Dit is echt de grootste onzin die ik ooit heb gelezen. Iets dusdanig groot en complex als een oorlog kun je niet reduceren tot 1 oorzaak, hoe graag je dat ook zou willen.quote:Op maandag 30 april 2012 22:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Want ten slotte van rekening was er maar 1 man schuldig aan de 2de wereld oorlog
tja wat had je moeten doen als je 21 was, getrouwd, 3 kids en je moet in het leger? schuld is er in vele vormen.quote:Op maandag 30 april 2012 22:55 schreef waht het volgende:
Miljoenen zijn schuldig aan de gruwelijkheden van de tweede wereldoorlog.
Waar tovert u de overheid ineens vandaan?quote:Op maandag 30 april 2012 22:58 schreef LoggedIn het volgende:
Dus de overheid wil bepalen aan welke overleden familieleden je wel en niet mag denken?
bron: http://www.rijksoverheid.(...)enking-op-4-mei.htmlquote:Vraag en antwoord
Wat is de Dodenherdenking op 4 mei?
Tijdens de Dodenherdenking (officieel: de Nationale Herdenking) op 4 mei worden in het hele land om 20.00 uur de Nederlandse slachtoffers herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties zijn omgekomen.
Oh, sorry, cidi klinkt als zon typisch gesubsidieerd hobbyclubje..quote:Op maandag 30 april 2012 23:00 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Waar tovert u ineens de overheid vandaan?
WO-II hè? Die komt regelrecht voort uit de Vrede van Versailles.quote:Op maandag 30 april 2012 22:47 schreef padlarf het volgende:
[..]
Dit is echt de grootste onzin die ik ooit heb gelezen. Iets dusdanig groot en complex als een oorlog kun je niet reduceren tot 1 oorzaak, hoe graag je dat ook zou willen.
En waar kwam die uit voort?quote:Op maandag 30 april 2012 23:26 schreef Teslynd het volgende:
[..]
WO-II hè? Die komt regelrecht voort uit de Vrede van Versailles.
Je mist volledig m'n punt en dat is jammer.quote:Op maandag 30 april 2012 23:02 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
om yvonne nog even met wat feiten om d'r luisterorganen te slaan:
[..]
bron: http://www.rijksoverheid.(...)enking-op-4-mei.html
Ja ho maar, voor we het weten zitten we in de Frans-Duitse oorlog.quote:
Ik las vanmiddag anders nog dat Napoleon Bonaparte erachter zat.quote:Op maandag 30 april 2012 23:31 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja ho maar, voor we het weten zitten we in de Frans-Duitse oorlog.
Dat bedoelde ik.quote:Op maandag 30 april 2012 23:31 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja ho maar, voor we het weten zitten we in de Frans-Duitse oorlog.
Ik zei in het vorige topic dat het wel goed is dat er zoveel loskomt en er iig over nagedacht wordt, maar de kennis rondom WO 2 is bedroevend. ( ook bij mij hoor, ik moet ook dingen eerst goed doornemen)quote:Op maandag 30 april 2012 23:34 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Ik las vanmiddag anders nog dat Napoleon Bonaparte erachter zat.
En die was het product van de Franse revolutie en die kon alleen ontstaan door de Amerikaanse revolutiequote:Op maandag 30 april 2012 23:34 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Meten zal niet gaan nee. Je kan wel iets afleiden uit dat ook vandaag nog de bs overheerst. Terwijl er bijna meer camera's dan mensen zijn en iedereen eigenlijk overal over internet kan beschikken overheerst de propaganda en bs nog steeds. De 2eWO speelde in een tijd van typemachines en carbonpapier..quote:Op maandag 30 april 2012 21:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jazeker is er een hoop bs en propaganda geweest, maar hoe wil je dit meten aan de feiten om te kunnen constateren: "er is net zoveel, zo niet meer" geweest
Dat kan dus niet.
1 bs-bewering kun je niet vergelijken met het afschieten van 1 granaat, het treffen van 1 huis...
Zeker.... zo zit het leven in elkaar. Wat voor jouw waarheid is, voor een ander BS.quote:
Dit laatste is een tikkeltje slachtofferrol spelenquote:Er zijn zonder meer genoeg gruwelijkheden gebeurd. Wil niet zeggen dat je elk verhaal dan maar voor waar moet aannemen. Maar goed, vraagtekens bij een vaag filmpje uit Syrië mag wel, bij een fantastisch verhaal uit de 2e WO mag niet want dan ben je antisemiet.
wat ik eerder zei.... ook al heb je een zeker punt daarnaast.quote:En waag het ook niet om te zeggen dat de dodenherdenking bijna nagenoeg jodenvervolgingherdenking is geworden want dan ben je ook een nazi-apologeet. Echt sommige mensen zijn compleet uit hun plaat zodra het over het half-volkoren volk gaat.
klopt... van de jongere generaties mag en moet je meer eisen, behoudens uitzonderingenquote:Mensen die persoonlijk dingen hebben meegemaakt, dan heb je het over zo 70 jaar en ouder, daarvan kan ik mij voorstellen dat ze probemen met een brede herdenking hebben. De jongere generaties moeten zich niet aanstellen.
Ho ho, die yankees waren weer schatplichtig aan de 'acte van verlatinghe'.quote:Op maandag 30 april 2012 23:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En die was het product van de Franse revolutie en die kon alleen ontstaan door de Amerikaanse revolutie
Altijd weer die yankees !
Er zijn ook kinderen en kleinkinderen die door de trauma's van hun (voor)ouders problemen hebben met een brede herdenking. Van de 2e en 3e generatie die daar geen last van hebben verwacht ik toch eigenlijk wel dat ze zich enigzins inlezen over wat er nu écht tussen 1939 en 1945 (en de nasleep daarvan) gebeurt is.quote:Op maandag 30 april 2012 23:56 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Mensen die persoonlijk dingen hebben meegemaakt, dan heb je het over zo 70 jaar en ouder, daarvan kan ik mij voorstellen dat ze problemen met een brede herdenking hebben. De jongere generaties moeten zich niet aanstellen.
Harro heeft het wat mij betreft wel begrepen!quote:Op maandag 30 april 2012 23:37 schreef yvonne het volgende:
http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?f=34&t=14097
Lees hier eens bij, Harro beschouw ik als expert btw
O er is een groot grijs gebied inderdaad. Maar neem zoiets als het couveuze verhaal uit Koeweit. Dat was van a tot z verzonnen. Vroeger was er men misschien mee weggekomen, hadden we nog gedacht dat het echt was gebeurd. Was het niet Churchill die iets zei over een leugen die de wereld al over was wanneer de waarheid de broek nog moest aantrekken? Ik begrijp gewoon niet waarom je met, hoe zal ik het voorzichtig zeggen, ietwat vergezochte verhalen moet aankomen om je punt te maken. Dan denk ik dat het puur is om op het gemoed te spelen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 00:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zeker.... zo zit het leven in elkaar. Wat voor jouw waarheid is, voor een ander BS.
Wat jij propaganda vind is voor een ander gewoon een meningsuiting
Mjah soms word je er wat mismoedig van..quote:Dit laatste is een tikkeltje slachtofferrol spelen
[..]
wat ik eerder zei.... ook al heb je een zeker punt daarnaast.
Persoonlijk vind ik het allemaal onzin.quote:klopt... van de jongere generaties mag en moet je meer eisen, behoudens uitzonderingen
Maar ik ben geen fan van een brede herdenking op 4 mei of op 15 augustus.
Als mensen dat willen, dan moeten ze vooral zoiets zelf organiseren. Maar het is niet mijn lol dan,
Dat kun je ook herdenken. Iedere dag en overal. Maar daarnaast is er niks op tegen als mensen specifiek hun familie, kennissen en landgenoten herdenken op een zeker datum 1x per jaar.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 00:49 schreef NorthernStar het volgende:
. Dus dat 99,9% van alle mensen slachtoffers van de situatie, tijd en omstandigheden waren. Zoals het altijd is.
Ik kan het daar best mee eens zijn maar dan krijgt het voor mij een religieus karakter. Dan wordt het vergelijkbaar met de RK kerk die homo's weigert. Ik vind dat ze dat recht hebben. Het is onzin om van buitenaf iets aan hen op te dringen dat haaks op hun geloof staat. Als men het over die boeg wil gooien..quote:Op dinsdag 1 mei 2012 01:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat kun je ook herdenken. Iedere dag en overal. Maar daarnaast is er niks op tegen als mensen specifiek hun familie, kennissen en landgenoten herdenken op een zeker datum 1x per jaar.
Napoleon oorzaak van beide wereldoorlogen?quote:Op maandag 30 april 2012 23:34 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 01:36 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Napoleon oorzaak van beide wereldoorlogen?
Dit is nonsens. Het is een heel normaal menselijk gebeuren om vooral die mensen te herdenken die men na staat. Familie, vrienden, soortgenotenquote:Op dinsdag 1 mei 2012 01:34 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Een groep mensen een specifieke groep mensen wil herdenken. Alleen die afgebakende groep, de rest gaat men met klem juist niet herdenken, dat kan ik best als een soort van cult of religie zien.
Dat je dat niet begrijpt is volkomen duidelijk! Hoe zal ik het voorzichtig zeggen, je kunt overduidelijk niet zo goed hoofd- van bijzaken onderscheiden en daarom wordt de essentie van bepaalde statements je ook niet echt duidelijk! Geeft niks, komt wellicht nog wel eens, succes daarmee!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 00:49 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik begrijp gewoon niet waarom je met, hoe zal ik het voorzichtig zeggen, ietwat vergezochte verhalen moet aankomen om je punt te maken. Dan denk ik dat het puur is om op het gemoed te spelen.
Die ken ik nog niet, die pakken we meequote:Op dinsdag 1 mei 2012 01:36 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Napoleon oorzaak van beide wereldoorlogen?
Ik citeer nogmaals:quote:Op maandag 30 april 2012 23:02 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
om yvonne nog even met wat feiten om d'r luisterorganen te slaan:
[..]
bron: http://www.rijksoverheid.(...)enking-op-4-mei.html
Het gaat dus om slachtoffers van oorlogssituaties en vredesoperaties. Dus niet om slachtoffers van een systematische uitroeiing, dus niet om homofielen, gehandicapten en joden.quote:Vraag en antwoord
Wat is de Dodenherdenking op 4 mei?
Tijdens de Dodenherdenking (officieel: de Nationale Herdenking) op 4 mei worden in het hele land om 20.00 uur de Nederlandse slachtoffers herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties zijn omgekomen.
Volledig mee eens. Bovendien wordt het doel van de herdenking volledig over het hoofd gezien. Maar dit hebben velen met mij al meerdere malen tegen dovenmans oren verteld.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 01:34 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik kan het daar best mee eens zijn maar dan krijgt het voor mij een religieus karakter.
[..]
Een groep mensen een specifieke groep mensen wil herdenken. Alleen die afgebakende groep, de rest gaat men met klem juist niet herdenken, dat kan ik best als een soort van cult of religie zien. Arbitraire regels, weinig logica, het koesteren van afgeleide en gecultiveerde gevoelens, omgeven met rituelen, het ligt objectief gezien ook niet zo vreselijk ver van elkaar allemaal.
quote:Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Alle herinneringen daaraan komen samen tijdens de Nationale Herdenking. Om acht uur is het overal in Nederland twee minuten stil. Twee minuten, waarin we ons realiseren dat we hier in vrijheid twee minuten stil kunnen en mogen zijn. Ter nagedachtenis aan allen die zijn omgekomen, leggen Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje de eerste krans bij het Nationaal Monument.
Die systematische uitroeiing valt onder het begrip oorlogssituatie. Het is maar net hoe men het formuleertquote:Op dinsdag 1 mei 2012 03:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik citeer nogmaals:
[..]
Het gaat dus om slachtoffers van oorlogssituaties en vredesoperaties. Dus niet om slachtoffers van een systematische uitroeiing, dus niet om homofielen, gehandicapten en joden.
Vrije meningsuiting, heet dat.quote:Waarom laat iemand toe dat het CIDI zich hiermee bemoeit??
Met dien verstande dat het hier om een historisch feit gaat en niet om een dogma over sexualiteit.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 01:34 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik kan het daar best mee eens zijn maar dan krijgt het voor mij een religieus karakter. Dan wordt het vergelijkbaar met de RK kerk die homo's weigert. Ik vind dat ze dat recht hebben. Het is onzin om van buitenaf iets aan hen op te dringen dat haaks op hun geloof staat. Als men het over die boeg wil gooien..
Ja, je bent reuze zielig. Vraagtekens bij een fantastisch verhaal? Ik zie een blaag die met een huillachje en ´´bs´´ commentaar levert op een gruwelijke gebeurtenis. Een gebeurtenis die bepaald niet uitzonderlijk was:quote:Op maandag 30 april 2012 23:56 schreef NorthernStar het volgende:
Maar goed, vraagtekens bij een vaag filmpje uit Syrië mag wel, bij een fantastisch verhaal uit de 2e WO mag niet want dan ben je antisemiet.
Waarom moeten antisemieten die hun eigen antisemitisme ontkennen, toch altijd eindigen met een sneer jegens de Joden?quote:En waag het ook niet om te zeggen dat de dodenherdenking bijna nagenoeg jodenvervolgingherdenking is geworden want dan ben je ook een nazi-apologeet. Echt sommige mensen zijn compleet uit hun plaat zodra het over het half-volkoren volk gaat.
Als je een behoefte hebt je speciaal te voelen moet je natuurlijk op zoek naar bevestiging. Voortdurend overal mensen zien die een speciale hekel aan jou hebben is zo'n uiting daarvan.quote:
er waren ook nederlandse joden dit dat. suffie. kusjequote:Op dinsdag 1 mei 2012 03:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik citeer nogmaals:
[..]
Het gaat dus om slachtoffers van oorlogssituaties en vredesoperaties. Dus niet om slachtoffers van een systematische uitroeiing, dus niet om homofielen, gehandicapten en joden.
Waarom laat iemand toe dat het CIDI zich hiermee bemoeit??
kom zeg.... jij moet beter weten dat dit een generalisatie is.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:07 schreef NorthernStar het volgende:
het enige bijzondere aan joden is imo dat ze absoluut geen kritiek kunnen verdragen.
Als ik me jouw oeuvre goed voor de geest kan halen, vermoedde je inmenging van de Mossad in de aanslagen van elf september, de aanslagen in Mombay, enz; en allemaal op tamelijk gewrongen wijze. Ik ben niet joods, maar ik zou voor minder een hekel aan iemand krijgen. Misschien moet je eens ophouden overal zionistische samenzweringen te ontwaren, ze vinden het in Iran ook niet leuk om beschuldigd te worden van het ontwikkelen van kernwapens.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:07 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Als je een behoefte hebt je speciaal te voelen moet je natuurlijk op zoek naar bevestiging. Voortdurend overal mensen zien die een speciale hekel aan jou hebben is zo'n uiting daarvan.
O, ben ik je afgevallen omdat je daar kritiek op had? Laat mij de bewuste passage eens zien.quote:En ondanks dat je overal mensen ziet die onderscheid op basis van afkomst maken ben je uiteraard wel volledig blind voor een zinsnede als "een nazaat van een oorlogsmisdadiger." Daar kun je immers niks aan ontlenen. Nee, wie daar kritiek op heeft, dat is de intolerante antisemiet! En zo is het kringetje weer rond.
Goed zo. Daar ging het immers om, dat joden geen kritiek kunnen verdragen, daaraan was de hele discussie gewijd.quote:Ik heb weinig zin om mee te gaan in jou op de persoon te spelen, dus laat het bij dit; het enige bijzondere aan joden is imo dat ze absoluut geen kritiek kunnen verdragen. De rest zit in jouw hoofd. Succes ermee, het lijkt mij een erg zwaar leven.
da's wel geschiedenis inmiddels. om ze daarom bijzonder te noemen gaat me wat verquote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
kom zeg.... jij moet beter weten dat dit een generalisatie is.
Er is zeer wel een andere bijzonderheid wbt Joodse Nederlanders. Die werden voor 72% vermoord nog niet zo lang geleden. 100.000 mensen.
Nou moe.... een zeker etnische groepuit Nederland werd bijna geheel vermoord nog niet zo lang geleden.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:49 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
da's wel geschiedenis inmiddels. om ze daarom bijzonder te noemen gaat me wat ver
ben ik met je eens.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nou moe.... een zeker etnische groepuit Nederland werd bijna geheel vermoord nog niet zo lang geleden.
Dat is wel een bijzonderheid in de Nederlandse geschiedenis en in de geschiedenis van deze groep.
Yip.. gelukkig dat het geschiedenis is... en gelukkig dat men dat herdenken wilt.
Jawohl, einz zwei!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij ook...
ga naar ONZ
---------------------------------->>>> die kant uit
Is niet iedereen slachtoffer van de WOII?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:30 schreef Tem het volgende:
Hmmm, ik heb er even over nagedacht en ben er persoonlijk niet voor dat het gedicht voorgedragen wordt.
Natuurlijk maken mensen verkeerde keuzes en vallen er in een oorlog aan beide kanten slachtoffers alleen is er wel een verschil. Wanneer je de keuze maakt om voor de kant van de agressor te kiezen waarbij het doel is om een mensen op basis van afkomst, geaardheid of wat dan ook uit te roeien dan geniet je een andere positie waardoor het in de huidige setting niet past om hier expliciet aandacht aan te geven. Zeker gezien het feit dat de gedachten voornamelijk uitgaan naar de slachtoffers van WOII.
Nee, ik voel mij bijvoorbeeld geen slachtoffer.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:34 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Is niet iedereen slachtoffer van de WOII?
Inderdaad. Afdwingen via morele chantage. Het Auschwitzcomite dreigde te boycotten, terwijl ze zelf een eigen herdenking hebben.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 11:44 schreef Teslynd het volgende:
Meningsuiiting heb jij het over. Afdwingen heeft Kees het over.
Onzin. Je kunt heel goed oorlog voeren zonder uit te roeien en uitroeien zonder oorlog te voeren. De Eerste Wereldoorlog was een duidelijk voorbeeld van oolog voeren zonder uit te roeien.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 10:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die systematische uitroeiing valt onder het begrip oorlogssituatie. Het is maar net hoe men het formuleert
Oh ja schat?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:13 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
er waren ook nederlandse joden dit dat. suffie. kusje
Kees, jouw avatar heeft dikke tieten. Groetjens, Sam.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oh ja schat?
Wat was het aandeel Nederlandse joden in de slachtoffers van krijgshandelingen en/of oorlogsmisdaden?
Ik durf te wedden dat dat aandeel kleiner was dan dat van Nederlandse SS'ers dat sneuvelde aan het oostfront.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog is er een misdaad bedreven waarvoor het woord genocide is bedacht.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:04 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Onzin. Je kunt heel goed oorlog voeren zonder uit te roeien en uitroeien zonder oorlog te voeren. De Eerste Wereldoorlog was een duidelijk voorbeeld van oolog voeren zonder uit te roeien.
Ja.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nou moe.... een zeker etnische groepuit Nederland werd bijna geheel vermoord nog niet zo lang geleden.
Dat is wel een bijzonderheid in de Nederlandse geschiedenis en in de geschiedenis van deze groep.
Yip.. gelukkig dat het geschiedenis is... en gelukkig dat men dat herdenken wilt.
Mwa, dik? Een grote C, een kleine D zoals ze zelf ooit zei. En ze zijn wel heel mooi rond.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:10 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Kees, jouw avatar heeft dikke tieten. Groetjens, Sam.
Je bedoelt de genocide op de Armenen?quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:10 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Tijdens de Eerste Wereldoorlog is er een misdaad bedreven waarvoor het woord genocide is bedacht.
Ja.quote:
Bedoel je nu de Joodse Raad?quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:12 schreef Kees22 het volgende:
En overigens hebben de joden zelf aardig bijgedragen aan dat hoge percentage.
Vet van mij.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:30 schreef Tem het volgende:
Hmmm, ik heb er even over nagedacht en ben er persoonlijk niet voor dat het gedicht voorgedragen wordt.
Natuurlijk maken mensen verkeerde keuzes en vallen er in een oorlog aan beide kanten slachtoffers alleen is er wel een verschil. Wanneer je de keuze maakt om voor de kant van de agressor te kiezen waarbij het doel is om een mensen op basis van afkomst, geaardheid of wat dan ook uit te roeien dan geniet je een andere positie waardoor het in de huidige setting niet past om hier expliciet aandacht aan te geven. Zeker gezien het feit dat de gedachten voornamelijk uitgaan naar de slachtoffers van WOII.
Ook.quote:
Er was wel degelijk sprake van een oorlogssituatie. Het Koninkrijk der Nederlanden was namelijk in oorlog met Duitsland. En ik denk dat het veilig is om te stellen dat zonder die situatie de volkerenmoord op de Nederlandse Joden niet zou hebben plaatsgevonden.quote:
Dat doet niks af aan mijn stelling: de Eerste Wereldoorlog woedde vooral in de loopgraven van Frankrijk en in heel Europa was geen sprake van genocide. De rotzooi in Turkije had meer te maken met het uiteenvallen van het Ottomaanse Rijk en de opkomst van het communisme in Rusland.quote:
Wie 'ze'? Het comité? Bedoel je dat kleinschalige herdenkinkje in het Wertheimpark in januari of bedoel je Yom ha'shaoh? Yom ha'shoah primair een Israëlische herdenkingsdag, daar wordt buiten Israël maar op een kleine schaal aan gedaan.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Inderdaad. Afdwingen via morele chantage. Het Auschwitzcomite dreigde te boycotten, terwijl ze zelf een eigen herdenking hebben.
Als je het zo ver wil trekken was het Westen zelf de agressor. Elke zichzelf respecterend geschiedkundige weet dat WOII onvermijdelijk was. De mate waarin was misschien anders geweest wanneer Hitler niet aan de macht was geweest, maar een wereldoorlog was er hoe dan ook gekomen. En zoals (bijna) altijd, wanneer het economisch slecht gaat worden de minderheden het eerste doelwit. Als je daarna bedenkt dat de Joden al vanaf 1870 bezig waren om Duitsland te ondermijnen vanuit het VK en de Duitsers dit goed wisten is het vrij logisch dat zij het eerste doelwit waren.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:30 schreef Tem het volgende:
Dat is waar: de bezetting van Nederland bracht de Nederlandse joden binnen het bereik van de Duitse machine. Maar de uitroeiing van de joden was niet de reden om Nederland te annexeren.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:23 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Er was wel degelijk sprake van een oorlogssituatie. Het Koninkrijk der Nederlanden was namelijk in oorlog met Duitsland. En ik denk dat het veilig is om te stellen dat zonder die situatie de volkerenmoord op de Nederlandse Joden niet zou hebben plaatsgevonden.
Mooi. Laat het daar maar blijven dan.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:25 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Wie 'ze'? Het comité? Bedoel je dat kleinschalige herdenkinkje in het Wertheimpark in januari of bedoel je Yom ha'shaoh? Yom ha'shoah primair een Israëlische herdenkingsdag, daar wordt buiten Israël maar op een kleine schaal aan gedaan.
Had de bezetting van NL niet enkel een logistiek karakter? En was de rest ''mooi'' meegenomen?quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat is waar: de bezetting van Nederland bracht de Nederlandse joden binnen het bereik van de Duitse machine. Maar de uitroeiing van de joden was niet de reden om Nederland te annexeren.
Waar haal je deze wijsheid vandaan?quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:26 schreef TheThirdMark het volgende:
Als je daarna bedenkt dat de Joden al vanaf 1870 bezig waren om Duitsland te ondermijnen vanuit het VK en de Duitsers dit goed wisten is het vrij logisch dat zij het eerste doelwit waren.
Ja hallo: ik kan niet in de hoofden van de generaals van toen kijken. (Nou ja, als je hun schedels opgraaft natuurlijk wel!)quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:27 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Had de bezetting van NL niet enkel een logistiek karakter? En was de rest ''mooi'' meegenomen?
Dan was je zin nog steeds tamelijk kort door de bocht.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:20 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ook.
Ik las laatst een recensie van een onderzoek (juist ja: niet het onderzoek zelf) waarin een verklaring werd gegeven van het hoge percentage afgevoerde joden vergeleken met België en Frankrijk.
Jij kwam met:quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja hallo: ik kan niet in de hoofden van de generaals van toen kijken. (Nou ja, als je hun schedels opgraaft natuurlijk wel!)
Maar het blijft staan: herdacht worden op 4 mei alle oorlogsslachtoffers, allen die gedood zijn als gevolg van oorlog. Op 5 mei lopen in het defile zelfs vetreanen mee uit alle minder lang geleden oorlogen en vredesoperaties.
Het gaat NIET om de slachtoffers van een genocide.
Vandaar mijn vraag.quote:Maar de uitroeiing van de joden was niet de reden om Nederland te annexeren.
Pardon?quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:26 schreef TheThirdMark het volgende:
Als je daarna bedenkt dat de Joden al vanaf 1870 bezig waren om Duitsland te ondermijnen vanuit het VK en de Duitsers dit goed wisten is het vrij logisch dat zij het eerste doelwit waren.
Rare wereldoorlog.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat doet niks af aan mijn stelling: de Eerste Wereldoorlog woedde vooral in de loopgraven van Frankrijk
Wat heeft de Armeense genocide te maken met de opkomst van het communisme in Rusland?quote:en in heel Europa was geen sprake van genocide. De rotzooi in Turkije had meer te maken met het uiteenvallen van het Ottomaanse Rijk en de opkomst van het communisme in Rusland.
Doe eens gewoon...quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:04 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Onzin. Je kunt heel goed oorlog voeren zonder uit te roeien en uitroeien zonder oorlog te voeren. De Eerste Wereldoorlog was een duidelijk voorbeeld van oolog voeren zonder uit te roeien.
Jij hebt alle joodse Nederlanders geteld die zijn gesneuveld in de strijd tegen Duitsland en Japan?quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oh ja schat?
Wat was het aandeel Nederlandse joden in de slachtoffers van krijgshandelingen en/of oorlogsmisdaden?
Ik durf te wedden dat dat aandeel kleiner was dan dat van Nederlandse SS'ers dat sneuvelde aan het oostfront.
ahhhhh.... het Joodsche complot tot werelddominantie duikt weer op.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:38 schreef sp3c het volgende:
daar wil ik ook wel graag een bron van zien ja ...
Omdat Joden slecht zijn. Snap je dat niet?quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:43 schreef TitusPullo het volgende:
En daarmee zijn ze begonnen in 1870, toen Duitsland nog niet bestond. Waarom deden ze dat wel niet?
Welk Joods comité? Welke naam ? Waar?quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:42 schreef TheThirdMark het volgende:
Kan verdomme zo snel dat topic niet terugvinden.
Een hoogleraar had alle handelingen van een Joods comité onder elkaar gezet
Ik kan je verklappen dat de joden niks te maken hebben gehad met de Duitse economische malaise van na de Eerste Wereldoorlog. Het Duitse Rijk bestond nog niet in 1870, trouwens.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:42 schreef TheThirdMark het volgende:
Kan verdomme zo snel dat topic niet terugvinden.
Een hoogleraar had alle handelingen van een Joods comité onder elkaar gezet (en ja met bronnen) waarbij het ondermijnen van de Duitse economie het hoofddoel was. Dit met toestemming (en financieen) van bepaalde regeringen. De link daarvan komt eigenlijk vrij vaak rond bij topics mbt WOII.
Nee. Maar laat de telling maar doorkomen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:40 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Jij hebt alle joodse Nederlanders geteld die zijn gesneuveld in de strijd tegen Duitsland en Japan?
"het oostfront" was het front waar Duitsers en Russen daadwerkelijk pief=paf deden en vele doden vielen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:49 schreef Kees22 het volgende:
En dan daarbij: de strijd tegen het Oostfront ofwel het communisme heeft nog jarenlang het westen bezig gehouden. Dus daar was niets verkeerds aan.
De eerste zin is speculatief. De tweede zin klopt wel: het Duitse Rijk bestond pas na de Frans-Duitse oorlog van 1970-1971.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:48 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Ik kan je verklappen dat de joden niks te maken hebben gehad met de Duitse economische malaise van na de Eerste Wereldoorlog. Het Duitse Rijk bestond nog niet in 1870, trouwens.
Nee, zolang er geen getallen en percentages genoemd zijn, heb ik geen idee wat het principe is.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:49 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee. Maar laat de telling maar doorkomen.
Ik snap ook wel dat die telling amper gedaan kan worden. Maar het principe is wel duidelijk lijkt me.
Dat was voornamelijk omdat de Russen dankzij de aanval van Hitler zo ver naar het westen hadden kunnen optrekken. Noem mij eens een ander Europees land dat van plan was om de Sovjet-Unie aan te vallen?quote:En dan daarbij: de strijd tegen het Oostfront ofwel het communisme heeft nog jarenlang het westen bezig gehouden. Dus daar was niets verkeerds aan.
Het had in ieder geval weinig weg van de Holocaust en van het Generalplan Ost.quote:En persoonlijk vind ik het karakter van die strijd tegen het communisme niet zo veel verhevener dan het nazisme.
Wat!?quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De eerste zin is speculatief. De tweede zin klopt wel: het Duitse Rijk bestond pas na de Frans-Duitse oorlog van 1970-1971.
Ja, dat weet ik wel.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
"het oostfront" was het front waar Duitsers en Russen daadwerkelijk pief=paf deden en vele doden vielen.
Na 1945 heeft de NAVO niet hetzelfde gedaan als Duitsland van damals: de Sovjet Unie aanvallen en willen veroveren.
Die hete oorlog van de nazi's was verkeerd. die koude oorlog was ook verkeerd om dat het wel eens kon exploderen tot een hete oorlog.
Zeer zeker was er een verschil tussen heet en koud.
In vreemde krijgsdienst vechten tegen het communisme werd inderdaad algemeen bewonderd.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik wel.
Maar de Oostfrontstrijders deden dus iets wat nog tientallen jaren later als goed werd beschouwd: vechten tegen het communisme.
Het is misselijk om hen met de wetenschap van nu te veroordelen voor wat wij zelf indertijd goed vonden.
American Jewish Committee opgericht in 1906.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Welk Joods comité? Welke naam ? Waar?
Ze begonnen in 1870 ?
Nee .... het werd door het westen altijd afgewezen en veroordeeld om opnieuw de sovjet unie massaal aan te vallen. Het werd wel als mogelijkheid open gehouden als de SU zelf een directe oorlog zou kunnen beginnenquote:Op woensdag 2 mei 2012 01:01 schreef Kees22 het volgende:
Ja, dat weet ik wel.
Maar de Oostfrontstrijders deden dus iets wat nog tientallen jaren later als goed werd beschouwd: vechten tegen het communisme
Het (nazi-aanval op de sovjetunie) werd toen ook al veroordeeld, met de wetenschap van toen.quote:.
Het is misselijk om hen met de wetenschap van nu te veroordelen voor wat wij zelf indertijd goed vonden.
linkje ?quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:04 schreef boekenplank het volgende:
[..]
American Jewish Committee opgericht in 1906.
http://en.wikipedia.org/wiki/American_Jewish_Committeequote:AJC is an international advocacy organization whose key areas of focus are: building bridges of understanding, advancing the security of Americans and the democratic world, combating anti-Semitism[3] and all forms of bigotry; supporting Israel's quest for peace and security; advocating for energy independence; strengthening Jewish life.
Het principe is, dat het aantal gesneuvelde joden in Nederlandse (of andere) krijgsdienst zo groot is dat voor hen een speciale herdenking gehouden zou moeten worden. Of dat ze überhaupt genoemd zouden moeten worden.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:56 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Nee, zolang er geen getallen en percentages genoemd zijn, heb ik geen idee wat het principe is.
Dat pleit dus voor de inzet van de Oostfrontstrijders.!!quote:[..]
Dat was voornamelijk omdat de Russen dankzij de aanval van Hitler zo ver naar het westen hadden kunnen optrekken. Noem mij eens een ander Europees land dat van plan was om de Sovjet-Unie aan te vallen?
Mwa. Het communisme onder Stalin had best veel weg van de Holocaust en Generalplan Ost. Hoeveel mensen zijn er niet naar Siberie verplaatst?quote:[..]
Het had in ieder geval weinig weg van de Holocaust en van het Generalplan Ost.
Maar ik veroordeel de Duitse agressie ook wel.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee .... het werd door het westen altijd afgewezen en veroordeeld om opnieuw de sovjet unie massaal aan te vallen. Het werd wel als mogelijkheid open gehouden als de SU zelf een directe oorlog zou kunnen beginnen
[..]
Het (nazi-aanval op de sovjetunie) werd toen ook al veroordeeld, met de wetenschap van toen.
Ik vind het misselijk om de Duitse agressie niet te veroordelen.
Gesneuvelde jodenquote:Op woensdag 2 mei 2012 01:13 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het principe is, dat het aantal gesneuvelde joden in Nederlandse (of andere) krijgsdienst zo groot is dat voor hen een speciale herdenking gehouden zou moeten worden. Of dat ze überhaupt genoemd zouden moeten worden.
Nee, maar dat is ook waar het om gaat.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:18 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Gesneuvelde jodenDie mensen hebben er op geen enkele wijze voor gekozen om vermoord te worden
Zijn de slachtoffers van de Shoah dan geen door oorlogsmisdaden gedode mensen?quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:21 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, maar dat is ook waar het om gaat.
De dodenherdenking van 4 mei gaat over de gesneuvelde mensen of de door oorlogsmisdaden gedode mensen.
Zij gaat over oorlog. Niet over uitroeiing.
Je kunt rekruten die ook maar gedwongen werden naar het oostfront te gaan , enige credit geven.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar ik veroordeel de Duitse agressie ook wel.
Maar de soldaten die zich lieten inzetten niet.
Volgens mij niet. Genocide is een andere wet dan oorlogsmisdaden.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:25 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Zijn de slachtoffers van de Shaoh dan geen door oorlogsmisdaden gedode mensen?
Schei nou eens uit... Je zit de wiseguy te spelen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:21 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, maar dat is ook waar het om gaat.
De dodenherdenking van 4 mei gaat over de gesneuvelde mensen of de door oorlogsmisdaden gedode mensen.
Zij gaat over oorlog. Niet over uitroeiing.
OK, je hebt een punt.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt rekruten die ook maar gedwongen werden naar het oostfront te gaan , enige credit geven.
Maar -- terug on topic- die oudoom in het gedicht was een vrijwilliger met nazineigingen.
Die krijgt dus geen credits van mij.
En dat de westerse landen na de oorlog zo bezopen waren een koude oorlog te riskeren die kon omslaan tot een atoomoorlog is geen reden om de vrijwillige oostfrontgangers te verexcuseren.
Nee, die oudoom heeft een verkeerde keuze gemaakt, een keuze die hij op dat moment uit opportunisme nam voor wat ik begrijp, niet uit idealogisme. Zie zijn broers die wel 'goed' waren in de oorlog.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt rekruten die ook maar gedwongen werden naar het oostfront te gaan , enige credit geven.
Maar -- terug on topic- die oudoom in het gedicht was een vrijwilliger met nazineigingen.
Die krijgt dus geen credits van mij.
En dat de westerse landen na de oorlog zo bezopen waren een koude oorlog te riskeren die kon omslaan tot een atoomoorlog is geen reden om de vrijwillige oostfrontgangers te verexcuseren.
Nee hoor. Ik citeer:quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Schei nou eens uit... Je zit de wiseguy te spelen.
Je weet heel goed dat de nationale herdenkingen van 4 mei in Nederland ook gaat over diegene die bewust vermoord werden door de nazi's.
Dat is al 67 jaar zo... Ook in andere landen.
Dus ook de slachtoffers van de Shoah.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:36 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik citeer:
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Alle herinneringen daaraan komen samen tijdens de Nationale Herdenking. Om acht uur is het overal in Nederland twee minuten stil. Twee minuten, waarin we ons realiseren dat we hier in vrijheid twee minuten stil kunnen en mogen zijn. Ter nagedachtenis aan allen die zijn omgekomen, leggen Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje de eerste krans bij het Nationaal Monument.
Vind je dan dat hier geen sprake is van ongeoorloofde agressie van de zijde van een vijandige mogendheid tegen de burgerbevolking van het door haar bezette land?quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Genocide is een andere wet dan oorlogsmisdaden.
Je bent 'slim' aan het doen.. je weet heel goed dat het 4 en 5 meicomite met deze tekst ook bedoelt dat diegenen die bewust vermoord zijn vanwege mening of afkomst worden herdacht.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:36 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik citeer:
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Alle herinneringen daaraan komen samen tijdens de Nationale Herdenking. Om acht uur is het overal in Nederland twee minuten stil. Twee minuten, waarin we ons realiseren dat we hier in vrijheid twee minuten stil kunnen en mogen zijn. Ter nagedachtenis aan allen die zijn omgekomen, leggen Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje de eerste krans bij het Nationaal Monument.
Dat mag. Maar dus ook de Oostfrontstrijders en de tewerkgestelden.quote:
Jawel.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:40 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Vind je dan dat hier geen sprake is van ongeoorloofde agressie van de zijde van een vijandige mogendheid tegen de burgerbevolking van het door haar bezette land?
Als jij die nazi's wilt herdenken.. dan doe je dat toch ?quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat mag. Maar dus ook de Oostfrontstrijders en de tewerkgestelden.
Ik heb (onvrijwillig) tewerkgesteldend in mijn familie, ik denk aan ze, maar herdenk ze niet op 4 mei.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat mag. Maar dus ook de Oostfrontstrijders en de tewerkgestelden.
Ik heb geen idee wat het 3-en-5-mei-comitee met de tekst bedoelt, maar ik wel wat er staat.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bent 'slim' aan het doen.. je weet heel goed dat het 4 en 5 meicomite met deze tekst ook bedoelt dat diegenen die bewust vermoord zijn vanwege mening of afkomst worden herdacht.
Dat is altijd al zo geweest in vele landen sinds de oorlog.
maar je verschuilt je achter deze tekst om niet openlijk te hoeven zeggen dat je schijt hebt aan mensen die bewust vermoord zijn door de nazi's .
Je hoeft zo niet te zeggen dat je vind dat ze geen recht hebben om herdacht te worden ?
Als ze gedood/gesneuveld zijn, zou dat toch wel passen in het ritueel.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:50 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik heb (onvrijwillig) tewerkgesteldend in mijn familie, ik denk aan ze, maar herdenk ze niet op 4 mei.
Je mist het argument. Punt is niet of ze nazi's waren, maar of ze anti-communistisch waren.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als jij die nazi's wilt herdenken.. dan doe je dat toch ?
Wat let je ?
Is dat een omslachtige manier om te zeggen dat je inderdaad vindt dat de Nederlandse slachtoffers van de Holocaust in de categorie "doden als gevolg van de oorlog" vallen?quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:46 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jawel.
Wou je dat argument gebruiken tegen Nederland in oorlogstijd of tegen een niet nader genoemd bestaand land ergens in het Midden-Oosten?
Zoals gezegd onvrijwillig tewerkgesteld, en gezien de reden van hun tewerkstelling als ze omgekomen waren bij bombardementen of anderswijs dan zou ik een extra bosje voor hun gelegd hebben bij het Nationaal Monument.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Als ze gedood/gesneuveld zijn, zou dat toch wel passen in het ritueel.
yip in jouw visie is datquote:Op woensdag 2 mei 2012 01:54 schreef Kees22 het volgende:
De vraag is voor welke doden de herdenking van 4 mei bedoeld is.
Nee.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:59 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Is dat een omslachtige manier om te zeggen dat je inderdaad vindt dat de Nederlandse slachtoffers van de Holocaust in de categorie "doden als gevolg van de oorlog" vallen?
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Alle herinneringen daaraan komen samen tijdens de Nationale Herdenking. Om acht uur is het overal in Nederland twee minuten stil. Twee minuten, waarin we ons realiseren dat we hier in vrijheid twee minuten stil kunnen en mogen zijn. Ter nagedachtenis aan allen die zijn omgekomen, leggen Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje de eerste krans bij het Nationaal Monument.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 07:52 schreef Avuso. het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Bovendien wordt het doel van de herdenking volledig over het hoofd gezien. Maar dit hebben velen met mij al meerdere malen tegen dovenmans oren verteld.
Quote van de tekst welke wordt voorgedragen op de herdenking.
[..]
quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:54 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De vraag is voor welke doden de herdenking van 4 mei bedoeld is.
Je hebt het antwoord m.i. zelf al gegeven. Daar vallen bij mij onder alle gevallen burger slachtoffers zowel verzetsstrijders als joden, homo's of anderen die tijdens de 2e wereldoorlog onder het nazi-bewind zijn vermoord. En ten aanzien van de militairen, dat zijn voor mij alle militairen in NEDERLANDSE dienst die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog tijdens oorlog, of vredesmissies zijn omgekomen. Dus niet alleen zij die vielen op de Grebbeberg, maar ook de militairen die bijv. in Afghanistan zijn omgekomen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:36 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik citeer:
Je misbruikt de tekst om te liegen dat het 4 en 5 meicomité niet de bedoeling heeft om mensen te herdenken die bewust vermoord zijn door de nazi's.quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:22 schreef Kees22 het volgende:
Nou lijkt het alsof ik deze tekst bedacht heb, maar dat is niet zo. Ik citeer haar.
Ik heb geen antwoord gegeven op jouw wens.quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:22 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
[..]
Je hebt het antwoord m.i. zelf al gegeven. Daar vallen bij mij onder alle gevallen burger slachtoffers zowel verzetsstrijders als joden, homo's of anderen die tijdens de 2e wereldoorlog onder het nazi-bewind zijn vermoord. En ten aanzien van de militairen, dat zijn voor mij alle militairen in NEDERLANDSE dienst die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog tijdens oorlog, of vredesmissies zijn omgekomen. Dus niet alleen zij die vielen op de Grebbeberg, maar ook de militairen die bijv. in Afghanistan zijn omgekomen.
precies.... verschuil je dan ook niet achter een tekst van het 4 en 5 meicomité..quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik heb geen antwoord gegeven op jouw wens.
Jouw wens en omschrijving is heel anders dan de mijne.
Dat mag, maar daar distantieer ik mij van: ik heb andere ideeën.
quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik heb geen antwoord gegeven op jouw wens.
Jouw wens en omschrijving is heel anders dan de mijne.
Dat mag, maar daar distantieer ik mij van: ik heb andere ideeën.
^^quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
precies.... verschuil je dan ook niet achter een tekst van het 4 en 5 meicomité..
zeg dan direct dat je vind dat Joden niet herdacht moeten worden..
Projectie?quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je misbruikt de tekst om te liegen dat het 4 en 5 meicomité niet de bedoeling heeft om mensen te herdenken die bewust vermoord zijn door de nazi's.
Je weet heel goed dat je aan het bullshitten ben.
Wees een vent met ballen en laat je jodenhaat eens openlijk zien.
Jij vind dat Joden niet herdacht moeten worden met 4 mei in de herdenkingen ?
Je haalt twee volkomen verschillende dingen door elkaar. En dan ga je mij ook nog eens onterecht beschuldigen van van alles en nog wat.quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
precies.... verschuil je dan ook niet achter een tekst van het 4 en 5 meicomité..
zeg dan direct dat je vind dat Joden niet herdacht moeten worden..
Ja, dat zal allemaal wel maar dat rechtvaardigt nog steeds niet de gebeurtenissen. Ik zie het verband ook niet met het gedicht over een oom die lid is geworden van de SS en waarom hij op deze manier herdacht moet worden bij een 4 mei herdenking.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:26 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Als je het zo ver wil trekken was het Westen zelf de agressor. Elke zichzelf respecterend geschiedkundige weet dat WOII onvermijdelijk was. De mate waarin was misschien anders geweest wanneer Hitler niet aan de macht was geweest, maar een wereldoorlog was er hoe dan ook gekomen. En zoals (bijna) altijd, wanneer het economisch slecht gaat worden de minderheden het eerste doelwit. Als je daarna bedenkt dat de Joden al vanaf 1870 bezig waren om Duitsland te ondermijnen vanuit het VK en de Duitsers dit goed wisten is het vrij logisch dat zij het eerste doelwit waren.
Er wordt niet gesproken van "krijgsverrrichtingen" maar van "oorlogssituaties". En het lijkt me evident dat de uitroeiing van de Joden zonder de oorlog en de bezetting die daar deel van uitmaakte in Nederland ondenkbaar zou zijn geweest.quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:16 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee.
De holocaust is een gerichte inspanning om minderwaardige mensen (homo's, zigeuners, gehandicapten, joden) uit te roeien.
Oorlog bestaat uit een serie krijgshandelingen tussen staten. De slachtoffers daarvan zijn gesneuvelde soldaten, gedode burgers en misbruikte burgers.
quote:'Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.’
Tijdens de Tweede Wereldoorlog, waar vrijwel alle landen in de wereld bij betrokken waren, kwamen naast militairen grote aantallen burgers om. In Nederland herdenken we op 4 mei alle Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Velen zijn omgekomen omdat zij in verzet kwamen of stierven door oorlogsgeweld of uitputting. Maar bovenal kwamen tallozen om het leven door doelbewuste en systematische vervolging en moord. Onder hen Joden, Sinti en Roma en andere groepen die de nazi’s als minderwaardig beschouwden. Op 4 mei herdenken we ook de Nederlandse slachtoffers van de oorlogssituaties en vredesoperaties die na de Tweede Wereldoorlog hebben plaatsgevonden.
(bron)
De deportatie en de feitelijke moorden werden vaak gedaan door militairen. Dus was het wel een specifieke militaire operatie. En ook al was het niet zo. Het is discriminerend gekloot bewust bepaalde slachtoffers uit te sluiten van herdenkingen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 09:34 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Er wordt niet gesproken van "krijgsverrrichtingen" maar van "oorlogssituaties". En het lijkt me evident dat de uitroeiing van de Joden, hoewel geen onderdeel van een specifieke militaire operatie, zonder de oorlog en de bezetting die daar deel van uitmaakte in Nederland ondenkbaar zou zijn geweest.
De herdenking van de Joodse slachtoffers neemt bovendien ook voor het Comité een prominente plaats in:
Ik zat in een andere richting te denken, maar die bijzin kan inderdaad weg. Dat het geen militair doel diende maakt het alleen maar misdadiger.quote:Op woensdag 2 mei 2012 09:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De deportatie en de feitelijke moorden werden vaak gedaan door militairen. Dus was het wel een specifieke militaire operatie.
Kortom, je zegt maar wat.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:13 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het principe is, dat het aantal gesneuvelde joden in Nederlandse (of andere) krijgsdienst zo groot is dat voor hen een speciale herdenking gehouden zou moeten worden. Of dat ze überhaupt genoemd zouden moeten worden.
Wederom: je zegt maar wat. Pleit het ook voor de Duitsers dat zij de enigen waren die geestelijk gehandicapten vermoordden?quote:Dat pleit dus voor de inzet van de Oostfrontstrijders.!!
Dat zei je echter niet, je zei:quote:Mwa. Het communisme onder Stalin had best veel weg van de Holocaust en Generalplan Ost. Hoeveel mensen zijn er niet naar Siberie verplaatst?
Het aantal mensen dat naar Siberie gedeporteerd is, is een fractie van het aantal mensen dat zou zijn omgekomen wanneer Generalplan Ost in zijn geheel zou zijn uitgevoerd.quote:En persoonlijk vind ik het karakter van die strijd tegen het communisme niet zo veel verhevener dan het nazisme.
Dat maakt weinig uit...we herdenken (onder andere) de Joodse slachtoffers van WO2, niet de Israëlische slachtoffers, tenslotte bestond de staat Israël toen nog niet. Daarnaast waren die Joodse slachtoffers inwoner van Polen, Duitsland, Nederland, enz.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Overigens mag ik opmerken dat de staat Israel de wetten over oorlogsmisadaden niet ondertekend heeft.
OK, dan mogen de joden ook meedoen met de herdenking. Ik heb daar geen problemen mee.quote:Op woensdag 2 mei 2012 09:34 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Er wordt niet gesproken van "krijgsverrrichtingen" maar van "oorlogssituaties". En het lijkt me evident dat de uitroeiing van de Joden zonder de oorlog en de bezetting die daar deel van uitmaakte in Nederland ondenkbaar zou zijn geweest.
De herdenking van de Joodse slachtoffers neemt bovendien ook voor het Comité een prominente plaats in:
[..]
Vet van mij.quote:Op woensdag 2 mei 2012 09:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De deportatie en de feitelijke moorden werden vaak gedaan door militairen. Dus was het wel een specifieke militaire operatie. En ook al was het niet zo. Het is discriminerend gekloot bewust bepaalde slachtoffers uit te sluiten van herdenkingen.
Kees heeft niks geleerd van die idiotie en hufterigheid van damals.
Nee. ik ging in op een opmerking van iemand die opmerkte dat er ook heus wel Nederlandse joden waren die sneuvelden in de strijd. Jij bemoeide je er mee, wat de zaak niet duidelijker maakte.quote:
Dat niet. Maar weer wel dat ze Autobahnen aanlegden.quote:[..]
[..]
Wederom: je zegt maar wat. Pleit het ook voor de Duitsers dat zij de enigen waren die geestelijk gehandicapten vermoordden?
Ik heb me laten vertellen dat het om miljoenen gaat, maar jij hebt blijkbaar nauwkeuriger cijfers. Laat maar zien dan.quote:[..]
Dat zei je echter niet, je zei:
[..]
Het aantal mensen dat naar Siberie gedeporteerd is, is een fractie van het aantal mensen dat zou zijn omgekomen wanneer Generalplan Ost in zijn geheel zou zijn uitgevoerd.
Beter oostfront nazi-sympathisanten uitsluiten dan bewust een hele groep omdat hun etnische afkomst niet in jouw wereldje past. Dat vonden die oostfronstrijders nou ook juist: weg met de Joden.quote:Op donderdag 3 mei 2012 00:30 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Vet van mij.
Wie sluit bewust bepaalde slachtoffers uit van een herdenking????
Het CIDI sluit bewust oostfrontstrijders uit van de herdenking. En heeft dus, in jouw redenering, niks geleerd van de idiotie en hufterigheid van damals.
En daar sluit ik me nou van harte bij aan.
Ja, dit is wel even van een totaal andere orde.quote:Op donderdag 3 mei 2012 10:53 schreef sp3c het volgende:
itt dat gedicht vind ik dit wel een krankzinnig verhaal
Daar kan ik niks over vinden.quote:Op donderdag 3 mei 2012 10:54 schreef Copycat het volgende:
Op welke gronden weigeren ze slachtoffers van oorlogsmisdadiger Klaas Carel Faber in de lijst van dodenherdenkingen op te nemen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |