Dat is een aanname die nergens op gestoeld is en waarvoor geen enkel bewijs bestaat. En zoals VanishedEntity hierboven al terecht opmerkt: het is ook niet aan te tonen dat downloaders dat liedje niet op een andere manier hadden kunnen downloaden als de student dat liedje niet had aangeboden.quote:Op zondag 26 augustus 2012 03:02 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Valt op zich wel mee. Meneer biedt 1 nummer aan (a bijv. 2,2 euro) en die wordt gedownload door 10 mensen. Diezelfde 10 mensen bieden het vervolgens opnieuw aan, die vervolgens ook en zo nog een keer verder. Op die manier wordt het MP3tje dus veelvuldig verspreid.
Ik tel maar liefst vier aannames. Ten eerste het aantal downloads; nergens op gebaseerd. Ten tweede de aanname dat mensen daardoor het betreffende nummer niet hebben gekocht, of niet alsnog zullen kopen. Ook dat valt niet te bewijzen; op twee manieren zelfs niet. Ten eerste val niet te bewijzen dat die mensen het nummer anders wél hadden gekocht, ten tweede valt niet te bewijzen dat ze dat niet alsnog hebben gedaan of zullen doen nu ze het eenmaal hebben gedownload.quote:Op zondag 26 augustus 2012 03:02 schreef Mutsaers__78 het volgende:
2,2*10*10*10*10 = 22000...Met andere woorden: Meneer heeft (zou) er voor gezorgd (hebben) dat met zijn mp3tje 10.000 mensen dat nummer niet gekocht hebben. Dit is inkomstenderving voor de maatschappijen en die moeten dus gecompenseerd worden.
Ik ontken niet dat er schade is, ik stel dat de omvang van de schade nergens op gestoeld is. Voor hetzelfde geld zijn die bestanden verder door helemaal niemand gedownload. Jij kent de feiten evenmin, dus stop om jezelf als een soort alwetend orakel neer te zetten. Jij bent op geen enkele wijze in staat om hier nauwkeurig te vermelden hoe vaak die 31 nummers door andere mensen (zouden) zijn gedownload. Allemaal aannames dus.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:26 schreef DS4 het volgende:
Dat weet jij helemaal niet, want jij kent de feiten niet.
Wat een onzin. Er is geen enkel bewijs over de omvang van het downloaden, dus welke berekening je er ook op loslaat, deze is per definitie een subjectieve aanname. Luchtfietserij die helemaal nergens op gestoeld is.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:26 schreef DS4 het volgende:
Natuurlijk wel. Dat kan prima worden berekend. Het is ook een beetje idioot om net te doen alsof de hoogte van de schade geen onderwerp is geweest van de procedure, nu uit de op het tegendeel blijkt.
Omgekeerde bewijslast dus. Degene die schade meent te hebben, maakt lukraak wat rekensommen die nergens op gestoeld zijn en bewijst feitelijk niks, terwijl de 'dader' dan maar moet aantonen dat van die schade geen sprake is.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:26 schreef DS4 het volgende:
Alleen moet de veroorzaker van de schade dat dan wel bewijzen. Roepen dat niet uit te sluiten valt dat het nummer uiteindelijk legaal is aangeschaft is natuurlijk geen reden om dan maar er vanuit te gaan dat dat ook het geval is.
Als een platenmaatschappij op basis van een paar rekensommen "aannemelijk" weet te maken dat de schade zo fors is, volg je kritiekloos die redenering, omdat de rechter die ook volgt. Dus moet het wel goed zijn. Als het aannemelijk is dat een drankrijder een voetgangster doodrijdt in Cuijk, kom je opeens met kromme redeneringen en moet er ineens overtuigend worden aangetoond dat het écht door de drank kwam en dat de vrouw niet achterwaarts de weg op liep.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:26 schreef DS4 het volgende:
Nee. Maar jouw begrip van het recht is dan ook zo weinig ontwikkeld, zo blijkt steeds maar weer, dat daar vooral het probleem zit. Het is namelijk heel simpel: als de ene partij de schade aannemelijk weet te maken (en ik zie dat als een zeer reeel scenario), dat dan de wederpartij de last kan krijgen om het tegendeel aannemelijk te maken.
Ik vind het vooral dom wanneer je kritiekloos de rekensommen van de muziekindustrie volgt, temeer omdat je geen enkel oog lijkt te hebben voor de eventuele gevolgen daarvan.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:26 schreef DS4 het volgende:
Dat zal hier allemaal wel gespeeld hebben en de rechter is tot dit oordeel gekomen. Jij gaat er voorshands vanuit dat dat oordeel nergens op is gestoeld, maar dat is naar mijn mening een beetje dom.
Sorry, maar dit wordt gewoon lachwekkend nu. Als het jou beter uitkomt, schuif je de feiten namelijk net zo gemakkelijk aan de kant. Dat doe je in deze zaak namelijk ook. Er zijn helemaal geen aantoonbare feiten, behalve de 31 gedownloade nummers. Alles over geleden schade, inkomstenderving, etc. is allemaal verzonnen door de muziekindustrie en wordt overgenomen door een rechter die het als "aannemelijk" kenmerkt. Maar daarmee zijn het geen feiten.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:26 schreef DS4 het volgende:
Nee, het ligt volstrekt anders. Jij leest een krantenknipsel over een rechtzaak en gaat dan op basis van jouw onderbuik er meteen vanuit dat de rechter het fout ziet. Ik ga daar niet vanuit. Ik wil dan eerst wel eens op basis van feiten weten wat er niet zou kloppen aan die uitspraak.
Omdat een kind van 6 jaar nog kan zien dat de argumentatie van de muziekindustrie aan alle kanten rammelt. Het is vooral verbijsterend dat rechters kennelijk niet onafhankelijk zijn in dit soort zaken en dat ze liever de belangen van de muziekindustrie behartigen dan werkelijk nog te malen om waarheidsvinding.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:26 schreef DS4 het volgende:
Jij kent de uitspraak niet, laat staan het dossier. Bovendien is jouw juridische kennis zo goed als 0. Hoe haal je het dan in je hoofd om te concluderen dat de uitspraak niet klopt?
Zolang je er zelf nog zulke dubbele maatstaven op nahoudt en zolang je nog zó kritiekloos elke uitspraak van elke dubieuze rechter verdedigt, zou ik een toontje lager zingen als ik jou was.quote:Op zondag 26 augustus 2012 09:26 schreef DS4 het volgende:
Dat is zoiets als dat ik bij al jouw posts concludeer dat het onzin moet zijn omdat jij het geschreven hebt... En geloof me, je geeft daar veel meer aanleiding toe dan de rechterlijke macht jou geeft voor deze belachelijke benadering!
Delen is niet illegaal. Bovendien dunkt me nu nog een verschil: bij je auto-voorbeeld is de politie achter de verdachten aangegaan en niet de automobilist zelf, en is het de staat die aanklaagt. Hier is het een particuliere groep die alleen maar 1 persoon van die groep pakt, maar het is niet te controleren waarom (luiheid); er is niet redelijk te verwachten dat ze achter iedereen in die groep zijn gegaan (mogelijk vanwege gebrek aan bewijs), wat het nog schimmiger maakt dat ze het volledige bedrag van deze ene persoon vragen.quote:Op zondag 26 augustus 2012 13:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, hij maakt deel uit van 31 groepen die evenzovelen nummer deelden. Dat is het verhaal.
Deze zin is overigens zo ambigu als wat. Is hij veroordeeld per groep, ongeacht of het bestand direct bij hem vandaan komt? I.e., veroordeeld voor iets waar hij geen controle over had, als een wapenhandelaar die veroordeeld wordt voor de moord die met een door hem verkocht wapen werd gepleegd?quote:Op zondag 26 augustus 2012 13:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, hij maakt deel uit van 31 groepen die evenzovelen nummer deelden. Dat is het verhaal.
En dat zonder de feiten te kennen. Dan ben je toch gewoon een idioot?quote:Op zondag 26 augustus 2012 15:58 schreef Elfletterig het volgende:
Ik ontken niet dat er schade is, ik stel dat de omvang van de schade nergens op gestoeld is.
Ben je nou zo dom, of doe je alleen maar zo dom? Ik zeg nergens dat ik het beter weet, dat doe jij! Ik geef alleen maar aan dat er kennelijk een rechter geoordeeld heeft dat de schade goed genoeg hard gemaakt is en dan vind ik het bizar om dan te concluderen dat die schade hoe dan ook niet zo hoog kan zijn.quote:Voor hetzelfde geld zijn die bestanden verder door helemaal niemand gedownload. Jij kent de feiten evenmin, dus stop om jezelf als een soort alwetend orakel neer te zetten.
Nee, maar je hoort mij dan ook niet zeggen dat de schade zo hoog is, alleen dat het idioot is om zonder enige grond te stellen dat het wel onjuist moet zijn.quote:Jij bent op geen enkele wijze in staat om hier nauwkeurig te vermelden hoe vaak die 31 nummers door andere mensen (zouden) zijn gedownload. Allemaal aannames dus.
Doe nou eens niet zo dom! Jij weet helemaal niet of er al dan niet bewijs is in dezen, want jij weet helemaal niets van de zaak!quote:Wat een onzin. Er is geen enkel bewijs over de omvang van het downloaden,
Nee, jouw stelling is nergens op gestoeld. Aantoonbaar!quote:dus welke berekening je er ook op loslaat, deze is per definitie een subjectieve aanname. Luchtfietserij die helemaal nergens op gestoeld is.
Nee, dat is geen omgekeerde bewijslast. Hou eens op met net doen alsof je ook maar iets begrijpt van het recht. Dat is niet zo!quote:Omgekeerde bewijslast dus.
Wederom zit JIJ dit te verzinnen. JIJ komt met stellingen die nergens op gebaseerd zijn.quote:Degene die schade meent te hebben, maakt lukraak wat rekensommen die nergens op gestoeld zijn en bewijst feitelijk niks, terwijl de 'dader' dan maar moet aantonen dat van die schade geen sprake is.
Nee. Het is (nogmaals) heel simpel: als een rechter kennelijk overtuigd is geraakt op basis van het dossier dan hecht ik daar veel meer waarde aan dan aan een fokker die helemaal niets van de zaak weet die stellig beweert op basis van nul kennis het beter te weten.quote:Als een platenmaatschappij op basis van een paar rekensommen "aannemelijk" weet te maken dat de schade zo fors is, volg je kritiekloos die redenering, omdat de rechter die ook volgt.
Waar het daar om ging was dat niet bewezen kon worden dat die vrouw zichtbaar was voor de bestuurder. Daardoor was ook niet vast te stellen dat het drankgebruik van invloed was op het ontstaan van de aanrijding en kon de schuld terzake niet worden bewezen.quote:Dus moet het wel goed zijn. Als het aannemelijk is dat een drankrijder een voetgangster doodrijdt in Cuijk, kom je opeens met kromme redeneringen en moet er ineens overtuigend worden aangetoond dat het écht door de drank kwam en dat de vrouw niet achterwaarts de weg op liep.
Nee, in feite is het exact hetzelfde: ik zoek in de feiten naar het bewijs. Hier is er geen enkel bewijs van een rechtsdwaling en bij die zaak Cuijk geen bewijs van schuld ten aanzien van het veroorzaken van de aanrijding.quote:Daar zit jouw bizarre gedachtenkronkel, die je zelf kennelijk niet ziet. De maatstaven waarmee jij meet, verschuiven per zaak. Doorgaans zijn ze identiek aan wat de rechter hanteert, want de rechter is per definitie heilig en kan niks fout doen.
Welke rekensom? Je blaat maar wat!quote:Ik vind het vooral dom wanneer je kritiekloos de rekensommen van de muziekindustrie volgt, temeer omdat je geen enkel oog lijkt te hebben voor de eventuele gevolgen daarvan.
Wat lachwekkend is, is dat jij de zaak in het geheel niet kent en hier dus gewoon aantoonbaar aan het liegen bent!quote:Sorry, maar dit wordt gewoon lachwekkend nu. Als het jou beter uitkomt, schuif je de feiten namelijk net zo gemakkelijk aan de kant. Dat doe je in deze zaak namelijk ook. Er zijn helemaal geen aantoonbare feiten, behalve de 31 gedownloade nummers. Alles over geleden schade, inkomstenderving, etc. is allemaal verzonnen door de muziekindustrie en wordt overgenomen door een rechter die het als "aannemelijk" kenmerkt. Maar daarmee zijn het geen feiten.
Nou ga je ook nog jezelf schuldig maken aan smaad en laster! Maar ja, de wet geldt niet voor elfletterig, die neemt alleen anderen de maat!quote:Omdat een kind van 6 jaar nog kan zien dat de argumentatie van de muziekindustrie aan alle kanten rammelt. Het is vooral verbijsterend dat rechters kennelijk niet onafhankelijk zijn in dit soort zaken en dat ze liever de belangen van de muziekindustrie behartigen dan werkelijk nog te malen om waarheidsvinding.
Ja, fijn. Ondertussen stel jij dat de uitspraak van geen kant klopt, maar een argument op basis van die zaak ontbreekt omdat jij nu eenmaal de zaak niet kent.quote:Zolang je er zelf nog zulke dubbele maatstaven op nahoudt en zolang je nog zó kritiekloos elke uitspraak van elke dubieuze rechter verdedigt, zou ik een toontje lager zingen als ik jou was.
Jawel.quote:
Nog iemand die civiele zaken en strafzaken niet uit elkaar kan houden.quote:Bovendien dunkt me nu nog een verschil: bij je auto-voorbeeld is de politie achter de verdachten aangegaan en niet de automobilist zelf, en is het de staat die aanklaagt.
Zie mijn opmerking over regresrecht.quote:Op zondag 26 augustus 2012 18:14 schreef trancethrust het volgende:
Bovendien, betekent een schadevergoeding van zoveel duizend voor 1 persoon dat die andere 19 nooit schadevergoeding hoeven te betalen in de toekomst, i.e., zijn ze nu immuun?
Aangezien niemand hier de zaak ook maar een beetje kent is het uitgesloten dat ook maar iemand inhoudelijk op de zaak inging. Ik dus ook niet, het was ook niet mijn bedoeling.quote:Op zondag 26 augustus 2012 18:23 schreef trancethrust het volgende:
Deze zin is overigens zo ambigu als wat. Is hij veroordeeld per groep, ongeacht of het bestand direct bij hem vandaan komt? I.e., veroordeeld voor iets waar hij geen controle over had, als een wapenhandelaar die veroordeeld wordt voor de moord die met een door hem verkocht wapen werd gepleegd?
Of is hij veroordeeld voor het in 31 groepen tegelijkertijd beschikbaar zetten van dezelfde tracks? I.e., 31x veroordeeld voor hetzelfde feit?
waar slaat dat nu weer op?quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:28 schreef Elfletterig het volgende:
De muziekindustrie is compleet geschift. En steeds meer mensen volgen slaafs de dictatuur die de industrie oplegt: betalen voor mp3's, betalen voor simpele computerbestanden.
Nooit, over mijn lijk, zal ik betalen voor mp3's. Zelfs niet van mijn favoriete band. Ik blijf cd's (of andere fysieke producten) kopen zolang ze bestaan. Mp3's zijn geen product. Het is een schande dat ze er geld voor vragen. En dat mensen zo gek zijn om dat geld te betalen.
Ze hebben geen product. Het zijn bitjes, dat is gewoon geen handel. Ik kan ook geen inkomsten eisen voor mijn adem-lucht industrie. Mensen kunnen gewoon gratis lucht inademen. Moeten we dat verbieden om mijn industrie te beschermen?quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
waar slaat dat nu weer op?
natuurlijk vragen ze er geld voor, muziek maken kost gewoon geld en dat willen de mensen graag terugverdienen net als in elke andere industrie en liefst willen ze ook wat brood op de plank hebben iedere dag
het is software, natuurlijk is het wel een productquote:Op zondag 26 augustus 2012 21:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze hebben geen product. Het zijn bitjes, dat is gewoon geen handel.
Dat kan je vinden, maar het is geen handel.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is software, natuurlijk is het wel een product
Het is nog steeds geen handel.quote:die bitjes doen iets, als je er op klikt hoor je iets en dat is echt geen natuurlijk verschijnsel ofzo
Ik stuur Danny elke week een dikke rekening.quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:15 schreef LXIV het volgende:
Natuurlijk is informatie een product. Dat geldt voor software, muziek, films, boeken, noem maar op. De helft van de FOK!-ers produceert waarschijnlijk alleen maar informatie. Zullen we die dan ook maar niet meer gaan betalen?
Dat ook.quote:Het gaat er niet om dat kopieren geen diefstal is, het gaat erom dat het onrechtvaardig is om één persoon hiervoor te straffen.
Doe je verder niks dan FOK!en?quote:Op zondag 26 augustus 2012 21:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik stuur Danny elke week een dikke rekening.
Nee, waarom? Ik ben met pensioen.quote:
Dat zou met muziek ook kunnen. Wat niet kan is kopiëren verbieden omdat je recht meent te hebben op inkomsten.quote:Maar inderdaad. FOK! draait ook niet op lucht. Users genereren content, anderen lezen die weer en klikken wel eens op een banner. Dat is het verdienmodel. In ruil voor je bijdragen of clicks heb je een account.
Ja oeh downloaden, foei.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 08:42 schreef DS4 het volgende:
Geen medelijden. Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.
En weer iemand die niet leest. Het gaat om het aanbieden van auteursrechtelijk beschermd materiaal.quote:
Dat is bizar, ik kan namelijk faken dat ik de hele top-100 van the pirate bay deel zonder dat er ook maar 1 bestand daadwerkelijk op mijn computer staat: is schreeuwen dat je een moord pleegt net zo illegaal als het daadwerkelijk plegen van een moord?quote:
Dat is fijn, maar nu de rest van mn opmerking? (Het onderzoek van een civiele partij hoeft niet volledig te zijn en kan zelfs biased zijn; Sony kan achter iemand aangaan omdat hij de pik op hem heeft. Of is het antwoord daar dan weer regresrecht?)quote:[..]
Nog iemand die civiele zaken en strafzaken niet uit elkaar kan houden.
Sorry hoor, maar het is alsof ik naar een basketbalwedstrijd aan het kijken ben met iemand naast me die de scheidsrechter aan het vervloeken is omdat hij steeds weer niet ziet dat er hands wordt gemaakt!
Doen alsof je deelt is "niet delen".quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:09 schreef trancethrust het volgende:
Dat is bizar, ik kan namelijk faken dat ik de hele top-100 van the pirate bay deel zonder dat er ook maar 1 bestand daadwerkelijk op mijn computer staat: is schreeuwen dat je een moord pleegt net zo illegaal als het daadwerkelijk plegen van een moord?
Wat wil je precies weten?quote:Dat is fijn, maar nu de rest van mn opmerking? (Het onderzoek van een civiele partij hoeft niet volledig te zijn en kan zelfs biased zijn; Sony kan achter iemand aangaan omdat hij de pik op hem heeft. Of is het antwoord daar dan weer regresrecht?)
Je hoeft geen rechter te zijn om een boete van 675.000 dollar voor het sharen van 31 mp3-tjes op z'n zachtst gezegd nogal buitensporig te vinden.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:21 schreef DS4 het volgende:
Nee. Het is (nogmaals) heel simpel: als een rechter kennelijk overtuigd is geraakt op basis van het dossier dan hecht ik daar veel meer waarde aan dan aan een fokker die helemaal niets van de zaak weet die stellig beweert op basis van nul kennis het beter te weten.
Dan is delen uploaden. Praten we hier over feiten of constateringen (hij heeft gedeeld vs. we hebben gezien dat hij deelt). Dit soort nuances maken een discussie lastig overigens.quote:
Stel bedrijf X is op de hoogte van een klein delict gepleegd door een groep van 10 personen, wat het bedrijf 1000 euro kost. Ze malen er eigenlijk geen zak om daar ze 1 ton per week binnenharken, maar de directeur ziet dat 1 van de 10 de alcoholistische ex is van zijn dochter. Hij sleept alleen die gast voor de rechter en de andere 9 niet. De ex in kwestie heeft geen weet van de andere 9, en gaat in de boot voor de volle 1000 euro.quote:[..]
Wat wil je precies weten?
Je mag ervan mij vraagtekens bij zetten, maar concluderen dat het onzin moet zijn is gewoon idioot.quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:13 schreef Xa1pt het volgende:
Je hoeft geen rechter te zijn om een boete van 675.000 dollar voor het sharen van 31 mp3-tjes op z'n zachtst gezegd nogal buitensporig te vinden.
Goede vraag. We weten het niet.quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:28 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Dan is delen uploaden. Praten we hier over feiten of constateringen
Natuurlijk. De schade is verhaalbaar. Dat is optioneel en als je dat alleen wil doen op grond van het ik magje niet principe staat dat je vrij.quote:Stel bedrijf X is op de hoogte van een klein delict gepleegd door een groep van 10 personen, wat het bedrijf 1000 euro kost. Ze malen er eigenlijk geen zak om daar ze 1 ton per week binnenharken, maar de directeur ziet dat 1 van de 10 de alcoholistische ex is van zijn dochter. Hij sleept alleen die gast voor de rechter en de andere 9 niet. De ex in kwestie heeft geen weet van de andere 9, en gaat in de boot voor de volle 1000 euro.
Alhoewel die ex een eikel is, is dit nog steeds geen gerechtigheid. Kan dit?
Een boete van 675.000 dollar voor het sharen van 31 mp3-bestanden is dat gelukkig niet.quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je mag ervan mij vraagtekens bij zetten, maar concluderen dat het onzin moet zijn is gewoon idioot.
In dezen is een onafhankelijke rechter tot dat oordeel gekomen, dus dan vind ik wel dat er op basis van inhoudelijke argumenten aangegeven moet worden waarom dat in dezen onjuist is.quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:52 schreef Xa1pt het volgende:
Een boete van 675.000 dollar voor het sharen van 31 mp3-bestanden is dat gelukkig niet.
Een mp3 is geen product, maar een gecomprimeerd computerbestand. Zoals gemeld, geef ik wel degelijk geld uit aan fysieke producten, zoals cd's en dvd's.quote:Op zondag 26 augustus 2012 20:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
waar slaat dat nu weer op?
natuurlijk vragen ze er geld voor, muziek maken kost gewoon geld en dat willen de mensen graag terugverdienen net als in elke andere industrie en liefst willen ze ook wat brood op de plank hebben iedere dag
dat is windows ook, betaal je daar ook niet voor?quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Een mp3 is geen product, maar een gecomprimeerd computerbestand.
dat is irrelevantquote:Zoals gemeld, geef ik wel degelijk geld uit aan fysieke producten, zoals cd's en dvd's.
Eerlijk gezegd vind ik die mogelijkheid hoogst onwenselijk. Een onderzoek naar het vinden van alle betrokkenen zou door een derde partij moeten gebeuren. Wanneer dat niet gebeurt zou een persoon alleen voor zijn eigen aandeel aansprakelijk mogen worden gesteld.quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Goede vraag. We weten het niet.
[..]
Natuurlijk. De schade is verhaalbaar. Dat is optioneel en als je dat alleen wil doen op grond van het ik magje niet principe staat dat je vrij.
Allemaal 1tjes en 0lletjes...quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:56 schreef Elfletterig het volgende:
Een mp3 is geen product, maar een gecomprimeerd computerbestand. Zoals gemeld, geef ik wel degelijk geld uit aan fysieke producten, zoals cd's en dvd's.
Dat mag. Ik niet. Je brengt jezelf indie positie en dan kun je geluk of pech hebben.quote:Op zondag 26 augustus 2012 23:05 schreef trancethrust het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik die mogelijkheid hoogst onwenselijk.
Als een uitspraak en vooral de hoogte van de boete voor het overgrote deel van de mensen als een 'oneerlijke' uitspraak wordt ervaren (en ik denk dat dat in dit geval zo is), dan is het niet aan ons om aan te geven waarom deze uitspraak onjuist is, maar dan moet de rechterlijke macht op basis van inhoudelijke argumenten aangeven waarom deze uitspraak juist is.quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
In dezen is een onafhankelijke rechter tot dat oordeel gekomen, dus dan vind ik wel dat er op basis van inhoudelijke argumenten aangegeven moet worden waarom dat in dezen onjuist is.
Dat jij het zo voelt vind ik niet zo relevant...
Sterk, zo'n ad hominem!quote:Op maandag 27 augustus 2012 00:25 schreef Forno het volgende:
DS4 is vvd'er en werkt bij 'stichting' Brein.
Dat is natuurlijk kletskoek. Zeker in een geval als dezen als het "overgrote deel" van de mensen helemaal niet weet wat er in die zaak speelde.quote:Op maandag 27 augustus 2012 07:40 schreef livelink het volgende:
Als een uitspraak en vooral de hoogte van de boete voor het overgrote deel van de mensen als een 'oneerlijke' uitspraak wordt ervaren (en ik denk dat dat in dit geval zo is), dan is het niet aan ons om aan te geven waarom deze uitspraak onjuist is, maar dan moet de rechterlijke macht op basis van inhoudelijke argumenten aangeven waarom deze uitspraak juist is.
Die berekeningen zullen er meest waarschijnlijk zijn, net als die uitleg. Maar ja, het is makkelijker om maar te kankeren op fok ipv de uitspraak en onderliggende stukken te achterhalen en met een neutrale blik te bestuderen.quote:Geef in dit geval een uitgebreide uitleg en kom met die onderliggende berekeningen. Leg het uit aan ons onwetenden.
Ik kan me geen berekeningen voorstellen die een claim van ongeveer 22.000 dollar per mp3 rechtvaardigen. Jij wel?quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
In dezen is een onafhankelijke rechter tot dat oordeel gekomen, dus dan vind ik wel dat er op basis van inhoudelijke argumenten aangegeven moet worden waarom dat in dezen onjuist is.
Dat jij het zo voelt vind ik niet zo relevant...
Nou, ik vind dat iemand die meent dat hij kan concluderen dat het onzin is, ook wel die kennis moet hebben.quote:Op maandag 27 augustus 2012 09:03 schreef livelink het volgende:
Waarom moeten wij die uitleg halen? Deze uitspraak en met name de hoogte van de boete roept vragen op, wereldwijd. Is het te veel gevraagd dat de informatie ons gebracht wordt op een begrijpelijke manier?
Ik vind van niet.
Ik wel. Die heb ik hier al gezien en ik heb ook al gewezen op dat een lid van een groep in het geheel aangesproken kan worden voor de schade die door de groep is veroorzaakt. Het bedrag komt mij ook wel hoog voor, maar dat wil niet zeggen dat het niet klopt. Dat weet ik niet. Dat weet hier niemand.quote:Op maandag 27 augustus 2012 10:24 schreef Xa1pt het volgende:
Ik kan me geen berekeningen voorstellen die een claim van ongeveer 22.000 dollar per mp3 rechtvaardigen. Jij wel?
Dat staat m.i. in schril contrast met de mogelijkheid dat dit sommige (rijkere) partijen geeft..quote:Op zondag 26 augustus 2012 23:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat mag. Ik niet. Je brengt jezelf indie positie en dan kun je geluk of pech hebben.
Wat ik over de zaak heb gelezen is dat de originele boete door een jury is opgelegd, en die later door de voorzittende rechter op grondrechtelijke basis verlaagd is. Deze rechter vond die correctie onwettelijk en draaide die correctie terug. Nu zijn ze dus na x jaar weer terug bij af en gaat de verdedigende partij weer in beroep.quote:Op maandag 27 augustus 2012 11:28 schreef DS4 het volgende:
...
Kennelijk is er een rechter overtuigd geraakt. Dan zal er wel iets moeten liggen wat niet helemaal volslagen onzinnig is, want rechters zijn doorgaans mensen met verstandelijke vermogens. ...
Ik zie niet in wat dit met rijk vs arm te maken heeft. Als je schade veroorzaakt moet je die vergoeden. Als de andere partij dat niet afdwingt moet je dat fatsoenshalve uit jezelf doen. Maar indien iedereen het er bij laat zitten, tsja... het is niet aan justitie om daar iets aan te doen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 11:34 schreef trancethrust het volgende:
Dat staat m.i. in schril contrast met de mogelijkheid dat dit sommige (rijkere) partijen geeft..
Als de zaak nog loopt, prima. Ik kan er ook mee leven als het hooggerechtshof straks oordeelt dat de schade 31 dollar was. Dat zal dan ook wel op basis van een redelijke redenering zijn gegaan (waar misschien wel wat van kan worden afgedongen, maar dat moet dan ook op basis van inhoudelijke argumenten).quote:Wat ik over de zaak heb gelezen is dat de originele boete door een jury is opgelegd, en die later door de voorzittende rechter op grondrechtelijke basis verlaagd is. Deze rechter vond die correctie onwettelijk en draaide die correctie terug. Nu zijn ze dus na x jaar weer terug bij af en gaat de verdedigende partij weer in beroep.
Die boete is blijkbaar ook voor die originele rechter te belachelijk hoog, en de rechter(s) daarna hebben er totaal geen uitspraak over gedaan.
Windows is geen gecomprimeerd computerbestand in suboptimale kwaliteit, maar een besturingssysteem (dat kwalitatief goedis). Ik bezit Windows legaal, wat dus automatisch inhoudt dat ik er installatie-cd's van heb. Ik zou nooit genoegen nemen met slechts een digitale aankoop.quote:Op zondag 26 augustus 2012 22:58 schreef sp3c het volgende:
Dat is windows ook, betaal je daar ook niet voor?
Dat is juist zéér relevant omdat je de suggestie wekt alsof ik profiteer van het downloaden terwijl ik geen geld uitgeef aan muziek. Niets is minder waar. Sterker nog: het komt zelfs regelmatig voor dat ik iets eerst "illegaal" download en het vervolgens zo goed vind dat ik het daarna koop.quote:
Zal best, maar het is een fysiek product: een schijfje dat ik in mijn stereotoren, in mijn computer of in mijn autoradio kan afspelen, zonder dat ik daar verder moeite voor hoef te doen. En dat compleet met een hoesje en eventueel een booklet met songteksten, foto's, enzovoort.quote:
Nee, DS4 is jurist en is kritisch over de VVD die bij vlagen pleit voor strafverhoging en die het opneemt voor burgers die zichzelf verdedigen, want de hoogte van straffen moet door de onfeilbare, foutloze, onschendbare en volstrekte neutrale rechters worden bepaald. DS4 stemt hoogstwaarschijnlijk D66 of GroenLinks.quote:Op maandag 27 augustus 2012 00:25 schreef Forno het volgende:
DS4 is vvd'er en werkt bij 'stichting' Brein.
Hé, iemand die het verschil hoort tussen een Mp3 met een fatsoenlijke bitrate en een CD! Dat is bijzonder!quote:Op maandag 27 augustus 2012 13:53 schreef Elfletterig het volgende:
Windows is geen gecomprimeerd computerbestand in suboptimale kwaliteit, maar een besturingssysteem (dat kwalitatief goedis).
Dat staat je vrij. Ik moet er wel om lachen... Heb je die cd's aan de muur hangen, zodat je er wel iedere dag van kan genieten?quote:Ik bezit Windows legaal, wat dus automatisch inhoudt dat ik er installatie-cd's van heb. Ik zou nooit genoegen nemen met slechts een digitale aankoop.
Downloaden is niet illegaal. Aanbieden wel. Waarschijnlijk maak jij je daar ook schuldig aan dmv de programma's die je gebruikt om te downloaden (en dat verklaart dan waarom jij deze wetsschending wel prima vindt), maar dat terzijde.quote:Dat is juist zéér relevant omdat je de suggestie wekt alsof ik profiteer van het downloaden terwijl ik geen geld uitgeef aan muziek. Niets is minder waar. Sterker nog: het komt zelfs regelmatig voor dat ik iets eerst "illegaal" download en het vervolgens zo goed vind dat ik het daarna koop.
Als jij dat mooi vindt moet je vooral CD's blijven kopen, maar in dezen gaat het om het intellectueel eigendom als in: de rechten van de componist/uitvoerende artiest/enz. Dat staat los van hoe e.e.a. is opgeslagen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 13:58 schreef Elfletterig het volgende:
Zal best, maar het is een fysiek product: een schijfje dat ik in mijn stereotoren, in mijn computer of in mijn autoradio kan afspelen, zonder dat ik daar verder moeite voor hoef te doen. En dat compleet met een hoesje en eventueel een booklet met songteksten, foto's, enzovoort.
DS4 oordeelt vooral op basis van feiten. Dat heeft niet zoveel te maken met politieke voorkeur als wel met nadenken voordat je wat roept.quote:Nee, DS4 is jurist en is kritisch over de VVD die bij vlagen pleit voor strafverhoging en die het opneemt voor burgers die zichzelf verdedigen, want de hoogte van straffen moet door de onfeilbare, foutloze, onschendbare en volstrekte neutrale rechters worden bepaald. DS4 stemt hoogstwaarschijnlijk D66 of GroenLinks.
dat is nogal een meerprijs voor enkel de gegevensdrager!quote:Op maandag 27 augustus 2012 13:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Windows is geen gecomprimeerd computerbestand in suboptimale kwaliteit, maar een besturingssysteem (dat kwalitatief goedis). Ik bezit Windows legaal, wat dus automatisch inhoudt dat ik er installatie-cd's van heb. Ik zou nooit genoegen nemen met slechts een digitale aankoop.
ik wek die suggestie helemaal niet, het is mij compleet om het evenquote:[..]
Dat is juist zéér relevant omdat je de suggestie wekt alsof ik profiteer van het downloaden terwijl ik geen geld uitgeef aan muziek. Niets is minder waar. Sterker nog: het komt zelfs regelmatig voor dat ik iets eerst "illegaal" download en het vervolgens zo goed vind dat ik het daarna koop.
Morgen in de winkel: huiswijn van de slijter om de hoek waar we een etiket van een zeer dure, lang bewaarde topwijn op plakken. En die flessen verkopen we dan voor 100 euro per stuk. Wie het verschil niet proeft, heeft pech gehad...quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:02 schreef DS4 het volgende:
Hé, iemand die het verschil hoort tussen een Mp3 met een fatsoenlijke bitrate en een CD! Dat is bijzonder!
De installatie-cd's van computersoftware heb ik niet aan de muur hangen. De muziek-cd's (mijn collectie telt vele honderden cd's en cd-singles) hangen in rekken aan de muur.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:02 schreef DS4 het volgende:
Dat staat je vrij. Ik moet er wel om lachen... Heb je die cd's aan de muur hangen, zodat je er wel iedere dag van kan genieten?
DS4: de man die voor doodrijders, drankrijders en ander crimineel tuig moeiteloos in de bres springt en die in een zaak van een downloadende student zomaar allerlei aannames doet over de omvang van diens "criminele" gedag en de geleden schade....quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:02 schreef DS4 het volgende:
Downloaden is niet illegaal. Aanbieden wel. Waarschijnlijk maak jij je daar ook schuldig aan dmv de programma's die je gebruikt om te downloaden (en dat verklaart dan waarom jij deze wetsschending wel prima vindt), maar dat terzijde.
je betaald ook niet voor 'normaal' bier als de brouwer ook premium bier verkoopt?quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:11 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Morgen in de winkel: huiswijn van de slijter om de hoek waar we een etiket van een zeer dure, lang bewaarde topwijn op plakken. En die flessen verkopen we dan voor 100 euro per stuk. Wie het verschil niet proeft, heeft pech gehad...
Volgens mij moet jij dringend de documentaires "R.I.P. - a remix manifesto" en "Everything is a remix" eens bekijken. Wellicht dat je 40-50 jaar achterhaalde kijk op zaken als auteursrecht en copyright dan eens wat wordt verfrist.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:05 schreef DS4 het volgende:
Als jij dat mooi vindt moet je vooral CD's blijven kopen, maar in dezen gaat het om het intellectueel eigendom als in: de rechten van de componist/uitvoerende artiest/enz. Dat staat los van hoe e.e.a. is opgeslagen.
De CD is echter wel een compleet en praktisch product. Ik heb de voordelen al uitgelegd. Overigens luister ik de meeste muziek op mijn computer, via mp3 (een groot deel van mijn collectie heb ik ook digitaal in de computer staan), maar dat neemt nog steeds niet weg dat ik het originele product wil bezitten, inclusief artwork/design, etc.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:05 schreef DS4 het volgende:
Overigens was ik nog vergeten te vermelden dat ook een CD niet alle informatie bevat en in die zin ook een vorm is van gecomprimeerd. Zelfs analoog bevat zelden alle informatie. Dat maakt niet uit omdat je het niet hoort, maar toch.
Je hebt in dit topic aangetoond dat je feiten met het grootste gemak opzij schuift voor aannames waarvoor geen enkel feitelijk bewijs bestaat. Ik doel dan op de veronderstelde schade die de muziekindustrie zichzelf toerekent, terwijl dat nergens uit blijkt. Er zijn drie grote punten van kritiek ge-uit op die redenering:quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:05 schreef DS4 het volgende:
DS4 oordeelt vooral op basis van feiten. Dat heeft niet zoveel te maken met politieke voorkeur als wel met nadenken voordat je wat roept.
De gegevensdrager is onderdeel van hetgeen waar ik voor betaal. Ik betaal geen geld om een product op mijn eigen medium op te slaan, ik betaal om het product kant-en-klaar te ontvangen, inclusief een drager van de gegevens.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:08 schreef sp3c het volgende:
dat is nogal een meerprijs voor enkel de gegevensdrager!
dat de kwaliteit in jouw ogen niet goed genoeg is mag geen reden te zijn om er dan maar niet voor te betalen want je hoeft het niet te kopen ... als ik iets mijn geld niet waard vind dan blijf ik er vanaf.
Dat mag. Ik denk er anders over en ik vind dat mensen die betalen voor mp3's slaven van de muziekindustrie zijn: maximaal betalen, minimaal product.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:08 schreef sp3c het volgende:
ik vind het onzin dat de muziek pas geld waard is als het op een cd is gebrand
die MP3's die jij download zijn niet opgenomen van de radio of wel?quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De gegevensdrager is onderdeel van hetgeen waar ik voor betaal. Ik betaal geen geld om een product op mijn eigen medium op te slaan, ik betaal om het product kant-en-klaar te ontvangen, inclusief een drager van de gegevens.
De mp3 zie ik niet anders dan wat mensen 20-30 jaar geleden volop deden: muziek opnemen van de radio, op cassettebandjes. En nogmaals: ik betaal wel degelijk voor muziek. Ik geef bovengemiddeld veel geld uit aan muziek. Alleen geef ik dat geld uit aan fysieke producten, niet aan mp3's.
waarom, omdat ze betalen voor muziek?quote:[..]
Dat mag. Ik denk er anders over en ik vind dat mensen die betalen voor mp3's slaven van de muziekindustrie zijn: maximaal betalen, minimaal product.
Het verschil tussen huiswijn en een goede wijn is duidelijk te proeven. NIEMAND hoort het verschil tussen een goede Mp3 en een CD. Dus jouw voorbeeld gaat mank.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:11 schreef Elfletterig het volgende:
Morgen in de winkel: huiswijn van de slijter om de hoek waar we een etiket van een zeer dure, lang bewaarde topwijn op plakken. En die flessen verkopen we dan voor 100 euro per stuk. Wie het verschil niet proeft, heeft pech gehad...
Sorry, maar of ik het verschil tussen een mp3 en een volwaardig WAV-bestand hoor, is totaal niet relevant. Als ik geld uitgeef aan muziek (en dat doe ik vaak zat), dan wil ik het volwaardige product, niet een stapeltje computerbestanden die ik in WinAmp inlaad.
Nou, dan heb jij een goede reden om CD's te kopen (niets mis mee, ik koop ook veel CD's en zelfs SACD's heb ik nog aardig wat liggen). Maar je hebt geen goede reden om niet te betalen voor een Mp3.quote:De installatie-cd's van computersoftware heb ik niet aan de muur hangen. De muziek-cd's (mijn collectie telt vele honderden cd's en cd-singles) hangen in rekken aan de muur.
Waarom vind jij het nodig om zo op de man te spelen en dat ook nog met leugens? Als bewezen is dat iemand iets heeft gedaan dan verdient hij een daarbij passende straf. Waar jij vaak moeite mee hebt is dat iets bewezen moet zijn...quote:DS4: de man die voor doodrijders, drankrijders en ander crimineel tuig moeiteloos in de bres springt en die in een zaak van een downloadende student zomaar allerlei aannames doet over de omvang van diens "criminele" gedag en de geleden schade....
De waarschijnlijkheid zit erin dat velen die software wel gebruiken. Als jij zegt dat jij dat niet doet vind ik dat ook prima hoor.quote:... en deze opmerking, deze storende insinuatie, past perfect in dat beeld. Omdat ik muziek download, bied ik automatisch ook materiaal aan? Helaas voor jou; daarvan is geen sprake. Mijn favoriete "programma" om muziek te downloaden is een website die Google heet. Wie een beetje handig is in het zoeken, plukt willekeurige muziek probleemloos van internet. Daar heb ik echt geen torrents of Kazaa-achtige software voor nodig.
O, dus omdat mensen hun eigendomsrechten schenden moeten ze niet zo zeiken. Geef even jouw adres door, dan plaats ik wel een oproep op het internet dat mensen bij jou aan de muur een leuk stukkie muziek mogen meenemen, want als veel mensen dat doen is het wat jou betreft ok.quote:De muziekindustrie zou eens moeten leren inzien dat mensen op internet muziek delen en dat daar geen houden aan is. Men kan zich beter richten op het aantrekkelijker maken van hun product.
Ik pleit ervoor om de wet te handhaven. Als je het niet eens bent met de wet moet je die aanpassen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:21 schreef Elfletterig het volgende:
Volgens mij moet jij dringend de documentaires "R.I.P. - a remix manifesto" en "Everything is a remix" eens bekijken. Wellicht dat je 40-50 jaar achterhaalde kijk op zaken als auteursrecht en copyright dan eens wat wordt verfrist.
Om in muziektermen te blijven: je plaat loopt vast. Je blijft dezelfde "rechtmatige" riedel afsteken. Een visie valt niet te bespeuren. Daarom: kijk die documentaires.
Wat jij wil is niet zo belangrijk in dezen. Snap je dat nou niet?quote:De CD is echter wel een compleet en praktisch product. Ik heb de voordelen al uitgelegd. Overigens luister ik de meeste muziek op mijn computer, via mp3 (een groot deel van mijn collectie heb ik ook digitaal in de computer staan), maar dat neemt nog steeds niet weg dat ik het originele product wil bezitten, inclusief artwork/design, etc.
Je bent een smoesjesmaker.quote:Je hebt in dit topic aangetoond dat je feiten met het grootste gemak opzij schuift voor aannames waarvoor geen enkel feitelijk bewijs bestaat. Ik doel dan op de veronderstelde schade die de muziekindustrie zichzelf toerekent, terwijl dat nergens uit blijkt. Er zijn drie grote punten van kritiek ge-uit op die redenering:
A) Niet aangetoond dat de 31 gedeelde bestanden door anderen zijn gedownload in zulke aantallen.
B) Niet aangetoond dat die eventuele downloaders de muziek anders legaal hadden aangeschaft, of dat dat niet later alsnog hebben gedaan.
C) Niet aangetoond dat de eventuele downloaders de bewuste nummers ook niet ergens anders "illegaal" hadden kunnen downloaden.
Net als de muziekindustrie leef je in het verleden. Ik nodig je uit om de jaren '10 van de 21e eeuw binnen te treden.
Dat mag je vinden, maar het slaat werkelijk nergens op. Al was het maar omdat het zelden zo is dat de uitvoerende artiest ook degene is die het product (de muziek) volstrekt alleen heeft geproduceerd. Je hebt tekstschrijvers, componisten, uitvoerende artiesten die alleen maar in de studio uitvoeren, enz. enz.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:44 schreef MaltWhiskey het volgende:
Ik vind da de muziekanten blij mogen zijn door de bekendheid die ze krijgen door middel van de downloads. Zonder mijn downloads was ik niet naar een hoop concerten geweest of shirts besteld. Mp3 mogen ze zien als gratis reclame, en geld mag verdient worden met concerten en alle andere zaken eromheen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |