Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
Voor de echte lijstjesfetisjist elke dag een nieuw lijstje. Aan het begin van de volgende dag worden de lijstjes geteld (5 punten voor de nummer één, 4 voor de nummer twee, etc.) degene die het lijstje geteld heeft geeft het onderwerp voor een nieuw lijstje aan.
Vorige topics:
Top 5 van de dag met daarin : Radiohead, Wilco, Sonic Youth, Muse, Pink Floyd, Debuutalbums, Lilly Allen en Belgische platen
Hieronder de uitslagen van afgelopen Top 5's
Uitslag nummers zonder vocalen 29-03-2012
24 lijstjes en slechts 7 nummers hebben meer dan 5 punten behaald:
1. Booker T & the MG's - Green Onions 9 2. King Crimson - Larks Tongues In Aspic 7 2. Neu! - Hallogallo 7 4. Earthless - Sonic Prayer 6 4. Fleetwood Mac - Albatross 6 4. Link Wray - Rumble 6 4. King Crimson - Fracture 6
eindlijst van the Kinks 30-03-2012
1. Waterloo Sunset 36 1. You Really Got Me 36
3. Celluloid Heroes 18
4. All day and all of the night 15 4. Dedicated Follower of Fashion 15
Uitslag voor The Nits 31-03-2012
1. Sketches of Spain (13 punten) 2. The Train (9 punten) 3. J.O.S. Days (8 punten) 4. Cars and Cars (5 punten; maar eenmaal genoemd) 5. Slip of the Tongue (5 punten; maar eenmaal genoemd)
Eindlijst : Jazz albums uit de jaren 60 ... 01-04-2012
1. John Coltrane - A Love Supreme 19 2. Charles Mingus - Black Saint and the Sinner Lady 18 3. Miles Davis - In a Silent Way 14 4. Miles Davis - Miles Smiles 11 4. Pharaoh Sanders - Karma 11 4. Miles Davis - Bitches Brew 11
Uitslag Bob Dylan 02-04-2012
17 lijstjes, behoorlijk eensgezind over de top 6, daarna veel fluctatie.
1. Like A Rolling Stone 29 2. Hurricane 26 3. Tangled Up In Blue 25 4. Subterranean Homesick Blues 23 5. Don't Think Twice, It's All Right 20
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb de OP iets aangepast, als iemand een banner wil maken graag
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani) My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage Water: ijskoud de hardste - Gehenna
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani) My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage Water: ijskoud de hardste - Gehenna
Edit: Is het de bedoeling dat ik alleen de titels geef en geen youtube link plaats?
het is prima zo maar ik vind het fijner zonder youtube linkjes (er zijn al genoeg topics vol met YT linkjes)
1. Bohren & der club of gore - The prowler 2. Earth - Omens and Portents II: Carrion Crow 3. 35007 - von braun 4. shpongle - shpongle falls 5. Dave Brubeck - take five
1. Godspeed You! Black Emeperor - East Hastings 2. Aphex Twin - Stone In Focus 3. Brian Eno - An Ending (Ascent) 4. Earthless - Sonic Prayer 5. The Cure - Carnage Visors
1 Johnny & The Hurricanes - Red River rock 2 The Prodigy - Speedway 3 B. Bumble & the Stingers - Nut Rocker 4 Sonic Youth - The Good and the Bad 5 The Selecter - The Selecter
1. Four Tet - Unspoken 2. Pat Metheny / Brad Mehldau - Make Peace 3. RJD2 - Ghostwriter 4. Godspeed You! Black Emperor - The Dead Flag Blues 5. Tom Waits - Closing Time
Lastig hoor. Ik had ook geen zin om bij alles te gaan checken of er wel in gezongen werd. Maar ik heb hier maar een soort top 5 samengesteld met verschillende genres (electro, hiphop, jazz, rock) gemaakt
Lastig lijstje idd. Al zijn in principe alle lijstjes lastig. 1. Charles Mingus - Better Get Hit in Yo' Soul 2. Amon Tobin - Marine Machines 3. Rodrigo Y Gabriela - Tamucan 4. Dave Brubeck Quartet - Take Five 5. Godspeed You! Black Emperor - Storm
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Tja ik zit er nog aan te denken om de subtitel weg te halen... zou mensen kunnen afschrikken.
Op donderdag 29 maart 2012 14:13 schreef Bosbeetle het volgende: Tja ik zit er nog aan te denken om de subtitel weg te halen... zou mensen kunnen afschrikken.
Volgende lijstje kan namelijk net zo goed over hip-hop gaan
1. Explosions in the Sky - Your Hand in Mine 2. Mono - Moonlight 3. Orbital - The Girl With the Sun in her Head 4. Neu! - Hallogallo 5. Fleetwood Mac - Albatross
Ik had ELO - The Whale er ook tussen gedaan, ware het niet dat daar vocoders in zitten.
[ Bericht 3% gewijzigd door AbXorb op 29-03-2012 17:14:24 ]
01 autechre - second peng 02 j.s. bach - brandenburg concerto #2 F major BWV 1047 1. Allegro 03 gas - pop 7 04 charles mingus - duet solo dancers 05 arvo part - spiegel im spiegel
1. Led Zeppelin - Bron Yr Aur 2. Led Zeppelin - Black Mountain Side 3. Link Wray - Rumble 4. Rush - YYZ 5. Fleetwood Mac - Albatross
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld. Don't you see going to heaven is just in the thought that you might? As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
1. Godspeed You! Black Emperor - Sleep 2. Sigur Ros - Untitled 3 3. A Silver Mt. Zion - Sisters! Brothers! Small Boats Of Fire Are Falling From The Sky! 4. Boards of Canada - Amo Bishop Roden 5. Autechre - Piezo
1. King Crimson - Fracture 2. King Crimson - Larks Tongues In Aspic 3. Pink Floyd - Any Colour You Like 4. Camel - The Snow Goose 5. Tangerine Dream - Stratosfear
En dan zijn er nog zoveel goede instrumentele bands/nummers.
Op donderdag 29 maart 2012 15:33 schreef Gatenkaas het volgende: 1. King Crimson - Fracture 2. King Crimson - Larks Tongues In Aspic 3. Pink Floyd - Any Colour You Like 4. Camel - The Snow Goose 5. Tangerine Dream - Stratosfear
En dan zijn er nog zoveel goede instrumentele bands/nummers.
Camel, Hoe heb ik die kunnen vergeten in mijn lijst...Prima stukje muziek
Nouja nummers waarin de zanger er een nummer lang doorheen babbelt (Im looking at you lou reed) mogen er ook niet tussen
Volgens mij wordt er in laatste nummer van mijn lijstje (Storm van Gy!Be) ook gesproken, dus daar verzin ik wel een andere op.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Op donderdag 29 maart 2012 16:05 schreef Bosbeetle het volgende: Nouja nummers waarin de zanger er een nummer lang doorheen babbelt (Im looking at you lou reed) mogen er ook niet tussen
Idd, Baz Luhrmann met Everybody's Free To Wear Sunscreen lijkt me ook niet gepast voor dit lijstje.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld. Don't you see going to heaven is just in the thought that you might? As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
Idd, Baz Luhrmann met Everybody's Free To Wear Sunscreen lijkt me ook niet gepast voor dit lijstje.
Hmm, die laat ik passeren. Nummers zonder zang sla ik vaak ook over. Vijf noemen is geen probleem, maar om nu te zeggen dat dit een top 5 is... Zou eerder willekeurig vijf titels zijn.
1. King Crimson - Red 2. King Crimson - The Deception Of The Thrush 3. King Crimson - Larks' Tongues in Aspic, Part One 4. King Crimson - Larks' Tongues in Aspic, Part Two 5. King Crimson - Fracture
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
Op donderdag 29 maart 2012 17:30 schreef fripper het volgende: 1. King Crimson - Red 2. King Crimson - The Deception Of The Thrush 3. King Crimson - Larks' Tongues in Aspic, Part One 4. King Crimson - Larks' Tongues in Aspic, Part Two 5. King Crimson - Fracture
Alleen wordt ie niet 2 keer geteld.. je hebt al een lijstje ingevuld
1. Mono - Yearning 2. Explosions in the Sky - First Breath After Coma 3. Mogwai - Christmas Steps 4. Ólafur Arnalds - Erla's Waltz (eigenlijk Fok, maar die bevat een sample) 5. Fuck Buttons - Surf Solar
Uit Godspeed kan ik onmogelijk kiezen, ik zou Static kiezen, maar daar zit een aardig lange sample in..
1. This Will Destroy You - There Are Some Remedies Worse Than The Disease 2. Karma to Burn - Thirty Four 3. The Desert Sessions - Cowards Way Out 4. And So I Watch You From Afar - Set Guitars to Kill 5. The Machine - Tsiolkovsky's Budget
Ik wilde eigenlijk de eerste vier plekken voor de stukken van Keith Jarrett - The Köln Concert gebruiken, maar iets meer divers lijstje mag wel, dus bij deze even een honorable mention voor één van de mooiste stukken muziek die ooit is gemaakt.
1. Charles Mingus - Track C — Group Dancers — (Soul Fusion) Freewoman and Oh, This Freedom's Slave Cries 2. Santana - Soul Sacrifice 3. John Coltrane - My Favorite Things 4. Tom Waits - Closing Time 5. John Butler - Ocean
[ Bericht 2% gewijzigd door Maxerazzi op 29-03-2012 20:22:38 ]
Dat zeker al vind ik het een beetje een rare naam in een lijstje zonder zang...
(had ik dat maar bedacht een tom waits top 5 )
Ik had Closing Time ook Hij heeft wel meer mooie (meestal niet 100% maar wel bijna) instrumentale stukken
Klopt maar vaak zit daar wel wat ge'beatbox' of iets dergelijks in
En Charles Mingus. , al had dit nummer van hem nooit gekozen omdat ik Black Saints and the Sinner Lady meer als een geheel zie.
En Charles Mingus. , al had dit nummer van hem nooit gekozen omdat ik Black Saints and the Sinner Lady meer als een geheel zie.
Heb je ook wel gelijk in, maar als ik naast Keith Jarrett ook nog Mingus en Coltrane moest weglaten, voelde ik me wel heel treurig. Volgens mij zei Norrage het al dat het heel moeilijk is om jazznummers los te koppelen van een album, aangezien ze meestal echt een geheel of één gedachte vormen.
Charles Mingus. Dit nummer stond op repeat in mijn hotelkamer in Berlijn. Toen ik heel cliché onder het genot van een whiskey On The Road lag te lezen.
1. Pink Floyd - One of these days 2. Santana - Samba pa ti 3. Fleetwood Mac - Albatross 4. Booker T & the MG's - Green Onions 5. Dave Brubeck - Take five
When I was a child I had a fever. My hands felt just like two balloons.
Heb je ook wel gelijk in, maar als ik naast Keith Jarrett ook nog Mingus en Coltrane moest weglaten, voelde ik me wel heel treurig. Volgens mij zei Norrage het al dat het heel moeilijk is om jazznummers los te koppelen van een album, aangezien ze meestal echt een geheel of één gedachte vormen.
Ik heb 1 jazz nummer in mijn toppie gezet, gewoon omdat die wel apart te beluisteren valt vaak. Zelfde geldt inderdaad voor het hier genoemde Moaning (waarbij ik die van Blakey toch wel de betere versie vindt, iets legendarischer). Verder is het inderdaad vrij onmogelijk om jazz (en electronica, postrock en dat soort gedoe) te rangschikken...Maar wel leuk
Closing Time, Hallogallo, Rumble, Lark's Tongues in Aspic, Albatross , Take Five, Green Onions, An Ending zijn allemaal twee keer of vaker genoemd. Beetje slordig...
Maar of het écht de moeite waard is om de scores op te tellen, dat betwijfel ik.
hey ik heb ook de belgen geteld dat was ook een immense lijst...
Op vrijdag 30 maart 2012 11:08 schreef Gillingham het volgende: Closing Time, Hallogallo, Rumble, Lark's Tongues in Aspic, Albatross , Take Five, Green Onions, An Ending zijn allemaal twee keer of vaker genoemd. Beetje slordig...
Maar of het écht de moeite waard is om de scores op te tellen, dat betwijfel ik.
Ik heb ook niet echt moeite gedaan, want ik vond het inderdaad niet echt waard Ik hoef niet een nieuw lijstje te kiezen hoor...Ik heb er iig nu geen tijd voor om te tellen
Op vrijdag 30 maart 2012 11:42 schreef Homdeck het volgende: Ik tel de boel nog wel even op. Volgende lijstje wordt de top 5 van the Kinks.
wel een lastige ben niet heel thuis in al hun werk maar ik ga mn best doen
Nee, beste debuut album is ook al eens aan bod geweest. Bovendien krijg je dan waarschijnlijk wat meer overeenkomsten, waardoor het optellen iets nuttiger/leuker is.
Bij de nummers van een bandje is het optellen ook vrij gemakkelijk hoor
1 - you really got me 2 - Death of a clown 3 - Shangri-La 4 - Day's 5 - all day and all of the night
The Kinks hebben best nog wel een flink aantal goeie nummers gemaakt, Dacht eerst dat gaat niet meevallen maar na ff denken kan ik het lijstje nog makkelijk langer maken
1. rainy day in june 2. dedicated follower of fashion 3. i'm not like everybody else 4. waterloo sunset 5. father christmas
The Kinks dan maar: 1. Celluloid Heroes 2. You Really Got Me 3. Waterloo Sunset 4. Death Of A Clown 5. Dedicated Follower of Fashion Vijf is idd te weinig
1 waterloo sunset 2 sunny afternoon 3 picture book 4 days 5 big sky
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Op vrijdag 30 maart 2012 16:45 schreef denkje het volgende: 1. Editors - No sound but wind 2. Birdy - Without a word 3. Blue October - Congratulations 4. Editors - Racing Rats 5. Warpaint - Elephants
pff, lastig (vooral omdat een hoop nummers live weer anders/toffer etc zijn)
1 slip of the tongue 2 sorrow 3 the bauhaus chair 4 Long forgotten story 5 Tannenbaum
(nu niet maar een half uur later misschien wel: shadow of a doubt, heart, sister rosa, red tape, crime and punishment, giant norman dwarf, vah holanda seni seni etc etc)
in the dutch mountaaaaaaaaaaaaaaaaains mountes (maar daar houd mijn nits kennis op)
Op zaterdag 31 maart 2012 16:09 schreef Norrage het volgende: Volgens mij moeten we het toch wel een beetje bij de "bekendere" bands houden, want anders schiet het niet op hier
Wellicht is de frequentie van 1 per dag ook wat veel?
Nou zeg, je bedoelt toch niet dat The Nits niet bekend zijn? Of ga ik toch gelijk krijgen met m'n 'hoe top40-er een band hoe minder respons op fok'
oja, de eerste was geloof ik Wilco
Dat 1 per dag kan voor een weekend wat kort zijn misschien inderdaad.
[ Bericht 5% gewijzigd door ranja op 31-03-2012 16:38:31 ]
1. The Train 2. Sketches of Spain 3. Giant Normal Dwarf 4. Road Not Taken 5. J.O.S. Days
lijstjes met wat minder respons zijn toch helemaal niet erg
Nou zeg, je bedoelt toch niet dat The Nits niet bekend zijn? Of ga ik toch gelijk krijgen met m'n 'hoe top40-er een band hoe minder respons op fok'
oja, de eerste was geloof ik Wilco
Dat 1 per dag kan voor een weekend wat kort zijn misschien inderdaad.
Mjah ik filosofeer ook maar wat over de toekomst van dit topic En kan prima hoor, was meer de angst dat je met zon frequentie steeds onbekendere bandjes gaat doen omdat de bandjes op raken...
Op zaterdag 31 maart 2012 17:32 schreef Lidlchips het volgende: We rgaan gewoon elke band af, bekend of onbekend. Is ook leuk om nieuwe dingen te ontdekken, toch? En is The Nits echt zo onbekend?
Dat is wel de charme ja.
En ik zou nog nooit van the nits gehoord hebben zonder dut forum... Net voor het eerst wat van geluisterd (en wat is het verschrikkelijk (gedateerd))
In the Dutch Mountains is toch wel redelijk bekend? Wel verschrikkelijk trouwens, is ook het enige nummer wat ik van The Nits ken, dus ik pas ook.
Zit nu Sketches of Spain te luisteren, dat klinkt nog wel aardig .
Op zaterdag 31 maart 2012 17:32 schreef Lidlchips het volgende: We rgaan gewoon elke band af, bekend of onbekend. Is ook leuk om nieuwe dingen te ontdekken, toch? En is The Nits echt zo onbekend?
Er zijn idd genoeg bands om deze topicreeks nog jaren te laten bestaan. En (the) Nits zijn zeker niet onbekend. Het is 1 van de langstbestaande bands van Nederland. Ja, ze staan niet in de top40, maar dat hoeft ook niet om bekend te zijn. The Nits horen wat mij betreft bij de Nederlandse muziekgeschiedenis. Ik ben groot voorstander van gevarieerde bands hier, en niet alleen de mainstream top40 bands.
Dan is er nog wel een verschil tussen een top 5 van zo ongeveer de grootste (country) rockband op aarde (Wilco) of een Nederlandse band die doorgaans alleen mensen van boven de 50 als luisteraar heeft Maar ik mag me er eigenlijk ook niet mee bemoeien, vind het sowieso vaak veel te moeilijk om een lijstje te maken, maar meelezen is leuk.
1 Sketches of Spain 2 The Dream 3 Radio Shoes 4 JOS Days 5 Giant Normal Dwarf
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
1. Sketches of Spain (13 punten) 2. The Train (9 punten) 3. J.O.S. Days (8 punten) 4. Cars and Cars (5 punten; maar eenmaal genoemd) 5. Slip of the Tongue (5 punten; maar eenmaal genoemd)
Tutti Ragazzi en Giant Normal Dwarf waren twee keer genoemd, maar kwamen daarmee nog niet aan het benodigde aantal punten.
Nieuwe lijstje: De vijf beste jazzplaten van de jaren zestig
1. Charles Mingus - The Black Saint & the Sinner Lady 2. John Coltrane - A Love Supreme 3. Eric Dolphy - Out to Lunch 4. Bill Evans Trio - Sunday at the Village Vanguard 5. John Coltrane - Ascension
01 charles mingus - black saint and the sinner lady 02 miles davis - bitches brew 03 john coltrane - a love supreme 04 peter brötzmann - machine gun 05 eric dolphy - out to lunch
bitches brew is uit 1970...
[ Bericht 8% gewijzigd door Aschkael op 01-04-2012 10:55:32 ]
1. Miles Davis - Bitches Brew 2. Charles Mingus - Black Saint and the Sinner Lady 3. Eric Dolphy - Out To Lunch 4. Pharaoh Sanders - Karma 5. Don Cherry - Eternal Rhytm
Jazz, Wederom not my cup of tea. Ik kom niet verder als Charlie Parker, omdat de kroegbaas van m'n stamcafe daar zo'n fan van was en deze na sluitingstijd wel eens een plaatje opzette om de kroeg leeg te krijgen Wat meestal nogal tegenviel na een avondje bier en Rock.
1. Miles Davis- In a Silent Way 2. Pharoah Sanders - Karma 3. Cannonball Adderley - Mercy, Mercy, Mercy! Live at 'The Club' 4. John Coltrane - Coltrane "Live" at the Village Vanguard 5. Albert Ayler - Spiritual Unity
1. Miles Davis - Sketches of Spain 2. Miles Davis - Filles De Kilimanjaro 3. Miles Davis - In A Silent Way 4. Miles Davis - Bitches Brew 5. Miles Davis - Miles Smiles
1. John Coltrane - A Love Supreme 2. John Coltrane - Ole 3. Wayne Shorter - JuJu 4. Lee Morgan - Search For The New Land 5. Art Blakey & The Jazz Messengers - Mosiac
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
1. Pharoah Sanders - Karma (1969) 2. John Coltrane - A Love Supreme (1965) 3. The Jazz Composer's Orchestra - The Jazz Composer's Orchestra (1968) 4. Miles Davis - In a Silent Way (1969) 5. Albert Ayler - Spiritual Unity (1965)
en toen paste Empyrean Isles en My Favorite Things er al niet meer in
Als third-stream ook mag, zet ik trouwens Moondog - Moondog op 1
De vijf beste jazzplaten van de jaren zestig ? 1 april zeker.. Tja, hier kan ik dezelfde argumenten op loslaten als de "tegenstanders" van the Nits gisteren, maar dat doe ik niet Voor mij is het te onbekend gebied om er een fatsoenlijke top 5 van te maken. Ik ken wel wat namen en wat nummers, maar zou niet weten welke bij wie hoort. Ik sla dus ff over.
John Coltrane - Interstellar Space (Released 1974, Recorded 1967) Miles Davis - In a silent way(1969) Albert Ayler - Bells (1965) Miles Davis - Sketches of Spain (1960) Sun Ra - The Heliocentric World of Sun Ra pt 1 (1965)
Op zondag 1 april 2012 10:56 schreef Lidlchips het volgende: Hier kan ik weer niets mee. Heb een erg brede smaak, maar van Jazz word ik altijd heel zenuwachtig.
Dan moet je eens wat anders luisteren...Ik hoor altijd hetzelfde verhaal over jazz "het is zo zenuwachtig-makend"...ja, je hebt van die lastig fusion en zo, maar jazz is zooooo breed....
Ok mijn lijstje: 1. Les McCann & Eddie Harris - Swiss Movement 2. Yusef Lateef - Eastern Sounds 3. Charles Mingus - Oh Yeah! 4. Miles Davis - Tribute for Jack Johnson 5. Stan Getz & Charlie Bird - Jazz Samba
Erg lastig hoor, ik heb er gewoon 5 volstrekt verschillende platen in verwerkt...Veel artiesten zijn weggevallen (zoals Bill Evans, Pharaoh Sanders...etc) maar je moet wat he
En, al die fusion albums van miles zijn allemaal 1970...maar dat mag toch wel meetellen? Zo op het randje....
[ Bericht 9% gewijzigd door Norrage op 01-04-2012 17:58:21 ]
1. Miles Davis- In a Silent Way 2. Pharoah Sanders - Karma 3. Cannonball Adderley - Mercy, Mercy, Mercy! Live at 'The Club' 4. John Coltrane - Coltrane "Live" at the Village Vanguard 5. Albert Ayler - Spiritual Unity
In A Silent Way zover ik weet ook Maar ik vind wel dat ze mogen meetellen, volgens mij zijn er ook wat meerdere uitgaves van..de ene 1969, de andere weer 1970..zat met jazz toch allemaal wat anders...
Ik denk dat het wel leuk is om elke dag te wisselen. Nu heb ik al 2 dagen geen idee wat ik als top 5 zou moeten plaatsen (The Nits, jazz), maar het leuke is dan dat morgen al weer een nieuwe kans komt met iets anders.
Op zondag 1 april 2012 18:02 schreef methodmich het volgende: Ik denk dat het wel leuk is om elke dag te wisselen. Nu heb ik al 2 dagen geen idee wat ik als top 5 zou moeten plaatsen (The Nits, jazz), maar het leuke is dan dat morgen al weer een nieuwe kans komt met iets anders.
Als ik het een beetje ken en niet te vreselijk vind (radiohead) lukt het me wel een top 5 te brouwen.
Vandaag moet ik echter passen, maar morgen misschien weer wel...
Ik wou Kind of Blue op 1 doen.....net een paar maandjes te vroeg uitgekomen voor deze lijst .
1. Miles Davis- Miles smiles 2. John Coltrane- Live at birdland 3. Sonny Rollins- The bridge 4. John Coltrane- A love supreme 5. Sonny Rollins-Our man in Jazz
Dan moet je eens wat anders luisteren...Ik hoor altijd hetzelfde verhaal over jazz "het is zo zenuwachtig-makend"...ja, je hebt van die lastig fusion en zo, maar jazz is zooooo breed....
Jezelf een brede smaak toedichten als je niet in ieder geval de 4 hoofdstromingen (Jazz, Klassiek, Wereld-/volksmuziek, Popmuziek) kunt waarderen is sowieso nogal frappant.
1. Bill Evans - Sunday at the Village Vanguard 2. Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady 3. John Coltrane - Giant Steps 4. Bill Evans - Explorations 5. John Coltrane - My Favorite Things
Jezelf een brede smaak toedichten als je niet in ieder geval de 4 hoofdstromingen (Jazz, Klassiek, Wereld-/volksmuziek, Popmuziek) kunt waarderen is sowieso nogal frappant.
Helaas wordt dat vaak genoeg gezegd door mensen die alleen naar popmuziek luisteren.
waarderen is wat anders dan er een fatsoenlijke top-5 uit kunnen samenstellen, ik kan 60s jazz erg waarderen maar mijn smaak is echt te beperkt om er een top-5 uit te kunnen opstellen, zal dan snel miles, pharaoh sanders, coltrane en brubeck worden
waarderen is wat anders dan er een fatsoenlijke top-5 uit kunnen samenstellen, ik kan 60s jazz erg waarderen maar mijn smaak is echt te beperkt om er een top-5 uit te kunnen opstellen, zal dan snel miles, pharaoh sanders, coltrane en brubeck worden
Niets mis met de namen die je noemt. Dit is dan ook een dag top 5. Ik neem het heel wat minder serieus dan een top50/100 waar je weken de tijd voor krijgt om samen te stellen. En nu we het daar toch over hebben: Is er al een volgende top zoveel lijst in de maak?
Niets mis met de namen die je noemt. Dit is dan ook een dag top 5. Ik neem het heel wat minder serieus dan een top50/100 waar je weken de tijd voor krijgt om samen te stellen. En nu we het daar toch over hebben: Is er al een volgende top zoveel lijst in de maak?
We zijn nu met de live top 100 bezig he. Heb je daar al aan meegedaan?
01. Miles Davis - Miles Smiles 02. Wayne Shorter - The All Seeing Eye 03. Andrew Hill - Point of Departure 04. Herbie Hancock - Empyrean Isles 05. John Coltrane - A Love Supreme
========== Eindlijst : Jazz albums uit de jaren 60 ...
1. John Coltrane - A Love Supreme 19 2. Charles Mingus - Black Saint and the Sinner Lady 18 3. Miles Davis - In a Silent Way 14 4. Miles Davis - Miles Smiles 11 4. Pharaoh Sanders - Karma 11 4. Miles Davis - Bitches Brew 11 (1970)
===========
[ Bericht 2% gewijzigd door fripper op 02-04-2012 13:45:29 ]
Moeilijke, buiten de nr. 1, dus niet teveel over nadenken.
1. Subterranean Homesick Blues 2. Tangled up in Blue 3. Don't Think Twice, It's All Right 4. Ballad of a thin Man 5. Hurricane
1. John Coltrane - A Love Supreme 19 2. Charles Mingus - Black Saint and the Sinner Lady 18 3. Miles Davis - In a Silent Way 14 4. Miles Davis - Miles Smiles 11 4. Pharaoh Sanders - Karma 11 4. Miles Davis - Bitches Brew 11
In a Silent Way dus ook, maar ik denk dat dit wel door de vingers mag worden gezien. De release-dates zijn echt heel erg verschillend
Sorry hoor, maar ik heb nog nooit ergens gezien dat In a Silent Way uit 1970 komt.. Zowel AMG als Wikipedia als RYM zijn daar w.m.b. redelijk leidend in.
Sorry hoor, maar ik heb nog nooit ergens gezien dat In a Silent Way uit 1970 komt.. Zowel AMG als Wikipedia als RYM zijn daar w.m.b. redelijk leidend in.
Released July 30, 1969 Recorded February 18, 1969
Hmm je hebt gelijk. Ik dacht altijd dat In a silent way na Bitches Brew is gekomen (dus ik dacht 1+1 is 2). Dan staat het ook verkeerd gearchiveerd in mijn database, want ik heb hem als 1970 staan In mijn
Hmm je hebt gelijk. Ik dacht altijd dat In a silent way na Bitches Brew is gekomen (dus ik dacht 1+1 is 2). Dan staat het ook verkeerd gearchiveerd in mijn database, want ik heb hem als 1970 staan In mijn
1 Changing Of The Guards 2 Don't Think Twice, It's All Right 3 You're A Big Girl Now 4 Most Likely You Go Your Way And I'll Go Mine 5 Queen Jane Approximately
1. Don't Think Twice, It's Alright 2. You're Gonna Make Me Lonesome When You Go 3. Simple Twist Of Fate 4. The Times They Are A-Changin' 5. Girl From The North Country
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
1. Like A Rolling Stone 2. I Want You 3. It Takes A Lot To Laugh, It Takes A Train To Cry 4. Rainy Day Women #12 & #35 5. Stuck Inside of Mobile With The Memphis Blues Again
1. all along the watchtower 2. Stuck Inside of Mobile With The Memphis Blues Again 3. don't think twice, it's allright 4. shelter from the storm 5. Workingman's Blues #2
Wel van gehoord, maar nooit geluisterd, dus ook van mij geen lijstje vandaag.
Ranja is net als dat hij bij de Trivia goed is in onmogelijke vragen bedenken en net als dat hij goed is in onmogelijke artiesten kennen nu ook goed in onmogelijke lijstjes-ideeeen opperen Maar er komen vast nog wel wat volledige lijstjes straks
1 Screamager 2 Opal Mantra 3 Teethgrinder 4 Loose (Photek remix) 5 Stop it you're killing me
Ja dat is ook mijn lijst, ik zal mn vriendin eens vragen die kent het iets beter
Hoezo top40 band trouwens ze hebben maar 1 top40 hit gehad.
Ik vind ze een typische, niet indie maar wel underground band die maar weinig mensen kennen :/ was wel een beetje gedoemd te mislukken op dit forum Maar goed, ik ken ze niet zo goed dus
Ik vind het een typische band waardoor je husker dü gaat luisteren
(trouwens ik ben het er niet mee eens dat weinig mensen therapy? kennen ik denk dat toch zeker iedereen die ouder dan 15 was toen diane uitgebracht werd therapy? kent )
Als je wat jonger bent, kom je idd niet in aanraking met Therapy? Als je in de 90s alto was, kende je alle nrs van troublegum wel zo'n beetje en van de 2 albums daarna pikte je nog de singles mee. Maar ik heb de laatste pak 'm beet 12 jaar alleen If it kills me wel eens gehoord op de radio.
Op dinsdag 3 april 2012 11:55 schreef ranja het volgende: toch weer teveel top 40 band voor de meeste of misschien zitten er niet genoeg 30+ers hier?
Met The Beatles, The Stones, The Kinks, Springsteen, Led Zeppelin, Pink Floyd, Prince, Wonder, Bowie e.d. krijg je hier zo een waslijst aan lijstjes. Acts die een stuk meer 'top 40' zijn dan Therapy?.
Met The Beatles, The Stones, The Kinks, Springsteen, Led Zeppelin, Pink Floyd, Prince, Wonder, Bowie e.d. krijg je hier zo een waslijst aan lijstjes. Acts die een stuk meer 'top 40' zijn dan Therapy?.
Dat vraagteken achter hun naam blijkt toepasselijker dan ooit
Maar hebben toch ook meer succes gehad in de top 40 toch?
Ja dat ook, maar hij noemt vooral oneindig ouderwetse bands. Ik denk dat je van deze eeuw met Coldplay en zo op de proppemn moet komen, krijg je ook veel lijstjes
Ja, maar voor Fok lijkt dat toch nogal een verschil te maken. En aangezien een hoop mensen toch alleen de top 40 hit Diane lijken te kennen lijkt het dus alsof Therapy? op Fok de populariteit van een top 40 band heeft (otfewel: matig).
Ja, maar voor Fok lijkt dat toch nogal een verschil te maken. En aangezien een hoop mensen toch alleen de top 40 hit Diane lijken te kennen lijkt het dus alsof Therapy? op Fok de populariteit van een top 40 band heeft (otfewel: matig).
Top 40 1960-1990 is anders dan top 40 1990-2010 En ik zou Therapy? juist niet in het top 40 straatje plaatsen (slechte analogie) maar gewoon in het "onbekende" band rijtje. De reden dat niemand het hier goed kent is niet hetzelfde als waarom we top 40 bands niet kennen (dat laatste is omdat die muziek gewoon crap is )
therapy? Ik was wel verrast toen ik ze op tv zag voor pinkpop ofzo en alleen diane kende
maar zijn óf ouwe lullen, óf mensen met een ouwe lullensmaak
Maar ik bedoel meer dat er mensen zich druk maakten om of bands wel of niet bekend genoeg zijn... in dat geval, je hoeft natuurlijk niet altijd van bands uit te gaan.
Op dinsdag 3 april 2012 13:20 schreef wallofdolls het volgende: Maar ik bedoel meer dat er mensen zich druk maakten om of bands wel of niet bekend genoeg zijn... in dat geval, je hoeft natuurlijk niet altijd van bands uit te gaan.
dat klopt, zo hebben we al debuutalbums, belgische liedjes en 60s jazzalbums gehad. Ligt helemaal in de handen van degene die telt en het onderwerp bepaald.
Dat zijn geen Therapy? nummers? Ik denk 'gewoon' 1 punt als er maar één nummer in het lijstje staat, maximaal 3 pt per 3 etc,
Als iemand één nummer noemt, is dat natuurlijk geen lijstje te noemen. Het is geen 'welke nummers ken ik en kan ik dus noemen'-topic. Vijf is vaak al weinig, wat mij betreft.
Als iemand één nummer noemt, is dat natuurlijk geen lijstje te noemen. Het is geen 'welke nummers ken ik en kan ik dus noemen'-topic. Vijf is vaak al weinig, wat mij betreft.
hehe dat dacht ik dus ook vanmiddag, Diane vind ik best een mooi nummer (maar ik heb toch liever die van Hüsker Dü ), maar de rest wat ik dus zo hoorde van hun deed me heel weinig...
Ach, ik loop inmiddels lang genoeg op Fok rond om me niet meer zo te verbazen over wat hier wel en niet bekend is Waar ik me wel over blijf verbazen is hoe trots sommige mensen zijn op het feit dat ze iets niet kennen en hoe belangrijk ze het vinden dat te verkondigen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opvallend dat meest besproken nummer, Diane er buiten valt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opvallend dat meest besproken nummer, Diane er buiten valt.
Mag ik nu uw top 5 Joy Division nummers graag.
Joy Division gaat op dit forum wel werken inderdaad. Een van de bovengemiddeld populaire bands
Ik ken ze zelf trouwens niet zo, maar wellicht kom ik nog aan een top 5. Even naluisteren vandaag.
Niet zo gek, een hoop mensen die Troublegum gaaf vonden zijn bij Diane een beetje afgehaakt, toch een heel andere stijl. Ook heeft het ze nogal wat kritiek opgeleverd dat ze zo'n nummer van Hüsker Dü op zo'n balladmanier gecovered hebben. Dus ja, het is wel het bekendste nummer, maar zeker niet het meest populair bij de liefhebbers.
tut tut tut niet zo zeuren mensen de ene keer is het een lijstje voor bijna niemand de andere keer voor iedereen.
Niet zo gek, een hoop mensen die Troublegum gaaf vonden zijn bij Diane een beetje afgehaakt, toch een heel andere stijl. Ook heeft het ze nogal wat kritiek opgeleverd dat ze zo'n nummer van Hüsker Dü op zo'n balladmanier gecovered hebben. Dus ja, het is wel het bekendste nummer, maar zeker niet het meest populair bij de liefhebbers.
ik zag dat Troublegum redelijke reviews had op RYM, previewtje op youtube klonk ook niet verkeerd, misschien dat ik vooral de 'nieuwe' Therapy? gecheckt op Spotify. Troublegum ga ik dus nog een keer uitchecken
Wederom zo'n band waar ik vaak naar geluisterd heb maar nooit 5 nummers uit zou kunnen kiezen... ik vind new dawn fades wel mooi (maar dat komt vooral omdat mijn vriendin dat een erg mooi nummer vind)
toch wel gek dat ik geen top 5 kan maken van een band waarvan ik 388 plays in mijn last.fm heb.
Op woensdag 4 april 2012 11:35 schreef Bosbeetle het volgende: Wederom zo'n band waar ik vaak naar geluisterd heb maar nooit 5 nummers uit zou kunnen kiezen... ik vind new dawn fades wel mooi (maar dat komt vooral omdat mijn vriendin dat een erg mooi nummer vind)
toch wel gek dat ik geen top 5 kan maken van een band waarvan ik 388 plays in mijn last.fm heb.
Jij bent sowieso niet zo goed in lijstjes, of wat?
Jij bent sowieso niet zo goed in lijstjes, of wat?
Dat klopt
Uit mijn hoofd: 1. Love will tear us apart 2. Shadowplay 3. Atmosphere 4. Transmission 5. Disorder
Ik zie dat ik 7 plays Joy Division heb, dus ik onthoud me maar van stemming...Heb die band sowieso nog nooit wat gevonden, net als The Smiths...soms snap ik mijn smaak niet helemaal
Bij wie het kwartje nog niet is gevallen kan ik de film Control van Corbijn wel aanraden. Mooie docufilm over Ian Curtis die de muziek in een mooi en realistisch kader weet te plaatsen. Maar je mag het ook niks vinden van mij hoor. ;-)
Op woensdag 4 april 2012 12:08 schreef On het volgende: Bij wie het kwartje nog niet is gevallen kan ik de film Control van Corbijn wel aanraden. Mooie docufilm over Ian Curtis die de muziek in een mooi en realistisch kader weet te plaatsen. Maar je mag het ook niks vinden van mij hoor. ;-)
Zwart wit noem dat maar realistisch
Op woensdag 4 april 2012 11:52 schreef Norrage het volgende: Ik zie dat ik 7 plays Joy Division heb, dus ik onthoud me maar van stemming...Heb die band sowieso nog nooit wat gevonden, net als The Smiths...soms snap ik mijn smaak niet helemaal
Als ik Joy Division opzet hoor vrij weinig muzikaliteit, alles is monotoon en in een zelfde ritme, en daarbij, ik wil nog niet dood. The Smiths daarentegen heeft voor zover ik het heb ervaren een prima album afgeleverd met The Queen is Dead (1986), maar dat was ook vrij lastig luisteren in het begin. Niet te vergelijken met elkaar, deze bands. Joy Division - Closer (1980) is depressiviteit ten voeten uit. The Smiths op The Queen is meer warm, liefdevol en cynisch. Maar ik geloof dat de rest van The Smiths ook maar saai en monotoon is, aangezien die albums langs me heen blijven gaan bij het luisteren ernaar.
The distance between insanity and genius is measured only by success.
Op woensdag 4 april 2012 13:27 schreef Kadafi het volgende: Ken te weinig van JD echt goed om een lijstje op te sturen. Op Closer staat nog "Isolation" wat wel leuk in elkaar zit.
Isolation stond al in een lijstje van gister in de versie van Therapy?
Isolation stond al in een lijstje van gister in de versie van Therapy?
Grappig . Ik wist niet dat die het nummer gecoverd hadden? Het jaren '80 sfeertje valt wel te herontdekken met alle galm die is toegevoegd in de cover van Therapy?.
Als ik Joy Division opzet hoor vrij weinig muzikaliteit, alles is monotoon en in een zelfde ritme, en daarbij, ik wil nog niet dood. The Smiths daarentegen heeft voor zover ik het heb ervaren een prima album afgeleverd met The Queen is Dead (1986), maar dat was ook vrij lastig luisteren in het begin. Niet te vergelijken met elkaar, deze bands. Joy Division - Closer (1980) is depressiviteit ten voeten uit. The Smiths op The Queen is meer warm, liefdevol en cynisch. Maar ik geloof dat de rest van The Smiths ook maar saai en monotoon is, aangezien die albums langs me heen blijven gaan bij het luisteren ernaar.
Ik noemde ze in 1 zin, wat dat zijn denk ik toch wel de populairste Fok! bands ongeveer. Terwijl ik ze niet kan pruimen. Bij the Smiths hoor ik genoeg muzikaliteit inderdaad, maar die stem van Morrisey kan ik niks mee. Zet het altijd meteen weer af. En Joy Division vind ik inderdaad enorm eentonige meuk.
Op woensdag 4 april 2012 11:52 schreef Norrage het volgende: Ik zie dat ik 7 plays Joy Division heb, dus ik onthoud me maar van stemming...Heb die band sowieso nog nooit wat gevonden, net als The Smiths...soms snap ik mijn smaak niet helemaal
Jij wil een rits aan solo's in nummers? Joy Division is een spirtuele kijk op depressie, iets wat veel bands proberen maar niet kunnen. Wat is dan wel muzikaal volgens jou?
Na Therapy laat ik ook Joy Division aan mij voorbij gaan wegens te weinig bekendheid met het oeuvre om een top 5 te maken. Maar wel interessant om de lijstjes te luisteren, de hoog eindigende nummers die ik niet ken ga ik wel beluisteren.
Joy Division is een spirtuele kijk op depressie, iets wat veel bands proberen maar niet kunnen. Wat is dan wel muzikaal volgens jou?
Nee, solo's heb ik niet veel mee. Maar als je dan toch depressieve muziek wil luisteren met enige melodie en de nodige "hooks" erin, luister dan The Chameleons. Niet dat dat mijn favoriet ofzo is, verre van. Maar onderstaande nummers vind ik erg sterk.
Niet zo depressief als Joy Division (qua teksten), maar omdat de muziek melodieuzer, dromeriger en meeslepender is, komt het deste beter bij mij binnen.
Bij the Smiths hoor ik genoeg muzikaliteit inderdaad, maar die stem van Morrisey kan ik niks mee.
Het is inderdaad een vreemd stemmetje, die van Morrissey, alsof ie vanuit z'n keel zingt. Ook niet mijn favoriete zangstem. Net als die van Robert Smith, nota bene is The Cure een van m'n favoriete bands, toch is de zanger een huilebalk (feit). Beiden ook geen goede zangers. Maar het geeft wél een uniek geluid aan de band. Iets wat ik bij Chameleons en Joy Division niet kan zeggen over de zangers.
Nee, solo's heb ik niet veel mee. Maar als je dan toch depressieve muziek wil luisteren met enige melodie en de nodige "hooks" erin, luister dan The Chameleons. Niet dat dat mijn favoriet ofzo is, verre van. Maar onderstaande nummers vind ik erg sterk.
Niet zo depressief als Joy Division (qua teksten), maar omdat de muziek melodieuzer, dromeriger en meeslepender is, komt het deste beter bij mij binnen.
Hoewel ik die 'nieuwe' (33 jaar terug ) JD als het er op aankomt wel beter vind, staan er op dat EPtje imho 4 perfecte punk liedjes. Daar ben ik dan weer vaker voor in de stemming dan b.v. Closer.
1. New Dawn Fades [vooral de live-versie van "Still"] 2. Decades 3. Leaders of Men 4. Disorder 5. Something Must Break
Snel in elkaar gezet, ik kwam er niet goed uit en heb nu geen overzicht van alle nummers. "Closer" is mijn favoriete album (aller tijden), maar van korte, snelle liedjes als laatstgenoemde hou ik ook. Een voor de vroege JD vind ik derhalve onterecht.
Jazeker, ben sinds kort grote fan. Met name hun twee albums en de non album tracks, hun live materiaal moet ik nog eens beluisteren. Had ze lange tjd onterecht genegeerd
Meteen maar even alle lijstjes geteld. Bijzonder populaire band, in totaal 24 tracks genoemd, waarvan toch 9 tracks meer dan 10 punten halen, niet slecht. Maar genoeg gepraat, de lijst:
1. She's Lost Control 31 2. Love Will Tear Us Apart 30 3. Shadowplay 24 3. Transmission 24 5. Atmosphere 22
Het bekendste nummer nét niet op #1 En de volledige lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het volgende onderwerp: De vijf beste openingstracks van een album. Dus track #1, simpel. Ik zal het goede voorbeeld geven:
1. The Stone Roses - I Wanna Be Adored 2. The Smiths - Reel Around The Fountain 3. Joy Division - Disorder 4. Arctic Monkeys - The View From The Afternoon 5. Sonic Youth - Teen Age Riot
1. yo la tengo - pass the hatchet, i think I'm goodkind 2. wilco - I am trying to break your heart ("I am an american aquarium drinker, i assassin down the ) 3. the white stripes - dead leaves and a dirty ground 4. the velvet underground & nico - sunday morning 5. nick cave and the bad seeds - the mercy seat
1. Bruce Springsteen - Thunder Road 2. Eels - Novocaine for the soul 3. Pink Floyd - Shine on your crazy Diamond Pt. 1 4. Funkadelic - Maggot Brain 5. Portishead - Mysterons
[ Bericht 0% gewijzigd door Felagund op 05-04-2012 07:24:42 ]
1. Godspeed You! Emperor - The Dead Flag Blues 2. Sigur Ros - Vaka 3. Wilco - I Am Trying to Break Your Heart 4. Pixies - Debaser 5. Stars of the Lid - Requiem for Dying Mothers
1. U2 - Where the streets have no name 2. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels) 3. The Who - Overture ('Tommy' ) 4. David Bowie - Five Years 5. Metallica - Enter Sandman
Op donderdag 5 april 2012 08:57 schreef ranja het volgende: Leuk, maar moeilijk en ik verwacht dat er weinig eindlijst te maken zal zijn
Ja, dat is niet te doen. Dan krijg je 10 winnaars, o.i.d., volgens mij is nu nog geen nummer twee keer genoemd.
Ach, je hebt lijstjes om het eindlijstje, en je hebt lijstjes voor jezelf. Vaak is het vooral leuk voor jezelf om samen te stellen
de mijne: 1. Supertramp - School (die harmonica om het album te openen ) 2. Bruce Springsteen - Thunder Road (ook de akoestische opening van Hammersmith door dit nummer is fantastisch) 3. Pink Floyd - Shine on you Crazy Diamond Part 1 (nothing to be added) 4. Wilco - Art of Almost (Tsja, het enige goede nummer van het album ) 5. Tom Waits - Ol'55 (Eventjes een debuut van een artiest hoor, en dan zo'n nummer )
1. Marillion - Script for a jesters tear 2. King Crimson - Red 3. Pink Floyd - Shine on you Crazy Diamond Part 1 4. Rush - The Spirit of Radio 5. Yes - Close to the Edge