Dan geef je gewoon je winst op dus en dan rekent ie t uitquote:Op vrijdag 30 maart 2012 11:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Loon ZVW staat op je jaaropgave.
Als het om het inkomen van winst uit onderneming gaat, rekent het programma dit zelf uit.
Hoef je volgens mij niet eens in te vullen. Neemt ie over uit het ondernemersdeel.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 13:47 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dan geef je gewoon je winst op dus en dan rekent ie t uit
je kunt altijd nog even de gegevens van 2007 tm 2010 ook invullen om te kijken of het daarmee ook op 0 uit komt.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 13:35 schreef Retarded het volgende:
Ik kom precies op 0,- euro uit... moet eerlijk zeggen dat ik me nooit echt bezig gehouden hem met belastingaangifte, mede omdat het me niet nuttig leek in mijn situatie (en ja, dan mag je best ignorant noemen...)
Maargoed, werk al meer dan 10 jaar bij hetzelfde bedrijf (detailhandel) met een huidig salaris van 2100,- per maand + eenmalig vakantiegeld. Ik doe geen studie, heb geen kinderen, geen uitkeringen, woon niet samen en heb geen koophuis (ik woon in een huurappartement). Heb wel een spaarrekening waar zo'n 3.000 euro opstaan, maar that's it.
De gegevens die het programma van tevoren aangeven komen overeen met mijn jaaropgave van 2011... dusss, kortgevraagd; Heeft dit nut gehad voor een persoon in, wat lijkt, de makkelijkste situatie ooit?
5.030 (eenmalig: 24.144)quote:Op vrijdag 30 maart 2012 15:07 schreef klusfoobje het volgende:
heren wizards, wie kan mij vertellen hoe hoog het bedrag was dan mijn ouders mij afgelopen jaar, 2011 dus, maximaal belasting vrij mochten schenken ?
...
Dan hoef je het volgens mij niet te betalen, net zo min je belasting hoeft te betalen dan.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 14:18 schreef Stefan het volgende:
nee, hij moet t weten´
Vraag me af hoe t gaat dan als je verlies hebt
als je zelf geen kosten hebt gemaakt heb je ook geen recht op aftrek.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 15:50 schreef denfel5891 het volgende:
Ik lees al uren op internet, maar ik kom maar niet uit het volgende probleem over mogelijke studiekosten aftrek.
In 2011 heb ik het gehele jaar een nullening gehad. Studiekosten werden door mijn ouders betaald, en staat op hun rekening. Oftewel geen druk op mijn kant.
Hoe geef ik dit correct aan in de aangifte?
Het programma berekent automatisch het gehele normbedrag voor mij...
Zeer bedankt alvast!!
als je geen kosten hebt gemaakt idd dan is het ook geen aftrekpost.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 15:59 schreef denfel5891 het volgende:
Praktische gezien betekent dat dus de aftrekpost totaal niet aanvinken?
Verlies is nul.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 14:18 schreef Stefan het volgende:
nee, hij moet t weten´
Vraag me af hoe t gaat dan als je verlies hebt
Ja dat klopt. Geen idee of je meer had mogen krijgen.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 15:25 schreef klusfoobje het volgende:
Thnx DJ.
Overigens van dat eenmalige las ik laatst een stukje. Ik heb destijds de maximale eenmalige schenking gekregen. Nu las ik laatst dat dat bedrag veel hoger mag zijn als dat bedrag dan maar ook direct word aangewend voro de aanschaf van een huis.
klopt dat ??? had ik meer mogen krijgen ??
Ze zijn snel dit jaar.quote:
Maar omdat het "eenmalig" is, en vooraf moet worden gemeld bij de belastingdienst, heb je hier absoluut helemaal niets meer aan...quote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:40 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Geen idee of je meer had mogen krijgen.
Er zijn voorwaarden. Als je daar aan voldoet, hadden je ouders meer mogen schenken.
Natuurlijk krijg je dat bedrag. Je voorlopige aanslag is altijd het bedrag dat je opgeeft. Het is ook nog niet gecontroleerd ofzo.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:29 schreef lindajuf het volgende:
Mensen,
Kom zojuist thuis uit het werk en de bewuste blauwe brief is gearriveerd!
Krijg inderdaad het verwachte bedrag terug, sterker nog, het is al gestort, dagtekening 30 maart!!
Whoehoe!! Leuk het weekend beginnen dus!
Binnen is binnen geldt pas echt als je de definitieve aanslag krijgt. Ze kunnen het altijd nog met rente terugvorderen als je onterecht geld hebt ontvangen.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:43 schreef lindajuf het volgende:
Het is inderdaad erg leuk!
Is zeker weleens anders geweest, maar goed, ik zeg, binnen is binnen!
Jullie succes nog even en wie weet is morgen de grote dag!?
Klopt, dan had je meer dan 50.000 mogen krijgen, als het wordt aangewend voor de aanschaf van een huis of voor een studie. Hier zie je de tarieven. Sowieso is er sinds een paar jaar het één en ander veranderd in de schenk- en erfbelasting geloof ik.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 15:25 schreef klusfoobje het volgende:
Thnx DJ.
Overigens van dat eenmalige las ik laatst een stukje. Ik heb destijds de maximale eenmalige schenking gekregen. Nu las ik laatst dat dat bedrag veel hoger mag zijn als dat bedrag dan maar ook direct word aangewend voro de aanschaf van een huis.
klopt dat ??? had ik meer mogen krijgen ??
Ja, mits je inkomsten hebt waarover je voldoende belasting betaalt. Anders wordt de aftrekpost opgeschoven naar een jaar waarin je voldoende belasting afdraagt.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:45 schreef Smeich het volgende:
Ik ben vorig jaar afgestudeerd en had in 2011 geen recht meer op zowel studiefinanciering als OV. Nu heb ik in de maanden over 2011 van mijn studie (WO) het normbedrag van 1983.56 berekend. Ik heb 1378 aan studiekosten gemaakt (collegegeld).
Betekent dit dat ik 1983.56 - 500 (drempel) = 1483.56 euro af kan trekken?
Tandartskosten, medicatie die buiten het eigen risico valt, vervoer naar ziekenhuis voor iemand uit je huishouden...allemaal aftrekbaar.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 15:07 schreef klusfoobje het volgende:
zijn er nog wat suggesties voor aftrekposten ? ziekte kosten ed? of was dat allemaal eens in de mooie oude tijd ?
verbouwingen gedaan van eigen gelden helpen ws ook al niet..? had ik ws beter het geld kunnen lenen...
Dankquote:Op vrijdag 30 maart 2012 19:37 schreef starla het volgende:
[..]
Ja, mits je inkomsten hebt waarover je voldoende belasting betaalt. Anders wordt de aftrekpost opgeschoven naar een jaar waarin je voldoende belasting afdraagt.
quote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:45 schreef Smeich het volgende:
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag mbt gemaakte studiekosten. Volgens mij zit ik goed maar even voor de zekerheid checken bij jullie die er verstand van hebben.
Ik ben vorig jaar afgestudeerd en had in 2011 geen recht meer op zowel studiefinanciering als OV. Nu heb ik in de maanden over 2011 van mijn studie (WO) het normbedrag van 1983.56 berekend. Ik heb 1378 aan studiekosten gemaakt (collegegeld).
Betekent dit dat ik 1983.56 - 500 (drempel) = 1483.56 euro af kan trekken?
Wellicht een hele stomme vraag hoor, maar ik volg het even niet meer zodra ik dit in het programma wil aanbrengen.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 19:37 schreef starla het volgende:
[..]
Ja, mits je inkomsten hebt waarover je voldoende belasting betaalt. Anders wordt de aftrekpost opgeschoven naar een jaar waarin je voldoende belasting afdraagt.
Pas op dat je dan niet meer gaat verdienen, had ik ook kon alles terug betalen.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 22:19 schreef Sjeen het volgende:
het had zowaar zin om een aanvraag zorgtoeslag 2011 in te vullen, krijg nog eens 240 euro extra... Ongelofeloos eigenlijk
Over 2011 kan hij natuurlijk nooit meer verdienen.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 02:22 schreef Geerd het volgende:
[..]
Pas op dat je dan niet meer gaat verdienen, had ik ook kon alles terug betalen.
Sjeen is toch echt een vrouwtje, hoor.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 06:03 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Over 2011 kan hij natuurlijk nooit meer verdienen.
Je hebt geen jaaropgave?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 08:19 schreef derrudyjah het volgende:
Bij de inkomsten uit loondienst, in het aangifteprogramma, moet je 3 bedragen opgeven; Arbeidskorting, Loonheffing, Loon e.d.. Op mijn loonstrookje vindt ik wel de verrekende arbeidskorting, en het Fiscaal loon, maar niet wat er in de kolom Loonheffing moet. Hoe weet ik welk bedrag ik bij loonheffing moet invoeren, kan ik dit uitrekenen of iets dergelijks? Alvast bedankt voor het meedenken.
Nu maar hopen dat je dat ook daadwerkelijk hebt onttrokken.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 08:22 schreef Stefan het volgende:
activa en pasiva eindelijk kloppend gekregen, gat dat er zat moest ik blijkbaar invullen bij ontrokken aan prive opnames.
Hetgeen er op de jaaropgave(n) staat, natuurlijk.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 08:47 schreef JohnDDD het volgende:
Mensen ik ben ondernemer maar heb dit jaar ook een heel klein deel in loondienst gewerkt. Ik heb van mijn werkgever op de een of andere manier twee jaaropgaves ontvangen over 2011; ééntje voor bijna 1200 euro, en de ander voor ongeveer 200 euro. (Loon Loonbelasting). Dit begrijp ik niet helemaal, maar gek genoeg is het bedrag dat ik op mijn bankrekening heb ontvangen rond de 1300.
Ook is mijn vraag: wat vul ik in mijn loonheffing en loon e.d. in het aangifteprogramma?
Opgeteld? Want waarom heb ik er 2?? Het is maar 1 werkgever!quote:Op zaterdag 31 maart 2012 09:13 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hetgeen er op de jaaropgave(n) staat, natuurlijk.
Het is inmiddels duidelijk, werkgever bleek in april van accountant gewisseld te zijnquote:Op zaterdag 31 maart 2012 09:14 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Opgeteld? Want waarom heb ik er 2?? Het is maar 1 werkgever!
Het loonbegrip voor de ZVW is iets anders dan dat voor de loonbelasting. Sommige dingen vallen wel onder 'loon' voor de loonbelasting, maar niet voor ZVW dus.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 00:42 schreef klusfoobje het volgende:
op de eoa manier heb ik twee keer een soort van jaarsalaris op mijn jaaropgaaf staan. Een keer onder het kopje loon/loonbelasting em 1 keer onder het kopje loon zorgverzekeringswet. tweede is iets lager overigens...
wrom is dat eigenlijk ?
De (professionele) aangiftesoftware die ik ken heeft geen DigiD nodig.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 10:19 schreef Wootism het volgende:
Ondanks dat ik blij ben dat ik de aangifte via een accountant kan laten doen, gaat het nog steeds tegen mijn principes in dat ik mijn DigiD-inloggegevens moet verstrekken aan haar...
Blijkbaar heeft de overheid met DigiD geen rekening gehouden met het feit dat er ook ondernemingen (zoals een accountantkantoor) kunnen optreden voor iemand richting te overheid. Sowieso, overheids-software
Wat is precies jouw situatie dan? Ik ging er vanuit dat je in de 3-jarige leenfase zit met een 0-lening, en navenant onder de wet studiefinanciering valt, zonder recht op stufi en OV (dat laatste kun je aangeven).quote:Op zaterdag 31 maart 2012 00:05 schreef Smeich het volgende:
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg gepost is om een helder antwoord terug te krijgenThanks in advance
Dit inderdaad, maar misschien nodig voor de vooraf ingevulde aangiftes? Dan heb je volgens mij ook via de software de digid nodig.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 10:34 schreef DonJames het volgende:
[..]
De (professionele) aangiftesoftware die ik ken heeft geen DigiD nodig.
Yes, ik vond het toch best ingewikkeld en ik heb toevallig net wat meer ingelezen en mijzelf definitief duidelijkheid verschaft en ik dien inderdaad de eerste optie aan te vinden. Bedankt nogmaals!quote:Op zaterdag 31 maart 2012 10:37 schreef starla het volgende:
[..]
Wat is precies jouw situatie dan? Ik ging er vanuit dat je in de 3-jarige leenfase zit met een 0-lening, en navenant onder de wet studiefinanciering valt, zonder recht op stufi en OV (dat laatste kun je aangeven).
Maar blijkbaar heb je er al 7 jaar opzitten. Dan val je niet meer onder wet studiefinanciering en wordt er niet meer met normbedragen gewerkt. Dan zijn de kosten inderdaad de gemaakte kosten minus de drempelwaarde.
Op de brief van de belastingdienst staat toch een machtigingscode? Ik neem aan dat die hier voor is.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 10:19 schreef Wootism het volgende:
Ondanks dat ik blij ben dat ik de aangifte via een accountant kan laten doen, gaat het nog steeds tegen mijn principes in dat ik mijn DigiD-inloggegevens moet verstrekken aan haar...
Blijkbaar heeft de overheid met DigiD geen rekening gehouden met het feit dat er ook ondernemingen (zoals een accountantkantoor) kunnen optreden voor iemand richting te overheid. Sowieso, overheids-software
Dit dus.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Als je accountant zegt dit nodig te hebben, zou ik een andere accountant zoeken...
Plus het feit dat sinds vorig jaar de machtigingscode bestaat. Dan hoef je jeeigen DigiD niet af te geven maar kan een ander met zijn eigen DigiDde aangifte indienen.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 10:34 schreef DonJames het volgende:
[..]
De (professionele) aangiftesoftware die ik ken heeft geen DigiD nodig.
Is er eigenlijk ook al een digid versie voor kantoren? Dat heb ik nog niet kunnen ontdekken. Wij voeren alles daarom nog gewoon handmatig in. Lijkt me niet verstandig mijn eigen digid aan die van onze klanten te koppelen, ook al zouden we een machtiging hebben.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 14:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Plus het feit dat sinds vorig jaar de machtigingscode bestaat. Dan hoef je jeeigen DigiD niet af te geven maar kan een ander met zijn eigen DigiDde aangifte indienen.
Ja, dat noemen ze BAPI-kanaal.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 19:21 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Is er eigenlijk ook al een digid versie voor kantoren? Dat heb ik nog niet kunnen ontdekken. Wij voeren alles daarom nog gewoon handmatig in. Lijkt me niet verstandig mijn eigen digid aan die van onze klanten te koppelen, ook al zouden we een machtiging hebben.
Heb je je loonstrook al eens gelezen?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 19:35 schreef Tommeke het volgende:
Premie zorgverzekering. Moet je het bedrag wat op je aangifte staat ook betalen?
Heb eens ff beter gelezen. Ik snap hemquote:Op zaterdag 31 maart 2012 19:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Heb je je loonstrook al eens gelezen?
Zo ja, begrijp je wat er staat?
Je moet toch ergens je huur en eten van betalenquote:Op zaterdag 31 maart 2012 09:12 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nu maar hopen dat je dat ook daadwerkelijk hebt onttrokken.
Mwah, niet altijd.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 11:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Als je accountant zegt dit nodig te hebben, zou ik een andere accountant zoeken...
waarvoor je dus de machtiging kan geven zodat je niet je eigen DIgiD hoeft af te geven.quote:Op maandag 2 april 2012 10:05 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Mwah, niet altijd.
Een bepaald bedrijf dat aangiftesoftware maakt voor de professionele kantoren heeft om wat voor godsonmogelijke reden nog niet geïmplementeerd dat je via datzelfde kanaal toeslagen kunt aanvragen.
Dan heb je dus een DigiD nodig v/d klant.
Dat kan (meen ik) niet voor zorgtoeslag.quote:Op maandag 2 april 2012 11:19 schreef Nizno het volgende:
[..]
waarvoor je dus de machtiging kan geven zodat je niet je eigen DIgiD hoeft af te geven.
Dit dus. Het is er (op proef) voor de IB 2011, maar niet voor de toeslagen (althans, dat meen ik ookquote:Op maandag 2 april 2012 11:57 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat kan (meen ik) niet voor zorgtoeslag.
Dat schijnt er aan te komen (volgens onze softwareleverancier).quote:Op maandag 2 april 2012 12:27 schreef Maharbal het volgende:
Waarom ze dat nog niet voor toeslagen hebben geïmplementeerd is mij een raadsel.
Ja, dat zegt die van ons ook al tijdenquote:Op maandag 2 april 2012 17:40 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Dat schijnt er aan te komen (volgens onze softwareleverancier).
DigiD is overigens wel makkelijk (ter controle).
jaquote:
teruglezen is moeilijkquote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:29 schreef lindajuf het volgende:
Mensen,
Kom zojuist thuis uit het werk en de bewuste blauwe brief is gearriveerd!
Krijg inderdaad het verwachte bedrag terug, sterker nog, het is al gestort, dagtekening 30 maart!!
Whoehoe!! Leuk het weekend beginnen dus!
Oftewel de Belastingdienst heeft gelijk en nu wil je tips over hoe je er onderuit kan komen?quote:Op donderdag 5 april 2012 10:14 schreef Thrilled het volgende:
Zuuuucht ik heb net een medewerker van de belastingdienst door de telefoon willen trekken, wat een grafvent..
Ik heb een brief gekregen met een 'voornemen tot afwijking' over het jaar 2009.. Ik zou een werkgever vergeten zijn bij het invullen van mijn loongegevens. Ik heb mijn jaaropgaves erbij gepakt en dat bleek inderdaad te kloppen.. Puntje bij paaltje, ik mag 600 euro terug betalen.. Is er iemand met veel belasting kennis hier die mij via PM wilt helpen met wat vragen beantwoorden? Wil niet echt openbaar in gaan op de details
haha, grappig dat jij dat gelooftquote:Op dinsdag 3 april 2012 21:00 schreef Nizno het volgende:
Ja nu al....... zie post 214
[..]
teruglezen is moeilijk
Had je nog geen definitieve aangifte over 2009 ontvangen? Anders vraag ik me af waarom ze jaren later nog oude aangiftes gaan doorspitten...quote:Op donderdag 5 april 2012 10:14 schreef Thrilled het volgende:
Ik heb een brief gekregen met een 'voornemen tot afwijking' over het jaar 2009.. Ik zou een werkgever vergeten zijn bij het invullen van mijn loongegevens. Ik heb mijn jaaropgaves erbij gepakt en dat bleek inderdaad te kloppen.
dit is niet de enige die het aangeeft. Er zijn al meer geweest die het al hebben. Ook op de rekening. Waarvan ik de brief al heb gezien.quote:
Nee, ik vroeg ook aan hem hoelang zo'n aangifte voorlopig blijft.. "11 april handel ik hem af".. "dus zo'n aangifte blijft 3 jaar lang voorlopig?" .. "Ja tot dat ik hem in behandeling neem" .. Dus die pipo's lopen zo'n 3 jaar achter met hun eigen administratie..?quote:Op donderdag 5 april 2012 10:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Had je nog geen definitieve aangifte over 2009 ontvangen? Anders vraag ik me af waarom ze jaren later nog oude aangiftes gaan doorspitten...
Ik heb het idee dat dat scheelt per locatie. Na mijn verhuizing had ik m'n definitieve aangifte opeens een half jaar eerder dan ik gewend wasquote:Op donderdag 5 april 2012 10:28 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Nee, ik vroeg ook aan hem hoelang zo'n aangifte voorlopig blijft.. "11 april handel ik hem af".. "dus zo'n aangifte blijft 3 jaar lang voorlopig?" .. "Ja tot dat ik hem in behandeling neem" .. Dus die pipo's lopen zo'n 3 jaar achter met hun eigen administratie..?
hah ja geloof het wel ook bij de belasting is het crisis geloof ikquote:Op donderdag 5 april 2012 10:28 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Nee, ik vroeg ook aan hem hoelang zo'n aangifte voorlopig blijft.. "11 april handel ik hem af".. "dus zo'n aangifte blijft 3 jaar lang voorlopig?" .. "Ja tot dat ik hem in behandeling neem" .. Dus die pipo's lopen zo'n 3 jaar achter met hun eigen administratie..?
Dat stond gewoon 3 posts boven je post van vanmorgen ook al.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:59 schreef chrisje013 het volgende:
http://www.belastingdiens(...)na_belastingaangifte
dus daarom... beter zo.
hier the same thingquote:Op zaterdag 7 april 2012 11:51 schreef chrisje013 het volgende:
wtf??? net een definitieve aanslag gehad met datum 19 april. ik krijg 837 euro terug.
Er valt ook geen touw aan vast te knopen bij de bd.quote:Op zaterdag 7 april 2012 14:26 schreef Schild het volgende:
Het vandaag ook brief met definitieve aanslag ontvangen, met dagtekening 19 April.
Heb zelf pas midden Maart de aangifte gedaan.
Bestaat er dan toch altijd recht op die volledige ¤2000 of meer heffingskorting, ook al zou de belastingplichtige op 1 januari van het jaar overlijden?quote:Voldeed de overleden fiscale partner aan de voorwaarden voor uitbetaling van 1 of meer een heffingskortingen? Dan betalen wij het volledige bedrag van die heffingskorting(en) uit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |