abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111228326
OP uit deel 1

quote:
Het Parool meldt dat de 26-jarige Marokkaanse vrouw op die dag samen met haar Surinaamse vriend op de Nieuwendijk liep. Een groepje van vijf mannen van ongeveer twintig jaar, liep achter hen aan en scholden haar uit voor 'negerhoer'.

Haar vriend reageerde op de mannen en er onstond een vechtpartij, waarbij ook de vrouw werd geschopt en geslagen. De belagers werden gearresteerd en de verwondingen van de vrouw leken mee te vallen. Maar op 4 april beviel zij te vroeg van het kind, waarna de baby overleed.

Het Nederlands Forensisch Instituut onderzoekt nog of de dood van het kind het gevolg is van de mishandeling. De rechtbank heeft de verdachten anderhalve week na het incident vrijgelaten. Het hoger beroep van justitie tegen die beslissing moet nog dienen.

De slachtoffers zijn onbereikbaar. Justitie roept hen op zich te melden.
quote:
Aldus AT5. Gaat weer lekker daar. Het is dus niet 100% zeker of de baby ten gevolge van de mishandeling is overlijden, maar het lijkt me wel aannemelijk.

En nu zijn de daders verdwenen. Goh.
LP uit deel 1

quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 22:30 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Toch staat de beleving van anderen haaks op die van jou. Verzinnen die dat allemaal? En zo ja, waarom dan? Wat hebben zij daarbij te winnen?

[..]

Allereerst lees ik de telegraaf niet. Ik hou het bij mijn regiokrant, maar dat terzijde. Ik ben het met je eens dat de telegraaf aan gekleurde berichtgeving doet. Niet alleen in dit opzicht trouwens. Als er ergens op een politieke top een rookbommetje afgaat, wordt in de berichtgeving van de telegraaf groots uitgepakt over het rookbommetje en staat hetgeen er op de top besproken is op pagina zus, rechtsonderin kolom zo. Dat is de telegraaf nou eenmaal. Maar naast de telegraaf is er nog genoeg media over hoor.

Buiten dat. Ik persoonlijk probeer niet teveel af te gaan op de media of de berichtgeving. In plaats daarvan vertrouw ik veel liever op eigen ervaring. En mijn ervaring is, dat ik niet veilig ben met bepaalde marokkaanse jongeren hier in mijn buurt. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat ik inderdaad in de stress schiet als ik ze in de verte weer eens zie hangen bij de lokale supermarkt.

[..]

Ik vind dat jij je wel heel erg arrogant uitlaat over anderen. Met name als je het niet met die ander eens bent, ben je weinig genegen om die ander in zijn/haar waarde te laten. Realiseer je je wel dat dat in feite verbale (of in dit geval schriftelijke) aggressie is? En realiseer je je, dat dat niets te maken heeft met assertiviteit?
en hier verder...
pi_111228758
Walgelijk dit....
pi_111229650
Dankjewel Entity voor het voortzetten van het topic. Snapte even niet wat er gebeurd was.

Ik wil graag de laatste post van chooselife citeren, zodat ik mijn reactie daaronder kan plaatsen, maar weet niet hoe dat moet. Wil iemand me even uit de brand helpen?

[ Bericht 50% gewijzigd door stopnaald op 06-05-2012 23:06:19 ]
pi_111230296
citeer dat bericht en kopieer en plak het hierin :) gwn quoten zoals je normaal doet, dan krijg je dat popup venster, kopieer alles, en dan kom je weer hier, plak en schrijf je reactie
  zondag 6 mei 2012 @ 23:09:30 #5
346869 MarokkaanseKip
Denk je dat ja?
pi_111230314
Sick
  zondag 6 mei 2012 @ 23:14:30 #6
350138 aequus
Kwalitatief superieur
pi_111230584
als straf hun 2 klein kindjes(lees balleb) eens flink inelkaar gaan schoppen
  zondag 6 mei 2012 @ 23:19:37 #7
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_111230833
quote:
De slachtoffers zijn onbereikbaar. Justitie roept hen op zich te melden.
quote:
Aldus AT5. Gaat weer lekker daar. Het is dus niet 100% zeker of de baby ten gevolge van de mishandeling is overlijden, maar het lijkt me wel aannemelijk.

En nu zijn de daders verdwenen. Goh.
De slachtoffers zijn verdwenen. Ik heb nergens zien staan dat de daders verdwenen zijn.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_111230979
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 23:19 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

De slachtoffers zijn verdwenen. Ik heb nergens zien staan dat de daders verdwenen zijn.
ja dat las ik eerst ook verkeerd :P dat de slachtoffers zijn verdwenen komt niet zo vaak voor
pi_111231018
misschien zijn ze wel uit nederland vertrokken...gwn genoeg gehad denk ik. waarom anders?
pi_111232203
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 23:09 schreef .Masturbatron. het volgende:
citeer dat bericht en kopieer en plak het hierin :) gwn quoten zoals je normaal doet, dan krijg je dat popup venster, kopieer alles, en dan kom je weer hier, plak en schrijf je reactie
Oh oke, bedankt. Ik ga het proberen.
pi_111232437
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 22:25 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Als we de probleemgroep eruit lichten: Ik denk het gevolg is van een onmogelijke integratiekloof. Altijd tussen twee werelden in leven. Geen erkenning thuis, niet op straat, op school. Aan geen enkele sociaal/maatschappelijke norm kunnen voldoen. Geen succesvolle archetypen in omgeving (Jung), dus geen referentie, doel of hoop. Een leven tussen hoop en vrees en enorme negatieve spiraal. Dit kent als gevolg dat deze individuen (collectief) een soort stressyndroom opgelopen hebben, soms in combinatie met laagbegaafdheid.
Klinkt wel plausibel en kan een mogelijke verklaring zijn, maar ook nu weer ontbreekt de daadwerkelijke reden, namelijk omdat het kan!

En hoewel ik besef dat dit inderdaad een probleemgroep is en ik hun problemen ook niet wil bagatelliseren, blijft bij mij toch nog steeds knagen, dat er ook zovelen uit deze groep zijn, die NIET in dit wangedrag terecht komen.

quote:
Per saldo denk ik dat we hier met geesteszieken te maken hebben.
Dit klinkt een beetje als: vergeef hen heer, zij weten niet wat zij doen. Helaas ben ik daar te atheistisch en te menselijk voor. Ik blijf hen verantwoordelijk houden voor hun keuzes/gedrag en de gevolgen daarvan.
pi_111239088
hoeveel maanden was ze eigenlijk toen de baby geboren werd?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_111239153
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 09:52 schreef simmu het volgende:
hoeveel maanden was ze eigenlijk toen de baby geboren werd?
En dat is belangrijk want?
pi_111239190
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 09:55 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Omdat spontante abortus tot 12 weken bijna eerder regel dan uitzondering is. :')

En wanneer deze vrouw dus maar kort zwanger was er in principe niet zoveel aan de hand was, het oorzakelijk verband totaal niet aantoonrbaar zal zijn.
  maandag 7 mei 2012 @ 09:59:26 #15
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_111239218
Wat bezielt je ook om een (zwangere) vrouw te gaan mishandelen.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_111239236
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 09:55 schreef stopnaald het volgende:

[..]

dat is belangrijk wanneer je iets wil zeggen over of het kind enige kans had tot overleven en over waarom het kind te vroeg geboren werd. dat lijkt me hier wel van belang.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_111239257
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 09:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Omdat spontante abortus tot 12 weken bijna eerder regel dan uitzondering is. :')

En wanneer deze vrouw dus maar kort zwanger was er in principe niet zoveel aan de hand was, het oorzakelijk verband totaal niet aantoonrbaar zal zijn.
In dit geval was er reeds sprake van een foetus, dus de 12 weken termijn was verstreken.
Het NFI doet onderzoek op deze foetus, dus de mogelijkheid is zeker aanwezig.
Verder is het volkomen waar dat oorzakelijk verband sowieso heel moeilijk, zoniet onmogelijk aantoonbaar is.

Dit alles zal voor de betreffende vrouw niet veel uitmaken. Haar verdriet is er toch wel.
pi_111239314
quote:
13s.gif Op maandag 7 mei 2012 09:59 schreef boem-dikkie het volgende:
Wat bezielt je ook om een (zwangere) vrouw te gaan mishandelen.
Het ging in dit geval om een marokkaanse vrouw met haar surinaamse vriend/partner. Vijf marokkaanse puberjongens konden dat niet verkroppen en scholden haar o.a. uit voor negerhoer. De vriend pikte dat niet en vervolgens ontstond de vechtpartij.
pi_111239346
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 10:01 schreef stopnaald het volgende:

[..]

In dit geval was er reeds sprake van een foetus, dus de 12 weken termijn was verstreken.
Het NFI doet onderzoek op deze foetus, dus de mogelijkheid is zeker aanwezig.
Verder is het volkomen waar dat oorzakelijk verband sowieso heel moeilijk, zoniet onmogelijk aantoonbaar is.

Dit alles zal voor de betreffende vrouw niet veel uitmaken. Haar verdriet is er toch wel.
Ik haal het nergens uit het bericht dat de foetus in het bezit van de NFI is, heb je andere nieuwsberichten die het daar over hebben?

En ja domme mensen maken wat sneller ruzie met elkaar, dat hebben we altijd al in onze maatschappij gehad, dit is wederom 1 van de voorbeelden.
pi_111239823
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 21:58 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Sorry dat ik het zeg, maar kip/ei verhaal of self fulfilling jeweetwel.
Nee dat weet ik niet. De Marokkaan wiens sollicitatiebrief wordt weggegooid op basis van zijn naam is niet degene die de discriminatie veroorzaakt. Die wordt afgerekend op het gedrag van anderen waar hij niks mee te maken heeft. Dat is juist het hele probleem, dat je de criminelen zelf er op afrekent is natuurlijk terecht. Dat je mensen met dezelfde uiterlijke kenmerken erop afrekent niet.

quote:
Niet iedereen hoeft een 2e Dolly Parton te worden en dat was ook niet de strekking van mijn verhaal. Iedereen heeft de mogelijkheid om wat van zijn/haar leven te maken, ZONDER crimineel te worden. Iedereen kan met inzet, discipline en hard werken een heel eind komen. Nee, niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden. Niet iedereen heeft dezelfde talenten. Maar dat doet er niet toe. Iedereen kan een redelijk goed leven hebben. Het ideaal van een gezin is niet alleen weggelegd voor de happy few.
Als dat je ideaal is tenminste. Je weet gewoon dat als je 100 kinderen hebt opgroeien in een flinke achterstandswijk dat er een deel agressief wordt. Je weet ook dat als je 100 kinderen in een mooie wijk hebt opgroeien er misschien wel geen een agressief wordt. Je weet ook dat de mate van agressie varieert met de mate van achterstand in de wijk, en dat de agressie minder wordt naarmate de achterstand minder groot wordt gemaakt.

quote:
Het is maar wat je van het leven verwacht en wat je er voor overhebt om dat te bereiken. Teveel van deze jongeren vinden dat ze recht hebben op zoveel en zijn te lui, verwend en gemakzuchtig om er moeite voor te doen.
Dat lijkt me geen Marokkanenprobleem maar een Hollandersprobleem. Alleen in de juiste omstandigheden werkt het ook wel enigzins zo voor veel Hollanders, voor veel Marokkanen net wat minder. Ik denk dat het ook veel te maken heeft met de samenleving, waar van alles voor het grijpen lijkt te liggen maar niet iedereen erbij kan. Dat is wederom weer geen excuus, maar het idee van het recht van de sterkste druppelt in tegenstelling tot welvaart wel door naar beneden en of je dan de sterkste bent binnen de regels of buiten de regels maakt niet zo heel veel meer uit.

quote:
Iedereen wil topsporter/voetballer worden, maar maar heel weinigen zijn bereid om dagelijks urenlang te trainen.

Voor het overige vind ik dat de kansen voor iedereen tot je 18e redelijk gelijk zijn. Ik ben benieuwd waarom jij denkt dat dat niet zo is.
Heel veel van je kansen worden bepaald door wat je van huis uit meekrijgt aan ontwikkeling, en wat je voor netwerk opbouwt. Dan is het niet kunnen krijgen van een baantje en met alleen maar Marokkanen omgaan al van invloed op je toekomst. Het is gewoon niet reeel om te doen alsof een Marokkaanse jongen uit een achterbuurt zelf kiest om te gaan hangen met andere Marokkanen ipv dat hij vioolles opgeeft om bij de JOVD te gaan. Degenen die zich op wat voor manier dan ook ontworstelen aan hun komaf verdienen lof, wat je zelf ook al geeft aan Dolly Parton en Stevie Wonder, maar je kunt geen lof geven aan iemand voor wat je voor anderen als eis stelt. Als je stelt dat het knap is wat zij gedaan hebben, dan moet je ook consequent zijn en vaststellen dat niet iedereen dat zal kunnen.

quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 22:18 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Niet in mijn beleving dus. Maar goed, jij zal een andere beleving hebben. Is op zich niet zo heel belangrijk denk ik. Veel belangrijker is, waar dat gedrag vandaan komt en hoe ermee om te gaan.
Het is wel belangrijk. Er worden structureel fabeltjes verspreid om een bevolkingsgroep zwart te maken. De oververtegenwoordiging is groot en ernstig en nieuws genoeg, de flinke schep die daar dan nog weer bovenop wordt gedaan is kwaadaardig, bedoeld om een hele bevolkingsgroep zwart te maken.

quote:
Pardon? Nogmaals, ik ben een middelbare aziatische vrouw. In de jaren 70 en 80 was ik een kind/puber. Ik heb die tijd heel bewust meegemaakt en ja, ik weet heel goed dat die tijd qua openlijke racisme (zeker in de randstad) heel anders in elkaar stak. Maar maak niet de fout om te denken dat er geen racisme was.
Dat denk ik ook helemaal niet. Het was alleen veel minder en ik denk dat dat goed was. Ik zie niet in hoe dat een argument kan zijn om nou maar meer discriminatie te tolereren.

quote:
Dat was er WEL, alleen meer indirect en verborgen. Sociale uitsluiting kwam vaak voor. Zeker op het platteland (ik groeide op in een klein dorpje, eerst in west-friesland en later ergens in een uithoek van de provincie utrecht). Ga eens praten met molukkers en indonesiërs. Een pinda was je, of vaak nog erger.
Ik ben ertussen opgegroeid, ik prijs mij gelukkig dat ras gewoon geen issue was. Het enige wat ik mijn ouders over huidskleur heb meegekregen is van mijn moeder die constateerde dat negers grijze pakken veel beter stonden dan mijn pa. Het ging langs me heen, geholpen door de scholen waar de samenstelling zo divers was dat huidskleur een individueel trekje was, net als rood of blond haar. Geen groepskenmerk. Ik voel me daarin bevoorrecht en zou dat zowel gekleurde als blanke kinderen ook gunnen.

Het is ook onzin om te doen alsof er dan geen andere dingen zijn waardoor je erbuiten kunt vallen, je moet niet denken dat katholieken in een flink gereformeerde gemeente zomaar door iedereen geaccepteerd worden. Je moet niet denken dat kinderen uit een beschermd milieu er nooit buiten vallen om die reden. Je krijgt ook bepaalde dingen niet mee die op dat moment wel belangrijk zijn. De manier waarop ouders de wereld hebben ingedeeld sijpelt gewoon door. Je hebt niet het alleenrecht op erbuiten vallen.

Maar ik wel gezien hoe het met de schooladviezen en schoolkeuzes van vriendjes ging. Hun intelligentie is al van jongs af aan minder gevoed, maar met het niveau waarop ze dan zitten is het toch een kwestie van bij twijfel een niveau lager, doe maar mavo voor de zekerheid. Terwijl de buurjongen van hetzelfde niveau toch maar VWO probeert.

quote:
Vrouwen zien je als een exotische mannenverleider en willen om die reden niks met je te maken hebben en veel mannen zijn alleen maar geïnteresseerd in een avontuurtje, niet in een huwelijk.
En daar hebben blondines nooit last van? Kom op zeg.

Je komt een beetje over alsof je bitter bent en daarom wilt dat anderen jouw problemen uit jouw jeugd ook krijgen, en dan nog veel erger.

quote:
En wat betreft werkgevers? Natuurlijk was je goed genoeg om de telefoon te beantwoorden en de koffie rond te brengen, maar een promotie of interessant project was NOOIT voor jou. Hoogopgeleid of niet. En dan heb ik het nog niet eens over de extra discrimminatie waar je als VROUW mee te maken krijgt. Van seksuele intimidatie tot het verwijt dat je een kostwinnaar het brood uit de mond steelt. Wil je nog meer weten?
Ik denk dat Dolly Parton daar wel mee om wist te gaan. Iedereen komt in zijn leven eikels tegen. Een vriendin van me heeft een licht tukkers accent behouden, is een blondine in de categorie lekker wijf, niet zozeer een subtiele schoonheid, en heeft geen corpsachtergrond of een andere studentenvereniging. Denk je dat die dan in Nederland zo ver kan komen als haar talent toelaat? Die cum laude is veel minder belangrijk dan de connecties en de vooroordelen, daar kijkt naar een paar jaar werken niemand meer naar.

Maar die is dan al in een situatie dat ze opties heeft, en dan maar naar het buitenland gaat waar ze minder last heeft van die kleingeestigheid. Maar als je lageropgeleid en jonger bent heb je die sociale mobiliteit niet.

Dat zijn allemaal geen excuses voor gedrag van die kutmarokkanen die zelf ook wel weten dat het fout is. Ze weten immers heel goed dat dat wat ze ander aandoen niet is wat ze zelf zouden willen ervaren. Je weet alleen wel dat de omstandigheden waarin ze opgroeien van invloed zijn op hoeveel van de kinderen de afslag richting fout nemen ipv goed. Hetzelfde karakter met dezelfde genen en dezelfde ouders kan zich ook ontwikkelen tot iemand die de goeie dingen doet. Daar heeft de samenleving invloed op. Als je dan ook al bij voorbaat wordt aangekeken alsof je een crimineel bent, dan wordt die stap nog kleiner.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_111239980
een goeie reactie :Y
pi_111246764
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 10:26 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee dat weet ik niet. De Marokkaan wiens sollicitatiebrief wordt weggegooid op basis van zijn naam is niet degene die de discriminatie veroorzaakt. Die wordt afgerekend op het gedrag van anderen waar hij niks mee te maken heeft. Dat is juist het hele probleem, dat je de criminelen zelf er op afrekent is natuurlijk terecht. Dat je mensen met dezelfde uiterlijke kenmerken erop afrekent niet.
Discrimminatie is fout. Dat bagatelliseer of ontken ik op geen enkele manier. Maar tegelijkertijd is discrimminatie iets van alle tijden. Marokkanen zijn niet de eerste groep en zullen ook zeker niet de laatste groep zijn die er het slachtoffer van wordt.

quote:
[..]

Als dat je ideaal is tenminste. Je weet gewoon dat als je 100 kinderen hebt opgroeien in een flinke achterstandswijk dat er een deel agressief wordt. Je weet ook dat als je 100 kinderen in een mooie wijk hebt opgroeien er misschien wel geen een agressief wordt. Je weet ook dat de mate van agressie varieert met de mate van achterstand in de wijk, en dat de agressie minder wordt naarmate de achterstand minder groot wordt gemaakt.
1. Er zijn heel wat meer karaktervormende factoren dan de economische omstandigheid waarin je opgroeit.
2. Je zegt het zelf al: een DEEL wordt aggressief, dus niet iedereen. Aggressie is een keuze. Als dat niet zo was, dan werden ALLE kinderen aggressief. Aggressie is de weg van de minste weerstand, aangezien daar alleen maar spierballen en/of een grote bek voor nodig is ipv discipline, inzet en hard werken.

quote:
[..]

Dat lijkt me geen Marokkanenprobleem maar een Hollandersprobleem. Alleen in de juiste omstandigheden werkt het ook wel enigzins zo voor veel Hollanders, voor veel Marokkanen net wat minder. Ik denk dat het ook veel te maken heeft met de samenleving, waar van alles voor het grijpen lijkt te liggen maar niet iedereen erbij kan. Dat is wederom weer geen excuus, maar het idee van het recht van de sterkste druppelt in tegenstelling tot welvaart wel door naar beneden en of je dan de sterkste bent binnen de regels of buiten de regels maakt niet zo heel veel meer uit.
Allereerst bekijk ik niets als een specifiek marokkanenprobleem. Marokkanen zijn slechts 1 van de vele groepen die we hier in NL hebben. Hun etnische achtergrond doet er imo niet zoveel toe. Ik pleit ook nooit voor uitzetting en zo. Hooguit kunnen ouders in individuele gevallen besluiten dat het beter voor het kind is om tijdelijk bij familie in Marokko ondergebracht te worden. Bij wijze van onttrekking uit het huidige milieu en om het kind ook andersoortige ervaringen te geven.
We zijn met z'n allen de NL-se maatschappij en we moeten het samen met elkaar doen. Daarin heeft iedereen zijn eigen rol en is iedereen belangrijk.

Ik ben het met je eens dat er een groep jongeren is die tot op het bot verwend, lui en gemakzuchtig zijn en die vooral vinden dat ze overal maar recht op hebben. Dat is in de eerste plaats de schuld van de betreffende ouders. Ouders dienen hun kinderen te leren dat het normaal is om ergens voor te werken ipv alles maar te krijgen. Of ergens voor te sparen ipv te lenen. In sommige gezinsculturen is dat volstrekt afwezig. Dat is het falen van deze ouders. Mentaliteit en moraliteit zijn een kwestie van keuzes. Kiezen voor beschaving of niet. Uiteindelijk is het zo simpel.

quote:
[..]

Heel veel van je kansen worden bepaald door wat je van huis uit meekrijgt aan ontwikkeling, en wat je voor netwerk opbouwt. Dan is het niet kunnen krijgen van een baantje en met alleen maar Marokkanen omgaan al van invloed op je toekomst. Het is gewoon niet reeel om te doen alsof een Marokkaanse jongen uit een achterbuurt zelf kiest om te gaan hangen met andere Marokkanen ipv dat hij vioolles opgeeft om bij de JOVD te gaan. Degenen die zich op wat voor manier dan ook ontworstelen aan hun komaf verdienen lof, wat je zelf ook al geeft aan Dolly Parton en Stevie Wonder, maar je kunt geen lof geven aan iemand voor wat je voor anderen als eis stelt. Als je stelt dat het knap is wat zij gedaan hebben, dan moet je ook consequent zijn en vaststellen dat niet iedereen dat zal kunnen.
Oke, dus die marokkaan waar je het nu over hebt (maar dat geldt in principe voor elke persoon uit een moeilijke situatie vind ik), krijgt weinig of geen steun van zijn familie of vrienden. Big deal. Ik snap werkelijk waar niet, waarom dat in het geval van deze marokkaan zoveel erger is dan bijv. de blanke jongen uit een alcoholistengezin. Of zelfs maar dat marokkaanse meisje die in exact dezelfde situatie opgroeit, maar wél erin slaagt om de juiste keuzes te maken.

Jij doet net alsof de keuze voor geweld en crimminaliteit een soort onvermijdelijk lot is. Alsof het volstrekt normaal is, dat de norm is dat kinderen uit een achterstandswijk crimmineel, aggressief en geweldadig worden. Dat ben ik gewoonweg niet met je eens. Ik vind dat gewoon onzin. Het geeft ook een soort vrijbrief. Zo van: ach kom je uit een achterstandswijk, nou dan verwachten we niets anders van je. Tja, als dat je mentaliteit is, dan wordt het inderdaad een self fullfilling profecy.

Ik pleit voor een heel andere norm. Het moet normaal zijn (juist OOK in achterstandswijken en juist OOK in disfunctionerende gezinnen) om te streven naar verbetering van jezelf op een LEGALE manier. Gangsta rap heeft net zoveel met het echte leven te maken, als hardcore porno met echte seksualiteit.

quote:
[..]

Het is wel belangrijk. Er worden structureel fabeltjes verspreid om een bevolkingsgroep zwart te maken. De oververtegenwoordiging is groot en ernstig en nieuws genoeg, de flinke schep die daar dan nog weer bovenop wordt gedaan is kwaadaardig, bedoeld om een hele bevolkingsgroep zwart te maken.
Nee, dit is niet belangrijk. De wereld kun je namelijk niet veranderen. De enige persoon waar jij controle over hebt ben jijzelf. Het goede nieuws is dat je wel de volledige controle over die persoon hebt. Nogmaals, discrimminatie is weliswaar een extra (grote) handicap, maar is geen enkel excuus om DUS maar een aggressieve, geweldadige crimmineel te worden. Maakt geen reet uit wat de rest van de wereld doet of niet doet.

quote:
[..]

Dat denk ik ook helemaal niet. Het was alleen veel minder en ik denk dat dat goed was. Ik zie niet in hoe dat een argument kan zijn om nou maar meer discriminatie te tolereren.
Ik ben het niet met je eens dat het minder is/was. Maar goed, dat is verder irrelevant. Verder tolereer ik niks. Ik besef alleen dat sommige dingen niet uit te roeien zijn. In ieder geval niet op korte termijn. Ik KIES er voor om mijn energie te stoppen in zinvollere zaken.

quote:
[..]

Ik ben ertussen opgegroeid, ik prijs mij gelukkig dat ras gewoon geen issue was. Het enige wat ik mijn ouders over huidskleur heb meegekregen is van mijn moeder die constateerde dat negers grijze pakken veel beter stonden dan mijn pa. Het ging langs me heen, geholpen door de scholen waar de samenstelling zo divers was dat huidskleur een individueel trekje was, net als rood of blond haar. Geen groepskenmerk. Ik voel me daarin bevoorrecht en zou dat zowel gekleurde als blanke kinderen ook gunnen.
Ik ben oprecht blij voor je. Ik heb andere ervaringen. Dat maakt mij nochtans in geen enkel opzicht uniek, zoals jij hieronder ook al aangeeft en ik heb ook nooit iets in die koers willen suggereren.

quote:
Het is ook onzin om te doen alsof er dan geen andere dingen zijn waardoor je erbuiten kunt vallen, je moet niet denken dat katholieken in een flink gereformeerde gemeente zomaar door iedereen geaccepteerd worden. Je moet niet denken dat kinderen uit een beschermd milieu er nooit buiten vallen om die reden. Je krijgt ook bepaalde dingen niet mee die op dat moment wel belangrijk zijn. De manier waarop ouders de wereld hebben ingedeeld sijpelt gewoon door. Je hebt niet het alleenrecht op erbuiten vallen.
Nope, heb ik ook nooit beweerd. Er zijn zoveel mensen die om wat voor reden dan ook gepest, gediscrimmineerd en/of uitgesloten worden. Ik blijf alleen herhalen dat het vervolgens jouw eigen keuze is hoe je daar verder op reageert, danwel daarmee omgaat. Boosheid en aggressie is slechts 1 van de mogelijkheden. Er ZIJN ook andere manieren.

quote:
Maar ik wel gezien hoe het met de schooladviezen en schoolkeuzes van vriendjes ging. Hun intelligentie is al van jongs af aan minder gevoed, maar met het niveau waarop ze dan zitten is het toch een kwestie van bij twijfel een niveau lager, doe maar mavo voor de zekerheid. Terwijl de buurjongen van hetzelfde niveau toch maar VWO probeert.
Was in mijn tijd (jaren 80) niet anders hoor. Ook dit heb ik persoonlijk meegemaakt. Ik kon het opgeven. Ik kon mijn kont tegen de krib gooien. Ik kon een grote bek opzetten en gaan spijbelen en jatten uit winkels. Dat kon allemaal. In plaats daarvan heb ik besloten dat ze allemaal m'n kont konden kussen en dat ik ze wel even zou laten zien wat ik allemaal kon. Ik haalde de mavo met gemak en ging vervolgens naar het MBO. Tegenwoordig krijg je 2 brugjaren de tijd om je te bewijzen. Als je inderdaad slim genoeg bent voor vwo, dan moet je dat maar laten zien.

quote:
[..]

En daar hebben blondines nooit last van? Kom op zeg.
Zeg ik dus ook niet. Op dit punt leg jij mij woorden in de mond.

quote:
Je komt een beetje over alsof je bitter bent en daarom wilt dat anderen jouw problemen uit jouw jeugd ook krijgen, en dan nog veel erger.
Dit is een heel fraai staaltje van projectie. Allereerst ben ik helemaal niet bitter, wel heel erg trots op wat ik van mijn leven heb weten te maken. Iedereen die mij en mijn verleden/achtergrond kent geeft mij daar gelijk in. Verder is dat irrelevant.

Ik gun niemand de problemen die ik heb gehad. Ik snap ook helemaal niet waar jij dat uit opmaakt.
Wat ik wel consequent probeer duidelijk te maken, is dat iedereen keuzes heeft en keuzes maakt. Het is mij zo langzamerhand duidelijk dat jij dat niet gelooft, maar het simpele feit dat er voorbeelden zijn (en dan bedoel ik nog niet eens mezelf), geeft al aan dat die keuzes er wel degelijk zijn. Ali die de trotse eigenaar is van zijn eigen restaurantje. Fatima die met haar HBO-diploma een leuke kantoorbaan heeft. Mohammed die medicijnen studeert. Of Aicha die voordat ze verder gaat studeren eerst nog even een paar maandjes als reisleidster aan de slag gaat. Doe nou niet alsof zij niet bestaan. En doe ook niet alsof wat zij gepresteerd hebben onhaalbaar is voor anderen. Beiden zijn gewoonweg niet waar.

quote:
[..]
Ik denk dat Dolly Parton daar wel mee om wist te gaan. Iedereen komt in zijn leven eikels tegen. Een vriendin van me heeft een licht tukkers accent behouden, is een blondine in de categorie lekker wijf, niet zozeer een subtiele schoonheid, en heeft geen corpsachtergrond of een andere studentenvereniging. Denk je dat die dan in Nederland zo ver kan komen als haar talent toelaat? Die cum laude is veel minder belangrijk dan de connecties en de vooroordelen, daar kijkt naar een paar jaar werken niemand meer naar.
Sommigen moeten zich meer bewijzen dan anderen. Sommigen moeten voor hetzelfde resultaat harder werken, betere prestaties leveren dan anderen. Dat is een realiteit. Een andere realiteit is dan hoe jij als individue daarmee omgaat. De wereld zit op niemand te wachten. Jij moet ervoor zorgen dat de wereld interesse in je krijgt.

quote:
Maar die is dan al in een situatie dat ze opties heeft, en dan maar naar het buitenland gaat waar ze minder last heeft van die kleingeestigheid. Maar als je lageropgeleid en jonger bent heb je die sociale mobiliteit niet.
Dat geloof ik dus niet. Juist hier in NL niet. Binnen europa staat NL echt wel in de bovenste regionen vwb sociale mobiliteit. Maar opnieuw: het grote sleutelwoord is scholing. En binnen scholing is het grote sleutelbegrip: persoonlijke inzet.

quote:
Dat zijn allemaal geen excuses voor gedrag van die kutmarokkanen die zelf ook wel weten dat het fout is. Ze weten immers heel goed dat dat wat ze ander aandoen niet is wat ze zelf zouden willen ervaren. Je weet alleen wel dat de omstandigheden waarin ze opgroeien van invloed zijn op hoeveel van de kinderen de afslag richting fout nemen ipv goed. Hetzelfde karakter met dezelfde genen en dezelfde ouders kan zich ook ontwikkelen tot iemand die de goeie dingen doet. Daar heeft de samenleving invloed op. Als je dan ook al bij voorbaat wordt aangekeken alsof je een crimineel bent, dan wordt die stap nog kleiner.
Hoewel je zegt dat het allemaal geen excuus is, doe je in je hele post niets anders dan dit aandragen als excuus. Uiteindelijk komt het neer op het volgende verschil. Jij bent van mening dat de samenleving de beslissende factor is of iemand de afslag richting fout neemt. Ik ben van mening dat de persoon ZELF de beslissende factor is.

De samenleving moet jou dezelfde tools aanreiken als aan iedereen. Met de algemene leerplichtwet wordt daarmee volkomen aan voldaan. Hoe jij met die tools aan de gang gaat is jouw zaak. Maar niemand krijgt alles op een gouden schaaltje aangereikt, behalve als je Van Oranje heet en dat is de normaalste zaak van de wereld. Wie gelooft dat hij/zij een prinsje of prinsesje is, leeft in een droomwereld.
pi_111246873
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 10:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik haal het nergens uit het bericht dat de foetus in het bezit van de NFI is, heb je andere nieuwsberichten die het daar over hebben?
Kijk effe in het vorige deel. Daar staat het ergens gequote.

quote:
En ja domme mensen maken wat sneller ruzie met elkaar, dat hebben we altijd al in onze maatschappij gehad, dit is wederom 1 van de voorbeelden.
Kweetniet. Ken ook genoeg intelligente mensen die ruzie maken. Ik denk dat ruzie maken an sich een heel normale menselijke eigenschap is. HOE je ruzie maakt en waarom zijn weer iets heel anders.

Wel vind ik persoonlijk dat racisme iets dommigs heeft.
pi_111280620
quote:
vk opinie Dat een Marokkaanse vrouw door Marokkaanse jongeren is mishandeld omdat ze een zwarte vriend heeft, is niet verbazend.Dat stelt, Bart Schut, voormalig medewerker van het Marokkaanse opinieweekblad Telquel.

Mijn Marokkaanse vriendin beging de doodzonde tot het zwarte ras te behoren

Het racisme van 'Arabische' Marokkanen tegenover Berbers is wijdverbreid

Een misselijkmakend bericht op het weblog GeenStijl: Een zwangere vrouw heeft een miskraam gekregen nadat zij samen met haar vriend in elkaar was geslagen door een groep Marokkaanse jongeren. Reden van de mishandeling: Zij was zelf van Marokkaanse afkomst en haar vriend was zwart.

Als je zoiets leest, lopen de rillingen je over de rug en met schrijver Brusselmans (een alias van Peter van Vliet) vraag je je af: Waar blijft de collectieve woede over deze racistische mishandeling? Waar is de schreeuw om gerechtigheid voor deze laffe moord op een ongeboren kind? Waar blijven de columnisten die deze walgelijke daad van openlijk racisme aan de kaak stellen? Waarom geen stille tocht?

Deze vragen zijn des te prangender als je bedenkt dat de mishandeling al op 26 maart plaatsvond. Dit zie je als je doorklikt naar het oorspronkelijke bericht in Het Parool, niet overbodig gezien GeenStijls reputatie als het gaat om berichtgeving over raciale en religieuze verhoudingen in ons land. Eerlijk is eerlijk: Het weblog heeft er in dit geval geen woord bij verzonnen of overdreven. Brusselmans vervolgt terecht: 'We vragen ons af wat er met Nederland zou gebeuren als het vijf blanke Hollandse mannen waren geweest die zo'n vrouw midden op klaarlichte dag op zo'n 50 meter afstand van het Monument op De Dam in elkaar hadden geramd omdat ze een 'negerhoer' is.'

Die belediging, geschreeuwd door de jongeren toen ze hun landgenote zagen met haar van oorsprong Surinaamse vriend (opnieuw bevestigt Het Parool), zal Marokkokenners nauwelijks verbazen, hoe walgelijk zij ook is.

Scheldwoorden
Wanneer ik met mijn vriendin, zelf 100 procent Marokkaanse, over straat liep in Casablanca, vlogen soortgelijke scheldwoorden door de lucht. Met het verschil dat Lamia niet de doodzonde beging het met een neger te doen, maar zelf tot het zwarte ras te behoren.

Het 'hoer' zat er blijkbaar in dat zij met een buitenlander over straat liep en weigerde een hoofddoek te dragen. Allemaal te haram voor de gemiddelde Casablancais blijkbaar. Maar er bleek meer aan de hand. Toen ik Lamia vroeg of zij vaker last had van racistische scheldpartijen, haalde zij haar schouders op en antwoordde: 'Elke dag.' Alsof het de normaalste zaak van de wereld was.

Hebben Marokkanen een racismeprobleem? Het lijkt erop, in ieder geval wel op het grondgebied van 'Allah, al-Watan, al-Malik' (God, Vaderland en Koning; de wapenspreuk van het Koninkrijk Marokko) zelf.

Zwarte vluchtelingen
Dat bleek op reportage in de bossen rond Ceuta en Melilla, de twee Spaanse enclaves aan de Mediterrane kust die worden gebruikt door migranten uit sub-Sahara Afrika om Spaans - en daarmee Europees - grondgebied te bereiken. Daar leefden de zwarte vluchtelingen in onmenselijke omstandigheden en hun lot werd allerminst verzacht door de omwonenden. 'In geen van de landen waar wij doorheen trekken, worden wij zo slecht en mensonterend behandeld als hier in Marokko', beklaagde een migrant uit Nigeria zich desgevraagd. Vooral de politie moest het ontgelden: diefstal, afpersing en mishandeling waren schering en inslag. De vluchtelingen prefereerden zelfs de notoire Spaanse Guardia Civil boven de grijsgeüniformeerde Gendarmerie Royale.

En het bleef niet bij discriminatie ten opzichte van zwarte Afrikanen. Ik zal mij niet beklagen over het feit dat ik als Nederlander bij bakker Oussama steevast werd genegeerd wanneer ik mijn baguette wilde kopen.

Maar wel over de commentaren die ik kreeg van buren en kennissen in Casablanca wanneer ik naar de het Rifgebergte ging. 'Pas op, ze snijden je daar voor niets je keel door.' En erger: 'Dat zijn geen mensen die daar wonen, maar beesten.' Een taxichauffeur drukte het op weg naar de luchthaven van Casablanca als volgt uit: 'In de Rif wonen geen Marokkanen, alleen Berbers.'

Het racisme van de 'Arabische' Marokkanen tegenover de Amazighcultuur is wijdverbreid en geïnstitutionaliseerd, hoewel koning Mohammed VI op dit gebied verbeteringen heeft beloofd en aangebracht.

Huidskleur
Nederlands-Marokkaanse jongeren van Berberafkomst doen er goed aan zich te herinneren dat ooit hun ouders en grootouders als tweederangsburgers - moderne slaven eigenlijk - door koning Hassan II werden verkocht aan het naar goedkope werkkrachten hunkerende Europa. Misschien dat zij zich dan twee keer zullen bedenken voor zij in een land dat weliswaar nog niet vrij is van discriminatie, maar hun toch behoorlijk wat kansen gunt, anderen afrekenen op hun huidskleur.
http://www.volkskrant.nl/(...)acismeprobleem.dhtml

Zoals ik al zei: wie regelmatig met Marokkanen te maken heeft kan niet verbaast zijn over hun racistische inborst.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_111280775
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 10:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)acismeprobleem.dhtml

Zoals ik al zei: wie regelmatig met Marokkanen te maken heeft kan niet verbaast zijn over hun racistische inborst.
De schrijver heeft gelijk. Dit is triest maar waar.

Ik verwacht, zoals ik eerder al schreef, al een tijdje op steun van Tofik Dibi, fanatiek deurbeleid-onderzoeker, van Groenlinks. Maar het is nog steeds oorverdovend stil.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')