Sluitend bewijs is niet nodig. Het is geen strafzaak.quote:Op maandag 27 augustus 2012 23:19 schreef VanishedEntity het volgende:
In het geval van Kazaa zal je echt per download of upload moeten kijken als je als aanklager echt sluitend bewijs wilt leveren.
Je hebt gelijk dat men in de VS werkt met punitive damages, maar we weten niet in hoeverre hier sprake is van een punitive damage.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 08:25 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Hoewel het schadetechnisch ook niet klopt, is een groter verschil dat men in de Verenigde Staten, in tegenstelling tot hier, met punitive damages werkt. Met andere woorden, hier wordt alleen de daadwerkelijk geleden schade vergoed, terwijl de schadelijdende partij in de Verenigde Staten ook (succesvol) een bestraffende sanctie kan vorderen.
Vooral wanneer er veel overtreders zijn waarvan je er maar een paar kunt aanpakken, werkt slechts een vergoeding voor de daadwerkelijk geleden schade niet afschrikwekkend genoeg voor de groep overtreders, is de gedachte.
Als ik op illegale wijze (bijvoorbeeld niet voor mezelf maar voor mijn buurman) het laatste nummer van Marco Borsato download, en Marco klaagt mij aan in een schadevergoedingsprocedure, zal ik dus ten hoogste een paar euro kwijt zijn. Nooit de moeite voor Marco om te gaan procederen dus. In de VS kan een jury echter beslissen dat ik veel meer moet betalen (stel: 50.000,-) om daarmee (onder meer) de rest voldoende af te schrikken. Zoiets maakt het voor Marco wel de moeite waard om een paar individuen aan te pakken, omdat enerzijds de (mogelijke) opbrengsten van een procedure opwegen tegen de kosten ervan, en anderzijds een procedure daadwerkelijk afschrikwekkend werkt naar anderen toe.
Ik heb het een aantal maal aangegeven, maar sommigen lezen iets over boete voor downloaden en krijgen dan een waas voor de ogen, waardoor ze niet meer lezen wat er nu werkelijk speelt. Het gaat immers noch om een boete, noch vanwege downloaden.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 10:21 schreef valisi het volgende:
leest iedereen over het feit heen dat die kneus al eens was gepakt en een waarschuwing had gehad?
in ditn geval totaal geen medelijden.
Het klopt dat we niet weten in hoeverre, en dat ik eigenlijk ook het punt van een dergelijke regeling zoals die in de VS geldt. In plaats van het aantonen van daadwerkelijk geleden schade, kan gewoon (maximaal) een wettelijk vastgesteld bedrag gevorderd worden. In de praktijk zal deze inderdaad voor een deel uit schade en voor een deel uit 'straf' bestaan, en omdat de benadeelde de hoogte van de schade niet precies hoeft aan te tonen, is het onmogelijk achteraf vast te stellen welk deel schade en welk deel straf is.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 10:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat men in de VS werkt met punitive damages, maar we weten niet in hoeverre hier sprake is van een punitive damage.
Als je blijkbaar uit wilt gaan van de daadwerkelijk geleden schade dan moet je het juist toch totaal oneens zijn met een dergelijke regeling? Ervan uitgaan dat de schade wel eens overeen zou kunnen komen met een arbitrair vastgesteld bedrag totdat iemand je het tegendeel laat zien, lijkt me niet echt een redelijk verdedigbare positie.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 11:28 schreef DS4 het volgende:
Zolang als ik niet weet wat de redelijke schade is in dezen, kan ik niet oordelen over het punitieve element.
Prettig, een stukje uit de uitspraak. Daar kunnen we wat mee.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 11:54 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Zoals de rechter in de voor de platenmaatschappijen gunstige uitspraak stelde:
"As this Court has previously noted, it is very, very concerned that there is a deep potential for injustice in the Copyright Act as it is currently written. [...] The injury to the copyright holder may be real, and even substantial, but, under the statute, the record companies do not even have to prove actual damage"
Dat ben ik dan weer niet helemaal met je eens. Een rechter moet uitspraak doen op basis van de wet (in ruime zin) en niet de redelijkheid van de wet zelf beoordelen. Dat is aan de wetgever.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 12:02 schreef DS4 het volgende:
Ik zou dan wel willen weten hoe e.e.a. zit, maar kennelijk was de rechter helemaal niet zo overtuigd, maar kon hij weinig anders op grond van de wet. Dat vind ik zorgelijk. Dat is net zo iets als minimum straffen. Ben ik ook tegen. Rechters moeten in beginsel ten volle kunnen oordelen.
Datzelfde geldt voor minimumstraffen. Hoewel ik daar ook tegen ben, zou het een oneindig veel slechtere zaak zijn als rechters een dergelijke, correct ingevoerde regeling naast zich neer zouden leggen omdat ze die niet redelijk vinden.quote:De regter moet volgens de wet regt spreken: hij mag in geen geval de innerlijke waarde of billijkheid der wet beoordeelen
Dat bedoel ik dan ook niet. Ik bedoel dat bij de vaststelling van de passende en geboden straf de rechter vrij moet kunnen beslissen, alsmede bij de vaststelling van schade. Dit omdat nu eenmaal vooraf zoiets niet in te schatten valt.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 12:15 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Dat ben ik dan weer niet helemaal met je eens. Een rechter moet uitspraak doen op basis van de wet (in ruime zin) en niet de redelijkheid van de wet zelf beoordelen. Dat is aan de wetgever.
Vandaar ook alle vraagtekens bij de schatting/"berekening" van de geleden schade.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 10:13 schreef DS4 het volgende:
Sluitend bewijs is niet nodig. Het is geen strafzaak.
Voorshands is dat onzinnig. Daarom ben ik ook blij met de inbreng van een stukje van de uitspraak, want die roept inderdaad vraagtekens op.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 16:36 schreef VanishedEntity het volgende:
Vandaar ook alle vraagtekens bij de schatting/"berekening" van de geleden schade.
Luister, ik ben gewoon hypocriet, want iets wat ik niet kan kopen en ik toch wil hebben download ik. Ik denk dat ik het ook wel eens daardoor aangeboden heb op het internet. Dat doet echter niets af aan mijn argumenten. Ik ben helemaal niet lief, leuk en aardig. Ik hou mij ook niet altijd aan de wet. Alleen: al mijn daden kunnen consequenties hebben en die accepteer ik tenminste als een man.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 17:25 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
DS4 heeft vroeger zeker nooit bandjes gekopieerd?
Ja: deze bedragen zijn volledig uit de lucht gegrepen en slaan totaal nergens op. Zeker niet als de overige 99,99%, incl. de kids van deze rechters, er zelf mee wegkomen.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 21:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Luister, ik ben gewoon hypocriet, want iets wat ik niet kan kopen en ik toch wil hebben download ik. Ik denk dat ik het ook wel eens daardoor aangeboden heb op het internet. Dat doet echter niets af aan mijn argumenten. Ik ben helemaal niet lief, leuk en aardig. Ik hou mij ook niet altijd aan de wet. Alleen: al mijn daden kunnen consequenties hebben en die accepteer ik tenminste als een man.
Nog iets?
Onderbouw het met feiten uit deze zaak en ik ga er graag met je over in discussie.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 21:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ja: deze bedragen zijn volledig uit de lucht gegrepen en slaan totaal nergens op. Zeker niet als de overige 99,99%, incl. de kids van deze rechters, er zelf mee wegkomen.
Nooit gehoord van Hollywood accounting?quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 16:36 schreef VanishedEntity het volgende:
[..]
Vandaar ook alle vraagtekens bij de schatting/"berekening" van de geleden schade.
Die rechter heeft het in Zweden in alle redelijkheid zelf eens berekend. Als iemand denkt oh het kost maar een paar euro en hij 1000 nummers als direct-download aanbiedt, er ads bij zet en dit druk gaat adverteren dan was die schatting anders uitgevallen ja. Maar dit was een `normale' user, netzoals in dit topic, en die denken niet `Oh laat ik een nummer in Zweden zetten want daar kost het maar een paar euro!'.quote:Op maandag 27 augustus 2012 22:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus als ik een nummer voor download beschikbaar zet kan ik dat in Zweden voor een paar euro afkopen? Dat is toch wel het andere uiterste! De schade kan natuurlijk vele malen hoger zijn.
De Zweedse uitspraak komt mij gewoon weer absurd laag voor. Maar ook over die uitspraak kan ik niet oordelen.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 23:37 schreef trancethrust het volgende:
Elke eis van een paar ton per nummer is banaal.
JA.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 10:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Meer dan 99,99% van de snelheidsovertredingen worden niet geregistreerd. Ook maar afschaffen die boetes?
Als je de daadwerkelijk veroorzaakte totale schade zou moeten vergoeden, zou je waarschijnlijk geld moeten krijgen voor het delen van bestanden.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 23:37 schreef trancethrust het volgende:
Die denken gewoon niet. Waarschijnlijk omdat ze vinden dat de schade veroorzaakt door wat ze zelf delen beperkt is. Wat ook zo is.
Een nummer los kost zo tussen 1 en 2 euro. Mits gedeeld met P2P netwerken die aan een power-law voldoen uploadt de gemiddelde gebruiker dat nummer extreem weinig; ik zou zeggen ergens tussen 0 en 2 keer, maximum. Maar dat zou onderzocht moeten worden (en is het waarschijnlijk ook wel geweest, als iemand een idee heeft?).quote:Op woensdag 29 augustus 2012 01:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
De Zweedse uitspraak komt mij gewoon weer absurd laag voor. Maar ook over die uitspraak kan ik niet oordelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |