Nee, ik denk persoonlijk dat Napoleon wel beter dan was dan de andere leiders en heersers van die tijd. Met name het toejuichen van de verlichting, vooruitgang en wetenschap gaf hem wel een beter reputatie dan bijvoorbeeld de Habsburgers of de Tsaren.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:20 schreef JohannesKozijn het volgende:
Naar mijn idee is Napoleon de oorzaak van de eerste wereldoorlog en de oorlog in Europa van de Tweede Wereldoorlog. Hoe zit dit?: ...
Napoleon bezette onder meer Duitsland, waarop de Duitse eenwording ontstond. Nadat Duitsland een eigen grote staat werd, werden Servië, Frankrijk, Groot-Brittannië en Rusland bang voor Duitsland. Duitsland sloot bondgenootschap met Oostenrijk. Na een klein incident begon de Eerste Wereldoorlog en als gevolg daarvan de Europese oorlog van de Tweede Wereldoorlog.
Napoleon was sowieso wel een slecht man, want de manier waarop hij aan de macht was gekomen is ook zeer duister. Omdat men kritiek had op het hebben van een alleenheerser kwam de Franse Revolutie waarbij Frans koning Lodewijk XVI afgezet en vermoord werd. Ter verdediging van Lodewijk dreigden omringende landen van Frankrijk oorlog voor als Lodewijk gevaar zou lopen en is Frankrijk de oorlog tegen deze landen begonnen.
Om een goede opperbevelhebber te hebben bij deze oorlog (dus begonnen om een alleenheerser dood te kunnen hebben) wij men een alleenheerser: Napoleon Bonaparte.
Ik denk niet dat als je in de tijd terug zou gaan om Napoleon te vermoorden, dat je dan beide wereldoorlogen hebt voorkomen, maar ik denk wel dat juist Napoleon een zeer slecht man was en zeer slechte invloeden op de wereld uitvormde (als aanzetter van beide wereldoorlogen). Zijn jullie het hiermee eens?
Huu ja, en haat tussen de fransen en engelsen en fransen en duitsers bestaat al veel langer dat gaat terug tot Karel de grote.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, ik denk persoonlijk dat Napoleon wel beter dan was dan de andere leiders en heersers van die tijd. Met name het toejuichen van de verlichting, vooruitgang en wetenschap gaf hem wel een beter reputatie dan bijvoorbeeld de Habsburgers of de Tsaren.
In mijn ogen zijn de wereldoorlogen niet door een man, of een gebaar begonnen, maar door dieper liggende elementen, nieuwe wapens, industrialisering, nationalisme, imperialisme, angst en rivalisering.
Oh ja?quote:Op woensdag 6 april 2011 13:20 schreef JohannesKozijn het volgende:
Napoleon bezette onder meer Duitsland,
Tja, als je een jaar of 55 overslaat tussen Waterloo en de Duitse eenwording...quote:waarop de Duitse eenwording ontstond.
quote:Napoleon was sowieso wel een slecht man, want de manier waarop hij aan de macht was gekomen is ook zeer duister. Omdat men kritiek had op het hebben van een alleenheerser kwam de Franse Revolutie waarbij Frans koning Lodewijk XVI afgezet en vermoord werd. Ter verdediging van Lodewijk dreigden omringende landen van Frankrijk oorlog voor als Lodewijk gevaar zou lopen en is Frankrijk de oorlog tegen deze landen begonnen.
Om een goede opperbevelhebber te hebben bij deze oorlog (dus begonnen om een alleenheerser dood te kunnen hebben) wij men een alleenheerser: Napoleon Bonaparte.
Ach.. met het lezen van wikipedia ben je al een end op wegquote:Op woensdag 6 april 2011 13:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik zou stoppen met de Donald Duck lezen en een echt boek over Napoleon openslaan.
De Duitse eenwording lijkt me dan een betere oorzaak.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:20 schreef JohannesKozijn het volgende:
Naar mijn idee is Napoleon de oorzaak van de eerste wereldoorlog en de oorlog in Europa van de Tweede Wereldoorlog. Hoe zit dit?: ...
Napoleon bezette onder meer Duitsland, waarop de Duitse eenwording ontstond. Nadat Duitsland een eigen grote staat werd, werden Servië, Frankrijk, Groot-Brittannië en Rusland bang voor Duitsland. Duitsland sloot bondgenootschap met Oostenrijk. Na een klein incident begon de Eerste Wereldoorlog en als gevolg daarvan de Europese oorlog van de Tweede Wereldoorlog.
Napoleon was sowieso wel een slecht man, want de manier waarop hij aan de macht was gekomen is ook zeer duister. Omdat men kritiek had op het hebben van een alleenheerser kwam de Franse Revolutie waarbij Frans koning Lodewijk XVI afgezet en vermoord werd. Ter verdediging van Lodewijk dreigden omringende landen van Frankrijk oorlog voor als Lodewijk gevaar zou lopen en is Frankrijk de oorlog tegen deze landen begonnen.
Ik denk niet dat als je in de tijd terug zou gaan om Napoleon te vermoorden, dat je dan beide wereldoorlogen hebt voorkomen, maar ik denk wel dat juist Napoleon een zeer slecht man was en zeer slechte invloeden op de wereld uitvormde (als aanzetter van beide wereldoorlogen). Zijn jullie het hiermee eens?
Creatief, dat moet ik je nageven.quote:Op vrijdag 8 april 2011 09:45 schreef Ensaf het volgende:
Julius Caesar is de oorzaak van beide wereldoorlog.
Als die gewoon Germanie veroverd had, hadden dat gebied geromaniseerd kunnen worden en hadden we al die ellende niet gehad.
De smerige schoft.
Hihiquote:Op vrijdag 8 april 2011 09:45 schreef Ensaf het volgende:
Als die gewoon Germanie veroverd had, hadden dat gebied geromaniseerd kunnen worden en hadden we al die ellende niet gehad.
De smerige schoft.
Overtreft zowaar het niveau van de topic-startquote:Op vrijdag 8 april 2011 09:45 schreef Ensaf het volgende:
De smerige schoft.
Nee van de Grieken, zij hadden gewoon de wereld moeten veroveren.quote:
Wie is TS? Triggershot?quote:Op maandag 11 april 2011 14:36 schreef Mordecai het volgende:
Vraag aan TS: Sliep je of spijbelde je bij geschiedenis op de middelbare?
Dus eigenlijk kunnen we Alexander de Grote wel de schuld geven. Die was goed op weg met de wereld te veroveren, maar toen moest ie zo nodig doodgaan in die zandbak in het M-O.quote:Op zondag 10 april 2011 16:20 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Nee van de Grieken, zij hadden gewoon de wereld moeten veroveren.
Dan hadden we nu hele dag kunnen filosoferen met een gordijn om ons heen geslagen.
Ook die oorlog kenden natuurlijk een voorgeschiedenis..quote:Op dinsdag 19 april 2011 11:33 schreef samvirus het volgende:
De Frans-Pruisische Oorlog is de meest directe oorzaak van beide wereldoorlogen.
Zoals ik zei de beste marketeer.quote:Op vrijdag 22 april 2011 19:29 schreef Oeljanov het volgende:
Napoleon was een verlicht dictator die zijn tegenstander(s) heeft onderschat en te veel op een te korte termijn heeft gewild. Alsnog, alsnog, in de woorden van Machiavelli is een dictator als Napoleon de perfecte man
om chaotische staten om te vormen tot trotse rijken.
Napoleon was een megalomane gek die zich een weg door europa heeft geplunderd en Frankrijk naar de rand van de afgrond heeft geleid. Zijn idee van een gezond economisch beleid was continentaal europa afsluiten van de wereldhandel en als hij geld en soldaten nodig had liet hij Duitsland, de Nederlanden en Italië plunderen.quote:Op vrijdag 22 april 2011 19:29 schreef Oeljanov het volgende:
Napoleon was een verlicht dictator die zijn tegenstander(s) heeft onderschat en te veel op een te korte termijn heeft gewild. Alsnog, alsnog, in de woorden van Machiavelli is een dictator als Napoleon de perfecte man
om chaotische staten om te vormen tot trotse rijken.
Inderdaad, de spijker op zijn kopquote:Op woensdag 18 mei 2011 18:45 schreef tuurke77 het volgende:
Ik denk dat de oorzaak nog verder terug ligt. Tussen Frankrijk en Duitsland/Pruisen/Duitse Rijk is altijd door de gehele geschiedenis heen al spanningen geweest.
Dit valt terug te voeren op het overlijden van Karel de Grote, zijn enige overgebleven zoon Lodewijk, had drie kinderen. Het Rijk van Karel de Grote werd verdeeld onder deze drie kinderen Het West-Frankische Rijk, het Midden-Frankische rijk en het Oost-Frankische Rijk.
Na de dood van de heerser van het Midden-Frankische rijk werd dit in 870, bij het verdrag van Meerssen verdeeld tussen de overgebleven twee Rijken.
Vanaf dat moment zijn er spanningen tussen "Duitsland" en "Frankrijk" over invloed en macht, vergelijk de Elzas-Lotharingen.
True, maar is niet alles het uiteindelijke product van eeuwenlange processen?quote:Op woensdag 18 mei 2011 19:00 schreef densha het volgende:
De Wereldoorlogen waren het uiteindelijke product van eeuwenlange strijd die is gevoerd op het Europese continent. Om dan slechts 1 iemand of gebeurtenis als oorzaak aan te wijzen getuigt van kortzichtigheid.
Ik heb het niet over processen. Ik heb het over strijd.quote:Op woensdag 18 mei 2011 19:08 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
True, maar is niet alles het uiteindelijke product van eeuwenlange processen?
En dat opzicht dan weer een deel van een proces voor een nieuw product..
Het Duitse Keizerrijk ontstond pas in 1871. Als je doelt op het Wartburgfest van 1817, dit was enkel een vrij kleinschalige manifestatie van studenten die pleitten voor een eenheidsstaat.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:20 schreef JohannesKozijn het volgende:
Noem er eens een paar dan.quote:Op maandag 30 april 2012 22:18 schreef famousje het volgende:
Als dit, als dat.. Er zijn zoveel dingen op te noemen waardoor er geen WO in deze vorm was gekomen..
Er zijn nog veel meer dingen te noemen waarom er JUIST wel een oorlog zou zijn ontstaan. Het is niet zo dat Hitler vanuit het niks een oorlog heeft gecreëerd en zelfs de oorzaken van de holocaust zaten dieper dan alleen Hitler.quote:Op maandag 30 april 2012 22:18 schreef famousje het volgende:
Als dit, als dat.. Er zijn zoveel dingen op te noemen waardoor er geen WO in deze vorm was gekomen..
Zeg ik ergens dat dat niet zo is?quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:00 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Er zijn nog veel meer dingen te noemen waarom er JUIST wel een oorlog zou zijn ontstaan. Het is niet zo dat Hitler vanuit het niks een oorlog heeft gecreëerd en zelfs de oorzaken van de holocaust zaten dieper dan alleen Hitler.
De Dreyfus-Affaire is een goed voorbeeld van hoe weidverspreid het antisemitisme was in Europe begin 20ste eeuw. Laat ook de verdeeldheid in de derde Franse republiek zien. Eén van de grootste factoren in hun nederlaag in 1940.quote:Op woensdag 2 mei 2012 11:15 schreef famousje het volgende:
[..]
Overigens was zonder Hitler de oorlog hoogstwaarschijnlijk veel minder radicaal verlopen. Zonder Hitler was er hoogstwaarschijnlijk geen Holocaust gebeurd. Antisemitisme was wijd verspreid, maar dat was in bijna heel Europa het geval.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |