Ik ben ook al een tijdje bezig. Ik combineer het schrijven van mijn scriptie met het opnieuw luisteren naar de lange nummers uit mijn lijst. Zoals Telegraph Road, Estranged, Tom Traubert's Blues en natuurlijk The Load Out/Stayquote:Op donderdag 24 november 2011 19:17 schreef Karina het volgende:
Nog maar 1 lijstje, niemand verder die een lijstje heeft gemaakt? Ik ben er mee bezig.
je hebt nog tot morgenavond 20:00quote:Op donderdag 24 november 2011 19:38 schreef CoJackso het volgende:
Mijn lijst komt in ieder geval volgende week
Ik dacht dat ik die reactie in dit topic geplaatst hadquote:Op donderdag 24 november 2011 19:47 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
je hebt nog tot morgenavond 20:00
Ik ga ook zo kijken, hopelijk weet ik wat antwoordenquote:Op donderdag 24 november 2011 20:37 schreef Morpheus2002 het volgende:
Straks om 20:55 uur op Ned. 3 de jaarlijkse Top 2000 quiz!Superveel zin in
Haha ik ook, de vragen worden steeds moeilijker he, vooral de laatste zijn altijd erg lastig. Ben benieuwdquote:Op donderdag 24 november 2011 20:38 schreef Karina het volgende:
[..]
Ik ga ook zo kijken, hopelijk weet ik wat antwoordenHet meezingen zal wel lukken in ieder geval.
Stemmen inderdaad, geen stemmers. Waarom ze hier zo cryptisch over doen is mij een raadsel.quote:Op vrijdag 25 november 2011 09:23 schreef Morpheus2002 het volgende:
Al 1,8 miljoen stemmen uitgebracht
Kun je nagaan hoeveel mensen/fanclubs tientallen keren stemmen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:27 schreef Homdeck het volgende:
[..]
Stemmen inderdaad, geen stemmers. Waarom ze hier zo cryptisch over doen is mij een raadsel.
Ja of op Usenet in 320 kbpsquote:Op vrijdag 25 november 2011 16:32 schreef CindieY het volgende:
De Top 2000 van 2010 wordt zoveel mogelijk op Spotify gezet. Een kleine tip.
Goeie keuze! Niet aan gedacht, viel me wel op dat die niet in de lijst stond...quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:22 schreef CactusJack het volgende:
Dit zijn de vrije keuzes:
AC/DC - Back in black
En zou dat er uitgevist worden?quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:46 schreef CoJackso het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoeveel mensen/fanclubs tientallen keren stemmen.
Waarmee je meehelpt met de manipulatie van de lijst. Pot verwijt de ketel...quote:Op vrijdag 25 november 2011 18:41 schreef lezzer het volgende:
[..]
En zou dat er uitgevist worden?
Wij zijn ook met een actie bezig (zie sig), ik heb zelf denk ik 10 lijstjes ingevuld (wel allemaal andere personalia).
Ik hoop het. Stairway to Heaven of Child in Time zou ik ook prima vindenquote:Op vrijdag 25 november 2011 19:32 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Straks bij DWDD wordt de nummer 1 bekend gemaakt.
Zal het de Boulimian Rapsodomy weer zijn?
Ik gok dan op tussen de 160- en 165.000 losse stemmers.quote:Op vrijdag 25 november 2011 19:47 schreef Scorpion_17 het volgende:
2,5 miljoen stemmen via 15 voorkeuzenummers en maar 333.000 vrije keuzes. Lijkt me vrij weinig?
quote:
Jazeker, da's dat kitsch-nummer uit hun nadagenquote:
Grappig, zo denk ik over Bohemian Rhapsody.quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:07 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Jazeker, da's dat kitsch-nummer uit hun nadagen
Niks leuker dan om 23:50 uur op Oudejaarsavond met je vrienden Bohemian Rhapsody mee blèrenquote:Op vrijdag 25 november 2011 20:08 schreef Eska het volgende:
[..]
Sommige tradities zijn gewoon erg oké!
Het is een mooi nummer , maar het beste nummer ooit? Naaah.quote:
quote:En we hebben een nieuwe vrouwelijke binnenkomer met stip op nummer 6; Adele met Someone Like You!
Ook prachtig, staat wel in de Top 50 denk ikquote:Op vrijdag 25 november 2011 20:14 schreef Mandéra het volgende:
[..]
Het is een mooi nummer , maar het beste nummer ooit? Naaah.
Dire Straits - Brothers In Arms voor mij!
Yup, net als Private Investigations waarschijnlijk!quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:16 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Ook prachtig, staat wel in de Top 50 denk ik
Terwijl dat echt veel eerder is gemaakt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:08 schreef alpeko het volgende:
[..]
Grappig, zo denk ik over Bohemian Rhapsody.
Had je goed voorspelt.quote:
Qua kitsch bedoelde ik uiteraard. Ik ben in het algeheel inderdaad meer fan van hun latere werk toen Freddie de dood al in de ogen keek.quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:18 schreef Felagund het volgende:
[..]
Terwijl dat echt veel eerder is gemaakt.
Dat is veel te hoog. Kijk eens waar ze tussen staatquote:
Staat op 1 in de Qmusic top 1000. Met 2 keer zoveel stemmen als de nummer 2quote:
Meen je niet?quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:20 schreef Homdeck het volgende:
[..]
Staat op 1 in de Qmusic top 1000. Met 2 keer zoveel stemmen als de nummer 2
Daar moet je nog zeker wel een week of 3 op wachten.quote:
Ja, ik was ook even verbaasd. Maar die andere was nog het staartje van 2010. Nu een verse, met 2011.quote:
We waren in het deeltje van 2010 al begonnen, dus ik zat te wachten tot dit deeltje in mijn MAT zou verschijnen, maar dat gebeurde nietquote:
15+5quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:33 schreef MaJo het volgende:
Kon je in totaal op 20 nummers stemmen? Ik dacht 15 dus vandaar 12 + 3 vrije keuzes
Ik dacht ook dat er ergens zo'n regel was dat een nummer 2 jaar (ofzo) oud moest zijn, maar die regel was kennelijk bij een andere lijstquote:Op vrijdag 25 november 2011 21:33 schreef MaJo het volgende:
Adele op 6?Ik haat het echt als mensen er recente nummers instemmen
Vorig jaar ook de hele nieuwe cd van Coldplay in de top 50
Ja, dat was volgens mij bij de (oude) top 100 aller tijden zo.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:35 schreef D. het volgende:
Ik dacht ook dat er ergens zo'n regel was dat een nummer 2 jaar (ofzo) oud moest zijn, maar die regel was kennelijk bij een andere lijst
Vroegâh was alles beterquote:Op vrijdag 25 november 2011 21:36 schreef Eska het volgende:
[..]
Ja, dat was volgens mij bij de (oude) top 100 aller tijden zo.
Hoe was het? Heb 'm opgenomenquote:Op donderdag 24 november 2011 20:37 schreef Morpheus2002 het volgende:
Straks om 20:55 uur op Ned. 3 de jaarlijkse Top 2000 quiz!Superveel zin in
Erg leuk! Leuke vragen, mooie clips en een goede sfeerquote:
Dat is inderdaad die regel die er zou moeten zijn, maar er niet is.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:35 schreef D. het volgende:
[..]
Ik dacht ook dat er ergens zo'n regel was dat een nummer 2 jaar (ofzo) oud moest zijn, maar die regel was kennelijk bij een andere lijst
Ik denk dat de plaats daarvan afhangt van de liefde van Ron Stoeltie voor dat nummer.quote:Op zaterdag 26 november 2011 08:54 schreef cafca het volgende:
[..]
Dat is inderdaad die regel die er zou moeten zijn, maar er niet is.
Ik ben wel benieuwd waar dat liedje over die fietsen van Katie Melua dit jaar staat, wat 5 jaar geleden volgens deze lijst "een van de 25 beste nummers ooit" was.
quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:56 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Het commentaar op de Top 2000 is zowaar nog voorspelbaarder dan de lijst zelf.
Wie verwijt ik wat?quote:Op vrijdag 25 november 2011 19:21 schreef peaceman het volgende:
[..]
Waarmee je meehelpt met de manipulatie van de lijst. Pot verwijt de ketel...
En toch luisteren we allemaal tussen Kerst & Oud en Nieuwquote:Op zaterdag 26 november 2011 11:56 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Het commentaar op de Top 2000 is zowaar nog voorspelbaarder dan de lijst zelf.
Hitlijsten hebben allang niets meer met verkoopcijfers te maken, dus dat zegt nietsquote:Op zaterdag 26 november 2011 15:11 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Misschien herinneren sommigen van jullie je een zanger genaamd Michael Jackson nog wel.
Die had ooit wel redelijk succes met een album genaamd Thriller. Jaaaaaarenlang heeft die de lijst aangevoed van langst genoteerde nummer 1.
Toen kwam er, zomaar opeens, een Nederlandse zangeres genaamd Caro Emerald. Die had vorig jaar een album en die verbrak zomaar dat record! Wow! Toch een prestatie.
In januari van dit jaar kwam 21 van Adele uit. Die verkocht die maand alleen al meer exemplaren dan het album van Caro in totaal.
Ik zeg, Adele mag daar best een jaartje staan van mij.
Ik heb de uitzending van vandaag niet gezien. Wist niet eens dat er vandaag een uitzending was. Geen idee dus.quote:Op zondag 27 november 2011 00:27 schreef D. het volgende:
Weet iemand of de uitzending van vandaag de herhaling van eergisteren was?
Staat er niet bij in de gids nl.
Ik zag het ook per toeval, omdat ik de docu over Queen wilde opnemenquote:Op zondag 27 november 2011 00:30 schreef Eska het volgende:
[..]
Ik heb de uitzending van vandaag niet gezien. Wist niet eens dat er vandaag een uitzending was. Geen idee dus.
(Ik moet echt wat vaker in het programmadeel van de tv-gids kijken....en da's al de 2e keer dat ik dat vandaag constateer)
Die is altijd pas de laatste week van het jaarquote:Op zondag 27 november 2011 00:34 schreef MrManuel het volgende:
Kan weer niet wachten tot de Top2000 op Radio 2 komt!![]()
Want ik ga ervanuit dat ik het niet gemist heb toch?![]()
Dat is wat ik dacht!quote:Op zondag 27 november 2011 00:41 schreef D. het volgende:
[..]
Die is altijd pas de laatste week van het jaar
Haha..quote:
Die heb ik dus gemistquote:Op zondag 27 november 2011 00:41 schreef D. het volgende:
Ik zag het ook per toeval, omdat ik de docu over Queen wilde opnemen
quote:Adele
En we hebben een nieuwe vrouwelijke binnenkomer met stip
op nummer 6; Adele met Someone Like You!
Gewoon deze topicreeks blijven volgenquote:Op zondag 27 november 2011 00:48 schreef MrManuel het volgende:
[..]
Haha..
* MrManuel hoopt ook dit jaar weer een Top2000 Programmaatje te vinden die me de playlist+info verteld van songs!
neequote:Op zondag 27 november 2011 01:19 schreef Quisho het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
Moet ik deze lijst nog serieus nemen?
En, was het de herhaling?quote:Op zondag 27 november 2011 01:05 schreef marcb1974 het volgende:
Gelukkig het tweede deel van de uitzending nog meegekregen
Dit is echt het enige goede aan kerst en o&n
Dat doet niemand hier, toch?quote:Op zondag 27 november 2011 01:19 schreef Quisho het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
Moet ik deze lijst nog serieus nemen?
Ik ben er wel blij omquote:Op woensdag 30 november 2011 19:31 schreef Homdeck het volgende:
Morgen komt de lijst al online. Volgens mij was dat voorgaande jaren pas vlak voor kerst.
Klopt. Weet ook niet waarom dat veranderd is.quote:Op woensdag 30 november 2011 19:31 schreef Homdeck het volgende:
Morgen komt de lijst al online. Volgens mij was dat voorgaande jaren pas vlak voor kerst.
Maar dat zijn dan ook geen nummers die een volledige kant van een elpee beslaan.quote:Op donderdag 1 december 2011 12:55 schreef lezzer het volgende:
Ik denk dat ze vooral Adèle volledig draaien...
Shine on you crazy diamond draaien ze ook nooit volledig, ook al zeggen ze altijd dat ze de top 10 volledig draaien.quote:Op donderdag 1 december 2011 12:54 schreef Ferdo het volgende:
Met onder meer drie keer Adele bij de eerste dertig. Ietwat overdone.
Wel leuk dat Echoes van Pink Floyd er weer eens instaat. Ben benieuwd of ze die helemaal van begin tot eind gaan draaien.
quote:Op donderdag 1 december 2011 13:10 schreef Morpheus2002 het volgende:
Rage Against The Machine - Killing In The Name Of binnengekomen op Nr. 14541 van mijn vrije keuzes
Nee, maar die nummers hoor je dan ook nooit op de radio, en die nummers van Adèle wel.quote:Op donderdag 1 december 2011 13:03 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Maar dat zijn dan ook geen nummers die een volledige kant van een elpee beslaan.
Da's sportief van die zender, om dat toe te laten.quote:Op donderdag 1 december 2011 13:10 schreef Morpheus2002 het volgende:
Rage Against The Machine - Killing In The Name Of binnengekomen op Nr. 14541 van mijn vrije keuzes
Ik zou het juist leuk vinden als ze het wel een keer volledig draaien. Maar misschien ben ik bevooroordeeld als Pink Floyd fan.quote:Op donderdag 1 december 2011 13:03 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Maar dat zijn dan ook geen nummers die een volledige kant van een elpee beslaan.
De komende jaren zal dat soort platen toch wel steeds beter binnen het format van Radio 2 gaan vallen. De babyboomers verkassen uiteindelijk naar Radio 5 Nostalgia.quote:Op donderdag 1 december 2011 13:41 schreef female81 het volgende:
[..]
Da's sportief van die zender, om dat toe te laten.
Niet verwacht (altijd gedacht dat gemiddeld babyboomend Nederland er zo'n beetje van op tilt slaat).
Over de muur vind ik dan weer zo'n uitgekauwd, achterhaald liedje. Best leuk, maar geen top 100 waardig imo.quote:Op donderdag 1 december 2011 14:38 schreef Elfletterig het volgende:
Oja, ik snap evenmin waarom een gedrocht als "Avond" van Boudewijn de Groot (de man heeft veel betere nummers gemaakt) hoog in de Top 10 staat, terwijl "Over De Muur" van Klein Orkest, één van de beste Nederlandstalige nummers ooit, slechts op #83 staat: lager dan ooit tevoren.
.. maar goed, ik zal ophouden met klagen.
2xquote:Op donderdag 1 december 2011 15:19 schreef waaromniet1988 het volgende:
Ik kan nu niet op de lijst kijken. Kan iemand zeggen hoe vaak Oasis erin staat?
Thanks, jammer dat Live Forever er niet in staatquote:Op donderdag 1 december 2011 16:05 schreef Elusive het volgende:
[..]
2x
Oasis - Wonderwall op 137 en Don't Look Back In Anger op 470 (nieuwe binnenkomer)
Dat is misschien vreemd, maar nog veel gekker is de nummer 205: Alderliefste, Ramses Shaffy en Liesbeth List met "Laat Me/Vivre". De originele uitvoering van "Laat Me", de solo-versie van Ramses Shaffy, staat op nummer 93.quote:Op donderdag 1 december 2011 16:22 schreef Morpheus2002 het volgende:
Adele - Make You Feel My Love op Nr. 19 en Garth Brooks met hetzelfde nummer en imo veel betere uitvoering staat er niet in
Eens iddquote:Op donderdag 1 december 2011 16:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat is misschien vreemd, maar nog veel gekker is de nummer 205: Alderliefste, Ramses Shaffy en Liesbeth List met "Laat Me/Vivre". De originele uitvoering van "Laat Me", de solo-versie van Ramses Shaffy, staat op nummer 93.
Feitelijk gewoon twee keer hetzelfde nummer, (mede) gezongen door dezelfde zanger. Zou niet moeten kunnen dat zo'n plaat in de Top 2000 staat.
Hier staan gewoon alle tijden achter:quote:Op donderdag 1 december 2011 16:36 schreef Morpheus2002 het volgende:
Eens idd
Weet iemand of de lijst ook weer in het AD komt? De lijst van de website die je kunt downloaden staan geen tijden in
Ja en dat kan ik niet makkelijk printenquote:Op donderdag 1 december 2011 16:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Hier staan gewoon alle tijden achter:
http://top2011.radio2.nl/lijst
Eindelijk een keer RATM erin..quote:Op donderdag 1 december 2011 13:10 schreef Morpheus2002 het volgende:
Paranoid Android ook eindelijk hoogquote:Op donderdag 1 december 2011 18:58 schreef Spies het volgende:
Radio 2 heeft gelukkig geleerd van vorig jaar:
http://www.ed.nl/uitcultu(...)maal-in-Top-2000.ece
TC Matic heeft er geloof ik wel ooit ingestaan. dEUS en Gorki zouden er inderdaad gewoon in moeten staan, maar worden inderdaad in nederland veel te weinig op de radio gedraaid, en zijn dus niet bekend genoeg.quote:Op donderdag 1 december 2011 17:06 schreef BramKVO het volgende:
In vergelijking met veel lijsten in Vlaanderen is deze lijst een openbaring, veel progressiever en alternatiever dan de lijsten op de Vlaamse commerciële stations.
Het valt me wel op hoe weinig Belgische groepen/artiesten er ingeburgerd zijn in Nederland. Als er al zaken instaan, gaat het vooral om oudere zaken zoals Raymond vh Groenewoud, Jacques Brel en Adamo. Ook Vaya con Dios, Clouseau en één keer Milow, maar daar stopt het zowat lijkt me.
Vlaamse kleinkunst ( Kris de Bruyne, Gorki, Jan de Wilde, Noordkaap, ...) lijkt amper gekend in NL.
En wat met deze artiesten/groepen die toch (internationale) hits scoorden : TC Matic ( Arno), Axelle Red, Front 242, K's Choice, Soulsister, Technotronic, Rocco Granata, dEUS, Soulwax, ... ??
Ook met de recente artiesten zijn ze in NL niet mee, ik denk bvb aan Selah Sue; Daan of Absynthe Minded.
Dan zie je in Vlaamse lijsten toch veel meer NL artiesten opduiken.
Dan wil ik ook de mogelijkheid hebben om te stemmen op zowel de studio- als live-versie van Lola van the Kinks.quote:Op donderdag 1 december 2011 16:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat is misschien vreemd, maar nog veel gekker is de nummer 205: Alderliefste, Ramses Shaffy en Liesbeth List met "Laat Me/Vivre". De originele uitvoering van "Laat Me", de solo-versie van Ramses Shaffy, staat op nummer 93.
Feitelijk gewoon twee keer hetzelfde nummer, (mede) gezongen door dezelfde zanger. Zou niet moeten kunnen dat zo'n plaat in de Top 2000 staat.
Pearl Jam 2x top 100quote:Op donderdag 1 december 2011 18:58 schreef Spies het volgende:
Radio 2 heeft gelukkig geleerd van vorig jaar:
http://www.ed.nl/uitcultu(...)maal-in-Top-2000.ece
Zorg voor een goede wekkerquote:Op donderdag 1 december 2011 22:49 schreef RvS-Coldplay het volgende:
Muse eindelijk fatsoenlijk vertegenwoordigd, zeker een van de beste bands laatste 10 jaar. Gewledig dat Knights of Cydonia erin staat als hoogste ook nog. Ik ga echt dat uur opzoeken en luisteren, die MOET ik op radio 2 horen
quote:31 December 02:00 - 03:00 uur
Ik vind het eigenlijk ook gewoon belachelijk. Sinds wanneer kan dat eigenlijk? Op recente nummers stemmen? Ik dacht dat die "1 jaar oud"-regel altijd gold.quote:Op vrijdag 2 december 2011 12:11 schreef Haaibaaike het volgende:
Er zijn dit jaar 26 nieuwe nummers die dit jaar zijn uitgebracht in de Top 2000beland
Ja was eerst inderdaad wel zo maar het is erg veranderd.quote:Op vrijdag 2 december 2011 12:14 schreef lezzer het volgende:
Ik vind het eigenlijk ook gewoon belachelijk. Sinds wanneer kan dat eigenlijk? Op recente nummers stemmen? Ik dacht dat die "1 jaar oud"-regel altijd gold.
Ach, zo begint de Top 2000 toch mooi?quote:Op vrijdag 2 december 2011 11:58 schreef Chiappucci het volgende:
Natalie Imbruglia - Torn, net op plaats 2000![]()
Schandalig eigenlijk voor zo'n mooi nummer.
Dat was volgens mij alleen van toepassing op de vroegere Top 100 Allertijden van Veronica.quote:Op vrijdag 2 december 2011 12:14 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk ook gewoon belachelijk. Sinds wanneer kan dat eigenlijk? Op recente nummers stemmen? Ik dacht dat die "1 jaar oud"-regel altijd gold.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Op 24, en dat is inmiddels ook het hoogstgenoteerde nummer dat in de jaren '60 is gemaakt.quote:Op vrijdag 2 december 2011 22:32 schreef MaJo het volgende:
Aan de ene kant vind ik het tof dat de top2000 eindelijk met zijn tijd meegaat (Rage Against the Machine en Paranoid Android van Radiohead horen gewoon op de lijst) en tof dat Elbow erin staat (2x), maar ik kan het moeilijk verkroppen dat "bands" als Katy Perry, Lady Gage en Bruno Mars bijvoorbeeld Arcade Fire en Placebo's plaats innemen
En 1 nummer Lady Gaga is op zich best prima, ze is immers een populaire artiest op het moment, maar ze staat er een paar keer in. Bij al die nieuwe binnenkomers breekt mijn hart om alle mooie oude nummers die daardoor er niet meer in staan
Absurd trouwens ook dat the Beatles dit jaar niet eens in de top 20 voorkomen
Ik ben fan van het eerste uur en ik ga heus niet afhaken want er staan nog steeds pareltjes in, maar het mooie van de lijst was altijd de nostalgie. Als ik die nieuwe nummers wil luisteren zet ik 3FM op, van de Top2000 verwacht ik juist de nummers die je niet meer vaak hoort...quote:Op vrijdag 2 december 2011 22:37 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Op 24, en dat is inmiddels ook het hoogstgenoteerde nummer dat in de jaren '60 is gemaakt.
Als ik de jaartallen middel kom ik trouwens uit op 1983 als het gemiddelde jaar van uitgifte van de top 2000. Twee, drie jaar terug was dat nog 1978.
De nieuwe aanwas van het Top 2000-publiek bestaat natuurlijk voornamelijk uit jonge luisteraars, en die hebben vaak een ander idee van nostalgische nummers dan degenen die al jaren luisteren en stemmen. Voor hen kan een liedje uit 1990 al stokoud zijn, en de prehistorie bestaat uit alles wat voor het jaar 1980 gemaakt is.quote:Op vrijdag 2 december 2011 22:39 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik ben fan van het eerste uur en ik ga heus niet afhaken want er staan nog steeds pareltjes in, maar het mooie van de lijst was altijd de nostalgie. Als ik die nieuwe nummers wil luisteren zet ik 3FM op, van de Top2000 verwacht ik juist de nummers die je niet meer vaak hoort...
Toen de Top2000 begon was ik 18 jaar en ik vond het fantastisch om allemaal (voor mij) nieuwe nummers te leren ontdekken, al kende ik veel nummers ook al wel omdat ik gewoon een goeie smaak hadquote:Op vrijdag 2 december 2011 22:53 schreef Ferdo het volgende:
[..]
De nieuwe aanwas van de Top 2000 bestaat natuurlijk voornamelijk uit jonge luisteraars, en die hebben vaak een ander idee van nostalgische nummers dan degenen die al jaren luisteren en stemmen. Voor hen kan een liedje uit 1990 al stokoud zijn, en de prehistorie bestaat uit alles wat voor het jaar 1980 gemaakt is.
gewoon als voorwaarde nemen dat nummers minimaal 3 jaar oud moeten zijn.quote:Op vrijdag 2 december 2011 22:53 schreef Ferdo het volgende:
[..]
De nieuwe aanwas van het Top 2000-publiek bestaat natuurlijk voornamelijk uit jonge luisteraars, en die hebben vaak een ander idee van nostalgische nummers dan degenen die al jaren luisteren en stemmen. Voor hen kan een liedje uit 1990 al stokoud zijn, en de prehistorie bestaat uit alles wat voor het jaar 1980 gemaakt is.
De Top 100 Allertijden van Veronica hanteerde een grens van een jaar. Dat zou in principe al voldoende moeten zijn.quote:Op vrijdag 2 december 2011 22:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
gewoon als voorwaarde nemen dat nummers minimaal 3 jaar oud moeten zijn.
quote:Queen is een beetje PVV
Weer Deep Purple, weer The Beatles en weer Eagles. Als nummers eenmaal in de Top 2000 staan dan gaan ze er niet meer uit. Dit stelt hoogleraar Media en Cultuur José van Dijck van de Universiteit van Amsterdam.
Toen er gisteren op het symposium ‘de Top 2000 onder Professoren’ gevraagd werd naar de favoriete nummers van mensen in de zaal, noemde niemand Queen. Toch staat de band op nummer een in de populaire lijst. „Queen lijkt net een bekende Nederlandse politieke partij, veel mensen stemmen erop maar niemand weet wie dat is”, zei statisticus Tom Goris, refererend aan de PVV.
Volgens Van Dijck staan meestal dezelfde artiesten in de lijst omdat zij altijd al hoog staan in de Top 2000. „Dit fenomeen is toe te schrijven aan het ‘winner takes it all-principe’ waarin op artiesten die al populair zijn wordt gestemd omdat ze zo populair zijn. Hierdoor blijven dezelfde muzikanten hoge ogen gooien in de lijst. De populariteit van die artiesten blijft groeien tot ze de status superster hebben.”
Van Dijck ziet dit fenomeen ook in de sociale media. Toplijsten in de sociale media laten ook zien dat als een artiest eenmaal hoog in de rankings staan, deze daar ook blijft staan.
Emeritus hoogleraar Kunstsociologie aan de Universiteit van Amsterdam Hans Abbing vindt dit jammer. „Ik zou graag zien dat er meer discussie komt in programma’s als de Top 2000, zodat die wat meer diepte krijgt. Dus niet aan iedereen vragen wat voor nummers ze leuk vinden, maar ook waarom ze het zo’n goed nummer vinden. Volgens Abbing zou de lijst dan ook minder in beton gegoten zijn. Voor het vastroesten van ranglijsten in de sociale media is Abbing niet bang. „Op internet is er genoeg discussie over muziek. En er zijn genoeg initiatieven die het verspreiden van onbekendere artiesten bevorderen.”
Abbing stelt ook dat doordat er teveel subgenres zijn veel nummers niet gekozen kunnen worden voor de Top 2000. Abbing: „Veel mensen luisteren Eminem. Misschien heeft hij tegenwoordig nog wel meer luisteraars dan The Rolling Stones, toch staat hij er niet in omdat hij hiphop maakt. En dat is niet pop genoeg volgens velen.”
Door het gebrek aan nieuwe aanwas lopen muziekliefhebbers veel goede recente muziek mis, stelt. Abbing: Zelf zou ik graag op James Blake stemmen, zonde dat hij er niet in staat.
Ik denk pas twee dagen voor dat de Top 2000 begint dat de lijst in de dagbladen (kranten) komen te staan.quote:Op zaterdag 3 december 2011 10:48 schreef Morpheus2002 het volgende:
Weet iemand / kan iemand bekijken of de Top 2000 lijst als bijlage bij he AD van vandaag zit? Thanks
Niets mis met Adele, goede zangeres, goede muziek. Alleen in een ideale wereld zou het natuurlijk nooit in de buurt van een top 100 mogen komen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 18:25 schreef Norrage het volgende:
Hij is weer leuk(zie het topic en de lijst nu pas)
Adele![]()
![]()
![]()
Maar wat een goede zaak dat er steeds meer alternatief gedoe inkomt zoals Radiohead.
Jaquote:Op zaterdag 10 december 2011 16:47 schreef Chiappucci het volgende:
Ik denk dat ik hem ook ga halen! Is die bij elke gerespecteerde tijdschriftenwinkel verkrijgbaar?
Die hoor je ook verkeerd om op te zetten?quote:Op zaterdag 10 december 2011 17:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Leo heeft de zelfde koptelefoon als ikGrado
![]()
super ding
quote:Op zaterdag 10 december 2011 22:28 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Die hoor je ook verkeerd om op te zetten?
Coldplay, en ook bijvoorbeeld een Adele, hebben kennelijk een grotere stempel op de popmuziek gedrukt dan Stevie...wie zei je ook alweer?quote:Op donderdag 15 december 2011 09:33 schreef kipknots het volgende:
Coldplay komt twee keer in de top 10 en Stevie Wonder niet voorbij 485. Wat klopt hier niet?
Dat Coldplay uit de Top 500 moet. Stevie klopt wel wmbquote:Op donderdag 15 december 2011 09:33 schreef kipknots het volgende:
Coldplay komt twee keer in de top 10 en Stevie Wonder niet voorbij 485. Wat klopt hier niet?
Nah, Stevie Wonder is op z'n minst top 20. Maar goed, m'n favoriete Stevie Wonder nummer (Higher Ground) staat niet eens in de lijst.quote:Op donderdag 15 december 2011 10:22 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Dat Coldplay uit de Top 500 moet. Stevie klopt wel wmb
Bizar maar de meeste mensen die stemmen kennen maar 30 nummers die ze vaak horen op radio 2.quote:Op donderdag 15 december 2011 10:46 schreef kipknots het volgende:
[..]
Nah, Stevie Wonder is op z'n minst top 20. Maar goed, m'n favoriete Stevie Wonder nummer (Higher Ground) staat niet eens in de lijst.
Da's ook weer overdreven he.quote:Op donderdag 15 december 2011 10:46 schreef kipknots het volgende:
[..]
Nah, Stevie Wonder is op z'n minst top 20. Maar goed, m'n favoriete Stevie Wonder nummer (Higher Ground) staat niet eens in de lijst.
Higher Ground.quote:Op donderdag 15 december 2011 10:46 schreef kipknots het volgende:
[..]
Moeilijk he, accepteren dat mensen andere smaak hebben dan dat jij hebtquote:Op dinsdag 6 december 2011 19:21 schreef Asskicker14 het volgende:
Wat is de uiteindelijke lijst ontieglijk slecht. Het word eens nodig tijd om nieuwe nummers die onlangs zijn uitgebracht van de stemlijst te weren, en onzin-artiesten als Jan Smit en Nick & Simon voorgoed eraf te halen.
Waarom niet? Omdat zijn nummers geen gebruik maken van de standaard akkoorden schema's? Of omdat er instrumenten buiten drums / gitaar / basgitaar / piano inzitten? Of omdat de bassist meer speelt dan grond tonen?quote:Op donderdag 15 december 2011 11:58 schreef D. het volgende:
[..]
Da's ook weer overdreven he.
Lekkere muziek, maar geen top 100 waardig
Neequote:Op zaterdag 10 december 2011 16:24 schreef Morpheus2002 het volgende:
Hebben jullie het Top 2000 magazine al?Erg leuk om te lezen!
De lijst zit erin in een handig boekje
[ afbeelding ]
Stevie hoort in de top 20 minimaal met 1 nummer, 1 van de allergrootste artiesten ooit, zo goed in de jaren 70.quote:Op donderdag 15 december 2011 11:58 schreef D. het volgende:
[..]
Da's ook weer overdreven he.
Lekkere muziek, maar geen top 100 waardig
Neequote:Op donderdag 15 december 2011 12:22 schreef kipknots het volgende:
[..]
Waarom niet? Omdat zijn nummers geen gebruik maken van de standaard akkoorden schema's? Of omdat er instrumenten buiten drums / gitaar / basgitaar / piano inzitten? Of omdat de bassist meer speelt dan grond tonen?
Wat is jou definitie van beter?quote:Op donderdag 15 december 2011 12:59 schreef D. het volgende:
[..]
Nee
Om de simpele reden dat er 100 betere nummers zijn
Ik bedoel dat er in de top 100 van de meeste Nederlanders geen plaats is voor Steviequote:Op donderdag 15 december 2011 13:23 schreef cafca het volgende:
[..]
Wat is jou definitie van beter?
Ik kan zo 100 nummers opnoemen die ik beter vind dan Bohemian Rhapsody of Stairway to Heaven, maar ik vind dat wel terechte top-10 platen. Stevie Wonder zou wat mij betreft ook in de top 100 horen, als het een lijst zou zijn met "Beste nummers ooit".
Helaas is het een lijst met "meest polulaire nummers op dit moment", die ook nog eens gemanipuleerd wordt door Radio2, en staat dus Adele 3x in de top 20
Heb het ff voor je aangepastquote:Op donderdag 15 december 2011 13:25 schreef MaJo het volgende:
Dat Coldplay in de top 100 staat met Clocks vind ik volkomen terecht, dat vind ik een prachtnummer.
mag niet mer tegenwoordig, want de adverteerders willen hun reclames zoveel mogelijk richten op hun doelgroep.quote:Op donderdag 15 december 2011 13:48 schreef kipknots het volgende:
Aan dit soort toplijsten zie je wel een van de grootste problemen met radio in Nederland: Het is allemaal veel te gespecialiseerd. Waarom kan er niet een radiostation zijn die alle soorten muziek een kans geeft?
Ik snap het nietquote:
Heel simpel: omdat er maar heel weinig mensen zijn die alle soorten muziek willen luisteren. Het gros van de mensen wil herkenbaarheid, wil horen wat zeal kennen. Daardoor vind je in dit soort lijsten ook veelal de muziek terug die je al het hele jaar hoort op de betreffende zender.quote:Op donderdag 15 december 2011 13:48 schreef kipknots het volgende:
Aan dit soort toplijsten zie je wel een van de grootste problemen met radio in Nederland: Het is allemaal veel te gespecialiseerd. Waarom kan er niet een radiostation zijn die alle soorten muziek een kans geeft?
Och, zijn feitelijk niet alle feiten slechts meningen?quote:Op donderdag 15 december 2011 14:55 schreef D. het volgende:
[..]
Je verkondigde het als een feit, het was 'slechts' een mening
gedeeltelijk waar, maar Radio 2 boycot natuurlijk ook veel muziek en manipuleert het aantal stemmen ook nog, andrs kan bv dit jaar AC/DC niet opeens zo hoog staan.quote:Op donderdag 15 december 2011 14:28 schreef cafca het volgende:
[..]
Heel simpel: omdat er maar heel weinig mensen zijn die alle soorten muziek willen luisteren. Het gros van de mensen wil herkenbaarheid, wil horen wat zeal kennen. Daardoor vind je in dit soort lijsten ook veelal de muziek terug die je al het hele jaar hoort op de betreffende zender.
Ik ben van mening van nietquote:Op donderdag 15 december 2011 14:58 schreef cafca het volgende:
[..]
Och, zijn feitelijk niet alle feiten slechts meningen?
quote:Op donderdag 15 december 2011 15:50 schreef Morpheus2002 het volgende:
Mooi
Heb hem in de OP geplaatst. OP downloaden hoeft niet want je kunt gewoon steeds een nieuw deel in de reeks openen
Heb ik weggehaald, stemmen is toch al voorbijquote:Op donderdag 15 december 2011 16:02 schreef MadMaster het volgende:
[..]![]()
Vorig jaar hadden we nog geen reeksen enzo, dus toen was het nog ouderwets handwerk...
Maarre..., komt nu ook elke keer de post van Mierenneuker er in te staan??
quote:Op donderdag 15 december 2011 16:07 schreef Morpheus2002 het volgende:
[..]
Heb ik weggehaald, stemmen is toch al voorbij
Whut? Niet gestemd?quote:Op donderdag 15 december 2011 16:27 schreef Diaan73 het volgende:
ik ga dit jaar ook weer luisteren... ik heb niet gestemd.
Dan mag je dus ook niet klagen, he?quote:Op donderdag 15 december 2011 16:28 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Nope... ik was er even klaar mee.
Och,er staan zeker 100 nummers in de lijst waar je dezelfde vraag bij kunt stellen.quote:Op donderdag 15 december 2011 18:43 schreef Yankee het volgende:
ik kom net brooke fraser tegen....welke zwakbegaafde stemt daar in godsnaam op?!
Juist welquote:Op donderdag 15 december 2011 18:56 schreef cafca het volgende:
[..]
Dan mag je dus ook niet klagen, he?
quote:Op donderdag 15 december 2011 19:43 schreef D. het volgende:
[..]
Juist wel
Die lijst is niet 'onze' schuld
Ik ben ervan overtuigd dat de lijst er met mijn stemmen niet anders eruit had gezien. Maar desalniettemin gaan we gewoon weer luisteren... Dat vind ik wel leuk, meestal dan.quote:Op donderdag 15 december 2011 18:56 schreef cafca het volgende:
[..]
Dan mag je dus ook niet klagen, he?
[..]
nee dat nietquote:Op zaterdag 10 december 2011 22:28 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Die hoor je ook verkeerd om op te zetten?
Maar ze zijn vergeten de koptelefoon mee te spiegelen?quote:Op donderdag 15 december 2011 20:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
nee dat niet(ik denk dat ze de foto gespiegeld hebben gebeurt wel vaker in bladen
)
Ik zei toch 'mijns inziens'. En lijkt me nogal wiedes dat het een mening is, daarom posten we toch op een forumquote:Op donderdag 15 december 2011 14:55 schreef D. het volgende:
[..]
Je verkondigde het als een feit, het was 'slechts' een mening
Hier nog 1quote:
Meestal na afloop toch pas, begin januari?quote:Op dinsdag 20 december 2011 09:56 schreef lezzer het volgende:
Ik ben benieuwd naar de SubTop2000 eigenlijk. Weet iemand wanneer die bekend gemaakt wordt?
Op het laatste moment?
Dat dacht ik, ja.quote:Op dinsdag 20 december 2011 10:09 schreef lezzer het volgende:
Dus echt als ze er ook mee beginnen bedoel je?
Ik bedoel die lijst met nummers die het net niet gehaald hebben, die ze (dacht ik) op 1 januari uitzenden.
Ja op 1 januariquote:Op dinsdag 20 december 2011 10:09 schreef lezzer het volgende:
Dus echt als ze er ook mee beginnen bedoel je?
Ik bedoel die lijst met nummers die het net niet gehaald hebben, die ze (dacht ik) op 1 januari uitzenden.
Nee we houden het bij deze mooie reeksquote:Op woensdag 21 december 2011 21:29 schreef het_fokschaap het volgende:
komt er dit jaar ook een apart TOP 2000 subforum net als voor Serious Request ?
Lijkt me ook erg verstandig.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:30 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nee we houden het bij deze mooie reeks
Mooiquote:Op woensdag 21 december 2011 21:30 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nee we houden het bij deze mooie reeks
Zodra ik de veronica binnen had, heb ik gelijk de lijst er uitgehaaldquote:Op woensdag 21 december 2011 22:20 schreef D. het volgende:
In het Veronica magazine van komende week zit 'de lijst' op posterformaat
Dat valt reuze mee hoor. Alleen wát erin staat van de laatste 20 jaar, is nou niet echt wat de echte muziekliefhebber erin zou stemmen.quote:Op zaterdag 24 december 2011 14:42 schreef Gehenna het volgende:
Wat me altijd een beetje tegenzit met deze lijst is dat elk obscuur singletje uit de jaren '60 & '70 er zo'n beetje instaat, maar dat de laatste 20 jaar zo belabberd aanwezig is![]()
voor de rest is het altijd erg fijn om met de top2000 het jaar mee af te sluiten
Zal ik 't nu alvast maar doen dan?quote:Op zaterdag 24 december 2011 14:49 schreef MadMaster het volgende:
Zal hier de komende week maar kort aanwezig zijn, aangezien ik na Kerst in het buitenland zit.
Zal er dus ook niet zo veel van mee maken als normaal...
waaaat, dus we gaan je dit jaar niet spotten op de webcam in het top 2000 cafe ?quote:Op zaterdag 24 december 2011 14:49 schreef MadMaster het volgende:
Zal hier de komende week maar kort aanwezig zijn, aangezien ik na Kerst in het buitenland zit.
Jammer... maar wel leuk voor jullie dat jullie in het buitenland zijn!quote:Op zaterdag 24 december 2011 14:49 schreef MadMaster het volgende:
Kom maar op met de beeld-, titel- en de uitvoerendengrappen!quote:Op zaterdag 24 december 2011 14:50 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Zal ik 't nu alvast maar doen dan?
Nope, geen Kermit dit jaar daar...quote:Op zaterdag 24 december 2011 14:51 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
waaaat, dus we gaan je dit jaar niet spotten op de webcam in het top 2000 cafe ?
Ik kan wel een paar uitzonderingen noemen (meest noemenswaardige is 100% zeker alles van Radiohead wat in de lijst staat), maar in de regel mis ik toch wel echte topplaten van de laatste 10 jaar (qua jaren 90 valt het nog mee, dat is buiten Radiohead en The Prodigy ook gewoon een vrij beroerd tijdperk geweest)quote:Op zaterdag 24 december 2011 14:43 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Dat valt reuze mee hoor. Alleen wát erin staat van de laatste 20 jaar, is nou niet echt wat de echte muziekliefhebber erin zou stemmen.
De jaren 90 was een van de meest creatieve periodes uit de muziekgeschiedenis.quote:Op zondag 25 december 2011 01:12 schreef Mexicanobakker het volgende:
(qua jaren 90 valt het nog mee, dat is buiten Radiohead en The Prodigy ook gewoon een vrij beroerd tijdperk geweest)
quote:Vanuit het ruimtestation ISS geeft André Kuipers op eerste kerstdag het startschot voor de 13e editie van de Top 2000 op Radio 2. Om 12.00 uur kondigt de astronaut het nummer Torn van Natalie Imbruglia aan. Daarna wisselen 11 presentatoren elkaar af om vanuit het Top 2000 Café in Hilversum af te tellen naar Bohemian Rhapsody van Queen. Deze klassieker klinkt op oudejaarsavond tegen 24.00 uur uit de speakers.
De Europese ruimtevaartorganisatie zag het aanvankelijk niet zitten om Kuipers kort na zijn aankomst al vrij te maken voor de openingshandeling. Maar de ruimtevaarder wist zijn werkgever persoonlijk over te halen. Van Radio 2 kreeg hij een USB-stick mee met daarop de complete lijst.
De luisteraars van Radio 2 brachten dit jaar 3 miljoen stemmen uit om de volgorde te bepalen. De nummer 1 van vorig jaar, The Eagles met Hotel California, staat nu op de tweede plaats. Op drie staat Child in Time van Deep Purple. De lijst kent dit jaar in totaal 96 nieuwe noteringen.
De astronaut staat in eigen land volop in de belangstelling. Ruim 1 miljoen Nederlanders zagen vrijdagavond live op televisie hoe Kuipers het internationale ruimtestation ISS betrad na een ruimtereis van 2 dagen. Bij zijn lancering vanuit Kazachstan zaten woensdag ruim 800.000 Nederlanders voor de buis.
begint het nu om 12:00 of om 0:00 uurquote:Op zondag 25 december 2011 09:31 schreef Diaan73 het volgende:
Nou, het begint bijna. Als we vanavond terugkomen van kerst bij mn ouders, is het al begonnen!!
Tja, dat kun je, nu achteraf, wel zeggen jaquote:Op zondag 25 december 2011 10:38 schreef Olga het volgende:
Had weinig uitgemaakt hoorOok als jullie er niet mee akkoord gingen, begint het om 12:00 uur
Ik denk het ook welquote:Op zondag 25 december 2011 10:46 schreef D. het volgende:
Enne, Afrikaan Beat ken je wel zodra je 'm hoort
Je weet waar ie normaal zit?quote:Op zondag 25 december 2011 10:47 schreef ß het volgende:
Ik kan nergens radio 2 op de FM vinden. Heb het hele spectrum al afgezocht. Meer mensen last van in de omgeving Arnhem of luister ik er gewoon over heen?
Wel eens in de efteling geweest bij het sprookje van de dansende waterlelies?quote:Op zondag 25 december 2011 10:45 schreef Olga het volgende:
Het eerste uur
1988 Bert Kaempfert Afrikaan beat(zegt me even niets)
Nee, dit is de enige week in het jaar dat ik radio 2 luister. Via internet kan ik ook wel luisteren, maar dan staat mijn computer de hele week onafgebroken aan.quote:Op zondag 25 december 2011 10:49 schreef D. het volgende:
[..]
Je weet waar ie normaal zit?
Ik heb er geen last van, maar ik luister ook via kabel of internet.
Dadelijk in de auto wel FM, en dar rijden wel langs Arnhem, dus ben benieuwd
quote:Op zondag 25 december 2011 10:49 schreef cafca het volgende:
[..]
Wel eens in de efteling geweest bij het sprookje van de dansende waterlelies?
En als ik zeg: Efteling?quote:Op zondag 25 december 2011 10:45 schreef Olga het volgende:
Het eerste uur
1988 Bert Kaempfert Afrikaan beat(zegt me even niets)
En geen kabel?quote:Op zondag 25 december 2011 10:50 schreef ß het volgende:
[..]
Nee, dit is de enige week in het jaar dat ik radio 2 luister. Via internet kan ik ook wel luisteren, maar dan staat mijn computer de hele week onafgebroken aan.
Bert Haandrikman, als het goed isquote:Op zondag 25 december 2011 10:51 schreef Scorpion_17 het volgende:
Wie presenteert eik de eerste uurtjes?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |