Daarom moet Rutte hoe dan ook geen tweede termijn krijgen.quote:Dat staatsman-onderdeel van Rutte zie ik niet zo. Hij is naar mijn idee constant bezig om zich vooral als VVD-man te profileren.
Typisch die over-lijken mentaliteit van de VVD.quote:En dan komt er dus inderdaad niets van terecht.
Ja, want niet teveel uit willen geven is een over-lijken mentaliteit. Dramaqueenquote:Op zondag 1 juli 2012 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom moet Rutte hoe dan ook geen tweede termijn krijgen.
[..]
Typisch die over-lijken mentaliteit van de VVD.
Ik mis de over-lijken mentaliteit. Kan je dat eens aanwijzen?quote:Op zondag 1 juli 2012 18:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
LOL
Als er een politieke groepering is die die titel verdient dan zijn het de VVD-aanhangers. Voor het geval ik het plaatje nog moet inkleuren: zeuren over die paar centjes van de uitkeringen (die 10% maakt op het totale bedrag weinig uit, voor de uitkeringstrekkers is dat daarentegen een zeer belangrijk verschil) zodat je die HRA niet hoeft aan te pakken.
Alsof dat nog niet genoeg is gaan ze dan ook nog heel stiekem die uitkeringen verlagen door ze te bevriezen, want anders krijg je dat niet voor elkaar. Drama man!![]()
- steeds weer pleiten voor het afbouwen van het sociale vangnetquote:Ik mis de over-lijken mentaliteit. Kan je dat eens aanwijzen?
Dat is in de USA ook. Got it?quote:De "sterke schouders" dragen dan ook allang de zwaarste lasten.
Nee, van de werkende arbeidersklasse!quote:Op zondag 1 juli 2012 19:04 schreef eriksd het volgende:
De "sterke schouders" dragen dan ook allang de zwaarste lasten. Waar denk je dat het geld voor al die voorzieningen, uitkeringen en potjes vandaan komt? De zon?
Het sociale vangnet wordt dan ook simpelweg te duur, maargoed, dat is natuurlijk slechts bijzaak. Toch? En je tweede punt. Tsjah. Zo werkt politiek. Als je elke keer transparant moet communiceren kan je het land natuurlijk niet besturen. Gros van de mensen moet überhaupt gewaarschuwd worden dat geld lenen geld kost, die moeten dan een afgewogen beslissing gaan maken? Je ziet het nu al met het vooruitschuiven van de bezuinigingen. Aanzwengelen met geleend geld, die riedel. Gaat erin als zoete koek.quote:Op zondag 1 juli 2012 19:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
- steeds weer pleiten voor het afbouwen van het sociale vangnet
- dit op een hele stiekeme manier doen met bevriezing na bevriezing omdat ze zoals jij zelf zegt niet voor elkaar zou krijgen als ze op een transparante wijze in 1 keer een bepaald percentage zouden bezuinigen
Als jij dit niet begrijpt dan wil jij het niet begrijpen. Daar kan ik helaas weinig aan doen met argumenten.
Met alle respect, dat is gelul. Kijk eens hoeveel er alleen al op de HRA kan worden bezuinigd door die te beperken voor 1 rijtjeshuis per persoon. Per regio kan worden bekeken wat dan de limiet is.quote:Het sociale vangnet wordt dan ook simpelweg te duur, maargoed, dat is natuurlijk slechts bijzaak. Toch?
Hoppa, 12 miljard lastenverzwaring om het naar de bijstand en de zorg over te maken. En dan 10 jaar later raar opkijken als je weer voor dezelfde opgave staat, omdat er gewoon niet hervormd kan worden in de zorg zolang het "is zielig" argument nog op handen gedragen wordt.quote:Op zondag 1 juli 2012 19:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met alle respect, dat is gelul. Kijk eens hoeveel er alleen al op de HRA kan worden bezuinigd door die te beperken voor 1 rijtjeshuis per persoon. Per regio kan worden bekeken wat dan de limiet is.
Het is maar net of dat je het geld van de ene groep of van de andere groep wil halen, of dat je de ene groep zwaarder wil belasten of de andere.
Zoals zo zeg maar?quote:Op zondag 1 juli 2012 19:01 schreef RonnieHansen het volgende:
Hahaha, VVD wil de belastingen laag houden zodat de mensen zelf kunnen bepalen waar ze hun geld aan uitgeven. Als ik straks 350 euro per jaar aan eigen risico heb bij m'n zorgverzekering en de huren voor woningen blijven stijgen blijft er verrekte weinig over om zelf uit te geven.
Ik zeg stem SOCIAAL zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten zullen dragen. De VVD maakt de rijken rijker en de armen armer. Trouwens als je het goed bekijkt is ons land onregeerbaar geworden door ons kiesstelsel. We hebben veel te veel keus aan plitieke partijen. Meer dan de helft van die partijen zullen nooit genoeg stemmen krijgen om te gaan regeren. Een stem op zo'n partij is dan ook oliedom. Net als een stem op de PVV, daar wil ook niemand meer mee regeren. Stem dus niet met je hart met met je verstand.
quote:schijf 1 ¤ 0 t/m ¤ 18.945 33,10%
schijf 2 ¤ 18.946 t/m ¤ 33.863 41,95%
schijf 3 ¤ 33.864 t/m ¤ 56.491 42,00%
schijf 4 ¤ 56.492 of meer 52,00%
En vergeet ook niet de extra werkgeversheffingen van 16 en 75 (!!) % over hoge inkomens.quote:
Laten we eens met 1,2 miljard beginnen zodat de uitkeringstrekkers geen schulden opbouwen of wietplanten kweken op hun zolderkamer en de rest investeren in het onderwijs en het onderzoek zodat de werkeloosheid in de toekomst nog wat kan dalen.quote:Hoppa, 12 miljard lastenverzwaring om het naar de bijstand en de zorg over te maken. En dan 10 jaar later raar opkijken als je weer voor dezelfde opgave staat, omdat er gewoon niet hervormd kan worden in de zorg zolang het "is zielig" argument nog op handen gedragen wordt.
Voor een gewoon loon 150k (de 16%), ontslagvergoeding 531k.quote:Op zondag 1 juli 2012 19:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vertel eens even hoe hoog die "hoge inkomens" zijn? Vanaf hoever boven de ton wordt die heffing 75%?
Werkgevers gaan ondergetekende inhuren om eronderuit te komen. Daarnaast is het natuurlijk onredelijk in die zin dat er geen verrekening plaatsvindt maar er zelfs met HRA meer dan 100% belasting geheven wordt.quote:Op zondag 1 juli 2012 19:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind het zeker niet onredelijk om bij zo'n hoge inkomens en ontslagvergoedingen extra te belasten. Hoe ik hier moreel gezien tegenover sta kan jij wel raden. Belangrijker, wat gaat het effect hiervan zijn?
Gaan de werkgevers eerder onder de 150k blijven zodat er misschien wat extra mensen kunnen werken of er extra geïnvesteerd gaat worden of gaan ze toch maar daarover heen ondanks de belasting?
Nee dat is geen gelul, de vergrijzing slaat er hard in, steeds minder werkenden (netto betalers) moeten steeds meer niet werkenden (de netto ontvangers) gaan onderhouden. Daar kan je niet onbeperkt mee doorgaan, dat is niet te dragen op een gegeven moment.quote:
Nee. Maar wel als je erg goede inhuurt. En die kosten dermate veel dat voor het gros van de mensen het niet betaalbaar is en het systeem dus wel functioneert. Daarnaast moet de werkgever dan wel mee willen werken etc, dus het vereist wel een hoop gedoe. Voor de gewone tot bovengemiddelde "loonslaaf" is er geen eer te behalen.quote:Op zondag 1 juli 2012 19:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij zei toch dat de Nederlandse belastingswetgeving een hoog niveau heeft? Kom je er dan zo gemakkelijk onder uit door wat belastingsconsultaten in te huren?
Cadeautjes voor de absolute top. De rijken steeds rijker, de armen steeds armer!quote:Op zondag 1 juli 2012 19:38 schreef eriksd het volgende:
[..]
Nee. Maar wel als je erg goede inhuurt. En die kosten dermate veel dat voor het gros van de mensen het niet betaalbaar is en het systeem dus wel functioneert. Daarnaast moet de werkgever dan wel mee willen werken etc, dus het vereist wel een hoop gedoe. Voor de gewone tot bovengemiddelde "loonslaaf" is er geen eer te behalen.
Het moet eerlijker.quote:Op zondag 1 juli 2012 19:43 schreef eriksd het volgende:
Wat is de legitimiteit van erfbelasting eigenlijk?
Deels, de participatie moet ook verder omhoog.quote:Op zondag 1 juli 2012 19:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
9, wij hebben het hier al vaker over gehad. Dit probleem kan toch mede worden opgelost door 5-10 jaar later met pensioen te gaan? Het probleem is dat die ouderen veel te lang veel te gezond blijven? Prima, dan laten we hen evenredig langer werken en het probleem is opgelost.
Het is wel gewoon een concreet probleem en leuk dat verhogen van de erfbelasting maar een flink deel van het vermogen van de ouderen zit in hun woning, dat is niet direct contant geldquote:Verder komt er een hoop vermogen vrij zogauw die ouderen overlijden, ook dat vermogen zou kunnen worden gebruikt om de financiële gevolgen van de vergrijzing op te vangen. Dat kan direct (erfbelasting verhogen, ik heb het zelf trouwens ook eens moeten betalen) en indirect (bij tal van zaken meer kijken naar iemands vermogen).
Ik hou er niet van om in termen van prolbmen te denken, ik denk liever in termen van oplossingen. Maak van een probleem een oplossing en je komt al heel wat verder.
Ik vraag niet of het klote is, dat is elke belasting mijns inziens. Ik kan geen rechtvaardiging bedenken waarom het enkele feit dat iemand doodgaat een heffingsmoment creert. Schenking zit een handeling achter, arbeid zit een handeling achter, dat zijn weloverwogen keuzes/gedragingen waar je invloed op hebt en in de eerste plaats zelf van profiteert. Dood is dood. Wat is nou de rechtvaardiging? Het enkele feit dat de een meer heeft dan de ander blijft over. En dat is wel zo'n ontzettend armoedige ondergrond.quote:Op zondag 1 juli 2012 19:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je kan op die manier de legitimiteit van elke belasting in twijfel trekken. De meest logische rechtvaardiging van een wat hogere erfbelasting lijkt mij dat het om oud geld gaat, een extra cadeau wat geen verdienste is van de persoon die het krijgt. De een heeft toevallig arme (groot)ouders, de ander arme (groot)ouders. Die ongelijkheid en oneerlijkheid wordt wat bestreden met de erfbelasting.
Nogmaals, ik heb die zelf ook al eens moeten betalen dus je hoeft mij niet te overtuigen dat het klote is maar de relevante vraag is of dat het eerlijk is. Het lijkt mij van wel. Al hebben sommigen die een erfbelasting krijgen die erg hard nodig en dan is het weer oneerlijk maar dat moet worden opgelost met een goed sociaal vangnet.
Als de VVD zich eens wat meer zou richten op de kleine ondernemers ZZPers en MKBers en minder op de belangen van de grote multinationals, zou dat een slimme zet zijn. Ook moet de VVD de belangen van de middenklassen meer in het oog houden. Daar zijn meer stemmers te vinden dan onder bankdirecteuren en miljardairs.quote:Op zondag 1 juli 2012 18:45 schreef eriksd het volgende:
Visie
De VVD is de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. Wij maken ons sterk voor veiligheid, werk en ondernemende mensen.
- De VVD wil ondernemerschap van mensen en bedrijven stimuleren.
Welke partijen behartigen volgens jou dan de belangen van kleine ondernemers?quote:Op zondag 1 juli 2012 19:55 schreef paulgo het volgende:
[..]
Als de VVD zich eens wat meer zou richten op de kleine ondernemers ZZPers en MKBers en minder op de belangen van de grote multinationals, zou dat een slimme zet zijn. Ook moet de VVD de belangen van de middenklassen meer in het oog houden. Daar zijn meer stemmers te vinden dan onder bankdirecteuren en miljardairs.
Volgens mij zit het slimme zet-aspect juist in het gegeven dat er nog niet zo heel veel zijn die dat doen.quote:Op zondag 1 juli 2012 19:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Welke partijen behartigen volgens jou dan de belangen van kleine ondernemers?
Links, waarschijnlijk deze keer de PvdA.quote:Bram, jij stemt op de PvdA toch?
Dat bereik je niet door de uitkeringen steeds verder te verlagen. De meeste mensen willen graag werken of een opleiding volgen zodat ze in de toekomst betere banen kunnen krijgen. Mensen die niet bereid zijn om in zichzelf te investeren moeten worden aangepakt, zeker. Maar dat is een kleine groep mensen. Verlaag dan van die groep mensen de uitkering als ze niet meewerken.quote:Deels, de participatie moet ook verder omhoog.
Ik weet het, dat had ik in gedachten.quote:Het is wel gewoon een concreet probleem en leuk dat verhogen van de erfbelasting maar een flink deel van het vermogen van de ouderen zit in hun woning, dat is niet direct contant geld
PvdA stemt tegen gratis maken technische studies.quote:Op zondag 1 juli 2012 20:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Links, waarschijnlijk deze keer de PvdA.
GEEN EENquote:Op zondag 1 juli 2012 19:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Welke partijen behartigen volgens jou dan de belangen van kleine ondernemers?
Ik heb het al vaker gezegd, ik stem volgens principes, niet volgens mijn eigen belangen. Die belangen kunnen trouwens snel veranderen.quote:PvdA stemt tegen gratis maken technische studies.
Het is tegen jouw belangen.
Toch heeft de VVD zo ongeveer het monopolie op (enigszins) economisch-rechtse ZZP-ers en veel meer dan beloven dat de adminstratieve lasten en regeldruk voor zelfstandigen omlaag moet gaan hoeven ze niet. Met andere woorden; relatief eenvoudig mensen binnenharken op een imago. Chapeau.quote:Op zondag 1 juli 2012 20:04 schreef paulgo het volgende:
[..]
GEEN EEN
Allemaal idiote kleine kruimels van onzinnige aftrekposten, maar wel hoge belastingstarieven en enorm veel bureaucratie en woekertarieven van notarissen adviseurs enz.
Leningen zijn haast niet te krijgen voor startende ondernemers en als je het krijgt moet je je afvragen of je zo blij moet zijn met een lening met 9,5 % rente
Maar je kan toch makkelijk 10k verdienen met wat bijbaantjes? Dan is die 1700 eu toch peanuts?quote:Op zondag 1 juli 2012 20:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb het al vaker gezegd, ik stem volgens principes, niet volgens mijn eigen belangen. Die belangen kunnen trouwens snel veranderen.
Bovendien is dat slechts op de korte termijn nadelig voor mij, niet noodzakelijk op de lange termijn.
Al zou ik het erg fijn vinden als het collegegeld voor technische opleidingen 0 Euro zou worden. Dan heb ik in twee jaar tijd genoeg geld voor een rijbewijs, in 1 jaar tijd genoeg geld voor een luxere computer en een eenvoudig net pak of andersom. Mwah, dat zou ik best wel leuk vinden ja.
In alle eerlijkheid, ik zou het ook wel eerlijk vinden aangezien technische studenten minder tijd hebben voor bijbaantjes.
Je hebt sowieso een zomervakantie van (eind volgende week) tot begin september waar je echt wel meer kan cashen dan 10. Mik ergens op 15 - 18, excl. vakantiewerk e.d.quote:Op zondag 1 juli 2012 20:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik weet niet wat voor bijbaantjes jij allemaal kan krijgen maar ik ben toch al blij met een nettouurloon van 10 Euro. Dan moet je dus 7 maanden voltijds werken. Niet zo verdiend.
Twee of vier keer 1800 Euro (dichter bij de 1800 dan bij de 1700, zeker na de volgende verhoging) extra zou ik dan ook erg prettig vinden. Het is echter geen reden om op een partij te stemmen. Je moet toch maar afwachten welke concrete punten worden uitgevoerd, ik vind de rode draad dan ook veel interessanter.
Maar wel door het "Hoger onderwijs voor velen" gigantisch veel afgestudeerden in kulstudies afleveren. Hier zit het bedrijfsleven niet op te wachten. Het bedrijfsleven heeft meer baat bij vakmensen en ook goede verkopers en jongeren, die hun vreemde talen fatsoenlijk kunnen spreken.quote:Op zondag 1 juli 2012 20:03 schreef GSbrder het volgende:
PvdA stemt tegen gratis maken technische studies.
Het is tegen jouw belangen.
Arme lieden hebben al het voordeel dat ze niet met de schulden van hun ouders worden opgezadeld. Gratis en voor niets.quote:Op zondag 1 juli 2012 19:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De rechtvaardiging is dat iemand zonder er iets voor te hebben gedaan ineens een flinke som geld krijgt terwijl een ander zonder dat hij er enige schuld aan heeft niets krijgt of de erfenis zelfs moet weigeren om geen schulden te krijgen.
Een beetje inkomensherverdeling lijkt mij dan niet oneerlijk.
Weg met ons, ons onderwijs is dramatisch!quote:Op zondag 1 juli 2012 20:19 schreef paulgo het volgende:
[..]
Maar wel door het "Hoger onderwijs voor velen" gigantisch veel afgestudeerden in kulstudies afleveren. Hier zit het bedrijfsleven niet op te wachten. Het bedrijfsleven heeft meer baat bij vakmensen en ook goede verkopers en jongeren, die hun vreemde talen fatsoenlijk kunnen spreken.
Met de zesjescultuur van tegenwoordig is de talenkennis een ramp
Mensen die geld hebben moeten (nog zwaarder) gestraft worden? Vermogen wordt al belast en als je (een klein) vermogen hebt kom je al niet meer in aanmerking voor vele regelingen. Als je toch mensen wilt belasten, belast dan juist mensen die zich in de schulden steken in plaats van die mensen juist steeds te belonen.quote:Op zondag 1 juli 2012 19:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Verder komt er een hoop vermogen vrij zogauw die ouderen overlijden, ook dat vermogen zou kunnen worden gebruikt om de financiële gevolgen van de vergrijzing op te vangen. Dat kan direct (erfbelasting verhogen, ik heb het zelf trouwens ook eens moeten betalen) en indirect (bij tal van zaken meer kijken naar iemands vermogen).
Hoe genereus.quote:Arme lieden hebben al het voordeel dat ze niet met de schulden van hun ouders worden opgezadeld. Gratis en voor niets.
Het heeft weinig zin om dit als straffen te bestempelen, het gaat om de vraag hoe wij de samenleving draaiende kunnen houden. In het algemeen kan je problemen oplossen met aspecten van de problemen zelf. Daar zit m.i. een cruciaal verschil tussen conservatieve en progressieve politici: klagen over problemen of proberen juist aspecten die problemen te gebruiken om de problemen op te lossen.quote:Mensen die geld hebben moeten (nog zwaarder) gestraft worden?
Ik wil ook niet discussieren over waar die grens van armoede in Nederland precies ligt hoor (want ik weet het domweg niet), maar je vindt zelf toch ook dat die vraag wel erg relevant is neem ik aan? Iemand kan immers gerust betogen dat je met de huidige hoogte van uitkeringen helemaal niet in armoede leeft.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Natuurlijk moet werken lonen, moet je met werken meer geld krijgen dan met een uitkering maar een uitkering moet voldoende hoog zijn dat de uitkeringsgerechtigde niet arm is of wordt. We kunnen nog discussiëren over wat armoede is maar dat ga ik in ieder geval niet hier doen.
1. Chantage gebaseerd op angst.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nog eventjes een wijze les: sociaaleconomisch rechtse politici en hun aanhangers zijn nogal geneigd om zich blind te staren op wat zij moeten afstaan voor anderen, ze zien hierbij over het hoofd dat het in iedereen zijn belang is, ook dat van hen, dat er zo weinig mogelijk armoede is.
1. Minder armoede zorgt voor minder criminaliteit, meer ontwikkelingskansen van iedereen, een leefbaardere maatschappij enz.
2. Iedereen kan plotseling afhankelijk worden van de maatschappij.
Natuurlijk moet werken lonen, moet je met werken meer geld krijgen dan met een uitkering maar een uitkering moet voldoende hoog zijn dat de uitkeringsgerechtigde niet arm is of wordt. We kunnen nog discussiëren over wat armoede is maar dat ga ik in ieder geval niet hier doen.
Waarom zou dit zo moeten zijn? Aangezien armoede uiteindelijk altijd relatief is, geeft het een prikkel om iets te veranderen aan de situatie. Als de bijstandssituatie eigenlijk wel prima is, waarom zouden mensen dan nog aan de slag gaan?quote:Op maandag 2 juli 2012 11:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Omdat je met werk normaal gesproken altijd meer verdient? Omdat werk je naast financieel voordeel ook zingeving geeft en goed is voor het zelfvertrouwen en je status? Omdat werk je de mogelijkheid biedt om je te ontwikkelen?quote:Op maandag 2 juli 2012 12:49 schreef Reya het volgende:
[..]
Waarom zou dit zo moeten zijn? Aangezien armoede uiteindelijk altijd relatief is, geeft het een prikkel om iets te veranderen aan de situatie. Als de bijstandssituatie eigenlijk wel prima is, waarom zouden mensen dan nog aan de slag gaan?
Die mensen zijn er zeker.quote:Op maandag 2 juli 2012 14:59 schreef Worteltjestaart het volgende:
Er zijn anders zát voorbeelden van mensen die het wel prima vinden met een bijstandsuitkering, of een WAO'tje terwijl ze best kunnen werken.
Vergis je niet in de bedroevende mentaliteit van bepaalde bevolkingsgroepen om eens niet zielig te doen.
Natuurlijk vind ik die vraag relevant.quote:Ik wil ook niet discussieren over waar die grens van armoede in Nederland precies ligt hoor (want ik weet het domweg niet), maar je vindt zelf toch ook dat die vraag wel erg relevant is neem ik aan? Iemand kan immers gerust betogen dat je met de huidige hoogte van uitkeringen helemaal niet in armoede leeft.
Ik denk dat de bijstand op dit moment zeker laag genoeg is dat mensen gemotiveerd zijn om te werken. Een inkomensval zal er al lang niet meer zijn, mocht de samenleving vinden dat het gat nog te klein is dan kan eventueel ofwel het minimumloon verhoogd worden (in veel bedrijven kan dat worden opgevangen door andere salarissen wat te verlagen, dat gaat natuurlijk niet in alle bedrijven (kassen)) ofwel met subsidies het gat wat groter worden gemaakt.quote:Ik ben net zo goed van mening dat iedereen in Nederland het goed moet hebben, maar dat betekent tegelijkertijd dat het dan ook aantrekkelijker wordt om lekker in de bijstand te gaan zitten i.p.v. te gaan werken terwijl je daar best toe in staat bent (en dat wil je als overheid uiteraard voorkomen).
1. Bekijk het zoals je het wil bekijken, het gaat om oorzaken en gevolgen. Het is zo dat een samenleving minder criminaliteit heeft en leefbaarder is wanneer er minder armoede is. Het is zo dat het ook voor de samenleving bevordelijk is wanneer zoveel mogelijk mensen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen.quote:1. Chantage gebaseerd op angst.
2. Daar zijn verzekeringen voor.
De bijstand is al lang niet meer prima, momenteel is het net genoeg om te overleven, en dit enkel als je kortstondig in de bijstand zit aangezien je met heel veel geluk een paar tientjes overhoudt in een maand. Misschien is het nog jarenlang te redden (als alleenstaande!) dankzij het vakantiegeld en een extra uitkering (bijzondere bijstand heet dat geloof ik) maar gemakkelijk zal het zeker niet zijn.quote:Als de bijstandssituatie eigenlijk wel prima is, waarom zouden mensen dan nog aan de slag gaan?
Zo denk ik er ook al jarenlang over.quote:Over de percentages kunnen we discussiëren natuurlijk, maar waar de gemiddelde VVD-er hier erg pessimistisch in is, en van een negatief mensbeeld uitgaat (ook met hun belasting-argumenten overigens, zoals de voorstelling van zaken dat mensen gestraft worden als ze ietsje meer moeten / mogen bijdragen of meer werken zou worden ontmoedigd), gaat links over het algemeen wat vaker uit van een positief mensbeeld, zonder daarbij naief te zijn overigens.
Ik denk dat dat niet eens nodig hoeft te zijn. Je kunt in principe de 2 laagste belastingschijven verlagen, waardoor het brutoloon gelijk kan blijven, maar er netto toch meer overblijft. Zo wordt werken aantrekkelijker, verhoog je het netto minimumloon, en stimuleert dat direct de economie aangezien het grootste deel van minimuminkomens weer uitgegeven wordt.quote:Op maandag 2 juli 2012 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk vind ik die vraag relevant.
[..]
Ik denk dat de bijstand op dit moment zeker laag genoeg is dat mensen gemotiveerd zijn om te werken. Een inkomensval zal er al lang niet meer zijn, mocht de samenleving vinden dat het gat nog te klein is dan kan eventueel ofwel het minimumloon verhoogd worden (in veel bedrijven kan dat worden opgevangen door andere salarissen wat te verlagen, dat gaat natuurlijk niet in alle bedrijven (kassen)) ofwel met subsidies het gat wat groter worden gemaakt.
VVD + Cda .Houden wij ze arm en jullie domquote:Op dinsdag 3 juli 2012 06:16 schreef Dr.Nikita het volgende:
SP en PvdA gezegde: Eerlijk zullen we alles stelen.
Je hebt gelijk, Nederland dom? Ja, Arm? Betwijfel ik als je 2 of meerdere keren per jaar naar het buitenland met vakantie kan gaan.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 07:09 schreef Pugg het volgende:
[..]
VVD + Cda .Houden wij ze arm en jullie dom
Ik hoop dat jij voor jezelf spreekt.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 07:21 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, Nederland dom? Ja, Arm? Betwijfel ik als je 2 of meerdere keren per jaar naar het buitenland met vakantie kan gaan.
Ongelooflijke jankerds zijn het in NL
Bijstand hebben we in Nederland dan ook niet enkel om te voorkomen dat je sterftquote:Op dinsdag 3 juli 2012 08:08 schreef Worteltjestaart het volgende:
Échte armoede is in Nederland denk ik zeer moeilijk te vinden.
Het ligt wel een beetje aan de definitie. Vergeleken met een normale Nederlandse levensstandaard is er relatief ook wel armoede.
Maar échte armoede, als in, geen huis, geen eten, geen zorg? Nee, dát heb je in Nederland toch niet.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het makkelijk is om rond te komen van sec een bijstandsuitkering, maar bij mijn weten is dat nog altijd voldoende om, zij het heel zuinig, in je absolute primaire levensbehoeften te voldoen.
Prachtigquote:Op dinsdag 3 juli 2012 06:16 schreef Dr.Nikita het volgende:
SP en PvdA gezegde: Eerlijk zullen we alles stelen.
Met het minimumloon kunnen veel mensen uberhaupt maar nauwelijks 1 keer per jaar op vakantie, laat staan met een bijstandsuitkering.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 07:21 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, Nederland dom? Ja, Arm? Betwijfel ik als je 2 of meerdere keren per jaar naar het buitenland met vakantie kan gaan.
Ongelooflijke jankerds zijn het in NL
Nee dat zeg ik niet. Maar Dr.Nikita veronderstelt dat iedere Nederlander 2 keer per jaar of meer op vakantie kan en dat het daarom wel los loopt met evt armoede in Nederland, en dat is absoluut niet waar.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 11:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
Is vakantie een primaire levensbehoefte dan?
Fijn gevoel is dat jij beter schijnt te weten dan ikzelf wat ik veronderstel. Nooit weg dergelijke zieners en meedenkers. Dáár heeft NL pas wat aan. Toppie hoor. Zet je alvast ook de flappendrukkerij aan?quote:Op dinsdag 3 juli 2012 11:38 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee dat zeg ik niet. Maar Dr.Nikita veronderstelt dat iedere Nederlander 2 keer per jaar of meer op vakantie kan en dat het daarom wel los loopt met evt armoede in Nederland, en dat is absoluut niet waar.
Goed gezien. In NL is armoede maar zéér relatief met de nadruk op zéér. Zelfs een illegaal heeft meer rechten én inkomsten in NL dan in de meeste EU landen de eigen bewoners.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 11:40 schreef Worteltjestaart het volgende:
Volgens mij verwijst DrNikita in die context niet naar uitkeringsgerechtigden maar naar NL'ers in het algemeen.
En het is maar net wat je vakantie vindt.
Een weekendje kamperen in Zeeland met Hemelvaart is óók vakantie.
Dan heb ik het verkeerd geinterpreteerd. No big deal.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 14:11 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Fijn gevoel is dat jij beter schijnt te weten dan ikzelf wat ik veronderstel. Nooit weg dergelijke zieners en meedenkers. Dáár heeft NL pas wat aan. Toppie hoor. Zet je alvast ook de flappendrukkerij aan?
Het hangt ervan af naar welke peiling je kijkt, in die van de Hond loopt de SP al uit op de VVD. Welke van de twee peilingen voorspelde de laatste keren preciezer de uitslag?quote:De SP loopt steeds verder in op de VVD
Ik hecht er nog niet zoveel waarde aan, op 10 weken voor de verkiezingen.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 15:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@Kandijfijn
[..]
Het hangt ervan af naar welke peiling je kijkt, in die van de Hond loopt de SP al uit op de VVD. Welke van de twee peilingen voorspelde de laatste keren preciezer de uitslag?
De sterke schouders krijgen het zwaar te verduren met alles wat er op gelegd wordt. Zelfs een sterke schouder verzwakt dan.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 18:00 schreef eriksd het volgende:
Uiteraard wil de burger links beleid. De rekening komt nu, dan moet die opeens door de andere, sterkere schouders betaald worden
Dat is toch altijd en niet per se links? De rekening afschuiven is voor de korte termijn een prettige optie.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 18:00 schreef eriksd het volgende:
Uiteraard wil de burger links beleid. De rekening komt nu, dan moet die opeens door de andere, sterkere schouders betaald worden
En als er dan nog meer bedrijven en banen weggaan in ons land worden wij allemaal lekker veel armer.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 17:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
het is wel een signaal dat de burgers een linkser beleid willen. Dat is hoopgevend. Of dat dan straks de SP zo groot wordt of dat de PvdA wat groter wordt en de SP kleiner maakt mij niet zoveel uit als ik eerlijk ben. Zolang er dadelijk maar een regering komt die gedomineerd wordt door linkse politici.
Dat is allemaal zo'n onzin. Alsof de PvdA en de SP zoveel plannen voorstaan waar de (grote) ondernemingen veel last van ondervinden.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 19:07 schreef paulgo het volgende:
[..]
En als er dan nog meer bedrijven en banen weggaan in ons land worden wij allemaal lekker veel armer.
Dus volgens SP en PVDA zijn de Chinese arbeidsomstandigheden geen probleem?quote:Op dinsdag 3 juli 2012 19:12 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat is allemaal zo'n onzin. Alsof de PvdA en de SP zoveel plannen voorstaan waar de (grote) ondernemingen veel last van ondervinden.
Overigens verdwijnen die banen toch wel als het ergens anders een dubbeltje goedkoper kan,
Wat een vreemde conclusie trek je daaruit.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 19:19 schreef paulgo het volgende:
[..]
Dus volgens SP en PVDA zijn de Chinese arbeidsomstandigheden geen probleem?
Lees nog eens.quote:Op woensdag 4 juli 2012 11:01 schreef bloodymary1 het volgende:
Dus in alle vergelijkbare landen hoger. Kan hier ook best 3 % omhoog.
Nederland is nu vergelijkbaar, terwijl het in 1995 nog concurrerend was.quote:
quote:Nederland is niet erg afhankelijk van de VPB-opbrengst dus een daling (i.c.m. verdragennet, opleidingen en infrastructuur) zal een aanzuigende werking hebben op bedrijven.
Voor wie precies wil je die dan omhoog gooien? Niet voor de buitenlandse multinational, maar de huis- tuin en keukenbv die een ICT-bedrijfje ergens in de provincie runt of een ander dienstverlenend bedrijf van een Nederlandse ondernemersgroep?quote:Op woensdag 4 juli 2012 18:21 schreef bloodymary1 het volgende:
Maar waarom is Nederland niet erg afhankelijk? Omdat de opbrengst erg laag is en omdat de meeste bedrijven helemaal geen vpb hier betalen (buitenlandse bedrijven niet vanwege verdragen en de deelnemingsvrijstelling). Dus die kan best een paar procent omhoog toch? Dat moet al een hoop schelen, dan kunnen ze misschien de woon-werkmaatregelen schrappen.
Het klinkt vrij gaar, maar op de shortlists van CEO's is het eerste waar ze naar kijken het basistarief. Werkt echt zoquote:Op woensdag 4 juli 2012 18:21 schreef bloodymary1 het volgende:
Maar waarom is Nederland niet erg afhankelijk? Omdat de opbrengst erg laag is en omdat de meeste bedrijven helemaal geen vpb hier betalen (buitenlandse bedrijven niet vanwege verdragen en de deelnemingsvrijstelling). Dus die kan best een paar procent omhoog toch? Dat moet al een hoop schelen, dan kunnen ze misschien de woon-werkmaatregelen schrappen.
Haten = verlaten.quote:Op woensdag 4 juli 2012 21:04 schreef Pleun2011 het volgende:
Mag je hier ook posten als je de VVD haat? Of is daar een ander topic voor?
Heeft zo'n 'oude Rutte' überhaupt nog iets te zoeken bij de huidige VVD?quote:Op donderdag 5 juli 2012 03:47 schreef Kandijfijn het volgende:
Maar hij lijkt nu te zijn veranderd in een soort Rita Verdonk,.. Ik wil mijn oude Rutte terug
![]()
Na het lijsttrekkersdebacle in 2006 heeft Rutte eieren voor z'n geld gekozen. De man stond ooit te boek als sociaal-liberaal en was staatssecretaris in Paars II. Maar toen kwam de machtsstrijd met Verdonk, die duidelijk rechtser was.quote:Op donderdag 5 juli 2012 03:47 schreef Kandijfijn het volgende:
Mocht de VVD de verkiezingen verliezen hopen dat ze de bezem er eens goed hard door heen halen. Jaren terug heb ik heel specifiek gekozen VOOR Rutte en voor de visie die Rutte toen had. Omdat ik te populistisch vond en teveel van repressie. Rutte leek mij een redelijke man die redelijk progressief is.
Maar hij lijkt nu te zijn veranderd in een soort Rita Verdonk,.. Ik wil mijn oude Rutte terug
![]()
Waar plaats jij de eurocrisis? Minor detail?quote:Op donderdag 5 juli 2012 15:09 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Uiteindelijk kreeg de VVD zijn rechtse rampenkabinet, dat het begrotingstekort NIET wegwerkte, de werkloosheid deed stijgen, consumentenvertrouwen deed dalen en Nederland naar een recessie leidde. En Rutte? Die ging gezellig flirten met de SGP: alles voor de macht.
Rutte trad aan in een periode waarin de onzekerheden al groot waren. Dan had meer en vooral structurelere hervormingen beter gepast. In plaats daarvan kwam er een kwaliteitsarme club zonder enige ambitie als regering.quote:Op donderdag 5 juli 2012 15:48 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waar plaats jij de eurocrisis? Minor detail?
Omdat meer overheid niet de oplossing is als de overheid het fout doet?quote:Op donderdag 5 juli 2012 15:43 schreef bloodymary1 het volgende:
Heel goed verwoord!
Maar waarom trapt iedereen daar dan weer gewoon in nu? Dat snap ik niet?
Wel als te weinig overheid in sommige gevallen juist de fout is.quote:Op donderdag 5 juli 2012 15:52 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Omdat meer overheid niet de oplossing is als de overheid het fout doet?
Wat niet wil zeggen dat het geen oplossing kan zijn. Er zitten voor en nadelen aan.quote:Op donderdag 5 juli 2012 15:52 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Omdat meer overheid niet de oplossing is als de overheid het fout doet?
Welke dingen zijn in de soep gelopen door te weinig overheid?quote:Op donderdag 5 juli 2012 15:58 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wel als te weinig overheid in sommige gevallen juist de fout is.
De kredietcrisis is ontstaan doordat banken ongebreideld en vrij konden handelen en producten konden samenstellen met grote risico's, en de handel hierin heeft uiteindelijk ook dramatisch uitgepakt, voor investeerders, bedrijven, mensen met een hypotheek, pensioenfondsen, overheden etc.quote:Op donderdag 5 juli 2012 15:59 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Welke dingen zijn in de soep gelopen door te weinig overheid?
Want dan hadden die overheidscontroleurs weten te voorkomen dat banken zouden omvallen?quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:05 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De kredietcrisis is ontstaan doordat banken ongebreideld en vrij konden handelen en producten konden samenstellen met grote risico's, en de handel hierin heeft uiteindelijk ook dramatisch uitgepakt, voor investeerders, bedrijven, mensen met een hypotheek, pensioenfondsen, overheden etc.
Meer controle, sturing en regelgeving vanuit een centraal orgaan, zoals de overheid, was hier bijvoorbeeld wenselijk geweest.
Nee dan hadden die "overheidscontroleurs" kunnen voorkomen dat er uberhaupt handel was ontstaan in dergelijke dubieuze constructies met alle gevolgen van dien, en hadden de banken niet eens gered hoeven worden omdat het dan niet zover was gekomen wellicht.quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:07 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Want dan hadden die overheidscontroleurs weten te voorkomen dat banken zouden omvallen?
Als ze dat dan alsnog zouden doen, zou de overheid ze dan redden? Zou dit dan, in Nederland en in andere landen, niet leiden tot een heleboel overheden die een heleboel schulden zouden maken? Waardoor we weer een eurocrisis krijgen van landen die door falende overheden omvallen?
Omdat het dan wellicht niet zo ver gekomen was, hadden banken niet gered hoeven te worden.quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:09 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee dan hadden die "overheidscontroleurs" kunnen voorkomen dat er uberhaupt handel was ontstaan in dergelijke dubieuze constructies met alle gevolgen van dien, en hadden de banken niet eens gered hoeven worden omdat het dan niet zover was gekomen wellicht.
Controle of regelgeving hoeft niet per definitie iets verwerpelijks te zijn hoor.
De redding van de banken was niet bepaald "vrije markterig" inderdaad. Maar zo gaat dat schijnbaar in de financiële sector, zij de winsten, de maatschappij de kosten.quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:13 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Omdat het dan wellicht niet zo ver gekomen was, hadden banken niet gered hoeven te worden.
Maar goed, dat ze gered moeten worden als het slecht gaat daar ben je het wel mee eens. Dat is toch gewoon ordinaire overheidsinterventie en dus helemaal niets vrijemarkterigs?
Laat jij dat de financiele sector bepalen?quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De redding van de banken was niet bepaald "vrije markterig" inderdaad. Maar zo gaat dat schijnbaar in de financiële sector, zij de winsten, de maatschappij de kosten.
Misschien was het wel beter geweest om banken gewoon te laten omvallen inderdaad, maar aan de andere kant zijn weer zoveel mensen, bedrijven, pensioenfondsen en overheden afhankelijk van diezelfde banken (die weer verbonden zijn met andere banken) dat de gevolgen dan ook weer niet zijn te overzien.quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Laat jij dat de financiele sector bepalen?
Ik zou het ook heerlijk vinden als ik de winsten van mijn succes kreeg, maar de overheid voor de schulden kon laten opdraaien. Zo werkt de vrije markt echter niet. Dat de Nederlandse sociaal-democratische partijen gebaat zijn bij hulp aan banken omdat een hoop kiezers zich onzeker voelen over hun spaarcentjes, maakt het nog niet vrije markterig.
Laat ze dan de keuze: garandeer enkel het spaargeld (depositogarantiestelsel) en elke bank die andere activiteiten wil ondernemen wordt niet gered voor het deel aan derivatenhandel, complex-financiele producten en andere fratsen.quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Misschien was het wel beter geweest om banken gewoon te laten omvallen inderdaad, maar aan de andere kant zijn weer zoveel mensen, bedrijven, pensioenfondsen en overheden afhankelijk van diezelfde banken (die weer verbonden zijn met andere banken) dat de gevolgen dan ook weer niet zijn te overzien.
Je zou kunnen zeggen dat het toezicht op de financiele wereld onvoldoende was. Met een beter toezicht hadden de problemen deels voorkomen kunnen worden. Of beter dan meer moet zijn is een tweede, ik kan dat niet op voorhand uitsluiten.quote:Op donderdag 5 juli 2012 15:59 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Welke dingen zijn in de soep gelopen door te weinig overheid?
Maar dan pleit je in feite toch ook voor meer regelgeving?quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:26 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Laat ze dan de keuze: garandeer enkel het spaargeld (depositogarantiestelsel) en elke bank die andere activiteiten wil ondernemen wordt niet gered voor het deel aan derivatenhandel, complex-financiele producten en andere fratsen.
Ook mij (sociaaldemocraat/socialist) beviel die 'oude Rutte'. Je moet die jongen echter afrekenen op zijn daden van de laatste jaren, niet op de beloftes die hij deed toen hij nog niets te zeggen had.quote:Heeft zo'n 'oude Rutte' überhaupt nog iets te zoeken bij de huidige VVD?
Dat is koffiedik kijken, vind je ook niet?quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je zou kunnen zeggen dat het toezicht op de financiele wereld onvoldoende was. Met een beter toezicht hadden de problemen deels voorkomen kunnen worden. Of beter dan meer moet zijn is een tweede, ik kan dat niet op voorhand uitsluiten.
Mwah, voor mij is de vrije markt net zo fundamenteel als wat de EU voor sommige eurofanboys is.quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:42 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar dan pleit je in feite toch ook voor meer regelgeving?
Want reken maar dat dit ook met de nodige afspraken gepaard zal moeten gaan.
Maar een dergelijk plan doet niets aan de - in mijn ogen - verwerpelijke handel in dubieus samengestelde transacties, wat toch de oorzaak is van het probleem, en wat mij betreft kun je een probleem beter bij de oorzaak aanpakken dan doen aan symptoombestrijding.
Mogelijk, maar niet meer dan je claim dat 'meer overheid' geen oplossing kan zijn.quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat is koffiedik kijken, vind je ook niet?
Dus er zijn vier scenario's:quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Mogelijk, maar niet meer dan je claim dat 'meer overheid' geen oplossing kan zijn.
Ah, een dogma dus.quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:45 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Mwah, voor mij is de vrije markt net zo fundamenteel als wat de EU voor sommige eurofanboys is.
Jij claimt daadwerkelijk wat en sluit daarmee de andere opties uit. Ik laat het veel meer in het midden. Het kan ook best met evenveel of minder maar wel betere overheid zijn bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 5 juli 2012 16:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus er zijn vier scenario's:
- het lag aan teveel markt, daarom moet er meer overheid zijn.
- het lag aan teveel markt, daarom moet er meer markt zijn.
- het lag aan teveel overheid, daarom moet er meer overheid zijn.
- het lag aan teveel overheid, daarom moet er meer markt zijn.
Ik claim het laatste, jij claimt het eerste.
Allebei onze stellingen zijn net zo waar of net zo onwaar.
Ik ben extreem dogmatischquote:Op donderdag 5 juli 2012 16:54 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ah, een dogma dus.
Ik vind dat marktwerking een middel kan zijn om een bepaald doel te bereiken, maar geen doel op zich moet zijn. Het gaat uiteindelijk om het resultaat, en of je dat via overheidsingrijpen bereikt of via vrije marktwerking bereikt, dat zal mij worst zijn.
Maar zowel de overheid als vrije marktwerking is niet overal en altijd het juiste antwoord.
Maar in dit geval lijkt mij overheidsingrijpen dus de beste aanpak bij de bron. Dat hoeft volgens mij ook niet perse met complexe en immense bureaucratie gepaard te gaan.
Nou, fijn dat je het zelf ook inziet.quote:
Volgens mij heb ik de POL-verkiezing gewonnen van meest dogmatisch rechtse user.quote:Op donderdag 5 juli 2012 18:26 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nou, fijn dat je het zelf ook inziet.
quote:Op vrijdag 6 juli 2012 06:56 schreef Dr.Nikita het volgende:
Als ik zou stemmen zou ik weer VVD stemmen en zeker niet op een linkse partij. Niemand heeft behoefte aan Griekenland V2.0 aan de Noordzee denk ik dan.
Dan heb je echt een enorme plaat voor je kop, want juist de VVD heeft ons daar de laatste jaren naar toegeleid. Maar houd je maar lekker vast aan je domme principes.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 06:56 schreef Dr.Nikita het volgende:
Als ik zou stemmen zou ik weer VVD stemmen en zeker niet op een linkse partij. Niemand heeft behoefte aan Griekenland V2.0 aan de Noordzee denk ik dan.
Hoe dan?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:49 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dan heb je echt een enorme plaat voor je kop, want juist de VVD heeft ons daar de laatste jaren naar toegeleid. Maar houd je maar lekker vast aan je domme principes.
quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:49 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dan heb je echt een enorme plaat voor je kop, want juist de VVD heeft ons daar de laatste jaren naar toegeleid. Maar houd je maar lekker vast aan je domme principes.
VVD-er hierquote:Op vrijdag 6 juli 2012 01:34 schreef mark211175 het volgende:
Ik vraag me af; wie vandaag de dag nog durft te zeggen dat hij op de VVD, CDA of PVV heeft gestemd. Wat een triest zooitje bijelkaar.
http://www.volkskrant.nl/(...)-van-Nederland.dhtmlquote:VVD: 24 miljard bezuinigen voor 'wederopbouw' van Nederland
De VVD wil in de komende kabinetsperiode 24 miljard euro bezuinigen om het overheidstekort volledig weg te werken. Dat staat in het vandaag gepresenteerde verkiezingsprogramma 'Niet doorschuiven maar aanpakken'.
Op termijn wil de partij zelfs 29 miljard bezuinigen om na 2017 een begrotingsoverschot te bereiken. Tegelijkertijd heeft de VVD een lastenverlichting van 5 miljard voor de burger en 3 miljard extra aan investeringen in onderwijs, veiligheid en infrastructuur. De partij trekt bijvoorbeeld 250 miljoen uit voor extra blauw op straat.
Die miljarden haalt de VVD weg bij de sociale zekerheid (9 miljard) en de zorg (7 miljard), en nog eens 8 miljard op de overige rijksuitgaven. Op ontwikkelingshulp wil de partij 3 miljard bezuinigen. De partij snijdt in de overheid: minder ambtenaren, vereenvoudiging van wetten en regels, de publieke omroep terug naar twee netten, stoppen met 'rondpompen van geld via talloze kleine subsidiepotjes'.
De VVD wil kritisch kijken naar de samenstelling van basispakket in de zorg. Individuele risico's moet de burger zelf gaan bekostigen, zoals huishoudelijke hulp. Ook een bezoek aan de huisarts komt onder het eigen risico te vallen. Wat betreft de sociale zekerheid wil de VVD de WSW hervormen, de Wajong beperken tot volledig arbeidsongeschikten en de WW-duur verkorten.
Doorgaan
De VVD begint het programma met een bekentenis: 'Ons land gaat eerder naar de stembus dan de VVD had gehoopt.' Het werk waaraan het eerste kabinet-Rutte was begonnen, moet doorgaan. De partij wil 'verder gaan waar we mee bezig waren'. Als vanouds pleit de partij voor een overheid die 'alleen de taken uitvoert die echt nodig zijn en een vangnet biedt voor mensen die echt niet kunnen'.
Het gaat allemaal om de 'wederopbouw' (een woord dat in het programma ook tussen aanhalingstekens staat) van Nederland.
Lenteakkoord
De VVD wijkt af van het Lenteakkoord dat de partij sloot met CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie. De forensentaks komt niet terug in het programma. Op andere punten wil de partij meer doorpakken. De geplande verhoging van de AOW-leeftijd gaat de partij nog niet snel genoeg. De pensioengerechtigde leeftijd moet in 2018 al naar 67 en wordt daarna aan de levensverwachting gekoppeld. In het Lenteakkoord gaat de pensioenleeftijd in stappen omhoog naar 67 in 2023.
Europa
Sinds de val van het kabinet wordt premier Mark Rutte aangevallen op zijn Europabeleid. De VVD-premier zou, volgens coalitiepartner CDA, te onduidelijk zijn over het Nederlandse Europabeleid. In het programma herhaalt de VVD het mantra: 'Niet meer Europa maar een beter Europa'. Prioriteit is het versterken van de interne markt in Europa. 'De VVD heeft geen behoefte aan vage vergezichten. Niet praten, maar doen.'
Er kan veel geld worden bespaard als Europa efficiënter wordt ingericht: 'Waarom draagt Nederland bij aan de armoede in Zuid-Italië als Noord-Italië tot de rijkste regio's van Europa hoort?' De Europese Unie mag dan ook niet groter worden. 'Het is nu tijd om de EU te consolideren.' Kandidaat-lidstaten moeten voor honderd procent voldoen aan de toetredingsvoorwaarden, willen ze een kans maken. Turkije doet dat niet zolang dat land Cyprus niet erkent.
Vreemdelingenbeleid
De VVD zet in op een strenger asielbeleid, 'eerlijk en restrictief'. Huwelijksmigratie moet aan banden, 'de leeftijds- en inkomenseis moeten omhoog.' Om dat te bereiken moet Nederland in Europa aandringen op strengere eisen. Als daar geen ruimte voor is, wil de VVD een 'opt-out' bepleiten zodat Nederland zijn eigen regels kan bepalen.
Om stapelen van procedures tegen te gaan, wordt het aantal asielaanvragen beperkt tot één per asielzoeker. Illegalen maken geen kans meer op een verblijfvergunning. De plannen zijn een voortzetting en aanscherping van het ingezette kabinetsbeleid. Minderjarige asielzoekers moeten worden teruggestuurd en opgevangen in het land van herkomst. 'Zo voorkomen we worteling in de Nederlandse samenleving.'
Ook is het overeind houden van falende banken natuurlijk de enige kerntaak van de overheid die niet aangetast mag worden.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:12 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)-van-Nederland.dhtml
Is er nog iemand die die nep liberalen gelooft als ze het hebben over minder overheid, ze roepen het elke keer, hebben keer op keer de kans gehad en we zien de overheid alleen maar groeien en de meest onzinnige taken naar zich toe trekken
maar zolang ik mag stemmen roepen ze al dat ze een kleinere overheid willen, ze hebben geregeld de kans gehad in die periode. En toch zie ik de overheid alleen maar groeien en zich bemoeien met de meest onzinnige dingenquote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:17 schreef 99.999 het volgende:
Ze geven in elk geval al openlijk aan dat ze een hekel hebben aan visie en langer dan vier jaar vooruit kijken.
Nee hoor.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Inhoudelijk zit je toch op veel vlakken wel dichter bij de PVV toch?
Klopt, ook het vingerlikkabinet blonk weer uit in verse regels en verboden.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:18 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
maar zolang ik mag stemmen roepen ze al dat ze een kleinere overheid willen, ze hebben geregeld de kans gehad in die periode. En toch zie ik de overheid alleen maar groeien en zich bemoeien met de meest onzinnige dingen
Ik heb op de VVD gestemd. Hoewel ik het besluit om met de PVV in zee te gaan enorm heb betreurd en de VVD eigenlijk té vaak heb betrapt op rare sprongen tijdens Rutte I, ga ik nu weer op de VVD stemmen. Voor mij is er werkelijk geen ander alternatief. Heb na zitten denken over D66 maar ik kots onderhand van die Pechtold. Gaat hem dus ook niet worden.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 01:34 schreef mark211175 het volgende:
Ik vraag me af; wie vandaag de dag nog durft te zeggen dat hij op de VVD, CDA of PVV heeft gestemd. Wat een triest zooitje bijelkaar.
Ga je op Rutte stemmen of op een andere van de kieslijst?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:24 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik heb op de VVD gestemd. Hoewel ik het besluit om met de PVV in zee te gaan enorm heb betreurd en de VVD eigenlijk té vaak heb betrapt op rare sprongen tijdens Rutte I, ga ik nu weer op de VVD stemmen. Voor mij is er werkelijk geen ander alternatief. Heb na zitten denken over D66 maar ik kots onderhand van die Pechtold. Gaat hem dus ook niet worden.
Dat is zo jammer, dat je zegt er is geen ander alternatief. Omdat het voor jou waarschijnlijk uit den boze is om links te stemmen, maar waarom eigenlijk? Je stemt toch op de partij die op dat moment voor jou op de meeste punten jouw mening uitdraagt. Vul eens een stemwijzer in.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:24 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik heb op de VVD gestemd. Hoewel ik het besluit om met de PVV in zee te gaan enorm heb betreurd en de VVD eigenlijk té vaak heb betrapt op rare sprongen tijdens Rutte I, ga ik nu weer op de VVD stemmen. Voor mij is er werkelijk geen ander alternatief. Heb na zitten denken over D66 maar ik kots onderhand van die Pechtold. Gaat hem dus ook niet worden.
Subsidieregelingen werken in essentie altijd marktverstorend.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:30 schreef remlof het volgende:
Uit het VVD-programma:
Gas, olie en kolen raken op. Energie en benzine worden duurder. Die schaarste dwingt ons om zuiniger om te springen met de hoeveelheid energie die we gebruiken. En om nieuwe, schone vormen van energieop- wekking te ontwikkelen. Gelukkig maakt schaarste ook creatief. Steeds meer mensen plaatsen bijvoorbeeld zonnecellen op het dak van hun huis. Zij moeten de stroom die ze opwekken ook kunnen verkopen. De VVD schaft alle subsidieregelingen af en maakt het makkelijker om te investeren in de energienetwerken van de toekomst.
Dus ze willen het gebruik van duurzame energie aanmoedigen en daarom schaffen ze de subsidieregelingen ervoor af?
Dat vraag ik me af. Volgens mij is de subsidie al enorm beperkt en zijn we sindsdien nog veel verder bij Duitsland achterop geraakt qua gebruik van duurzame energie.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:34 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Subsidieregelingen werken in essentie altijd marktverstorend.
De wietpas is al geen succes, maar de clubpas zal zeker niet succesvoller zijn omdat de overlast zich dan nog steeds naar de straten zal verplaatsen. Verder vraag ik me af hoe je coffeeshops kunt verplichten om alleen per pin betalingen te accepteren.quote:Er komt een clubpas om de overlast van coffeeshops te beperken. In coffeeshops mag allen nog met pin worden betaald.
quote:Er is in Nederland dan ook geen plaats voor de weigerambtenaar
De VVD draagt op de meeste punten mijn mening uit. De VVD staat bij mij altijd bovenaan in stemwijzerlijstjes. Dat neemt nog niet weg dat ik altijd erg kritisch ben geweest op Rutte I.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:29 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is zo jammer, dat je zegt er is geen ander alternatief. Omdat het voor jou waarschijnlijk uit den boze is om links te stemmen, maar waarom eigenlijk? Je stemt toch op de partij die op dat moment voor jou op de meeste punten jouw mening uitdraagt. Vul eens een stemwijzer in.
Ik heb echt al alles gestemd, van VVD tot SP in de loop der jaren, meestal D66, maar die ben ik nu ook echt beu. Dit keer wordt het denk ik PvdA.
Nu wordt het openbaar vervoer echt hard aangepakt terwijl er wel nieuwe wegen komen. Ik vind dit geldverspilling van de eerste orde. Ik heb liever dat het openbaar vervoer wordt gestimuleerd en dat mensen ook mogelijkheden krijgen om bijvoorbeeld een dag per week thuis te werken.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:43 schreef remlof het volgende:
"Elk jaar 250 miljoen euro voor nieuwe wegen."
Alsof we nog nieuwe wegen nodig hebben
Stop het dan in openbaar vervoer.
Wil de VVD überhaubt nog alternatieven daarvoor serieus bekijken?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:45 schreef Nielsch het volgende:
Het enige wat ik eigenlijk hoop is dat de komende coalitie niet wordt gegijzeld door een extreem-rechtse partij die een perverse voedingsbodem voor discriminatie is, of door een partij die niet zou misstaan als poldertaliban der Nederlanden.
Laatst was op het nieuws dat het nota bene de zonnecelleveranciers zelf waren, die steen en been klaagden over de nadelige effecten van de nieuwe subsidieregeling. Het is dus niet uitgesloten dat de VVD hier daadwerkelijk een punt heeft.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:30 schreef remlof het volgende:
Uit het VVD-programma:
Gas, olie en kolen raken op. Energie en benzine worden duurder. Die schaarste dwingt ons om zuiniger om te springen met de hoeveelheid energie die we gebruiken. En om nieuwe, schone vormen van energieop- wekking te ontwikkelen. Gelukkig maakt schaarste ook creatief. Steeds meer mensen plaatsen bijvoorbeeld zonnecellen op het dak van hun huis. Zij moeten de stroom die ze opwekken ook kunnen verkopen. De VVD schaft alle subsidieregelingen af en maakt het makkelijker om te investeren in de energienetwerken van de toekomst.
Dus ze willen het gebruik van duurzame energie aanmoedigen en daarom schaffen ze de subsidieregelingen ervoor af?
En ik zie liever meer asfalt, zoveel mensen zoveel wensen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:45 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Nu wordt het openbaar vervoer echt hard aangepakt terwijl er wel nieuwe wegen komen. Ik vind dit geldverspilling van de eerste orde. Ik heb liever dat het openbaar vervoer wordt gestimuleerd en dat mensen ook mogelijkheden krijgen om bijvoorbeeld een dag per week thuis te werken.
Alsof openbaar vervoer de oplossing isquote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:43 schreef remlof het volgende:
Voor mij de perfecte, zeker nu er (dankzij Diederik Samsom) wifi is in de intercity's, kan ik bij calamiteiten het gewoon vanuit de trein oplossen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Alsof openbaar vervoer de oplossing is
Het gaat vooral om zekerheid over de regelingen. We hebben nu elke twee jaar een draai, dat is funest.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Laatst was op het nieuws dat het nota bene de zonnecelleveranciers zelf waren, die steen en been klaagden over de nadelige effecten van de nieuwe subsidieregeling. Het is dus niet uitgesloten dat de VVD hier daadwerkelijk een punt heeft.
Dat is waarschijnlijk omdat al die VVD-stemmers in een dikke auto rijden.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:43 schreef remlof het volgende:
Ikzelf heb echt niks te zoeken in het openbaar vervoer. Vanaf mijn woonplaats naar mijn werk is het nu 25 minuten, met het OV is dat 55 minuten. Sinds de A4 verbreed is is het prima te doen, nu alleen nog de A12 Den Haag zelf in aanpakken. Meer asfalt is in mijn situatie dus de oplossing gebleken.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:54 schreef remlof het volgende:
[..]
Voor mij de perfecte, zeker nu er (dankzij Diederik Samsom) wifi is in de intercity's, kan ik bij calamiteiten het gewoon vanuit de trein oplossen.
Grappig, voor mij (centrum Arnhem - centrum Nijmegen) is het precies andersom. Een uur per auto (A325) en een half uur per trein.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ikzelf heb echt niks te zoeken in het openbaar vervoer. Vanaf mijn woonplaats naar mijn werk is het nu 25 minuten, met het OV is dat 55 minuten. Sinds de A4 verbreed is is het prima te doen, nu alleen nog de A12 Den Haag zelf in aanpakken. Meer asfalt is in mijn situatie dus de oplossing gebleken.
Dat was volgens mij niet hun enige kritiek. Het is bijv. ook een gesloten-einde-regeling, dus juist als je hem van tijdelijk naar permanent zou promoveren dan kun je het effect krijgen dat mensen daardoor niet meer het hele jaar zonnepanelen bestellen maar dit uitstellen tot het moment dat het subsidiepotje weer gevuld is. Dan werkt het dus contraproductief.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het gaat vooral om zekerheid over de regelingen. We hebben nu elke twee jaar een draai, dat is funest.
Ook tegen doortrekking van de A4 om de A13 bv te ontlasten op het stuk Den Haag <> Rotterdam?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:02 schreef remlof het volgende:
Ik heb trouwens niets tegen bestaande knooppunten aanpakken, maar wel tegen nieuwe wegen.
Voor he tgeld wat in de A4 midden Delfland wordt gestoken kan je heel wat andere goede dingen doenquote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ook tegen doortrekking van de A4 om de A13 bv te ontlasten op het stuk Den Haag <> Rotterdam?
Hé, dit is ook op mij van toepassing.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 11:24 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Stem links net zoals in Spanje. Het geld kon niet op. Resultaat: 25% werklozen en ook aan het infuus.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:49 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is van toepassing op alle uitgaven. Dat doortrekken van de A4 loopt al aardig wat jaar en is noodzakelijk.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Voor he tgeld wat in de A4 midden Delfland wordt gestoken kan je heel wat andere goede dingen doen
Het is alleen niet bepaald verbeterd onder Rutte-Iquote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:18 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Stem links net zoals in Spanje. Het geld kon niet op. Resultaat: 25% werklozen en ook aan het infuus.
En dan het lef hebben om te roeptoeteren over plaat voor de kop en domme principes.
Ik weet niet waar die linkse rakkers over janken maar NL is nog steeds 1 van de beste landen ter wereld op alle vlakken om te wonen met een goed vestigingklimaat voor bedrijven ondanks wereldwijde recessie.
Zelfde hier. Het is in ieder geval allang niet meer van harte, een stem op de VVD.quote:
Dat is het zeker. Alleen is het horrorbeeld van een mislukt multicultureel drama, gevangenissen die rianter zijn dan bejaardentehuizen, een failliet onderwijs e.d. nou niet direct iets wat ik zou willen toeschrijven aan 'linkse rakkers'.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:18 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Stem links net zoals in Spanje. Het geld kon niet op. Resultaat: 25% werklozen en ook aan het infuus.
En dan het lef hebben om te roeptoeteren over plaat voor de kop en domme principes.
Ik weet niet waar die linkse rakkers over janken maar NL is nog steeds 1 van de beste landen ter wereld op alle vlakken om te wonen met een goed vestigingklimaat voor bedrijven ondanks wereldwijde recessie.
Dat vind ik een goede zaak inderdaad.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:24 schreef GSbrder het volgende:
VVD wil het heffingvrij vermogen voor alleenstaanden ophogen van ca. ¤ 20.000 naar ¤35.000
Dit is voor mij wel een goede reden om VVD te stemmen.
Überhaupt stemmen is geen feestje meer.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:24 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Zelfde hier. Het is in ieder geval allang niet meer van harte, een stem op de VVD.
Wees blij en dankbaar dat het niet slechter is geworden zoals in de meeste landen, Lijd je honger, kom je zorg tekort, zijn de uitkeringen te laag, kan je niet 3 keer per jaar met vakantie naar het buitenland of het nieuwste gadget kopen?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:20 schreef remlof het volgende:
[..]
Het is alleen niet bepaald verbeterd onder Rutte-I
Klopt maar of de huidige oplossing financieel verstandig is...quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:19 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat is van toepassing op alle uitgaven. Dat doortrekken van de A4 loopt al aardig wat jaar en is noodzakelijk.
Het rechtse vingerlikkabinet van Rutte heeft ook gezorgd voor een groot begrotingstekort, oplopende werkeloosheid etc etc.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:18 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Want met links beleid en een euro- en economische crisis hadden wij nu 0% werkloosheid en een begrotingsoverschot?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het rechtse vingerlikkabinet van Rutte heeft ook gezorgd voor een groot begrotingstekort, oplopende werkeloosheid etc etc.
Het feit dat de A4 er nog steeds niet ligt is omdat iedere 'belanghebbende' voor een poep en een scheet beroep aan kon tekenen. Het poldermodel is daarin veel te zwaar doorgeschoten. Het is toch godsgeklaagd dat elke dag 12 km file op de A13 niet wordt opgelost omdat de Huistakboomluis Filedepia zijn holletje maakte in een eikenboom vlak naast de snelweg die er zou moeten komen? Hoeveel kost dat het bedrijfsleven wel niet?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt maar of de huidige oplossing financieel verstandig is...
Bij gebrek aan beter idd. En uiteraard liever een grote VVD dan een grote SP.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:25 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Überhaupt stemmen is geen feestje meer.
Maar er is gewoon geen alternatief, ook D66 niet.
Stilstand is achteruitgang, en in veel landen gaat het intussen toch weer meer vooruit dan in Nederland.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:26 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Wees blij en dankbaar dat het niet slechter is geworden zoals in de meeste landen
We kunnen nu slechts 2 keer op vakantie ipv 3 keerquote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:26 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Wees blij en dankbaar dat het niet slechter is geworden zoals in de meeste landen, Lijd je honger, kom je zorg tekort, zijn de uitkeringen te laag, kan je niet 3 keer per jaar met vakantie naar het buitenland of het nieuwste gadget kopen?
Mijn god, wat een slapjanussen zijn er toch in NL.
Dat zal je mij niet horen beweren maar het 'argument' dat we onder links naar Griekenlandse toestanden af zouden glijden slaat hiermee nergens meer op. Juist onder het meest rechtse kabinet in decennia gaat het wat dat betreft heel hard de verkeerde kant op.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:28 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Want met links beleid en een euro- en economische crisis hadden wij nu 0% werkloosheid en een begrotingsoverschot?
Haha, Spanje. Spanje heeft gekregen wat het verdient. Het is alleen jammer dat wij ze daar niet laten verrekken, dat was pas een echte leerschool geweest voor die droeftoeters in die veredelde bananenrepubliek.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:18 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ik ben echt benieuwd wat links zich voorstelt om de werkloosheid tegen te gaan. In Spanje houdt de regering zijn hand op bij de EU, gaan we dat dan hier ook doen?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat zal je mij niet horen beweren maar het 'argument' dat we onder links naar Griekenlandse toestanden af zouden glijden slaat hiermee nergens meer op. Juist onder het meest rechtse kabinet in decennia gaat het wat dat betreft heel hard de verkeerde kant op.
Spanje is zeker geen bananenrepubliek. Voor de crisis ging het daar juist economisch heel goed en dat was niet (zoals bij Griekenland) op grond van vervalste statistieken ofzo.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Haha, Spanje. Spanje heeft gekregen wat het verdient. Het is alleen jammer dat wij ze daar niet laten verrekken, dat was pas een echte leerschool geweest voor die droeftoeters in die veredelde bananenrepubliek.
Een totale beroepsprocedure is in een jaar of 2 wel afgerond, dit loopt al 40 jaar langer.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het feit dat de A4 er nog steeds niet ligt is omdat iedere 'belanghebbende' voor een poep en een scheet beroep aan kon tekenen.
Dit is meer beeldvorming dan werkelijkheid.quote:Het poldermodel is daarin veel te zwaar doorgeschoten. Het is toch godsgeklaagd dat elke dag 12 km file op de A13 niet wordt opgelost omdat de Huistakboomluis Filedepia zijn holletje maakte in een eikenboom vlak naast de snelweg die er zou moeten komen? Hoeveel kost dat het bedrijfsleven wel niet?
Spanje heeft nu een rechtse regering.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ben echt benieuwd wat links zich voorstelt om de werkloosheid tegen te gaan. In Spanje houdt de regering zijn hand op bij de EU, gaan we dat dan hier ook doen?
Niet alles kan naar ieders wens gerealiseerd worden. 17 miljoen mensen met 17 miljoen wensen en ideaalbeelden. Gelukkig werkt de regering in NL met meerdere partijen waar coalities gevormd moeten worden voor een kamermeerderheid en geen absolute meerderheden waar je zetels cadeau krijgt bij behaalde resultaten anders was het hek van de dam zoals in Hongarije waar de grondwet naar believen wordt aangepast en de dictatuur toeneemt.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is het zeker. Alleen is het horrorbeeld van een mislukt multicultureel drama, gevangenissen die rianter zijn dan bejaardentehuizen, een failliet onderwijs e.d. nou niet direct iets wat ik zou willen toeschrijven aan 'linkse rakkers'.
Verstandige woorden.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:36 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Niet alles kan naar ieders wens gerealiseerd worden. 17 miljoen mensen met 17 miljoen wensen en ideaalbeelden. Gelukkig werkt de regering in NL met meerdere partijen waar coalities gevormd moeten worden voor een kamermeerderheid en geen absolute meerderheden waar je zetels cadeau krijgt bij behaalde resultaten anders was het hek van de dam zoals in Hongarije waar de grondwet naar believen wordt aangepast en de dictatuur toeneemt.
quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een totale beroepsprocedure is in een jaar of 2 wel afgerond, dit loopt al 40 jaar langer.
Het is de politiek die nooit door heeft willen of durven pakken. Een goed onderbouwd plan kan maar heel beperkt vertraagd worden door bezwaar en beroep.
De politiek werd vooral tegengehouden door de gemeente Schiedam. Daarnaast zijn de kosten echt peanuts, sterker nog, het geld is er al bijna.quote:Ontbrekend deel Delft - Schiedam
Over dit 7 kilometer lange stuk weg wordt al sinds de jaren '50 gediscussieerd, waarbij het vooral ging om het natuurgebied van Midden-Delfland. Vooral de gemeente Schiedam heeft de uitvoering van de plannen tot aanleg jarenlang weten te vertragen.
De kosten voor de aanleg kunnen variëren tussen de ¤ 150 miljoen bij aanleg op het maaiveld en ¤ 800 miljoen bij een milieuvriendelijker oplossing, volgens de zogenaamde IODS-variant "plan Norder". Het ministerie van Verkeer en Waterstaat, tezamen met de Provincie Zuid-Holland, Stadsregio Rotterdam en het Stadsgewest Haaglanden, hebben momenteel ¤ 641 miljoen beschikbaar om het ontbrekende stuk A4 tussen Delft en knooppunt Kethelplein te realiseren.
Het is een symptoom van een logge, bureaucratische overheid die teveel neigt het poldermodel op elk denkbaar niveau te willen gebruiken. In dit geval botste de wetgeving met directe (financiele) belangen zonder dat daar iets aan gedaan werd. Hier, ter hoogte van Leiderdorp, hadden we dezelfde geitenwollensokken figuren die vonden dat de A4 toch echt niet verbreed mocht worden omdat het milieu eronder zou lijdenquote:Dit is meer beeldvorming dan werkelijkheid.
De overheid moet zich aan haar eigen regels houden maar dat lijkt me logisch. Of is in een geval als dit rechtsonzekerheid plots geen probleem?
Die gemeente kan veel willen maar 60 jaar vertragen lukt niet als het rijk het wel echt wil. Dit is eerder gebrek aan politieke wil en daadkracht dan wat anders.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
De politiek werd vooral tegengehouden door de gemeente Schiedam.
Nou ja bijna 100 miljoen per km zou ik geen peanuts willen noemenquote:Daarnaast zijn de kosten echt peanuts, sterker nog, het geld is er al bijna.
Bij een goed verhaal worden die bezwaren door de rechter zo aan de kant geschoven.quote:Het is een symptoom van een logge, bureaucratische overheid die teveel neigt het poldermodel op elk denkbaar niveau te willen gebruiken. In dit geval botste de wetgeving met directe (financiele) belangen zonder dat daar iets aan gedaan werd. Hier, ter hoogte van Leiderdorp, hadden we dezelfde geitenwollensokken figuren die vonden dat de A4 toch echt niet verbreed mocht worden omdat het milieu eronder zou lijdenze vergaten alleen even dat *elke* dag 8 km file voor Zoeterwoude met duizenden auto`s tegelijkertijd nou ook niet echt bevordelijk is voor het milieu
Dat is inderdaad bullshit. Rijnlands links is heel wat anders dan mediterraan links.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat zal je mij niet horen beweren maar het 'argument' dat we onder links naar Griekenlandse toestanden af zouden glijden slaat hiermee nergens meer op. Juist onder het meest rechtse kabinet in decennia gaat het wat dat betreft heel hard de verkeerde kant op.
quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:45 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is inderdaad bullshit. Rijnlands links is heel wat anders dan mediterraan links.
Heeft Schroeder niet juist de Duitse arbeidsmarkt hervormd waar ze nu de vruchten van plukken?
Die enorme bubbel zorgde voor onrealistische groei, hoe je dat in vredesnaam goed kan noemen is me een raadsel. in Nederland deden we trouwens niet anders, we hebben jarenlang onze economische groei grotendeels gefinancierd met de huizenbubbel. Nu dat is weggevallen is de basis van de economische groei bij ons ook weggevallen,quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Spanje is zeker geen bananenrepubliek. Voor de crisis ging het daar juist economisch heel goed en dat was niet (zoals bij Griekenland) op grond van vervalste statistieken ofzo.
Ze hebben alleen wel een enorme bubbel op de vastgoedmarkt gehad die nu is geknapt, en dat zorgt voor hun problemen. Maar als dat een land tot een 'veredelde bananenrepubliek' maakt, zet dan Nederland ook maar vast op het lijstje met het oog op de kantorenmarkt.
Dat is helemaal waar.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Die enorme bubbel zorgde voor onrealistische groei, hoe je dat in vredesnaam goed kan noemen is me een raadsel. in Nederland deden we trouwens niet anders, we hebben jarenlang onze economische groei grotendeels gefinancierd met de huizenbubbel. Nu dat is weggevallen is de basis van de economische groei bij ons ook weggevallen,
Als de PvdA die vorm van Schroeder-links zou omarmen zijn ze top!quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:45 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is inderdaad bullshit. Rijnlands links is heel wat anders dan mediterraan links.
Heeft Schroeder niet juist de Duitse arbeidsmarkt hervormd waar ze nu de vruchten van plukken?
Autoritair, met een zweempje corruptie en half afgemaakte klussen?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als de PvdA die vorm van Schroeder-links zou omarmen zijn ze top!
Toch makkelijk, zo'n etiket, dat verschoont van enige verdere inspanning tot nadenken.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Haha, Spanje. Spanje heeft gekregen wat het verdient. Het is alleen jammer dat wij ze daar niet laten verrekken, dat was pas een echte leerschool geweest voor die droeftoeters in die veredelde bananenrepubliek.
Stuk daadkrachtiger dan het halfwassen zootje dat er nu zitquote:Op vrijdag 6 juli 2012 13:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Autoritair, met een zweempje corruptie en half afgemaakte klussen?
Als ik het goed begrijp wil jij flinke belastingverhogingen voor de 'rijkeren' die jaar en dag NL draaiende houden?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 13:59 schreef Wespensteek het volgende:
De VVD gaat maar door met ons land te veranderen in een land als de VS, weer afbraak van sociale zekerheid. Blijkbaar beseffen ze niet dat Nederland structureel een totaal afwijkende economie heeft dan de VS en dat wij altijd de gevolgen van een economische crisis elders zullen voelen en iet de grondstoffen en grote hebben om er op eigen kracht uit te groeien. De VVD breekt onze spaarpotten voor slechte tijden steeds maar af omdat ze premie's en belastingen niet willen betalen. Het gevolg is dat de volgende crisis nog harder gaat aankomen want we hebben weer geen geld opzij gezet om mensen die werkloos worden een redelijk koopkracht behoud te geven. De VVD is echt de partij van de happy few geworden en de hele middenmoot en MKB offeren ze op.
Oh, dat sowiesoquote:Op vrijdag 6 juli 2012 13:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Stuk daadkrachtiger dan het halfwassen zootje dat er nu zit.
Vergeet niet dat de prognose van het begrotingstekort voor Italië gisteren is bijgesteld van 1,7% naar 2,0% voor het huidige jaar, terwijl we in Nederland op zo'n 4,5% zitten. Bij ons zijn bezuinigingen dus ook veel harder nodig.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 14:05 schreef Vr8 het volgende:
Volgens VVD-bezuinigingsprog.;
NL bezuinigt 24 miljard.
Italië gaat 26 miljard bezuinigen.
Gerekend naar inw. aantal zou It., 82 miljard moeten bezuinigen. Heeft die Rutte met zijn vuist op tafel geslagen toen Monti laatst ontmoette?
wij zijn ook in mindere mate als Spanje een bananenrepubliekquote:Op vrijdag 6 juli 2012 12:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is helemaal waar.
Maar zijn wij Nederlanders dan ook "droeftoeters" in een "veredelde bananenrepubliek" (zoals Scorpie het noemde)? Zo erg is het volgens mij nou ook weer niet. En in Spanje dus evenmin.
Het MKB houdt Nederland draaiende, niet de miljonairs.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 14:12 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp wil jij flinke belastingverhogingen voor de 'rijkeren' die jaar en dag NL draaiende houden?
Ze spelen beiden een grote rol, eigenaars van Blokkers van stinkend rijk maar hebben toch heel veel banen geschapen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 15:13 schreef remlof het volgende:
[..]
Het MKB houdt Nederland draaiende, niet de miljonairs.
Als je de CBS cijfers bekijkt waarbij de verhoudingen tussen bruto gezinsinkomen en netto gezinsinkomen wordt bekeken zie je dat de verschillen helemaal niet zo groot zijn in belasting en premie druk. Bekijk tabel 3 maar bij deze PDF:quote:Op vrijdag 6 juli 2012 14:12 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp wil jij flinke belastingverhogingen voor de 'rijkeren' die jaar en dag NL draaiende houden?
En dan verhoog je de belasting van de miljonairs? Denk je dat je daarmee de problemen oplost? Dat is dan nog steeds een druppel op de gloeiende plaat. belastingverhogingen van de groep in het midden zetten veel maar zoden aan de dijk. Helaas worden die middeninkomens al aan alle kanten uitgezogen en kunnen dat al bijna niet meer dragen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 15:13 schreef remlof het volgende:
[..]
Het MKB houdt Nederland draaiende, niet de miljonairs.
Je lost niet alle problemen er mee op maar dat wil niet zeggen dat je het niet moet doen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 15:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
En dan verhoog je de belasting van de miljonairs? Denk je dat je daarmee de problemen oplost? Dat is dan nog steeds een druppel op de gloeiende plaat. belastingverhogingen van de groep in het midden zetten veel maar zoden aan de dijk. Helaas worden die middeninkomens al aan alle kanten uitgezogen en kunnen dat al bijna niet meer dragen.
De sociale "zekerheden" moeten echt op de schop.
Symboolpolitiek. de belastingdruk in Nederland is voor iedereen al schrikbarend hoog. Laten we werken aan verlaging van die druk, ipv de druk nog verder opvoeren.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 15:57 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je lost niet alle problemen er mee op maar dat wil niet zeggen dat je het niet moet doen.
De belastingdruk is hier helemaal niet hoog, bij de vergelijkbare Eu landen is het zelfs onder gemiddeld. Gezien het investeringsniveau van onze overheid met goed onderwijs, gezondheidszorg, infrastructuur en veiligheid durf ik het zelfs laag te noemen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 15:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Symboolpolitiek. de belastingdruk in Nederland is voor iedereen al schrikbarend hoog. Laten we werken aan verlaging van die druk, ipv de druk nog verder opvoeren.
Wat stel je voor. Iedereen 70% belasting betalen, want laten we wel solidair met elkaar zijn en 1 tarief laten gelden voor iedereen. Dan zijn we gelijk uit de problemen. We zijn toch allemaal gelijk?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 16:06 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De belastingdruk is hier helemaal niet hoog, bij de vergelijkbare Eu landen is het zelfs onder gemiddeld. Gezien het investeringsniveau van onze overheid met goed onderwijs, gezondheidszorg, infrastructuur en veiligheid durf ik het zelfs laag te noemen.
Onzin verhaal we zijn helemaal niet gelijk en verdienen ook niet evenveel. Alleen dat geklaag over belastingen (bij VVD mensen) is absurd als je naar de cijfers kijkt. Die CBS cijfers liegen niet en daaruit blijkt dat onze vrijstellingen en aftrekposten zorgen dat ons schijvenstelsel behoorlijk anders wordt als je die zaken allemaal meeneemt.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 16:11 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Wat stel je voor. Iedereen 70% belasting betalen, want laten we wel solidair met elkaar zijn en 1 tarief laten gelden voor iedereen. Dan zijn we gelijk uit de problemen. We zijn toch allemaal gelijk?
Ik stem niet op die nep liberalen en toch mag ik graag klagen over de belastingenquote:Op vrijdag 6 juli 2012 16:20 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Onzin verhaal we zijn helemaal niet gelijk en verdienen ook niet evenveel. Alleen dat geklaag over belastingen (bij VVD mensen) is absurd als je naar de cijfers kijkt. Die CBS cijfers liegen niet en daaruit blijkt dat onze vrijstellingen en aftrekposten zorgen dat ons schijvenstelsel behoorlijk anders wordt als je die zaken allemaal meeneemt.
Hier heb je wel degelijk een punt. We zouden niet helemaal naar een vlaktaks moeten, maar een systeem van twee schijven 25% voor iedereen onder de 45k-50k en 40-45% voor iedereen er boven en geen enkele aftrekpost zou niet verkeerd zijn. hoe de grens zou moeten liggen zou je moeten berekenen wat het gunstigste ligtquote:Mijn voorstel is overigens om die aftrekposten en vrijstellingen en weet ik wat allemaal af te schaffen en dan nieuwe schijven te maken waarbij men gemiddeld binnen die (10%) groepen huishoudens weer evenveel belasting betaalt. De voorwaarde is dat ziektekosten weer vergoed moeten worden en niet via belastingaftrek teruggegeven wordt. De winst is een enorme besparing op bureaucratie en we zijn af van al die politieke stokpaardjes die steeds maar weer in belastingvoordeeltjes omgezet worden.
De belastingdruk is laag omdat de overheid veel investeert in bepaalde eigen monopolies.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 16:06 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De belastingdruk is hier helemaal niet hoog, bij de vergelijkbare Eu landen is het zelfs onder gemiddeld. Gezien het investeringsniveau van onze overheid met goed onderwijs, gezondheidszorg, infrastructuur en veiligheid durf ik het zelfs laag te noemen.
Dan ga je toch lekker naar Roemenië of zo (29% in Roemenië tegen 38% hier), scheelt toch een kleine 10% belasting.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 16:31 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De belastingdruk is laag omdat de overheid veel investeert in bepaalde eigen monopolies.
Jaja.
Anders ga jij lekker naar Cuba ofzo.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 16:36 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dan ga je toch lekker naar Roemenië of zo (29% in Roemenië tegen 38% hier), scheelt toch een kleine 10% belasting.
In ieder geval heeft de wolf haar schaapsvermomming afgedaan, de kiezer weet nu waar hij al dan niet op stemt (hopelijk niet).quote:VVD: 24 miljard bezuinigen voor 'wederopbouw' van Nederland
De VVD wil in de komende kabinetsperiode 24 miljard euro bezuinigen om het overheidstekort volledig weg te werken. Dat staat in het vandaag gepresenteerde verkiezingsprogramma 'Niet doorschuiven maar aanpakken'.
Op termijn wil de partij zelfs 29 miljard bezuinigen om na 2017 een begrotingsoverschot te bereiken. Tegelijkertijd heeft de VVD een lastenverlichting van 5 miljard voor de burger en 3 miljard extra aan investeringen in onderwijs, veiligheid en infrastructuur. De partij trekt bijvoorbeeld 250 miljoen uit voor extra blauw op straat.
Die miljarden haalt de VVD weg bij de sociale zekerheid (9 miljard) en de zorg (7 miljard), en nog eens 8 miljard op de overige rijksuitgaven. Op ontwikkelingshulp wil de partij 3 miljard bezuinigen. De partij snijdt in de overheid: minder ambtenaren, vereenvoudiging van wetten en regels, de publieke omroep terug naar twee netten, stoppen met 'rondpompen van geld via talloze kleine subsidiepotjes'.
De VVD wil kritisch kijken naar de samenstelling van basispakket in de zorg. Individuele risico's moet de burger zelf gaan bekostigen, zoals huishoudelijke hulp. Ook een bezoek aan de huisarts komt onder het eigen risico te vallen. Wat betreft de sociale zekerheid wil de VVD de WSW hervormen, de Wajong beperken tot volledig arbeidsongeschikten en de WW-duur verkorten.
Doorgaan
De VVD begint het programma met een bekentenis: 'Ons land gaat eerder naar de stembus dan de VVD had gehoopt.' Het werk waaraan het eerste kabinet-Rutte was begonnen, moet doorgaan. De partij wil 'verder gaan waar we mee bezig waren'. Als vanouds pleit de partij voor een overheid die 'alleen de taken uitvoert die echt nodig zijn en een vangnet biedt voor mensen die echt niet kunnen'.
Het gaat allemaal om de 'wederopbouw' (een woord dat in het programma ook tussen aanhalingstekens staat) van Nederland.
Lenteakkoord
De VVD wijkt af van het Lenteakkoord dat de partij sloot met CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie. De forensentaks komt niet terug in het programma. Op andere punten wil de partij meer doorpakken. De geplande verhoging van de AOW-leeftijd gaat de partij nog niet snel genoeg. De pensioengerechtigde leeftijd moet in 2018 al naar 67 en wordt daarna aan de levensverwachting gekoppeld. In het Lenteakkoord gaat de pensioenleeftijd in stappen omhoog naar 67 in 2023.
Makkelijk, op lange termijn hebben wij te weinig tandartsen. Die gaan lekker in andere landen werken of kiezen voor een andere opleiding die meer geld oplevert.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 16:34 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe de VVD het tandartsexperiment gaat verdedigen
Tandartsen hebben nu gegarandeerde afzet met een tarief waarmee ze tot de best betaalde procent van Nederland wonen. Die gaan echt niet verhuizen omdat ze niet veel meer geld op kunnen strijken dan nu het geval is.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 17:48 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Makkelijk, op lange termijn hebben wij te weinig tandartsen. Die gaan lekker in andere landen werken of kiezen voor een andere opleiding die meer geld oplevert.
Korte termijn denken van links is altijd wel leuk.
Er zijn weinig beroepen in nl die meer verdienen dan tandartsen...quote:Op vrijdag 6 juli 2012 17:48 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Makkelijk, op lange termijn hebben wij te weinig tandartsen. Die gaan lekker in andere landen werken of kiezen voor een andere opleiding die meer geld oplevert.
Dan moet je toch wel heel, HEEL hard zoeken.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 17:48 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Hij is toch echt meer een PVV'er hoor.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 16:32 schreef EchtGaaf het volgende:
Hmm. Joling gaat de VVD redden. Echt waar!
Niet echt joling / gordon zijn echt VVD typesquote:Op vrijdag 6 juli 2012 20:56 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hij is toch echt meer een PVV'er hoor.
Och, iedere partij kent wel zijn mafketelsquote:Op zaterdag 7 juli 2012 00:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Niet echt joling / gordon zijn echt VVD types
Er is geen belasting over spaargeld.quote:Op zondag 1 juli 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Erfbelasting is net zo'n onzinnige belasting als belasting heffen over spaargeld. Hoeveel keer belasting moet je volgens onze linkse rakkers eigenlijk over inkomsten betalen?
Dan voeren we het in bij nieuwe schulden. Daar kan je toch moeilijk tegen zijn?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 01:19 schreef bloodymary1 het volgende:
Ja, lijkt me heel verstandig om te doen, dan komen de mensen die schulden hebben er tenminste nooit meer uit.
Liefst ook vooraf te betalen, anders stapelt men alsnog schuld op schuld waar vervolgens niets mee gedaan wordt.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 01:41 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik zou er best voorstander van kunnen zijn eerlijk gezegd.
Voor diegenen die dat geen belemmering is om een lening aan te gaan, prima, en voor anderen is het wellicht een goede extra drempel om een lening aan te gaan welke misschien in beginsel toch al niet verstandig was. Als je ziet hoeveel mensen er bij schuldhulpverlening zitten omdat ze met een minimuminkomen talloze leningen zijn aangegaan dan zou er met een extra drempel niks mis zijn wat mij betreft.
Ik neem aan dat dit ideetje alleen voor kredieten voor particulieren was bedoeld, niet voor bedrijven.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 09:35 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat een kortzichtige onzin zeg. Alsof er alleen schulden worden aangegaan om t.v.'s of scootertjes aan te schaffen. Het hele bedrijfsleven draait op schulden. Daar zal men toch moeten lenen om te investeren en daarna terug te verdienen. En dat geeft ook weinig problemen.
Een rendement die veel te hoog is gesteld. Waar krijg jij 4% rente op je spaargeld? Leuk hoor, maar heffing of belasting is uiteindelijk één pot nat. Uiteindelijk betaal je gewoon weer een bedrag aan de overheid over het vermogen waar je al eens belasting over heb betaald.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 00:21 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Er is geen belasting over spaargeld.
Er is wel een heffing over een fictief rendement op spaargeld.
Haha, en wat was nou juist de campagne van de overheid. Geld lenen kost...quote:Op zaterdag 7 juli 2012 09:35 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat een kortzichtige onzin zeg. Alsof er alleen schulden worden aangegaan om t.v.'s of scootertjes aan te schaffen. Het hele bedrijfsleven draait op schulden. Daar zal men toch moeten lenen om te investeren en daarna terug te verdienen. En dat geeft ook weinig problemen.
De voorlichting voor deze maatregel is al begonnen.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 09:54 schreef eriksd het volgende:
[..]
Haha, en wat was nou juist de campagne van de overheid. Geld lenen kost...
Dat spoort niet met de 24 miljard aan bezuinigingen, ombuigingen en lastenverhogingen die er voor de deur staan bij de VVD. Voordeeltjes uitdelen lukt dan niet meer.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 10:00 schreef Igen het volgende:
Zou je niet ook een positieve stimulans op sparen moeten instellen?
Als je nou de netto-vermogenspositie uit box 3 neemt, afgetopt op het vrijstellingsbedrag van de vermogensrendementheffing, en dan het verschil t.o.v. het voorgaande jaar aftrekt van het inkomen in box 1 (resp. bij een negatieve verandering het erbij optelt).
Dan kun je volledig belastingvrij sparen tot het vrijstellingsbedrag en tegelijk is het zo dat mensen die boven hun stand leven (en onvoldoende buffers aanhouden) belast worden alsof ze daadwerkelijk het bijbehorende inkomen hadden gehad.
Dat onderscheid is moeilijk te maken bij eenmanszaken.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 09:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit ideetje alleen voor kredieten voor particulieren was bedoeld, niet voor bedrijven.
quote:Op zaterdag 7 juli 2012 10:30 schreef 99.999 het volgende:
Is het niet doorschuiven ipv aanschuiven wat ze doen?
Als ik tijd over heb hussel ik de woorden nog wel wat verderquote:Op zaterdag 7 juli 2012 10:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Haha, gewoon in 2 topics spammen he, boefje.
Denk je niet dat uitlenen meer kost dan wat contractjes tekenen?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 17:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Over sparen en lenen gesproken. Kan iemand mij uitleggen waarom je tegenwoordig niet of nauwelijks nog rente krijgt wanneer je je geld op een bankrekening zet terwijl de bank dat geld met een flinke rente uitleent en waarom je dan ook nog moet betalen voor je rekening?
Een simpele boer (niet dat boeren per se simpel zijn) zou toch denken dat het uitlenen van het geld voldoende winst oplevert om als bank meer winst te hebben dan dat dat beetje werk van het beheren van de rekeningen kost.
Zie daar de ware aard van de VVD, het begint met het onvrijwillig euthanaseren van andermans huisdieren waarna u aan de beurt bent!!! Hun masterplan staat geschreven op de 'Georgia stones', niet voor niets moest Mark Rutte mee naar de Bildenbergersquote:VVD-raadslid bedreigt buren om kat
SPIJKENISSE - Een dreigement van een VVD-raadslid uit Spijkenisse aan het adres van zijn buren, heeft tot verontwaardigde reacties geleid op Twitter. Alexander Scheek, die zich voor de liberalen bezighoudt met Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer in de Zuid-Hollandse gemeente, ligt dusdanig overhoop met zijn buren over hun kat, dat hij op het sociale medium dreigt om het recht in eigen hand te nemen.
Bron van ergernis zijn de kattendrollen die Scheek regelmatig op zijn terras zegt te vinden. De VVD’er durft daarom zijn drie maanden oude dochtertje niet meer door de tuin te laten kruipen. Op Twitter schrijft hij dreigend: “mededeling aan mijn buren. Vanaf nu vergiftig ik uw kat wanneer deze weer op mijn terras schijt.”
Veel Twitteraars reageren ontzet op de uitspraak van het raadslid, dat zich op de lokale website van de VVD nota bene hard maakt voor een “minder hufterig Spijkenisse.” “Bizarre uiting!”, schrijft iemand boos. Een andere twitteraar vraagt zich bezorgd af: “ Als je in staat bent een dier te vergiftigen waar ben je nog meer toe in staat?”
Scheek laat weten dat zijn opmerking met een korreltje zout moet worden genomen en dat deze vooral is bedoeld om zijn frustratie duidelijk te maken. “Uiteraard vergiftig ik geen katten, maar is wel frustrerend als je een baby hebt die niet in tuin kan kruipen.”
bron: Telegraaf
Grappig, een raadslid van de lokale VVD twittert iets abjects en meteen wordt de hele VVD verantwoordelijk gehouden. Of was je aan het trollen?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 14:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zie daar de ware aard van de VVD, het begint met het onvrijwillig euthanaseren van andermans huisdieren waarna u aan de beurt bent!!! Hun masterplan staat geschreven op de 'Georgia stones', niet voor niets moest Mark Rutte mee naar de Bildenbergers![]()
Maar goed even weer op aarde... hoe haal je het als raadslid in je hoofd om je in het openbaar zo dom uit te laten over de kat van een ander. Roepen dat je de kat van de buren gaat vermoorden is eerder iets wat jij van een psychopaat zou verwachten. Ooh wacht.... psychopaat... VVD , ik zie een verband
dat is een beetje als zeggen dat je niet de hele maffia verantwoordelijk kan houden voor een moord die een maffia lid pleegt.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 15:00 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Grappig, een raadslid van de lokale VVD twittert iets abjects en meteen wordt de hele VVD verantwoordelijk gehouden. Of was je aan het trollen?
Die laatste zin is waar, maar de omgekeerde gevolgtrekking is niet juist. Bij de selectiecriteria van Groenlinks kon je heel mooi zien dat de lokale bestuursniveau's ook een beetje als oefenterrein dienen. Wie het daar goed doet kan uiteindelijk de landelijke politiek in en wie het niet zo goed doet blijft op lokaal niveau hangen. Zo doet de VVD het vast ook en dan wil een onhandige actie van een of ander raadslid dus zeker niet zeggen dat het op landelijk niveau hetzelfde is.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 15:03 schreef Viajero het volgende:
[..]
dat is een beetje als zeggen dat je niet de hele maffia verantwoordelijk kan houden voor een moord die een maffia lid pleegt.
Als de hele top van de VVD uit psychopaten bestaat dan is het geen verrassing dat je dat op lagere niveaus terugziet.
Dat komt doordat de rechtse Nederlanders maar wat graag met hun vinger wijzen naar slechte en corrupte politici van linkse partijen.quote:Grappig, een raadslid van de lokale VVD twittert iets abjects en meteen wordt de hele VVD verantwoordelijk gehouden. Of was je aan het trollen?
Worden alle leningen volledig afbetaald, of kan het voorkomen dat men de toko moet verkopen omdat men de hypotheek niet langer kan betalen, dat het huis op een veiling verkocht wordt met een grote restschuld of dat er achterstallige betalingen zijn en men incassokosten heeft?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 23:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
10% rente of whatever van god weet hoeveel geld wat wordt uitgeleend, daar kan je toch aardig wat personeelsuren van betalen?
Hoeveel werk is het nu om geld uit te lenen? Een gesprekje, wat papiertjes, een contractje, ...
Misschien schat ik het verkeerd in maar ik snap niet hoe het beheren van een rekening met daarop vele duizenden Euro's (en dat is misschien wel laag ingescaht voor de gemiddelde rekeninghouder) meer geld kan kosten dan die vele procentpunten rente per jaar die je bijna automatisch krijgt door het uit te lenen. Het zou leuk zijn als een bankmanager diteens zou toelichten.
Kan ik me ook nogal over frustreren.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 17:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Over sparen en lenen gesproken. Kan iemand mij uitleggen waarom je tegenwoordig niet of nauwelijks nog rente krijgt wanneer je je geld op een bankrekening zet terwijl de bank dat geld met een flinke rente uitleent en waarom je dan ook nog moet betalen voor je rekening?
Een simpele boer (niet dat boeren per se simpel zijn) zou toch denken dat het uitlenen van het geld voldoende winst oplevert om als bank meer winst te hebben dan dat dat beetje werk van het beheren van de rekeningen kost.
Daarvoor is het niet voldoende dat ze iedere gespaarde euro een keer of 8 uitlenen tegen een flinke rente?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:48 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Worden alle leningen volledig afbetaald, of kan het voorkomen dat men de toko moet verkopen omdat men de hypotheek niet langer kan betalen, dat het huis op een veiling verkocht wordt met een grote restschuld of dat er achterstallige betalingen zijn en men incassokosten heeft?
Dat zou ook mijn antwoord zijn.quote:Daarvoor is het niet voldoende dat ze iedere gespaarde euro een keer of 8 uitlenen tegen een flinke rente?
Nee, want de helft van die 8 keer krijg je 't niet terug.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarvoor is het niet voldoende dat ze iedere gespaarde euro een keer of 8 uitlenen tegen een flinke rente?
Neequote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarvoor is het niet voldoende dat ze iedere gespaarde euro een keer of 8 uitlenen tegen een flinke rente?
Is er zo weinig talent voor het beoordelen van kredietwaardigheidquote:Op dinsdag 10 juli 2012 18:59 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nee, want de helft van die 8 keer krijg je 't niet terug.
Bek dicht, PVV'er.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 18:59 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nee, want de helft van die 8 keer krijg je 't niet terug.
Mensen zijn gewoon zo retarded dat ze niet met geld kunnen omgaan en rood (blijven) staan.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 20:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is er zo weinig talent voor het beoordelen van kredietwaardigheid?
Dat geldt meer voor de banken dan voor de mensen heb ik het idee. Weet je hoever de banken bij de belastingbetaler rood staan? Daar gaan ze ook nooit uitkomen, sterker nog, ze staan elke dag verder rood!quote:Op woensdag 11 juli 2012 08:49 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Mensen zijn gewoon zo retarded dat ze niet met geld kunnen omgaan en rood (blijven) staan.
Wat, je hebt sinds 2007 geen nieuws meer meegekregen? Waarom denk je dat we zoveel geld aan de banken moeten geven, omdat ze verantwoordelijk zijn geweest en de kredietwaardigheid van Griekenland ed netjes goed beoordeeld hebben?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 20:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is er zo weinig talent voor het beoordelen van kredietwaardigheid?
Daar wordt toch een stevige rente voor in rekening gebracht?quote:Op woensdag 11 juli 2012 08:49 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Mensen zijn gewoon zo retarded dat ze niet met geld kunnen omgaan en rood (blijven) staan.
Of door de financiele markten die te kwistig met kredieten strooiden waardoor instellingen in de problemen kwamen en eigenlijk de overheden chanteerden omdat ze te groot waren om om te vallen?quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:15 schreef GSbrder het volgende:
Deze crisis komt door spilzuchtige overheden.
De crisis komt vanuit het op een te grote voet leven door de westerse samenleving. Dus iedereen is er debet aan en niet een bepaalde groep.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:15 schreef GSbrder het volgende:
Deze crisis komt door spilzuchtige overheden.
Onzin. Er zijn meer dan genoeg mensen die wel binnen hun grenzen leven. De crisis komt door het stimuleren van riskant gedrag onder een klein groepje superrijke mensen in de financiele sector.quote:Op woensdag 11 juli 2012 12:48 schreef Tem het volgende:
[..]
De crisis komt vanuit het op een te grote voet leven door de westerse samenleving. Dus iedereen is er debet aan en niet een bepaalde groep.
Voor de crisis niet echt. Te hoge hypotheken, makkelijke kredieten, denken dat er alleen maar groei mogelijk is. Lijkt me te makkelijk het af te schuiven op een kleine groep. Niemand dacht na dat het weleens minder kon worden.quote:Op woensdag 11 juli 2012 13:01 schreef Viajero het volgende:
[..]
Onzin. Er zijn meer dan genoeg mensen die wel binnen hun grenzen leven. De crisis komt door het stimuleren van riskant gedrag onder een klein groepje superrijke mensen in de financiele sector.
Wat te denken van het opknippen van die kredieten en die verkopen aan noobs?quote:Of door de financiele markten die te kwistig met kredieten strooiden waardoor instellingen in de problemen kwamen en eigenlijk de overheden chanteerden omdat ze te groot waren om om te vallen?
Klopt, stiekem heb ik dan ook hoorntjes en bestrijd ik de Goede Fee dagelijks.quote:Op woensdag 11 juli 2012 10:55 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat geldt meer voor de banken dan voor de mensen heb ik het idee. Weet je hoever de banken bij de belastingbetaler rood staan? Daar gaan ze ook nooit uitkomen, sterker nog, ze staan elke dag verder rood!
Ter compensatie ja, maar banken zijn geen goede doelen, ze trachten wel winst te maken.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daar wordt toch een stevige rente voor in rekening gebracht?
In die 8-voudige uitlening zit wel een component die de hoge rente wat vreemd maakt
quote:Coffeeshops in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland hebben “minimaal 600 personeelsleden ontslagen” vanwege de invoering van de wietpas op 1 mei. Dit blijkt uit een inventarisatie van de Stichting Belangenbehartiging Coffeeshoppersoneel Nederland (SBCN), vertelt voorzitter Jo Smeets vandaag in NRC Handelsblad.
Alleen al in Maastricht zouden bij coffeeshops 360 werknemers zijn ontslagen, van de vierhonderd mensen die er werkten voordat de wietpas werd ingevoerd. De directeur van coffeeshopketen The Grass Company – met vier shops in Tilburg en Den Bosch – vertelt dat hij ten minste vijftig mensen gaat ontslaan, op een personeelsbestand van 73 werknemers.
Twee maanden geleden, op 1 mei, werd de wietpas ingevoerd in de drie zuidelijke provincies. Coffeeshops zijn daar nu besloten clubs waar alleen Nederlanders lid van kunnen worden. Drugstoeristen uit bijvoorbeeld België en Duitsland mogen niet meer naar binnen. Shops moeten alle klanten registeren op basis van een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie en een identiteitskaart. In januari geldt de wietpas – in feite geen pasje maar een registratiesysteem – in heel Nederland.
‘Straathandel en thuisteelt nemen toe door wietpas’
Derrick Bergman, bestuurslid van de Vereniging voor de Opheffing van het Cannabisverbod (VOC), noemt de cijfers “realistisch” en bevestigt dit vermoeden:
“Circa twintig procent van de coffeeshopbezoekers in de grensstreek kwam uit het buitenland. De shops zijn nu gemiddeld 80 procent van hun klanten kwijt. Een hele groep Nederlandse klanten vertikt het om zich te laten registeren.”
Coffeeshopeigenaren zien de straathandel en de thuisteelt toenemen. Bergman: “Wij hebben al gehoord dat enkele shops de deuren sluiten en via fietskoeriers hun waar aan de man gaan brengen. Zij gaan dus gedwongen door de wietpas ondergronds.”
Bedrijfsleiders in verschillende growshops – die producten verkopen voor thuisteelt van cannabis – zien een groei van klanten en omzet. De eigenaar van een growshop in Maastricht, die niet met zijn naam in de krant wil: „Veel mensen gaan voorzien in hun eigen behoefte.”
LOLquote:De economie, veiligheid en vrijheid in Nederland kunnen wel wat VVD gebruiken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |