Gesneuvelde jodenquote:Op woensdag 2 mei 2012 01:13 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het principe is, dat het aantal gesneuvelde joden in Nederlandse (of andere) krijgsdienst zo groot is dat voor hen een speciale herdenking gehouden zou moeten worden. Of dat ze überhaupt genoemd zouden moeten worden.
Nee, maar dat is ook waar het om gaat.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:18 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Gesneuvelde jodenDie mensen hebben er op geen enkele wijze voor gekozen om vermoord te worden
Zijn de slachtoffers van de Shoah dan geen door oorlogsmisdaden gedode mensen?quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:21 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, maar dat is ook waar het om gaat.
De dodenherdenking van 4 mei gaat over de gesneuvelde mensen of de door oorlogsmisdaden gedode mensen.
Zij gaat over oorlog. Niet over uitroeiing.
Je kunt rekruten die ook maar gedwongen werden naar het oostfront te gaan , enige credit geven.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar ik veroordeel de Duitse agressie ook wel.
Maar de soldaten die zich lieten inzetten niet.
Volgens mij niet. Genocide is een andere wet dan oorlogsmisdaden.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:25 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Zijn de slachtoffers van de Shaoh dan geen door oorlogsmisdaden gedode mensen?
Schei nou eens uit... Je zit de wiseguy te spelen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:21 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, maar dat is ook waar het om gaat.
De dodenherdenking van 4 mei gaat over de gesneuvelde mensen of de door oorlogsmisdaden gedode mensen.
Zij gaat over oorlog. Niet over uitroeiing.
OK, je hebt een punt.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt rekruten die ook maar gedwongen werden naar het oostfront te gaan , enige credit geven.
Maar -- terug on topic- die oudoom in het gedicht was een vrijwilliger met nazineigingen.
Die krijgt dus geen credits van mij.
En dat de westerse landen na de oorlog zo bezopen waren een koude oorlog te riskeren die kon omslaan tot een atoomoorlog is geen reden om de vrijwillige oostfrontgangers te verexcuseren.
Nee, die oudoom heeft een verkeerde keuze gemaakt, een keuze die hij op dat moment uit opportunisme nam voor wat ik begrijp, niet uit idealogisme. Zie zijn broers die wel 'goed' waren in de oorlog.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt rekruten die ook maar gedwongen werden naar het oostfront te gaan , enige credit geven.
Maar -- terug on topic- die oudoom in het gedicht was een vrijwilliger met nazineigingen.
Die krijgt dus geen credits van mij.
En dat de westerse landen na de oorlog zo bezopen waren een koude oorlog te riskeren die kon omslaan tot een atoomoorlog is geen reden om de vrijwillige oostfrontgangers te verexcuseren.
Nee hoor. Ik citeer:quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Schei nou eens uit... Je zit de wiseguy te spelen.
Je weet heel goed dat de nationale herdenkingen van 4 mei in Nederland ook gaat over diegene die bewust vermoord werden door de nazi's.
Dat is al 67 jaar zo... Ook in andere landen.
Dus ook de slachtoffers van de Shoah.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:36 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik citeer:
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Alle herinneringen daaraan komen samen tijdens de Nationale Herdenking. Om acht uur is het overal in Nederland twee minuten stil. Twee minuten, waarin we ons realiseren dat we hier in vrijheid twee minuten stil kunnen en mogen zijn. Ter nagedachtenis aan allen die zijn omgekomen, leggen Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje de eerste krans bij het Nationaal Monument.
Vind je dan dat hier geen sprake is van ongeoorloofde agressie van de zijde van een vijandige mogendheid tegen de burgerbevolking van het door haar bezette land?quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Genocide is een andere wet dan oorlogsmisdaden.
Je bent 'slim' aan het doen.. je weet heel goed dat het 4 en 5 meicomite met deze tekst ook bedoelt dat diegenen die bewust vermoord zijn vanwege mening of afkomst worden herdacht.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:36 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik citeer:
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Alle herinneringen daaraan komen samen tijdens de Nationale Herdenking. Om acht uur is het overal in Nederland twee minuten stil. Twee minuten, waarin we ons realiseren dat we hier in vrijheid twee minuten stil kunnen en mogen zijn. Ter nagedachtenis aan allen die zijn omgekomen, leggen Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje de eerste krans bij het Nationaal Monument.
Dat mag. Maar dus ook de Oostfrontstrijders en de tewerkgestelden.quote:
Jawel.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:40 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Vind je dan dat hier geen sprake is van ongeoorloofde agressie van de zijde van een vijandige mogendheid tegen de burgerbevolking van het door haar bezette land?
Als jij die nazi's wilt herdenken.. dan doe je dat toch ?quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat mag. Maar dus ook de Oostfrontstrijders en de tewerkgestelden.
Ik heb (onvrijwillig) tewerkgesteldend in mijn familie, ik denk aan ze, maar herdenk ze niet op 4 mei.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat mag. Maar dus ook de Oostfrontstrijders en de tewerkgestelden.
Ik heb geen idee wat het 3-en-5-mei-comitee met de tekst bedoelt, maar ik wel wat er staat.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bent 'slim' aan het doen.. je weet heel goed dat het 4 en 5 meicomite met deze tekst ook bedoelt dat diegenen die bewust vermoord zijn vanwege mening of afkomst worden herdacht.
Dat is altijd al zo geweest in vele landen sinds de oorlog.
maar je verschuilt je achter deze tekst om niet openlijk te hoeven zeggen dat je schijt hebt aan mensen die bewust vermoord zijn door de nazi's .
Je hoeft zo niet te zeggen dat je vind dat ze geen recht hebben om herdacht te worden ?
Als ze gedood/gesneuveld zijn, zou dat toch wel passen in het ritueel.quote:Op woensdag 2 mei 2012 01:50 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik heb (onvrijwillig) tewerkgesteldend in mijn familie, ik denk aan ze, maar herdenk ze niet op 4 mei.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |