abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 maart 2012 @ 08:54:13 #1
62913 Blik
The one and Only!
pi_109640941
quote:
Honderden euro's zorgtoeslag blijven liggen

AMSTERDAM - Veel mensen denken ten onrechte dat zij te veel verdienen om in aanmerking te komen voor een zorgtoeslag. Zij kunnen daardoor honderden euro's per jaar mislopen.

Anderen krijgen juist meer toeslag dan waar zij op grond van hun inkomen recht op hebben. Zij moeten dat geld later terugbetalen. Dat meldde de FNV Belastingservice donderdag op basis van de ervaringen van zijn 5500 vrijwilligers. Die hebben de afgelopen tijd 300.000 mensen geholpen met hun belastingaangifte. De groep waarbij iets niet klopte met betrekking tot de zorgtoeslag, was volgens een woordvoerster van de vakbond opvallend groot. Cijfers kon zij evenwel niet noemen.
Alsnog

De FNV Belastingservice wijst erop dat mensen tot 1 april, de datum waarop ook de belastingaangifte binnen moet zijn, de tijd hebben om alsnog een zorgtoeslag voor 2011 aan te vragen. Alleenstaanden hebben daar recht op als zij minder verdienden dan 36.022 euro bruto, samenwonenden als zij samen een inkomen hebben van maximaal 54.264 euro.
http://www.nu.nl/geldzake(...)-blijven-liggen.html

Heel herkenbaar nieuwsbericht. Ik heb ook altijd gedacht dat ik geen recht had op zorgtoeslag, door een vriendin kwam ik er achter dat ik dat wél had. Dit komt mede omdat het rekenvoorbeeld van de belastingdienst niet duidelijk weergeeft dat het om je inkomsten ná aftrek van aftrekposten is. Uiteindelijk bleek dat ik bijna 1000 euro zorgtoeslag terug kreeg over 2011 (samen met vriendin).

[ Bericht 1% gewijzigd door Blik op 29-03-2012 09:13:35 ]
pi_109641053
Ik kreeg voorheen automatisch zorgtoeslag vanwege mn chronische ziekte. Vorig jaar kreeg in een brief van de belastingdienst met daarin de mededeling: U hoeft geen belastingaangifte te doen.......... Ik dacht, jullie hebben gelijk (mij niet realiserend..)

Vorig jaar kreeg ik geen zorgtoeslag dus..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_109641093
Ik heb mijn zorgtoeslag twee jaar geleden stop gezet, ik kreeg een paar euro per maand en moest uiteindelijk ieder jaar (vrijwel) alles terug betalen. Mijn situatie is inmiddels veranderd (huis gekocht), maar ik heb de zorgtoeslag niet meer opnieuw aangevraagd. Dikke kans dat ik er recht op heb (mijn salaris is lager dan modaal), maar voor die paar euro per maand ga ik niet het risico lopen dat ik toch uiteindelijk alles weer terug moet betalen...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  donderdag 29 maart 2012 @ 09:12:08 #4
62913 Blik
The one and Only!
pi_109641262
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 09:03 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ik heb mijn zorgtoeslag twee jaar geleden stop gezet, ik kreeg een paar euro per maand en moest uiteindelijk ieder jaar (vrijwel) alles terug betalen. Mijn situatie is inmiddels veranderd (huis gekocht), maar ik heb de zorgtoeslag niet meer opnieuw aangevraagd. Dikke kans dat ik er recht op heb (mijn salaris is lager dan modaal), maar voor die paar euro per maand ga ik niet het risico lopen dat ik toch uiteindelijk alles weer terug moet betalen...
Je kunt op basis van je aangifte voor 2011 nu via mijntoeslagen.nl heel makkelijk je zorgtoeslag met terugwerkende kracht aanvragen. Je hoeft alleen je verzamel-inkomen (inkomen na aftrek van aftrekposten zoals studiekosten en hypotheek) in te vullen. Dan weet je ook zeker dat je niks hoeft terug te betalen. Maximale toeslag is volgens mij rond de 650 euro. Ik verdien samen met mijn vriendin meer dan 2x modaal, maar toch krijg ik 950 euro over 2011 terug

Dus zeker de moeite waard om nog even snel aan te vragen!
  donderdag 29 maart 2012 @ 09:12:55 #5
62913 Blik
The one and Only!
pi_109641282
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 09:00 schreef kawotski het volgende:
Ik kreeg voorheen automatisch zorgtoeslag vanwege mn chronische ziekte. Vorig jaar kreeg in een brief van de belastingdienst met daarin de mededeling: U hoeft geen belastingaangifte te doen.......... Ik dacht, jullie hebben gelijk (mij niet realiserend..)

Vorig jaar kreeg ik geen zorgtoeslag dus..
Je kunt het met terugwerkende kracht nog vragen voor 2011, mits je aangifte doet over 2011.
  donderdag 29 maart 2012 @ 09:14:51 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_109641331
De zorgtoeslag zou dan ook gewoon volledig automatisch achteraf per jaar moeten worden uitgekeerd. Niks elke maand een paar euro, niks, aanvragen/opzeggen, allemaal werkverschaffing voor iets wat niet nodig is.
Hell, nog veel beter zou zijn de zorgtoeslag af te schaffen en de zorgpremie (of het werkgeversdeel) aan te passen. Al die verschillende potjes voor hetzelfde zorgt alleen voor werk en overheadkosten.
censuur :O
  donderdag 29 maart 2012 @ 09:17:46 #7
62913 Blik
The one and Only!
pi_109641382
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 09:14 schreef RemcoDelft het volgende:
De zorgtoeslag zou dan ook gewoon volledig automatisch achteraf per jaar moeten worden uitgekeerd. Niks elke maand een paar euro, niks, aanvragen/opzeggen, allemaal werkverschaffing voor iets wat niet nodig is.
Hell, nog veel beter zou zijn de zorgtoeslag af te schaffen en de zorgpremie (of het werkgeversdeel) aan te passen. Al die verschillende potjes voor hetzelfde zorgt alleen voor werk en overheadkosten.
Helemaal mee eens!

Vind het sowieso belachelijk dat ik met een bovenmodaal salaris uberhaupt zorgtoeslag kan krijgen...
  donderdag 29 maart 2012 @ 09:19:26 #8
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_109641422
quote:
Je kan ook gewoon een hogere schatting van je inkomen opgeven. Als je dan uiteindelijk minder hebt verdiend krijg je het jaar erop hetgeen waar je recht op had.
Ik heb ingevuld dat ik een ton verdien, gewoon omdat het kan. :7
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_109641445
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 09:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit dus en buiten dat het is krankzinnig dat je met een verzamel inkomen van 55k nog in aanmerking komt voor toeslag. Met dit salaris moet je ZELF je broek op kunnen houden.
pi_109641496
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 09:12 schreef Blik het volgende:

[..]

Je kunt op basis van je aangifte voor 2011 nu via mijntoeslagen.nl heel makkelijk je zorgtoeslag met terugwerkende kracht aanvragen. Je hoeft alleen je verzamel-inkomen (inkomen na aftrek van aftrekposten zoals studiekosten en hypotheek) in te vullen. Dan weet je ook zeker dat je niks hoeft terug te betalen. Maximale toeslag is volgens mij rond de 650 euro. Ik verdien samen met mijn vriendin meer dan 2x modaal, maar toch krijg ik 950 euro over 2011 terug

Dus zeker de moeite waard om nog even snel aan te vragen!
Verder moet je er even op letten dat je toeslagen over 2011 slechts TOT 1 april 2012 kunt aanvragen, tenzij je uitstel hebt van het doen van aangifte.

Enigszins tegenstrijdig. 2x Modaal is namelijk boven de ¤ 60.000, en dan vervalt het recht op zorgtoeslag (al bij ongeveer ¤ 54.000).
Tenzij je natuurlijk meer dan ¤ 6.000 aan aftrekposten hebt ;)

Verder moeten mensen hier inderdaad meer op letten. Er wordt veel geld vergeten!
  donderdag 29 maart 2012 @ 09:27:34 #11
62913 Blik
The one and Only!
pi_109641606
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 09:22 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Verder moet je er even op letten dat je toeslagen over 2011 slechts TOT 1 april 2012 kunt aanvragen, tenzij je uitstel hebt van het doen van aangifte.

Enigszins tegenstrijdig. 2x Modaal is namelijk boven de ¤ 60.000, en dan vervalt het recht op zorgtoeslag (al bij ongeveer ¤ 54.000).
Tenzij je natuurlijk meer dan ¤ 6.000 aan aftrekposten hebt ;)

Ik stel ook vrij duidelijk dat het om inkomen na aftrekposten gaat. Voornamelijk interessant voor mensen die een hypotheek hebben. >6000 euro aan aftrekposten heb je namelijk al snel met een hypotheek en studiekosten (alleen aan studiekosten kom ik er al aan :D)
pi_109641788
Dit zegt ook wel wat over het gebrek aan noodzaak van zorgtoeslag voor veel mensen. Daarnaast zegt het veel over de complete stompzinnigheid van mensen.
pi_109641793
Mijn vriendin heeft een hypotheek. Ik woon bij dr in. Kan ik zorgtoeslag aanvragen zonder die hypotheek op te geven?
pi_109642290
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 09:36 schreef Big-Ern het volgende:
Mijn vriendin heeft een hypotheek. Ik woon bij dr in. Kan ik zorgtoeslag aanvragen zonder die hypotheek op te geven?
Nee, zodra jij zorgtoeslag aanvraagt trekt de bank de hypotheekovereenkomst direct in :').
pi_109643691
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 09:27 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik stel ook vrij duidelijk dat het om inkomen na aftrekposten gaat. Voornamelijk interessant voor mensen die een hypotheek hebben. >6000 euro aan aftrekposten heb je namelijk al snel met een hypotheek en studiekosten (alleen aan studiekosten kom ik er al aan :D)
Wat zijn die aftrekposten precies? Is dat het bedrag wat in de aanslag staat onder aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning?

En dat moet ik van mijn brutojaarloon aftrekken?
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  donderdag 29 maart 2012 @ 10:48:11 #16
62913 Blik
The one and Only!
pi_109643834
quote:
7s.gif Op donderdag 29 maart 2012 10:43 schreef Geralt het volgende:

[..]

Wat zijn die aftrekposten precies? Is dat het bedrag wat in de aanslag staat onder aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning?

En dat moet ik van mijn brutojaarloon aftrekken?
Gewoon je loon volgens je belastingaangifte 2011 aangeven. Ook wel verzamelinkomen/toetsingsinkomen genoemd. aftrekposten zijn o.a. hypotheekrente (na aftrek forfait) en studiekosten (na aftrek van drempel)
pi_109643926
Ok dan zit ik op 55150 hier en geeft een of ander rekentooltje aan dat ik er geen recht op heb.
Over 2011 dan. Komend jaar is dat fors meer.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  donderdag 29 maart 2012 @ 10:53:18 #18
62913 Blik
The one and Only!
pi_109643974
quote:
7s.gif Op donderdag 29 maart 2012 10:51 schreef Geralt het volgende:
Ok dan zit ik op 55150 hier en geeft een of ander rekentooltje aan dat ik er geen recht op heb.
Over 2011 dan. Komend jaar is dat fors meer.
Klopt, grens ligt op 54264 euro. Als je er net onder zat kreeg je misschien een paar euro
  donderdag 29 maart 2012 @ 10:53:35 #19
62913 Blik
The one and Only!
pi_109643984

[ Bericht 100% gewijzigd door Blik op 29-03-2012 11:45:55 (dubbel) ]
  donderdag 29 maart 2012 @ 10:54:00 #20
62913 Blik
The one and Only!
pi_109643995
dubbel
pi_109646888
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 10:53 schreef Blik het volgende:

[..]

Klopt, grens ligt op 54264 euro. Als je er net onder zat kreeg je misschien een paar euro
Laagste bedrag is iets van 18 euro per maand.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_109647935
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 09:54 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Nee, zodra jij zorgtoeslag aanvraagt trekt de bank de hypotheekovereenkomst direct in :').

Klojo.
pi_109648343
quote:
In jouw situatie denk ik dat jij dikke kans hebt om toch nog een leuk bedragje terug te krijgen, aangezien je een koophuis hebt en je salaris beneden modaal is!
Na aftrek van de hypotheek rente (ca. 10k per jaar) is ons gezamenlijk inkomen ca. 45k wat ongeveer uit komt op 25 euro per maand! ik zou er toch maar nog ff werk van maken als ik jou was!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')