abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113950744
http://www.libertarischepartij.nl/

Nog liefhebbers van deze partij hier op FOK!? En hoe groot zou de kans zijn dat ze daadwerkelijk een zetel krijgen in de tweede kamer?
Hoewel ik geen echte libertariër ben kan ik mij in veel punten van deze partij wel vinden en vind ik dat Nederland wel gebaat is bij een partij die de wildgroei van de overheid wil bestrijden.
Voor iedereen die voor vrijheid en eigen verantwoordelijkheid is is bij deze partij aan het goede adres.

pi_113955021
Ik vind 't hele idee dat de vrije markt in alles de oplossing is nogal kort door de bocht. Dit werkt (volgens mij) alleen bij zaken waar je als consument genoeg weet van het product dat je afneemt om een waarde oordeel hierover te kunnen vellen.
Zorg bijvoorbeeld is een lastig punt. Kan JIJ beoordelen of een bepaalde arts goed werk levert, voordat de arts in kwestie z'n procedure heeft uitgevoerd? Nogal lullig als je achteraf erachter komt dat de arts toch niet zo goed was, en dat die lage rekening uiteindelijk veel gevolgen heeft voor de rest van je leven.

Op zich vind ik 't WEL goed dat er een partij is die durft alles ter discussie te stellen. Ik denk dat er zeker wel wat zit in het grondig saneren van de overheid, maar ik denk dat dat een heel langdurig proces wordt. Je kan bijvoorbeeld niet zomaar een heel peloton ambtenaren op straat zetten, dat brengt weer meer problemen met zich mee (een flink aantal werklozen erbij?). Dus ja, leuk idee, maar 't wordt net als bij andere partijen allemaal veel te simpel gebracht. Geen belasting klinkt voor iedereen leuk, want dan hou je meer over. Maar over de indirecte nadelige gevolgen hoor je niets.
pi_113958172
Je moet inderdaad goed kijken wat je wel en wat je niet kan privatiseren.

Zaken als zorg en ordehandhaving moet je in de handen van de staat houden. Naar andere zaken moet je goed kijken, ik heb niet de indruk dat de privatisering van het OV en de Post helemaal goed is gegaan. In de nutssector gaat het naar mijn idee dan wel weer beter.
Sowieso zal de overheid veel slanker en efficiënter verder moeten, ambtenaren afrekenen op hun prestaties etc.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_113958228
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:24 schreef PKRChamp het volgende:
http://www.libertarischepartij.nl/

Nog liefhebbers van deze partij hier op FOK!? En hoe groot zou de kans zijn dat ze daadwerkelijk een zetel krijgen in de tweede kamer?
Ongeveer net zo groot als de kans dat Ron Paul de volgende president van de VS wordt.
pi_113958609
Het libertarisme is een leuk gedachte-experiment om lekker over te dromen, maar de gemiddelde mens is er niet klaar voor. Het vereist voor iedereen een heel grote verantwoordelijkheid en die kunnen de meeste mensen totaal niet aan. De meeste mensen willen het ook niet, die willen gewoon een sterke overheid die dingen voor ze regelt en dat gaat echt niet veranderen. Wil het libertarisme echt werken dan moeten de ideeen breed ondersteund en verdedigd worden, anders krijg je een halfbakken slap aftreksel en dat geeft alleen maar ellende en narigheid.
pi_113959228
Hopelijk kunnen ze wat tegenwicht bieden aan de huidige politieke partijen. De huidige partijen zijn het er eigenlijk allemaal over eens dat belastingen hoger moeten, dat de persoonlijke vrijheden moeten worden ingeperkt en dat de verzorgingsstaat zoveel mogelijk behouden moet worden. Ze hebben allemaal hun nuances hierin, sommige partijen willen hier wat meer en daar weer wat minder, maar er zitten niet echte hele grote verschillen tussen de partijen.

Nou zie ik nog wel een (beperkte) rol voor de overheid weggelegd, de Libertarische partij is hier wat extremer in dan dat ik ben (belasting is een noodzakelijk kwaad), maar ik hoop dat ze wel 1 of 2 zetels halen zodat ze in ieder geval wat tegenwicht kunnen bieden.
pi_113974176
quote:
6s.gif Op maandag 9 juli 2012 08:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ongeveer net zo groot als de kans dat Ron Paul de volgende president van de VS wordt.
Het zit wel diep he dat hij ondanks alles toch nog zo ver is gekomen. :')

Een paar zetels moet toch wel lukken lijkt mij ze zijn helaas niet zo bekend maar een ieder die onderneemt en die een voorstander is van een echt vrije maatschappij zou dus eigenlijk op deze partij moeten stemmen.
pi_113974285
Dat partijprogramma slaat nergens op. Het is een voorspelbare en onrealistische partij met bovendien een bizar doel. En een paar zetels, laat me niet lachen _O- Ik zou zeer verbaasd zijn als ze überhaupt de kiesdrempel halen.
pi_113974407
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:11 schreef Tchock het volgende:
Dat partijprogramma slaat nergens op.
Heb je het partijprogramma van D66 wel eens gelezen? Vol met tegenstrijdigheden en dat vind men blijkbaar wel normaal.
quote:
Het is een voorspelbare en onrealistische partij met bovendien een bizar doel. En een paar zetels, laat me niet lachen _O- Ik zou zeer verbaasd zijn als ze überhaupt de kiesdrempel halen.
Het is maar wat jij realistisch vind, de LP is tenminste een echt alternatief tegenover de rest van de partijen. Ik moet toegeven dat het mij op sommige punten ook wat te ver gaat maar het is voor mij vooral bedoelt om de ongekende belastingdruk en regelgeving een halt toe te brengen en mischien eens kunnen denken aan een kleinere overheid.
pi_113974479
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:14 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Heb je het partijprogramma van D66 wel eens gelezen? Vol met tegenstrijdigheden en dat vind men blijkbaar wel normaal.
Dat is alsnog een stuk duidelijker en bruikbaarder. Om maar niet te spreken over de tegenstrijdigheden in het partijprogramma van je LP.
quote:
[..]

Het is maar wat jij realistisch vind, de LP is tenminste een echt alternatief tegenover de rest van de partijen. Ik moet toegeven dat het mij op sommige punten ook wat te ver gaat maar het is voor mij vooral bedoelt om de ongekende belastingdruk en regelgeving een halt toe te brengen en mischien eens kunnen denken aan een kleinere overheid.
Een echt alternatief? :') Omdat ze als enige iets aanhangen wat compleet onhaalbaar is en onze maatschappij eeuwen terug in de tijd werpt?
pi_113974630
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:16 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat is alsnog een stuk duidelijker en bruikbaarder. Om maar niet te spreken over de tegenstrijdigheden in het partijprogramma van je LP.
Nadat ik mij eigen er doorheen heb geworsteld had ik nog een paar vragen die ik in het D66 topic heb gesteld. En heel verassend heb ik daar geen antwoord op gekregen.
quote:
[..]

Een echt alternatief? :') Omdat ze als enige iets aanhangen wat compleet onhaalbaar is en onze maatschappij eeuwen terug in de tijd werpt?
Wat een gelul, dus jij vind dat heel Nederland niet in staat is om voor zichzelf te zorgen?
pi_113974647
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 08:55 schreef Farenji het volgende:
Het libertarisme is een leuk, filosofisch gedachte-experiment om lekker over te dromen, maar de gemiddelde mens is er niet klaar voor staat behoorlijk los van de realiteit.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-07-2012 17:20:34 ]
pi_113974842
quote:
Het is wel zeker dat de LP na de verkiezingen niet wordt uitgenodigd voor coalitiebesprekingen. Ook met één of meerdere zetels in de Tweede Kamer is de libertarische invloed op het regeringsbeleid waarschijnlijk gering. Het kan zelfs zijn dat de LP geen enkele zetel wint. Waarom zou je dan toch de LP steunen?

1. Libertarisme is stoer. Libertariers zijn zelfstandig denkende mensen die hun opvattingen en gedrag niet laten afhangen van conventies en normen die in het klaslokaal of het 8-uur-journaal worden voorgekauwd.
http://www.libertarischep(...)op-de-lp-te-stemmen/

Wacht even, dus uit een soort puberale identiteitscrisis (want zo ben ik stoer en onconventioneel) moet ik maar op de Libertarische Partij stemmen?
pi_113974847
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:19 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Nadat ik mij eigen er doorheen heb geworsteld had ik nog een paar vragen die ik in het D66 topic heb gesteld. En heel verassend heb ik daar geen antwoord op gekregen.

[..]

Wat een gelul, dus jij vind dat heel Nederland niet in staat is om voor zichzelf te zorgen?
Voor zichzelf zorgen misschien wel. Maar met particuliere ordehandhaving en justitie en minimaal toezicht van de overheid creëer je een ieder-voor-zich schurkenstaat, geregeerd door corruptie en vriendjespolitiek. In no-time willen mensen meer macht dan ze van nature hebben, gaan dat met geweld opeisen en dan heb je de facto een nieuwe overheid.
pi_113975127
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:25 schreef Tchock het volgende:

[..]

Voor zichzelf zorgen misschien wel. Maar met particuliere ordehandhaving en justitie en minimaal toezicht van de overheid creëer je een ieder-voor-zich schurkenstaat, geregeerd door corruptie en vriendjespolitiek. In no-time willen mensen meer macht dan ze van nature hebben, gaan dat met geweld opeisen en dan heb je de facto een nieuwe overheid.
Daarom zeg ik ook dat ik het met veel punten eens ben niet met alles. En je kan natuurlijk ook wel begrijpen dat dat niet haalbaar is omdat er nog een hele kamer vol andersdenkenden zitten. Maar er is tenminste een helder en duidelijk doel, dat is iets wat ik bij de andere partijen mis.
pi_113975170
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:08 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Het zit wel diep he dat hij ondanks alles toch nog zo ver is gekomen. :')
Hij is juist totaal niet ver gekomen, exact zoals voorspeld en zoals de vorige keer ;).
quote:
Een paar zetels moet toch wel lukken lijkt mij ze zijn helaas niet zo bekend maar een ieder die onderneemt en die een voorstander is van een echt vrije maatschappij zou dus eigenlijk op deze partij moeten stemmen.
Een paar zetels? Besef je wel hoeveel stemmen je daarvoor moet halen? Dat is minstens 130.000 stemmen. Dat haal je niet vanuit het niets. Daarnaast is het natuurlijk gewoon weer een kansloos clubje en mensen zijn niet zo van de weggegooide stemmen.
pi_113975209
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:19 schreef PKRChamp het volgende:

Autarkie lijkt me inderdaad geheel onhaalbaar voor een land als Nederland in deze tijd.
pi_113975261
quote:
10s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:25 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Wacht even, dus uit een soort puberale identiteitscrisis (want zo ben ik stoer en onconventioneel) moet ik maar op de Libertarische Partij stemmen?
En zoals verwacht is men ook weer dol op complotten namens de linkse media en bevooroordeeld onderwijs _O-
pi_113975371
Er staan in dat partijprogramma zo ongelofelijk veel onzindingen. Willekeurig voorbeeldje:

quote:
Hoe kunnen dijken en wegen worden gefinancierd zonder belasting?
In een libertarische samenleving kunnen de dijken van polders, net zoals winkelstraten en straten in woonwijken eigendom zijn van een vereniging van eigenaren, net zoals de liften en gangen in een flatgebouw nu. De verplichting om een bijdrage te betalen aan een VvE wordt vrijwillig aangegaan, en is dus geen belasting. Doorgaande wegen en snelwegen kunnen worden gefinancierd met (elektronische) tolheffing. Uiteraard is dit slecht een voorspelling. De vrije markt levert waarschijnlijk veel betere en efficiëntere oplossingen op dan dat wij nu kunnen bedenken.
Dus de veiligheid van het hele land hangt af van een grote groep willekeurige VvE'en. Zoals je vaak zat ziet bij flatgebouwen werkt het systeem niet altijd, maar in dit scenario staat dan 60% van Nederland onder water.

Nog eentje:

quote:
Waarom is het libertarisme tegen een wettelijk minimumloon ?
Het libertarisme gaat uit van de volledige contractvrijheid van personen. Dientengevolge is het aan de overheid niet toegestaan om aan een van de contractanten, de werkgever, een minimumloon op te leggen. Verder lijdt het minimumloon in de praktijk tot de uitsluiting van een grote groep mensen wiens verdiencapaciteit lager ligt dan het wettelijk minimumloon. Doordat deze mensen niet de kans krijgen om tot de arbeidsmarkt toe te treden is (langdurige) werkloosheid het gevolg.
Zoals je in een groot deel van Afrika en Azië kunt zien, leidt de afwezigheid van minimumlonen tot afschuwelijke armoede, werkomstandigheden grenzend aan slavernij, kinderarbeid en meer. Het is veel te optimistisch te veronderstellen dat alleen mensen die de verdiencapaciteit niet hebben hier van profiteren, compleet zonder neveneffecten. Zodra de minimumlonen worden afgeschaft storten de lonen in bij grote bedrijven. Het is nu al zo dat de AH (om maar eens iets te noemen) zijn gang kan gaan omdat er voor iedere vakkenvuller nog honderd klaar staan. En als de lonen omlaag gaan wordt dat niet anders.

quote:
Wij zijn voor de ontwikkeling van een objectief rechtsstelsel dat eigendomsrechten definieert in lucht en water, en voor de privatisering van alle grond en wateren in staatseigendom. Wij vinden dat slachtoffers van milieuvervuiling, of dit nu via de lucht, het water, straling, of geluidsoverlast plaatsvindt, recht hebben op een schadevergoeding van de vervuiler. Volledige aansprakelijkheid – niet de overheid – moet de vervuiling van het milieu reguleren.
De vervuiling moet gereguleerd worden door een objectief rechtsstelsel, maar zonder overheid? :? Compleet onwerkbaar in de praktijk. Zeker als je bedenkt dat het dan dus door een particulier bedrijf vastgesteld moet worden. Een bedrijf met winstoogmerk, dat objectieve normen vast moet gaan stellen? Wat? :')

Zo kan ik nog wel tien posts doorgaan. Het hele idee van de partij is onrealistisch, onbruikbaar en onzinnig. De enige mensen die hier op stemmen zijn nog simpeler dan de PVV en SP-stemmers die altijd dom worden gevonden.
pi_113975549
Ehm, dubbelpost zonder dat ik in het topic was? Wut -O-
pi_113976122
quote:
10s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:25 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Oh man. Dit is wel erg slecht. :D
  maandag 9 juli 2012 @ 18:25:28 #22
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_113977322
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:37 schreef Tchock het volgende:
Er staan in dat partijprogramma zo ongelofelijk veel onzindingen. Willekeurig voorbeeldje:

[..]

Dus de veiligheid van het hele land hangt af van een grote groep willekeurige VvE'en. Zoals je vaak zat ziet bij flatgebouwen werkt het systeem niet altijd, maar in dit scenario staat dan 60% van Nederland onder water.
Bij VvE's word je ook gewoon gedwongen te betalen. En aangezien in Nederland iedereen in principe lid is van de VvE van Nederland, veranderd er niks. Snap ook niet wat ze hiermee bedoelen.
quote:
Nog eentje:
[..]

Zoals je in een groot deel van Afrika en Azië Duitsland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Italië, Finland, Ijsland kunt zien, leidt de afwezigheid van minimumlonen tot afschuwelijke armoede, werkomstandigheden grenzend aan slavernij, kinderarbeid en meer. Het is veel te optimistisch te veronderstellen dat alleen mensen die de verdiencapaciteit niet hebben hier van profiteren, compleet zonder neveneffecten. Zodra de minimumlonen worden afgeschaft storten de lonen in bij grote bedrijven. Het is nu al zo dat de AH (om maar eens iets te noemen) zijn gang kan gaan omdat er voor iedere vakkenvuller nog honderd klaar staan. En als de lonen omlaag gaan wordt dat niet anders.
Fixed :s)
[..]
quote:
De vervuiling moet gereguleerd worden door een objectief rechtsstelsel, maar zonder overheid? :? Compleet onwerkbaar in de praktijk. Zeker als je bedenkt dat het dan dus door een particulier bedrijf vastgesteld moet worden. Een bedrijf met winstoogmerk, dat objectieve normen vast moet gaan stellen? Wat? :')

Zo kan ik nog wel tien posts doorgaan. Het hele idee van de partij is onrealistisch, onbruikbaar en onzinnig. De enige mensen die hier op stemmen zijn nog simpeler dan de PVV en SP-stemmers die altijd dom worden gevonden.
Ze zijn niet tegen de rechterlijke macht. Die gaat dat vaststellen natuurlijk.
pi_113977517
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 18:25 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Fixed :s)
[..]

[..]

Ze zijn niet tegen de rechterlijke macht. Die gaat dat vaststellen natuurlijk.
Aha en die moet wetten hebben om aan te toetsen? En iemand moet die wetten opstellen? En iemand moet ze handhaven? etc etc etc?
  maandag 9 juli 2012 @ 18:30:54 #24
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_113977595
quote:
10s.gif Op maandag 9 juli 2012 18:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aha en die moet wetten hebben om aan te toetsen? En iemand moet die wetten opstellen? En iemand moet ze handhaven? etc etc etc?
De tweede kamer maakt die wetten.
Trias politica enzo.
pi_113977726
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:37 schreef Tchock het volgende:

[..]

En deelname aan de VvE is nog vrijwillig ook volgens de LP. Dus er zullen altijd mensen blijven die alle verantwoordelijkheid afschuiven en/of het geld dat ze zelf hebben verdient zelf willen houden.

Dus het onderhouden van dergelijke infrastructuur wordt onnoemelijk duur voor die enkelen die bereid zijn premie te betalen, of het zal ten koste gaan van de veiligheid voor iedereen.

quote:
[..]

Om nog maar te zwijgen over het punt dat mensen schade ondervonden van vervuiling moeten kunnen verhalen op degene die verantwoordelijk is voor die vervuiling, dat zal me een heel gedoe worden om te bepalen of de vervuiling wel veroorzaakt is door de verantwoordelijk gestelde, en welke klachten veroorzaakt worden door de vervuiling en welke klachten niet, en welk prijskaartje daar dan aanhangt.

quote:
Dit dus. :)

Het klinkt leuk, maar zorgt uiteindelijk voor meer bureaucratie, inefficiëntie, en vrijheid voor enkelen die genoeg geld hebben.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_113977869
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 18:30 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

De tweede kamer maakt die wetten.
Trias politica enzo.
En de handhaving? Moet dat ook particulier? Of is er ook nog een ambtenarenapparaat nodig voor het uitvoeren van de wetten? Volgens mij ga je al heel snel weer richting de huidige situatie.
pi_113978197
Gelukkig zijn ze wel voorstander van het Darwinisme. :P

Uit het partijprogramma:

quote:
Wij zijn tegen alle wetgeving “ter bescherming van de consument” die vrijwillige handel aantast. Wij bepleiten afschaffing van alle wetten die het adverteren van prijzen, producten, of diensten verbieden of beperken. Wij wijzen in het bijzonder wetten af die individuen verplichten om uitrusting “ter zelfbescherming” te kopen of gebruiken, zoals veiligheidsgordels of valhelmen. Wij zijn tegen het inperken van het recht van fabrikanten om op niet-frauduleuze wijze hun producten aan te prijzen.

Wij zijn in het bijzonder tegen overheidsregulering van de prijs, sterkte, of hoeveelheid die mag worden geproduceerd of gekocht, van medicijnen, drugs, of andere consumentengoederen. Er moeten geen wetten zijn die bepalen welke stoffen (nicotine, alcohol, hallucinogenen, narcotica, kunstmatige zoetstoffen, vitamine-aanvullingen, of andere middelen) een persoon mag innemen of op andere wijze gebruiken.
Goed tegen de overbevolking. Wat minder goed voor de zorgkosten. Maar ach, die betalen we als het aan de LP ligt dan toch niet meer collectief. :P
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 9 juli 2012 @ 18:43:25 #28
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_113978215
quote:
10s.gif Op maandag 9 juli 2012 18:35 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En de handhaving? Moet dat ook particulier? Of is er ook nog een ambtenarenapparaat nodig voor het uitvoeren van de wetten? Volgens mij ga je al heel snel weer richting de huidige situatie.
Nee hoor. Als jij last hebt van vervuiling, klaag je de vervuiler aan.
pi_113978487
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2012 18:43 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Bij een puntbron is dat misschien nog wel te doen, dat kan nu ook al. Maar bij diffuse vervuiling is dat haast onbegonnen werk. Al was het maar omdat nadelige effecten vaak pas na jaren echt duidelijk worden.
pi_113979429
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2012 18:43 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

En dan? hoe functioneert de rechterlijke macht zonder overheidsapparaat om regels vast te stellen? Mag de rechter alles puur in zijn eentje bepalen? Terwijl de uitvoering door particuliere bedrijven gebeurt?
  maandag 9 juli 2012 @ 19:26:08 #31
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_113980343
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 19:09 schreef Tchock het volgende:

[..]

En dan? hoe functioneert de rechterlijke macht zonder overheidsapparaat om regels vast te stellen? Mag de rechter alles puur in zijn eentje bepalen? Terwijl de uitvoering door particuliere bedrijven gebeurt?
Nee, gewooN wetten vanuit de tweede kamer.
pi_113981331
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2012 19:26 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Nee, gewooN wetten vanuit de tweede kamer.
De Libertarische Partij wil de politiek afschaffen en de burgers niet langer onderwerpen aan wetten van de overheid. Dus dat kan niet.
pi_113994636
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 19:44 schreef Tchock het volgende:

[..]

De Libertarische Partij wil de politiek afschaffen en de burgers niet langer onderwerpen aan wetten van de overheid. Dus dat kan niet.
Alsof dat mogelijk is, je kunt wel een discussie voeren over het (onhaalbare) doel maar feit blijft dat dit wel de enige partij is die vrijheid hoog in het vaandel heeft staan.
pi_113994876
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:44 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Alsof dat mogelijk is, je kunt wel een discussie voeren over het (onhaalbare) doel maar feit blijft dat dit wel de enige partij is die vrijheid hoog in het vaandel heeft staan.
Ja, omdat het de enige partij is die totaal geen aanspraak doet op enige haalbaarheid van de plannen. Als ik een partij opricht die belooft iedere burger een miljoen euro te geven ben ik daar ook uniek in, maar dat zegt niets over mijn partij.
pi_113994905
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:44 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Vrijheid als je voldoende geld hebt ja. :')

Maar wat is vrijheid als 9 van jouw 10 medeburgers niet mee wensen te betalen aan de dijken die jouw buurt beschermen? Of als je moet gaan wonen in een door hoge hekken omringde vesting. Of als je om de 5 minuten voor een tolpoortje moet stoppen, of als je als ondernemer met iedere werknemer langdurige contractonderhandelingen moet voeren omdat er geen CAO's meer bestaan. Of omdat je voor elk wissewasje een apart contract moet afsluiten.

Je hebt dus meer financiële vrijheid. Maar of dat nou het belangrijkste is. :')

Bovendien ben je dat net zo hard weer kwijt aan al die zaken die je voortaan onderling moet regelen met private instellingen.
pi_113995197
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:50 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Vrijheid als je voldoende geld hebt ja. :')

Maar wat is vrijheid als 9 van jouw 10 medeburgers niet mee wensen te betalen aan de dijken die jouw buurt beschermen? Of als je moet gaan wonen in een door hoge hekken omringde vesting. Of als je om de 5 minuten voor een tolpoortje moet stoppen, of als je als ondernemer met iedere werknemer langdurige contractonderhandelingen moet voeren omdat er geen CAO's meer bestaan. Of omdat je voor elk wissewasje een apart contract moet afsluiten.
Nogmaals ik ben het niet eens met alles waar de LP voor staat, je hebt nu eenmaal een vorm van overheid nodig voor infrastructuur, veiligheid etc..... Maar de wildgroei in regelgeving en het afromen van je geld door de belastingsdienst moet gewoon tegengegaan worden. Dit semi communisme vind ik persoonlijk verstikkend werken, er zijn zoveel zaken die niet goed zijn en dat door de private markt veel beter geregeld kan worden.
quote:
Je hebt dus meer financiële vrijheid. Maar of dat nou het belangrijkste is. :')

Bovendien ben je dat net zo hard weer kwijt aan al die zaken die je voortaan onderling moet regelen met private instellingen.
Maar dan heb ik de keuze of ik bijvoorbeeld voor bepaalde zaken wil betalen of niet.
pi_113995623
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:56 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Nogmaals ik ben het niet eens met alles waar de LP voor staat, je hebt nu eenmaal een vorm van overheid nodig voor infrastructuur, veiligheid etc..... Maar de wildgroei in regelgeving en het afromen van je geld door de belastingsdienst moet gewoon tegengegaan worden. Dit semi communisme vind ik persoonlijk verstikkend werken, er zijn zoveel zaken die niet goed zijn en dat door de private markt veel beter geregeld kan worden.

[..]

Maar dan heb ik de keuze of ik bijvoorbeeld voor bepaalde zaken wil betalen of niet.
Ja. En denk jij dat mensen vrijwillig de miljarden op gaan brengen nodig voor onderhoud aan dijken, wegen, natuur? Om niet te spreken over alle verzekeringen en pensioenen die teniet gaan. Dan kun jij wel beslissen dat je wél zorg wil, maar als de meesten dat niet boeit heb je dus een probleem. Dijken zelfde verhaal.

En met private opsporingsdiensten en ordehandhaving is er dus geen enkele rechtszekerheid meer. Er is geen geweldsmonopolie, dus hebben die effectief geen macht. De enige manier om te overleven wordt zoals in het Wilde Westen: bouw een groot huis op een vlakte, koop heel veel geweren en schiet iedereen dood die bij je in de buurt komt.
pi_113995685
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 00:06 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja. En denk jij dat mensen vrijwillig de miljarden op gaan brengen nodig voor onderhoud aan dijken, wegen, natuur? Om niet te spreken over alle verzekeringen en pensioenen die teniet gaan. Dan kun jij wel beslissen dat je wél zorg wil, maar als de meesten dat niet boeit heb je dus een probleem. Dijken zelfde verhaal.

En met private opsporingsdiensten en ordehandhaving is er dus geen enkele rechtszekerheid meer. Er is geen geweldsmonopolie, dus hebben die effectief geen macht. De enige manier om te overleven wordt zoals in het Wilde Westen: bouw een groot huis op een vlakte, koop heel veel geweren en schiet iedereen dood die bij je in de buurt komt.
Lees nog eens wat ik heb getypt.
pi_113995743
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 00:08 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Lees nog eens wat ik heb getypt.
Oh, ik had niet begrepen dat we het in dit topic niet over het onderwerp mochten hebben maar alleen wat jij er van vindt :@
pi_113995970
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 00:09 schreef Tchock het volgende:

[..]

Oh, ik had niet begrepen dat we het in dit topic niet over het onderwerp mochten hebben maar alleen wat jij er van vindt :@
Jij vraagt aan mij om standpunten te verdedigen waar ik niet achter sta. :')

Ik ben het op veel vlakken met de LP eens maar niet als het aankomt op veiligheid, infrastructuur en scholing bijvoorbeeld.
pi_113996061
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:56 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Okee, dan zijn we het alvast eens dat tenminste enkele basisvoorzieningen door de overheid gegarandeerd moeten worden, zoals infrastructuur en veiligheid.

Want nogmaals, als jij bereid bent te investeren in het onderhoud van een dijk, maar het merendeel denkt dat het allemaal wel los zal lopen, dan is jouw steun óf onbetaalbaar hoog voor fatsoenlijk onderhoud, of de staat van de dijk stelt niets voor. Dus vrijblijvendheid is niet altijd een optie lijkt mij.

quote:
[..]

Dat klinkt allemaal leuk, maar is het ook uitvoerbaar? Als jij bijvoorbeeld bereid bent om je te verzekeren tegen ziektekosten, maar het gros van de mensen vindt dat maar onzin en heeft de vrijheid om zich niet meer te verzekeren, worden de kosten om je wél te verzekeren onvoorstelbaar hoog, en wordt zorg dus vrijwel onbetaalbaar. Zelfs met een hoog inkomen.

Maar goed, dat kun je er natuurlijk voor over hebben. Maar dan had je het natuurlijk net zo goed een collectieve verplichting kunnen laten. Dat zorgt dan ook voor minder onethische toestanden van onverzekerden die niet de zorg krijgen die ze nodig hebben.
pi_113996317
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 00:15 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Jij vraagt aan mij om standpunten te verdedigen waar ik niet achter sta. :')

Ik ben het op veel vlakken met de LP eens maar niet als het aankomt op veiligheid, infrastructuur en scholing bijvoorbeeld.
Noem eens een paar concrete standpunten waar je het wel mee eens bent. En niet 'stoppen van het afromen van geld door de belastingdienst' en dergelijke.
pi_113997226
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 00:23 schreef Tchock het volgende:

[..]

Noem eens een paar concrete standpunten waar je het wel mee eens bent. En niet 'stoppen van het afromen van geld door de belastingdienst' en dergelijke.
De economie

quote:
Overheidsinterventie in de economie bedreigt zowel eenieders persoonlijke vrijheid als materiële welvaart. Daarom zijn wij voor de volgende hervormingen:
Drastische verlaging van zowel belastingen als overheidsuitgaven;
Een einde aan begrotingstekorten;
Een einde aan het inflatoire monetaire beleid;
Afschaffing van alle belemmeringen op vrijhandel;
Een einde aan het reguleren van lonen, prijzen, huren, productie, en rente.
De staatsschuld

quote:
Wij zijn voor een sluitende begroting, zowel voor de rijksoverheid als voor de provincies en gemeenten. Om effectief te zijn, moet dit gepaard gaan met het besluit:
dat alle inkomsten en uitgaven van de collectieve sector op de begroting komen staan;
dat de begroting sluitend wordt gemaakt uitsluitend door verlaging van de uitgaven, en nooit door verhoging van de belastingen;
dat er geen uitzonderingen worden gemaakt, ook niet voor noodtoestanden.

Overheden die optreden om financiële tekorten te bestrijden kunnen beter in gebreke blijven dan de belastingen verhogen. Op zijn minst moet de omvang van de overheid bevroren worden.
Subsidies.

quote:
Omdat wij een vrije economie tot stand willen brengen waarin de overheid niemand opoffert ten gunste van anderen, zijn wij tegen alle overheidssubsidies aan bedrijven, onderwijs, landbouw, wetenschap, media, kunst, sport, of welke andere belangengroepering dan ook. Wij zijn tegen het voeren van een industriebeleid. De onbeperkte concurrentie van de vrije markt is de beste manier om welvaart te bevorderen. Daarom veroordelen wij pogingen om de belastingbetaler te dwingen om welke onderneming dan ook te steunen.

Wij zijn tegen het subsidiëren van belangengroeperingen in de vorm van leningen. Ook wijzen wij alle overheidsgaranties van zogenaamde particuliere leningen af. Zulke garanties dragen in feite net zo effectief middelen over aan belangengroeperingen als feitelijke overheidsuitgaven. De belastingbetaler moet nooit opdraaien voor de kosten van het in gebreke blijven bij door de overheid gegarandeerde leningen.

Aftrekposten, of ontheffingen van welke overheidsinterventie dan ook, moeten niet worden gezien als een subsidie. Individuele belastingvoordelen moeten worden afgeschaft, maar alleen als de opbrengst hiervan naar de burger wordt teruggesluisd in de vorm van belastingverlaging.
De winkeltijdenwet.

quote:
Wij verdedigen het recht van individuen om te allen tijde met elkaar te ruilen op vrijwillige basis. Daarom zijn wij voor afschaffing van de winkeltijdenwet.
Bescherming van de consument.

quote:
Wij zijn voor strenge en doeltreffende wetten tegen fraude en verkeerde voorstelling van zaken. Wij zijn echter tegen paternalistische reguleringen die aan consumenten de wet voorschrijven, prijzen en normen voorschrijven voor producten, of op andere wijze het nemen van risico’s of vrije keuze beperken.

Wij zijn tegen alle wetgeving “ter bescherming van de consument” die vrijwillige handel aantast. Wij bepleiten afschaffing van alle wetten die het adverteren van prijzen, producten, of diensten verbieden of beperken. Wij wijzen in het bijzonder wetten af die individuen verplichten om uitrusting “ter zelfbescherming” te kopen of gebruiken, zoals veiligheidsgordels of valhelmen. Wij zijn tegen het inperken van het recht van fabrikanten om op niet-frauduleuze wijze hun producten aan te prijzen.

Wij zijn in het bijzonder tegen overheidsregulering van de prijs, sterkte, of hoeveelheid die mag worden geproduceerd of gekocht, van medicijnen, drugs, of andere consumentengoederen. Er moeten geen wetten zijn die bepalen welke stoffen (nicotine, alcohol, hallucinogenen, narcotica, kunstmatige zoetstoffen, vitamine-aanvullingen, of andere middelen) een persoon mag innemen of op andere wijze gebruiken.
En dan zijn er nog de punten waar ik het gedeeltelijk mee eens ben, kortom genoeg stof om over na te denken en je eigen te beseffen dat je vadertje staat niet nodig heb om een fatsoenlijk leven te leiden.
pi_114046269
Het valt een beetje in de categorie waar ook het communisme in thuis hoort. In theorie klopt het allemaal alleen zorgt de menselijke natuur er in de praktijk al vrij snel voor dat het onwerkbaar wordt.
pi_114072946
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 01:42 schreef Tocadisco het volgende:
Het valt een beetje in de categorie waar ook het communisme in thuis hoort. In theorie klopt het allemaal alleen zorgt de menselijke natuur er in de praktijk al vrij snel voor dat het onwerkbaar wordt.
Zelfs in theorie klopt er van het libertarisme vrij weinig hoor. Zit vol met tegenstrijdigheden.

Dan kan PKRChamp wel zeggen dat hij niet met alles eens is waar de LP voor staat, maar dat het hem gaat om de onderliggende gedachte / ideologie, maar libertarisme werpt in de basis al enorme problemen, praktische onmogelijkheden, en tegenstrijdigheden op.

Als wij hem daarop wijzen dan is hij het toevallig niet op alle punten met de LP eens, zonder in te gaan op de onderliggende problematiek van het opgeworpen vraagstuk.

Conclusie: libertarisme is simplisme.
pi_114073004
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 18:21 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Zelfs in theorie klopt er van het libertarisme vrij weinig hoor. Zit vol met tegenstrijdigheden.

Dan kan PKRChamp wel zeggen dat hij niet met alles eens is waar de LP voor staat, maar dat het hem gaat om de onderliggende gedachte / ideologie, maar libertarisme werpt in de basis al enorme problemen, praktische onmogelijkheden, en tegenstrijdigheden op.

Als wij hem daarop wijzen dan is hij het toevallig niet op alle punten met de LP eens, zonder in te gaan op de onderliggende problematiek van het opgeworpen vraagstuk.

Dat lijkt me overduidelijk. Geen belasting, minder last van plisie, dat lijkt ongeveer de gedachtegang van de Libertariërs te zijn.
pi_114075184
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 18:21 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Tip die tegenstrijdigheden dan aan.
quote:

Ik heb in meerdere topics al aangegeven dat ik geen pure libertariër ben, ik zie het meer als een filosofie die vrijheid heel hoog in het vaandel heeft staan. En omdat ik graag op mijn vrijheid gesteld ben is deze partij de enigste partij die het dichst bij mijn denkwijze staat.
Ik geloof er niet in dat er een perfect systeem bestaat maar ik durf te betwisten dat dit huidige systeem sowieso veel beter kan zolang vrijheid altijd het uitgangspunt is ipv socialisme.
pi_114075415
Nogmaals: de enige reden waarom het vrijheid hoger in het vaandel lijkt te hebben dan andere partijen is omdat het niet gehinderd wordt door realiteitsbesef of werkbaarheid van de plannen.

quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:49 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja, omdat het de enige partij is die totaal geen aanspraak doet op enige haalbaarheid van de plannen. Als ik een partij opricht die belooft iedere burger een miljoen euro te geven ben ik daar ook uniek in, maar dat zegt niets over mijn partij.
pi_114075810
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:11 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Tip die tegenstrijdigheden dan aan.

[..]

Ik heb in meerdere topics al aangegeven dat ik geen pure libertariër ben, ik zie het meer als een filosofie die vrijheid heel hoog in het vaandel heeft staan. En omdat ik graag op mijn vrijheid gesteld ben is deze partij de enigste partij die het dichst bij mijn denkwijze staat.
Ik geloof er niet in dat er een perfect systeem bestaat maar ik durf te betwisten dat dit huidige systeem sowieso veel beter kan zolang vrijheid altijd het uitgangspunt is ipv socialisme.
Dat hangt er puur vanaf voor wie je het beter wil maken.

Of laat ik het zo stellen: Wat denk je precies dat de gevolgen zullen zijn op het moment dat je nu een hoop regeltjes schrapt en mensen de maximale vrijheid geeft?

[ Bericht 7% gewijzigd door Tocadisco op 11-07-2012 19:32:32 ]
pi_114076267
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:16 schreef Tchock het volgende:
Nogmaals: de enige reden waarom het vrijheid hoger in het vaandel lijkt te hebben dan andere partijen is omdat het niet gehinderd wordt door realiteitsbesef of werkbaarheid van de plannen.

[..]

Dus vrijheid nastreven is dus gelijk aan geen besef hebben van de realiteit?
pi_114076296
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:26 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Dat hangt er puur vanaf voor wie je het beter wil maken.

Of laat ik het zo stellen: Wat denk je precies dat de gevolgen zullen zijn op het moment dat je nu een hoop regeltjes schrapt en mensen de maximale vrijheid geeft?
Dat ligt er weer aan wat er word geschrapt.
Laat ik het zo zeggen met alles wat er word geschrapt moet er een lastenverlichting tegenover staan.
pi_114076342
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:36 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Wel als je niet de verschijnselen 'middel' en 'doel' door elkaar haalt.
pi_114076370
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:36 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

De libertarische prietpraat heeft met realiteit weinig van doen natuurlijk.
pi_114076437
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:39 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Wel als je niet de verschijnselen 'middel' en 'doel' door elkaar haalt.
Dat moet je mij even uitleggen.
pi_114076465
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De libertarische prietpraat heeft met realiteit weinig van doen natuurlijk.
Maar argumenten ho maar. ;)
pi_114076723
Ik vind dat deze partij erg algemeen is met haar punten. Alleen daaruit kan je al veel conclusies trekken.

Deze partij is opgezet door één of enkele idealisten die eigenlijk niet veel verstand hebben van waar ze het over hebben. Ze hebben gewoon een beginpunt genoemd, en hebben daar in alle algemeenheid een invulling aan gegeven. Het lijkt wel of ze een invulformulier van het internet hebben gehaald, en dan bij elk kopje iets ingevuld.

Heel amateuristisch. :Y

Of deze partij is gewoon één grote troll. :P
pi_114076733
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:41 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Dat moet je mij even uitleggen.
Je kan vrijheid gebruiken als middel om voor velen een zo goed mogelijk leven te bereiken (= vrijheid als middel zien) of de kansen van velen op een goed leven opofferen om het voor degenen die het al bereikt hebben een stuk comfortabeler te maken (=vrijheid als doel zien).

Of zoals een buitenlandse student uit China bij mij op de uni het ooit eens verwoorde: "Vrijheid is geweldig, maar als je te arm bent om hem te benutten heb je er niks aan".
pi_114077024
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:49 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Je kan vrijheid gebruiken als middel om voor velen een zo goed mogelijk leven te bereiken (= vrijheid als middel zien) of de kansen van velen op een goed leven opofferen om het voor degenen die het al bereikt hebben een stuk comfortabeler te maken (=vrijheid als doel zien).
Maar waar komt toch die gedachtegang vandaan dat minder regelgeving en minder belastingen gaan leiden tot een slechter leven?
Word een burger nu echt beschermt met 33% van zijn salaris in te leveren en het strafbaar stellen om bijvoorbeeld te handelen zonder dat de overheid een graantje meepikt?
Een klein voorbeeldje, ik kan bijvoorbeeld niet meer in auto`s handelen omdat je maar een bepaald aantal auto`s (5 geloof ik) op naam mag hebben in een heel jaar. Dus zou ik effectief maar 5 keer een auto kunnen verkopen per jaar. Dus door directe overheidsinmenging loop ik als vrij mens dus duizenden Euro`s mis omdat de staat wil dat ik dan een bedrijf start wat natuurlijk niet gaat omdat de belasting en de regelgeving mij direct de nek om zou draaien.
De enige die dus kunnen profiteren van ondernemen zijn degenen die een relatief groot kapitaal kan opbouwen om dus zo`n bedrijf te beginnen. Dus valt de onderklasse weer eens tussen wal en schip.
pi_114077111
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:55 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Maar waar komt toch die gedachtegang vandaan dat minder regelgeving en minder belastingen gaan leiden tot een slechter leven?
Word een burger nu echt beschermt met 33% van zijn salaris in te leveren en het strafbaar stellen om bijvoorbeeld te handelen zonder dat de overheid een graantje meepikt?
Een klein voorbeeldje, ik kan bijvoorbeeld niet meer in auto`s handelen omdat je maar een bepaald aantal auto`s (5 geloof ik) op naam mag hebben in een heel jaar. Dus zou ik effectief maar 5 keer een auto kunnen verkopen per jaar. Dus door directe overheidsinmenging loop ik als vrij mens dus duizenden Euro`s mis omdat de staat wil dat ik dan een bedrijf start wat natuurlijk niet gaat omdat de belasting en de regelgeving mij direct de nek om zou draaien.
De enige die dus kunnen profiteren van ondernemen zijn degenen die een relatief groot kapitaal kan opbouwen om dus zo`n bedrijf te beginnen. Dus valt de onderklasse weer eens tussen wal en schip.
De onderklasse? Grappig dat je die noemt. Want juist die mensen, die voor zorg, studie en vaak ook inkomen van de staat afhankelijk zijn zijn juist de mensen die beschermd worden in het huidige systeem, en tevens de mensen die verloren zijn in een libertarische samenleving.
pi_114077346
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:57 schreef Tchock het volgende:

[..]

De onderklasse? Grappig dat je die noemt. Want juist die mensen, die voor zorg, studie en vaak ook inkomen van de staat afhankelijk zijn zijn juist de mensen die beschermd worden in het huidige systeem, en tevens de mensen die verloren zijn in een libertarische samenleving.
Dus als ze het volledige inkomen mogen houden zouden ze dus niet voor zorg en studie kunnen zorgen en dan heb ik het nog niet eens over andere zaken die ze zouden kunnen doen. Bijvoorbeeld handelen of klussen zonder dat de overheid zich ermee bemoeit.
Je schat mensen veel te laag in, in veel derde wereld landen hebben arme mensen zonder werk of inkomen van de staat elke dag een bord eten op tafel. Een mens is prima in staat om voor zich zelf te zorgen en kan nog in relatieve luxe leven zolang hij maar gedwongen word om dat te bereiken.
Het is mijn familie gelukt en het is mij gelukt en wij zijn huis niet speciaal, waarom zou een ander dat dan ook niet kunnen.
pi_114077383
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:02 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Dus als ze het volledige inkomen mogen houden zouden ze dus niet voor zorg en studie kunnen zorgen en dan heb ik het nog niet eens over andere zaken die ze zouden kunnen doen. Bijvoorbeeld handelen of klussen zonder dat de overheid zich ermee bemoeit.
Je schat mensen veel te laag in, in veel derde wereld landen hebben arme mensen zonder werk of inkomen van de staat elke dag een bord eten op tafel. Een mens is prima in staat om voor zich zelf te zorgen en kan nog in relatieve luxe leven zolang hij maar gedwongen word om dat te bereiken.
Het is mijn familie gelukt en het is mij gelukt en wij zijn huis niet speciaal, waarom zou een ander dat dan ook niet kunnen.
Vetgedrukt. Meen je dat nou serieus? -O-
pi_114077546
quote:

[..]

Persoonlijk denk ik dat Rusland er een heel mooi voorbeeld van is wat er gebeurd als je in een klap een hoop vrij geeft (google maar eens op 'russian oligarch').
pi_114077713
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:03 schreef Tchock het volgende:

[..]

Vetgedrukt. Meen je dat nou serieus? -O-
Bloedserieus zelfs, ik heb genoeg familie die dat voor elkaar krijgen. Eentje maakt meubels bijvoorbeeld zonder overheidsbemoeienis dus heeft hij elke dag een bord eten op tafel, internet verbinding en een auto.
pi_114077826
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:10 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Bloedserieus zelfs, ik heb genoeg familie die dat voor elkaar krijgen. Eentje maakt meubels bijvoorbeeld zonder overheidsbemoeienis dus heeft hij elke dag een bord eten op tafel, internet verbinding en een auto.
Dikke prima voor je familie. Maar gemiddeld is het inkomen daar bedroevend laag, er leven 1,4 miljard mensen in extreme armoede. In veel landen tot wel de helft van de bevolking. En dat is wat jij als voorbeeld wil gebruiken om aan te tonen dat dit systeem beter werkt dan het huidige sociale staatssysteem? :')
pi_114077945
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:13 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dikke prima voor je familie. Maar gemiddeld is het inkomen daar bedroevend laag, er leven 1,4 miljard mensen in extreme armoede. In veel landen tot wel de helft van de bevolking. En dat is wat jij als voorbeeld wil gebruiken om aan te tonen dat dit systeem beter werkt dan het huidige sociale staatssysteem? :')
Zuid-Amerika is grotendeels socialistisch maar toch zijn de mensen daar niet rijk. De USA heeft de grootste rijkdom gehad en is jarenlang toonaangevend geweest in de wereld, daar heeft een sociaal systeem echt niet aan bij gedragen.
pi_114078112
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:15 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Zuid-Amerika is grotendeels socialistisch maar toch zijn de mensen daar niet rijk. De USA heeft de grootste rijkdom gehad en is jarenlang toonaangevend geweest in de wereld, daar heeft een sociaal systeem echt niet aan bij gedragen.
De Amerikaanse welvaart is gemiddeld juist enorm toegenomen deze eeuw, terwijl ze eind 19e eeuw nog een praktisch libertarisch systeem hadden.
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:20:06 #67
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114078144
quote:

[..]

"Handelen of klussen zonder dat de overheid zich ermee bemoeit"
Hm.. Dat is ongelooflijk veel vrijheid inderdaad, maar wel voor de werkgever en de producent. Voor de werknemer en consument is die vrijheid er helaas niet. Verleden/praktijk wijst uit dat werknemer en consument veel sneller aan de eisen van de werkgever/producent tegemoet zien dan andersom, de werkgever/producent heeft namelijk vaak een monopoliepositie en de werknemer/consument juist niet. "Je accepteert je salaris niet? Voor jou tien anderen." "Mijn brood te duur? Ga maar naar de bakker 30 km verderop die precies dezelfde prijzen hanteert omdat hij in dezelfde monopoliepositie zit".

Wat is je familiehistorie trouwens, als ik vragen mag?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:21:24 #68
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114078210
quote:

[..]

Wow. Wat een ongelofelijke slechte post. Ga je overigens Scandinavië ook meenemen in je vergelijking? :')
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:21:53 #69
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114078244
quote:

[..]

Ik noem Brazillië niet socialistisch, sinds een paar jaar hebben ze dan een IETS linksere regering maar ze hebben nog steeds een flinterdunne toplaag en een veel te grote arbeidersklasse die onder de armoedegrens leeft.
pi_114078266
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:21 schreef pfaf het volgende:

[..]

Wow. Wat een ongelofelijke slechte post. Ga je overigens Scandinavië ook meenemen in je vergelijking? :')
Het niveau van verweer daalt, inderdaad
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:23:23 #71
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114078312
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:10 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Jij kent iemand die meubels maakt? :o
En die wegen waar hij met een auto overheen rijdt, maakt hij die zelf ook?
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:23:41 #72
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114078324
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:22 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het niveau van verweer daalt, inderdaad
We dringen nu juist door tot de kern, me dunkt.
"Het is mij gelukt, dus het systeem waarin het mij gelukt is werkt."
pi_114078363
quote:
14s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:23 schreef Euribob het volgende:

[..]

We dringen nu juist door tot de kern, me dunkt.
"Het is mij gelukt, dus het systeem waarin het mij gelukt is werkt."
Jammer alleen dat het TS ook niet in dat systeem is gelukt.

Zoals pfaf al opmerkt:
quote:
5s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:23 schreef pfaf het volgende:

[..]

pi_114078445
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:19 schreef Tchock het volgende:

[..]

De Amerikaanse welvaart is gemiddeld juist enorm toegenomen deze eeuw, terwijl ze eind 19e eeuw nog een praktisch liberalistisch systeem hadden.
De welvaart heeft is over heel de wereld enorm toegenomen maar dat heeft meer te maken met de industriële revolutie dan met het systeem.
Waar Europa op een gegeven moment stagneerde is het in de VS enorm gegroeid en zijn ze jarenlang toonaangevend geweest op wat voor gebied dan ook. Niet voor niets bestaat er zoiets als de Amerikaanse droom omdat het idd mogelijk was om boven jezelf uit te stijgen zonder dat de overheid bepaalt wie er succes mag hebben en wie niet.
pi_114078526
quote:
5s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:23 schreef pfaf het volgende:

[..]

Nee dat doet de staat en echt geweldig is die weg niet hoor, maar als je even verder door het topic had gelezen had je ook kunnen lezen dat ik niet voor privatisering van het infrastructuur ben.
pi_114078535
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:25 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

De welvaart heeft is over heel de wereld enorm toegenomen maar dat heeft meer te maken met de industriële revolutie dan met het systeem.
Waar Europa op een gegeven moment stagneerde is het in de VS enorm gegroeid en zijn ze jarenlang toonaangevend geweest op wat voor gebied dan ook. Niet voor niets bestaat er zoiets als de Amerikaanse droom omdat het idd mogelijk was om boven jezelf uit te stijgen zonder dat de overheid bepaalt wie er succes mag hebben en wie niet.
Europa stagneerde niet door ons economisch systeem, maar door de 2 gigantische oorlogen in de eerste helft van die eeuw :').
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:28:06 #77
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114078555
quote:

[..]

In het Wilde Westen hadden ze "vete's", iemand vermoord een persoon dus de famillie van het slachtoffer neemt wraak waardoor de andere famillie weer wraak neemt etc. Leuk, zo zonder overheid.
pi_114078579
En die oorlogen hebben geduurd tot de jaren negentig? En vergeet niet waar het kapitaal vandaan kwam om Europa weer op te bouwen.
pi_114078648
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:28 schreef Euribob het volgende:

[..]

In het Wilde Westen hadden ze "vete's", iemand vermoord een persoon dus de famillie van het slachtoffer neemt wraak waardoor de andere famillie weer wraak neemt etc. Leuk, zo zonder overheid.
In Italië ook, wat is je punt?
pi_114078659
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:28 schreef PKRChamp het volgende:
En die oorlogen hebben geduurd tot de jaren negentig? En vergeet niet waar het kapitaal vandaan kwam om Europa weer op te bouwen.
De grote Europese landen waren praktisch failliet door de oorlog. Dus die konden niet financieren. En ja, de effecten van de Wereldoorlogen hebben niet alleen tot de jaren '90, maar tot de dag van vandaag invloed op onze economie.
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:30:19 #81
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114078685
quote:

[..]

Klopt, het is in de VS heel eenvoudig om als topbankier of topmanager over de ruggen van een achtergestelde zwarte slavenbevolking, of het roven van buitenlandse grondstoffen of door onbetaalbare hypotheken te slijten aan inmiddels daklozen enorme rijkdommen te vergaren. Echt een pré van het hyperkapitalisme/liberatrisme.
pi_114078697
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:29 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Zeg je nu dat de Italiaanse Maffia net zo werkt als een Libertarisch Amerika? :') Lekker systeempje dat.
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:30:37 #83
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114078708
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:29 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Dat we ze in Nederland met onze overheid niet hebben en nooit zullen hebben.
pi_114078836
quote:
14s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:30 schreef pfaf het volgende:

[..]

Klopt, het is in de VS heel eenvoudig om als topbankier of topmanager over de ruggen van een achtergestelde zwarte slavenbevolking, of het roven van buitenlandse grondstoffen of door onbetaalbare hypotheken te slijten aan inmiddels daklozen enorme rijkdommen te vergaren. Echt een pré van het hyperkapitalisme/liberatrisme.
Nu betrek je corrupte politici erbij, want die bedrijven waren in principe bestraft met faillisement. Dat de politiek dan besluit om er een bail out tegenaan te gooien is juist geen kenmerk van het kapitalisme.
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:33:24 #85
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114078856
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:20 schreef Euribob het volgende:

[..]

"Handelen of klussen zonder dat de overheid zich ermee bemoeit"
Hm.. Dat is ongelooflijk veel vrijheid inderdaad, maar wel voor de werkgever en de producent. Voor de werknemer en consument is die vrijheid er helaas niet. Verleden/praktijk wijst uit dat werknemer en consument veel sneller aan de eisen van de werkgever/producent tegemoet zien dan andersom, de werkgever/producent heeft namelijk vaak een monopoliepositie en de werknemer/consument juist niet. "Je accepteert je salaris niet? Voor jou tien anderen." "Mijn brood te duur? Ga maar naar de bakker 30 km verderop die precies dezelfde prijzen hanteert omdat hij in dezelfde monopoliepositie zit".

Wat is je familiehistorie trouwens, als ik vragen mag?
Reactie van PKR, s.v.p.?
pi_114078880
Op de site van de Libertarische partij wordt in één van de reacties geopperd dat kartelvorming een mythe is. :')
pi_114078933
quote:
14s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:33 schreef Euribob het volgende:

[..]

Reactie van PKR, s.v.p.?
Waarom wil je weten wat mijn familie historie is?
pi_114078983
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:34 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Eerder het gedeelte over de machtsverhouding tussen werknemer en werkgever, producent en consument etc.
pi_114079010
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:34 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Omdat je jezelf en je familie er bij betrekt als voorbeeld, zonder te noemen welk land het over gaat.
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:37:46 #90
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114079110
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:35 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Eerder het gedeelte over de machtsverhouding tussen werknemer en werkgever, producent en consument etc.
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Omdat je jezelf en je familie er bij betrekt als voorbeeld, zonder te noemen welk land het over gaat.
Beiden hebben gelijk.
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:38:04 #91
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114079125
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:27 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Nee dat doet de staat en echt geweldig is die weg niet hoor, maar als je even verder door het topic had gelezen had je ook kunnen lezen dat ik niet voor privatisering van het infrastructuur ben.
Aaah ok, excuus. Dus infrastructuur niet. Ik neem dus aan OV ook niet, want geen enkel bedrijf gaat honderden kilometers spoor en stations aanleggen op eigen kosten en zonder grondonteigeningen. En nutsbedrijven? Waterzuivering? Justitie? Defensie? Zorg?
pi_114079153
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Suriname, het enige wat mijn oma destijds heeft gekregen van de staat was een koe die een kalf moest baren en dan mocht je die kalf houden.
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:41:16 #93
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114079325
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:32 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Nu betrek je corrupte politici erbij, want die bedrijven waren in principe bestraft met faillisement. Dat de politiek dan besluit om er een bail out tegenaan te gooien is juist geen kenmerk van het kapitalisme.
Irrelevant (wat mbt slavernij? oorlogsmisdaden?) en bovendien laat dit je naïviteit ook duidelijk zien. Jij denkt dat in een libertarische maatschappij geen ondoorzichtige financiële constructies bedacht zouden worden? Begin nou niet over aandeelhouders of faillissementen, want de top van een bedrijf is al weg met de miljoenen voordat een bedrijf failliet gaat.
pi_114079354
quote:
14s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:37 schreef Euribob het volgende:

[..]

[..]

Beiden hebben gelijk.
In een echt vrije samenleving staat het je dan vrij om bijvoorbeeld zelf een bakkerij op te starten als je het niet eens bent met de prijzen die de bakkerij vraagt voor zijn brood. Nogmaals concurrentie is juist essentieel voor het kapitalisme.
En wat werkgevers en werknemers betreft staat het je vrij om je eigen te verenigen onder een vakbond of om een andere baan te zoeken. Dat is nu net het mooie van vrijheid keuze volop.
pi_114079408
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:41 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

In een echt vrije samenleving staat het je dan vrij om bijvoorbeeld zelf een bakkerij op te starten als je het niet eens bent met de prijzen die de bakkerij vraagt voor zijn brood. Nogmaals concurrentie is juist essentieel voor het kapitalisme.
En wat werkgevers en werknemers betreft staat het je vrij om je eigen te verenigen onder een vakbond of om een andere baan te zoeken. Dat is nu net het mooie van vrijheid keuze volop.
En hoe is dat in Nederland niet zo?
pi_114079420
quote:
2s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:41 schreef pfaf het volgende:

[..]

Irrelevant (wat mbt slavernij? oorlogsmisdaden?) en bovendien laat dit je naïviteit ook duidelijk zien. Jij denkt dat in een libertarische maatschappij geen ondoorzichtige financiële constructies bedacht zouden worden? Begin nou niet over aandeelhouders of faillissementen, want de top van een bedrijf is al weg met de miljoenen voordat een bedrijf failliet gaat.
Dat is helaas een risico wat je moet lopen, maar dat heb je in het huidige systeem ook. Dus wat is je punt?
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:43:54 #97
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114079473
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:43 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Dat is helaas een risico wat je moet lopen, maar dat heb je in het huidige systeem ook. Dus wat is je punt?
Je zegt net dat dat risico er niet is... _O- _O-
pi_114079560
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:42 schreef Tchock het volgende:

[..]

En hoe is dat in Nederland niet zo?
Daarom begreep ik Euribob niet bepaald met zijn verhaal. Hij probeert te stellen dat werknemers standaard worden uitgebuit wanneer we minder regelgeving hebben. Iedergeval dat is wat ik er uit haal. Als hij wat anders bedoelt dan hoor ik het graag.
pi_114079632
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:43 schreef pfaf het volgende:

[..]

Je zegt net dat dat risico er niet is... _O- _O-
quote even waar ik zeg dat er geen risico is op oplichting?
pi_114079637
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:45 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Daarom begreep ik Euribob niet bepaald met zijn verhaal. Hij probeert te stellen dat werknemers standaard worden uitgebuit wanneer we minder regelgeving hebben. Iedergeval dat is wat ik er uit haal. Als hij wat anders bedoelt dan hoor ik het graag.
De afschaffing van minimumlonen, zoals de LP graag zou zien, lokt uitbuiting van werknemers heel erg in de hand.
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:47:25 #101
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114079673
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:41 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Dat hebben we nu ook al hoor, echter hebben wij ook een minimumloon om te voorkomen dat laagopgeleiden niet voor 50 cent per uur aan het werk worden gesteld.
pi_114079762
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:46 schreef Tchock het volgende:

[..]

De afschaffing van minimumlonen, zoals de LP graag zou zien, lokt uitbuiting van werknemers heel erg in de hand.
Het geeft ook een concurrentiepositie voor bedrijven, als er dan een tekort aan bepaald personeel is dan gaan de lonen vanzelf wel weer omhoog. En nogmaals het staat je vrij om te werken voor dat geld of je werkt voor jezelf.
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:48:58 #103
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114079764
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:46 schreef Tchock het volgende:

[..]

Precies, dan krijg je weer toestanden als in de industriele revolutie.
pi_114079895
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:47 schreef Euribob het volgende:

[..]

Dat hebben we nu ook al hoor, echter hebben wij ook een minimumloon om te voorkomen dat laagopgeleiden niet voor 50 cent per uur aan het werk worden gesteld.
Waarom werken ze in Duitsland dan niet voor 50 cent per uur?
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:51:37 #105
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114079924
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:48 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Het geeft ook een concurrentiepositie voor bedrijven, als er dan een tekort aan bepaald personeel is dan gaan de lonen vanzelf wel weer omhoog. En nogmaals het staat je vrij om te werken voor dat geld of je werkt voor jezelf.
Stel je bent een weduwe die voor vier kinderen moet zorgen, denk je dat je iets te eisen hebt? En omdat jij niets te eisen hebt hebben de mensen die dat normaal wel hebben dan ook niet meer, resultaat is een huge downfall in lonen, wat weer goed is voor de (jawel) werkgever.
pi_114079932
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:48 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Zo werkt het in de praktijk niet. Neem als voorbeeld een jongere. Een bijbaan bij de AH betaalt nu zo'n 5 euro per uur, maar als de minimumlonen er uit gaan kan dat makkelijk naar 3. Een kleine groep heeft dat er toch wel voor over. Wat moeten de mensen die dat niet willen dan? Massaal eigen bedrijven oprichten?
pi_114079972
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:51 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Waarom werken ze in Duitsland dan niet voor 50 cent per uur?
Omdat ze daar ook gewoon minimumlonen hebben.
pi_114080010
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:52 schreef Tchock het volgende:

[..]

Omdat ze daar ook gewoon minimumlonen hebben.
Vastgesteld door de staat?
  woensdag 11 juli 2012 @ 20:54:58 #109
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114080117
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:46 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

quote even waar ik zeg dat er geen risico is op oplichting?
Ok.
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:32 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Dus blijkbaar zou in een libertarische samenleving zulke bedrijven failliet gaan.

Overigens nog steeds de opmerking dat dit irrelevant was op mijn reactie, die overigens ook de o.a. slavernij en oorlogsmisdaden aanhaalde als reden voor de rijkdom van de VS. Om nog maar te zwijgen over overheidsschuld.. :') (De ironie dat je schuld van de overheid aanhaalt om de rijkdom van een kapitalistisch land als argument tegen de overheid te gebruiken.

Tenslotte heb je nog niet gereageerd op mijn andere post: (ik begrijp dat je --als één van de 29 libertariërs in NL-- druk bent met reageren op alle andere reacties hier. ;) )
quote:
5s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:38 schreef pfaf het volgende:

[..]

Aaah ok, excuus. Dus infrastructuur niet. Ik neem dus aan OV ook niet, want geen enkel bedrijf gaat honderden kilometers spoor en stations aanleggen op eigen kosten en zonder grondonteigeningen. En nutsbedrijven? Waterzuivering? Justitie? Defensie? Zorg?
pi_114080161
quote:
5s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:38 schreef pfaf het volgende:

[..]

In de visie van de LP allemaal geregeld door VvE's met vrijwillige aanmelding. Top!
pi_114080362
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:52 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Vastgesteld door de staat?
Bijna wel:

http://www.dagelijksestan(...)ling-wel-minimumloon

Maar in Duitsland is er nog een dusdanige overlegmentaliteit aanwezig dat de overheid het daar niet hoeft vast te stellen, hier in Nederland waar het credo de afgelopen 20 jaar toch vooral 'grijpen wat je kunt' lijkt te zijn geweest gaat dat binnen niet meer dan een jaar volkomen uit de hand lopen.
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:01:47 #112
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114080453
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:55 schreef Tchock het volgende:

[..]

In de visie van de LP allemaal geregeld door VvE's met vrijwillige aanmelding. Top!
Dat kan je alleen bedenken met een hersendefect. :D
Elke 10 meter een tolpoortje! En dan overal natuurlijk met het valuta betalen dat in die straat geld, want we gaan natuurlijk ook niet aan die door de overheid opgelegde valuta doen! :(
Tot al die VvE's besluiten dat het wel eens een stuk goedkoper en makkelijker kan zijn om samen te gaan. OEPS een overheid... :D
pi_114080534
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:59 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Bijna wel:

Maar in Duitsland is er nog een dusdanige overlegmentaliteit aanwezig dat de overheid het daar niet hoeft vast te stellen, hier in Nederland waar het credo de afgelopen 20 jaar toch vooral 'grijpen wat je kunt' lijkt te zijn geweest gaat dat binnen niet meer dan een jaar volkomen uit de hand lopen.
Wat natuurlijk voortkomt de hele Duitse geschiedenis. Van het samenwerken tussen de verschillende bondsstaten in de 16e eeuw tot de hereniging 20 jaar geleden.
pi_114080566
quote:
3s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:54 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ok.

[..]

Dus blijkbaar zou in een libertarische samenleving zulke bedrijven failliet gaan.

Overigens nog steeds de opmerking dat dit irrelevant was op mijn reactie, die overigens ook de o.a. slavernij en oorlogsmisdaden aanhaalde als reden voor de rijkdom van de VS. Om nog maar te zwijgen over overheidsschuld.. :') (De ironie dat je schuld van de overheid aanhaalt om de rijkdom van een kapitalistisch land als argument tegen de overheid te gebruiken.
Elk land heeft zijn zwarte bladzijden in de geschiedenis, maar om dat nu als argument te gebruiken dat er geen hol klopt aan het libertarische systeem.......

quote:
Tenslotte heb je nog niet gereageerd op mijn andere post: (ik begrijp dat je --als één van de 29 libertariërs in NL-- druk bent met reageren op alle andere reacties hier. ;) )

[..]

Dat zijn allemaal zaken die in principe door prive bedrijven geregeld kunnen worden met uitzondering van justitie en defensie natuurlijk. Het is ook gelukt op het gebied van telefonie of met de post, waarom zou het op andere terreinen dan niet kunnen slagen?
pi_114080586
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:01 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dat kan je alleen bedenken met een hersendefect. :D
Elke 10 meter een tolpoortje! En dan overal natuurlijk met het valuta betalen dat in die straat geld, want we gaan natuurlijk ook niet aan die door de overheid opgelegde valuta doen! :(
Tot al die VvE's besluiten dat het wel eens een stuk goedkoper en makkelijker kan zijn om samen te gaan. OEPS een overheid... :D
De geschiedenis van de Moderne Tijd in vogelvlucht ja :') Debiel. Wat er waarschijnlijk gebeurt is dat niemand zin heeft om daar aan mee te betalen, en het binnen tien jaar allemaal achterloopt en vervangen moet worden. Waar niemand alleen genoeg geld voor heeft.
pi_114080883
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:03 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Dat zijn allemaal zaken die in principe door prive bedrijven geregeld kunnen worden met uitzondering van justitie en defensie natuurlijk. Het is ook gelukt op het gebied van telefonie of met de post, waarom zou het op andere terreinen dan niet kunnen slagen?
Je argumenten zijn zo solide als een ballon.

In de telefoniesector zijn vorig jaar nog enorme boetes uitgedeeld voor kartelvorming. Ondertussen worden de prijzen Europees geregeld wat betreft bellen in het buitenland, en gaan in de binnenlandse politiek stemmen op over de juistheid van de prijzen. Samenvatting: laat de telefoniemarkt vrij en ze lichten je op.

Wat betreft de post: ik neem aan dat je niet onder een steen hebt geleefd, en dus meekrijgt wat marktwerking voor de kwaliteit van postbezorging doet de afgelopen jaren?
pi_114080955
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 20:59 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Bijna wel:

Want de vertrouwen in de medemens is zo klein dat we een overheid nodig hebben die we wel kunnen vertrouwen. Dat is pas ironisch.
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:10:30 #118
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114080963
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:03 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Elk land heeft zijn zwarte bladzijden in de geschiedenis, maar om dat nu als argument te gebruiken dat er geen hol klopt aan het libertarische systeem.......
Jij gaf aan dat de VS zo rijk zijn door ontbreken van socialisme. Ik beweer dat het misbruiken van minder gelukkigen (Afrikanen, Aziaten, voormalige slaven,..) daar een groot aandeel in heeft gehad.

quote:
Dat zijn allemaal zaken die in principe door prive bedrijven geregeld kunnen worden met uitzondering van justitie en defensie natuurlijk.
In principe kan alles, in de praktijk niet. 'We' zijn niet voor niets van een libertarische wereld naar een etatistische geevolueerd. Mensen moeten samenwerken en de overheid is de lijm, het cement en de fundering die dat doet. Libertariers doen net alsof de overheid een slecht karakter is uit een horrorfilm, in plaats van een gevolg van 10000 jaar samenwerking tussen mensen die wel een realistische kijk op de wereld hebben...
quote:
Het is ook gelukt op het gebied van telefonie of met de post, waarom zou het op andere terreinen dan niet kunnen slagen?
Omdat die twee voorbeelden juist de voorbeelden zijn van bedrijven die geen enorme investeringen of onafhankelijkheid vereisen. (in het geval van telefonie hebben we het overigens wel over mobiele, die andere varianten zijn uiteraard nog niet rij, omdat zij wel enorme investeringen vragen).
pi_114081119
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:09 schreef Tchock het volgende:

[..]

Je argumenten zijn zo solide als een ballon.

In de telefoniesector zijn vorig jaar nog enorme boetes uitgedeeld voor kartelvorming. Ondertussen worden de prijzen Europees geregeld wat betreft bellen in het buitenland, en gaan in de binnenlandse politiek stemmen op over de juistheid van de prijzen. Samenvatting: laat de telefoniemarkt vrij en ze lichten je op.

Wat betreft de post: ik neem aan dat je niet onder een steen hebt geleefd, en dus meekrijgt wat marktwerking voor de kwaliteit van postbezorging doet de afgelopen jaren?
Maar je gaat voor het gemak wel even voorbij dat je met bepaalde abbonementen je gratis belt naar een huistelefoon bijvoorbeeld. Was dat ook mogelijk geweest als PTT Telecom nog steeds een monopoliepositie bekleedde in Nederland?
pi_114081133
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:10 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Want de vertrouwen in de medemens is zo klein dat we een overheid nodig hebben die we wel kunnen vertrouwen. Dat is pas ironisch.
Als zich de kans voordoet is de doorsnee Westerling voornamelijk geïnteresseerd in snelle, korte termijn winst zonder enig oog te hebben voor alle negatieve gevolgen van zijn/haar acties. Dus ja, dan heb ik toch wel graag een overheid die dat enigszins in toom houdt.
pi_114081200
De VS is inderdaad een rijk land, maar daar staat tegenover dat steeds meer Amerikanen onder de armoedegrens leven (die natuurlijk relatief is) en dat voorzieningen in met name kleinere plaatsen in rap tempo aan het verpauperen zijn.

De VS is in mijn optiek een schoolvoorbeeld van hoe het juist niet moet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_114081206
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:13 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Als zich de kans voordoet is de doorsnee Westerling voornamelijk geïnteresseerd in snelle, korte termijn winst zonder enig oog te hebben voor alle negatieve gevolgen van zijn/haar acties. Dus ja, dan heb ik toch wel graag een overheid die dat enigszins in toom houdt.
Het word steeds gekker, hoe verklaar je dan de eindeloze stroom met geld die naar de banken gaat?
pi_114081234
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:13 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Maar je gaat voor het gemak wel even voorbij dat je met bepaalde abbonementen je gratis belt naar een huistelefoon bijvoorbeeld. Was dat ook mogelijk geweest als PTT Telecom nog steeds een monopoliepositie bekleedde in Nederland?
Ja, die ene actie wist wel alle andere dingen uit poe zeg
pi_114081303
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:15 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Het word steeds gekker, hoe verklaar je dan de eindeloze stroom met geld die naar de banken gaat?
Een logisch gevolg van vriendjespolitiek, maar dat ik het met sommige aspecten van de overheid niet eens ben betekent toch niet dat ik haar het liefste helemaal moet zien verdwijnen of wel soms?
pi_114081326
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:15 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dit dus. Volgens mij betwist niemand dat het liberaliseren van bepaalde markten de voorkeur geniet boven staatscontrole. Echter, dat betekent niet dat direct alles moet worden geliberaliseerd. Zelfs figuren als Adam Smith hadden dat al direct door.
pi_114081433
quote:
3s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:10 schreef pfaf het volgende:

[..]

Jij gaf aan dat de VS zo rijk zijn door ontbreken van socialisme. Ik beweer dat het misbruiken van minder gelukkigen (Afrikanen, Aziaten, voormalige slaven,..) daar een groot aandeel in heeft gehad.
Door rassenscheiding waren de meesten zwarten in Amerika vroeger werkloos en hadden Aziaten de meest rottige baantjes die er waren. Maar nogmaals dat is geen argument dat het gebrek aan socialisme daar schuldig aan is.
quote:
[..]

In principe kan alles, in de praktijk niet. 'We' zijn niet voor niets van een libertarische wereld naar een etatistische geevolueerd. Mensen moeten samenwerken en de overheid is de lijm, het cement en de fundering die dat doet. Libertariers doen net alsof de overheid een slecht karakter is uit een horrorfilm, in plaats van een gevolg van 10000 jaar samenwerking tussen mensen die wel een realistische kijk op de wereld hebben...
Waarom zouden nutsbedrijven niet geprivatiseerd kunnen worden, waarom zouden we geen concurrentie op het spoor kunnen hebben? Waarom zouden we geen goede zorg kunnen hebben zonder overheidsinmenging?
quote:
[..]

Omdat die twee voorbeelden juist de voorbeelden zijn van bedrijven die geen enorme investeringen of onafhankelijkheid vereisen. (in het geval van telefonie hebben we het overigens wel over mobiele, die andere varianten zijn uiteraard nog niet rij, omdat zij wel enorme investeringen vragen).
Vaste telefonie is langzaam maar zeker aan het verdwijnen uit het huishouden, dat is de enigste reden dat er niet door bedrijven in word geinvesteerd. Zolang er vraag is zorgt de markt vanzelf wel voor aanbod.
pi_114081517
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:15 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik kan nog wel meerdere voorbeelden geven maar dat doet niets af aan het feit dat er juist door concurrentie een daling in prijzen te constateren viel. Kartelvorming is heel vervelend en dat moeten we ook zien te voorkomen maar dat moet niet met het vaststellen van prijzen.
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:21:58 #128
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_114081534
Ik denk dat Dries Roelvink meer cd's verkoopt dan deze partij stemmen haalt

Wat een sprookjesboek dat programa
pi_114081638
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:21 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Ik kan nog wel meerdere voorbeelden geven maar dat doet niets af aan het feit dat er juist door concurrentie een daling in prijzen te constateren viel. Kartelvorming is heel vervelend en dat moeten we ook zien te voorkomen maar dat moet niet met het vaststellen van prijzen.
Het gros van die prijsdalingen is niet door concurrentie gekomen maar omdat het afgedwongen werd door de Europese Commissie.

Als Neelie Kroes trouwens zou weten waarom een sms'je maar 140 tekens mag bevatten had ze nu alweer in de nek van telecomaanbieders gezeten :D.
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:24:29 #130
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114081667
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:20 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Door rassenscheiding waren de meesten zwarten in Amerika vroeger werkloos en hadden Aziaten de meest rottige baantjes die er waren. Maar nogmaals dat is geen argument dat het gebrek aan socialisme daar schuldig aan is.

Dat zeg ik toch helemaal niet? Leer eens lezen man. :D

quote:
Waarom zouden nutsbedrijven niet geprivatiseerd kunnen worden, waarom zouden we geen concurrentie op het spoor kunnen hebben?
Omdat het 100 miljard zou kosten om een spoornet op te zetten?
quote:
Waarom zouden we geen goede zorg kunnen hebben zonder overheidsinmenging?
Omdat niet iedereen even verstandig/intelligent is.
quote:
Vaste telefonie is langzaam maar zeker aan het verdwijnen uit het huishouden, dat is de enigste reden dat er niet door bedrijven in word geinvesteerd.
Vaste telefonie langzaam? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Naar ieder huishouden in NL een kabel trekken is nogal duur, is overigens de reden dat er geen concurrentie is.
quote:
Zolang er vraag is zorgt de markt vanzelf wel voor aanbod.
In een sprookjeswereld wel ja.
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:31:03 #131
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_114082013
Maargoed het libertarisme gaat uit van een verantwoordelijkheidsgevoel dat het gros mensen in de praktijk niet heeft. Daarom werkt het dus niet.
pi_114082074
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:31 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed het libertarisme gaat uit van een verantwoordelijkheidsgevoel dat het gros mensen in de praktijk niet heeft. Daarom werkt het dus niet.
Het gaat er van uit dat een groep mensen zonder enige vorm van toezicht of leiding een werkende maatschappij kan vormen.
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:35:05 #133
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_114082256
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:32 schreef datTchock het volgende:

[..]

Het gaat er van uit dat een groep mensen zonder enige vorm van toezicht of leiding een werkende maatschappij kan vormen.
En dat zou kunnen als iedereen daar het benodigde verantwoordelijkheidsgevoel voor zou hebben. Maar daar ontbreekt het de meesten aan. In alle lagen van de samenleving.
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:37:15 #134
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114082353
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:31 schreef Hexagon het volgende:
Dat vind ik nog een optimistische kijk. Ik denk dat het libertarisme er van uit gaat dan mensen de behoefte hebben om per maand 100 betalingen te doen (en iedere 20 meter bij een tolpoortje willen staan), in plaats van wat extra te betalen en het door de overheid te laten regelen. Wat natuurlijk niemand wil, zelfs een libertariër niet. Dat denken ze wel, omdat ze boekjes lezen uit tijden dat je een boerderij kon hebben waar je autarkisch kon leven. Ik zou een libertariër wel eens in z'n eigen droomwereld willen zien leven... :D
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:41:48 #135
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_114082573
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:37 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dat vind ik nog een optimistische kijk. Ik denk dat het libertarisme er van uit gaat dan mensen de behoefte hebben om per maand 100 betalingen te doen (en iedere 20 meter bij een tolpoortje willen staan), in plaats van wat extra te betalen en het door de overheid te laten regelen. Wat natuurlijk niemand wil, zelfs een libertariër niet. Dat denken ze wel, omdat ze boekjes lezen uit tijden dat je een boerderij kon hebben waar je autarkisch kon leven. Ik zou een libertariër wel eens in z'n eigen droomwereld willen zien leven... :D
Voor de libertariers staat dit land volgens mij nog steeds te koop

pi_114082746
quote:

[..]

Dat is inderdaad het idee. Groot hek om je dorpje, in welk dorpje je iedereen persoonlijk kent, en dan zelfvoorzienend zijn. En iedere maand de belastingophaler wegjagen.

Ik moest bij het typen aan Asterix denken met z'n dorpje :')
pi_114082786
Het libertarisme is daarentegen wel stoer, zo las ik op de website van de partij.
pi_114082822
[/quote]
quote:
[quote]7s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:24 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch helemaal niet? Leer eens lezen man. :D
Wees dan ook duidelijk. :{
quote:
[..]

Omdat het 100 miljard zou kosten om een spoornet op te zetten?
Dat spoornet ligt er al.
quote:
[..]

Omdat niet iedereen even verstandig/intelligent is.
Is dat dan mijn probleem? Nogmaals eigen verantwoordelijkheid. Iedereen weet zelfs een mongool die een hersenbloeding heeft gehad dat als je iets mankeert dat je naar de dokter moet dus is het jouw verantwoordelijkheid om daar maar voor te zorgen dat dat kan. Dat heeft niets met verstandelijke vermogens te maken maar met keuzes die je maakt in het leven.
quote:
[..]

Vaste telefonie langzaam? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Naar ieder huishouden in NL een kabel trekken is nogal duur, is overigens de reden dat er geen concurrentie is.
Dat je er nog nooit van heb gehoord wil niet zeggen dat het niet gebeurt.
quote:
[..]

In een sprookjeswereld wel ja.
Als jij dat gelooft.....
pi_114083081
quote:

[..]

Het leuke is dat ik al deels in die wereld leef. Ik kan met trots zeggen dat ik de staat nog nooit heb hoeven vragen om hulp of wat voor zaken dan ook. Alles wat ik heb en wat ik bezit heb ik zelf voor elkaar gekregen en al dat alles zonder een baan met vastgestelde salarissen en dergelijke. Het kan wel maar jij trekt het het liefst tot in het belachelijke zonder te lezen wat ik nu precies wil.

Ik ga er maar voor het gemak even van uit dat je stemt voor de SP, nu kan ik wel melden dat iedereen die voor de SP is eigenlijk een communist is en dat ze het liefst zien dat alles word genationaliseerd maar dan zou ik mezelf voor lul zetten vind je niet? :')
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:51:38 #140
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_114083091
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:45 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het idee. Groot hek om je dorpje, in welk dorpje je iedereen persoonlijk kent, en dan zelfvoorzienend zijn. En iedere maand de belastingophaler wegjagen.

Ik moest bij het typen aan Asterix denken met z'n dorpje :')
Ik denk altijd hieraan

IK BETAAL GODVERDOMME HELEMAAL NERGENS MEER VOOR!!!
pi_114083189
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:51 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Het leuke is dat ik al deels in die wereld leef. Ik kan met trots zeggen dat ik de staat nog nooit heb hoeven vragen om hulp of wat voor zaken dan ook. Alles wat ik heb en wat ik bezit heb ik zelf voor elkaar gekregen en al dat alles zonder een baan met vastgestelde salarissen en dergelijke. Het kan wel maar jij trekt het het liefst tot in het belachelijke zonder te lezen wat ik nu precies wil.

Ik ga er maar voor het gemak even van uit dat je stemt voor de SP, nu kan ik wel melden dat iedereen die voor de SP is eigenlijk een communist is en dat ze het liefst zien dat alles word genationaliseerd maar dan zou ik mezelf voor lul zetten vind je niet? :')
Probleem is dat jij de klassieke denkfout maakt door je eigen karakter te projecteren op de rest van de mensheid. Natuurlijk zijn er voldoende mensen die zichzelf weten te redden in een dergelijk systeem. Je behoort echter te kijken naar de mensen die het juist niet redden.
pi_114083191
quote:

[..]

Ik garandeer je dat dat niet waar is. Al kan het wel dat je de hulp misschien niet bewust hebt aangevraagd.
pi_114083209
quote:

[..]

Lees het programma van de SP nou maar eens door in plaats van dingen direct vanuit je onderbuik hier over te typen.
pi_114083231
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk altijd hieraan

[ afbeelding ]

IK BETAAL GODVERDOMME HELEMAAL NERGENS MEER VOOR!!!
Ik heb een beetje dit idee

Geen overheid om vrij vergaring van kapitaal te belemmeren _O_
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:56:11 #145
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114083333
quote:

[..]

Het leuke is dat ik al deels in die wereld leef. Ik kan met trots zeggen dat ik de staat nog nooit heb hoeven vragen om hulp of wat voor zaken dan ook.

Je rijdt niet over een weg? Je kijkt geen tv? Luistert niet naar publieke radio? Je hebt nooit een subsidie ontvangen? Je bent niet naar de basisschool geweest? Niet gestudeerd? Geen medicijnen gekregen? Nooit met de NS gereden?
pi_114083374
quote:
14s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:56 schreef pfaf het volgende:

[..]

Je rijdt niet over een weg? Je kijkt geen tv? Je hebt nooit een subsidie ontvangen? Je bent niet naar de basisschool geweest? Niet gestudeerd? Geen medicijnen gekregen? Nooit met de NS gereden?
Meneer heeft op eigen houtje salarisonderhandelingen gevoerd en denkt nu dat hij in Lolbertopia leeft.
pi_114083376
quote:

[..]

Je rijdt niet over een weg? Je kijkt geen tv? Je hebt nooit een subsidie ontvangen? Je bent niet naar de basisschool geweest? Niet gestudeerd? Geen medicijnen gekregen? Nooit met de NS gereden?
Bovendien heeft hij nooit belastingaftrek gehad, zorgtoeslag gekregen, huurtoeslag gekregen.
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:03:19 #148
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_114083735
quote:
11s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik heb een beetje dit idee

[ afbeelding ]

Geen overheid om vrij vergaring van kapitaal te belemmeren _O_
Of hieraan, lekker scheuren zonder maximumsnelheid en benzine voor bijna niks

pi_114083739
quote:

[..]

Je rijdt niet over een weg? Je kijkt geen tv? Luistert niet naar publieke radio? Je hebt nooit een subsidie ontvangen? Je bent niet naar de basisschool geweest? Niet gestudeerd? Geen medicijnen gekregen? Nooit met de NS gereden?
Allemaal zaken waar ik verplicht voor heb moeten betalen. En waar ik helaas nog steeds voor betaal terwijl ik eigenlijk alleen gebruik maak van de weg.
pi_114083756
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:57 schreef Tchock het volgende:

[..]

Bovendien heeft hij nooit belastingaftrek gehad, zorgtoeslag gekregen, huurtoeslag gekregen.
Klopt.
pi_114083799
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Meneer heeft op eigen houtje salarisonderhandelingen gevoerd en denkt nu dat hij in Lolbertopia leeft.
Dwaas, ik heb nooit salaris gehad iedergeval niet in het wit.
pi_114083819
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:03 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Allemaal zaken waar ik verplicht voor heb moeten betalen. En waar ik helaas nog steeds voor betaal terwijl ik eigenlijk alleen gebruik maak van de weg.
Inderdaad, je luistert geen radio, kijkt geen tv, woont in een deel van Nederland dat niet beschermd wordt door dijken, hebt geen riolering nodig, hebt geen afval... Moet ik doorgaan? :')
pi_114083859
quote:
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 21:53 schreef KoosVogels het volgende:
Probleem is dat jij de klassieke denkfout maakt door je eigen karakter te projecteren op de rest van de mensheid.
pi_114083885
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:04 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Dwaas, ik heb nooit salaris gehad iedergeval niet in het wit.
Je werkt al je hele leven zwart in Nederland? :') Dus eigenlijk ben je een vuile parasiet op onze samenleving, die alleen maar profiteert zonder zijn deel bij te dragen? En dan heb je ook nog het lef om te zeggen dat er meer vrijheid moet zijn hier? :') _O-
pi_114083895
Als ze meedoen ga ik toch stemmen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_114083911
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:06 schreef heiden6 het volgende:
Waarom?
pi_114083931
Aangezien niet stemmen belachelijk is stem ik liever blanco dan op de LP.
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:07:16 #158
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114083961
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:06 schreef heiden6 het volgende:
Als ze meedoen ga ik ook stemmen.
pi_114084124
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:04 schreef Tchock het volgende:

[..]

Inderdaad, je luistert geen radio, kijkt geen tv, woont in een deel van Nederland dat niet beschermd wordt door dijken, hebt geen riolering nodig, hebt geen afval... Moet ik doorgaan? :')
Allemaal zaken waar ik voor heb betaald of nog steeds voor betaal, je kan doorgaan maar je doet net alsof ik het cadeau krijg van de overheid.
pi_114084156
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:07 schreef pfaf het volgende:

[..]

Als ze meedoen ga ik ook stemmen.
Je snapt wel wat ik bedoel.
pi_114084201
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:10 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Allemaal zaken waar ik voor heb betaald of nog steeds voor betaal, je kan doorgaan maar je doet net alsof ik het cadeau krijg van de overheid.
Het deel wat jij betaald is niet dekkend voor die diensten, dus een deel krijg je inderdaad cadeau (al helemaal omdat je naar eigen zeggen niet wit werkt en dus geen inkomstenbelasting betaald).
pi_114084265
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:05 schreef Tchock het volgende:

[..]

Je werkt al je hele leven zwart in Nederland? :') Dus eigenlijk ben je een vuile parasiet op onze samenleving, die alleen maar profiteert zonder zijn deel bij te dragen? En dan heb je ook nog het lef om te zeggen dat er meer vrijheid moet zijn hier? :') _O-
Ik tankte tot voor kort elke dag een volle tank brandstof wat dus voor een euro uit belasting en accijnzen bestaat tevens betaal ik alle rekeningen die ik binnenkrijg en ontvang ik geen uitkering. Dus per saldo verdient de staat meer aan mij dan andersom. Als je iemand voor parasiet wilt uitmaken dan doe je dat maar bij de "huizenbezitters" die van mijn belastingsgeld goedkoop kunnen wonen.
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:14:32 #163
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114084355
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:13 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Ik tankte tot voor kort elke dag een volle tank brandstof wat dus voor een euro uit belasting en accijnzen bestaat tevens betaal ik alle rekeningen die ik binnenkrijg en ontvang ik geen uitkering. Dus per saldo verdient de staat meer aan mij dan andersom. Als je iemand voor parasiet wilt uitmaken dan doe je dat maar bij de "huizenbezitters" die van mijn belastingsgeld goedkoop kunnen wonen.
Jij woont in een doos? En mag ik de berekening eens zien dat je netto betaler bent? Ik geloof er namelijk niets van. Een beetje accijns betaal ik ook wel. :D
pi_114084464
quote:

[..]

Klopt.
En je bent zeker nog nooit naar de WC gegaan?
pi_114084469
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:13 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Dat kun je niet zo maar wegstrepen. Je betaalt geen inkomensbelasting, en dat maak je goed door veel te tanken? :')

quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:10 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk krijg je die dingen niet cadeau. Dat zeg ik ook niet. Alleen het bedrag dat jij voor die diensten betaalt is niet goed om ze te verwezelijken. Dus betaalt de overheid mee.
pi_114084477
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:11 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Het deel wat jij betaald is niet dekkend voor die diensten, dus een deel krijg je inderdaad cadeau (al helemaal omdat je naar eigen zeggen niet wit werkt en dus geen inkomstenbelasting betaald).
Dat durf ik te betwisten, aan brandstof alleen al was het dus 1240 Euro per maand wat ik dus af heb gedragen aan de staat. Dat is dus meer dan een gemiddeld huishouden dus afdraagt aan de staat nogmaals waar heb je het over?
pi_114084513
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:16 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Dat durf ik te betwisten, aan brandstof alleen al was het dus 1240 Euro per maand wat ik dus af heb gedragen aan de staat. Dat is dus meer dan een gemiddeld huishouden dus afdraagt aan de staat nogmaals waar heb je het over?
Denk je nou werkelijk dat jij de enige persoon in Nederland bent die wel eens tankt :')?
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:18:08 #168
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114084554
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:17 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Denk je nou werkelijk dat jij de enige persoon in Nederland bent die wel eens tankt :')?
Schattig hè.
pi_114084556
quote:

[..]

Je kunt niet zomaar zeggen dat omdat je veel tankt je geen inkomensbelasting hoeft te betalen :') Wat is dat nou voor onzinnige stelling.
pi_114084620
Ik dacht dat de LP iets was voor slimme filosofen die de blik op de realiteit een beetje kwijt waren, maar bij TS is dat niet helemaal het geval volgens mij :')
pi_114084624
quote:
5s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:14 schreef pfaf het volgende:

[..]

Jij woont in een doos? En mag ik de berekening eens zien dat je netto betaler bent? Ik geloof er namelijk niets van. Een beetje accijns betaal ik ook wel. :D
Een beetje betaal je ja, ik betaalde dus de volle mep. Volledig mijn eigen keuze, steekt het dat ik waarschijnlijk meer heb bijgedragen aan de staat alleen al aan brandstof dan iedereen hier in dit topic die gewoon inkomstenbelasting betaald?
En dan het gore lef hebben om mij een parasiet te noemen. :')
pi_114084652
Het lullige is natuurlijk dat zijn zogenaamde libertarische levensstijl prima werkt omdat de rest van Nederland wel netjes zijn steentje bijdraagt.
pi_114084671
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:19 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Een beetje betaal je ja, ik betaalde dus de volle mep. Volledig mijn eigen keuze, steekt het dat ik waarschijnlijk meer heb bijgedragen aan de staat alleen al aan brandstof dan iedereen hier in dit topic die gewoon inkomstenbelasting betaald?
Hoeveel tank je per maand, 12.000 liter of zo?
pi_114084698
quote:

[..]

1250 euro aan accijnzen. Nou nou, poeh poeh :')
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:21:08 #175
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114084724
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:18 schreef Tchock het volgende:

[..]

Je kunt niet zomaar zeggen dat omdat je veel tankt je geen inkomensbelasting hoeft te betalen :') Wat is dat nou voor onzinnige stelling.
En ik ben ook wel benieuwd waar hij woont als hij geen koopwoning heeft. Of een doos, of een door de overheid gesubsidieerde huurwoning...
quote:

[..]

_O- _O- Je wordt met de minuut grappiger.
pi_114084747
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:20 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Hoeveel tank je per maand, 12.000 liter of zo?
Ik tankte tot voor kort elke dag een volle tank dus gemiddeld 40 liter per dag, reken daar maar een Euro aan belastingen en accijnzen bij en je komt zo aan dat bedrag.
pi_114084756
Zijn trouwens wel bizar veel volle tanken, maar persoonlijk denk ik dat voldoende FOK!kers minimaal eenzelfde bedrag betalen aan IB, en daarbij ook nog eens een duit in het zakje doen middels accijnzen.
pi_114084760
Dat je zo veel geld hebt om uit te geven aan brandstof wil alleen maar zeggen dat je ook nog véél geld zwart verdient ook. :')

quote:

[..]

Het idee is dat je meer betaalt als je meer rijdt, niet dat je daarmee je andere belastingen ontwijkt ofzo :')
pi_114084819
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:21 schreef pfaf het volgende:

[..]

En ik ben ook wel benieuwd waar hij woont als hij geen koopwoning heeft. Of een doos, of een door de overheid gesubsidieeerde
Particuliere woning tot voor kort nu even bij mijn broer in huis en over een paar weken ben ik weer weg.
quote:
[..]

_O- _O- Je wordt met de minuut grappiger.
Jij ook, wat betaal jij ook al weer aan belastingen smerige parasiet? :')
pi_114084846
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:21 schreef Tchock het volgende:
Dat je zo veel geld hebt om uit te geven aan brandstof wil alleen maar zeggen dat je ook nog véél geld zwart verdient ook. :')

En vervolgens pakt de staat het alsnog af, en wordt hij dus alsnog genaaid. :{
pi_114084866
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:21 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het idee is dat je meer betaalt als je meer rijdt, niet dat je daarmee je andere belastingen ontwijkt ofzo :')
Alleen kunnen veel mensen die dit soort werkzaamheden verrichten de BTW terugvragen, dat voordeeltje heb ik niet.
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:24:11 #182
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114084879
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:22 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Particuliere woning tot voor kort nu even bij mijn broer in huis en over een paar weken ben ik weer weg.

[..]

Jij ook, wat betaal jij ook al weer aan belastingen smerige parasiet? :')
Als ik het zo lees minimaal het dubbele van jou. Maar ik doe het met liefde hoor, jouw levensstijl betalen tot je volwassen genoeg bent. :*
pi_114084909
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:23 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Alleen kunnen veel mensen die dit soort werkzaamheden verrichten de BTW terugvragen, dat voordeeltje heb ik niet.
Wat doe je eigenlijk? Chauffeur ofzo?
pi_114084912
quote:

[..]

Dat durf ik te betwisten, aan brandstof alleen al was het dus 1240 Euro per maand wat ik dus af heb gedragen aan de staat. Dat is dus meer dan een gemiddeld huishouden dus afdraagt aan de staat
Dat gaat je tegenvallen ;)
pi_114084922
Wel een bijzonder verhaal overigens. Nog nooit een cent wit hebben verdiend haha.
pi_114084925
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:21 schreef KoosVogels het volgende:
Zijn trouwens wel bizar veel volle tanken, maar persoonlijk denk ik dat voldoende FOK!kers minimaal eenzelfde bedrag betalen aan IB, en daarbij ook nog eens een duit in het zakje doen middels accijnzen.
Dat mag ook wel als je in een deels door de staat gefinacieerde koopwoning woont. :')
pi_114084959
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:25 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Dat mag ook wel als je in een deels door de staat gefinacieerde koopwoning woont. :')
Ik huur particulier.
pi_114084974
quote:

[..]

Als je dat allemaal tegen elkaar weg gaat strepen zullen zij waarschijnlijk nog een stuk beter eindigen dan jij :').
pi_114084984
TS bevestigt trouwens wel een heel vervelend stereotype :')
pi_114085027
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:24 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat gaat je tegenvallen ;)
Oh echt, enlighten me.
pi_114085030
Ik denk TS een flink eind uit zn nek lult.
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:27:41 #192
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114085043
quote:

[..]

Nee, bij familie inwonen is niet parasiteren.. _O- Twintig jaar terug had ik bij mijn ouders ook geen HRA-voordeel, ik ben libertarier! *O*
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:28:16 #193
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114085067
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:27 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Oh echt, enlighten me.
1200 euro belasting is echt niet veel hoor. :D
pi_114085079
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:26 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Als je dat allemaal tegen elkaar weg gaat strepen zullen zij waarschijnlijk nog een stuk beter eindigen dan jij :').
Mischien wel, mischien ook weer niet. Als de huizenmarkt in elkaar dondert dan zal ik er iedergeval minder last van hebben dan iemand met een koopwoning.
pi_114085086
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:28 schreef pfaf het volgende:

[..]

1200 euro belasting is echt niet veel hoor. :D
Ja, als je 25 bent.
pi_114085120
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:28 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Mischien wel, mischien ook weer niet. Als de huizenmarkt in elkaar dondert dan zal ik er iedergeval minder last van hebben dan iemand met een koopwoning.
We hebben een kraker mensen.
pi_114085158
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:27 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Oh echt, enlighten me.
Nou ja als je modaal verdient zit je qua belastingen/ premies op je loon al een heel eind in die richting. Gooi daar nog gemeentelijke belastingen en wegenbelasting en accijns bij op en je zit zo boven dat bedrag. Voor een gezin al helemaal.
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:30:11 #198
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_114085161
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

We hebben een kraker mensen.
Of hij woont in een caravan
pi_114085168
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:27 schreef pfaf het volgende:

[..]

Nee, bij familie inwonen is niet parasiteren.. _O- Twintig jaar terug had ik bij mijn ouders ook geen HRA-voordeel, ik ben libertarier! *O*
Dus jij weet hoe het reilt en zeilt hier, mooi hebben we dat ook weer achter de rug. :')
Volgens mij vind je het best vervelend dat het ook anders kan dan dat jij heb geleerd, ieder het zijne zeggen ze wel eens in Brabant.
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:31:00 #200
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_114085204
Aha, TS wil gewoon een gratis lunch. Dat is vaste prik bij lolbertarische clowns. Wel de lusten, niet de lasten. Kijk, ik wil ook wel een auto die 500 km/u kan rijden en 1 op 100 rijdt, maar ja, die bestaat helaas niet. Toch heb ik de keuze uit een enorm aanbod aan verschillende modellen die de markt mij biedt. Zo willen lolbertariers ook graag een paradijsje voor een appel en een ei, maar helaas voor hen is er geen Libertopia op aarde. Toch hebben libertariers de keuze uit meer dan 200 verschillende sociaal contracten op de markt der staten. Dat zij daar niet exact vinden wat ze hebben willen is vrij simpel: het libertarisme is domweg niet competitief genoeg. Tot zover deze self-defeating ideologie.
pi_114085211
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nou ja als je modaal verdient zit je qua belastingen/ premies op je loon al een heel eind in die richting. Gooi daar nog gemeentelijke belastingen en wegenbelasting en accijns bij op en je zit zo boven dat bedrag. Voor een gezin al helemaal.
En dat betaal ik natuurlijk allemaal niet. :') Je hebt werkelijk waar echt geen idee waar je het over heb.
pi_114085265
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:31 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

En dat betaal ik natuurlijk allemaal niet. :') Je hebt werkelijk waar echt geen idee waar je het over heb.
Je beweert dat je niet wit werkt. Dan betaal je dat inderdaad niet. Daar zit namelijk wel de grote klapper voor een gemiddeld gezin.
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:32:52 #203
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114085296
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:30 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Dus jij weet hoe het reilt en zeilt hier, mooi hebben we dat ook weer achter de rug. :')
Volgens mij vind je het best vervelend dat het ook anders kan dan dat jij heb geleerd, ieder het zijne zeggen ze wel eens in Brabant.
Waarom zou ik wat vervelend vinden? Verder dan dat jij zwart werkt en dus parasiteert op de overheid kom je niet.
pi_114085322
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:31 schreef Terecht het volgende:
Aha, TS wil gewoon een gratis lunch. Dat is vaste prik bij lolbertarische clowns. Wel de lusten, niet de lasten. Kijk, ik wil ook wel een auto die 500 km/u kan rijden en 1 op 100 rijdt, maar ja, die bestaat helaas niet. Toch heb ik de keuze uit een enorm aanbod aan verschillende modellen die de markt mij biedt. Zo willen lolbertariers ook graag een paradijsje voor een appel en een ei, maar helaas voor hen is er geen Libertopia op aarde. Toch hebben libertariers de keuze uit meer dan 200 verschillende sociaal contracten op de markt der staten. Dat zij daar niet exact vinden wat ze hebben willen is vrij simpel: het libertarisme is domweg niet competitief genoeg. Tot zover deze self-defeating ideologie.
Een typische reactie die typerend is voor iemand die niet weet waar hij het over heeft. (over self-defeating gesproken) Minder regelgeving en een lagere belastingdruk staat dus gelijk aan wel de lusten niet de lasten?
pi_114085429
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je beweert dat je niet wit werkt. Dan betaal je dat inderdaad niet. Daar zit namelijk wel de grote klapper voor een gemiddeld gezin.
Dus ik betaal bijvoorbeeld geen wegenbelasting of gemeentelijke belastingen omdat ik zwart mijn geld verdien? oke....
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:35:31 #206
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114085430
Mag ik trouwens vragen hoe jij een uitkering ontkomt als werkloze?

quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:35 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Dus ik betaal bijvoorbeeld geen wegenbelasting of gemeentelijke belastingen omdat ik zwart mijn geld verdien? oke....
Kun je wel bestaan in NL als je niet werkt? (oprechte vraag, ik ken jouw wereldje als brave burger niet)
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:36:20 #207
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_114085465
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:33 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Een typische reactie die typerend is voor iemand die niet weet waar hij het over heeft. (over self-defeating gesproken) Minder regelgeving en een lagere belastingdruk staat dus gelijk aan wel de lusten niet de lasten?
Nee, jij houdt je niet aan de regels. Je deelt wel mee in de lusten, niet in de lasten. Want waarom verhuis je niet naar Libertopia?
pi_114085468
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:35 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Nee ik zeg dat je de grote klapper qua betaling vergeleken met een gemiddeld gezin mist.
pi_114085481
quote:

[..]

Het zal je misschien wel eens opgevallen zijn, maar de rest hier denkt dat jij niet erg goed op de hoogte bent van hoeveel jij tot nu toe geprofiteerd heb van de overheid en hoe weinig je zelf hebt bijgedragen en het dus tamelijk ironisch is dat net jij ervoor pleit. Als het hele land eens een jaar lang zou leven hoe jij dat doet staan we er qua begroting en staatsschuld binnen dat jaar net zo erg voor als Griekenland nu.
pi_114085528
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:36 schreef Terecht het volgende:

[..]

Nee, jij houdt je niet aan de regels. Je deelt wel mee in de lusten, niet in de lasten. Want waarom verhuis je niet naar Libertopia?
Een uitkeringstrekker deelt ook niet mee in de lasten evenals koningin Beatrix. Moeten wij dan allemaal het land uit?
pi_114085545
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:36 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Het zal je misschien wel eens opgevallen zijn, maar de rest hier denkt dat jij niet erg goed op de hoogte bent van hoeveel jij tot nu toe geprofiteerd heb van de overheid en hoe weinig je zelf hebt bijgedragen en het dus tamelijk ironisch is dat net jij ervoor pleit.
Doet me denken aan een uitkeringstrekker die pleit voor hogere belastingen.
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:38:39 #212
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_114085596
quote:

[..]

Nee het willen ontlopen van collectieve verantwoordelijkheden die aan de basis staan voor een leefbare samenleving is de lusten en niet de lasten.
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:39:01 #213
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_114085611
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:37 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Een uitkeringstrekker deelt ook niet mee in de lasten evenals koningin Beatrix. Moeten wij dan allemaal het land uit?
Nee, die houden zich aan de regels en hebben ook verplichtingen. Jij houdt je niet aan de regels. Nogmaals, waarom verhuis je eigenlijk niet naar Libertopia? <--- Self-defeating question.
pi_114085627
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:36 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Het zal je misschien wel eens opgevallen zijn, maar de rest hier denkt dat jij niet erg goed op de hoogte bent van hoeveel jij tot nu toe geprofiteerd heb van de overheid en hoe weinig je zelf hebt bijgedragen en het dus tamelijk ironisch is dat net jij ervoor pleit.
Je kan pas oordelen over wat ik heb geprofiteerd als je ook weet wat ik heb betaald. Bovendien heb je helemaal geen weet van waar ik gebruik van heb gemaakt. Bovendien is dit nogal een vreemde stelling, dus omdat ik scholing heb genoten en over straat heb gelopen/gereden mag ik dus niet meer zeggen dat ik een voorstander ben van de libertarische filosofie?
pi_114085648
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee het willen ontlopen van collectieve verantwoordelijkheden die aan de basis staan voor een leefbare samenleving is de lusten en niet de lasten.
Willen of moeten, het is dit of een uitkering kies maar.
pi_114085700
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:39 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Je kan pas oordelen over wat ik heb geprofiteerd als je ook weet wat ik heb betaald. Bovendien heb je helemaal geen weet van waar ik gebruik van heb gemaakt. Bovendien is dit nogal een vreemde stelling, dus omdat ik scholing heb genoten en over straat heb gelopen/gereden mag ik dus niet meer zeggen dat ik een voorstander ben van de libertarische filosofie?
Mag zeker, maar wij mogen je als gevolg daarvan ook hypocriet vinden.
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:41:49 #217
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114085756
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:39 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

_O_ Dat zegt hij helemaal niet man. Leer eens lezen. Hij heeft het over je parasiteren, niet je levensfilosofie.

Maar vertel nou eens, hoe kun jij werkloos zijn zonder dat de belastingdienst erachter komt dat je duizend euro per maand aan benzine uitgeeft?
pi_114085789
Niet om het een of ander, maar in feite ben je gewoon een crimineel.
pi_114085831
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:42 schreef KoosVogels het volgende:
Oh, dat sowieso.
pi_114085857
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:42 schreef KoosVogels het volgende:
Ach ja, de overheid die mensen er toe dwingt om dingen te betalen net zo.

Doch ben ik wel van mening dat er belasting betaalt moet worden om de collectieve voorzieningen enigszins draaiend te houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-07-2012 22:43:35 ]
pi_114085890
En ik meen dat TS zo'n figuur is die fel van leer trekt tegen frauderende bankiers. Iets met pot en ketel.
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:43:46 #222
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_114085924
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:43 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Nee hoor. Je bent vrij om te gaan.
pi_114085940
quote:

[..]

Kan je dat ook nader onderbouwen? Je erkent de wetten in ons land niet?
pi_114086002
quote:

[..]

Het is inderdaad een regel die is opgelegd door de overheid. Maar als je de lijn doortrekt, kun je bij alle zaken die wij beschouwen als strafbaar, vraagtekens zetten. Want waarom wordt diefstal bestraft? Bezit is ook maar iets dat is bedacht door het centrale gezag.
pi_114086185
quote:
13s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:41 schreef pfaf het volgende:

[..]

_O_ Dat zegt hij helemaal niet man. Leer eens lezen. Hij heeft het over je parasiteren, niet je levensfilosofie.

Maar vertel nou eens, hoe kun jij werkloos zijn zonder dat de belastingdienst erachter komt dat je duizend euro per maand aan benzine uitgeeft?
Hoe kan het dat de bananen krom zijn?
pi_114086214
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:47 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Hoe kan het dat de bananen krom zijn?
Omdat ze tegen de zwaartekracht ingroeien.
pi_114086238
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Kan je dat ook nader onderbouwen? Je erkent de wetten in ons land niet?
Ach, je snapt best wat ik bedoel. Het alternatief voor de beste man is een uitkering.

Dan heb ik toch echt liever dat hij dit doet. :P

Ik ben verder ook van mening dat je gewoon belasting behoort te betalen. Gewoon om de basale collectieve voorzieningen nog draaiend te houden.
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:44 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het is inderdaad een regel die is opgelegd door de overheid. Maar als je de lijn doortrekt, kun je bij alle zaken die wij beschouwen als strafbaar, vraagtekens zetten. Want waarom wordt diefstal bestraft? Bezit is ook maar iets dat is bedacht door het centrale gezag.
Dan maak je inbreuk op andermans eigendomsrechten.

En ja, verder ben ik ook moe aan het worden van het belasting = diefstal principe. Alleen hardcore-anarchisten willen dat nog echt serieus aandragen.

Het is trouwens wel enigszins te verklaren waarom ze die lijn niet doortrekken. Zie het non-agressieprincipe:

quote:
iedereen heeft de vrijheid te doen en laten wat hij wil, zolang hij geen geweld gebruikt om iemands persoon of eigendom aan te tasten (je kunt wel geweld gebruiken als verdediging tegen iemand die deze regel overtreedt)
pi_114086260
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:43 schreef KoosVogels het volgende:
En ik meen dat TS zo'n figuur is die fel van leer trekt tegen frauderende bankiers. Iets met pot en ketel.
Ik heb niets tegen frauderende bankiers, ik heb iets tegen politici die gezellig mee frauderen en dat soort bankiers nog belonen met bail outs.
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:50:09 #229
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114086316
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:48 schreef robin007bond het volgende:
Dan maak je inbreuk op andermans eigendomsrechten.
Ja, en hoe wordt dat recht toegekend? Juist, door de wet, die weer in elkaar is gedraaid door, jawel, de overheid.

Eigendomsrecht is niet een of ander natuurlijk verschijnsel.
pi_114086374
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:50 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, en hoe wordt dat recht toegekend? Juist, door de wet, die weer in elkaar is gedraaid door, jawel, de overheid.

Eigendomsrecht is niet een of ander natuurlijk verschijnsel.
Daarom vind ik anarcho-kapitalisme ook iets dat veel te ver gaat.

In een ideale samenleving zou iedereen elkaars eigendomsrechten moeten accepteren, maar veel mensen doen dat nou eenmaal niet. Daarom is het goed dat de overheid die regels opdringt.
pi_114086416
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:51 schreef robin007bond het volgende:

[..]

In een ideale samenleving zou iedereen elkaars eigendomsrechten moeten accepteren, maar veel mensen doen dat nou eenmaal niet. Daarom is het goed dat de overheid die regels opdringt.
Prima dat jij dat vindt, maar waarom kom je dan dit topic binnenvallen met je gelul over 'ja maar de overheid...'
pi_114086454
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Prima dat jij dat vindt, maar waarom kom je dan dit topic binnenvallen met je gelul over 'ja maar de overheid...'
Omdat ik het een beetje te ver vond gaan om de beste man een crimineel te noemen.
pi_114086459
quote:
5s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:50 schreef pfaf het volgende:

[..]

Je bent illegaal?
Ja ik ben eigenlijk een oorlogsmisdadiger die een pot met goud heeft gevonden aan het einde van de regenboog.
pi_114086467
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:51 schreef robin007bond het volgende:

[..]

In een ideale samenleving zou iedereen elkaars eigendomsrechten moeten accepteren, maar veel mensen doen dat nou eenmaal niet. Daarom is het goed dat de overheid die regels opdringt.zelf overtreedt.
  woensdag 11 juli 2012 @ 22:55:45 #236
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114086589
quote:
14s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:53 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Ja ik ben eigenlijk een oorlogsmisdadiger die een pot met goud heeft gevonden aan het einde van de regenboog.
M.a.w. je lulde de hele tijd uit je nek, want je hebt geen idee hoe je je complete identiteit/sofi-nummer kunt laten verdwijnen, terwijl je een auto blijft houden en een huurwoning gaat nemen...
pi_114086605
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:53 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Omdat ik het een beetje te ver vond gaan om de beste man een crimineel te noemen.
Omdat? Onze maatschappij kent wetten en regels. Een daarvan is dat je belasting dient te betalen over je inkomen. Doe je dat niet, dan ben je strafbaar bezig.

Nu kun je natuurlijk vraagtekens plaatsen bij bepaalde door de overheid opgelegde wetten. Wie zich niet hield aan de Neurenberg-wetten, werd in nazi-Duitsland ook beschouwd als een crimineel, terwijl wij deze wetten nu terecht abject vinden. Echter, het is niet meer dan normaal om belasting te betalen in de samenleving als de onze, temeer omdat we daar met zn allen van profiteren.

Om een lang verhaal kort te maken; TS is strafbaar bezig en dus een crimineel.
pi_114086778
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:55 schreef pfaf het volgende:

[..]

M.a.w. je lulde de hele tijd uit je nek, want je hebt geen idee hoe je je complete identiteit/sofi-nummer kunt laten verdwijnen, terwijl je een auto blijft houden en een huurwoning gaat nemen...
Gast. :')

Jij bent echt zo`n persoon zonder levenservaring en die nooit wat heeft geprobeerd merk ik dus. Waarom zou je geen auto kunnen bezitten en in een huis kunnen wonen zonder dat je werkt? Denk nou eens na man, niet dat ik mijzelf wil spiegelen aan Holleeder maar die kon dus volgens jou dus ook nooit een auto bezitten en een huis betalen. Of al die kampers die de dikste Mercedessen rijden zonder dat ze werken, hoe kan dat nou..... _O-
pi_114086876
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 22:59 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Jij bent echt zo`n persoon zonder levenservaring en die nooit wat heeft geprobeerd merk ik dus. Waarom zou je geen auto kunnen bezitten en in een huis kunnen wonen zonder dat je werkt? Denk nou eens na man, niet dat ik mijzelf wil spiegelen aan Holleeder maar die kon dus volgens jou dus ook nooit een auto bezitten en een huis betalen. Of al die kampers die de dikste Mercedessen rijden zonder dat ze werken, hoe kan dat nou..... _O-
Figuren als Holleeder lopen, ironisch gezien het verloop van dit topic, vaak tegen de lamp omdat ze de staat belasting zijn verschuldigd.
  woensdag 11 juli 2012 @ 23:02:05 #240
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114086902
quote:

[..]

Nou, verlicht mij nou eens. Ik erken in jou mijn meerdere. Zonder jouw kennis ben ik nergens.
pi_114086923
quote:

[..]

Crimineel geld dus.

Maar ook zij moeten zo hun dekmantels hebben om hun inkomsten te kunnen verklaren.
pi_114087130
quote:
5s.gif Op woensdag 11 juli 2012 23:02 schreef pfaf het volgende:

[..]

Nou, verlicht mij nou eens. Ik erken in jou mijn meerdere. Zonder jouw kennis ben ik nergens.
Waarom zou ik mijn reilen zeilen aan jou moeten uitleggen, word ik daar beter van?
  woensdag 11 juli 2012 @ 23:07:30 #243
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_114087228
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 23:05 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Waarom zou ik mijn reilen zeilen aan jou moeten uitleggen, word ik daar beter van?
Oh ja, zo leef jij hè, alleen voor jezelf. :D
Je kunt het ook uit aardigheid doen, omdat ik benieuwd ben hoe jij zonder eigen bedrijf of uitkering kunt leven.
pi_114087239
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 23:05 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

We gaan je niet geloven puur en alleen omdat je zo lief kijkt of zo.
pi_114087358
De trieste waarheid is waarschijnlijk dat TS in werkelijkheid dagelijks koekjes staat in te pakken in een lokaal fabriekje en in zijn vrije uurtjes droomt van een libertarisch bestaan.
  woensdag 11 juli 2012 @ 23:13:31 #246
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_114087605
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 23:09 schreef KoosVogels het volgende:
De trieste waarheid is waarschijnlijk dat TS in werkelijkheid dagelijks koekjes staat in te pakken in een lokaal fabriekje en in zijn vrije uurtjes droomt van een libertarisch bestaan.
Mwoah. Je hebt een heel zwik libertariers die hun geld verdienen met pokeren en daarmee belastingen omzeilen, kraken, etc. Er zijn heus wel manieren. Punt is wel dat zulke figuren hun eigen libertarische principes verloochenen (stemmen met je voeten) omdat zij iets willen dat nu eenmaal niet bestaat: een gratis lunch.
pi_114087835
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 23:13 schreef Terecht het volgende:

[..]

Mwoah. Je hebt een heel zwik libertariers die hun geld verdienen met pokeren en daarmee belastingen omzeilen, kraken, etc. Er zijn heus wel manieren. Punt is wel dat zulke figuren hun eigen libertarische principes verloochenen (stemmen met je voeten) omdat zij iets willen dat nu eenmaal niet bestaat: een gratis lunch.
Krakende libertariërs? :')

En libertariërs die hun principes verloochenen omdat ze pokeren en/of een zwart inkomen hebben? Ik zou zeggen dat je je principes als libertariër verloochent als je bij de overheid gaat werken (wat ik dus nooit zou doen), niet als je pokert, zwart werkt, in drugs handelt of in de prostitutie zit (wat ik allemaal prima vind).
pi_114088067
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 23:09 schreef KoosVogels het volgende:
En dan in staat zijn om in de nacht op FOK! te zitten, vind ik knap. Of ik heb zeker een laptop naast de productielijn staan. :')
pi_114088103
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 23:07 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

We gaan je niet geloven puur en alleen omdat je zo lief kijkt of zo.
Dan geloof je mij toch niet, ik zal er geen minuut minder om slapen.
  woensdag 11 juli 2012 @ 23:25:09 #250
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_114088263
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 23:17 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Krakende libertariërs? :')
Ik ken ze. :')
quote:
En libertariërs die hun principes verloochenen omdat ze pokeren en/of een zwart inkomen hebben? Ik zou zeggen dat je je principes als libertariër verloochent als je bij de overheid gaat werken (wat ik dus nooit zou doen), niet als je pokert, zwart werkt, in drugs handelt of in de prostitutie zit (wat ik allemaal prima vind).
Punt is dat je als eenvoudige arbeider in Libertopia je vaak niets anders rest dan op de grond van een grootgrondbezitter te wonen en dan wordt ook van je verwacht dat je je aan de regels houdt (respecteer eigendomsrechten!) en als die regels je niet aanstaan kun je ophoepelen (stemmen met je voeten). Maar die situatie hebben we heden ten dage in feite ook al, de grootgrondbezitters zijn de natiestaten. Er is zelfs een markt van sociaal contracten. Dat daar geen Libertopia tussen zit, is om dezelfde reden dat ik geen auto kan kopen die 500 km/u rijdt en 1:100 rijdt: er bestaan geen gratis lunches.
pi_114088519
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 23:25 schreef Terecht het volgende:

[..]

Ik ken ze. :')

Eerst zien, dan geloven.
pi_114089946
Libertarisme is op zich mooi, maar mooier is de waarde waar zij voor staan: vrijheid. En om vrijheid te bereiken moet er een rechtsorde zijn, moeten voorzieningen als gezondheidszorg en een politie er zijn, en ja, moet er ook onderwijs zijn. Zonder deze dingen is er wat mij betreft mínder vrijheid, ook al moet men belasting betalen om het te betalen.
Wat mij mag Nederland best een stuk (sociaal-)liberaler, maar niet zover als het ideaal libertarisme dat stelt.

[ Bericht 0% gewijzigd door PowerData op 12-07-2012 00:44:44 ]
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
  donderdag 12 juli 2012 @ 00:16:40 #253
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_114090789
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 23:57 schreef PowerData het volgende:
Libertarisme is op zich mooi, maar mooier is de waarde waar zij voor staan: vrijheid. En om vrijheid te bereiken moet er een rechtsorde zijn, moeten voorzieningen als gezondheidszorg en een politie er zijn, en ja, moet er ook onderwijs zijn. Zonder deze dingen is er wat mij betreft mínder vrijheid, ook al moet men belasting betalen om het te betalen.
Wat mij mag Nederland best een stuk (sociaal-)liberaler, maar niet zover dat als het ideaal libertarisme dat stelt.
Negatieve vrijheid hé. Positieve vrijheid (er)kennen ze niet, dat is plaveisel voor het pad naar tirannie. Het libertarisme kent een heel nauwe definitie van vrijheid. I.t.t. wat veel libertariers doceren staat het niet in steen gebeiteld dat vrijheid zo moet zijn, of dat die vrijheid een natuurrecht is. Gelukkig heb je dat zelf ook al door. Het libertarisme heeft imo een infantiel beeld van wat vrijheid inhoudt en daaruit volgend een infantiel beeld van hoe de wereld in elkaar steekt, een soort kleuterschets van de werkelijkheid a.h.w. Als je een genealogie van het begrip vrijheid maakt houdt het voor de meeste libertariers op bij Locke, voor sommigen zelfs al bij Hobbes. Daarmee missen libertariers imo een essentieel (en groot) deel van het vrijheidsbegrip:
pi_114092205
quote:
I predict future happiness for Americans if they can prevent the government from wasting the labors of the people under the pretense of taking care of them.
pi_114099852
Ron Paul 2012!!!!
  donderdag 12 juli 2012 @ 11:05:51 #256
104871 remlof
Europees federalist
pi_114100208
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 10:53 schreef De_Guidance het volgende:
Ron Paul 2012!!!!
Wie?
Yankee go home!
  donderdag 12 juli 2012 @ 18:46:20 #257
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_114119527
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 23:29 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Eerst zien, dan geloven.
Och zelfs bij Occupy zitten er
pi_114119717
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 23:21 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

En dan in staat zijn om in de nacht op FOK! te zitten, vind ik knap. Of ik heb zeker een laptop naast de productielijn staan. :')
Wat voor werk doe je eigenlijk? Of deed?
pi_114137452
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 18:51 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wat voor werk doe je eigenlijk? Of deed?
Wat er ook word gevraagd, ik probeer het dan aan te bieden. Handel dus in van alles en nog wat.
pi_114146343
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 00:45 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Wat er ook word gevraagd, ik probeer het dan aan te bieden. Handel dus in van alles en nog wat.
O, je woont in Mexico. ;)
- Harvey Specter
pi_114153720
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 00:45 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

pi_114157201
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
GMTA _O_
pi_114181533
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Handel staat dus gelijk aan criminaliteit? :')
pi_114181665
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:49 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Als je alles zwart doet wel ja.
pi_114181743
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Iedereen op marktplaats maar oppakken dan?
pi_114184167
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

:')
pi_114185835
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 02:27 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Meneer verklaart nog nooit wit gewerkt te hebben maar wel lang elke dag een tank benzine betaald te hebben en een woning of de lasten daarvan te betalen , dat alles gecombineerd met handel in alles waar vraag naar is.
Hang wel een raar luchtje aan in elk geval :D.
pi_114231101
Ik gun ze wel een zeteltje of 10.
pi_114231247
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 07:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Meneer verklaart nog nooit wit gewerkt te hebben maar wel lang elke dag een tank benzine betaald te hebben en een woning of de lasten daarvan te betalen , dat alles gecombineerd met handel in alles waar vraag naar is.
Hang wel een raar luchtje aan in elk geval :D.
Dat rare luchtje wat je ruikt heet vrijheid. :')
pi_114231274
Net dat filmpje van TS gekeken. Die hoogleraar kan echt niet debatteren. Allemaal drogredenaties. Het enige wat wij van hem wijzer zijn geworden is dat hij het echt niet vind kunnen.
pi_114233416
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:49 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Je kent de film?
  woensdag 18 juli 2012 @ 08:56:29 #272
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_114350157
We zijn allemaal al zo gemanipuleerd dat we geen van allen geloven dat we zonder grote overheid kunnen. een overheid die vertelt wat je mag drinken, wanneer en met wie. Of je daarbij moet staan of zitten, met wie je mag neuken en hoe. Hoe groot je huisje moet zijn. Hoe hard je mag rijden.

Het is raar dat als de meester je een kogel om je enkel doet de discussie alleen nog maar kan gaan over het formaat van de kogel. Iedereen heeft de ketenen al lang geaccepteerd.

En voor iedereen die denkt dat de overheid alles beter doet dan de vrije markt http://www.vrijspreker.nl/wp/2012/07/particuliere-beemster/

Helaas zijn zulke initiatieven vandaag de dag onmogelijk. Laat de staat maar auto's bouwen en supermarkten exploiteren. Wachten we 10 jaar op een Lada of Zastava en staan we in de rij voor een lege supermarkt.
Helaas is de kwaliteit van het onderwijs en de zorg op het niveau van de Oostblokdiensten en onbetaalbaar door bureaucratie.

Het Libertarisme is het perfecte antwoord.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_114370040
pi_114373588
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 08:56 schreef Paper_Tiger het volgende:
We zijn allemaal al zo gemanipuleerd dat we geen van allen geloven dat we zonder grote overheid kunnen. een overheid die vertelt wat je mag drinken, wanneer en met wie. Of je daarbij moet staan of zitten, met wie je mag neuken en hoe. Hoe groot je huisje moet zijn. Hoe hard je mag rijden.

Het is raar dat als de meester je een kogel om je enkel doet de discussie alleen nog maar kan gaan over het formaat van de kogel. Iedereen heeft de ketenen al lang geaccepteerd.

En voor iedereen die denkt dat de overheid alles beter doet dan de vrije markt http://www.vrijspreker.nl/wp/2012/07/particuliere-beemster/

Helaas zijn zulke initiatieven vandaag de dag onmogelijk. Laat de staat maar auto's bouwen en supermarkten exploiteren. Wachten we 10 jaar op een Lada of Zastava en staan we in de rij voor een lege supermarkt.
Helaas is de kwaliteit van het onderwijs en de zorg op het niveau van de Oostblokdiensten en onbetaalbaar door bureaucratie.

Het Libertarisme is het perfecte antwoord.
Leuk dat dat projectje efficiënter werkt met de vrije markt, maar heb je ook bronnen die kunnen stellen dat basisbehoeften als onderwijs, gezondheidszorg en rechtspraak goed werken in de vrije markt?
- Harvey Specter
pi_114376755
Libertarisme een veer in de reet steken door te verkondigen dat de vrije markt beter is in het exploiteren van supermarkten en autofabrikanten.

Juist ja.
  woensdag 18 juli 2012 @ 19:14:15 #276
379943 Paper_Tiger
pi_114377485
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 19:00 schreef KoosVogels het volgende:
Libertarisme een veer in de reet steken door te verkondigen dat de vrije markt beter is in het exploiteren van supermarkten en autofabrikanten.

Juist ja.
Kijk naar de voormalige Oostblok landen en je begrijpt wat ik bedoel. De overheid doet alles slechter dan de vrije markt = mensen die er een direct belang bij hebben.
  woensdag 18 juli 2012 @ 19:16:53 #277
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114377613
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 19:14 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Kijk naar de voormalige Oostblok landen en je begrijpt wat ik bedoel. De overheid doet alles slechter dan de vrije markt = mensen die er een direct belang bij hebben.
Kijk naar Amerika en je begrijpt wat ik bedoel, waar mensen niet eens een chemobehandeling kunnen betalen en waar 70 jaar oude opaatjes in de Walmart staan omdat ze anders niet kunnen rondkomen.
  woensdag 18 juli 2012 @ 19:21:12 #278
379943 Paper_Tiger
pi_114377843
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 17:54 schreef PowerData het volgende:

[..]

Leuk dat dat projectje efficiënter werkt met de vrije markt, maar heb je ook bronnen die kunnen stellen dat basisbehoeften als onderwijs, gezondheidszorg en rechtspraak goed werken in de vrije markt?
Goed onderwijs door de staat is een gotspe. Je hoeft maar te kijken naar alle problemen die er zijn om dat te bewijzen. Onderwijs hoort iets te zijn dat is geïnitieerd door het bedrijfsleven. Waar leiden we mensen voor op? Om ambtenaar te worden? Rechtsspaak hoort wel thuis bij de staat maar gezondheidszorg zeker niet. Ook hier bewijst de staat mijn punt. Omdat men in de jaren 70 vond dat specialisten te veel verdienden kwamen er managers om ervoor te zorgen dat de inkomens omlaag gingen. Jammer dat zij 5x zoveel kosten. Regelgeving en bureaucratie vernietigen de zorg. Het verzekeren tegen alle onheil al helemaal niet. De staat is de meest onbetrouwbare verzekeraar. Je moet afnemen. Ze bepaald de premie en wijzigt eenzijdig de voorwaarden.
pi_114378097
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 19:21 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Goed onderwijs door de staat is een gotspe. Je hoeft maar te kijken naar alle problemen die er zijn om dat te bewijzen. Onderwijs hoort iets te zijn dat is geïnitieerd door het bedrijfsleven. Waar leiden we mensen voor op? Om ambtenaar te worden? Rechtsspaak hoort wel thuis bij de staat maar gezondheidszorg zeker niet. Ook hier bewijst de staat mijn punt. Omdat men in de jaren 70 vond dat specialisten te veel verdienden kwamen er managers om ervoor te zorgen dat de inkomens omlaag gingen. Jammer dat zij 5x zoveel kosten. Regelgeving en bureaucratie vernietigen de zorg. Het verzekeren tegen alle onheil al helemaal niet. De staat is de meest onbetrouwbare verzekeraar. Je moet afnemen. Ze bepaald de premie en wijzigt eenzijdig de voorwaarden.
En denk je niet dat de individuele vrijheid wordt beperkt wanneer men zich op jonge leeftijd al moet verbinden aan een bedrijf, enkel zodat diegene een opleiding kan krijgen (als dat überhaupt al georganiseerd wordt). Verder vindt jij de waarde leven blijkbaar niet van belang, anders zou je wel vinden dat iedereen recht heeft op een leven en daarmee ook op het behoud daarvan.
- Harvey Specter
pi_114378157
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 19:21 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ah, net als private zorgverzekeraars tegenwoordig. :')

Je bent je bewust van het feit dat de bureaucratie na de introductie van marktwerking in de zorg en concurrentie tussen zorgverzekeraars alleen maar is toegenomen?
  woensdag 18 juli 2012 @ 19:29:54 #281
379943 Paper_Tiger
pi_114378297
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 19:27 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ah, net als private zorgverzekeraars tegenwoordig. :')

Je bent je bewust van het feit dat de bureaucratie na de introductie van marktwerking in de zorg en concurrentie tussen zorgverzekeraars alleen maar is toegenomen?
Omdat de staat nog steeds alles bepaalt. Alleen de uitvoering is geprivatiseerd.
pi_114378419
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 19:29 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Omdat de staat nog steeds alles bepaalt. Alleen de uitvoering is geprivatiseerd.
Nee hoor, het zijn de zorgverzekeraars die ieder dubbeltje dat ze betalen verantwoord willen zien. Met als gevolg vele administratieve handelingen om de consulten, behandelingen en medicatie te verantwoorden, waarvoor iedere verzekeraar voor iedere behandeling een normvergoedingen heeft vastgesteld.
  woensdag 18 juli 2012 @ 20:15:03 #283
379943 Paper_Tiger
pi_114380716
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 19:32 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nee hoor, het zijn de zorgverzekeraars die ieder dubbeltje dat ze betalen verantwoord willen zien. Met als gevolg vele administratieve handelingen om de consulten, behandelingen en medicatie te verantwoorden, waarvoor iedere verzekeraar voor iedere behandeling een normvergoedingen heeft vastgesteld.
De staat bepaalt het pakket. Niet ik. Toen ik nog niet gedwongen was ziektekostenbelasting te betalen was ik particulier verzekerd. Ik had zelf het pakket samengesteld en een hoog eigen risico van 1000 Gulden. Toen ik aan de staat moest betalen werd mijn premie in een keer 2,5 keer zo hoog en was er minder verzekerd. Wat er verzekerd was wilde ik helemaal niet in mijn pakket hebben.
pi_114380814
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 20:15 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De staat bepaalt het pakket. Niet ik. Toen ik nog niet gedwongen was ziektekostenbelasting te betalen was ik particulier verzekerd. Ik had zelf het pakket samengesteld en een hoog eigen risico van 1000 Gulden. Toen ik aan de staat moest betalen werd mijn premie in een keer 2,5 keer zo hoog en was er minder verzekerd. Wat er verzekerd was wilde ik helemaal niet in mijn pakket hebben.
Dus omdat jij in een totaal andere tijd een ander verzekeringspakket had werkt het systeem niet? :?
  woensdag 18 juli 2012 @ 21:38:59 #285
379943 Paper_Tiger
pi_114385658
De reden dat het via de staat niet werkt, zit hem niet in de inherente slechtheid van zijn ambtenaren of leiders, maar simpelweg in het volgende ervaringsfeit:
als je voor jezelf van je eigen geld iets koopt, zul je serieus proberen om zoveel mogelijk waar voor je geld te krijgen, net als wanneer je van je eigen geld iets voor een ander koopt, zeker als je die ander kent. Als je met geld van een ander iets voor jezelf koopt, zul je ook proberen zoveel mogelijk waar voor je geld te krijgen. In al die gevallen zul je je heel goed afvragen of dat waaaraan je je geld uit wil geven ook echt dat is, wat het beste resultaat oplevert.
Als ik echter van jouw geld, iets voor een willekeurige andere persoon moet kopen, die ik net zo min ken als dat ik jou ken, kan het me veel minder schelen om zo goed mogelijk in te schatten wat er nu precies nodig is en of ik dat ergens anders ook nog iets goedkoper kan krijgen. Het levert mij geen plezier op en het doet mij ook geen pijn, als ik een iets minder optimale aanschaf doe. Niet dat ik er bewust op uit ben om jouw geld aan iets volstrekt zinloos te verspillen, maar mijn eigen tijd is beperkt en er zijn nog zoveel andere zaken die ook mijn aandacht behoeven. Ik zal dus proberen om snel een acceptabele aankoop te doen.
Bovendien ken ik degene voor wie het geld bedoeld is niet, dus kan ik zijn behoeften ook niet precies inschatten. Dat maakt het nog extra moeilijk en tijdrovend.
pi_114394816
Mooi verwoord Paper Tiger!
  donderdag 19 juli 2012 @ 08:46:37 #287
379943 Paper_Tiger
pi_114402600
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 23:59 schreef PKRChamp het volgende:
Mooi verwoord Paper Tiger!
:)
  zaterdag 21 juli 2012 @ 01:53:03 #288
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_114486834
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 21:38 schreef Paper_Tiger het volgende:
De reden dat het via de staat niet werkt, zit hem niet in de inherente slechtheid van zijn ambtenaren of leiders, maar simpelweg in het volgende ervaringsfeit:
als je voor jezelf van je eigen geld iets koopt, zul je serieus proberen om zoveel mogelijk waar voor je geld te krijgen, net als wanneer je van je eigen geld iets voor een ander koopt, zeker als je die ander kent. Als je met geld van een ander iets voor jezelf koopt, zul je ook proberen zoveel mogelijk waar voor je geld te krijgen. In al die gevallen zul je je heel goed afvragen of dat waaaraan je je geld uit wil geven ook echt dat is, wat het beste resultaat oplevert.
Als ik echter van jouw geld, iets voor een willekeurige andere persoon moet kopen, die ik net zo min ken als dat ik jou ken, kan het me veel minder schelen om zo goed mogelijk in te schatten wat er nu precies nodig is en of ik dat ergens anders ook nog iets goedkoper kan krijgen. Het levert mij geen plezier op en het doet mij ook geen pijn, als ik een iets minder optimale aanschaf doe. Niet dat ik er bewust op uit ben om jouw geld aan iets volstrekt zinloos te verspillen, maar mijn eigen tijd is beperkt en er zijn nog zoveel andere zaken die ook mijn aandacht behoeven. Ik zal dus proberen om snel een acceptabele aankoop te doen.
Bovendien ken ik degene voor wie het geld bedoeld is niet, dus kan ik zijn behoeften ook niet precies inschatten. Dat maakt het nog extra moeilijk en tijdrovend.
Vet door mij: dat is geen algemeen ervaringsfeit. Velen halen hun voldoening uit een intrinsieke motivatie zoals een gevoel van zorgzaamheid, een winnaarsmentaliteit, etc.

Mocht jouw stelling waar zijn dan moet er dus een negatieve correlatie bestaan tussen de omvang van de overheid en de levensstandaard van de bevolking. Een veelgebruikte maat voor de welvaart van de bevolking is de inequality-adjusted HDI, oftewel de levenstandaard van Jan Modaal: http://en.wikipedia.org/w(...)quality-adjusted_HDI
Te zien is dat landen met een grote overheid erg goed scoren. Kennelijk is er iets meer aan de hand dan een simpele inverse relatie tussen de omvang van de overheid en de mate van welvaart. Denk aan het verzorgen van collectieve goederen en diensten, het bestrijden van freeridergedrag, het internaliseren van externaliteiten (=corrigeren van marktfalen) en zaken als het bevorderen en beschermen van bepaalde industrieen, etc.

Jouw argument voor libertarisme houdt imo dus geen stand en wmb zou je het veel meer op het ideologische vlak moeten zoeken (maar dat is glibberiger terrein).
  zaterdag 21 juli 2012 @ 07:01:29 #289
379943 Paper_Tiger
pi_114488801
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 01:53 schreef Terecht het volgende:

[..]

Vet door mij: dat is geen algemeen ervaringsfeit. Velen halen hun voldoening uit een intrinsieke motivatie zoals een gevoel van zorgzaamheid, een winnaarsmentaliteit, etc.

Mocht jouw stelling waar zijn dan moet er dus een negatieve correlatie bestaan tussen de omvang van de overheid en de levensstandaard van de bevolking. Een veelgebruikte maat voor de welvaart van de bevolking is de inequality-adjusted HDI, oftewel de levenstandaard van Jan Modaal: http://en.wikipedia.org/w(...)quality-adjusted_HDI
Te zien is dat landen met een grote overheid erg goed scoren. Kennelijk is er iets meer aan de hand dan een simpele inverse relatie tussen de omvang van de overheid en de mate van welvaart. Denk aan het verzorgen van collectieve goederen en diensten, het bestrijden van freeridergedrag, het internaliseren van externaliteiten (=corrigeren van marktfalen) en zaken als het bevorderen en beschermen van bepaalde industrieen, etc.

Jouw argument voor libertarisme houdt imo dus geen stand en wmb zou je het veel meer op het ideologische vlak moeten zoeken (maar dat is glibberiger terrein).
Stel jezelf de volgende vraag. Is de grote overheid er dankzij de welvaart of is de welvaart er dankzij de grote overheid? Als er geen welvaart is kan er geen belasting worden geheven en kunnen er geen ambtenaren worden betaald.

In een vruchtbaar jaar zie je in de natuur ook een explosie van geboortes. Meer mondjes kunnen worden gevoed door de overvloed van de natuur. Het is een evenwicht. Op jouw lichaam kunnen makkelijk 10 bloedzuigers leven. Als het er 1000 zijn dan ga je dood. Als er weer 100 mensen zijn zoals jij dan kunnen die 1000 bloedzuigers weer prima gevoed worden. Maar jij leeft niet dankzij de bloedzuigers. Je leven zou zelfs beter zijn zonder.

We zullen het nooit weten. De parasitaire mens is moeilijk uit te roeien. Feit is dat een overheid in een economie niets toevoegt maar uitsluitend onttrekt. Een overheid geeft geld uit wat degene van wie het is afgenomen niet meer uit kan geven. Geld wat voor altijd ontrokken is aan de economie.
pi_114490139
Mensen die niet zeker weten of ze LP moeten stemmen of niet, kunnen het beste gewoon een tijdje de uitgesproken meningen van libertariërs in dit soort discussies tot zich nemen, of eventjes op de site kijken. Dan weet je genoeg. Anti-reclame op z'n best.

We hebben het hier over mensen die in een soort ideologisch getinte fantasiewereld leven met de goede vrije markt en de grote boze overheid. Die laatste zou natuurlijk gewoon afgeschaft moeten worden in alle sectoren behalve veiligheid (ja, het is vrijheid als het neerknuppelen van mensen de enige taak van de overheid is!). Mislukte experimenten met marktwerking bewijzen volgens de libertariërs dat hun systeem alleen maar werkt als je in één keer alles aan de vrije markt overlaat. En die mislukkingen zijn natuurlijk uitvergroot of zelfs bewust veroorzaakt door het linkse gajes in Den Haag en het socialistische geteisem in Hilversum en nog zo wat archaïsche beledigingen. Want die zijn onderdeel van het etaitistische complot natuurlijk.

Er zijn gelukkig niet erg veel libertariërs in Nederland, maar ze komen in het algemeen ook niet zo sympathiek over. Ze zien zichzelf meestal als een soort Randiaanse typetjes (ondanks dat libertariërs niet per se objectivisten zijn), het individu tegen het socialistische systeem en het domme klootjesvolk dat het in stand houdt. Met andere woorden:

quote:
Libertarisme is stoer. Libertariers zijn zelfstandig denkende mensen die hun opvattingen en gedrag niet laten afhangen van conventies en normen die in het klaslokaal of het 8-uur-journaal worden voorgekauwd.

zaterdag 21 juli 2012 @ 10:30:23 #291
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_114490289
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 07:01 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Stel jezelf de volgende vraag. Is de grote overheid er dankzij de welvaart of is de welvaart er dankzij de grote overheid? Als er geen welvaart is kan er geen belasting worden geheven en kunnen er geen ambtenaren worden betaald.

In een vruchtbaar jaar zie je in de natuur ook een explosie van geboortes. Meer mondjes kunnen worden gevoed door de overvloed van de natuur. Het is een evenwicht. Op jouw lichaam kunnen makkelijk 10 bloedzuigers leven. Als het er 1000 zijn dan ga je dood. Als er weer 100 mensen zijn zoals jij dan kunnen die 1000 bloedzuigers weer prima gevoed worden. Maar jij leeft niet dankzij de bloedzuigers. Je leven zou zelfs beter zijn zonder.

We zullen het nooit weten. De parasitaire mens is moeilijk uit te roeien. Feit is dat een overheid in een economie niets toevoegt maar uitsluitend onttrekt. Een overheid geeft geld uit wat degene van wie het is afgenomen niet meer uit kan geven. Geld wat voor altijd ontrokken is aan de economie.
Zonder overheid geen bindend arbitragesysteem en dus geen vrije markt. Het feit dat libertariers uberhaupt enige vorm van overheid wensen om bepaalde collectieve taken op zich te nemen zoals defensie en rechtsspraak bewijst dat ook zij inzien dat de overheid iets toevoegt, anders waren het wel anarchokapitalisten geweest die allemaal van een onbezorgd leventje genieten in Somalie. Het geheel is kortom groter dan de som der delen. Bovendien moet er kennelijk een soort Herrenvolk leven in Scandinavie dat zij ondanks de immense overheid aldaar nog zo'n hoge levenstandaard kunnen bereiken. Dat moeten werkelijk Geweldenaars zijn.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 10:39:48 #292
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_114490414
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 10:19 schreef Vasilevski het volgende:
Mensen die niet zeker weten of ze LP moeten stemmen of niet, kunnen het beste gewoon een tijdje de uitgesproken meningen van libertariërs in dit soort discussies tot zich nemen, of eventjes op de site kijken. Dan weet je genoeg. Anti-reclame op z'n best.

We hebben het hier over mensen die in een soort ideologisch getinte fantasiewereld leven met de goede vrije markt en de grote boze overheid. Die laatste zou natuurlijk gewoon afgeschaft moeten worden in alle sectoren behalve veiligheid (ja, het is vrijheid als het neerknuppelen van mensen de enige taak van de overheid is!). Mislukte experimenten met marktwerking bewijzen volgens de libertariërs dat hun systeem alleen maar werkt als je in één keer alles aan de vrije markt overlaat. En die mislukkingen zijn natuurlijk uitvergroot of zelfs bewust veroorzaakt door het linkse gajes in Den Haag en het socialistische geteisem in Hilversum en nog zo wat archaïsche beledigingen. Want die zijn onderdeel van het etaitistische complot natuurlijk.

Er zijn gelukkig niet erg veel libertariërs in Nederland, maar ze komen in het algemeen ook niet zo sympathiek over. Ze zien zichzelf meestal als een soort Randiaanse typetjes (ondanks dat libertariërs niet per se objectivisten zijn), het individu tegen het socialistische systeem en het domme klootjesvolk dat het in stand houdt. Met andere woorden:

[..]

Lolbertariers zijn niet vies van een complotje idd. De gemiddelde libertarier is Paultard (=complotten over het vernietigen van de original menaing of the founding fathers, NAFTA superhighway, etc), goldbug (=complotten over de oprichting van de Fed en de algehele kwaadaardigheid van fiduciair geld), gelooft dat de Amerikaanse overheid achter de aanslagen van 9/11 zat (een uiterst opmerkelijk standpunt voor lieden die menen dat de overheid excelleert in incompetentie) en natuurlijk de hele rimram over de (s)Linksche Kerk die via het onderwijs, de media en de politiek de onbevlekte burger hersenspoelt met verdorven (s)linksche ideetjes. Oja, en global warming is een mondiaal socialistisch complot. Dat ze uberhaupt nog in zo'n verschrikkelijke statistische omgeving vertoeven is me een raadsel.
pi_114490790
Mwah, kleine nuance: Ron Paul is een soort van libertariër die binnen de Republikeinse partij werkt en die behoorlijk conservatieve standpunten inneemt. Meestal onder het mom van "states' rights" (de rechten van een individuele staat om zelf het abortusbeleid te bepalen) of "Constitutionalism". Zelfs een libertariër begrijpt dat individuele vrijheid niet goed samengaat met conservatieve ingrepen op bijvoorbeeld abortus. Op deze manier weet Paul alsnog van beide walletjes te eten.

In Amerika heb je daarnaast de Libertarian Party, die veel liberaler is op sociaal gebied en economisch net wat pragmatischer (wel voor een veel kleinere overheid, maar niet helemaal anarchistisch zeg maar). En dus ook wat minder gestoord dan de beweging rondom Ron Paul. Ron Paul was in 1988 kandidaat voor de LP overigens.

Het is me niet helemaal duidelijk waar de Nederlandse LP het meeste weg van heeft.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 12:10:49 #294
379943 Paper_Tiger
pi_114492415
De Nederlandse Libertarische Partij is niet voor totale afschaffing van de staat. Politie, defensie en rechtspraak blijven behouden.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 14:00:39 #295
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_114495419
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 11:01 schreef Vasilevski het volgende:

Het is me niet helemaal duidelijk waar de Nederlandse LP het meeste weg van heeft.
Ik denk dat geen een Nederlandse partij valt te vergelijken met een politieke partij in Nederland (na wat standpunten te hebben doorgekeken op de website van de LP). Het partijprogramma lijkt mij erg Amerikaans. Mijn eerste indruk is dat de LP lijkt op de standpunten van de Republikeinen.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 17:23:48 #296
379943 Paper_Tiger
pi_114502432
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 14:00 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Ik denk dat geen een Nederlandse partij valt te vergelijken met een politieke partij in Nederland (na wat standpunten te hebben doorgekeken op de website van de LP). Het partijprogramma lijkt mij erg Amerikaans. Mijn eerste indruk is dat de LP lijkt op de standpunten van de Republikeinen.
De Republikeinen zijn een Corporatistische partij. Geld van grote ondernemingen kopen de partij op in de ruil voor gunstige voorwaarden waardoor hun concurrenten worden uitgeschakeld. De LP staat zuiver kapitalisme voor. Dit kennen we in onze geschiedenis alleen uit de Gouden Eeuw.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 20:15:07 #297
379943 Paper_Tiger
pi_114507353
  zaterdag 21 juli 2012 @ 20:31:14 #298
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_114507855
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 17:23 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De Republikeinen zijn een Corporatistische partij. Geld van grote ondernemingen kopen de partij op in de ruil voor gunstige voorwaarden waardoor hun concurrenten worden uitgeschakeld. De LP staat zuiver kapitalisme voor. Dit kennen we in onze geschiedenis alleen uit de Gouden Eeuw.
:D!!! De Gouden Eeuw kenmerkte zich door mercantilisme en corporatisme. Het kapitalisme is ontstaan in de 18e eeuw.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 20:35:45 #299
379943 Paper_Tiger
pi_114508017
Kapitalisme

Dit is een stroming die sinds de late middeleeuwen op gang is gekomen en wel in Italië met de opkomst van de boekdrukkunst en renaissance. Oude Griekse en Romeinse wijsheden werden weer opgerakeld en vormden de basis voor een nieuw Europees elan na eeuwenlang in de donkere middeleeuwen te hebben gezeten van kerkelijke dwang en continu stammenstrijd. In Italië is in de 14e eeuw de gecodificeerde uitvinding van het dubbelvoudig boekhouden gedaan door de Franciscaanse monik Luca Pacioli en voor het eerst had men een financiële methode ter beschikking om de winst van elk moment te kunnen uitrekenen, alsmede de liquiditeit (kasstroom) en de solvabiliteit (bezitswaarde) te kunnen bepalen. Voordien gold het oude Romeinse systeem van enkelvoudig boekhouden, waarbij er nooit kon worden berekend of men winst, danwel verlies draaide. Vaak werd een bedrijf geleid totdat het failliet werd verklaard van de een op de andere dag. Het dubbelzijdig boekhouden zorgde voor een revolutie in de Europese samenleving. Op basis van de winstverwachting kon men aandelen uitgeven, beurzen oprichten, financiële vennootschappen stichten, risicovolle ontdekkingsreizen ondernemen e.d. Met andere woorden, het moderne kapitalisme was geboren.

Het kapitalisme kon zo langzaam maar zeker de wereld veroveren, beginnende in Europa. De markten werden opengegooid en voor vorsten en leiders was het voordelig om zoveel mogelijk ondernemers het land binnen te laten, zodat zij konden zorgen voor welvaart en voorspoed, wat hun schatkist zou kunnen spekken. Na de Amerikaanse revolutie en de industriële revolutie is het allemaal in rap tempo voortgegaan. Vandaar dat we kunnen spreken over een enorme welvaartsvergroting in de 19e eeuw als gevolg daarvan. Kapitalisme is in feite de vrijheid van handelen en de vrije keuze in producten en middelen om de zoektocht naar het eigen geluk te kunnen verwezenlijken. Geen monarch, president, kerkelijk leider of andere potentaat kon zijn stempel (het waren vrijwel allemaal mannen) meer drukken op de maatschappij, waar het ging om het ondernemerschap en de vrijheden, wat we tegenwoordig allemaal op de koop toenemen.

Kapitaal is eigenlijk iets wat iedereen in een of ander vorm bezit, of dit nu financieel vermogen, vastgoed, transportmiddel, opleiding of vaardigheid is, allemaal bezitten we wel een of meerdere van deze kapitaal soorten. Feitelijk zijn we allemaal kapitalisten, want mensen gebruiken kapitaal om daarmee waarde toe te voegen aan bestaande middelen. Via inkomen en vermogensopbouw kan dit kapitaal steeds beter worden aangewend voor de productie van goederen en het verlenen van diensten. Als iemand vertelt dat hij of zij een ´anti-kapitalist´ is dan is deze persoon tegen elke vorm van vooruitgang en verlangt dus impliciet terug naar de donkere middeleeuwen, waar men lijfeigene was en moest werken in gruwelijk feodaal stelsel met continu hongersnoden op de loer en waarbij kapitaalopbouw of een verbetering in de leefomstandigheden totaal afwezig waren. Het was meer een zaak van overleven dan gewoon leven.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 20:54:43 #300
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_114508613
De grootste corporatie in die tijd, de VOC, kreeg geheel volgens het toen vigerende mercantilistische gedachtegoed van staatswege een monopolie om te handelen en te plunderen in Azie, en de Nederlandse staat heeft heel wat oorlogen gevoerd met o.a. de Engelsen om monopolieposities op specerijen als nootmuskaat en kruidnagels te behouden. Er was in die tijd helemaal geen sprake van een vrije handel of "zuiver kapitalisme".
  zaterdag 21 juli 2012 @ 20:58:54 #301
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_114508748
En zo zie je maar weer wat voor een clowneske en lachwekkende figuren die lolbertariers zijn. Reclame voor het libertarisme hoor, dit topic. Enfin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')