Maar dat heeft weer geen zak met de Unie te maken. Je kwam op de proppen met een filmpje waarin een of andere kameraad verklaart dat de EU gelijkenissen vertoont met de Sovjet-Unie, en nu begin je over lijstjes van Obama.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:02 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Dat is niet eens nodig, zodra jij op een van die lijstjes staat dan word je of vermoord of je gaat naar Gitmo. En ik geloof niet dat de Nederlandse regering je gaat helpen om je eigen te beschermen tegen dat tuig, integendeel.
Het is natuurlijk een kulargument. Die grondwet is afgeschoten, klaar. Vervolgens wordt die feitelijk gewoon ingevoerd maar onder een andere noemer. Dan ben jij ook gewoon bedrogen, alleen kom je hier heulen met de bedriegers door hun onzin te verspreiden.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:47 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Waar stel ik dat het dan goed is?
De ontwikkelingen zijn duidelijk. Wat nog het verst van de realiteit afstaat is doen alsof mensen en institiuties die macht hebben gegrepen die vrijwillig weer gaan inleveren en uit zichzelf gaan ophouden met nog meer van de macht grijpen. Nog wereldvreemder is de aanname dat machthebbers die niet democratisch gecontroleerd worden gaan werken in het belang van de bevolking.quote:Het kan altijd beter en het is inderdaad niet bevredigend hoe het nu is, echter het beeld dat sommigen hier schetsen staat enorm ver van de realiteit.
Wat er moet komen is een grondwet, en dan bedoel ik niet zo'n flutdocument waar een grabbelton aan verkooppraatjes in staat maar niet wat er wel in moet staan. Dan bedoel ik een stuk tekst van hooguit 2 A4tjes die de bevoegdheden van de verschillende organen ten opzichte van elkaar, de nationale overheden en de burger helder afgrenst, en al die bevoegdheden van een mandaat van de bevolking voorziet, waarbij de bevolking dan wél kan stemmen op het wie het wil en elke stem even zwaar telt.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:52 schreef De_Guidance het volgende:
Uiteindelijk zijn het vooral onze ministers (die wij zelf indirect hebben gekozen) en het Europarlement die de dienst uitmaken in Europa.
Het kan democratischer inderdaad, maar dan moet je met meerderheden en gaan werken en niet één-land-één-stem. Maar dat is juist waar de eurosceptici het bangst voor zijn.
Dus ja , het is eigenlijk nooit goed in deze..
Dit lijkt mij ook een interessantere vraag. Vrijhandel tussen landen is goed, en dat hebben alle rijke landen op de wereld, ook buiten Europa. Als de EU louter voor vrijhandel bedoeld is, ben ik unaniem voor.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:52 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Overigens word de vraag denk ik verkeerd gesteld, ik denk dat de vraag beter kan zijn ziet u meer in een Europese superstaat of wilt u liever een Europa met vrije handel tussen de lidstaten?
Mensen vonden het op dat moment een stap te ver. Wat betreft de klap in het gezicht: dat is de discussie niet.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:03 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Het was een duidelijk signaal dat er pas op de plaats gemaakt moest worden of dat we er mischien wel helemaal mee moeten stoppen.
Het alsnog doordrukken en gewoon vrolijk verder gaan is een klap in het gezicht van het volk en een enorme minachting voor de democratie.
Jij stelde dat het niet in de EU gebeurt en ik reageerde daar slechts op.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar dat heeft weer geen zak met de Unie te maken. Je kwam op de proppen met een filmpje waarin een of andere kameraad verklaart dat de EU gelijkenissen vertoont met de Sovjet-Unie, en nu begin je over lijstjes van Obama.
Dat.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een kulargument. Die grondwet is afgeschoten, klaar. Vervolgens wordt die feitelijk gewoon ingevoerd maar onder een andere noemer. Dan ben jij ook gewoon bedrogen, alleen kom je hier heulen met de bedriegers door hun onzin te verspreiden.
[..]
De ontwikkelingen zijn duidelijk. Wat nog het verst van de realiteit afstaat is doen alsof mensen en institiuties die macht hebben gegrepen die vrijwillig weer gaan inleveren en uit zichzelf gaan ophouden met nog meer van de macht grijpen. Nog wereldvreemder is de aanname dat machthebbers die niet democratisch gecontroleerd worden gaan werken in het belang van de bevolking.
[..]
Wat er moet komen is een grondwet, en dan bedoel ik niet zo'n flutdocument waar een grabbelton aan verkooppraatjes in staat maar niet wat er wel in moet staan. Dan bedoel ik een stuk tekst van hooguit 2 A4tjes die de bevoegdheden van de verschillende organen ten opzichte van elkaar, de nationale overheden en de burger helder afgrenst, en al die bevoegdheden van een mandaat van de bevolking voorziet, waarbij de bevolking dan wél kan stemmen op het wie het wil en elke stem even zwaar telt.
Open deuren zou je zeggen, maar mensen die zichzelf als hogeropgeleid beschouwen lieten zich maar wat graag wassen neuzen en holle frasen op de mouw spelden.
Vooralsnog krijgen wij niet te maken met Stasi-achtige praktijken.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:06 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Jij stelde dat het niet in de EU gebeurt en ik reageerde daar slechts op.
Ja? Het Verdrag van Lissabon was niet hetzelfde als het voorgestelde Grondwet-verdrag. Dus ik ben wel benieuwd: met welke aspecten van het Grondwet-verdrag was 'de Nederlander' het in meerderheid oneens, waren die punten in eerdere verdragen nog niet aanwezig en zijn die punten via het Verdrag van Lissabon alsnog ingevoerd?quote:
Nou, dan moet ik maar eens aan de slagquote:Op zondag 14 oktober 2012 16:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja? Het Verdrag van Lissabon was niet hetzelfde als het voorgestelde Grondwet-verdrag. Dus ik ben wel benieuwd: met welke aspecten van het Grondwet-verdrag was 'de Nederlander' het in meerderheid oneens, waren die punten in eerdere verdragen nog niet aanwezig en zijn die punten via het Verdrag van Lissabon alsnog ingevoerd?
Graag een antwoord dat op z'n minst met een representatieve enquête onderbouwd is.
De controle van de staat over de burgers wordt wel stap voor stap vergroot en is inmiddels enorm. Via uitlevering kun je mensen altijd naar het land met de slechtste rechtsbescherming sturen. We hebben afgelopen jaar nog gezien hoe 2 EU landen een burger die staatsoptreden aan de kaak stelt proberen hem naar een martelkamer te krijgen. Waar waren al die vredeskrachten binnen de EU waaraan deze de prijs verdiend heeft?quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vooralsnog krijgen wij niet te maken met Stasi-achtige praktijken.
Niet hetzelfde? Oh nee, de naam was gewijzigd en de verwijzing naar het Europese volkslied was weg...quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja? Het Verdrag van Lissabon was niet hetzelfde als het voorgestelde Grondwet-verdrag. Dus ik ben wel benieuwd: met welke aspecten van het Grondwet-verdrag was 'de Nederlander' het in meerderheid oneens, waren die punten in eerdere verdragen nog niet aanwezig en zijn die punten via het Verdrag van Lissabon alsnog ingevoerd?
Graag een antwoord dat op z'n minst met een representatieve enquête onderbouwd is.
Oh, ik hoef niet meer te zoeken. Dát was het.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Niet hetzelfde? Oh nee, de naam was gewijzigd en de verwijzing naar het Europese volkslied was weg...
was het referendum niet voldoende representatiefquote:Op zondag 14 oktober 2012 16:11 schreef Igen het volgende:
Stemmers zijn net meisjes, als ze nee zeggen bedoelen ze eigenlijk ja.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
was het referendum niet voldoende representatief![]()
Er zijn veel gesprekken geweest op TV en iedereen was tegen de EU behalve veel D66 stemmers
En nog een paar dingetjes.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Niet hetzelfde? Oh nee, de naam was gewijzigd en de verwijzing naar het Europese volkslied was weg...
Het verdient allemaal geen schoonheidsprijs, maar dat de EU grondwet er niet is gekomen is natuurlijk een feit. Derhalve vind ik het geen onzin verspreiden.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een kulargument. Die grondwet is afgeschoten, klaar. Vervolgens wordt die feitelijk gewoon ingevoerd maar onder een andere noemer. Dan ben jij ook gewoon bedrogen, alleen kom je hier heulen met de bedriegers door hun onzin te verspreiden.
Hier ben ik het mee eens. Weet jij hoe het nu geregeld is qua bevoegdheden in de EU? Ik ben er namelijk aardig van op de hoogte. Jij ook wel denk ik.quote:De ontwikkelingen zijn duidelijk. Wat nog het verst van de realiteit afstaat is doen alsof mensen en institiuties die macht hebben gegrepen die vrijwillig weer gaan inleveren en uit zichzelf gaan ophouden met nog meer van de macht grijpen. Nog wereldvreemder is de aanname dat machthebbers die niet democratisch gecontroleerd worden gaan werken in het belang van de bevolking.
Enig idee wat er staat in het verdrag van Lissabon? Dat is echt niet een puur een verkooppraatje. En de bevoegheden tussen de organen staan ook al prima weergeven in verschillende verdragen. Ik vind ook dat er een grondwet moet komen maar dat kan niet als iedereen moord en brand loopt te schreeuwen over de USSR als dat woord valt.quote:Wat er moet komen is een grondwet, en dan bedoel ik niet zo'n flutdocument waar een grabbelton aan verkooppraatjes in staat maar niet wat er wel in moet staan. Dan bedoel ik een stuk tekst van hooguit 2 A4tjes die de bevoegdheden van de verschillende organen ten opzichte van elkaar, de nationale overheden en de burger helder afgrenst, en al die bevoegdheden van een mandaat van de bevolking voorziet, waarbij de bevolking dan wél kan stemmen op het wie het wil en elke stem even zwaar telt.
Altijd grappig dat wanneer jij anderen wilt wijzen op hun simplisme of domheid jij zelf ook vaak vervalt in voorspelbare one-liners. Ik denk dat je moet accepteren dat ook jij soms de wijsheid niet pacht hebt.quote:Open deuren zou je zeggen, maar mensen die zichzelf als hogeropgeleid beschouwen lieten zich maar wat graag wassen neuzen en holle frasen op de mouw spelden.
Mijn stem was tegen alles wat EU is, aangezien het de eerste en enige keer was dat we konden stemmen, ik denk dat dit voor iedereen wel zal geldenquote:Op zondag 14 oktober 2012 16:36 schreef Igen het volgende:
[..]
En nog een paar dingetjes.
Maar het is geen antwoord op mijn vraag. Een 'nee' bij het referendum kon zo veel betekenen. Was het een stem tegen het gevoel van een 'superstaat Europa' (ook al was het in feite maar een gewone verdragswijziging) en was daarom het weghalen van die symbolische dingen voldoende om daaraan tegemoet te komen? Was het een 'nee' tegen een 'superstaat Europa' met een mate van politieke integratie die in het Grondwetverdrag helemaal niet voorzien was? Was het een 'nee' tegen dingen die allang in eerdere verdragen waren geregeld en die dus eigenlijk helemaal los stonden van het Grondwetverdrag (zoals de Euro of de EU-uitbreiding in 2004 en 2007)? Was het een 'nee' tegen specifieke vernieuwingen die via het Verdrag van Lissabon alsnog zijn ingevoerd? En welke dan precies?
Voor het 'ja'-kamp kun je dezelfde vragen stellen. Wie stemde 'ja' voor een superstaat Europa die het Grondwetverdrag helemaal niet had gecreëerd? Wie stemde 'ja' uit angst dat anders het licht uit zou gaan? Wie stemde 'ja' omdat het Grondwetverdrag daadwerkelijk bepaalde nuttige verdragswijzigingen bevatte? Welke dan precies?
Ik heb nog nooit een onderbouwing gezien die aangeeft welk deel van de Nederlanders om welke van dit soort redenen 'ja' of 'nee' heeft gestemd, en helaas kan ik ook niet terugkijken in het archief van Maurice de Hond omdat ik geen panellid ben. Maar zonder een antwoord hierop kun je maar weinig zinnigs concluderen uit het feit dat een meerderheid 'nee' stemde, behalve dat het Grondwetverdrag zoals het voorlag niet moest worden ingevoerd, wat ook niet is gebeurd.
Vooral daar stoor ik mij eigen mateloos aan, daarom snap ik ook niet dat na zo`n uitslag Rutte met droge ogen durft te beweren dat de steun voor de EU ongekend hoog is onder de bevolking.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Mijn stem was tegen alles wat EU is, aangezien het de eerste en enige keer was dat we konden stemmen
Het gaat ook wat ver om de 'nee' te beschouwen als een nee tegen de gehele Unie. Het was gewoon een stap te ver op dat moment.quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:43 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Vooral daar stoor ik mij eigen mateloos aan, daarom snap ik ook niet dat na zo`n uitslag Rutte met droge ogen durft te beweren dat de steun voor de EU ongekend hoog is onder de bevolking.
Hoe veel verkiezingen zijn er wel niet geweest sinds WO-II? Hoe veel kansen zijn er dus wel niet geweest om op eurosceptische partijen te stemmen?quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Mijn stem was tegen alles wat EU is, aangezien het de eerste en enige keer was dat we konden stemmen
Volledige kolder. Duitsland was na WO1 ook grondgebied kwijt, maar niet 1/3e en de andere helft onder Russisch bestuur, geen volledige ontmanteling van zijn zelfstandigheid, geen bezetting van half Europa door één macht noch de volledige ontmanteling van de Franse en Britse koloniale rijken.quote:Op zondag 14 oktober 2012 15:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
De situatie die je hier van Duitsland na 1945 schetst is identiek aan het Duitsland van 1918. In 1918 lag Duitsland ook in puin. Het verschil is dat 6 jaar na 1945 al de EGKS werd opgericht (de voorloper van de EU). In 1918 was er sprake van ieder voor zich. Dus de EU is wel degelijk de factor die bijna 70 jaar vrede en voorspoed heeft gebracht.
Hij is er wel gekomen, alleen vermomd. Misschien moet je je anders even proberen voor te stellen dat het referendum was georganiseerd met aankondiging vooraf van deze gang van zaken....quote:Op zondag 14 oktober 2012 16:40 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Het verdient allemaal geen schoonheidsprijs, maar dat de EU grondwet er niet is gekomen is natuurlijk een feit. Derhalve vind ik het geen onzin verspreiden.
Nee, niet door een democratische macht en niet op democratische wijze.quote:Dat het verdrag van Lissabon er verdacht veel op lijkt en er zonder referendum doorheen is gehaald zal ik niet ontkennen. Echter ook dat verdrag is door een democratische macht goedgekeurd.
Dat doet niet af aan de pijnlijke overeenkomsten, met name qua democratisch gehalte.quote:Het probleem bij het EU-debat is net als eigenlijk bij het integratiedebat een beetje dit: de tegenstanders roepen zulke overdreven onzin dat een normale discussie over de problemen die er wel degelijk zijn niet normaal besproken worden. De EU is geen USSR noch een DDR.
Ongeveer wel ja.quote:Hier ben ik het mee eens. Weet jij hoe het nu geregeld is qua bevoegdheden in de EU? Ik ben er namelijk aardig van op de hoogte. Jij ook wel denk ik.
Nee, het parlement is niet het product van democratische verkiezingen.quote:Op zich is de huidige wisselwerking van de Raad van Europa, de Raad van ministers en het Europarlement wel een aardige. De vertegenwoordigers in deze organen zijn allemaal via de democratische weg aan de macht gekomen en kunnen via die weg ook weer verdwijnen.
Ik heb geen enkel vraagteken. Ze zijn niet verkozen, ze hoeven geen verantwoording af te leggen aan de kiezer, en verkozenen hebben er ook geen macht over. Dus die mag je gerust een politburo noemen. Het is sowieso onzin om organen los van elkaar te beoordelen.quote:Bij de positie van de Europese Commissie kun je genoeg vraagtekens zetten.
De afslag technocratische dictatuur is al lang genomen hoor.quote:Hoe we nu verder gaan is belangrijk, want men staat inderdaad op een kruispunt.
Nee. Prima weergeven van bevoegdheden doe je namelijk door ze af te grenzen, niet door ze te benoemen. Als je van een bevoegdheid niet aangeeft tot waar die wanneer reikt dan blijft er slechts een vage indicatie over.quote:Enig idee wat er staat in het verdrag van Lissabon? Dat is echt niet een puur een verkooppraatje. En de bevoegheden tussen de organen staan ook al prima weergeven in verschillende verdragen.
De antidemocratische krachten zijn nou eenmaal aan de macht, en met elke stap die ze zetten nemen ze macht van de kiezer over zijn eigen lot af.quote:Ik vind ook dat er een grondwet moet komen maar dat kan niet als iedereen moord en brand loopt te schreeuwen over de USSR als dat woord valt.
Feit is dat de voorvechters van die grondwet hun antidemocratische gezicht hebben laten zien door dat soort dingen erbij te halen. Notabene kamerleden die hun eigen GW niet snapten en argumenten pro van een door BZ verstrekt kaartje uit hun hoofd hadden geleerd, en dan gingen vertellen dat Jan met de pet het helemaal verkeerd zag en dat het voor hem ook heel goed was dat hij met Poolse loodgieters en Bulgaarse vrachtwagenchauffeurs moet concurreren.quote:Altijd grappig dat wanneer jij anderen wilt wijzen op hun simplisme of domheid jij zelf ook vaak vervalt in voorspelbare one-liners. Ik denk dat je moet accepteren dat ook jij soms de wijsheid niet pacht hebt.
Het is niet zo dat als iemand kritiek heeft op 'eurofoben' dat betekent dat die persoon dan iemand is die zichzelf als hoogopgeleid en slim beschouwt en de rest maar debiel vindt.
Of dat je dan meteen klakkeloos de EU aanbidt en elke kritiek wegwuift.
Het lijkt qua democratie in ieder geval meer op de USSR dan op een democratisch land, en het beweegt zich steeds meer in die richting.quote:Genoeg dingen die niet goed zijn in dat instituut, maar het is geen USSR.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |