Hoe genereus.quote:Arme lieden hebben al het voordeel dat ze niet met de schulden van hun ouders worden opgezadeld. Gratis en voor niets.
Het heeft weinig zin om dit als straffen te bestempelen, het gaat om de vraag hoe wij de samenleving draaiende kunnen houden. In het algemeen kan je problemen oplossen met aspecten van de problemen zelf. Daar zit m.i. een cruciaal verschil tussen conservatieve en progressieve politici: klagen over problemen of proberen juist aspecten die problemen te gebruiken om de problemen op te lossen.quote:Mensen die geld hebben moeten (nog zwaarder) gestraft worden?
Ik wil ook niet discussieren over waar die grens van armoede in Nederland precies ligt hoor (want ik weet het domweg niet), maar je vindt zelf toch ook dat die vraag wel erg relevant is neem ik aan? Iemand kan immers gerust betogen dat je met de huidige hoogte van uitkeringen helemaal niet in armoede leeft.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Natuurlijk moet werken lonen, moet je met werken meer geld krijgen dan met een uitkering maar een uitkering moet voldoende hoog zijn dat de uitkeringsgerechtigde niet arm is of wordt. We kunnen nog discussiëren over wat armoede is maar dat ga ik in ieder geval niet hier doen.
1. Chantage gebaseerd op angst.quote:Op maandag 2 juli 2012 11:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nog eventjes een wijze les: sociaaleconomisch rechtse politici en hun aanhangers zijn nogal geneigd om zich blind te staren op wat zij moeten afstaan voor anderen, ze zien hierbij over het hoofd dat het in iedereen zijn belang is, ook dat van hen, dat er zo weinig mogelijk armoede is.
1. Minder armoede zorgt voor minder criminaliteit, meer ontwikkelingskansen van iedereen, een leefbaardere maatschappij enz.
2. Iedereen kan plotseling afhankelijk worden van de maatschappij.
Natuurlijk moet werken lonen, moet je met werken meer geld krijgen dan met een uitkering maar een uitkering moet voldoende hoog zijn dat de uitkeringsgerechtigde niet arm is of wordt. We kunnen nog discussiëren over wat armoede is maar dat ga ik in ieder geval niet hier doen.
Waarom zou dit zo moeten zijn? Aangezien armoede uiteindelijk altijd relatief is, geeft het een prikkel om iets te veranderen aan de situatie. Als de bijstandssituatie eigenlijk wel prima is, waarom zouden mensen dan nog aan de slag gaan?quote:Op maandag 2 juli 2012 11:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Omdat je met werk normaal gesproken altijd meer verdient? Omdat werk je naast financieel voordeel ook zingeving geeft en goed is voor het zelfvertrouwen en je status? Omdat werk je de mogelijkheid biedt om je te ontwikkelen?quote:Op maandag 2 juli 2012 12:49 schreef Reya het volgende:
[..]
Waarom zou dit zo moeten zijn? Aangezien armoede uiteindelijk altijd relatief is, geeft het een prikkel om iets te veranderen aan de situatie. Als de bijstandssituatie eigenlijk wel prima is, waarom zouden mensen dan nog aan de slag gaan?
Die mensen zijn er zeker.quote:Op maandag 2 juli 2012 14:59 schreef Worteltjestaart het volgende:
Er zijn anders zát voorbeelden van mensen die het wel prima vinden met een bijstandsuitkering, of een WAO'tje terwijl ze best kunnen werken.
Vergis je niet in de bedroevende mentaliteit van bepaalde bevolkingsgroepen om eens niet zielig te doen.
Natuurlijk vind ik die vraag relevant.quote:Ik wil ook niet discussieren over waar die grens van armoede in Nederland precies ligt hoor (want ik weet het domweg niet), maar je vindt zelf toch ook dat die vraag wel erg relevant is neem ik aan? Iemand kan immers gerust betogen dat je met de huidige hoogte van uitkeringen helemaal niet in armoede leeft.
Ik denk dat de bijstand op dit moment zeker laag genoeg is dat mensen gemotiveerd zijn om te werken. Een inkomensval zal er al lang niet meer zijn, mocht de samenleving vinden dat het gat nog te klein is dan kan eventueel ofwel het minimumloon verhoogd worden (in veel bedrijven kan dat worden opgevangen door andere salarissen wat te verlagen, dat gaat natuurlijk niet in alle bedrijven (kassen)) ofwel met subsidies het gat wat groter worden gemaakt.quote:Ik ben net zo goed van mening dat iedereen in Nederland het goed moet hebben, maar dat betekent tegelijkertijd dat het dan ook aantrekkelijker wordt om lekker in de bijstand te gaan zitten i.p.v. te gaan werken terwijl je daar best toe in staat bent (en dat wil je als overheid uiteraard voorkomen).
1. Bekijk het zoals je het wil bekijken, het gaat om oorzaken en gevolgen. Het is zo dat een samenleving minder criminaliteit heeft en leefbaarder is wanneer er minder armoede is. Het is zo dat het ook voor de samenleving bevordelijk is wanneer zoveel mogelijk mensen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen.quote:1. Chantage gebaseerd op angst.
2. Daar zijn verzekeringen voor.
De bijstand is al lang niet meer prima, momenteel is het net genoeg om te overleven, en dit enkel als je kortstondig in de bijstand zit aangezien je met heel veel geluk een paar tientjes overhoudt in een maand. Misschien is het nog jarenlang te redden (als alleenstaande!) dankzij het vakantiegeld en een extra uitkering (bijzondere bijstand heet dat geloof ik) maar gemakkelijk zal het zeker niet zijn.quote:Als de bijstandssituatie eigenlijk wel prima is, waarom zouden mensen dan nog aan de slag gaan?
Zo denk ik er ook al jarenlang over.quote:Over de percentages kunnen we discussiëren natuurlijk, maar waar de gemiddelde VVD-er hier erg pessimistisch in is, en van een negatief mensbeeld uitgaat (ook met hun belasting-argumenten overigens, zoals de voorstelling van zaken dat mensen gestraft worden als ze ietsje meer moeten / mogen bijdragen of meer werken zou worden ontmoedigd), gaat links over het algemeen wat vaker uit van een positief mensbeeld, zonder daarbij naief te zijn overigens.
Ik denk dat dat niet eens nodig hoeft te zijn. Je kunt in principe de 2 laagste belastingschijven verlagen, waardoor het brutoloon gelijk kan blijven, maar er netto toch meer overblijft. Zo wordt werken aantrekkelijker, verhoog je het netto minimumloon, en stimuleert dat direct de economie aangezien het grootste deel van minimuminkomens weer uitgegeven wordt.quote:Op maandag 2 juli 2012 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk vind ik die vraag relevant.
[..]
Ik denk dat de bijstand op dit moment zeker laag genoeg is dat mensen gemotiveerd zijn om te werken. Een inkomensval zal er al lang niet meer zijn, mocht de samenleving vinden dat het gat nog te klein is dan kan eventueel ofwel het minimumloon verhoogd worden (in veel bedrijven kan dat worden opgevangen door andere salarissen wat te verlagen, dat gaat natuurlijk niet in alle bedrijven (kassen)) ofwel met subsidies het gat wat groter worden gemaakt.
VVD + Cda .Houden wij ze arm en jullie domquote:Op dinsdag 3 juli 2012 06:16 schreef Dr.Nikita het volgende:
SP en PvdA gezegde: Eerlijk zullen we alles stelen.
Je hebt gelijk, Nederland dom? Ja, Arm? Betwijfel ik als je 2 of meerdere keren per jaar naar het buitenland met vakantie kan gaan.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 07:09 schreef Pugg het volgende:
[..]
VVD + Cda .Houden wij ze arm en jullie dom
Ik hoop dat jij voor jezelf spreekt.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 07:21 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, Nederland dom? Ja, Arm? Betwijfel ik als je 2 of meerdere keren per jaar naar het buitenland met vakantie kan gaan.
Ongelooflijke jankerds zijn het in NL
Bijstand hebben we in Nederland dan ook niet enkel om te voorkomen dat je sterftquote:Op dinsdag 3 juli 2012 08:08 schreef Worteltjestaart het volgende:
Échte armoede is in Nederland denk ik zeer moeilijk te vinden.
Het ligt wel een beetje aan de definitie. Vergeleken met een normale Nederlandse levensstandaard is er relatief ook wel armoede.
Maar échte armoede, als in, geen huis, geen eten, geen zorg? Nee, dát heb je in Nederland toch niet.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het makkelijk is om rond te komen van sec een bijstandsuitkering, maar bij mijn weten is dat nog altijd voldoende om, zij het heel zuinig, in je absolute primaire levensbehoeften te voldoen.
Prachtigquote:Op dinsdag 3 juli 2012 06:16 schreef Dr.Nikita het volgende:
SP en PvdA gezegde: Eerlijk zullen we alles stelen.
Met het minimumloon kunnen veel mensen uberhaupt maar nauwelijks 1 keer per jaar op vakantie, laat staan met een bijstandsuitkering.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 07:21 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, Nederland dom? Ja, Arm? Betwijfel ik als je 2 of meerdere keren per jaar naar het buitenland met vakantie kan gaan.
Ongelooflijke jankerds zijn het in NL
Nee dat zeg ik niet. Maar Dr.Nikita veronderstelt dat iedere Nederlander 2 keer per jaar of meer op vakantie kan en dat het daarom wel los loopt met evt armoede in Nederland, en dat is absoluut niet waar.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 11:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
Is vakantie een primaire levensbehoefte dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |