abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 mei 2012 @ 00:16:40 #61
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_111023550
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:15 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je bedoelt de genocide op de Armenen?
Ja.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  woensdag 2 mei 2012 @ 00:17:35 #62
235357 TitusPullo
pi_111023584
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:12 schreef Kees22 het volgende:
En overigens hebben de joden zelf aardig bijgedragen aan dat hoge percentage.
Bedoel je nu de Joodse Raad?
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_111023609
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 22:30 schreef Tem het volgende:
Hmmm, ik heb er even over nagedacht en ben er persoonlijk niet voor dat het gedicht voorgedragen wordt.

Natuurlijk maken mensen verkeerde keuzes en vallen er in een oorlog aan beide kanten slachtoffers alleen is er wel een verschil. Wanneer je de keuze maakt om voor de kant van de agressor te kiezen waarbij het doel is om een mensen op basis van afkomst, geaardheid of wat dan ook uit te roeien dan geniet je een andere positie waardoor het in de huidige setting niet past om hier expliciet aandacht aan te geven. Zeker gezien het feit dat de gedachten voornamelijk uitgaan naar de slachtoffers van WOII.
Vet van mij.
Is dat dan ook de reden waarom wij hier de onvoorstelbare aantallen Sovjet-burgers die gesneuveld/vermoord zijn niet herdenken?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111023665
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:17 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Bedoel je nu de Joodse Raad?
Ook.
Ik las laatst een recensie van een onderzoek (juist ja: niet het onderzoek zelf) waarin een verklaring werd gegeven van het hoge percentage afgevoerde joden vergeleken met België en Frankrijk.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 2 mei 2012 @ 00:23:03 #65
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_111023709
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:04 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Onzin.
Er was wel degelijk sprake van een oorlogssituatie. Het Koninkrijk der Nederlanden was namelijk in oorlog met Duitsland. En ik denk dat het veilig is om te stellen dat zonder die situatie de volkerenmoord op de Nederlandse Joden niet zou hebben plaatsgevonden.
pi_111023731
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:16 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Ja.
Dat doet niks af aan mijn stelling: de Eerste Wereldoorlog woedde vooral in de loopgraven van Frankrijk en in heel Europa was geen sprake van genocide. De rotzooi in Turkije had meer te maken met het uiteenvallen van het Ottomaanse Rijk en de opkomst van het communisme in Rusland.
  woensdag 2 mei 2012 @ 00:25:09 #67
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111023771
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:01 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Inderdaad. Afdwingen via morele chantage. Het Auschwitzcomite dreigde te boycotten, terwijl ze zelf een eigen herdenking hebben.
Wie 'ze'? Het comité? Bedoel je dat kleinschalige herdenkinkje in het Wertheimpark in januari of bedoel je Yom ha'shaoh? Yom ha'shoah primair een Israëlische herdenkingsdag, daar wordt buiten Israël maar op een kleine schaal aan gedaan.
  woensdag 2 mei 2012 @ 00:26:05 #68
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_111023802
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 22:30 schreef Tem het volgende:
Hmmm, ik heb er even over nagedacht en ben er persoonlijk niet voor dat het gedicht voorgedragen wordt.

Natuurlijk maken mensen verkeerde keuzes en vallen er in een oorlog aan beide kanten slachtoffers alleen is er wel een verschil. Wanneer je de keuze maakt om voor de kant van de agressor te kiezen waarbij het doel is om een mensen op basis van afkomst, geaardheid of wat dan ook uit te roeien dan geniet je een andere positie waardoor het in de huidige setting niet past om hier expliciet aandacht aan te geven. Zeker gezien het feit dat de gedachten voornamelijk uitgaan naar de slachtoffers van WOII.
Als je het zo ver wil trekken was het Westen zelf de agressor. Elke zichzelf respecterend geschiedkundige weet dat WOII onvermijdelijk was. De mate waarin was misschien anders geweest wanneer Hitler niet aan de macht was geweest, maar een wereldoorlog was er hoe dan ook gekomen. En zoals (bijna) altijd, wanneer het economisch slecht gaat worden de minderheden het eerste doelwit. Als je daarna bedenkt dat de Joden al vanaf 1870 bezig waren om Duitsland te ondermijnen vanuit het VK en de Duitsers dit goed wisten is het vrij logisch dat zij het eerste doelwit waren.
pi_111023805
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Er was wel degelijk sprake van een oorlogssituatie. Het Koninkrijk der Nederlanden was namelijk in oorlog met Duitsland. En ik denk dat het veilig is om te stellen dat zonder die situatie de volkerenmoord op de Nederlandse Joden niet zou hebben plaatsgevonden.
Dat is waar: de bezetting van Nederland bracht de Nederlandse joden binnen het bereik van de Duitse machine. Maar de uitroeiing van de joden was niet de reden om Nederland te annexeren.
pi_111023836
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:25 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Wie 'ze'? Het comité? Bedoel je dat kleinschalige herdenkinkje in het Wertheimpark in januari of bedoel je Yom ha'shaoh? Yom ha'shoah primair een Israëlische herdenkingsdag, daar wordt buiten Israël maar op een kleine schaal aan gedaan.
Mooi. Laat het daar maar blijven dan.
  woensdag 2 mei 2012 @ 00:27:24 #71
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_111023848
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:26 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat is waar: de bezetting van Nederland bracht de Nederlandse joden binnen het bereik van de Duitse machine. Maar de uitroeiing van de joden was niet de reden om Nederland te annexeren.
Had de bezetting van NL niet enkel een logistiek karakter? En was de rest ''mooi'' meegenomen?
  woensdag 2 mei 2012 @ 00:31:14 #72
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111023957
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:26 schreef TheThirdMark het volgende:
Als je daarna bedenkt dat de Joden al vanaf 1870 bezig waren om Duitsland te ondermijnen vanuit het VK en de Duitsers dit goed wisten is het vrij logisch dat zij het eerste doelwit waren.
Waar haal je deze wijsheid vandaan?
pi_111023981
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:27 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Had de bezetting van NL niet enkel een logistiek karakter? En was de rest ''mooi'' meegenomen?
Ja hallo: ik kan niet in de hoofden van de generaals van toen kijken. (Nou ja, als je hun schedels opgraaft natuurlijk wel!)
Maar het blijft staan: herdacht worden op 4 mei alle oorlogsslachtoffers, allen die gedood zijn als gevolg van oorlog. Op 5 mei lopen in het defile zelfs vetreanen mee uit alle minder lang geleden oorlogen en vredesoperaties.
Het gaat NIET om de slachtoffers van een genocide.
  woensdag 2 mei 2012 @ 00:32:28 #74
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111023991
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:26 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Mooi. Laat het daar maar blijven dan.
Ik zal het even vragen.
  woensdag 2 mei 2012 @ 00:34:33 #75
235357 TitusPullo
pi_111024050
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:20 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ook.
Ik las laatst een recensie van een onderzoek (juist ja: niet het onderzoek zelf) waarin een verklaring werd gegeven van het hoge percentage afgevoerde joden vergeleken met België en Frankrijk.
Dan was je zin nog steeds tamelijk kort door de bocht.
  woensdag 2 mei 2012 @ 00:34:44 #76
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_111024056
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:31 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja hallo: ik kan niet in de hoofden van de generaals van toen kijken. (Nou ja, als je hun schedels opgraaft natuurlijk wel!)
Maar het blijft staan: herdacht worden op 4 mei alle oorlogsslachtoffers, allen die gedood zijn als gevolg van oorlog. Op 5 mei lopen in het defile zelfs vetreanen mee uit alle minder lang geleden oorlogen en vredesoperaties.
Het gaat NIET om de slachtoffers van een genocide.
Jij kwam met:

quote:
Maar de uitroeiing van de joden was niet de reden om Nederland te annexeren.
Vandaar mijn vraag.
  woensdag 2 mei 2012 @ 00:35:01 #77
235357 TitusPullo
pi_111024063
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:26 schreef TheThirdMark het volgende:
Als je daarna bedenkt dat de Joden al vanaf 1870 bezig waren om Duitsland te ondermijnen vanuit het VK en de Duitsers dit goed wisten is het vrij logisch dat zij het eerste doelwit waren.
Pardon?
  Moderator woensdag 2 mei 2012 @ 00:38:36 #78
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111024175
daar wil ik ook wel graag een bron van zien ja ...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 2 mei 2012 @ 00:39:17 #79
235357 TitusPullo
pi_111024193
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:23 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat doet niks af aan mijn stelling: de Eerste Wereldoorlog woedde vooral in de loopgraven van Frankrijk
Rare wereldoorlog.

quote:
en in heel Europa was geen sprake van genocide. De rotzooi in Turkije had meer te maken met het uiteenvallen van het Ottomaanse Rijk en de opkomst van het communisme in Rusland.
Wat heeft de Armeense genocide te maken met de opkomst van het communisme in Rusland?
pi_111024203
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 00:04 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Onzin. Je kunt heel goed oorlog voeren zonder uit te roeien en uitroeien zonder oorlog te voeren. De Eerste Wereldoorlog was een duidelijk voorbeeld van oolog voeren zonder uit te roeien.
Doe eens gewoon...
Gewoon is dat al sinds 1945 herdenkingen zijn van oorlogsslachtoffers en de systematische moordpartijen horen daar ook bij. Het 4 en 5 mei comité organiseert de herdenking op de Dam al vele jaren en natuurlijk horen die vermoorden ook bij die slachtoffers in hun visie.
Dat zit ingesloten in hun formulering wat hun doelstelling is. Heel Nederland vindt dat al jaren ook zo.
Erken dat nou gewoon. Ik snap je probleem niet waarom je aan het draaien bent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')