Ja.quote:
Bedoel je nu de Joodse Raad?quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:12 schreef Kees22 het volgende:
En overigens hebben de joden zelf aardig bijgedragen aan dat hoge percentage.
Vet van mij.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:30 schreef Tem het volgende:
Hmmm, ik heb er even over nagedacht en ben er persoonlijk niet voor dat het gedicht voorgedragen wordt.
Natuurlijk maken mensen verkeerde keuzes en vallen er in een oorlog aan beide kanten slachtoffers alleen is er wel een verschil. Wanneer je de keuze maakt om voor de kant van de agressor te kiezen waarbij het doel is om een mensen op basis van afkomst, geaardheid of wat dan ook uit te roeien dan geniet je een andere positie waardoor het in de huidige setting niet past om hier expliciet aandacht aan te geven. Zeker gezien het feit dat de gedachten voornamelijk uitgaan naar de slachtoffers van WOII.
Ook.quote:
Er was wel degelijk sprake van een oorlogssituatie. Het Koninkrijk der Nederlanden was namelijk in oorlog met Duitsland. En ik denk dat het veilig is om te stellen dat zonder die situatie de volkerenmoord op de Nederlandse Joden niet zou hebben plaatsgevonden.quote:
Dat doet niks af aan mijn stelling: de Eerste Wereldoorlog woedde vooral in de loopgraven van Frankrijk en in heel Europa was geen sprake van genocide. De rotzooi in Turkije had meer te maken met het uiteenvallen van het Ottomaanse Rijk en de opkomst van het communisme in Rusland.quote:
Wie 'ze'? Het comité? Bedoel je dat kleinschalige herdenkinkje in het Wertheimpark in januari of bedoel je Yom ha'shaoh? Yom ha'shoah primair een Israëlische herdenkingsdag, daar wordt buiten Israël maar op een kleine schaal aan gedaan.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Inderdaad. Afdwingen via morele chantage. Het Auschwitzcomite dreigde te boycotten, terwijl ze zelf een eigen herdenking hebben.
Als je het zo ver wil trekken was het Westen zelf de agressor. Elke zichzelf respecterend geschiedkundige weet dat WOII onvermijdelijk was. De mate waarin was misschien anders geweest wanneer Hitler niet aan de macht was geweest, maar een wereldoorlog was er hoe dan ook gekomen. En zoals (bijna) altijd, wanneer het economisch slecht gaat worden de minderheden het eerste doelwit. Als je daarna bedenkt dat de Joden al vanaf 1870 bezig waren om Duitsland te ondermijnen vanuit het VK en de Duitsers dit goed wisten is het vrij logisch dat zij het eerste doelwit waren.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 22:30 schreef Tem het volgende:
Hmmm, ik heb er even over nagedacht en ben er persoonlijk niet voor dat het gedicht voorgedragen wordt.
Natuurlijk maken mensen verkeerde keuzes en vallen er in een oorlog aan beide kanten slachtoffers alleen is er wel een verschil. Wanneer je de keuze maakt om voor de kant van de agressor te kiezen waarbij het doel is om een mensen op basis van afkomst, geaardheid of wat dan ook uit te roeien dan geniet je een andere positie waardoor het in de huidige setting niet past om hier expliciet aandacht aan te geven. Zeker gezien het feit dat de gedachten voornamelijk uitgaan naar de slachtoffers van WOII.
Dat is waar: de bezetting van Nederland bracht de Nederlandse joden binnen het bereik van de Duitse machine. Maar de uitroeiing van de joden was niet de reden om Nederland te annexeren.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:23 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Er was wel degelijk sprake van een oorlogssituatie. Het Koninkrijk der Nederlanden was namelijk in oorlog met Duitsland. En ik denk dat het veilig is om te stellen dat zonder die situatie de volkerenmoord op de Nederlandse Joden niet zou hebben plaatsgevonden.
Mooi. Laat het daar maar blijven dan.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:25 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Wie 'ze'? Het comité? Bedoel je dat kleinschalige herdenkinkje in het Wertheimpark in januari of bedoel je Yom ha'shaoh? Yom ha'shoah primair een Israëlische herdenkingsdag, daar wordt buiten Israël maar op een kleine schaal aan gedaan.
Had de bezetting van NL niet enkel een logistiek karakter? En was de rest ''mooi'' meegenomen?quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat is waar: de bezetting van Nederland bracht de Nederlandse joden binnen het bereik van de Duitse machine. Maar de uitroeiing van de joden was niet de reden om Nederland te annexeren.
Waar haal je deze wijsheid vandaan?quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:26 schreef TheThirdMark het volgende:
Als je daarna bedenkt dat de Joden al vanaf 1870 bezig waren om Duitsland te ondermijnen vanuit het VK en de Duitsers dit goed wisten is het vrij logisch dat zij het eerste doelwit waren.
Ja hallo: ik kan niet in de hoofden van de generaals van toen kijken. (Nou ja, als je hun schedels opgraaft natuurlijk wel!)quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:27 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Had de bezetting van NL niet enkel een logistiek karakter? En was de rest ''mooi'' meegenomen?
Dan was je zin nog steeds tamelijk kort door de bocht.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:20 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ook.
Ik las laatst een recensie van een onderzoek (juist ja: niet het onderzoek zelf) waarin een verklaring werd gegeven van het hoge percentage afgevoerde joden vergeleken met België en Frankrijk.
Jij kwam met:quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja hallo: ik kan niet in de hoofden van de generaals van toen kijken. (Nou ja, als je hun schedels opgraaft natuurlijk wel!)
Maar het blijft staan: herdacht worden op 4 mei alle oorlogsslachtoffers, allen die gedood zijn als gevolg van oorlog. Op 5 mei lopen in het defile zelfs vetreanen mee uit alle minder lang geleden oorlogen en vredesoperaties.
Het gaat NIET om de slachtoffers van een genocide.
Vandaar mijn vraag.quote:Maar de uitroeiing van de joden was niet de reden om Nederland te annexeren.
Pardon?quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:26 schreef TheThirdMark het volgende:
Als je daarna bedenkt dat de Joden al vanaf 1870 bezig waren om Duitsland te ondermijnen vanuit het VK en de Duitsers dit goed wisten is het vrij logisch dat zij het eerste doelwit waren.
Rare wereldoorlog.quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat doet niks af aan mijn stelling: de Eerste Wereldoorlog woedde vooral in de loopgraven van Frankrijk
Wat heeft de Armeense genocide te maken met de opkomst van het communisme in Rusland?quote:en in heel Europa was geen sprake van genocide. De rotzooi in Turkije had meer te maken met het uiteenvallen van het Ottomaanse Rijk en de opkomst van het communisme in Rusland.
Doe eens gewoon...quote:Op woensdag 2 mei 2012 00:04 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Onzin. Je kunt heel goed oorlog voeren zonder uit te roeien en uitroeien zonder oorlog te voeren. De Eerste Wereldoorlog was een duidelijk voorbeeld van oolog voeren zonder uit te roeien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |