen te praten.quote:Op zondag 14 oktober 2012 10:54 schreef Lavenderr het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)ussie-los-maken.html
nou, daarom dus
We hadden de EEG al, en dat werkte toch prima?quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:17 schreef UpsideDown het volgende:
De EU is te ver doorgeslagen. Wat begon als een vriendschappelijk samenwerking tussen landen in Europa, begind nu steeds meer te nijgen naar een totalitaire unie ála Sovjet-Unie. Dit totalitarisme gaat op den duur niet meer werken met zoveel verschillende volkeren en culturen.
We hebben het eigenlijk nergens over. Kijk, de Nobelprijs voor de Natuurkunde kun je redelijk objectief toekennen aan onderzoekers die daadwerkelijk iets baanbrekends of knaps hebben gedaan. Die voor de Vrede is zo abstract en betrekkelijk als wat. Gezien het tempo waarmee die prijs devalueert, denk ik dat rond 2015 de eerste Fok!kers in aanmerking komen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 08:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar wat wil je, als de partijsecr generaal van de EU, tevens voorzitter is van het Nobelprijs comité
Zulke praktijken passen meer bij de voormalige USSR
quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:23 schreef KoosVogels het volgende:
Totalitair nog wel? Zeg dat maar eens tegen iemand die echt heeft mogen genieten van een totalitair regime.
Ik zei ook niet dat de EU totalitair IS, maar als de slechte situatie blijft verergeren wel die vormen kan aannemen. Een centrale EU-regering, die staten voor de rechter sleept omdat zij niet doen wat de EU-regering hen opdraagt. Straks moet ieder land uitvoeren wat de meerderheid van de andere landen wil. Dit zet de verschillende landen juist tegen elkaar op naar mijn idee.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:24 schreef De_Guidance het volgende:
Als de EU totalitair was hadden we deze discussie niet kunnen voeren.
De wil van de meerderheid volgen is een kenmerk van totalitairisme?quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:38 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
[..]
Ik zei ook niet dat de EU totalitair IS, maar als de slechte situatie blijft verergeren wel die vormen kan aannemen. Een centrale EU-regering, die staten voor de rechter sleept omdat zij niet doen wat de EU-regering hen opdraagt. Straks moet ieder land uitvoeren wat de meerderheid van de andere landen wil. Dit zet de verschillende landen juist tegen elkaar op naar mijn idee.
zo hebben de PIGS het opkopen van obligaties van zwakke landen door de ECB erdoor gekregen, tegen de zin van Duitsland in, want die is zwaar de klos als ze het daadwerkelijk gaan uitvoeren, wat ik niet geloofquote:Op zondag 14 oktober 2012 13:38 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
[..]
Ik zei ook niet dat de EU totalitair IS, maar als de slechte situatie blijft verergeren wel die vormen kan aannemen. Een centrale EU-regering, die staten voor de rechter sleept omdat zij niet doen wat de EU-regering hen opdraagt. Straks moet ieder land uitvoeren wat de meerderheid van de andere landen wil. Dit zet de verschillende landen juist tegen elkaar op naar mijn idee.
De EU wordt net zo zeer door de meerderheid bestuurd, als dat de DDR indertijd door boeren en arbeiders bestuurd werd...quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De wil van de meerderheid volgen is een kenmerk van totalitairisme?
Het was dan ook een reactie op hetgeen dat werd gezegd door de heer omhoogbeneden. Die deed overkomen alsof de EU wordt bestuurd door een meerderheid en derhalve totalitair is.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:48 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
De EU wordt net zo zeer door de meerderheid bestuurd, als dat de DDR indertijd door boeren en arbeiders bestuurd werd...
Maar de Raad van Europa staat dus helemaal los van de EU. De opmerking over het eigen clubje is dus niet terecht. Als de Raad van Europa echt een EU-instituut was dan was ik het met je eens.quote:Op zondag 14 oktober 2012 12:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mensen die Secretaris-Generaal van de Raad van Europa zijn en tevens Voorzitter van het Nobelprijs-comite zijn is dat niet een belangenverstrengeling??
http://en.wikipedia.org/wiki/Thorbj%C3%B8rn_Jagland
Is wel erg doorzichtig om je eigen clubje de Nobelprijs te geven
De Raad van Europa staat los van de Europese Commissie , dat kun je echt aan niemand verkopenquote:Op zondag 14 oktober 2012 13:52 schreef IluvatarMilan het volgende:
[..]
Maar de Raad van Europa staat dus helemaal los van de EU.
1: je mening kunnen geven is toch echt geen probleem voor een totalitair systeem zolang het samenscholing met geweld kan neerslaan.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De wil van de meerderheid volgen is een kenmerk van totalitairisme?
Ik vind de naamgeving van de drie instituten ook verwarrend maar de Raad van Europa heeft toch echt helemaal niets met de EU te maken. Er is dus zeker geen belangenverstrengeling.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De Raad van Europa staat los van de Europese commissie , dat kun je echt aan niemand verkopen
echt niet
Who cares wat de meerderheid vindt? Ondanks een breedgedragen NEE gewoon doordrukken die EU.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:57 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
1: je mening kunnen geven is toch echt geen probleem voor een totalitair systeem zolang het samenscholing met geweld kan neerslaan.
2: de meerderheid was [b]tegen de EU.[/b]
Ik merk weinig van het totalitaire juk, om eerlijk te zijn. Daarnaast is de meerderheid niet tegen de EU, voor zover dat ooit officieel is gemeten. Wel was de meerderheid tegen de Europese Grondwet, maar dat is iets anders dan de EU.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:57 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
1: je mening kunnen geven is toch echt geen probleem voor een totalitair systeem zolang het samenscholing met geweld kan neerslaan.
2: de meerderheid was tegen de EU.
Bedankt voor de naam.quote:
Jij hebt ook moeite in te zien dat de RvE losstaat van de EU?quote:Op zondag 14 oktober 2012 14:16 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Bedankt voor de naam.
Mensen die dit niet als een mindfuck zien hebben echt een plaat voor hun kop
gepeild in de rijke buurt? niemand die ik ken waaronder ik is iets gevraagd dmv een peiling, en daarnaast je merkt dus niks van bezuinigingen? Neem een ander in de maling.quote:Op zondag 14 oktober 2012 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik merk weinig van het totalitaire juk, om eerlijk te zijn. Daarnaast is de meerderheid niet tegen de EU, voor zover dat ooit officieel is gemeten. Wel was de meerderheid tegen de Europese Grondwet, maar dat is iets anders dan de EU.
Overigens meen ik dat recentelijk is gepeild dat dik 70 procent van de Nederlanders voorstander is van de EU. Daar werd nog uitgebreid verslag van gedaan na de verkiezingen.
Sterker nog, sommige mensen zien liever vandaag dan morgen een Europese superstaat rijzen, geregeerd vanuit Brussel.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:17 schreef UpsideDown het volgende:
De EU is te ver doorgeslagen. Wat begon als een vriendschappelijk samenwerking tussen landen in Europa, begind nu steeds meer te nijgen naar een totalitaire unie ála Sovjet-Unie. Dit totalitarisme gaat op den duur niet meer werken met zoveel verschillende volkeren en culturen.
Watquote:Op zondag 14 oktober 2012 14:20 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
gepeild in de rijke buurt? niemand die ik ken waaronder ik is iets gevraagd dmv een peiling, en daarnaast je merkt dus niks van bezuinigingen? Neem een ander in de maling.
Leuk hè ZW, hier luisteren ze wel naar je.quote:Op zondag 14 oktober 2012 14:21 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Sterker nog, sommige mensen zien liever vandaag dan morgen een Europese superstaat rijzen, geregeerd vanuit Brussel.
Je hebt gelijk, toch zijn de doelstellingen van beiden niet 100% compleet onafhankelijk van elkaar.quote:Op zondag 14 oktober 2012 14:20 schreef IluvatarMilan het volgende:
[..]
Jij hebt ook moeite in te zien dat de RvE losstaat van de EU?
Dus omdat jij en je buren tegen de EU zijn, is de meerderheid tegen?quote:Op zondag 14 oktober 2012 14:20 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
gepeild in de rijke buurt? niemand die ik ken waaronder ik is iets gevraagd dmv een peiling, en daarnaast je merkt dus niks van bezuinigingen? Neem een ander in de maling.
die landen hebben niets met elkaar, dat zal nooit gebeurenquote:Op zondag 14 oktober 2012 14:21 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Sterker nog, sommige mensen zien liever vandaag dan morgen een Europese superstaat rijzen, geregeerd vanuit Brussel.
draai dat ff om, omdat jij en je mandarijnwijn drinkende mercedes rijdende bankiersvrienden voor de EU zijn is de meerderheid opeens voor?quote:Op zondag 14 oktober 2012 14:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus omdat jij en je buren tegen de EU zijn, is de meerderheid tegen?
Oh, dan is het goed. De gang van zaken was een parel voor de democratie en dat zal dan ook zijn waarom deze prijs de EU toekomt.quote:Op zondag 14 oktober 2012 14:07 schreef De_Guidance het volgende:
De meerderheid in Nederland is niet tegen de EU en is dat ook nooit geweest. Men was tegen de EU-grondwet, die is er ook niet gekomen.
quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Oh, dan is het goed. De gang van zaken was een parel voor de democratie en dat zal dan ook zijn waarom deze prijs de EU toekomt.
Ik vind mijn eigen omgeving als peiler gebruiken nogal onzinnig.quote:Op zondag 14 oktober 2012 14:54 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
draai dat ff om, omdat jij en je mandarijnwijn drinkende mercedes rijdende bankiersvrienden voor de EU zijn is de meerderheid opeens voor?
Even onzinnig als al die zogenaamde peilingen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vind mijn eigen omgeving als peiler gebruiken nogal onzinnig.
quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:23 schreef KoosVogels het volgende:
Totalitair nog wel? Zeg dat maar eens tegen iemand die echt heeft mogen genieten van een totalitair regime.
Waar stel ik dat het dan goed is?quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Oh, dan is het goed. De gang van zaken was een parel voor de democratie en dat zal dan ook zijn waarom deze prijs de EU toekomt.
De situatie die je hier van Duitsland na 1945 schetst is identiek aan het Duitsland van 1918. In 1918 lag Duitsland ook in puin. Het verschil is dat 6 jaar na 1945 al de EGKS werd opgericht (de voorloper van de EU). In 1918 was er sprake van ieder voor zich. Dus de EU is wel degelijk de factor die bijna 70 jaar vrede en voorspoed heeft gebracht.quote:Op zondag 14 oktober 2012 12:20 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Wat een onzin...
Zowel Frankrijk, als Duitsland, lagen in 1945 - al dan niet volledig - in puin, bovendien stond Duitsland onder militair bestuur en betekende de oprichting van de DDR in 1949 dat het land niet meer in zijn geheel autonoom zou kunnen worden. Frankrijk en Duitsland hadden beiden sowieso de (financiële) middelen niet meer om een grootschalige oorlog met elkaar te voeren en bovendien zou de door WO II getraumatiseerde bevolking er bijzonder weinig voor voelen om slachtoffer van een volgende grote oorlog te worden.
Ah een Youtube filmpje, nu ben ik overtuigd.quote:
Akkoord. Maar dat betekent nog niet dat de meerderheid tegen de EU is.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:45 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Even onzinnig als al die zogenaamde peilingen.
Niet gekeken zeker? Ohja das waar op FOK! word pas iets serieus genomen als het in textvorm is.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:49 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Ah een Youtube filmpje, nu ben ik overtuigd.
We worden inderdaad in de gaten gehouden door de geheime politie en kunnen zonder pardon worden opgesloten en geëxecuteerd.quote:
De cijfers van het referendum wat ik dus wel een goede graadmeter vind zijn wat mij betreft duidelijk.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Akkoord. Maar dat betekent nog niet dat de meerderheid tegen de EU is.
De USA heeft inderdaad al de bevoegdheid om dat te doen, het is een kwestie van tijd en dan zal het in Europa ook mogelijk zijn. Er hoeft maar een keer iets fout te gaan en in het kader van terroristenbestrijding zullen we het er allemaal nog mee eens zijn ook.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We worden inderdaad in de gaten gehouden door de geheime politie en kunnen zonder pardon worden opgesloten en geëxecuteerd.
Nogmaals, de Grondwet is verworpen. Dat is wat anders dan de Unie als geheel.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:52 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
De cijfers van het referendum wat ik dus wel een goede graadmeter vind zijn wat mij betreft duidelijk.
Overigens word de vraag denk ik verkeerd gesteld, ik denk dat de vraag beter kan zijn ziet u meer in een Europese superstaat of wilt u liever een Europa met vrije handel tussen de lidstaten?
De eurosceptici willen gewoon het liefst de situatie van de jaren 90 terug. Dus dat betekent geen muntunie en geen Brusselse overheersing als het komt op reguleren en dergelijke maar puur een unie gericht op handel niets meer en niets minder.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:52 schreef De_Guidance het volgende:
Uiteindelijk zijn het vooral onze ministers (die wij zelf indirect hebben gekozen) en het Europarlement die de dienst uitmaken in Europa.
Het kan democratischer inderdaad, maar dan moet je met meerderheden en gaan werken en niet één-land-één-stem. Maar dat is juist waar de eurosceptici het bangst voor zijn.
Dus ja , het is eigenlijk nooit goed in deze..
Aha, het alu-hoedje argument.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:54 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
De USA heeft inderdaad al de bevoegdheid om dat te doen, het is een kwestie van tijd en dan zal het in Europa ook mogelijk zijn. Er hoeft maar een keer iets fout te gaan en in het kader van terroristenbestrijding zullen we het er allemaal nog mee eens zijn ook.
Men heeft de vlag en het Europees volkslied geschrapt en het doorgedrukt als het verdrag van Lissabon.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals, de Grondwet is verworpen. Dat is wat anders dan de Unie als geheel.
Dat is de discussie toch niet man.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:57 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Men heeft de vlag en het Europees volkslied geschrapt en het doorgedrukt als het verdrag van Lissabon.
Je hebt niks gehoord of gelezen van Obama zijn lijstjes en dat de VS iedereen zonder rechtzaak kan vastzetten zolang ze zelf nodig achten en zelfs opruimen als het moet?quote:
Dat snap ik, maar het ging mij om het feit dat ik het referendum een betere graadmeter vind of we wel door willen gaan met de EU of niet.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is de discussie toch niet man.
En wij wonen in de VS?quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:58 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Je hebt niks gehoord of gelezen van Obama zijn lijstjes en dat de VS iedereen zonder rechtzaak kan vastzetten zolang ze zelf nodig achten en zelfs opruimen als het moet?
Nogmaals, als de Grondwet wordt verworpen, betekent dat niet direct dat men zich tegen de Unie als geheel keert.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:59 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar het ging mij om het feit dat ik het referendum een betere graadmeter vind of we wel door willen gaan met de EU of niet.
Dat is niet eens nodig, zodra jij op een van die lijstjes staat dan word je of vermoord of je gaat naar Gitmo. En ik geloof niet dat de Nederlandse regering je gaat helpen om je eigen te beschermen tegen dat tuig, integendeel.quote:
Het was een duidelijk signaal dat er pas op de plaats gemaakt moest worden of dat we er mischien wel helemaal mee moeten stoppen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals, als de Grondwet wordt verworpen, betekent dat niet direct dat men zich tegen de Unie als geheel keert.
Maar dat heeft weer geen zak met de Unie te maken. Je kwam op de proppen met een filmpje waarin een of andere kameraad verklaart dat de EU gelijkenissen vertoont met de Sovjet-Unie, en nu begin je over lijstjes van Obama.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:02 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Dat is niet eens nodig, zodra jij op een van die lijstjes staat dan word je of vermoord of je gaat naar Gitmo. En ik geloof niet dat de Nederlandse regering je gaat helpen om je eigen te beschermen tegen dat tuig, integendeel.
Het is natuurlijk een kulargument. Die grondwet is afgeschoten, klaar. Vervolgens wordt die feitelijk gewoon ingevoerd maar onder een andere noemer. Dan ben jij ook gewoon bedrogen, alleen kom je hier heulen met de bedriegers door hun onzin te verspreiden.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:47 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Waar stel ik dat het dan goed is?
De ontwikkelingen zijn duidelijk. Wat nog het verst van de realiteit afstaat is doen alsof mensen en institiuties die macht hebben gegrepen die vrijwillig weer gaan inleveren en uit zichzelf gaan ophouden met nog meer van de macht grijpen. Nog wereldvreemder is de aanname dat machthebbers die niet democratisch gecontroleerd worden gaan werken in het belang van de bevolking.quote:Het kan altijd beter en het is inderdaad niet bevredigend hoe het nu is, echter het beeld dat sommigen hier schetsen staat enorm ver van de realiteit.
Wat er moet komen is een grondwet, en dan bedoel ik niet zo'n flutdocument waar een grabbelton aan verkooppraatjes in staat maar niet wat er wel in moet staan. Dan bedoel ik een stuk tekst van hooguit 2 A4tjes die de bevoegdheden van de verschillende organen ten opzichte van elkaar, de nationale overheden en de burger helder afgrenst, en al die bevoegdheden van een mandaat van de bevolking voorziet, waarbij de bevolking dan wél kan stemmen op het wie het wil en elke stem even zwaar telt.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:52 schreef De_Guidance het volgende:
Uiteindelijk zijn het vooral onze ministers (die wij zelf indirect hebben gekozen) en het Europarlement die de dienst uitmaken in Europa.
Het kan democratischer inderdaad, maar dan moet je met meerderheden en gaan werken en niet één-land-één-stem. Maar dat is juist waar de eurosceptici het bangst voor zijn.
Dus ja , het is eigenlijk nooit goed in deze..
Dit lijkt mij ook een interessantere vraag. Vrijhandel tussen landen is goed, en dat hebben alle rijke landen op de wereld, ook buiten Europa. Als de EU louter voor vrijhandel bedoeld is, ben ik unaniem voor.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:52 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Overigens word de vraag denk ik verkeerd gesteld, ik denk dat de vraag beter kan zijn ziet u meer in een Europese superstaat of wilt u liever een Europa met vrije handel tussen de lidstaten?
Mensen vonden het op dat moment een stap te ver. Wat betreft de klap in het gezicht: dat is de discussie niet.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:03 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Het was een duidelijk signaal dat er pas op de plaats gemaakt moest worden of dat we er mischien wel helemaal mee moeten stoppen.
Het alsnog doordrukken en gewoon vrolijk verder gaan is een klap in het gezicht van het volk en een enorme minachting voor de democratie.
Jij stelde dat het niet in de EU gebeurt en ik reageerde daar slechts op.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar dat heeft weer geen zak met de Unie te maken. Je kwam op de proppen met een filmpje waarin een of andere kameraad verklaart dat de EU gelijkenissen vertoont met de Sovjet-Unie, en nu begin je over lijstjes van Obama.
Dat.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een kulargument. Die grondwet is afgeschoten, klaar. Vervolgens wordt die feitelijk gewoon ingevoerd maar onder een andere noemer. Dan ben jij ook gewoon bedrogen, alleen kom je hier heulen met de bedriegers door hun onzin te verspreiden.
[..]
De ontwikkelingen zijn duidelijk. Wat nog het verst van de realiteit afstaat is doen alsof mensen en institiuties die macht hebben gegrepen die vrijwillig weer gaan inleveren en uit zichzelf gaan ophouden met nog meer van de macht grijpen. Nog wereldvreemder is de aanname dat machthebbers die niet democratisch gecontroleerd worden gaan werken in het belang van de bevolking.
[..]
Wat er moet komen is een grondwet, en dan bedoel ik niet zo'n flutdocument waar een grabbelton aan verkooppraatjes in staat maar niet wat er wel in moet staan. Dan bedoel ik een stuk tekst van hooguit 2 A4tjes die de bevoegdheden van de verschillende organen ten opzichte van elkaar, de nationale overheden en de burger helder afgrenst, en al die bevoegdheden van een mandaat van de bevolking voorziet, waarbij de bevolking dan wél kan stemmen op het wie het wil en elke stem even zwaar telt.
Open deuren zou je zeggen, maar mensen die zichzelf als hogeropgeleid beschouwen lieten zich maar wat graag wassen neuzen en holle frasen op de mouw spelden.
Vooralsnog krijgen wij niet te maken met Stasi-achtige praktijken.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:06 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Jij stelde dat het niet in de EU gebeurt en ik reageerde daar slechts op.
Ja? Het Verdrag van Lissabon was niet hetzelfde als het voorgestelde Grondwet-verdrag. Dus ik ben wel benieuwd: met welke aspecten van het Grondwet-verdrag was 'de Nederlander' het in meerderheid oneens, waren die punten in eerdere verdragen nog niet aanwezig en zijn die punten via het Verdrag van Lissabon alsnog ingevoerd?quote:
Nou, dan moet ik maar eens aan de slagquote:Op zondag 14 oktober 2012 16:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja? Het Verdrag van Lissabon was niet hetzelfde als het voorgestelde Grondwet-verdrag. Dus ik ben wel benieuwd: met welke aspecten van het Grondwet-verdrag was 'de Nederlander' het in meerderheid oneens, waren die punten in eerdere verdragen nog niet aanwezig en zijn die punten via het Verdrag van Lissabon alsnog ingevoerd?
Graag een antwoord dat op z'n minst met een representatieve enquête onderbouwd is.
De controle van de staat over de burgers wordt wel stap voor stap vergroot en is inmiddels enorm. Via uitlevering kun je mensen altijd naar het land met de slechtste rechtsbescherming sturen. We hebben afgelopen jaar nog gezien hoe 2 EU landen een burger die staatsoptreden aan de kaak stelt proberen hem naar een martelkamer te krijgen. Waar waren al die vredeskrachten binnen de EU waaraan deze de prijs verdiend heeft?quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vooralsnog krijgen wij niet te maken met Stasi-achtige praktijken.
Niet hetzelfde? Oh nee, de naam was gewijzigd en de verwijzing naar het Europese volkslied was weg...quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja? Het Verdrag van Lissabon was niet hetzelfde als het voorgestelde Grondwet-verdrag. Dus ik ben wel benieuwd: met welke aspecten van het Grondwet-verdrag was 'de Nederlander' het in meerderheid oneens, waren die punten in eerdere verdragen nog niet aanwezig en zijn die punten via het Verdrag van Lissabon alsnog ingevoerd?
Graag een antwoord dat op z'n minst met een representatieve enquête onderbouwd is.
Oh, ik hoef niet meer te zoeken. Dát was het.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Niet hetzelfde? Oh nee, de naam was gewijzigd en de verwijzing naar het Europese volkslied was weg...
was het referendum niet voldoende representatiefquote:Op zondag 14 oktober 2012 16:11 schreef Igen het volgende:
Stemmers zijn net meisjes, als ze nee zeggen bedoelen ze eigenlijk ja.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
was het referendum niet voldoende representatief![]()
Er zijn veel gesprekken geweest op TV en iedereen was tegen de EU behalve veel D66 stemmers
En nog een paar dingetjes.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Niet hetzelfde? Oh nee, de naam was gewijzigd en de verwijzing naar het Europese volkslied was weg...
Het verdient allemaal geen schoonheidsprijs, maar dat de EU grondwet er niet is gekomen is natuurlijk een feit. Derhalve vind ik het geen onzin verspreiden.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een kulargument. Die grondwet is afgeschoten, klaar. Vervolgens wordt die feitelijk gewoon ingevoerd maar onder een andere noemer. Dan ben jij ook gewoon bedrogen, alleen kom je hier heulen met de bedriegers door hun onzin te verspreiden.
Hier ben ik het mee eens. Weet jij hoe het nu geregeld is qua bevoegdheden in de EU? Ik ben er namelijk aardig van op de hoogte. Jij ook wel denk ik.quote:De ontwikkelingen zijn duidelijk. Wat nog het verst van de realiteit afstaat is doen alsof mensen en institiuties die macht hebben gegrepen die vrijwillig weer gaan inleveren en uit zichzelf gaan ophouden met nog meer van de macht grijpen. Nog wereldvreemder is de aanname dat machthebbers die niet democratisch gecontroleerd worden gaan werken in het belang van de bevolking.
Enig idee wat er staat in het verdrag van Lissabon? Dat is echt niet een puur een verkooppraatje. En de bevoegheden tussen de organen staan ook al prima weergeven in verschillende verdragen. Ik vind ook dat er een grondwet moet komen maar dat kan niet als iedereen moord en brand loopt te schreeuwen over de USSR als dat woord valt.quote:Wat er moet komen is een grondwet, en dan bedoel ik niet zo'n flutdocument waar een grabbelton aan verkooppraatjes in staat maar niet wat er wel in moet staan. Dan bedoel ik een stuk tekst van hooguit 2 A4tjes die de bevoegdheden van de verschillende organen ten opzichte van elkaar, de nationale overheden en de burger helder afgrenst, en al die bevoegdheden van een mandaat van de bevolking voorziet, waarbij de bevolking dan wél kan stemmen op het wie het wil en elke stem even zwaar telt.
Altijd grappig dat wanneer jij anderen wilt wijzen op hun simplisme of domheid jij zelf ook vaak vervalt in voorspelbare one-liners. Ik denk dat je moet accepteren dat ook jij soms de wijsheid niet pacht hebt.quote:Open deuren zou je zeggen, maar mensen die zichzelf als hogeropgeleid beschouwen lieten zich maar wat graag wassen neuzen en holle frasen op de mouw spelden.
Mijn stem was tegen alles wat EU is, aangezien het de eerste en enige keer was dat we konden stemmen, ik denk dat dit voor iedereen wel zal geldenquote:Op zondag 14 oktober 2012 16:36 schreef Igen het volgende:
[..]
En nog een paar dingetjes.
Maar het is geen antwoord op mijn vraag. Een 'nee' bij het referendum kon zo veel betekenen. Was het een stem tegen het gevoel van een 'superstaat Europa' (ook al was het in feite maar een gewone verdragswijziging) en was daarom het weghalen van die symbolische dingen voldoende om daaraan tegemoet te komen? Was het een 'nee' tegen een 'superstaat Europa' met een mate van politieke integratie die in het Grondwetverdrag helemaal niet voorzien was? Was het een 'nee' tegen dingen die allang in eerdere verdragen waren geregeld en die dus eigenlijk helemaal los stonden van het Grondwetverdrag (zoals de Euro of de EU-uitbreiding in 2004 en 2007)? Was het een 'nee' tegen specifieke vernieuwingen die via het Verdrag van Lissabon alsnog zijn ingevoerd? En welke dan precies?
Voor het 'ja'-kamp kun je dezelfde vragen stellen. Wie stemde 'ja' voor een superstaat Europa die het Grondwetverdrag helemaal niet had gecreëerd? Wie stemde 'ja' uit angst dat anders het licht uit zou gaan? Wie stemde 'ja' omdat het Grondwetverdrag daadwerkelijk bepaalde nuttige verdragswijzigingen bevatte? Welke dan precies?
Ik heb nog nooit een onderbouwing gezien die aangeeft welk deel van de Nederlanders om welke van dit soort redenen 'ja' of 'nee' heeft gestemd, en helaas kan ik ook niet terugkijken in het archief van Maurice de Hond omdat ik geen panellid ben. Maar zonder een antwoord hierop kun je maar weinig zinnigs concluderen uit het feit dat een meerderheid 'nee' stemde, behalve dat het Grondwetverdrag zoals het voorlag niet moest worden ingevoerd, wat ook niet is gebeurd.
Vooral daar stoor ik mij eigen mateloos aan, daarom snap ik ook niet dat na zo`n uitslag Rutte met droge ogen durft te beweren dat de steun voor de EU ongekend hoog is onder de bevolking.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Mijn stem was tegen alles wat EU is, aangezien het de eerste en enige keer was dat we konden stemmen
Het gaat ook wat ver om de 'nee' te beschouwen als een nee tegen de gehele Unie. Het was gewoon een stap te ver op dat moment.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:43 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Vooral daar stoor ik mij eigen mateloos aan, daarom snap ik ook niet dat na zo`n uitslag Rutte met droge ogen durft te beweren dat de steun voor de EU ongekend hoog is onder de bevolking.
Hoe veel verkiezingen zijn er wel niet geweest sinds WO-II? Hoe veel kansen zijn er dus wel niet geweest om op eurosceptische partijen te stemmen?quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Mijn stem was tegen alles wat EU is, aangezien het de eerste en enige keer was dat we konden stemmen
Volledige kolder. Duitsland was na WO1 ook grondgebied kwijt, maar niet 1/3e en de andere helft onder Russisch bestuur, geen volledige ontmanteling van zijn zelfstandigheid, geen bezetting van half Europa door één macht noch de volledige ontmanteling van de Franse en Britse koloniale rijken.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
De situatie die je hier van Duitsland na 1945 schetst is identiek aan het Duitsland van 1918. In 1918 lag Duitsland ook in puin. Het verschil is dat 6 jaar na 1945 al de EGKS werd opgericht (de voorloper van de EU). In 1918 was er sprake van ieder voor zich. Dus de EU is wel degelijk de factor die bijna 70 jaar vrede en voorspoed heeft gebracht.
Hij is er wel gekomen, alleen vermomd. Misschien moet je je anders even proberen voor te stellen dat het referendum was georganiseerd met aankondiging vooraf van deze gang van zaken....quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:40 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Het verdient allemaal geen schoonheidsprijs, maar dat de EU grondwet er niet is gekomen is natuurlijk een feit. Derhalve vind ik het geen onzin verspreiden.
Nee, niet door een democratische macht en niet op democratische wijze.quote:Dat het verdrag van Lissabon er verdacht veel op lijkt en er zonder referendum doorheen is gehaald zal ik niet ontkennen. Echter ook dat verdrag is door een democratische macht goedgekeurd.
Dat doet niet af aan de pijnlijke overeenkomsten, met name qua democratisch gehalte.quote:Het probleem bij het EU-debat is net als eigenlijk bij het integratiedebat een beetje dit: de tegenstanders roepen zulke overdreven onzin dat een normale discussie over de problemen die er wel degelijk zijn niet normaal besproken worden. De EU is geen USSR noch een DDR.
Ongeveer wel ja.quote:Hier ben ik het mee eens. Weet jij hoe het nu geregeld is qua bevoegdheden in de EU? Ik ben er namelijk aardig van op de hoogte. Jij ook wel denk ik.
Nee, het parlement is niet het product van democratische verkiezingen.quote:Op zich is de huidige wisselwerking van de Raad van Europa, de Raad van ministers en het Europarlement wel een aardige. De vertegenwoordigers in deze organen zijn allemaal via de democratische weg aan de macht gekomen en kunnen via die weg ook weer verdwijnen.
Ik heb geen enkel vraagteken. Ze zijn niet verkozen, ze hoeven geen verantwoording af te leggen aan de kiezer, en verkozenen hebben er ook geen macht over. Dus die mag je gerust een politburo noemen. Het is sowieso onzin om organen los van elkaar te beoordelen.quote:Bij de positie van de Europese Commissie kun je genoeg vraagtekens zetten.
De afslag technocratische dictatuur is al lang genomen hoor.quote:Hoe we nu verder gaan is belangrijk, want men staat inderdaad op een kruispunt.
Nee. Prima weergeven van bevoegdheden doe je namelijk door ze af te grenzen, niet door ze te benoemen. Als je van een bevoegdheid niet aangeeft tot waar die wanneer reikt dan blijft er slechts een vage indicatie over.quote:Enig idee wat er staat in het verdrag van Lissabon? Dat is echt niet een puur een verkooppraatje. En de bevoegheden tussen de organen staan ook al prima weergeven in verschillende verdragen.
De antidemocratische krachten zijn nou eenmaal aan de macht, en met elke stap die ze zetten nemen ze macht van de kiezer over zijn eigen lot af.quote:Ik vind ook dat er een grondwet moet komen maar dat kan niet als iedereen moord en brand loopt te schreeuwen over de USSR als dat woord valt.
Feit is dat de voorvechters van die grondwet hun antidemocratische gezicht hebben laten zien door dat soort dingen erbij te halen. Notabene kamerleden die hun eigen GW niet snapten en argumenten pro van een door BZ verstrekt kaartje uit hun hoofd hadden geleerd, en dan gingen vertellen dat Jan met de pet het helemaal verkeerd zag en dat het voor hem ook heel goed was dat hij met Poolse loodgieters en Bulgaarse vrachtwagenchauffeurs moet concurreren.quote:Altijd grappig dat wanneer jij anderen wilt wijzen op hun simplisme of domheid jij zelf ook vaak vervalt in voorspelbare one-liners. Ik denk dat je moet accepteren dat ook jij soms de wijsheid niet pacht hebt.
Het is niet zo dat als iemand kritiek heeft op 'eurofoben' dat betekent dat die persoon dan iemand is die zichzelf als hoogopgeleid en slim beschouwt en de rest maar debiel vindt.
Of dat je dan meteen klakkeloos de EU aanbidt en elke kritiek wegwuift.
Het lijkt qua democratie in ieder geval meer op de USSR dan op een democratisch land, en het beweegt zich steeds meer in die richting.quote:Genoeg dingen die niet goed zijn in dat instituut, maar het is geen USSR.
Ja, maar die zaken krijg je er dus wel gratis bij. Want een referendum over de toetreding van Turkije krijg je ook niet.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:57 schreef Igen het volgende:
Ik heb trouwens een antwoord op mijn eerdere vraag gevonden:
http://www.peil.nl/?1614
48% van de tegen-stemmers, dat is dus ongeveer 28% van de Nederlanders, stemde tegen met daadwerkelijk als reden dat het nieuwe verdrag de situatie zou verslechteren t.o.v. de oude verdragen. 69% van de voor-stemmers, dat is dus óók ongeveer 28% van de Nederlanders, stemde voor met daadwerkelijk als reden dat het nieuwe verdrag de situatie zou verbeteren t.o.v. de oude verdragen.
Voor de rest zijn het argumenten die niet met het Grondwetverdrag te maken hadden, maar bijvoorbeeld aangeven dat mensen ontevreden over de regering waren, of tegen de toetreding van Turkije tot de EU, kortom, argumenten die niet voor of tegen het Verdrag van Lissabon pleiten.
De EP-ers die voor het verdrag van Lissabon hebben gestemd ook niet, die hebben dat in blind vertrouwen gedaan.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:42 schreef KoosVogels het volgende:
Moet bekennen dat ik geen flauw idee heb wat de verschillen zijn tussen de Grondwet en het verdrag van Lissabon. Ken de inhoud van beide niet.
En uiteraard hebben de sceptici de Grondwet grondig bestudeerd.quote:Op zondag 14 oktober 2012 17:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De EP-ers die voor het verdrag van Lissabon hebben gestemd ook niet, die hebben dat in blind vertrouwen gedaan.
Zou ook vreemd zijn. We hebben nog nooit voor of tegen toetreding gestemd.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja, maar die zaken krijg je er dus wel gratis bij. Want een referendum over de toetreding van Turkije krijg je ook niet.
Maar Turkije is ook nog geen lid van de EU. Dus door wel het Verdrag van Lissabon aan te nemen maar niet met toetreding van Turkije in te stemmen, zou in ieder geval aan de bezwaren van een deel van de tegenstemmers tegemoet zijn gekomen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja, maar die zaken krijg je er dus wel gratis bij. Want een referendum over de toetreding van Turkije krijg je ook niet.
Ik wel, dat viel nog vies tegen, ik dacht dat wel eventjes te doen omdat ik wel vaker grondwetten heb gelezen, maar deze miste de typerende kwaliteiten.quote:Op zondag 14 oktober 2012 17:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En uiteraard hebben de sceptici de Grondwet grondig bestudeerd.
Maar dat willen mensen wel.quote:Op zondag 14 oktober 2012 17:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zou ook vreemd zijn. We hebben nog nooit voor of tegen toetreding gestemd.
Dat referendum was ook bedoeld om enige legitimiteit aan het hele EU gebeuren te geven, het was voor iedereen duidelijk dat er hele grote beslissingen werden genomen waar de bevolking het niet duidelijk mee eens wasquote:Op zondag 14 oktober 2012 16:43 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Vooral daar stoor ik mij eigen mateloos aan, daarom snap ik ook niet dat na zo`n uitslag Rutte met droge ogen durft te beweren dat de steun voor de EU ongekend hoog is onder de bevolking.
Geen woord van gelogen toch? Vraag me af hoe de eurofielen alhier dit verhaal weer eens zullen afdoen als tokkie geblaat.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:26 schreef Summers het volgende:
RT talks to Daniel Hannan, Member of the European Parliament who gives his take on what exactly is wrong within the EU.
ja, hij zegt dat de eurozone was opgericht voor meer welvaart en economische groei en nu de eurozone economisch in elkaar zakt , gooien de eurofielen het op de vrede als het grote voordeel.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Geen woord van gelogen toch? Vraag me af hoe de eurofielen alhier dit verhaal weer eens zullen afdoen als tokkie geblaat.
Het begint juist meteen met een dikke leugen, namelijk dat de Commissie geen democratische legitimatie zou hebben en dat daarom de EU een ergere dictatuur dan Zimbabwe zou zijn. Okee, het Europees Parlement kan geen individuele eurocommissarissen naar huis sturen, maar elk van de commissarissen wordt afgevaardigd door een (democratische) lidstaat en de commissie als geheel moet ook de steun van het europees parlement hebben.quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Geen woord van gelogen toch?
Zijn opmerkingen over het volledige gebrek aan democratie en de ronduit hekel die ze daaraan hebben slaan helemaal de spijker op zijn kop.quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja, hij zegt dat de eurozone was opgericht voor meer welvaart en economische groei en nu de eurozone economisch in elkaar zakt , gooien de eurofielen het op de vrede als het grote voordeel.
Terwijl dat juist niet door de EU, maar door de NAVO komt
Ja de EU jongens haten democratie en dat zal ze gaan opbreken in de toekomstquote:Op zondag 14 oktober 2012 21:26 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Zijn opmerkingen over het volledige gebrek aan democratie en de ronduit hekel die ze daaraan hebben slaan helemaal de spijker op zijn kop.
het zou de EU legitiem makenquote:Op zondag 14 oktober 2012 21:35 schreef KoosVogels het volgende:
Net of jullie de Unie plots omarmen wanneer er een democratiseringsslag wordt gemaakt.
Ben het er op zich wel eens dat de EU in bepaalde opzichten democratischer mag worden. Vrees echter voor jullie dat dit proces hand in hand gaat met verdere integratie. Gekozen leiders of instanties zullen meer bevoegdheden krijgen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het zou de EU legitiem maken
En dan mag je er niets van zeggen
Wat is een democratiseringsslag? Als ik weer in een democratie leef ben ik wat dat betreft tevreden ja, ik ben en was ook voorstander van een grondwet voor de EU en ben dat nog steeds. Het heeft ook altijd zo gewerkt, je had absolute heersers met absolute macht en dus machtsmisbruik, en toen kwamen er grondwetten en werd macht ingeperkt en verdeeld, om uiteindelijk zijn mandaat aan het volk te ontlenen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:35 schreef KoosVogels het volgende:
Net of jullie de Unie plots omarmen wanneer er een democratiseringsslag wordt gemaakt.
Doet dat ook maar iets af aan het gebrek eraan?quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:35 schreef KoosVogels het volgende:
Idd en bijv Nigel Farage weet het ook altijd goed te verwoorden en die zei het al in november 2011quote:Op zondag 14 oktober 2012 20:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Geen woord van gelogen toch? Vraag me af hoe de eurofielen alhier dit verhaal weer eens zullen afdoen als tokkie geblaat.
Zijn ze veelste laat mee.quote:Op zondag 14 oktober 2012 21:35 schreef KoosVogels het volgende:
Amen to that.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:01 schreef karton2 het volgende:
[..]
Zijn ze veelste laat mee.
Eerst al die verdragen er doorheen jagen, geen openheid gegeven over geldstromen, over hoe de macht werkelijk ligt en vriendjes benoemen tot (ongekozen) bestuurders van een land en zich kan vervolgens afvragen waarom dat er een Eurosceptische/nationalistische golf door Europa gaat![]()
Zo veelzeggend dat ze eerst hun baanjes willen veiligstellen, regels er doorheen jagen die landen aan de ketting moeten leggen, belastinggeld wegsluizen via vage constructies om aan het einde van de rit voorzicht te beginnen over dat er eigenlijk echte Europese verkiezingen moeten komen.
Het is duidelijk waar de prioriteiten in Brussel liggen.
Gelukkig is er ook een positieve trend waarneembaar. De neergaande opkomst bij EUparlementsverkiezingen: even volhouden en het rottende lijk zakt vanzelf in elkaar.
een volledige integratie is de redding van de euroquote:Op zondag 14 oktober 2012 21:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ben het er op zich wel eens dat de EU in bepaalde opzichten democratischer mag worden. Vrees echter voor jullie dat dit proces hand in hand gaat met verdere integratie. Gekozen leiders of instanties zullen meer bevoegdheden krijgen.
Dit is voor een groot deel ook te wijten aan de jarenlange desinteresse in de EU van de kant van zowel de doorsnee burger als de media. Iets waar deze crisis overigens een einde aan heet gebracht. Goede zaak, vind ik. Welke kant zich dat op ontwikkelt, is op dit ogenblik echter aftasten.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:01 schreef karton2 het volgende:
[..]
Eerst al die verdragen er doorheen jagen, geen openheid gegeven over geldstromen, over hoe de macht werkelijk ligt en vriendjes benoemen tot (ongekozen) bestuurders van een land en zich kan vervolgens afvragen waarom dat er een Eurosceptische/nationalistische golf door Europa gaat![]()
Zo veelzeggend dat ze eerst hun baanjes willen veiligstellen, regels er doorheen jagen die landen aan de ketting moeten leggen, belastinggeld wegsluizen via vage constructies om aan het einde van de rit voorzicht te beginnen over dat er eigenlijk echte Europese verkiezingen moeten komen.
Gelukkig is er ook een positieve trend waarneembaar. De neergaande opkomst bij EUparlementsverkiezingen: even volhouden en het rottende lijk zakt vanzelf in elkaar.
Voor de burger is het vrij eenvoudig: Brussel is corrupt, en de EU is verdeeld in landen die financieel onderuit glijden en de andere landen die het mogen opvangen. En dit alles zonder verantwoordelijkheid en duidelijkheid.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:01 schreef karton2 het volgende:
[..]
Ja, en dan roepen die eufielen dat er geen Europese parlementaire verslaggeving is, maar een parlement dat de macht niet heeft is journalistiek nou eenmaal niet interessant. Plaatjes schieten van onverkozenen of door buitenlanders verkozenen die even komen poseren nadat ze uit de achterkamertjes kwamen mochten ze wel en deden ze ook braaf, want in die achterkamertjes werden de beslissingen wel genomen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit is voor een groot deel ook te wijten aan de jarenlange desinteresse in de EU van de kant van zowel de doorsnee burger als de media.
Op deze manier gaat het richting rellen. Ze hebben nog de mazzel dat er relatief veel ouderen in Europa wonen en de jongeren zwaar in de minderheid zijn en niet zoals in '68, anders stonden er al steden in brand.quote:Iets waar deze crisis overigens een einde aan heet gebracht. Goede zaak, vind ik. Welke kant zich dat op ontwikkelt, is op dit ogenblik echter aftasten.
Daarom is de Unie ook toe aan een politieke hervorming. Het is nu volstrekt onduidelijk wat de machtsverhoudingen zijn binnen de Unie en wie nou werkelijk de bal in handen heeft. Feitelijk zijn dat de staatshoofden, maar daardoor worden de Europese politici aan het zicht onttrokken met verwarring en frustratie als gevolg.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, en dan roepen die eufielen dat er geen Europese parlementaire verslaggeving is, maar een parlement dat de macht niet heeft is journalistiek nou eenmaal niet interessant. Plaatjes schieten van onverkozenen of door buitenlanders verkozenen die even komen poseren nadat ze uit de achterkamertjes kwamen mochten ze wel en deden ze ook braaf, want in die achterkamertjes werden de beslissingen wel genomen.
Mensen rellen niet omdat de EU in hun ogen te ondemocratisch is. Mensen slaan de boel kort en klein omdat regeringen keihard bezuinigen.quote:Op deze manier gaat het richting rellen. Ze hebben nog de mazzel dat er relatief veel ouderen in Europa wonen en de jongeren zwaar in de minderheid zijn en niet zoals in '68, anders stonden er al steden in brand.
Dan zouden we dat nu overal om ons heen moeten zien.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:26 schreef KoosVogels het volgende:
Mensen rellen niet omdat de EU in hun ogen te ondemocratisch is. Mensen slaan de boel kort en klein omdat regeringen keihard bezuinigen.
Er is nogal een verschil tussen bezuinigingen in een land als Nederland en de maatregelen die worden getroffen door de Griekse overheid.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:28 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dan zouden we dat nu overal om ons heen moeten zien.
Niks.
Die rellen zijn er al , het word alleen uit de media gehouden en Nederlanders zijn volgens mij 1 van de weinige in Europa die alles maar best vinden , Kijk bijv wat er nu in Spanje gebeurd vanaf 25 september 2012quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, en dan roepen die eufielen dat er geen Europese parlementaire verslaggeving is, maar een parlement dat de macht niet heeft is journalistiek nou eenmaal niet interessant. Plaatjes schieten van onverkozenen of door buitenlanders verkozenen die even komen poseren nadat ze uit de achterkamertjes kwamen mochten ze wel en deden ze ook braaf, want in die achterkamertjes werden de beslissingen wel genomen.
[..]
Op deze manier gaat het richting rellen. Ze hebben nog de mazzel dat er relatief veel ouderen in Europa wonen en de jongeren zwaar in de minderheid zijn en niet zoals in '68, anders stonden er al steden in brand.
Mallert, in heel Europa wordt extreem bezuinigd als nooit tevoren.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er is nogal een verschil tussen bezuinigingen in een land als Nederland en de maatregelen die worden getroffen door de Griekse overheid.
Overigens beweer ik niet dat mens per definitie rellen als er wordt bezuinigd.
quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:32 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Mallert, in heel Europa wordt extreem bezuinigd als nooit tevoren.
Waar blijven je rellen en kapotte steden?
Extreem bezuinigd? In Nederland. Een lullig procentje koopkrachtverlies, in het ergste geval? Lijkt me toch niet dat mensen daarvoor de boel kort en klein rammen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:30 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens beweer ik niet dat mensen per definitie rellen als er wordt bezuinigd.
Dat komt omdat in Europa belangrijke zaken die te maken hebben met de EU uit de media word gehouden , wil je op de hoogte zijn dan moet je wereldnieuws volgen , wat Nederland en andere eu lidstaten niet willen vertellen aan de burger of belangrijke zaken door willen drukken hoor ik als eerste van bijv russia today .quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:28 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dan zouden we dat nu overal om ons heen moeten zien.
Niks.
Lol. Dat verschil is wel groter met die btw verhoging, energielasten verzwaring, eigen risico zorgkosten etc. etc.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[..]
Extreem bezuinigd? In Nederland. Een lullig procentje koopkrachtverlies, in het ergste geval? Lijkt me toch niet dat mensen daarvoor de boel kort en klein rammen.
Die paar demonstraties zijn een druppel op een gloeiende plaat. Ons westen is veel te verwend om flink te demonstreren. De mentaliteit is verstomd.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:36 schreef Summers het volgende:
[..]
Dat komt omdat in Europa belangrijke zaken die te maken hebben met de EU uit de media word gehouden , wil je op de hoogte zijn dan moet je wereldnieuws volgen , wat Nederland en andere eu lidstaten niet willen vertellen aan de burger of belangrijke zaken door willen drukken hoor ik als eerste van bijv russia today .
De sfeer in het zuiden is dan ook behoorlijk grimmig.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:37 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Lol. Dat verschil is wel groter met die btw verhoging, energielasten verzwaring, eigen risico zorgkosten etc. etc.
Daarbij, alle landen zijn extreem aan het bezuinigen.
Ik heb herhaaldelijk gezegd dat mijn kennis van economie beperkt is. Althans, in die zin dat ik geen hoofdeconoom van een bank ben.quote:Maar goed, ik zie dat je eerst dit beweerd en dan weer dat. Zinloze discussie. Vraag me sowieso al af wat je in dit soort discussies doet als je meermaals aangeeft geen zak kennis te hebben van economie.
Wat versta je onder het zuiden?quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De sfeer in het zuiden is dan ook behoorlijk grimmig.
Een tamelijk domme vraag in een discussie over Europa. Helemaal wanneer je nagaat dat al dik twee jaar wordt gesproken over problemen in 'het Zuiden'.quote:
Griekenland: duhquote:Op zondag 14 oktober 2012 22:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een tamelijk domme vraag in een discussie over Europa. Helemaal wanneer je nagaat dat al dik twee jaar wordt gesproken over problemen in 'het Zuiden'.
Maar goed, ik doel dus op Griekenland en, in mindere mate, Spanje.
Naar mijn weten heb ik nergens beweerd dat er elders ook rellen zijn.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:46 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Griekenland: duh
Spanje: bwoah
Heb je nog meer? Want dit is best mager.
Je springt van de hak op de tak. Onsamenhangend gebrabbel dit.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Naar mijn weten heb ik nergens beweerd dat er elders ook rellen zijn.
Nogmaals, in vergelijking met een land als Griekenland, wordt er in het noorden niet extreem bezuinigd. De meeste Nederlanders krijgen niet te maken met loonmatiging bijvoorbeeld. Terwijl veel Grieken dik 25 procent van hun loon moesten inleveren.
In Italie , Spanje , Griekenland en portugal is het nu al massaal en mensen spreken al over de europese herfstquote:Op zondag 14 oktober 2012 22:42 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Die paar demonstraties zijn een druppel op een gloeiende plaat. Ons westen is veel te verwend om flink te demonstreren. De mentaliteit is verstomd.
Bij dergelijke demonstraties zie je dat de groep hoofdzakelijk bestaat uit kanslozen. Mensen zonder werk en geld die hun tijd wel willen invullen met mee brallen. Krijgen ze tenminste nog een broodje en een bak koffie. Beetje zoals occupy.
Heb je daar wat meer info over?quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:57 schreef Summers het volgende:
[..]
In Italie , Spanje , Griekenland en portugal is het nu al massaal en mensen spreken al over de europese herfst
Ook een massaal protest hoeft nog lang niet de meerderheid van het volk te vertegenwoordigen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 22:57 schreef Summers het volgende:
[..]
In Italie , Spanje , Griekenland en portugal is het nu al massaal en mensen spreken al over de europese herfst
het is aftekent of aandientquote:
Bedankt voor het advies, maar het klinkt een beetje misplaatst uit de mond van iemand die zo te zien nog niet eens weet dat je een zin moet beginnen met een hoofdletter en moet afsluiten met een punt.quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is aftekent of aandient
ben geen taalfanaat , maar soms
Ga toch een naar een goede school
ach maar aantekent , zeg kom nouquote:Op maandag 15 oktober 2012 00:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Bedankt voor het advies, maar het klinkt een beetje misplaatst uit de mond van iemand die zo te zien nog niet eens weet dat je een zin moet beginnen met een hoofdletter en moet afsluiten met een punt.
Nadat Obama hem viel het al niet meer serieus te nemen.quote:Op maandag 15 oktober 2012 00:58 schreef VeX- het volgende:
De Nobelprijs wordt met de jaren meer een klucht.
Die van Obama viel volgens hem wel te verklaren.quote:Op maandag 15 oktober 2012 01:16 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Nadat Obama hem viel het al niet meer serieus te nemen.
quote:Op maandag 15 oktober 2012 01:24 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Die van Obama viel volgens hem wel te verklaren.![]()
[ afbeelding ]
De Exacte wetenschappen niet, maar de vredesprijs had dit jaar naar dat Pakistaanse meisje moeten gaan, niet naar een stel volgevreten Brusselse ambtenarenquote:Op maandag 15 oktober 2012 00:58 schreef VeX- het volgende:
De Nobelprijs wordt met de jaren meer een klucht.
Dus de Nazi's waren tegen? Dat is wel erg controversieel inderdaad.quote:Op maandag 15 oktober 2012 07:21 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Vroeger waren de protesten over een Nobelprijs voor de vrede even groot als nu. Het is dus onzin om te zeggen dat het Nobelprijscommitee nu slechtere beslissingen neemt dan vroeger. Neem bijvoorbeeld de Nobelprijs voor de vrede van 1935 voor Carl von Ossietsky, een Duitse pacifist. Ook toen waren er, net als nu, mensen die het er niet mee eens waren. Met name uit de rijen van de destijdse Duitse regering. Nu, na al die jaren, zijn er nog maar weinig mensen die het met de prijs niet eens zijn. Het is trouwens ook zo dat de prijs wel vaker naar een organisatie is gegaan, ipv een individueel persoon.
Het lijkt mij nogal uitmaken of het de oorlogshitsers zijn die klagen of juist heel erg ingenomen zijn met de prijs.quote:Op maandag 15 oktober 2012 10:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Het is gewoon 1 voorbeeld. Er zullen er meerdere zijn geweest. Wat ik ermee wil zeggen is dat het van alle tijden is dat vroeger alles beter was. En dat het nu heel anders is dan vroeger. Bladibla. Het is net zoiets als: de jeugd van tegenwoordig... bla bla bla.... Terwijl de klaagzang over de jeugd bij de oude grieken, romeinen en egyptenaren er ook wel was.
Nu roept menige zuurpruim (ook van bv weer de snoevende stieren van elsevier.nl en telegraaf.nl) weer dat de nobelprijs van tegenwoordig niks meer deugt itt vroeger. Welnu ... breaking news!!! .... vroeger klaagde men net zo hard dat een nobelprijs voor de vrede niet terecht aan persoon of organisatie die en die.
Een alfabeet die de vertaling van zijn testament kan lezen.quote:Op maandag 15 oktober 2012 11:21 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Wie ben jij om te bepalen dat nu anno 2012 de criteria worden genegeerd.
Het staat die figuren van het Nobelprijscomite dan ook vrij om een prijs aan de EU uit te reiken, dan moeten ze alleen even wat geld bij elkaar sparen en er hun eigen naam aan geven.quote:Jij kunt met evenveel recht Amnesty en de VN en vluchtelingenorganisaties (vroegere winnaars) als graaiers beschouwen. En als jij vindt dat de Nobelprijsuitreikers het fout hebben, negeer je ze toch. Dan richt je de Weltschmerz-prijs op. De Televezierring wordt ook wel eens uitgereikt aan een programma dat ik niet zo tof vind. Jij hoeft de prijs niet te betalen. En het Nobelprijs-committee is geen ambtelijke organisatie waar we belasting aan betalen.
Ik woon in mijn vierde EU land, het totaal voor niet NL EU landen waar ik gewoond heb staat op 8 jaar.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:08 schreef remlof het volgende:
[..]
En veel verschilleder dan jij doet voorkomen. Ik reis veel door Europa voor m'n werk en er zijn echt grote, grote verschillen. Wat ik nog het meeste op NL vind lijken zijn Noord-West-Duitsland en Denemarken/Zweden. De rest is toch echt heel anders hoor qua cultuur. Dat uit zich in de werkmentaliteit, eetgewoonten, bouwstijl, sociale omgang, taal uiteraard, tot voor kort geld usw.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 00:00 schreef remlof het volgende:
[..]
Europa is veel uniformer in het dagelijks leven dan veel mensen denken.
U is vrachtwagenchauffeur?quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
En veel verschilleder dan jij doet voorkomen. Ik reis veel door Europa voor m'n werk en er zijn echt grote, grote verschillen. Wat ik nog het meeste op NL vind lijken zijn Noord-West-Duitsland en Denemarken/Zweden. De rest is toch echt heel anders hoor qua cultuur. Dat uit zich in de werkmentaliteit, eetgewoonten, bouwstijl, sociale omgang, taal uiteraard, tot voor kort geld usw.
Het weekend dat Europa rechtop ging staanquote:
Alsof links en rechts en peilingen in de MSM nog iets uitmaken op deze wereld en er ook alleen maar zijn om het volk zijn kop te laten houden met de illusie dat ze iets te vertellen hebben , ik zie niet alleen een europese herfst maar ook een wereldrevolutie , dan maar gekquote:Op zondag 14 oktober 2012 23:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Ook een massaal protest hoeft nog lang niet de meerderheid van het volk te vertegenwoordigen.
Neem bijv. Portugal. Tot 2011 was daar een gematigd linkse minderheidsregering aan de macht die fors heeft bezuinigd om maar geen beroep op het noodfonds te hoeven doen maar uiteindelijk daar niet in slaagde en viel. Bij de verkiezingen kwam vervolgens een rechtse coalitie aan een meerderheid en als je nu naar de peilingen kijkt:
Huidige rechtse regeringscoalitie 50,4% bij verkiezingen in 2011; in de peilingen nu 44%
Gematigd links 28,1% bij de verkiezingen in 2011; in de peilingen nu 33,7%
Radicaal links 17,7% bij de verkiezingen in 2009; 13,1% in 2011; in de peilingen nu 16,3%
Nou nou, echt een revolutionaire 'Europese herfst' die zich aantekent hoor.
Wat een misplaatst gejammer. Demonstranten vertegenwoordigen nou eenmaal niet altijd de meerderheid, ook niet als het er tienduizend zijn en zelfs niet per se als het er een miljoen zijn. Dat zouden we nu dus wel geleerd moeten hebben na de demonstraties en daaropvolgende regeringscrisissen en verkiezingen in landen als Tunesië, Egypte en ook Griekenland.quote:Op maandag 15 oktober 2012 20:24 schreef Summers het volgende:
[..]
Het weekend dat Europa rechtop ging staan
http://www.dewereldmorgen(...)a-rechtop-ging-staan
Op youtube Lisboa 15 sept , 21 , 29 sept
-> BNW?quote:Op maandag 15 oktober 2012 20:34 schreef Summers het volgende:
[..]
Alsof links en rechts en peilingen in de MSM nog iets uitmaken op deze wereld en er ook alleen maar zijn om het volk zijn kop te laten houden met de illusie dat ze iets te vertellen hebben , ik zie niet alleen een europese herfst maar ook een wereldrevolutie , dan maar gek
Dan zijn er op dit moment wel heel veel trieste mensen op de wereld en het worden er elke dag meer , 1 mens kan de wereld veranderen maar miljoenen niet want daar hebben ze de meerderheid voor nodig ? Ik geloof er niks van ...quote:Op maandag 15 oktober 2012 20:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat een misplaatst gejammer. Demonstranten vertegenwoordigen nou eenmaal niet altijd de meerderheid, ook niet als het er tienduizend zijn en zelfs niet per se als het er een miljoen zijn. Dat zouden we nu dus wel geleerd moeten hebben na de demonstraties en daaropvolgende regeringscrisissen en verkiezingen in landen als Tunesië, Egypte en ook Griekenland.
Als je dan toch, zelfs nadat er verkiezingen zijn geweest, doorgaat met demonstreren en rellen en jammeren over dictatuur, dan ben je een slechte verliezer en echt behoorlijk triest bezig.
Omdat ik de post die ik citeerde een erg hoog aluhoedjes-gehalte vind hebben. De impliciete veronderstelling dat opiniepeilingen enkel ertoe dienen om met valse voorstellingen de massa koest te houden, kom op zeg.quote:
Als je de uitslag van democratische verkiezingen niet accepteert maar in plaats daarvan moord en brand gaat schreeuwen over "dictatuur" puur omdat je je zin niet krijgt en de meerderheid blijkbaar iets anders wil, dan vind ik dat inderdaad "gejammer".quote:Op maandag 15 oktober 2012 20:41 schreef Summers het volgende:
[..]
Dan zijn er op dit moment wel heel veel trieste mensen op de wereld en het worden er elke dag meer , 1 mens kan de wereld veranderen maar miljoenen niet want daar hebben ze de meerderheid voor nodig ? Ik geloof er niks van ...
Hoe ver sta je zelf van de werkelijkheid als klagen over dictatuur " gejammer " is ipv je goed recht en zelfs je plicht en een grens die onder geen enkele voorwaarde overschreden mag worden . Ik weet niet meer waar maar iemand zei dat westerse mensen de waarde van vrijheid zijn vergeten en ik ben bang dat diegene gelijk had .
Humor uit de bijbelbelt, het blijft behelpen.quote:
Zo'n vreemde gedachte vind ik dat niet.quote:Op maandag 15 oktober 2012 20:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Omdat ik de post die ik citeerde een erg hoog aluhoedjes-gehalte vind hebben. De impliciete veronderstelling dat opiniepeilingen enkel ertoe dienen om met valse voorstellingen de massa koest te houden, kom op zeg.
[..]
Als je de uitslag van democratische verkiezingen niet accepteert maar in plaats daarvan moord en brand gaat schreeuwen over "dictatuur" puur omdat je je zin niet krijgt en de meerderheid blijkbaar iets anders wil, dan vind ik dat inderdaad "gejammer".
En natuurlijk is demonstreren ieders goed recht, maar rellen, plunderen en met molotovcocktails gooien (zoals in Griekenland) niet.
Een volk heeft ook zijn grenzen en een volk zal toch moeten eten hoe lastig dat ook is voor de mensen die geen honger hebben of het gaat in tegen regeltjes , jij bent zeker het afgelopen half jaar wel uitbetaald voor je werk dat jij niet aan het schreeuwen bent en ik vermoed dat jij je eten nog wel in de supermarkt kan kopen en het niet uit de vuilcontainer moet halen omdat je gepensioneerd bent en maar 400 euro krijgt . Denk je echt dat jij en andere landen niet aan de beurt komen ? Wat goed is voor je medemens is ook goed genoeg voor jou .quote:Op maandag 15 oktober 2012 20:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Omdat ik de post die ik citeerde een erg hoog aluhoedjes-gehalte vind hebben. De impliciete veronderstelling dat opiniepeilingen enkel ertoe dienen om met valse voorstellingen de massa koest te houden, kom op zeg.
[..]
Als je de uitslag van democratische verkiezingen niet accepteert maar in plaats daarvan moord en brand gaat schreeuwen over "dictatuur" puur omdat je je zin niet krijgt en de meerderheid blijkbaar iets anders wil, dan vind ik dat inderdaad "gejammer".
En natuurlijk is demonstreren ieders goed recht, maar rellen, plunderen en met molotovcocktails gooien (zoals in Griekenland) niet.
Er komt wel een punt waarom gewapend verzet gerechtvaardigd is.quote:Op maandag 15 oktober 2012 20:56 schreef Igen het volgende:
[..]
[..]
Dat is waar, maar als er net democratische verkiezingen zijn geweest en je hebt die verloren, zoals in Griekenland, dan is gewapend 'verzet' juist allesbehalve gerechtvaardigd.quote:Op maandag 15 oktober 2012 21:52 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Er komt wel een punt waarom gewapend verzet gerechtvaardigd is.
Daar heb ik niet zo veel mee. Het gaat er meer om wat er gebeurt. Mensen kunnen wel voor van alles stemmen, dat zegt me echt heel weinig.quote:Op maandag 15 oktober 2012 21:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is waar, maar als er net democratische verkiezingen zijn geweest en je hebt die verloren, zoals in Griekenland, dan is gewapend 'verzet' juist allesbehalve gerechtvaardigd.
Onzinquote:Op maandag 15 oktober 2012 21:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Zo'n vreemde gedachte vind ik dat niet.
Kijk naar de realiteit van nu. De EU is ons door de strot geduwd, of we wilden of niet .
Met als argument dat de EU veiligheid zou proberen te creëren via militaire macht en het voeren van oorlogen.quote:Op zaterdag 1 december 2012 17:58 schreef zuiderbuur het volgende:
Desmond Tutu en twee andere nobelprijswinnaars hebben hun onvrede geuit over deze prijs voor de EU:
http://www.dailymail.co.u(...)thy-given-award.html
Terecht natuurlijk. Maar het lijkt mij dat de Noorse autoriteiten er gewoon een stokje voor moeten steken. Als ik in mijn testatement zet dat mijn vermogen ten goede moet komen aan non-profitorganisaties die zich inzetten voor dierenwelzijn in Nederland en de executeur-testamentair spekt er de bond van keurslagers mee dan moet die man ook aangepakt worden. Dat staat verder los van de vraag of er iets mis is met keurslagers.quote:Op zaterdag 1 december 2012 17:58 schreef zuiderbuur het volgende:
De prijs wordt toegekend op 10 december.
Van Rompuy heeft gevraagd aan alle 27 lidstaten en ook Kroatië om afgevaardigden te sturen.
Hollande en Merkel zullen aanwezig zijn, Cameron niet.
Desmond Tutu en twee andere nobelprijswinnaars hebben hun onvrede geuit over deze prijs voor de EU:
http://www.dailymail.co.u(...)thy-given-award.html
Onzin. Het is een particulier initiatief van Alfred Nobel en van niemand anders. Hij heeft bij testament criteria opgesteld en die worden met voeten getreden. je kunt ze ruim interpreteren, je kunt ze proberen naar deze tijd te vertalen, maar je kunt er niet mee doen wat je goeddunkt. Dan ben je je iemands nalatenschap aan het toeeigenen ipv zijn laatste wilsbeschikking aan het uitvoeren.quote:Op maandag 3 december 2012 09:43 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Het Nobelprijscommittee blijft een particulier initiatief waar geen enkele overheid zich mee hoort te bemoeien. Alfred Nobel heeft indertijd zijn nalatenschap neergelegd bij een committee. Dat committee heeft weer opvolgers benoemd. De opvolgers hebben weer nieuwe opvolgers benoemd. Dus uiteindelijk is het huidige committee nog steeds het committee dat Alfred Nobel in gedachten had. Niemand weet of Alfred Nobel het wel of niet eens is met de huidige beslissing. Jij niet, en ook geen enkele overheid. Het blijft subjectief.
Dat is eigen geld en eigen spelregels. Hier wordt het geld uit een nalatenschap gewoon aangewend voor andere doelen dan waarvoor het bestemd was. Dat mag in Nederland niet en dat mag in Noorwegen vast ook niet.quote:En nogmaals: Als jij vindt dat het Nobelprijscommittee een verkeerde beslissing maakt, negeer je ze gewoon.
Nogmaals: Als de jury van "the Voice of Holland" een verkeerde beslissing maakt, zet ik een andere zender op en ga ik niet bij Mark Rutte lopen jammeren...
jurering geschiedt volgens baas van het Nobelcomité , die toevallig ook arbeidsrelatie bij de EU heeftquote:Op maandag 3 december 2012 10:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:
(mijn quote-methode werkt niet)
Antwoord op Weltschmerz:
En wie moet dat allemaal controleren. Volgens jou de Noorse autoriteiten. Welnu "breaking news": Het Nobelcommittee is al de Noorse overheid / parlement. Geheel volgens de wens van Alfred Nobel. Dat je er je eigen Weltschmerz-norm op na houdt, is aan jou. Maar de jurering geschiedt geheel volgens het plan van Alfred Nobel. Maar goed, het wachten is op de Weltschmerz-prijs. Wees wel voorzichtig met het bepalen van het Weltschmerz-prijs-committee.
Het Nobelcomite is niet meer serieus te nemenquote:Op maandag 3 december 2012 10:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Dat is niet verboden, volgens Alfred Nobel. Volgens jou verdacht. Ook dat is niet verboden. En wat nou?
quote:De Zuid-Afrikaanse aartsbisschop Desmond Tutu, die in 1984 de Nobelprijs voor de Vrede won, meent dat de Europese Unie diezelfde prijs niet mag ontvangen. In een brief aan het Nobelprijscomité oordeelt hij dat de toekenning aan de EU ingaat tegen de wens van oprichter Alfred Nobel.
De toekomst zal uitwijzen wat een fraude die toekenning wasquote:Op maandag 3 december 2012 10:25 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Mooi!
Negeren dus, die klote-prijs!
Neen, je verschuilt je nu achter het committee, alsof Nobel in zijn testament heeft beschikt dat die volledig naar eigen goeddunken een greep uit de nalatenschap mag doen. Dat is niet het geval.quote:Op maandag 3 december 2012 10:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:
(mijn quote-methode werkt niet)
Antwoord op Weltschmerz:
En wie moet dat allemaal controleren. Volgens jou de Noorse autoriteiten. Welnu "breaking news": Het Nobelcommittee is al de Noorse overheid / parlement. Geheel volgens de wens van Alfred Nobel. Dat je er je eigen Weltschmerz-norm op na houdt, is aan jou. Maar de jurering geschiedt geheel volgens het plan van Alfred Nobel.
Dat is mijn argument als mensen weer eens hun eigen invulling aan de prijs gaan geven alsof die van ons allemaal is. Mijn boodschap aan het committee is dan ook dat als je geldprijzen wil uitreiken aan je politieke vrienden je zelf een fortuin moet vergaren en je eigen criteria moet opstellen, en er je eigen naam aan moet geven.quote:Maar goed, het wachten is op de Weltschmerz-prijs. Wees wel voorzichtig met het bepalen van het Weltschmerz-prijs-committee.
Nee, je hebt zelf gewoon geen argumenten.quote:Op maandag 3 december 2012 10:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Deze discussie krijgt een hoog "welles nietes"-gehalte.
Wat snap je niet aan 'laatste wilsbeschikking', het idee dat je opschrijft wat je wil dat er na je dood met je vermogen gebeurt?quote:Volgens mij zouden Alfred en Pim dit nooit gewild hebben...
Als we daar dan deze prijs en de motivering ervan daarnaast leggen:quote:Full text of Alfred Nobel's Will
English
Swedish
I, the undersigned, Alfred Bernhard Nobel, do hereby, after mature deliberation, declare the following to be my last Will and Testament with respect to such property as may be left by me at the time of my death:
To my nephews, Hjalmar and Ludvig Nobel, the sons of my brother Robert Nobel, I bequeath the sum of Two Hundred Thousand Crowns each;
To my nephew Emanuel Nobel, the sum of Three Hundred Thousand, and to my niece Mina Nobel, One Hundred Thousand Crowns;
To my brother Robert Nobel's daughters, Ingeborg and Tyra, the sum of One Hundred Thousand Crowns each;
Miss Olga Boettger, at present staying with Mrs Brand, 10 Rue St Florentin, Paris, will receive One Hundred Thousand Francs;
Mrs Sofie Kapy von Kapivar, whose address is known to the Anglo-Oesterreichische Bank in Vienna, is hereby entitled to an annuity of 6000 Florins Ö.W. which is paid to her by the said Bank, and to this end I have deposited in this Bank the amount of 150,000 Fl. in Hungarian State Bonds;
Mr Alarik Liedbeck, presently living at 26 Sturegatan, Stockholm, will receive One Hundred Thousand Crowns;
Miss Elise Antun, presently living at 32 Rue de Lubeck, Paris, is entitled to an annuity of Two Thousand Five Hundred Francs. In addition, Forty Eight Thousand Francs owned by her are at present in my custody, and shall be refunded;
Mr Alfred Hammond, Waterford, Texas, U.S.A. will receive Ten Thousand Dollars;
The Misses Emy and Marie Winkelmann, Potsdamerstrasse, 51, Berlin, will receive Fifty Thousand Marks each;
Mrs Gaucher, 2 bis Boulevard du Viaduc, Nimes, France will receive One Hundred Thousand Francs;
My servants, Auguste Oswald and his wife Alphonse Tournand, employed in my laboratory at San Remo, will each receive an annuity of One Thousand Francs;
My former servant, Joseph Girardot, 5, Place St. Laurent, Châlons sur Saône, is entitled to an annuity of Five Hundred Francs, and my former gardener, Jean Lecof, at present with Mrs Desoutter, receveur Curaliste, Mesnil, Aubry pour Ecouen, S.& O., France, will receive an annuity of Three Hundred Francs;
Mr Georges Fehrenbach, 2, Rue Compiègne, Paris, is entitled to an annual pension of Five Thousand Francs from January 1, 1896 to January 1, 1899, when the said pension shall discontinue;
A sum of Twenty Thousand Crowns each, which has been placed in my custody, is the property of my brother's children, Hjalmar, Ludvig, Ingeborg and Tyra, and shall be repaid to them.
The whole of my remaining realizable estate shall be dealt with in the following way: the capital, invested in safe securities by my executors, shall constitute a fund, the interest on which shall be annually distributed in the form of prizes to those who, during the preceding year, shall have conferred the greatest benefit to mankind. The said interest shall be divided into five equal parts, which shall be apportioned as follows: one part to the person who shall have made the most important discovery or invention within the field of physics; one part to the person who shall have made the most important chemical discovery or improvement; one part to the person who shall have made the most important discovery within the domain of physiology or medicine; one part to the person who shall have produced in the field of literature the most outstanding work in an ideal direction; and one part to the person who shall have done the most or the best work for fraternity between nations, for the abolition or reduction of standing armies and for the holding and promotion of peace congresses. The prizes for physics and chemistry shall be awarded by the Swedish Academy of Sciences; that for physiological or medical work by the Caroline Institute in Stockholm; that for literature by the Academy in Stockholm, and that for champions of peace by a committee of five persons to be elected by the Norwegian Storting. It is my express wish that in awarding the prizes no consideration whatever shall be given to the nationality of the candidates, but that the most worthy shall receive the prize, whether he be a Scandinavian or not.
As Executors of my testamentary dispositions, I hereby appoint Mr Ragnar Sohlman, resident at Bofors, Värmland, and Mr Rudolf Lilljequist, 31 Malmskillnadsgatan, Stockholm, and at Bengtsfors near Uddevalla. To compensate for their pains and attention, I grant to Mr Ragnar Sohlman, who will presumably have to devote most time to this matter, One Hundred Thousand Crowns, and to Mr Rudolf Lilljequist, Fifty Thousand Crowns;
At the present time, my property consists in part of real estate in Paris and San Remo, and in part of securities deposited as follows: with The Union Bank of Scotland Ltd in Glasgow and London, Le Crédit Lyonnais, Comptoir National d'Escompte, and with Alphen Messin & Co. in Paris; with the stockbroker M.V. Peter of Banque Transatlantique, also in Paris; with Direction der Disconto Gesellschaft and Joseph Goldschmidt & Cie, Berlin; with the Russian Central Bank, and with Mr Emanuel Nobel in Petersburg; with Skandinaviska Kredit Aktiebolaget in Gothenburg and Stockholm, and in my strong-box at 59, Avenue Malakoff, Paris; further to this are accounts receivable, patents, patent fees or so-called royalties etc. in connection with which my Executors will find full information in my papers and books.
This Will and Testament is up to now the only one valid, and revokes all my previous testamentary dispositions, should any such exist after my death.
Finally, it is my express wish that following my death my veins shall be opened, and when this has been done and competent Doctors have confirmed clear signs of death, my remains shall be cremated in a so-called crematorium.
Paris, 27 November, 1895
Alfred Bernhard Nobel
That Mr Alfred Bernhard Nobel, being of sound mind, has of his own free will declared the above to be his last Will and Testament, and that he has signed the same, we have, in his presence and the presence of each other, hereunto subscribed our names as witnesses:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |