Dit is echt de grootste onzin die ik ooit heb gelezen. Iets dusdanig groot en complex als een oorlog kun je niet reduceren tot 1 oorzaak, hoe graag je dat ook zou willen.quote:Op maandag 30 april 2012 22:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Want ten slotte van rekening was er maar 1 man schuldig aan de 2de wereld oorlog
tja wat had je moeten doen als je 21 was, getrouwd, 3 kids en je moet in het leger? schuld is er in vele vormen.quote:Op maandag 30 april 2012 22:55 schreef waht het volgende:
Miljoenen zijn schuldig aan de gruwelijkheden van de tweede wereldoorlog.
Waar tovert u de overheid ineens vandaan?quote:Op maandag 30 april 2012 22:58 schreef LoggedIn het volgende:
Dus de overheid wil bepalen aan welke overleden familieleden je wel en niet mag denken?
bron: http://www.rijksoverheid.(...)enking-op-4-mei.htmlquote:Vraag en antwoord
Wat is de Dodenherdenking op 4 mei?
Tijdens de Dodenherdenking (officieel: de Nationale Herdenking) op 4 mei worden in het hele land om 20.00 uur de Nederlandse slachtoffers herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties zijn omgekomen.
Oh, sorry, cidi klinkt als zon typisch gesubsidieerd hobbyclubje..quote:Op maandag 30 april 2012 23:00 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Waar tovert u ineens de overheid vandaan?
WO-II hè? Die komt regelrecht voort uit de Vrede van Versailles.quote:Op maandag 30 april 2012 22:47 schreef padlarf het volgende:
[..]
Dit is echt de grootste onzin die ik ooit heb gelezen. Iets dusdanig groot en complex als een oorlog kun je niet reduceren tot 1 oorzaak, hoe graag je dat ook zou willen.
En waar kwam die uit voort?quote:Op maandag 30 april 2012 23:26 schreef Teslynd het volgende:
[..]
WO-II hè? Die komt regelrecht voort uit de Vrede van Versailles.
Je mist volledig m'n punt en dat is jammer.quote:Op maandag 30 april 2012 23:02 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
om yvonne nog even met wat feiten om d'r luisterorganen te slaan:
[..]
bron: http://www.rijksoverheid.(...)enking-op-4-mei.html
Ja ho maar, voor we het weten zitten we in de Frans-Duitse oorlog.quote:
Ik las vanmiddag anders nog dat Napoleon Bonaparte erachter zat.quote:Op maandag 30 april 2012 23:31 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja ho maar, voor we het weten zitten we in de Frans-Duitse oorlog.
Dat bedoelde ik.quote:Op maandag 30 april 2012 23:31 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja ho maar, voor we het weten zitten we in de Frans-Duitse oorlog.
Ik zei in het vorige topic dat het wel goed is dat er zoveel loskomt en er iig over nagedacht wordt, maar de kennis rondom WO 2 is bedroevend. ( ook bij mij hoor, ik moet ook dingen eerst goed doornemen)quote:Op maandag 30 april 2012 23:34 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Ik las vanmiddag anders nog dat Napoleon Bonaparte erachter zat.
En die was het product van de Franse revolutie en die kon alleen ontstaan door de Amerikaanse revolutiequote:Op maandag 30 april 2012 23:34 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Meten zal niet gaan nee. Je kan wel iets afleiden uit dat ook vandaag nog de bs overheerst. Terwijl er bijna meer camera's dan mensen zijn en iedereen eigenlijk overal over internet kan beschikken overheerst de propaganda en bs nog steeds. De 2eWO speelde in een tijd van typemachines en carbonpapier..quote:Op maandag 30 april 2012 21:56 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jazeker is er een hoop bs en propaganda geweest, maar hoe wil je dit meten aan de feiten om te kunnen constateren: "er is net zoveel, zo niet meer" geweest
Dat kan dus niet.
1 bs-bewering kun je niet vergelijken met het afschieten van 1 granaat, het treffen van 1 huis...
Zeker.... zo zit het leven in elkaar. Wat voor jouw waarheid is, voor een ander BS.quote:
Dit laatste is een tikkeltje slachtofferrol spelenquote:Er zijn zonder meer genoeg gruwelijkheden gebeurd. Wil niet zeggen dat je elk verhaal dan maar voor waar moet aannemen. Maar goed, vraagtekens bij een vaag filmpje uit Syrië mag wel, bij een fantastisch verhaal uit de 2e WO mag niet want dan ben je antisemiet.
wat ik eerder zei.... ook al heb je een zeker punt daarnaast.quote:En waag het ook niet om te zeggen dat de dodenherdenking bijna nagenoeg jodenvervolgingherdenking is geworden want dan ben je ook een nazi-apologeet. Echt sommige mensen zijn compleet uit hun plaat zodra het over het half-volkoren volk gaat.
klopt... van de jongere generaties mag en moet je meer eisen, behoudens uitzonderingenquote:Mensen die persoonlijk dingen hebben meegemaakt, dan heb je het over zo 70 jaar en ouder, daarvan kan ik mij voorstellen dat ze probemen met een brede herdenking hebben. De jongere generaties moeten zich niet aanstellen.
Ho ho, die yankees waren weer schatplichtig aan de 'acte van verlatinghe'.quote:Op maandag 30 april 2012 23:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En die was het product van de Franse revolutie en die kon alleen ontstaan door de Amerikaanse revolutie
Altijd weer die yankees !
Er zijn ook kinderen en kleinkinderen die door de trauma's van hun (voor)ouders problemen hebben met een brede herdenking. Van de 2e en 3e generatie die daar geen last van hebben verwacht ik toch eigenlijk wel dat ze zich enigzins inlezen over wat er nu écht tussen 1939 en 1945 (en de nasleep daarvan) gebeurt is.quote:Op maandag 30 april 2012 23:56 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Mensen die persoonlijk dingen hebben meegemaakt, dan heb je het over zo 70 jaar en ouder, daarvan kan ik mij voorstellen dat ze problemen met een brede herdenking hebben. De jongere generaties moeten zich niet aanstellen.
Harro heeft het wat mij betreft wel begrepen!quote:Op maandag 30 april 2012 23:37 schreef yvonne het volgende:
http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?f=34&t=14097
Lees hier eens bij, Harro beschouw ik als expert btw
O er is een groot grijs gebied inderdaad. Maar neem zoiets als het couveuze verhaal uit Koeweit. Dat was van a tot z verzonnen. Vroeger was er men misschien mee weggekomen, hadden we nog gedacht dat het echt was gebeurd. Was het niet Churchill die iets zei over een leugen die de wereld al over was wanneer de waarheid de broek nog moest aantrekken? Ik begrijp gewoon niet waarom je met, hoe zal ik het voorzichtig zeggen, ietwat vergezochte verhalen moet aankomen om je punt te maken. Dan denk ik dat het puur is om op het gemoed te spelen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 00:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zeker.... zo zit het leven in elkaar. Wat voor jouw waarheid is, voor een ander BS.
Wat jij propaganda vind is voor een ander gewoon een meningsuiting
Mjah soms word je er wat mismoedig van..quote:Dit laatste is een tikkeltje slachtofferrol spelen
[..]
wat ik eerder zei.... ook al heb je een zeker punt daarnaast.
Persoonlijk vind ik het allemaal onzin.quote:klopt... van de jongere generaties mag en moet je meer eisen, behoudens uitzonderingen
Maar ik ben geen fan van een brede herdenking op 4 mei of op 15 augustus.
Als mensen dat willen, dan moeten ze vooral zoiets zelf organiseren. Maar het is niet mijn lol dan,
Dat kun je ook herdenken. Iedere dag en overal. Maar daarnaast is er niks op tegen als mensen specifiek hun familie, kennissen en landgenoten herdenken op een zeker datum 1x per jaar.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 00:49 schreef NorthernStar het volgende:
. Dus dat 99,9% van alle mensen slachtoffers van de situatie, tijd en omstandigheden waren. Zoals het altijd is.
Ik kan het daar best mee eens zijn maar dan krijgt het voor mij een religieus karakter. Dan wordt het vergelijkbaar met de RK kerk die homo's weigert. Ik vind dat ze dat recht hebben. Het is onzin om van buitenaf iets aan hen op te dringen dat haaks op hun geloof staat. Als men het over die boeg wil gooien..quote:Op dinsdag 1 mei 2012 01:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat kun je ook herdenken. Iedere dag en overal. Maar daarnaast is er niks op tegen als mensen specifiek hun familie, kennissen en landgenoten herdenken op een zeker datum 1x per jaar.
Napoleon oorzaak van beide wereldoorlogen?quote:Op maandag 30 april 2012 23:34 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 1 mei 2012 01:36 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Napoleon oorzaak van beide wereldoorlogen?
Dit is nonsens. Het is een heel normaal menselijk gebeuren om vooral die mensen te herdenken die men na staat. Familie, vrienden, soortgenotenquote:Op dinsdag 1 mei 2012 01:34 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Een groep mensen een specifieke groep mensen wil herdenken. Alleen die afgebakende groep, de rest gaat men met klem juist niet herdenken, dat kan ik best als een soort van cult of religie zien.
Dat je dat niet begrijpt is volkomen duidelijk! Hoe zal ik het voorzichtig zeggen, je kunt overduidelijk niet zo goed hoofd- van bijzaken onderscheiden en daarom wordt de essentie van bepaalde statements je ook niet echt duidelijk! Geeft niks, komt wellicht nog wel eens, succes daarmee!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 00:49 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik begrijp gewoon niet waarom je met, hoe zal ik het voorzichtig zeggen, ietwat vergezochte verhalen moet aankomen om je punt te maken. Dan denk ik dat het puur is om op het gemoed te spelen.
Die ken ik nog niet, die pakken we meequote:Op dinsdag 1 mei 2012 01:36 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Napoleon oorzaak van beide wereldoorlogen?
Ik citeer nogmaals:quote:Op maandag 30 april 2012 23:02 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
om yvonne nog even met wat feiten om d'r luisterorganen te slaan:
[..]
bron: http://www.rijksoverheid.(...)enking-op-4-mei.html
Het gaat dus om slachtoffers van oorlogssituaties en vredesoperaties. Dus niet om slachtoffers van een systematische uitroeiing, dus niet om homofielen, gehandicapten en joden.quote:Vraag en antwoord
Wat is de Dodenherdenking op 4 mei?
Tijdens de Dodenherdenking (officieel: de Nationale Herdenking) op 4 mei worden in het hele land om 20.00 uur de Nederlandse slachtoffers herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties zijn omgekomen.
Volledig mee eens. Bovendien wordt het doel van de herdenking volledig over het hoofd gezien. Maar dit hebben velen met mij al meerdere malen tegen dovenmans oren verteld.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 01:34 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik kan het daar best mee eens zijn maar dan krijgt het voor mij een religieus karakter.
[..]
Een groep mensen een specifieke groep mensen wil herdenken. Alleen die afgebakende groep, de rest gaat men met klem juist niet herdenken, dat kan ik best als een soort van cult of religie zien. Arbitraire regels, weinig logica, het koesteren van afgeleide en gecultiveerde gevoelens, omgeven met rituelen, het ligt objectief gezien ook niet zo vreselijk ver van elkaar allemaal.
quote:Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Alle herinneringen daaraan komen samen tijdens de Nationale Herdenking. Om acht uur is het overal in Nederland twee minuten stil. Twee minuten, waarin we ons realiseren dat we hier in vrijheid twee minuten stil kunnen en mogen zijn. Ter nagedachtenis aan allen die zijn omgekomen, leggen Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje de eerste krans bij het Nationaal Monument.
Die systematische uitroeiing valt onder het begrip oorlogssituatie. Het is maar net hoe men het formuleertquote:Op dinsdag 1 mei 2012 03:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik citeer nogmaals:
[..]
Het gaat dus om slachtoffers van oorlogssituaties en vredesoperaties. Dus niet om slachtoffers van een systematische uitroeiing, dus niet om homofielen, gehandicapten en joden.
Vrije meningsuiting, heet dat.quote:Waarom laat iemand toe dat het CIDI zich hiermee bemoeit??
Met dien verstande dat het hier om een historisch feit gaat en niet om een dogma over sexualiteit.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 01:34 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik kan het daar best mee eens zijn maar dan krijgt het voor mij een religieus karakter. Dan wordt het vergelijkbaar met de RK kerk die homo's weigert. Ik vind dat ze dat recht hebben. Het is onzin om van buitenaf iets aan hen op te dringen dat haaks op hun geloof staat. Als men het over die boeg wil gooien..
Ja, je bent reuze zielig. Vraagtekens bij een fantastisch verhaal? Ik zie een blaag die met een huillachje en ´´bs´´ commentaar levert op een gruwelijke gebeurtenis. Een gebeurtenis die bepaald niet uitzonderlijk was:quote:Op maandag 30 april 2012 23:56 schreef NorthernStar het volgende:
Maar goed, vraagtekens bij een vaag filmpje uit Syrië mag wel, bij een fantastisch verhaal uit de 2e WO mag niet want dan ben je antisemiet.
Waarom moeten antisemieten die hun eigen antisemitisme ontkennen, toch altijd eindigen met een sneer jegens de Joden?quote:En waag het ook niet om te zeggen dat de dodenherdenking bijna nagenoeg jodenvervolgingherdenking is geworden want dan ben je ook een nazi-apologeet. Echt sommige mensen zijn compleet uit hun plaat zodra het over het half-volkoren volk gaat.
Als je een behoefte hebt je speciaal te voelen moet je natuurlijk op zoek naar bevestiging. Voortdurend overal mensen zien die een speciale hekel aan jou hebben is zo'n uiting daarvan.quote:
er waren ook nederlandse joden dit dat. suffie. kusjequote:Op dinsdag 1 mei 2012 03:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik citeer nogmaals:
[..]
Het gaat dus om slachtoffers van oorlogssituaties en vredesoperaties. Dus niet om slachtoffers van een systematische uitroeiing, dus niet om homofielen, gehandicapten en joden.
Waarom laat iemand toe dat het CIDI zich hiermee bemoeit??
kom zeg.... jij moet beter weten dat dit een generalisatie is.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:07 schreef NorthernStar het volgende:
het enige bijzondere aan joden is imo dat ze absoluut geen kritiek kunnen verdragen.
Als ik me jouw oeuvre goed voor de geest kan halen, vermoedde je inmenging van de Mossad in de aanslagen van elf september, de aanslagen in Mombay, enz; en allemaal op tamelijk gewrongen wijze. Ik ben niet joods, maar ik zou voor minder een hekel aan iemand krijgen. Misschien moet je eens ophouden overal zionistische samenzweringen te ontwaren, ze vinden het in Iran ook niet leuk om beschuldigd te worden van het ontwikkelen van kernwapens.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:07 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Als je een behoefte hebt je speciaal te voelen moet je natuurlijk op zoek naar bevestiging. Voortdurend overal mensen zien die een speciale hekel aan jou hebben is zo'n uiting daarvan.
O, ben ik je afgevallen omdat je daar kritiek op had? Laat mij de bewuste passage eens zien.quote:En ondanks dat je overal mensen ziet die onderscheid op basis van afkomst maken ben je uiteraard wel volledig blind voor een zinsnede als "een nazaat van een oorlogsmisdadiger." Daar kun je immers niks aan ontlenen. Nee, wie daar kritiek op heeft, dat is de intolerante antisemiet! En zo is het kringetje weer rond.
Goed zo. Daar ging het immers om, dat joden geen kritiek kunnen verdragen, daaraan was de hele discussie gewijd.quote:Ik heb weinig zin om mee te gaan in jou op de persoon te spelen, dus laat het bij dit; het enige bijzondere aan joden is imo dat ze absoluut geen kritiek kunnen verdragen. De rest zit in jouw hoofd. Succes ermee, het lijkt mij een erg zwaar leven.
da's wel geschiedenis inmiddels. om ze daarom bijzonder te noemen gaat me wat verquote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
kom zeg.... jij moet beter weten dat dit een generalisatie is.
Er is zeer wel een andere bijzonderheid wbt Joodse Nederlanders. Die werden voor 72% vermoord nog niet zo lang geleden. 100.000 mensen.
Nou moe.... een zeker etnische groepuit Nederland werd bijna geheel vermoord nog niet zo lang geleden.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:49 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
da's wel geschiedenis inmiddels. om ze daarom bijzonder te noemen gaat me wat ver
ben ik met je eens.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nou moe.... een zeker etnische groepuit Nederland werd bijna geheel vermoord nog niet zo lang geleden.
Dat is wel een bijzonderheid in de Nederlandse geschiedenis en in de geschiedenis van deze groep.
Yip.. gelukkig dat het geschiedenis is... en gelukkig dat men dat herdenken wilt.
Jawohl, einz zwei!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij ook...
ga naar ONZ
---------------------------------->>>> die kant uit
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |