abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 oktober 2011 @ 23:14:06 #1
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102634514

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Deze topicreeks loopt al meer dan 150 delen. Ruim 45000 posts vol met voorspellingen, interessante (al dan niet onderbouwde) meningen en vurige betogen.
Hier is een overzicht van de hele reeks, voor zover bekend.

De eerste 150 topics (min of meer):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De "laatste paar" topics:
Huizenmarkttopic #151: Een nieuwe start.
Huizenmarkttopic #152: In de ban van de huizenmarkt
Huizenmarkttopic #153: Waar verhuisboetes verlagen toch helpt
Huizenmarkttopic #154: Waar makelaars geen vakantie meer kennen.
Huizenmarkttopic #155: Waar de fundateller met vakantie gaat.
Huizenmarkttopic #159: What goes down, must come up #2
Huizenmarkttopic #161: Met huurders en kopers!
Huizenmarkttopic #162: met een kwart miljoen wannabe verkopers
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  zondag 2 oktober 2011 @ 23:15:23 #2
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102634570
Het weer vormt een behoorlijke concurrentie voor de woningmarkt, door de opwarming van de aarde kunnen we binnenkort het hele jaar door kamperen en BBQ-en
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_102634619
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 23:11 schreef WammesWaggel het volgende:
Tja dat is wat veel hoor 15 jaar, dan moet ik ook mijn motor kunnen stallen want dat doen mannen op die leeftijd :')
Wat is dan jouw grens? 3 jaar? 6 jaar? 9 Jaar? 12 Jaar? Je weet toch dat je volgens de believers elk jaar dat je wacht je er alleen maar op vooruit kan gaan? Waarom dan die ommezwaai bij 15 jaar?

Voor mij persoonlijk ligt de grens al bij 1 dag. Mijn woongenot is me meer waard dan alle voorspellingen bij elkaar. :Y
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 2 oktober 2011 @ 23:18:17 #4
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_102634712
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 20:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat klopt wel. Ik heb ook vrienden die hun huis telkens 'scherp geprijsd' hielden in een dalende markt. Die haalden er nét niet de laatste 10K vanaf, waardoor hun huis het meest aantrekkelijke zou worden. Uiteindelijk zijn ze met de vraagprijs meer dan 20% gezakt, en toen nog eens 5% op het eindbod. Als ze meteen 10% minder hadden ingezet hadden ze uiteindelijk veel geld bespaard.
Zonde. Dan heb je de liquiditeit om zo'n stap te nemen, en dan loop je achter de feiten aan.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_102634771
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 23:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Wat is dan jouw grens? 3 jaar? 6 jaar? 9 Jaar? 12 Jaar? Je weet toch dat je volgens de believers elk jaar dat je wacht je er alleen maar op vooruit kan gaan? Waarom dan die ommezwaai bij 15 jaar?

Voor mij persoonlijk ligt de grens al bij 1 dag. Mijn woongenot is me meer waard dan alle voorspellingen bij elkaar. :Y
Nou is ons woongenot nu ook wel oke maar wij willen kopen voor kids, die stress met eventueel verbouwen is wat veel met een zwangere vrouw of een baby dus wij dachten aan twee jaar, en dan ook iets voor de langere termijn dus zeker tien jaar.
pi_102634921
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 23:19 schreef WammesWaggel het volgende:
Nou is ons woongenot nu ook wel oke maar wij willen kopen voor kids, die stress met eventueel verbouwen is wat veel met een zwangere vrouw of een baby dus wij dachten aan twee jaar, en dan ook iets voor de langere termijn dus zeker tien jaar.
Ik zou pas iets kopen als ik zou zeggen: ja, hier wil ik ook wel 30 jaar wonen.

(Dat wil dus niet zeggen dat je dat gelijk als eindstation moet zien, maar dat je wel weet dat je het daar ook 30 jaar kan uithouden. Iets KOPEN voor 5 a 10 jaar? Neh. :N Dat is net zoiets als een graafmachine kopen om 2 x iets mee uit te graven. Huur dat ding dan.)
pi_102635008
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 23:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

(Dat wil dus niet zeggen dat je dat gelijk als eindstation moet zien, maar dat je wel weet dat je het daar ook 30 jaar kan uithouden. Iets KOPEN voor 5 a 10 jaar? Neh. :N Dat is net zoiets als een graafmachine kopen om 2 x iets mee uit te graven. Huur dat ding dan.)
Goed punt ja.
pi_102635303
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 23:08 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dat viva forum is weer geniaal... misschien moeten we Whuzzanova maar weer eens langs sturen om die dames wat troost te bieden :*
Kun je doen. Maar volgens mij stond Whuzzanova daar helemaal buiten hoor. :)
pi_102635514
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 23:25 schreef WammesWaggel het volgende:
Goed punt ja.
Mja, je geeft zelf al aan dat er gezinsuitbreiding op komst is. (Wellicht zelfs plannen voor schaalvergroting? :+ ) Doe het dan in 1 keer goed en zorg dat je ergens terecht komt waar je ook in de toekomst iedereen fatsoenlijk kwijt kunt.

Vanaf dat punt kun je altijd nog 'upgraden' als de omstandigheden dat toelaten, maar dan zit je niet op hete kolen. ^O^
  zondag 2 oktober 2011 @ 23:37:41 #10
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102635539
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 23:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Kun je doen. Maar volgens mij stond Whuzzanova daar helemaal buiten hoor. :)
Ik dacht het niet, het was onze superheld die de dames kwam 'redden' van onze kwaadaardige romeo :)
pi_102635645
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 23:37 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik dacht het niet, het was onze superheld die de dames kwam 'redden' van onze kwaadaardige romeo :)
Wat jij wil Xeno. Ik weet wie het was, en dus 100% zeker dat hij het niet was. :W
  zondag 2 oktober 2011 @ 23:49:06 #12
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102635988
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 23:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Wat jij wil Xeno. Ik weet wie het was, en dus 100% zeker dat hij het niet was. :W
Je bent een kloon van Whuzz :?

Anyway... niet dat het mij uitmaakt, ik vond het wel een leuke actie... want het gaf weer wat extra vermaak ;)
pi_102636177
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 23:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
Je bent een kloon van Whuzz :?
Niet iedereen zit in de kloon-scene he...

quote:
Anyway... niet dat het mij uitmaakt, ik vond het wel een leuke actie... want het gaf weer wat extra vermaak ;)
Whuzz was het in ieder geval niet. :N (Of die andere persoon zou een kloon van hem moeten zijn, maar ik weet 100% zeker dat dat niet geval is.)
  zondag 2 oktober 2011 @ 23:56:54 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102636336
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 23:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mijn woongenot is me meer waard dan alle voorspellingen bij elkaar. :Y
Je moet je er wel continu aan blijven herinneren hoe fijn je hypotheek is he :Y
censuur :O
pi_102637619
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 23:56 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je moet je er wel continu aan blijven herinneren hoe fijn je hypotheek is he :Y
Je doet net alsof een hypotheek een scheldwoord is, maar toch verlang je maar al te graag naar die zogenaamde 'molensteen' om je nek.
  maandag 3 oktober 2011 @ 00:45:26 #16
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102637932
quote:
10s.gif Op maandag 3 oktober 2011 00:33 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je doet net alsof een hypotheek een scheldwoord is, maar toch verlang je maar al te graag naar die zogenaamde 'molensteen' om je nek.
Strop
pi_102639475
De echte crash begint nu aardig op gang te komen,
  maandag 3 oktober 2011 @ 09:32:44 #18
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102641026
Binnenkort....heel binnenkort begint het grote deflatiefeest

Even wat uitgelicht:

quote:
Weg overwaarde, half Nederland onder water

Denk maar niet dat de daling van de huizenprijzen in hetzelfde langzame tempo blijft verlopen. Als de beer los is, gaan we een echte crash meemaken zoals die in de VS al lang heeft plaatsgevonden. In scenarios die het ministerie van Financiën onlangs heeft vrijgegeven, dalen de huizenprijzen bij een nieuwe financiële crisis wel met zon 20 procent een enorm vermogensverlies. Dat heeft een vernietigende invloed op het consumentenvertrouwen, waardoor de huizenmarkt volledig tot stilstand komt en de bereidheid om geld uit te geven tot een nulpunt daalt. De bouw van nieuwe woningen valt ver terug, wat opnieuw voedsel geeft aan de economische krimp.

De crash betekent dat zeker de helft van de huishoudens straks een hypotheeklening heeft die groter is dan de waarde van de woning dat is nu al eenderde door de grote hoeveelheid aflossingsvrije hypotheken die verkocht is. Deze groep staat zoals dat heet onder water en kan niet zomaar verhuizen. Bij verkoop ontstaat immers een restschuld, waar ze nog jarenlang aan vastzitten. Dit is slecht voor de arbeidsmobiliteit.

De kiem voor deze huizencrisis is lang geleden ontstaan, waardoor de Nederlandse woningmarkt nu kwetsbaar is voor prijsdalingen. We hebben de grootste hypotheekschuld ter wereld, afgezet tegen de omvang van de economie. En we hebben de grootste wanverhouding tussen de waarde van de hypotheek en die van de woning. Door de sterk versoepelde leenvoorwaarden van banken (125 procent executiewaarde, aflossingsvrij) vanaf de jaren negentig en de riante hypotheekrente-aftrek is een huizenbubbel ontstaan die gaat knappen.

Het begin is er al. De huizenprijzen zijn vanaf de top in 2008 met 8,5 procent gedaald. Er staat nu een recordaantal huizen te koop, en dat aanbod neemt iedere dag toe. Bovendien hebben de banken de leenvoorwaarden dusdanig aangescherpt dat mensen veel minder kunnen lenen.

Het laatste zetje richting de afgrond is een nieuwe schok en stijgende werkeloosheid. Wie wil zich nog dik in de schulden steken als de markt instort? Wie zijn baan kwijtraakt, kan ook niet meer wachten tot iemand bereid is de koopprijs te betalen, maar zal een flinke korting moeten accepteren. Het aantal gedwongen verkopen zal toenemen, wat de prijzen verder onder druk zet. De enigen die profiteren zijn starters.
Kortom.... alles wat de tegenstanders van de huizenmarkt zeepbel al lang wisten is samengevat in dit stukje ;)

[ Bericht 89% gewijzigd door ComplexConjugate op 03-10-2011 09:46:02 ]
  maandag 3 oktober 2011 @ 09:40:30 #19
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_102641168
Hatsekidee: Ozb in Lingewaard stijgt met 50 procent

Nu moet er nog meer van de prijs af om wonen in Lingewaard aantrekkelijk te maken.
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  maandag 3 oktober 2011 @ 09:47:49 #20
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102641298
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 09:40 schreef droom_econoom8 het volgende:
Hatsekidee: Ozb in Lingewaard stijgt met 50 procent

Nu moet er nog meer van de prijs af om wonen in Lingewaard aantrekkelijk te maken.
Is ook al eens geopperd, mensen met een koopwoning kunnen geen kant op en de gemeente heeft geld nodig... dus gaan we de bankslaven even uitwonen w/
De HRA laten we nog even ongemoeid maar via andere wegen gaat de druk langzaam opgevoerd worden... ik vraag me af wanneer onze liberale vrienden van de VVD het hele systeem eens gaan opschonen :')
  maandag 3 oktober 2011 @ 09:49:26 #21
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_102641313
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 09:47 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Is ook al eens geopperd, mensen met een koopwoning kunnen geen kant op en de gemeente heeft geld nodig... dus gaan we de bankslaven even uitwonen w/
De HRA laten we nog even ongemoeid maar via andere wegen gaat de druk langzaam opgevoerd worden... ik vraag me af wanneer onze liberale vrienden van de VVD het hele systeem eens gaan opschonen :')
Ik ben er al jarenlang een voorstander van, dat de HRA en de huurtoeslag worden omgezet in een belastingverlaging.
pi_102641330
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 09:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
Binnenkort....heel binnenkort begint het grote deflatiefeest

Even wat uitgelicht:

[..]

Kortom.... alles wat de tegenstanders van de huizenmarkt zeepbel al lang wisten is samengevat in dit stukje ;)
Ik zal ook even wat uit lichten:

quote:
Onwaarschijnlijk scenario?
Het is weer het zoveelste doomscenario. Een scenario is maar fantasie, nietwaar.

Intussen wil men - en dat zijn feiten - in Nederland 7mia af gaan waarderen op kantoorpanden.

Lijkt me een interessante case.
pi_102641343
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 09:47 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je als verhuurder geheel immuun gaat blijken voor dergelijke fratsen.
  maandag 3 oktober 2011 @ 09:52:52 #24
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102641369
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 09:49 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Ik ben er al jarenlang een voorstander van, dat de HRA en de huurtoeslag worden omgezet in een belastingverlaging.
Probleem is dat er geen politici is die daar aan wil, de hoge inkomens hebben immers een bovengemiddeld voordeel van de HRA. Een beetje jammer dat zogenaamde voorstanders van de vrije markten hun principes zo te grabbel gooien voor eigen financieel gewin.
  maandag 3 oktober 2011 @ 09:54:32 #25
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102641394
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 09:50 schreef GoudIsEcht het volgende:

Het is weer het zoveelste doomscenario. Een scenario is maar fantasie, nietwaar.
Als goudbelegger moet jij toch vooral een voorstander zijn van de doomscenario's?

quote:
Intussen wil men - en dat zijn feiten - in Nederland 7mia af gaan waarderen op kantoorpanden.

Lijkt me een interessante case.
Men wil? Men moet zal je bedoelen :)
  maandag 3 oktober 2011 @ 09:55:49 #26
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102641413
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 09:51 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je als verhuurder geheel immuun gaat blijken voor dergelijke fratsen.
Als het moet trek ik bij mijn vriend in of ga ik emigreren. Als grootschuldbezitter word dat een beetje lastiger :) (Oeps.... dat ben ik zelf ook met mijn beleggingshypotheek hi hi.. :P )
  maandag 3 oktober 2011 @ 09:56:24 #27
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_102641424
quote:
Weg overwaarde, half Nederland onder water
Denk maar niet dat de daling van de huizenprijzen in hetzelfde langzame tempo blijft verlopen.
Als de beer los is, gaan we een echte crash meemaken zoals die in de VS al lang heeft plaatsgevonden.
In scenario's die het ministerie van Financiën onlangs heeft vrijgegeven, dalen de huizenprijzen bij een nieuwe financiële crisis wel met z'n 20 procent, een enorm vermogensverlies.
Dat heeft een vernietigende invloed op het consumentenvertrouwen, waardoor de huizenmarkt volledig tot stilstand komt en de bereidheid om geld uit te geven tot een nulpunt daalt. De bouw van nieuwe woningen valt ver terug, wat opnieuw voedsel geeft aan de economische krimp.

De crash betekent dat zeker de helft van de huishoudens straks een hypotheeklening heeft die groter is dan de waarde van de woning – dat is nu al eenderde door de grote hoeveelheid aflossingsvrije hypotheken die verkocht is. Deze groep staat zoals dat heet ‘onder water’ en kan niet zomaar verhuizen

Rutte zet niet het mes maar de bijl erin
De bezuinigingen van 18 miljard die het huidige kabinet tracht door te voeren, zijn niet mals. Als de economie opnieuw met ruim 3 procent krimpt, zoals in 2009, blijft het daar niet bij. Dan gaat echt de bijl erin. Premier Rutte heeft nu al aangekondigd dat als het begrotingstekort een procent hoger uitpakt dan geraamd, er extra bezuinigingen en/of lastenverzwaringen volgen. Reken met een krimp van 3 procent op een tekort van ver boven de 2,9 procent, zoals nu verwacht. Als we het voorbeeld van 2009 mogen volgen, zouden we zelfs uitkomen op een tekort van ongeveer 9 procent.

In een milde crisisvariant zegt het Centraal Plan Bureau dat er zo’n ?5 miljard aan extra bezuinigen nodig is om het tekort weer terug te brengen op het niveau dat de regering nu voor ogen heeft, wat impliceert dat we bij een zware recessie zeker op het dubbele mogen rekenen. Niemand zou bij zulke draconische ingrepen ongeschonden blijven. Korting op uitkeringen, mes in subsidies, opheffing van overheidsdiensten – alles behoort tot de mogelijkheden,

[ Bericht 15% gewijzigd door michaelmoore op 03-10-2011 10:07:29 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 3 oktober 2011 @ 09:58:58 #28
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102641473
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 09:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Goed bezig die particuliere vastgoedbeleggers :P
Iedereen die het goedbedoelde advies van de provisie jagende hypotheekadviseur heeft opgevoplgd staat onder water? Zou zomaar kunnen toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door ComplexConjugate op 03-10-2011 10:06:10 ]
  maandag 3 oktober 2011 @ 10:33:49 #29
323876 michaelmoore
pi_102642195
Ik zie steeds meer nieuwbouw die veel goedkoper is dan het aanbod op Funda

Grote vrijstaande woningen voor rond de 450.000,- in het centrum van Nederland , terwijl de bestaand nog tussen de 500.000 en de 750.000 zit
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 3 oktober 2011 @ 10:44:07 #30
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102642456
Nieuwbouw is overal in prijs aan het dalen. Overigens is het nog steeds te duur voor starters en daarom liggen de meeste nieuwbouwprojecten achter op schema. Het zal een kwestie van tijd zijn, die projecten gaan wel door maar dan tegen nog lagere prijzen, de enige vraag die telt is welke partij zijn verlies gaat nemen. Het lijkt mij dat met name in de grondexploitatie nog de nodige offers gebracht kunnen worden.
pi_102644528
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 10:33 schreef michaelmoore het volgende:
Ik zie steeds meer nieuwbouw die veel goedkoper is dan het aanbod op Funda

Grote vrijstaande woningen voor rond de 450.000,- in het centrum van Nederland , terwijl de bestaand nog tussen de 500.000 en de 750.000 zit

Bron? Vergelijking? :)
pi_102644846
Zo hey, de laatste is ook al verkocht. :D

Heja
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:26:30 #33
323876 michaelmoore
pi_102645475
quote:
10s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:05 schreef Terrorizer het volgende:

[ link | afbeelding ]

Heja
+zo je zou maar eigenaar zijn van type C2 BN 18, dan voel je wel zeer in de zak gescheten
http://www.heja.com/wonin(...)ouwtype/type-c2.html
pi_102645593
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

+zo je zou maar eigenaar zijn van type C2 BN 18, dan voel je wel zeer in de zak gescheten
Maar die had wel een jaar meer 'woongenot'.
pi_102645612
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 10:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
Nieuwbouw is overal in prijs aan het dalen. Overigens is het nog steeds te duur voor starters en daarom liggen de meeste nieuwbouwprojecten achter op schema. Het zal een kwestie van tijd zijn, ......
Ja duh... Dat is altijd al zo geweest. Je koopt toch ook niet gelijk een ferrari van je eerste salaris. :D
Het wordt steeds mooier hier.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:33:29 #36
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102645665
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ja duh... Dat is altijd al zo geweest. Je koopt toch ook niet gelijk een ferrari van je eerste salaris. :D
Sterker nog, er koopt vrijwel niemand uberhaupt een nieuwe auto van zijn eerste salaris, laat staan een Ferrari ;)
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:37:46 #37
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102645770
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Tsja, dat is het risico van speculatieve bedragen betalen voor kunstmatige schaarste. Het is wel een enorme daling van nieuwbouwprijs, bijna 40%!
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:42:46 #38
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102645891
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Total bull shit natuurlijk... de aanname dat een woning een beleggingsobject is waarmee je kan doorgroeien naar een grotere woning. Je noemt een mooi voorbeeld... de Ferrari... we vinden het een bezopen idee dat je een fiat panda koopt en deze na een paar jaar inruilt voor een Bravo. De Bravo is naar een paar jaar zoveel in waarde gestegen dat we uiteindelijk de Ferrari kunnen kopen... Stel je eens voor dat de markt zo zou werken? Belachelijk!!!

Waarom vinden we dat wel heel normaal bij koopwoning? Waarom komt het hele idee van 'de starterswoning' vandaan? Juist bij de spelers van het nationale pyramidespel genaamd de huizenmarktzeepbel.
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:43:18 #39
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102645906
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:33 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Sterker nog, er koopt vrijwel niemand uberhaupt een nieuwe auto van zijn eerste salaris, laat staan een Ferrari ;)
Tenzij je leent... anders moet je gewoon sparen en dat vergt meestal meerdere salarissen.
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:44:15 #40
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102645930
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:37 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Tsja, dat is het risico van speculatieve bedragen betalen voor kunstmatige schaarste. Het is wel een enorme daling van nieuwbouwprijs, bijna 40%!
Ik ken ook wel wat nieuwbouwpandjes waar meer dan een halve ton korting op gegeven werd... je buren zullen je altijd met zure en scheve gezichten aankijken.... onbetaalbaar :D
pi_102646033
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:42 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Total bull shit natuurlijk... de aanname dat een woning een beleggingsobject is waarmee je kan doorgroeien naar een grotere woning. Je noemt een mooi voorbeeld... de Ferrari... we vinden het een bezopen idee dat je een fiat panda koopt en deze na een paar jaar inruilt voor een Bravo. De Bravo is naar een paar jaar zoveel in waarde gestegen dat we uiteindelijk de Ferrari kunnen kopen... Stel je eens voor dat de markt zo zou werken? Belachelijk!!!

Waarom vinden we dat wel heel normaal bij koopwoning? Waarom komt het hele idee van 'de starterswoning' vandaan? Juist bij de spelers van het nationale pyramidespel genaamd de huizenmarktzeepbel.
Er wordt helemaal niet gesproken over een beleggingsobject. Er wordt gesproken over het feit dat je als starter niet gelijk een kapitale villa kan laten plaatsen, iets wat gewoon klopt. Zeker gezien het feit dat Jan Modaal ook geen Ferrari kan kopen, en toch is dat iets wat mensen blijkbaar willen; dat Jan Modaal ook die Ferrari voor peanuts kan kopen. Helaas is dat kwartje nog niet gevallen bij de huurders.

Dus, nog 1 keer voor de huurders die denken dat ze een Ferrari kunnen kopen; wees gerust, u zult vast een keer een half uurtje erin mogen rijden met een Groupon-deal, maar die auto zult u toch echt niet voor de deur krijgen.
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:59:50 #42
323876 michaelmoore
pi_102646296
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:30 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Maar die had wel een jaar meer 'woongenot'.
das duur woongenot een ton per jaar
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:59:57 #43
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102646299
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:44 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik ken ook wel wat nieuwbouwpandjes waar meer dan een halve ton korting op gegeven werd... je buren zullen je altijd met zure en scheve gezichten aankijken.... onbetaalbaar :D
Waarom zure gezichten? Als ik de schuldbezitters hier in het topic mag geloven zijn ze allemaal heel blij met hun woongenot en geeft het niets dat de toko straks nog maar de helft waard is...

Of keken ze 5 jaar geleden ook zuur naar hun buurman die het huis 3 jaar eerder voor 50000 euro minder had gekocht?
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:02:10 #44
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_102646363
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 23:11 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Tja dat is wat veel hoor 15 jaar, dan moet ik ook mijn motor kunnen stallen want dat doen mannen op die leeftijd :')
Hey! }:|
"Things can't get any worse than this", the pessimist yelled. "Ofcourse they can", the optimist replied
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:03:33 #45
323876 michaelmoore
pi_102646395
http://www.bekendeburen.nl/?p=1607

ik zou er niet willen wonen in die gevangenis met graffitiburen voor 1,4 miljoen euro
Lijkt wel wat op de gevangenis aan het wolvenplein
pi_102646577
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:59 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waarom zure gezichten? Als ik de schuldbezitters hier in het topic mag geloven zijn ze allemaal heel blij met hun woongenot en geeft het niets dat de toko straks nog maar de helft waard is...

Of keken ze 5 jaar geleden ook zuur naar hun buurman die het huis 3 jaar eerder voor 50000 euro minder had gekocht?
Geen idee, kopers boeit het niet zo wat hun buren uitvreten of voor hun huis hebben neergelegd, als ik voor mijn buurt mag spreken iig.

Wat dat betreft zijn kopers heel sociaal, ze wensen zelfs krot huurders het allerbeste.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2011 13:12:10 ]
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:13:07 #47
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102646627
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2011 13:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Geen idee, kopers boeit het niet zo wat hun buren uitvreten of voor hun huis hebben neergelegd, als ik voor mijn buurt mag spreken iig.
Gezien sommige opmerkingen m.b.t. de eigenschappen van huurders zou je verwachten dat kopers juist heel veel waarde hechten aan datgene hun buren uitvreten of voor hetgene ze voor hun huis neerleggen :')
  Moderator maandag 3 oktober 2011 @ 13:14:35 #48
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_102646666
quote:
12s.gif Op maandag 3 oktober 2011 13:13 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Gezien sommige opmerkingen m.b.t. de eigenschappen van huurders zou je verwachten dat kopers juist heel veel waarde hechten aan datgene hun buren uitvreten of voor hetgene ze voor hun huis neerleggen :')
Waarom zou dat boeiend zijn? Dus dan heeft mijn buurman 20k meer of minder betaald voor zijn huis dan ik voor het mijne. En dan?
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:46:06 #49
323876 michaelmoore
pi_102647542
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2011 13:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Geen idee, kopers boeit het niet zo wat hun buren uitvreten of voor hun huis hebben neergelegd,
nee das niet waar er zijn veel gevallen waar de rechter is ingeschakeld, voor kopers die de dag ervoor een woning gekocht hadden en daarna 25.000 lager werden verkocht
  maandag 3 oktober 2011 @ 14:08:02 #50
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102648217
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 13:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee das niet waar er zijn veel gevallen waar de rechter is ingeschakeld, voor kopers die de dag ervoor een woning gekocht hadden en daarna 25.000 lager werden verkocht
Wat vond de rechter daarvan?
  maandag 3 oktober 2011 @ 14:12:55 #51
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_102648374
quote:

[..]

Alleen zo vervelend als je die graafmachine NU nodig hebt en hij pas over 6 jaar beschikbaar is in de verhuur ;)

Dan koop je er misschien toch liever 1 en verkoop je hem weer door als je ermee klaar bent.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 3 oktober 2011 @ 14:35:24 #52
323876 michaelmoore
pi_102649136
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 14:08 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat vond de rechter daarvan?
weet ik niet meer, maar ik denk dat ze pech hadden
  Moderator maandag 3 oktober 2011 @ 14:40:04 #53
16180 crew  CoolGuy
pi_102649274
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 14:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

weet ik niet meer, maar ik denk dat ze pech hadden
Ja, en zonder enige aankondiging, aanwijzing, wat dan ook? Gewoon, 's morgens wakker worden en denken 'hm, vandaag doen we gewoon 25k minder' ? Of was het zo dat daar ergens wel iets van genoteerd was en dat de 'gedupeerden' gewoon niet goed geinformeerd/gelezen hadden, en toen boos werden vanwege hun eigen falen?
  maandag 3 oktober 2011 @ 14:42:02 #54
323876 michaelmoore
pi_102649331
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 14:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, en zonder enige aankondiging, aanwijzing, wat dan ook? Gewoon, 's morgens wakker worden en denken 'hm, vandaag doen we gewoon 25k minder' ? Of was het zo dat daar ergens wel iets van genoteerd was en dat de 'gedupeerden' gewoon niet goed geinformeerd/gelezen hadden, en toen boos werden vanwege hun eigen falen?
nee want als er iets van te lezen zou zijn geweest dan hadden de kopers in hun recht gestaan, een geprijsd artikel, dus ook achteraf
pi_102652930
Even wat leesvoer!

quote:
Porf. dr. René Tissen (Nyenrode) VANDAAG 13:45
Toen drie jaar geleden een aantal wetenschappers waarschuwde voor een onvermijdelijke daling van de huizenprijzen (tot wel 20 procent), werd daar hoegenaamd geen acht op geslagen. De banken spraken toen hooguit van een milde afvlakking en over een daaropvolgende gezonde ‘doorstart’.

Crisis
Inmiddels weten we beter en staat de huizenmarkt aan de vooravond van een diepe crisis die het publieke denken over schuld en bezit weleens voor altijd zou kunnen veranderen. In de beleving van velen was het bezit van een huis ‘absoluut’ en de schuld daarop ‘relatief’, nu dreigt dit beeld volledig om te slaan. Bezit blijkt een wankel begrip ten opzichte van de hypotheekschuld. Die moet immers altijd worden terugbetaald.

Afgrond
Zoals altijd het geval is doen momenteel de wildste geruchten de ronde als het gaat om de daling van huizenprijzen. Sommige doemdenkers verwachten zelfs dat er binnenkort een moment gaat komen waarop het moeilijk –zo niet onmogelijk wordt- om de echte waarde van een huis – en dus van de prijs- te bepalen. Ik behoor tot die groep.

Maatschappelijk aanvaardbaar?
Waarschijnlijker is dat er in de praktijk nu al sprake van prijsdumping zou zijn, ware het niet dat makelaars de prijzen kunstmatig hoog houden –onder het motto van realisme- en vooral de banken terughoudend zijn in het al te scherp optreden tegen die huizenbezitters die ‘onder water’ zijn of dat dreigen te worden. Het is te vroeg om hier van maatschappelijk gedrag van de banken te spreken. Als er namelijk écht grote verschillen gaan ontstaan tussen de hypotheek van mensen en de werkelijke waarde van hun bezit zullen banken tussen twee kwaden moeten kiezen, namelijk óf het verschil innen (bij huizenbezitters waar dan niets meer te halen is), óf hun hypotheekportefeuilles afwaarderen met alle gevolgen van dien voor de kapitaalpositie van de banken.

Misleiding
Uit recente enquêtes komt het opvallende beeld naar voren dat een meerderheid van de bevolking vóór het beëindigen -of belangrijk beperken- van de hypotheekrente aftrek is. Ik vertrouw die enquêtes niet om de doodsimpele reden dat Nederland bepaalt niet gek is en goed weet dat op dit moment een ingreep in de renteaftrek onmiddellijk (en per ommegaande) leidt tot het vroegtijdige einde van de consumenten economie en de bedrijvigheid daaromheen. Nu al houden burgers hun hand op de knip. Dan helemaal en komt het hele raderwerk van de economie tot stilstand.

Out of the box
De vraag is of er een oplossing is voor de huidige problematiek, met andere woorden of er nog van overheidswege maatregelen zijn te nemen die een acute crisis op de huizenmarkt kan afwenden en zelfs structureel voor een uitweg uit de huidige impasse kunnen zorgen? Die maatregelen zijn er, maar vragen om een ‘out of the box’ benadering.

Eenvoud is troef
Hiervoor is het nodig om anders naar de aftrekbaarheid van hypotheekrente te kijken en wel in relatie tot het in de bedrijfskunde gangbare begrip ‘contante waarde’. Neem een individuele huizenbezitter met hypotheek. Van die hypotheek is de omvang bekend, de rente en de looptijd. Ook is het huidige inkomen van de hypotheekgever bekend. Dit stelt de belastingdienst in staat om de jaarlijks aftrekbare som te bepalen. Die kan vervolgens ‘contant’ worden gemaakt voor de resterende looptijd van de hypotheek. Door dit bedrag te totaliseren kan de overheid de toekomstige renteaftrek als het ware ‘afkopen’. Echter in plaats van dit bedrag consumptief uit te keren aan de individuele hypotheekgever, wordt het bedrag aangewend om de totale hypotheekschuld bij de bank te verminderen.

Win-win
Het voordeel voor de huizenbezitter is evident: lagere maandlasten vanwege een lagere hypotheek. Het voordeel voor de banken is ook evident: lager risico en een buffer om prijsdalingen van huizen te kunnen compenseren. Tegelijkertijd besluit de overheid om de aftrek van toekomstige hypotheekrente af te schaffen en om een contract met individuele huizenbezitters af te sluiten waarin geregeld wordt dat bij verkoop van een huis 50% van de meerwaarde in de zak van de verkoper terechtkomt en 50% terugvloeit naar de overheid.

Blijvend schone longen
Op deze manier wordt niet alleen iedereen (burgers, banken en belastingdienst) er beter van, maar wordt de actuele huizenmarkt voor ineenstorten behoedt. Er ontstaan zelfs weer nieuwe perspectieven waardoor menigeen opgelucht adem zal kunnen halen.

maandag 3 oktober 2011 @ 17:07:25 #56
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102654138
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 16:36 schreef BeffJeck het volgende:
Even wat leesvoer!

[..]

Leuk bedacht... een overheid die de scheeflener/leentokkie de hand boven het hoofd moet gaan houden uit pure barmhartigheid :')
De banken voelen de bui al hangen en brengen al het geschud in stelling om zelf de dans te ontspringen en alle risico's naar de (met name de toekomstige) belastingbetaler af te schuiven. Dat deugd natuurlijk van geen kant, de scheeflener en banksters moeten zelf maar op de blaren gaan zitten, dat lijkt mij wel zo redelijk :7
  Moderator maandag 3 oktober 2011 @ 17:10:29 #57
16180 crew  CoolGuy
pi_102654247
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 17:07 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Leuk bedacht... een overheid die de scheeflener/leentokkie de hand boven het hoofd moet gaan houden uit pure barmhartigheid :')
De banken voelen de bui al hangen en brengen al het geschud in stelling om zelf de dans te ontspringen en alle risico's naar de (met name de toekomstige) belastingbetaler af te schuiven. Dat deugd natuurlijk van geen kant, de scheeflener en banksters moeten zelf maar op de blaren gaan zitten, dat lijkt mij wel zo redelijk :7
Dat geldt uiteraard ook voor de mensen die door hun eigen toedoen nu niet in de positie zijn om een huis te kopen. Das jammer voor hun, maar daar hoeven de huizen natuurlijk niet goedkoper voor te worden. Hadden ze maar moeten zorgen dat ze wel een baan kunnen krijgen waarbij het salaris dermate is dat ze zich wel een huis kunnen veroorloven, dat lijkt mij wel zo redelijk
pi_102654326
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 09:54 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Als goudbelegger moet jij toch vooral een voorstander zijn van de doomscenario's?
Ik ben niet zo'n emotionele belegger en ook geen voorstander van enig scenario.

Goud kocht ik omdat het schuldenvrij bezit is dat zich ook nog eens moet voegen naar de grenzen van de materiële wereld.

Een mooie contra op de onder leiding van de bubble-dollar ontsporende Westerse schuldentrein.

Het stukje van De Pers blijft een scenario. Qua richting zitten ze goed (huizenprijzen in NL zullen blijven dalen), maar op de overige vlakken blijft het vooral een scenario.

Wie zegt bijvoorbeeld dat Griekenland uit de euro zal gaan, zelfs bij een schuldherschikking. Ik zie dat nog niet zomaar gebeuren, en zeker niet op initiatief van Griekenland. Wat winnen ze daar nou bij een Drachme en nog meer kapitaaluitstroom (financieel en menselijk)?

En waar blijven de VS met hun schuld-dollares in het verhaaltje?

Wat werkeloosheid etc. betreft: dat kan ook prima mis gaan zonder bovenstaande verzinsels over Griekenland etc. De 20% daling op huizen gaan we natuurlijk ook nog aantikken.
  maandag 3 oktober 2011 @ 17:16:10 #59
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102654445
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 17:10 schreef CoolGuy het volgende:

Dat geldt uiteraard ook voor de mensen die door hun eigen toedoen nu niet in de positie zijn om een huis te kopen. Das jammer voor hun, maar daar hoeven de huizen natuurlijk niet goedkoper voor te worden. Hadden ze maar moeten zorgen dat ze wel een baan kunnen krijgen waarbij het salaris dermate is dat ze zich wel een huis kunnen veroorloven, dat lijkt mij wel zo redelijk
Huizen hoeven niet goedkoper te worden, dat moet je gewoon aan het marktmechanisme overlaten. Volgens mij heb ik je dat al vaker uitgelegd. Wat mij wel een doorn in het oog is zijn al die stimuleringsmaatregelen die de overheid treft om het marktmechanisme te dwarsbomen.
Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten, zo simpel is het... vooral jij zou daar een groot voorstander van moeten zijn. Of ben je toch een voorstander van moreel dualisme?
  Moderator maandag 3 oktober 2011 @ 17:24:08 #60
16180 crew  CoolGuy
pi_102654713
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 17:16 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Huizen hoeven niet goedkoper te worden, dat moet je gewoon aan het marktmechanisme overlaten. Volgens mij heb ik je dat al vaker uitgelegd. Wat mij wel een doorn in het oog is zijn al die stimuleringsmaatregelen die de overheid treft om het marktmechanisme te dwarsbomen.
Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten, zo simpel is het... vooral jij zou daar een groot voorstander van moeten zijn. Of ben je toch een voorstander van moreel dualisme?
Daar ben ik het volledig mee eens. Echter, een aantal van de mensen die in deze reeks reageren en geen huis hebben gekocht voldoen niet aan die regel, want die willen de fout heel graag ergens anders leggen, maar vooral niet bij zichzelf.

Maar, als dat de stelling is, dan is het wel jammer dat je geen onderscheid maakt tussen die mensen die een huis hebben gekocht én hun zaakjes op orde hebben, en die mensen die een huis hebben gekocht en hun zaakjes níet op orde hebben. Want stiekem is het zo dat jij alle kopers onder dezelfde noemer laat vallen.
  maandag 3 oktober 2011 @ 17:28:30 #61
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102654875
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 17:24 schreef CoolGuy het volgende:

Maar, als dat de stelling is, dan is het wel jammer dat je geen onderscheid maakt tussen die mensen die een huis hebben gekocht én hun zaakjes op orde hebben, en die mensen die een huis hebben gekocht en hun zaakjes níet op orde hebben. Want stiekem is het zo dat jij alle kopers onder dezelfde noemer laat vallen.
Er zullen vast mensen zijn die hun zaakjes wel op orde hebben, volgens mij heb ik ook nooit gezegd dat elke koper een kamikazekoper is :)
  maandag 3 oktober 2011 @ 17:41:56 #62
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102655312
quote:
Even wat leesvoer!

[..]
Eenvoud is troef
Hiervoor is het nodig om anders naar de aftrekbaarheid van hypotheekrente te kijken en wel in relatie tot het in de bedrijfskunde gangbare begrip ‘contante waarde’. Neem een individuele huizenbezitter met hypotheek. Van die hypotheek is de omvang bekend, de rente en de looptijd. Ook is het huidige inkomen van de hypotheekgever bekend. Dit stelt de belastingdienst in staat om de jaarlijks aftrekbare som te bepalen. Die kan vervolgens ‘contant’ worden gemaakt voor de resterende looptijd van de hypotheek. Door dit bedrag te totaliseren kan de overheid de toekomstige renteaftrek als het ware ‘afkopen’. Echter in plaats van dit bedrag consumptief uit te keren aan de individuele hypotheekgever, wordt het bedrag aangewend om de totale hypotheekschuld bij de bank te verminderen.
WTF?! Begrijp ik goed dat deze man wil dat de overheid 30 jaar hypotheekrenteaftrek NU in een keer gaat "uitbetalen"? Dus: 4 ton schuld, 5% rente, 20.000 euro per jaar rente, 42% aftrekpost, 8400 euro per jaar, dat 30 jaar "contante waarde", en dus nu ruim een ton in 1 keer cadeau krijgen van de overheid, als dank voor het opdrijven van prijzen en in gevaar brengen van de economie?! En gezien de totale hypotheekschuld (die hoger is dan de som van de herbouwwaarde van alle koopwoningen!) wordt de staatsschuld dan zo'n beetje verdubbeld...
Ze borrelen al vroeg daar op Nyenrode!
pi_102655511
"
"

Je vergeet dat er ook mensen zijn die wel een huis kunnen kopen maar dat bewust niet doen omdat ze de huizenmarkt als een piramidespel ervaren. Mensen die denken van ik ga niet 3 ton voor een huis betalen als dat huis over een aantal jaar misschien nog maar 250 duizend kost. De simpelste redenatie is als een huis 2 keer zo duur wordt kan het ook andersom gaan en kan er weer 50% van af.
Er is geen enkel product dat alleen maar duurder wordt.
pi_102657828
quote:
10s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:05 schreef Terrorizer het volgende:

[ link | afbeelding ]

Heja
Als bank zou ik van die andere 2 bouwnummers direct een bijstorting eisen :7
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_102658563
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 17:28 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Er zullen vast mensen zijn die hun zaakjes wel op orde hebben, volgens mij heb ik ook nooit gezegd dat elke koper een kamikazekoper is :)
Met deze kloon misschien nog niet. :P

Zo afgelopen week weer 10% hypotheek ingelost, zo gaan mijn bruto maandlasten naar 310 of zo.
pi_102658728
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 19:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Met deze kloon misschien nog niet. :P

Zo afgelopen week weer 10% hypotheek ingelost, zo gaan mijn bruto maandlasten naar 310 of zo.
Dat is niet veel.. Zeker 15 jaar geleden afgesloten?
pi_102658984
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 19:19 schreef antfukker het volgende:

[..]

Dat is niet veel.. Zeker 15 jaar geleden afgesloten?
Nee 4 jaar :P Maar wel met eigen geld ook meteen in hypotheek aflossing gestoken.
pi_102659064
quote:

[..]

Heb je op zich gelijk in. Toch heb ik gekocht met de wetenschap dat ik er waarschijnlijk geen 10 jaar woon. 5 jaar komt meer in de buurt. Dan maar een bepaald verlies nemen, maar daar heb ik wel een bepaald genot voor terug gekregen zoals het huis naar wens aanpassen. Dat zie ik als een soort hobby. :)
pi_102660616
quote:
Extra verlies gemeenten door vastgoedcrisis

DEN HAAG - Gemeenten moeten extra tegenvallers incasseren door de vastgoedcrisis. De verliezen op ruimtelijke plannen kunnen de komende jaren oplopen tot 2,9 miljard euro.

De meeste gemeenten kunnen dat opvangen uit hun reserves, maar sommige gemeenten moeten extra bezuinigen. (of verhogen de ozb ;) )

Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van Deloitte dat in opdracht van de ministeries van Infrastructuur, van Binnenlandse Zaken en van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is uitgevoerd.
Deze zag niemand aankomen denk ik :')
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  maandag 3 oktober 2011 @ 19:58:07 #70
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102660919
quote:
Even wat leesvoer!

[..]

Het idiote van dit plan is (nog los van de vraag of het ineens te financieren valt), dat de HRA niet zomaar een cadeautje is, maar een belastingteruggave. De staat gaat dan 30 jaar vooruit al belasting teruggeven, terwijl het nog volledig onzeker is of deze belasting daadwerkelijk ooit betaald zal worden!
Als ik een huis had dan zou ik het wel weten. Dan verkocht ik het de volgende dag, nam mijn winst en ging een land zitten waar het tarief de helft was. Hoe vangt de staat die vooruitgeschoven HRA dan nog terug?
The End Times are wild
pi_102662355
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 19:26 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Dan maar een bepaald verlies nemen, maar daar heb ik wel een bepaald genot voor terug gekregen zoals het huis naar wens aanpassen. Dat zie ik als een soort hobby. :)
Ik ook. Niets prettiger als kunnen aanpassen wat je maar wilt. Maar dat kun je de mensen met 2 linkerhanden hier niet uitleggen. ;)
pi_102662467
Precies, en zo laat je zien dat je geld heb.

Vraagprijs duurste huis zakt 4,5 miljoen euro
pi_102662833
quote:
Even wat leesvoer!

[..]

Wat een onzin-verhaal.

Zou deze man een Donnertje (hypo > 1mio) hebben lopen?
pi_102663395
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 17:41 schreef RemcoDelft het volgende:
WTF?! Begrijp ik goed dat deze man wil dat de overheid 30 jaar hypotheekrenteaftrek NU in een keer gaat "uitbetalen"?
Dat stukje wel....

Maar dit stukje...:

quote:
Dus: 4 ton schuld, 5% rente, 20.000 euro per jaar rente, 42% aftrekpost, 8400 euro per jaar, dat 30 jaar "contante waarde", en dus nu ruim een ton in 1 keer cadeau krijgen van de overheid
30 jaar maal 8400,- is bij mij 252.000.

Nou, mijn bankrekeningnummer hebben ze al, dus ik zie het wel aankomen. *O*

Ga ik wel eerst nog even mijn hypotheek oversluiten naar de hoogst mogelijke rente...
pi_102663841
quote:
Even wat leesvoer!

Goh, wat gek toch dat het onderwijs in Nederland als een kaartenhuis ineen dondert. Dit soort figuren staat voor volle collegezalen hun kolder te verkondigen. Dan kun je beter in je nest blijven ronken.
pi_102663902
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 17:48 schreef Bumbu het volgende:
Er is geen enkel product dat alleen maar duurder wordt.
Hou je gas, kWh, benzine en dieselprijs maar eens in de gaten dan in de komende decennia.
  maandag 3 oktober 2011 @ 20:52:36 #77
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102663918
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 17:41 schreef RemcoDelft het volgende:

WTF?! Begrijp ik goed dat deze man wil dat de overheid 30 jaar hypotheekrenteaftrek NU in een keer gaat "uitbetalen"? Dus: 4 ton schuld, 5% rente, 20.000 euro per jaar rente, 42% aftrekpost, 8400 euro per jaar, dat 30 jaar "contante waarde", en dus nu ruim een ton in 1 keer cadeau krijgen van de overheid, als dank voor het opdrijven van prijzen en in gevaar brengen van de economie?! En gezien de totale hypotheekschuld (die hoger is dan de som van de herbouwwaarde van alle koopwoningen!) wordt de staatsschuld dan zo'n beetje verdubbeld...
Ze borrelen al vroeg daar op Nyenrode!
Zoiets ja... Uiteraard zullen ze wel een deel indexeren vanwege de inflatiewerking. Maar hoe je het ook went of keert dit deugd natuurlijk niet. Wie besluit geld te lenen moet zelf opdraaien voor de consequenties... Dus als 'de derde koper' wenst uit te stappen moeten de scheefleners daar zelf voor opdraaien. Het is zo simpel... verlaag gewoon de IB tarieven en de pijn is behoorlijk verzacht... de mensen die alsnog failliet gaan hebben aangetoond ver boven hun stand te leven.
  maandag 3 oktober 2011 @ 20:53:46 #78
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102663990
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 20:33 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Wat een onzin-verhaal.

Zou deze man een Donnertje (hypo > 1mio) hebben lopen?
Natuurlijk.... dat hebben alle zogenaamde experts en faalpolitici...
pi_102664048
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 20:52 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Zoiets ja... Uiteraard zullen ze wel een deel indexeren vanwege de inflatiewerking. Maar hoe je het ook went of keert dit deugd natuurlijk niet. Wie besluit geld te lenen moet zelf opdraaien voor de consequenties... Dus als 'de derde koper' wenst uit te stappen moeten de scheefleners daar zelf voor opdraaien. Het is zo simpel... verlaag gewoon de IB tarieven en de pijn is behoorlijk verzacht... de mensen die alsnog failliet gaan hebben aangetoond ver boven hun stand te leven.
een eenvoudig mens kan niet altijd alles voorzien. de overheid moet ons in zulke gevallen in bescherming nemen. :Y
  maandag 3 oktober 2011 @ 20:55:09 #80
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102664077
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 20:51 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Goh, wat gek toch dat het onderwijs in Nederland als een kaartenhuis ineen dondert. Dit soort figuren staat voor volle collegezalen hun kolder te verkondigen. Dan kun je beter in je nest blijven ronken.
QFT... maar je begrijpt ook ineens beter hoe het gesteld is met de financiele sector.... de bankmannetjes hebben jarenlang dit soort sprookjes voorgeschoteld gekregen :7
  maandag 3 oktober 2011 @ 20:56:13 #81
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102664140
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 20:54 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

een eenvoudig mens kan niet altijd alles voorzien. de overheid moet ons in zulke gevallen in bescherming nemen. :Y
Hoezo? Waar is de eigen verantwoording w/
pi_102664235
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 20:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik ook. Niets prettiger als kunnen aanpassen wat je maar wilt. Maar dat kun je de mensen met 2 linkerhanden hier niet uitleggen. ;)
nou moet wel zeggen dat ik zelf niet heel handig ben hoor :@
Ik laat het meeste doen, maar ik haal wel voldoening uit het feit dat ik de vrijheid om het te doen. Als ik over bijv 5 jaar vertrek weet ik zeker dat ik verlies maak, maar dat maakt me niet veel uit. Wonen zie ik als consumeren en daar hoef ik niet aan te verdienen. :)
pi_102664318
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 20:56 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Hoezo? Waar is de eigen verantwoording w/
Ben jij een kloon van die zeepsop ofzo? Die indruk krijg ik namelijk :')
Eigen verantwoordelijkheid is er niet. De overheid is eindverantwoordelijke
  maandag 3 oktober 2011 @ 21:06:43 #84
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102664796
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 20:59 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

kloon van zeepsop, das weer een nieuwe beschuldiging :D
  Moderator maandag 3 oktober 2011 @ 21:13:49 #85
16180 crew  CoolGuy
pi_102665216
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 20:59 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Owh? Jij bent verminderd toerekeningsvatbaar? Jij moet toch een handtekening zetten? Er gaan allerlei dingen lopen, maar niet tot jij je handtekening hebt gezet. En ik neem aan dat jij verantwoordelijk bent voor het zetten van je handtekening. En als jij je handtekening onder een document zet, dan weet je neem ik aan ook wel waar je je handtekening onder zet?

Dat maakt jou toch echt verantwoordelijk
pi_102665312
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 21:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Owh? Jij bent verminderd toerekeningsvatbaar? Jij moet toch een handtekening zetten? Er gaan allerlei dingen lopen, maar niet tot jij je handtekening hebt gezet. En ik neem aan dat jij verantwoordelijk bent voor het zetten van je handtekening. En als jij je handtekening onder een document zet, dan weet je neem ik aan ook wel waar je je handtekening onder zet?

Dat maakt jou toch echt verantwoordelijk
die documenten beslaan tig pagina's met soms moeilijke taal. Hoe verwacht je dat Henk en Ingrid daar een verantwoordelijke beslissing in kunnen nemen? Uiteindelijk dient de overheid als laatste vangnet voor die gevallen.
pi_102665448
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 21:15 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

die documenten beslaan tig pagina's met soms moeilijke taal. Hoe verwacht je dat Henk en Ingrid daar een verantwoordelijke beslissing in kunnen nemen? Uiteindelijk dient de overheid als laatste vangnet voor die gevallen.
Ja de schuldsanering is het vangnet voor zulke ongeletterden.
  Moderator maandag 3 oktober 2011 @ 21:44:44 #88
16180 crew  CoolGuy
pi_102667132
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 21:15 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Als Henk en Ingrid dat niet snappen, en ook geen onafhankelijke partij kunnen vinden die hun in voor hun begrijpbare taal kan uitleggen waar ze nou precies een handtekening onder zetten, dan moeten ze gewoon geen huis kopen.

Je kunt niet je handtekening zetten, en als je dan in de shit zit achteraf aankomen met 'ja ik wist niet waar ik mn handtekening onder zette, ik snapte niet wat ik tekende' want dan zal iedereen zeggen 'waarom tekende je dan?'.

Wel graag vanalles willen, maar zodra je in de problemen komt graag de verantwoordelijkheid voor je eigen situatie van de hand wijzen. Dat is lekker makkelijk.
pi_102667219
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 21:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Als Henk en Ingrid dat niet snappen, en ook geen onafhankelijke partij kunnen vinden die hun in voor hun begrijpbare taal kan uitleggen waar ze nou precies een handtekening onder zetten, dan moeten ze gewoon geen huis kopen.

Je kunt niet je handtekening zetten, en als je dan in de shit zit achteraf aankomen met 'ja ik wist niet waar ik mn handtekening onder zette, ik snapte niet wat ik tekende' want dan zal iedereen zeggen 'waarom tekende je dan?'.

Wel graag vanalles willen, maar zodra je in de problemen komt graag de verantwoordelijkheid voor je eigen situatie van de hand wijzen. Dat is lekker makkelijk.
Inderdaad. Iedereen is crimineel behalve henzelf.
  maandag 3 oktober 2011 @ 23:40:03 #90
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_102673245
Sow... was ook even gaan kijken in dat Viva-topic en ik kon me nauwelijks losrukken. Heb bijna dat hele laatste deel gelezen. Ben gewoon verbijsterd. :{
Verbijsterd door mijn sexegenoten, laat ik dat vooropstellen.

Maar ook:
Verbijsterd dat zoveel van die dozen al een nieuw huis hebben gekocht, zonder dat het oude verkocht is.
Verbijsterd dat die mutsen hun eigen huis inmiddels haten (ja, dát helpt om het te verkopen! 8)7 )
Verbijsterd door de haat en minachting voor mensen die komen kijken.
Verbijsterd dat ze 'zéker weten dat het huis meer waard is dan de vraagprijs'.
Kortom, verbijsterd door het totale gebrek aan realiteitszin. :{
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_102675077
quote:
11s.gif Op maandag 3 oktober 2011 23:40 schreef Jane het volgende:
Sow... was ook even gaan kijken in dat Viva-topic en ik kon me nauwelijks losrukken. Heb bijna dat hele laatste deel gelezen. Ben gewoon verbijsterd. :{

Maar ook:
Verbijsterd dat zoveel van die dozen al een nieuw huis hebben gekocht, zonder dat het oude verkocht is.
Verbijsterd dat die mutsen hun eigen huis inmiddels haten (ja, dát helpt om het te verkopen! 8)7 )
Dat is ook niet serieus te nemen, dat is puur entertainment.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 06:19:06 #92
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102676437
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 20:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat stukje wel....

Maar dit stukje...:

[..]

30 jaar maal 8400,- is bij mij 252.000.
Het ging over de contante waarde, 252k NU is veel meer waard dan 30 jaar lang 8400. Dus de contante waarde is nu aanzienlijk minder.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 06:49:56 #93
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102676489
Hypotheeknood neemt toe

quote:
AMSTERDAM - Steeds meer Nederlanders kunnen hun hypotheek niet meer betalen. Het aantal geregistreerde betalingsachterstanden van leningen met Nationale Hypotheekgarantie (NHG) zal dit jaar bijna verdubbelen tot circa vierduizend.

ING-bank houdt er rekening mee dat binnen een aantal jaar een op de twintig huizenbezitters problemen krijgt met het betalen van de maandelijkse rente en aflossing. Directeur Karel Schiffer van NHG noemt de situatie zorgelijk. „De bij ons geregistreerde gevallen zijn huizenbezitters die al vier maanden niet aan hun verplichtingen voldoen. Dan heb je echt een serieus probleem. Na nog eens drie maanden kan tot gedwongen verkoop over worden gegaan. Ik verwacht dat de helft van de vierduizend gevallen er niet met de bank uitkomt en op straat zal komen”, aldus Schiffer. Vorig jaar lag dat aantal op 1340.
Hoe lang nog voor de Grieken óns moeten komen bail-outen? :o ;)
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 06:52:33 #94
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102676497
quote:

[..]

die documenten beslaan tig pagina's met soms moeilijke taal.
Een groot aantal banken heeft al hun documenten inmiddels vertaald naar het "Henk en Ingrids". De documenten van ABN en Rabo bijvoorbeeld kan tegenwoordig echt elke kip lezen.
pi_102676684
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 06:52 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Een groot aantal banken heeft al hun documenten inmiddels vertaald naar het "Henk en Ingrids". De documenten van ABN en Rabo bijvoorbeeld kan tegenwoordig echt elke kip lezen.
hypotheek op een kippehok, het moet niet gekker worden.
pi_102677012
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 07:35 schreef sorcees het volgende:

[..]

Als ze nog een stukje grond bij het kippehok hebben moeten ze daarop een appelboom zetten, dan kunnen ze de hypotheek met een appel en een ei aflossen. :D
pi_102677341
quote:
11s.gif Op maandag 3 oktober 2011 23:40 schreef Jane het volgende:

Maar ook:
Welk viva topic?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_102677460
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 08:40 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Welk viva topic?
Falco nog bedankt voor de link ;)

http://forum.viva.nl/foru(...)t_messages/107417/48
pi_102677494
zo, volgens de laatste pagina's wordt romeo voortaan zelfs doodgezwegen :D

quote:
He, fijn dat we het hier allemaal eens zijn over Romeo. Voelde me er echt wel rot door die negativiteit.
Wat een vrouwenreactie ook :')
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 08:51:21 #100
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102677524
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 00:54 schreef sorcees het volgende:

[..]

Dat is ook niet serieus te nemen, dat is puur entertainment.
Volgens sommigen hier is het leedvermaak, nu is dat ook wel een beetje zo natuurlijk maar ik denk dat Jane het heel goed heeft samengevat. Ik vond het overigens wel zielig voor die dame die er achter kwam dat haar hele voorgevel onder de graffiti zat.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 08:52:24 #101
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102677540
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 07:35 schreef sorcees het volgende:

[..]

Dat heet financiële innovatie :+
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 08:52:39 #102
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_102677544
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 06:49 schreef Whuzz het volgende:
Hypotheeknood neemt toe

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 10:50 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Ach.. Als de klei de ventilator raakt en het potje niet toereikend blijkt dan weet je als overheid in ieder geval precies waar je je geld heen kan storten.

De NHG is er voor de banken en niet voor de consument. Zonder het NHG stelsel zouden banken zelf opdraaien voor de verliezen bij massale wanbetaling, door het NHG stelsel is er een identificeerbare plaats die "onvoldoende geld in kas heeft' en kan bij uitputting van het fonds direct de overheid op worden getrommeld.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:00:46 #103
194833 Hanoying
pi_102677699
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 08:51 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Volgens sommigen hier is het leedvermaak, nu is dat ook wel een beetje zo natuurlijk maar ik denk dat Jane het heel goed heeft samengevat. Ik vond het overigens wel zielig voor die dame die er achter kwam dat haar hele voorgevel onder de graffiti zat.
Ik krijg het meeste jeuk van Merel. Ontzettend zielig lopen te doen, schelden op haar huis, haar buren, kijkers, de stad en het leven in zijn algemeen en dan lees je ineens ergens "Ik woon hier overigens al bijna 32 jaar..."

Lekker dan.. Ze heeft haar huis toendertijd voor pak en beet 90.000 gulden gekocht en loopt nu te huilen op het viva forum dat ze hem niet kwijt kan terwijl ze hem tegen het achtvoudige in de markt heeft staan als waar ze hem voor gekocht heeft.

Als ze 40 k van de prijs afhaalt heeft ze hem morgen verkocht en heeft ze alsnog een dikke winst.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:04:08 #104
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102677762
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 09:00 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Ik krijg het meeste jeuk van Merel. Ontzettend zielig lopen te doen, schelden op haar huis, haar buren, kijkers, de stad en het leven in zijn algemeen en dan lees je ineens ergens "Ik woon hier overigens al bijna 32 jaar..."

Lekker dan.. Ze heeft haar huis toendertijd voor pak en beet 90.000 gulden gekocht en loopt nu te huilen op het viva forum dat ze hem niet kwijt kan terwijl ze hem tegen het achtvoudige in de markt heeft staan als waar ze hem voor gekocht heeft.

Als ze 40 k van de prijs afhaalt heeft ze hem morgen verkocht en heeft ze alsnog een dikke winst.
Klink als een echte babyboomster die haar Spaanse droom in rook op ziet gaan :D
Misschien kan ze hier in Nederland nog een leuke toy boy op de kop tikken :')
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:09:55 #105
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102677891
Lizettetje is een potentiële koper en heeft duidelijk een heel andere kijk tegen de zaak dan de wannabe verkopers :)

Whuzz staat er ook nog ergens tussen om de dames een troostende schouder aan te bieden... :D
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:10:01 #106
194833 Hanoying
pi_102677893
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 09:04 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Klink als een echte babyboomster die haar Spaanse droom in rook op ziet gaan :D
Misschien kan ze hier in Nederland nog een leuke toy boy op de kop tikken :')
mm bij nader inzien bedoelt ze waarschijnlijk dat ze al 32 jaar in Nederland woont :P

Anyway, het blijft een vervelend mens :Y
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:12:47 #107
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102677950
Dat huizen (of wat dan ook) niet voor de marktprijs te verkopen zijn is per definitie onzin. De marktprijs is nu juist de prijs waarvoor iets wél te verkopen is. Dat je de marktprijs fundamenteel te hoog of te laag vind is een ander verhaal, maar gezien de cijfers (stijging laatste 20 jaar, hypotheekhoogte tov andere landen, kwaliteit NL-se woningen) vind ik het dan weer stug dat mensen werkelijk geloven dat een marktprijs van pakweg 140K voor een 2-kamerappartementje uit 1960 een 'te lage' marktprijs is.
The End Times are wild
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:36:36 #108
194833 Hanoying
pi_102678478
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 09:12 schreef LXIV het volgende:
Dat huizen (of wat dan ook) niet voor de marktprijs te verkopen zijn is per definitie onzin. De marktprijs is nu juist de prijs waarvoor iets wél te verkopen is. Dat je de marktprijs fundamenteel te hoog of te laag vind is een ander verhaal, maar gezien de cijfers (stijging laatste 20 jaar, hypotheekhoogte tov andere landen, kwaliteit NL-se woningen) vind ik het dan weer stug dat mensen werkelijk geloven dat een marktprijs van pakweg 140K voor een 2-kamerappartementje uit 1960 een 'te lage' marktprijs is.
Op het VIVA forum geloven ze dat het bakken van brownies en het uitdelen van plantjes tijdens de open dag de kans op verkoop vergroot..

Er zitten echt een paar hopeloze gevallen bij hoor. "we zijn gezakt van 208 naar 204 k maar meer kunnen we helemaal niet meer zakken! Lager kan echt niet!"

uhuh.. dan kan je net zo goed ophouden met verkopen want je huis is inmiddels gezakt naar 190 k schattebout. Dat jij toevallig 210 k hypotheek op je hut hebt maakt de markt niets uit, je huis is het niet waard.

En dan heb je er ook nog een schrikbarende hoeveelheid theemutsen bij die hun nieuwe huis al lang en breed gekocht hebben. "Moeten we dan ook het nieuwe huis te koop zetten? Ik ben zo langzamerhand radeloos!".

Echt radeloos worden ze volgens mij pas als blijkt dat hun nieuwe huis ook niet meer te verkopen is zonder restschuld... :P
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:42:09 #109
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102678607
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 09:36 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Op het VIVA forum geloven ze dat het bakken van brownies en het uitdelen van plantjes tijdens de open dag de kans op verkoop vergroot..

Er zitten echt een paar hopeloze gevallen bij hoor. "we zijn gezakt van 208 naar 204 k maar meer kunnen we helemaal niet meer zakken! Lager kan echt niet!"

uhuh.. dan kan je net zo goed ophouden met verkopen want je huis is inmiddels gezakt naar 190 k schattebout. Dat jij toevallig 210 k hypotheek op je hut hebt maakt de markt niets uit, je huis is het niet waard.

En dan heb je er ook nog een schrikbarende hoeveelheid theemutsen bij die hun nieuwe huis al lang en breed gekocht hebben. "Moeten we dan ook het nieuwe huis te koop zetten? Ik ben zo langzamerhand radeloos!".

Echt radeloos worden ze volgens mij pas als blijkt dat hun nieuwe huis ook niet meer te verkopen is zonder restschuld... :P
Uiteindelijk is het ook de schuld van de overheid (met name het CDA) die door HRA en allerlei praatjes de mensen aangemoedigd heeft om de huizenprijzen steeds hoger op te jagen. Als de huizenprijzen weer met 15% gestegen waren in een jaar werd jubelend geroepen 'We zijn allemaal weer 15% rijker geworden'. Letterlijk. Terwijl we economisch gezien natuurlijk helemaal geen vooruitgang boekten.
The End Times are wild
pi_102678641
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 09:36 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Dit zijn ook echt wel de extreme gevallen bij elkaar denk ik zo. Ik moet de eerste nog tegenkomen die chagrijnig wordt omdat haar vent *te* relaxt erbij zit bij een open huizen dag _O-
pi_102678789
Open vraag. Wat is de toegevoegde waarde van een makelaar bij een aankop van een huis?
Ik heb ab-so-luut geen hoge pet op van hen, met hun waardeloze babbels. Charlatans

Ik moet iets over hoofd zien dat voor een leek op huizengebied lastig is, toch?
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_102678806
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 09:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Uiteindelijk is het ook de schuld van de overheid (met name het CDA) die door HRA en allerlei praatjes de mensen aangemoedigd heeft om de huizenprijzen steeds hoger op te jagen. Als de huizenprijzen weer met 15% gestegen waren in een jaar werd jubelend geroepen 'We zijn allemaal weer 15% rijker geworden'. Letterlijk. Terwijl we economisch gezien natuurlijk helemaal geen vooruitgang boekten.
Ook de banken met hun propaganda voor hun bizarre hypotheek constructies wil ik toch ook bij deze groep gooien. Wanneer banken alleen maar hypotheken met aflossingscomponenten erin hadden verstrekt konden de huizenprijzen ook niet zover door stijgen omdat de financierbaarheid dan lager zou liggen.

Dat er overbetaalde economen bij zowel de overheid als de banken hebben zitten te slapen en de sprookjes die men zelf bedacht hebben geloofd is natuurlijk nog veel kwalijker te noemen.
pi_102678821
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 08:51 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Geen beter vermaak dan leedvermaak. Overigens vandalisme keur ik niet goed ;)
pi_102678884
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 09:09 schreef ComplexConjugate het volgende:
Lizettetje is een potentiële koper en heeft duidelijk een heel andere kijk tegen de zaak dan de wannabe verkopers :)

Whuzz staat er ook nog ergens tussen om de dames een troostende schouder aan te bieden... :D
Ik wou net vragen welke fokkers lopen daar te stoken/ troosten.
Vooral de gescheiden vrouwtjes hebben zo'n schouder nodig ;)
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:54:21 #115
194833 Hanoying
pi_102678916
quote:

[..]

De HRA bestaat al erg lang en in principe betaal je gewoon meer inkomstenbelasting dan dat je had gedaan zonder HRA. Ik ben ook geen fan van de HRA hoor maar de HRA an sich de schuld geven is te kort door de bocht.

Men heeft een fout gemaakt door niet aan de rem te trekken toen de banken de HRA begonnen te misbruiken. Niet alleen door aflossingsvrije hypotheken toe te staan hoor maar zelfs een spaarhypotheek waarbij de de hele looptijd de rente over je volledige hypotheekbedrag af mag trekken terwijl je stiekem in "een ander potje spaart" is natuurlijk eigenlijk bizar. Ooit waren er twee vormen, annuitair en liniar en zo had het gewoon moeten blijven.

Verder had men aan de rem moeten trekken toen de banken de maximale hypotheek opschroefden van maximaal 80-90 % van de getaxeerde waarde (jaren 70-80) tot maar liefst 120 % van de aankoopwaarde (en aankoopwaarde =/= getaxeerde waarde)! Er is geen land ter wereld waar je meer hypotheek kan krijgen dan je onderpand waard is, dat het in Nederland wel kan is de politiek volledig aan te rekenen.

Al dit soort bagger is er in geslopen terwijl de markt omhoogknalde, sterker nog het heeft de stijging alleen maar verstrekt, en nu ziet men ineens dat het allemaal toch wel een beetje onverantwoord is geweest maar in een dalende markt kan je nauwelijks meer aanscherpen omdat je dan al helemaal de markt zijn nek omdraait.

20 jaar lang problemen negeren en de politieke durf ontberen om impopulaire maatregelen te nemen breekt je nu dan op en je staat nu met je rug tegen de muur.
pi_102678930
quote:

[..]

Precies, jarenlang hebben we onze economische groei gefinancierd met de stijging van de huizenprijzen. We zijn echt niet zoveel productiever geworden.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:57:16 #117
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102679000
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 09:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dit zijn ook echt wel de extreme gevallen bij elkaar denk ik zo. Ik moet de eerste nog tegenkomen die chagrijnig wordt omdat haar vent *te* relaxt erbij zit bij een open huizen dag _O-
Als je even doorleest dan worden daar ook opmerkingen over gemaakt... kennelijk lijden de vrouwen aan veel meer stress dan de mannen. Die laatsten vinden het waarschijnlijk prima en hebben de afgelopen open huizendag met een koude pint in de achtertuin gezeten... "lekker even weg bij dat zeikwijf" :P
pi_102679036
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 09:57 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Als je even doorleest dan worden daar ook opmerkingen over gemaakt... kennelijk lijden de vrouwen aan veel meer stress dan de mannen. Die laatsten vinden het waarschijnlijk prima en hebben de afgelopen open huizendag met een koude pint in de achtertuin gezeten... "lekker even weg bij dat zeikwijf" :P
En terecht, die hormonenbommen moet je niet in de buurt willen hebben.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:59:10 #119
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102679054
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 09:53 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Ik wou net vragen welke fokkers lopen daar te stoken/ troosten.
Vooral de gescheiden vrouwtjes hebben zo'n schouder nodig ;)
Volgens mij was Scorpie daar ook aan het jagen :D
pi_102679172
Die wijven laten de verkoop van hun krot ook hun hele leven bepalen, binnen twee jaar zitten ze allemaal overspannen thuis (de ironie :') ).

Ach, met een abonnement op de Viva met bijbehorend welkomstgeschenk vermaak je je ook wel :').

[ Bericht 44% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2011 10:07:11 ]
pi_102679265
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 09:59 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Volgens mij was Scorpie daar ook aan het jagen :D
Ik heb gelukkig de nuchtere, verstandige variant hier op de bank zitten.
pi_102679422
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 10:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tel je zegeningen. 10 minuten Viva ;(
pi_102679445
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 09:57 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Kijk dat is nou bijvlagen zinvol. ;)
pi_102679466
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 10:14 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Tel je zegeningen. 10 minuten Viva ;(
quote:
we hebben zojuist getekend voor ons nieuwe huis, heb direct de makelaar aangeschoten en onze vraagprijs gaat naar 309
Sommige mensen verdienen het om uitgelachen te worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2011 10:17:03 ]
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 10:23:34 #125
354343 sorcees
ouwe gamer
pi_102679673
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 09:49 schreef mister_popcorn het volgende:
Open vraag. Wat is de toegevoegde waarde van een makelaar bij een aankop van een huis?
Ik heb ab-so-luut geen hoge pet op van hen, met hun waardeloze babbels. Charlatans

Ik moet iets over hoofd zien dat voor een leek op huizengebied lastig is, toch?
Ik heb goede ervaringen met een aankopend makelaar (die tevens ook mijn verkopend makelaar was en mijn huis aan de eerste kijker heeft verkocht voor de vraagprijs).
Hij kent de (plaatselijke) huizenmarkt beter dan ik.
Hij heeft meer verstand van de bouwkwaliteit (jaren 30 huis).
Hij doet goed onderzoek, kent de financiele positie van de verkoper, liefst ook nog de persoonlijke en de reden van verkoop.
Hij kan onderbouwt onderhandelen en de aankoopprijs zo laag mogelijk vastleggen.

p.s. Ik had een hele goeie, zijn geld dubbel en dwars waard.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:09:10 #126
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102680826
quote:
Het eerste wat ik lees:
quote:
Moon, je woning ziet er tot in de puntjes verzorgd uit! Helaas zegt dat tegenwoordig niks... Maar aan je huis ligt het zeker niet!!!
Nee muts, het ligt aan de PRIJS!
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:22:02 #127
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102681197
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:09 schreef RemcoDelft het volgende:

Nee muts, het ligt aan de PRIJS!
Het ligt niet aan de prijs, het huis is het gewoon waard. De kopers... die willen gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten :')
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:22:52 #128
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102681227
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:22 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Het ligt niet aan de prijs, het huis is het gewoon waard. De kopers... die willen gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten :')
Een miljoen dubbeltjes...
pi_102681268
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:22 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Een miljoen dubbeltjes...
Ja ik wil ook wel voor een miljoen dubbeltjes een vrijstaand huis met dubbele inpandige garage en zwembad. 8-)
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:42:32 #130
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102681830
Gewoon 30% onder de vraagprijs bieden en kijken wat de reactie van de makelaar is... 8-)
pi_102681889
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
Gewoon 30% onder de vraagprijs bieden en kijken wat de reactie van de makelaar is... 8-)
Zeggen ze dadelijk ja en moet jij gaan bewijzen dat je het eigenlijk niet kan financieren , of het verplicht kopen, of genoegen nemen met een boete van 10% . _O-
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 11:50:45 #132
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102682086
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zeggen ze dadelijk ja en moet jij gaan bewijzen dat je het eigenlijk niet kan financieren , of het verplicht kopen, of genoegen nemen met een boete van 10% . _O-
Een bod uitbrengen is wat anders dan je handtekening zetten :)
pi_102683018
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 11:50 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Een bod uitbrengen is wat anders dan je handtekening zetten :)
Je terugtrekken nadat je een bod gedaan hebt wat geaccepteerd is, grenst aan een compleet gebrek aan enige fatsoensnormen. :')

Jij hebt vast al een ban bij ebay :D
pi_102683158
quote:

[..]

Voer voor een mooie toekomstige parlementaire enquete. 'Hoe kon het toen toch allemaal zo mis gaan'.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 12:30:06 #135
317913 1-800-cop-shot
Armed Society = Polite Society
pi_102683353
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 10:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]

@ dinsdag 10:07 AM?

Bankzitters als in consultants of tussen-twee-banen-in-ers?
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 12:34:41 #136
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102683504
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 12:18 schreef Basp1 het volgende:

Je terugtrekken nadat je een bod gedaan hebt wat geaccepteerd is, grenst aan een compleet gebrek aan enige fatsoensnormen. :')

Jij hebt vast al een ban bij ebay :D
Gebrek aan fatsoen is alom in de financiële sector :|W

Kun je tegenwoordig op ebay ook al huizen kopen dan :P
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 12:40:24 #137
317913 1-800-cop-shot
pi_102683696
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 06:49 schreef Whuzz het volgende:
Hypotheeknood neemt toe

[..]

Whuzz is om. Bij vlagen stil.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 12:41:51 #138
317913 1-800-cop-shot
pi_102683740
Overlopers kunnen zich melden op http://www.huizencrash.nl/om
pi_102683835
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 12:40 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
Whuzz is om. Bij vlagen stil.
Zolang hier niets gezegd wordt wat de moeite waard is om op te reageren, lees ik gewoon mee. Zal Whuzz ook wel doen denk ik.

Het lijkt hier op dit moment net een kippehok, alles kakelt door elkaar heen. :D
pi_102684338
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 12:34 schreef ComplexConjugate het volgende:

Gebrek aan fatsoen is alom in de financiële sector :|W

Dus omdat hun geen fatsoen meer hebben moet je daar als particulier maar aan meedoen en je net zo asociaal gedragen. Wie de wereld wil veranderen (wat jij volgens mij wilt) zal zeker niet niet aan zulke praktijken mee moeten doen.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:02:32 #141
317913 1-800-cop-shot
pi_102684377
quote:
Wel leuk om de reacties te lezen. Het merendeel geeft of het rechtse kabinet of de bank de schuld van de problemen. Niemand zal een hand in eigen boezem steken en erkennen dat ze gewoon boven hun stand leven. Niemand durft hardop te roepen dat de onderkant van de woningmarkt jaren lang door links is weggeven aan allochtonen. Dat die voorrang krijgen boven onze eigen zwakkere bevolking die door links het idee gevoed is dat je recht heb op een baan en recht hebt op een woning. Maar op een gegeven moment is het geld op
Bron: die link van Whuzz.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:04:24 #142
317913 1-800-cop-shot
pi_102684433
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 12:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Zolang hier niets gezegd wordt wat de moeite waard is om op te reageren, lees ik gewoon mee. Zal Whuzz ook wel doen denk ik.

Het lijkt hier op dit moment net een kippehok, alles kakelt door elkaar heen. :D
Ik heb je in de afgelopen jaren nog maar weinig bronnen aan zien leveren die jouw eenmans polonaise doen ondersteunen.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:08:16 #143
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102684548
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus omdat hun geen fatsoen meer hebben moet je daar als particulier maar aan meedoen en je net zo asociaal gedragen. Wie de wereld wil veranderen (wat jij volgens mij wilt) zal zeker niet niet aan zulke praktijken mee moeten doen.
Er is geen fatsoen meer in het zakendoen, vroeger was je woord je woord, tegenwoordig loopt alles via juristen/advocaten en moet je alles.... maar dan ook alles vastleggen in contracten.

Hoe kun je je daar tegen verdedigen? Juist in de financiële sector is alles erop gericht om de klant zo hard mogelijk te naaien en zo weinig mogelijk transparantie te bieden over de kosten, te liegen over te verwachten rendementen en risico's... Er is maar 1 optie en dat is deze sector failliet te laten gaan... koopt dus geen financiële producten!!!
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:55:56 #144
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_102686129
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 09:12 schreef LXIV het volgende:
Prijs is niet het enige dat bepalend is helaas. In de buurt waar mijn huis te koop staat zijn mensen echt fors in prijs gezakt (van 79k naar bv 55k) en het wordt gewoon nog niet verkocht terwijl er weinig mis is met het huis. (behalve dat de buurt beter kan maarja... randstad.. )

Ik weet intussen ook niet meer wat ik moet doen om mijn huis te verkopen. Ik probeer de tuin netjes bij te houden. Ik ga binnenkort alle muren weer helemaal strak maken en opnieuw alles witten en de kozijnen ed opnieuw verven maarja of dat veel nut heeft :?

Mijn te koop staande huis heeft een paar dingen tegen zich: het is gedateerd. dat wil zeggen enkelglas, gaskachel, jaren 80 keukentje en badkamer etc. Maargoed, daar is de prijs dan ook naar. Ik heb ook al bedacht om alles eruit te trekken, nieuw keukentje te plaatsen, badkamer opnieuw tegelen, dubbelglas en CV aan laten leggen ed maarja dat kost me al mijn spaargeld en dat betekent dat ik de rest schuld niet meer kan opbrengen en dus de woning weer duurder moet worden bij verkoop .

Lastig :P
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_102686376
quote:
5s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:04 schreef 1-800-cop-shot het volgende:

[..]

Ik heb je in de afgelopen jaren nog maar weinig bronnen aan zien leveren die jouw eenmans polonaise doen ondersteunen.
Wat claimt hij dan precies volgens jou?
pi_102686674
quote:
5s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:04 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
Dat kan ook niet als je als Zeepbel iedere keer slechts 30 seconden langskwam om wat Wikipedia gebrabbel of een filmpje te plakken en daarna (wijselijk) weer de kuierlatten nam.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:42:55 #147
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102687842
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:55 schreef Metro2005 het volgende:

Prijs is niet het enige dat bepalend is helaas. In de buurt waar mijn huis te koop staat zijn mensen echt fors in prijs gezakt (van 79k naar bv 55k) en het wordt gewoon nog niet verkocht terwijl er weinig mis is met het huis. (behalve dat de buurt beter kan maarja... randstad.. )

20 jaar geleden kocht een oom en tante van mijn een oud pandje voor Fl. 40.000,- in een randstadghetto. voor dat geld hadden ze 3 woonlagen en een tuintje, ik denk dat het minstens 150m2 aan woonruimte was. Dus 55k in euro's voor een appartementje? in een randstadghetto is niet bepaald goedkoop te noemen..... kun je nagaan voor die 40k in Hollandse guldens kregen ze zelfs hun eigen straatjunk er voor niets bij :+
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:59:40 #148
194833 Hanoying
pi_102688569
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 14:42 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

20 jaar geleden kocht een oom en tante van mijn een oud pandje voor Fl. 40.000,- in een randstadghetto. voor dat geld hadden ze 3 woonlagen en een tuintje, ik denk dat het minstens 150m2 aan woonruimte was. Dus 55k in euro's voor een appartementje? in een randstadghetto is niet bepaald goedkoop te noemen..... kun je nagaan voor die 40k in Hollandse guldens kregen ze zelfs hun eigen straatjunk er voor niets bij :+
55 k is een schijntje man. Tegen 5 procent rente is dat na aftrek HRA netto nog geen 1,5 k rente per jaar. 125 euro per maand rente, schuif voor de gein 375 euro per maand naar je hypotheek en je lost ook nog eens 3 k per jaar af. Probeer er maar eens voor te huren :P

Maar goed, ik wil niet eens weten in wat voor hopeloos cultureel verrijkte buurt je zit als je voor 55 k iets koopt.
  Moderator dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:02:49 #149
16180 crew  CoolGuy
pi_102688701
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 14:59 schreef Hanoying het volgende:

[..]

55 k is een schijntje man. Tegen 5 procent rente is dat na aftrek HRA netto nog geen 1,5 k rente per jaar. 125 euro per maand rente, schuif voor de gein 375 euro per maand naar je hypotheek en je lost ook nog eens 3 k per jaar af. Probeer er maar eens voor te huren :P

Maar goed, ik wil niet eens weten in wat voor hopeloos cultureel verrijkte buurt je zit als je voor 55 k iets koopt.
Das waar. Of het is hopeloos uitgewoond dan wel verouderd, of de buurt waar het in staat is 3x kut, of een combinatie van die factoren.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:04:21 #150
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_102688785
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 14:42 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

20 jaar geleden kostte een ijsje ook nog 50 gulden cent en kocht je nog een donald duck pocket voor fl. 6,95

in 20 jaar tijd is er nogal wat inflatie aan het werk geweest.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Das waar. Of het is hopeloos uitgewoond dan wel verouderd, of de buurt waar het in staat is 3x kut, of een combinatie van die factoren.
Verouderd wel, buurt valt nog wel mee en het huis is in redelijke staat.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:07:41 #151
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102688915
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:04 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

20 jaar geleden kostte een ijsje ook nog 50 gulden cent en kocht je nog een donald duck pocket voor fl. 6,95

in 20 jaar tijd is er nogal wat inflatie aan het werk geweest.

[..]

Maar uiteindelijk is het niet verstandig geweest om die huizenprijzen zo ver omhoog te jagen. Wie heeft daar nu baat bij gehad? Enkel de mensen die in 2008 of nu uitstappen, voor de rest is het ellende. Zelfs de banken zijn er uiteindelijk niet goed mee af (want niks gedekt)
The End Times are wild
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:07:42 #152
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102688916
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 14:59 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Iets wat er op lijkt op Funda: in 3 maanden van 102k5 naar 75k gezakt: http://www.funda.nl/koop/(...)aan-154-c/kenmerken/
53 jaar oude flat "in oorspronkelijke staat" met 1k5 per jaar VVE.

Vergane glorie dus. Zal mij benieuwen of er nog mensen zijn die zoiets kopen...

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:04 schreef Metro2005 het volgende:
Linkje?

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar uiteindelijk is het niet verstandig geweest om die huizenprijzen zo ver omhoog te jagen. Wie heeft daar nu baat bij gehad? Enkel de mensen die in 2008 of nu uitstappen, voor de rest is het ellende. Zelfs de banken zijn er uiteindelijk niet goed mee af (want niks gedekt)
Maar het bankpersoneel heeft er lange tijd goed aan verdiend. En de gemeenten, projectontwikkelaars, grondspeculanten, en ongetwijfeld nog wat mensen. Hoe dan ook: een zeer klein groepje pakt de winst, een zeer grote groep de kosten.
pi_102689073
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

De managers hebben de afgelopen 15 jaar hun dikke bonussen gehaald. Lang leve het korte termijn denken van banken. Maar dat hadden ze toch moeten kunnen weten denk ik dan, of leren ze echt alleen maar 1+1= 2 op een economie opleiding. Niet dat het verstandig is om leningen op den duur ook eens af te lossen.

Ach de overheid geeft natuurlijk zelf ook het foute voorbeeld door leningen met nieuwe leningen af te dekken.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:14:06 #154
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_102689161
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:07 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Iets wat er op lijkt op Funda: in 3 maanden van 102k5 naar 75k gezakt: http://www.funda.nl/koop/(...)aan-154-c/kenmerken/
[ afbeelding ]

[..]

Linkje?

http://www.funda.nl/koop/(...)83-fabristraat-50-b/

En voor de volledigheid mijn eigen huis:

http://www.funda.nl/koop/(...)44-fabristraat-69-b/
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:18:15 #155
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102689359
quote:
"BIEDINGEN VANAF ¤55.000,- WORDEN SERIEUS DOORVERKOPER OVERWOGEN!" Bij een vraagprijs van 55k staat dat nogal vreemd... Ze weten dus nog niet eens of ze het voor die prijs willen verkopen, en hopen dat er in deze tijd meer geboden gaat worden?
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:19:49 #156
194833 Hanoying
pi_102689434
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Er is een hele groep mensen die niet fatsoenlijk kan huren omdat ze aan de ene kant geen sociale huurwoning (wachtlijst tig jaar) en aan de andere kant geen particuliere huurwoning (voldoen niet aan de inkomenseis en/of kunnen de hoge huur niet ophoesten) kunnen krijgen.

Dan wordt de verleiding natuurlijk erg groot om toch maar zo'n hok te kopen voor 80-90 mille.

Uiteindelijk krijgen ze nu natuurlijk wel ontzettende spijt omdat ze meteen vast zitten in hun respectievelijke hutjes. Na 4 jaar hebben ze een vriendin/vrouw en zouden ze dolgraag naar een wat betere buurt /grotere woning willen maar hebben ze helaas 20 k onderwaarde opgebouwd (en ja daar zit je snel aan, kk en keukentje was al 10 k en 10 k daling heb je zeker te pakken in de laatste 2 jaar) die ze niet kunnen dragen en zitten ze dus vast.

ergo: -> de sjaak

:P
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:20:53 #157
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102689481
quote:

Iets wat er op lijkt op Funda: in 3 maanden van 102k5 naar 75k gezakt:
Haha.... Vlaardingen.... daar stond het ghetto pandje van mijn oom en tante ook :D
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:22:30 #158
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_102689553
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:19 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Er is een hele groep mensen die niet fatsoenlijk kan huren omdat ze aan de ene kant geen sociale huurwoning (wachtlijst tig jaar) en aan de andere kant geen particuliere huurwoning (voldoen niet aan de inkomenseis en/of kunnen de hoge huur niet ophoesten) kunnen krijgen.

Dan wordt de verleiding natuurlijk erg groot om toch maar zo'n hok te kopen voor 80-90 mille.

Uiteindelijk krijgen ze nu natuurlijk wel ontzettende spijt omdat ze meteen vast zitten in hun respectievelijke hutjes. Na 4 jaar hebben ze een vriendin/vrouw en zouden ze dolgraag naar een wat betere buurt /grotere woning willen maar hebben ze helaas 20 k onderwaarde opgebouwd (en ja daar zit je snel aan, kk en keukentje was al 10 k en 10 k daling heb je zeker te pakken in de laatste 2 jaar) die ze niet kunnen dragen en zitten ze dus vast.

ergo: -> de sjaak

Aangenaam :P
pi_102689560
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Vlaardingen _O- _O- _O-

die raak je aan de straatstenen niet kwijt.
Was het centrum Amsterdam geweest dan teken ik er direct voor
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:23:33 #160
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102689597
quote:
Die heb je al eens eerder gepost in deze reeks niet? Komt me zo bekend voor nl.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:23:51 #161
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_102689611
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:23 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Die heb je al eens eerder gepost in deze reeks niet? Komt me zo bekend voor nl.
Mijn huis vast wel eens ja :) :P wist het niet meer zeker
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:29:06 #162
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102689821
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:22 schreef Metro2005 het volgende:

Staat er nog veel te koop in je straat/buurt? Het probleem is inderdaad de 'doorstroom' factor van dit soort woningen. Nu de markt in een dalende trend zit wil je eigenlijk niet een hoge prijs betalen voor dit soort woningen omdat je er binnen een afzienbare tijd weer vanaf wilt. Op dit soort woningen moet je dus afschrijven, als was het alleen maar omdat je de k.k. niet meer kan doorbereken aan een toekomstige eigenaar. Dat staat natuurlijk nog los van de mogelijke waardedaling van de woning zelf.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:29:07 #163
194833 Hanoying
pi_102689822
quote:

[..]

In een stijgende markt werkte het altijd wel maar je hebt de pech gehad net op het verkeerde moment in te stappen (en weer uit te willen stappen).
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:33:29 #164
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102689994
quote:

[..]

Die 20K is nog wel te overzien en zo weg te werken. Er zijn ook mensen met een tienvoudig verlies.
The End Times are wild
pi_102690071
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die 20K is nog wel te overzien en zo weg te werken. Er zijn ook mensen met een tienvoudig verlies.
Die krijgen dan ook wel elke maand iets meer op hun rekening gestort door hun baas denk ik zo.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:35:57 #166
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102690096
quote:

[..]

Als het mensen zijn die 120% geleend hebben, zijn ze niet al te goed in sparen, dus dat kan een harde dobber worden.
  Moderator dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:36:04 #167
16180 crew  CoolGuy
pi_102690100
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Jezus. Daar ging ik gewoon niet wonen, ook niet voor 75k.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:39:31 #168
194833 Hanoying
pi_102690236
quote:

[..]

20 mille wegwerken doet pijn hoor, zeker als je moet rondkomen van een salaris van ~1400 netto waar je de meeste kopers in die categorie toch op in moet schalen, ga er maar aan staan.

Ja, als het moet dan zullen ze het wel overleven maar zo lang ze niet moeten verkopen zullen ze de woning niet verkopen met 20 k restschuld, dan zullen ze hem simpelweg tot in den treure voor een vraagprijs die niet langer reeel is in de markt laten staan in de hoop dat er toch ergens "die ene koper" rondloopt die hun gewenste bedrag wel voor de woning over heeft. Misschien dat ze een kleine restschuld acceptabel vinden maar met 20 k restschuld weglopen doet het merendeel echt niet vrijwillig.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:42:54 #169
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102690383
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:39 schreef Hanoying het volgende:

[..]

20 mille wegwerken doet pijn hoor, zeker als je moet rondkomen van een salaris van ~1400 netto waar je de meeste kopers in die categorie toch op in moet schalen, ga er maar aan staan.

Ja, als het moet dan zullen ze het wel overleven maar zo lang ze niet moeten verkopen zullen ze de woning niet verkopen met 20 k restschuld, dan zullen ze hem simpelweg tot in den treure voor een vraagprijs die niet langer reeel is in de markt laten staan in de hoop dat er toch ergens "die ene koper" rondloopt die hun gewenste bedrag wel voor de woning over heeft. Misschien dat ze een kleine restschuld acceptabel vinden maar met 20 k restschuld weglopen doet het merendeel echt niet vrijwillig.
Ach, die mensen zijn meestal nog jong, hebben veel tijd en stijgen nog in inkomen. 20K is heel overzichtelijk, zeker als je het kunt meenemen naar een volgende hypotheek.

Stel huis X in 2008 100K, in 2014 70K
Huis Y in 2008 300K, in 2014 210K

Als die persoon vanuit huis X in 2014 naar Y wil verhuizen, moet hij 140K bijfinancieren. In 2008 was dat nog 200K. En dan zijn de euro's ook nog minder waard geworden.
The End Times are wild
  Moderator dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:45:33 #170
16180 crew  CoolGuy
pi_102690524
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ach, die mensen zijn meestal nog jong, hebben veel tijd en stijgen nog in inkomen. 20K is heel overzichtelijk, zeker als je het kunt meenemen naar een volgende hypotheek.

Als die persoon vanuit huis X in 2014 naar Y wil verhuizen, moet hij 140K bijfinancieren. In 2008 was dat nog 200K. En dan zijn de euro's ook nog minder waard geworden.
Mensen die een flat kopen van 75k zullen niet zo makkelijk denken over 20k over het algemeen lijkt mij. Het is niet zo dat die mensen nou zo ruim in de slappe was zitten, want als dat zo was, dan hadden ze niet iets gekocht van 75k.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:45:35 #171
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_102690527
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:29 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Staat er nog veel te koop in je straat/buurt? Het probleem is inderdaad de 'doorstroom' factor van dit soort woningen. Nu de markt in een dalende trend zit wil je eigenlijk niet een hoge prijs betalen voor dit soort woningen omdat je er binnen een afzienbare tijd weer vanaf wilt. Op dit soort woningen moet je dus afschrijven, als was het alleen maar omdat je de k.k. niet meer kan doorbereken aan een toekomstige eigenaar. Dat staat natuurlijk nog los van de mogelijke waardedaling van de woning zelf.
Er staan nog wel wat huizen te koop en de doorstroom was altijd best redelijk goed, 1 tot 3 maanden gemiddeld. Mijn huis staat intussen al 18 maanden te koop en alhoewel iets langer dan gemiddeld staan de huizen nu ook allemaal langer dan een jaar te koop.
De prijs die ik zelf voor het huis vraag is ook wat ik er 6 jaar geleden voor betaald heb dus de kosten koper heb ik al zelf betaald zeg maar :P Ik kan nog iets in prijs omlaag maar het einde van mijn portomonee is ook een keer in zicht.

quote:

[..]

Ik sta er al. die 20 mille en die 1400 euro netto kloppen wel aardig helaas :P
Pijn doet het sowieso maar ben allang blij als het huis gewoon uberhaupt verkocht is dalijk
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:46:33 #172
194833 Hanoying
pi_102690575
quote:

[..]

Restschuld meenemen kan je in de huidige markt helaas vergeten, geen bank die daar mee akkoord gaat.

Ze zullen die 20 k eerder dichten door, al dan niet extra, op hun hypotheek af te lossen (en aflossen gaat natuurlijk wel snel als je netto rentelasten 200 euro per maand zijn).
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:47:58 #173
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102690643
quote:

[..]

Wut. Dat mag niet meer met de nieuwe regels. Max 104% he.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:49:27 #174
194833 Hanoying
pi_102690716
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:45 schreef Metro2005 het volgende:
Ik sta er al. die 20 mille en die 1400 euro netto kloppen wel aardig helaas :P
Recente foto van mezelf:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:51:39 #175
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102690825
Ach ja. Ik denk dat ook iemand die een goedkoop huis gekocht heeft uiteindelijk beter af is met deze crisis, omdat het voor hem de mogelijkheid schept om een goed huis voor 'weinig' aan te schaffen.
The End Times are wild
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:54:48 #176
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102690975
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:45 schreef CoolGuy het volgende:

want als dat zo was, dan hadden ze niet iets gekocht van 75k.
Die conclusie mag niet zomaar trekken, er zijn ook mensen die gewoon zo laag mogelijke lasten willen en niet zo heel erg veel geven om een 'beter' huis.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:56:11 #177
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102691034
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:49 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Recente foto van mezelf:
SPOILER
Zo'n glazen bol heb ik ook :D
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:57:00 #178
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102691064
quote:

[..]

Ik vraag me dan af hoe iemand met een netto inkomen van 1400 in godsnaam aan een hypotheek is gekomen waarop nu 20k verlies is geleden. :?
1400 netto, dat verdient mijn vriendin in d'r eentje al met een simpele part-time baan die als hoofddoel heeft om lekker bezig te zijn en beter NL te leren spreken... Maar no way dat ze daar ooit een hypotheek op zou krijgen.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:57:02 #179
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102691066
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:45 schreef Metro2005 het volgende:
Ik kan nog iets in prijs omlaag maar het einde van mijn portomonee is ook een keer in zicht.
Dit hoor je ook alleen bij huizen, nooit bij enig ander consumptiegoed... Normaalgesproken levert het iets op als je iets verkoopt, of dat nou een TV, auto of wasmachine is.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:57:07 #180
194833 Hanoying
pi_102691069
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:54 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Die conclusie mag niet zomaar trekken, er zijn ook mensen die gewoon zo laag mogelijke lasten willen en niet zo heel erg veel geven om een 'beter' huis.
Ja, het zit vol met hartchirurgen en piloten in Schiedam en in het weekend schijnen ze ook vaak mee te rellen met de harde kern van Feyenoord...
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:57:20 #181
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102691084
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:51 schreef LXIV het volgende:
Ach ja. Ik denk dat ook iemand die een goedkoop huis gekocht heeft uiteindelijk beter af is met deze crisis, omdat het voor hem de mogelijkheid schept om een goed huis voor 'weinig' aan te schaffen.
True... zeker als je een partner vind die ook nog wat inkomen kan bijdragen. Probeer zo veel mogelijk te sparen.
  Moderator dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:58:00 #182
16180 crew  CoolGuy
pi_102691114
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:54 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ja, maar jij snapt heel goed dat het gros van de mensen die een huis kopen niet in die categorie vallen, maar in de categorie 'ik leen wat ik maximaal lenen kan'. Dat zal in deze categorie niet anders zijn denk ik.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:58:08 #183
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102691120
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:57 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Ik vraag me dan af hoe iemand met een netto inkomen van 1400 in godsnaam aan een hypotheek is gekomen waarop nu 20k verlies is geleden. :?
1400 netto, dat verdient mijn vriendin in d'r eentje al met een simpele part-time baan die als hoofddoel heeft om lekker bezig te zijn en beter NL te leren spreken... Maar no way dat ze daar ooit een hypotheek op zou krijgen.
Een hoop mensen moeten hard werken voor hun 1400 euro netto.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:59:37 #184
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_102691184
quote:

[..]

Wat doet ze voor werk dan als ze 'zoveel' geld verdient met part-time werk?
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:59:38 #185
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102691185
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:58 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Een hoop mensen moeten hard werken voor hun 1400 euro netto.
Zo ook mijn vriendin, ook al is het part time. Neemt niet weg dat geen bank haar daarop een hypotheek gaat geven (en terecht), laat staan één waarop ze al 20k verlies had kunnen lijden.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 15:59:55 #186
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102691199
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, maar jij snapt heel goed dat het gros van de mensen die een huis kopen niet in die categorie vallen, maar in de categorie 'ik leen wat ik maximaal lenen kan'. Dat zal in deze categorie niet anders zijn denk ik.
De gemiddelde scheeflener zit in de door jouw genoemde categorie. Maximaal lenen is gewoon niet slim.
  Moderator dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:00:02 #187
16180 crew  CoolGuy
pi_102691205
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:57 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dit hoor je ook alleen bij huizen, nooit bij enig ander consumptiegoed... Normaalgesproken levert het iets op als je iets verkoopt, of dat nou een TV, auto of wasmachine is.
Maar die TV, auto of wasmachine heb je ook ooit moeten kopen, en is toen door gebruik in waarde verminderd. Dat je dan je auto verkoopt voor 5.000 euro is leuk, maar als je er ooit 20.000 euro voor betaald hebt ben je toch 15k kwijt. (nu heb je die betaald om gebruik te maken van het goed, natuurlijk, maar per saldo verdien je er niks op).
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:00:17 #188
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_102691217
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:57 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die zijn dan ook niet dermate duur dat je er een lening voor moet afsluiten :P
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:00:46 #189
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102691242
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:59 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Wat doet ze voor werk dan als ze 'zoveel' geld verdient met part-time werk?
Hmm jah, misverstand. die 1400 netto is als ze het full-time zou doen, sorry, my bad :@
(Maar dan nog zou ze d'r geen hypotheek op krijgen ;) )
Het gaat om simpel financieel-administratief werk iig.
  Moderator dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:01:08 #190
16180 crew  CoolGuy
pi_102691259
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:59 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De gemiddelde scheeflener zit in de door jouw genoemde categorie. Maximaal lenen is gewoon niet slim.
Nee, natuurlijk is maximaal lenen niet slim. Dat roep ik al ik weet niet hoe lang. Maar, dat is wel de mentaliteit van de meeste mensen, gewoon, omdat ze het 'kunnen' (of ja, eigenlijk niet dus, 't is maar hoe je 't bekijkt).
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:01:15 #191
194833 Hanoying
pi_102691265
quote:

[..]

met 1400 netto kon je zonder moeite een huis van 85 k kopen hoor en daarvoor kon je dan zonder moeite een hypotheek van 100 k afsluiten. Qua maandlasten stelt dat ook echt niet zo veel voor.

Maar als dat huis vervolgens zakt van 85 naar 75 k dan maak je bij verkoop dus al 25.000 euro verlies. Laat daar ondertussen 5.000 van afgelost zijn dan blijft er 20 k restschuld over.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:01:17 #192
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102691266
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:57 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Ja, het zit vol met hartchirurgen en piloten in Schiedam en in het weekend schijnen ze ook vaak mee te rellen met de harde kern van Feyenoord...
Juist om de hobbies te betalen wil je niet leeglopen op je hypotheek :)
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:03:39 #193
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102691357
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:00 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Die zijn dan ook niet dermate duur dat je er een lening voor moet afsluiten :P
Kip-ei-probleem: als iedereen een lening zou afsluiten voor auto's, en de overheid een maximum had op het aantal auto's (zeg 5M) in Nederland, dan zouden ze wel degelijk dusdanig duur zijn dat je er ook een lening voor zou moeten afsluiten. En dan is de vergelijking met de huizenmarkt weer rond.
Het vergane keukentje wat ik hierboven plaatste zou gewoon in waarde richting 0 moeten gaan.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:06:28 #194
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_102691472
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:03 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Kip-ei-probleem: als iedereen een lening zou afsluiten voor auto's, en de overheid een maximum had op het aantal auto's (zeg 5M) in Nederland, dan zouden ze wel degelijk dusdanig duur zijn dat je er ook een lening voor zou moeten afsluiten. En dan is de vergelijking met de huizenmarkt weer rond.
Het vergane keukentje wat ik hierboven plaatste zou gewoon in waarde richting 0 moeten gaan.
Eens maarja daar is het nu te laat voor natuurlijk. En een auto vind ik toch wat anders dan een huis. Als een auto onbetaalbaar wordt dan neem ik gewoon geen auto. Als een huis erg duur is en voor huren kom je niet voor in aanmerking dan kan je óf kopen óf bij papa en mama blijven wonen tot het einde der tijden. Beide niet erg aantrekkelijk :P
  Moderator dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:07:34 #195
16180 crew  CoolGuy
pi_102691515
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:06 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Eens maarja daar is het nu te laat voor natuurlijk. En een auto vind ik toch wat anders dan een huis. Als een auto onbetaalbaar wordt dan neem ik gewoon geen auto. Als een huis erg duur is en voor huren kom je niet voor in aanmerking dan kan je óf kopen óf bij papa en mama blijven wonen tot het einde der tijden. Beide niet erg aantrekkelijk :P
Minder aantrekkelijk dan de situatie waar je nu in zit? :P
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:08:03 #196
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102691532
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:06 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Feit is dat er te weinig huizen zijn, m.a.w. sommige mensen moeten zonder huis zitten, of met meerdere een huis delen, of wat dan ook... En ondanks de prijsdalingen worden die problemen alleen maar erger, want nieuwbouw is opeens haast niet meer mogelijk...
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:11:07 #197
317913 1-800-cop-shot
pi_102691651
quote:

[..]

Ik vroeg het je al eerder: hoe moet die persoon dat doen als ie nog maar 106% van de waarde van z'n nieuwe woning mag financieren?
  Moderator dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:12:32 #198
236264 crew  capricia
pi_102691710
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:11 schreef 1-800-cop-shot het volgende:

[..]

Ik vroeg het je al eerder: hoe moet die persoon dat doen als ie nog maar 106% van de waarde van z'n nieuwe woning mag financieren?
Sparen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:16:38 #199
354343 sorcees
ouwe gamer
pi_102691886
Sparen, ha, het magische woord, door iedereen bijna vergeten en volledig uit de tijd geraakt.
Kan ook niet anders met de huidige spaarrente, dan liever speculeren.
Steek liever je euro's in het versneld aflossen, dan vergroot je je overwaarde of verklein je je financieringstekort, of je blijft misschien wel neutraal.
Wel een winnaarsstrategie op dit moment.

[ Bericht 0% gewijzigd door sorcees op 04-10-2011 16:17:09 (typo) ]
  Moderator dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:17:01 #200
16180 crew  CoolGuy
pi_102691905
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:12 schreef capricia het volgende:

[..]

Sparen?
Dat moet je al doen voor je de eerste keer een huis koopt, in plaats van al je geld uit te geven aan hippe dingen, en dan een keer op een woensdagmorgen wakker worden en bedenken dat het toch wel tijd wordt dat je op jezelf gaat, en vooral niet verder nadenken, maar gewoon alles mee financieren, omdat je 't anders niet kunt betalen.

nee kom joh, sparen. Pff, wat verantwoordelijk en verstandig allemaal, das eng.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:18:23 #201
317913 1-800-cop-shot
pi_102691963
Die persoon heeft 30K schuld en wil 240K financieren op een huis dat 210K kost. Die persoon heeft een dikke persoonlijke lening bij rap dalende huizenprijzen. Die persoon krijgt niets gefinancieerd.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:25:18 #202
317913 1-800-cop-shot
pi_102692285
Ik durf te stellen dat mensen die vanaf heden met een restschuld te maken krijgen, helemaal geen huizen meer kopen. Oorzaak: verpletterde dromen i.c.m. het BKR.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:25:46 #203
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102692315
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:01 schreef Hanoying het volgende:

[..]

met 1400 netto kon je zonder moeite een huis van 85 k kopen hoor en daarvoor kon je dan zonder moeite een hypotheek van 100 k afsluiten. Qua maandlasten stelt dat ook echt niet zo veel voor.

Maar als dat huis vervolgens zakt van 85 naar 75 k dan maak je bij verkoop dus al 25.000 euro verlies. Laat daar ondertussen 5.000 van afgelost zijn dan blijft er 20 k restschuld over.
Hmm, naja, ok. Zo kan dat inderdaad... Mijn belevingswereld komt wellicht vanuit het gegeven dat ik nooit naar "starterswoningen" heb willen kijken en me dus niet kan voorstellen dat iemand er over zou denken om een huis in de catagorie "75-100k" (of eigenlijk zowat alles < 150k) te kopen.
Dan heb je mijns inziens een >80% kans dat je binnen 5 jaar zou willen verhuizen.

Aan de andere kant, Hoe hoog zijn de netto maandlasten bij zo'n hypotheekje en hoe groot is dan echt de kans dat iemand gedwongen moet verkopen. Als ik op een huis van 75k met een restschuld van 20k zou blijven zitten bedacht ik me wel 100 keer voor ik ging verkopen.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:26:34 #204
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102692368
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat moet je al doen voor je de eerste keer een huis koopt
Dit. In Duitsland snappen ze dat al een poosje.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:28:49 #205
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_102692473
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:25 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
Ik durf te stellen dat mensen die vanaf heden met een restschuld te maken krijgen, helemaal geen huizen meer kopen. Oorzaak: verpletterde dromen i.c.m. het BKR.
Ik wil best nog wel kopen hierna hoor maar zal er wel een stuk beter en vooral langer over nadenken de volgende keer. Moet dan wel echt iets zijn waar ik de rest van mijn leven wil wonen, er moet een andere hypotheek op en ik wil een deel aanbetalen. Onder die voorwaarden wil ik best nog eens kopen :Y
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:29:01 #206
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102692481
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:25 schreef Whuzz het volgende:
Als ik op een huis van 75k met een restschuld van 20k zou blijven zitten bedacht ik me wel 100 keer voor ik ging verkopen.
En dan loop je je keuken in, en opeens weet je weer waarom je er toch wel graag vanaf wilt...

dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:30:16 #207
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_102692542
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:29 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En dan loop je je keuken in, en opeens weet je weer waarom je er toch wel graag vanaf wilt...

[ afbeelding ]
Een nieuwe keuken kost ook de wereld niet. Als dat het enige is waarom je er weg zou willen...
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:47:15 #208
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_102693493
whahaha 75K mooi verhaal erbij en hopen dat er een gek is die het er voor geeft..
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:48:16 #209
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102693551
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:30 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Een nieuwe keuken kost ook de wereld niet. Als dat het enige is waarom je er weg zou willen...
Kennelijk vond men het ook nooit de moeite waard om een nieuwe keuken te plaatsen. M.a.w. waarom zou je een ton uittrekken voor zo'n bouwvallige flat met achterstallig onderhoud?
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:50:38 #210
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_102693691
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:48 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Kennelijk vond men het ook nooit de moeite waard om een nieuwe keuken te plaatsen. M.a.w. waarom zou je een ton uittrekken voor zo'n bouwvallige flat met achterstallig onderhoud?
Als je er langer wilt wonen :P?
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:55:28 #211
354343 sorcees
ouwe gamer
pi_102693960
Mooi nostalgisch keukentje, zoeen hadden wij er vroeger ook een, in 1968 in een huurwoning.
Mooi geiser ook, wel al iets nieuwer, maar zonder afvoer naar buiten.
Ik zou wel een levensverzekering afsluiten anders blijven de nabestaanden (na de noodlottige koolmonoxide vergiftiging) met de restschuld zitten.

Toch een leuk keukentje, ik zou hem wel voor de bijkeuken willen, erg authentiek.
ZX spectrum &gt; Amiga 500 &gt; PC &gt; PC &gt; PC &gt; Wii &gt; PS3 &gt; ICS
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:55:40 #212
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102693972
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
waarom zou je [...] flat [...]?
Ik kom al niet verder dan dat.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:05:41 #213
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102694485
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:55 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Ik kom al niet verder dan dat.
Ok... daar heb je een goed punt. De rest is eigenlijk niet eens meer relevant :)
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:07:26 #214
317913 1-800-cop-shot
pi_102694579
4 oktober 2011, dierendag: moraalomslag in huizentopic gelogd.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:10:58 #215
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102694736
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:07 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
4 oktober 2011, dierendag: moraalomslag in huizentopic gelogd.
Omslag? Ik heb altijd al een hekel gehad aan flats :P
pi_102695823
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:10 schreef Whuzz het volgende:
Omslag? Ik heb altijd al een hekel gehad aan flats :P
Kennelijk zijn er mensen die er geen hekel aan hebben want de huurprijzen liegen er niet om: http://www.funda.nl/huur/(...)60-1970/galerijflat/
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:32:17 #217
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102695862
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Kennelijk zijn er mensen die er geen hekel aan hebben want de huurprijzen liegen er niet om: http://www.funda.nl/huur/(...)60-1970/galerijflat/
8)7
pi_102708703
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:32 schreef Whuzz het volgende:
8)7
De huurders zijn er zelfs stil van... :+
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:28:16 #219
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102709046
Net als met koopprijzen zijn dit prijzen van objecten die NIET verkocht/verhuurd zijn... Ze zijn dus duurder dan iemand op dit moment bereid is ervoor te betalen.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:34:40 #220
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102709452
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 21:28 schreef RemcoDelft het volgende:
Net als met koopprijzen zijn dit prijzen van objecten die NIET verkocht/verhuurd zijn... Ze zijn dus duurder dan iemand op dit moment bereid is ervoor te betalen.
Volgens die redenatie zijn de prijzen bij supermarkten ook veel te hoog. Schappen vol spullen die niet verkocht zijn, kennelijk niemand die bereid is die prijs er voor te betalen.
Zelfde met heel ebay, marktplaats, de showroom bij de autodealer en eigenlijk alles waar geen bordje "verkocht" op staat! 8)7
pi_102709626
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 21:34 schreef Whuzz het volgende:
Volgens die redenatie zijn de prijzen bij supermarkten ook veel te hoog. Schappen vol spullen die niet verkocht zijn, kennelijk niemand die bereid is die prijs er voor te betalen.
Zelfde met heel ebay, marktplaats, de showroom bij de autodealer en eigenlijk alles waar geen bordje "verkocht" op staat! 8)7
Geef toe... Linksom, rechtsom, of wat dan ook, die huurders vinden wel een draai om eraan te geven... Hoe dan ook is de prijs niet goed. :D
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:42:16 #222
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102709951
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 21:34 schreef Whuzz het volgende:

[..]

dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:43:46 #223
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102710070
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 21:42 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Lees eens een marketingboek zou ik zeggen, dan leer je hoe dat in zijn werk gaat ;)
pi_102710438
quote:
Ja, dat snap ik, 35% korting op een product waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum in 2004 ligt... Ik wil hem gratis nog niet.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:53:52 #225
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102710720
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 21:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik, 35% korting op een product waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum in 2004 ligt... Ik wil hem gratis nog niet.
Huurders zijn makkelijk in de maling te nemen, het lukt hun huurbaasje elke maand weer ;)
"Je krijgt 35% korting op je borg en dan doen we de huur elk jaar met 2,5% omhoog. Deal?"
pi_102711131
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 21:53 schreef Whuzz het volgende:
Huurders zijn makkelijk in de maling te nemen, het lukt hun huurbaasje elke maand weer ;)
"Je krijgt 35% korting op je borg en dan doen we de huur elk jaar met 2,5% omhoog. Deal?"
Er zijn er zelfs (ik zal Xeen namen noemen) die denken dat bij de kopers de rente ook cumulatief oploopt, kijk maar: Huizenmarkttopic #161: Met huurders en kopers!
pi_102715791
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 15:22 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Vlaardingen _O- _O- _O-

die raak je aan de straatstenen niet kwijt.
Was het centrum Amsterdam geweest dan teken ik er direct voor
Lol, als het in het centrum van Amsterdam voor die prijs te koop was aangeboden was het weggeweest voor de advertentie op funda afgetypt was. Toch vraag ik me af, als ik zoiets nou zou kopen wat zou ik er dan aan huur voor kunnen vragen?
pi_102716207
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 23:14 schreef HiZ het volgende:
Toch vraag ik me af, als ik zoiets nou zou kopen wat zou ik er dan aan huur voor kunnen vragen?
Huurders kunnen niet verder vooruit denken dan 31 dagen, (en ook niet verder terug) dus zolang je vraagt wat ze net op kunnen brengen (mag dus best een paar honderd hoger zijn dan je bruto hypotheek + aflossing) dan lukt het allemaal best.

Huursverhogingen ook niet uitgebreid aan de grote klok hangen he... Gewoon korte mededeling, en klaar. Ze zijn niet gewend aan inspraak. :+
pi_102716313
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 23:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Huurders kunnen niet verder vooruit denken dan 31 dagen, (en ook niet verder terug) dus zolang je vraagt wat ze net op kunnen brengen (mag dus best een paar honderd hoger zijn dan je bruto hypotheek + aflossing) dan lukt het allemaal best.

Huursverhogingen ook niet uitgebreid aan de grote klok hangen he... Gewoon korte mededeling, en klaar. Ze zijn niet gewend aan inspraak. :+
Eh, ik ben niet zo gewend meer aan hypotheken en de kosten daaraan verbonden :) , kun je wat concreter worden met dat huis als voorbeeld ?
pi_102716955
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 23:23 schreef HiZ het volgende:
Eh, ik ben niet zo gewend meer aan hypotheken en de kosten daaraan verbonden :) , kun je wat concreter worden met dat huis als voorbeeld ?
Dat huis van 75K bedoel je?

Komt 6% bij aan k.k., dus dat wordt net geen 80K. Bij een hypotheek @ 5% kost die je dus 4000,- per jaar aan rente oftewel 333,- euro aan rente per maand.

Bij verhuur heb je geen recht op HRA, (zelf zou je er dus voor 200,- per maand kunnen wonen) dus de bruto rentelasten zijn tevens je netto lasten.

Huurders zijn voor het leeuwendeel ongeletterd en onbehouwen, dus hou wel rekening met extra onderhoudskosten.

Zet er een nieuw keukenblokje in @1500,- , knap het een beetje op en verhuur het voor 675,-. in de vrije sector verhuur. (Zie mijn linkje eerder in dit topic)

(Hoewel realistische getallen, komt er veel meer kijken bij de verhuur van een woning. Dit verhaal niet al te serieus nemen dus...)
  woensdag 5 oktober 2011 @ 09:04:44 #231
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102723572
Ik het kader van wanhopige verkopers mensen die hun (service)flat willen verkopen: http://www.funda.nl/koop/(...)k-327-328/kenmerken/
Prominent op de voorpagina van Funda, ondertussen 49% in vraagprijs gezakt van 185k naar 95k. Nog afgezien van de servicekosten van 526 euro per maand, energie 132, opstalretributie (Wattus?) 385,66 en VVE 230 ...
Ik zou het gratis nog niet willen hebben met zulke maandlasten...
pi_102723743
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 23:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Zet er een nieuw keukenblokje in @1500,- , knap het een beetje op en verhuur het voor 675,-. in de vrije sector verhuur. (Zie mijn linkje eerder in dit topic)

Ik ben benieuwd of je boven de huurpunten uit gaat komen om het wel als vrije sector te mogen verhuren. Gaskachel, enkelglas, kleine keuken, dat zijn allemaal weinig punten.

Alhoewel als ze er eenmaal 1/2 jaar wonen en dan niet naar de huurcommise gegaan zijn dan blijven ze hangen op dat huurbedrag. >:)
  woensdag 5 oktober 2011 @ 09:23:16 #233
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102723934
Ik hoorde net op BNR dat de Rabobank af wil van de NHG. De Rabobank vind de NHG een "marktverpestend" systeem en wil dat het afgeschaft wordt. :D
De persoon aan de lijn zei dat de NHG voor Rabobank van weinig toegevoegde waarde is. Het risico dat de NHG afdekt kan de Rabobank best opvangen met een eigen renteopslag (lol, duh, nog meer rente vangen :') ). Daarnaast vind de Rabobank het oneerlijk dat door de NHG allerlei buitenlandse banken en kleinere partijen tegen relatief lage risico's ook hypotheken kunnen aanbieden, waardoor de Rabo gedwongen wordt met die rentes te concurreren.

Epic lol _O-
Je noemt iets "marktverziekend", en meld dan vervolgens zelf dat het kennelijk juist enorm marktwerkingstimulerend (3x woordwaarde) is.
Natuurlijk wil de Rabo best van de NHG af. Dan kan de rente omhoog en steken ze dat fijn in eigen zak, in plaats van in een fonds dat niet van hun is. En natuurlijk vind de rabo het niet leuk dat kleinere partijen, zonder een kantoor naast elke kerk, goedkoop en concurrerend zijn, mede dankzij de NHG. Dan moet de rabo namelijk ook hun rentes "laag" houden en kunnen ze minder centjes verdienen.

De rabo springt op de bres tegen "marktverziekende" systemen en roept dan om de NHG, maar zegt uiteraard niets over de HRA. De HRA is in elk geval meer marktverziekend dan de NHG, maar in tegenstelling tot de NHG verdient de rabo bakken met geld aan de HRA.

Rabobank :')

Edit: Artikel op FD
  woensdag 5 oktober 2011 @ 09:32:57 #234
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102724191
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:23 schreef Whuzz het volgende:

De rabo springt op de bres tegen "marktverziekende" systemen en roept dan om de NHG, maar zegt uiteraard niets over de HRA. De HRA is in elk geval meer marktverziekend dan de NHG, maar in tegenstelling tot de NHG verdient de rabo bakken met geld aan de HRA.

QFT, elke uitspraak van een bankster heeft tot doel zichzelf te verrijken dan wel zichzelf vrij te pleiten van zijn eigen falen. Een bankster zal nooit eerlijk zijn over zijn werkelijke bedoeling indien hem dit geen winst kan opleveren.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 09:42:43 #235
194833 Hanoying
pi_102724464
Ik vind je wel een beetje negatief worden de laatste tijd Whuzz... :P
  woensdag 5 oktober 2011 @ 09:46:48 #236
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102724585
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:42 schreef Hanoying het volgende:
Ik vind je wel een beetje negatief worden de laatste tijd Whuzz... :P
:? In welk opzicht?
Ik ben altijd al tegenstander van de HRA geweest.
Ik ben het altijd met Xeno eens geweest dat veel banken zich op een hypocriete manier verrijken.

Over de economie als geheel ben ik (net als bijna iedereen) negatief, maar niet zoals een aantal van die alu-hoedjes figuren die totale paniek prediken. Over mijn persoonlijke situatie ben ik louter optimistisch, zeker nu mijn partner een jaar eerder dan (door mij) geplanned al een baan heeft gevonden. :D
  woensdag 5 oktober 2011 @ 09:47:35 #237
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102724612
Ik als belastingbetaler wil ook graag van de NHG af. Het is een enorm risico als land, wat totaal onnodig was geweest als hypotheken bij 80% zouden stoppen.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 09:52:42 #238
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102724755
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:47 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik als belastingbetaler wil ook graag van de NHG af. Het is een enorm risico als land, wat totaal onnodig was geweest als hypotheken bij 80% zouden stoppen.
quote:
Het Waarborgfonds borgt met zijn NHG bijna ¤ 137 mrd aan vermogen, verdeeld over 947.000 ‘actieve garanties’.
Leg mij eens uit Remco, waarom dat zo'n "enorm" risico is? Het NHG heeft zo'n 145k in kas gemiddeld per uitstaande garantie. Let wel, het NHG hoeft alleen het verschil te dekken tussen executieverkoopwaarde en hypotheekrestant. In hoeveel gevallen zal dat verschil boven de 145k uitkomen en in hoeveel gevallen ver daaronder?

Dikke onzin dat het NHG zo'n risico zou zijn. Het is al lang bekend dat het NHG enorm goed in de "slappe was" zit. De rabo spreekt dan ook nergens over risico. (nog enig ander financieel persoon)
De rabo wil gewoon meer centjes voor zichzelf en de NHG staat dat in de weg.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:00:33 #239
194833 Hanoying
pi_102725000
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:52 schreef Whuzz het volgende:

[..]

[..]

Leg mij eens uit Remco, waarom dat zo'n "enorm" risico is? Het NHG heeft zo'n 145k in kas gemiddeld per uitstaande garantie. Let wel, het NHG hoeft alleen het verschil te dekken tussen executieverkoopwaarde en hypotheekrestant. In hoeveel gevallen zal dat verschil boven de 145k uitkomen en in hoeveel gevallen ver daaronder?

Dikke onzin dat het NHG zo'n risico zou zijn. Het is al lang bekend dat het NHG enorm goed in de "slappe was" zit. De rabo spreekt dan ook nergens over risico. (nog enig ander financieel persoon)
De rabo wil gewoon meer centjes voor zichzelf en de NHG staat dat in de weg.
Hoe zouden ze vredesnaam 145 k in kas moeten hebben per uitstaande garantie?
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:01:25 #240
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102725024
quote:

Ik denk dat je een vergissing maakt Whuzz... de NHG staat borg voor een vermogen van 137 miljard. Dat is niet het vermogen dat ze zelf in kas hebben, dat bedraagt iets van 700 miljoen geloof ik. Men heeft dus maar een dekkingsgraad van zo'n 5 promille.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:03:00 #241
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102725059
Hmm, goede punten idd, dan heb ik het verkeerd geinterpreteerd. Zijn er officiële cijfers van het NHG?
Vijf promille is wel vrij weinig idd. Da's minder dan Xeno in zijn bloed heeft na een pak schultenbrau! :o

Vraag is dan overigens nog steeds of die 700miljoen een risico bedraagt.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:04:05 #242
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102725082
quote:
Leg mij eens uit Remco, waarom dat zo'n "enorm" risico is? Het NHG heeft zo'n 145k in kas gemiddeld per uitstaande garantie.
145k in kas? Waar moet dat vandaan komen, uit de 300 euro NHG-premie die de huiseigenaar betaald heeft?
Je vergist je, lees je eigen quote nog eens:
quote:
Het Waarborgfonds borgt met zijn NHG bijna ¤ 137 mrd aan vermogen, verdeeld over 947.000 ‘actieve garanties’.
Ze staan garant voor 137G, Google is niet erg behulpzaam, maar uit m'n herinnering hebben ze misschien 0.5G in kas. En daar zit het risico: als slechts een zeer klein deel van de huiseigenaren er aanspraak op moet maken, is dat potje leeg en moet de overheid bijspringen. En hoe groter de waardedaling, hoe groter het verschil wat NHG moet bijleggen.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:08:37 #243
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102725234
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:03 schreef Whuzz het volgende:
Da's minder dan Xeno in zijn bloed heeft na een pak schultenbrau! :o

Ik begreep van xeno dat hij bij zijn laatste grote beurt zijn bloed heeft laten vervangen voor anti-vries... dat is wel zo makkelijk als hij komende winter onder de brug moet slapen.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:09:13 #244
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102725254
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:04 schreef RemcoDelft het volgende:
En daar zit het risico: als slechts een zeer klein deel van de huiseigenaren er aanspraak op moet maken, is dat potje leeg en moet de overheid bijspringen.
Hoe groot moet dat "zeer kleine" deel dan zijn, voordat de overheid echt moet bijspringen dan?
Want het gaat dus alleen om de gevallen waar er daadwerkelijk onderwaarde is na executieverkoop die ook daadwerkelijk door het NHG worden opgepakt. Het is dus niet zo dat die 947000 gevallen allemaal potentieel uitgekeerd zouden moeten worden.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:11:07 #245
194833 Hanoying
pi_102725304
Whuzz leest mijn briljante posts gewoon nog steeds niet goed...

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 10:50 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Ach.. Als de klei de ventilator raakt en het potje niet toereikend blijkt dan weet je als overheid in ieder geval precies waar je je geld heen kan storten.

De NHG is er voor de banken en niet voor de consument. Zonder het NHG stelsel zouden banken zelf opdraaien voor de verliezen bij massale wanbetaling, door het NHG stelsel is er een identificeerbare plaats die "onvoldoende geld in kas heeft' en kan bij uitputting van het fonds direct de overheid op worden getrommeld.
Vanuit bovenstaande kan je ook extrapoleren waarom de rabobank tegen de NHG is. Ik heb daar zelf ook een denkfout gemaakt door aan te nemen dat de grote banken blij zouden zijn met de NHG omdat het hun risico afneemt maar vergeten dat een bijeffect van het NHG is dat ook kleine flapbankjes hun risico rechtstreeks naar het NHG (en daarmee de staat if needed) kunnen hevelen waardoor ze de facto zelf geen risico meer lopen op hypotheken die ze onder NHG afsluiten.

Hierdoor kan de Zuid Bokkeneukeveense Leenbank inderdaad net zo vrolijk hypotheken uitschrijven als de Rabobank of de ING en voor de grote jongens is dit in zekere zin wel een vorm van concurrentievervalsing natuurlijk.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:14:09 #246
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102725402
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:11 schreef Hanoying het volgende:
mijn briljante posts

[..]

Ik heb daar zelf ook een denkfout gemaakt
Blij dat je inziet waarom ik ze meestal skip ;) :P
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:22:31 #247
194833 Hanoying
pi_102725666
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:14 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Blij dat je inziet waarom ik ze meestal skip ;) :P
In dit topic was men er heilig van overtuigd dat de NHG er voor de consumenten was hoor. "Bescherming van de consument en nog een rentekorting ook.. hahaha! feest! *O* "

Ik heb altijd beweerd dat dat een denkfout was en dat de NHG er is voor de banken. Dat is ook zo, de rabobank onderschrijft dat feitelijk dmv hun persbericht.

Als je verder denkt dat een potje van 700 miljoen voldoende is om 140 miljard aan hypotheken te waarborgen als er ooit echt een crisis komt (we hebben nog helemaal geen crisis gehad) dan ben je wel erg naief hoor.

Zelfs vorig jaar keerde de NHG al iets van 40 miljoen uit, leuk en aardig dat het evrmogen nog steeds groeide maar vorig jaar waren er toch ook echt nog geen gedwongen verkopen als gevolg van "de crisis". Welke crisis? Ken jij iemand die werkloos is geraakt als gevolg van de crisis? Ik ook nog niet..

Als er een echte crisis komt (ket wel: als..) dan is de NHG binnen 6 maanden door zijn vermogen heen.
pi_102725746
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:22 schreef Hanoying het volgende:

[..]

In dit topic was men er heilig van overtuigd dat de NHG er voor de consumenten was hoor. "Bescherming van de consument en nog een rentekorting ook.. hahaha! feest! *O* "
Que?

quote:
Als je verder denkt dat een potje van 700 miljoen voldoende is om 140 miljard aan hypotheken te waarborgen als er ooit echt een crisis komt (we hebben nog helemaal geen crisis gehad) dan ben je wel erg naief hoor.

Zelfs vorig jaar keerde de NHG al iets van 40 miljoen uit, leuk en aardig dat het evrmogen nog steeds groeide maar vorig jaar waren er toch ook echt nog geen gedwongen verkopen als gevolg van "de crisis". Welke crisis? Ken jij iemand die werkloos is geraakt als gevolg van de crisis? Ik ook nog niet..

Als er een echte crisis komt (ket wel: als..) dan is de NHG binnen 6 maanden door zijn vermogen heen.
We hebben nog geen crisis? Que? Wat waren de afgelopen 4 jaren dan precies, een soort stagnatie ofzo?

[ Bericht 45% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2011 10:26:34 ]
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:26:46 #249
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102725793
quote:

[..]

In dit topic was men er heilig van overtuigd dat de NHG er voor de consumenten was hoor.
Dat zal dan een beetje van de definitie van "men" afhangen? Volgens mij was de algehele consensus dat de NHG er vooral voor de banken was, zodat ze lekker risicoloos rente konden vangen. Maar nu willen zelfs de banken hem niet meer :P
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:26:58 #250
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102725803
Zie die 'debitorcredit' eens gaan op dat viva mutsenforum :D

Respect _O_

Wie... ooh.... wie van ons fokkers zou het zijn :?
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:27:16 #251
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102725811
quote:
5s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:25 schreef Scorpie het volgende:

We hebben nog geen crisis? Que? Wat waren de afgelopen 4 jaren dan precies, een soort stagnatie ofzo?
2012 jonguh, je weet tog. We gaan allemaal KAPOT jonguH! 8)7
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:28:15 #252
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102725836
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:26 schreef ComplexConjugate het volgende:

Respect _O_

Vast weer zeepsopje, die werd vorige keer ook zowat gelynched daar.
Maar we weten natuurlijk dat jij het bent Xenotje. Maar toch lollig ;)
pi_102725869
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:26 schreef ComplexConjugate het volgende:

Respect _O_

Komt nogal sneu over eerlijk gezegd. Ik zou als Fokker zijnde niet trots zijn om op zo`n manier daar te gaan posten.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:29:37 #254
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102725871
quote:

Yep.... stilstand... gefinancierd door de belastingbetaler. De overheid heeft op alle mogelijke manieren de marktwerking gefrustreerd... door bailouts, verlening dubbele HRA, verhoging NHG, subsidies, verlaging BTW, verlaging OB, terugkoopregelingen, garantstellingen en ga zo maar door... w/
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:31:04 #255
194833 Hanoying
pi_102725926
quote:
De werkloosheid in Nederland is nog altijd nul komma nul. Alleen klapjosties zitten langer dan 3 maanden werkloos thuis.

De gemiddelde Nederlander heeft nog vrijwel niets van "de crisis" gemerkt en als jij je niet kan indenken hoe het allemaal erger kan dan heb je weinig fantasie.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:31:16 #256
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102725930
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:29 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Komt nogal sneu over eerlijk gezegd. Ik zou als Fokker zijnde niet trots zijn om op zo`n manier daar te gaan posten.
Ik vind het vooral vermakelijk :)

Ik zou daar niet gaan rellen, zo ben ik niet... maar ik kan er wel hard om lachen als een ander zoiets doet :@
pi_102725944
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:27 schreef Whuzz het volgende:

[..]

2012 jonguh, je weet tog. We gaan allemaal KAPOT jonguH! 8)7
We zijn van 1 jaar crisis naar 3 jaar crisis gegaan waarin werd gezegd "WACHT MAAR, DE ECHTE KLAP KOMT NOG WEL, DEZE CRISIS BLIJFT DOOOOOOOOOOOOOOOOOORGAAN!" naar "ER IS NOG HELEMAAL GEEN CRISIS, WACHT MAAR TOT DIE ER KOMT!"

Ik denk dat ik maar van een brug spring, zoveel doemdenkerij kan ik niet handelen.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:32:51 #258
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102725989
Ooh ja... de deeltijd WW heeft ook veel mensen behoed van een leven onder de brug ^O^
pi_102725991
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:31 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik zou daar niet gaan rellen, zo ben ik niet... maar ik kan er wel hard om lachen als een ander zoiets doet :@
Dit is geen rellen, het is niet eens subtiel te noemen. Het is gewoon heel gefrustreerd roepen "Zie je nou wel, je vraagprijs is te hoog, je hebt boven je stand geleefd, haha!" en het dan gek vinden dat mensen je gaan negeren. Tsja. Doet me denken aan de 'Repent! Repent!' roepers die je altijd in post-apocalyptische films langs de kant van de weg zien staan.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:44:21 #260
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102726330
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:32 schreef Scorpie het volgende:

Tsja. Doet me denken aan de 'Repent! Repent!' roepers die je altijd in post-apocalyptische films langs de kant van de weg zien staan.
Het zou xeno geweest kunnen zijn, ik heb hem wel vaker dat soort dingen zien doen...

pi_102726339
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:09 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Hoe groot moet dat "zeer kleine" deel dan zijn, voordat de overheid echt moet bijspringen dan?
Want het gaat dus alleen om de gevallen waar er daadwerkelijk onderwaarde is na executieverkoop die ook daadwerkelijk door het NHG worden opgepakt. Het is dus niet zo dat die 947000 gevallen allemaal potentieel uitgekeerd zouden moeten worden.
Iets soortgelijks als dit is genoeg om de NHG uitkeringen te laten exploderen.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:29 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Yep.... stilstand... gefinancierd door de belastingbetaler. De overheid heeft op alle mogelijke manieren de marktwerking gefrustreerd... door bailouts, verlening dubbele HRA, verhoging NHG, subsidies, verlaging BTW, verlaging OB, terugkoopregelingen, garantstellingen en ga zo maar door... w/
QFT
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:53:44 #262
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_102726624
Zonder kredietexplosie geen emancipatie.

Mooie Vivazin van debitorcredit :D
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_102727077
Weet iemand hier hoeveel prijsverschil er gem. zit tussen een hoekwoning en een tussenwoning van dezelfde huizenrij (onderhoud/indeling etc. indentiek aan elkaar, alleen tuin van de hoekwoning 3m breder (ong 90m2) door het eigen pad er langs.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:06:13 #264
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102727087
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:53 schreef Bayswater het volgende:
Zonder kredietexplosie geen emancipatie.

Mooie Vivazin van debitorcredit :D
De emancipatie heeft in ieder geval geleid tot een forse inflatie van het enkele inkomen. Vermoedelijk heeft de superinflatie als gevolg van exploderende huizenprijzen daar iets mee van doen. Helaas kom je deze cijfers niet tegen bij het CBS... de prijs van een brood weegt immers eens stuk zwaarder dan de prijs van een woning :')
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:07:36 #265
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102727132
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:05 schreef ender_xenocide het volgende:
Weet iemand hier hoeveel prijsverschil er gem. zit tussen een hoekwoning en een tussenwoning van dezelfde huizenrij (onderhoud/indeling etc. indentiek aan elkaar, alleen tuin van de hoekwoning 3m breder (ong 90m2) door het eigen pad er langs.
90 maal de m2 prijs? Een hoekwoning heeft in ieder geval hogere stookkosten... misschien dat je daar even een balletje over kan opgooien om wat van de prijs af te krijgen... gas is ook niet bepaald goedkoop ;)
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:13:05 #266
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_102727305
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:05 schreef ender_xenocide het volgende:
Tel er maar 8 tot 10 % bij op. 3 meter zijgrond is bruikbaar in dit geval. Woonkamer aan de hoekkant is eventueel ook een voordeel.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_102727391
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:13 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Tel er maar 8 tot 10 % bij op. 3 meter zijgrond is bruikbaar in dit geval. Woonkamer aan de hoekkant is eventueel ook een voordeel.
Woonkamer zit niet aan de hoekkant, dus dat voordeel is er niet.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_102727937
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:31 schreef Hanoying het volgende:

[..]

De werkloosheid in Nederland is nog altijd nul komma nul. Alleen klapjosties zitten langer dan 3 maanden werkloos thuis.

De gemiddelde Nederlander heeft nog vrijwel niets van "de crisis" gemerkt en als jij je niet kan indenken hoe het allemaal erger kan dan heb je weinig fantasie.
Het kan natuurlijk allemaal erger. Iedereen kan wel allemaal rampscenario's voor zich zien. Maar we moeten eerst nog maar eens zien hoe erg het allemaal wordt, los van die predikingen. zul je zien dat het uiteindelijk een storm in een glas water blijkt te zijn. :)
pi_102728100
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:31 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Het *kan* erger. Dat kan altijd. 2012 kan ook uitkomen, dan gaan we er allemaal aan. Dat jij echter met stelligheid verkondigt *dat* het gaat gebeuren omdat we op dit moment *geen* crisis hebben, dan snap ik dat inderdaad niet. Is dat zo raar? Volgens mij zijn alle economische zwaargewichten het er wel redelijk over eens dat Nederland in een recessie zit. Dat jij dat niet zo ziet, tja.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:49:23 #270
194833 Hanoying
pi_102728516
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het *kan* erger. Dat kan altijd. 2012 kan ook uitkomen, dan gaan we er allemaal aan. Dat jij echter met stelligheid verkondigt *dat* het gaat gebeuren omdat we op dit moment *geen* crisis hebben, dan snap ik dat inderdaad niet. Is dat zo raar? Volgens mij zijn alle economische zwaargewichten het er wel redelijk over eens dat Nederland in een recessie zit. Dat jij dat niet zo ziet, tja.
Ik verkondig helemaal niet dat het gaat gebeuren ik zeg dat het kan gebeuren. de NHG is een beetje een wassen neus want momenteel is hij eigenlijk niet nodig (banken kunnen inderdaad ook prima zelf wat renteopslag vragen om daarmee reserves op te bouwen om gedwongen verkopen op te vangen) en als hij wel nodig is (te veel gedwongen verkopen bij een gedaalde woningwaarde waardoor de opgebouwde reserves uitgeput raken) dan is het fonds onmiddelijk ontoereikend met zijn minieme dekking.

Ik versta inderdaad iets anders onder een crisis dan een jaar of twee geen economische groei of een half procentpuntje krimp bij historisch lage werkloosheid. Onder crisis versta ik sterke economische krimp, gedwongen ontslagen binnen zowel bedrijfsleven als ambtenarij en als gevolg daarvan omhoog schietende werkloosheid, rentepercentages die de dubbele cijfers inschieten, loon inleveren, etc.

Dat is een crisis. Vooralsnog zitten we in de aanloop naar een dergelijke crisis waarbij we hem hopelijk kunnen afwenden maar nu al spreken van een zware crisis terwijl de gemiddelde burger nog niets maar dan ook werkelijk niets heeft gemerkt is onzin.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 11:59:09 #271
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102728835
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:49 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Ik verkondig helemaal niet dat het gaat gebeuren ik zeg dat het kan gebeuren. de NHG is een beetje een wassen neus want momenteel is hij eigenlijk niet nodig (banken kunnen inderdaad ook prima zelf wat renteopslag vragen om daarmee reserves op te bouwen om gedwongen verkopen op te vangen) en als hij wel nodig is (te veel gedwongen verkopen bij een gedaalde woningwaarde waardoor de opgebouwde reserves uitgeput raken) dan is het fonds onmiddelijk ontoereikend met zijn minieme dekking.
Sterker nog: de NHG werkt averechts! Door de lagere rente kunnen mensen meer lenen, wat leidt (leidde!) tot hogere biedingen en dus hogere prijzen.
pi_102728887
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 11:49 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Het enige wat we als burgers gemerkt hebben zijn de negatieve krantenkoppen, verder valt het allemaal reuze mee.
pi_102728982
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:00 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Het enige wat we als burgers gemerkt hebben zijn de negatieve krantenkoppen, verder valt het allemaal reuze mee.
Precies, er is gewoon werkelijk niets merkbaar van al dat paniek gezaai.
Niet dat dat een garantie is dat er op termijn niets gebeurt natuurlijk, maar zoals Scorpie al zegt is dat gewoon koffiedik kijken en *kan* het altijd erger. Ik kan ook onder een bus komen als ik straat over steek. :)
  woensdag 5 oktober 2011 @ 12:09:11 #274
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102729182
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:00 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Dankzij een toenemende staatsschuld wordt het inderdaad fijn vooruitgeschoven... De klap wordt dan des te harder.
pi_102729297
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dankzij een toenemende staatsschuld wordt het inderdaad fijn vooruitgeschoven... De klap wordt dan des te harder.
Daar wordt toch al aan gewerkt door middel van nieuwe bezuinigingsmaatregelen? maak je niet zo druk man
pi_102729299
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:02 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Precies, er is gewoon werkelijk niets merkbaar van al dat paniek gezaai.
Niet dat dat een garantie is dat er op termijn niets gebeurt natuurlijk, maar zoals Scorpie al zegt is dat gewoon koffiedik kijken en *kan* het altijd erger. Ik kan ook onder een bus komen als ik straat over steek. :)
Het is natuurlijk niet stomweg paniek gezaai, er zijn echt wel grote onevenwichtigheden in het systeem. Dat de burgers en werknemers van NL hier nog weinig van gemerkt hebben komt, zoals Remco hier terecht opmerkt, doordat overheden in het gat zijn gesprongen.
Als de rekening betaald moet worden komt de klap dubbel hard aan.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 12:15:33 #277
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102729408
* Whuzz deelt nog wat aluhoedjes uit.
pi_102729412
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:12 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Het is natuurlijk niet stomweg paniek gezaai, er zijn echt wel grote onevenwichtigheden in het systeem. Dat de burgers en werknemers van NL hier nog weinig van gemerkt hebben komt, zoals Remco hier terecht opmerkt, doordat overheden in het gat zijn gesprongen.
Als de rekening betaald moet worden komt de klap dubbel hard aan.
Dat ontken ik ook niet, maar ik moet eerst nog maar eens zien hoe dat zich allemaal gaat ontwikkelen. Ondertussen leef ik gewoon verder en ga er niet wakker van liggen.
pi_102729770
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:15 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Dat ontken ik ook niet, maar ik moet eerst nog maar eens zien hoe dat zich allemaal gaat ontwikkelen. Ondertussen leef ik gewoon verder en ga er niet wakker van liggen.
Doe je goed.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 12:30:02 #280
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102729892
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:15 schreef Whuzz het volgende:
* Whuzz deelt nog wat aluhoedjes uit.
Zelf gevouwen?
pi_102729935
quote:
Ons huis is een nieuwbouwwoning. Drie jaar geleden kaal gekocht voor 160.000 (vaste prijs). Keuken, badkamer, vloeren, wanden stukken, tuin en je bent 40.000 euro verder. Woning staat te koop voor 190.000. Onze vraagprijs is zeker niet te hoog voor als je ziet wat we erin geïnvesteerd hebben. Gelukkig hebben we een deel van spaargeld betaald en leiden we niet enorm verlies op de hypotheek. Het is gewoon een flutmarkt.

En we willen graag onder NHG kopen, omdat de rentes dan een stuk lager zijn. Mij boeit die garantie als je je baan kwijt raakt niet zo. Dat is in ieder geval niet mijn reden om voor NHG te kiezen.
_O-

Dat viva topic is te mooi om waar te zijn.
pi_102730413
quote:
Kan iemand mij uitleggen waar al die negatieve lui ineens vandaan komen?
:D

Ook uit het vivaforum, wie post daar de link naar dit topic. :D
  woensdag 5 oktober 2011 @ 12:54:29 #283
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102730636
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:47 schreef Basp1 het volgende:

:D

Ook uit het vivaforum, wie post daar de link naar dit topic. :D
Ik lees er af en toe even mee en lig altijd dubbel van het lachen... zoveel mutserigheid bij elkaar is gewoon gratis cabaret.... en een beetje hollander is dol op gratis w/

Volgens mij zijn ze daar wel bekend met het fok forum, misschien dat Whuzz nog even een linkje kan dumpen... kan onze player meteen even checken of er nog wat leuks rondhuppelt voor xeno :')
pi_102730858
quote:
10s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:54 schreef ComplexConjugate het volgende:
kan onze player meteen even checken of er nog wat leuks rondhuppelt voor xeno :')
Dus xeno is nog op zoek naar een oude rijke vrouw. Je lijkt wel een van die viva vrouwen :D

Eén op tien is op zoek naar oude, maar rijke man
  woensdag 5 oktober 2011 @ 13:07:42 #285
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102731055
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 13:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus xeno is nog op zoek naar een oude rijke vrouw. Je lijkt wel een van die viva vrouwen :D

Eén op tien is op zoek naar oude, maar rijke man
xeno zei laatst dat zijn enige selectie criteria een dikke bankrekening en een zwak hart is ;)
pi_102731235
quote:

[..]

En ik maar denken dat jij het was :Y
  woensdag 5 oktober 2011 @ 13:21:49 #287
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_102731563
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 13:12 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

En ik maar denken dat jij het was :Y
Ik ben heus niet de enige gek op het internet :)
  woensdag 5 oktober 2011 @ 13:33:49 #288
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_102731989
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 13:21 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik ben heus niet de enige gek op het internet :)
Dat niet, maar die anderen zijn wel allemaal clones van jou ;)
pi_102733139
quote:
10s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:54 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik lees er af en toe even mee en lig altijd dubbel van het lachen... zoveel mutserigheid bij elkaar is gewoon gratis cabaret.... en een beetje hollander is dol op gratis w/
moet toegeven dat dat forum wel erg grappig is. ik lees er ook wel 's in andere draadjes vol met die typische vrouwenlogica :D
pi_102734390
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 12:12 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Daar wordt toch al aan gewerkt door middel van nieuwe bezuinigingsmaatregelen? maak je niet zo druk man
nee hoor, wereldwijd blijven de schulden stijgen....de bezuinigingsmaatregelen zijn een joke
pi_102737517
quote:

[..]

Het zijn toch ook een stelletje mutsen daar, die willen alleen hun eigen waarheid horen.
ZX spectrum &gt; Amiga 500 &gt; PC &gt; PC &gt; PC &gt; Wii &gt; PS3 &gt; ICS
pi_102740888
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 16:01 schreef sorcees het volgende:

[..]

Het zijn toch ook een stelletje mutsen daar, die willen alleen hun eigen waarheid horen.
Vrouwen zitten heel anders in elkaar dan mannen.. Het is inderdaad wel vermakelijk om te zien hoe het theekransje daar met elkaar praat. Net als in mijn vriendengroep. Precies dezelfde gesprekken daar :')
  woensdag 5 oktober 2011 @ 17:45:34 #293
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102741143
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 16:01 schreef sorcees het volgende:

[..]

Natuurlijk, ze hebben een eigen maandblad waarin staat dat ze altijd gelijk hebben...
  donderdag 6 oktober 2011 @ 11:49:24 #294
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_102766351
Effect overdrachtsbelasting valt tegen: http://nos.nl/artikel/279(...)ting-valt-tegen.html

Pfff. Ik denk dat als er straks 4% overdrachtsbelasting bij komt, dat de prijzen dan 4% harder dalen. Want kopers gaan dat in deze markt niet ophoesten.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 12:16:20 #295
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102766886
Dus: 4% meer verkopen, en het kabinet "had meer gehoopt"... Kan het kabinet specificeren hoeveel ze precies gehoopt hadden? En: kan het kabinet mij uitleggen waarom ze kop kosten van de belastingbetaler "hopen" dat een maatregel effect heeft? Kunnen ze het beleid niet baseren op iets beters dan "hoop"...? 't Is nogal een gok om honderden miljoenen euro's!
  Moderator donderdag 6 oktober 2011 @ 12:18:31 #296
16180 crew  CoolGuy
pi_102766941
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 12:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus: 4% meer verkopen, en het kabinet "had meer gehoopt"... Kan het kabinet specificeren hoeveel ze precies gehoopt hadden? En: kan het kabinet mij uitleggen waarom ze kop kosten van de belastingbetaler "hopen" dat een maatregel effect heeft? Kunnen ze het beleid niet baseren op iets beters dan "hoop"...? 't Is nogal een gok om honderden miljoenen euro's!
Het is ook een gok om een hele hoge hypotheek te nemen en dan maar te hopen dat er niks gebeurd waardoor je het niet meer zou kunnen betalen. Je weet wel, de fout die die mensen maakten die nu het hardst schreeuwen.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 12:41:09 #297
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102767557
Hmmm de huizenprijzen zijn slechts 1.1% gedaald. De aankoopkosten zijn dus 5% gedaald dankzij de overdrachtsbelasting. Ergens heb ik het vermoeden dat met name de verkopers daarvan profiteren, niet de kopers.
  Moderator donderdag 6 oktober 2011 @ 12:42:51 #298
16180 crew  CoolGuy
pi_102767602
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 12:41 schreef RemcoDelft het volgende:
Hmmm de huizenprijzen zijn slechts 1.1% gedaald. De aankoopkosten zijn dus 5% gedaald dankzij de overdrachtsbelasting. Ergens heb ik het vermoeden dat met name de verkopers daarvan profiteren, niet de kopers.
Dus? En dat is een probleem omdat? Je kunt wel willen dat huizen weg gaan voor een appel en een ei, maar helaas is dat niet zo, dus als je een huis wil kopen moet je ook maar zorgen dat je daar het inkomen naar hebt. Voor niets gaat de zon op.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 12:49:24 #299
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102767833
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 12:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dus? En dat is een probleem omdat? Je kunt wel willen dat huizen weg gaan voor een appel en een ei, maar helaas is dat niet zo, dus als je een huis wil kopen moet je ook maar zorgen dat je daar het inkomen naar hebt. Voor niets gaat de zon op.
_O- _O-
Het geeft juist aan dat de prijzen te hoog zijn, maar dat weet iedereen ondertussen wel. Als je een huis wilt verkopen, moet je zorgen dat de prijs dusdanig is dat iemand het er voor over heeft w/
  Moderator donderdag 6 oktober 2011 @ 12:52:56 #300
16180 crew  CoolGuy
pi_102767954
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 12:49 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

_O- _O-
Het geeft juist aan dat de prijzen te hoog zijn, maar dat weet iedereen ondertussen wel. Als je een huis wilt verkopen, moet je zorgen dat de prijs dusdanig is dat iemand het er voor over heeft w/
Nou das leuk dat je het er voor over moet hebben, maar je moet dat vervolgens ook kunnen bekostigen. Als jij een huis wil kopen van 2 ton, maar je krijgt maar 150k hypotheek, dan kun je wel met alle geweld dat huis nog steeds willen en roepen dat het te duur is, maar das gewoon vooral frustratie omdat je de hypotheek niet rond krijgt. Tja, moet je maar niet iets willen wat buiten je bereik ligt. Dat is afhankelijk van je salaris en zo. Tja, moet je maar gewoon niet boven je stand willen leven.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 12:54:24 #301
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_102768000
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 12:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou das leuk dat je het er voor over moet hebben, maar je moet dat vervolgens ook kunnen bekostigen. Als jij een huis wil kopen van 2 ton, maar je krijgt maar 150k hypotheek, dan kun je wel met alle geweld dat huis nog steeds willen en roepen dat het te duur is, maar das gewoon vooral frustratie omdat je de hypotheek niet rond krijgt. Tja, moet je maar niet iets willen wat buiten je bereik ligt. Dat is afhankelijk van je salaris en zo. Tja, moet je maar gewoon niet boven je stand willen leven.
Draai het om: 2 ton betalen voor een klein huisje is eigenlijk ONDER je stand leven, alleen veel Nederlanders weten niet beter...

Of nog wat olie op het vuur: mensen die moeten lenen voor wat voor goed dan ook, leven per definitie boven hun stand! Ze kunnen het tenslotte niet betalen...

[ Bericht 7% gewijzigd door RemcoDelft op 06-10-2011 14:04:53 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')