Ook met een OV-studentenkaart kan je een OV-verklaring krijgen. Bij de IB Groep (of hoe ze dit jaar ook heten) aan te vragen via http://www.ib-groep.nl/st(...)orm_ovverklaring.aspquote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
In de periode dat je met je studentenkaart hebt gereist, kun je geen OV-verklaring overleggen. Dus die periode kun je dan ook niet in aftrek brengen, lijkt me.
Dank voor je hulp! Is het dan het handigst om drie periodes in te vullen? Dus stage met gratis ov, werken met gratis ov, werken zonder gratis ov?quote:Op zondag 18 maart 2012 14:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ook met een OV-studentenkaart kan je een OV-verklaring krijgen. Bij de IB Groep (of hoe ze dit jaar ook heten) aan te vragen via http://www.ib-groep.nl/st(...)orm_ovverklaring.asp
@Vierkante_Ogen: ik neem aan dat je stagevergoeding hebt ontvangen? Dan zou ik die 'werkgever' apart opgeven voor die periode, met ook apart de OV-aftrek.
OK,ook nog iets geleerd vandaag. Het leek me niet zo logisch, vandaar.quote:Op zondag 18 maart 2012 14:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ook met een OV-studentenkaart kan je een OV-verklaring krijgen. Bij de IB Groep (of hoe ze dit jaar ook heten) aan te vragen via http://www.ib-groep.nl/st(...)orm_ovverklaring.asp
@Vierkante_Ogen: ik neem aan dat je stagevergoeding hebt ontvangen? Dan zou ik die 'werkgever' apart opgeven voor die periode, met ook apart de OV-aftrek.
Omdat je in 2010 minder belasting moest betalen dan je heffingskortingen en in 2011 je meer belasting moest betalen dan je heffingskortingen.quote:Op zondag 18 maart 2012 16:52 schreef Morriss77 het volgende:
Goedenavond, ik ben een student met een bijbaan. Vorig jaar was mijn totale inkomen ¤6.756,- en moest ik ¤0,- verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen betalen
Dit jaar is mijn totale inkomen ¤9.730 en moet ik ineens ¤849,- betalen aan verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen.
Iemand enig idee waarom dat voor 2010 0,- euro was en voor 2011 nu dus 849,- euro?
Bij voorbaat dank...
Bel dit nummer eens, daar kunnen ze je het exact vertellen: 0800-0543.quote:Op zondag 18 maart 2012 16:58 schreef gohan16 het volgende:
Ik heb mn aangifte al in week 1 van 2012 verstuurd. Krijg ik mn geld dan ook pas mei-juni? weet iemand dit?
Blijkbaar zijn ze erg snel dit jaar.quote:Op zondag 18 maart 2012 17:12 schreef carboni het volgende:
Dacht dat aangiftes pas na 1 april verwerkt worden? Heb 3-jan aangifte gedaan en gister brief binnen gehad over voorlopige aanslag dat ik het bedrag terugkrijg.
Sorry, zo ver had ik niet gelezenquote:Op zondag 18 maart 2012 18:42 schreef ManAtWork het volgende:
Mag de bijgewerkte OP uit de wiki in de OP?
'k Probeer hem niet voor niets bij te houden.
Thank you.quote:Op maandag 19 maart 2012 07:48 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Sorry, zo ver had ik niet gelezenBij deze!
klopt omdat je deze nu niet meer af kan trekken.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:02 schreef ik.ben.hier het volgende:
Ik heb ook een vraagje.
Vroeger moest je ook de zorgtoeslag/zorgpremie invullen, dit kan ik nu niet meer terugvinden, klopt dit?
Oh ok top, in 2010 nog wel?quote:Op maandag 19 maart 2012 21:05 schreef Nizno het volgende:
[..]
klopt omdat je deze nu niet meer af kan trekken.
Bummer!quote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:38 schreef Tegan het volgende:
Huuu. Aangifte gedaan, en voor het eerst moet ik bijbetalen.
Klopt.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:49 schreef Tegan het volgende:
Hoe werkt dat eigenlijk met betalen, krijg je gewoon een acceptgiro ofzo bij de definitieve aangifte?
Ja, krijgen ze geld van ons zijn ze er als de kippen bij. Wij kunnen maandenlang op ons geld wachten.quote:Op zondag 18 maart 2012 16:58 schreef gohan16 het volgende:
Ik heb mn aangifte al in week 1 van 2012 verstuurd. Krijg ik mn geld dan ook pas mei-juni? weet iemand dit?
Mwoah... Zolang ik teveel gekregen toeslag in tig termijnen terug mag betalen, zie ik echt geen reden tot klagen als ik even moet wachten op geld dat ik krijg. Je kunt ook overdrijven...quote:Op dinsdag 20 maart 2012 16:04 schreef koekwausss het volgende:
[..]
Ja, krijgen ze geld van ons zijn ze er als de kippen bij. Wij kunnen maandenlang op ons geld wachten.
Ah... Okquote:Op dinsdag 20 maart 2012 18:48 schreef Nizno het volgende:
de BD in de zeik nemen is NLers favo bezigheid Sjeen, daar valt niet tegen te redeneren.
Arme Isa,...quote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:43 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Bummer!
Ik niet, ik vergeet steeds dat een kind hebben en werken geld oplevertKrijg weer een leuk bedrag terug
Ik begin pas te zeiken als Nizno onze aangifte niet goed heeft ingediend en er betaald moet worden.:Pquote:Op dinsdag 20 maart 2012 18:48 schreef Nizno het volgende:
de BD in de zeik nemen is NLers favo bezigheid Sjeen, daar valt niet tegen te redeneren.
Als de woning pas in april van jou was, wat heb je dan over januari, februari en maart af te trekken?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 21:55 schreef Stansfield het volgende:
Ons huis is in april opgeleverd en toen heeft de hypotheektussenpersoon in mei de voorlopige teruggave voor mij ingedient. Toen kreeg ik dit te horen van hem:
De voorlopige teruggave is inmiddels verstuurd. De verwerkingstijd bij de belastingdienst is ongeveer 4 tot 8 weken. Het totale bedrag wat jullie vanaf mei tot december terug krijgen is ongeveer ¤ x,-. Over hoeveel maanden dit uitgesplitst gaat worden, is nog niet helemaal duidelijk. Dit hangt ervan af wanneer de belastingdienst het verzoek in behandeling neemt.
Dus dan moet ik toch nog terugkrijgen van januari t/m april? Of moet je gewoon alles weer indienen en je hele jaarlijkse rentebetalingen en je jaarlijkse teruggaves opgeven en wordt het dan allemaal voor het hele jaar verrekend?
Sorry had even moeten vermelden dat het om nieuwbouw ging en ik in april pas de sleutel kreeg. Dat maakt het natuurlijk even iets anders.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 22:03 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Als de woning pas in april van jou was, wat heb je dan over januari, februari en maart af te trekken?
Hoe dan ook, in de aangifte vul je alles voor heel 2011 in, evenals het al ontvangen bedrag van de voorlopige teruggaaf. Wordt dan inderdaad verrekend.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Begrijp ik het goed dat ik EUR 624,- terugkrijg, of moet ik die EUR 5.014,- betalen die bij verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen staat?![]()
Duidelijk, thx!quote:Op dinsdag 20 maart 2012 22:11 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Je krijgt terug. Je zou ¤ 5.014 moeten betalen, maar er is al ¤ 5.638 ingehouden door je werkgever.
Dat is wel het idee achter inkomstenbelasting, het is een percentage van je inkomen.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:56 schreef seetjai het volgende:
Ik had ook zo'n soortgelijke aangifte als Flappe-du-Pomme..
Maar 1 ding snap ik eigenlijk nog niet echt, waarom die verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen inhoud.
Het werd bij mij elk jaar steeds hoger.. richting m'n jaarinkomen.
Hoe hoger je loon hoe meer je daarvoor betaald. Zo moet ik het kijken ?
Tsja, hoe hoger je inkomen, hoe meer belasting je moet betalen.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:56 schreef seetjai het volgende:
Ik had ook zo'n soortgelijke aangifte als Flappe-du-Pomme..
Maar 1 ding snap ik eigenlijk nog niet echt, waarom die verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen inhoud.
Het werd bij mij elk jaar steeds hoger.. richting m'n jaarinkomen.
Hoe hoger je loon hoe meer je daarvoor betaald. Zo moet ik het kijken ?
Tsja, wat is het? Heb je dat dit jaar aan winst gemaakt? Ik zou zeggen gewoon onder overige reserves (is onderdeel van het eigen vermogen).quote:Op dinsdag 20 maart 2012 21:59 schreef n00b13 het volgende:
Hallo!
Korte vraag over Activa en Passiva.
Ik heb een eigen bedrijf en ik heb bij activa onder Liquide middelen dus netjes aangegeven hoeveel geld ik nu heb (=hetzelfde als mijn verdienste).
Waar vul ik nu ditzelfde bedrag in bij Passiva? Ik dacht bij Eigen Vermogen, maar ik raak in de war door de beschrijving:
"Vul de boekwaarde in van het eigen vermogen dat u hebt geinvesteerd in uw onderneming."
Kan iemand me helpen?
Het belaste rentebestanddeel = waarde KEW minus betaalde premies. Als de premies de waarde overtreffen, dan is het (belaste) rentecomponent 0.quote:Op woensdag 21 maart 2012 13:05 schreef Bayswater het volgende:
Kew van 2003 uit box 1 die vrijvalt vanwege verkoop van de woning (gaat niet mee naar volgende woning). Totaal aan betaalde premies (inclusief arbeidsongeschiktheidverzekering) is meer dan uitbetaling (inderdaad een Delta Lloyd woekerpolis). Kan ik toch gewoon 0 opgeven voor de rente ?
Bijvoorbeeld:quote:Op woensdag 21 maart 2012 13:04 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Tsja, wat is het? Heb je dat dit jaar aan winst gemaakt? Ik zou zeggen gewoon onder overige reserves (is onderdeel van het eigen vermogen).
Yep.quote:Op woensdag 21 maart 2012 13:23 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld:
Dit jaar aan winst gemaakt: 1000 euro
Dit jaar aan omzet gedraaid: 2000 euro
Dit jaar begonnen met 0 euro.
Ingevuld:
Onder "Overzicht Activa", Liquide Middelen: 1000 euro.
Onder "Overzicht Passiva", Ondernemingsvermogen, Eigen Vermogen: 1000 euro.
Ik heb geen leningen, voorzieningen, schulden en dat soort dingen.
Dat lijkt me toch te kloppen?
Zoals hierboven gezegd, yep!quote:Op woensdag 21 maart 2012 13:23 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld:
Dit jaar aan winst gemaakt: 1000 euro
Dit jaar aan omzet gedraaid: 2000 euro
Dit jaar begonnen met 0 euro.
Ingevuld:
Onder "Overzicht Activa", Liquide Middelen: 1000 euro.
Onder "Overzicht Passiva", Ondernemingsvermogen, Eigen Vermogen: 1000 euro.
Ik heb geen leningen, voorzieningen, schulden en dat soort dingen.
Dat lijkt me toch te kloppen?
quote:
Bedankt!quote:
Waren jullie wel fiscaal partner? Op grond waarvan?quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
Als je nu niet meer samenwoont, ben je wel nog over 2011 fiscaal partner. Maar moet je dan ook tegelijk (dwz op een en hetzelfde formulier) aangifte doen? Of hoeft dat niet? Zij wil uitstel aanvragen en ik niet. En is het genoeg als we elkaars jaaropgave weten?
Samenwonen.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waren jullie wel fiscaal partner? Op grond waarvan?
Samen een huis hebben dan. Incl. samenlevingscontract.quote:
Heb je daarbij ook de notaris gespekt? Dat is sinds 2011 een eis om hier nog voor in aanmerking te komen.quote:
Nope... geen fiscaalpartner.quote:
volgens mij ben je verplicht fiscaal partner.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Even een andere vraag: als je getrouwd bent, ben je dan verplicht fiscaal partner? Of is het dan ook mogelijk om los van elkaar belastingaangifte te doen?
Hoeft niet, kan ook los van elkaar.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Even een andere vraag: als je getrouwd bent, ben je dan verplicht fiscaal partner? Of is het dan ook mogelijk om los van elkaar belastingaangifte te doen?
Dat wordt me toch een partijtje ingewikkeldquote:Op woensdag 21 maart 2012 17:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
volgens mij ben je verplicht fiscaal partner.
Ik haal niet uit deze bron dat het niet hoeft...quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:41 schreef Radio-silence het volgende:
[..]
Hoeft niet, kan ook los van elkaar.
Zie: Bdienst
Je bron zegt niet dat je apart van elkaar aangifte kunt doen.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:41 schreef Radio-silence het volgende:
[..]
Hoeft niet, kan ook los van elkaar.
Zie: Bdienst
Het kan wel maar dan moet je aan de voorwaarden voldoen zo kan het zijn dat als je samen woont per 21-03-2011 met geregistreerd partnerschap ervoor kiezen om fiscale partner voor het hele jaar te worden gezien of apart van elkaar voor een deel van het jaar.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat wordt me toch een partijtje ingewikkeld![]()
[..]
Ik haal niet uit deze bron dat het niet hoeft...
2011 is hiervoor (voor mij) niet relevant, ik denk nu aan (de aangifte over) 2012.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:49 schreef Radio-silence het volgende:
[..]
Het kan wel maar dan moet je aan de voorwaarden voldoen zo kan het zijn dat als je samen woont per 21-03-2011 met geregistreerd partnerschap ervoor kiezen om fiscale partner voor het hele jaar te worden gezien of apart van elkaar voor een deel van het jaar.
Geen idee hoe het zit met 2012...quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
2011 is hiervoor (voor mij) niet relevant, ik denk nu aan (de aangifte over) 2012.
Volgens http://www.visservaneck.nl/fiscaal-partnerschap.html ben je inderdaad "verplicht" fiscaal partner als je trouwt.
Ik ga er vanuit dat 2012 dezelfde regels gaat hebben. Omdat ik 1-1-2012 al samenwoonde, ben ik bij trouwen dus verplicht heel 2012 fiscaal partner. (http://www.belastingdiens(...)fiscaal_partnerschap)quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:54 schreef Radio-silence het volgende:
[..]
Geen idee hoe het zit met 2012...
Mbt 2011: Ligt aan het moment van trouwen: Voor 2011 getrouwd dan fiscaal partner, tijdens 2011 getrouwd dan heb je de keuze.
Edit: niet goed gekeken:quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat 2012 dezelfde regels gaat hebben. Omdat ik 1-1-2012 al samenwoonde, ben ik bij trouwen dus verplicht heel 2012 fiscaal partner. (http://www.belastingdiens(...)fiscaal_partnerschap)
Nope: "Bent u in 2011 getrouwd en woonde u daarvoor met uw partner samen? En staat u allebei op hetzelfde adres bij de gemeente ingeschreven? Dan bent u al fiscale partners vanaf het moment dat u op hetzelfde adres staat ingeschreven."quote:Op woensdag 21 maart 2012 18:03 schreef Radio-silence het volgende:
[..]
Wederom zelfde situatie: als je halverwege 2012 trouwt dan keuze! Samenwonen alleen is niet genoeg om fiscaal partner te zijn.
Kan ook best per saldo 0 zijn.quote:Op woensdag 21 maart 2012 16:54 schreef ManAtWork het volgende:
Hierboven wordt wel yep, tel geroepen, maar waar staat je aangifte omzetbelasting van het 4e kwartaal dan? Dat is per balansdatum denk ik een schuld of vordering. Of val je onder de KOR? Heb je dat resultaat dan wel in je winst meegenomen?
Klopt. Maar niemand vraagt er naar. En dat vind ik an sich al vreemd.quote:
Ja, alleen de rente. (En of dat voor de komende 30 jaar geldt, kan ik niet zeggen.)quote:Op woensdag 21 maart 2012 21:27 schreef fryslan99 het volgende:
Ik post m'n vragen nog een keer, ik hoop dat iemand een antwoord heeft.
Misschien een domme vraag maar wil het wel zeker weten: Ik heb in 2010 een woning gekocht en kon toen veel aftrekken. Nu dus alleen de hypotheek rente. Ik heb een spaarhypotheek en los dus tijdens de looptijd niets af. Mag ik dus het volledige rentebedrag aftrekken ? ( en dit dus de komende 30 jaar invullen ?)
Hetgeen je leent kun je niet aftrekken. Ook niet als je aflost. Je kunt alleen de kosten die je met de lening betaalt (voor zover het onder de aftrekbare studiekosten valt) aftrekken in het jaar van betaling.quote:Ook ben ik begonnen met een opleiding (september 2011). Ik krijg geen studiefinanciering meer en leen het geld d.m.v. een schuldbekentenis bij mijn ouders. Mag ik dit bedrag aftrekken (aftrekposten->studiekosten en andere scholinguitgaven) ? Ik kan me voorstellen dat dit pas het geval is, als ik begin te aflossen.
Ja, als je dat hebt betaalt, dan mag dat.quote:En zoja, mag ik dan het volledige bedrag aftrekken ? Het schoolgeld is in een keer betaald in 2011 (door mijn ouders dus).
Als kilometerprijs hier mee overeen komt,...quote:Ook heb ik in 2011 jammer genoeg nogal last van mijn knieen en moest hiervoor een halfjaar lang naar de revalidatie. Nu is mij verteld dat je de vervoerskosten hiervoor mag aftrekken. Is dit waar ?
Ook is mij verteld dat je de echte kilometerkosten mag gebruiken ?
Van het ziekenhuis heb ik dus een brief gekregen met alle bezoek data. Ik heb de totale reiskosten berekend door het aantal bezoeken te vermenigvuldigen met het aantal kilometers heen en terug vanaf mijn thuisadres en dit vermenigvuldigt met een kilometerprijs van 0.42 (berekend met de ANWB site). Is dit juist ?
quote:U mag deze vervoerskosten alleen aftrekken als u aannemelijk kunt maken dat u door uw ziekte of invaliditeit hogere vervoerskosten had dan mensen die niet ziek of invalide zijn en die in financieel en maatschappelijk opzicht met u vergelijkbaar zijn. U kunt dit bijvoorbeeld vergelijken door gebruik te maken van de gegevens van het NIBUD of het CBS. Had u dan hogere vervoerskosten? Dan mag u uw extra vervoerskosten aftrekken. U moet van deze extra vervoerskosten wel de vergoeding afhalen die u bijvoorbeeld van uw zorgverzekering kreeg.
quote:Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik heb vorig jaar veel hier aan gehad.
Het devies is dus: leen het geld van je ouders en betaal daarmee je studiekosten. Dan drukken de studiekosten en kun je ze aftrekken.quote:Op woensdag 21 maart 2012 21:27 schreef fryslan99 het volgende:
Ook ben ik begonnen met een opleiding (september 2011). Ik krijg geen studiefinanciering meer en leen het geld d.m.v. een schuldbekentenis bij mijn ouders. Mag ik dit bedrag aftrekken (aftrekposten->studiekosten en andere scholinguitgaven) ? Ik kan me voorstellen dat dit pas het geval is, als ik begin te aflossen.
En zoja, mag ik dan het volledige bedrag aftrekken ? Het schoolgeld is in een keer betaald in 2011 (door mijn ouders dus).
Samenlevingscontract voor 1-1-11 en samen een huis. Ben ik dan wel verplicht fiscaal partner, of kan ik ervoor kiezen?quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:38 schreef Radio-silence het volgende:
[..]
Nope... geen fiscaalpartner.
Alleen sinds 01-01-2011: als je getrouwd, geregistreerd partnerschap, samenlevingscontract via notaris, huis(waarvan beiden aansprakelijk voor hypotheek), partner voor pensioen, samen kind of een kind van partner erkend.
quote:Op donderdag 22 maart 2012 11:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Samenlevingscontract voor 1-1-11 en samen een huis. Ben ik dan wel verplicht fiscaal partner, of kan ik ervoor kiezen?
http://www.visservaneck.nl/fiscaal-partnerschap.htmlquote:Fiscaal partnerschap vanaf 2011
Met ingang van 2011 is de mogelijkheid voor samenwonenden om voor de inkomstenbelasting te kiezen voor fiscaal partnerschap vervallen. Onder de nieuwe regelgeving is men "verplicht" fiscale partners, of men is het simpelweg niet.
Welk deel van de OP moet ik herschrijven?quote:Op donderdag 22 maart 2012 11:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Samenlevingscontract voor 1-1-11 en samen een huis. Ben ik dan wel verplicht fiscaal partner, of kan ik ervoor kiezen?
quote:Extra aandacht verdient het vervallen van de mogelijkheid om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Met ingang van 2011 ben je verplicht fiscaal partner als je aan één van de voorwaarden voldoet. Voldoe je niet aan de voorwaarden, ben je automatisch geen fiscaal partner.
Je bent fisscaal partner, als je een deel van het jaar fiscaal partner bent kun je ervoor kiezen om voor het hele jaar als fiscaal partner te worden aangemerkt.quote:Op donderdag 22 maart 2012 11:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Moment van betaling maakt niet uit. Het gaat om het moemnt dat de werkzaamheden zijn verricht/gefactureerd. Opgeven in 2011 dus.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 07:52 schreef brulaap112 het volgende:
Hoe werkt het volgende.. Freelance werk met een VAR Resultaat uit overige werkzaamheden.
De werkzaamheden gingen van november tot eind januari dit jaar. Factuur is ergens januari 2012 betaalt door ze. Nu had ik bedacht de inkomsten gewoon voor 2012 te boeken ipv 2011 en gelijk afrekenen. Alleen zijn reiskosten ed die je mag aftrekken a 19 cent ook in 2011 gemaakt. Vormt dit een probleem, wat is handig?
Neem je dat deel op als vooruitgefactureerd.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 09:54 schreef brulaap112 het volgende:
Oke maar een deel is nog gedaan in januari 2012, factuur was wel van de hele periode.
Of het verstandig is, is afhankelijk van het inkomen en de aftrekposten.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:50 schreef MrNiles het volgende:
Een vraagje over de voorlopige teruggaaf van 2012,
Mijn vrouw gaat in 2012 part-time werken, vanaf juni.
Van 36uur naar 24uur.
Is het dan verstandig om de voorlopige teruggaaf van 2012 aan te passen?
En zo ja.. moet ik dan in het wijzigingsformulier het geschatte salaris van 2012 invullen?
aftrekposten = eigen woning?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Of het verstandig is, is afhankelijk van het inkomen en de aftrekposten.
En als je wijzigt moet je inderdaad het geschatte salaris van 2012 invullen. Het is immers een voorlopige teruggave over 2012.
Eigen woning, lijfrente, AOV, bijzondere ziektekosten,... om er een paar te noemen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:56 schreef MrNiles het volgende:
[..]
aftrekposten = eigen woning?
tja..ze gaat voor 50% van het jaar, een derde minder werken..
ik heb geen verstand van belasting vandaar de vraag..ik weet dus niet of het verstandig is
Ik snap er niks van want:quote:Op zondag 25 maart 2012 14:33 schreef ex het volgende:
Zoals elk jaar heb ik hem net weer zelf ingevuld (eigen bedrijfje) en vraag ik altijd hier even via een semi controle of alles klopt :p.
Ik heb:
me activa/passiva berekening op 1000 laten uitkomen want:
Ik had bij me bedrijf zo'n 4500 euro binnen gesleurpt, en zo'n 500 euro weer uitgegeven (af kunnen schrijven). Ik heb de overige 3000 euro helemaal opgenomen (en dit ook ingevuld bij prive opname).
De 500 euro heeft geen restwaarde meer (wel ingevuld, maar boekwaarde einde jaar op 0). (Valt allemaal onder die mooie regeling voor 2011 ivb met crisis). Dus, ik moest over die 4000,- natuurlijk belasting betalen. Dit kwam uit op de 1500,-.
Verder heb ik los daarvan nog zo'n 40.000 verdiend met "gewoon werk" en dit ook keurig ingevuld bij loon.
De eindberekeing was dus, dat ik 1500,- moest betalen. Wat mij lijkt te kloppen.
Iemand nog input:D?
lol, ik zal het even uitleggen. Ik heb 500 euro uit gegeven aan computer spullen. Die heeft geen restwaarde aan het eind van het boekjaar.quote:Op zondag 25 maart 2012 15:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik snap er niks van want:
- je verklaart je balanstotaal door omzet en opnames?
- waar de restwaarde van ¤ 500,- vandaan komt, die geen restwaarde is, is me onbekend.
- je bent niet BTW-plichtig?
- ben je ondernemer voor de IB of is het ROW? (Gezien je gewone werk en de magere omzet/winst, lijkt me ROW maar je hebt het over een balans.)
Waar heb je de vordering van de KOR opgenomen? Of heb je dit in de aangiften al verrekend? Heb je de KOR-winst in de 4500 euro zitten?quote:Op zondag 25 maart 2012 17:13 schreef ex het volgende:
[..]
lol, ik zal het even uitleggen. Ik heb 500 euro uit gegeven aan computer spullen. Die heeft geen restwaarde aan het eind van het boekjaar.
Ik ben wel btw plichtig? Maar door de KOR krijg ik dat elk jaar terug.
Ik ben ondernemer, ik weet niet waarom dat zo bepaald is.
Om het simpel te zeggen:
4.5k verdient. 500 daarvan uit gegeven. Er staat nog 1000 op me rekening, de overige 3k heb ik als persoon opgenomen en gewoon uitgegeven aan dingen die niks met me bedrijf te maken hebben.
Op me rekening dus nog 1k (2011).
Omdat de kosten van de computer spullen onder de 450,- blijven mag ik ze in 1x afschrijven toch?
De winst van de kor zit er gewoon inquote:Op zondag 25 maart 2012 18:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waar heb je de vordering van de KOR opgenomen? Of heb je dit in de aangiften al verrekend? Heb je de KOR-winst in de 4500 euro zitten?
De 500 euro aan kosten mag je inderdaad ten laste van de opbrengst brengen, maar dat heeft dus niets met de tijdelijke regeling voor willekeurige afschrijving te maken.
Dus je hebt de vordering van het vierde kwartaal niet opgenomen? Dan klopt je balans dus niet.quote:Op zondag 25 maart 2012 18:07 schreef ex het volgende:
[..]
De winst van de kor zit er gewoon in. Als in: in Q4 heb ik iets van 400 euro terug gehad. Die heb ik opgevoerd in die winst van 4k.
Ik heb nu dus gewoon ingevuld bij m'n berekeing dat ik 500 euro heb uit gegeven, met 0 euro rest waarde (aanschaf waarde wel ingevuld).
Klopt he zo dan een beetje? Dat laatste heb je gelijk in, die regeling slaat erop dat je spullen in 2009, 2010 & 2011 in 1x voor 50% mocht afschrijven.. toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |