Je mist het argument. Punt is niet of ze nazi's waren, maar of ze anti-communistisch waren.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als jij die nazi's wilt herdenken.. dan doe je dat toch ?
Wat let je ?
Is dat een omslachtige manier om te zeggen dat je inderdaad vindt dat de Nederlandse slachtoffers van de Holocaust in de categorie "doden als gevolg van de oorlog" vallen?quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:46 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jawel.
Wou je dat argument gebruiken tegen Nederland in oorlogstijd of tegen een niet nader genoemd bestaand land ergens in het Midden-Oosten?
Zoals gezegd onvrijwillig tewerkgesteld, en gezien de reden van hun tewerkstelling als ze omgekomen waren bij bombardementen of anderswijs dan zou ik een extra bosje voor hun gelegd hebben bij het Nationaal Monument.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Als ze gedood/gesneuveld zijn, zou dat toch wel passen in het ritueel.
yip in jouw visie is datquote:Op woensdag 2 mei 2012 01:54 schreef Kees22 het volgende:
De vraag is voor welke doden de herdenking van 4 mei bedoeld is.
Nee.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:59 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Is dat een omslachtige manier om te zeggen dat je inderdaad vindt dat de Nederlandse slachtoffers van de Holocaust in de categorie "doden als gevolg van de oorlog" vallen?
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Alle herinneringen daaraan komen samen tijdens de Nationale Herdenking. Om acht uur is het overal in Nederland twee minuten stil. Twee minuten, waarin we ons realiseren dat we hier in vrijheid twee minuten stil kunnen en mogen zijn. Ter nagedachtenis aan allen die zijn omgekomen, leggen Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje de eerste krans bij het Nationaal Monument.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 07:52 schreef Avuso. het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Bovendien wordt het doel van de herdenking volledig over het hoofd gezien. Maar dit hebben velen met mij al meerdere malen tegen dovenmans oren verteld.
Quote van de tekst welke wordt voorgedragen op de herdenking.
[..]
quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:54 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De vraag is voor welke doden de herdenking van 4 mei bedoeld is.
Je hebt het antwoord m.i. zelf al gegeven. Daar vallen bij mij onder alle gevallen burger slachtoffers zowel verzetsstrijders als joden, homo's of anderen die tijdens de 2e wereldoorlog onder het nazi-bewind zijn vermoord. En ten aanzien van de militairen, dat zijn voor mij alle militairen in NEDERLANDSE dienst die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog tijdens oorlog, of vredesmissies zijn omgekomen. Dus niet alleen zij die vielen op de Grebbeberg, maar ook de militairen die bijv. in Afghanistan zijn omgekomen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:36 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik citeer:
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Alle herinneringen daaraan komen samen tijdens de Nationale Herdenking. Om acht uur is het overal in Nederland twee minuten stil. Twee minuten, waarin we ons realiseren dat we hier in vrijheid twee minuten stil kunnen en mogen zijn. Ter nagedachtenis aan allen die zijn omgekomen, leggen Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje de eerste krans bij het Nationaal Monument.
Je misbruikt de tekst om te liegen dat het 4 en 5 meicomité niet de bedoeling heeft om mensen te herdenken die bewust vermoord zijn door de nazi's.quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:22 schreef Kees22 het volgende:
Nou lijkt het alsof ik deze tekst bedacht heb, maar dat is niet zo. Ik citeer haar.
Ik heb geen antwoord gegeven op jouw wens.quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:22 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
[..]
Je hebt het antwoord m.i. zelf al gegeven. Daar vallen bij mij onder alle gevallen burger slachtoffers zowel verzetsstrijders als joden, homo's of anderen die tijdens de 2e wereldoorlog onder het nazi-bewind zijn vermoord. En ten aanzien van de militairen, dat zijn voor mij alle militairen in NEDERLANDSE dienst die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog tijdens oorlog, of vredesmissies zijn omgekomen. Dus niet alleen zij die vielen op de Grebbeberg, maar ook de militairen die bijv. in Afghanistan zijn omgekomen.
precies.... verschuil je dan ook niet achter een tekst van het 4 en 5 meicomité..quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik heb geen antwoord gegeven op jouw wens.
Jouw wens en omschrijving is heel anders dan de mijne.
Dat mag, maar daar distantieer ik mij van: ik heb andere ideeën.
quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik heb geen antwoord gegeven op jouw wens.
Jouw wens en omschrijving is heel anders dan de mijne.
Dat mag, maar daar distantieer ik mij van: ik heb andere ideeën.
^^quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
precies.... verschuil je dan ook niet achter een tekst van het 4 en 5 meicomité..
zeg dan direct dat je vind dat Joden niet herdacht moeten worden..
Projectie?quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je misbruikt de tekst om te liegen dat het 4 en 5 meicomité niet de bedoeling heeft om mensen te herdenken die bewust vermoord zijn door de nazi's.
Je weet heel goed dat je aan het bullshitten ben.
Wees een vent met ballen en laat je jodenhaat eens openlijk zien.
Jij vind dat Joden niet herdacht moeten worden met 4 mei in de herdenkingen ?
Je haalt twee volkomen verschillende dingen door elkaar. En dan ga je mij ook nog eens onterecht beschuldigen van van alles en nog wat.quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
precies.... verschuil je dan ook niet achter een tekst van het 4 en 5 meicomité..
zeg dan direct dat je vind dat Joden niet herdacht moeten worden..
Ja, dat zal allemaal wel maar dat rechtvaardigt nog steeds niet de gebeurtenissen. Ik zie het verband ook niet met het gedicht over een oom die lid is geworden van de SS en waarom hij op deze manier herdacht moet worden bij een 4 mei herdenking.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:26 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Als je het zo ver wil trekken was het Westen zelf de agressor. Elke zichzelf respecterend geschiedkundige weet dat WOII onvermijdelijk was. De mate waarin was misschien anders geweest wanneer Hitler niet aan de macht was geweest, maar een wereldoorlog was er hoe dan ook gekomen. En zoals (bijna) altijd, wanneer het economisch slecht gaat worden de minderheden het eerste doelwit. Als je daarna bedenkt dat de Joden al vanaf 1870 bezig waren om Duitsland te ondermijnen vanuit het VK en de Duitsers dit goed wisten is het vrij logisch dat zij het eerste doelwit waren.
Er wordt niet gesproken van "krijgsverrrichtingen" maar van "oorlogssituaties". En het lijkt me evident dat de uitroeiing van de Joden zonder de oorlog en de bezetting die daar deel van uitmaakte in Nederland ondenkbaar zou zijn geweest.quote:Op woensdag 2 mei 2012 02:16 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee.
De holocaust is een gerichte inspanning om minderwaardige mensen (homo's, zigeuners, gehandicapten, joden) uit te roeien.
Oorlog bestaat uit een serie krijgshandelingen tussen staten. De slachtoffers daarvan zijn gesneuvelde soldaten, gedode burgers en misbruikte burgers.
quote:'Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.’
Tijdens de Tweede Wereldoorlog, waar vrijwel alle landen in de wereld bij betrokken waren, kwamen naast militairen grote aantallen burgers om. In Nederland herdenken we op 4 mei alle Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Velen zijn omgekomen omdat zij in verzet kwamen of stierven door oorlogsgeweld of uitputting. Maar bovenal kwamen tallozen om het leven door doelbewuste en systematische vervolging en moord. Onder hen Joden, Sinti en Roma en andere groepen die de nazi’s als minderwaardig beschouwden. Op 4 mei herdenken we ook de Nederlandse slachtoffers van de oorlogssituaties en vredesoperaties die na de Tweede Wereldoorlog hebben plaatsgevonden.
(bron)
De deportatie en de feitelijke moorden werden vaak gedaan door militairen. Dus was het wel een specifieke militaire operatie. En ook al was het niet zo. Het is discriminerend gekloot bewust bepaalde slachtoffers uit te sluiten van herdenkingen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 09:34 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Er wordt niet gesproken van "krijgsverrrichtingen" maar van "oorlogssituaties". En het lijkt me evident dat de uitroeiing van de Joden, hoewel geen onderdeel van een specifieke militaire operatie, zonder de oorlog en de bezetting die daar deel van uitmaakte in Nederland ondenkbaar zou zijn geweest.
De herdenking van de Joodse slachtoffers neemt bovendien ook voor het Comité een prominente plaats in:
Ik zat in een andere richting te denken, maar die bijzin kan inderdaad weg. Dat het geen militair doel diende maakt het alleen maar misdadiger.quote:Op woensdag 2 mei 2012 09:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De deportatie en de feitelijke moorden werden vaak gedaan door militairen. Dus was het wel een specifieke militaire operatie.
Kortom, je zegt maar wat.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:13 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het principe is, dat het aantal gesneuvelde joden in Nederlandse (of andere) krijgsdienst zo groot is dat voor hen een speciale herdenking gehouden zou moeten worden. Of dat ze überhaupt genoemd zouden moeten worden.
Wederom: je zegt maar wat. Pleit het ook voor de Duitsers dat zij de enigen waren die geestelijk gehandicapten vermoordden?quote:Dat pleit dus voor de inzet van de Oostfrontstrijders.!!
Dat zei je echter niet, je zei:quote:Mwa. Het communisme onder Stalin had best veel weg van de Holocaust en Generalplan Ost. Hoeveel mensen zijn er niet naar Siberie verplaatst?
Het aantal mensen dat naar Siberie gedeporteerd is, is een fractie van het aantal mensen dat zou zijn omgekomen wanneer Generalplan Ost in zijn geheel zou zijn uitgevoerd.quote:En persoonlijk vind ik het karakter van die strijd tegen het communisme niet zo veel verhevener dan het nazisme.
Dat maakt weinig uit...we herdenken (onder andere) de Joodse slachtoffers van WO2, niet de Israëlische slachtoffers, tenslotte bestond de staat Israël toen nog niet. Daarnaast waren die Joodse slachtoffers inwoner van Polen, Duitsland, Nederland, enz.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Overigens mag ik opmerken dat de staat Israel de wetten over oorlogsmisadaden niet ondertekend heeft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |