SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De "laatste paar" topics:
Huizenmarkttopic #151: Een nieuwe start.
Huizenmarkttopic #152: In de ban van de huizenmarkt
Huizenmarkttopic #153: Waar verhuisboetes verlagen toch helpt
Huizenmarkttopic #154: Waar makelaars geen vakantie meer kennen.
Huizenmarkttopic #155: Waar de fundateller met vakantie gaat.
Huizenmarkttopic #159: What goes down, must come up #2
Huizenmarkttopic #161: Met huurders en kopers!
Huizenmarkttopic #162: met een kwart miljoen wannabe verkopers"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
Wat is dan jouw grens? 3 jaar? 6 jaar? 9 Jaar? 12 Jaar? Je weet toch dat je volgens de believers elk jaar dat je wacht je er alleen maar op vooruit kan gaan? Waarom dan die ommezwaai bij 15 jaar?quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:11 schreef WammesWaggel het volgende:
Tja dat is wat veel hoor 15 jaar, dan moet ik ook mijn motor kunnen stallen want dat doen mannen op die leeftijd
Zonde. Dan heb je de liquiditeit om zo'n stap te nemen, en dan loop je achter de feiten aan.quote:Op zondag 2 oktober 2011 20:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt wel. Ik heb ook vrienden die hun huis telkens 'scherp geprijsd' hielden in een dalende markt. Die haalden er nét niet de laatste 10K vanaf, waardoor hun huis het meest aantrekkelijke zou worden. Uiteindelijk zijn ze met de vraagprijs meer dan 20% gezakt, en toen nog eens 5% op het eindbod. Als ze meteen 10% minder hadden ingezet hadden ze uiteindelijk veel geld bespaard.
Nou is ons woongenot nu ook wel oke maar wij willen kopen voor kids, die stress met eventueel verbouwen is wat veel met een zwangere vrouw of een baby dus wij dachten aan twee jaar, en dan ook iets voor de langere termijn dus zeker tien jaar.quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat is dan jouw grens? 3 jaar? 6 jaar? 9 Jaar? 12 Jaar? Je weet toch dat je volgens de believers elk jaar dat je wacht je er alleen maar op vooruit kan gaan? Waarom dan die ommezwaai bij 15 jaar?
Voor mij persoonlijk ligt de grens al bij 1 dag. Mijn woongenot is me meer waard dan alle voorspellingen bij elkaar.
Ik zou pas iets kopen als ik zou zeggen: ja, hier wil ik ook wel 30 jaar wonen.quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:19 schreef WammesWaggel het volgende:
Nou is ons woongenot nu ook wel oke maar wij willen kopen voor kids, die stress met eventueel verbouwen is wat veel met een zwangere vrouw of een baby dus wij dachten aan twee jaar, en dan ook iets voor de langere termijn dus zeker tien jaar.
Goed punt ja.quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik zou pas iets kopen als ik zou zeggen: ja, hier wil ik ook wel 30 jaar wonen.
(Dat wil dus niet zeggen dat je dat gelijk als eindstation moet zien, maar dat je wel weet dat je het daar ook 30 jaar kan uithouden. Iets KOPEN voor 5 a 10 jaar? Neh.Dat is net zoiets als een graafmachine kopen om 2 x iets mee uit te graven. Huur dat ding dan.)
Kun je doen. Maar volgens mij stond Whuzzanova daar helemaal buiten hoor.quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:08 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dat viva forum is weer geniaal... misschien moeten we Whuzzanova maar weer eens langs sturen om die dames wat troost te bieden
Mja, je geeft zelf al aan dat er gezinsuitbreiding op komst is. (Wellicht zelfs plannen voor schaalvergroting?quote:
Ik dacht het niet, het was onze superheld die de dames kwam 'redden' van onze kwaadaardige romeoquote:Op zondag 2 oktober 2011 23:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kun je doen. Maar volgens mij stond Whuzzanova daar helemaal buiten hoor.
Wat jij wil Xeno. Ik weet wie het was, en dus 100% zeker dat hij het niet was.quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:37 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik dacht het niet, het was onze superheld die de dames kwam 'redden' van onze kwaadaardige romeo
Je bent een kloon van Whuzzquote:Op zondag 2 oktober 2011 23:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat jij wil Xeno. Ik weet wie het was, en dus 100% zeker dat hij het niet was.
Niet iedereen zit in de kloon-scene he...quote:
Whuzz was het in ieder geval niet.quote:Anyway... niet dat het mij uitmaakt, ik vond het wel een leuke actie... want het gaf weer wat extra vermaak![]()
Je moet je er wel continu aan blijven herinneren hoe fijn je hypotheek is hequote:Op zondag 2 oktober 2011 23:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mijn woongenot is me meer waard dan alle voorspellingen bij elkaar.
Je doet net alsof een hypotheek een scheldwoord is, maar toch verlang je maar al te graag naar die zogenaamde 'molensteen' om je nek.quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je moet je er wel continu aan blijven herinneren hoe fijn je hypotheek is he
Stropquote:Op maandag 3 oktober 2011 00:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je doet net alsof een hypotheek een scheldwoord is, maar toch verlang je maar al te graag naar die zogenaamde 'molensteen' om je nek.
Kortom.... alles wat de tegenstanders van de huizenmarkt zeepbel al lang wisten is samengevat in dit stukjequote:Weg overwaarde, half Nederland onder water
Denk maar niet dat de daling van de huizenprijzen in hetzelfde langzame tempo blijft verlopen. Als de beer los is, gaan we een echte crash meemaken zoals die in de VS al lang heeft plaatsgevonden. In scenarios die het ministerie van Financiën onlangs heeft vrijgegeven, dalen de huizenprijzen bij een nieuwe financiële crisis wel met zon 20 procent een enorm vermogensverlies. Dat heeft een vernietigende invloed op het consumentenvertrouwen, waardoor de huizenmarkt volledig tot stilstand komt en de bereidheid om geld uit te geven tot een nulpunt daalt. De bouw van nieuwe woningen valt ver terug, wat opnieuw voedsel geeft aan de economische krimp.
De crash betekent dat zeker de helft van de huishoudens straks een hypotheeklening heeft die groter is dan de waarde van de woning dat is nu al eenderde door de grote hoeveelheid aflossingsvrije hypotheken die verkocht is. Deze groep staat zoals dat heet onder water en kan niet zomaar verhuizen. Bij verkoop ontstaat immers een restschuld, waar ze nog jarenlang aan vastzitten. Dit is slecht voor de arbeidsmobiliteit.
De kiem voor deze huizencrisis is lang geleden ontstaan, waardoor de Nederlandse woningmarkt nu kwetsbaar is voor prijsdalingen. We hebben de grootste hypotheekschuld ter wereld, afgezet tegen de omvang van de economie. En we hebben de grootste wanverhouding tussen de waarde van de hypotheek en die van de woning. Door de sterk versoepelde leenvoorwaarden van banken (125 procent executiewaarde, aflossingsvrij) vanaf de jaren negentig en de riante hypotheekrente-aftrek is een huizenbubbel ontstaan die gaat knappen.
Het begin is er al. De huizenprijzen zijn vanaf de top in 2008 met 8,5 procent gedaald. Er staat nu een recordaantal huizen te koop, en dat aanbod neemt iedere dag toe. Bovendien hebben de banken de leenvoorwaarden dusdanig aangescherpt dat mensen veel minder kunnen lenen.
Het laatste zetje richting de afgrond is een nieuwe schok en stijgende werkeloosheid. Wie wil zich nog dik in de schulden steken als de markt instort? Wie zijn baan kwijtraakt, kan ook niet meer wachten tot iemand bereid is de koopprijs te betalen, maar zal een flinke korting moeten accepteren. Het aantal gedwongen verkopen zal toenemen, wat de prijzen verder onder druk zet. De enigen die profiteren zijn starters.
Is ook al eens geopperd, mensen met een koopwoning kunnen geen kant op en de gemeente heeft geld nodig... dus gaan we de bankslaven even uitwonenquote:Op maandag 3 oktober 2011 09:40 schreef droom_econoom8 het volgende:
Hatsekidee: Ozb in Lingewaard stijgt met 50 procent
Nu moet er nog meer van de prijs af om wonen in Lingewaard aantrekkelijk te maken.
Ik ben er al jarenlang een voorstander van, dat de HRA en de huurtoeslag worden omgezet in een belastingverlaging.quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Is ook al eens geopperd, mensen met een koopwoning kunnen geen kant op en de gemeente heeft geld nodig... dus gaan we de bankslaven even uitwonen![]()
De HRA laten we nog even ongemoeid maar via andere wegen gaat de druk langzaam opgevoerd worden... ik vraag me af wanneer onze liberale vrienden van de VVD het hele systeem eens gaan opschonen
Ik zal ook even wat uit lichten:quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
Binnenkort....heel binnenkort begint het grote deflatiefeest
Even wat uitgelicht:
[..]
Kortom.... alles wat de tegenstanders van de huizenmarkt zeepbel al lang wisten is samengevat in dit stukje![]()
Het is weer het zoveelste doomscenario. Een scenario is maar fantasie, nietwaar.quote:Onwaarschijnlijk scenario?
Ik denk niet dat je als verhuurder geheel immuun gaat blijken voor dergelijke fratsen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Is ook al eens geopperd, mensen met een koopwoning kunnen geen kant op en de gemeente heeft geld nodig... dus gaan we de bankslaven even uitwonen![]()
Probleem is dat er geen politici is die daar aan wil, de hoge inkomens hebben immers een bovengemiddeld voordeel van de HRA. Een beetje jammer dat zogenaamde voorstanders van de vrije markten hun principes zo te grabbel gooien voor eigen financieel gewin.quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:49 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Ik ben er al jarenlang een voorstander van, dat de HRA en de huurtoeslag worden omgezet in een belastingverlaging.
Als goudbelegger moet jij toch vooral een voorstander zijn van de doomscenario's?quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:50 schreef GoudIsEcht het volgende:
Het is weer het zoveelste doomscenario. Een scenario is maar fantasie, nietwaar.
Men wil? Men moet zal je bedoelenquote:Intussen wil men - en dat zijn feiten - in Nederland 7mia af gaan waarderen op kantoorpanden.
Lijkt me een interessante case.
Als het moet trek ik bij mijn vriend in of ga ik emigreren. Als grootschuldbezitter word dat een beetje lastigerquote:Op maandag 3 oktober 2011 09:51 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je als verhuurder geheel immuun gaat blijken voor dergelijke fratsen.
quote:Weg overwaarde, half Nederland onder water
Denk maar niet dat de daling van de huizenprijzen in hetzelfde langzame tempo blijft verlopen.
Als de beer los is, gaan we een echte crash meemaken zoals die in de VS al lang heeft plaatsgevonden.
In scenario's die het ministerie van Financiën onlangs heeft vrijgegeven, dalen de huizenprijzen bij een nieuwe financiële crisis wel met z'n 20 procent, een enorm vermogensverlies.
Dat heeft een vernietigende invloed op het consumentenvertrouwen, waardoor de huizenmarkt volledig tot stilstand komt en de bereidheid om geld uit te geven tot een nulpunt daalt. De bouw van nieuwe woningen valt ver terug, wat opnieuw voedsel geeft aan de economische krimp.
De crash betekent dat zeker de helft van de huishoudens straks een hypotheeklening heeft die groter is dan de waarde van de woning – dat is nu al eenderde door de grote hoeveelheid aflossingsvrije hypotheken die verkocht is. Deze groep staat zoals dat heet ‘onder water’ en kan niet zomaar verhuizen
Rutte zet niet het mes maar de bijl erin
De bezuinigingen van 18 miljard die het huidige kabinet tracht door te voeren, zijn niet mals. Als de economie opnieuw met ruim 3 procent krimpt, zoals in 2009, blijft het daar niet bij. Dan gaat echt de bijl erin. Premier Rutte heeft nu al aangekondigd dat als het begrotingstekort een procent hoger uitpakt dan geraamd, er extra bezuinigingen en/of lastenverzwaringen volgen. Reken met een krimp van 3 procent op een tekort van ver boven de 2,9 procent, zoals nu verwacht. Als we het voorbeeld van 2009 mogen volgen, zouden we zelfs uitkomen op een tekort van ongeveer 9 procent.
In een milde crisisvariant zegt het Centraal Plan Bureau dat er zo’n ?5 miljard aan extra bezuinigen nodig is om het tekort weer terug te brengen op het niveau dat de regering nu voor ogen heeft, wat impliceert dat we bij een zware recessie zeker op het dubbele mogen rekenen. Niemand zou bij zulke draconische ingrepen ongeschonden blijven. Korting op uitkeringen, mes in subsidies, opheffing van overheidsdiensten – alles behoort tot de mogelijkheden,
Goed bezig die particuliere vastgoedbeleggersquote:
Bron? Vergelijking?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:33 schreef michaelmoore het volgende:
Ik zie steeds meer nieuwbouw die veel goedkoper is dan het aanbod op Funda
Grote vrijstaande woningen voor rond de 450.000,- in het centrum van Nederland , terwijl de bestaand nog tussen de 500.000 en de 750.000 zit
+zo je zou maar eigenaar zijn van type C2 BN 18, dan voel je wel zeer in de zak geschetenquote:Op maandag 3 oktober 2011 12:05 schreef Terrorizer het volgende:
Zo hey, de laatste is ook al verkocht.
[ link | afbeelding ]
Heja
Maar die had wel een jaar meer 'woongenot'.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
+zo je zou maar eigenaar zijn van type C2 BN 18, dan voel je wel zeer in de zak gescheten
http://www.heja.com/wonin(...)ouwtype/type-c2.html
Ja duh... Dat is altijd al zo geweest. Je koopt toch ook niet gelijk een ferrari van je eerste salaris.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
Nieuwbouw is overal in prijs aan het dalen. Overigens is het nog steeds te duur voor starters en daarom liggen de meeste nieuwbouwprojecten achter op schema. Het zal een kwestie van tijd zijn, ......
Sterker nog, er koopt vrijwel niemand uberhaupt een nieuwe auto van zijn eerste salaris, laat staan een Ferrariquote:Op maandag 3 oktober 2011 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja duh... Dat is altijd al zo geweest. Je koopt toch ook niet gelijk een ferrari van je eerste salaris.
Het wordt steeds mooier hier.
Tsja, dat is het risico van speculatieve bedragen betalen voor kunstmatige schaarste. Het is wel een enorme daling van nieuwbouwprijs, bijna 40%!quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
+zo je zou maar eigenaar zijn van type C2 BN 18, dan voel je wel zeer in de zak gescheten
http://www.heja.com/wonin(...)ouwtype/type-c2.html
Total bull shit natuurlijk... de aanname dat een woning een beleggingsobject is waarmee je kan doorgroeien naar een grotere woning. Je noemt een mooi voorbeeld... de Ferrari... we vinden het een bezopen idee dat je een fiat panda koopt en deze na een paar jaar inruilt voor een Bravo. De Bravo is naar een paar jaar zoveel in waarde gestegen dat we uiteindelijk de Ferrari kunnen kopen... Stel je eens voor dat de markt zo zou werken? Belachelijk!!!quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja duh... Dat is altijd al zo geweest. Je koopt toch ook niet gelijk een ferrari van je eerste salaris.
Het wordt steeds mooier hier.
Tenzij je leent... anders moet je gewoon sparen en dat vergt meestal meerdere salarissen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:33 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Sterker nog, er koopt vrijwel niemand uberhaupt een nieuwe auto van zijn eerste salaris, laat staan een Ferrari
Ik ken ook wel wat nieuwbouwpandjes waar meer dan een halve ton korting op gegeven werd... je buren zullen je altijd met zure en scheve gezichten aankijken.... onbetaalbaarquote:Op maandag 3 oktober 2011 12:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tsja, dat is het risico van speculatieve bedragen betalen voor kunstmatige schaarste. Het is wel een enorme daling van nieuwbouwprijs, bijna 40%!
Er wordt helemaal niet gesproken over een beleggingsobject. Er wordt gesproken over het feit dat je als starter niet gelijk een kapitale villa kan laten plaatsen, iets wat gewoon klopt. Zeker gezien het feit dat Jan Modaal ook geen Ferrari kan kopen, en toch is dat iets wat mensen blijkbaar willen; dat Jan Modaal ook die Ferrari voor peanuts kan kopen. Helaas is dat kwartje nog niet gevallen bij de huurders.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Total bull shit natuurlijk... de aanname dat een woning een beleggingsobject is waarmee je kan doorgroeien naar een grotere woning. Je noemt een mooi voorbeeld... de Ferrari... we vinden het een bezopen idee dat je een fiat panda koopt en deze na een paar jaar inruilt voor een Bravo. De Bravo is naar een paar jaar zoveel in waarde gestegen dat we uiteindelijk de Ferrari kunnen kopen... Stel je eens voor dat de markt zo zou werken? Belachelijk!!!
Waarom vinden we dat wel heel normaal bij koopwoning? Waarom komt het hele idee van 'de starterswoning' vandaan? Juist bij de spelers van het nationale pyramidespel genaamd de huizenmarktzeepbel.
das duur woongenot een ton per jaarquote:Op maandag 3 oktober 2011 12:30 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Maar die had wel een jaar meer 'woongenot'.
Waarom zure gezichten? Als ik de schuldbezitters hier in het topic mag geloven zijn ze allemaal heel blij met hun woongenot en geeft het niets dat de toko straks nog maar de helft waard is...quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik ken ook wel wat nieuwbouwpandjes waar meer dan een halve ton korting op gegeven werd... je buren zullen je altijd met zure en scheve gezichten aankijken.... onbetaalbaar
Hey!quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:11 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Tja dat is wat veel hoor 15 jaar, dan moet ik ook mijn motor kunnen stallen want dat doen mannen op die leeftijd
Geen idee, kopers boeit het niet zo wat hun buren uitvreten of voor hun huis hebben neergelegd, als ik voor mijn buurt mag spreken iig.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom zure gezichten? Als ik de schuldbezitters hier in het topic mag geloven zijn ze allemaal heel blij met hun woongenot en geeft het niets dat de toko straks nog maar de helft waard is...
Of keken ze 5 jaar geleden ook zuur naar hun buurman die het huis 3 jaar eerder voor 50000 euro minder had gekocht?
Gezien sommige opmerkingen m.b.t. de eigenschappen van huurders zou je verwachten dat kopers juist heel veel waarde hechten aan datgene hun buren uitvreten of voor hetgene ze voor hun huis neerleggenquote:Op maandag 3 oktober 2011 13:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Geen idee, kopers boeit het niet zo wat hun buren uitvreten of voor hun huis hebben neergelegd, als ik voor mijn buurt mag spreken iig.
Waarom zou dat boeiend zijn? Dus dan heeft mijn buurman 20k meer of minder betaald voor zijn huis dan ik voor het mijne. En dan?quote:Op maandag 3 oktober 2011 13:13 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Gezien sommige opmerkingen m.b.t. de eigenschappen van huurders zou je verwachten dat kopers juist heel veel waarde hechten aan datgene hun buren uitvreten of voor hetgene ze voor hun huis neerleggen
nee das niet waar er zijn veel gevallen waar de rechter is ingeschakeld, voor kopers die de dag ervoor een woning gekocht hadden en daarna 25.000 lager werden verkochtquote:Op maandag 3 oktober 2011 13:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Geen idee, kopers boeit het niet zo wat hun buren uitvreten of voor hun huis hebben neergelegd,
Wat vond de rechter daarvan?quote:Op maandag 3 oktober 2011 13:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee das niet waar er zijn veel gevallen waar de rechter is ingeschakeld, voor kopers die de dag ervoor een woning gekocht hadden en daarna 25.000 lager werden verkocht
Alleen zo vervelend als je die graafmachine NU nodig hebt en hij pas over 6 jaar beschikbaar is in de verhuurquote:Op zondag 2 oktober 2011 23:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
(Dat wil dus niet zeggen dat je dat gelijk als eindstation moet zien, maar dat je wel weet dat je het daar ook 30 jaar kan uithouden. Iets KOPEN voor 5 a 10 jaar? Neh.Dat is net zoiets als een graafmachine kopen om 2 x iets mee uit te graven. Huur dat ding dan.)
weet ik niet meer, maar ik denk dat ze pech haddenquote:
Ja, en zonder enige aankondiging, aanwijzing, wat dan ook? Gewoon, 's morgens wakker worden en denken 'hm, vandaag doen we gewoon 25k minder' ? Of was het zo dat daar ergens wel iets van genoteerd was en dat de 'gedupeerden' gewoon niet goed geinformeerd/gelezen hadden, en toen boos werden vanwege hun eigen falen?quote:Op maandag 3 oktober 2011 14:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
weet ik niet meer, maar ik denk dat ze pech hadden
nee want als er iets van te lezen zou zijn geweest dan hadden de kopers in hun recht gestaan, een geprijsd artikel, dus ook achterafquote:Op maandag 3 oktober 2011 14:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, en zonder enige aankondiging, aanwijzing, wat dan ook? Gewoon, 's morgens wakker worden en denken 'hm, vandaag doen we gewoon 25k minder' ? Of was het zo dat daar ergens wel iets van genoteerd was en dat de 'gedupeerden' gewoon niet goed geinformeerd/gelezen hadden, en toen boos werden vanwege hun eigen falen?
quote:Porf. dr. René Tissen (Nyenrode) VANDAAG 13:45
Toen drie jaar geleden een aantal wetenschappers waarschuwde voor een onvermijdelijke daling van de huizenprijzen (tot wel 20 procent), werd daar hoegenaamd geen acht op geslagen. De banken spraken toen hooguit van een milde afvlakking en over een daaropvolgende gezonde ‘doorstart’.
Crisis
Inmiddels weten we beter en staat de huizenmarkt aan de vooravond van een diepe crisis die het publieke denken over schuld en bezit weleens voor altijd zou kunnen veranderen. In de beleving van velen was het bezit van een huis ‘absoluut’ en de schuld daarop ‘relatief’, nu dreigt dit beeld volledig om te slaan. Bezit blijkt een wankel begrip ten opzichte van de hypotheekschuld. Die moet immers altijd worden terugbetaald.
Afgrond
Zoals altijd het geval is doen momenteel de wildste geruchten de ronde als het gaat om de daling van huizenprijzen. Sommige doemdenkers verwachten zelfs dat er binnenkort een moment gaat komen waarop het moeilijk –zo niet onmogelijk wordt- om de echte waarde van een huis – en dus van de prijs- te bepalen. Ik behoor tot die groep.
Maatschappelijk aanvaardbaar?
Waarschijnlijker is dat er in de praktijk nu al sprake van prijsdumping zou zijn, ware het niet dat makelaars de prijzen kunstmatig hoog houden –onder het motto van realisme- en vooral de banken terughoudend zijn in het al te scherp optreden tegen die huizenbezitters die ‘onder water’ zijn of dat dreigen te worden. Het is te vroeg om hier van maatschappelijk gedrag van de banken te spreken. Als er namelijk écht grote verschillen gaan ontstaan tussen de hypotheek van mensen en de werkelijke waarde van hun bezit zullen banken tussen twee kwaden moeten kiezen, namelijk óf het verschil innen (bij huizenbezitters waar dan niets meer te halen is), óf hun hypotheekportefeuilles afwaarderen met alle gevolgen van dien voor de kapitaalpositie van de banken.
Misleiding
Uit recente enquêtes komt het opvallende beeld naar voren dat een meerderheid van de bevolking vóór het beëindigen -of belangrijk beperken- van de hypotheekrente aftrek is. Ik vertrouw die enquêtes niet om de doodsimpele reden dat Nederland bepaalt niet gek is en goed weet dat op dit moment een ingreep in de renteaftrek onmiddellijk (en per ommegaande) leidt tot het vroegtijdige einde van de consumenten economie en de bedrijvigheid daaromheen. Nu al houden burgers hun hand op de knip. Dan helemaal en komt het hele raderwerk van de economie tot stilstand.
Out of the box
De vraag is of er een oplossing is voor de huidige problematiek, met andere woorden of er nog van overheidswege maatregelen zijn te nemen die een acute crisis op de huizenmarkt kan afwenden en zelfs structureel voor een uitweg uit de huidige impasse kunnen zorgen? Die maatregelen zijn er, maar vragen om een ‘out of the box’ benadering.
Eenvoud is troef
Hiervoor is het nodig om anders naar de aftrekbaarheid van hypotheekrente te kijken en wel in relatie tot het in de bedrijfskunde gangbare begrip ‘contante waarde’. Neem een individuele huizenbezitter met hypotheek. Van die hypotheek is de omvang bekend, de rente en de looptijd. Ook is het huidige inkomen van de hypotheekgever bekend. Dit stelt de belastingdienst in staat om de jaarlijks aftrekbare som te bepalen. Die kan vervolgens ‘contant’ worden gemaakt voor de resterende looptijd van de hypotheek. Door dit bedrag te totaliseren kan de overheid de toekomstige renteaftrek als het ware ‘afkopen’. Echter in plaats van dit bedrag consumptief uit te keren aan de individuele hypotheekgever, wordt het bedrag aangewend om de totale hypotheekschuld bij de bank te verminderen.
Win-win
Het voordeel voor de huizenbezitter is evident: lagere maandlasten vanwege een lagere hypotheek. Het voordeel voor de banken is ook evident: lager risico en een buffer om prijsdalingen van huizen te kunnen compenseren. Tegelijkertijd besluit de overheid om de aftrek van toekomstige hypotheekrente af te schaffen en om een contract met individuele huizenbezitters af te sluiten waarin geregeld wordt dat bij verkoop van een huis 50% van de meerwaarde in de zak van de verkoper terechtkomt en 50% terugvloeit naar de overheid.
Blijvend schone longen
Op deze manier wordt niet alleen iedereen (burgers, banken en belastingdienst) er beter van, maar wordt de actuele huizenmarkt voor ineenstorten behoedt. Er ontstaan zelfs weer nieuwe perspectieven waardoor menigeen opgelucht adem zal kunnen halen.
Leuk bedacht... een overheid die de scheeflener/leentokkie de hand boven het hoofd moet gaan houden uit pure barmhartigheidquote:
Dat geldt uiteraard ook voor de mensen die door hun eigen toedoen nu niet in de positie zijn om een huis te kopen. Das jammer voor hun, maar daar hoeven de huizen natuurlijk niet goedkoper voor te worden. Hadden ze maar moeten zorgen dat ze wel een baan kunnen krijgen waarbij het salaris dermate is dat ze zich wel een huis kunnen veroorloven, dat lijkt mij wel zo redelijkquote:Op maandag 3 oktober 2011 17:07 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Leuk bedacht... een overheid die de scheeflener/leentokkie de hand boven het hoofd moet gaan houden uit pure barmhartigheid![]()
De banken voelen de bui al hangen en brengen al het geschud in stelling om zelf de dans te ontspringen en alle risico's naar de (met name de toekomstige) belastingbetaler af te schuiven. Dat deugd natuurlijk van geen kant, de scheeflener en banksters moeten zelf maar op de blaren gaan zitten, dat lijkt mij wel zo redelijk
Ik ben niet zo'n emotionele belegger en ook geen voorstander van enig scenario.quote:Op maandag 3 oktober 2011 09:54 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als goudbelegger moet jij toch vooral een voorstander zijn van de doomscenario's?
Huizen hoeven niet goedkoper te worden, dat moet je gewoon aan het marktmechanisme overlaten. Volgens mij heb ik je dat al vaker uitgelegd. Wat mij wel een doorn in het oog is zijn al die stimuleringsmaatregelen die de overheid treft om het marktmechanisme te dwarsbomen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:10 schreef CoolGuy het volgende:
Dat geldt uiteraard ook voor de mensen die door hun eigen toedoen nu niet in de positie zijn om een huis te kopen. Das jammer voor hun, maar daar hoeven de huizen natuurlijk niet goedkoper voor te worden. Hadden ze maar moeten zorgen dat ze wel een baan kunnen krijgen waarbij het salaris dermate is dat ze zich wel een huis kunnen veroorloven, dat lijkt mij wel zo redelijk
Daar ben ik het volledig mee eens. Echter, een aantal van de mensen die in deze reeks reageren en geen huis hebben gekocht voldoen niet aan die regel, want die willen de fout heel graag ergens anders leggen, maar vooral niet bij zichzelf.quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:16 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Huizen hoeven niet goedkoper te worden, dat moet je gewoon aan het marktmechanisme overlaten. Volgens mij heb ik je dat al vaker uitgelegd. Wat mij wel een doorn in het oog is zijn al die stimuleringsmaatregelen die de overheid treft om het marktmechanisme te dwarsbomen.
Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten, zo simpel is het... vooral jij zou daar een groot voorstander van moeten zijn. Of ben je toch een voorstander van moreel dualisme?
Er zullen vast mensen zijn die hun zaakjes wel op orde hebben, volgens mij heb ik ook nooit gezegd dat elke koper een kamikazekoper isquote:Op maandag 3 oktober 2011 17:24 schreef CoolGuy het volgende:
Maar, als dat de stelling is, dan is het wel jammer dat je geen onderscheid maakt tussen die mensen die een huis hebben gekocht én hun zaakjes op orde hebben, en die mensen die een huis hebben gekocht en hun zaakjes níet op orde hebben. Want stiekem is het zo dat jij alle kopers onder dezelfde noemer laat vallen.
WTF?! Begrijp ik goed dat deze man wil dat de overheid 30 jaar hypotheekrenteaftrek NU in een keer gaat "uitbetalen"? Dus: 4 ton schuld, 5% rente, 20.000 euro per jaar rente, 42% aftrekpost, 8400 euro per jaar, dat 30 jaar "contante waarde", en dus nu ruim een ton in 1 keer cadeau krijgen van de overheid, als dank voor het opdrijven van prijzen en in gevaar brengen van de economie?! En gezien de totale hypotheekschuld (die hoger is dan de som van de herbouwwaarde van alle koopwoningen!) wordt de staatsschuld dan zo'n beetje verdubbeld...quote:Op maandag 3 oktober 2011 16:36 schreef BeffJeck het volgende:
Even wat leesvoer!
[..]
Eenvoud is troef
Hiervoor is het nodig om anders naar de aftrekbaarheid van hypotheekrente te kijken en wel in relatie tot het in de bedrijfskunde gangbare begrip ‘contante waarde’. Neem een individuele huizenbezitter met hypotheek. Van die hypotheek is de omvang bekend, de rente en de looptijd. Ook is het huidige inkomen van de hypotheekgever bekend. Dit stelt de belastingdienst in staat om de jaarlijks aftrekbare som te bepalen. Die kan vervolgens ‘contant’ worden gemaakt voor de resterende looptijd van de hypotheek. Door dit bedrag te totaliseren kan de overheid de toekomstige renteaftrek als het ware ‘afkopen’. Echter in plaats van dit bedrag consumptief uit te keren aan de individuele hypotheekgever, wordt het bedrag aangewend om de totale hypotheekschuld bij de bank te verminderen.
Als bank zou ik van die andere 2 bouwnummers direct een bijstorting eisenquote:Op maandag 3 oktober 2011 12:05 schreef Terrorizer het volgende:
Zo hey, de laatste is ook al verkocht.
[ link | afbeelding ]
Heja
Met deze kloon misschien nog niet.quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Er zullen vast mensen zijn die hun zaakjes wel op orde hebben, volgens mij heb ik ook nooit gezegd dat elke koper een kamikazekoper is
Dat is niet veel.. Zeker 15 jaar geleden afgesloten?quote:Op maandag 3 oktober 2011 19:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Met deze kloon misschien nog niet.![]()
Zo afgelopen week weer 10% hypotheek ingelost, zo gaan mijn bruto maandlasten naar 310 of zo.
Nee 4 jaarquote:Op maandag 3 oktober 2011 19:19 schreef antfukker het volgende:
[..]
Dat is niet veel.. Zeker 15 jaar geleden afgesloten?
Heb je op zich gelijk in. Toch heb ik gekocht met de wetenschap dat ik er waarschijnlijk geen 10 jaar woon. 5 jaar komt meer in de buurt. Dan maar een bepaald verlies nemen, maar daar heb ik wel een bepaald genot voor terug gekregen zoals het huis naar wens aanpassen. Dat zie ik als een soort hobby.quote:Op zondag 2 oktober 2011 23:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Deze zag niemand aankomen denk ikquote:Extra verlies gemeenten door vastgoedcrisis
DEN HAAG - Gemeenten moeten extra tegenvallers incasseren door de vastgoedcrisis. De verliezen op ruimtelijke plannen kunnen de komende jaren oplopen tot 2,9 miljard euro.
De meeste gemeenten kunnen dat opvangen uit hun reserves, maar sommige gemeenten moeten extra bezuinigen. (of verhogen de ozb)
Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van Deloitte dat in opdracht van de ministeries van Infrastructuur, van Binnenlandse Zaken en van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is uitgevoerd.
Het idiote van dit plan is (nog los van de vraag of het ineens te financieren valt), dat de HRA niet zomaar een cadeautje is, maar een belastingteruggave. De staat gaat dan 30 jaar vooruit al belasting teruggeven, terwijl het nog volledig onzeker is of deze belasting daadwerkelijk ooit betaald zal worden!quote:
Ik ook. Niets prettiger als kunnen aanpassen wat je maar wilt. Maar dat kun je de mensen met 2 linkerhanden hier niet uitleggen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 19:26 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Dan maar een bepaald verlies nemen, maar daar heb ik wel een bepaald genot voor terug gekregen zoals het huis naar wens aanpassen. Dat zie ik als een soort hobby.
Dat stukje wel....quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:41 schreef RemcoDelft het volgende:
WTF?! Begrijp ik goed dat deze man wil dat de overheid 30 jaar hypotheekrenteaftrek NU in een keer gaat "uitbetalen"?
30 jaar maal 8400,- is bij mij 252.000.quote:Dus: 4 ton schuld, 5% rente, 20.000 euro per jaar rente, 42% aftrekpost, 8400 euro per jaar, dat 30 jaar "contante waarde", en dus nu ruim een ton in 1 keer cadeau krijgen van de overheid
Goh, wat gek toch dat het onderwijs in Nederland als een kaartenhuis ineen dondert. Dit soort figuren staat voor volle collegezalen hun kolder te verkondigen. Dan kun je beter in je nest blijven ronken.quote:
Hou je gas, kWh, benzine en dieselprijs maar eens in de gaten dan in de komende decennia.quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:48 schreef Bumbu het volgende:
Er is geen enkel product dat alleen maar duurder wordt.
Zoiets ja... Uiteraard zullen ze wel een deel indexeren vanwege de inflatiewerking. Maar hoe je het ook went of keert dit deugd natuurlijk niet. Wie besluit geld te lenen moet zelf opdraaien voor de consequenties... Dus als 'de derde koper' wenst uit te stappen moeten de scheefleners daar zelf voor opdraaien. Het is zo simpel... verlaag gewoon de IB tarieven en de pijn is behoorlijk verzacht... de mensen die alsnog failliet gaan hebben aangetoond ver boven hun stand te leven.quote:Op maandag 3 oktober 2011 17:41 schreef RemcoDelft het volgende:
WTF?! Begrijp ik goed dat deze man wil dat de overheid 30 jaar hypotheekrenteaftrek NU in een keer gaat "uitbetalen"? Dus: 4 ton schuld, 5% rente, 20.000 euro per jaar rente, 42% aftrekpost, 8400 euro per jaar, dat 30 jaar "contante waarde", en dus nu ruim een ton in 1 keer cadeau krijgen van de overheid, als dank voor het opdrijven van prijzen en in gevaar brengen van de economie?! En gezien de totale hypotheekschuld (die hoger is dan de som van de herbouwwaarde van alle koopwoningen!) wordt de staatsschuld dan zo'n beetje verdubbeld...
Ze borrelen al vroeg daar op Nyenrode!
Natuurlijk.... dat hebben alle zogenaamde experts en faalpolitici...quote:Op maandag 3 oktober 2011 20:33 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Wat een onzin-verhaal.
Zou deze man een Donnertje (hypo > 1mio) hebben lopen?
een eenvoudig mens kan niet altijd alles voorzien. de overheid moet ons in zulke gevallen in bescherming nemen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 20:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Zoiets ja... Uiteraard zullen ze wel een deel indexeren vanwege de inflatiewerking. Maar hoe je het ook went of keert dit deugd natuurlijk niet. Wie besluit geld te lenen moet zelf opdraaien voor de consequenties... Dus als 'de derde koper' wenst uit te stappen moeten de scheefleners daar zelf voor opdraaien. Het is zo simpel... verlaag gewoon de IB tarieven en de pijn is behoorlijk verzacht... de mensen die alsnog failliet gaan hebben aangetoond ver boven hun stand te leven.
QFT... maar je begrijpt ook ineens beter hoe het gesteld is met de financiele sector.... de bankmannetjes hebben jarenlang dit soort sprookjes voorgeschoteld gekregenquote:Op maandag 3 oktober 2011 20:51 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Goh, wat gek toch dat het onderwijs in Nederland als een kaartenhuis ineen dondert. Dit soort figuren staat voor volle collegezalen hun kolder te verkondigen. Dan kun je beter in je nest blijven ronken.
Hoezo? Waar is de eigen verantwoordingquote:Op maandag 3 oktober 2011 20:54 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
een eenvoudig mens kan niet altijd alles voorzien. de overheid moet ons in zulke gevallen in bescherming nemen.
nou moet wel zeggen dat ik zelf niet heel handig ben hoorquote:Op maandag 3 oktober 2011 20:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik ook. Niets prettiger als kunnen aanpassen wat je maar wilt. Maar dat kun je de mensen met 2 linkerhanden hier niet uitleggen.
Ben jij een kloon van die zeepsop ofzo? Die indruk krijg ik namelijkquote:Op maandag 3 oktober 2011 20:56 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Hoezo? Waar is de eigen verantwoording
kloon van zeepsop, das weer een nieuwe beschuldigingquote:Op maandag 3 oktober 2011 20:59 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Ben jij een kloon van die zeepsop ofzo? Die indruk krijg ik namelijk
Eigen verantwoordelijkheid is er niet. De overheid is eindverantwoordelijke
Owh? Jij bent verminderd toerekeningsvatbaar? Jij moet toch een handtekening zetten? Er gaan allerlei dingen lopen, maar niet tot jij je handtekening hebt gezet. En ik neem aan dat jij verantwoordelijk bent voor het zetten van je handtekening. En als jij je handtekening onder een document zet, dan weet je neem ik aan ook wel waar je je handtekening onder zet?quote:Op maandag 3 oktober 2011 20:59 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Ben jij een kloon van die zeepsop ofzo? Die indruk krijg ik namelijk
Eigen verantwoordelijkheid is er niet. De overheid is eindverantwoordelijke
die documenten beslaan tig pagina's met soms moeilijke taal. Hoe verwacht je dat Henk en Ingrid daar een verantwoordelijke beslissing in kunnen nemen? Uiteindelijk dient de overheid als laatste vangnet voor die gevallen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Owh? Jij bent verminderd toerekeningsvatbaar? Jij moet toch een handtekening zetten? Er gaan allerlei dingen lopen, maar niet tot jij je handtekening hebt gezet. En ik neem aan dat jij verantwoordelijk bent voor het zetten van je handtekening. En als jij je handtekening onder een document zet, dan weet je neem ik aan ook wel waar je je handtekening onder zet?
Dat maakt jou toch echt verantwoordelijk
Ja de schuldsanering is het vangnet voor zulke ongeletterden.quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:15 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
die documenten beslaan tig pagina's met soms moeilijke taal. Hoe verwacht je dat Henk en Ingrid daar een verantwoordelijke beslissing in kunnen nemen? Uiteindelijk dient de overheid als laatste vangnet voor die gevallen.
Als Henk en Ingrid dat niet snappen, en ook geen onafhankelijke partij kunnen vinden die hun in voor hun begrijpbare taal kan uitleggen waar ze nou precies een handtekening onder zetten, dan moeten ze gewoon geen huis kopen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:15 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
die documenten beslaan tig pagina's met soms moeilijke taal. Hoe verwacht je dat Henk en Ingrid daar een verantwoordelijke beslissing in kunnen nemen? Uiteindelijk dient de overheid als laatste vangnet voor die gevallen.
Inderdaad. Iedereen is crimineel behalve henzelf.quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als Henk en Ingrid dat niet snappen, en ook geen onafhankelijke partij kunnen vinden die hun in voor hun begrijpbare taal kan uitleggen waar ze nou precies een handtekening onder zetten, dan moeten ze gewoon geen huis kopen.
Je kunt niet je handtekening zetten, en als je dan in de shit zit achteraf aankomen met 'ja ik wist niet waar ik mn handtekening onder zette, ik snapte niet wat ik tekende' want dan zal iedereen zeggen 'waarom tekende je dan?'.
Wel graag vanalles willen, maar zodra je in de problemen komt graag de verantwoordelijkheid voor je eigen situatie van de hand wijzen. Dat is lekker makkelijk.
Dat is ook niet serieus te nemen, dat is puur entertainment.quote:Op maandag 3 oktober 2011 23:40 schreef Jane het volgende:
Sow... was ook even gaan kijken in dat Viva-topic en ik kon me nauwelijks losrukken. Heb bijna dat hele laatste deel gelezen. Ben gewoon verbijsterd.
Verbijsterd door mijn sexegenoten, laat ik dat vooropstellen.
Maar ook:
Verbijsterd dat zoveel van die dozen al een nieuw huis hebben gekocht, zonder dat het oude verkocht is.
Verbijsterd dat die mutsen hun eigen huis inmiddels haten (ja, dát helpt om het te verkopen!)
Verbijsterd door de haat en minachting voor mensen die komen kijken.
Verbijsterd dat ze 'zéker weten dat het huis meer waard is dan de vraagprijs'.
Kortom, verbijsterd door het totale gebrek aan realiteitszin.
Het ging over de contante waarde, 252k NU is veel meer waard dan 30 jaar lang 8400. Dus de contante waarde is nu aanzienlijk minder.quote:Op maandag 3 oktober 2011 20:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat stukje wel....
Maar dit stukje...:
[..]
30 jaar maal 8400,- is bij mij 252.000.
Hoe lang nog voor de Grieken óns moeten komen bail-outen?quote:AMSTERDAM - Steeds meer Nederlanders kunnen hun hypotheek niet meer betalen. Het aantal geregistreerde betalingsachterstanden van leningen met Nationale Hypotheekgarantie (NHG) zal dit jaar bijna verdubbelen tot circa vierduizend.
ING-bank houdt er rekening mee dat binnen een aantal jaar een op de twintig huizenbezitters problemen krijgt met het betalen van de maandelijkse rente en aflossing. Directeur Karel Schiffer van NHG noemt de situatie zorgelijk. „De bij ons geregistreerde gevallen zijn huizenbezitters die al vier maanden niet aan hun verplichtingen voldoen. Dan heb je echt een serieus probleem. Na nog eens drie maanden kan tot gedwongen verkoop over worden gegaan. Ik verwacht dat de helft van de vierduizend gevallen er niet met de bank uitkomt en op straat zal komen”, aldus Schiffer. Vorig jaar lag dat aantal op 1340.
Een groot aantal banken heeft al hun documenten inmiddels vertaald naar het "Henk en Ingrids". De documenten van ABN en Rabo bijvoorbeeld kan tegenwoordig echt elke kip lezen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 21:15 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
die documenten beslaan tig pagina's met soms moeilijke taal.
hypotheek op een kippehok, het moet niet gekker worden.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 06:52 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Een groot aantal banken heeft al hun documenten inmiddels vertaald naar het "Henk en Ingrids". De documenten van ABN en Rabo bijvoorbeeld kan tegenwoordig echt elke kip lezen.
Als ze nog een stukje grond bij het kippehok hebben moeten ze daarop een appelboom zetten, dan kunnen ze de hypotheek met een appel en een ei aflossen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 07:35 schreef sorcees het volgende:
[..]
hypotheek op een kippehok, het moet niet gekker worden.
Welk viva topic?quote:Op maandag 3 oktober 2011 23:40 schreef Jane het volgende:
Sow... was ook even gaan kijken in dat Viva-topic en ik kon me nauwelijks losrukken. Heb bijna dat hele laatste deel gelezen. Ben gewoon verbijsterd.
Verbijsterd door mijn sexegenoten, laat ik dat vooropstellen.
Maar ook:
Verbijsterd dat zoveel van die dozen al een nieuw huis hebben gekocht, zonder dat het oude verkocht is.
Verbijsterd dat die mutsen hun eigen huis inmiddels haten (ja, dát helpt om het te verkopen!)
Verbijsterd door de haat en minachting voor mensen die komen kijken.
Verbijsterd dat ze 'zéker weten dat het huis meer waard is dan de vraagprijs'.
Kortom, verbijsterd door het totale gebrek aan realiteitszin.
Wat een vrouwenreactie ookquote:He, fijn dat we het hier allemaal eens zijn over Romeo. Voelde me er echt wel rot door die negativiteit.
Volgens sommigen hier is het leedvermaak, nu is dat ook wel een beetje zo natuurlijk maar ik denk dat Jane het heel goed heeft samengevat. Ik vond het overigens wel zielig voor die dame die er achter kwam dat haar hele voorgevel onder de graffiti zat.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 00:54 schreef sorcees het volgende:
[..]
Dat is ook niet serieus te nemen, dat is puur entertainment.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |