abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 april 2011 @ 23:06:57 #31
338161 Marf_the_Kling
Er is géén "ideale"
pi_96116456
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 19:29 schreef Oeljanov het volgende:
Napoleon was een verlicht dictator die zijn tegenstander(s) heeft onderschat en te veel op een te korte termijn heeft gewild. Alsnog, alsnog, in de woorden van Machiavelli is een dictator als Napoleon de perfecte man
om chaotische staten om te vormen tot trotse rijken.
Zoals ik zei de beste marketeer.
Door zich gelijk te stellen met pseudo-mythische helden van die tijd als Keizer augustus, de Morvinsche koningen (330 gouden bijen op zijn kroningsmantel en zijn veldslag in Egypte gelijk te stellen mat Alexander de Grote) gaf hij het volk hun "koning met bijbehorend vermaak" in plaats van een binnen de muren levende hofcultuur.
Daarnaast was Napoleon in staat met het legioen van eer zijn marktpositie te bevestigen.

Uiteindelijk komt er een punt dat de beste man doorslaat en dat de vrijheidsdrang democratie-waanzin word (goh dat kennen we tegenwoordig ook van sommige landen)
De balans word verstoord en hij word verbannen.
Helaas is de roep om stabiliteit dan een roep om de bourbons (bekend en veilig) dat is jammer.
Voorvechter van algemene participatie
specifiek jeugdparticipatie
  donderdag 28 april 2011 @ 23:08:09 #32
338161 Marf_the_Kling
Er is géén "ideale"
pi_96116531
Maar kortom nee Napoleon is een bijverschijnsel van aanleiding tot WO I
pi_96116861
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 19:29 schreef Oeljanov het volgende:
Napoleon was een verlicht dictator die zijn tegenstander(s) heeft onderschat en te veel op een te korte termijn heeft gewild. Alsnog, alsnog, in de woorden van Machiavelli is een dictator als Napoleon de perfecte man
om chaotische staten om te vormen tot trotse rijken.
Napoleon was een megalomane gek die zich een weg door europa heeft geplunderd en Frankrijk naar de rand van de afgrond heeft geleid. Zijn idee van een gezond economisch beleid was continentaal europa afsluiten van de wereldhandel en als hij geld en soldaten nodig had liet hij Duitsland, de Nederlanden en Italië plunderen.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  donderdag 28 april 2011 @ 23:25:07 #34
338161 Marf_the_Kling
Er is géén "ideale"
pi_96117552
Nee ben ik het niet mee eens.
HEt continentale stelsel zou eenheid brengen naar Europa door Engeland
te dwingen zich aan te sluiten.
Het grote proleem van Galigula, en leiders van HR rijk was opgelost.
Ik zie juist een eenwording op het vasteland.

En hij heeft gelijk want welke Europese grootmacht wil nu oh zo graag een eigen "halve" munteenhoud houden omdat Europa overzee ligt???

Sorry hoor maar voor mij was hij tot op zekere hoogte zeker een fascinerend en belangrijk man in wiens idealen ik me kan vinden.

Gerelativeerd naar de tijdsgeest was hij helemaal niet megalomaan als Willem II of de Russische tsaar, of Italiaanse hertogen.
Ik zie in dat megalomane eerder een naive oppertunist maar niemand heeft Napoleon ooit een perfect individu genoemd
  zondag 1 mei 2011 @ 10:22:19 #35
338161 Marf_the_Kling
Er is géén "ideale"
pi_96199105
Dood ik nu een interessante discussie
  woensdag 18 mei 2011 @ 18:45:57 #36
335938 tuurke77
Annuncio vobis gaudium magnum
pi_96999035
Ik denk dat de oorzaak nog verder terug ligt. Tussen Frankrijk en Duitsland/Pruisen/Duitse Rijk is altijd door de gehele geschiedenis heen al spanningen geweest.

Dit valt terug te voeren op het overlijden van Karel de Grote, zijn enige overgebleven zoon Lodewijk, had drie kinderen. Het Rijk van Karel de Grote werd verdeeld onder deze drie kinderen Het West-Frankische Rijk, het Midden-Frankische rijk en het Oost-Frankische Rijk.

Na de dood van de heerser van het Midden-Frankische rijk werd dit in 870, bij het verdrag van Meerssen verdeeld tussen de overgebleven twee Rijken.

Vanaf dat moment zijn er spanningen tussen "Duitsland" en "Frankrijk" over invloed en macht, vergelijk de Elzas-Lotharingen.
  woensdag 18 mei 2011 @ 18:49:26 #37
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_96999196
Historie is een opeenstapeling van gebeurtenissen. Direct of indirect heeft het één altijd wel iets met het ander te maken.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_96999635
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 18:45 schreef tuurke77 het volgende:
Ik denk dat de oorzaak nog verder terug ligt. Tussen Frankrijk en Duitsland/Pruisen/Duitse Rijk is altijd door de gehele geschiedenis heen al spanningen geweest.

Dit valt terug te voeren op het overlijden van Karel de Grote, zijn enige overgebleven zoon Lodewijk, had drie kinderen. Het Rijk van Karel de Grote werd verdeeld onder deze drie kinderen Het West-Frankische Rijk, het Midden-Frankische rijk en het Oost-Frankische Rijk.

Na de dood van de heerser van het Midden-Frankische rijk werd dit in 870, bij het verdrag van Meerssen verdeeld tussen de overgebleven twee Rijken.

Vanaf dat moment zijn er spanningen tussen "Duitsland" en "Frankrijk" over invloed en macht, vergelijk de Elzas-Lotharingen.
Inderdaad, de spijker op zijn kop :Y

Hoewel er misschien ook wel wat valt te bedenken over de volken die er daarvoor al woonden (Franken en Saksen(en andere germaanse stammen).
..non est vivere sed valere vita est ..
  woensdag 18 mei 2011 @ 19:00:48 #39
342542 densha
Majin Densha
pi_96999753
De Wereldoorlogen waren het uiteindelijke product van eeuwenlange strijd die is gevoerd op het Europese continent. Om dan slechts 1 iemand of gebeurtenis als oorzaak aan te wijzen getuigt van kortzichtigheid.
Another participant in the Doctrina Jacobi nuper baptizati replies about Muhammad: "He is deceiving. For do prophets come with sword and chariot? You will discover nothing true from the said prophet except human bloodshed".
pi_97000261
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 19:00 schreef densha het volgende:
De Wereldoorlogen waren het uiteindelijke product van eeuwenlange strijd die is gevoerd op het Europese continent. Om dan slechts 1 iemand of gebeurtenis als oorzaak aan te wijzen getuigt van kortzichtigheid.
True, maar is niet alles het uiteindelijke product van eeuwenlange processen?
En dat opzicht dan weer een deel van een proces voor een nieuw product..

Dan valt er dus nooit iets aan te wijzen als duidelijke oorzaak. Maar misscihen valt er wel een (zeer) opvallend onderdeel aan te wijzen. In dit geval dan dus misschien napoleon.
..non est vivere sed valere vita est ..
  woensdag 18 mei 2011 @ 19:12:07 #41
342542 densha
Majin Densha
pi_97000438
quote:
99s.gif Op woensdag 18 mei 2011 19:08 schreef Augustus_Thijs het volgende:

[..]

True, maar is niet alles het uiteindelijke product van eeuwenlange processen?
En dat opzicht dan weer een deel van een proces voor een nieuw product..
Ik heb het niet over processen. Ik heb het over strijd.
Another participant in the Doctrina Jacobi nuper baptizati replies about Muhammad: "He is deceiving. For do prophets come with sword and chariot? You will discover nothing true from the said prophet except human bloodshed".
pi_97058677
Vegeta heeft het gedaan. Weaklings must DIE! Iets met Warrior Race.
pi_97152162
Napoleon en Hitler maakte dezelfde fout wat hun erg verzwakte, ze gingen met hun legers naar Rusland waar de meeste mannen de dood vonden door bevriezing.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
  maandag 30 april 2012 @ 16:37:40 #44
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_110965972
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2011 13:20 schreef JohannesKozijn het volgende:

Napoleon bezette onder meer Duitsland, waarop de Duitse eenwording ontstond. Nadat Duitsland een eigen grote staat werd, werden Servië, Frankrijk, Groot-Brittannië en Rusland bang voor Duitsland. Duitsland sloot bondgenootschap met Oostenrijk. Na een klein incident begon de Eerste Wereldoorlog en als gevolg daarvan de Europese oorlog van de Tweede Wereldoorlog.

Het Duitse Keizerrijk ontstond pas in 1871. Als je doelt op het Wartburgfest van 1817, dit was enkel een vrij kleinschalige manifestatie van studenten die pleitten voor een eenheidsstaat.

Een aardig inleidend boek is over de Napoleontische Oorlogen is 'The war of wars: The epic struggle between Britain and France 1793-1815' door Robert Harvey (ISBN 841199583, 962 p.). Volgens mij is het de enige beschrijving van deze tijd in één volume. Ben er tot nu toe erg over te spreken.
  maandag 30 april 2012 @ 22:18:39 #45
188426 famousje
Nemo me impune lacessit
pi_110977278
Als dit, als dat.. Er zijn zoveel dingen op te noemen waardoor er geen WO in deze vorm was gekomen..
  dinsdag 1 mei 2012 @ 01:34:49 #46
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_110984380
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 22:18 schreef famousje het volgende:
Als dit, als dat.. Er zijn zoveel dingen op te noemen waardoor er geen WO in deze vorm was gekomen..
Noem er eens een paar dan.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_111024771
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 22:18 schreef famousje het volgende:
Er zijn nog veel meer dingen te noemen waarom er JUIST wel een oorlog zou zijn ontstaan. Het is niet zo dat Hitler vanuit het niks een oorlog heeft gecreëerd en zelfs de oorzaken van de holocaust zaten dieper dan alleen Hitler.
  woensdag 2 mei 2012 @ 11:15:05 #48
188426 famousje
Nemo me impune lacessit
pi_111031550
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 01:00 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Er zijn nog veel meer dingen te noemen waarom er JUIST wel een oorlog zou zijn ontstaan. Het is niet zo dat Hitler vanuit het niks een oorlog heeft gecreëerd en zelfs de oorzaken van de holocaust zaten dieper dan alleen Hitler.
Zeg ik ergens dat dat niet zo is?
Er zijn ontelbaar dingen op te noemen waarom er juist wél of geen oorlog zou zijn gekomen. Dit "als als als" kan je bij bijna elke gebeurtenis in de geschiedenis toepassen.

Overigens was zonder Hitler de oorlog hoogstwaarschijnlijk veel minder radicaal verlopen. Zonder Hitler was er hoogstwaarschijnlijk geen Holocaust gebeurd. Antisemitisme was wijd verspreid, maar dat was in bijna heel Europa het geval.
pi_111031729
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 11:15 schreef famousje het volgende:

[..]

Overigens was zonder Hitler de oorlog hoogstwaarschijnlijk veel minder radicaal verlopen. Zonder Hitler was er hoogstwaarschijnlijk geen Holocaust gebeurd. Antisemitisme was wijd verspreid, maar dat was in bijna heel Europa het geval.
De Dreyfus-Affaire is een goed voorbeeld van hoe weidverspreid het antisemitisme was in Europe begin 20ste eeuw. Laat ook de verdeeldheid in de derde Franse republiek zien. Eén van de grootste factoren in hun nederlaag in 1940.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')