Europa stagneerde niet door ons economisch systeem, maar door de 2 gigantische oorlogen in de eerste helft van die eeuwquote:Op woensdag 11 juli 2012 20:25 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
De welvaart heeft is over heel de wereld enorm toegenomen maar dat heeft meer te maken met de industriële revolutie dan met het systeem.
Waar Europa op een gegeven moment stagneerde is het in de VS enorm gegroeid en zijn ze jarenlang toonaangevend geweest op wat voor gebied dan ook. Niet voor niets bestaat er zoiets als de Amerikaanse droom omdat het idd mogelijk was om boven jezelf uit te stijgen zonder dat de overheid bepaalt wie er succes mag hebben en wie niet.
In het Wilde Westen hadden ze "vete's", iemand vermoord een persoon dus de famillie van het slachtoffer neemt wraak waardoor de andere famillie weer wraak neemt etc. Leuk, zo zonder overheid.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:25 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
De welvaart heeft is over heel de wereld enorm toegenomen maar dat heeft meer te maken met de industriële revolutie dan met het systeem.
Waar Europa op een gegeven moment stagneerde is het in de VS enorm gegroeid en zijn ze jarenlang toonaangevend geweest op wat voor gebied dan ook. Niet voor niets bestaat er zoiets als de Amerikaanse droom omdat het idd mogelijk was om boven jezelf uit te stijgen zonder dat de overheid bepaalt wie er succes mag hebben en wie niet.
In Italië ook, wat is je punt?quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:28 schreef Euribob het volgende:
[..]
In het Wilde Westen hadden ze "vete's", iemand vermoord een persoon dus de famillie van het slachtoffer neemt wraak waardoor de andere famillie weer wraak neemt etc. Leuk, zo zonder overheid.
De grote Europese landen waren praktisch failliet door de oorlog. Dus die konden niet financieren. En ja, de effecten van de Wereldoorlogen hebben niet alleen tot de jaren '90, maar tot de dag van vandaag invloed op onze economie.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:28 schreef PKRChamp het volgende:
En die oorlogen hebben geduurd tot de jaren negentig? En vergeet niet waar het kapitaal vandaan kwam om Europa weer op te bouwen.
Klopt, het is in de VS heel eenvoudig om als topbankier of topmanager over de ruggen van een achtergestelde zwarte slavenbevolking, of het roven van buitenlandse grondstoffen of door onbetaalbare hypotheken te slijten aan inmiddels daklozen enorme rijkdommen te vergaren. Echt een pré van het hyperkapitalisme/liberatrisme.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:25 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Zeg je nu dat de Italiaanse Maffia net zo werkt als een Libertarisch Amerika?quote:
Dat we ze in Nederland met onze overheid niet hebben en nooit zullen hebben.quote:
Nu betrek je corrupte politici erbij, want die bedrijven waren in principe bestraft met faillisement. Dat de politiek dan besluit om er een bail out tegenaan te gooien is juist geen kenmerk van het kapitalisme.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:30 schreef pfaf het volgende:
[..]
Klopt, het is in de VS heel eenvoudig om als topbankier of topmanager over de ruggen van een achtergestelde zwarte slavenbevolking, of het roven van buitenlandse grondstoffen of door onbetaalbare hypotheken te slijten aan inmiddels daklozen enorme rijkdommen te vergaren. Echt een pré van het hyperkapitalisme/liberatrisme.
Reactie van PKR, s.v.p.?quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:20 schreef Euribob het volgende:
[..]
"Handelen of klussen zonder dat de overheid zich ermee bemoeit"
Hm.. Dat is ongelooflijk veel vrijheid inderdaad, maar wel voor de werkgever en de producent. Voor de werknemer en consument is die vrijheid er helaas niet. Verleden/praktijk wijst uit dat werknemer en consument veel sneller aan de eisen van de werkgever/producent tegemoet zien dan andersom, de werkgever/producent heeft namelijk vaak een monopoliepositie en de werknemer/consument juist niet. "Je accepteert je salaris niet? Voor jou tien anderen." "Mijn brood te duur? Ga maar naar de bakker 30 km verderop die precies dezelfde prijzen hanteert omdat hij in dezelfde monopoliepositie zit".
Wat is je familiehistorie trouwens, als ik vragen mag?
Eerder het gedeelte over de machtsverhouding tussen werknemer en werkgever, producent en consument etc.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:34 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Waarom wil je weten wat mijn familie historie is?
Omdat je jezelf en je familie er bij betrekt als voorbeeld, zonder te noemen welk land het over gaat.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:34 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Waarom wil je weten wat mijn familie historie is?
quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:35 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Eerder het gedeelte over de machtsverhouding tussen werknemer en werkgever, producent en consument etc.
Beiden hebben gelijk.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:36 schreef Tchock het volgende:
[..]
Omdat je jezelf en je familie er bij betrekt als voorbeeld, zonder te noemen welk land het over gaat.
Aaah ok, excuus. Dus infrastructuur niet. Ik neem dus aan OV ook niet, want geen enkel bedrijf gaat honderden kilometers spoor en stations aanleggen op eigen kosten en zonder grondonteigeningen. En nutsbedrijven? Waterzuivering? Justitie? Defensie? Zorg?quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:27 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Nee dat doet de staat en echt geweldig is die weg niet hoor, maar als je even verder door het topic had gelezen had je ook kunnen lezen dat ik niet voor privatisering van het infrastructuur ben.
Suriname, het enige wat mijn oma destijds heeft gekregen van de staat was een koe die een kalf moest baren en dan mocht je die kalf houden.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:36 schreef Tchock het volgende:
[..]
Omdat je jezelf en je familie er bij betrekt als voorbeeld, zonder te noemen welk land het over gaat.
Irrelevant (wat mbt slavernij? oorlogsmisdaden?) en bovendien laat dit je naïviteit ook duidelijk zien. Jij denkt dat in een libertarische maatschappij geen ondoorzichtige financiële constructies bedacht zouden worden? Begin nou niet over aandeelhouders of faillissementen, want de top van een bedrijf is al weg met de miljoenen voordat een bedrijf failliet gaat.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:32 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Nu betrek je corrupte politici erbij, want die bedrijven waren in principe bestraft met faillisement. Dat de politiek dan besluit om er een bail out tegenaan te gooien is juist geen kenmerk van het kapitalisme.
In een echt vrije samenleving staat het je dan vrij om bijvoorbeeld zelf een bakkerij op te starten als je het niet eens bent met de prijzen die de bakkerij vraagt voor zijn brood. Nogmaals concurrentie is juist essentieel voor het kapitalisme.quote:
En hoe is dat in Nederland niet zo?quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:41 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
In een echt vrije samenleving staat het je dan vrij om bijvoorbeeld zelf een bakkerij op te starten als je het niet eens bent met de prijzen die de bakkerij vraagt voor zijn brood. Nogmaals concurrentie is juist essentieel voor het kapitalisme.
En wat werkgevers en werknemers betreft staat het je vrij om je eigen te verenigen onder een vakbond of om een andere baan te zoeken. Dat is nu net het mooie van vrijheid keuze volop.
Dat is helaas een risico wat je moet lopen, maar dat heb je in het huidige systeem ook. Dus wat is je punt?quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:41 schreef pfaf het volgende:
[..]
Irrelevant (wat mbt slavernij? oorlogsmisdaden?) en bovendien laat dit je naïviteit ook duidelijk zien. Jij denkt dat in een libertarische maatschappij geen ondoorzichtige financiële constructies bedacht zouden worden? Begin nou niet over aandeelhouders of faillissementen, want de top van een bedrijf is al weg met de miljoenen voordat een bedrijf failliet gaat.
Je zegt net dat dat risico er niet is...quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:43 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Dat is helaas een risico wat je moet lopen, maar dat heb je in het huidige systeem ook. Dus wat is je punt?
Daarom begreep ik Euribob niet bepaald met zijn verhaal. Hij probeert te stellen dat werknemers standaard worden uitgebuit wanneer we minder regelgeving hebben. Iedergeval dat is wat ik er uit haal. Als hij wat anders bedoelt dan hoor ik het graag.quote:
quote even waar ik zeg dat er geen risico is op oplichting?quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:43 schreef pfaf het volgende:
[..]
Je zegt net dat dat risico er niet is...![]()
De afschaffing van minimumlonen, zoals de LP graag zou zien, lokt uitbuiting van werknemers heel erg in de hand.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:45 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Daarom begreep ik Euribob niet bepaald met zijn verhaal. Hij probeert te stellen dat werknemers standaard worden uitgebuit wanneer we minder regelgeving hebben. Iedergeval dat is wat ik er uit haal. Als hij wat anders bedoelt dan hoor ik het graag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |