http://www.nu.nl/buitenla(...)al-cruiseschip.html#quote:Doden en vermisten door ongeval cruiseschip
Laatste update: 14 januari 2012 11:41 infoBekijk op de kaart
GROSSETO - Een ongeval met een cruiseschip voor de kust van de Italiaanse regio Toscane heeft aan zeker drie mensen het leven gekost.
Doden en vermisten door ongeval cruiseschip Fotoserie
De dood van deze personen is bevestigd. De prefect sluit niet uit dat het dodental nog oploopt.
Eerder op de dag sprak de prefect nog over zes doden, zich baserend op de informatie die hij van de hulptroepen had gekregen. Tientallen mensen worden vermist, circa 200 personen zouden zich nog aan boord bevinden. Dat hebben media in Italië zaterdag gemeld.
Op het cruiseschip zaten zeker 13 Nederlanders. Dat meldde een woordvoerster van reisorganisatie TUI zaterdag. Volgens haar zaten er nog meer Nederlanders op het schip, maar hebben die geboekt bij concurrenten. TUI heeft nog geen contact gehad met de opvarenden.
Onduidelijk is of er Nederlanders gewond zijn geraakt of zijn overleden als gevolg van het ongeval. TUI haalt de gestrande reizigers zo snel mogelijk terug naar Nederland.
Scheur
Het cruiseschip heeft een scheur van 70 meter aan de linkerkant, maakte daardoor zwaar slagzij en hangt 80 graden naar stuurboord. Ooggetuigen vermoeden dat het een rots heeft geraakt, aldus het Italiaanse persbureau Ansa zaterdag.
''We hoorden een grote knal, toen begon de hel'', zei een passagier die naar Porto Santo Stefano was gebracht. ''De bemanning zei ons dat we rustig moesten blijven, maar de angst was op hun gezicht te zien.'' Met helikopters, schepen en duikers wordt zaterdagochtend nog naar vermisten gezocht.
Paniek
De meesten van de 4200 opvarenden werden in veiligheid gebracht met behulp van reddingsboten. Anderen raakten in paniek en sprongen in het koude water. Een van deze personen zou daarop zijn gestorven aan een hartaanval.
''Het was net een scène uit de film Titanic", zei Mara Parmegiani, een van de passagiers op het cruiseschip. De opvarenden hoorden omstreeks vrijdagavond acht uur een harde knal. ''We zaten te eten toen de lichten plotseling uit gingen en we een knal hoorden en een krakend geluid. Alles viel van tafel'', zei een andere passagier.
Storing
Aanvankelijk kregen de opvarenden te horen dat het schip tot stilstand was gekomen door een elektrische storing. Daarna werd hen opgedragen de reddingsvesten aan te doen. Er waren vooral veel Italianen en Duitse passagiers aan boord.
De Costa Concordia was vrijdag vertrokken vanuit de haven van Civitavecchia, ongeveer 80 kilometer ten noorden van de hoofdstad Rome. Het luxe schip was bezig aan een rondreis door het westelijke deel van de Middellandse Zee en zou onder meer stops maken in Cagliari, Palma de Mallorca, Barcelona en Marseille.
Flesje drank.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 12:05 schreef __Saviour__ het volgende:
Hoe kan zo'n schip tegenwoordig nou nog een rots raken. De locaties van obstakels zijn bekend en met gps kun je er dus mijlenver uit de buurt van blijven
quote:************************************
Nederlanders op rampschip ongedeerd
***************************************
` Aan boord van het verongelukte
cruiseschip Costa Concordia waren voor
zover nu bekend 26 Nederlanders.Het
lijkt erop dat ze allemaal ongedeerd
zijn.
De Nederlanders hadden geboekt bij drie
reisorganisaties:Zeetours Cruises (3)
en Cruise Travel (10) en TUI (10).De
eerste twee konden vanochtend vertellen
dat hun klanten veilig waren.TUI wist
dat aan het begin van de middag zeker.
De Costa Concordia had zo'n 3200
passagiers en ruim 1000 bemanningsleden
aan boord.De meeste passagiers komen
uit Italië en Duitsland.De overlevenden
zijn op Giglio aan land gebracht.
69?quote:BreakingNewsBreaking News
Update: 3 bodies recovered, 69 people missing after cruise ship Costa Concordia runs aground off the Italian coast - AP
het schip zit min of meer in dezelfde klasse als de USS Nimitz carriersquote:Op zaterdag 14 januari 2012 13:46 schreef Fredo55 het volgende:
1000 bemanningsleden?![]()
Zo groot vind ik dat cruiseschip eigenlijk niet.
quote:Op zaterdag 14 januari 2012 15:07 schreef De_Nuance het volgende:
Je moet ook niet met een EU vlag gaan varen.
Ik moest lachen.quote:
quote:Twee mensen levend gevonden in cruiseschip
AMSTERDAM - In het cruiseschip de Costa Concordia, dat vrijdagavond tegen een rots aanvoer, zijn twee mensen levend teruggevonden. Bij het ongeluk kwamen drie mensen om het leven. Tientallen passagiers worden nog vermist.
Brandweerlieden troffen de twee aan in het deels gezonken schip bij het Italiaanse eiland Giglio. Dat meldde het Italiaanse persbureau ANSA in de nacht van zaterdag op zondag.
De opvarenden hebben gesproken met de man en de vrouw, maar hebben hen nog niet kunnen bevrijden uit hun benarde positie.
Nimitz is ietsje groter.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 15:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
het schip zit min of meer in dezelfde klasse als de USS Nimitz carriers
Brrrrquote:
waarom hadden ze niet allemaal gewoon gezwommen naar het land? Ze waren maar 200 m verwijderd...quote:
WTF heeft dat er nou weer mee te maken?? Ongelooflijk hoe ver sommige EU-haters hier gaanquote:Op zaterdag 14 januari 2012 15:07 schreef De_Nuance het volgende:
Je moet ook niet met een EU vlag gaan varen.
Zal wel afgeschreven zijn. Die romp is op zich nog wel te herstellen maar de helft van het schip is onder water geweest. Als je dat allemaal moet checken, repareren, vervangen, een enorme klus.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 17:24 schreef J0kkebr0k het volgende:
Vraag me af wat er met dat schip gaat gebeuren verder.
het is gemiddeld 1 bemanningslid per 2 passagiers.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 13:46 schreef Fredo55 het volgende:
1000 bemanningsleden?![]()
Zo groot vind ik dat cruiseschip eigenlijk niet.
1500 gastenkamers, 4 zwembaden, 6000m2 wellness (fitness, sauna etc), 5 restaurants en 13 barretjes, een bioscoop, discotheek en een casino enz enz enz.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 13:46 schreef Fredo55 het volgende:
1000 bemanningsleden?![]()
Zo groot vind ik dat cruiseschip eigenlijk niet.
En dan moet je nog maar hopen dat mensen er daarna nog aan boord willen.quote:Op zondag 15 januari 2012 09:36 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Zal wel afgeschreven zijn. Die romp is op zich nog wel te herstellen maar de helft van het schip is onder water geweest. Als je dat allemaal moet checken, repareren, vervangen, een enorme klus.
En je krijgt het waarschijnlijk nooit meer helemaal goed.
Dit schip kostte 450 miljoen euro.quote:Een heel duur grapje, dit. Er moet een nieuw schip komen, en tot die tijd missen ze de inkomsten ervan. Je mag hopen dat ze een goede verzekering hebben afgesloten.
Het was een heel flauw grapjequote:
Vlak aan de kust heb je gevaarlijke stromingen die je de zee in sleuren waar zelfs strandwachters niet altijd tegen op gewassen zijn.quote:Op zondag 15 januari 2012 06:10 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
waarom hadden ze niet allemaal gewoon gezwommen naar het land? Ze waren maar 200 m verwijderd...
Ja dit kan nog een heel juridisch getouwtrek worden. Als in de kleine lettertjes staat dat schade veroorzaakt door navigational errors niet vergoed wordt, dan draait de cruise maatschappij voor alle schade op.quote:Op zondag 15 januari 2012 10:39 schreef Mercer het volgende:
Als ik de verzekering was, dan had ik gezegd: de groetjens!
En steenkoud water ook nog.... Sta maar eens vanuit je warme kleren onder een steenkoude douche, je krimpt direct in elkaar. En dan moet je nog een paar honderd meter zwemmen? Met die golven enzo, en alle paniek en consternatie? Als je al gezien hebt waar de kust is, in het donker.....quote:Op zondag 15 januari 2012 10:43 schreef Crazy-M het volgende:
En 200 meter voor een niet geoefende zwemmer in kleding is ook zwaar
quote:Third survivor found
A third survivor is being rescued from a cruise liner that capsized off the coast of Italy - hours after a couple on honeymoon were found alive inside the ship.
Rescuers have been banging on the doors of the ship cabins in the non-submerged part of the vessel and started hearing replies in the early hours of this morning, a fire chief said.
An operation is under way to remove a third survivor - the ship's cabin service director Manrico Giampetroni - from the stricken vessel.
Earlier, a pair of South Korean newlyweds who had been stranded two decks below on the half-submerged Costa Concordia were brought safely to shore a day after the disaster.
The couple, in their late twenties, are said to be in good health.
Around 40 people are still unaccounted for after the ship ran aground near the island of Giglio, off the Tuscan coast, late on Friday.
De gemiddelde mens heeft veel meer kennis tegenwoordig dan toentertijd. Daarnaast heeft iedereen een veel grotere overlevingswens.quote:Op maandag 16 januari 2012 01:24 schreef Madame_Paon het volgende:
100 jaar na de Titanic.![]()
Maar gelukkig met veel meer overlevenden.
Dat aantal is wel bizar ja.quote:
De volgende in 2111 dan maar. Ik kijk mee vanuit de hemelquote:
2112.quote:Op maandag 16 januari 2012 02:56 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
De volgende in 2111 dan maar. Ik kijk mee vanuit de hemel
Jaquote:Op maandag 16 januari 2012 01:29 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
De gemiddelde mens heeft veel meer kennis tegenwoordig dan toentertijd. Daarnaast heeft iedereen een veel grotere overlevingswens.
Ja dat ook.quote:Op maandag 16 januari 2012 03:15 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
2112.
Eigenlijk wel een wonder dat er zo veel overlevenden zijn.
Omdat het water koud was, en het was avond.. Dus misschien was het zicht ook niet goed.quote:Op zondag 15 januari 2012 06:10 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
waarom hadden ze niet allemaal gewoon gezwommen naar het land? Ze waren maar 200 m verwijderd...
Dan hadden ze zich moeten uitkleden en het water inspringen. Daarnaast zaklampjes/mobieltjes pakken om licht te geven. Zoveel extra licht hadden ze ook niet nodig, want de waterspiegel reflecteert maan en sterrenlicht. Bovendien was het water niet kouder dan een koude douche. Dus 200 m is niet zo lang om in te blijven.quote:Op maandag 16 januari 2012 10:31 schreef Selestha het volgende:
[..]
Omdat het water koud was, en het was avond.. Dus misschien was het zicht ook niet goed.
En ze hadden hun kleding aan, en het was bij rotsen enzo.. Best gevaarlijke omstandigheden.
De temperatuur van het water lag toen dichtbij het vriespunt (2 a 3 graden). Daar ga je niet lang in kunnen zwemmen.quote:Op maandag 16 januari 2012 08:03 schreef livelink het volgende:
Ik weet nog dat ik indertijd met de ramp van the Herald of Free Enterprise zo verbaasd was dat de mensen niet gewoon allemaal naar de haven zwommen. Het schip zonk 91 meter van de haven en toch waren er 193 doden. Ik kon me daar maar weinig bij voorstellen. Maar 91 meter in het koude water is kennelijk al veel te veel.
Dit weet je niet. Je speculeert. Of was je aan boord?quote:Op maandag 16 januari 2012 10:39 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
De temperatuur van het water lag toen dichtbij het vriespunt (2 a 3 graden). Daar ga je niet lang in kunnen zwemmen.
Ik meen dat zeewater juist -4 kan worden zonder dat je erop kunt staan, door het zout.quote:Op maandag 16 januari 2012 10:42 schreef dikkebroekzak het volgende:
Zeewater wordt nooit kouder dan 6 graden. Vanwege de massa en de beweging. En.... de ZOUT
Ik was aan boord en heb 14 levens gered...quote:Op maandag 16 januari 2012 10:40 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
Dit weet je niet. Je speculeert. Of was je aan boord?
quote:De meeste slachtoffers waren Britten die gestorven zijn door uitputting in het ijskoude zeewater (2 à 3 °C). Drie personen zijn nimmer teruggevonden: een baby en twee Britse militairen.
Onzin:quote:Op maandag 16 januari 2012 10:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik meen dat zeewater juist -4 kan worden zonder dat je erop kunt staan, door het zout.
Het maakt ook niet zo heel veel uit. Het probleem met water is dat het iets van 25 keer zo snel warmte aan je lichaam onttrekt dan lucht. Dat zal bij warm water dan wat minder snel gaan dan bij water rond het vriespunt, in de winter zal het doorgaans sneller warmte onttrekken dan je lichaam dat kan produceren, en dan is het ondanks alle overlevingsmechanismen die worden ingeschakeld een kwestie van minuten, niet van uren.
en het is 4x niet 25. Als je de wiskundige uit wilt hangen, zorg dat je cijfers kloppen.quote:Op maandag 16 januari 2012 10:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik meen dat zeewater juist -4 kan worden zonder dat je erop kunt staan, door het zout.
Het maakt ook niet zo heel veel uit. Het probleem met water is dat het iets van 25 keer zo snel warmte aan je lichaam onttrekt dan lucht. Dat zal bij warm water dan wat minder snel gaan dan bij water rond het vriespunt, in de winter zal het doorgaans sneller warmte onttrekken dan je lichaam dat kan produceren, en dan is het ondanks alle overlevingsmechanismen die worden ingeschakeld een kwestie van minuten, niet van uren.
Wij hadden het over de Costa. Daar gaat dit topic over.quote:Op maandag 16 januari 2012 10:58 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik was aan boord en heb 14 levens gered...
Nee, ik lees het op Wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herald_of_Free_Enterprise
[..]
Ik reageerde naar aanleiding van onderstaande en jouw reactie daarop.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:05 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
Wij hadden het over de Costa. Daar gaat dit topic over.
quote:Op maandag 16 januari 2012 08:03 schreef livelink het volgende:
Ik weet nog dat ik indertijd met de ramp van the Herald of Free Enterprise zo verbaasd was dat de mensen niet gewoon allemaal naar de haven zwommen. Het schip zonk 91 meter van de haven en toch waren er 193 doden. Ik kon me daar maar weinig bij voorstellen. Maar 91 meter in het koude water is kennelijk al veel te veel.
quote:Op maandag 16 januari 2012 10:42 schreef dikkebroekzak het volgende:
Zeewater wordt nooit kouder dan 6 graden. Vanwege de massa en de beweging. En.... de ZOUT
Ja, daar staat een - voor.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:01 schreef dikkebroekzak het volgende:
Vriespunt
Ook het vriespunt varieert vrijwel lineair met de saliniteit. Bij een zoutgehalte van 0 heeft water een vriespunt van 0,0°C, terwijl dit bij een zoutgehalte van 35 op - 1,9ºC ligt.
Ahem.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:03 schreef dikkebroekzak het volgende:
[Als je de wiskundige uit wilt hangen, zorg dat je cijfers kloppen.
er staat dat zoutwater -1,9 C kan bereiken. Niet zeewater. Je kan niet lezen. Ik verdoe geen tijd meer aan je.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Ja, daar staat een - voor.
[..]
Ahem.
Hou nou maar op met trollen.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:30 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
er staat dat zoutwater -1,9 C kan bereiken. Niet zeewater. Je kan niet lezen. Ik verdoe geen tijd meer aan je.
Iets met pot en ketel.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:30 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
er staat dat zoutwater -1,9 C kan bereiken. Niet zeewater. Je kan niet lezen. Ik verdoe geen tijd meer aan je.
quote:Op maandag 16 januari 2012 11:01 schreef dikkebroekzak het volgende:
Bij een zoutgehalte van 0 heeft water een vriespunt van 0,0°C, terwijl dit bij een zoutgehalte van 35 op - 1,9ºC ligt.
quote:Zeewater bevat veel zouten en is daarmee ongeschikt als drinkwater. In het zeewater bevinden zich diverse zouten in opgeloste toestand. Het zoutgehalte van zeewater wordt de saliniteit genoemd en wordt in wetenschappelijke publicaties meestal uitgedrukt in promilles (‰).
[...]
De hoeveelheid zouten bedraagt dus 34,5 gram per kg zeewater, oftewel 3,45% (34,5‰).
quote:In de Noordzee schommelt het zoutgehalte tussen 34‰ en 35‰.
ja want debaten is gelijk aan trollenquote:
voor de mensen die blijkbaar niet kunnen lezen ik herhaal de volgende tekst:quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |