Ook met een OV-studentenkaart kan je een OV-verklaring krijgen. Bij de IB Groep (of hoe ze dit jaar ook heten) aan te vragen via http://www.ib-groep.nl/st(...)orm_ovverklaring.aspquote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
In de periode dat je met je studentenkaart hebt gereist, kun je geen OV-verklaring overleggen. Dus die periode kun je dan ook niet in aftrek brengen, lijkt me.
Dank voor je hulp! Is het dan het handigst om drie periodes in te vullen? Dus stage met gratis ov, werken met gratis ov, werken zonder gratis ov?quote:Op zondag 18 maart 2012 14:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ook met een OV-studentenkaart kan je een OV-verklaring krijgen. Bij de IB Groep (of hoe ze dit jaar ook heten) aan te vragen via http://www.ib-groep.nl/st(...)orm_ovverklaring.asp
@Vierkante_Ogen: ik neem aan dat je stagevergoeding hebt ontvangen? Dan zou ik die 'werkgever' apart opgeven voor die periode, met ook apart de OV-aftrek.
OK,ook nog iets geleerd vandaag. Het leek me niet zo logisch, vandaar.quote:Op zondag 18 maart 2012 14:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ook met een OV-studentenkaart kan je een OV-verklaring krijgen. Bij de IB Groep (of hoe ze dit jaar ook heten) aan te vragen via http://www.ib-groep.nl/st(...)orm_ovverklaring.asp
@Vierkante_Ogen: ik neem aan dat je stagevergoeding hebt ontvangen? Dan zou ik die 'werkgever' apart opgeven voor die periode, met ook apart de OV-aftrek.
Omdat je in 2010 minder belasting moest betalen dan je heffingskortingen en in 2011 je meer belasting moest betalen dan je heffingskortingen.quote:Op zondag 18 maart 2012 16:52 schreef Morriss77 het volgende:
Goedenavond, ik ben een student met een bijbaan. Vorig jaar was mijn totale inkomen ¤6.756,- en moest ik ¤0,- verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen betalen
Dit jaar is mijn totale inkomen ¤9.730 en moet ik ineens ¤849,- betalen aan verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen.
Iemand enig idee waarom dat voor 2010 0,- euro was en voor 2011 nu dus 849,- euro?
Bij voorbaat dank...
Bel dit nummer eens, daar kunnen ze je het exact vertellen: 0800-0543.quote:Op zondag 18 maart 2012 16:58 schreef gohan16 het volgende:
Ik heb mn aangifte al in week 1 van 2012 verstuurd. Krijg ik mn geld dan ook pas mei-juni? weet iemand dit?
Blijkbaar zijn ze erg snel dit jaar.quote:Op zondag 18 maart 2012 17:12 schreef carboni het volgende:
Dacht dat aangiftes pas na 1 april verwerkt worden? Heb 3-jan aangifte gedaan en gister brief binnen gehad over voorlopige aanslag dat ik het bedrag terugkrijg.
Sorry, zo ver had ik niet gelezenquote:Op zondag 18 maart 2012 18:42 schreef ManAtWork het volgende:
Mag de bijgewerkte OP uit de wiki in de OP?
'k Probeer hem niet voor niets bij te houden.
Thank you.quote:Op maandag 19 maart 2012 07:48 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Sorry, zo ver had ik niet gelezenBij deze!
klopt omdat je deze nu niet meer af kan trekken.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:02 schreef ik.ben.hier het volgende:
Ik heb ook een vraagje.
Vroeger moest je ook de zorgtoeslag/zorgpremie invullen, dit kan ik nu niet meer terugvinden, klopt dit?
Oh ok top, in 2010 nog wel?quote:Op maandag 19 maart 2012 21:05 schreef Nizno het volgende:
[..]
klopt omdat je deze nu niet meer af kan trekken.
Bummer!quote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:38 schreef Tegan het volgende:
Huuu. Aangifte gedaan, en voor het eerst moet ik bijbetalen.
Klopt.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:49 schreef Tegan het volgende:
Hoe werkt dat eigenlijk met betalen, krijg je gewoon een acceptgiro ofzo bij de definitieve aangifte?
Ja, krijgen ze geld van ons zijn ze er als de kippen bij. Wij kunnen maandenlang op ons geld wachten.quote:Op zondag 18 maart 2012 16:58 schreef gohan16 het volgende:
Ik heb mn aangifte al in week 1 van 2012 verstuurd. Krijg ik mn geld dan ook pas mei-juni? weet iemand dit?
Mwoah... Zolang ik teveel gekregen toeslag in tig termijnen terug mag betalen, zie ik echt geen reden tot klagen als ik even moet wachten op geld dat ik krijg. Je kunt ook overdrijven...quote:Op dinsdag 20 maart 2012 16:04 schreef koekwausss het volgende:
[..]
Ja, krijgen ze geld van ons zijn ze er als de kippen bij. Wij kunnen maandenlang op ons geld wachten.
Ah... Okquote:Op dinsdag 20 maart 2012 18:48 schreef Nizno het volgende:
de BD in de zeik nemen is NLers favo bezigheid Sjeen, daar valt niet tegen te redeneren.
Arme Isa,...quote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:43 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Bummer!
Ik niet, ik vergeet steeds dat een kind hebben en werken geld oplevertKrijg weer een leuk bedrag terug
Ik begin pas te zeiken als Nizno onze aangifte niet goed heeft ingediend en er betaald moet worden.:Pquote:Op dinsdag 20 maart 2012 18:48 schreef Nizno het volgende:
de BD in de zeik nemen is NLers favo bezigheid Sjeen, daar valt niet tegen te redeneren.
Als de woning pas in april van jou was, wat heb je dan over januari, februari en maart af te trekken?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 21:55 schreef Stansfield het volgende:
Ons huis is in april opgeleverd en toen heeft de hypotheektussenpersoon in mei de voorlopige teruggave voor mij ingedient. Toen kreeg ik dit te horen van hem:
De voorlopige teruggave is inmiddels verstuurd. De verwerkingstijd bij de belastingdienst is ongeveer 4 tot 8 weken. Het totale bedrag wat jullie vanaf mei tot december terug krijgen is ongeveer ¤ x,-. Over hoeveel maanden dit uitgesplitst gaat worden, is nog niet helemaal duidelijk. Dit hangt ervan af wanneer de belastingdienst het verzoek in behandeling neemt.
Dus dan moet ik toch nog terugkrijgen van januari t/m april? Of moet je gewoon alles weer indienen en je hele jaarlijkse rentebetalingen en je jaarlijkse teruggaves opgeven en wordt het dan allemaal voor het hele jaar verrekend?
Sorry had even moeten vermelden dat het om nieuwbouw ging en ik in april pas de sleutel kreeg. Dat maakt het natuurlijk even iets anders.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 22:03 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Als de woning pas in april van jou was, wat heb je dan over januari, februari en maart af te trekken?
Hoe dan ook, in de aangifte vul je alles voor heel 2011 in, evenals het al ontvangen bedrag van de voorlopige teruggaaf. Wordt dan inderdaad verrekend.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Begrijp ik het goed dat ik EUR 624,- terugkrijg, of moet ik die EUR 5.014,- betalen die bij verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen staat?![]()
Duidelijk, thx!quote:Op dinsdag 20 maart 2012 22:11 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Je krijgt terug. Je zou ¤ 5.014 moeten betalen, maar er is al ¤ 5.638 ingehouden door je werkgever.
Dat is wel het idee achter inkomstenbelasting, het is een percentage van je inkomen.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:56 schreef seetjai het volgende:
Ik had ook zo'n soortgelijke aangifte als Flappe-du-Pomme..
Maar 1 ding snap ik eigenlijk nog niet echt, waarom die verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen inhoud.
Het werd bij mij elk jaar steeds hoger.. richting m'n jaarinkomen.
Hoe hoger je loon hoe meer je daarvoor betaald. Zo moet ik het kijken ?
Tsja, hoe hoger je inkomen, hoe meer belasting je moet betalen.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:56 schreef seetjai het volgende:
Ik had ook zo'n soortgelijke aangifte als Flappe-du-Pomme..
Maar 1 ding snap ik eigenlijk nog niet echt, waarom die verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen inhoud.
Het werd bij mij elk jaar steeds hoger.. richting m'n jaarinkomen.
Hoe hoger je loon hoe meer je daarvoor betaald. Zo moet ik het kijken ?
Tsja, wat is het? Heb je dat dit jaar aan winst gemaakt? Ik zou zeggen gewoon onder overige reserves (is onderdeel van het eigen vermogen).quote:Op dinsdag 20 maart 2012 21:59 schreef n00b13 het volgende:
Hallo!
Korte vraag over Activa en Passiva.
Ik heb een eigen bedrijf en ik heb bij activa onder Liquide middelen dus netjes aangegeven hoeveel geld ik nu heb (=hetzelfde als mijn verdienste).
Waar vul ik nu ditzelfde bedrag in bij Passiva? Ik dacht bij Eigen Vermogen, maar ik raak in de war door de beschrijving:
"Vul de boekwaarde in van het eigen vermogen dat u hebt geinvesteerd in uw onderneming."
Kan iemand me helpen?
Het belaste rentebestanddeel = waarde KEW minus betaalde premies. Als de premies de waarde overtreffen, dan is het (belaste) rentecomponent 0.quote:Op woensdag 21 maart 2012 13:05 schreef Bayswater het volgende:
Kew van 2003 uit box 1 die vrijvalt vanwege verkoop van de woning (gaat niet mee naar volgende woning). Totaal aan betaalde premies (inclusief arbeidsongeschiktheidverzekering) is meer dan uitbetaling (inderdaad een Delta Lloyd woekerpolis). Kan ik toch gewoon 0 opgeven voor de rente ?
Bijvoorbeeld:quote:Op woensdag 21 maart 2012 13:04 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Tsja, wat is het? Heb je dat dit jaar aan winst gemaakt? Ik zou zeggen gewoon onder overige reserves (is onderdeel van het eigen vermogen).
Yep.quote:Op woensdag 21 maart 2012 13:23 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld:
Dit jaar aan winst gemaakt: 1000 euro
Dit jaar aan omzet gedraaid: 2000 euro
Dit jaar begonnen met 0 euro.
Ingevuld:
Onder "Overzicht Activa", Liquide Middelen: 1000 euro.
Onder "Overzicht Passiva", Ondernemingsvermogen, Eigen Vermogen: 1000 euro.
Ik heb geen leningen, voorzieningen, schulden en dat soort dingen.
Dat lijkt me toch te kloppen?
Zoals hierboven gezegd, yep!quote:Op woensdag 21 maart 2012 13:23 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld:
Dit jaar aan winst gemaakt: 1000 euro
Dit jaar aan omzet gedraaid: 2000 euro
Dit jaar begonnen met 0 euro.
Ingevuld:
Onder "Overzicht Activa", Liquide Middelen: 1000 euro.
Onder "Overzicht Passiva", Ondernemingsvermogen, Eigen Vermogen: 1000 euro.
Ik heb geen leningen, voorzieningen, schulden en dat soort dingen.
Dat lijkt me toch te kloppen?
quote:
Bedankt!quote:
Waren jullie wel fiscaal partner? Op grond waarvan?quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
Als je nu niet meer samenwoont, ben je wel nog over 2011 fiscaal partner. Maar moet je dan ook tegelijk (dwz op een en hetzelfde formulier) aangifte doen? Of hoeft dat niet? Zij wil uitstel aanvragen en ik niet. En is het genoeg als we elkaars jaaropgave weten?
Samenwonen.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waren jullie wel fiscaal partner? Op grond waarvan?
Samen een huis hebben dan. Incl. samenlevingscontract.quote:
Heb je daarbij ook de notaris gespekt? Dat is sinds 2011 een eis om hier nog voor in aanmerking te komen.quote:
Nope... geen fiscaalpartner.quote:
volgens mij ben je verplicht fiscaal partner.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Even een andere vraag: als je getrouwd bent, ben je dan verplicht fiscaal partner? Of is het dan ook mogelijk om los van elkaar belastingaangifte te doen?
Hoeft niet, kan ook los van elkaar.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Even een andere vraag: als je getrouwd bent, ben je dan verplicht fiscaal partner? Of is het dan ook mogelijk om los van elkaar belastingaangifte te doen?
Dat wordt me toch een partijtje ingewikkeldquote:Op woensdag 21 maart 2012 17:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
volgens mij ben je verplicht fiscaal partner.
Ik haal niet uit deze bron dat het niet hoeft...quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:41 schreef Radio-silence het volgende:
[..]
Hoeft niet, kan ook los van elkaar.
Zie: Bdienst
Je bron zegt niet dat je apart van elkaar aangifte kunt doen.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:41 schreef Radio-silence het volgende:
[..]
Hoeft niet, kan ook los van elkaar.
Zie: Bdienst
Het kan wel maar dan moet je aan de voorwaarden voldoen zo kan het zijn dat als je samen woont per 21-03-2011 met geregistreerd partnerschap ervoor kiezen om fiscale partner voor het hele jaar te worden gezien of apart van elkaar voor een deel van het jaar.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat wordt me toch een partijtje ingewikkeld![]()
[..]
Ik haal niet uit deze bron dat het niet hoeft...
2011 is hiervoor (voor mij) niet relevant, ik denk nu aan (de aangifte over) 2012.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:49 schreef Radio-silence het volgende:
[..]
Het kan wel maar dan moet je aan de voorwaarden voldoen zo kan het zijn dat als je samen woont per 21-03-2011 met geregistreerd partnerschap ervoor kiezen om fiscale partner voor het hele jaar te worden gezien of apart van elkaar voor een deel van het jaar.
Geen idee hoe het zit met 2012...quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
2011 is hiervoor (voor mij) niet relevant, ik denk nu aan (de aangifte over) 2012.
Volgens http://www.visservaneck.nl/fiscaal-partnerschap.html ben je inderdaad "verplicht" fiscaal partner als je trouwt.
Ik ga er vanuit dat 2012 dezelfde regels gaat hebben. Omdat ik 1-1-2012 al samenwoonde, ben ik bij trouwen dus verplicht heel 2012 fiscaal partner. (http://www.belastingdiens(...)fiscaal_partnerschap)quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:54 schreef Radio-silence het volgende:
[..]
Geen idee hoe het zit met 2012...
Mbt 2011: Ligt aan het moment van trouwen: Voor 2011 getrouwd dan fiscaal partner, tijdens 2011 getrouwd dan heb je de keuze.
Edit: niet goed gekeken:quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat 2012 dezelfde regels gaat hebben. Omdat ik 1-1-2012 al samenwoonde, ben ik bij trouwen dus verplicht heel 2012 fiscaal partner. (http://www.belastingdiens(...)fiscaal_partnerschap)
Nope: "Bent u in 2011 getrouwd en woonde u daarvoor met uw partner samen? En staat u allebei op hetzelfde adres bij de gemeente ingeschreven? Dan bent u al fiscale partners vanaf het moment dat u op hetzelfde adres staat ingeschreven."quote:Op woensdag 21 maart 2012 18:03 schreef Radio-silence het volgende:
[..]
Wederom zelfde situatie: als je halverwege 2012 trouwt dan keuze! Samenwonen alleen is niet genoeg om fiscaal partner te zijn.
Kan ook best per saldo 0 zijn.quote:Op woensdag 21 maart 2012 16:54 schreef ManAtWork het volgende:
Hierboven wordt wel yep, tel geroepen, maar waar staat je aangifte omzetbelasting van het 4e kwartaal dan? Dat is per balansdatum denk ik een schuld of vordering. Of val je onder de KOR? Heb je dat resultaat dan wel in je winst meegenomen?
Klopt. Maar niemand vraagt er naar. En dat vind ik an sich al vreemd.quote:
Ja, alleen de rente. (En of dat voor de komende 30 jaar geldt, kan ik niet zeggen.)quote:Op woensdag 21 maart 2012 21:27 schreef fryslan99 het volgende:
Ik post m'n vragen nog een keer, ik hoop dat iemand een antwoord heeft.
Misschien een domme vraag maar wil het wel zeker weten: Ik heb in 2010 een woning gekocht en kon toen veel aftrekken. Nu dus alleen de hypotheek rente. Ik heb een spaarhypotheek en los dus tijdens de looptijd niets af. Mag ik dus het volledige rentebedrag aftrekken ? ( en dit dus de komende 30 jaar invullen ?)
Hetgeen je leent kun je niet aftrekken. Ook niet als je aflost. Je kunt alleen de kosten die je met de lening betaalt (voor zover het onder de aftrekbare studiekosten valt) aftrekken in het jaar van betaling.quote:Ook ben ik begonnen met een opleiding (september 2011). Ik krijg geen studiefinanciering meer en leen het geld d.m.v. een schuldbekentenis bij mijn ouders. Mag ik dit bedrag aftrekken (aftrekposten->studiekosten en andere scholinguitgaven) ? Ik kan me voorstellen dat dit pas het geval is, als ik begin te aflossen.
Ja, als je dat hebt betaalt, dan mag dat.quote:En zoja, mag ik dan het volledige bedrag aftrekken ? Het schoolgeld is in een keer betaald in 2011 (door mijn ouders dus).
Als kilometerprijs hier mee overeen komt,...quote:Ook heb ik in 2011 jammer genoeg nogal last van mijn knieen en moest hiervoor een halfjaar lang naar de revalidatie. Nu is mij verteld dat je de vervoerskosten hiervoor mag aftrekken. Is dit waar ?
Ook is mij verteld dat je de echte kilometerkosten mag gebruiken ?
Van het ziekenhuis heb ik dus een brief gekregen met alle bezoek data. Ik heb de totale reiskosten berekend door het aantal bezoeken te vermenigvuldigen met het aantal kilometers heen en terug vanaf mijn thuisadres en dit vermenigvuldigt met een kilometerprijs van 0.42 (berekend met de ANWB site). Is dit juist ?
quote:U mag deze vervoerskosten alleen aftrekken als u aannemelijk kunt maken dat u door uw ziekte of invaliditeit hogere vervoerskosten had dan mensen die niet ziek of invalide zijn en die in financieel en maatschappelijk opzicht met u vergelijkbaar zijn. U kunt dit bijvoorbeeld vergelijken door gebruik te maken van de gegevens van het NIBUD of het CBS. Had u dan hogere vervoerskosten? Dan mag u uw extra vervoerskosten aftrekken. U moet van deze extra vervoerskosten wel de vergoeding afhalen die u bijvoorbeeld van uw zorgverzekering kreeg.
quote:Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik heb vorig jaar veel hier aan gehad.
Het devies is dus: leen het geld van je ouders en betaal daarmee je studiekosten. Dan drukken de studiekosten en kun je ze aftrekken.quote:Op woensdag 21 maart 2012 21:27 schreef fryslan99 het volgende:
Ook ben ik begonnen met een opleiding (september 2011). Ik krijg geen studiefinanciering meer en leen het geld d.m.v. een schuldbekentenis bij mijn ouders. Mag ik dit bedrag aftrekken (aftrekposten->studiekosten en andere scholinguitgaven) ? Ik kan me voorstellen dat dit pas het geval is, als ik begin te aflossen.
En zoja, mag ik dan het volledige bedrag aftrekken ? Het schoolgeld is in een keer betaald in 2011 (door mijn ouders dus).
Samenlevingscontract voor 1-1-11 en samen een huis. Ben ik dan wel verplicht fiscaal partner, of kan ik ervoor kiezen?quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:38 schreef Radio-silence het volgende:
[..]
Nope... geen fiscaalpartner.
Alleen sinds 01-01-2011: als je getrouwd, geregistreerd partnerschap, samenlevingscontract via notaris, huis(waarvan beiden aansprakelijk voor hypotheek), partner voor pensioen, samen kind of een kind van partner erkend.
quote:Op donderdag 22 maart 2012 11:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Samenlevingscontract voor 1-1-11 en samen een huis. Ben ik dan wel verplicht fiscaal partner, of kan ik ervoor kiezen?
http://www.visservaneck.nl/fiscaal-partnerschap.htmlquote:Fiscaal partnerschap vanaf 2011
Met ingang van 2011 is de mogelijkheid voor samenwonenden om voor de inkomstenbelasting te kiezen voor fiscaal partnerschap vervallen. Onder de nieuwe regelgeving is men "verplicht" fiscale partners, of men is het simpelweg niet.
Welk deel van de OP moet ik herschrijven?quote:Op donderdag 22 maart 2012 11:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Samenlevingscontract voor 1-1-11 en samen een huis. Ben ik dan wel verplicht fiscaal partner, of kan ik ervoor kiezen?
quote:Extra aandacht verdient het vervallen van de mogelijkheid om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Met ingang van 2011 ben je verplicht fiscaal partner als je aan één van de voorwaarden voldoet. Voldoe je niet aan de voorwaarden, ben je automatisch geen fiscaal partner.
Je bent fisscaal partner, als je een deel van het jaar fiscaal partner bent kun je ervoor kiezen om voor het hele jaar als fiscaal partner te worden aangemerkt.quote:Op donderdag 22 maart 2012 11:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Samenlevingscontract voor 1-1-11 en samen een huis. Ben ik dan wel verplicht fiscaal partner, of kan ik ervoor kiezen?
Moment van betaling maakt niet uit. Het gaat om het moemnt dat de werkzaamheden zijn verricht/gefactureerd. Opgeven in 2011 dus.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 07:52 schreef brulaap112 het volgende:
Hoe werkt het volgende.. Freelance werk met een VAR Resultaat uit overige werkzaamheden.
De werkzaamheden gingen van november tot eind januari dit jaar. Factuur is ergens januari 2012 betaalt door ze. Nu had ik bedacht de inkomsten gewoon voor 2012 te boeken ipv 2011 en gelijk afrekenen. Alleen zijn reiskosten ed die je mag aftrekken a 19 cent ook in 2011 gemaakt. Vormt dit een probleem, wat is handig?
Neem je dat deel op als vooruitgefactureerd.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 09:54 schreef brulaap112 het volgende:
Oke maar een deel is nog gedaan in januari 2012, factuur was wel van de hele periode.
Of het verstandig is, is afhankelijk van het inkomen en de aftrekposten.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:50 schreef MrNiles het volgende:
Een vraagje over de voorlopige teruggaaf van 2012,
Mijn vrouw gaat in 2012 part-time werken, vanaf juni.
Van 36uur naar 24uur.
Is het dan verstandig om de voorlopige teruggaaf van 2012 aan te passen?
En zo ja.. moet ik dan in het wijzigingsformulier het geschatte salaris van 2012 invullen?
aftrekposten = eigen woning?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Of het verstandig is, is afhankelijk van het inkomen en de aftrekposten.
En als je wijzigt moet je inderdaad het geschatte salaris van 2012 invullen. Het is immers een voorlopige teruggave over 2012.
Eigen woning, lijfrente, AOV, bijzondere ziektekosten,... om er een paar te noemen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:56 schreef MrNiles het volgende:
[..]
aftrekposten = eigen woning?
tja..ze gaat voor 50% van het jaar, een derde minder werken..
ik heb geen verstand van belasting vandaar de vraag..ik weet dus niet of het verstandig is
Ik snap er niks van want:quote:Op zondag 25 maart 2012 14:33 schreef ex het volgende:
Zoals elk jaar heb ik hem net weer zelf ingevuld (eigen bedrijfje) en vraag ik altijd hier even via een semi controle of alles klopt :p.
Ik heb:
me activa/passiva berekening op 1000 laten uitkomen want:
Ik had bij me bedrijf zo'n 4500 euro binnen gesleurpt, en zo'n 500 euro weer uitgegeven (af kunnen schrijven). Ik heb de overige 3000 euro helemaal opgenomen (en dit ook ingevuld bij prive opname).
De 500 euro heeft geen restwaarde meer (wel ingevuld, maar boekwaarde einde jaar op 0). (Valt allemaal onder die mooie regeling voor 2011 ivb met crisis). Dus, ik moest over die 4000,- natuurlijk belasting betalen. Dit kwam uit op de 1500,-.
Verder heb ik los daarvan nog zo'n 40.000 verdiend met "gewoon werk" en dit ook keurig ingevuld bij loon.
De eindberekeing was dus, dat ik 1500,- moest betalen. Wat mij lijkt te kloppen.
Iemand nog input:D?
lol, ik zal het even uitleggen. Ik heb 500 euro uit gegeven aan computer spullen. Die heeft geen restwaarde aan het eind van het boekjaar.quote:Op zondag 25 maart 2012 15:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik snap er niks van want:
- je verklaart je balanstotaal door omzet en opnames?
- waar de restwaarde van ¤ 500,- vandaan komt, die geen restwaarde is, is me onbekend.
- je bent niet BTW-plichtig?
- ben je ondernemer voor de IB of is het ROW? (Gezien je gewone werk en de magere omzet/winst, lijkt me ROW maar je hebt het over een balans.)
Waar heb je de vordering van de KOR opgenomen? Of heb je dit in de aangiften al verrekend? Heb je de KOR-winst in de 4500 euro zitten?quote:Op zondag 25 maart 2012 17:13 schreef ex het volgende:
[..]
lol, ik zal het even uitleggen. Ik heb 500 euro uit gegeven aan computer spullen. Die heeft geen restwaarde aan het eind van het boekjaar.
Ik ben wel btw plichtig? Maar door de KOR krijg ik dat elk jaar terug.
Ik ben ondernemer, ik weet niet waarom dat zo bepaald is.
Om het simpel te zeggen:
4.5k verdient. 500 daarvan uit gegeven. Er staat nog 1000 op me rekening, de overige 3k heb ik als persoon opgenomen en gewoon uitgegeven aan dingen die niks met me bedrijf te maken hebben.
Op me rekening dus nog 1k (2011).
Omdat de kosten van de computer spullen onder de 450,- blijven mag ik ze in 1x afschrijven toch?
De winst van de kor zit er gewoon inquote:Op zondag 25 maart 2012 18:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waar heb je de vordering van de KOR opgenomen? Of heb je dit in de aangiften al verrekend? Heb je de KOR-winst in de 4500 euro zitten?
De 500 euro aan kosten mag je inderdaad ten laste van de opbrengst brengen, maar dat heeft dus niets met de tijdelijke regeling voor willekeurige afschrijving te maken.
Dus je hebt de vordering van het vierde kwartaal niet opgenomen? Dan klopt je balans dus niet.quote:Op zondag 25 maart 2012 18:07 schreef ex het volgende:
[..]
De winst van de kor zit er gewoon in. Als in: in Q4 heb ik iets van 400 euro terug gehad. Die heb ik opgevoerd in die winst van 4k.
Ik heb nu dus gewoon ingevuld bij m'n berekeing dat ik 500 euro heb uit gegeven, met 0 euro rest waarde (aanschaf waarde wel ingevuld).
Klopt he zo dan een beetje? Dat laatste heb je gelijk in, die regeling slaat erop dat je spullen in 2009, 2010 & 2011 in 1x voor 50% mocht afschrijven.. toch?
Jawel die heb ik wel opgenomen. Ik heb elk kwartaal me omzet belasting gedaan, daar kwam toen een totaal bedrag uit in kwartaal 4 en dat is dus alle 4de kwartalen bij elkaar opgetelt.quote:Op zondag 25 maart 2012 18:14 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dus je hebt de vordering van het vierde kwartaal niet opgenomen? Dan klopt je balans dus niet.
De computerspullen zijn geen investering, die horen dus niet op de balans. Ook de aanschafwaarde niet. Het zijn gewoon kosten in het resultaat, geen afschrijving.
De crisismaatregel is dat je investeringen in nieuwe bedrijfsmiddelen willekeurig mag afschrijven tot
maximaal 50%. Zo ongeveer, ja dus.
Waar staat de vordering van het 4e kwartaal op de balans?quote:Op zondag 25 maart 2012 18:23 schreef ex het volgende:
[..]
Jawel die heb ik wel opgenomen. Ik heb elk kwartaal me omzet belasting gedaan, daar kwam toen een totaal bedrag uit in kwartaal 4 en dat is dus alle 4de kwartalen bij elkaar opgetelt.
Ja.quote:Die 500 euro komt dus alleen terug in dat totale rekensommetje? En nergens in me balans? Dus alleen bij "Overige bedrijfskosten"
Als kapitaal natuurlijk. Hoe heb je het nu rond kunnen maken?quote:Hoe vul ik dan me activa/passiva in? Bij m'n activa staat die 1k die ik nog heb op liquide middelen.. Ik zou alleen niet weten waar je die bij passiva onder moet brengen?
Wacht, we halen nu 2 dingen door elkaarquote:Op maandag 26 maart 2012 09:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waar staat de vordering van het 4e kwartaal op de balans?
Je geeft aan dat je een bedrag hebt ontvangen. Het 4e kwartaal dien je in in januari het jaar erop en heb je op balansdatum dus nog niet ontvangen.
[..]
Ja.
[..]
Als kapitaal natuurlijk. Hoe heb je het nu rond kunnen maken?
En de KOR-teruggave van 2010 hoort niet in het resultaat van 2011 thuis,... Die hoorde in het resultaat van 2010.quote:Op maandag 26 maart 2012 15:03 schreef ex het volgende:
[..]
Wacht, we halen nu 2 dingen door elkaar. Ik heb me KOR teruggave van 2010 opgenomen in 2011, want die had ik in jan 2011 ontvangen. (het totale bedrag)
Tsja, had de vraag maar niet gesteld.quote:Ik heb hem nog niet rond kunnen maken, na jou verhaal over dat m'n uitgave niet daar thuis hoorde kwam hij met een foutmelding, en die heb ik zo opgeslagen totdat ik met meer info het af kon maken.
Het heet Ondernemingsvermogen -> Eigen vermogenquote:Ik moet dus die 1k invullen bij "kapitaal" zo heet dat veldje ook echt (ben nu niet thuis dus kan het niet checken)..
Bedankt weer voor al je hulp
Ik dacht dat je die dan in 2012 moest invullen omdat je die in 2011 heb binnen gekregenquote:Op maandag 26 maart 2012 16:54 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En de KOR-teruggave van 2010 hoort niet in het resultaat van 2011 thuis,... Die hoorde in het resultaat van 2010.
Waar heb je de KOR van 2011 gelaten?
Je vermogensvergelijking klopt niet met je resultatenrekening.quote:Op maandag 26 maart 2012 18:11 schreef Stefan het volgende:
Waar gaat er iets fout?
Het Saldo fiscalewinstberekening is niet gelijk aan het saldo wint/verliesrekening
Nee, je mag 1800 euro aftrekken van je jaarinkomen. Hierdoor hoef je dus minder belasting te betalen dan je daadwerkelijk hebt gedaan. Het bedrag dat je terugkrijgt is gezien jouw salaris dan rond de 600 euro.quote:Op maandag 26 maart 2012 20:46 schreef Tunafish het volgende:
Ik ben gisteren even bezig geweest met mijn eerste aangifte. Programmatje gedownload, mijn gegevens automagisch laten invullen en op common sense de boel langsgegaan. Tot ik bij studiekosten kwam. Ik werk sinds oktober 40 uur per week, maar sta nog ingeschreven voor een HBO studie en betaal die ook nog (slacker, blabla). Nu zegt dat programma dat ik zo'n 2300 euro aan studiekosten heb gemaakt, en dat ik 2300 euro - 500 euro drempel = 1800 euro kan terugkrijgen. Ik verwacht hier een enorme adder onder het gras, want het is een maandsalaris wat ik dan zou kunnen terugvragen![]()
Ik heb voor zover ik weet geen rare dingen gedaan, alles voor zover ik het snap en het programma zelf heeft ingevuld gedaan, en kom dus aan het eind van de rit uit op 1800 euro ontvangen. Kan iemand me vertellen of hier inderdaad nog wat flinke haken en ogen aanzitten, of kan ik gewoon de aangifte invullen en zien wat er van komt?
Dat moet je zelf even uitrekenen. Eindvermogen-beginvermogen-onttrekkingen moet gelijk zijn aan de winst.quote:Op maandag 26 maart 2012 18:12 schreef Stefan het volgende:
Heb je een screenshot waar dat moet staan?
Dan gaat er iets niet goed, de dividendbelasting zou verrekend moeten worden met de te betalen IB/PVV.quote:Op maandag 26 maart 2012 20:27 schreef Zihuatanejo het volgende:
Vraagje: ik heb over 2011 ongeveer 200 euro aan dividendbelasting betaald. Volgens de elektronische aangifte kan ik dit verrekenen.
Maar als ik dit invul of weglaat bij "te verrekenen bedragen" zie ik geen effect op het overzicht?
Als ze het zo hebben gedaan dan is het zo. Is geen probleem.quote:Op maandag 26 maart 2012 20:35 schreef Pailla het volgende:
Heb van nov 2010 tot 17 jan 2011 een ww uitkering gehad. De periode dec 2010 is bijgeteld bij de jaaropgave 2011. Volgens UWV omdat de uitbetaling heeft plaatsgevonden op 2 jan 2011. Klop dit?? Klinkt mij nogal vreemd
Je kan het niet terugvragen, alleen maar aftrekken van je inkomen. Aangiften kan je doen tot 5 jaar terug. Verder, lees eerst even de OP..quote:Op maandag 26 maart 2012 20:42 schreef koekii het volgende:
Ik hoor van anderen dat je gewoon je collegegeld kan terugvragen. Ik betaal al sinds 2009 mijn collegegeld en boeken maar heb het nog nooit teruggevraagd. Dat is natuurlijk wel stom, maar is het nog mogelijk om het alsnog van periode 2009-2011 terug te vragen?
Dat dus.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:18 schreef Tunafish het volgende:
Ah, ok. Studiefinanciering heb ik al nagezocht, ben tot nu toe enkel tegengekomen dat bij alleen een lening of reisproduct (ontvang al een tijdje geen basisbeurs meer), je niks hoeft in te vullen. Vraag me hierbij alleen nog af, omdat het over studiefinanciering en 'andere vergoedingen' gaat, wat daar zoal onder valt. Zijn dat regelingen met je werkgever voor een opleiding?
Sim, zat verkeerd te kijken. Toch bedankt.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:31 schreef DonJames het volgende:
[]
Dan gaat er iets niet goed, de dividendbelasting zou verrekend moeten worden met de te betalen IB/PVV.
hm, het is zeg maar 100 (-betalingskorting) Euro betaald en 100 (+Rente) Euro terug ontvangen, maar dat kun je niet invullen bij de voorlopige aanslag, en 100 Euro betaald en 100 Euro terug kan ook nietquote:Op maandag 26 maart 2012 10:54 schreef RemcoDelft het volgende:
@Zana: ik zou de betaling minus teruggave invullen, excl. de gerekende rente. Dus 100 euro betaald (2 euro rentekorting voor op tijd in een keer betalen, die vergeet je) en 50 euro teruggekregen (al dan niet met rente) ==> 50 invullen.
Maar ik ben geen fiscalist
Dus per saldo is het 0 (betalingskorting en rente buiten beschouwing gelaten)? Dan niks invullen dus.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:59 schreef Zana het volgende:
[..]
hm, het is zeg maar 100 (-betalingskorting) Euro betaald en 100 (+Rente) Euro terug ontvangen, maar dat kun je niet invullen bij de voorlopige aanslag, en 100 Euro betaald en 100 Euro terug kan ook niet
en als ik alleen de laastste voorlopige aanslag invul (dus het terugontvangen bedrag), moeten wij opeens dat bedrag weer betalen bij het overzicht
Het is inderdaad 44 euro (voor 2011).quote:en de aanslaggrens voor betalen is in mijn aangifteprogramma 44 Euro en niet 42 Euro zoals in de OP, klopt dit?
Je ziet zelf de onlogica van bovenstaande zin,...?quote:Op maandag 26 maart 2012 18:03 schreef ex het volgende:
[..]
Ik dacht dat je die dan in 2012 moest invullen omdat je die in 2011 heb binnen gekregen.
quote:Op maandag 26 maart 2012 21:59 schreef Zana het volgende:
[..]
en de aanslaggrens voor betalen is in mijn aangifteprogramma 44 Euro en niet 42 Euro zoals in de OP, klopt dit?
Ja want me zin klopt niet. Ik bedoelde:quote:Op dinsdag 27 maart 2012 00:24 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je ziet zelf de onlogica van bovenstaande zin,...?
De zin is inderdaad een stuk logischer. De uitwerking klopt inderdaad nog niet.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:13 schreef ex het volgende:
[..]
Ja want me zin klopt niet. Ik bedoelde:
"Ik dacht dat je het in 2011 moest invullen, omdat je het in 2011 had binnen gekregen".
Zal vast nog steeds niet kloppen, maar de zin is een stuk logischer.
Over welk land hebben we het?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 14:44 schreef bizadysloca het volgende:
Ik heb een vraagje die ik niet goed via de help functie beantwoord krijg:
Onder het kopje Vrijstellingen en verminderingen heb je de optie 'In het buitenland verzekerd voor de sociale zekerheid'. En ik zou dit moeten selecteren als ik niet meer in NL verzekerd ben voor de sociale zekerheid.
Ik ben halverwege 2011 naar het buitenland verhuist, maar heb daar in 2011 geen baan gehad. Moet ik deze optie selecteren, en dan op de tweede pagina de data invullen dat ik nog in NL was? Het is voor mij onduidelijk, want ik betaalde in het buitenland geen belastingen vanwege geen baan, en ook is hier niet echt een sociale zekerheid, zoals wij dat kennen.
Het wel of niet kiezen van deze optie scheelt 1500 euro op het eindbedrag, dus wel de moeite waard om even na te vragen hoe dit precies zit.
Beste Pailla,quote:Op maandag 26 maart 2012 20:35 schreef Pailla het volgende:
Heb van nov 2010 tot 17 jan 2011 een ww uitkering gehad. De periode dec 2010 is bijgeteld bij de jaaropgave 2011. Volgens UWV omdat de uitbetaling heeft plaatsgevonden op 2 jan 2011. Klop dit?? Klinkt mij nogal vreemd
Loon loonbelasting/volksverzekeringen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:02 schreef Foeksia het volgende:
Weet iemand welk bedrag van loon ik bij het kopje: loon e.d. moet invullen?. In mijn jaaropgave staat: Loon loonbelasting/volksverzekeringen en Loon Zorgverzekeringswet. bij beide staat een bedrag, verschillend van elkaar. bedankt alvast voormde hulp
Dankjewelquote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Loon loonbelasting/volksverzekeringen.
Het huis is in 2012 gekocht, dus alle kosten die te maken hebben met het verkregen van een hypotheek (zoals taxatie ten behoeve van NHG) kunnen over 2012 worden afgetrokken.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 20:56 schreef Dzjonka het volgende:
vraagje: begin dit jaar heb ik een eerste koophuis gekocht met mijn vriend. Eind van 2011 heb ik een taxatie en bouwkundig rapport laten doen. Kan ik die nu over 2011 of over 2012 aftrekken? En ij wie? In 2011 waren we volgens de huidige voorwaarden nog geen fiscaal patrner, nu wel.
De kosten voer je op in het jaar van betaling. Als dat in 2011 is geweest, voer je het in je aangifte van 2011 op als kosten voor je toekomstige eigen woning.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 20:56 schreef Dzjonka het volgende:
vraagje: begin dit jaar heb ik een eerste koophuis gekocht met mijn vriend. Eind van 2011 heb ik een taxatie en bouwkundig rapport laten doen. Kan ik die nu over 2011 of over 2012 aftrekken? En ij wie? In 2011 waren we volgens de huidige voorwaarden nog geen fiscaal patrner, nu wel.
Het verdragt tussen Nederland en Canada daaromtrent geeft aan dat je (in principe) voor de volksverzekeringen etc verzekerd dient te worden in het land waar je arbeid verricht. Dat was eerst Nederland dus. Zodra je verhuist en je niet meer in Nederland werkt hoef je in dit geval geen premies te betalen. Dat je niet in Canada werkte doet daar niet aan af.quote:Op woensdag 28 maart 2012 02:12 schreef bizadysloca het volgende:
[..]
Ohja, dat had ik er nog wel even in mogen zetten: Canada.
Daar kan verschil in zitten.quote:Op woensdag 28 maart 2012 10:30 schreef lindajuf het volgende:
Hallo,
Vraagje, mijn partner en ik hebben samen aangifte gedaan. Hij heeft gisteren een brief ontvangen dat de aanslag 2011 0 euro bedraagt en niets krijgt of hoeft te betalen.
We hebben het ook opgegeven zodat ik wat terug zou krijgen in de verdeling zeg maar, is het nu ook automatisch zo dat ik vandaag of morgen post ontvang, omdat dit één aangifte is geweest, of kan hier nog maanden verschil in zitten?
Als jij dat werk doet, zal jij ook die inkomsten moeten aangeven en niet je vader.quote:Op woensdag 28 maart 2012 10:34 schreef maikel112 het volgende:
Vraagje,
Ik geef jaarlijks mijn website inkomsten op bij inkomsten uit overige werkzaamheden, niks mis mee.
Maar nu loop ik tegen het feit dat de huur omhoog gaat volgens de nieuwe 5% regeling omdat we teveel verdienen, dankzij deze extra website inkomsten.
Heb ik er iets aan om alle accounts (o.a. adsense) op de rekening en naam van mijn vader te zetten zodat hij het opgeeft met de belastingaangifte en het geld aan mij geeft? Uiteraard kan dit dan pas voor het nieuwe jaar. Hij is 61 en geniet van vervroegd pensioen, heeft een koophuis dat alreeds is afbetaald. Mijn moeder werkt niet en krijgt geen uitkering.
Als je voor 1 april aangifte doet krijg je je geld voor 1 juli. Iets zinnigers is er niet over te zeggen. Volgorde van inleveren speelt geen rol.quote:Op woensdag 28 maart 2012 13:35 schreef Caatje1984 het volgende:
Ik ben benieuwd wanneer we dit jaar weer de brieven en geld binnen gaan krijgen
Ik ben meer benieuwd naar wanneer ik de zorgtoeslag van 2011 binnenkrijgquote:Op woensdag 28 maart 2012 13:35 schreef Caatje1984 het volgende:
Ik ben benieuwd wanneer we dit jaar weer de brieven en geld binnen gaan krijgen
zorgtoeslag naar aanleiding van een ander inkomen dat bij je IB is gebleken?quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:19 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik ben meer benieuwd naar wanneer ik de zorgtoeslag van 2011 binnenkrijg
dat is wat overdreven.... denk dat MAW en DJ meer hulp zijn...quote:
3quote:Op woensdag 28 maart 2012 23:05 schreef Nizno het volgende:
[..]
dat is wat overdreven.... denk dat MAW en DJ meer hulp zijn...
Maar met ons 3en hebben we vast wel veul info ter beschikking
En daarnaast nog eens de andere helpenden, maken we samen dit topic waardevol.
Vraag 1:quote:Op donderdag 29 maart 2012 08:05 schreef Holy_Goat het volgende:
Oeps, had heul dit topic niet gezien. Had twee vragen:
vraag 1: Prestatiebeurs wordt (deels) definitief een lening. Wat aftrekken?
[ afbeelding ]
Bij mij is het nu zo dat ik het master deel van mijn studie definitief niet krijg. Het bachelor gedeelte krijg ik wel definitief als prestatie deel.
Nu heb ik met een technische studie dus (geloof ik) 5 (of 6?) jaar recht gehad op die prestatie beurs, in mijn geval alleen de basisbeurs. Voor mijn bachelor gaan er daar (neem ik aan, kan ik niet terug vinden) 3 (of 4?) jaar vanaf. Betekent dit dat ik dan dus 2 (of 3) jaar aan basisbeurs alsnog mag aftrekken dit jaar?
vraag 2: belasting & aftrek - nul lening
het wil me maar niet duidelijk worden...
Stel ik heb van jan-aug alleen nog maar een nul lening , dus alleen ov. Van sep-dec geen nul lening meer, maar nog wel studerende.
Is het dan zo dat ik tm aug met norm bedragen rekenen moet en daarna met de werkelijk gemaakte kosten? Waar vul ik dan eea in?
Ik krijg weer eens nietsquote:Op donderdag 29 maart 2012 09:18 schreef Blik het volgende:
Honderden euro's zorgtoeslag blijven liggen
Voor iedereen die geen zorgtoeslag krijgt, of denkt daar geen recht op te hebben. Lees dit nieuwsbericht en waag een poging bij mijntoeslagen.nl op basis van je belastingaangifte!
Als je in je eentje >2x modaal verdient, hoor je ook geen staatssteun te ontvangenquote:Op donderdag 29 maart 2012 09:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik krijg weer eens nietsZe moeten mij als alleenstaande jonge kinderloze >2x modaalverdiener ook altijd hebben!
Ook de samenwonende en tweeverdienende vadersituatie zou jou niet helpenquote:Op donderdag 29 maart 2012 09:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik krijg weer eens nietsZe moeten mij als alleenstaande jonge kinderloze >2x modaalverdiener ook altijd hebben!
Met als aanvulling: wil je met terugwerkende kracht toeslag over 2011 krijgen, dan moet je dat voor 1 april 2012 aanvragen, tenzij je uitstel hebt tot het doen van je aangifte.quote:Op donderdag 29 maart 2012 09:18 schreef Blik het volgende:
Honderden euro's zorgtoeslag blijven liggen
Voor iedereen die geen zorgtoeslag krijgt, of denkt daar geen recht op te hebben. Lees dit nieuwsbericht en waag een poging bij mijntoeslagen.nl op basis van je belastingaangifte!
Staat vrij duidelijk in het nieuwsbericht, dat je tot 1 april zorgtoeslag over 2011 kunt aanvragenquote:Op donderdag 29 maart 2012 09:27 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Met als aanvulling: wil je met terugwerkende kracht toeslag over 2011 krijgen, dan moet je dat voor 1 april 2012 aanvragen, tenzij je uitstel hebt tot het doen van je aangifte.
Het kan geen kwaad om dat even apart te benadrukken.quote:Op donderdag 29 maart 2012 09:29 schreef Blik het volgende:
[..]
Staat vrij duidelijk in het nieuwsbericht, dat je tot 1 april zorgtoeslag over 2011 kunt aanvragen
Vooruit dan maarquote:Op donderdag 29 maart 2012 09:30 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het kan geen kwaad om dat even apart te benadrukken.
Want hey, waarom zou ik hier verder belastingadvies geven als alles toch vrij duidelijk in de wet staat?
Jaquote:Op donderdag 29 maart 2012 21:03 schreef Setting_Sun het volgende:
ik heb geen envelop ontvangen (wel gewoon gewerkt in 2011), moet ik nu wel mijn aangifte doen?
quote:Op dinsdag 27 maart 2012 21:36 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Het huis is in 2012 gekocht, dus alle kosten die te maken hebben met het verkregen van een hypotheek (zoals taxatie ten behoeve van NHG) kunnen over 2012 worden afgetrokken.
Van wie moet ik nu uitgaan?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De kosten voer je op in het jaar van betaling. Als dat in 2011 is geweest, voer je het in je aangifte van 2011 op als kosten voor je toekomstige eigen woning.
Je dient de kosten te verdelen naar rato van het aandeel in de uiteindelijke financiering. Als dat 50/50 is moet je de kosten ieder voor de helft opnemen.
Dat is je loon minus je inkomensafhankelijke bijdrage ZVW over 2011 wat 7,75% van je loon is, berekend over maximaal 33427 euro, ofwel de maximale grondslag.quote:Op donderdag 29 maart 2012 21:54 schreef Stefan het volgende:
Hoe weet ik bij aangifte voor ondernemers wat mn loon zorgverzekeringswet is?
Loon? Ik ben een eenmanszaakquote:Op donderdag 29 maart 2012 22:28 schreef starla het volgende:
[..]
Dat is je loon minus je inkomensafhankelijke bijdrage ZVW over 2011 wat 7,75% van je loon is, berekend over maximaal 33427 euro, ofwel de maximale grondslag.
Krijg jij dit bedrag bruto of wordt dit bedrag aan jou uitbetaald door een "tussenpersoon" (bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank) die jou netto uitbetaald? Optie 1 is overige werkzaamheden in 2011, optie 2 is looninkomsten in 2012. Wat ik uit je verhaal opmaak is optie 2 bij jou van toepassing.quote:Op donderdag 29 maart 2012 14:29 schreef koei het volgende:
Ik heb in het najaar van 2011 gewerkt bij een particulier waarbij ik betaald zou krijgen uit het persoonsgebonden budget van die persoon (PGB). De financiële afwikkeling hiervan is niet helemaal soepeltjes gegaan en uiteindelijk heb ik mijn geld pas in januari 2012 gekregen. Op mijn loonstrook staat bij periode ook januari 2012 (01-01/31-01), maar bij de omschrijving staat wel salaris vorig jaar. Kan ik dit bedrag gewoon opgeven voor 2011 of mag ik dat volgend jaar pas meenemen in de aangifte? Ik verwacht dit jaar veel meer te gaan verdienen, dus zou het liever voor 2011 neerzetten aangezien ik dan meer geld terug krijg. Mijn toenmalige werkgever is op dit moment niet bereikbaar, dus ik kan het niet navragen (en betwijfel eigenlijk ook of zij dat weet). Er was iig wel afgesproken dat het in 2011 geboekt zou worden en het is bij haar wel afgehouden van het PGB 2011.
Het staat sowieso niet bij mijn vooraf ingevulde inkomsten (waar mijn reguliere bijbaan wel gewoon staat), en een jaaropgaaf heb ik ook niet ontvangen want dat zou precies hetzelfde zijn als mijn loonstrook.
iemand enig idee?
MenAtWork. Kosten hebben betrekking op het jaar dat ze betaald worden.quote:
Wanneer je niet in loondienst hebt gewerkt heb je geen loon zorgverzekeringswet.quote:Op donderdag 29 maart 2012 21:54 schreef Stefan het volgende:
Hoe weet ik bij aangifte voor ondernemers wat mn loon zorgverzekeringswet is?
Op de loonstrijd staat zij zelf als werkgever, maar het is netto door een andere instantie die dat regelt over gemaakt. Helaas dus...quote:Op donderdag 29 maart 2012 23:02 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Krijg jij dit bedrag bruto of wordt dit bedrag aan jou uitbetaald door een "tussenpersoon" (bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank) die jou netto uitbetaald? Optie 1 is overige werkzaamheden in 2011, optie 2 is looninkomsten in 2012. Wat ik uit je verhaal opmaak is optie 2 bij jou van toepassing.
Nogmaals, die wordt voor elk jaar opnieuw geindiceerd. Voor 2011 was dat 7,75% van je loon, of inkomsten anderszins zoals inkomsten uit een zaak.quote:Op donderdag 29 maart 2012 23:15 schreef Stefan het volgende:
hoe reken je de premie zorgverzekerng uit?
Je moet omzet nemen, niet inkomsten.quote:Op donderdag 29 maart 2012 23:20 schreef Stefan het volgende:
Ergens gaat er wat fout
Ik heb een x bedrag aan inkomsten
Dat is geen resultaat. Kleine investeringen zijn gewoon kosten, de grote investeringen moet je activeren en afschrijven.quote:daar gaat een x bedrag af aan investeringen
Startersaftrek heeft niks met balans te maken (en ook niet met de resultatenrekening). Verder: wat klopt er precies niet aan de balans? Heb je je privéonttrekkingen wel goed ingevuld?quote:daar gaat een x bedrag af aan onkosten
daar gaat een x bedrag af aan afschrijvingen
Blijft er wat over, dit is winst neem ik aan
Dan gaat er nog starters aftrek af
Maar balangs klopt steeds niet
Is dat niet net zoiets als je inkomstenbelasting als aftrekpost opvoeren?quote:Op vrijdag 30 maart 2012 11:30 schreef starla het volgende:
De premie ZvW is 5.56% van je WINST met bovengenoemde maximale grondslag. Ik neem aan dat je dit als aftrekpost mag opgeven in Box 1, maar ik ben geen ondernemer.
Loon ZVW staat op je jaaropgave.quote:Op donderdag 29 maart 2012 21:54 schreef Stefan het volgende:
Hoe weet ik bij aangifte voor ondernemers wat mn loon zorgverzekeringswet is?
Wat MTF zegt.quote:
Nee, want een premie is geen belastinggeld (lijfrentepremies zijn immers ook aftrekbaar). Ik kan het trouwens nog niet vinden hoor, of het aftrekbaar is, maar dat lijkt me wel billijk tegenover ondernemers. Je betaalt immers die premie die voor werknemers vergoed wordt. Dit aftrekken zodat je minder belasting hoeft te betalen lijkt me eerlijker dan de volle mep.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 11:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Is dat niet net zoiets als je inkomstenbelasting als aftrekpost opvoeren?
Tsja, da's toch een voorwaarde voor een foutloze aangifte.quote:Op donderdag 29 maart 2012 22:50 schreef Stefan het volgende:
Dit krijg ik nog steeds niet kloppend Het Saldo fiscalewinstberekening is niet gelijk aan het saldo wint/verliesrekening
Met pen en papier of een rekenmachine?quote:Op donderdag 29 maart 2012 23:15 schreef Stefan het volgende:
hoe reken je de premie zorgverzekerng uit?
Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen: dank voor de mededeling.quote:Op donderdag 29 maart 2012 23:20 schreef Stefan het volgende:
Ergens gaat er wat fout
Ik heb een x bedrag aan inkomsten
daar gaat een x bedrag af aan investeringen
daar gaat een x bedrag af aan onkosten
daar gaat een x bedrag af aan afschrijvingen
Blijft er wat over, dit is winst neem ik aan
Dan gaat er nog starters aftrek af
Maar balangs klopt steeds niet
Nope. Dit is geen aftrekpost in de IB.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 11:30 schreef starla het volgende:
De premie ZvW is 5.56% van je WINST met bovengenoemde maximale grondslag. Ik neem aan dat je dit als aftrekpost mag opgeven in Box 1, maar ik ben geen ondernemer.
Daarom betalen ondernemers het lage tarief in plaats van het hoge tarief.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 11:45 schreef starla het volgende:
[..]
Nee, want een premie is geen belastinggeld (lijfrentepremies zijn immers ook aftrekbaar). Ik kan het trouwens nog niet vinden hoor, of het aftrekbaar is, maar dat lijkt me wel billijk tegenover ondernemers. Je betaalt immers die premie die voor werknemers vergoed wordt. Dit aftrekken zodat je minder belasting hoeft te betalen lijkt me eerlijker dan de volle mep.
Het is het bedrag wat je uit de onderneming haalt.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 10:19 schreef Stefan het volgende:
prive ontrekkingen zijn de dingen die je opneemt om van te leven?
Ok, dus de vergoeding zit hem al in die 5 nog wat % ipv de 7.1% die werknemers moeten afstaan.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 11:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Daarom betalen ondernemers het lage tarief in plaats van het hoge tarief.
Werknemers krijgen de ZVW-premie vergoed van de werkgever en betalen alleen de belasting. Ondernemers hebben deze tegemoetkoming niet zodat het lage tarief van toepassing is.
Juist, jij snapt 'm.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 12:01 schreef starla het volgende:
[..]
Ok, dus de vergoeding zit hem al in die 5 nog wat % ipv de 7.1% die werknemers moeten afstaan.
Duidelijk.
Ach, je weet nu tenminste zeker dat je niet hoeft te betalen en niets terug krijgt. Da's toch best nuttig?quote:Op vrijdag 30 maart 2012 13:35 schreef Retarded het volgende:
Ik kom precies op 0,- euro uit... moet eerlijk zeggen dat ik me nooit echt bezig gehouden hem met belastingaangifte, mede omdat het me niet nuttig leek in mijn situatie (en ja, dan mag je best ignorant noemen...)
Maargoed, werk al meer dan 10 jaar bij hetzelfde bedrijf (detailhandel) met een huidig salaris van 2100,- per maand + eenmalig vakantiegeld. Ik doe geen studie, heb geen kinderen, geen uitkeringen, woon niet samen en heb geen koophuis (ik woon in een huurappartement). Heb wel een spaarrekening waar zo'n 3.000 euro opstaan, maar that's it.
De gegevens die het programma van tevoren aangeven komen overeen met mijn jaaropgave van 2011... dusss, kortgevraagd; Heeft dit nut gehad voor een persoon in, wat lijkt, de makkelijkste situatie ooit?
Dan geef je gewoon je winst op dus en dan rekent ie t uitquote:Op vrijdag 30 maart 2012 11:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Loon ZVW staat op je jaaropgave.
Als het om het inkomen van winst uit onderneming gaat, rekent het programma dit zelf uit.
Hoef je volgens mij niet eens in te vullen. Neemt ie over uit het ondernemersdeel.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 13:47 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dan geef je gewoon je winst op dus en dan rekent ie t uit
je kunt altijd nog even de gegevens van 2007 tm 2010 ook invullen om te kijken of het daarmee ook op 0 uit komt.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 13:35 schreef Retarded het volgende:
Ik kom precies op 0,- euro uit... moet eerlijk zeggen dat ik me nooit echt bezig gehouden hem met belastingaangifte, mede omdat het me niet nuttig leek in mijn situatie (en ja, dan mag je best ignorant noemen...)
Maargoed, werk al meer dan 10 jaar bij hetzelfde bedrijf (detailhandel) met een huidig salaris van 2100,- per maand + eenmalig vakantiegeld. Ik doe geen studie, heb geen kinderen, geen uitkeringen, woon niet samen en heb geen koophuis (ik woon in een huurappartement). Heb wel een spaarrekening waar zo'n 3.000 euro opstaan, maar that's it.
De gegevens die het programma van tevoren aangeven komen overeen met mijn jaaropgave van 2011... dusss, kortgevraagd; Heeft dit nut gehad voor een persoon in, wat lijkt, de makkelijkste situatie ooit?
5.030 (eenmalig: 24.144)quote:Op vrijdag 30 maart 2012 15:07 schreef klusfoobje het volgende:
heren wizards, wie kan mij vertellen hoe hoog het bedrag was dan mijn ouders mij afgelopen jaar, 2011 dus, maximaal belasting vrij mochten schenken ?
...
Dan hoef je het volgens mij niet te betalen, net zo min je belasting hoeft te betalen dan.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 14:18 schreef Stefan het volgende:
nee, hij moet t weten´
Vraag me af hoe t gaat dan als je verlies hebt
als je zelf geen kosten hebt gemaakt heb je ook geen recht op aftrek.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 15:50 schreef denfel5891 het volgende:
Ik lees al uren op internet, maar ik kom maar niet uit het volgende probleem over mogelijke studiekosten aftrek.
In 2011 heb ik het gehele jaar een nullening gehad. Studiekosten werden door mijn ouders betaald, en staat op hun rekening. Oftewel geen druk op mijn kant.
Hoe geef ik dit correct aan in de aangifte?
Het programma berekent automatisch het gehele normbedrag voor mij...
Zeer bedankt alvast!!
als je geen kosten hebt gemaakt idd dan is het ook geen aftrekpost.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 15:59 schreef denfel5891 het volgende:
Praktische gezien betekent dat dus de aftrekpost totaal niet aanvinken?
Verlies is nul.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 14:18 schreef Stefan het volgende:
nee, hij moet t weten´
Vraag me af hoe t gaat dan als je verlies hebt
Ja dat klopt. Geen idee of je meer had mogen krijgen.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 15:25 schreef klusfoobje het volgende:
Thnx DJ.
Overigens van dat eenmalige las ik laatst een stukje. Ik heb destijds de maximale eenmalige schenking gekregen. Nu las ik laatst dat dat bedrag veel hoger mag zijn als dat bedrag dan maar ook direct word aangewend voro de aanschaf van een huis.
klopt dat ??? had ik meer mogen krijgen ??
Ze zijn snel dit jaar.quote:
Maar omdat het "eenmalig" is, en vooraf moet worden gemeld bij de belastingdienst, heb je hier absoluut helemaal niets meer aan...quote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:40 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Geen idee of je meer had mogen krijgen.
Er zijn voorwaarden. Als je daar aan voldoet, hadden je ouders meer mogen schenken.
Natuurlijk krijg je dat bedrag. Je voorlopige aanslag is altijd het bedrag dat je opgeeft. Het is ook nog niet gecontroleerd ofzo.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:29 schreef lindajuf het volgende:
Mensen,
Kom zojuist thuis uit het werk en de bewuste blauwe brief is gearriveerd!
Krijg inderdaad het verwachte bedrag terug, sterker nog, het is al gestort, dagtekening 30 maart!!
Whoehoe!! Leuk het weekend beginnen dus!
Binnen is binnen geldt pas echt als je de definitieve aanslag krijgt. Ze kunnen het altijd nog met rente terugvorderen als je onterecht geld hebt ontvangen.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:43 schreef lindajuf het volgende:
Het is inderdaad erg leuk!
Is zeker weleens anders geweest, maar goed, ik zeg, binnen is binnen!
Jullie succes nog even en wie weet is morgen de grote dag!?
Klopt, dan had je meer dan 50.000 mogen krijgen, als het wordt aangewend voor de aanschaf van een huis of voor een studie. Hier zie je de tarieven. Sowieso is er sinds een paar jaar het één en ander veranderd in de schenk- en erfbelasting geloof ik.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 15:25 schreef klusfoobje het volgende:
Thnx DJ.
Overigens van dat eenmalige las ik laatst een stukje. Ik heb destijds de maximale eenmalige schenking gekregen. Nu las ik laatst dat dat bedrag veel hoger mag zijn als dat bedrag dan maar ook direct word aangewend voro de aanschaf van een huis.
klopt dat ??? had ik meer mogen krijgen ??
Ja, mits je inkomsten hebt waarover je voldoende belasting betaalt. Anders wordt de aftrekpost opgeschoven naar een jaar waarin je voldoende belasting afdraagt.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:45 schreef Smeich het volgende:
Ik ben vorig jaar afgestudeerd en had in 2011 geen recht meer op zowel studiefinanciering als OV. Nu heb ik in de maanden over 2011 van mijn studie (WO) het normbedrag van 1983.56 berekend. Ik heb 1378 aan studiekosten gemaakt (collegegeld).
Betekent dit dat ik 1983.56 - 500 (drempel) = 1483.56 euro af kan trekken?
Tandartskosten, medicatie die buiten het eigen risico valt, vervoer naar ziekenhuis voor iemand uit je huishouden...allemaal aftrekbaar.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 15:07 schreef klusfoobje het volgende:
zijn er nog wat suggesties voor aftrekposten ? ziekte kosten ed? of was dat allemaal eens in de mooie oude tijd ?
verbouwingen gedaan van eigen gelden helpen ws ook al niet..? had ik ws beter het geld kunnen lenen...
Dankquote:Op vrijdag 30 maart 2012 19:37 schreef starla het volgende:
[..]
Ja, mits je inkomsten hebt waarover je voldoende belasting betaalt. Anders wordt de aftrekpost opgeschoven naar een jaar waarin je voldoende belasting afdraagt.
quote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:45 schreef Smeich het volgende:
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag mbt gemaakte studiekosten. Volgens mij zit ik goed maar even voor de zekerheid checken bij jullie die er verstand van hebben.
Ik ben vorig jaar afgestudeerd en had in 2011 geen recht meer op zowel studiefinanciering als OV. Nu heb ik in de maanden over 2011 van mijn studie (WO) het normbedrag van 1983.56 berekend. Ik heb 1378 aan studiekosten gemaakt (collegegeld).
Betekent dit dat ik 1983.56 - 500 (drempel) = 1483.56 euro af kan trekken?
Wellicht een hele stomme vraag hoor, maar ik volg het even niet meer zodra ik dit in het programma wil aanbrengen.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 19:37 schreef starla het volgende:
[..]
Ja, mits je inkomsten hebt waarover je voldoende belasting betaalt. Anders wordt de aftrekpost opgeschoven naar een jaar waarin je voldoende belasting afdraagt.
Pas op dat je dan niet meer gaat verdienen, had ik ook kon alles terug betalen.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 22:19 schreef Sjeen het volgende:
het had zowaar zin om een aanvraag zorgtoeslag 2011 in te vullen, krijg nog eens 240 euro extra... Ongelofeloos eigenlijk
Over 2011 kan hij natuurlijk nooit meer verdienen.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 02:22 schreef Geerd het volgende:
[..]
Pas op dat je dan niet meer gaat verdienen, had ik ook kon alles terug betalen.
Sjeen is toch echt een vrouwtje, hoor.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 06:03 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Over 2011 kan hij natuurlijk nooit meer verdienen.
Je hebt geen jaaropgave?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 08:19 schreef derrudyjah het volgende:
Bij de inkomsten uit loondienst, in het aangifteprogramma, moet je 3 bedragen opgeven; Arbeidskorting, Loonheffing, Loon e.d.. Op mijn loonstrookje vindt ik wel de verrekende arbeidskorting, en het Fiscaal loon, maar niet wat er in de kolom Loonheffing moet. Hoe weet ik welk bedrag ik bij loonheffing moet invoeren, kan ik dit uitrekenen of iets dergelijks? Alvast bedankt voor het meedenken.
Nu maar hopen dat je dat ook daadwerkelijk hebt onttrokken.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 08:22 schreef Stefan het volgende:
activa en pasiva eindelijk kloppend gekregen, gat dat er zat moest ik blijkbaar invullen bij ontrokken aan prive opnames.
Hetgeen er op de jaaropgave(n) staat, natuurlijk.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 08:47 schreef JohnDDD het volgende:
Mensen ik ben ondernemer maar heb dit jaar ook een heel klein deel in loondienst gewerkt. Ik heb van mijn werkgever op de een of andere manier twee jaaropgaves ontvangen over 2011; ééntje voor bijna 1200 euro, en de ander voor ongeveer 200 euro. (Loon Loonbelasting). Dit begrijp ik niet helemaal, maar gek genoeg is het bedrag dat ik op mijn bankrekening heb ontvangen rond de 1300.
Ook is mijn vraag: wat vul ik in mijn loonheffing en loon e.d. in het aangifteprogramma?
Opgeteld? Want waarom heb ik er 2?? Het is maar 1 werkgever!quote:Op zaterdag 31 maart 2012 09:13 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hetgeen er op de jaaropgave(n) staat, natuurlijk.
Het is inmiddels duidelijk, werkgever bleek in april van accountant gewisseld te zijnquote:Op zaterdag 31 maart 2012 09:14 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Opgeteld? Want waarom heb ik er 2?? Het is maar 1 werkgever!
Het loonbegrip voor de ZVW is iets anders dan dat voor de loonbelasting. Sommige dingen vallen wel onder 'loon' voor de loonbelasting, maar niet voor ZVW dus.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 00:42 schreef klusfoobje het volgende:
op de eoa manier heb ik twee keer een soort van jaarsalaris op mijn jaaropgaaf staan. Een keer onder het kopje loon/loonbelasting em 1 keer onder het kopje loon zorgverzekeringswet. tweede is iets lager overigens...
wrom is dat eigenlijk ?
De (professionele) aangiftesoftware die ik ken heeft geen DigiD nodig.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 10:19 schreef Wootism het volgende:
Ondanks dat ik blij ben dat ik de aangifte via een accountant kan laten doen, gaat het nog steeds tegen mijn principes in dat ik mijn DigiD-inloggegevens moet verstrekken aan haar...
Blijkbaar heeft de overheid met DigiD geen rekening gehouden met het feit dat er ook ondernemingen (zoals een accountantkantoor) kunnen optreden voor iemand richting te overheid. Sowieso, overheids-software
Wat is precies jouw situatie dan? Ik ging er vanuit dat je in de 3-jarige leenfase zit met een 0-lening, en navenant onder de wet studiefinanciering valt, zonder recht op stufi en OV (dat laatste kun je aangeven).quote:Op zaterdag 31 maart 2012 00:05 schreef Smeich het volgende:
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg gepost is om een helder antwoord terug te krijgenThanks in advance
Dit inderdaad, maar misschien nodig voor de vooraf ingevulde aangiftes? Dan heb je volgens mij ook via de software de digid nodig.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 10:34 schreef DonJames het volgende:
[..]
De (professionele) aangiftesoftware die ik ken heeft geen DigiD nodig.
Yes, ik vond het toch best ingewikkeld en ik heb toevallig net wat meer ingelezen en mijzelf definitief duidelijkheid verschaft en ik dien inderdaad de eerste optie aan te vinden. Bedankt nogmaals!quote:Op zaterdag 31 maart 2012 10:37 schreef starla het volgende:
[..]
Wat is precies jouw situatie dan? Ik ging er vanuit dat je in de 3-jarige leenfase zit met een 0-lening, en navenant onder de wet studiefinanciering valt, zonder recht op stufi en OV (dat laatste kun je aangeven).
Maar blijkbaar heb je er al 7 jaar opzitten. Dan val je niet meer onder wet studiefinanciering en wordt er niet meer met normbedragen gewerkt. Dan zijn de kosten inderdaad de gemaakte kosten minus de drempelwaarde.
Op de brief van de belastingdienst staat toch een machtigingscode? Ik neem aan dat die hier voor is.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 10:19 schreef Wootism het volgende:
Ondanks dat ik blij ben dat ik de aangifte via een accountant kan laten doen, gaat het nog steeds tegen mijn principes in dat ik mijn DigiD-inloggegevens moet verstrekken aan haar...
Blijkbaar heeft de overheid met DigiD geen rekening gehouden met het feit dat er ook ondernemingen (zoals een accountantkantoor) kunnen optreden voor iemand richting te overheid. Sowieso, overheids-software
Dit dus.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Als je accountant zegt dit nodig te hebben, zou ik een andere accountant zoeken...
Plus het feit dat sinds vorig jaar de machtigingscode bestaat. Dan hoef je jeeigen DigiD niet af te geven maar kan een ander met zijn eigen DigiDde aangifte indienen.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 10:34 schreef DonJames het volgende:
[..]
De (professionele) aangiftesoftware die ik ken heeft geen DigiD nodig.
Is er eigenlijk ook al een digid versie voor kantoren? Dat heb ik nog niet kunnen ontdekken. Wij voeren alles daarom nog gewoon handmatig in. Lijkt me niet verstandig mijn eigen digid aan die van onze klanten te koppelen, ook al zouden we een machtiging hebben.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 14:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Plus het feit dat sinds vorig jaar de machtigingscode bestaat. Dan hoef je jeeigen DigiD niet af te geven maar kan een ander met zijn eigen DigiDde aangifte indienen.
Ja, dat noemen ze BAPI-kanaal.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 19:21 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Is er eigenlijk ook al een digid versie voor kantoren? Dat heb ik nog niet kunnen ontdekken. Wij voeren alles daarom nog gewoon handmatig in. Lijkt me niet verstandig mijn eigen digid aan die van onze klanten te koppelen, ook al zouden we een machtiging hebben.
Heb je je loonstrook al eens gelezen?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 19:35 schreef Tommeke het volgende:
Premie zorgverzekering. Moet je het bedrag wat op je aangifte staat ook betalen?
Heb eens ff beter gelezen. Ik snap hemquote:Op zaterdag 31 maart 2012 19:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Heb je je loonstrook al eens gelezen?
Zo ja, begrijp je wat er staat?
Je moet toch ergens je huur en eten van betalenquote:Op zaterdag 31 maart 2012 09:12 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nu maar hopen dat je dat ook daadwerkelijk hebt onttrokken.
Mwah, niet altijd.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Als je accountant zegt dit nodig te hebben, zou ik een andere accountant zoeken...
waarvoor je dus de machtiging kan geven zodat je niet je eigen DIgiD hoeft af te geven.quote:Op maandag 2 april 2012 10:05 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Mwah, niet altijd.
Een bepaald bedrijf dat aangiftesoftware maakt voor de professionele kantoren heeft om wat voor godsonmogelijke reden nog niet geïmplementeerd dat je via datzelfde kanaal toeslagen kunt aanvragen.
Dan heb je dus een DigiD nodig v/d klant.
Dat kan (meen ik) niet voor zorgtoeslag.quote:Op maandag 2 april 2012 11:19 schreef Nizno het volgende:
[..]
waarvoor je dus de machtiging kan geven zodat je niet je eigen DIgiD hoeft af te geven.
Dit dus. Het is er (op proef) voor de IB 2011, maar niet voor de toeslagen (althans, dat meen ik ookquote:Op maandag 2 april 2012 11:57 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat kan (meen ik) niet voor zorgtoeslag.
Dat schijnt er aan te komen (volgens onze softwareleverancier).quote:Op maandag 2 april 2012 12:27 schreef Maharbal het volgende:
Waarom ze dat nog niet voor toeslagen hebben geïmplementeerd is mij een raadsel.
Ja, dat zegt die van ons ook al tijdenquote:Op maandag 2 april 2012 17:40 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Dat schijnt er aan te komen (volgens onze softwareleverancier).
DigiD is overigens wel makkelijk (ter controle).
jaquote:
teruglezen is moeilijkquote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:29 schreef lindajuf het volgende:
Mensen,
Kom zojuist thuis uit het werk en de bewuste blauwe brief is gearriveerd!
Krijg inderdaad het verwachte bedrag terug, sterker nog, het is al gestort, dagtekening 30 maart!!
Whoehoe!! Leuk het weekend beginnen dus!
Oftewel de Belastingdienst heeft gelijk en nu wil je tips over hoe je er onderuit kan komen?quote:Op donderdag 5 april 2012 10:14 schreef Thrilled het volgende:
Zuuuucht ik heb net een medewerker van de belastingdienst door de telefoon willen trekken, wat een grafvent..
Ik heb een brief gekregen met een 'voornemen tot afwijking' over het jaar 2009.. Ik zou een werkgever vergeten zijn bij het invullen van mijn loongegevens. Ik heb mijn jaaropgaves erbij gepakt en dat bleek inderdaad te kloppen.. Puntje bij paaltje, ik mag 600 euro terug betalen.. Is er iemand met veel belasting kennis hier die mij via PM wilt helpen met wat vragen beantwoorden? Wil niet echt openbaar in gaan op de details
haha, grappig dat jij dat gelooftquote:Op dinsdag 3 april 2012 21:00 schreef Nizno het volgende:
Ja nu al....... zie post 214
[..]
teruglezen is moeilijk
Had je nog geen definitieve aangifte over 2009 ontvangen? Anders vraag ik me af waarom ze jaren later nog oude aangiftes gaan doorspitten...quote:Op donderdag 5 april 2012 10:14 schreef Thrilled het volgende:
Ik heb een brief gekregen met een 'voornemen tot afwijking' over het jaar 2009.. Ik zou een werkgever vergeten zijn bij het invullen van mijn loongegevens. Ik heb mijn jaaropgaves erbij gepakt en dat bleek inderdaad te kloppen.
dit is niet de enige die het aangeeft. Er zijn al meer geweest die het al hebben. Ook op de rekening. Waarvan ik de brief al heb gezien.quote:
Nee, ik vroeg ook aan hem hoelang zo'n aangifte voorlopig blijft.. "11 april handel ik hem af".. "dus zo'n aangifte blijft 3 jaar lang voorlopig?" .. "Ja tot dat ik hem in behandeling neem" .. Dus die pipo's lopen zo'n 3 jaar achter met hun eigen administratie..?quote:Op donderdag 5 april 2012 10:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Had je nog geen definitieve aangifte over 2009 ontvangen? Anders vraag ik me af waarom ze jaren later nog oude aangiftes gaan doorspitten...
Ik heb het idee dat dat scheelt per locatie. Na mijn verhuizing had ik m'n definitieve aangifte opeens een half jaar eerder dan ik gewend wasquote:Op donderdag 5 april 2012 10:28 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Nee, ik vroeg ook aan hem hoelang zo'n aangifte voorlopig blijft.. "11 april handel ik hem af".. "dus zo'n aangifte blijft 3 jaar lang voorlopig?" .. "Ja tot dat ik hem in behandeling neem" .. Dus die pipo's lopen zo'n 3 jaar achter met hun eigen administratie..?
hah ja geloof het wel ook bij de belasting is het crisis geloof ikquote:Op donderdag 5 april 2012 10:28 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Nee, ik vroeg ook aan hem hoelang zo'n aangifte voorlopig blijft.. "11 april handel ik hem af".. "dus zo'n aangifte blijft 3 jaar lang voorlopig?" .. "Ja tot dat ik hem in behandeling neem" .. Dus die pipo's lopen zo'n 3 jaar achter met hun eigen administratie..?
Dat stond gewoon 3 posts boven je post van vanmorgen ook al.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:59 schreef chrisje013 het volgende:
http://www.belastingdiens(...)na_belastingaangifte
dus daarom... beter zo.
hier the same thingquote:Op zaterdag 7 april 2012 11:51 schreef chrisje013 het volgende:
wtf??? net een definitieve aanslag gehad met datum 19 april. ik krijg 837 euro terug.
Er valt ook geen touw aan vast te knopen bij de bd.quote:Op zaterdag 7 april 2012 14:26 schreef Schild het volgende:
Het vandaag ook brief met definitieve aanslag ontvangen, met dagtekening 19 April.
Heb zelf pas midden Maart de aangifte gedaan.
Bestaat er dan toch altijd recht op die volledige ¤2000 of meer heffingskorting, ook al zou de belastingplichtige op 1 januari van het jaar overlijden?quote:Voldeed de overleden fiscale partner aan de voorwaarden voor uitbetaling van 1 of meer een heffingskortingen? Dan betalen wij het volledige bedrag van die heffingskorting(en) uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |