Nope: "Bent u in 2011 getrouwd en woonde u daarvoor met uw partner samen? En staat u allebei op hetzelfde adres bij de gemeente ingeschreven? Dan bent u al fiscale partners vanaf het moment dat u op hetzelfde adres staat ingeschreven."quote:Op woensdag 21 maart 2012 18:03 schreef Radio-silence het volgende:
[..]
Wederom zelfde situatie: als je halverwege 2012 trouwt dan keuze! Samenwonen alleen is niet genoeg om fiscaal partner te zijn.
Kan ook best per saldo 0 zijn.quote:Op woensdag 21 maart 2012 16:54 schreef ManAtWork het volgende:
Hierboven wordt wel yep, tel geroepen, maar waar staat je aangifte omzetbelasting van het 4e kwartaal dan? Dat is per balansdatum denk ik een schuld of vordering. Of val je onder de KOR? Heb je dat resultaat dan wel in je winst meegenomen?
Klopt. Maar niemand vraagt er naar. En dat vind ik an sich al vreemd.quote:
Ja, alleen de rente. (En of dat voor de komende 30 jaar geldt, kan ik niet zeggen.)quote:Op woensdag 21 maart 2012 21:27 schreef fryslan99 het volgende:
Ik post m'n vragen nog een keer, ik hoop dat iemand een antwoord heeft.
Misschien een domme vraag maar wil het wel zeker weten: Ik heb in 2010 een woning gekocht en kon toen veel aftrekken. Nu dus alleen de hypotheek rente. Ik heb een spaarhypotheek en los dus tijdens de looptijd niets af. Mag ik dus het volledige rentebedrag aftrekken ? ( en dit dus de komende 30 jaar invullen ?)
Hetgeen je leent kun je niet aftrekken. Ook niet als je aflost. Je kunt alleen de kosten die je met de lening betaalt (voor zover het onder de aftrekbare studiekosten valt) aftrekken in het jaar van betaling.quote:Ook ben ik begonnen met een opleiding (september 2011). Ik krijg geen studiefinanciering meer en leen het geld d.m.v. een schuldbekentenis bij mijn ouders. Mag ik dit bedrag aftrekken (aftrekposten->studiekosten en andere scholinguitgaven) ? Ik kan me voorstellen dat dit pas het geval is, als ik begin te aflossen.
Ja, als je dat hebt betaalt, dan mag dat.quote:En zoja, mag ik dan het volledige bedrag aftrekken ? Het schoolgeld is in een keer betaald in 2011 (door mijn ouders dus).
Als kilometerprijs hier mee overeen komt,...quote:Ook heb ik in 2011 jammer genoeg nogal last van mijn knieen en moest hiervoor een halfjaar lang naar de revalidatie. Nu is mij verteld dat je de vervoerskosten hiervoor mag aftrekken. Is dit waar ?
Ook is mij verteld dat je de echte kilometerkosten mag gebruiken ?
Van het ziekenhuis heb ik dus een brief gekregen met alle bezoek data. Ik heb de totale reiskosten berekend door het aantal bezoeken te vermenigvuldigen met het aantal kilometers heen en terug vanaf mijn thuisadres en dit vermenigvuldigt met een kilometerprijs van 0.42 (berekend met de ANWB site). Is dit juist ?
quote:U mag deze vervoerskosten alleen aftrekken als u aannemelijk kunt maken dat u door uw ziekte of invaliditeit hogere vervoerskosten had dan mensen die niet ziek of invalide zijn en die in financieel en maatschappelijk opzicht met u vergelijkbaar zijn. U kunt dit bijvoorbeeld vergelijken door gebruik te maken van de gegevens van het NIBUD of het CBS. Had u dan hogere vervoerskosten? Dan mag u uw extra vervoerskosten aftrekken. U moet van deze extra vervoerskosten wel de vergoeding afhalen die u bijvoorbeeld van uw zorgverzekering kreeg.
quote:Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik heb vorig jaar veel hier aan gehad.
Het devies is dus: leen het geld van je ouders en betaal daarmee je studiekosten. Dan drukken de studiekosten en kun je ze aftrekken.quote:Op woensdag 21 maart 2012 21:27 schreef fryslan99 het volgende:
Ook ben ik begonnen met een opleiding (september 2011). Ik krijg geen studiefinanciering meer en leen het geld d.m.v. een schuldbekentenis bij mijn ouders. Mag ik dit bedrag aftrekken (aftrekposten->studiekosten en andere scholinguitgaven) ? Ik kan me voorstellen dat dit pas het geval is, als ik begin te aflossen.
En zoja, mag ik dan het volledige bedrag aftrekken ? Het schoolgeld is in een keer betaald in 2011 (door mijn ouders dus).
Samenlevingscontract voor 1-1-11 en samen een huis. Ben ik dan wel verplicht fiscaal partner, of kan ik ervoor kiezen?quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:38 schreef Radio-silence het volgende:
[..]
Nope... geen fiscaalpartner.
Alleen sinds 01-01-2011: als je getrouwd, geregistreerd partnerschap, samenlevingscontract via notaris, huis(waarvan beiden aansprakelijk voor hypotheek), partner voor pensioen, samen kind of een kind van partner erkend.
quote:Op donderdag 22 maart 2012 11:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Samenlevingscontract voor 1-1-11 en samen een huis. Ben ik dan wel verplicht fiscaal partner, of kan ik ervoor kiezen?
http://www.visservaneck.nl/fiscaal-partnerschap.htmlquote:Fiscaal partnerschap vanaf 2011
Met ingang van 2011 is de mogelijkheid voor samenwonenden om voor de inkomstenbelasting te kiezen voor fiscaal partnerschap vervallen. Onder de nieuwe regelgeving is men "verplicht" fiscale partners, of men is het simpelweg niet.
Welk deel van de OP moet ik herschrijven?quote:Op donderdag 22 maart 2012 11:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Samenlevingscontract voor 1-1-11 en samen een huis. Ben ik dan wel verplicht fiscaal partner, of kan ik ervoor kiezen?
quote:Extra aandacht verdient het vervallen van de mogelijkheid om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Met ingang van 2011 ben je verplicht fiscaal partner als je aan één van de voorwaarden voldoet. Voldoe je niet aan de voorwaarden, ben je automatisch geen fiscaal partner.
Je bent fisscaal partner, als je een deel van het jaar fiscaal partner bent kun je ervoor kiezen om voor het hele jaar als fiscaal partner te worden aangemerkt.quote:Op donderdag 22 maart 2012 11:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Samenlevingscontract voor 1-1-11 en samen een huis. Ben ik dan wel verplicht fiscaal partner, of kan ik ervoor kiezen?
Moment van betaling maakt niet uit. Het gaat om het moemnt dat de werkzaamheden zijn verricht/gefactureerd. Opgeven in 2011 dus.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 07:52 schreef brulaap112 het volgende:
Hoe werkt het volgende.. Freelance werk met een VAR Resultaat uit overige werkzaamheden.
De werkzaamheden gingen van november tot eind januari dit jaar. Factuur is ergens januari 2012 betaalt door ze. Nu had ik bedacht de inkomsten gewoon voor 2012 te boeken ipv 2011 en gelijk afrekenen. Alleen zijn reiskosten ed die je mag aftrekken a 19 cent ook in 2011 gemaakt. Vormt dit een probleem, wat is handig?
Neem je dat deel op als vooruitgefactureerd.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 09:54 schreef brulaap112 het volgende:
Oke maar een deel is nog gedaan in januari 2012, factuur was wel van de hele periode.
Of het verstandig is, is afhankelijk van het inkomen en de aftrekposten.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:50 schreef MrNiles het volgende:
Een vraagje over de voorlopige teruggaaf van 2012,
Mijn vrouw gaat in 2012 part-time werken, vanaf juni.
Van 36uur naar 24uur.
Is het dan verstandig om de voorlopige teruggaaf van 2012 aan te passen?
En zo ja.. moet ik dan in het wijzigingsformulier het geschatte salaris van 2012 invullen?
aftrekposten = eigen woning?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Of het verstandig is, is afhankelijk van het inkomen en de aftrekposten.
En als je wijzigt moet je inderdaad het geschatte salaris van 2012 invullen. Het is immers een voorlopige teruggave over 2012.
Eigen woning, lijfrente, AOV, bijzondere ziektekosten,... om er een paar te noemen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:56 schreef MrNiles het volgende:
[..]
aftrekposten = eigen woning?
tja..ze gaat voor 50% van het jaar, een derde minder werken..
ik heb geen verstand van belasting vandaar de vraag..ik weet dus niet of het verstandig is
Ik snap er niks van want:quote:Op zondag 25 maart 2012 14:33 schreef ex het volgende:
Zoals elk jaar heb ik hem net weer zelf ingevuld (eigen bedrijfje) en vraag ik altijd hier even via een semi controle of alles klopt :p.
Ik heb:
me activa/passiva berekening op 1000 laten uitkomen want:
Ik had bij me bedrijf zo'n 4500 euro binnen gesleurpt, en zo'n 500 euro weer uitgegeven (af kunnen schrijven). Ik heb de overige 3000 euro helemaal opgenomen (en dit ook ingevuld bij prive opname).
De 500 euro heeft geen restwaarde meer (wel ingevuld, maar boekwaarde einde jaar op 0). (Valt allemaal onder die mooie regeling voor 2011 ivb met crisis). Dus, ik moest over die 4000,- natuurlijk belasting betalen. Dit kwam uit op de 1500,-.
Verder heb ik los daarvan nog zo'n 40.000 verdiend met "gewoon werk" en dit ook keurig ingevuld bij loon.
De eindberekeing was dus, dat ik 1500,- moest betalen. Wat mij lijkt te kloppen.
Iemand nog input:D?
lol, ik zal het even uitleggen. Ik heb 500 euro uit gegeven aan computer spullen. Die heeft geen restwaarde aan het eind van het boekjaar.quote:Op zondag 25 maart 2012 15:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik snap er niks van want:
- je verklaart je balanstotaal door omzet en opnames?
- waar de restwaarde van ¤ 500,- vandaan komt, die geen restwaarde is, is me onbekend.
- je bent niet BTW-plichtig?
- ben je ondernemer voor de IB of is het ROW? (Gezien je gewone werk en de magere omzet/winst, lijkt me ROW maar je hebt het over een balans.)
Waar heb je de vordering van de KOR opgenomen? Of heb je dit in de aangiften al verrekend? Heb je de KOR-winst in de 4500 euro zitten?quote:Op zondag 25 maart 2012 17:13 schreef ex het volgende:
[..]
lol, ik zal het even uitleggen. Ik heb 500 euro uit gegeven aan computer spullen. Die heeft geen restwaarde aan het eind van het boekjaar.
Ik ben wel btw plichtig? Maar door de KOR krijg ik dat elk jaar terug.
Ik ben ondernemer, ik weet niet waarom dat zo bepaald is.
Om het simpel te zeggen:
4.5k verdient. 500 daarvan uit gegeven. Er staat nog 1000 op me rekening, de overige 3k heb ik als persoon opgenomen en gewoon uitgegeven aan dingen die niks met me bedrijf te maken hebben.
Op me rekening dus nog 1k (2011).
Omdat de kosten van de computer spullen onder de 450,- blijven mag ik ze in 1x afschrijven toch?
De winst van de kor zit er gewoon inquote:Op zondag 25 maart 2012 18:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waar heb je de vordering van de KOR opgenomen? Of heb je dit in de aangiften al verrekend? Heb je de KOR-winst in de 4500 euro zitten?
De 500 euro aan kosten mag je inderdaad ten laste van de opbrengst brengen, maar dat heeft dus niets met de tijdelijke regeling voor willekeurige afschrijving te maken.
Dus je hebt de vordering van het vierde kwartaal niet opgenomen? Dan klopt je balans dus niet.quote:Op zondag 25 maart 2012 18:07 schreef ex het volgende:
[..]
De winst van de kor zit er gewoon in. Als in: in Q4 heb ik iets van 400 euro terug gehad. Die heb ik opgevoerd in die winst van 4k.
Ik heb nu dus gewoon ingevuld bij m'n berekeing dat ik 500 euro heb uit gegeven, met 0 euro rest waarde (aanschaf waarde wel ingevuld).
Klopt he zo dan een beetje? Dat laatste heb je gelijk in, die regeling slaat erop dat je spullen in 2009, 2010 & 2011 in 1x voor 50% mocht afschrijven.. toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |