quote:Het Parool meldt dat de 26-jarige Marokkaanse vrouw op die dag samen met haar Surinaamse vriend op de Nieuwendijk liep. Een groepje van vijf mannen van ongeveer twintig jaar, liep achter hen aan en scholden haar uit voor 'negerhoer'.
Haar vriend reageerde op de mannen en er onstond een vechtpartij, waarbij ook de vrouw werd geschopt en geslagen. De belagers werden gearresteerd en de verwondingen van de vrouw leken mee te vallen. Maar op 4 april beviel zij te vroeg van het kind, waarna de baby overleed.
Het Nederlands Forensisch Instituut onderzoekt nog of de dood van het kind het gevolg is van de mishandeling. De rechtbank heeft de verdachten anderhalve week na het incident vrijgelaten. Het hoger beroep van justitie tegen die beslissing moet nog dienen.
De slachtoffers zijn onbereikbaar. Justitie roept hen op zich te melden.
LP uit deel 1quote:Aldus AT5. Gaat weer lekker daar. Het is dus niet 100% zeker of de baby ten gevolge van de mishandeling is overlijden, maar het lijkt me wel aannemelijk.
En nu zijn de daders verdwenen. Goh.
en hier verder...quote:Op zondag 6 mei 2012 22:30 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Toch staat de beleving van anderen haaks op die van jou. Verzinnen die dat allemaal? En zo ja, waarom dan? Wat hebben zij daarbij te winnen?
[..]
Allereerst lees ik de telegraaf niet. Ik hou het bij mijn regiokrant, maar dat terzijde. Ik ben het met je eens dat de telegraaf aan gekleurde berichtgeving doet. Niet alleen in dit opzicht trouwens. Als er ergens op een politieke top een rookbommetje afgaat, wordt in de berichtgeving van de telegraaf groots uitgepakt over het rookbommetje en staat hetgeen er op de top besproken is op pagina zus, rechtsonderin kolom zo. Dat is de telegraaf nou eenmaal. Maar naast de telegraaf is er nog genoeg media over hoor.
Buiten dat. Ik persoonlijk probeer niet teveel af te gaan op de media of de berichtgeving. In plaats daarvan vertrouw ik veel liever op eigen ervaring. En mijn ervaring is, dat ik niet veilig ben met bepaalde marokkaanse jongeren hier in mijn buurt. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat ik inderdaad in de stress schiet als ik ze in de verte weer eens zie hangen bij de lokale supermarkt.
[..]
Ik vind dat jij je wel heel erg arrogant uitlaat over anderen. Met name als je het niet met die ander eens bent, ben je weinig genegen om die ander in zijn/haar waarde te laten. Realiseer je je wel dat dat in feite verbale (of in dit geval schriftelijke) aggressie is? En realiseer je je, dat dat niets te maken heeft met assertiviteit?
De slachtoffers zijn verdwenen. Ik heb nergens zien staan dat de daders verdwenen zijn.quote:De slachtoffers zijn onbereikbaar. Justitie roept hen op zich te melden.
quote:
Aldus AT5. Gaat weer lekker daar. Het is dus niet 100% zeker of de baby ten gevolge van de mishandeling is overlijden, maar het lijkt me wel aannemelijk.
En nu zijn de daders verdwenen. Goh.
ja dat las ik eerst ook verkeerdquote:Op zondag 6 mei 2012 23:19 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
De slachtoffers zijn verdwenen. Ik heb nergens zien staan dat de daders verdwenen zijn.
Oh oke, bedankt. Ik ga het proberen.quote:Op zondag 6 mei 2012 23:09 schreef .Masturbatron. het volgende:
citeer dat bericht en kopieer en plak het hieringwn quoten zoals je normaal doet, dan krijg je dat popup venster, kopieer alles, en dan kom je weer hier, plak en schrijf je reactie
Klinkt wel plausibel en kan een mogelijke verklaring zijn, maar ook nu weer ontbreekt de daadwerkelijke reden, namelijk omdat het kan!quote:Op zondag 6 mei 2012 22:25 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Als we de probleemgroep eruit lichten: Ik denk het gevolg is van een onmogelijke integratiekloof. Altijd tussen twee werelden in leven. Geen erkenning thuis, niet op straat, op school. Aan geen enkele sociaal/maatschappelijke norm kunnen voldoen. Geen succesvolle archetypen in omgeving (Jung), dus geen referentie, doel of hoop. Een leven tussen hoop en vrees en enorme negatieve spiraal. Dit kent als gevolg dat deze individuen (collectief) een soort stressyndroom opgelopen hebben, soms in combinatie met laagbegaafdheid.
Dit klinkt een beetje als: vergeef hen heer, zij weten niet wat zij doen. Helaas ben ik daar te atheistisch en te menselijk voor. Ik blijf hen verantwoordelijk houden voor hun keuzes/gedrag en de gevolgen daarvan.quote:Per saldo denk ik dat we hier met geesteszieken te maken hebben.
En dat is belangrijk want?quote:Op maandag 7 mei 2012 09:52 schreef simmu het volgende:
hoeveel maanden was ze eigenlijk toen de baby geboren werd?
Omdat spontante abortus tot 12 weken bijna eerder regel dan uitzondering is.quote:
dat is belangrijk wanneer je iets wil zeggen over of het kind enige kans had tot overleven en over waarom het kind te vroeg geboren werd. dat lijkt me hier wel van belang.quote:
In dit geval was er reeds sprake van een foetus, dus de 12 weken termijn was verstreken.quote:Op maandag 7 mei 2012 09:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Omdat spontante abortus tot 12 weken bijna eerder regel dan uitzondering is.![]()
En wanneer deze vrouw dus maar kort zwanger was er in principe niet zoveel aan de hand was, het oorzakelijk verband totaal niet aantoonrbaar zal zijn.
Het ging in dit geval om een marokkaanse vrouw met haar surinaamse vriend/partner. Vijf marokkaanse puberjongens konden dat niet verkroppen en scholden haar o.a. uit voor negerhoer. De vriend pikte dat niet en vervolgens ontstond de vechtpartij.quote:Op maandag 7 mei 2012 09:59 schreef boem-dikkie het volgende:
Wat bezielt je ook om een (zwangere) vrouw te gaan mishandelen.
Ik haal het nergens uit het bericht dat de foetus in het bezit van de NFI is, heb je andere nieuwsberichten die het daar over hebben?quote:Op maandag 7 mei 2012 10:01 schreef stopnaald het volgende:
[..]
In dit geval was er reeds sprake van een foetus, dus de 12 weken termijn was verstreken.
Het NFI doet onderzoek op deze foetus, dus de mogelijkheid is zeker aanwezig.
Verder is het volkomen waar dat oorzakelijk verband sowieso heel moeilijk, zoniet onmogelijk aantoonbaar is.
Dit alles zal voor de betreffende vrouw niet veel uitmaken. Haar verdriet is er toch wel.
Nee dat weet ik niet. De Marokkaan wiens sollicitatiebrief wordt weggegooid op basis van zijn naam is niet degene die de discriminatie veroorzaakt. Die wordt afgerekend op het gedrag van anderen waar hij niks mee te maken heeft. Dat is juist het hele probleem, dat je de criminelen zelf er op afrekent is natuurlijk terecht. Dat je mensen met dezelfde uiterlijke kenmerken erop afrekent niet.quote:Op zondag 6 mei 2012 21:58 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Sorry dat ik het zeg, maar kip/ei verhaal of self fulfilling jeweetwel.
Als dat je ideaal is tenminste. Je weet gewoon dat als je 100 kinderen hebt opgroeien in een flinke achterstandswijk dat er een deel agressief wordt. Je weet ook dat als je 100 kinderen in een mooie wijk hebt opgroeien er misschien wel geen een agressief wordt. Je weet ook dat de mate van agressie varieert met de mate van achterstand in de wijk, en dat de agressie minder wordt naarmate de achterstand minder groot wordt gemaakt.quote:Niet iedereen hoeft een 2e Dolly Parton te worden en dat was ook niet de strekking van mijn verhaal. Iedereen heeft de mogelijkheid om wat van zijn/haar leven te maken, ZONDER crimineel te worden. Iedereen kan met inzet, discipline en hard werken een heel eind komen. Nee, niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden. Niet iedereen heeft dezelfde talenten. Maar dat doet er niet toe. Iedereen kan een redelijk goed leven hebben. Het ideaal van een gezin is niet alleen weggelegd voor de happy few.
Dat lijkt me geen Marokkanenprobleem maar een Hollandersprobleem. Alleen in de juiste omstandigheden werkt het ook wel enigzins zo voor veel Hollanders, voor veel Marokkanen net wat minder. Ik denk dat het ook veel te maken heeft met de samenleving, waar van alles voor het grijpen lijkt te liggen maar niet iedereen erbij kan. Dat is wederom weer geen excuus, maar het idee van het recht van de sterkste druppelt in tegenstelling tot welvaart wel door naar beneden en of je dan de sterkste bent binnen de regels of buiten de regels maakt niet zo heel veel meer uit.quote:Het is maar wat je van het leven verwacht en wat je er voor overhebt om dat te bereiken. Teveel van deze jongeren vinden dat ze recht hebben op zoveel en zijn te lui, verwend en gemakzuchtig om er moeite voor te doen.
Heel veel van je kansen worden bepaald door wat je van huis uit meekrijgt aan ontwikkeling, en wat je voor netwerk opbouwt. Dan is het niet kunnen krijgen van een baantje en met alleen maar Marokkanen omgaan al van invloed op je toekomst. Het is gewoon niet reeel om te doen alsof een Marokkaanse jongen uit een achterbuurt zelf kiest om te gaan hangen met andere Marokkanen ipv dat hij vioolles opgeeft om bij de JOVD te gaan. Degenen die zich op wat voor manier dan ook ontworstelen aan hun komaf verdienen lof, wat je zelf ook al geeft aan Dolly Parton en Stevie Wonder, maar je kunt geen lof geven aan iemand voor wat je voor anderen als eis stelt. Als je stelt dat het knap is wat zij gedaan hebben, dan moet je ook consequent zijn en vaststellen dat niet iedereen dat zal kunnen.quote:Iedereen wil topsporter/voetballer worden, maar maar heel weinigen zijn bereid om dagelijks urenlang te trainen.
Voor het overige vind ik dat de kansen voor iedereen tot je 18e redelijk gelijk zijn. Ik ben benieuwd waarom jij denkt dat dat niet zo is.
Het is wel belangrijk. Er worden structureel fabeltjes verspreid om een bevolkingsgroep zwart te maken. De oververtegenwoordiging is groot en ernstig en nieuws genoeg, de flinke schep die daar dan nog weer bovenop wordt gedaan is kwaadaardig, bedoeld om een hele bevolkingsgroep zwart te maken.quote:Op zondag 6 mei 2012 22:18 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Niet in mijn beleving dus. Maar goed, jij zal een andere beleving hebben. Is op zich niet zo heel belangrijk denk ik. Veel belangrijker is, waar dat gedrag vandaan komt en hoe ermee om te gaan.
Dat denk ik ook helemaal niet. Het was alleen veel minder en ik denk dat dat goed was. Ik zie niet in hoe dat een argument kan zijn om nou maar meer discriminatie te tolereren.quote:Pardon? Nogmaals, ik ben een middelbare aziatische vrouw. In de jaren 70 en 80 was ik een kind/puber. Ik heb die tijd heel bewust meegemaakt en ja, ik weet heel goed dat die tijd qua openlijke racisme (zeker in de randstad) heel anders in elkaar stak. Maar maak niet de fout om te denken dat er geen racisme was.
Ik ben ertussen opgegroeid, ik prijs mij gelukkig dat ras gewoon geen issue was. Het enige wat ik mijn ouders over huidskleur heb meegekregen is van mijn moeder die constateerde dat negers grijze pakken veel beter stonden dan mijn pa. Het ging langs me heen, geholpen door de scholen waar de samenstelling zo divers was dat huidskleur een individueel trekje was, net als rood of blond haar. Geen groepskenmerk. Ik voel me daarin bevoorrecht en zou dat zowel gekleurde als blanke kinderen ook gunnen.quote:Dat was er WEL, alleen meer indirect en verborgen. Sociale uitsluiting kwam vaak voor. Zeker op het platteland (ik groeide op in een klein dorpje, eerst in west-friesland en later ergens in een uithoek van de provincie utrecht). Ga eens praten met molukkers en indonesiërs. Een pinda was je, of vaak nog erger.
En daar hebben blondines nooit last van? Kom op zeg.quote:Vrouwen zien je als een exotische mannenverleider en willen om die reden niks met je te maken hebben en veel mannen zijn alleen maar geïnteresseerd in een avontuurtje, niet in een huwelijk.
Ik denk dat Dolly Parton daar wel mee om wist te gaan. Iedereen komt in zijn leven eikels tegen. Een vriendin van me heeft een licht tukkers accent behouden, is een blondine in de categorie lekker wijf, niet zozeer een subtiele schoonheid, en heeft geen corpsachtergrond of een andere studentenvereniging. Denk je dat die dan in Nederland zo ver kan komen als haar talent toelaat? Die cum laude is veel minder belangrijk dan de connecties en de vooroordelen, daar kijkt naar een paar jaar werken niemand meer naar.quote:En wat betreft werkgevers? Natuurlijk was je goed genoeg om de telefoon te beantwoorden en de koffie rond te brengen, maar een promotie of interessant project was NOOIT voor jou. Hoogopgeleid of niet. En dan heb ik het nog niet eens over de extra discrimminatie waar je als VROUW mee te maken krijgt. Van seksuele intimidatie tot het verwijt dat je een kostwinnaar het brood uit de mond steelt. Wil je nog meer weten?
Discrimminatie is fout. Dat bagatelliseer of ontken ik op geen enkele manier. Maar tegelijkertijd is discrimminatie iets van alle tijden. Marokkanen zijn niet de eerste groep en zullen ook zeker niet de laatste groep zijn die er het slachtoffer van wordt.quote:Op maandag 7 mei 2012 10:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee dat weet ik niet. De Marokkaan wiens sollicitatiebrief wordt weggegooid op basis van zijn naam is niet degene die de discriminatie veroorzaakt. Die wordt afgerekend op het gedrag van anderen waar hij niks mee te maken heeft. Dat is juist het hele probleem, dat je de criminelen zelf er op afrekent is natuurlijk terecht. Dat je mensen met dezelfde uiterlijke kenmerken erop afrekent niet.
1. Er zijn heel wat meer karaktervormende factoren dan de economische omstandigheid waarin je opgroeit.quote:[..]
Als dat je ideaal is tenminste. Je weet gewoon dat als je 100 kinderen hebt opgroeien in een flinke achterstandswijk dat er een deel agressief wordt. Je weet ook dat als je 100 kinderen in een mooie wijk hebt opgroeien er misschien wel geen een agressief wordt. Je weet ook dat de mate van agressie varieert met de mate van achterstand in de wijk, en dat de agressie minder wordt naarmate de achterstand minder groot wordt gemaakt.
Allereerst bekijk ik niets als een specifiek marokkanenprobleem. Marokkanen zijn slechts 1 van de vele groepen die we hier in NL hebben. Hun etnische achtergrond doet er imo niet zoveel toe. Ik pleit ook nooit voor uitzetting en zo. Hooguit kunnen ouders in individuele gevallen besluiten dat het beter voor het kind is om tijdelijk bij familie in Marokko ondergebracht te worden. Bij wijze van onttrekking uit het huidige milieu en om het kind ook andersoortige ervaringen te geven.quote:[..]
Dat lijkt me geen Marokkanenprobleem maar een Hollandersprobleem. Alleen in de juiste omstandigheden werkt het ook wel enigzins zo voor veel Hollanders, voor veel Marokkanen net wat minder. Ik denk dat het ook veel te maken heeft met de samenleving, waar van alles voor het grijpen lijkt te liggen maar niet iedereen erbij kan. Dat is wederom weer geen excuus, maar het idee van het recht van de sterkste druppelt in tegenstelling tot welvaart wel door naar beneden en of je dan de sterkste bent binnen de regels of buiten de regels maakt niet zo heel veel meer uit.
Oke, dus die marokkaan waar je het nu over hebt (maar dat geldt in principe voor elke persoon uit een moeilijke situatie vind ik), krijgt weinig of geen steun van zijn familie of vrienden. Big deal. Ik snap werkelijk waar niet, waarom dat in het geval van deze marokkaan zoveel erger is dan bijv. de blanke jongen uit een alcoholistengezin. Of zelfs maar dat marokkaanse meisje die in exact dezelfde situatie opgroeit, maar wél erin slaagt om de juiste keuzes te maken.quote:[..]
Heel veel van je kansen worden bepaald door wat je van huis uit meekrijgt aan ontwikkeling, en wat je voor netwerk opbouwt. Dan is het niet kunnen krijgen van een baantje en met alleen maar Marokkanen omgaan al van invloed op je toekomst. Het is gewoon niet reeel om te doen alsof een Marokkaanse jongen uit een achterbuurt zelf kiest om te gaan hangen met andere Marokkanen ipv dat hij vioolles opgeeft om bij de JOVD te gaan. Degenen die zich op wat voor manier dan ook ontworstelen aan hun komaf verdienen lof, wat je zelf ook al geeft aan Dolly Parton en Stevie Wonder, maar je kunt geen lof geven aan iemand voor wat je voor anderen als eis stelt. Als je stelt dat het knap is wat zij gedaan hebben, dan moet je ook consequent zijn en vaststellen dat niet iedereen dat zal kunnen.
Nee, dit is niet belangrijk. De wereld kun je namelijk niet veranderen. De enige persoon waar jij controle over hebt ben jijzelf. Het goede nieuws is dat je wel de volledige controle over die persoon hebt. Nogmaals, discrimminatie is weliswaar een extra (grote) handicap, maar is geen enkel excuus om DUS maar een aggressieve, geweldadige crimmineel te worden. Maakt geen reet uit wat de rest van de wereld doet of niet doet.quote:[..]
Het is wel belangrijk. Er worden structureel fabeltjes verspreid om een bevolkingsgroep zwart te maken. De oververtegenwoordiging is groot en ernstig en nieuws genoeg, de flinke schep die daar dan nog weer bovenop wordt gedaan is kwaadaardig, bedoeld om een hele bevolkingsgroep zwart te maken.
Ik ben het niet met je eens dat het minder is/was. Maar goed, dat is verder irrelevant. Verder tolereer ik niks. Ik besef alleen dat sommige dingen niet uit te roeien zijn. In ieder geval niet op korte termijn. Ik KIES er voor om mijn energie te stoppen in zinvollere zaken.quote:[..]
Dat denk ik ook helemaal niet. Het was alleen veel minder en ik denk dat dat goed was. Ik zie niet in hoe dat een argument kan zijn om nou maar meer discriminatie te tolereren.
Ik ben oprecht blij voor je. Ik heb andere ervaringen. Dat maakt mij nochtans in geen enkel opzicht uniek, zoals jij hieronder ook al aangeeft en ik heb ook nooit iets in die koers willen suggereren.quote:[..]
Ik ben ertussen opgegroeid, ik prijs mij gelukkig dat ras gewoon geen issue was. Het enige wat ik mijn ouders over huidskleur heb meegekregen is van mijn moeder die constateerde dat negers grijze pakken veel beter stonden dan mijn pa. Het ging langs me heen, geholpen door de scholen waar de samenstelling zo divers was dat huidskleur een individueel trekje was, net als rood of blond haar. Geen groepskenmerk. Ik voel me daarin bevoorrecht en zou dat zowel gekleurde als blanke kinderen ook gunnen.
Nope, heb ik ook nooit beweerd. Er zijn zoveel mensen die om wat voor reden dan ook gepest, gediscrimmineerd en/of uitgesloten worden. Ik blijf alleen herhalen dat het vervolgens jouw eigen keuze is hoe je daar verder op reageert, danwel daarmee omgaat. Boosheid en aggressie is slechts 1 van de mogelijkheden. Er ZIJN ook andere manieren.quote:Het is ook onzin om te doen alsof er dan geen andere dingen zijn waardoor je erbuiten kunt vallen, je moet niet denken dat katholieken in een flink gereformeerde gemeente zomaar door iedereen geaccepteerd worden. Je moet niet denken dat kinderen uit een beschermd milieu er nooit buiten vallen om die reden. Je krijgt ook bepaalde dingen niet mee die op dat moment wel belangrijk zijn. De manier waarop ouders de wereld hebben ingedeeld sijpelt gewoon door. Je hebt niet het alleenrecht op erbuiten vallen.
Was in mijn tijd (jaren 80) niet anders hoor. Ook dit heb ik persoonlijk meegemaakt. Ik kon het opgeven. Ik kon mijn kont tegen de krib gooien. Ik kon een grote bek opzetten en gaan spijbelen en jatten uit winkels. Dat kon allemaal. In plaats daarvan heb ik besloten dat ze allemaal m'n kont konden kussen en dat ik ze wel even zou laten zien wat ik allemaal kon. Ik haalde de mavo met gemak en ging vervolgens naar het MBO. Tegenwoordig krijg je 2 brugjaren de tijd om je te bewijzen. Als je inderdaad slim genoeg bent voor vwo, dan moet je dat maar laten zien.quote:Maar ik wel gezien hoe het met de schooladviezen en schoolkeuzes van vriendjes ging. Hun intelligentie is al van jongs af aan minder gevoed, maar met het niveau waarop ze dan zitten is het toch een kwestie van bij twijfel een niveau lager, doe maar mavo voor de zekerheid. Terwijl de buurjongen van hetzelfde niveau toch maar VWO probeert.
Zeg ik dus ook niet. Op dit punt leg jij mij woorden in de mond.quote:[..]
En daar hebben blondines nooit last van? Kom op zeg.
Dit is een heel fraai staaltje van projectie. Allereerst ben ik helemaal niet bitter, wel heel erg trots op wat ik van mijn leven heb weten te maken. Iedereen die mij en mijn verleden/achtergrond kent geeft mij daar gelijk in. Verder is dat irrelevant.quote:Je komt een beetje over alsof je bitter bent en daarom wilt dat anderen jouw problemen uit jouw jeugd ook krijgen, en dan nog veel erger.
Sommigen moeten zich meer bewijzen dan anderen. Sommigen moeten voor hetzelfde resultaat harder werken, betere prestaties leveren dan anderen. Dat is een realiteit. Een andere realiteit is dan hoe jij als individue daarmee omgaat. De wereld zit op niemand te wachten. Jij moet ervoor zorgen dat de wereld interesse in je krijgt.quote:[..]
Ik denk dat Dolly Parton daar wel mee om wist te gaan. Iedereen komt in zijn leven eikels tegen. Een vriendin van me heeft een licht tukkers accent behouden, is een blondine in de categorie lekker wijf, niet zozeer een subtiele schoonheid, en heeft geen corpsachtergrond of een andere studentenvereniging. Denk je dat die dan in Nederland zo ver kan komen als haar talent toelaat? Die cum laude is veel minder belangrijk dan de connecties en de vooroordelen, daar kijkt naar een paar jaar werken niemand meer naar.
Dat geloof ik dus niet. Juist hier in NL niet. Binnen europa staat NL echt wel in de bovenste regionen vwb sociale mobiliteit. Maar opnieuw: het grote sleutelwoord is scholing. En binnen scholing is het grote sleutelbegrip: persoonlijke inzet.quote:Maar die is dan al in een situatie dat ze opties heeft, en dan maar naar het buitenland gaat waar ze minder last heeft van die kleingeestigheid. Maar als je lageropgeleid en jonger bent heb je die sociale mobiliteit niet.
Hoewel je zegt dat het allemaal geen excuus is, doe je in je hele post niets anders dan dit aandragen als excuus. Uiteindelijk komt het neer op het volgende verschil. Jij bent van mening dat de samenleving de beslissende factor is of iemand de afslag richting fout neemt. Ik ben van mening dat de persoon ZELF de beslissende factor is.quote:Dat zijn allemaal geen excuses voor gedrag van die kutmarokkanen die zelf ook wel weten dat het fout is. Ze weten immers heel goed dat dat wat ze ander aandoen niet is wat ze zelf zouden willen ervaren. Je weet alleen wel dat de omstandigheden waarin ze opgroeien van invloed zijn op hoeveel van de kinderen de afslag richting fout nemen ipv goed. Hetzelfde karakter met dezelfde genen en dezelfde ouders kan zich ook ontwikkelen tot iemand die de goeie dingen doet. Daar heeft de samenleving invloed op. Als je dan ook al bij voorbaat wordt aangekeken alsof je een crimineel bent, dan wordt die stap nog kleiner.
Kijk effe in het vorige deel. Daar staat het ergens gequote.quote:Op maandag 7 mei 2012 10:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik haal het nergens uit het bericht dat de foetus in het bezit van de NFI is, heb je andere nieuwsberichten die het daar over hebben?
Kweetniet. Ken ook genoeg intelligente mensen die ruzie maken. Ik denk dat ruzie maken an sich een heel normale menselijke eigenschap is. HOE je ruzie maakt en waarom zijn weer iets heel anders.quote:En ja domme mensen maken wat sneller ruzie met elkaar, dat hebben we altijd al in onze maatschappij gehad, dit is wederom 1 van de voorbeelden.
http://www.volkskrant.nl/(...)acismeprobleem.dhtmlquote:vk opinie Dat een Marokkaanse vrouw door Marokkaanse jongeren is mishandeld omdat ze een zwarte vriend heeft, is niet verbazend.Dat stelt, Bart Schut, voormalig medewerker van het Marokkaanse opinieweekblad Telquel.
Mijn Marokkaanse vriendin beging de doodzonde tot het zwarte ras te behoren
Het racisme van 'Arabische' Marokkanen tegenover Berbers is wijdverbreid
Een misselijkmakend bericht op het weblog GeenStijl: Een zwangere vrouw heeft een miskraam gekregen nadat zij samen met haar vriend in elkaar was geslagen door een groep Marokkaanse jongeren. Reden van de mishandeling: Zij was zelf van Marokkaanse afkomst en haar vriend was zwart.
Als je zoiets leest, lopen de rillingen je over de rug en met schrijver Brusselmans (een alias van Peter van Vliet) vraag je je af: Waar blijft de collectieve woede over deze racistische mishandeling? Waar is de schreeuw om gerechtigheid voor deze laffe moord op een ongeboren kind? Waar blijven de columnisten die deze walgelijke daad van openlijk racisme aan de kaak stellen? Waarom geen stille tocht?
Deze vragen zijn des te prangender als je bedenkt dat de mishandeling al op 26 maart plaatsvond. Dit zie je als je doorklikt naar het oorspronkelijke bericht in Het Parool, niet overbodig gezien GeenStijls reputatie als het gaat om berichtgeving over raciale en religieuze verhoudingen in ons land. Eerlijk is eerlijk: Het weblog heeft er in dit geval geen woord bij verzonnen of overdreven. Brusselmans vervolgt terecht: 'We vragen ons af wat er met Nederland zou gebeuren als het vijf blanke Hollandse mannen waren geweest die zo'n vrouw midden op klaarlichte dag op zo'n 50 meter afstand van het Monument op De Dam in elkaar hadden geramd omdat ze een 'negerhoer' is.'
Die belediging, geschreeuwd door de jongeren toen ze hun landgenote zagen met haar van oorsprong Surinaamse vriend (opnieuw bevestigt Het Parool), zal Marokkokenners nauwelijks verbazen, hoe walgelijk zij ook is.
Scheldwoorden
Wanneer ik met mijn vriendin, zelf 100 procent Marokkaanse, over straat liep in Casablanca, vlogen soortgelijke scheldwoorden door de lucht. Met het verschil dat Lamia niet de doodzonde beging het met een neger te doen, maar zelf tot het zwarte ras te behoren.
Het 'hoer' zat er blijkbaar in dat zij met een buitenlander over straat liep en weigerde een hoofddoek te dragen. Allemaal te haram voor de gemiddelde Casablancais blijkbaar. Maar er bleek meer aan de hand. Toen ik Lamia vroeg of zij vaker last had van racistische scheldpartijen, haalde zij haar schouders op en antwoordde: 'Elke dag.' Alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
Hebben Marokkanen een racismeprobleem? Het lijkt erop, in ieder geval wel op het grondgebied van 'Allah, al-Watan, al-Malik' (God, Vaderland en Koning; de wapenspreuk van het Koninkrijk Marokko) zelf.
Zwarte vluchtelingen
Dat bleek op reportage in de bossen rond Ceuta en Melilla, de twee Spaanse enclaves aan de Mediterrane kust die worden gebruikt door migranten uit sub-Sahara Afrika om Spaans - en daarmee Europees - grondgebied te bereiken. Daar leefden de zwarte vluchtelingen in onmenselijke omstandigheden en hun lot werd allerminst verzacht door de omwonenden. 'In geen van de landen waar wij doorheen trekken, worden wij zo slecht en mensonterend behandeld als hier in Marokko', beklaagde een migrant uit Nigeria zich desgevraagd. Vooral de politie moest het ontgelden: diefstal, afpersing en mishandeling waren schering en inslag. De vluchtelingen prefereerden zelfs de notoire Spaanse Guardia Civil boven de grijsgeüniformeerde Gendarmerie Royale.
En het bleef niet bij discriminatie ten opzichte van zwarte Afrikanen. Ik zal mij niet beklagen over het feit dat ik als Nederlander bij bakker Oussama steevast werd genegeerd wanneer ik mijn baguette wilde kopen.
Maar wel over de commentaren die ik kreeg van buren en kennissen in Casablanca wanneer ik naar de het Rifgebergte ging. 'Pas op, ze snijden je daar voor niets je keel door.' En erger: 'Dat zijn geen mensen die daar wonen, maar beesten.' Een taxichauffeur drukte het op weg naar de luchthaven van Casablanca als volgt uit: 'In de Rif wonen geen Marokkanen, alleen Berbers.'
Het racisme van de 'Arabische' Marokkanen tegenover de Amazighcultuur is wijdverbreid en geïnstitutionaliseerd, hoewel koning Mohammed VI op dit gebied verbeteringen heeft beloofd en aangebracht.
Huidskleur
Nederlands-Marokkaanse jongeren van Berberafkomst doen er goed aan zich te herinneren dat ooit hun ouders en grootouders als tweederangsburgers - moderne slaven eigenlijk - door koning Hassan II werden verkocht aan het naar goedkope werkkrachten hunkerende Europa. Misschien dat zij zich dan twee keer zullen bedenken voor zij in een land dat weliswaar nog niet vrij is van discriminatie, maar hun toch behoorlijk wat kansen gunt, anderen afrekenen op hun huidskleur.
De schrijver heeft gelijk. Dit is triest maar waar.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)acismeprobleem.dhtml
Zoals ik al zei: wie regelmatig met Marokkanen te maken heeft kan niet verbaast zijn over hun racistische inborst.
Leuk geschreven, maar dit komt dus nooit in die bolle koppies van die mensen. Het ligt immers altijd aan de ander als iets niet gaat zoals ze willen.quote:Nederlands-Marokkaanse jongeren van Berberafkomst doen er goed aan zich te herinneren dat ooit hun ouders en grootouders als tweederangsburgers - moderne slaven eigenlijk - door koning Hassan II werden verkocht aan het naar goedkope werkkrachten hunkerende Europa. Misschien dat zij zich dan twee keer zullen bedenken voor zij in een land dat weliswaar nog niet vrij is van discriminatie, maar hun toch behoorlijk wat kansen gunt, anderen afrekenen op hun huidskleur.
Dat is een gedachte - meer een realiteit-, waar ik erg veel moeite mee heb. Niet omdat je dit zo stelt, maar omdat je volgens mij gewoon gelijk hebt. Het is inderdaad om cynisch van te worden.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:44 schreef Psy-freak het volgende:
Als het Nederlanders waren die dit hadden geflikt hadden we nu nog rellen.
ik ben het met de PVV inderdaad op een heleboel punten eens, maar zeker niet 100%quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:55 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Dat is een gedachte - meer een realiteit-, waar ik erg veel moeite mee heb. Het is inderdaad om cynisch van te worden.
Je mag dit niet aan je voorbij laten gaan. Helemaal als je (al) zware verontwaardiging toont bij een kennelijk selectief deurbeleid van horecaondernemingen.
Dit is nu de wereld waar wij in leven. Maar stel, als je je even distantieert van wat we gewend zijn in dit land. Een soort helikopterview gebruikt om dit objectief te beschouwen. Dan kan je toch niet anders concluderen dat we in een krankzinnige maatschappij leven? Politiek Nederland, onze volksvertegenwoordiging vindt dit kennelijk niet het reageren waard. Het zal je zuster zijn, die door zo'n groep apen wordt aangevallen en je zo je ongeboren neefje verliest. Niemand zegt iets, niemand thuis. Op de PVV na, waar we met z'n allen met zoveel afschuw over spreken.
En het is niet de PVV die daarvoor zorgen, het is vooral de rest die daarvoor zorgt:quote:Op dinsdag 8 mei 2012 11:00 schreef .Masturbatron. het volgende:
[..]
ik ben het met de PVV inderdaad op een heleboel punten eens, maar zeker niet 100%
blijkbaar gaan dit jaar toch een heleboel mensen op PVV stemmen, ook zij die dat nog nooit hebben gedaan of ooit dachten te doen
een goed puntquote:Op dinsdag 8 mei 2012 11:06 schreef Chooselife het volgende:
[..]
En het is niet de PVV die daarvoor zorgen, het is vooral de rest die daarvoor zorgt:
Omdat ze niet thuis zijn, als nu.
Tja, het is volgens mij de realiteit. En bouncers weren mensen waarvan ze bang zijn dat ze binnen onrust gaan stoken. Ik ben met een marrokaan uitgeweest met een vriendelijk uiterlijk en houding. Ik heb ook mensen gezien (blank, getint, zwart) die niet naar binnen mochten omdat ze al een vijande houding hadden. Snap je?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:55 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Dat is een gedachte - meer een realiteit-, waar ik erg veel moeite mee heb. Niet omdat je dit zo stelt, maar omdat je volgens mij gewoon gelijk hebt. Het is inderdaad om cynisch van te worden.
Je mag dit niet aan je voorbij laten gaan. Helemaal als je (al) zware verontwaardiging toont bij een kennelijk selectief deurbeleid van horecaondernemingen.
Dit is nu de wereld waar wij in leven. Maar stel, als je je even distantieert van wat we gewend zijn in dit land. Een soort helikopterview gebruikt om dit objectief te beschouwen. Dan kan je toch niet anders concluderen dat we in een krankzinnige maatschappij leven? Politiek Nederland, onze volksvertegenwoordiging, vindt dit kennelijk niet het reageren waard. Het zal je zuster zijn, die door zo'n groep apen wordt aangevallen en je zo je ongeboren neefje verliest. Niemand zegt iets, niemand thuis. Op de PVV na, waar we met z'n allen met zoveel afschuw over spreken.
Ik ben oprecht geschrokken, of beter geschokeerd.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)acismeprobleem.dhtml
Zoals ik al zei: wie regelmatig met Marokkanen te maken heeft kan niet verbaast zijn over hun racistische inborst.
Ik ben eigenlijk heel bang dat je wel gelijk hebt.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:44 schreef Psy-freak het volgende:
Als het Nederlanders waren die dit hadden geflikt hadden we nu nog rellen.
en je hebt mensen die zich wel goed gedragen zoals Cevdet Yılmaz dat heel hard probeerde, maar dan heb je soms ook van die kutautochtonen die het zo'n allochtoon zeer moeilijk makenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 11:10 schreef .Masturbatron. het volgende:
[..]
een goed punt
wij leven met zn allen in een tolerant land (zo hoort het te zijn iig) en ik vind dat als je je niet zo wilt gedragen dan rot je de fuck maar op
Dit heb je heel goed gezegd.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:55 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Dat is een gedachte - meer een realiteit-, waar ik erg veel moeite mee heb. Niet omdat je dit zo stelt, maar omdat je volgens mij gewoon gelijk hebt. Het is inderdaad om cynisch van te worden.
Dit is nu de wereld waar wij in leven. Maar stel, als je je even distantieert van wat we gewend zijn in dit land. Een soort helikopterview gebruikt om dit objectief te beschouwen. Dan kan je toch niet anders concluderen dat we in een krankzinnige maatschappij leven? Politiek Nederland, onze volksvertegenwoordiging, vindt dit kennelijk niet het reageren waard. Het zal je zuster zijn, die door zo'n groep apen wordt aangevallen en je zo je ongeboren neefje verliest. Niemand zegt iets, niemand thuis. Op de PVV na, waar we met z'n allen met zoveel afschuw over spreken.
Dit is wel een goed punt. Nou moet ik eerlijk zeggen: als een nederlander niet mopperen kan, is ie geen nederlanderquote:Op dinsdag 8 mei 2012 11:15 schreef Psy-freak het volgende:
[..]Niemand zegt of doet iets omdat wij Nederlanders boos worden over alles, mopperen in het openbaar, bij vrienden en familie maar het vervolgens laten voor wat het is. Oh, en we leggen het lekker makkelijk bij Den Haag neer of wie dan ook.
quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:55 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Amen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 11:06 schreef Chooselife het volgende:
[..]
En het is niet de PVV die daarvoor zorgen, het is vooral de rest die daarvoor zorgt:
Omdat ze niet thuis zijn, als nu.
Precies, typisch: altijd afschuiven op een ander. Dat doen zoveel mensen wel eens.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 11:50 schreef just_a_girl_2 het volgende:
[..]
Dit is wel een goed punt. Nou moet ik eerlijk zeggen: als een nederlander niet mopperen kan, is ie geen nederlander![]()
Dus aan het mopperen op zich is niet zoveel mis.
Wat wel heel erg naar is, is dat "we" onze verantwoordelijkheden maar al te gemakkelijk op anderen afschuiven. Of dat nou "Den Haag" is of "de samenleving" (die hoor/zie ik ook nogal eens langskomen) of de school, politie en/of justitie, de overheid in bredere zin (soos, uwv, jeugdzorg etc.etc.), of whatever. In dit kader kan ik het ook niet laten om "het slachtoffer" zelf in dit rijtje op te nemen, want ook blaming the victim is een door mij veel gehoord/gelezen fenomeen.
De maatschappij dat ben jij. Die slogan, daar geloof ik oprecht in. En voor mij is de achterliggende betekenis dat WIJ, ieder voor zich, ZELF onze verantwoordelijkheden moeten dragen. Of dat nou het fatsoenlijk! opvoeden van onze kinderen is, het ingrijpen of aanspreken van daders van wangedrag is, ons eigen gedrag !!! is of het ondersteunen van slachtoffers is. We hebben allemaal een rol en zolang je geen onderdeel van de oplossing bent, ben je een onderdeel van het probleem!
Die hoef je zelf niet op te zetten hoor, dat gebeurt vaak genoeg. Het verdwijnt naar de achterpagina's, de Telegraaf laat het signalement weg en op Fok zakt het bericht na 1 pagina snel naar beneden.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:08 schreef kovenant het volgende:
ze zouden eigenlijk voor de "grap" een testje ermee moeten doen,
een nieuwe bericht uitbrengen compleet opgezet met "mishandeld" persoon , en groepje blanke jongens, om te kijken hoe het volk hierop reageert.
en die resultaten leggen naast huidige resultaten.
Kom eens met een paar voorbeelden van? 5 roomblanke jongens die een zwangere marokkaanse in elkaar rossen vanwege haar relatie met een donkere kerel aub.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die hoef je zelf niet op te zetten hoor, dat gebeurt vaak genoeg. Het verdwijnt naar de achterpagina's, de Telegraaf laat het signalement weg en op Fok zakt het bericht na 1 pagina snel naar beneden.
Slap hoor Weltschmerz. Als het blanke autochtonen waren geweest dan hadden we al minstens een stille tocht en ernstig verontwaardigde politici gehad.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die hoef je zelf niet op te zetten hoor, dat gebeurt vaak genoeg. Het verdwijnt naar de achterpagina's, de Telegraaf laat het signalement weg en op Fok zakt het bericht na 1 pagina snel naar beneden.
Zelfs in een bericht over het Parool en de Volkskrant weet hij het alleen over de Telegraaf te hebben.....quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben ook wel benieuwd.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:20 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Zelfs in een bericht over het Parool en de Volkskrant weet hij het alleen over de Telegraaf te hebben.....
Maar goed laat die vele voorbeelden eens zien dan.
Ik nodig je uit om vergelijkingsmateriaal te publiceren. Groepsgeweld jegens een individu waarvan onomstotelijk is vastgesteld dat het een racistisch motief kent. Liefst met fatale gevolgen, om de vergelijking compleet te maken.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja? Ik vind het een zorgwekkende ontwikkeling dat het onderscheid tussen speculaties en feiten niet meer gemaakt hoeft te worden. Hoe waarschijnlijk sommige van die speculaties ook mogen zijn, een racistische opmerking die de aanleiding zou zijn is wat anders dan een zwangere vrouw in elkaar schoppen uit racistische motieven. Ik las in het nieuwsbericht dat er een vechtpartij was ontstaan, dat pleit de betrokkenen niet vrij, het is wel wat anders dan wat die Volkskrantmeneer er met zijn eigen fantasie van maakt. Net als velen hier trouwens, iedereen die maar doet alsof die precies wat er gebeurd is, die lult gewoon uit zijn nek.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Als het nog niet eerder vermeld is: Ik vind het een positieve ontwikkeling dat er in de Volkskrant zulke berichten geplaatst worden.
Ongelofelijk wat ben jij hypocriet en wat meet je met twee maten door zelf alles te verzinnen en nu opeens niet thuis te geven! Liep je ook voorop bij de Kevin Duijnmeier demo?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja? Ik vind het een zorgwekkende ontwikkeling dat het onderscheid tussen speculaties en feiten niet meer gemaakt hoeft te worden. Hoe waarschijnlijk sommige van die speculaties ook mogen zijn, een racistische opmerking die de aanleiding zou zijn is wat anders dan een zwangere vrouw in elkaar schoppen uit racistische motieven. Ik las in het nieuwsbericht dat er een vechtpartij was ontstaan, dat pleit de betrokkenen niet vrij, het is wel wat anders dan wat die Volkskrantmeneer er met zijn eigen fantasie van maakt. Net als velen hier trouwens, iedereen die maar doet alsof die precies wat er gebeurd is, die lult gewoon uit zijn nek.
Je kunt je ook gewoon bij de bekende feiten houden en dan het probleem van racistisch Marokkanen aankaarten, maar die behoefte is er kennelijk niet.
De bekende feiten laten helemaal niets aan onduidelijkheden over. En als je met 5 man een zwangere vrouw ernstig mishandeld dan noem ik dat geen vechtpartij meer. Goh, wat ongelofelijk ongenuanceerd weer van mij, he.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja? Ik vind het een zorgwekkende ontwikkeling dat het onderscheid tussen speculaties en feiten niet meer gemaakt hoeft te worden. Hoe waarschijnlijk sommige van die speculaties ook mogen zijn, een racistische opmerking die de aanleiding zou zijn is wat anders dan een zwangere vrouw in elkaar schoppen uit racistische motieven. Ik las in het nieuwsbericht dat er een vechtpartij was ontstaan, dat pleit de betrokkenen niet vrij, het is wel wat anders dan wat die Volkskrantmeneer er met zijn eigen fantasie van maakt. Net als velen hier trouwens, iedereen die maar doet alsof die precies wat er gebeurd is, die lult gewoon uit zijn nek.
Je kunt je ook gewoon bij de bekende feiten houden en dan het probleem van racistisch Marokkanen aankaarten, maar die behoefte is er kennelijk niet.
Hoe kom je erbij dat ze ernstig mishandeld is?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De bekende feiten laten helemaal niets aan onduidelijkheden over. En als je met 5 man een zwangere vrouw ernstig mishandeld dan noem ik dat geen vechtpartij meer. Goh, wat ongelofelijk ongenuanceerd weer van mij, he.
Wow, sprakeloos. Ik wou dat je half zoveel nuance zou gebruiken bij berichten die jou wel goed uitkomen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat ze ernstig mishandeld is?
De vijf mannen, rond de twintig, liepen achter hen. Het groepje schold haar uit voor 'negerhoer'. Haar vriend reageerde, waarop bij de Beurspassage een vechtpartij ontstond. Ook de vrouw werd geduwd, geslagen en geschopt.quote:
Waar is de ernstige mishandeling gebleven? Krabbel je nu terug?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De vijf mannen, rond de twintig, liepen achter hen. Het groepje schold haar uit voor 'negerhoer'. Haar vriend reageerde, waarop bij de Beurspassage een vechtpartij ontstond. Ook de vrouw werd geduwd, geslagen en geschopt.
Waarop jij natuurlijk weer antwoord dat dit helemaal geen mishandeling hoeft te zijn,
Haar vriend reageerde en toen ontstond een vechtpartij.quote:misschien was deze zwangere vrouw wel zo aggressief dat ze bewust een gevecht met alle 5 de mannen aanging.
Ik heb echt geen idee en jij al helemaal niet. Een miskraam is niet een uitzonderlijk iets of zo, zeker niet in de eerste maanden.quote:En dat ze vlak daarna een miskraam kreeg....tja kan gebeuren, heeft er natuurlijk niets mee te maken gehad.
Het heeft niks met nuance, maar met verzinsels tegenover feiten. Ik vraag me altijd af wat iemands motieven zijn om er dingen bij te gaan verzinnen. Is het gewoon whisful thinking?quote:Ik blijf niet aan de gang. Maar nogmaals: Als jij half zoveel nuance zou gebruiken bij berichten die jou wel goed uitkomen dan zou je helemaal geen enkel punt meer kunnen maken. Dat je dat hier wel doet is ronduit triest en zwak.
quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waar is de ernstige mishandeling gebleven?
Weltschmerz heeft zo'n bord voor zijn kop, dat krijg je toch niet weg. Hij is nu waarschijnlijk een klacht aan het schrijven over die vieze vuile racistische Volkskrant omdat ze zo'n ongenuanceerd stuk vol verzinsels hebben gepubliceerd.quote:
Ten kostte van de arme welwillende Marokkanen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Weltschmerz heeft zo'n bord voor zijn kop, dat krijg je toch niet weg. Hij is nu waarschijnlijk een klacht aan het schrijven over die vieze vuile racistische Volkskrant omdat ze zo'n ongenuanceerd stuk vol verzinsels hebben gepubliceerd.
Spreek aub voor jezelf.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 11:25 schreef just_a_girl_2 het volgende:
[..]
Wat we hier uit kunnen opmaken is dat IEDEREEN wel in mindere of meerdere mate racist(isch) is.
Er staat duidelijk in het bericht dat de zwangere vrouw ook flink wat klappen en schoppen te verduren kreeg, kort daarop een miskraam.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waar is de ernstige mishandeling gebleven? Krabbel je nu terug?
Je fantasie slaat nu helemaal op hol. Maar goed, een verzinsel meer of minder kijk je niet op. Ik vind het een slecht stuk, omdat het kennelijk zonder verzinsels niet heftig genoeg was of zo, terwijl die schrijver misschien best wat zinnigs te vertellen had over racisme onder Marokkanen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Weltschmerz heeft zo'n bord voor zijn kop, dat krijg je toch niet weg. Hij is nu waarschijnlijk een klacht aan het schrijven over die vieze vuile racistische Volkskrant omdat ze zo'n ongenuanceerd stuk vol verzinsels hebben gepubliceerd.
Ah de Turk komt zijn racistische geloofsgenoten beschermen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:04 schreef De_Guidance het volgende:
Het is duidelijk dat Weltschermz ver boven het niveau van veel users boven mij opereert en ze er geen vat op kunnen krijgen.
Als hij kritisch moet zijn richting de Marokkaanse gemeenschap en de islam zal hij dat niet laten. Daar zijn legio voorbeelden van.
Dit gaat over iets anders, iets fundamenteels, maar boven een bepaald niveau.
Er staat niet in de berichtgeving direct dat het ernstige mishandeling betrof. In de berichtgeving wordt wel duidelijk op een verband vechtpartij - miskraam gewezen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar goed, was de mishandeling nou ernstig of niet?
Persoon 1 absoluut.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:03 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
1 en 4 zijn gewoon dom. Iets met ezel en steen.
Weltschmerz en Dè Guidance vinden dat geen ernstige mishandeling, ze opereren boven het kleinzielige niveau om zwangere negerhoeren die door arme, door de Telegraaf gediscrimineerde, Marokkanen per ongeluk een miskraam geslagen worden daar voor te veroordelen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:07 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Er staat niet in de berichtgeving direct dat het ernstige mishandeling betrof. In de berichtgeving wordt wel duidelijk op een verband vechtpartij - miskraam gewezen.
Ernstige mishandeling????? Ligt er maar net aan of je bovenstaand ernstig vind of niet. Ik vermoed dat de gemiddelde mens dit als behoorlijk ernstig zou noemen.
Wie bescherm ik waar?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:05 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ah de Turk komt zijn racistische geloofsgenoten beschermen.
Wat ?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Weltschmerz en Dè Guidance vinden dat geen ernstige mishandeling, ze opereren boven het kleinzielige niveau om zwangere negerhoeren die door arme, door de Telegraaf gediscrimineerde, Marokkanen per ongeluk een miskraam geslagen worden daar voor te veroordelen.
De_Guidance met ondertitel Moral high groud.quote:
Heel interessant wat je vermoedens verder zijn, maar totaal irrelevant.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:16 schreef HardMetal het volgende:
[..]
De_Guidance met ondertitel Moral high groud.
Mijn eerste vermoedens zouden idd richting geloofswaanzinnige gaan.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen hoor, je komt op mij over als behoorlijk verblind voor de problematiek. Ik woon zelf in het centrum van een stad en mijn dagelijkse ervaringen komen aardig overeen zoals beschreven in de media.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:17 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Heel interessant wat je vermoedens verder zijn, maar totaal irrelevant.
D_H noemt iedereen moslim die een bepaalde afkomst heeft en/of het met hem oneens is.
Hè jouw motieven zijn ook duidelijk hoor, als je weer eens huilt dat je arme islamitische familie achtergesteld wordt.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:13 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Wat ?
Waar heb ik dat gezegd ?
Grappig trouwens , toen een Haagse Ingrid een doof islamitisch meisje mishandelde kon je er wel om lachen en meldde je trots dat je de Ingrid waarschijnlijk kende.
Zegt genoeg over je motieven.
Nee, een duw, een klap en een schop geldt nou eenmaal niet meteen als ernstige mishandeling. Het kan het onder omstandigheden wel zijn, maar je hebt mishandeling en ernstige mishandeling en dat zijn verschillende dingen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:07 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Er staat niet in de berichtgeving direct dat het ernstige mishandeling betrof.
Vertel, hoe ligt dat verband dan?quote:In de berichtgeving wordt wel duidelijk op een verband vechtpartij - miskraam gewezen.
Wat, een miskraam op zich?quote:Ernstige mishandeling????? Ligt er maar net aan of je bovenstaand ernstig vind of niet. Ik vermoed dat de gemiddelde mens dit als behoorlijk ernstig zou noemen.
Oké, whatever.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hè jouw motieven zijn ook duidelijk hoor, als je weer eens huilt dat je arme islamitische familie achtergesteld wordt.
Ik woon in Rotterdam en ik geloof je niet zo.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:25 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Ik kan me er wel wat bij voorstellen hoor, je komt op mij over als behoorlijk verblind voor de problematiek. Ik woon zelf in het centrum van een stad en mijn dagelijkse ervaringen komen aardig overeen zoals beschreven in de media.
Ik ook, maar die van mij niet. Het is maar wat je wilt zien.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:25 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Ik kan me er wel wat bij voorstellen hoor, je komt op mij over als behoorlijk verblind voor de problematiek. Ik woon zelf in het centrum van een stad en mijn dagelijkse ervaringen komen aardig overeen zoals beschreven in de media.
Weltschmerz is toch diegene die te laf is om aan te tonen wat hij roept?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Jij bent dan ook 1 van hun.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:55 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Ik woon in Rotterdam en ik geloof je niet zo.
He, don't shoot the messenger.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:08 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Jij bent je mentaal echt aan het voorbereiden op een oorlog he
De pijlen zijn wel vaker op de verkeerde personen gericht . Op de messenger in dit geval.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:08 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
He, don't shoot the messenger.
Wel als hij een uit z'n eigen duim gezogen boodschap probeert te verspreidenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:08 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
He, don't shoot the messenger.
Ja want de racistische Marokkanen uit het nieuwsbericht lezen natuurlijk mee in dit topicquote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
De pijlen zijn wel vaker op de verkeerde personen gericht . Op de messenger in dit geval.
Hij is gewoon onderdeel van dit: http://www.elsevier.nl/we(...)-2012-allochtoon.htmquote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:12 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wel als hij een uit z'n eigen duim gezogen boodschap probeert te verspreiden![]()
Nee hoor. Het probleem in Rotterdam zijn de hoofdzakelijk allochtone en in mindere mate autochtone burgers die zich misdragen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:14 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hij is gewoon onderdeel van dit: http://www.elsevier.nl/we(...)-2012-allochtoon.htm
En dat is een probleem. Een heel groot probleem.
Denk het niet. Die zijn druk met andere dingen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:13 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ja want de racistische Marokkanen uit het nieuwsbericht lezen natuurlijk mee in dit topic
Liggen in elkaars verlengde. De kern van het probleem is teveel mensen die hier niet horen, niet de NLe normen en waarden delen en ronduit een kankerhekel aan dit land en zijn ECHTE inwoners hebben.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:16 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nee hoor. Het probleem in Rotterdam zijn de hoofdzakelijk allochtone en in mindere mate autochtone burgers die zich misdragen.
-edit-
En natuurlijk de achterliggende oorzaken
Dat lijkt mij ook. Vandaar dat hier dus wordt gediscussieerd over het onderwerp en over de bijbehorende meningen en visies. Commentaar op zo'n visie lijkt me dus geen pijl die op de verkeerde persoon wordt gericht.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Denk het niet. Die zijn druk met andere dingen.
Zo bedoelde ik het niet.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:21 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook. Vandaar dat hier dus wordt gediscussieerd over het onderwerp en over de bijbehorende meningen en visies. Commentaar op zo'n visie lijkt me dus geen pijl die op de verkeerde persoon wordt gericht.
Er is geen daadwerkelijk spreidingsbeleid en dat is er ook nooit geweest en zal er ook nooit komen. Daar staat tegenover dat er ook nooit een concentratiebeleid is geweest zoals linksen altijd beweren want daar heeft de NLe staat helemaal geen middelen toe.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik geef Krekker in deze gelijk. Ben blij dat hij in elk geval aangeeft dat er een probleem is. Alhoewel het natuurlijk onverstandig is om amper spreidingsbeleid toe te passen in een stad als Rotterdam. Gelukkig is dat aan het veranderen de laatste paar jaar, en dat ook gelukkig op een goede en eerlijke manier.
Spreiding op basis van inkomen is al jaren een gebruikte methode in R'dam. En met veel succes, het lost een hoop ellende op, men wil het nu ook in andere steden toe gaan passen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:25 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Er is geen daadwerkelijk spreidingsbeleid en dat is er ook nooit geweest en zal er ook nooit komen. Daar staat tegenover dat er ook nooit een concentratiebeleid is geweest zoals linksen altijd beweren want daar heeft de NLe staat helemaal geen middelen toe.
Probleem 1. Teveel mensen die geen binding hebben en zelfs ageren tegen de maatschappij. Dit probleem komt voor onder zowel autochtoon als allochtoon, en is onder andere te wijten aan mentaliteitsproblemen, intellectuele capaciteiten (of het gebrek daaraan) en bijbehorende achterstandspositie.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Liggen in elkaars verlengde. De kern van het probleem is teveel mensen die hier niet horen, niet de NLe normen en waarden delen en ronduit een kankerhekel aan dit land en zijn ECHTE inwoners hebben.
In bepaalde wijken van Amsterdam is men bezig met spreidingsbeleid door middel van variatie in huizenprijzen en een mix van koop en sociale huur.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:25 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Er is geen daadwerkelijk spreidingsbeleid en dat is er ook nooit geweest en zal er ook nooit komen. Daar staat tegenover dat er ook nooit een concentratiebeleid is geweest zoals linksen altijd beweren want daar heeft de NLe staat helemaal geen middelen toe.
Ook hier sluit ik me bij aan. Met de toevoeging dat ik vind dat LeefbaarRotterdam (tot mijn eigen verbazing) voor veel verbetering heeft gezorgt in de laatste paar jaar.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:33 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Probleem 1. Teveel mensen die geen binding hebben en zelfs ageren tegen de maatschappij. Dit probleem komt voor onder zowel autochtoon als allochtoon, en is onder andere te wijten aan mentaliteitsproblemen, intellectuele capaciteiten (of het gebrek daaraan) en bijbehorende achterstandspositie.
Met de komst van groepen allochtonen is dit probleme sterk toegenomen en zijn ook factoren als een ander streng geloof (opnieuw), de vorming van nieuwe lagere sociale klassen die elkaar naar beneden trekken een rol gaan spelen bij de problemen. Daarnaast hebben taalproblemen de boel verergerd.
Probleem 2. Men weet niet hoe men de problemen moet aanpakken. Een deel heeft de problemen lange tijd ontkend en wilde criminelen teveel (op het rechte pad) helpen ipv ze echt aan te pakken, terwijl een ander deel de problemen in feite ook een soort van ontkende, door de verkeerde schuldigen en oorzaken aan te wijzen (allochtonen in het algemeen en het allochtoon zijn).
Dit gecombineerd met een totaal onterecht 'wij versus zij' gevoel, waarmee het beeld wordt geschetst dat we in dit land twee groepen hebben die in strijd met elkaar zijn: autochtonen en allochtonen.
Dit terwijl we juist met z'n allen zouden moeten strijden tegen het tuig dat zich buiten de maatschappij plaatst. En als blijkt dat 3 kwart van dit tuig allochtoon is, so be it. Dan strijden we met z'n allen tegen tuig waarvan 3 kwart allochtoon en 1 kwart autochtoon.
Dat laatste is hoe ik het graag had gezien. X-ray daarentegen begint liever aan de onmogelijke taak alle Moslims het land uit te schoppen vermoed ik (feel free to correct me if I'm wrong).
Die mix heeft zo onwijs gefaald in steden als zoetermeer en almere. Het resultaat is pauperwijken met onverkoopbare koopwoningen erin.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:35 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
In bepaalde wijken van Amsterdam is men bezig met spreidingsbeleid door middel van variatie in huizenprijzen en een mix van koop en sociale huur.
Heb er ook sterke twijfels bij of het echt zal werken moet ik toegeven. Maar Amsterdam Osdorp lijkt wel iets verbeterd ten opzichte van bijvoorbeeld 10-15 jaar geleden. Al kom ik er niet zo heel vaak, dus mijn eigen ervaringen zijn mbt nieuw beleid zijn wat beperkt.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die mix heeft zo onwijs gefaald in steden als zoetermeer en almere. Het resultaat is pauperwijken met onverkoopbare koopwoningen erin.
ik kan dit bevestigen. de buurt was hier 5-10 jaar geleden echt een klote depressieve pauperbuurt met hangjongeren en criminaliteit en ouwe lelijke bruine fucking flatgebouwen, maar sinds de nieuwbouw af is wonen hier steeds meer autochtonen, dus er is zeker sprake van een mix tussen autochtonen en allochtonen nu, ipv alleen maar allochtonen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:52 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Heb er ook sterke twijfels bij of het echt zal werken moet ik toegeven. Maar Amsterdam Osdorp lijkt wel iets verbeterd ten opzichte van bijvoorbeeld 10-15 jaar geleden. Al kom ik er niet zo heel vaak, dus mijn eigen ervaringen zijn mbt nieuw beleid zijn wat beperkt.
Ik ben dus sowieso een probleem vanwege mijn afkomst en kan dat per definitie niet goed maken, al ben ik de meest voorbeeldige burger op aarde?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:14 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hij is gewoon onderdeel van dit: http://www.elsevier.nl/we(...)-2012-allochtoon.htm
En dat is een probleem. Een heel groot probleem.
Dat zie ik ook gebeuren ja.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Succesvolle allochtonen van de 2e en 3e generatie trekken de laatste jaren trouwens steeds vaker naar Carnisselande (Barendrecht) en andere wijken net buiten de stad, wat Rotterdam geen goed doet. Geeft ook weer aan dat het probleem niet louter aan de afkomst van bewoners ligt.
Ik val DH niet aan vanwege die boodschap maar vanwege iets anders en nergens ben ik de boel aan het downplayen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:25 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Zo bedoelde ik het niet.
Ik vind dat ipv dat er ronduit gezegd wordt dat het 5 klootzakjes zijn die heel laf een vrouw aftuigen omdat ze met een zwarte man omgaat gaan sommigen hier de boodschapper aanvallen of de boel downplayen.
Als de verschillende observaties van users (waaronder ikzelf) hier kloppen ben ik benieuwd waarom het in de ene stad/wijk dan wel lijkt te werken en in de andere niet.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:19 schreef .Masturbatron. het volgende:
[..]
ik kan dit bevestigen. de buurt was hier 5-10 jaar geleden echt een klote depressieve pauperbuurt met hangjongeren en criminaliteit en ouwe lelijke bruine fucking flatgebouwen, maar sinds de nieuwbouw af is wonen hier steeds meer autochtonen, dus er is zeker sprake van een mix tussen autochtonen en allochtonen nu, ipv alleen maar allochtonen.
met als gevolg dat ik hier niet eens meer wil verhuizen, zo veilig voel ik me hier. de buurt is kleurrijk. het is rustig, chill, relaxed.
daarnaast zijn er meer voorzieningen gekomen, dus ook meer werkgelegenheid,
je ziet nooit meer hangjongeren (af en toe van die jochies die met hun scooter brommen maar geen problemen)
ik kan iedereen verzekeren dat amsterdam osdorp echt met GROTE SPRONGEN vooruit is gegaan, in ieder geval in de wijk waar ik woon (vlak voor osdorp de aker, pieter calandlaan)
ik voel me in amsterdam osdorp veiliger dan ooitik wil hier voorlopig niet meer weg
Gaat dit nog steeds over mij?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Liggen in elkaars verlengde. De kern van het probleem is teveel mensen die hier niet horen, niet de NLe normen en waarden delen en ronduit een kankerhekel aan dit land en zijn ECHTE inwoners hebben.
in lelijke DICHTE KRAPPE ouwe pauperbuurten heb je, denk ik, sowieso meer criminaliteit en inbraken en probleemjongeren en al dat soort gedoequote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Als de verschillende observaties van users (waaronder ikzelf) hier kloppen ben ik benieuwd waarom het in de ene stad/wijk dan wel lijkt te werken en in de andere niet.
Interessant...
Dat Zoetermeer gefaald is komt natuurlijk ook doordat er intolerante figuren zoals jij zijn gaan wonenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die mix heeft zo onwijs gefaald in steden als zoetermeer en almere. Het resultaat is pauperwijken met onverkoopbare koopwoningen erin.
ja he waarom wordt dit nieuws verdomme niet opgeblazenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:51 schreef Elfletterig het volgende:
Zeer teleurstellende "discussie" in Pauw & Witteman over het onderwerp racisme onder Marokkanen. Er was een Marokkaanse dame tegenover de auteur van het opinie-artikel geplaatst. Die man kwam er nauwelijks tussen, die vrouw ratelde aan één stuk door, met het stoom uit de oren. Spreekverhouding ongeveer 80-20.
Triest eigenlijk, want het maakt pijnlijk duidelijk hoe groot het taboe is en hoe groot het onvermogen van Marokkanen om in de spiegel te kijken. En ja, dat laatste is generaliserend. Maar ik ontkom niet aan de indruk dat het voor grote groepen Marokkanen van toepassing is.
Opgeblazen? Er zou een discussie over een vraagstuk plaatsvinden, maar het was meer een soort terechtwijzing en afblaf-sessie. De kernvraag kwam niet of nauwelijks aan bod en blijft daarmee dus taboe.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:53 schreef .Masturbatron. het volgende:
ja he waarom wordt dit nieuws verdomme niet opgeblazen![]()
precies en dat gebeurt natuurlijk nietquote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Opgeblazen? Er zou een discussie over een vraagstuk plaatsvinden, maar het was meer een soort terechtwijzing en afblaf-sessie. De kernvraag kwam niet of nauwelijks aan bod en blijft daarmee dus taboe.
Fijn, maar daar ging de discussie niet over. Dat de daders van dit misdrijf streng moeten worden bestraft, staat niet ter discussie.quote:Op woensdag 9 mei 2012 00:06 schreef .Masturbatron. het volgende:
precies! volgens mij had ik hier al eerder gepost dat wij met zn allen in een tolerant land leven, en als je je niet daarnaar wilt gedragen dan mag je van mij de fuck oprotten![]()
wel verdomme dat wil ik wel zien danquote:Op woensdag 9 mei 2012 00:09 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Fijn, maar daar ging de discussie niet over. Dat de daders van dit misdrijf streng moeten worden bestraft, staat niet ter discussie.
De discussie ging over de vraag in hoeverre Marokko een racismeprobleem heeft. De auteur beschrijft dat zijn zwarte vrouw in Marokko, nota bene in de 'vooruitstrevende', hoog-opgeleide en meer verwesterde stad Casablanca dagelijks verwensingen naar haar hoofd kreeg, vanwege haar huidskleur.
Geen enkele reflectie bij de dame aan tafel. Alleen maar wegwimpelen, alleen maar ageren tegen dat artikel. Een trieste vertoning was het.
ja heb hem gevonden!quote:Op woensdag 9 mei 2012 00:17 schreef Elfletterig het volgende:
De herhaling van P&W zal inmiddels wel van start zijn. Na het oratium van Bleker komt de "discussie"... - tenenkrommend was het.
ZE GAAT TEKEEERRRRquote:Op woensdag 9 mei 2012 00:20 schreef Elfletterig het volgende:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1251402
Het gesprek begint op ruim 24 minuten.
De inleidende vraag: "een naar incident? of is het NIET een incident?" komt totaal niet meer aan bod.
ben klaar met kijkenquote:Op woensdag 9 mei 2012 00:32 schreef Elfletterig het volgende:
Op ruim 28 minuten begint ze over de "misselijkmakende kop" boven het stuk in Parool: "Amsterdamse wordt (...) door vijf Marokkanen" - "Dat is al heel erg tendentieus en racistisch, want die Amsterdamse bleek ook gewoon een Marokkaanse te zijn. Maar kennelijk ben je geen slachtoffer als je Marokkaan bent..."
De artikelschrijver interumpeert: Of juist wel, des te erger
"Uh nee... - Dus dat was al heel erg tendentieus... " En het gesprek gaat doodleuk verder.
Terwel de KERN nou juist is dat een Marokkaanse vrouw wordt mishandeld door Marokkaanse mannen, omdat ze een "negerhoer" is.
haha en dan vraagt zij hem om keiharde bronnen! echte bronnen!quote:Op woensdag 9 mei 2012 00:37 schreef Elfletterig het volgende:
Vervolgens, meteen na het vorige voorbeeld:
"En wat je doet is dat vréselijke incident gebruiken om in jouw stuk alle Marokkanen gelijk te stellen aan dat gajes dat zich daar aan schuldig heeft gemaakt..."
- De man reageert: "Dat doe ik helemaal niet hè?"
"Dat doe je wél!" (op verontwaardigde toon).
Einde van dat deel van de discussie. Ze begint daarna te raaskallen over Berbers.
Vooral de herhaaldelijke aantijging dat die auteur alle Marokkanen gelijkstelt aan het gajes, is stuitend. Dat doet -ie namelijk nergens. Niet in het artikel en ook niet aan tafel in het gesprek.quote:Op woensdag 9 mei 2012 00:41 schreef .Masturbatron. het volgende:
[..]
haha en dan vraagt zij hem om keiharde bronnen! echte bronnen!
terwijl zij zelf ook maar een beetje slap zat te ouwehoeren
ze meed het echte onderwerp en ging maar een beetje hier en daar wat lullen over dingen die iedereen al weet
Zolang men over en weer in die generaliserende reflex blijft schieten zal er ook geen debat plaats vinden. Dat wordt dan een soort vechten tegen stromannetjes.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:51 schreef Elfletterig het volgende:
Zeer teleurstellende "discussie" in Pauw & Witteman over het onderwerp racisme onder Marokkanen. Er was een Marokkaanse dame tegenover de auteur van het opinie-artikel geplaatst. Die man kwam er nauwelijks tussen, die vrouw ratelde aan één stuk door, met het stoom uit de oren. Spreekverhouding ongeveer 80-20.
Triest eigenlijk, want het maakt pijnlijk duidelijk hoe groot het taboe is en hoe groot het onvermogen van Marokkanen om in de spiegel te kijken. En ja, dat laatste is generaliserend. Maar ik ontkom niet aan de indruk dat het voor grote groepen Marokkanen van toepassing is.
precies he! die vuur en passie die ze had toen ze zei DAT HIJ DIT VRESELIJKE INCIDENT GEBRUIKT OM ALLE MAROKKANEN OVER EEN KAM TE SCHEREN!!!quote:Op woensdag 9 mei 2012 00:46 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Vooral de herhaaldelijke aantijging dat die auteur alle Marokkanen gelijkstelt aan het gajes, is stuitend. Dat doet -ie namelijk nergens. Niet in het artikel en ook niet aan tafel in het gesprek.
De man, die er nauwelijks nog tussendoor komt, geeft aan dat hij de vraag opwerpt waar dat racisme vandaan komt, net zoals hij dat gedaan zou hebben bij neo-nazi's in Duitsland.
Dat uit de mond van degene die gelijk de Televaag er aan de haren bijsleept terwijl uitgerekend die nou helemaal níet in het stuk voorkomt, komt ook niet geloofwaardig over.quote:
Sources or the imagination didn't happenquote:Maar goed, een verzinsel meer of minder kijk je niet op. Ik vind het een slecht stuk, omdat het kennelijk zonder verzinsels niet heftig genoeg was of zo, terwijl die schrijver misschien best wat zinnigs te vertellen had over racisme onder Marokkanen.
Dan hoop ik oprecht voor je dat jij nooit voor fysiek geweldsdelicten in het beklaagdenbankje terechtkomt, want je krijgt al snèl "ernstige mishandeling" aan je broek, en voor een vrouw een miskraam schoppen eist men doodleuk (pun not intended) direct doodslag of bij twijfel "dood door schuld". Way to go als de rechter daarin meegaat hoorquote:Maar goed, was de mishandeling nou ernstig of niet?
Ik weet serieus niet of dit nu alsquote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:04 schreef De_Guidance het volgende:
Het is duidelijk dat Weltschermz ver boven het niveau van veel users boven mij opereert en ze er geen vat op kunnen krijgen.
Als hij kritisch moet zijn richting de Marokkaanse gemeenschap en de islam zal hij dat niet laten. Daar zijn legio voorbeelden van.
Dit gaat over iets anders, iets fundamenteels, maar boven een bepaald niveau.
Ja, dat vond ik ook wel een beetje sneu van haar. Ook die koppige weigering om te willen erkennen dat Hassan misschien wel een leuke cent opstreek voor het exporteren van onderdanen. Kwam duidelijk iets te dicht bij huis.quote:Op woensdag 9 mei 2012 00:50 schreef .Masturbatron. het volgende:
[..]
precies he! die vuur en passie die ze had toen ze zei DAT HIJ DIT VRESELIJKE INCIDENT GEBRUIKT OM ALLE MAROKKANEN OVER EEN KAM TE SCHEREN!!!
quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:51 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Leuk geschreven, maar dit komt dus nooit in die bolle koppies van die mensen. Het ligt immers altijd aan de ander als iets niet gaat zoals ze willen.
Weer een laffe daad door drie van die Nederlanders met bontkraag. Nu is het wachten tot onze knuffelaars het weer gaan omdraaien,..... en andere mensen voor 'bang' gaan uitmaken.quote:Reconstructie ernstige mishandeling man (28)
HILVERSUM - De politie is op zoek naar drie mannen die op de vroege zondagmorgen van 1 april in Hilversum een 28-jarige man ernstig mishandelden. Ook een andere man raakte gewond toen hij werd geslagen.
Het tv-programma Opsporing Verzocht besteedde dinsdag aandacht aan de zware mishandeling op de Groest in Hilversum. De drie mannen vielen rond half vijf 's nachts zonder enige aanleiding twee vrouwen lastig. Toen een 28-jarige vriend voor hen opkwam, werd hij tegen de grond geslagen.
Een vriend van de man, die achter de daders aanrende om verhaal te halen, kreeg ook klappen. De daders vluchtten in een groene Peugeot met als eerste vier tekens 02-PX.
Zware hersenschudding
De 28-jarige man raakte buiten bewustzijn en moest met een zware hersenschudding naar het ziekenhuis worden gebracht. Ook het andere slachtoffer liep een hersenschudding op.
Een onbekende man heeft 112 gebeld. De politie wil graag met hem in contact komen. Ook roept de politie andere mensen op die iets gezien hebben van de mishandeling.
De daders zijn drie Nederlands-Marokkaanse mannen. Eén van hen had een stevig postuur, is rond de 30 jaar oud, 1.75 meter lang met een klein baardje en gemillimeterd haar. Hij droeg een donkere jas met witte strepen. De andere twee verdachten hebben een normaal postuur, zijn rond de 1.75 meter lang en zijn in de leeftijd van 20 tot 25 jaar.
maar "de gemiddelde fok!ker" ageert toch ook al jaren en jaren dat discriminatie enkel in het hoofd van "die criminele allochtonen" bestaat? hoe is dat dan anders?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:51 schreef Elfletterig het volgende:
Wat een schreeuwwijf zeg, zonder inhoud. Met een paar mooie Godwin'tjes tussendoor.quote:Op woensdag 9 mei 2012 00:17 schreef Elfletterig het volgende:
De herhaling van P&W zal inmiddels wel van start zijn. Na het oratium van Bleker komt de "discussie"... - tenenkrommend was het.
De uitzending is ook hier terug te zien:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1251402
Als je inhoudelijk failliet bent , maar die onderbuik blijft rommelen dan is dit inderdaad een logische reactie...quote:Op woensdag 9 mei 2012 04:02 schreef VanishedEntity het volgende:
[..]
Dat uit de mond van degene die gelijk de Televaag er aan de haren bijsleept terwijl uitgerekend die nou helemaal níet in het stuk voorkomt, komt ook niet geloofwaardig over.
[..]
Sources or the imagination didn't happen...
[..]
Dan hoop ik oprecht voor je dat jij nooit voor fysiek geweldsdelicten in het beklaagdenbankje terechtkomt, want je krijgt al snèl "ernstige mishandeling" aan je broek, en voor een vrouw een miskraam schoppen eist men doodleuk (pun not intended) direct doodslag of bij twijfel "dood door schuld". Way to go als de rechter daarin meegaat hoor
[..]
Ik weet serieus niet of dit nu als![]()
of als
![]()
gekwalificeerd moet worden, maar iig is-tie wel uitermate geschikt voor een nominatie voor domste post van 2012!!
Beter verander jij je nick in De_Nuisance.
Dus?quote:Op woensdag 9 mei 2012 09:44 schreef Den_Haag het volgende:
Ah, weer een mooie godwin. Niet geluisterd naar het debat en wat die schrijver zei?
Het is voor veel mensen niet voor te stellen dat slachtoffers van racisme zelf net zo racistisch kunnen zijn.
Wat heeft dit te maken met Marokkanen die mensen in elkaar rossen vanuit een superioriteitsgevoel ?quote:Op woensdag 9 mei 2012 09:42 schreef De_Guidance het volgende:
Vreselijk verontwaardigd zijn ze, over Marokkanen die een vrouw voor negerhoer uitschelden. Zelf zouden ze ze zich daar natuurlijk niet toe verlagen. Of toch wel? Een kleine greep uit de reacties op Hassnae’s optreden in Pauw & Witteman:
Ik geef u deels gelijk, het racismeprobleem komt voor onder elke bevolkingsgroep, maar ik maak vervolgens gebruik van jouw 'tactiek': Bewijs mij maar dat er ook maar 1 blanke autochtoon in die reacties bijzit. En verder: Dit zijn uitlatingen, geen fysiek geweld. Het verschil tussen beide is onvergelijkbaar.quote:Op woensdag 9 mei 2012 09:42 schreef De_Guidance het volgende:
Vreselijk verontwaardigd zijn ze, over Marokkanen die een vrouw voor negerhoer uitschelden. Zelf zouden ze ze zich daar natuurlijk niet toe verlagen. Of toch wel? Een kleine greep uit de reacties op Hassnae’s optreden in Pauw & Witteman:
@MrPietroe @MajdaOuhajji @Hassnae FUCK OFF ben je niet goed bij je kankerkop stinkhoer Hey! Een boze negerT?
@GROLSCHnl Hey @frontaalnaakt, je hebt de ketting van je hoer te lang gelaten, ze kan uit de keuken komen!!!1! #penw
@antitweet12 @fatimabelkasmi @Hassnae k** marocjes, ga weg. Ga negers pesten in je zandbak, untermenschen
@OlifaNT Is dat die fokzeug van Peter Breedveld? #PenW #dtv
@princegeenstijl @OlifaNT was ze al, dat breedvelthoertje #PenW
@PVVKesteren (Ton van Kesteren) Bij P&W: Marokkaanse bitch mag blijven ratelen; journalist die argumenten brengt komt nauwelijks aan bod! “Mag ik even!” Verschrikkelijk
@Pegasus4sun @FatimaElatik @Hassnae Jullie zijn slaven van de ISLAM en hoeren van jullie pedofiel profeet. Hoe anders kan je zoveel maagden hebben. #pvv
@ErwinvanPelt Is die @hassnae al platgespoten en afgevoerd naar een zorgzame omgeving? #penw #manneninwittejassen #totaalgeflipt
@wouter_beer @Hassnae hopelijk kom jij nooit meer bij #PenW #griezel #schreeuwerd #geeninhoud
@real_talldutch Zou @hassnae een tijdje niet goed genomen zijn daar haar blanke geliefde? Frustratie druipt eraf!! #penw
@Blondemevrouw Dus #penw geeft @hassnae de ruimte om islamkritiek aan te vallen over ruggetje van een door islamaanhangers vermoord baby’tje…
@FritsHuffnagel: Ik miste haar afschuw over gebeurde. Zie ook dat ze meer dan 52.000 tweets nodig heeft. Zo praat ze ook. #penw
@woefdrammerT: Slachtoffer-rol van Haatsnee het @frontaalnaakt neukertje…… je verwacht het niet…… #PenW
@marcvanam Laten we ons wel aan de regeltjes houden. Ze kan hooguit een kaaskophoer zijn. #Hassnae
@RDeCollie #penw Komt goed naar voren,het gedrag van Marokkanen….totaal respectloos volk @Hassnae !!!! Tja….en BleekerT verdedigd het dan! #geloof
@bjwoude Wat een afgrijselijk stom wijf daar bij Pauw en Witteman. Ze liegt en is zelf tendentieus. Kijkt ze wel eens naar de politie zoekt? #penw
@alfredgieltjes Ja een zwangere vrouw een miskraam trappen is blijkbaar normaal in Marokko en daarover schrijven maakt je een racist #penw rare wereld
@DylanHummel Mag zij wel aan tafel zitten? Of wordt ze thuis weer vastgebonden aan de kachel? #PenW
@Hehagel Heeft die Marokkaanse juffrouw beloofd terug te keren naar Marokko? En wanneer dan wel? #penw Klinkt als Gajesmevrouw.
@ANanninga Als jij er niks mee te maken wil hebben moet je het niet goedpraten gek. #penw
@Fulco74 Ik zit twee minuten naar P&W en word nu al gek van dat pauperwijf #penw #ophoeren!
@adtoet idd, ieder volk heeft gajes, marokkanen alleen onevenredig veel #PenW
En in de mail:
Subject: uw teksten
From: “C. van Mourik” <info@marsicht.nl>
Date: Wed, May 9, 2012 12:54 am
To: info@hassnaebouazza.nl
————————————————————————–
Mevrouw,
Ik heb net uw optreden bij P &W gezien. U bent een verwerpelijk mens, helaas.
U neemt het op voor tuig dat al lang opgepakt had moeten worden. In onze
Nederlandse samenleving dient u zich te schamen en niet meer deel te nemen
aan het publieke debat.
Hoogachtend,
C. van Mourik
Subject:
From: “Nathalie” <nata-art@home.nl>
Date: Wed, May 9, 2012 3:20 am
To: info@hassnaebouazza.nl
————————————————————————–
Flikker op naar je eigen land, neem alle hoofddoeken, bekend als
haatbaardzeugen mee!
Jij betreed ONS Nederland, ongewenst islam schorem !!!
Oprotten kanker moslims !!!
Straatvervuilers met jullie hoofddoeken, ga je snor en baard scheren!
Opgerot uit ons origine Nederland, kanker islamitisch ündermensch volk!
Jullie allochtoonse moslims zijn gehaat zoals de joden van 1940 !!!
In heel Europa, Rusland, Canda, Amerika, niemand wil moslims in hun land!!!
Fuck off kanker kut !!!
Op GeenStijl, waar de allochtonenhaat elke dag uitbundig wordt gevierd, gaat beroepsbruller en hartstochtelijk racist Annabel Nanninga los los omdat Hassnae’s toon naar haar zin wat te opgewonden was. Nanninga krijgt blijkbaar een plotselinge aanval van ‘fatsoenskanker’ als Marokkanen boos worden wanneer iemand ze racistisch bejegent. Dan hecht ze opeens naar een evenwichtig debat op beheerste toon.
Dan doet het er natuurlijk ook niet toe dat Hassnae een paar goede inhoudelijke punten heeft gemaakt (en dat zij door blanke mannen wordt bedreigd en voor moslimhoer uitgescholden, dát vinden ze bij het immer selectief verontwaardigde GeenStijl dan weer niet interessant) én ze heeft aangetoond dat het het bizarre verhaal van Bart Schut over Marokkaanse gastarbeiders, die door de koning als slaven aan Nederland zouden zijn verkocht, aperte nonsens is. Als enge bron wist Schut een krant te noemen. Een staaltje orientalisme dus van Schut, die fantaseert over Arabische slavenmarkten.
En dat Nanninga haar school nooit heeft afgemaakt, is natuurlijk niet Hassnae’s schuld.
Nog even een paar reacties van GeenStijl:
Een hoop verontwaardiging bij die kut, maar geen woord over de vrouw, haar vriend en hun baby want veel te druk met ontkennen en wijzen.
Om te kotsen dat volk!
*zich aan gaat sluiten bij de bende van Pekela!*
GeflipteVlaflap
Bouazza, die overigens dankzij die oriëntalistische, racistische, discriminerende, stigmatiserende rechtse Nederlanders meer kansen heeft gehad dan ze nooit had kunnen krijgen.
En dan reken ik nog niet alle baantjes mee die heeft gehad, JUIST omdat ze Marokkaans is.
Zal die baantjes nu opzeggen, omdat ze alleen gekozen is als excuusmarokkaan? Nee, want positieve -oriëntalisme- -racisme- discriminatie mag natuurlijk wel.
Bart_Bart
Ik vind het overigens knap dat ze het einde van de uitzending heeft gehaald.
Had echt na enkele minuten geschreeuw verwacht dat ze d’r bomgordel tot ontploffing zou brengen.
Wel een gemiste kans natuurlijk.
Parsons
Wat een zeikwijf, er is een baby dood en het lijkt er sterk op dat dit is veroorzaakt door rassenhaat vanuit jouw volk Hassnea.
gentle giant
Ze mag dan wel een grote mond hebben….
Een erg groot “snappertje” heeft ze niet.
Dit krijg je er nou van als broer en zus het met elkaar doen….
rick13
Enzovoort, enzovoort, enzovoort, enzovoort.
Maar het zijn de Marokkanen die een racismeprobleem hebben, mensen.
Wat ik pas echt discrimminatie vond, is dat mevrouw maar mocht blijven doorratelen en dat die journalist nauwelijks de kans geboden werd om zijn zin af te maken. Wat mij betreft niet alleen een grote faal van die dame, maar vooral ook van P&W. Ik had toch echt meer leiding van hen verwacht. Nu zaten ze er alleen als toeschouwers bij, maar zij horen gespreksleiders te zijn.quote:Op woensdag 9 mei 2012 10:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik zou juist blij zijn als Marokkanen en autochtonen in gelijke mate van discriminatie worden beticht. Dat zou namelijk meer recht aan de waarheid doen. Nu zijn het voornamelijk Marokkanen die te pas en te onpas de racismekaart trekken, vooral tegen de autochtone Nederlander. Meer openheid over de werkelijke verhoudingen kan ervoor zorgen dat er effectiever iets aan het racismeprobleem word gedaan.
Wat dat betreft is het jammer dat die 'discussie' bij P&W van gisteren niet het grootste succes uit de geschiedenis van het programma was.
Gelukkig was er nog die andere gast die de sfeer wat luchtiger kon maken met zijn muziekje en zijn inleiding: 'Ik hoop dat ik met dit stukje niet ook alle Marokkanen beledig'. Luchtiger voor iedereen behalve Bouazza dan. Je zag haar al kijken: 'Wat nog zo'n vuile racist aan tafel, komop Hass....rustig blijven, je kan niet ook hem de mond snoeren door er doorheen te ratelen, maar het blijft wel een VUILE RACIST, laat ik hem dan maar zo vuil mogelijk aankijken zodat ook hij weet dat ik hem veracht'.quote:Op woensdag 9 mei 2012 10:09 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Wat ik pas echt discrimminatie vond, is dat mevrouw maar mocht blijven doorratelen en dat die journalist nauwelijks de kans geboden werd om zijn zin af te maken. Wat mij betreft niet alleen een grote faal van die dame, maar vooral ook van P&W. Ik had toch echt meer leiding van hen verwacht. Nu zaten ze er alleen als toeschouwers bij, maar zij horen gespreksleiders te zijn.
Tsja, meten met twee maten is Nederlanders niet vreemd.quote:Op woensdag 9 mei 2012 09:42 schreef De_Guidance het volgende:
-knip-
Enzovoort, enzovoort, enzovoort, enzovoort.
Gelukkig heeft onze Remlof daar geen last van.quote:Op woensdag 9 mei 2012 10:29 schreef remlof het volgende:
[..]
Tsja, meten met twee maten is Nederlanders niet vreemd.
Dan hadden we dit al weer gehad hoorquote:Op woensdag 9 mei 2012 09:39 schreef EdvandeBerg het volgende:
Als dit vijf blanke mannen waren geweest, die een vrouw (van welke afkomst dan ook) hadden mishandeld om racistische redenen met miskraam tot gevolg, hadden de kranten er wekenlang mee vol gestaan, stille tochten georganiseerd, etc
Je voorbeeld klopt niet, het geweld an sich is helaas niet heel schokkend, wel de aanleiding daartoe, namelijk de racistische inborst van de aanvallers.quote:Op woensdag 9 mei 2012 10:47 schreef Bastard het volgende:Ligt het nou ook niet enorm onder een vergrootglas omdat het Marokkanen betreft?
Hoe vaak word er dan niet een autochtone vrouw mishandeld door dr langharige Johnnie?
Vergrootglas? Ik heb niet bepaald de indruk dat dit onder een vergrootglas ligt, eigenlijk.quote:Op woensdag 9 mei 2012 10:47 schreef Bastard het volgende:
Ligt het nou ook niet enorm onder een vergrootglas omdat het Marokkanen betreft?
Hoe vaak word er dan niet een autochtone vrouw mishandeld door dr langharige Johnnie?
Wát?!quote:Op woensdag 9 mei 2012 10:47 schreef Bastard het volgende:
Ik wil niks afdoen aan dit vreselijke drama en leef echt mee met het slachtoffer en de vader, natuurlijk is dit op geen enkele manier goed te praten.
Maar.
Ligt het nou ook niet enorm onder een vergrootglas omdat het Marokkanen betreft?
Er zijn mensen die reageren met een enorm ongeloof en vol afschuw over de gebeurtenis, gunnen de daders het leven niet meer, en misschien terecht, maar hou het wel een beetje in perspectief. Mishandeling met als gevolg het verlies van een ongeboren kind gebeurt helaas wel vaker. Zou er ook zo passievol gereageerd worden als bleek dat de dader bijvoorbeeld een camper was.
Het maakt mij eigenlijk geen bal uit of een Marokkaan mij van racisme, fascisme of een ander iscme beticht.quote:Op woensdag 9 mei 2012 10:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik zou juist blij zijn als Marokkanen en autochtonen in gelijke mate van discriminatie worden beticht. Dat zou namelijk meer recht aan de waarheid doen. Nu zijn het voornamelijk Marokkanen die te pas en te onpas de racismekaart trekken, vooral tegen de autochtone Nederlander. Meer openheid over de werkelijke verhoudingen kan ervoor zorgen dat er effectiever iets aan het racismeprobleem word gedaan.
Wat dat betreft is het jammer dat die 'discussie' bij P&W van gisteren niet het grootste succes uit de geschiedenis van het programma was.
Zeg dat. Dat hebben we gisteren kunnen zien bij P&W.quote:Op woensdag 9 mei 2012 11:46 schreef mossad_agent het volgende:
Een discussie over een gevoelige zaak is niet mogelijk met deze 'Nederlanders', die worden zo emotioneel en voelen alles als een aanval. Dan krijg je dit soort discussies waarbij de één helemaal losgaat en alles ontkent en de ander geen woord kan uitbrengen.
Waarom moet het altijd OF het een OF het ander zijn?quote:Op woensdag 9 mei 2012 09:42 schreef De_Guidance het volgende:
Nee, ik ben tegen generalisatie en racisme.quote:Op woensdag 9 mei 2012 14:02 schreef De_Guidance het volgende:
dat alle moslims onbetrouwbare, liegende ratjes zijn op basis van zijn ervaring.
Dat sprak je zeker wel aan? Zo een opinie?
quote:Op woensdag 9 mei 2012 09:45 schreef De_Guidance het volgende:
Als je inhoudelijk failliet bent , maar die onderbuik blijft rommelen dan is dit inderdaad een logische reactie...
Het is gewoon een FEIT dat deze 'Nederlanders' voor een hoop rotzooi en agressie zorgen. Zolang mensen bang zijn om het te benoemen en alles onder het tapijt willen vegen kunnen ze blijven doorgaan.quote:Op woensdag 9 mei 2012 17:09 schreef Marlan het volgende:
Marokkaans racisme? Welnee, machocultuur!
Column Reacties toevoegen
De trein zat tjokvol, maar de zitplaats naast mij was onbezet. Ik vond het best zo. Tot ineens een dame naast me kwam zitten. Ik keek haar van opzij aan en oordeelde dat ze Marokkaanse was. Waarop een jongetje, niet ouder dan tien, haar boos weg riep. Het was haar broertje. Als een cipier die ziet dat de ene gevangene iets te dicht bij de andere is gaan zitten, en duidelijk wil maken daar niet van gediend te zijn, wees hij zijn grote zus erop dat ze in overtreding was. Ze stond gedwee op en ging maar in het gangpad staan. Vervolgens nam hij zelf haar plaats naast mij in. Hij bedoelde het niet onbeschoft, integendeel. Het was zijn plicht. Marokkaanse jongetjes worden opgevoed met het idee dat het bij ‘onze Marokkaanse cultuur’ hoort. Sommigen gaan zelfs verder, door te stellen dat het van de islam moet. Daarmee doen ze noch de Marokkaanse cultuur noch de islam enig recht aan.
Tienermeisjesachtige mededogen
Feit is dat het een typisch kenmerk is van een zogenaamde masculiene cultuur. Een term die volgens mij van de Nederlandse organisatiepsycholoog Geert Hofstede afkomstig is, maar zeker weten doe ik het niet. Hoe dan ook, een masculiene cultuur is een cultuur waarin het, bijvoorbeeld, traditioneel aan de mannen is om de eer van de groep (familie, gemeenschap) naar buiten toe te beschermen. Kortom, een machocultuur. Deze machocultuur is onderdeel van de straatcultuur in de steden. Japan wordt gezien als de meest masculiene cultuur en Zweden de meest feminiene van de wereld; maar ook Nederland wordt als een zeer feminiene maatschappij bestempeld.
Enkele jaren terug, 2008, publiceerde schrijver Michael van Eekeren een fel stuk in dagblad Trouw, getiteld ‘Ondraaglijke feminisering’, waarin hij betoogt dat de Partij voor de Dieren een bewijs is dat Nederland door en door vervrouwelijkt is. “De combinatie van het tienermeisjesachtige mededogen met zielige diertjes en het gedogen daarvan in de Tweede Kamer toont aan dat de feminisering een nieuwe variant heeft gekregen. Vrouwelijke kernwaarden als ‘gevoel’, ‘mededogen’ en ‘idealisme’ zijn dominant geworden in de politiek-maatschappelijke werkelijkheid.” Volgens Van Eekeren was het probleem niet dat Nederland een oriëntatie op gelijkheid en mededogen kent, maar dat die oriëntatie in de buitenwereld dominant is geworden.
Machismo
Wat die zwangere Amsterdamse vrouw van Marokkaanse afkomst en haar gekleurde vriend is overkomen, is evenwel het gevolg van het andere uiterste, namelijk machismo. Vijf jongemannen van de straat die niet voor elkaar willen onderdoen, en daardoor een babymoord op hun geweten hebben. Ik durf er veel om te verwedden dat het gebeurde niet gebeurd zou zijn als het groepje van vijf uit niet alleen macho’s had bestaan. Of als het om een Marokkaanse man met een zwarte vriendin was gegaan.
Het heeft dus weinig met racisme, zoals Bart Schut in zijn opinieartikel ‘Hebben Marokkanen een racismeprobleem?’ oppert, te maken. Schut schrijft: “Toen ik Lamia vroeg of zij vaker last had van racistische scheldpartijen, haalde zij haar schouders op en antwoordde: ‘Elke dag’.” Ik wil geloven dat Lamia dagelijks gediscrimineerd wordt om haar kleur, sekse en ongesluierde hoofd, maar het lijkt me al te voorbarig om basis daarvan een maatschappelijk racismeprobleem te kunnen signaleren. Waarmee ik niet wil zeggen dat Marokkanen geen racisme kennen. Ik zeg alleen dat we dat niet kunnen beoordelen. In het nog altijd autoritaire ontwikkelingsland Marokko wordt de samenleving namelijk niet voortdurend onderworpen aan allerlei peilingen, enquêtes en onderzoeken in opdracht van en uitgevoerd door belangwekkende instituten, zodat we redelijk zicht hebben op maatschappelijke ontwikkelingen zoals het al dan niet toenemen van discriminatie, school- en ziekteverzuim, alcohol- en drugsgebruik, vroeggeboortes, enzovoort. Die openheid heeft Marokko niet. Je bent dus aangewezen op de ervaringen van enkele mensen, zoals Bart Schut is aangewezen op de ervaring van zijn zwarte Marokkaanse vriendin en nog wat andere mensen met een mening.
‘Blonde Hollandse kankerhoer’
Maar door de verontwaardiging die Hassnae Bouazza bij Pauw & Witteman (8 mei jl.) aan den dag legde over het stuk van Schut, zou je haast de aanleiding van alle ophef vergeten. Persoonlijk snapte ik weinig van haar aanval op de journalist. Woedend omdat hij de vraag stelt of Marokkanen een racismeprobleem hebben? Ze had er beter aan gedaan haar woede te richten op het echte probleem in deze kwestie.
Een paar weken geleden publiceerde ondernemer Erik de Vlieger een ingezonden brief in de Volkskrant waarin hij zich beklaagt over de overlast van Marokkaanse uitgaansjeugd. “Als mijn blonde dochter (24) op een feest niet wil dansen met een jongen die toevallig Marokkaans is, weet ze zeker dat ze voor ‘blonde Hollandse kankerhoer’ wordt uitgescholden. Het afgelopen weekeinde is een vriendje dat in zijn eentje wegging na een bezoek aan mijn jongste dochter (18) in elkaar getrapt door Marokkanen, met een gebroken hand als gevolg. Vijf tegen één!” Gesteld dat het niet steeds hetzelfde groepje van vijf is, wil ik dit soort jongens wel een probleem noemen. Niet omdat ze botsen met het vrouwelijke Nederland, maar gewoon omdat macho’s, vooral wanneer ze in groepen gaan, ten strijde trekken tegen elke vorm van eer- en gezichtsverlies, zoals de afwijzing van een meisje. Want wie heeft geleerd vrouwen te controleren, tolereert niet graag dat ze hem tegenspreken of anderszins op z’n nummer zetten. Dat wringt met zijn ingebeelde macht en dominantie. Daarbij schuwen ze geen geweld, maar verheerlijken het juist.
Said El Haji (1976) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde in Leiden en won in 2000 de El Hizjra-aanmoedigingsprijs voor zijn verhaal ‘De kleine Hamid’. Dit verhaal werkte hij uit tot zijn debuutroman De dagen van Sjaitan (2000), dat een ware hausse aan media-aandacht beleefde en die inmiddels ook in het Frans is verschenen. Van zijn hand verscheen verder nog Goddelijke duivel (2006) en De aankondiging (2011).
http://www.dejaap.nl/wp-content/uploads/2012/05/devlieger.jpg
http://www.dejaap.nl/2012(...)welnee-machocultuur/
Een camper kan geen dader zijn. Misschien bedoel je een kamper? Da's nou ook niet bepaald een geliefde bevolkingsgroep.quote:Op woensdag 9 mei 2012 10:47 schreef Bastard het volgende:
Ik wil niks afdoen aan dit vreselijke drama en leef echt mee met het slachtoffer en de vader, natuurlijk is dit op geen enkele manier goed te praten.
Maar.
Er zijn mensen die reageren met een enorm ongeloof en vol afschuw over de gebeurtenis, gunnen de daders het leven niet meer, en misschien terecht, maar hou het wel een beetje in perspectief. Mishandeling met als gevolg het verlies van een ongeboren kind gebeurt helaas wel vaker. Zou er ook zo passievol gereageerd worden als bleek dat de dader bijvoorbeeld een camper was.
Dan waren er vast nog meer digitale rellen uitgebroken.quote:Op donderdag 10 mei 2012 11:22 schreef sp3c het volgende:
wat als er een Marokkaan achter het stuur van de camper zat?
Terwijl die gehandicapt en homofiel is?quote:Op donderdag 10 mei 2012 11:22 schreef sp3c het volgende:
Ik heb nog nooit een Marokkaan in een camper gezien. Tenzij je een oud busje met oranje zeil als camper zou zien.quote:Op donderdag 10 mei 2012 11:22 schreef sp3c het volgende:
ergens wil ik picsquote:Op donderdag 10 mei 2012 11:27 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Terwijl die gehandicapt en homofiel is?
Dan bel je de politie en zeg je dat er een camper gejat wordt.....quote:Op donderdag 10 mei 2012 11:22 schreef sp3c het volgende:
Prachtig, wat een moeite voor zo'n stuk. Maar de hypothese deugt voor geen meter. Het is namelijk eenvoudig te parreren doordat elementen uit andere masculiene culturen (VS, Japan, Ierland, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Zwitserland) zich niet op dezelfde manier ge/misdragen, in een feminiene maatschappij.quote:Op woensdag 9 mei 2012 17:09 schreef Marlan het volgende:
Marokkaans racisme? Welnee, machocultuur!
-knip-
http://www.dejaap.nl/wp-content/uploads/2012/05/devlieger.jpg
http://www.dejaap.nl/2012(...)welnee-machocultuur/
Situatie is uiteraard niet zo simplistisch dat een masculiene cultuur de enige factor is.quote:Op donderdag 10 mei 2012 11:43 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Prachtig, wat een moeite voor zo'n stuk. Maar de hypothese deugt voor geen meter. Het is namelijk eenvoudig te parreren doordat elementen uit andere masculiene culturen (VS, Japan, Ierland, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Zwitserland) zich niet op dezelfde manier ge/misdragen, in een feminiene maatschappij.
Ik heb het gevoel dat dit afschuiven van verantwoordelijkheid is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |