http://www.nu.nl/buitenla(...)al-cruiseschip.html#quote:Doden en vermisten door ongeval cruiseschip
Laatste update: 14 januari 2012 11:41 infoBekijk op de kaart
GROSSETO - Een ongeval met een cruiseschip voor de kust van de Italiaanse regio Toscane heeft aan zeker drie mensen het leven gekost.
Doden en vermisten door ongeval cruiseschip Fotoserie
De dood van deze personen is bevestigd. De prefect sluit niet uit dat het dodental nog oploopt.
Eerder op de dag sprak de prefect nog over zes doden, zich baserend op de informatie die hij van de hulptroepen had gekregen. Tientallen mensen worden vermist, circa 200 personen zouden zich nog aan boord bevinden. Dat hebben media in Italië zaterdag gemeld.
Op het cruiseschip zaten zeker 13 Nederlanders. Dat meldde een woordvoerster van reisorganisatie TUI zaterdag. Volgens haar zaten er nog meer Nederlanders op het schip, maar hebben die geboekt bij concurrenten. TUI heeft nog geen contact gehad met de opvarenden.
Onduidelijk is of er Nederlanders gewond zijn geraakt of zijn overleden als gevolg van het ongeval. TUI haalt de gestrande reizigers zo snel mogelijk terug naar Nederland.
Scheur
Het cruiseschip heeft een scheur van 70 meter aan de linkerkant, maakte daardoor zwaar slagzij en hangt 80 graden naar stuurboord. Ooggetuigen vermoeden dat het een rots heeft geraakt, aldus het Italiaanse persbureau Ansa zaterdag.
''We hoorden een grote knal, toen begon de hel'', zei een passagier die naar Porto Santo Stefano was gebracht. ''De bemanning zei ons dat we rustig moesten blijven, maar de angst was op hun gezicht te zien.'' Met helikopters, schepen en duikers wordt zaterdagochtend nog naar vermisten gezocht.
Paniek
De meesten van de 4200 opvarenden werden in veiligheid gebracht met behulp van reddingsboten. Anderen raakten in paniek en sprongen in het koude water. Een van deze personen zou daarop zijn gestorven aan een hartaanval.
''Het was net een scène uit de film Titanic", zei Mara Parmegiani, een van de passagiers op het cruiseschip. De opvarenden hoorden omstreeks vrijdagavond acht uur een harde knal. ''We zaten te eten toen de lichten plotseling uit gingen en we een knal hoorden en een krakend geluid. Alles viel van tafel'', zei een andere passagier.
Storing
Aanvankelijk kregen de opvarenden te horen dat het schip tot stilstand was gekomen door een elektrische storing. Daarna werd hen opgedragen de reddingsvesten aan te doen. Er waren vooral veel Italianen en Duitse passagiers aan boord.
De Costa Concordia was vrijdag vertrokken vanuit de haven van Civitavecchia, ongeveer 80 kilometer ten noorden van de hoofdstad Rome. Het luxe schip was bezig aan een rondreis door het westelijke deel van de Middellandse Zee en zou onder meer stops maken in Cagliari, Palma de Mallorca, Barcelona en Marseille.
Flesje drank.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 12:05 schreef __Saviour__ het volgende:
Hoe kan zo'n schip tegenwoordig nou nog een rots raken. De locaties van obstakels zijn bekend en met gps kun je er dus mijlenver uit de buurt van blijven
quote:************************************
Nederlanders op rampschip ongedeerd
***************************************
` Aan boord van het verongelukte
cruiseschip Costa Concordia waren voor
zover nu bekend 26 Nederlanders.Het
lijkt erop dat ze allemaal ongedeerd
zijn.
De Nederlanders hadden geboekt bij drie
reisorganisaties:Zeetours Cruises (3)
en Cruise Travel (10) en TUI (10).De
eerste twee konden vanochtend vertellen
dat hun klanten veilig waren.TUI wist
dat aan het begin van de middag zeker.
De Costa Concordia had zo'n 3200
passagiers en ruim 1000 bemanningsleden
aan boord.De meeste passagiers komen
uit Italië en Duitsland.De overlevenden
zijn op Giglio aan land gebracht.
69?quote:BreakingNewsBreaking News
Update: 3 bodies recovered, 69 people missing after cruise ship Costa Concordia runs aground off the Italian coast - AP
het schip zit min of meer in dezelfde klasse als de USS Nimitz carriersquote:Op zaterdag 14 januari 2012 13:46 schreef Fredo55 het volgende:
1000 bemanningsleden?![]()
Zo groot vind ik dat cruiseschip eigenlijk niet.
quote:Op zaterdag 14 januari 2012 15:07 schreef De_Nuance het volgende:
Je moet ook niet met een EU vlag gaan varen.
Ik moest lachen.quote:
quote:Twee mensen levend gevonden in cruiseschip
AMSTERDAM - In het cruiseschip de Costa Concordia, dat vrijdagavond tegen een rots aanvoer, zijn twee mensen levend teruggevonden. Bij het ongeluk kwamen drie mensen om het leven. Tientallen passagiers worden nog vermist.
Brandweerlieden troffen de twee aan in het deels gezonken schip bij het Italiaanse eiland Giglio. Dat meldde het Italiaanse persbureau ANSA in de nacht van zaterdag op zondag.
De opvarenden hebben gesproken met de man en de vrouw, maar hebben hen nog niet kunnen bevrijden uit hun benarde positie.
Nimitz is ietsje groter.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 15:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
het schip zit min of meer in dezelfde klasse als de USS Nimitz carriers
Brrrrquote:
waarom hadden ze niet allemaal gewoon gezwommen naar het land? Ze waren maar 200 m verwijderd...quote:
WTF heeft dat er nou weer mee te maken?? Ongelooflijk hoe ver sommige EU-haters hier gaanquote:Op zaterdag 14 januari 2012 15:07 schreef De_Nuance het volgende:
Je moet ook niet met een EU vlag gaan varen.
Zal wel afgeschreven zijn. Die romp is op zich nog wel te herstellen maar de helft van het schip is onder water geweest. Als je dat allemaal moet checken, repareren, vervangen, een enorme klus.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 17:24 schreef J0kkebr0k het volgende:
Vraag me af wat er met dat schip gaat gebeuren verder.
het is gemiddeld 1 bemanningslid per 2 passagiers.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 13:46 schreef Fredo55 het volgende:
1000 bemanningsleden?![]()
Zo groot vind ik dat cruiseschip eigenlijk niet.
1500 gastenkamers, 4 zwembaden, 6000m2 wellness (fitness, sauna etc), 5 restaurants en 13 barretjes, een bioscoop, discotheek en een casino enz enz enz.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 13:46 schreef Fredo55 het volgende:
1000 bemanningsleden?![]()
Zo groot vind ik dat cruiseschip eigenlijk niet.
En dan moet je nog maar hopen dat mensen er daarna nog aan boord willen.quote:Op zondag 15 januari 2012 09:36 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Zal wel afgeschreven zijn. Die romp is op zich nog wel te herstellen maar de helft van het schip is onder water geweest. Als je dat allemaal moet checken, repareren, vervangen, een enorme klus.
En je krijgt het waarschijnlijk nooit meer helemaal goed.
Dit schip kostte 450 miljoen euro.quote:Een heel duur grapje, dit. Er moet een nieuw schip komen, en tot die tijd missen ze de inkomsten ervan. Je mag hopen dat ze een goede verzekering hebben afgesloten.
Het was een heel flauw grapjequote:
Vlak aan de kust heb je gevaarlijke stromingen die je de zee in sleuren waar zelfs strandwachters niet altijd tegen op gewassen zijn.quote:Op zondag 15 januari 2012 06:10 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
waarom hadden ze niet allemaal gewoon gezwommen naar het land? Ze waren maar 200 m verwijderd...
Ja dit kan nog een heel juridisch getouwtrek worden. Als in de kleine lettertjes staat dat schade veroorzaakt door navigational errors niet vergoed wordt, dan draait de cruise maatschappij voor alle schade op.quote:Op zondag 15 januari 2012 10:39 schreef Mercer het volgende:
Als ik de verzekering was, dan had ik gezegd: de groetjens!
En steenkoud water ook nog.... Sta maar eens vanuit je warme kleren onder een steenkoude douche, je krimpt direct in elkaar. En dan moet je nog een paar honderd meter zwemmen? Met die golven enzo, en alle paniek en consternatie? Als je al gezien hebt waar de kust is, in het donker.....quote:Op zondag 15 januari 2012 10:43 schreef Crazy-M het volgende:
En 200 meter voor een niet geoefende zwemmer in kleding is ook zwaar
quote:Third survivor found
A third survivor is being rescued from a cruise liner that capsized off the coast of Italy - hours after a couple on honeymoon were found alive inside the ship.
Rescuers have been banging on the doors of the ship cabins in the non-submerged part of the vessel and started hearing replies in the early hours of this morning, a fire chief said.
An operation is under way to remove a third survivor - the ship's cabin service director Manrico Giampetroni - from the stricken vessel.
Earlier, a pair of South Korean newlyweds who had been stranded two decks below on the half-submerged Costa Concordia were brought safely to shore a day after the disaster.
The couple, in their late twenties, are said to be in good health.
Around 40 people are still unaccounted for after the ship ran aground near the island of Giglio, off the Tuscan coast, late on Friday.
De gemiddelde mens heeft veel meer kennis tegenwoordig dan toentertijd. Daarnaast heeft iedereen een veel grotere overlevingswens.quote:Op maandag 16 januari 2012 01:24 schreef Madame_Paon het volgende:
100 jaar na de Titanic.![]()
Maar gelukkig met veel meer overlevenden.
Dat aantal is wel bizar ja.quote:
De volgende in 2111 dan maar. Ik kijk mee vanuit de hemelquote:
2112.quote:Op maandag 16 januari 2012 02:56 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
De volgende in 2111 dan maar. Ik kijk mee vanuit de hemel
Jaquote:Op maandag 16 januari 2012 01:29 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
De gemiddelde mens heeft veel meer kennis tegenwoordig dan toentertijd. Daarnaast heeft iedereen een veel grotere overlevingswens.
Ja dat ook.quote:Op maandag 16 januari 2012 03:15 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
2112.
Eigenlijk wel een wonder dat er zo veel overlevenden zijn.
Omdat het water koud was, en het was avond.. Dus misschien was het zicht ook niet goed.quote:Op zondag 15 januari 2012 06:10 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
waarom hadden ze niet allemaal gewoon gezwommen naar het land? Ze waren maar 200 m verwijderd...
Dan hadden ze zich moeten uitkleden en het water inspringen. Daarnaast zaklampjes/mobieltjes pakken om licht te geven. Zoveel extra licht hadden ze ook niet nodig, want de waterspiegel reflecteert maan en sterrenlicht. Bovendien was het water niet kouder dan een koude douche. Dus 200 m is niet zo lang om in te blijven.quote:Op maandag 16 januari 2012 10:31 schreef Selestha het volgende:
[..]
Omdat het water koud was, en het was avond.. Dus misschien was het zicht ook niet goed.
En ze hadden hun kleding aan, en het was bij rotsen enzo.. Best gevaarlijke omstandigheden.
De temperatuur van het water lag toen dichtbij het vriespunt (2 a 3 graden). Daar ga je niet lang in kunnen zwemmen.quote:Op maandag 16 januari 2012 08:03 schreef livelink het volgende:
Ik weet nog dat ik indertijd met de ramp van the Herald of Free Enterprise zo verbaasd was dat de mensen niet gewoon allemaal naar de haven zwommen. Het schip zonk 91 meter van de haven en toch waren er 193 doden. Ik kon me daar maar weinig bij voorstellen. Maar 91 meter in het koude water is kennelijk al veel te veel.
Dit weet je niet. Je speculeert. Of was je aan boord?quote:Op maandag 16 januari 2012 10:39 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
De temperatuur van het water lag toen dichtbij het vriespunt (2 a 3 graden). Daar ga je niet lang in kunnen zwemmen.
Ik meen dat zeewater juist -4 kan worden zonder dat je erop kunt staan, door het zout.quote:Op maandag 16 januari 2012 10:42 schreef dikkebroekzak het volgende:
Zeewater wordt nooit kouder dan 6 graden. Vanwege de massa en de beweging. En.... de ZOUT
Ik was aan boord en heb 14 levens gered...quote:Op maandag 16 januari 2012 10:40 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
Dit weet je niet. Je speculeert. Of was je aan boord?
quote:De meeste slachtoffers waren Britten die gestorven zijn door uitputting in het ijskoude zeewater (2 à 3 °C). Drie personen zijn nimmer teruggevonden: een baby en twee Britse militairen.
Onzin:quote:Op maandag 16 januari 2012 10:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik meen dat zeewater juist -4 kan worden zonder dat je erop kunt staan, door het zout.
Het maakt ook niet zo heel veel uit. Het probleem met water is dat het iets van 25 keer zo snel warmte aan je lichaam onttrekt dan lucht. Dat zal bij warm water dan wat minder snel gaan dan bij water rond het vriespunt, in de winter zal het doorgaans sneller warmte onttrekken dan je lichaam dat kan produceren, en dan is het ondanks alle overlevingsmechanismen die worden ingeschakeld een kwestie van minuten, niet van uren.
en het is 4x niet 25. Als je de wiskundige uit wilt hangen, zorg dat je cijfers kloppen.quote:Op maandag 16 januari 2012 10:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik meen dat zeewater juist -4 kan worden zonder dat je erop kunt staan, door het zout.
Het maakt ook niet zo heel veel uit. Het probleem met water is dat het iets van 25 keer zo snel warmte aan je lichaam onttrekt dan lucht. Dat zal bij warm water dan wat minder snel gaan dan bij water rond het vriespunt, in de winter zal het doorgaans sneller warmte onttrekken dan je lichaam dat kan produceren, en dan is het ondanks alle overlevingsmechanismen die worden ingeschakeld een kwestie van minuten, niet van uren.
Wij hadden het over de Costa. Daar gaat dit topic over.quote:Op maandag 16 januari 2012 10:58 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik was aan boord en heb 14 levens gered...
Nee, ik lees het op Wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herald_of_Free_Enterprise
[..]
Ik reageerde naar aanleiding van onderstaande en jouw reactie daarop.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:05 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
Wij hadden het over de Costa. Daar gaat dit topic over.
quote:Op maandag 16 januari 2012 08:03 schreef livelink het volgende:
Ik weet nog dat ik indertijd met de ramp van the Herald of Free Enterprise zo verbaasd was dat de mensen niet gewoon allemaal naar de haven zwommen. Het schip zonk 91 meter van de haven en toch waren er 193 doden. Ik kon me daar maar weinig bij voorstellen. Maar 91 meter in het koude water is kennelijk al veel te veel.
quote:Op maandag 16 januari 2012 10:42 schreef dikkebroekzak het volgende:
Zeewater wordt nooit kouder dan 6 graden. Vanwege de massa en de beweging. En.... de ZOUT
Ja, daar staat een - voor.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:01 schreef dikkebroekzak het volgende:
Vriespunt
Ook het vriespunt varieert vrijwel lineair met de saliniteit. Bij een zoutgehalte van 0 heeft water een vriespunt van 0,0°C, terwijl dit bij een zoutgehalte van 35 op - 1,9ºC ligt.
Ahem.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:03 schreef dikkebroekzak het volgende:
[Als je de wiskundige uit wilt hangen, zorg dat je cijfers kloppen.
er staat dat zoutwater -1,9 C kan bereiken. Niet zeewater. Je kan niet lezen. Ik verdoe geen tijd meer aan je.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Ja, daar staat een - voor.
[..]
Ahem.
Hou nou maar op met trollen.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:30 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
er staat dat zoutwater -1,9 C kan bereiken. Niet zeewater. Je kan niet lezen. Ik verdoe geen tijd meer aan je.
Iets met pot en ketel.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:30 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
er staat dat zoutwater -1,9 C kan bereiken. Niet zeewater. Je kan niet lezen. Ik verdoe geen tijd meer aan je.
quote:Op maandag 16 januari 2012 11:01 schreef dikkebroekzak het volgende:
Bij een zoutgehalte van 0 heeft water een vriespunt van 0,0°C, terwijl dit bij een zoutgehalte van 35 op - 1,9ºC ligt.
quote:Zeewater bevat veel zouten en is daarmee ongeschikt als drinkwater. In het zeewater bevinden zich diverse zouten in opgeloste toestand. Het zoutgehalte van zeewater wordt de saliniteit genoemd en wordt in wetenschappelijke publicaties meestal uitgedrukt in promilles (‰).
[...]
De hoeveelheid zouten bedraagt dus 34,5 gram per kg zeewater, oftewel 3,45% (34,5‰).
quote:In de Noordzee schommelt het zoutgehalte tussen 34‰ en 35‰.
ja want debaten is gelijk aan trollenquote:
voor de mensen die blijkbaar niet kunnen lezen ik herhaal de volgende tekst:quote:
Errr, jij beweert dat zeewater nooit kouder wordt dan 6 graden.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:39 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
voor de mensen die blijkbaar niet kunnen lezen ik herhaal de volgende tekst:
Bullshit dus, zoals je kunt lezen. Maar goed, waar wil je nu precies heen met je getroll?quote:Op maandag 16 januari 2012 10:42 schreef dikkebroekzak het volgende:
Zeewater wordt nooit kouder dan 6 graden. Vanwege de massa en de beweging. En.... de ZOUT
Vandaar ook de dikke ijslagen rond de polen...quote:Op maandag 16 januari 2012 11:42 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Errr, jij beweert dat zeewater nooit kouder wordt dan 6 graden.
[..]
Bullshit dus, zoals je kunt lezen. Maar goed, waar wil je nu precies heen met je getroll?
Ah, ik snap 'm. Die mensen hebben allemaal dom en laf gehandeld en hadden beter moeten weten. Ze hadden gewoon naar de fucking kust moeten zwemmen natuurlijk. Wat een kansloze mongolen dat ze daar niet aan gedacht hebben. Maar gelukkig is er toch nog iemand die weet hoe die zich in zo'n situatie moet redden. De eerstvolgende keer dat er een cruiseschip kapseist sturen we jou er op af en kun je al deze mensen vertellen hoe ze zich precies moeten redden. Goed?quote:Op maandag 16 januari 2012 10:38 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
Dan hadden ze zich moeten uitkleden en het water inspringen. Daarnaast zaklampjes/mobieltjes pakken om licht te geven. Zoveel extra licht hadden ze ook niet nodig, want de waterspiegel reflecteert maan en sterrenlicht. Bovendien was het water niet kouder dan een koude douche. Dus 200 m is niet zo lang om in te blijven.
Als je leven ervan afhangt, is dit het minste wat je kan doen. Niet zo moeilijk dus.
En heeft die boot helemaal geen reddingsvesten of zo? Is dit een paupermaatschappij geweest?
Of hij loopt ontzettend te trollen, of hij is niet zo slim.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ah, ik snap 'm. Die mensen hebben allemaal dom en laf gehandeld en hadden beter moeten weten. Ze hadden gewoon naar de fucking kust moeten zwemmen natuurlijk. Wat een kansloze mongolen dat ze daar niet aan gedacht hebben. Maar gelukkig is er toch nog iemand die weet hoe die zich in zo'n situatie moet redden. De eerstvolgende keer dat er een cruiseschip kapseist sturen we jou er op af en kun je al deze mensen vertellen hoe ze zich precies moeten redden. Goed?
Braaf, ga nu maar weer terug naar je mand.
ROFL...!!!!!!quote:Op maandag 16 januari 2012 10:42 schreef dikkebroekzak het volgende:
Zeewater wordt nooit kouder dan 6 graden. Vanwege de massa en de beweging. En.... de ZOUT
Ik hoop het eerste. Wat een respectloze betweter.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:48 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Of hij loopt ontzettend te trollen, of hij is niet zo slim.
[dikkebroekzakmodus]quote:Op maandag 16 januari 2012 11:48 schreef J0kkebr0k het volgende:
Bij een watertemperatuur van 33°C ondervindt het lichaam geen problemen en wordt de temperatuur als plezierig ervaren (omdat het bijna hetzelfde is als de huidtemperatuur). In water van 6°C is de overlevingskans nog maar 20 minuten, waarbij men kans op direct overlijden door hartritmestoornissen heeft, maximaal maar 200 meter kan zwemmen en de handen na twee minuten doof, gevoelloos en stijf zijn geworden.
Vooral die bejaarden.... die helemaal.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:53 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
[dikkebroekzakmodus]
Zie je wel, 200m hadden ze kunnen zwemmen en dan waren ze veilig. Eitje.
[/dikkebroekzakmodus]
die hadden hun mobieltje mee moeten nemen, maar juist wel laten kortsluiten door het water. door de kortsluiting wordt de batterij extra warm, kunnen ze hun handen weer aan warmen...quote:Op maandag 16 januari 2012 11:54 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Vooral die bejaarden.... die helemaal.
Reddingssloepen zijn dan ook totaal overbodig. Ik zeg afschaffen die dingen. Kost alleen maar onderhoud e.d.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:57 schreef woid het volgende:
[..]
die hadden hun mobieltje mee moeten nemen, maar juist wel laten kortsluiten door het water. door de kortsluiting wordt de batterij extra warm, kunnen ze hun handen weer aan warmen...
tsss, dat die paupers daar zelf niet aan denken kunnen....
reddingssloepen.., voor 200meter. kost meer tijd om die dingen in het water te laten, dan een lekker stukje te zwemmen.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:58 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Reddingssloepen zijn dan ook totaal overbodig. Ik zeg afschaffen die dingen. Kost alleen maar onderhoud e.d.
en niet gewond en in gezonde conditie en en en etc.quote:Op maandag 16 januari 2012 12:00 schreef dikkebroekzak het volgende:
Ongeacht hoe koud zeewater kan dalen, was het daar die avond rond of boven de 6 graden. En zoals je eigen bron vertoont hadden ze wel de afstand kunnen halen. Dus geen smoesjes maar gewoon ovefleven. Mits in het water.
Gewonde bedlegerige types gaan toch niet op een cruiseschip? Of zie ik het verkeerd?quote:Op maandag 16 januari 2012 12:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
en niet gewond en in gezonde conditie en en en etc.
Cruises hebben nog wel wat oude mensen aan boord, die redden het niet met natte kleren aan.quote:Op maandag 16 januari 2012 12:00 schreef woid het volgende:
reddingssloepen.., voor 200meter. kost meer tijd om die dingen in het water te laten, dan een lekker stukje te zwemmen.
ik was nog in de Dikkebroekzak-modusquote:Op maandag 16 januari 2012 12:06 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Cruises hebben nog wel wat oude mensen aan boord, die redden het niet met natte kleren aan.
Bovendien heb je met zoveel nationaliteiten ook heel veel mensen die niet (goed) kunnen zwemmen. Niet veel landen hebben zo'n cultuur dat ze bijna alle kinderen op zwemles doen.
blij dat je dat eindelijk vraagt...:quote:Op maandag 16 januari 2012 12:06 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
Gewonde bedlegerige types gaan toch niet op een cruiseschip? Of zie ik het verkeerd?
veel bejaarden lijkt mequote:Op maandag 16 januari 2012 12:06 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
Gewonde bedlegerige types gaan toch niet op een cruiseschip? Of zie ik het verkeerd?
Wat logisch is... schip gaat op een gegeven moment een beetje scheef hangen.quote:Op maandag 16 januari 2012 12:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
veel bejaarden lijkt me
daarnaast zijn er volgens ooggetuigen gewonden gevallen bij het ongeluk
dat zijn volgens jouw de redenen???quote:Op maandag 16 januari 2012 01:29 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
De gemiddelde mens heeft veel meer kennis tegenwoordig dan toentertijd. Daarnaast heeft iedereen een veel grotere overlevingswens.
ehhh neem aan dat deze schepen NIET nucleair zijn? en nimitz class carriers zijn dat per definitie welquote:Op zaterdag 14 januari 2012 15:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
het schip zit min of meer in dezelfde klasse als de USS Nimitz carriers
quote:Reddingsoperatie stilgelegd
ROME - Reddingswerkers zijn tijdelijk gestopt met hun zoekacties in het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia.
Het schip is maandag iets verschoven door de golven. De duikers hebben zich teruggetrokken. Dat meldde het Italiaanse persbureau ANSA. Het is niet bekend wanneer de reddingsacties worden hervat.
Het kolossale schip ligt op zijn kant voor de kust van het eiland Isola del Giglio. Door de wilde zee is het schip 9 centimeter gezakt en 1,5 centimeter opzijgeschoven.
De Costa Concordia voer vrijdag tegen een rotspartij. Door de aanvaring ontstond een tientallen meters lange scheur in de romp. Het schip maakte water en kapseisde uiteindelijk. Zeker zes mensen zijn om het leven gekomen, ongeveer 15 opvarenden worden nog vermist.
Duitse passagiers
Zeker 11 Duitse passagiers van de Costa Concordia worden vermist. Hun bezorgde familieleden hebben zich bij de politie in Duitsland gemeld, verklaarden woordvoerders maandag. In totaal worden ongeveer 15 opvarenden vermist.
Vijf van de Duitse vermisten komen uit de omgeving van de stad Frankfurt. Ook twee inwoners van de deelstaat Baden-Württemberg, twee mensen uit Berlijn en een echtpaar uit Noord-Rijnland-Westfalen zijn spoorloos.
Kapitein
De kapitein van het cruiseschip is dicht langs het Isola del Giglio gevaren om een bemanningslid, mogelijk hoofdkelner Antonello Tievoli, een plezier te doen. Het bemanningslid is van het eiland afkomstig.
Toen het schip vlak bij het eiland was, zou de kapitein tegen het bemanningslid hebben gezegd: ''Kom kijken, Antonello, kijk je eiland'', zo meldde de krant Corriere della Sera maandag op gezag van getuigen.
Tievoli zou een week eerder met verlof gaan, maar moest aan boord blijven, omdat er geen vervanger kon worden gevonden. De kapitein zou hem hebben willen 'belonen' door vlak langs 'zijn' eiland te varen.
Milieuramp
De Italiaanse minister van Milieu, Corrado Clini, heeft maandag gewaarschuwd voor een milieuramp door het ongeluk met het cruiseschip.
Hij zei dat ''dringende actie'' nodig is, omdat het gekapseisde schip ''een zeer hoog risico'' betekent voor het milieu rond het eiland Isola del Giglio.
De directeur van de cruisemaatschappij Costa Cruises, Pier Luigi Foschi, zei dat er 2300 ton brandstof aan boord is, maar dat er tot nu toe geen teken is dat er olie lekt. Terwijl hij zijn tranen moest bedwingen, erkende hij dat het ongeluk gevolgen zal hebben voor het aantal boekingen bij het bedrijf.
''Wij hebben een miljoen trouwe klanten. Het zal gevolgen hebben, maar we hopen dat het vertrouwen van onze klanten zich zal herstellen'', zei Foschi.
het ging over de grootte, niet over de aandrijvingquote:Op maandag 16 januari 2012 13:33 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ehhh neem aan dat deze schepen NIET nucleair zijn? en nimitz class carriers zijn dat per definitie wel
quote:Op maandag 16 januari 2012 16:35 schreef Crazy-M het volgende:
Diverse fotos:
http://www.theatlantic.co(...)ta-concordia/100224/
Precies zoals ik al zei hadden die mensen naar de kust gezwommen.quote:Op maandag 16 januari 2012 22:20 schreef Mercer het volgende:
Nu op ned2. Hier hadden echt honderden doden kunnen vallen als dat schip in dieper water was gezonken.Je kan veel zeggen van die bemanning, maar dat ze hem zo dicht aan de kust hebben weten te krijgen, dat heeft veel levens gered.
Dan was die flutkapitein net als die anti-held in de James Bond film The Spy who loved me weggevlucht met zn eigen private torpedobootquote:Op maandag 16 januari 2012 22:35 schreef Mercer het volgende:
Dit waren echt ideale omstandigheden. Moet je denken als je op volle zee zit, vergeet het dan maar.![]()
Daarom spring je niet bovenop elkaar maar naast elkaar.quote:Op maandag 16 januari 2012 22:37 schreef ddx het volgende:
En dan mensen die roepen dat die 4000 mensen even naar de kant moeten zwemmen, hoe zie je dat even met z'n allen het water inspringen boven op elkaar enzo ?
Er zijn niet echt trapjes ofzo dat je lekker rustig aan het water in kan gaan.
De mannen van de radio... Briljant!quote:Op zondag 15 januari 2012 06:23 schreef DrDentz het volgende:
Ik moest hieraan denken toen ik las dat de kapitein als eerste het schip verlaten had.
ik denk dat ze ergens in de ondergelopen ruimtes doodliggen. Waar de reddingswerkers niet naartoe kunnen zonder duikapparatuur. Zelfs dan is het mog. ontoegankelijk ivm met instortingsgevaarquote:Op maandag 16 januari 2012 22:54 schreef Eenskijken het volgende:
nog steeds 29 mensen vermist.... vraag me af waar ze ronddrijven..
too soon?
En dat zie je 's nachts even vanaf 30 meter (of meer?) hoogte.quote:Op maandag 16 januari 2012 22:48 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
Daarom spring je niet bovenop elkaar maar naast elkaar.
Nee want zo hoog ben je niet meer als het vaartuig is gekapseizd. Alles ligt vlak in en om het water. We hebben het hoogstens over 6 of 7 m.quote:Op maandag 16 januari 2012 23:14 schreef ddx het volgende:
[..]
En dat zie je 's nachts even vanaf 30 meter (of meer?) hoogte.
Los van het feit dat merendeel van de mensen zo'n hoogte niet durven te springen.
http://www.nu.nl/buitenla(...)costa-concordia.htmlquote:Fors hoger aantal vermisten Costa Concordia
Laatste update: 17 januari 2012 00:02 info
ROME - Het aantal vermisten na het kapseizen van het Italiaanse cruiseschip Costa Concordia is hoger dan gedacht.
Foto: AFP
Volgens de kustwacht zijn 29 mensen nog niet terecht, terwijl eerder van ongeveer 15 werd uitgegaan.
De Italiaanse kustwacht maakte het nieuwe cijfer maandag bekend. Het gaat om 4 bemanningsleden en 25 passagiers, volgens een telling van de lokale autoriteiten. Het nieuwe aantal is inclusief zeker 10 Duitsers, waarvan volgens de Duitse autoriteiten niet bekend is waar ze zijn.
Tot op heden zijn zes lichamen geborgen. Volgens de autoriteiten gaat het om vier toeristen, een bemanningslid en een nog niet geïdentificeerd slachtoffer.
Hoop
Volgens kustwachtchef Marco Brusco bestaat er nog altijd ''een sprankje hoop" dat reddingswerkers overlevenden vinden aan boord van het schip.
De 290 meter lange Costa Concordia voer vrijdagavond vlakbij het eiland Isola del Giglio voor de kust van Toscane en raakte daar een rots. Door de aanvaring ontstond een scheur van tientallen meters lang in de romp. Het schip maakte water en kapseisde.
Pek met veren al klaar?quote:'Glamour-kapitein' deed alles fout
UPDATE Kapitein Francesco Schettino hielp niet met de evacuatie, hij ging te vroeg van boord, weigerde om alarm te slaan en week van de vaarroute af. Hiermee heeft hij willens en wetens duizenden levens in gevaar gebracht.
De Italiaanse kustwacht meldt vanochtend dat nog 28 mensen worden vermist en dat in totaal zes lichamen zijn geborgen. Een zevende lichaam is gevonden. Schettino wordt inmiddels verdacht van meervoudige dood door schuld, het veroorzaken van een ramp en het voortijdig verlaten van het schip. Dat meldt het AD vandaag.
Zeemansgroet
Schettino voer vrijdagavond dicht op het eiland Giglio om een hoofdkelner die van het eiland afkomstig was, te bedanken. Deze had vrij, maar was toch gaan werken om een zieke collega te vervangen. De kapitein zou net voor de desastreuze aanvaring tegen de restaurantmanager hebben gezegd: 'Antonello, kijk, we zijn vlak bij jouw Giglio.' De zus van de ober had ruim een half uur voordat de ramp zich voltrok al op haar Facebookpagina vol trots aangekondigd dat de Concordia een zeemansgroet zou brengen.
SOS-bericht
Niet alleen schond Schettino de regels door te dicht op het eiland te varen, ook zond hij pas drie kwartier na de botsing een mayday (een SOS-bericht) uit, nadat de kustwacht hierop had aangedrongen. Hij meldde aan de opvarenden dat er sprake was van een elektrische storing. Ruim een uur lang bleven instructies uit en kregen de passagiers tegenstrijdige informatie.
De kapitein verliet bovendien vrij snel het schip, terwijl er nog duizenden passagiers en bemanningsleden aan boord waren. De rederij Costa Cruises, waarvan Costa Concordia het vlaggenschip is, distantieerde zich gisteren van de handelingen van de kapitein en spreekt van 'beoordelingsfouten met zeer ernstige gevolgen'.
'Oog voor de vrouwen'
Schettino heerst op zijn schepen, zoals de charmante 'captain Stubing' dat deed in de populaire televisieserie The Love Boat. Zo ziet de Italiaan zijn functie ook, als een baan met veel glitter en glamour. Dat straalt Schettino graag uit. 'Ik vond hem al zo'n typisch Italiaans mannetje, een gladjakker die heel interessant doet,' vertelt opvarende Monique Maurik (41). 'Hij had natuurlijk alleen oog voor de vrouwen.'
dan moet je beter leren schatten, zit toch echt minstens die 200 meter tussen.quote:Op maandag 16 januari 2012 23:33 schreef dikkebroekzak het volgende:
Kijk maar hoe fucking close een van de kanten van dat schip ligt bij die rotsmassa (land).
[ afbeelding ]
Als ik in moet schatten 30 m - hooguit.
Dat noem je nog geen zwemmen.
quote:'Oog voor de vrouwen'
Schettino heerst op zijn schepen, zoals de charmante 'captain Stubing' dat deed in de populaire televisieserie The Love Boat. Zo ziet de Italiaan zijn functie ook, als een baan met veel glitter en glamour. Dat straalt Schettino graag uit. 'Ik vond hem al zo'n typisch Italiaans mannetje, een gladjakker die heel interessant doet,' vertelt opvarende Monique Maurik (41). 'Hij had natuurlijk alleen oog voor de vrouwen.'
Ik dacht even dat dit uit de Telegraaf kwamquote:Op dinsdag 17 januari 2012 08:26 schreef OProg het volgende:
Zonder enige vorm van suggestieve berichtgeving nagelen we de kapitein aan de schandpaal:
[..]
Pek met veren al klaar?
De overtreffende trap van de Telegraaf is zo langzaam het AD aan het worden.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 10:33 schreef Klipnap het volgende:
[..]
Ik dacht even dat dit uit de Telegraaf kwam
Dat dicht aan de kust varen was juist de oorzaak van de ramp, slimkees.quote:Op maandag 16 januari 2012 22:20 schreef Mercer het volgende:
Je kan veel zeggen van die bemanning, maar dat ze hem zo dicht aan de kust hebben weten te krijgen, dat heeft veel levens gered.
Maar... Maar die kapitein was er alleen voor de glamour en de vrouwen!quote:Op dinsdag 17 januari 2012 11:32 schreef tim2308 het volgende:
De kapitein heeft natuurlijk alle schijn tegen.
Hier het relaas van een crewmember die behoorlijk pissig is op de media http://gcaptain.com/shame-you-costa-concordias/?37697
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 09:12 schreef woid het volgende:
[..]
dan moet je beter leren schatten, zit toch echt minstens die 200 meter tussen.
Hoe ga je op die rotsen klimmen vanuit het koude water?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 13:00 schreef Beardslasher het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ik vermoed dat het 200 meter naar de haven van dat stadje is. het is nooit 200 meter naar de rotsen links.
quote:5 doden gevonden in cruiseschip
Reddingswerkers hebben vijf lichamen aangetroffen in de gekapseisde Costa Concordia bij Italië. Dat brengt het dodental op 11. Het is nog niet bekend wat de identiteit is van de mensen die vandaag gevonden zijn.
Er worden nu nog 24 passagiers en bemanningsleden van het cruiseschip vermist. Onder hen zijn Duitsers, Fransen en Italianen.
De kapitein wordt als de schuldige van het ongeluk gezien. In een opgedoken audiofragment is te horen dat hij het schip niet als laatste heeft verlaten. In het fragment wijst hij een verzoek van de kustwacht om terug te gaan af.
Het is niet geheeld gebaseerd op onwaarheden. Ik heb jarenlang in een restaurant gewerkt met Italiaanse eigenaar. Die had je eens moeten zien als er een mooie vrouw binnen kwam. Dan was hij over het algemeen niet meer bij de betreffende tafel weg te slaan.quote:
Ik heb die vraag elders ook uitgezet. Ik weet het eigenlijk niet, een morele verplichting heeft hij wel denk ik zo. Maar of eea wettelijk is vastgesteld, zou het niet weten.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:03 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat de kapitein als laatste het schip verlaat, is dat nou enkel een ongeschreven regel, of is het een wettelijke plicht?
waarom is het moeilijk om een op een hellende rots te klimmen?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 14:30 schreef Crazy-M het volgende:
En dan is het alsnog levensgevaarlijk, je moet maar eens boven op een rotspunt springen onder water. Vertel je ook gelijk niet meer na.
Blijkbaar is het een wettelijke plicht anders stond ie niet aangeklaagd daarvoor.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:03 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat de kapitein als laatste het schip verlaat, is dat nou enkel een ongeschreven regel, of is het een wettelijke plicht?
Dat is niet zo moeilijk, maar het landen erop vanaf een meter of 7 hoog is wat lastiger...quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:15 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
waarom is het moeilijk om een op een hellende rots te klimmen?
nogmaals het is een helling, een slope/incline dus. Je kan er zelfs op aan lopen.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is niet zo moeilijk, maar het landen erop vanaf een meter of 7 hoog is wat lastiger...
Probeer jij eens zonder ondergrond vanuit het water op een rots te komen die 2 meter boven je uitkomt.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:15 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
waarom is het moeilijk om een op een hellende rots te klimmen?
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Probeer jij eens zonder ondergrond vanuit het water op een rots te komen die 2 meter boven je uitkomt.
Bij daglicht ziet het er allemaal een beetje anders uit he.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:28 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
Niet op alle punten komt het 2 meter bovenuit
Je kan ook even rondkijken voor een laag punt die het water aanraakt, dat zie ik in die foto volop.
Of waren al de passagiers ook ineens blind?
Op welke punten niet dan? Je bent kennelijk heel goed op de hoogte van de situatie waarin al deze mensen zich bevonden. Reddingsdiensten waren overbodig en je verwijt alle inzittenden dat ze daar gebruik van hebben gemaakt. Dus ik ben erg benieuwd naar je verklaring.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:28 schreef dikkebroekzak het volgende:
Niet op alle punten komt het 2 meter bovenuit
De vraag is niet of jou dat ziet, de vraag is of zij dat hebben gezien.quote:Je kan ook even rondkijken voor een laag punt die het water aanraakt, dat zie ik in die foto volop.
Neuh, ik denk eerder dat je iedereen die hier persoonlijk mee te maken heeft gehad nogal schoffeert.quote:Of waren al de passagiers ook ineens blind?
wat een lafaard. Ik had hem zelf het water ingeduwd.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:52 schreef livelink het volgende:
Poeh, heftig dat gesprek met de kapitein. Dat is echt een serieuze zaak als je als kapitein te vroeg je schip verlaat. Terecht denk ik wel. Je wordt betaald naar je verantwoordelijkheid en dan heb je daar ook naar te handelen.
Ik heb het een aan loods gevraagd (die dus een kapiteinsdiploma heeft) en die wist het eigenlijk zelf ook niet. Hij dacht dat het tegenwoordig niet meer van een kapitein kan worden gevraagd dat ie met het schip mee naar de bodem gaat puur om het romantische idee van 'de kapitein gaat als laatst van boord'. Hij vermoedde dat het eerder de bedoeling is dat de kapitein het schip verlaat op het moment dat het zinloos is om vanaf het schip de redding/evacuatie te coördineren en daartoe beter in staat is vanaf een reddingschip.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:03 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat de kapitein als laatste het schip verlaat, is dat nou enkel een ongeschreven regel, of is het een wettelijke plicht?
Dat wisten we inmiddels welquote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:02 schreef dikkebroekzak het volgende:
Je gaat me niet wijsmaken dat men in de Middellandse Zee snel dood vriest
De Arctic Sea is een schip. Enne daarbij staat er duidelijk: "Bering Sea"...quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:02 schreef dikkebroekzak het volgende:
Kijk als je in dit water pas terecht komt ga je snel dood:![]()
Dit is de Poolzee (Arctic Sea)
indd faal. Dat van jou :quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Arctic Sea is een schip. Enne daarbij staat er duidelijk: "Bering Sea"...
Derhalve, faal.
Lijkt me nogal afhankelijk van de temperatuur, Sherlock.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:02 schreef dikkebroekzak het volgende:
Je gaat me niet wijsmaken dat men in de Middellandse Zee snel dood vriest
http://www.wunderground.com/MAR/ ,Watson.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:27 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Lijkt me nogal afhankelijk van de temperatuur, Sherlock.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypothermiaquote:A water temperature of 10 °C (50 °F) often leads to death in one hour,
wikipedia gelovenquote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:30 schreef Beardslasher het volgende:
http://www.eurometeo.com/english/sst/id_sst7000
is dus een graad of 12 á 13
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypothermia
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:33 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
wikipedia gelovenelkr randdebiel kan die pagina's schrijven man:
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:24 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
indd faal. Dat van jou :![]()
The Arctic Ocean, located in the Northern Hemisphere and mostly in the Arctic north polar region, is the smallest and shallowest of the world's five major oceanic divisions.[1] The International Hydrographic Organization (IHO) recognizes it as an ocean, although some oceanographers call it the Arctic Mediterranean Sea or simply the Arctic Sea, classifying it as one of the mediterranean seas of the Atlantic Ocean.[2] Alternatively, the Arctic Ocean can be seen as the northernmost part of the all-encompassing World Ocean.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Arctic_Ocean
quote:
quote:
het gaat naar de sloop na onderzoek. Waardevolle onderdelen worden verkocht. Wel mag je een stuk ijzer kopen als je wiltquote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:37 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Gaan ze het schip trouwens nog proberen te repareren, indien mogelijk, of gaat het naar de sloop?
het ging toch om indicaties, niet exacte cijfers manquote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:38 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
wel kan je hen geloven op algemene, simpele dingen zoals namen van dingen en zo maar niet wetenschappelijke cijfers ed
Okee, daarom heet die pagina ook: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Arctic_Oceanquote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:38 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
wel kan je hen geloven op algemene, simpele dingen zoals namen van dingen en zo maar niet wetenschappelijke cijfers ed
Koop liever een luxe bad van de kamers die onaangetast zijnquote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:39 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
het gaat naar de sloop na onderzoek. Waardevolle onderdelen worden verkocht. Wel mag je een stuk ijzer kopen als je wilt
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:40 schreef Beardslasher het volgende:
[..]
het ging toch om indicaties, niet exacte cijfers man
tevens: Denken dat de Arctic Ocean en de Bering Sea hetzelfde zijn
Arctic Ocean is ten noorden van Alaska, de Bering Sea ten zuiden van alaska. En nee ik ga daar geen bron bij zoeken
cij·fer het; o -s 1 getalteken: Arabische ~s nl. 1, 2 enz.; Romeinse ~s nl. I, II enz. 2 beoordeling van schoolprestaties: een slecht ~quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:40 schreef Beardslasher het volgende:
[..]
het ging toch om indicaties, niet exacte cijfers man
tevens: Denken dat de Arctic Ocean en de Bering Sea hetzelfde zijn
Arctic Ocean is ten noorden van Alaska, de Bering Sea ten zuiden van alaska. En nee ik ga daar geen bron bij zoeken
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:40 schreef Beardslasher het volgende:
[..]
het ging toch om indicaties, niet exacte cijfers man
tevens: Denken dat de Arctic Ocean en de Bering Sea hetzelfde zijn
Arctic Ocean is ten noorden van Alaska, de Bering Sea ten zuiden van alaska. En nee ik ga daar geen bron bij zoeken
Maar de boot heeft nog wel een U-bocht gemaakt waardoor hij dichter bij de kust wasquote:Op dinsdag 17 januari 2012 12:09 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Dat dicht aan de kust varen was juist de oorzaak van de ramp, slimkees.
Hier.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:51 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
Waar heb ik beweerd dat de Bering Sea en Arctic Sea dezelfde zijn?
quote:
dat is de titel eikelquote:
Probeer je er maar uit te lullen faalaap.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:11 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
dat is de titel eikelWel varen ze door een deel van de Arctic Zee tijdens hun reis.
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:11 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
dat is de titel eikelWel varen ze door een deel van de Arctic Zee tijdens hun reis.
ok achmed the terroristquote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Probeer je er maar uit te lullen faalaap.
happen op een mog. linkfoutquote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:14 schreef Xa1pt het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Wijs even aan door welk deel van het 2 minuten en 15 seconden durende filmpje ze precies varen? Troll.
wat?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:47 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
cij·fer het; o -s 1 getalteken: Arabische ~s nl. 1, 2 enz.; Romeinse ~s nl. I, II enz. 2 beoordeling van schoolprestaties: een slecht ~
Ik heb begrepen dat het schip naar alle waarschijnlijkheid total loss is. Het gaat dan naar de sloop en zou qua materiaal ongeveer 50 miljoen waard zijn.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:37 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Gaan ze het schip trouwens nog proberen te repareren, indien mogelijk, of gaat het naar de sloop?
zou het probleem niet eerder zijn dat hij orders van de kustwacht (oid?) terug aan boord te gaan compleet lijkt te negeren?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:56 schreef Beardslasher het volgende:
[..]
Ik heb het een aan loods gevraagd (die dus een kapiteinsdiploma heeft) en die wist het eigenlijk zelf ook niet. Hij dacht dat het tegenwoordig niet meer van een kapitein kan worden gevraagd dat ie met het schip mee naar de bodem gaat puur om het romantische idee van 'de kapitein gaat als laatst van boord'. Hij vermoedde dat het eerder de bedoeling is dat de kapitein het schip verlaat op het moment dat het zinloos is om vanaf het schip de redding/evacuatie te coördineren en daartoe beter in staat is vanaf een reddingschip.
Over de kapitein van de Costa Concordia had hij geen goed woord over. Dit schip lag overduidelijk op de rotsen en was niet in het 'directe' gevaar om te zinken. Hier had de kapitein gewoon de coördinatie van de evacuatie op zich moeten nemen.
hoe het allemaal wettelijk in elkaar steekt wist hij niet
ik win altijd. En winnen betekent:quote:
dat is ook dan waarschijnlijk het enige wat de kapitein goed heeft gedaan. Als het schip enkele tientallen meters meer naar zee was gekapseisd was het volledig onder water verdwenen en waren er beduidend meer slachtoffers gevallen.\quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:59 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Maar de boot heeft nog wel een U-bocht gemaakt waardoor hij dichter bij de kust was
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:23 schreef dikkebroekzak het volgende:
ik win altijd. En winnen betekent:
win·nen won, h gewonnen 1 als prijs of loon krijgen: de eerste prijs ~; terrein ~ vorderen 2 in een strijd zegevieren 3 inzamelen, m.n. van delfstoffen: zand ~ 4 toenemen in: in (of: aan) duidelijkheid ~
Misschien deels. Maar de hoofdaanklacht is dat hij eraf stapte. En dat is niet toegestaan. Dat had ie niet moeten doen in de eerste plaats. A big no-no.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
zou het probleem niet eerder zijn dat hij orders van de kustwacht (oid?) terug aan boord te gaan compleet lijkt te negeren?
hij is sowieso verantwoordelijk voor zijn passagiers
Ik zou zeggen, dat het goedkoper zou zijn om het te repareren dan een nieuw schipquote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:20 schreef Beardslasher het volgende:
[..]
wat?
[..]
Ik heb begrepen dat het schip naar alle waarschijnlijkheid total loss is. Het gaat dan naar de sloop en zou qua materiaal ongeveer 50 miljoen waard zijn.
Heb er ook geen verstand van, maar zo'n scheur repareren lijkt me nogal een duur grapje. Denk ook dat door het op de kant liggen het hele schip verbuigt. Het hele interieur is ook aangetast door het zeewater. Denk niet dat het schip in oorspronkelijk staat herstellen zou eenvoudig isquote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:34 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, dat het goedkoper zou zijn om het te repareren dan een nieuw schip. Maar als ze geen geld willen uitgeven is de sloop de enige keus ofc.
Het eigen risico (25 mln) en de derving van inkomsten. De beurskoers van Carnival is overigens gekelderd, ik las verhalen dat de hoofdaandeelhouder in één klap 500 mln op papier armer is geworden...quote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:24 schreef Beardslasher het volgende:
[..]
dat is ook dan waarschijnlijk het enige wat de kapitein goed heeft gedaan. Als het schip enkele tientallen meters meer naar zee was gekapseisd was het volledig onder water verdwenen en waren er beduidend meer slachtoffers gevallen.\
vraag me overigens wel af waar dat bedrag van 90 miljoen vandaan komt
Er zal een verschil zijn tussen totale schade en de schade voor Carnival/Costa Cruises.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:59 schreef ddx het volgende:
Gisteren bij nieuwsuur kwamen ze op zo'n 800 of 900 miljoen aan schade.
(Berging is ook niet gratis bijvoorbeeld)
Lijkt me stug, waar heb je dit gelezen? Costa wil immers het schip weer herbruiken werd verteld op de persconferentiequote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:16 schreef J0kkebr0k het volgende:
Het schip gaat waarschijnlijk in meerdere stukken gezaagd worden. Zo´n gigantisch apparaat trek je niet ff van die rotsen af.
Een of andere vent van een bergingsbedrijf vertelde dit bij Nieuwsuur. Gisteren of eergisteren dacht ik.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:21 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Lijkt me stug, waar heb je dit gelezen? Costa wil immers het schip weer herbruiken werd verteld op de persconferentie
Ik heb iets gelezen of gehoord over het schip weer overeind te helpen met luchtkussens. Maar of dat klopt???
Smit bemoeit zich er tegenaan, dan komt het wel goed lijkt me. Taklift zoveel en gaan met het circus.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:28 schreef opgebaarde het volgende:
Vanmiddag werd nog verklaard dat het nog wel even duurt voordat men weet hoe dit aan te pakken en dat eerst de te dikke olie weggepompt moet worden. Wat jullie aan het doen zijn is wel erg komisch
Kruip jij maar weer terug in je kist.... het zijn namelijk niet mijn woorden:quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:28 schreef opgebaarde het volgende:
Vanmiddag werd nog verklaard dat het nog wel even duurt voordat men weet hoe dit aan te pakken en dat eerst de te dikke olie weggepompt moet worden. Wat jullie aan het doen zijn is wel erg komisch
Die kerel zat overigens niet bij Nieuwsuur. Kan goed zijn dat ie er naast zit, maar we gaan het wel zien. Die olie zal er eerst uit moeten ja.quote:Costa Concordia rijp voor de schroot
DEN HAAG - Het cruiseschip Costa Concordia, dat afgelopen weekend kapseisde voor de kust van Toscane, zal hoogstwaarschijnlijk nooit meer varen.
‘De schade is zo groot dat er niets ander opzit dan het 290 meter lange gevaarte in stukken te zagen en af te voeren naar de schroot’, zegt Bas Jan Faber, technisch directeur van maritiem ingenieursbureau C-Job. ‘De waterschade is enorm. Alleen al de motoren moeten als verloren worden beschouwd vanwege aantasting door zeewater. Zo’n schip is niet gebouwd ...
http://www.nd.nl/artikele(...)rijp-voor-de-schroot
Helaas ... voor de rest van het artikel moet een astronomisch bedrag worden betaald.
Fixedquote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:58 schreef tim2308 het volgende:
Voor wie Italiaans kan lezen (en een facebook account heeft): de Facebook groepen van Costa crewmembers https://www.facebook.com/groups/8911528894/
Nee jonge die zat allang aan de capuccino in het dorp kijkend naar de tv beelden.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:02 schreef livelink het volgende:
Is die kapitein nou uiteindelijk weer terug aan boord gegaan vraag ik me af.
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:37 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Nee jonge die zat allang aan de capuccino in het dorp kijkend naar de tv beelden.
Verschillende bronnen vragen zich af of de kapitein dat inderdaad heeft gedaan of dat het schip onbestuurbaar werd. Als je een gat in een schip hebt aan de linkerkant en daar stroomt water naarbinnen, dan maakt dat schip automatisch een bocht naar links....quote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:24 schreef Beardslasher het volgende:
[..]
dat is ook dan waarschijnlijk het enige wat de kapitein goed heeft gedaan.
nee gewoonquote:Op woensdag 18 januari 2012 07:08 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Verschillende bronnen vragen zich af of de kapitein dat inderdaad heeft gedaan of dat het schip onbestuurbaar werd. Als je een gat in een schip hebt aan de linkerkant en daar stroomt water naarbinnen, dan maakt dat schip automatisch een bocht naar links....
Jep. Het schip ligt ook gekanteld naar de kust toe.quote:Op woensdag 18 januari 2012 07:08 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Verschillende bronnen vragen zich af of de kapitein dat inderdaad heeft gedaan of dat het schip onbestuurbaar werd. Als je een gat in een schip hebt aan de linkerkant en daar stroomt water naarbinnen, dan maakt dat schip automatisch een bocht naar links....
quote:Met ''een briljante manoeuvre'' zou het de kapitein zijn gelukt het schip naar de kust te sturen. Onderzoekers spraken deze lezing tegen. Volgens hen waren de machinekamers ondergelopen en had Schettino geen controle meer over de Costa Concordia.
quote:'Ik ben geen held, ik deed mijn plicht'
De kapitein van het gekapseisde schip Costa Concordia heeft vannacht de gevangenis verlaten. Hij is onder huisarrest geplaatst in zijn huis in Meta di Sorrento.
De kapitein, Francesco Schettino, zat sinds zaterdag vast. Hij wordt beschuldigd van doodslag en hem wordt verweten dat hij zijn schip verliet voordat de evacuatie was afgerond.
De zoekactie naar slachtoffers van het scheepsongeluk bij Italië is weer stilgelegd. Het werk van de duikers werd te gevaarlijk omdat het cruiseschip begon te bewegen. De vrees bestaat dat de Costa Concordia in veel dieper zeewater verdwijnt. Wanneer de zoekactie kan worden hervat, is niet duidelijk.
Er worden nog meer dan 20 opvarenden vermist. Omdat de kans klein is dat er nog overlevenden worden gevonden, zal de berging van de Costa Concordia waarschijnlijk snel beginnen.
Heldendaad
Intussen vinden sommige Italianen dat er te zachtaardig met de kapitein wordt omgegaan. "Huisarrest oké, maar dan wel in een cabine van de Concordia", zou een van de reacties zijn. De officier van justitie gaat vijftien jaar eisen tegen de kapitein.
Het bewijs dat de kapitein het cruiseschip voortijdig had verlaten, werd gevonden in een opgenomen gesprek tussen de Italiaanse kustwacht en Schettino. Daarin beveelt overste De Falco de kapitein om terug aan boord te gaan om de zorg voor de opvarenden op zich te nemen. Schettino bevond zich op dat moment al in een van de reddingsboten.
Het gesprek is inmiddels de wereld rond gegaan. De Falco wordt in Italië gezien als een held. Zelf vindt hij dat overdreven. "Jemig, wat heb ik nou voor bijzonders gedaan? Ik heb enkel mijn plicht gedaan, net als ieder ander in mijn positie zou hebben gedaan die dag."
De Falco zei zeer aangedaan te zijn door het gesprek na het scheepsongeluk. Hij huilde van woede toen duidelijk werd dat zich in het schip nog mannen, vrouwen en misschien zelfs kinderen bevonden. "Ik had ze allemaal moeten redden."
Schoon genoeg
Hij wijst zelf zijn plaatsvervanger aan als held. Die zou volgens De Falco als eerste op de monitor hebben gezien dat er iets aan de hand was, omdat het cruiseschip veel te langzaam voer. Ook prijst de overste de reddingswerkers die hebben gezocht naar overlevenden.
De man heeft schoon genoeg van alle media-aandacht. "Ik heb mijn tijd nodig om te werken. Om te begrijpen wat er is gebeurd en verder te zoeken naar mogelijke overlevenden. Want dat is mijn werk, om mensen te helpen. Daarom schreeuwde ik zo tegen Schettino die nacht", aldus De Falco.
#Vadaabordocazzo
Volgens correspondent Bas Mesters is de aanvaring tussen De Falco en Schettino in Italië het gesprek van de dag. Men ziet het een beetje als de discussie tussen het Italië van het verleden en van de toekomst. "Schettino staat voor het Italië van de afgelopen tien jaar: de Italiaan die het niet zo nauw neemt met de regels, kinderachtig wegloopt voor zijn verantwoordelijkheden, gunsten verleent en vervolgens niet daar is als het moet."
Aan de andere kant was daar, volgens Mesters tot opluchting van vele Italianen, de "trotse en verantwoordelijke" kustwacht De Falco die Schettino tot de orde probeert te roepen. "Het is bijna als een stripverhaal."
Die tweedeling is ook op sociale media terug te zien, zegt Mesters. "De hashtag die op dit moment het meest wordt gebruikt is "Vada a bordo, cazzo" oftewel "Ga aan boord, eikel". Het gaat erom dat De Falco symbool staat voor hoe Italië moet gaan worden."
Da's niet de kapitein.quote:Het bewijs dat de kapitein het cruiseschip voortijdig had verlaten, werd gevonden in een opgenomen gesprek tussen de Italiaanse kustwacht en Schettino. Daarin beveelt overste De Falco de kapitein om terug aan boord te gaan om de zorg voor de opvarenden op zich te nemen. Schettino bevond zich op dat moment al in een van de reddingsboten.
Het gesprek is inmiddels de wereld rond gegaan. De Falco wordt in Italië gezien als een held. Zelf vindt hij dat overdreven. "Jemig, wat heb ik nou voor bijzonders gedaan? Ik heb enkel mijn plicht gedaan, net als ieder ander in mijn positie zou hebben gedaan die dag."
De kustwacht commandant heeft ook de rang van en/of wordt aangeduid als kapitein (*) Ik volg het nieuws ook via de Italiaanse media, vandaar de aanduiding/verwarringquote:Op woensdag 18 januari 2012 13:13 schreef MartijnA3 het volgende:
Wel lezen he?
[..]
Da's niet de kapitein.
In de reddingssloep gevallen...quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:35 schreef tim2308 het volgende:
De kapitein zegt dat hij in de reddingssloep is gevallen toen het schip opeens kantelde.Op zich mogelijk dat de crowd je op die manier meesleurt, maar heel toevallig waren ook zijn tweede en derde man bij hem
http://www.telegraph.co.u(...)-into-life-boat.html
http://www.dailymail.co.u(...)I-FELL-lifeboat.html
Alledrie natuurlijk ook hequote:Op woensdag 18 januari 2012 14:15 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
In de reddingssloep gevallen...
Zoals ik al zei in een ander topic:quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:35 schreef tim2308 het volgende:
De kapitein zegt dat hij in de reddingssloep is gevallen toen het schip opeens kantelde.Op zich mogelijk dat de crowd je op die manier meesleurt, maar heel toevallig waren ook zijn tweede en derde man bij hem
http://www.telegraph.co.u(...)-into-life-boat.html
http://www.dailymail.co.u(...)I-FELL-lifeboat.html
Vind je de heksenjacht op hem schandelijk dan?quote:Op woensdag 18 januari 2012 14:52 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Zoals ik al zei in een ander topic:
Hij kan beter zijn mond houden, hij graaft zichzelf alleen maar dieper in de shit. Er is al een schandelijke heksenjacht op hem gaande, moet hij niet erger maken dan het al is...
Hoe meer ik over hem hoor/lees hoe minder schandelijk ik de "heksenjacht" op hem vind. Wat een schaamtelijke vertoning... en dan achteraf liegen alsof het niets is.quote:Op woensdag 18 januari 2012 14:52 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Zoals ik al zei in een ander topic:
Hij kan beter zijn mond houden, hij graaft zichzelf alleen maar dieper in de shit. Er is al een schandelijke heksenjacht op hem gaande, moet hij niet erger maken dan het al is...
Schandelijke heksenjacht? Er is veel media aandacht, maar een heksenjacht? Als hij onschuldig was misschien wel maar door zijn laffe en schandelijke optreden verdiend hij niet beter.quote:Op woensdag 18 januari 2012 14:52 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Zoals ik al zei in een ander topic:
Hij kan beter zijn mond houden, hij graaft zichzelf alleen maar dieper in de shit. Er is al een schandelijke heksenjacht op hem gaande, moet hij niet erger maken dan het al is...
En is het al bewezen dat hij schuldig is? Voor zover ik weet moet hij nog voor de rechter komen en zit hij wachtende op het proces in huisarrest. Maar dat maakt hem nog niet schuldig en zijn alle openbare veroordelingen op zijn minst te vroeg.quote:Op woensdag 18 januari 2012 14:58 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Schandelijke heksenjacht? Er is veel media aandacht, maar een heksenjacht? Als hij onschuldig was misschien wel maar door zijn laffe en schandelijke optreden verdiend hij niet beter.
Enorm ja. Ons idee van een rechtsstaat is dat als iemand iets "fout" doet, hij een gerede kans krijgt het tegendeel te bewijzen en, in dit geval, het OM de taak heeft zijn fouten aan te tonen in een rechtszaal. Wat er nu gebeurd is dat er informatie vrijkomt, welke inderdaad weinig positief zijn voor de betrokken kapitein en er door de media en de buitenwereld conclusies getrokken worden die mogelijk/waarschijnlijk wel waar zijn, maar niet bewezen zijn in de eerder genoemde rechtszaal..quote:Op woensdag 18 januari 2012 14:55 schreef MaLo het volgende:
[..]
Vind je de heksenjacht op hem schandelijk dan?
Ik geloof zijn verhaal ook niet van het vallen in een reddingsboot, maar wij waren er beide niet bij. Het is niet aan ons om te oordelen over de waarheid van zijn claims. Dat het allemaal wat ongebruikelijk overkomt, daar geef ik je gelijk in, maar dat is geen excuus tot de publieke veroordeling die de man al gehad heeft.quote:Op woensdag 18 januari 2012 14:57 schreef andrew.koster het volgende:
[..]
Hoe meer ik over hem hoor/lees hoe minder schandelijk ik de "heksenjacht" op hem vind. Wat een schaamtelijke vertoning... en dan achteraf liegen alsof het niets is.
Hij wou gewoon even advies inwinnen bij de experts maar de media pakt het helemaal verkeerd opquote:Op woensdag 18 januari 2012 13:58 schreef LudoSanders het volgende:
Schettino dacht zeker dat de beste stuurlui aan wal staan.
De rechtsgang vindt gewoon plaats. Hij zal echt wel door een rechtbank veroordeeld worden. Neemt niet weg dat "de gewone mens" zich geen mening zal vormen op basis van de bekende informatie.quote:Op woensdag 18 januari 2012 15:02 schreef The_stranger het volgende:
[..]
En is het al bewezen dat hij schuldig is? Voor zover ik weet moet hij nog voor de rechter komen en zit hij wachtende op het proces in huisarrest. Maar dat maakt hem nog niet schuldig en zijn alle openbare veroordelingen op zijn minst te vroeg.
En dat noem ik een schandelijke heksenjacht. Denk ik dat hij schuldig is? Ja, waarschijnlijk wel. Maar hij verdient wel degelijk beter tot hij veroordeeld is. Tot die tijd is hij onschuldig.
[..]
Enorm ja. Ons idee van een rechtsstaat is dat als iemand iets "fout" doet, hij een gerede kans krijgt het tegendeel te bewijzen en, in dit geval, het OM de taak heeft zijn fouten aan te tonen in een rechtszaal. Wat er nu gebeurd is dat er informatie vrijkomt, welke inderdaad weinig positief zijn voor de betrokken kapitein en er door de media en de buitenwereld conclusies getrokken worden die mogelijk/waarschijnlijk wel waar zijn, maar niet bewezen zijn in de eerder genoemde rechtszaal..
Ze hebben hem te pakken, laat het veroordelen over aan de juiste instanties en laat het niet over aan de media.
[..]
Ik geloof zijn verhaal ook niet van het vallen in een reddingsboot, maar wij waren er beide niet bij. Het is niet aan ons om te oordelen over de waarheid van zijn claims. Dat het allemaal wat ongebruikelijk overkomt, daar geef ik je gelijk in, maar dat is geen excuus tot de publieke veroordeling die de man al gehad heeft.
Poldermodel he, eerst iedereen die misschien in de verte wel een piepklein idee heeft, er zijn plasje over laten doen, en dan pas tot actie overgaanquote:Op woensdag 18 januari 2012 15:06 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Hij wou gewoon even advies inwinnen bij de experts maar de media pakt het helemaal verkeerd op![]()
Daar ben ik het niet mee eens. Dat "de gewone mens" meteen een oordeel velt is normaal te noemen, doe ik ook. Maar dat staat los van dat oordeel ook verkondigen en al helemaal de media zou dat niet moeten doen, maar ook daar merk je dat het oordeel al geveld is.quote:Op woensdag 18 januari 2012 15:14 schreef MaLo het volgende:
[..]
De rechtsgang vindt gewoon plaats. Hij zal echt wel door een rechtbank veroordeeld worden. Neemt niet weg dat "de gewone mens" zich geen mening zal vormen op basis van de bekende informatie.
En op basis van de informatie die er nu is, vind ik de heksenjacht niet gek. Iedereen heeft naar Het Gesprek tussen Schettino en de kustwacht geluisterd. Daarin zet Schettino zichzelf neer als een ruggegraatloze, laffe 'cazzo'. De Falco hoefde hem niet eens zo te noemen, zijn eigen woorden maakten hem al een lul.
Dus op basis van puur en alleen zijn eigen uitspraken kan men zich prima een beeld vormen van de man en vervolgens zijn gedrag veroordelen.
Tja. Dat gesprek tussen hem en die havenmeester was toch vrij duidelijk.quote:Op woensdag 18 januari 2012 15:23 schreef The_stranger het volgende:
Daar ben ik het niet mee eens. Dat "de gewone mens" meteen een oordeel velt is normaal te noemen, doe ik ook. Maar dat staat los van dat oordeel ook verkondigen en al helemaal de media zou dat niet moeten doen, maar ook daar merk je dat het oordeel al geveld is.
Ook in dit topic, maar ook op andere plekken merk je dat men staat te popelen om de man publiekelijk te beoordelen en het zou een persoon sieren wat minder stellig te zijn.
"Het moet daar nogal een hel geweest zijn, ze schijnen nog uren gevochten te hebben in de branding, blij dat ik er weg was"quote:Op zondag 15 januari 2012 06:23 schreef DrDentz het volgende:
Ik moest hieraan denken toen ik las dat de kapitein als eerste het schip verlaten had.
En vergeet dit niet. Een dode kapitein kan de boel niet coördineren en dan weet kustwachtmeneer helemaal niksquote:Op woensdag 18 januari 2012 16:18 schreef Henno het volgende:
[..]
"Het moet daar nogal een hel geweest zijn, ze schijnen nog uren gevochten te hebben in de branding, blij dat ik er weg was"
quote:Op zondag 15 januari 2012 06:23 schreef DrDentz het volgende:
Ik moest hieraan denken toen ik las dat de kapitein als eerste het schip verlaten had.
quote:wo 18 jan 2012, 16:12 | 33 reacties
Kapitein: ik ben in reddingsboot gevallen
ISOLA DEL GIGLIO - Francesco Schettino, de kapitein van het rampschip Costa Concordia, heeft ten overstaan van de onderzoeksrechter verklaard dat hij in een reddingsboot is gevallen, toen hij wilde helpen die te water te laten. Vervolgens zou hij er niet in geslaagd zijn weer aan boord van het slagzij makende schip te komen.
Nou het zou kunnen, dat je vanuit de sloep wat mobieler bent dan op zo'n hellend dek, en dat je meer overzicht hebt....quote:Op woensdag 18 januari 2012 16:24 schreef bloodymary1 het volgende:
Nou, hij heeft daar keigoed zitten coordineren vanuit die sloep! Hoeveel mensen zouden er anders wel niet verdronken zijn zonder zijn coordinatie vanuit de sloep!
quote:Op woensdag 18 januari 2012 18:56 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Nou het zou kunnen, dat je vanuit de sloep wat mobieler bent dan op zo'n hellend dek, en dat je meer overzicht hebtveiliger bent....![]()
quote:
quote:Vermiste Costa Concordia meldt zich
Een Duitse vrouw die op de lijst van vermisten van het cruiseschip Costa Concordia stond, heeft gemeld dat ze in leven is en terug is in Duitsland. Het aantal vermisten komt daarmee op 21. Het dodental staat nog steeds op elf.
Een van de doden is een Hongaarse violist die aan boord van het schip werkte. Hij had zijn reddingsvest al aan maar bedacht zich en ging terug naar zijn hut om zijn viool te halen. Daar is zijn lichaam teruggevonden.
Het reddingswerk werd vandaag weer stilgelegd, omdat het schip bewoog. De veiligheid van de duikers kan dan in gevaar komen.
Kunnen ze dat schip niet gewoon verankeren aan dat eiland?quote:Het reddingswerk werd vandaag weer stilgelegd, omdat het schip bewoog. De veiligheid van de duikers kan dan in gevaar komen.
waar lees je dat?quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:01 schreef gebrokenglas het volgende:
Dat telefoongesprek met de kustwacht was niet mals. Die man was woest! Hoe kon die kapitein al van boord zijn gegaan, kon 'ie met zn pet niet bij.
Dat gesprek is op het nieuws geweestquote:
Wij hebben het ook heel mooi uitgetypt staan op de FPquote:Op woensdag 18 januari 2012 19:32 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Dat gesprek is op het nieuws geweest
quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:33 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Wij hebben het ook heel mooi uitgetypt staan op de FP
Kustwacht schold kapitein verrot
er is een typefout gemaakt; wat is de gevangenisstraf precies?quote:Uiteindelijk gaf de kapitein aan samen met zijn eerste officier, die dus blijkbaar ook zijn snor had gedrukt, terug aan boord te gaan. Het aldus voortijdig verlaten van een schip is in het Italiaanse zeerecht een misdaad die met een gevangenisstraf van tot twaalf jaar kan worden bestraft. Voor zover bekend zijn er bij de ramp 11 mensen omgekomen en worden nog 24 personen vermist.
Waarom klopt het niet?quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:52 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
[..]
er is een typefout gemaakt; wat is de gevangenisstraf precies?
kijk naar de vetgedrukte tekst, er ontbreekt een getal als bodemnummer.quote:
eigenlijk moet 'tot' weg want zoals het nu staat impliceert het een gevangenisstraf van 0 tot 12 jaar. En WTF is 0 jaar?quote:
Daar ging het bij P&W over vandeweek. Vastzetten aan bokken is technisch wel mogelijk maar dit schip ligt blijkbaar zo, dat ze niet zeker zijn dat het ook blijft liggen. "En als een gewicht als dit eenmaal gaat bewegen kan je vastzetten wat je wil, maar dat houd je niet tegen" was de laatste zin.quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:21 schreef Daniel1976 het volgende:
Kunnen ze dat schip niet gewoon verankeren aan dat eiland?
waarom wil je een schip vastmaken? Gewoon laten zinkenquote:Op woensdag 18 januari 2012 20:13 schreef Modus het volgende:
[..]
Daar ging het bij P&W over vandeweek. Vastzetten aan bokken is technisch wel mogelijk maar dit schip ligt blijkbaar zo, dat ze niet zeker zijn dat het ook blijft liggen. "En als een gewicht als dit eenmaal gaat bewegen kan je vastzetten wat je wil, maar dat houd je niet tegen" was de laatste zin.
Misschien om de slachtoffers te redden.....quote:Op woensdag 18 januari 2012 20:17 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
waarom wil je een schip vastmaken? Gewoon laten zinken
die zijn al dood. Niemand overleeft 3 dagen in/onder het water.quote:Op woensdag 18 januari 2012 20:19 schreef soapie het volgende:
[..]
Misschien om de slachtoffers te redden.....
hoeveel is er dan?quote:Op woensdag 18 januari 2012 20:18 schreef Beardslasher het volgende:
o.a. om de stookolie eruit te halen
ik kan heus niet geloven dat zelfs op een moment als dit dat ze weer aan het geld moeten denkenquote:Op woensdag 18 januari 2012 20:22 schreef Beardslasher het volgende:
ongeveer 2300 ton. Van wat ik ervan begrepen heb, zijn ze niet zeker of de tanks waar de olie in is opgeslagen de grotere diepte aan kan.
quote:Op woensdag 18 januari 2012 20:26 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
ik kan heus niet geloven dat zelfs op een moment als dit dat ze weer aan het geld moeten denken
Maar goed 2300 ton is indd een fortuin waard
Wat is daar zo 'quote:
Nou dit:quote:
quote:Op woensdag 18 januari 2012 20:27 schreef Beardslasher het volgende:
denk dat ze eerder aan het milieu denken
ok begrepenquote:
Ook al zijn ze dood, denk dat de familie ze graag terug wil om te begraven.quote:Op woensdag 18 januari 2012 20:20 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
die zijn al dood. Niemand overleeft 3 dagen in/onder het water.
Tijdens Wereldoorlog II wordt het passagierschip Goliath tot zinken gebracht. Bepaalde delen van het wrak komen in een luchtbel terecht waardoor een deel van de passagiers en de bemanning in leven blijven. Na jaren hebben ze een geïsoleerde en strikt gereglementeerde wereld opgebouwd. 40 jaar later gaat een groep oceanografen en duikers op zoek naar het wrak.quote:Op woensdag 18 januari 2012 20:20 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
die zijn al dood. Niemand overleeft 3 dagen in/onder het water.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2012 20:47:30 ]
Ja dat snap ik, traagheid van massa. Maar ter voorkoming van het bewegen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 20:13 schreef Modus het volgende:
[..]
Daar ging het bij P&W over vandeweek. Vastzetten aan bokken is technisch wel mogelijk maar dit schip ligt blijkbaar zo, dat ze niet zeker zijn dat het ook blijft liggen. "En als een gewicht als dit eenmaal gaat bewegen kan je vastzetten wat je wil, maar dat houd je niet tegen" was de laatste zin.
Rustig, maar constant duwen met sleepboten tegen het schip is misschien ook wel een optie. Zolang je kan voorkomen dat het schip gaat bewegen is het geen probleem dat het schip een enorme massa heeft.quote:Op woensdag 18 januari 2012 20:13 schreef Modus het volgende:
Daar ging het bij P&W over vandeweek. Vastzetten aan bokken is technisch wel mogelijk maar dit schip ligt blijkbaar zo, dat ze niet zeker zijn dat het ook blijft liggen. "En als een gewicht als dit eenmaal gaat bewegen kan je vastzetten wat je wil, maar dat houd je niet tegen" was de laatste zin.
Natuurlijk denken ze aan geld. De berger moet zijn kosten er uit halen, de cruisemaatschappij wil zoveel mogelijk van het schip redden, enzovoort. Kosten zijn een onderdeel van het dagelijks leven en dus wordt er altijd over geld gesproken. Bij iedereen moet er dagelijks brood op de plank komen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 20:26 schreef dikkebroekzak het volgende:
ik kan heus niet geloven dat zelfs op een moment als dit dat ze weer aan het geld moeten denken
Het schip is verloren volgens experts. Sowieso zou jij er nog mee willen varen?quote:Op woensdag 18 januari 2012 22:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Natuurlijk denken ze aan geld. De berger moet zijn kosten er uit halen, de cruisemaatschappij wil zoveel mogelijk van het schip redden, enzovoort. Kosten zijn een onderdeel van het dagelijks leven en dus wordt er altijd over geld gesproken. Bij iedereen moet er dagelijks brood op de plank komen.
Er zit nog zat van waarde in hoor. Denk aan de apparatuur die niet nat geworden is, denk aan de inventaris die nog intact is, denk aan de bezittingen van de passagiers. En dan is er nog die olie en natuurlijk het staal van het schip zelf.quote:Op woensdag 18 januari 2012 22:11 schreef Daniel1976 het volgende:
Het schip is verloren volgens experts.
Geen enkel probleem. Stalen schepen vallen prima te repareren.quote:Sowieso zou jij er nog mee willen varen?
Het is niet alleen de romp.quote:Op woensdag 18 januari 2012 22:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
Stalen schepen vallen prima te repareren.
Ja dat snap ik maar er zit nou wel een nare bijsmaak aan.quote:Op woensdag 18 januari 2012 22:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
Geen enkel probleem. Stalen schepen vallen prima te repareren.
Natuurlijk, maar qua schip valt het echt nog wel te repareren, als je de kosten buiten beschouwing laat tenminste. Er zijn in het verleden zelfs schepen door midden gezaagd om er vervolgens een nieuw stuk tussen te zetten.quote:
Drijfvermogen herstellen met luchtzakken (onderschat die dingen niet) en dan slepen naar dieper water en dan het zaakje op een half afzinkbaar schip zetten. Zoiets dus:quote:Op woensdag 18 januari 2012 22:17 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik snap nog niet precies hoe ze dat willen bergen.
quote:Op woensdag 18 januari 2012 22:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
En anders bellen ze Heerema of ze even langs willen komen:
[ afbeelding ]
Dit betrof gewoon een bijzonder incompetente kapitein. Als dat schip gerepareerd kan worden, is er geen rationele reden om er nog bang voor te zijn.quote:Op woensdag 18 januari 2012 22:11 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het schip is verloren volgens experts. Sowieso zou jij er nog mee willen varen?
dit is echt een flinke boot hoor!quote:Op woensdag 18 januari 2012 22:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Drijfvermogen herstellen met luchtzakken (onderschat die dingen niet) en dan slepen naar dieper water en dan het zaakje op een half afzinkbaar schip zetten. Zoiets dus:
[ afbeelding ]
En anders bellen ze Heerema of ze even langs willen komen:
[ afbeelding ]
Natuurlijk, maar in principe moet het wel lukken lijkt mij.quote:Op woensdag 18 januari 2012 22:31 schreef sp3c het volgende:
dit is echt een flinke boot hoor!
Costa Concordia is bijna 2x zo lang als USS Cole!
Leuke wending in het verhaal.quote:Op woensdag 18 januari 2012 23:23 schreef Beardslasher het volgende:
Ik had eerder vandaag ook een filmpje gezien van de Costa Concordia die het eiland groette. Blijkbaar voer die toen nog dichterbij het eiland als nu het geval was.
Even naar het filmpje zoeken
Edit: http://www.telegraph.co.u(...)previous-salute.html
om vervolgens saampjes begraven te worden...quote:Op donderdag 19 januari 2012 11:17 schreef J0kkebr0k het volgende:
Heeft eigenlijk niet direct iets met dit topic te maken, maar toch leuk om ff te zien:
@ 0:47 kopt er ff eentje een paal zeg...
Dit snap ik dus niet. Cruise schepen hebben altijd zeer geavanceerde meteorologische systemen en gegevens. Als je ruim van tevoren weet dat er zulke stormen/golven aankomen dan zet je dat meubilair toch vast? of anders haal je het compleet weg.quote:Op donderdag 19 januari 2012 11:17 schreef J0kkebr0k het volgende:
Heeft eigenlijk niet direct iets met dit topic te maken, maar toch leuk om ff te zien:
@ 0:47 kopt er ff eentje een paal zeg...
Je zou denken van wel ja.quote:Op donderdag 19 januari 2012 12:04 schreef Beardslasher het volgende:
[..]
Dit snap ik dus niet. Cruise schepen hebben altijd zeer geavanceerde meteorologische systemen en gegevens. Als je ruim van tevoren weet dat er zulke stormen/golven aankomen dan zet je dat meubilair toch vast? of anders haal je het compleet weg.
ja daar zat ik ook over na te denken toen ik het filmpje bekeek, ze lijken echt verrast te zijn door de golven!quote:Op donderdag 19 januari 2012 12:04 schreef Beardslasher het volgende:
[..]
Dit snap ik dus niet. Cruise schepen hebben altijd zeer geavanceerde meteorologische systemen en gegevens. Als je ruim van tevoren weet dat er zulke stormen/golven aankomen dan zet je dat meubilair toch vast? of anders haal je het compleet weg.
Dit geeft een nieuwe betekenis aan de uitdrukking 'alles wat er niet vast zit...'quote:Op donderdag 19 januari 2012 11:17 schreef J0kkebr0k het volgende:
Heeft eigenlijk niet direct iets met dit topic te maken, maar toch leuk om ff te zien:
@ 0:47 kopt er ff eentje een paal zeg...
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)is-enige-optie.dhtmlquote:Het bergen van het gezonken cruiseschip Costa Concordia is zo goed als onmogelijk. Doordat het schip op zo'n tien meter van een 70 meter diepe afgrond ligt, kan het niet overeind gezet worden. Al wat rest: het schip met kettingen in stukken zagen.
kunnen ze niet gewoon een stuk of 10 500 kg bommen daarop gooien of zo?quote:Op donderdag 19 januari 2012 20:50 schreef Beardslasher het volgende:
[..]
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)is-enige-optie.dhtml
gewoon even een kabeltje doorheen trekken
http://www.hbvl.be/nieuws(...)eldra-van-start.aspxquote:Rederij schorst kapitein
Rederij Costa Crociere maakte bekend dat het kapitein Schettino heeft geschorst. De rederij zal de kapitein, die door het Italiaanse gerecht onder meer beschuldigd wordt van de schipbreuk, ook niet verdedigen voor de rechter. Dat heeft Marco De Luca, de advocaat van Costa Crociere, donderdag meegedeeld.
Costa Crociere voelt zich zelf benadeeld door de schipbreuk, aldus de advocaat. Kapitein Francesco Schettino wordt beschuldigd van grove nalatigheid en daarmee dood door schuld, en van het verlaten van het schip.
Ik neem aan dat het toch heel erg kleine, bijna verbrijzelde stukjes metaal zal zijn? dat probleem lost zichzelf op over tientallen jaren onderzee....quote:Op donderdag 19 januari 2012 21:03 schreef sp3c het volgende:
springstof laat nogal wat rommel achter
Volgens mij was dit incident door stuurfouten, teveel en tot de maximale uitslag met het roer in de weer....quote:Op donderdag 19 januari 2012 12:04 schreef Beardslasher het volgende:
[..]
Dit snap ik dus niet. Cruise schepen hebben altijd zeer geavanceerde meteorologische systemen en gegevens. Als je ruim van tevoren weet dat er zulke stormen/golven aankomen dan zet je dat meubilair toch vast? of anders haal je het compleet weg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |