Maar uiteindelijk is het niet verstandig geweest om die huizenprijzen zo ver omhoog te jagen. Wie heeft daar nu baat bij gehad? Enkel de mensen die in 2008 of nu uitstappen, voor de rest is het ellende. Zelfs de banken zijn er uiteindelijk niet goed mee af (want niks gedekt)quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:04 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
20 jaar geleden kostte een ijsje ook nog 50 gulden cent en kocht je nog een donald duck pocket voor fl. 6,95
in 20 jaar tijd is er nogal wat inflatie aan het werk geweest.
[..]
Verouderd wel, buurt valt nog wel mee en het huis is in redelijke staat.
Iets wat er op lijkt op Funda: in 3 maanden van 102k5 naar 75k gezakt: http://www.funda.nl/koop/(...)aan-154-c/kenmerken/quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 14:59 schreef Hanoying het volgende:
[..]
55 k is een schijntje man. Tegen 5 procent rente is dat na aftrek HRA netto nog geen 1,5 k rente per jaar. 125 euro per maand rente, schuif voor de gein 375 euro per maand naar je hypotheek en je lost ook nog eens 3 k per jaar af. Probeer er maar eens voor te huren
Maar goed, ik wil niet eens weten in wat voor hopeloos cultureel verrijkte buurt je zit als je voor 55 k iets koopt.
Linkje?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:04 schreef Metro2005 het volgende:
Verouderd wel, buurt valt nog wel mee en het huis is in redelijke staat.
Maar het bankpersoneel heeft er lange tijd goed aan verdiend. En de gemeenten, projectontwikkelaars, grondspeculanten, en ongetwijfeld nog wat mensen. Hoe dan ook: een zeer klein groepje pakt de winst, een zeer grote groep de kosten.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar uiteindelijk is het niet verstandig geweest om die huizenprijzen zo ver omhoog te jagen. Wie heeft daar nu baat bij gehad? Enkel de mensen die in 2008 of nu uitstappen, voor de rest is het ellende. Zelfs de banken zijn er uiteindelijk niet goed mee af (want niks gedekt)
De managers hebben de afgelopen 15 jaar hun dikke bonussen gehaald. Lang leve het korte termijn denken van banken. Maar dat hadden ze toch moeten kunnen weten denk ik dan, of leren ze echt alleen maar 1+1= 2 op een economie opleiding. Niet dat het verstandig is om leningen op den duur ook eens af te lossen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar uiteindelijk is het niet verstandig geweest om die huizenprijzen zo ver omhoog te jagen. Wie heeft daar nu baat bij gehad? Enkel de mensen die in 2008 of nu uitstappen, voor de rest is het ellende. Zelfs de banken zijn er uiteindelijk niet goed mee af (want niks gedekt)
http://www.funda.nl/koop/(...)83-fabristraat-50-b/quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Iets wat er op lijkt op Funda: in 3 maanden van 102k5 naar 75k gezakt: http://www.funda.nl/koop/(...)aan-154-c/kenmerken/
53 jaar oude flat "in oorspronkelijke staat" met 1k5 per jaar VVE.
[ afbeelding ]
Vergane glorie dus. Zal mij benieuwen of er nog mensen zijn die zoiets kopen...
[..]
Linkje?
"BIEDINGEN VANAF ¤55.000,- WORDEN SERIEUS DOORVERKOPER OVERWOGEN!" Bij een vraagprijs van 55k staat dat nogal vreemd... Ze weten dus nog niet eens of ze het voor die prijs willen verkopen, en hopen dat er in deze tijd meer geboden gaat worden?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:14 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
http://www.funda.nl/koop/(...)83-fabristraat-50-b/
En voor de volledigheid mijn eigen huis:
http://www.funda.nl/koop/(...)44-fabristraat-69-b/
Er is een hele groep mensen die niet fatsoenlijk kan huren omdat ze aan de ene kant geen sociale huurwoning (wachtlijst tig jaar) en aan de andere kant geen particuliere huurwoning (voldoen niet aan de inkomenseis en/of kunnen de hoge huur niet ophoesten) kunnen krijgen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Iets wat er op lijkt op Funda: in 3 maanden van 102k5 naar 75k gezakt: http://www.funda.nl/koop/(...)aan-154-c/kenmerken/
[ afbeelding ]
Haha.... Vlaardingen.... daar stond het ghetto pandje van mijn oom en tante ookquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Iets wat er op lijkt op Funda: in 3 maanden van 102k5 naar 75k gezakt:
Aangenaamquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:19 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Er is een hele groep mensen die niet fatsoenlijk kan huren omdat ze aan de ene kant geen sociale huurwoning (wachtlijst tig jaar) en aan de andere kant geen particuliere huurwoning (voldoen niet aan de inkomenseis en/of kunnen de hoge huur niet ophoesten) kunnen krijgen.
Dan wordt de verleiding natuurlijk erg groot om toch maar zo'n hok te kopen voor 80-90 mille.
Uiteindelijk krijgen ze nu natuurlijk wel ontzettende spijt omdat ze meteen vast zitten in hun respectievelijke hutjes. Na 4 jaar hebben ze een vriendin/vrouw en zouden ze dolgraag naar een wat betere buurt /grotere woning willen maar hebben ze helaas 20 k onderwaarde opgebouwd (en ja daar zit je snel aan, kk en keukentje was al 10 k en 10 k daling heb je zeker te pakken in de laatste 2 jaar) die ze niet kunnen dragen en zitten ze dus vast.
ergo: -> de sjaak
Vlaardingenquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Die heb je al eens eerder gepost in deze reeks niet? Komt me zo bekend voor nl.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:14 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
http://www.funda.nl/koop/(...)83-fabristraat-50-b/
En voor de volledigheid mijn eigen huis:
http://www.funda.nl/koop/(...)44-fabristraat-69-b/
Mijn huis vast wel eens jaquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:23 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Die heb je al eens eerder gepost in deze reeks niet? Komt me zo bekend voor nl.
Staat er nog veel te koop in je straat/buurt? Het probleem is inderdaad de 'doorstroom' factor van dit soort woningen. Nu de markt in een dalende trend zit wil je eigenlijk niet een hoge prijs betalen voor dit soort woningen omdat je er binnen een afzienbare tijd weer vanaf wilt. Op dit soort woningen moet je dus afschrijven, als was het alleen maar omdat je de k.k. niet meer kan doorbereken aan een toekomstige eigenaar. Dat staat natuurlijk nog los van de mogelijke waardedaling van de woning zelf.quote:
quote:
Die 20K is nog wel te overzien en zo weg te werken. Er zijn ook mensen met een tienvoudig verlies.quote:
Die krijgen dan ook wel elke maand iets meer op hun rekening gestort door hun baas denk ik zo.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die 20K is nog wel te overzien en zo weg te werken. Er zijn ook mensen met een tienvoudig verlies.
Als het mensen zijn die 120% geleend hebben, zijn ze niet al te goed in sparen, dus dat kan een harde dobber worden.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die 20K is nog wel te overzien en zo weg te werken. Er zijn ook mensen met een tienvoudig verlies.
Jezus. Daar ging ik gewoon niet wonen, ook niet voor 75k.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
20 mille wegwerken doet pijn hoor, zeker als je moet rondkomen van een salaris van ~1400 netto waar je de meeste kopers in die categorie toch op in moet schalen, ga er maar aan staan.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ach, die mensen zijn meestal nog jong, hebben veel tijd en stijgen nog in inkomen. 20K is heel overzichtelijk, zeker als je het kunt meenemen naar een volgende hypotheek.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:39 schreef Hanoying het volgende:
[..]
20 mille wegwerken doet pijn hoor, zeker als je moet rondkomen van een salaris van ~1400 netto waar je de meeste kopers in die categorie toch op in moet schalen, ga er maar aan staan.
Ja, als het moet dan zullen ze het wel overleven maar zo lang ze niet moeten verkopen zullen ze de woning niet verkopen met 20 k restschuld, dan zullen ze hem simpelweg tot in den treure voor een vraagprijs die niet langer reeel is in de markt laten staan in de hoop dat er toch ergens "die ene koper" rondloopt die hun gewenste bedrag wel voor de woning over heeft. Misschien dat ze een kleine restschuld acceptabel vinden maar met 20 k restschuld weglopen doet het merendeel echt niet vrijwillig.
Mensen die een flat kopen van 75k zullen niet zo makkelijk denken over 20k over het algemeen lijkt mij. Het is niet zo dat die mensen nou zo ruim in de slappe was zitten, want als dat zo was, dan hadden ze niet iets gekocht van 75k.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ach, die mensen zijn meestal nog jong, hebben veel tijd en stijgen nog in inkomen. 20K is heel overzichtelijk, zeker als je het kunt meenemen naar een volgende hypotheek.
Stel huis X in 2008 100K, in 2014 70K
Huis Y in 2008 300K, in 2014 210K
Als die persoon vanuit huis X in 2014 naar Y wil verhuizen, moet hij 140K bijfinancieren. In 2008 was dat nog 200K. En dan zijn de euro's ook nog minder waard geworden.
Er staan nog wel wat huizen te koop en de doorstroom was altijd best redelijk goed, 1 tot 3 maanden gemiddeld. Mijn huis staat intussen al 18 maanden te koop en alhoewel iets langer dan gemiddeld staan de huizen nu ook allemaal langer dan een jaar te koop.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:29 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Staat er nog veel te koop in je straat/buurt? Het probleem is inderdaad de 'doorstroom' factor van dit soort woningen. Nu de markt in een dalende trend zit wil je eigenlijk niet een hoge prijs betalen voor dit soort woningen omdat je er binnen een afzienbare tijd weer vanaf wilt. Op dit soort woningen moet je dus afschrijven, als was het alleen maar omdat je de k.k. niet meer kan doorbereken aan een toekomstige eigenaar. Dat staat natuurlijk nog los van de mogelijke waardedaling van de woning zelf.
Ik sta er al. die 20 mille en die 1400 euro netto kloppen wel aardig helaasquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:39 schreef Hanoying het volgende:
[..]
20 mille wegwerken doet pijn hoor, zeker als je moet rondkomen van een salaris van ~1400 netto waar je de meeste kopers in die categorie toch op in moet schalen, ga er maar aan staan.
Restschuld meenemen kan je in de huidige markt helaas vergeten, geen bank die daar mee akkoord gaat.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ach, die mensen zijn meestal nog jong, hebben veel tijd en stijgen nog in inkomen. 20K is heel overzichtelijk, zeker als je het kunt meenemen naar een volgende hypotheek.
Als die persoon vanuit huis X in 2014 naar Y wil verhuizen, moet hij 140K bijfinancieren. In 2008 was dat nog 200K. En dan zijn de euro's ook nog minder waard geworden.
Wut. Dat mag niet meer met de nieuwe regels. Max 104% he.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Recente foto van mezelf:quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:45 schreef Metro2005 het volgende:
Ik sta er al. die 20 mille en die 1400 euro netto kloppen wel aardig helaas![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
Die conclusie mag niet zomaar trekken, er zijn ook mensen die gewoon zo laag mogelijke lasten willen en niet zo heel erg veel geven om een 'beter' huis.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:45 schreef CoolGuy het volgende:
want als dat zo was, dan hadden ze niet iets gekocht van 75k.
quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:49 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Recente foto van mezelf:Zo'n glazen bol heb ik ookSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
Ik vraag me dan af hoe iemand met een netto inkomen van 1400 in godsnaam aan een hypotheek is gekomen waarop nu 20k verlies is geleden.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:39 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Dit hoor je ook alleen bij huizen, nooit bij enig ander consumptiegoed... Normaalgesproken levert het iets op als je iets verkoopt, of dat nou een TV, auto of wasmachine is.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:45 schreef Metro2005 het volgende:
Ik kan nog iets in prijs omlaag maar het einde van mijn portomonee is ook een keer in zicht.
Ja, het zit vol met hartchirurgen en piloten in Schiedam en in het weekend schijnen ze ook vaak mee te rellen met de harde kern van Feyenoord...quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:54 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Die conclusie mag niet zomaar trekken, er zijn ook mensen die gewoon zo laag mogelijke lasten willen en niet zo heel erg veel geven om een 'beter' huis.
True... zeker als je een partner vind die ook nog wat inkomen kan bijdragen. Probeer zo veel mogelijk te sparen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:51 schreef LXIV het volgende:
Ach ja. Ik denk dat ook iemand die een goedkoop huis gekocht heeft uiteindelijk beter af is met deze crisis, omdat het voor hem de mogelijkheid schept om een goed huis voor 'weinig' aan te schaffen.
Ja, maar jij snapt heel goed dat het gros van de mensen die een huis kopen niet in die categorie vallen, maar in de categorie 'ik leen wat ik maximaal lenen kan'. Dat zal in deze categorie niet anders zijn denk ik.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:54 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Die conclusie mag niet zomaar trekken, er zijn ook mensen die gewoon zo laag mogelijke lasten willen en niet zo heel erg veel geven om een 'beter' huis.
Een hoop mensen moeten hard werken voor hun 1400 euro netto.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:57 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ik vraag me dan af hoe iemand met een netto inkomen van 1400 in godsnaam aan een hypotheek is gekomen waarop nu 20k verlies is geleden.
1400 netto, dat verdient mijn vriendin in d'r eentje al met een simpele part-time baan die als hoofddoel heeft om lekker bezig te zijn en beter NL te leren spreken... Maar no way dat ze daar ooit een hypotheek op zou krijgen.
Wat doet ze voor werk dan als ze 'zoveel' geld verdient met part-time werk?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:57 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ik vraag me dan af hoe iemand met een netto inkomen van 1400 in godsnaam aan een hypotheek is gekomen waarop nu 20k verlies is geleden.
1400 netto, dat verdient mijn vriendin in d'r eentje al met een simpele part-time baan die als hoofddoel heeft om lekker bezig te zijn en beter NL te leren spreken... Maar no way dat ze daar ooit een hypotheek op zou krijgen.
Zo ook mijn vriendin, ook al is het part time. Neemt niet weg dat geen bank haar daarop een hypotheek gaat geven (en terecht), laat staan één waarop ze al 20k verlies had kunnen lijden.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een hoop mensen moeten hard werken voor hun 1400 euro netto.
De gemiddelde scheeflener zit in de door jouw genoemde categorie. Maximaal lenen is gewoon niet slim.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar jij snapt heel goed dat het gros van de mensen die een huis kopen niet in die categorie vallen, maar in de categorie 'ik leen wat ik maximaal lenen kan'. Dat zal in deze categorie niet anders zijn denk ik.
Maar die TV, auto of wasmachine heb je ook ooit moeten kopen, en is toen door gebruik in waarde verminderd. Dat je dan je auto verkoopt voor 5.000 euro is leuk, maar als je er ooit 20.000 euro voor betaald hebt ben je toch 15k kwijt. (nu heb je die betaald om gebruik te maken van het goed, natuurlijk, maar per saldo verdien je er niks op).quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dit hoor je ook alleen bij huizen, nooit bij enig ander consumptiegoed... Normaalgesproken levert het iets op als je iets verkoopt, of dat nou een TV, auto of wasmachine is.
Die zijn dan ook niet dermate duur dat je er een lening voor moet afsluitenquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dit hoor je ook alleen bij huizen, nooit bij enig ander consumptiegoed... Normaalgesproken levert het iets op als je iets verkoopt, of dat nou een TV, auto of wasmachine is.
Hmm jah, misverstand. die 1400 netto is als ze het full-time zou doen, sorry, my badquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:59 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Wat doet ze voor werk dan als ze 'zoveel' geld verdient met part-time werk?
Nee, natuurlijk is maximaal lenen niet slim. Dat roep ik al ik weet niet hoe lang. Maar, dat is wel de mentaliteit van de meeste mensen, gewoon, omdat ze het 'kunnen' (of ja, eigenlijk niet dus, 't is maar hoe je 't bekijkt).quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:59 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De gemiddelde scheeflener zit in de door jouw genoemde categorie. Maximaal lenen is gewoon niet slim.
met 1400 netto kon je zonder moeite een huis van 85 k kopen hoor en daarvoor kon je dan zonder moeite een hypotheek van 100 k afsluiten. Qua maandlasten stelt dat ook echt niet zo veel voor.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:57 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Juist om de hobbies te betalen wil je niet leeglopen op je hypotheekquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:57 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ja, het zit vol met hartchirurgen en piloten in Schiedam en in het weekend schijnen ze ook vaak mee te rellen met de harde kern van Feyenoord...
Kip-ei-probleem: als iedereen een lening zou afsluiten voor auto's, en de overheid een maximum had op het aantal auto's (zeg 5M) in Nederland, dan zouden ze wel degelijk dusdanig duur zijn dat je er ook een lening voor zou moeten afsluiten. En dan is de vergelijking met de huizenmarkt weer rond.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:00 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Die zijn dan ook niet dermate duur dat je er een lening voor moet afsluiten
Eens maarja daar is het nu te laat voor natuurlijk. En een auto vind ik toch wat anders dan een huis. Als een auto onbetaalbaar wordt dan neem ik gewoon geen auto. Als een huis erg duur is en voor huren kom je niet voor in aanmerking dan kan je óf kopen óf bij papa en mama blijven wonen tot het einde der tijden. Beide niet erg aantrekkelijkquote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Kip-ei-probleem: als iedereen een lening zou afsluiten voor auto's, en de overheid een maximum had op het aantal auto's (zeg 5M) in Nederland, dan zouden ze wel degelijk dusdanig duur zijn dat je er ook een lening voor zou moeten afsluiten. En dan is de vergelijking met de huizenmarkt weer rond.
Het vergane keukentje wat ik hierboven plaatste zou gewoon in waarde richting 0 moeten gaan.
Minder aantrekkelijk dan de situatie waar je nu in zit?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Eens maarja daar is het nu te laat voor natuurlijk. En een auto vind ik toch wat anders dan een huis. Als een auto onbetaalbaar wordt dan neem ik gewoon geen auto. Als een huis erg duur is en voor huren kom je niet voor in aanmerking dan kan je óf kopen óf bij papa en mama blijven wonen tot het einde der tijden. Beide niet erg aantrekkelijk
Feit is dat er te weinig huizen zijn, m.a.w. sommige mensen moeten zonder huis zitten, of met meerdere een huis delen, of wat dan ook... En ondanks de prijsdalingen worden die problemen alleen maar erger, want nieuwbouw is opeens haast niet meer mogelijk...quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Eens maarja daar is het nu te laat voor natuurlijk. En een auto vind ik toch wat anders dan een huis. Als een auto onbetaalbaar wordt dan neem ik gewoon geen auto. Als een huis erg duur is en voor huren kom je niet voor in aanmerking dan kan je óf kopen óf bij papa en mama blijven wonen tot het einde der tijden. Beide niet erg aantrekkelijk
Ik vroeg het je al eerder: hoe moet die persoon dat doen als ie nog maar 106% van de waarde van z'n nieuwe woning mag financieren?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 15:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Sparen?quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:11 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
[..]
Ik vroeg het je al eerder: hoe moet die persoon dat doen als ie nog maar 106% van de waarde van z'n nieuwe woning mag financieren?
Dat moet je al doen voor je de eerste keer een huis koopt, in plaats van al je geld uit te geven aan hippe dingen, en dan een keer op een woensdagmorgen wakker worden en bedenken dat het toch wel tijd wordt dat je op jezelf gaat, en vooral niet verder nadenken, maar gewoon alles mee financieren, omdat je 't anders niet kunt betalen.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |