http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)aden-van-mp3-s.dhtmlquote:De Amerikaan Joel Tenenbaum heeft een monsterboete gekregen voor het downloaden van 31 mp3-muziekbestanden. Na jarenlang procederen houdt de rechtbank vast aan de uitspraak uit 2009. Die stelde dat Tenenbaum 675.000 dollar schadevergoeding moet betalen aan een aantal platenmaatschappijen.
In 2003, toen Tenenbaum 20 jaar oud was, kreeg hij een brief van de Amerikaanse auteursrechtenbeschermer RIAA. Die beschuldigde hem van het downloaden van elf liedjes via Kazaa, toen een immens populair filesharingprogramma.
De RIAA bood hem een schikking van 5.250 dollar aan, maar daarmee ging Tenenbaum niet akkoord. De RIAA ging op zijn beurt niet akkoord met het tegenbod van 500 dollar, waarna een jarenlange juridische strijd ontstond.
Doorgaan na waarschuwing
In 2007 klaagde een verzameling van platenmaatschappijen Tenenbaum aan voor het downloaden en delen van in totaal 31 muziekbestanden. De rechtbank tilde zwaar aan het feit dat Tenenbaum doorging met downloaden na zijn eerste waarschuwing.
Daarom werd hij veroordeeld tot een boete van 675.000 dollar, goed voor 22.000 dollar per muziekbestand. Uiteraard ging Tenenbaum in beroep, maar een rechter heeft nu geoordeeld dat de boete niet buitenproportioneel is en wel degelijk in verhouding tot de geleden schade. Een nieuwe rechtzaak werd eveneens afgewezen.
alleen jammer dat maar 1 iemand blaren heeft terwijl er miljoenen zijn die downloaden. Ook zijn de blaren buiten proportioneel groot.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 08:42 schreef DS4 het volgende:
Geen medelijden. Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.
Hah, ik gun het jou van harte!quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 08:42 schreef DS4 het volgende:
Ik hoop dat je in een lego traptquote:Op zaterdag 25 augustus 2012 08:42 schreef DS4 het volgende:
Gewaarschuwd man...quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 09:04 schreef DroogDok het volgende:
[..]
alleen jammer dat maar 1 iemand blaren heeft terwijl er miljoenen zijn die downloaden. Ook zijn de blaren buiten proportioneel groot.
lastig, omgaan met andere meningen...quote:
kennelijk kon men de schade onderbouwen...quote:Belachelijk boete natuurlijk.
Ik ben kennelijk wat ouder dan jij... Hier geen lego.quote:
Dat zorgt idd voor minder schade. Her bedrag is nl. niet vanwege downloaden, maar aanbieden van auteursrechtelijk beschermd materiaal.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 09:32 schreef ukga het volgende:
Hij had dus beter een paar cds kunnen stelen bij de plaatselijke walmart
Buitenproportionele boete voor 1 persoon, voor iets dat door miljoenen , miljarden mensen is gedaan en die er mee weg zijn gekomen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat zorgt idd voor minder schade. Her bedrag is nl. niet vanwege downloaden, maar aanbieden van auteursrechtelijk beschermd materiaal.
Dan ben ik wel benieuwd welke uberpopulaire 31 songs deze deliquent geupload heeft dat ze voor gemiddelde 20.000 dollar inkomsten derving gezorgd hebben. Laat de platenmaatschappijen dan hun omzetten van die nummers in die periode zien. Maak een schatting hoeveel mensen deze nummers toendertijd allemaal sharden via kaza en dan zou er een heel kleine schatting gemaakt kunnen worden van de inkomstenderving van platenmaatschappijen. Dit is typisch weer een zaak waarbij de platenmaatschappijen veel te veel aan advocaten uitgeven en daarom een rechter zulke belachelijke strafeisen kan laten opleggen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat zorgt idd voor minder schade. Her bedrag is nl. niet vanwege downloaden, maar aanbieden van auteursrechtelijk beschermd materiaal.
Meer dan 99,99% van de snelheidsovertredingen worden niet geregistreerd. Ook maar afschaffen die boetes?quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:07 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Buitenproportionele boete voor 1 persoon, voor iets dat door miljoenen , miljarden mensen is gedaan en die er mee weg zijn gekomen.
Appels/Peren.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Meer dan 99,99% van de snelheidsovertredingen worden niet geregistreerd. Ook maar afschaffen die boetes?
Mijn 100.000 MP3's zouden 2.500.000.000 Dollar aan boete kosten.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 08:30 schreef Tja..1986 het volgende:
Het gaat om het delen van 31 muziekbestanden. Als die vaak genoeg gedownload zijn is zo'n schade aannemelijk. Maakt de boete trouwens niet minder belachelijk.
Als je als vrijwel enige voor door rood licht rijden een half miljoen aan boete krijgt vind ik dat er toch wel iets mis is aan het systeem.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Meer dan 99,99% van de snelheidsovertredingen worden niet geregistreerd. Ook maar afschaffen die boetes?
Los van dat het een domme vergelijking is is een kans op een boete voor downloaden nog veel kleiner.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:34 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Appels/Peren.
Tenzij snelheidsovertreders 675.000 dollar boete krijgen en dus hun leven compleet wordt verwoest door de rechter en zo een machtig bedrijf.
Jij stemt zeker VVD.
Dat vind ik ook ja. Ik wil wel eens een goed onderbouwde berekening zien hoe je aan een dergelijke inkomstenderving komt.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan ben ik wel benieuwd welke uberpopulaire 31 songs deze deliquent geupload heeft dat ze voor gemiddelde 20.000 dollar inkomsten derving gezorgd hebben. Laat de platenmaatschappijen dan hun omzetten van die nummers in die periode zien. Maak een schatting hoeveel mensen deze nummers toendertijd allemaal sharden via kaza en dan zou er een heel kleine schatting gemaakt kunnen worden van de inkomstenderving van platenmaatschappijen. Dit is typisch weer een zaak waarbij de platenmaatschappijen veel te veel aan advocaten uitgeven en daarom een rechter zulke belachelijke strafeisen kan laten opleggen.
http://www.ted.com/talks/rob_reid_the_8_billion_ipod.htmlquote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat vind ik ook ja. Ik wil wel eens een goed onderbouwde berekening zien hoe je aan een dergelijke inkomstenderving komt.
Verder vind ik dat de boete ook niet in verhouding staat tot straffen voor andere misdrijven. Neem zo'n John Corzine die $1 miljard aan geld van klanten heeft laten verdwijnen op een illegale manier en nieteens wordt aangeklaagd (Ik wil overigens niet suggereren dat de $500.000 die hij aan Obama heeft betaald daar iets mee te maken heeft).
Het belachelijke schikkings systeem in de VS geef maar toe dat je schuldig bent en je straf valt een factor 100 lager uit. Dat vind je normaal in een rechtstaat, ik niet.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:58 schreef Ringo het volgende:
Deze man had natuurlijk niet "principieel" nee moeten zeggen tegen het eerdere schikkingsbedrag van een paar duizend pop.
Blijft moeilijk hè, lezen...quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:36 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mijn 100.000 MP3's zouden 2.500.000.000 Dollar aan boete kosten.
Dit heeft helemaal niets met VVD stemmen te maken. De enige partij die echt tegen IE op komt is de piratenpartij. Als jij die malloterij wat vindt: stem daar op.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:34 schreef De_Guidance het volgende:
Appels/Peren.
Tenzij snelheidsovertreders 675.000 dollar boete krijgen en dus hun leven compleet wordt verwoest door de rechter en zo een machtig bedrijf.
Jij stemt zeker VVD.
Als jij dan er in slaagt om opzettelijk na gewaarschuwd te zijn voor een half mio schade te maken, dan krijg je hetzelfde plus waarschijnlijk celstraf.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:39 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Als je als vrijwel enige voor door rood licht rijden een half miljoen aan boete krijgt vind ik dat er toch wel iets mis is aan het systeem.
Precies.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:58 schreef Ringo het volgende:
Deze man had natuurlijk niet "principieel" nee moeten zeggen tegen het eerdere schikkingsbedrag van een paar duizend pop. Er is niks principieels aan illegaal downloaden, al maken de believers zichzelf dat maar wat graag wijs.
Er is geen schade voor een half miljoen gemaakt.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als jij dan er in slaagt om opzettelijk na gewaarschuwd te zijn voor een half mio schade te maken, dan krijg je hetzelfde plus waarschijnlijk celstraf.
Precies.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er is geen schade voor een half miljoen gemaakt.
Loop niet de calimero'en man, werk je bij de PR-afdeling van Brein ofzo ?quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:58 schreef Ringo het volgende:
Deze man had natuurlijk niet "principieel" nee moeten zeggen tegen het eerdere schikkingsbedrag van een paar duizend pop. Er is niks principieels aan illegaal downloaden, al maken de believers zichzelf dat maar wat graag wijs. Het buitensporig hoge bedrag dat de man nu moet betalen, geeft tegelijkertijd aan dat de industrie een wanhoopsoffensief is begonnen; met alle corporate machtsmiddelen een strijd voert die niet is te winnen, tegen een veelkoppige technologisch goed uitgeruste microvijand in guerilla-modus.
Dit heeft alles met de VVD-mentaliteit maken.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dit heeft helemaal niets met VVD stemmen te maken. De enige partij die echt tegen IE op komt is de piratenpartij. Als jij die malloterij wat vindt: stem daar op.
Maar nu is de wet zoals hij is en als je je daar niet aan houdt, zelfs niet nadat je gewaarschuwd bent... dan moet je niet janken als je de deksel op je neus krijgt.
Kennelijk is het bewezen geacht.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er is geen schade voor een half miljoen gemaakt.
Het is geen straf, maar schadevergoeding...quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:59 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Dit heeft alles met de VVD-mentaliteit maken.
De markt en 'regels' (waarvan de vraag is of ze in deze legitiem zijn uitgevoerd) als heilig zien zonder even na te kunnen denken over de maatschappelijke implicaties.
Volgens jouw redenering kunnen we ook gewoon snelheidsovertreders een miljoen laten betalen. Een straf moet ALTIJD binnen proportie blijven, dat is het hier gewoon niet. Klaar.
Om de zoveel tijd is er een willekeurig persoon die ze er uit pikken om een halve ton te betalen, dit nieuwsbericht heb ik al meerdere keren gelezen in verschillende vormen, en telkens gaat het om mensen rond de 20 die wat mp3's hebben gedownloadquote:Op zaterdag 25 augustus 2012 13:41 schreef Tropanzia het volgende:
Iedereen heeft toch wel eens liedjes gedownload?
En waarschijnlijk in veel grotere aantallen.
Waarom geeft die kloten-RIAA dan iedereen geen boete?
Iemand die mij dit kan uitleggen?
RIAA en dergelijke gooien zelf illegaal liedjes online als 'bait'. Daar hoor je ook weinig mensen over. En of er nog geld naar de artiesten van de nummers gaat is nog maar zeeeeer de vraag. De huidige muziekindustrie is niet goed voor ons, EN niet goed voor de artiest. Ik snap niet dat het nog zo lang stand weet te houden. Nouja, eigenlijk snap ik het wel, er worden een paar lui hoog aan de top stinkend rijk.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 13:41 schreef Tropanzia het volgende:
Iedereen heeft toch wel eens liedjes gedownload?
En waarschijnlijk in veel grotere aantallen.
Waarom geeft die kloten-RIAA dan iedereen geen boete?
Iemand die mij dit kan uitleggen?
Nee.quote:Uiteraard ging Tenenbaum in beroep, maar een rechter heeft nu geoordeeld dat de boete niet buitenproportioneel is en wel degelijk in verhouding tot de geleden schade. Een nieuwe rechtzaak werd eveneens afgewezen.
Kwaliteitsartikel weer.quote:Foremost in the circuit court ruling, the United States defended the constitutionality of the Copyright Act against Joel Tenenbaum's challenge. In addition, the United States contended the District Court of Massachusetts erred in bypassing the question of common law remittitur and thus should not have reduced Tenenbaum's punishment sum as a constitutional issue.
Haha, schei uit man. Als dit soort bedragen werkelijk enigszins in de buurt komen van de daadwerkelijk geleden schade zou de hele industrie al failliet zijn in het jaar 2005.quote:
Uiteraard, de facto is het gewoon een straf om mensen bang te maken.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 13:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is geen straf, maar schadevergoeding...
Gaat inderdaad in de miljarden zitten, mijn boetequote:Op zaterdag 25 augustus 2012 16:25 schreef ems. het volgende:
675.000 dollar voor 31 mp3's?
Hopelijk komen ze dan nooit bij mij langsMaargoed, ik zie dat het in een derdewereldland gebeurt dus hopelijk hoeven we er in NL nog niet al te bang voor te zijn.
Dan gaat hij maar in beroep.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 13:57 schreef Xa1pt het volgende:
Haha, schei uit man. Als dit soort bedragen werkelijk enigszins in de buurt komen van de daadwerkelijk geleden schade zou de hele industrie al failliet zijn in het jaar 2005.
O, je hebt gelijk omdat jij het zegt? Fijn!quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 15:01 schreef De_Guidance het volgende:
Uiteraard, de facto is het gewoon een straf om mensen bang te maken.
Nee.quote:
Wat dan wel?quote:
Dat is een terechte vraag.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 23:10 schreef VanishedEntity het volgende:
Ben wel benieuwd naar het aangedragen bewijs in deze zaak; zal het weer flinterdun zijn.
Dat ik jouw vraag niet kan plaatsen.quote:Op zondag 26 augustus 2012 00:33 schreef polderturk het volgende:
2,3 biljoen (2,3 duizend-miljard) dollar is verdwenen uit het Pentagon. Misschien wel 100 keer zoveel als de totale omzet van de muziekindustrie. Wanneer worden de schuldigen gestraft? Wat vindt DS4?
Jij kan de vraag wel plaatsen. Doe niet zo belachelijk. Ik laat zien dat de prioriteiten verkeerd liggen. Ik laat zien dat justitie beter dieven achterna gaat die biljoenen stelen en verduisteren in plaats van een downloader die 30 nummers heeft gedownload. Wat er gestolen wordt door bankiers is honderden keren meer dan de totale omzet van de muziekindustrie. .quote:
Dat is onzin natuurlijk. Met deze redenering kun je alleen nog maar moordenaars laten opsporen door de politie en moet je je handen aftrekken van b.v. winkeldiefstal.quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:25 schreef polderturk het volgende:
Jij kan de vraag wel plaatsen. Doe niet zo belachelijk. Ik laat zien dat de prioriteiten verkeerd liggen. Ik laat zien dat justitie beter dieven achterna gaat die biljoenen stelen en verduisteren in plaats van een downloader die 30 nummers heeft gedownload. Wat er gestolen wordt door bankiers is honderden keren meer dan de totale omzet van de muziekindustrie. .
Het gaat niet om het downloaden!quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:27 schreef polderturk het volgende:
We leven in een democratie. Als de meerderheid vindt dat downloaden niet strafbaar is, dan zou het ook niet strafbaar moeten zijn.
Dus de wet geldt niet voor jou?quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:28 schreef Elfletterig het volgende:
De muziekindustrie is compleet geschift. En steeds meer mensen volgen slaafs de dictatuur die de industrie oplegt: betalen voor mp3's, betalen voor simpele computerbestanden.
Nooit, over mijn lijk, zal ik betalen voor mp3's. Zelfs niet van mijn favoriete band. Ik blijf cd's (of andere fysieke producten) kopen zolang ze bestaan. Mp3's zijn geen product. Het is een schande dat ze er geld voor vragen. En dat mensen zo gek zijn om dat geld te betalen.
Zit je weer te trollen of ben je jaloers op weltschmerz?quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
lastig, omgaan met andere meningen...
[..]
kennelijk kon men de schade onderbouwen...
Geen van beiden. Wat eea met ws te maken heeft ontgaat mij overigens.quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:49 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zit je weer te trollen of ben je jaloers op weltschmerz?
Ik zeg nergens dat de wet niet geldt. Ik stel de belachelijkheid van de strafbaarheid aan de kaak. Ook is het bizar dat rechters oordelen dat een schadevergoeding van maar liefst 22.000 euro voor één gedownload nummer (per nummer) proportioneel is. Sorry, maar dan heb je een steekje los zitten, of je bent een corrupte belangenbehartiger van de muziekindustrie. Meer smaken zijn er niet.quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:48 schreef DS4 het volgende:
Dus de wet geldt niet voor jou?
Apart, gelet op hoe jij denkt over anderen die de wet negeren...
Moet het met elkaar te maken hebben, ik stel twee vragen uit persoonlijke interesse namelijk.quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Geen van beiden. Wat eea met ws te maken heeft ontgaat mij overigens.
Waarom wordt er steeds gedaan alsof het om het dl gaat? Het gaat uiteraard om het verspreiden...quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:52 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat de wet niet geldt. Ik stel de belachelijkheid van de strafbaarheid aan de kaak. Ook is het bizar dat rechters oordelen dat een schadevergoeding van maar liefst 22.000 euro voor één gedownload nummer (per nummer) proportioneel is. Sorry, maar dan heb je een steekje los zitten, of je bent een corrupte belangenbehartiger van de muziekindustrie. Meer smaken zijn er niet.
Als nu elke downloader (en tevens uploader) die 22K boete per liedje krijgt... Krijg je een fantastische situatiequote:Op zondag 26 augustus 2012 01:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom wordt er steeds gedaan alsof het om het dl gaat? Het gaat uiteraard om het verspreiden...
Het bedrag is hoog, maar voorshands kan ik niet zeggen dat het onjuist is,
Dat de schade zo fors is, is een aanname die nergens op gestoeld is. Ten eerste valt niet aan te tonen dat de 31 nummers die de student deelde zó vaak zijn gedeeld dat daar een bedrag van die grootte tegenover staat aan misgelopen inkomsten. En ten tweede, nog belangrijker, kan niet worden aangetoond dat de mensen die (eventueel) de betreffende nummers hebben gedownload vervolgens (of in een later stadium) NIET die nummers legaal hebben aangeschaft.quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom wordt er steeds gedaan alsof het om het dl gaat? Het gaat uiteraard om het verspreiden...
Het bedrag is hoog, maar voorshands kan ik niet zeggen dat het onjuist is,
Ik geloof niet in dat onderzoek. Ik ken niemand in mijn omgeving die niet maar 10% van het budget van vroeger besteedde aan muziek, films en series. En iedereen heeft tegenwoordig 100K liedjes, als het geld had gekost misschien 2K gehadquote:Op zondag 26 augustus 2012 02:04 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Sterker nog: uit onderzoek blijkt zelfs dat downloaders méér geld aan muziek uitgeven dan niet-downloaders doen.
hehehe, spot onquote:Op zondag 26 augustus 2012 01:52 schreef Elfletterig het volgende:
Ik zeg nergens dat de wet niet geldt. Ik stel de belachelijkheid van de strafbaarheid aan de kaak. Ook is het bizar dat rechters oordelen dat een schadevergoeding van maar liefst 22.000 euro voor één gedownload nummer (per nummer) proportioneel is. Sorry, maar dan heb je een steekje los zitten, of je bent een corrupte belangenbehartiger van de muziekindustrie. Meer smaken zijn er niet.
De relevantie ontgaat mij ook eerlijk gezegd.quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:56 schreef opgebaarde het volgende:
Moet het met elkaar te maken hebben, ik stel twee vragen uit persoonlijke interesse namelijk.
En je probeerde toch de wijsneus uit te hangen, die indruk wekte je met die eerste twee postings. Vandaar, veel plezier
Valt op zich wel mee. Meneer biedt 1 nummer aan (a bijv. 2,2 euro) en die wordt gedownload door 10 mensen. Diezelfde 10 mensen bieden het vervolgens opnieuw aan, die vervolgens ook en zo nog een keer verder. Op die manier wordt het MP3tje dus veelvuldig verspreid.quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:52 schreef Elfletterig het volgende:
Ook is het bizar dat rechters oordelen dat een schadevergoeding van maar liefst 22.000 euro voor één gedownload nummer (per nummer) proportioneel is.
Dan moet deze meneer wel bovenaan deze piramide berekening van jou gestaan hebben, en dan nog zijn de overige piramide deelnemers verantwoordelijk voor de verdere verspreiding. Die indirecte verspreiding is imo dan bijna vergelijkbaar met wapenfabrikanten verantwoordelijk houden wat klanten met hun spullen uitrichten.quote:Op zondag 26 augustus 2012 03:02 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Valt op zich wel mee. Meneer biedt 1 nummer aan (a bijv. 2,2 euro) en die wordt gedownload door 10 mensen. Diezelfde 10 mensen bieden het vervolgens opnieuw aan, die vervolgens ook en zo nog een keer verder. Op die manier wordt het MP3tje dus veelvuldig verspreid.
2,2*10*10*10*10 = 22000...Met andere woorden: Meneer heeft (zou) er voor gezorgd (hebben) dat met zijn mp3tje 10.000 mensen dat nummer niet gekocht hebben. Dit is inkomstenderving voor de maatschappijen en die moeten dus gecompenseerd worden.
Als ik het zo bekijk, val het eigenlijk nog wel mee.
De meeste nummers worden nl. veel vaker gedownload.
Inhoudelijk heb je niets in te brengen, dus ga je op de man spelen.quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:56 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Moet het met elkaar te maken hebben, ik stel twee vragen uit persoonlijke interesse namelijk.
En je probeerde toch de wijsneus uit te hangen, die indruk wekte je met die eerste twee postings. Vandaar, veel plezier
De schade kan natuurlijk nooit zo groot zijn als iedere uploader bekend is en voor het hekje komt en ook daadwerkelijk aanspreekbaar (financieel) is.quote:Op zondag 26 augustus 2012 02:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als nu elke downloader (en tevens uploader) die 22K boete per liedje krijgt... Krijg je een fantastische situatie
Dan moeten ze wel heel goed argumenteren waarom deze enkeling opeens wel bij een groep hoort en daarom dus zo'n bizarre straf zou verdienen. Ik vind dat het op deze manier dan wel heel makkelijk gemaakt wordt voor het OM om op deze manier individuen opeens verantwoordelijk te houden voor gedragingen van groepen waarvan je als individu niet eens wist dat je ook daar toe gerekend wordt.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
De schade kan natuurlijk nooit zo groot zijn als iedere uploader bekend is en voor het hekje komt en ook daadwerkelijk aanspreekbaar (financieel) is.
Als slechts een enkeling van een groep wordt gepakt kan deze een aansprakelijkheid hebben voor wat de groep heeft gedaan en die dus hoger ligt dan de rechtstreeks door hem veroorzaakte schade.
Dat weet jij helemaal niet, want jij kent de feiten niet.quote:Op zondag 26 augustus 2012 02:04 schreef Elfletterig het volgende:
Dat de schade zo fors is, is een aanname die nergens op gestoeld is.
Natuurlijk wel. Dat kan prima worden berekend. Het is ook een beetje idioot om net te doen alsof de hoogte van de schade geen onderwerp is geweest van de procedure, nu uit de op het tegendeel blijkt.quote:Ten eerste valt niet aan te tonen dat de 31 nummers die de student deelde zó vaak zijn gedeeld dat daar een bedrag van die grootte tegenover staat aan misgelopen inkomsten.
Alleen moet de veroorzaker van de schade dat dan wel bewijzen. Roepen dat niet uit te sluiten valt dat het nummer uiteindelijk legaal is aangeschaft is natuurlijk geen reden om dan maar er vanuit te gaan dat dat ook het geval is.quote:En ten tweede, nog belangrijker, kan niet worden aangetoond dat de mensen die (eventueel) de betreffende nummers hebben gedownload vervolgens (of in een later stadium) NIET die nummers legaal hebben aangeschaft.
Dat lijkt mij sterk, want de mensen die ik in mijn omgeving hoor over downloaden roepen eerder dingen als 'ik ben wel gek om 15 euro te betalen voor een cd, veel te duur!'.quote:Sterker nog: uit onderzoek blijkt zelfs dat downloaders méér geld aan muziek uitgeven dan niet-downloaders doen.
Nee. Maar jouw begrip van het recht is dan ook zo weinig ontwikkeld, zo blijkt steeds maar weer, dat daar vooral het probleem zit.quote:Maar ik begrijp dat je inmiddels voorstander bent van omgekeerde bewijslast?
Nee, het ligt volstrekt anders. Jij leest een krantenknipsel over een rechtzaak en gaat dan op basis van jouw onderbuik er meteen vanuit dat de rechter het fout ziet.quote:Je geeft hoog op over anderen, maar "recht" is bij jou ook een uitermate rekbaar begrip. En 99, nee sorry 100 van de 100 keer kies je redelijk kritiekloos de kant van de rechter....
Precies!quote:Op zondag 26 augustus 2012 03:02 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Valt op zich wel mee. Meneer biedt 1 nummer aan (a bijv. 2,2 euro) en die wordt gedownload door 10 mensen. Diezelfde 10 mensen bieden het vervolgens opnieuw aan, die vervolgens ook en zo nog een keer verder. Op die manier wordt het MP3tje dus veelvuldig verspreid.
2,2*10*10*10*10 = 22000...Met andere woorden: Meneer heeft (zou) er voor gezorgd (hebben) dat met zijn mp3tje 10.000 mensen dat nummer niet gekocht hebben. Dit is inkomstenderving voor de maatschappijen en die moeten dus gecompenseerd worden.
Als ik het zo bekijk, val het eigenlijk nog wel mee.
De meeste nummers worden nl. veel vaker gedownload.
Met een groep IE rechten schenden is niet te vergelijken met de wapenhandelaar. Dat zijn verschillende feiten. Overigens kan zo'n toerekening ook, maar dat terzijde.quote:Op zondag 26 augustus 2012 08:52 schreef Basp1 het volgende:
Dan moet deze meneer wel bovenaan deze piramide berekening van jou gestaan hebben, en dan nog zijn de overige piramide deelnemers verantwoordelijk voor de verdere verspreiding. Die indirecte verspreiding is imo dan bijna vergelijkbaar met wapenfabrikanten verantwoordelijk houden wat klanten met hun spullen uitrichten.
Ik vind het wel stuitend dat de criticasters niet eens weten dat het hier niet om het downloaden gaat, het hebben van een mp3, dat het om een schadevergoeding gaat en dat het helemaal geen strafzaak betreft maar een civiele zaak.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:24 schreef Basp1 het volgende:
Dan moeten ze wel heel goed argumenteren waarom deze enkeling opeens wel bij een groep hoort en daarom dus zo'n bizarre straf zou verdienen. Ik vind dat het op deze manier dan wel heel makkelijk gemaakt wordt voor het OM om op deze manier individuen opeens verantwoordelijk te houden voor gedragingen van groepen waarvan je als individu niet eens wist dat je ook daar toe gerekend wordt.
Als we hier in NL bijvoorbeeld naar de vestia affairre kijken blijkt dat de ex bestuurder niet eens verntwoordelijk te houden is hiervoor, terwijl juist de rol van zo'n persoon in die besloten groep genaamd vestia wel heel duidelijk is.
Waarom kan men bij een civiele zaak de dader dan wel zo makkelijk tot een groep rekenen en bij strafrechtelijke zaken zoals vestia de topman niet?quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind het wel stuitend dat de criticasters niet eens weten dat het hier niet om het downloaden gaat, het hebben van een mp3, dat het om een schadevergoeding gaat en dat het helemaal geen strafzaak betreft maar een civiele zaak.
Ook in strafrechtelijke zaken kan je groepsgedrag toerekenen aan mensen die binnen de groep meedoen (en zelfs als ze zih niet onttrekken aan de groep als er iets gebeurt wat niet in de haak is).quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:50 schreef Basp1 het volgende:
Waarom kan men bij een civiele zaak de dader dan wel zo makkelijk tot een groep rekenen en bij strafrechtelijke zaken zoals vestia de topman niet?
Daar ben ik het niet mee eens.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:51 schreef LXIV het volgende:
Het punt is gewoon dat miljoenen mensen dit doen, en dat er ééntje gehangen wordt. Dat is onrechtvaardig.
In Nederland wordt het gebruik van softdrugs ook getolereerd. Als er nu iemand in een coffeeshop zit te blowen, en die wordt gearresteerd en veroordeeld tot 4 jaar cel, dan is dat ook onrechtvaardig. Al zou het wettelijk dan wel mogen.
Mwah. Je zult in theorie zeker gelijk hebben, maar een individu een dergelijke boete opleggen (in vergelijking met andere zaken) vind ik asociaal en bewijst maar weer waar het in Amerika om draait. We hebben het over 31 bestandjes. Om hem dan nu verantwoordelijk te stellen voor het tienduizenden keren verspreiden door derden (waar heeft hij ze eigenlijk vandaan?), ik vind dat persoonlijk te ver gaan. Maar goed, ik heb er verder de ballen verstand van.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:40 schreef DS4 het volgende:
En daarom heb ik ook geen medelijden: willens en wetens schendt iemand andermans eigendomsrecht. Dan moet je niet janken als dat consequenties heeft!
Het heeft niks met pakkans te maken. Ze kunnen iedereen pakken die ze willen. Ze kiezen gewoon willekeurig één individu uit als voorbeeld, omdat er geen beginnen aan is om iedereen te pakken.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens.
Dan zou alles met een lage pakkans ineens legaal worden!
Dat is toch een lage pakkans?quote:Op zondag 26 augustus 2012 10:00 schreef LXIV het volgende:
Het heeft niks met pakkans te maken. Ze kunnen iedereen pakken die ze willen. Ze kiezen gewoon willekeurig één individu uit als voorbeeld, omdat er geen beginnen aan is om iedereen te pakken.
Het is de vraag of die redenering is gebruikt. Als dat zo is kunnen we het daar eens over hebben.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:59 schreef Robar het volgende:
Mwah. Je zult in theorie zeker gelijk hebben, maar een individu een dergelijke boete opleggen (in vergelijking met andere zaken) vind ik asociaal en bewijst maar weer waar het in Amerika om draait. We hebben het over 31 bestandjes. Om hem dan nu verantwoordelijk te stellen voor het tienduizenden keren verspreiden door derden (waar heeft hij ze eigenlijk vandaan?), ik vind dat persoonlijk te ver gaan. Maar goed, ik heb er verder de ballen verstand van.
Maar lxiv bedoeld neem ik aan dat wanneer men echt zou willen men dan het rechtsysteem zou platleggen omdat de meeste uploaders wel sporen achterlaten en men dus niet zo selectief te werk zou moeten gaan.quote:
Stel dat ik mijn kinderen verbied om snoepjes te pakken. Ik handhaaf het verbod echter niet. Ze pakken maar snoepjes en eigenlijk wordt er nooit iets van gezegd. Dit gaat maanden zo door. Dan pakt één van mijn kinderen een snoepje. Nu kom ik in actie en sla dat kind het hele huis door. Dat zal dat kind onrechtvaardig vinden. Ik ook.quote:Op zondag 26 augustus 2012 10:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is de vraag of die redenering is gebruikt. Als dat zo is kunnen we het daar eens over hebben.
Op zich snap ik dat je het dan onrechtvaardig vindt, maar dan blijf ik erbij dat hij zich willens en wetens in deze situatie gebracht heeft. Na waarschuwing! En zonder de schikking te pakken!
Ik vind dat een gevalletje eigen schuld.
Iemand uit het niets met zoiets confronteren als het vooral gaat om wat ook anderen doen en dat besef er nog niet is, ja... dat gaat mij ook te ver.
Hm dat klinkt wel logisch, maar werkt dat ook zo in het Nederlandse rechtsysteem? Zie hooligans waarbij niet alle mafketels opgepakt worden, een groep jongeren die een leeg pand slopen? Of werkt het dan niet zo omdat er dan spraken is van strafrecht?quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
De schade kan natuurlijk nooit zo groot zijn als iedere uploader bekend is en voor het hekje komt en ook daadwerkelijk aanspreekbaar (financieel) is.
Als slechts een enkeling van een groep wordt gepakt kan deze een aansprakelijkheid hebben voor wat de groep heeft gedaan en die dus hoger ligt dan de rechtstreeks door hem veroorzaakte schade.
Zo werkt YouTube ook. Er kunnen 100 filmpjes van Usain Bolt's WR op de 100m op staan, maar als jouw filmpje verwijderd wordt kun je niet zeggen: "Ja, maar die 99 andere met precies hetzelfde filmpje dan? Waarom mogen die wel?"quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:51 schreef LXIV het volgende:
Het punt is gewoon dat miljoenen mensen dit doen, en dat er ééntje gehangen wordt. Dat is onrechtvaardig.
Onnodig links rijden is ook met mega-inzet van politie om te zetten van extreem lage pakkans naar hoge pakkans.quote:Op zondag 26 augustus 2012 10:05 schreef Basp1 het volgende:
Maar lxiv bedoeld neem ik aan dat wanneer men echt zou willen men dan het rechtsysteem zou platleggen omdat de meeste uploaders wel sporen achterlaten en men dus niet zo selectief te werk zou moeten gaan.
Dat is niet logisch. Stel je vangt elke uploader en je past die logica individueel toe op elke uploader. Dan zou de totaal opgelegde boete iets van c*n*(n-1)!=c*n! zijn, terwijl de echte schade per definitie c*n is (met n het aantal downloaders en c de kostprijs van 1 track).quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Precies!
Er is een volstrekt logische onderbouwing te maken van de schade. Of dat in casu ook het geval is, is een tweede, maar er voorshands vanuit gaan dat het niet kan is niet terecht.
Het probleem is alleen dat dit heerschap is gewaarschuwd.quote:Op zondag 26 augustus 2012 10:15 schreef LXIV het volgende:
Stel dat ik mijn kinderen verbied om snoepjes te pakken. Ik handhaaf het verbod echter niet. Ze pakken maar snoepjes en eigenlijk wordt er nooit iets van gezegd. Dit gaat maanden zo door. Dan pakt één van mijn kinderen een snoepje. Nu kom ik in actie en sla dat kind het hele huis door. Dat zal dat kind onrechtvaardig vinden. Ik ook.
Voor zover ik kan opmaken uit de op is er geen eigendomsrecht geschonden, maar gaat het om kopieën.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:40 schreef DS4 het volgende:
En daarom heb ik ook geen medelijden: willens en wetens schendt iemand andermans eigendomsrecht. Dan moet je niet janken als dat consequenties heeft!
Ook in NL werkt dat zo hoor. Als een groep hooligans een wedstrijd verneuken en de schade is zeg 100K en ze kunnen van de 100 man er 10 vinden, zijn ze alle 10 voor het gehele bedrag aansprakelijk. Ze krijgen dan wel een regresrecht (= het recht om bij de anderen het overbedeelde terug te halen).quote:Op zondag 26 augustus 2012 10:40 schreef opgebaarde het volgende:
Hm dat klinkt wel logisch, maar werkt dat ook zo in het Nederlandse rechtsysteem? Zie hooligans waarbij niet alle mafketels opgepakt worden, een groep jongeren die een leeg pand slopen? Of werkt het dan niet zo omdat er dan spraken is van strafrecht?
Het werkt dus anders.quote:Op zondag 26 augustus 2012 11:22 schreef trancethrust het volgende:
Dat is niet logisch. Stel je vangt elke uploader en je past die logica individueel toe op elke uploader. Dan zou de totaal opgelegde boete iets van c*n*(n-1)!=c*n! zijn, terwijl de echte schade per definitie c*n is (met n het aantal downloaders en c de kostprijs van 1 track).
Dat is een overdrijving van maar liefst (n-1)!; de boete is asymptotisch exponentieel te hoog. Compleet van de put gerukt dus.
Basiswiskunde tot uw dienst.
IE: Intellectueel eigendom.quote:Op zondag 26 augustus 2012 11:27 schreef Schanulleke het volgende:
Voor zover ik kan opmaken uit de op is er geen eigendomsrecht geschonden, maar gaat het om kopieën.
Dat je dan toch één van de kinderen straft en de rest nietquote:Op zondag 26 augustus 2012 11:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat dit heerschap is gewaarschuwd.
Dus de analogie is dat je je kinderen het verbiedt, niet handhaaft, maar op zeker moment aankondigt dat je wel gaat handhaven en als ze het dan toch doen je huisarrest oplegt, maar ze de middelvinger aan je tonen en je vervolgens over gaat tot een maand huisarrest.
Degene die je betrapt...quote:Op zondag 26 augustus 2012 11:32 schreef opgebaarde het volgende:
Dat je dan toch één van de kinderen straft en de rest niet
Dan zeg je dat Tenenbaum in zijn eentje alle andere downloaders aan het nummer heeft geholpen, ofwel, er zijn meerdere groepen van 20 vandalen die tegelijkertijd x auto's slopen, eentje daarvan wordt gepakt en verantwoordelijk gesteld voor alle x auto's. Net zo belachelijk.quote:Op zondag 26 augustus 2012 11:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het werkt dus anders.
Dat snap je wel als jouw auto volledig wordt gesloopt door 20 vandalen. Schade 20K, verzekering dekt niet (immers, vandalisme). Slechts 1 vandaal wordt herkent en je spreekt hem aan. Je ontvangt 1K.
De rest is voor jou.
Het recht erkt gelukkig zo: je kan 20K bij die vandaal halen en die zoekt maar uit waar hij de overige 19K haalt.
Hoe debiel en wereldvreemd kun je zijn. Zou jij het eerlijk vinden als er NIKS wordt gedaan aan massamoordenaars terwijl foutparkeerders worden opgepakt?quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is onzin natuurlijk. Met deze redenering kun je alleen nog maar moordenaars laten opsporen door de politie en moet je je handen aftrekken van b.v. winkeldiefstal.
Nee, hij maakt deel uit van 31 groepen die evenzovelen nummer deelden. Dat is het verhaal.quote:Op zondag 26 augustus 2012 11:54 schreef trancethrust het volgende:
Dan zeg je dat Tenenbaum in zijn eentje alle andere downloaders aan het nummer heeft geholpen, ofwel, er zijn meerdere groepen van 20 vandalen die tegelijkertijd x auto's slopen, eentje daarvan wordt gepakt en verantwoordelijk gesteld voor alle x auto's. Net zo belachelijk.
Het feit dat jij stelt dat bankiers die stelen en verduisteren nimmer vervolgd worden maakt niet dat dat ook zo is.quote:Op zondag 26 augustus 2012 12:17 schreef polderturk het volgende:
Hoe debiel en wereldvreemd kun je zijn. Zou jij het eerlijk vinden als er NIKS wordt gedaan aan massamoordenaars terwijl foutparkeerders worden opgepakt?
Dat is te vergelijken met de situatie in de VS. De massamoordenaars (de bankiers die biljoenen gestolen en verduisterd hebben) worden niet aangepakt, maar een foutparkeerder (downloader) wel. Sterker nog, wat de massamoordenaars (de bankiers) hebben Ik snap niet dat jij die boete van 7 ton gerechtvaardigd kan vinden.
Dat is een aanname die nergens op gestoeld is en waarvoor geen enkel bewijs bestaat. En zoals VanishedEntity hierboven al terecht opmerkt: het is ook niet aan te tonen dat downloaders dat liedje niet op een andere manier hadden kunnen downloaden als de student dat liedje niet had aangeboden.quote:Op zondag 26 augustus 2012 03:02 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik tel maar liefst vier aannames. Ten eerste het aantal downloads; nergens op gebaseerd. Ten tweede de aanname dat mensen daardoor het betreffende nummer niet hebben gekocht, of niet alsnog zullen kopen. Ook dat valt niet te bewijzen; op twee manieren zelfs niet. Ten eerste val niet te bewijzen dat die mensen het nummer anders wél hadden gekocht, ten tweede valt niet te bewijzen dat ze dat niet alsnog hebben gedaan of zullen doen nu ze het eenmaal hebben gedownload.quote:Op zondag 26 augustus 2012 03:02 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik ontken niet dat er schade is, ik stel dat de omvang van de schade nergens op gestoeld is. Voor hetzelfde geld zijn die bestanden verder door helemaal niemand gedownload. Jij kent de feiten evenmin, dus stop om jezelf als een soort alwetend orakel neer te zetten. Jij bent op geen enkele wijze in staat om hier nauwkeurig te vermelden hoe vaak die 31 nummers door andere mensen (zouden) zijn gedownload. Allemaal aannames dus.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:26 schreef DS4 het volgende:
Dat weet jij helemaal niet, want jij kent de feiten niet.
Wat een onzin. Er is geen enkel bewijs over de omvang van het downloaden, dus welke berekening je er ook op loslaat, deze is per definitie een subjectieve aanname. Luchtfietserij die helemaal nergens op gestoeld is.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:26 schreef DS4 het volgende:
Natuurlijk wel. Dat kan prima worden berekend. Het is ook een beetje idioot om net te doen alsof de hoogte van de schade geen onderwerp is geweest van de procedure, nu uit de op het tegendeel blijkt.
Omgekeerde bewijslast dus. Degene die schade meent te hebben, maakt lukraak wat rekensommen die nergens op gestoeld zijn en bewijst feitelijk niks, terwijl de 'dader' dan maar moet aantonen dat van die schade geen sprake is.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:26 schreef DS4 het volgende:
Alleen moet de veroorzaker van de schade dat dan wel bewijzen. Roepen dat niet uit te sluiten valt dat het nummer uiteindelijk legaal is aangeschaft is natuurlijk geen reden om dan maar er vanuit te gaan dat dat ook het geval is.
Als een platenmaatschappij op basis van een paar rekensommen "aannemelijk" weet te maken dat de schade zo fors is, volg je kritiekloos die redenering, omdat de rechter die ook volgt. Dus moet het wel goed zijn. Als het aannemelijk is dat een drankrijder een voetgangster doodrijdt in Cuijk, kom je opeens met kromme redeneringen en moet er ineens overtuigend worden aangetoond dat het écht door de drank kwam en dat de vrouw niet achterwaarts de weg op liep.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:26 schreef DS4 het volgende:
Nee. Maar jouw begrip van het recht is dan ook zo weinig ontwikkeld, zo blijkt steeds maar weer, dat daar vooral het probleem zit. Het is namelijk heel simpel: als de ene partij de schade aannemelijk weet te maken (en ik zie dat als een zeer reeel scenario), dat dan de wederpartij de last kan krijgen om het tegendeel aannemelijk te maken.
Ik vind het vooral dom wanneer je kritiekloos de rekensommen van de muziekindustrie volgt, temeer omdat je geen enkel oog lijkt te hebben voor de eventuele gevolgen daarvan.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:26 schreef DS4 het volgende:
Dat zal hier allemaal wel gespeeld hebben en de rechter is tot dit oordeel gekomen. Jij gaat er voorshands vanuit dat dat oordeel nergens op is gestoeld, maar dat is naar mijn mening een beetje dom.
Sorry, maar dit wordt gewoon lachwekkend nu. Als het jou beter uitkomt, schuif je de feiten namelijk net zo gemakkelijk aan de kant. Dat doe je in deze zaak namelijk ook. Er zijn helemaal geen aantoonbare feiten, behalve de 31 gedownloade nummers. Alles over geleden schade, inkomstenderving, etc. is allemaal verzonnen door de muziekindustrie en wordt overgenomen door een rechter die het als "aannemelijk" kenmerkt. Maar daarmee zijn het geen feiten.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:26 schreef DS4 het volgende:
Nee, het ligt volstrekt anders. Jij leest een krantenknipsel over een rechtzaak en gaat dan op basis van jouw onderbuik er meteen vanuit dat de rechter het fout ziet. Ik ga daar niet vanuit. Ik wil dan eerst wel eens op basis van feiten weten wat er niet zou kloppen aan die uitspraak.
Omdat een kind van 6 jaar nog kan zien dat de argumentatie van de muziekindustrie aan alle kanten rammelt. Het is vooral verbijsterend dat rechters kennelijk niet onafhankelijk zijn in dit soort zaken en dat ze liever de belangen van de muziekindustrie behartigen dan werkelijk nog te malen om waarheidsvinding.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:26 schreef DS4 het volgende:
Jij kent de uitspraak niet, laat staan het dossier. Bovendien is jouw juridische kennis zo goed als 0. Hoe haal je het dan in je hoofd om te concluderen dat de uitspraak niet klopt?
Zolang je er zelf nog zulke dubbele maatstaven op nahoudt en zolang je nog zó kritiekloos elke uitspraak van elke dubieuze rechter verdedigt, zou ik een toontje lager zingen als ik jou was.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:26 schreef DS4 het volgende:
Dat is zoiets als dat ik bij al jouw posts concludeer dat het onzin moet zijn omdat jij het geschreven hebt... En geloof me, je geeft daar veel meer aanleiding toe dan de rechterlijke macht jou geeft voor deze belachelijke benadering!
Delen is niet illegaal. Bovendien dunkt me nu nog een verschil: bij je auto-voorbeeld is de politie achter de verdachten aangegaan en niet de automobilist zelf, en is het de staat die aanklaagt. Hier is het een particuliere groep die alleen maar 1 persoon van die groep pakt, maar het is niet te controleren waarom (luiheid); er is niet redelijk te verwachten dat ze achter iedereen in die groep zijn gegaan (mogelijk vanwege gebrek aan bewijs), wat het nog schimmiger maakt dat ze het volledige bedrag van deze ene persoon vragen.quote:Op zondag 26 augustus 2012 13:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, hij maakt deel uit van 31 groepen die evenzovelen nummer deelden. Dat is het verhaal.
Deze zin is overigens zo ambigu als wat. Is hij veroordeeld per groep, ongeacht of het bestand direct bij hem vandaan komt? I.e., veroordeeld voor iets waar hij geen controle over had, als een wapenhandelaar die veroordeeld wordt voor de moord die met een door hem verkocht wapen werd gepleegd?quote:Op zondag 26 augustus 2012 13:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, hij maakt deel uit van 31 groepen die evenzovelen nummer deelden. Dat is het verhaal.
En dat zonder de feiten te kennen. Dan ben je toch gewoon een idioot?quote:Op zondag 26 augustus 2012 15:58 schreef Elfletterig het volgende:
Ik ontken niet dat er schade is, ik stel dat de omvang van de schade nergens op gestoeld is.
Ben je nou zo dom, of doe je alleen maar zo dom? Ik zeg nergens dat ik het beter weet, dat doe jij! Ik geef alleen maar aan dat er kennelijk een rechter geoordeeld heeft dat de schade goed genoeg hard gemaakt is en dan vind ik het bizar om dan te concluderen dat die schade hoe dan ook niet zo hoog kan zijn.quote:Voor hetzelfde geld zijn die bestanden verder door helemaal niemand gedownload. Jij kent de feiten evenmin, dus stop om jezelf als een soort alwetend orakel neer te zetten.
Nee, maar je hoort mij dan ook niet zeggen dat de schade zo hoog is, alleen dat het idioot is om zonder enige grond te stellen dat het wel onjuist moet zijn.quote:Jij bent op geen enkele wijze in staat om hier nauwkeurig te vermelden hoe vaak die 31 nummers door andere mensen (zouden) zijn gedownload. Allemaal aannames dus.
Doe nou eens niet zo dom! Jij weet helemaal niet of er al dan niet bewijs is in dezen, want jij weet helemaal niets van de zaak!quote:Wat een onzin. Er is geen enkel bewijs over de omvang van het downloaden,
Nee, jouw stelling is nergens op gestoeld. Aantoonbaar!quote:dus welke berekening je er ook op loslaat, deze is per definitie een subjectieve aanname. Luchtfietserij die helemaal nergens op gestoeld is.
Nee, dat is geen omgekeerde bewijslast. Hou eens op met net doen alsof je ook maar iets begrijpt van het recht. Dat is niet zo!quote:Omgekeerde bewijslast dus.
Wederom zit JIJ dit te verzinnen. JIJ komt met stellingen die nergens op gebaseerd zijn.quote:Degene die schade meent te hebben, maakt lukraak wat rekensommen die nergens op gestoeld zijn en bewijst feitelijk niks, terwijl de 'dader' dan maar moet aantonen dat van die schade geen sprake is.
Nee. Het is (nogmaals) heel simpel: als een rechter kennelijk overtuigd is geraakt op basis van het dossier dan hecht ik daar veel meer waarde aan dan aan een fokker die helemaal niets van de zaak weet die stellig beweert op basis van nul kennis het beter te weten.quote:Als een platenmaatschappij op basis van een paar rekensommen "aannemelijk" weet te maken dat de schade zo fors is, volg je kritiekloos die redenering, omdat de rechter die ook volgt.
Waar het daar om ging was dat niet bewezen kon worden dat die vrouw zichtbaar was voor de bestuurder. Daardoor was ook niet vast te stellen dat het drankgebruik van invloed was op het ontstaan van de aanrijding en kon de schuld terzake niet worden bewezen.quote:Dus moet het wel goed zijn. Als het aannemelijk is dat een drankrijder een voetgangster doodrijdt in Cuijk, kom je opeens met kromme redeneringen en moet er ineens overtuigend worden aangetoond dat het écht door de drank kwam en dat de vrouw niet achterwaarts de weg op liep.
Nee, in feite is het exact hetzelfde: ik zoek in de feiten naar het bewijs. Hier is er geen enkel bewijs van een rechtsdwaling en bij die zaak Cuijk geen bewijs van schuld ten aanzien van het veroorzaken van de aanrijding.quote:Daar zit jouw bizarre gedachtenkronkel, die je zelf kennelijk niet ziet. De maatstaven waarmee jij meet, verschuiven per zaak. Doorgaans zijn ze identiek aan wat de rechter hanteert, want de rechter is per definitie heilig en kan niks fout doen.
Welke rekensom? Je blaat maar wat!quote:Ik vind het vooral dom wanneer je kritiekloos de rekensommen van de muziekindustrie volgt, temeer omdat je geen enkel oog lijkt te hebben voor de eventuele gevolgen daarvan.
Wat lachwekkend is, is dat jij de zaak in het geheel niet kent en hier dus gewoon aantoonbaar aan het liegen bent!quote:Sorry, maar dit wordt gewoon lachwekkend nu. Als het jou beter uitkomt, schuif je de feiten namelijk net zo gemakkelijk aan de kant. Dat doe je in deze zaak namelijk ook. Er zijn helemaal geen aantoonbare feiten, behalve de 31 gedownloade nummers. Alles over geleden schade, inkomstenderving, etc. is allemaal verzonnen door de muziekindustrie en wordt overgenomen door een rechter die het als "aannemelijk" kenmerkt. Maar daarmee zijn het geen feiten.
Nou ga je ook nog jezelf schuldig maken aan smaad en laster! Maar ja, de wet geldt niet voor elfletterig, die neemt alleen anderen de maat!quote:Omdat een kind van 6 jaar nog kan zien dat de argumentatie van de muziekindustrie aan alle kanten rammelt. Het is vooral verbijsterend dat rechters kennelijk niet onafhankelijk zijn in dit soort zaken en dat ze liever de belangen van de muziekindustrie behartigen dan werkelijk nog te malen om waarheidsvinding.
Ja, fijn. Ondertussen stel jij dat de uitspraak van geen kant klopt, maar een argument op basis van die zaak ontbreekt omdat jij nu eenmaal de zaak niet kent.quote:Zolang je er zelf nog zulke dubbele maatstaven op nahoudt en zolang je nog zó kritiekloos elke uitspraak van elke dubieuze rechter verdedigt, zou ik een toontje lager zingen als ik jou was.
Jawel.quote:
Nog iemand die civiele zaken en strafzaken niet uit elkaar kan houden.quote:Bovendien dunkt me nu nog een verschil: bij je auto-voorbeeld is de politie achter de verdachten aangegaan en niet de automobilist zelf, en is het de staat die aanklaagt.
Zie mijn opmerking over regresrecht.quote:Op zondag 26 augustus 2012 18:14 schreef trancethrust het volgende:
Bovendien, betekent een schadevergoeding van zoveel duizend voor 1 persoon dat die andere 19 nooit schadevergoeding hoeven te betalen in de toekomst, i.e., zijn ze nu immuun?
Aangezien niemand hier de zaak ook maar een beetje kent is het uitgesloten dat ook maar iemand inhoudelijk op de zaak inging. Ik dus ook niet, het was ook niet mijn bedoeling.quote:Op zondag 26 augustus 2012 18:23 schreef trancethrust het volgende:
Deze zin is overigens zo ambigu als wat. Is hij veroordeeld per groep, ongeacht of het bestand direct bij hem vandaan komt? I.e., veroordeeld voor iets waar hij geen controle over had, als een wapenhandelaar die veroordeeld wordt voor de moord die met een door hem verkocht wapen werd gepleegd?
Of is hij veroordeeld voor het in 31 groepen tegelijkertijd beschikbaar zetten van dezelfde tracks? I.e., 31x veroordeeld voor hetzelfde feit?
waar slaat dat nu weer op?quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:28 schreef Elfletterig het volgende:
De muziekindustrie is compleet geschift. En steeds meer mensen volgen slaafs de dictatuur die de industrie oplegt: betalen voor mp3's, betalen voor simpele computerbestanden.
Nooit, over mijn lijk, zal ik betalen voor mp3's. Zelfs niet van mijn favoriete band. Ik blijf cd's (of andere fysieke producten) kopen zolang ze bestaan. Mp3's zijn geen product. Het is een schande dat ze er geld voor vragen. En dat mensen zo gek zijn om dat geld te betalen.
Ze hebben geen product. Het zijn bitjes, dat is gewoon geen handel. Ik kan ook geen inkomsten eisen voor mijn adem-lucht industrie. Mensen kunnen gewoon gratis lucht inademen. Moeten we dat verbieden om mijn industrie te beschermen?quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
waar slaat dat nu weer op?
natuurlijk vragen ze er geld voor, muziek maken kost gewoon geld en dat willen de mensen graag terugverdienen net als in elke andere industrie en liefst willen ze ook wat brood op de plank hebben iedere dag
het is software, natuurlijk is het wel een productquote:Op zondag 26 augustus 2012 21:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze hebben geen product. Het zijn bitjes, dat is gewoon geen handel.
Dat kan je vinden, maar het is geen handel.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is software, natuurlijk is het wel een product
Het is nog steeds geen handel.quote:die bitjes doen iets, als je er op klikt hoor je iets en dat is echt geen natuurlijk verschijnsel ofzo
Ik stuur Danny elke week een dikke rekening.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:15 schreef LXIV het volgende:
Natuurlijk is informatie een product. Dat geldt voor software, muziek, films, boeken, noem maar op. De helft van de FOK!-ers produceert waarschijnlijk alleen maar informatie. Zullen we die dan ook maar niet meer gaan betalen?
Dat ook.quote:Het gaat er niet om dat kopieren geen diefstal is, het gaat erom dat het onrechtvaardig is om één persoon hiervoor te straffen.
Doe je verder niks dan FOK!en?quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik stuur Danny elke week een dikke rekening.
Nee, waarom? Ik ben met pensioen.quote:
Dat zou met muziek ook kunnen. Wat niet kan is kopiëren verbieden omdat je recht meent te hebben op inkomsten.quote:Maar inderdaad. FOK! draait ook niet op lucht. Users genereren content, anderen lezen die weer en klikken wel eens op een banner. Dat is het verdienmodel. In ruil voor je bijdragen of clicks heb je een account.
Ja oeh downloaden, foei.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 08:42 schreef DS4 het volgende:
En weer iemand die niet leest. Het gaat om het aanbieden van auteursrechtelijk beschermd materiaal.quote:
Dat is bizar, ik kan namelijk faken dat ik de hele top-100 van the pirate bay deel zonder dat er ook maar 1 bestand daadwerkelijk op mijn computer staat: is schreeuwen dat je een moord pleegt net zo illegaal als het daadwerkelijk plegen van een moord?quote:
Dat is fijn, maar nu de rest van mn opmerking? (Het onderzoek van een civiele partij hoeft niet volledig te zijn en kan zelfs biased zijn; Sony kan achter iemand aangaan omdat hij de pik op hem heeft. Of is het antwoord daar dan weer regresrecht?)quote:[..]
Nog iemand die civiele zaken en strafzaken niet uit elkaar kan houden.
Sorry hoor, maar het is alsof ik naar een basketbalwedstrijd aan het kijken ben met iemand naast me die de scheidsrechter aan het vervloeken is omdat hij steeds weer niet ziet dat er hands wordt gemaakt!
Doen alsof je deelt is "niet delen".quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:09 schreef trancethrust het volgende:
Dat is bizar, ik kan namelijk faken dat ik de hele top-100 van the pirate bay deel zonder dat er ook maar 1 bestand daadwerkelijk op mijn computer staat: is schreeuwen dat je een moord pleegt net zo illegaal als het daadwerkelijk plegen van een moord?
Wat wil je precies weten?quote:Dat is fijn, maar nu de rest van mn opmerking? (Het onderzoek van een civiele partij hoeft niet volledig te zijn en kan zelfs biased zijn; Sony kan achter iemand aangaan omdat hij de pik op hem heeft. Of is het antwoord daar dan weer regresrecht?)
Je hoeft geen rechter te zijn om een boete van 675.000 dollar voor het sharen van 31 mp3-tjes op z'n zachtst gezegd nogal buitensporig te vinden.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:21 schreef DS4 het volgende:
Nee. Het is (nogmaals) heel simpel: als een rechter kennelijk overtuigd is geraakt op basis van het dossier dan hecht ik daar veel meer waarde aan dan aan een fokker die helemaal niets van de zaak weet die stellig beweert op basis van nul kennis het beter te weten.
Dan is delen uploaden. Praten we hier over feiten of constateringen (hij heeft gedeeld vs. we hebben gezien dat hij deelt). Dit soort nuances maken een discussie lastig overigens.quote:
Stel bedrijf X is op de hoogte van een klein delict gepleegd door een groep van 10 personen, wat het bedrijf 1000 euro kost. Ze malen er eigenlijk geen zak om daar ze 1 ton per week binnenharken, maar de directeur ziet dat 1 van de 10 de alcoholistische ex is van zijn dochter. Hij sleept alleen die gast voor de rechter en de andere 9 niet. De ex in kwestie heeft geen weet van de andere 9, en gaat in de boot voor de volle 1000 euro.quote:[..]
Wat wil je precies weten?
Je mag ervan mij vraagtekens bij zetten, maar concluderen dat het onzin moet zijn is gewoon idioot.quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:13 schreef Xa1pt het volgende:
Je hoeft geen rechter te zijn om een boete van 675.000 dollar voor het sharen van 31 mp3-tjes op z'n zachtst gezegd nogal buitensporig te vinden.
Goede vraag. We weten het niet.quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:28 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Dan is delen uploaden. Praten we hier over feiten of constateringen
Natuurlijk. De schade is verhaalbaar. Dat is optioneel en als je dat alleen wil doen op grond van het ik magje niet principe staat dat je vrij.quote:Stel bedrijf X is op de hoogte van een klein delict gepleegd door een groep van 10 personen, wat het bedrijf 1000 euro kost. Ze malen er eigenlijk geen zak om daar ze 1 ton per week binnenharken, maar de directeur ziet dat 1 van de 10 de alcoholistische ex is van zijn dochter. Hij sleept alleen die gast voor de rechter en de andere 9 niet. De ex in kwestie heeft geen weet van de andere 9, en gaat in de boot voor de volle 1000 euro.
Alhoewel die ex een eikel is, is dit nog steeds geen gerechtigheid. Kan dit?
Een boete van 675.000 dollar voor het sharen van 31 mp3-bestanden is dat gelukkig niet.quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je mag ervan mij vraagtekens bij zetten, maar concluderen dat het onzin moet zijn is gewoon idioot.
In dezen is een onafhankelijke rechter tot dat oordeel gekomen, dus dan vind ik wel dat er op basis van inhoudelijke argumenten aangegeven moet worden waarom dat in dezen onjuist is.quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:52 schreef Xa1pt het volgende:
Een boete van 675.000 dollar voor het sharen van 31 mp3-bestanden is dat gelukkig niet.
Een mp3 is geen product, maar een gecomprimeerd computerbestand. Zoals gemeld, geef ik wel degelijk geld uit aan fysieke producten, zoals cd's en dvd's.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
waar slaat dat nu weer op?
natuurlijk vragen ze er geld voor, muziek maken kost gewoon geld en dat willen de mensen graag terugverdienen net als in elke andere industrie en liefst willen ze ook wat brood op de plank hebben iedere dag
dat is windows ook, betaal je daar ook niet voor?quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Een mp3 is geen product, maar een gecomprimeerd computerbestand.
dat is irrelevantquote:Zoals gemeld, geef ik wel degelijk geld uit aan fysieke producten, zoals cd's en dvd's.
Eerlijk gezegd vind ik die mogelijkheid hoogst onwenselijk. Een onderzoek naar het vinden van alle betrokkenen zou door een derde partij moeten gebeuren. Wanneer dat niet gebeurt zou een persoon alleen voor zijn eigen aandeel aansprakelijk mogen worden gesteld.quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Goede vraag. We weten het niet.
[..]
Natuurlijk. De schade is verhaalbaar. Dat is optioneel en als je dat alleen wil doen op grond van het ik magje niet principe staat dat je vrij.
Allemaal 1tjes en 0lletjes...quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:56 schreef Elfletterig het volgende:
Een mp3 is geen product, maar een gecomprimeerd computerbestand. Zoals gemeld, geef ik wel degelijk geld uit aan fysieke producten, zoals cd's en dvd's.
Dat mag. Ik niet. Je brengt jezelf indie positie en dan kun je geluk of pech hebben.quote:Op zondag 26 augustus 2012 23:05 schreef trancethrust het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik die mogelijkheid hoogst onwenselijk.
Als een uitspraak en vooral de hoogte van de boete voor het overgrote deel van de mensen als een 'oneerlijke' uitspraak wordt ervaren (en ik denk dat dat in dit geval zo is), dan is het niet aan ons om aan te geven waarom deze uitspraak onjuist is, maar dan moet de rechterlijke macht op basis van inhoudelijke argumenten aangeven waarom deze uitspraak juist is.quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
In dezen is een onafhankelijke rechter tot dat oordeel gekomen, dus dan vind ik wel dat er op basis van inhoudelijke argumenten aangegeven moet worden waarom dat in dezen onjuist is.
Dat jij het zo voelt vind ik niet zo relevant...
Sterk, zo'n ad hominem!quote:Op maandag 27 augustus 2012 00:25 schreef Forno het volgende:
DS4 is vvd'er en werkt bij 'stichting' Brein.
Dat is natuurlijk kletskoek. Zeker in een geval als dezen als het "overgrote deel" van de mensen helemaal niet weet wat er in die zaak speelde.quote:Op maandag 27 augustus 2012 07:40 schreef livelink het volgende:
Als een uitspraak en vooral de hoogte van de boete voor het overgrote deel van de mensen als een 'oneerlijke' uitspraak wordt ervaren (en ik denk dat dat in dit geval zo is), dan is het niet aan ons om aan te geven waarom deze uitspraak onjuist is, maar dan moet de rechterlijke macht op basis van inhoudelijke argumenten aangeven waarom deze uitspraak juist is.
Die berekeningen zullen er meest waarschijnlijk zijn, net als die uitleg. Maar ja, het is makkelijker om maar te kankeren op fok ipv de uitspraak en onderliggende stukken te achterhalen en met een neutrale blik te bestuderen.quote:Geef in dit geval een uitgebreide uitleg en kom met die onderliggende berekeningen. Leg het uit aan ons onwetenden.
Ik kan me geen berekeningen voorstellen die een claim van ongeveer 22.000 dollar per mp3 rechtvaardigen. Jij wel?quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
In dezen is een onafhankelijke rechter tot dat oordeel gekomen, dus dan vind ik wel dat er op basis van inhoudelijke argumenten aangegeven moet worden waarom dat in dezen onjuist is.
Dat jij het zo voelt vind ik niet zo relevant...
Nou, ik vind dat iemand die meent dat hij kan concluderen dat het onzin is, ook wel die kennis moet hebben.quote:Op maandag 27 augustus 2012 09:03 schreef livelink het volgende:
Waarom moeten wij die uitleg halen? Deze uitspraak en met name de hoogte van de boete roept vragen op, wereldwijd. Is het te veel gevraagd dat de informatie ons gebracht wordt op een begrijpelijke manier?
Ik vind van niet.
Ik wel. Die heb ik hier al gezien en ik heb ook al gewezen op dat een lid van een groep in het geheel aangesproken kan worden voor de schade die door de groep is veroorzaakt. Het bedrag komt mij ook wel hoog voor, maar dat wil niet zeggen dat het niet klopt. Dat weet ik niet. Dat weet hier niemand.quote:Op maandag 27 augustus 2012 10:24 schreef Xa1pt het volgende:
Ik kan me geen berekeningen voorstellen die een claim van ongeveer 22.000 dollar per mp3 rechtvaardigen. Jij wel?
Dat staat m.i. in schril contrast met de mogelijkheid dat dit sommige (rijkere) partijen geeft..quote:Op zondag 26 augustus 2012 23:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat mag. Ik niet. Je brengt jezelf indie positie en dan kun je geluk of pech hebben.
Wat ik over de zaak heb gelezen is dat de originele boete door een jury is opgelegd, en die later door de voorzittende rechter op grondrechtelijke basis verlaagd is. Deze rechter vond die correctie onwettelijk en draaide die correctie terug. Nu zijn ze dus na x jaar weer terug bij af en gaat de verdedigende partij weer in beroep.quote:Op maandag 27 augustus 2012 11:28 schreef DS4 het volgende:
...
Kennelijk is er een rechter overtuigd geraakt. Dan zal er wel iets moeten liggen wat niet helemaal volslagen onzinnig is, want rechters zijn doorgaans mensen met verstandelijke vermogens. ...
Ik zie niet in wat dit met rijk vs arm te maken heeft. Als je schade veroorzaakt moet je die vergoeden. Als de andere partij dat niet afdwingt moet je dat fatsoenshalve uit jezelf doen. Maar indien iedereen het er bij laat zitten, tsja... het is niet aan justitie om daar iets aan te doen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 11:34 schreef trancethrust het volgende:
Dat staat m.i. in schril contrast met de mogelijkheid dat dit sommige (rijkere) partijen geeft..
Als de zaak nog loopt, prima. Ik kan er ook mee leven als het hooggerechtshof straks oordeelt dat de schade 31 dollar was. Dat zal dan ook wel op basis van een redelijke redenering zijn gegaan (waar misschien wel wat van kan worden afgedongen, maar dat moet dan ook op basis van inhoudelijke argumenten).quote:Wat ik over de zaak heb gelezen is dat de originele boete door een jury is opgelegd, en die later door de voorzittende rechter op grondrechtelijke basis verlaagd is. Deze rechter vond die correctie onwettelijk en draaide die correctie terug. Nu zijn ze dus na x jaar weer terug bij af en gaat de verdedigende partij weer in beroep.
Die boete is blijkbaar ook voor die originele rechter te belachelijk hoog, en de rechter(s) daarna hebben er totaal geen uitspraak over gedaan.
Windows is geen gecomprimeerd computerbestand in suboptimale kwaliteit, maar een besturingssysteem (dat kwalitatief goedis). Ik bezit Windows legaal, wat dus automatisch inhoudt dat ik er installatie-cd's van heb. Ik zou nooit genoegen nemen met slechts een digitale aankoop.quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:58 schreef sp3c het volgende:
Dat is windows ook, betaal je daar ook niet voor?
Dat is juist zéér relevant omdat je de suggestie wekt alsof ik profiteer van het downloaden terwijl ik geen geld uitgeef aan muziek. Niets is minder waar. Sterker nog: het komt zelfs regelmatig voor dat ik iets eerst "illegaal" download en het vervolgens zo goed vind dat ik het daarna koop.quote:
Zal best, maar het is een fysiek product: een schijfje dat ik in mijn stereotoren, in mijn computer of in mijn autoradio kan afspelen, zonder dat ik daar verder moeite voor hoef te doen. En dat compleet met een hoesje en eventueel een booklet met songteksten, foto's, enzovoort.quote:
Nee, DS4 is jurist en is kritisch over de VVD die bij vlagen pleit voor strafverhoging en die het opneemt voor burgers die zichzelf verdedigen, want de hoogte van straffen moet door de onfeilbare, foutloze, onschendbare en volstrekte neutrale rechters worden bepaald. DS4 stemt hoogstwaarschijnlijk D66 of GroenLinks.quote:Op maandag 27 augustus 2012 00:25 schreef Forno het volgende:
DS4 is vvd'er en werkt bij 'stichting' Brein.
Hé, iemand die het verschil hoort tussen een Mp3 met een fatsoenlijke bitrate en een CD! Dat is bijzonder!quote:Op maandag 27 augustus 2012 13:53 schreef Elfletterig het volgende:
Windows is geen gecomprimeerd computerbestand in suboptimale kwaliteit, maar een besturingssysteem (dat kwalitatief goedis).
Dat staat je vrij. Ik moet er wel om lachen... Heb je die cd's aan de muur hangen, zodat je er wel iedere dag van kan genieten?quote:Ik bezit Windows legaal, wat dus automatisch inhoudt dat ik er installatie-cd's van heb. Ik zou nooit genoegen nemen met slechts een digitale aankoop.
Downloaden is niet illegaal. Aanbieden wel. Waarschijnlijk maak jij je daar ook schuldig aan dmv de programma's die je gebruikt om te downloaden (en dat verklaart dan waarom jij deze wetsschending wel prima vindt), maar dat terzijde.quote:Dat is juist zéér relevant omdat je de suggestie wekt alsof ik profiteer van het downloaden terwijl ik geen geld uitgeef aan muziek. Niets is minder waar. Sterker nog: het komt zelfs regelmatig voor dat ik iets eerst "illegaal" download en het vervolgens zo goed vind dat ik het daarna koop.
Als jij dat mooi vindt moet je vooral CD's blijven kopen, maar in dezen gaat het om het intellectueel eigendom als in: de rechten van de componist/uitvoerende artiest/enz. Dat staat los van hoe e.e.a. is opgeslagen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 13:58 schreef Elfletterig het volgende:
Zal best, maar het is een fysiek product: een schijfje dat ik in mijn stereotoren, in mijn computer of in mijn autoradio kan afspelen, zonder dat ik daar verder moeite voor hoef te doen. En dat compleet met een hoesje en eventueel een booklet met songteksten, foto's, enzovoort.
DS4 oordeelt vooral op basis van feiten. Dat heeft niet zoveel te maken met politieke voorkeur als wel met nadenken voordat je wat roept.quote:Nee, DS4 is jurist en is kritisch over de VVD die bij vlagen pleit voor strafverhoging en die het opneemt voor burgers die zichzelf verdedigen, want de hoogte van straffen moet door de onfeilbare, foutloze, onschendbare en volstrekte neutrale rechters worden bepaald. DS4 stemt hoogstwaarschijnlijk D66 of GroenLinks.
dat is nogal een meerprijs voor enkel de gegevensdrager!quote:Op maandag 27 augustus 2012 13:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Windows is geen gecomprimeerd computerbestand in suboptimale kwaliteit, maar een besturingssysteem (dat kwalitatief goedis). Ik bezit Windows legaal, wat dus automatisch inhoudt dat ik er installatie-cd's van heb. Ik zou nooit genoegen nemen met slechts een digitale aankoop.
ik wek die suggestie helemaal niet, het is mij compleet om het evenquote:[..]
Dat is juist zéér relevant omdat je de suggestie wekt alsof ik profiteer van het downloaden terwijl ik geen geld uitgeef aan muziek. Niets is minder waar. Sterker nog: het komt zelfs regelmatig voor dat ik iets eerst "illegaal" download en het vervolgens zo goed vind dat ik het daarna koop.
Morgen in de winkel: huiswijn van de slijter om de hoek waar we een etiket van een zeer dure, lang bewaarde topwijn op plakken. En die flessen verkopen we dan voor 100 euro per stuk. Wie het verschil niet proeft, heeft pech gehad...quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:02 schreef DS4 het volgende:
Hé, iemand die het verschil hoort tussen een Mp3 met een fatsoenlijke bitrate en een CD! Dat is bijzonder!
De installatie-cd's van computersoftware heb ik niet aan de muur hangen. De muziek-cd's (mijn collectie telt vele honderden cd's en cd-singles) hangen in rekken aan de muur.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:02 schreef DS4 het volgende:
Dat staat je vrij. Ik moet er wel om lachen... Heb je die cd's aan de muur hangen, zodat je er wel iedere dag van kan genieten?
DS4: de man die voor doodrijders, drankrijders en ander crimineel tuig moeiteloos in de bres springt en die in een zaak van een downloadende student zomaar allerlei aannames doet over de omvang van diens "criminele" gedag en de geleden schade....quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:02 schreef DS4 het volgende:
Downloaden is niet illegaal. Aanbieden wel. Waarschijnlijk maak jij je daar ook schuldig aan dmv de programma's die je gebruikt om te downloaden (en dat verklaart dan waarom jij deze wetsschending wel prima vindt), maar dat terzijde.
je betaald ook niet voor 'normaal' bier als de brouwer ook premium bier verkoopt?quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:11 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Morgen in de winkel: huiswijn van de slijter om de hoek waar we een etiket van een zeer dure, lang bewaarde topwijn op plakken. En die flessen verkopen we dan voor 100 euro per stuk. Wie het verschil niet proeft, heeft pech gehad...
Volgens mij moet jij dringend de documentaires "R.I.P. - a remix manifesto" en "Everything is a remix" eens bekijken. Wellicht dat je 40-50 jaar achterhaalde kijk op zaken als auteursrecht en copyright dan eens wat wordt verfrist.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:05 schreef DS4 het volgende:
Als jij dat mooi vindt moet je vooral CD's blijven kopen, maar in dezen gaat het om het intellectueel eigendom als in: de rechten van de componist/uitvoerende artiest/enz. Dat staat los van hoe e.e.a. is opgeslagen.
De CD is echter wel een compleet en praktisch product. Ik heb de voordelen al uitgelegd. Overigens luister ik de meeste muziek op mijn computer, via mp3 (een groot deel van mijn collectie heb ik ook digitaal in de computer staan), maar dat neemt nog steeds niet weg dat ik het originele product wil bezitten, inclusief artwork/design, etc.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:05 schreef DS4 het volgende:
Overigens was ik nog vergeten te vermelden dat ook een CD niet alle informatie bevat en in die zin ook een vorm is van gecomprimeerd. Zelfs analoog bevat zelden alle informatie. Dat maakt niet uit omdat je het niet hoort, maar toch.
Je hebt in dit topic aangetoond dat je feiten met het grootste gemak opzij schuift voor aannames waarvoor geen enkel feitelijk bewijs bestaat. Ik doel dan op de veronderstelde schade die de muziekindustrie zichzelf toerekent, terwijl dat nergens uit blijkt. Er zijn drie grote punten van kritiek ge-uit op die redenering:quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:05 schreef DS4 het volgende:
DS4 oordeelt vooral op basis van feiten. Dat heeft niet zoveel te maken met politieke voorkeur als wel met nadenken voordat je wat roept.
De gegevensdrager is onderdeel van hetgeen waar ik voor betaal. Ik betaal geen geld om een product op mijn eigen medium op te slaan, ik betaal om het product kant-en-klaar te ontvangen, inclusief een drager van de gegevens.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:08 schreef sp3c het volgende:
dat is nogal een meerprijs voor enkel de gegevensdrager!
dat de kwaliteit in jouw ogen niet goed genoeg is mag geen reden te zijn om er dan maar niet voor te betalen want je hoeft het niet te kopen ... als ik iets mijn geld niet waard vind dan blijf ik er vanaf.
Dat mag. Ik denk er anders over en ik vind dat mensen die betalen voor mp3's slaven van de muziekindustrie zijn: maximaal betalen, minimaal product.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:08 schreef sp3c het volgende:
ik vind het onzin dat de muziek pas geld waard is als het op een cd is gebrand
die MP3's die jij download zijn niet opgenomen van de radio of wel?quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De gegevensdrager is onderdeel van hetgeen waar ik voor betaal. Ik betaal geen geld om een product op mijn eigen medium op te slaan, ik betaal om het product kant-en-klaar te ontvangen, inclusief een drager van de gegevens.
De mp3 zie ik niet anders dan wat mensen 20-30 jaar geleden volop deden: muziek opnemen van de radio, op cassettebandjes. En nogmaals: ik betaal wel degelijk voor muziek. Ik geef bovengemiddeld veel geld uit aan muziek. Alleen geef ik dat geld uit aan fysieke producten, niet aan mp3's.
waarom, omdat ze betalen voor muziek?quote:[..]
Dat mag. Ik denk er anders over en ik vind dat mensen die betalen voor mp3's slaven van de muziekindustrie zijn: maximaal betalen, minimaal product.
Het verschil tussen huiswijn en een goede wijn is duidelijk te proeven. NIEMAND hoort het verschil tussen een goede Mp3 en een CD. Dus jouw voorbeeld gaat mank.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:11 schreef Elfletterig het volgende:
Morgen in de winkel: huiswijn van de slijter om de hoek waar we een etiket van een zeer dure, lang bewaarde topwijn op plakken. En die flessen verkopen we dan voor 100 euro per stuk. Wie het verschil niet proeft, heeft pech gehad...
Sorry, maar of ik het verschil tussen een mp3 en een volwaardig WAV-bestand hoor, is totaal niet relevant. Als ik geld uitgeef aan muziek (en dat doe ik vaak zat), dan wil ik het volwaardige product, niet een stapeltje computerbestanden die ik in WinAmp inlaad.
Nou, dan heb jij een goede reden om CD's te kopen (niets mis mee, ik koop ook veel CD's en zelfs SACD's heb ik nog aardig wat liggen). Maar je hebt geen goede reden om niet te betalen voor een Mp3.quote:De installatie-cd's van computersoftware heb ik niet aan de muur hangen. De muziek-cd's (mijn collectie telt vele honderden cd's en cd-singles) hangen in rekken aan de muur.
Waarom vind jij het nodig om zo op de man te spelen en dat ook nog met leugens? Als bewezen is dat iemand iets heeft gedaan dan verdient hij een daarbij passende straf. Waar jij vaak moeite mee hebt is dat iets bewezen moet zijn...quote:DS4: de man die voor doodrijders, drankrijders en ander crimineel tuig moeiteloos in de bres springt en die in een zaak van een downloadende student zomaar allerlei aannames doet over de omvang van diens "criminele" gedag en de geleden schade....
De waarschijnlijkheid zit erin dat velen die software wel gebruiken. Als jij zegt dat jij dat niet doet vind ik dat ook prima hoor.quote:... en deze opmerking, deze storende insinuatie, past perfect in dat beeld. Omdat ik muziek download, bied ik automatisch ook materiaal aan? Helaas voor jou; daarvan is geen sprake. Mijn favoriete "programma" om muziek te downloaden is een website die Google heet. Wie een beetje handig is in het zoeken, plukt willekeurige muziek probleemloos van internet. Daar heb ik echt geen torrents of Kazaa-achtige software voor nodig.
O, dus omdat mensen hun eigendomsrechten schenden moeten ze niet zo zeiken. Geef even jouw adres door, dan plaats ik wel een oproep op het internet dat mensen bij jou aan de muur een leuk stukkie muziek mogen meenemen, want als veel mensen dat doen is het wat jou betreft ok.quote:De muziekindustrie zou eens moeten leren inzien dat mensen op internet muziek delen en dat daar geen houden aan is. Men kan zich beter richten op het aantrekkelijker maken van hun product.
Ik pleit ervoor om de wet te handhaven. Als je het niet eens bent met de wet moet je die aanpassen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:21 schreef Elfletterig het volgende:
Volgens mij moet jij dringend de documentaires "R.I.P. - a remix manifesto" en "Everything is a remix" eens bekijken. Wellicht dat je 40-50 jaar achterhaalde kijk op zaken als auteursrecht en copyright dan eens wat wordt verfrist.
Om in muziektermen te blijven: je plaat loopt vast. Je blijft dezelfde "rechtmatige" riedel afsteken. Een visie valt niet te bespeuren. Daarom: kijk die documentaires.
Wat jij wil is niet zo belangrijk in dezen. Snap je dat nou niet?quote:De CD is echter wel een compleet en praktisch product. Ik heb de voordelen al uitgelegd. Overigens luister ik de meeste muziek op mijn computer, via mp3 (een groot deel van mijn collectie heb ik ook digitaal in de computer staan), maar dat neemt nog steeds niet weg dat ik het originele product wil bezitten, inclusief artwork/design, etc.
Je bent een smoesjesmaker.quote:Je hebt in dit topic aangetoond dat je feiten met het grootste gemak opzij schuift voor aannames waarvoor geen enkel feitelijk bewijs bestaat. Ik doel dan op de veronderstelde schade die de muziekindustrie zichzelf toerekent, terwijl dat nergens uit blijkt. Er zijn drie grote punten van kritiek ge-uit op die redenering:
A) Niet aangetoond dat de 31 gedeelde bestanden door anderen zijn gedownload in zulke aantallen.
B) Niet aangetoond dat die eventuele downloaders de muziek anders legaal hadden aangeschaft, of dat dat niet later alsnog hebben gedaan.
C) Niet aangetoond dat de eventuele downloaders de bewuste nummers ook niet ergens anders "illegaal" hadden kunnen downloaden.
Net als de muziekindustrie leef je in het verleden. Ik nodig je uit om de jaren '10 van de 21e eeuw binnen te treden.
Dat mag je vinden, maar het slaat werkelijk nergens op. Al was het maar omdat het zelden zo is dat de uitvoerende artiest ook degene is die het product (de muziek) volstrekt alleen heeft geproduceerd. Je hebt tekstschrijvers, componisten, uitvoerende artiesten die alleen maar in de studio uitvoeren, enz. enz.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:44 schreef MaltWhiskey het volgende:
Ik vind da de muziekanten blij mogen zijn door de bekendheid die ze krijgen door middel van de downloads. Zonder mijn downloads was ik niet naar een hoop concerten geweest of shirts besteld. Mp3 mogen ze zien als gratis reclame, en geld mag verdient worden met concerten en alle andere zaken eromheen
Nee, omdat nu de complete nummers beschikbaar zijn, zonder gelul van een deejay er doorheen. Dat had je vroeger niet. Dan was je afhankelijk van de radio. Maar genoeg mensen zaten bij de radio om liedjes op te nemen, die ze dan later weer konden afspelen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:48 schreef sp3c het volgende:
die MP3's die jij download zijn niet opgenomen van de radio of wel?
Een gegevensdrager, zoals een cd, is per defintie niet waardeloos omdat deze gegevens bevat. Jij hebt alleen mp3's op je harde schijf. Stel dat je schijf kapot gaat, dan ben je al je muziek kwijt: alles waarvoor je hebt betaald, is in één klap weg.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:48 schreef sp3c het volgende:
waarom, omdat ze betalen voor muziek?
het is niet anders dan wat jij doet alleen krijg je er geen waardeloze cd bij
volgens mij ben jij degene die is blijven steken in de jaren 0
Is je punt dat de industrie moet krijgen wat ze verdient? Dan is ageren tegen downloads, hoe tegenintuitief ook, niet automatisch juist.quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat mag je vinden, maar het slaat werkelijk nergens op. Al was het maar omdat het zelden zo is dat de uitvoerende artiest ook degene is die het product (de muziek) volstrekt alleen heeft geproduceerd. Je hebt tekstschrijvers, componisten, uitvoerende artiesten die alleen maar in de studio uitvoeren, enz. enz.
...
Je dismissie van MaltWhiskeys vanuit dat oogpunt is ook te makkelijkquote:All in all, file sharing seems to have only a moderate effect on physical audio format sales.
This is in line with the observed global decline in turnover. That said, there does not appear to
be a direct relationship between the downturn in sales and file sharing.
quote:At the same time we see that artists, in particular beginning artists, are gaining access to
new, accessible channels to market their wares
quote:Yet whereas well-known artists are worst
hit by the substitution effect of file sharing, unknown artists are benefiting from the
sampling effect.
Met de noot dat de oorzaak daarvan duidelijk niet primair bij downloads ligt. Breder bekeken dan alleen de muziekindustrie zorgt downloaden verder juist voor een sterkere economie.quote:For established artists, marketing and incomegenerating
models are being developed where income is generated not so much directly
by music recordings, but increasingly by live concerts, merchandising and sponsorship.
Determining the extent to which these sources of income make good the losses in the
market for physical audio formats is difficult on the basis of the information publicly
available. That said, the new models still cater for music recordings, but show that in
the future the industry is not likely to be able to survive profitably on music recordings
alone.
De vergelijking gaat niet mank, want een mp3 is en blijft een mp3: zelfs in de hoogste kwaliteit (waar vaak ook nog schaamteloos meer geld voor wordt gevraagd) blijft het een gecomprimeerd computerbestand. Of je het verschil kunt horen, is niet relevant. Je zou zelfs WAV-bestanden (dus zonder enig kwaliteitsverlies) als download kunnen aanbieden, maar dan is het nog steeds geen volwaardig product.quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:02 schreef DS4 het volgende:
Het verschil tussen huiswijn en een goede wijn is duidelijk te proeven. NIEMAND hoort het verschil tussen een goede Mp3 en een CD. Dus jouw voorbeeld gaat mank.
Jawel hoor, zoals inmiddels al herhaaldelijk uitgelegd: mp3's zijn geen product.quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:02 schreef DS4 het volgende:
Nou, dan heb jij een goede reden om CD's te kopen (niets mis mee, ik koop ook veel CD's en zelfs SACD's heb ik nog aardig wat liggen). Maar je hebt geen goede reden om niet te betalen voor een Mp3.
En dat is nu precies mijn punt in deze zaak: er is niet of nauwelijks iets bewezen, maar toch claimt de muziekindustrie een enorme schadepost aan hoegenaamd misgelopen inkomsten. En jij verdedigt deze totaal niet bewezen claim kritiekloos. Precies daar val ik je op aan, omdat je in andere topics altijd loopt te paraderen met de opmerking dat alles overtuigend bewezen moet zijn. Daarom is het ook niet op de man wat ik doe, want ik leg slechts bloot dat je er nogal dubbele maatstaven op nahoudt.quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:02 schreef DS4 het volgende:
Waarom vind jij het nodig om zo op de man te spelen en dat ook nog met leugens? Als bewezen is dat iemand iets heeft gedaan dan verdient hij een daarbij passende straf. Waar jij vaak moeite mee hebt is dat iets bewezen moet zijn...
Dus je wilt het delen / kopiëren van muziek gelijkstellen aan diefstal? Sorry, maar ik kan niet de puf opbrengen om die alom bekende plaatjes weer te uploaden en ze hier in te plakken. Ik kan alleen maar vaststellen dat je er sterk achterhaald gedachtegoed op nahoudt. Zie mijn eerdere opmerkingen over genoemde documentaires.quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:02 schreef DS4 het volgende:
O, dus omdat mensen hun eigendomsrechten schenden moeten ze niet zo zeiken. Geef even jouw adres door, dan plaats ik wel een oproep op het internet dat mensen bij jou aan de muur een leuk stukkie muziek mogen meenemen, want als veel mensen dat doen is het wat jou betreft ok.
Vanwaar deze reactie? Je begint metquote:
Dan moet je er toch mee eens zijn dat die punten bewezen moeten zijn?quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:05 schreef DS4 het volgende:
Ik pleit ervoor om de wet te handhaven. Als je het niet eens bent met de wet moet je die aanpassen.
...
En dat nadat ik toch gewoon met onderbouwing aangeef waarom ik vind dat de regels correct zijn.quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:16 schreef De_Guidance het volgende:
Regels zijn regels, de autistische mentaliteit.
Het moet niet veel gekker worden: ik geef een overzichtelijke opsomming in drie punten (A, B, C) waarom de argumentatie van de muziekindustrie rammelt en waarom de inkomstenderving niet kan worden bewezen. Jij doet dat eenvoudig af als "smoesjes"....quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:05 schreef DS4 het volgende:
Je bent een smoesjesmaker.
En ik zal jouw "de wet geldt alleen voor anderen en niet voor mij" standpunt je vast nog wel eens onder je neus wrijven in de toekomst.
Je verdraait nu de discussie en daar ageer ik tegen. Het gaat er hier niet om of de regels correct zijn, het gaat erom of de geleden schade (inkomstenderving) van de muziekindustrie overtuigend bewezen kan worden (zie mijn opsomming, punt A, B en C). Het antwoord kan onmogelijk anders dan NEE zijn.quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
En dat nadat ik toch gewoon met onderbouwing aangeef waarom ik vind dat de regels correct zijn.
Dus je bedient je zonder echt te kijken van een standaard argument. Nog afgezien van de beledigende vorm daarvan is dat wel erg dom.
Mijn punt was dat een systeem waarbij alleen de uitvoerend artiest geld kan verdienen aan de uitvoering niet overeen stemt met de werkelijkheid. Integendeel zelfs!quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:39 schreef trancethrust het volgende:
Is je punt dat de industrie moet krijgen wat ze verdient? Dan is ageren tegen downloads, hoe tegenintuitief ook, niet automatisch juist.
Ik ken dit soort argumentatie wel. Maar die hoort m.i. thuis in de discussie of de wet moet worden gewijzigd (overigens: ik ben daar allesbehalve van overtuigd) en niet in de discussie of de wet buiten toepassing gelaten moet worden. Voor dat laatste moet het evident zijn dat de wet onredelijk uitpakt en dat vind ik niet.quote:Je dismissie van MaltWhiskeys vanuit dat oogpunt is ook te makkelijk
[..]
[..]
[..]
Met de noot dat de oorzaak daarvan duidelijk niet primair bij downloads ligt. Breder bekeken dan alleen de muziekindustrie zorgt downloaden verder juist voor een sterkere economie.
bron: Ups & Downs.
Waarom zijn ze geen product? Geldt dat dan ook voor e-book of een stuk software?quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:43 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Jawel hoor, zoals inmiddels al herhaaldelijk uitgelegd: mp3's zijn geen product.
Nee, jij vindt het geen volwaardig product. Ik ken iemand die een cd koopt, meteen ript en op de nas flikkert en die geeft de cd vervolgens weg aan anderen, of flikkert deze weg, omdat hij helemaal niets met cd's doet en er geen enkele meerwaarde aan ziet en hij zijn huis netjes wil houden (de term steriel is beter, maar dat terzijde). Dat is net zo valide als het aan de muur hangen van die dingen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:43 schreef Elfletterig het volgende:
De vergelijking gaat niet mank, want een mp3 is en blijft een mp3: zelfs in de hoogste kwaliteit (waar vaak ook nog schaamteloos meer geld voor wordt gevraagd) blijft het een gecomprimeerd computerbestand. Of je het verschil kunt horen, is niet relevant. Je zou zelfs WAV-bestanden (dus zonder enig kwaliteitsverlies) als download kunnen aanbieden, maar dan is het nog steeds geen volwaardig product.
Je moet echt eens ophouden met jouw mening als feit te zien.quote:Jawel hoor, zoals inmiddels al herhaaldelijk uitgelegd: mp3's zijn geen product.
Bewijs eens dat er niet of nauwelijks iets is bewezen? Want het lijkt mij sterk dat jij de zaak inhoudelijk kent omdat je er nog geen letter over hebt geschreven. Alleen over dit "krantenknipseltje".quote:En dat is nu precies mijn punt in deze zaak: er is niet of nauwelijks iets bewezen, maar toch claimt de muziekindustrie een enorme schadepost aan hoegenaamd misgelopen inkomsten. En jij verdedigt deze totaal niet bewezen claim kritiekloos. Precies daar val ik je op aan, omdat je in andere topics altijd loopt te paraderen met de opmerking dat alles overtuigend bewezen moet zijn. Daarom is het ook niet op de man wat ik doe, want ik leg slechts bloot dat je er nogal dubbele maatstaven op nahoudt.
Dat jij het intellectueel eigendom niet begrijpt is niet mijn, maar jouw probleem. En die domme plaatjes zeggen mij helemaal niets, aangezien ze precies dat zijn: dom.quote:Dus je wilt het delen / kopiëren van muziek gelijkstellen aan diefstal? Sorry, maar ik kan niet de puf opbrengen om die alom bekende plaatjes weer te uploaden en ze hier in te plakken. Ik kan alleen maar vaststellen dat je er sterk achterhaald gedachtegoed op nahoudt. Zie mijn eerdere opmerkingen over genoemde documentaires.
Het is toch volstrekt onlogisch om te denken dat de rechter zonder dat hij e.e.a. bewezen acht gekomen is tot dit oordeel?quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:44 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Vanwaar deze reactie? Je begint met
[..]
Dan moet je er toch mee eens zijn dat die punten bewezen moeten zijn?
Bij een e-book of een stuk software ligt het nog net weer wat anders dan bij mp3's. Sowieso zijn mp3's per definitie gecomprimeerde computerbestanden. Ze zijn dus niet optimaal. Crahst je harde schijf, dan ben je al je mp3's mogelijk kwijt. Je hebt dan geen backup.quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:53 schreef DroogDok het volgende:
Waarom zijn ze geen product? Geldt dat dan ook voor e-book of een stuk software?
Akkoord (en dat blijkt)quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:52 schreef DS4 het volgende:
...
Ik ken dit soort argumentatie wel. Maar die hoort m.i. thuis in de discussie of de wet moet worden gewijzigd (overigens: ik ben daar allesbehalve van overtuigd)
Akkoord dat hij voor de wet schuldig is, maar de hele discussie hier slaat juist op het schadebedrag. Een van de sleutelpunten van de argumentatie uit Ups & Downs is de realisatie dat er eigenlijk geen schade is geleden; was het product niet downloadbaar, dan werd het ook niet gekocht. Alhoewel dat hemzelf niet vrijpleit, ook en vooral ethisch niet, kun je daardoor niet zomaar aannemen dat de schade (het aantal mensen die gedeeld hebben) maal (kostprijs per nummer) is.quote:en niet in de discussie of de wet buiten toepassing gelaten moet worden. Voor dat laatste moet het evident zijn dat de wet onredelijk uitpakt en dat vind ik niet.
(overigens: dan hebben we het niet over het schadebedrag, dat is al weer een andere discussie)
Het zijn smoesjes. Jij stelt dat e.e.a. niet is aangetoond, terwijl jij dat niet weet. Je VERZINT HET TER PLEKKE!quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:49 schreef Elfletterig het volgende:
Het moet niet veel gekker worden: ik geef een overzichtelijke opsomming in drie punten (A, B, C) waarom de argumentatie van de muziekindustrie rammelt en waarom de inkomstenderving niet kan worden bewezen. Jij doet dat eenvoudig af als "smoesjes"....
Uit het onderzoek is gebleken dat niet vast te stellen was of die voetgangster zichtbaar was voor de automobilist (en wat daarbij natuurlijk meespeelt is dat de voetgangster niet op het wegdek had mogen komen op dat moment, want voorrang voor de automobilist icm het feit dat de automobilist niet te hard reed).quote:En als ik zeg dat de voetgangster in Cuijk is doodgereden door een drankrijder kom je op hoge poten aan met teksten als: "dat staat niet vast", "dat is niet onomstotelijk bewezen", enzovoort. Dat valt toch niet met elkaar te rijmen?
Nou ben je weer meningen en feiten door elkaar aan het gooien.quote:Op geen enkele manier zijn punt A, B en C onomstotelijk te bewijzen; toch krijgt de muziekindustrie gelijk van de rechter en wordt er een buitenproportionele boete opgelegd aan de downloader.
Het is wel erg aanmatigend dat jij niet alleen denkt het op basis van helemaal niets beter te weten dan een rechter die op basis van een dossier oordeelt, maar dat jij tevens de onafhankelijkheid van de rechter in twijfel trekt op helemaal niets.quote:Sorry, maar dat is geen recht, maar het is een rechterlijke dwaling. Waarbij ik trouwens ook serieus de onafhankelijkheid van de rechter in twijfel trek. En voor de goede orde: dat is wat anders dan beweren dat de wet niet geldt voor de downloader.
Nee; je kan het met redelijke technische middelen namelijk nooit bewijzen. Je kan aantonen dat hij 'deelt' (of lijkt te delen, zoals we eerder al bediscussieerden), maar niet dat hij daadwerkelijk uploadt. Tenzij je eenzelfde soort analyse hebt van die andere downloaders; maar dan zijn de andere overtreders geidentificeerd en is het op zijn minst niet ethisch alleen achter Tenenbaum aan te gaan.quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is toch volstrekt onlogisch om te denken dat de rechter zonder dat hij e.e.a. bewezen acht gekomen is tot dit oordeel?
Nou, B en C zijn al niet van belang en A is weldegelijk aannemelijk te maken.quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:52 schreef Elfletterig het volgende:
Je verdraait nu de discussie en daar ageer ik tegen. Het gaat er hier niet om of de regels correct zijn, het gaat erom of de geleden schade (inkomstenderving) van de muziekindustrie overtuigend bewezen kan worden (zie mijn opsomming, punt A, B en C). Het antwoord kan onmogelijk anders dan NEE zijn.
Dat hoeft helemaal niet. Je kan gewoon berekenen dat als je via programma X nummer Y zoveel tijd per dag beschikbaar stelt hoe vaak dit nummer gemiddeld zal worden gedownload.quote:Is het antwoord ja, dan moet in de gerechtelijke uitspraak een duimendik dossier te vinden zijn waaruit onomstotelijk blijkt wie wanneer welk nummer heeft gedownload nadat de veroordeelde zijn 31 nummers had gedeeld.
Ik ken die discussie wel, maar ik zie om mij heen dat het voor veel mensen niet klopt.quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:01 schreef trancethrust het volgende:
Akkoord dat hij voor de wet schuldig is, maar de hele discussie hier slaat juist op het schadebedrag. Een van de sleutelpunten van de argumentatie uit Ups & Downs is de realisatie dat er eigenlijk geen schade is geleden; was het product niet downloadbaar, dan werd het ook niet gekocht.
Dat laatste hoeft niet. Je kan dan best een berekening maken hoeveel er waarschijnlijk gebruik van is gemaakt.quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:06 schreef trancethrust het volgende:
Nee; je kan het met redelijke technische middelen namelijk nooit bewijzen. Je kan aantonen dat hij 'deelt' (of lijkt te delen, zoals we eerder al bediscussieerden), maar niet dat hij daadwerkelijk uploadt.
Die discussie voer ik graag. Maar dan wel op basis van de feiten. Dan is het reëel.quote:Tenzij je eenzelfde soort analyse hebt van die andere downloaders; maar dan zijn de andere overtreders geidentificeerd en is het op zijn minst niet ethisch alleen achter Tenenbaum aan te gaan.
Het lijkt hier dat het `in alle redelijkheid' is bewezen geacht. Maar is het met technische argumenten wel redelijk? Mij dunkt van niet.
In dit specifieke geval houd ik voet bij stuk. Juist omdat ik graag de slaafse houding van muziekconsumenten tegen de almachtige muziekindustrie wil veranderen. Consumenten zouden geen genoegen moeten nemen met slechts mp3's. Voor het geld dat je betaalt, mag je meer verwachten dan alleen een computerbestandje.quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:57 schreef DS4 het volgende:
Je moet echt eens ophouden met jouw mening als feit te zien.
Ah, daar is de omgekeerde bewijslast weer. Het is de muziekindustrie die beweert dat zo'n enorme schade hebben geleden. Dan moet de industrie bewijzen dat dat ook echt zo is. Niet omgekeerd.quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:57 schreef DS4 het volgende:
Bewijs eens dat er niet of nauwelijks iets is bewezen? Want het lijkt mij sterk dat jij de zaak inhoudelijk kent omdat je er nog geen letter over hebt geschreven. Alleen over dit "krantenknipseltje".
Ik begrijp het best, ik probeer je alleen uit te leggen dat je achterhaalde opvattingen aanhangt.quote:Op maandag 27 augustus 2012 15:57 schreef DS4 het volgende:
Dat jij het intellectueel eigendom niet begrijpt is niet mijn, maar jouw probleem. En die domme plaatjes zeggen mij helemaal niets, aangezien ze precies dat zijn: dom.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Spoiler 2:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat kun je niet zeggen zonder een goed wiskundig argument (en vervolgens een toetsing daarvan in de praktijk). Zeer waarschijnlijk dat de verdeling van aantal uploads per uploader, per nummer, volgens een power-law verdeeld is. Het gemiddelde nemen voor arbitraire uploader is dan verreweg altijd een groffe overschatting.quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:07 schreef DS4 het volgende:
....
Dat hoeft helemaal niet. Je kan gewoon berekenen dat als je via programma X nummer Y zoveel tijd per dag beschikbaar stelt hoe vaak dit nummer gemiddeld zal worden gedownload.
Maar dat is irrelevant; je kent geen jongeren die niet kunnen downloaden en kan dus ook niet zien of die dan opeens wel films kopen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ken die discussie wel, maar ik zie om mij heen dat het voor veel mensen niet klopt.
Ik ken heel veel mensen die tegenwoordig alleen maar muziek en films downloaden en niets kopen en je ook voor gek verklaren als je koopt. Vooral jongeren.
Je gaat mij niet vertellen dat ze geen ipod en geen home cinema zouden hebben als ze niet kunnen downloaden.
Kijk, van mij mag een ander systeem komen voor belonen van creatief werk als dat een beter systeem is. Maar dan moet dat systeem er eerst wel zijn.
Was het maar zo dat het alleen in dit specifieke geval zo was...quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:13 schreef Elfletterig het volgende:
In dit specifieke geval houd ik voet bij stuk.
Mag ik zelf bepalen wat ik van belang vind. Daar heb ik jou niet voor nodig!quote:Juist omdat ik graag de slaafse houding van muziekconsumenten tegen de almachtige muziekindustrie wil veranderen. Consumenten zouden geen genoegen moeten nemen met slechts mp3's. Voor het geld dat je betaalt, mag je meer verwachten dan alleen een computerbestandje.
Zit nou eens niet zo te zeuren man! Ik heb het er over dat jij moet aantonen dat in deze zaak niets bewezen is als jij dat zo graag als feit naar voren wil brengen!quote:Ah, daar is de omgekeerde bewijslast weer. Het is de muziekindustrie die beweert dat zo'n enorme schade hebben geleden. Dan moet de industrie bewijzen dat dat ook echt zo is. Niet omgekeerd.
quote:Ik begrijp het best, ik probeer je alleen uit te leggen dat je achterhaalde opvattingen aanhangt.
Een opdracht voor jou: je kent vast het kinderliedje "Happy Birthday" wel. Aan jou de vraag om de melodie even hardop mee te zingen of neuriën: "Happy birthday to you, happy birthday to you... happy birthday, dear DS... happy birthday to you!"
![]()
Spoiler 1:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Spoiler 2:In spoiler 1 staat klinkklare onzin.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Had ik niet al eens naar voren gebracht dat jij keer op keer toont 0 en generlei wetskennis te bezitten?Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
Wie weet, maar dan moeten we dat wel doen aan de hand van de feiten.quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:17 schreef trancethrust het volgende:
Dat kun je niet zeggen zonder een goed wiskundig argument (en vervolgens een toetsing daarvan in de praktijk). Zeer waarschijnlijk dat de verdeling van aantal uploads per uploader, per nummer, volgens een power-law verdeeld is. Het gemiddelde nemen voor arbitraire uploader is dan verreweg altijd een groffe overschatting.
Kom op zeg!quote:Maar dat is irrelevant; je kent geen jongeren die niet kunnen downloaden en kan dus ook niet zien of die dan opeens wel films kopen.
Het gaat om 31 nummers x 22.000 dollar. Al met al wordt er 675.000 euro aan schade in rekening gebracht. Als dat overtuigend is te bewijzen, moet er een duimendik dossier zijn waar precies in staat welke mensen wanneer welk liedje hebben gedownload. Een download kost doorgaans 0,99 euro per nummer. Laten we schappelijk zijn en dat naar boven afronden: 1,50 dollar.quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:04 schreef DS4 het volgende:
Het zijn smoesjes. Jij stelt dat e.e.a. niet is aangetoond, terwijl jij dat niet weet. Je VERZINT HET TER PLEKKE!
Je beticht mij ervan dat ik meningen en feiten verwissel, maar vervolgens verklaar je punt B doodleuk tot niet relevant. Terwijl punt B nou net de basis is voor de muziekindustrie om schadevergoeding te eisen: inkomstenderving.quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:04 schreef DS4 het volgende:
En B en C zijn niet eens relevant in dezen!
Zoiets als iemand vermoorden en dan zeggen: ja, maar niet is aangetoond dat hij niet anders een seconde later zou zijn overleden aan een hartaanval.
Het zal aan mij liggen, maar dit lijkt mij nou juist zeer relevant om te bepalen in hoeverre er nu werkelijk sprake is van inkomstenderving.quote:B) Niet aangetoond dat die eventuele downloaders de muziek anders legaal hadden aangeschaft, of dat dat niet later alsnog hebben gedaan.
Nee, ik ben kritisch. Terwijl jij in achterhaalde denkpatronen blijft hangen en het doorgaans blindelings voor de rechter opneemt; dwaling of niet.quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:04 schreef DS4 het volgende:
Het is wel erg aanmatigend dat jij niet alleen denkt het op basis van helemaal niets beter te weten dan een rechter die op basis van een dossier oordeelt, maar dat jij tevens de onafhankelijkheid van de rechter in twijfel trekt op helemaal niets.
Heb je nou echt zo'n plaat voor je kop?
Zonder een grote monitor van al het internetverkeer kom je denk ik niet aan die feiten. Ik neem aan dat de structuur van downloads als de structuur van het internet of als de structuur van sociale netwerken zijn. Beide zijn power-law. Dan is de rest wiskunde en kun je geen gemiddelde nemen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wie weet, maar dan moeten we dat wel doen aan de hand van de feiten.
M.i. onterecht als de toebedeelde schade exponentieel meer is dan de reeel geleden schade; dwz, 10^x euro in plaats van x of 3*x euro. Dit gaat terug naar volgens mij mijn eerste post in dit topic, waarop jij antwoordde dat hij deel uit maakt van een groep en moet opdraaien van de schade veroorzaakt door de hele groep. Dan is nu het punt dus dat je die schade goed moet berekenen en dat is niet door het gemiddelde van ALLE uploaders te betrekken op de groep downloaders van een arbitrair persoon; zie bovenstaand.quote:Overigens gaf ik al aan dat juridisch gezien de schadeveroorzaker overbedeeld kan raken en dat wordt redelijk geacht omdat het slachtoffer nu eenmaal in bescherming genomen wordt. Terecht!
Als jurist zijnde (?) mag je wat beter lezen. De gemaakte claim is `als x niet gedownload was, betekent het niet dat x dan wel gekocht was'. Jouw verweer `mensen die downloaden kopen nooit wat' is daar geen weerlegging van-- eerder tegenovergesteld.quote:[..]
Kom op zeg!
quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:20 schreef DS4 het volgende:
In spoiler 1 staat klinkklare onzin.
Had ik niet al eens naar voren gebracht dat jij keer op keer toont 0 en generlei wetskennis te bezitten?
Bron: http://www.brainpickings.(...)p-a-remix-manifesto/quote:RiP deals with the absurdities of copyright law — did you know, for example, that you have to pay royalties every time you sing Happy Birthday in a theater, restaurant or any other public space? Worst part: You wouldn’t even be paying to the two sisters who wrote the song — they’re long dead — but to Warner/Chappell, the world’s largest corporate music publisher.
Een Fiat Punto is ook geen Ferrari, als je van te voren weet dat je mp3's koopt zie ik er geen probleem in dat ze minder informatie bevatten dan een wav-bestand. Als je huis afbrand krijg je je cd's (of boeken) ook niet weer gratis, dus risico op kwijtraken hou je altijd. Wel is dat bij digitale bestanden denk ik makkelijker te ondervangen, als de verkoper bijhoud wie welk bestand wanneer heeft gekocht kan het in het geval van een crash of bij per ongeluk deleten eenvoudig opnieuw worden verstrekt, voor fysieke producten geldt dit niet.quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:00 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bij een e-book of een stuk software ligt het nog net weer wat anders dan bij mp3's. Sowieso zijn mp3's per definitie gecomprimeerde computerbestanden. Ze zijn dus niet optimaal. Crahst je harde schijf, dan ben je al je mp3's mogelijk kwijt. Je hebt dan geen backup.
Bij een e-book twijfel ik. Het heeft op zich de volledige functionaliteit van een boek; je kunt het lezen, je kunt er doorheen bladeren. Maar hier geldt hetzelfde: wat als je iPad crasht? Kun je dan gratis je al betaalde e-book opnieuw downloaden? Of mag je opnieuw gaan dokken?
Idem voor software; feitelijk functioneert dat gewoon. De vraag is of je het na een crash opnieuw kunt installeren zonder extra kosten te maken. Iets dat je van internet opnieuw kunt downloaden (eventueel via een uniek serienummer) kan prima online, zonder dat je een fysiek product thuis hebt. Maar bij een besturingssysteem zoals Windows zijn fysieke cd's een must. Zonder besturingssysteem kun je geen computer en geen internet gebruiken.
Je gaat weer uit van vooronderstellingen die niet correct zijn.quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:29 schreef Elfletterig het volgende:
Het gaat om 31 nummers x 22.000 dollar. Al met al wordt er 675.000 euro aan schade in rekening gebracht. Als dat overtuigend is te bewijzen, moet er een duimendik dossier zijn waar precies in staat welke mensen wanneer welk liedje hebben gedownload. Een download kost doorgaans 0,99 euro per nummer. Laten we schappelijk zijn en dat naar boven afronden: 1,50 dollar.
Dan moeten die 31 nummers dus 450.000 keer zijn gedownload. En daarvoor moet dan overtuigend bewijs bestaan. Ik zeg dat het niet zo is. Ik zeg dat het luchtfietserij is en dat de rechter gevoelig is voor de lobby van de muziekindustrie die al jaren een heksenjacht voert tegen individuele downloaders, om mensen af te schrikken. Als jij meent dat de schade wél zo omvangrijk is, wil je me dan even wijzen op het duimendikke dossier met namen, ip-adressen en tijdstippen waarop de genoemde nummers zijn gedownload? Dan neem ik mijn woorden terug. Dank alvast.
Het is juridisch niet relevant of iemand anders de muziek gekocht zou hebben. Dat is natuurlijk niet te bewijzen en dus is de regel dat het gebruik van de ander gelijk is aan schade voor de rechthebbende. Die schade bestaat uit: wordt gebruikt zonder dat er voor is betaald.quote:Je beticht mij ervan dat ik meningen en feiten verwissel, maar vervolgens verklaar je punt B doodleuk tot niet relevant. Terwijl punt B nou net de basis is voor de muziekindustrie om schadevergoeding te eisen: inkomstenderving.
Zie boven.quote:Het zal aan mij liggen, maar dit lijkt mij nou juist zeer relevant om te bepalen in hoeverre er nu werkelijk sprake is van inkomstenderving.
Dat laatste kan relevant zijn, maar is zo onwaarschijnlijk dat het dan door de verweerder moet worden bewezen.quote:Maar goed, dat is precies het probleem hier... en dat is ook hetgene wat samenhangt met de verouderde, achterhaalde opvattingen: één download wordt simpelweg gelijk gesteld aan één misgelopen verkoop. De nuance ontbreekt hier volledig; beide kanten op. De freeloader zou het nummer anders misschien sowieso nooit hebben gekocht (of zelfs niet eens hebben gekend!) en het is niet gezegd dat de freeloader het nummer later niet alsnog aanschaft.
Jij bent helemaal niet kritisch. Jij bent stronteigenwijs. Dat is wat anders!quote:Nee, ik ben kritisch. Terwijl jij in achterhaalde denkpatronen blijft hangen en het doorgaans blindelings voor de rechter opneemt; dwaling of niet.
Ik vind alles best, leuk en aardig, maar gelukkig geldt hier wederom dat het slachtoffer in bescherming genomen wordt en dat aannemelijk maken van de schade voldoende is om de verweerder dan op te dragen om te bewijzen dat die gemiddelden niet kloppen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:33 schreef trancethrust het volgende:
Zonder een grote monitor van al het internetverkeer kom je denk ik niet aan die feiten. Ik neem aan dat de structuur van downloads als de structuur van het internet of als de structuur van sociale netwerken zijn. Beide zijn power-law. Dan is de rest wiskunde en kun je geen gemiddelde nemen.
Het grote punt van mij is dat we niet weten hoe de berekening is en dat we daarom niet op die inhoud in kunnen gaan. Ik kan mij voorstellen dat deze schade aan hem wordt toegerekend. Althans, ik kan niet voorshands zeggen dat het niet kan.quote:M.i. onterecht als de toebedeelde schade exponentieel meer is dan de reeel geleden schade; dwz, 10^x euro in plaats van x of 3*x euro. Dit gaat terug naar volgens mij mijn eerste post in dit topic, waarop jij antwoordde dat hij deel uit maakt van een groep en moet opdraaien van de schade veroorzaakt door de hele groep. Dan is nu het punt dus dat je die schade goed moet berekenen en dat is niet door het gemiddelde van ALLE uploaders te betrekken op de groep downloaders van een arbitrair persoon; zie bovenstaand.
Een van de sleutelpunten van de argumentatie uit Ups & Downs is de realisatie dat er eigenlijk geen schade is geleden; was het product niet downloadbaar, dan werd het ook niet gekocht.quote:Als jurist zijnde (?) mag je wat beter lezen. De gemaakte claim is `als x niet gedownload was, betekent het niet dat x dan wel gekocht was'. Jouw verweer `mensen die downloaden kopen nooit wat' is daar geen weerlegging van-- eerder tegenovergesteld.
Het punt is volgens mij dat als je een mp3 koopt je een domme lul bent en als je het niet eens bent met elfletterig je eveneens een domme lul bent.quote:Op maandag 27 augustus 2012 16:44 schreef DroogDok het volgende:
Hoe past dit binnen de discussie eigenlijk? Is het standpunt dat je mp's wel gratis zou mogen downloaden omdat de kwaliteit minder goed is dan die van muziek bestanden op een cd?
Ik ga niet meer punt voor punt reageren. Je kunt mij wegdragen hoor.quote:Op maandag 27 augustus 2012 17:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je gaat weer uit van vooronderstellingen die niet correct zijn.
[..]
Het is juridisch niet relevant of iemand anders de muziek gekocht zou hebben. Dat is natuurlijk niet te bewijzen en dus is de regel dat het gebruik van de ander gelijk is aan schade voor de rechthebbende. Die schade bestaat uit: wordt gebruikt zonder dat er voor is betaald.
[..]
Zie boven.
[..]
Dat laatste kan relevant zijn, maar is zo onwaarschijnlijk dat het dan door de verweerder moet worden bewezen.
[..]
Jij bent helemaal niet kritisch. Jij bent stronteigenwijs. Dat is wat anders!
Dat eerste klopt per definitie. Dat tweede ook regelmatig.quote:Op maandag 27 augustus 2012 17:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het punt is volgens mij dat als je een mp3 koopt je een domme lul bent en als je het niet eens bent met elfletterig je eveneens een domme lul bent.
Veel meer is het niet hoor.
jammer dat het helemaal nergens op gebaseerd isquote:Op maandag 27 augustus 2012 18:10 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat eerste klopt per definitie. Dat tweede ook regelmatig.
bij de online diensten die ik gebruik kan ik mijn downloads idd gratis opnieuw downloaden ja zolang ze nog op de server staanquote:Op maandag 27 augustus 2012 16:00 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bij een e-book twijfel ik. Het heeft op zich de volledige functionaliteit van een boek; je kunt het lezen, je kunt er doorheen bladeren. Maar hier geldt hetzelfde: wat als je iPad crasht? Kun je dan gratis je al betaalde e-book opnieuw downloaden? Of mag je opnieuw gaan dokken?
Jammer dat ik niet zeg dat die gemiddelden niet kloppen-- ik zag dat ze niet te gebruiken zijn in een schatting mits P2P netwerken aan een bepaalde voorwaarde voldoen. Wat het ook lijkt te doen. Het kan best zijn dat het aan een verdachte is om dat te bewijzen (omgedraaide bewijslast? maar terzijde), maar we zitten hier niet in een rechtzaal maar discussieren de redelijkheid van schadeclaims. Enige claim gebaseerd op gemiddelde downloads slaat bij deze dus nergens op.quote:Op maandag 27 augustus 2012 17:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind alles best, leuk en aardig, maar gelukkig geldt hier wederom dat het slachtoffer in bescherming genomen wordt en dat aannemelijk maken van de schade voldoende is om de verweerder dan op te dragen om te bewijzen dat die gemiddelden niet kloppen.
We hebben hier mede mogelijkheden besproken die allemaal uiteindelijk nergens over gaan, m.i., en 1 bron die zegt dat het effect van downloaden op de muziekindustrie zelf nagenoeg 0 is, netto.quote:Het grote punt van mij is dat we niet weten hoe de berekening is en dat we daarom niet op die inhoud in kunnen gaan. Ik kan mij voorstellen dat deze schade aan hem wordt toegerekend. Althans, ik kan niet voorshands zeggen dat het niet kan.
Volgens mij lees je nog steeds niet, hetzelfde wordt bedoeld. De enige manier waarop mijn 1e formulering ongelukkig is, is dat het letterlijk zegt `als x niet te downloaden is, koopt niemand het', maar ook in die context is je eerdere reactie vreemd.quote:[..]
Een van de sleutelpunten van de argumentatie uit Ups & Downs is de realisatie dat er eigenlijk geen schade is geleden; was het product niet downloadbaar, dan werd het ook niet gekocht.
Hier reageer ik op. Overigens heb ik niet gesteld dat mensen die downloaden nooit wat kopen, dus jij moet iig beter lezen.
Overigens is het allemaal niet zo relevant juridisch gezien.
Ik denk dat daar wel de kern zit: je wil het niet begrijpen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 18:10 schreef Elfletterig het volgende:
Ik ga niet meer punt voor punt reageren. Je kunt mij wegdragen hoor.![]()
De industrie claimt inkomstenderving maar het is "juridisch irrelevant" of er daadwerkelijk mensen die nummers hebben gedownload. Terwijl dat nou juist de kern van de bewijsvoering zou moeten zijn.
Het is zoiets als: mijn auto is ergens tegenaan gebotst, nu claim ik schade, zonder dat duidelijk is vastgesteld dat er daadwerkelijk schade aan de auto is. Er was een botsing, DUS is er schade. Sterker nog: de auto is total-loss. Niet dat ik dat kan aantonen, maar toch.
Ik leg me er dan maar bij neer dat ik niks snap van "recht". Ik snap het liever niet dan dat ik het bovenstaande normaal ga vinden.
Ik snap dat als je moet gaan schatten niet iedereen zich kan vinden in de schatting. Maar soms is de natte vinger beter dan niets doen en het risico mag van mij zonder meer liggen bij de overtreder.quote:Op maandag 27 augustus 2012 19:12 schreef trancethrust het volgende:
Jammer dat ik niet zeg dat die gemiddelden niet kloppen-- ik zag dat ze niet te gebruiken zijn in een schatting mits P2P netwerken aan een bepaalde voorwaarde voldoen. Wat het ook lijkt te doen. Het kan best zijn dat het aan een verdachte is om dat te bewijzen (omgedraaide bewijslast? maar terzijde), maar we zitten hier niet in een rechtzaal maar discussieren de redelijkheid van schadeclaims. Enige claim gebaseerd op gemiddelde downloads slaat bij deze dus nergens op.
In de VS lijkt het overigens dat de schade voor copyright violation wettelijk is vastgesteld tussen 750$ en 150000$ per werk, en dat de jury mag bepalen wat redelijk is. Ik mag lijen dat dat hier beter geregeld is.
Dat kan wel zo zijn, maar het is juridisch niet zo relevant. Stel dat jij tegen mijn auto aan rijdt. Deukje. Omdat ik uit moet stappen zie ik dat mijn kofferruimte niet volledig dicht is en de wederpartij kan bewijzen dat die bij 120 km open zou zijn gegaan en ik dan vervolgens nog veel meer schade aan de auto zou hebben gehad. Netto winst dus...quote:We hebben hier mede mogelijkheden besproken die allemaal uiteindelijk nergens over gaan, m.i., en 1 bron die zegt dat het effect van downloaden op de muziekindustrie zelf nagenoeg 0 is, netto.
De schade wordt niet netto berekend, maar bruto. Dus stel in een bedrijf gebruikt men illegaal office pro. Er staan 20 pc's, waarvan 15 niet in gebruik zijn, maar voor de leut is het er maar opgezet. Er kan dus aannemelijk worden gemaakt dat als men per licentie betaald had men maar voor 5 pc's zou hebben gekocht en de rest zonder office gelaten.quote:Volgens mij lees je nog steeds niet, hetzelfde wordt bedoeld. De enige manier waarop mijn 1e formulering ongelukkig is, is dat het letterlijk zegt `als x niet te downloaden is, koopt niemand het', maar ook in die context is je eerdere reactie vreemd.
En natuurlijk is het wel relevant, het claimt immers dat de schade niet zo groot is als gedacht.
Waar precies?quote:
Van welke groep maakte die deel uit dan?quote:en ik heb ook al gewezen op dat een lid van een groep in het geheel aangesproken kan worden voor de schade die door de groep is veroorzaakt.
Nog wel, maar als het aan ons aller Fred Teeven ligt komt daar snel verandering in en kunnen we rekenen op zo'n zelfde constructie.quote:Op maandag 27 augustus 2012 19:12 schreef trancethrust het volgende:
In de VS lijkt het overigens dat de schade voor copyright violation wettelijk is vastgesteld tussen 750$ en 150000$ per werk, en dat de jury mag bepalen wat redelijk is. Ik mag lijen dat dat hier beter geregeld is.
Ergens in het begin van de discussie.quote:
Nou ben ik geen nerd, maar ik heb altijd begrepen dat je met P2P gezamelijk bestanden aanbiedt. Dus in ieder geval die groep.quote:Van welke groep maakte die deel uit dan?
De natte vinger gaat hier naar tonnen aan schade (maar mede dankzij VS wetgeving) per nummer. In Zweden gaat het bv. om een paar euro per nummer. Dat is niet zomaar een verschil van een factor 3 of zelfs 10; het gaat hier om ordes van verschil.quote:Op maandag 27 augustus 2012 19:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik snap dat als je moet gaan schatten niet iedereen zich kan vinden in de schatting. Maar soms is de natte vinger beter dan niets doen en het risico mag van mij zonder meer liggen bij de overtreder.
Mee eens. Maar dit valt niet zomaar door te trekken naar schade door een groep downloaders; nu wordt 1 persoon verantwoordelijk gesteld voor de economische schade van downloaden, en dan moet je die schade redelijk inschatten.quote:[..]
Dat kan wel zo zijn, maar het is juridisch niet zo relevant. Stel dat jij tegen mijn auto aan rijdt. Deukje. Omdat ik uit moet stappen zie ik dat mijn kofferruimte niet volledig dicht is en de wederpartij kan bewijzen dat die bij 120 km open zou zijn gegaan en ik dan vervolgens nog veel meer schade aan de auto zou hebben gehad. Netto winst dus...
Toch moet die persoon betalen voor de deuk.
[..]
De schade wordt niet netto berekend, maar bruto. Dus stel in een bedrijf gebruikt men illegaal office pro. Er staan 20 pc's, waarvan 15 niet in gebruik zijn, maar voor de leut is het er maar opgezet. Er kan dus aannemelijk worden gemaakt dat als men per licentie betaald had men maar voor 5 pc's zou hebben gekocht en de rest zonder office gelaten.
Je wordt zonder enige twijfel voor 20x in de nek geslagen. Want 20 keer gebruikt. En zo werkt het ook met downloaden. Als jij iemand een Mp3 van jou laat downloaden dan is de schade derhalve de waarde van die Mp3, ongeacht de vraag of die persoon daardoor het nummer later legaal koopt, of andere nummers van die artiest gaat kopen, enz. enz.
De enige manier om die schade te beperken is alsnog de rechten kopen op later moment.
Zo is het systeem en ik vind dat redelijk. Het is nl. anders wel heel simpel om te zeggen: ja, maar anders had ik er nooit voor betaald, dus jij hebt geen schade. Dan kan ik ook die dure software gewoon gaan downloaden...
Dus als ik een nummer voor download beschikbaar zet kan ik dat in Zweden voor een paar euro afkopen? Dat is toch wel het andere uiterste! De schade kan natuurlijk vele malen hoger zijn.quote:Op maandag 27 augustus 2012 22:31 schreef trancethrust het volgende:
De natte vinger gaat hier naar tonnen aan schade (maar mede dankzij VS wetgeving) per nummer. In Zweden gaat het bv. om een paar euro per nummer. Dat is niet zomaar een verschil van een factor 3 of zelfs 10; het gaat hier om ordes van verschil.
Nogmaals, we weten niet hoe het berekend is, dus daar kunnen we niet inhoudelijk op in gaan, ik geef alleen aan dat zijn aansprakelijkheid groter kan zijn dan hetgeen hij rechtstreeks heeft veroorzaakt.quote:Mee eens. Maar dit valt niet zomaar door te trekken naar schade door een groep downloaders; nu wordt 1 persoon verantwoordelijk gesteld voor de economische schade van downloaden, en dan moet je die schade redelijk inschatten.
Dat is het kernpunt. Individuele berekeningen trek je niet zomaar door om de globale schade te schatten; ik ben niet verantwoordelijk voor die duizenden andere deuken, zelfs niet als ik sommigen van die andere brokkenrijders van auto had voorzien.
Helaasch, dat is niet per definitie zo. Alleen P2P-protocollen die daarvoor gemaakt zijn laten dat zgn. segmented downloading&uploading toe. KaZaa a.k.a. het FastTrack-netwerk/-protocol valt daar niet onder; 1 bepaald bestand kan je maar van 1 persoon tegelijk downloaden. Voorbeelden van netwerken/protocollen die dat wel mogelijk maken zijn Bittorrent en Emule.quote:Op maandag 27 augustus 2012 21:40 schreef DS4 het volgende:
Nou ben ik geen nerd, maar ik heb altijd begrepen dat je met P2P gezamelijk bestanden aanbiedt. Dus in ieder geval die groep.
Dat klopt ja. Ik wil het inderdaad niet begrijpen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 19:36 schreef DS4 het volgende:
Ik denk dat daar wel de kern zit: je wil het niet begrijpen.
Hoewel het schadetechnisch ook niet klopt, is een groter verschil dat men in de Verenigde Staten, in tegenstelling tot hier, met punitive damages werkt. Met andere woorden, hier wordt alleen de daadwerkelijk geleden schade vergoed, terwijl de schadelijdende partij in de Verenigde Staten ook (succesvol) een bestraffende sanctie kan vorderen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 19:47 schreef DS4 het volgende:
Je wordt zonder enige twijfel voor 20x in de nek geslagen. Want 20 keer gebruikt. En zo werkt het ook met downloaden. Als jij iemand een Mp3 van jou laat downloaden dan is de schade derhalve de waarde van die Mp3, ongeacht de vraag of die persoon daardoor het nummer later legaal koopt, of andere nummers van die artiest gaat kopen, enz. enz.
De enige manier om die schade te beperken is alsnog de rechten kopen op later moment.
Zo is het systeem en ik vind dat redelijk. Het is nl. anders wel heel simpel om te zeggen: ja, maar anders had ik er nooit voor betaald, dus jij hebt geen schade. Dan kan ik ook die dure software gewoon gaan downloaden...
Sluitend bewijs is niet nodig. Het is geen strafzaak.quote:Op maandag 27 augustus 2012 23:19 schreef VanishedEntity het volgende:
In het geval van Kazaa zal je echt per download of upload moeten kijken als je als aanklager echt sluitend bewijs wilt leveren.
Je hebt gelijk dat men in de VS werkt met punitive damages, maar we weten niet in hoeverre hier sprake is van een punitive damage.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 08:25 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Hoewel het schadetechnisch ook niet klopt, is een groter verschil dat men in de Verenigde Staten, in tegenstelling tot hier, met punitive damages werkt. Met andere woorden, hier wordt alleen de daadwerkelijk geleden schade vergoed, terwijl de schadelijdende partij in de Verenigde Staten ook (succesvol) een bestraffende sanctie kan vorderen.
Vooral wanneer er veel overtreders zijn waarvan je er maar een paar kunt aanpakken, werkt slechts een vergoeding voor de daadwerkelijk geleden schade niet afschrikwekkend genoeg voor de groep overtreders, is de gedachte.
Als ik op illegale wijze (bijvoorbeeld niet voor mezelf maar voor mijn buurman) het laatste nummer van Marco Borsato download, en Marco klaagt mij aan in een schadevergoedingsprocedure, zal ik dus ten hoogste een paar euro kwijt zijn. Nooit de moeite voor Marco om te gaan procederen dus. In de VS kan een jury echter beslissen dat ik veel meer moet betalen (stel: 50.000,-) om daarmee (onder meer) de rest voldoende af te schrikken. Zoiets maakt het voor Marco wel de moeite waard om een paar individuen aan te pakken, omdat enerzijds de (mogelijke) opbrengsten van een procedure opwegen tegen de kosten ervan, en anderzijds een procedure daadwerkelijk afschrikwekkend werkt naar anderen toe.
Ik heb het een aantal maal aangegeven, maar sommigen lezen iets over boete voor downloaden en krijgen dan een waas voor de ogen, waardoor ze niet meer lezen wat er nu werkelijk speelt. Het gaat immers noch om een boete, noch vanwege downloaden.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 10:21 schreef valisi het volgende:
leest iedereen over het feit heen dat die kneus al eens was gepakt en een waarschuwing had gehad?
in ditn geval totaal geen medelijden.
Het klopt dat we niet weten in hoeverre, en dat ik eigenlijk ook het punt van een dergelijke regeling zoals die in de VS geldt. In plaats van het aantonen van daadwerkelijk geleden schade, kan gewoon (maximaal) een wettelijk vastgesteld bedrag gevorderd worden. In de praktijk zal deze inderdaad voor een deel uit schade en voor een deel uit 'straf' bestaan, en omdat de benadeelde de hoogte van de schade niet precies hoeft aan te tonen, is het onmogelijk achteraf vast te stellen welk deel schade en welk deel straf is.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 10:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat men in de VS werkt met punitive damages, maar we weten niet in hoeverre hier sprake is van een punitive damage.
Als je blijkbaar uit wilt gaan van de daadwerkelijk geleden schade dan moet je het juist toch totaal oneens zijn met een dergelijke regeling? Ervan uitgaan dat de schade wel eens overeen zou kunnen komen met een arbitrair vastgesteld bedrag totdat iemand je het tegendeel laat zien, lijkt me niet echt een redelijk verdedigbare positie.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 11:28 schreef DS4 het volgende:
Zolang als ik niet weet wat de redelijke schade is in dezen, kan ik niet oordelen over het punitieve element.
Prettig, een stukje uit de uitspraak. Daar kunnen we wat mee.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 11:54 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Zoals de rechter in de voor de platenmaatschappijen gunstige uitspraak stelde:
"As this Court has previously noted, it is very, very concerned that there is a deep potential for injustice in the Copyright Act as it is currently written. [...] The injury to the copyright holder may be real, and even substantial, but, under the statute, the record companies do not even have to prove actual damage"
Dat ben ik dan weer niet helemaal met je eens. Een rechter moet uitspraak doen op basis van de wet (in ruime zin) en niet de redelijkheid van de wet zelf beoordelen. Dat is aan de wetgever.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 12:02 schreef DS4 het volgende:
Ik zou dan wel willen weten hoe e.e.a. zit, maar kennelijk was de rechter helemaal niet zo overtuigd, maar kon hij weinig anders op grond van de wet. Dat vind ik zorgelijk. Dat is net zo iets als minimum straffen. Ben ik ook tegen. Rechters moeten in beginsel ten volle kunnen oordelen.
Datzelfde geldt voor minimumstraffen. Hoewel ik daar ook tegen ben, zou het een oneindig veel slechtere zaak zijn als rechters een dergelijke, correct ingevoerde regeling naast zich neer zouden leggen omdat ze die niet redelijk vinden.quote:De regter moet volgens de wet regt spreken: hij mag in geen geval de innerlijke waarde of billijkheid der wet beoordeelen
Dat bedoel ik dan ook niet. Ik bedoel dat bij de vaststelling van de passende en geboden straf de rechter vrij moet kunnen beslissen, alsmede bij de vaststelling van schade. Dit omdat nu eenmaal vooraf zoiets niet in te schatten valt.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 12:15 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Dat ben ik dan weer niet helemaal met je eens. Een rechter moet uitspraak doen op basis van de wet (in ruime zin) en niet de redelijkheid van de wet zelf beoordelen. Dat is aan de wetgever.
Vandaar ook alle vraagtekens bij de schatting/"berekening" van de geleden schade.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 10:13 schreef DS4 het volgende:
Sluitend bewijs is niet nodig. Het is geen strafzaak.
Voorshands is dat onzinnig. Daarom ben ik ook blij met de inbreng van een stukje van de uitspraak, want die roept inderdaad vraagtekens op.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 16:36 schreef VanishedEntity het volgende:
Vandaar ook alle vraagtekens bij de schatting/"berekening" van de geleden schade.
Luister, ik ben gewoon hypocriet, want iets wat ik niet kan kopen en ik toch wil hebben download ik. Ik denk dat ik het ook wel eens daardoor aangeboden heb op het internet. Dat doet echter niets af aan mijn argumenten. Ik ben helemaal niet lief, leuk en aardig. Ik hou mij ook niet altijd aan de wet. Alleen: al mijn daden kunnen consequenties hebben en die accepteer ik tenminste als een man.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 17:25 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
DS4 heeft vroeger zeker nooit bandjes gekopieerd?
Ja: deze bedragen zijn volledig uit de lucht gegrepen en slaan totaal nergens op. Zeker niet als de overige 99,99%, incl. de kids van deze rechters, er zelf mee wegkomen.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 21:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Luister, ik ben gewoon hypocriet, want iets wat ik niet kan kopen en ik toch wil hebben download ik. Ik denk dat ik het ook wel eens daardoor aangeboden heb op het internet. Dat doet echter niets af aan mijn argumenten. Ik ben helemaal niet lief, leuk en aardig. Ik hou mij ook niet altijd aan de wet. Alleen: al mijn daden kunnen consequenties hebben en die accepteer ik tenminste als een man.
Nog iets?
Onderbouw het met feiten uit deze zaak en ik ga er graag met je over in discussie.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 21:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ja: deze bedragen zijn volledig uit de lucht gegrepen en slaan totaal nergens op. Zeker niet als de overige 99,99%, incl. de kids van deze rechters, er zelf mee wegkomen.
Nooit gehoord van Hollywood accounting?quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 16:36 schreef VanishedEntity het volgende:
[..]
Vandaar ook alle vraagtekens bij de schatting/"berekening" van de geleden schade.
Die rechter heeft het in Zweden in alle redelijkheid zelf eens berekend. Als iemand denkt oh het kost maar een paar euro en hij 1000 nummers als direct-download aanbiedt, er ads bij zet en dit druk gaat adverteren dan was die schatting anders uitgevallen ja. Maar dit was een `normale' user, netzoals in dit topic, en die denken niet `Oh laat ik een nummer in Zweden zetten want daar kost het maar een paar euro!'.quote:Op maandag 27 augustus 2012 22:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus als ik een nummer voor download beschikbaar zet kan ik dat in Zweden voor een paar euro afkopen? Dat is toch wel het andere uiterste! De schade kan natuurlijk vele malen hoger zijn.
De Zweedse uitspraak komt mij gewoon weer absurd laag voor. Maar ook over die uitspraak kan ik niet oordelen.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 23:37 schreef trancethrust het volgende:
Elke eis van een paar ton per nummer is banaal.
JA.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je de daadwerkelijk veroorzaakte totale schade zou moeten vergoeden, zou je waarschijnlijk geld moeten krijgen voor het delen van bestanden.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 23:37 schreef trancethrust het volgende:
Die denken gewoon niet. Waarschijnlijk omdat ze vinden dat de schade veroorzaakt door wat ze zelf delen beperkt is. Wat ook zo is.
Een nummer los kost zo tussen 1 en 2 euro. Mits gedeeld met P2P netwerken die aan een power-law voldoen uploadt de gemiddelde gebruiker dat nummer extreem weinig; ik zou zeggen ergens tussen 0 en 2 keer, maximum. Maar dat zou onderzocht moeten worden (en is het waarschijnlijk ook wel geweest, als iemand een idee heeft?).quote:Op woensdag 29 augustus 2012 01:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
De Zweedse uitspraak komt mij gewoon weer absurd laag voor. Maar ook over die uitspraak kan ik niet oordelen.
Als hij het weer beschikbaar stelt, als er uberhaupt iemand was die het doorgegeven kreeg van jou. Dan nog als hij 100% van het bestand heeft geupload of (veel) minder; is een stukje nog steeds 100% schade? Dan nog de vraag of er geen schade was geleden als hij toevallig zijn computer uit het staan en niets deelde (het antwoord is nee).quote:Op woensdag 29 augustus 2012 14:06 schreef DS4 het volgende:
Als degene die het van jou download het daardoor weer beschikbaar stelt vind ik het niet onlogisch dat die schade aan jou wordt toegerekend, dus ik ben het niet met je eens dat de schade zo beperkt is.
Het probleem met een dergelijke beredenering is ook dat degene van wie jij het bestand hebt, ook verantwoordelijk is voor jouw download (en ook voor de volgende uploads die jij mogelijk maakt, want die heeft hij weer mogelijk maakt door naar jou te uppen).quote:Op woensdag 29 augustus 2012 14:17 schreef DS4 het volgende:
Ik kan niet zeggen dat je ongelijk hebt, ik ben met name ook benieuwd naar de berekening... maar zonder die berekening is het weer zo lastig om er iets over te zeggen.
Je zou zo maar gelijk kunnen hebben.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |