Of het verstandig is, is afhankelijk van het inkomen en de aftrekposten.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:50 schreef MrNiles het volgende:
Een vraagje over de voorlopige teruggaaf van 2012,
Mijn vrouw gaat in 2012 part-time werken, vanaf juni.
Van 36uur naar 24uur.
Is het dan verstandig om de voorlopige teruggaaf van 2012 aan te passen?
En zo ja.. moet ik dan in het wijzigingsformulier het geschatte salaris van 2012 invullen?
aftrekposten = eigen woning?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Of het verstandig is, is afhankelijk van het inkomen en de aftrekposten.
En als je wijzigt moet je inderdaad het geschatte salaris van 2012 invullen. Het is immers een voorlopige teruggave over 2012.
Eigen woning, lijfrente, AOV, bijzondere ziektekosten,... om er een paar te noemen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:56 schreef MrNiles het volgende:
[..]
aftrekposten = eigen woning?
tja..ze gaat voor 50% van het jaar, een derde minder werken..
ik heb geen verstand van belasting vandaar de vraag..ik weet dus niet of het verstandig is
Ik snap er niks van want:quote:Op zondag 25 maart 2012 14:33 schreef ex het volgende:
Zoals elk jaar heb ik hem net weer zelf ingevuld (eigen bedrijfje) en vraag ik altijd hier even via een semi controle of alles klopt :p.
Ik heb:
me activa/passiva berekening op 1000 laten uitkomen want:
Ik had bij me bedrijf zo'n 4500 euro binnen gesleurpt, en zo'n 500 euro weer uitgegeven (af kunnen schrijven). Ik heb de overige 3000 euro helemaal opgenomen (en dit ook ingevuld bij prive opname).
De 500 euro heeft geen restwaarde meer (wel ingevuld, maar boekwaarde einde jaar op 0). (Valt allemaal onder die mooie regeling voor 2011 ivb met crisis). Dus, ik moest over die 4000,- natuurlijk belasting betalen. Dit kwam uit op de 1500,-.
Verder heb ik los daarvan nog zo'n 40.000 verdiend met "gewoon werk" en dit ook keurig ingevuld bij loon.
De eindberekeing was dus, dat ik 1500,- moest betalen. Wat mij lijkt te kloppen.
Iemand nog input:D?
lol, ik zal het even uitleggen. Ik heb 500 euro uit gegeven aan computer spullen. Die heeft geen restwaarde aan het eind van het boekjaar.quote:Op zondag 25 maart 2012 15:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik snap er niks van want:
- je verklaart je balanstotaal door omzet en opnames?
- waar de restwaarde van ¤ 500,- vandaan komt, die geen restwaarde is, is me onbekend.
- je bent niet BTW-plichtig?
- ben je ondernemer voor de IB of is het ROW? (Gezien je gewone werk en de magere omzet/winst, lijkt me ROW maar je hebt het over een balans.)
Waar heb je de vordering van de KOR opgenomen? Of heb je dit in de aangiften al verrekend? Heb je de KOR-winst in de 4500 euro zitten?quote:Op zondag 25 maart 2012 17:13 schreef ex het volgende:
[..]
lol, ik zal het even uitleggen. Ik heb 500 euro uit gegeven aan computer spullen. Die heeft geen restwaarde aan het eind van het boekjaar.
Ik ben wel btw plichtig? Maar door de KOR krijg ik dat elk jaar terug.
Ik ben ondernemer, ik weet niet waarom dat zo bepaald is.
Om het simpel te zeggen:
4.5k verdient. 500 daarvan uit gegeven. Er staat nog 1000 op me rekening, de overige 3k heb ik als persoon opgenomen en gewoon uitgegeven aan dingen die niks met me bedrijf te maken hebben.
Op me rekening dus nog 1k (2011).
Omdat de kosten van de computer spullen onder de 450,- blijven mag ik ze in 1x afschrijven toch?
De winst van de kor zit er gewoon inquote:Op zondag 25 maart 2012 18:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waar heb je de vordering van de KOR opgenomen? Of heb je dit in de aangiften al verrekend? Heb je de KOR-winst in de 4500 euro zitten?
De 500 euro aan kosten mag je inderdaad ten laste van de opbrengst brengen, maar dat heeft dus niets met de tijdelijke regeling voor willekeurige afschrijving te maken.
Dus je hebt de vordering van het vierde kwartaal niet opgenomen? Dan klopt je balans dus niet.quote:Op zondag 25 maart 2012 18:07 schreef ex het volgende:
[..]
De winst van de kor zit er gewoon in. Als in: in Q4 heb ik iets van 400 euro terug gehad. Die heb ik opgevoerd in die winst van 4k.
Ik heb nu dus gewoon ingevuld bij m'n berekeing dat ik 500 euro heb uit gegeven, met 0 euro rest waarde (aanschaf waarde wel ingevuld).
Klopt he zo dan een beetje? Dat laatste heb je gelijk in, die regeling slaat erop dat je spullen in 2009, 2010 & 2011 in 1x voor 50% mocht afschrijven.. toch?
Jawel die heb ik wel opgenomen. Ik heb elk kwartaal me omzet belasting gedaan, daar kwam toen een totaal bedrag uit in kwartaal 4 en dat is dus alle 4de kwartalen bij elkaar opgetelt.quote:Op zondag 25 maart 2012 18:14 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dus je hebt de vordering van het vierde kwartaal niet opgenomen? Dan klopt je balans dus niet.
De computerspullen zijn geen investering, die horen dus niet op de balans. Ook de aanschafwaarde niet. Het zijn gewoon kosten in het resultaat, geen afschrijving.
De crisismaatregel is dat je investeringen in nieuwe bedrijfsmiddelen willekeurig mag afschrijven tot
maximaal 50%. Zo ongeveer, ja dus.
Waar staat de vordering van het 4e kwartaal op de balans?quote:Op zondag 25 maart 2012 18:23 schreef ex het volgende:
[..]
Jawel die heb ik wel opgenomen. Ik heb elk kwartaal me omzet belasting gedaan, daar kwam toen een totaal bedrag uit in kwartaal 4 en dat is dus alle 4de kwartalen bij elkaar opgetelt.
Ja.quote:Die 500 euro komt dus alleen terug in dat totale rekensommetje? En nergens in me balans? Dus alleen bij "Overige bedrijfskosten"
Als kapitaal natuurlijk. Hoe heb je het nu rond kunnen maken?quote:Hoe vul ik dan me activa/passiva in? Bij m'n activa staat die 1k die ik nog heb op liquide middelen.. Ik zou alleen niet weten waar je die bij passiva onder moet brengen?
Wacht, we halen nu 2 dingen door elkaarquote:Op maandag 26 maart 2012 09:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waar staat de vordering van het 4e kwartaal op de balans?
Je geeft aan dat je een bedrag hebt ontvangen. Het 4e kwartaal dien je in in januari het jaar erop en heb je op balansdatum dus nog niet ontvangen.
[..]
Ja.
[..]
Als kapitaal natuurlijk. Hoe heb je het nu rond kunnen maken?
En de KOR-teruggave van 2010 hoort niet in het resultaat van 2011 thuis,... Die hoorde in het resultaat van 2010.quote:Op maandag 26 maart 2012 15:03 schreef ex het volgende:
[..]
Wacht, we halen nu 2 dingen door elkaar. Ik heb me KOR teruggave van 2010 opgenomen in 2011, want die had ik in jan 2011 ontvangen. (het totale bedrag)
Tsja, had de vraag maar niet gesteld.quote:Ik heb hem nog niet rond kunnen maken, na jou verhaal over dat m'n uitgave niet daar thuis hoorde kwam hij met een foutmelding, en die heb ik zo opgeslagen totdat ik met meer info het af kon maken.
Het heet Ondernemingsvermogen -> Eigen vermogenquote:Ik moet dus die 1k invullen bij "kapitaal" zo heet dat veldje ook echt (ben nu niet thuis dus kan het niet checken)..
Bedankt weer voor al je hulp
Ik dacht dat je die dan in 2012 moest invullen omdat je die in 2011 heb binnen gekregenquote:Op maandag 26 maart 2012 16:54 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En de KOR-teruggave van 2010 hoort niet in het resultaat van 2011 thuis,... Die hoorde in het resultaat van 2010.
Waar heb je de KOR van 2011 gelaten?
Je vermogensvergelijking klopt niet met je resultatenrekening.quote:Op maandag 26 maart 2012 18:11 schreef Stefan het volgende:
Waar gaat er iets fout?
Het Saldo fiscalewinstberekening is niet gelijk aan het saldo wint/verliesrekening
Nee, je mag 1800 euro aftrekken van je jaarinkomen. Hierdoor hoef je dus minder belasting te betalen dan je daadwerkelijk hebt gedaan. Het bedrag dat je terugkrijgt is gezien jouw salaris dan rond de 600 euro.quote:Op maandag 26 maart 2012 20:46 schreef Tunafish het volgende:
Ik ben gisteren even bezig geweest met mijn eerste aangifte. Programmatje gedownload, mijn gegevens automagisch laten invullen en op common sense de boel langsgegaan. Tot ik bij studiekosten kwam. Ik werk sinds oktober 40 uur per week, maar sta nog ingeschreven voor een HBO studie en betaal die ook nog (slacker, blabla). Nu zegt dat programma dat ik zo'n 2300 euro aan studiekosten heb gemaakt, en dat ik 2300 euro - 500 euro drempel = 1800 euro kan terugkrijgen. Ik verwacht hier een enorme adder onder het gras, want het is een maandsalaris wat ik dan zou kunnen terugvragen![]()
Ik heb voor zover ik weet geen rare dingen gedaan, alles voor zover ik het snap en het programma zelf heeft ingevuld gedaan, en kom dus aan het eind van de rit uit op 1800 euro ontvangen. Kan iemand me vertellen of hier inderdaad nog wat flinke haken en ogen aanzitten, of kan ik gewoon de aangifte invullen en zien wat er van komt?
Dat moet je zelf even uitrekenen. Eindvermogen-beginvermogen-onttrekkingen moet gelijk zijn aan de winst.quote:Op maandag 26 maart 2012 18:12 schreef Stefan het volgende:
Heb je een screenshot waar dat moet staan?
Dan gaat er iets niet goed, de dividendbelasting zou verrekend moeten worden met de te betalen IB/PVV.quote:Op maandag 26 maart 2012 20:27 schreef Zihuatanejo het volgende:
Vraagje: ik heb over 2011 ongeveer 200 euro aan dividendbelasting betaald. Volgens de elektronische aangifte kan ik dit verrekenen.
Maar als ik dit invul of weglaat bij "te verrekenen bedragen" zie ik geen effect op het overzicht?
Als ze het zo hebben gedaan dan is het zo. Is geen probleem.quote:Op maandag 26 maart 2012 20:35 schreef Pailla het volgende:
Heb van nov 2010 tot 17 jan 2011 een ww uitkering gehad. De periode dec 2010 is bijgeteld bij de jaaropgave 2011. Volgens UWV omdat de uitbetaling heeft plaatsgevonden op 2 jan 2011. Klop dit?? Klinkt mij nogal vreemd
Je kan het niet terugvragen, alleen maar aftrekken van je inkomen. Aangiften kan je doen tot 5 jaar terug. Verder, lees eerst even de OP..quote:Op maandag 26 maart 2012 20:42 schreef koekii het volgende:
Ik hoor van anderen dat je gewoon je collegegeld kan terugvragen. Ik betaal al sinds 2009 mijn collegegeld en boeken maar heb het nog nooit teruggevraagd. Dat is natuurlijk wel stom, maar is het nog mogelijk om het alsnog van periode 2009-2011 terug te vragen?
Dat dus.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:18 schreef Tunafish het volgende:
Ah, ok. Studiefinanciering heb ik al nagezocht, ben tot nu toe enkel tegengekomen dat bij alleen een lening of reisproduct (ontvang al een tijdje geen basisbeurs meer), je niks hoeft in te vullen. Vraag me hierbij alleen nog af, omdat het over studiefinanciering en 'andere vergoedingen' gaat, wat daar zoal onder valt. Zijn dat regelingen met je werkgever voor een opleiding?
Sim, zat verkeerd te kijken. Toch bedankt.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:31 schreef DonJames het volgende:
[]
Dan gaat er iets niet goed, de dividendbelasting zou verrekend moeten worden met de te betalen IB/PVV.
hm, het is zeg maar 100 (-betalingskorting) Euro betaald en 100 (+Rente) Euro terug ontvangen, maar dat kun je niet invullen bij de voorlopige aanslag, en 100 Euro betaald en 100 Euro terug kan ook nietquote:Op maandag 26 maart 2012 10:54 schreef RemcoDelft het volgende:
@Zana: ik zou de betaling minus teruggave invullen, excl. de gerekende rente. Dus 100 euro betaald (2 euro rentekorting voor op tijd in een keer betalen, die vergeet je) en 50 euro teruggekregen (al dan niet met rente) ==> 50 invullen.
Maar ik ben geen fiscalist
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |