abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95116640
Naar mijn idee is Napoleon de oorzaak van de eerste wereldoorlog en de oorlog in Europa van de Tweede Wereldoorlog. Hoe zit dit?: ...

Napoleon bezette onder meer Duitsland, waarop de Duitse eenwording ontstond. Nadat Duitsland een eigen grote staat werd, werden Servië, Frankrijk, Groot-Brittannië en Rusland bang voor Duitsland. Duitsland sloot bondgenootschap met Oostenrijk. Na een klein incident begon de Eerste Wereldoorlog en als gevolg daarvan de Europese oorlog van de Tweede Wereldoorlog.

Napoleon was sowieso wel een slecht man, want de manier waarop hij aan de macht was gekomen is ook zeer duister. Omdat men kritiek had op het hebben van een alleenheerser kwam de Franse Revolutie waarbij Frans koning Lodewijk XVI afgezet en vermoord werd. Ter verdediging van Lodewijk dreigden omringende landen van Frankrijk oorlog voor als Lodewijk gevaar zou lopen en is Frankrijk de oorlog tegen deze landen begonnen.

Om een goede opperbevelhebber te hebben bij deze oorlog (dus begonnen om een alleenheerser dood te kunnen hebben) wij men een alleenheerser: Napoleon Bonaparte.

Ik denk niet dat als je in de tijd terug zou gaan om Napoleon te vermoorden, dat je dan beide wereldoorlogen hebt voorkomen, maar ik denk wel dat juist Napoleon een zeer slecht man was en zeer slechte invloeden op de wereld uitvormde (als aanzetter van beide wereldoorlogen). Zijn jullie het hiermee eens?
pi_95116773
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:20 schreef JohannesKozijn het volgende:
Naar mijn idee is Napoleon de oorzaak van de eerste wereldoorlog en de oorlog in Europa van de Tweede Wereldoorlog. Hoe zit dit?: ...

Napoleon bezette onder meer Duitsland, waarop de Duitse eenwording ontstond. Nadat Duitsland een eigen grote staat werd, werden Servië, Frankrijk, Groot-Brittannië en Rusland bang voor Duitsland. Duitsland sloot bondgenootschap met Oostenrijk. Na een klein incident begon de Eerste Wereldoorlog en als gevolg daarvan de Europese oorlog van de Tweede Wereldoorlog.

Napoleon was sowieso wel een slecht man, want de manier waarop hij aan de macht was gekomen is ook zeer duister. Omdat men kritiek had op het hebben van een alleenheerser kwam de Franse Revolutie waarbij Frans koning Lodewijk XVI afgezet en vermoord werd. Ter verdediging van Lodewijk dreigden omringende landen van Frankrijk oorlog voor als Lodewijk gevaar zou lopen en is Frankrijk de oorlog tegen deze landen begonnen.

Om een goede opperbevelhebber te hebben bij deze oorlog (dus begonnen om een alleenheerser dood te kunnen hebben) wij men een alleenheerser: Napoleon Bonaparte.

Ik denk niet dat als je in de tijd terug zou gaan om Napoleon te vermoorden, dat je dan beide wereldoorlogen hebt voorkomen, maar ik denk wel dat juist Napoleon een zeer slecht man was en zeer slechte invloeden op de wereld uitvormde (als aanzetter van beide wereldoorlogen). Zijn jullie het hiermee eens?
Nee, ik denk persoonlijk dat Napoleon wel beter dan was dan de andere leiders en heersers van die tijd. Met name het toejuichen van de verlichting, vooruitgang en wetenschap gaf hem wel een beter reputatie dan bijvoorbeeld de Habsburgers of de Tsaren.

In mijn ogen zijn de wereldoorlogen niet door een man, of een gebaar begonnen, maar door dieper liggende elementen, nieuwe wapens, industrialisering, nationalisme, imperialisme, angst en rivalisering.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2011 13:26:50 ]
  woensdag 6 april 2011 @ 13:34:16 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_95117135
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee, ik denk persoonlijk dat Napoleon wel beter dan was dan de andere leiders en heersers van die tijd. Met name het toejuichen van de verlichting, vooruitgang en wetenschap gaf hem wel een beter reputatie dan bijvoorbeeld de Habsburgers of de Tsaren.

In mijn ogen zijn de wereldoorlogen niet door een man, of een gebaar begonnen, maar door dieper liggende elementen, nieuwe wapens, industrialisering, nationalisme, imperialisme, angst en rivalisering.
Huu ja, en haat tussen de fransen en engelsen en fransen en duitsers bestaat al veel langer dat gaat terug tot Karel de grote.
  woensdag 6 april 2011 @ 13:36:52 #4
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_95117238
quote:

Napoleon bezette onder meer Duitsland,
Oh ja?

quote:
waarop de Duitse eenwording ontstond.
Tja, als je een jaar of 55 overslaat tussen Waterloo en de Duitse eenwording...

quote:

_O- Ik zou stoppen met de Donald Duck lezen en een echt boek over Napoleon openslaan.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 6 april 2011 @ 14:42:21 #5
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_95120046
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:

_O- Ik zou stoppen met de Donald Duck lezen en een echt boek over Napoleon openslaan.
Ach.. met het lezen van wikipedia ben je al een end op weg :+
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_95130439
@TS. Heb je nu speciaal een account aangemaakt om dit verhaal te kunnen posten!?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 7 april 2011 @ 02:27:16 #7
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_95154031
quote:

De Duitse eenwording lijkt me dan een betere oorzaak.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  FOK!fotograaf donderdag 7 april 2011 @ 05:23:47 #8
73911 ultra_ivo
pi_95154811
En dan specifieker de Duitse eenwording in de kleine vorm, met het militaristische Pruisen als belangrijkste factor.
pi_95154817
Geschiedenis is niet van toen gebeurde er dit, waardoor er dit gebeurde.

Er zijn extreem veel kleine/grote dingen die grote en kleine invloed hebben.

Met jouw manier van redeneren kan ik Mohammed de schuld geven de eerste wereldoorlog, ook de Mongolen trouwens, en wacht Julius Caesar ook.
pi_95156171
Nee. Gewoon nee
pi_95190447
Ik heb mijn bronnen overigens uit wikipedia, maar nog niet correct doorgelezen. En nee, ik heb me niet geregistreerd om dit verhaaltje te plaatsen.

Overigens, ik ben geen professor die mijn verhaal in een boek wil zetten, dus rustig aan.
  vrijdag 8 april 2011 @ 09:45:58 #12
246584 Ensaf
IK DACHT HET NIET.
pi_95207258
Julius Caesar is de oorzaak van beide wereldoorlog.

Als die gewoon Germanie veroverd had, hadden dat gebied geromaniseerd kunnen worden en hadden we al die ellende niet gehad.

De smerige schoft.

:r
¿sɐʍ puǝǝ uǝǝ ʞı sןɐ uǝzǝן ʞoo ʇɥɔıɹǝq ʇıp ǝɾ noZ
  vrijdag 8 april 2011 @ 10:45:43 #13
177114 Demon_Hunter
Tell the truth and then run.
pi_95209176
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 09:45 schreef Ensaf het volgende:

Als die gewoon Germanie veroverd had, hadden dat gebied geromaniseerd kunnen worden en hadden we al die ellende niet gehad.

De smerige schoft.

Creatief, dat moet ik je nageven.
Minds are like parachutes. They only function when open.
  vrijdag 8 april 2011 @ 15:30:55 #14
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_95219718
quote:

De smerige schoft.

Hihi :')
  vrijdag 8 april 2011 @ 15:32:51 #15
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_95219809
God is de oorzaak, het begon allemaal met die ellendige oerknal van hem.
pi_95225102
quote:

De smerige schoft.

Overtreft zowaar het niveau van de topic-start 8-)

Kan je hierbij ook een paint maken Ensaf?
  zaterdag 9 april 2011 @ 15:19:49 #17
305827 cool15
ik ben hoger dan bazen
pi_95260961
je moet nooit erug in de tijd gaan om mensen te vermoorden
i gave my bitch a comment
yhea
bitches love comments
pi_95302006
Alles is de schuld van de Romeinen.
pi_95304262
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 15:32 schreef AureliusM het volgende:
Alles is de schuld van de Romeinen.
Nee van de Grieken, zij hadden gewoon de wereld moeten veroveren.

Dan hadden we nu hele dag kunnen filosoferen met een gordijn om ons heen geslagen :).
pi_95342473
Vraag aan TS: Sliep je of spijbelde je bij geschiedenis op de middelbare?
Suikoden heerst
pi_95449334
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 14:36 schreef Mordecai het volgende:
Vraag aan TS: Sliep je of spijbelde je bij geschiedenis op de middelbare?
Wie is TS? Triggershot?
pi_95450090
Napoleon had nooit een erg aggrssieve houding jegens Pruisen (de voorloper van het vereneigde duitsland)
Onder Napoleon bleef pruisen ook opvallend lang buiten de coalitie.. die vooral dreef op Oostenrijk-Hongarije.

Enkel in de eesrte coalitie deden ze mee, maar hadden snel genoeg door dat ze geen tegenwicht tegen de Fransen konden vormen, en moesten de Franse bezetting van de linker Rijnoever en Nederland toestaan,
anderszijds stond Frankrijk ineen hoop geheim clausule wel toe dat Pruisen zn invloed sterk uitbreidde in het gebied ten noorden van de Rijn en zo de eerste 'bouwstenen' legde voor de uitbreiding van Pruisische invloed die in de eenwording Duitsland zou uitmonden.

In bv een stad als Berlijn had de franse invloed eerder een positieve stemming bij de bevolking en was bv de franse revolutie eerder iets dat bewondering opwekte.

na de eerste coalitie deed Pruisen 10 jaar lang niet mee met de coalitie tegen Napoleon, om in 1806 weer me te doen en direkt verslagen te worden en gedwongen worden door Frankrijk enorme 'herstelbetaling' te moeten afdragen (iets dt een zekere terugkerende plaats in frans-duitse verhoudingen heeft)..
Vanwege dit verlies werd in pruisen besloten een gogantische 'staatshervorming' aan te gaan..
Deze schepte de typische georganiseerde Pruisische Bureaucratie, maar ook een sterk central georganiseerd leger.
verder warene r landbouwhervormingen die tot afbreuk van de feodale machtshierarchie leidden én een sterke opkomst van de wetenschap en technolkgische ontwikkeling en vroeg-industrialisatie
http://de.wikipedia.org/wiki/Preu%C3%9Fische_Reformen

Mogelijk kun je wel stellen dat door de oorlogen die Napoleon voerde Oostenrijk-Hongarije duidelijk verzwakt werd en ook nauwelijks nog een tegenwicht kon bieden na 1813 tegen de opkomst van de Pruisen mogelijk maakte. Vanaf 1813 tot 1815 veroverde Pruisen de voormalige franse bezettingsgebieden en Rijnland weer terug (inclusief de stad Köln, die toen Cologne heette en war de pruisen nog altijd minder geliefd zijn dan de fransen)
tevens was het juist het verlies van pruisen tegen Frankrijk in 1806 wat een belangrijke catalysator was voor belangrijke hervorming in de Pruisische staatsmacht en hun organisatiegraad.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 13 april 2011 @ 19:38:24 #23
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_95457276
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 16:46 schreef JohannesKozijn het volgende:

[..]

Wie is TS? Triggershot?
TopicStarter. :P
  dinsdag 19 april 2011 @ 11:33:13 #24
280950 samvirus
Testiculos habet llemax
pi_95706889
De Frans-Pruisische Oorlog is de meest directe oorzaak van beide wereldoorlogen.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Time for a Game of Disappearing Bears.
Iedereen teken de petitie! Comedy Central wordt kut
http://www.petitiesonline.nl/petitie/comedy-central-wordt-kut/93
pi_95753713
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2011 16:20 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Nee van de Grieken, zij hadden gewoon de wereld moeten veroveren.

Dan hadden we nu hele dag kunnen filosoferen met een gordijn om ons heen geslagen :).
Dus eigenlijk kunnen we Alexander de Grote wel de schuld geven. Die was goed op weg met de wereld te veroveren, maar toen moest ie zo nodig doodgaan in die zandbak in het M-O.
Heb begrepen dat hij al een nieuwe veroveringstocht aan het plannen was tijdens zijn terugreis uit India. Vanuit de noordkant van macedoni"e.

Misschien hadden we dan wel allemaal de stelling van pythagoras geleerd op school. Oh wacht.. :')
..non est vivere sed valere vita est ..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')