abonnement Unibet Coolblue
pi_102308026




Goud fascineert de mens al duizenden jaren. Na voor de laatste eeuwwisseling als belegging even helemaal uit beeld te zijn geweest, is het gele metaal sinds enkele jaren weer helemaal terug. Dit is direct terug te zien in de goudprijs, die de afgelopen 10 jaar een spectaculaire ontwikkeling heeft doorgemaakt.



Tegenover de toegenomen vraag naar goud als belegging, die nog eens extra gestimuleerd wordt door de onzekerheden die voortvloeien uit de crisis waar wij ons momenteel in bevinden, staat als gevolg van diezelfde crisis een sterk afgenomen consumptieve vraag naar goud (juwelen). Volgens sommigen zal de goudconsumptie in de toekomst weer sterk oplopen door een toenemende vraag uit economisch wonder China, maar ook hierover zijn de meningen verdeeld.





Meer informatie over de samenstelling van de wereldgoudvoorraad (d.w.z. waar al het gedelfde goud gebleven is) en van de vraag en het aanbod is hier te vinden.

De actuele ontwikkeling van de goudprijs is hier en hier te volgen. Andere interessante links zijn bijvoorbeeld:
World Gold Council - heel veel informatie en gegevens over goud
Yellow Book en Metals Monthly - actuele publicaties over de goudmarkt in opdracht van Fortis Bank
Kitco - nieuws, achtergrondinfo, forum en actuele en historische goudprijzen
Antal Fekete - economieprofessor over de monetaire betekenis van goud (niet onomstreden)
Gold Anti Trust Action Committee - de Don Quichots van de goudhandel

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Goud

[ Bericht 11% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 17-11-2011 13:47:17 (aangepast zodat autom. reeks wordt weergegeven) ]
pi_102308461
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:28 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Deze maand is goud per saldo zelfs nog iets gestegen en daarvoor helemaal. Incident. o|O
Huh? Waar haal jij dat vandaan.

Op 1 september, bij het ingaan van de nieuwe maand, noteerde goud 1826 dollar. Deze maand was het hoogtepunt 1920 dollar. Nu is de koers rond de 1635 dollar. Simpel rekensommetje toch?
i-am-a-daytrader.nl
i-am-a-daytrader@live.nl
  vrijdag 23 september 2011 @ 19:42:58 #3
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102308506
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:41 schreef tradetheday het volgende:

[..]

Huh? Waar haal jij dat vandaan.

Op 1 september, bij het ingaan van de nieuwe maand, noteerde goud 1826 dollar. Deze maand was het hoogtepunt 1920 dollar. Nu is de koers rond de 1635 dollar. Simpel rekensommetje toch?
Iets met valutakoers schommelingen? ;)
pi_102308644
Hieronder een grafiek van belangrijke steun- en weerstandlijnen.



1700 dollar zou een grote steun moeten zijn, maar hier ging de koers makkelijk doorheen.

quote:
99s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:42 schreef Sokz het volgende:

[..]

Iets met valutakoers schommelingen? ;)
Neemt niet weg dat de goudprijs gewoon gedaald is. Valutaschommelingen vonden de afgelopen jaren ook plaats en in mijn eerdere grafieken was te zien dat de afgelopen jaren goud ook door bleef stijgen. Dit lijkt meer op het begin van een knappende goudbubble.
i-am-a-daytrader.nl
i-am-a-daytrader@live.nl
pi_102308759
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:41 schreef tradetheday het volgende:

[..]

Huh? Waar haal jij dat vandaan.

Op 1 september, bij het ingaan van de nieuwe maand, noteerde goud 1826 dollar. Deze maand was het hoogtepunt 1920 dollar. Nu is de koers rond de 1635 dollar. Simpel rekensommetje toch?
Euro's
Edit: en afgelopen 30 dagen
pi_102309076
Welke goudbug heeft al stiekem zijn goud gedumpt?
pi_102309168
Of krijg je het niet zo 1-2-3 kwijt omdat het fysiek is. :')
pi_102309499
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:56 schreef piepeloi55 het volgende:
Welke goudbug heeft al stiekem zijn goud gedumpt?
Sorry. :@

Nee maar denk dat er opeens veel zijn die idd alles zitten te dumpen opeens.

Nooit zo snel iets zien zakken op 1 dag.
pi_102309591
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 20:07 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Sorry. :@

Nee maar denk dat er opeens veel zijn die idd alles zitten te dumpen opeens.

Nooit zo snel iets zien zakken op 1 dag.
Het grootste neerwaartse risico van goud heb ik altijd gezien in het massaal toetreden van beleggers. Als om wat voor reden dan ook de perceptie om goud omslaat heeft dat een massale uitvlucht tot gevolg. Probeer dan maar eens als goldbug zijnde je fysieke bezit te verkopen voor een redelijke prijs. Dat gaat je niet lukken.
pi_102309639
Je zult maar tussen de $40-50 fysiek zilver hebben gekocht met 19% BTW. Dan ben je al een dikke 40-60% kwijt in een paar weken tijd! _O-
  vrijdag 23 september 2011 @ 20:17:37 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102309935
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 20:11 schreef piepeloi55 het volgende:
Je zult maar tussen de $40-50 fysiek zilver hebben gekocht met 19% BTW. Dan ben je al een dikke 40-60% kwijt in een paar weken tijd! _O-
Ik snap sowieso niet dat mensen kopen met 19% BTW. Dat is altijd een negatieve edge.

(oh ja, de wereld gaat ten onder. Het laatste blik bonen zal alleen te verkrijgen zijn in ruil voor goud of zilver. Wie maalt er dan om die 19%?
Als ik het laatste blik bonen had, kon je dat echt niet krijgen voor geel en of wit metaal. Dan eet ik dat zelf wel op)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_102310520
De vlucht uit goud is niet omdat goudbeleggers ineens angstig zijn geworden maar omdat Operation Twist de voorbode is van Euribor/Libor-verhogingen. Dit is vaak genoeg ter sprake gekomen in deze reeks. Op het moment dat de rentes stijgen krijgt een shorter die renteverhoging in zijn handje gedrukt en heeft dit een drukkend effect op de prijs. Als je echt long zit op goud dan zou je deze prijsdaling moeten toejuichen omdat je nu extra kan bijkopen. Uiteindelijk komt de goudmarkt weer in een equilibrium terecht waarbij de beursemoties weer garant staan voor de koersrichting. Deze daling is puur fundamenteel van aard en heeft niets te maken met het sentiment.
One man's trash, another man's treasure.
pi_102310537
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 20:17 schreef LXIV het volgende:
Ik snap sowieso niet dat mensen kopen met 19% BTW. Dat is altijd een negatieve edge.

(oh ja, de wereld gaat ten onder. Het laatste blik bonen zal alleen te verkrijgen zijn in ruil voor goud of zilver. Wie maalt er dan om die 19%?
Als ik het laatste blik bonen had, kon je dat echt niet krijgen voor geel en of wit metaal. Dan eet ik dat zelf wel op)
In zon situatie moet je natuurlijk een wapen hebben, dan heb je zowel het goud als het voedsel.
  vrijdag 23 september 2011 @ 20:31:03 #14
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102310580
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:46 schreef tradetheday het volgende:
1700 dollar zou een grote steun moeten zijn, maar hier ging de koers makkelijk doorheen.

TA in een notendop.
pi_102310836
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:46 schreef tradetheday het volgende:
Dit lijkt meer op het begin van een knappende goudbubble.
Integendeel, voor goudbeleggers is dit de ingecalculeerde korte deflatoire fase die aan de grote stijging voorafgaat - het begint nu eindelijk leuk te worden! Net als in 2008, toen aandelen 50% en goud 25% verloren, zijn banken (en hun beleggende klanten) wanhopig op zoek naar liquiditeit. Ze dumpen hun goudbezit, en dat uit zich tijdelijk in een stevige daling. Maar ik verwacht dit keer wat minder dan 25%, want goud is de afgelopen jaren in relatief sterkere handen terechtgekomen (rijkelui, centrale banken, grote fondsen) en het erg kredietgevoelige speculatieve topje van de goudprijs is dunner dan voorheen. Bovendien zijn andere, vele malen grotere safe havens nu minder geloofwaardig dan toen; juist mensen die niet meer in de aandelen- en bondmarkets geloofden zijn in goud gestapt en die zitten er in voor een heel specifiek scenario, dat zich nu lijkt te gaan ontvouwen.

De kans dat er in de komende weken of hooguit maanden een nieuwe 'Lehman' gebeurt, maar dan met Banque Paribas, Bank of America of een andere megabank is groot. Alleen grootschalig overheidsingrijpen met geld dat er niet is -en dus gedrukt zal moeten worden- kan dan een instorting van het wereldfinanciele stelsel en daarmee de wereldeconomie voorkomen. En dat net in een tijd dat ook de kredietwaardigheid van de overheden zelf al tot een minimum gedaald is.

Wat dit voor de komende tijd impliceert is diepe crashes in de aandelen- en bondmarkets en sterke geldontwaarding. Zodra het de markten duidelijk wordt dat het die kant opgaat, verliest zelfs de USD zijn safe haven-status en blijft er nog maar heel weinig over om met je resterende geld in te vluchten, namelijk grondstoffen, vastgoed en goud (en pas in latere instantie: aandelen). Die eerste twee hebben een duidelijke begrenzing aan hun opwaartse potentieel, zeker bij dreigende langdurige wereldwijde crisis, de laatste echter nauwelijks want goud is nauwelijks aan de reële economie gebonden. Als dan zelfs maar een paar procentjes van die gigantische markten (cash, bonds, stocks) in goud vluchten, zal de goudprijs meermalen over de kop gaan.
pi_102313037
Als je goud of zilver wilt kopen. Wanneer is het beste moment en welke van de 2 zal meer stijgen?
  vrijdag 23 september 2011 @ 21:34:14 #17
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102313653
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 21:22 schreef KurdKasim het volgende:
Als je goud of zilver wilt kopen. Wanneer is het beste moment en welke van de 2 zal meer stijgen?
Overmorgen .. zilver zal 100% stijgen, goud 200%
pi_102317937
DVR, we gaan het binnen (hopelijk) niet al te lange tijd aanschouwen. Alhoewel ik vrij pessimistisch gestemd ben dat het ook nog enkele jaren kan duren.

Ik blijf erbij dat een goldbug een volgende crash moet vrezen en blij mag zijn als de bubble (wederom) lucht word ingeblazen.
pi_102318340
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 22:57 schreef piepeloi55 het volgende:
DVR, we gaan het binnen (hopelijk) niet al te lange tijd aanschouwen. Alhoewel ik vrij pessimistisch gestemd ben dat het ook nog enkele jaren kan duren.

Ik blijf erbij dat een goldbug een volgende crash moet vrezen en blij mag zijn als de bubble (wederom) lucht word ingeblazen.
Hij is nog lang niet leeggelopen. :')
pi_102326398
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2011 23:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Hij is nog lang niet leeggelopen. :')
Ik heb het niet over de bubble in commoditys, maar over de totale bubble wereldwijd. Beide zijn nog niet eens begonnen met leeglopen.
  zaterdag 24 september 2011 @ 10:28:35 #21
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_102326464
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 21:22 schreef KurdKasim het volgende:
Als je goud of zilver wilt kopen. Wanneer is het beste moment en welke van de 2 zal meer stijgen?
http://www.riotinto.com/
http://www.barrick.com/Investors/StockPerformance/default.aspx
quote:
Dat merkt David Lohman van www.beursvisie.eu op. De goudprijs is fors gestegen, maar de goudmijnaandelen zijn nauwelijks van de plaats gekomen. Zijn er nog andere manieren om in te spelen op een verdere stijging van de goudprijs?

Wie in goud wil beleggen en is afgeschrikt door de recente forse prijsbewegingen, heeft een aantal alternatieven tot zijn of haar beschikking. Op de eerste plaats zijn er de goudmijnaandelen. John Hathaway, manager van het Tocqueville Gold mutual fund, stelt vast dat die duidelijk zijn achtergebleven ten opzichte van het goud. Gevolg is dat ze relatief goedkoop zijn.
Large Cap Gold Mining Stocks (over 10 billion dollars):

This list is organized with info on the Company, Market Cap, Symbol and the Exchange, respectively.

Rio Tinto PLC (ADR) 89.4 RTP NYSE
Barrick Gold Corp (USA) 39.8 ABX NYSE
Freeport McMoRan Copper and Gold Inc. 34.7 FCX NYSE
Goldcorp Inc. (USA) 29.8 GG NYSE

Newmont Mining Corp. 26.1 NEM NYSE
http://www.newmont.com/our-investors/stock-data/stock-info

AngloGold Ashanti Ltd. (ADR) 14.6 AU NYSE
Kinross Gold Corp. (USA) 12.6 KGC NYSE

[ Bericht 22% gewijzigd door michaelmoore op 24-09-2011 10:39:15 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_102326656
goudmijnaandelen.. dat lijkt me echt niet zo slim.
Immers er komt zowat niks meer uit. (of dat zal binnenkort zo zijn)
pi_102326718
quote:
High-flying gold crashes in record $100 freefall.
(Reuters) - Gold crashed more than $100 on Friday, as a slide turned into a free fall, with weeks of volatility, renewed strength in the dollar and talk of hedge fund liquidation wrecking its safe-haven status.
......

PANIC SELLING

By 5:00 p.m. EDT, bullion's spot price was down 5 percent at around $1,643 an ounce, after trading between a session peak of $1,754.71 and low of $1,628.69. At $126 an ounce, the intraday move was the biggest on record in dollar terms. It was also more than 5 standard deviations beyond the normal one-day change. On a weekly basis, spot gold fell 9 percent, its biggest weekly drop since the 1980s.
Goud een veilige haven :') , dat valt tegen bij deze en tot nog toe grootste eruptie van de crisis sinds 2008. Tot nog toe word het beeld bevestigd van een onderdeel van de bubble. Hopelijk knapt die totale bubble eens echt en krijgen we meer duidelijkheid.

Ben benieuwd wat het volgende week gaat geven, gaan dan de particulieren uit angst door media aandacht ook maar dumpen of een forse rebound?
pi_102326757
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 10:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
goudmijnaandelen.. dat lijkt me echt niet zo slim.
Immers er komt zowat niks meer uit. (of dat zal binnenkort zo zijn)
Als de goudprijs stijgt dan nemen hun winsten wel heel sterk toe. Productiekosten blijven grotendeels hetzelfde, maar de prijs die ze er voor krijgen stijgt de laatste jaren bijna continu.

Ivm het opraken van de voorraden; door de hoge prijs kunnen ze nu ook duurder te ontginnen erts ophalen.
pi_102326915
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 10:50 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Goud een veilige haven :') , dat valt tegen bij deze en tot nog toe grootste eruptie van de crisis sinds 2008. Tot nog toe word het beeld bevestigd van een onderdeel van de bubble. Hopelijk knapt die totale bubble eens echt en krijgen we meer duidelijkheid.

Ben benieuwd wat het volgende week gaat geven, gaan dan de particulieren uit angst door media aandacht ook maar dumpen of een forse rebound?
waar had jij ook alweer je geld inzitten O+
pi_102327376
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 11:03 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
waar had jij ook alweer je geld inzitten O+
Cash only.
  zaterdag 24 september 2011 @ 11:30:18 #27
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_102327478
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_102329431
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 11:25 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Cash only.
als je nou een jaartje terug goud had gekocht had je nu op +25% gezeten. Nu zit je op +2 a 3 %. 'nough said.
pi_102329504
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 13:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

als je nou een jaartje terug goud had gekocht had je nu op +25% gezeten. Nu zit je op +2 a 3 %. 'nough said.
Ja en als je in 1998 high tech aandelen had stond je in 99 op +200% 'nough said?
  zaterdag 24 september 2011 @ 13:09:01 #30
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_102329509
Als je nou in 1919 een 40$ aandeel Coca cola had gekocht, had je nu 5 miljoen $. 'nough said.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_102329526
quote:
9s.gif Op zaterdag 24 september 2011 13:09 schreef monkyyy het volgende:
Als je nou in 1919 een 40$ aandeel Coca cola had gekocht, had je nu 5 miljoen $. 'nough said.
een jaar is realistisch. een slordige 90 jaar iets minder.
pi_102329898
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 10:50 schreef piepeloi55 het volgende:

PANIC SELLING

By 5:00 p.m. EDT, bullion's spot price was down 5 percent at around $1,643 an ounce, after trading between a session peak of $1,754.71 and low of $1,628.69. At $126 an ounce, the intraday move was the biggest on record in dollar terms. It was also more than 5 standard deviations beyond the normal one-day change. [...]

Nuttig zeg die standaarddeviaties.... We hebben hier dus met een verschijnsel te maken dat maar eens in de 6709 jaar voorkomt. })

Ik ben sarcastisch, mocht dat nog niet opgevallen zijn
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_102332037
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 13:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
als je nou een jaartje terug goud had gekocht had je nu op +25% gezeten. Nu zit je op +2 a 3 %. 'nough said.
En als ik een halfjaar geleden fysiek zilver had gekocht had ik een verlies van 40-60%.

Cash is gewoon de beste belegging bij een deflatoire bust en het risico is immens groot dat de moeder alle deflatoire busts voor ons ligt ergens in de komende jaren. Niemand weet exact wanneer en hoe, maar dat die komt is vrij zeker gezien de onevenwichtigheden. Dat ik een tijdje minder rendeer als andere assets neem ik voor lief en beschouw ik als opportunity cost. Immers, als ik nu (of een jaar geleden) instap en de deflatoire bust vind plaatst heb ik mijn kruit verschoten en (fors) kapitaal verloren dat ik niet meer kan gebruiken om in te stappen op zeer goedkope niveaus met een zo goed als zekere positieve opbrengst op termijn. Daarnaast is er niet echt een andere keuze op dit moment, aangezien vrijwel alles is overgewaardeerd behalve cash.

Als ik maar een paar K te beleggen had was dat een ander verhaal, maar bij mij draait het meer om kapitaalbehoud/gestage groei dan gigantische rendementen (of verliezen). Daarbij heb ik imo een vrij goed gevoel/inzicht qua risk/reward verhouding.
pi_102332053
quote:
Als je nou in 1919 een 40$ aandeel Coca cola had gekocht, had je nu 5 miljoen $. 'nough said.
Ik vraag me echt af wat je nu in godsnaam gezegd denkt te hebben.

Moeten we allemaal terugreizen in de tijd om coca cola te kopen?

Nuff sad...
pi_102332074
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:10 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

En als ik een halfjaar geleden fysiek zilver had gekocht had ik een verlies van 40-60%.

Cash is gewoon de beste belegging bij een deflatoire bust en het risico is immens groot dat de moeder alle deflatoire busts voor ons ligt ergens in de komende jaren. Niemand weet exact wanneer en hoe, maar dat die komt is vrij zeker gezien de onevenwichtigheden. Dat ik een tijdje minder rendeer als andere assets neem ik voor lief en beschouw ik als opportunity cost. Immers, als ik nu (of een jaar geleden) instap en de deflatoire bust vind plaatst heb ik mijn kruit verschoten. Daarnaast is er niet echt een andere keuze op dit moment, aangezien vrijwel alles is overgewaardeerd behalve cash.

Als ik maar een paar K te beleggen had was dat een ander verhaal, maar bij mij draait het meer om kapitaalbehoud/gestage groei dan gigantische rendementen (of verliezen). Daarbij heb ik imo een vrij goed gevoel/inzicht qua risk/reward verhouding.
je hebt 'een flink bedrag' en spreidt de risico's niet? dat is sowieso oerdom.
pi_102332135
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:12 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je hebt 'een flink bedrag' en spreidt de risico's niet? dat is sowieso oerdom.
Wat heeft spreiden voor zin als zowat alles behalve cash overgewaardeerd is en gekoppeld aan elkaar is. Als de bubble eens echt knapt gaat alles down en het maakt dan niet uit of je in edelmetalen, vastgoed, aandelen, risicovolle obligaties e.d. zit.

Je begrijpt volgens mij niet hoe een deflatoire bust er uitziet.
pi_102332154
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:14 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Wat heeft spreiden voor zin als zowat alles behalve cash overgewaardeerd is en gekoppeld aan elkaar is. Als de bubble eens echt knapt gaat alles down en het maakt dan niet uit of je in edelmetalen, vastgoed, aandelen, risicovolle obligaties e.d. zit.

Je begrijpt volgens mij niet hoe een deflatoire bust er uitziet.
ik hoop voor jou dat je goed bent in gokken jong. ^O^
pi_102332167
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:15 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik hoop voor jou dat je goed bent in gokken jong. ^O^
Ik gok/speculeer niet, ik beleg.
pi_102332201
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:16 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik gok/speculeer niet, ik beleg.
geld is nog minder een belegging dan goud, zeker als je het niet op een bankrekening hebt staan maar thuis hebt. trouwens, als er geen geld meer is bij de banken, denk je dan dat er nog vertrouwen is in de euro en jouw geld nog lang wat waard is? en waar woon je en hoeveel heb je waar liggen O+
pi_102333780
quote:
Dat ...of die verrekte marginhikes weer...

http://www.zerohedge.com/(...)ilver-copper-margins

And there you have it: CME just hiked gold margins by 21%, silver by 16% and copper by 18%. Mystery solved.

Waarom niet de margins gewoon naar 100% dan zijn we daar ook meteen van af. Overigens heb ik medelijden met de postbode die mij over korte tijd een pakketje moet afleveren haha.
What falls down must go up
  zaterdag 24 september 2011 @ 17:17:18 #41
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_102335176
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:11 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Ik vraag me echt af wat je nu in godsnaam gezegd denkt te hebben.

Moeten we allemaal terugreizen in de tijd om coca cola te kopen?

Nuff sad...
Ik deed gewoon mee in dat idiote, "resultaat-georiënteerde-visie" geschreeuw hier.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 24 september 2011 @ 17:29:11 #42
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102335465
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 13:09 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

een jaar is realistisch. een slordige 90 jaar iets minder.
Shuddup je redeneert als een idioot.
pi_102336336
quote:
99s.gif Op zaterdag 24 september 2011 17:29 schreef Sokz het volgende:

[..]

Shuddup je redeneert als een idioot.
Right.
pi_102390196
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 10:50 schreef piepeloi55 het volgende:
Ben benieuwd wat het volgende week gaat geven, gaan dan de particulieren uit angst door media aandacht ook maar dumpen of een forse rebound?
Tot nog toe lijkt het het eerste. Vanaf 1520 is goud in bearmarket. Nog zon 4% en eerder op de dag zaten ze er nog maar 1% vanaf!
  maandag 26 september 2011 @ 10:08:45 #45
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_102390451
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:14 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Wat heeft spreiden voor zin als zowat alles behalve cash overgewaardeerd is en gekoppeld aan elkaar is. Als de bubble eens echt knapt gaat alles down en het maakt dan niet uit of je in edelmetalen, vastgoed, aandelen, risicovolle obligaties e.d. zit.

Je begrijpt volgens mij niet hoe een deflatoire bust er uitziet.
Maar is er met cash niet een gigantisch risico op inflatie? Zeker als er grof bijgedrukt wordt?
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_102390769
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 10:08 schreef _Flash_ het volgende:
Maar is er met cash niet een gigantisch risico op inflatie? Zeker als er grof bijgedrukt wordt?
Inflatie is politiek gezien onverkoopbaar door een lage gemiddelde maturity. Centrale banken kunnen bij verwachte inflatieangsten of inflatie zelf de lange rente niet drukken namelijk (ook al beweren veel goldbugs van wel). In een schuldbeladen economie met een korte maturity heb je dan zowel de negatieve effecten van een default als hoge inflatie door een stijgende rente. Met het creeren van inflatie creer je gelijktijdig een perfect storm en politici en centrale banken die zich daarmee inlaten weten dat ze direct op worden afgestraft, waarbij de focus bij het alternatief ligt op bonussen en bankiers e.d. Je kunt alleen in inflatie geloven als je ervanuitgaat dat men doelbewust aanstuurd op het vernietigen van de economie/het financiele stelsel.

Hoge en langdurige inflatie is ook arithmetisch zeer moeilijk te creeren door de onderliggende zwakke fundamenten in de werkelijke economie en het ontbreken van kredietgroei. Japan is het voorbeeld met stimulansen en QE en het massaal aanvechten van deflatie, waarbij inflatie nog steeds ver te zoeken is. Zelfs als men het wil zijn de middelen om het te bereiken beperkt, je kunt wel aan het touw trekken maar het niet duwen.

Ik vrees dus niet voor hoge en langdurige inflatie.
pi_102396201
quote:
Gold could fall to $1,100, says Marc Faber
The price of gold, which has fallen in recent weeks as part of a broader market sell-off, has even further to fall, Marc Faber, author of the Gloom Boom, and Doom Report, told CNBC Monday.

"We overshot on the upside when we went over $1,900," said the fund manager, who has 25% of his portfolio in gold.

"We're now close to bottoming at USD 1,500, and if that doesn't hold it could bottom to between USD 1,100-1,200."
Om vervolgens door te stijgen naar $10.000 aldus marc faber, voor diegene die erin geloven mooi moment om in te stappen. Ik in ieder geval niet.
  maandag 26 september 2011 @ 14:04:49 #49
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_102397485
Wat gebeurt er in godsnaam met zilver. 8)7
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_102407157
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 14:04 schreef monkyyy het volgende:
Wat gebeurt er in godsnaam met zilver. 8)7
En de deflatoire bust is niet eens begonnen en nu al zijn dalingen bereikt die vele gold/zilver-bugs hier niet meer zagen gebeuren tot de fundamentele problemen waren opgelost! De huidige dalingen in edelmetalen hebben al heel wat percepties aan diggelen geslagen, surprise, surprise...

  maandag 26 september 2011 @ 19:01:01 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102407715
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 14:04 schreef monkyyy het volgende:
Wat gebeurt er in godsnaam met zilver. 8)7
quote:
Scheepswrak met 200 ton zilver ontdekt

AMSTERDAM - Op de bodem van de Atlantische Oceaan is een scheepswrak met 200 ton zilver gevonden. De buit vertegenwoordigt een waarde van ongeveer 170 miljoen euro.

Scheepswrak met zilver

Het betreft de grootste vondst met edele metalen ooit ontdekt op zee. De SS Gairsoppa, een Brits vrachtschip dat in 1941 tot zinken werd gebracht door een Duitse onderzeeër, werd gevonden door de Amerikaanse firma Odyssey Marine.
Het bedrijf behoudt tachtig procent van de waarde van de vondst, onder voorwaarden van een contract met het ministerie van Transport. Dat meldt de BBC.
http://www.telegraaf.nl/b(...)00_ton_zilver__.html
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_102412475
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 18:44 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

En de deflatoire bust is niet eens begonnen en nu al zijn dalingen bereikt die vele gold/zilver-bugs hier niet meer zagen gebeuren tot de fundamentele problemen waren opgelost! De huidige dalingen in edelmetalen hebben al heel wat percepties aan diggelen geslagen, surprise, surprise...

[ afbeelding ]
we praten over 2 weken even bij als de koersen weer rustig aan omhoog gaan. en over een maand of 3. ^O^
  maandag 26 september 2011 @ 20:42:58 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102412826
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 20:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

we praten over 2 weken even bij als de koersen weer rustig aan omhoog gaan. en over een maand of 3. ^O^
Ook de zilverprijs (vooral de zilverprijs) is gewoon een random-walk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_102412900
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 20:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ook de zilverprijs (vooral de zilverprijs) is gewoon een random-walk.
ja ik had het over goud. zilver vink wat minder boeiend.
  maandag 26 september 2011 @ 20:44:54 #55
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102412961
Voor goud geld dat natuurlijk net zo goed.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 27 september 2011 @ 08:01:02 #56
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_102426746
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 20:44 schreef LXIV het volgende:
Voor goud geld dat natuurlijk net zo goed.
Voor aandelen uiteraard ook.
pi_102427884
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 11:25 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Cash only.
In een schoenendoos onder je bed? Je verwacht toch een deflationaire bust inclusief instortende banken?
pi_102428496
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 09:18 schreef GoudIsEcht het volgende:
In een schoenendoos onder je bed? Je verwacht toch een deflationaire bust inclusief instortende banken?
Of die banken instorten of deels geherkapitaliseerd/genationaliseerd worden en tot hoeverre daar nog ruimte voor is laat ik in het midden. Dat boeit ook niet meer voor spaargeld tot een x bedrag omdat er een serieus plan is om het DGS werkelijk te garanderen door het preferent stellen daarvan en de autoriteiten de bevoegdheid te geven insolvabele banken te splitsen in nuts/systeemvereiste-activiteiten en zakelijke activiteiten en die nutsbank te dekken met de beste assets.

Als dergelijke plannen worden omgezet in wetgeving (en dat gaat gebeuren, want is aanbevolen in comissie de wit die grote/unanieme steun vind in kamer) dan hoef je niet meer te vrezen voor spaargeld tot een x bedrag. Zodoende word ook het counterpartrisk op spaargeld weggenomen, je blijft hangen in de langspeelplaat van couterpartrisk a la 2008.
pi_102429172
Tot een x bedrag is niet voor iedereen genoeg hè.

Bovendien is het nog de vraag hoe snel zo'n garantie geregeld gaat worden.

Counterparty-risk blijft dus wel degelijk bestaan. Maar goed dat ze er een langspeelplaat van hebben gemaakt zodat mensen die het niet direct zien het misschien ook ooit gaan begrijpen.
pi_102429378
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:08 schreef GoudIsEcht het volgende:
Tot een x bedrag is niet voor iedereen genoeg hè.
Dat klopt zeker, maar voor de mensen die minder dan een paar miljoen of meer hebben is spaargeld met die plannen gegarandeerd. Mits goed gespreid.

quote:
Bovendien is het nog de vraag hoe snel zo'n garantie geregeld gaat worden.
Bij een plotselinge/extreme crisis zou dat ook overnacht kunnen gebeuren. Ook kunnen die plannen plaatsvinden (zij het onterecht) onder andere wetgevivng. Dat is eerder al gebeurd in Ijsland bijvoorbeeld. Ik heb altijd het gevoel gehad dat als de shit de fan echt raakt dat autoriteiten dan overnacht met dergelijke zaken instemmen, maar het is in ieder geval een geruststelling dat men erop aanstuurd voordat de shit de fan raakt.

De plannen om autoriteiten de bevoegdheid te geven over het opknippen van insolvabele banken word na verwachting eind dit jaar omgezet in wetgeving. Het DGS preferent stellen is wat ingewikkelder en zal dus wat meer tijd vergen.

quote:
Counterparty-risk blijft dus wel degelijk bestaan. Maar goed dat ze er een langspeelplaat van hebben gemaakt zodat mensen die het niet direct zien het misschien ook ooit gaan begrijpen.
De meeste media/mensen boeit zoiets nieuws/ingewikkelds ook niet, die lopen mee in de waan van de dag en zien wel hoe het eindigt als het eens gebeurd. De informatie is natuurlijk vrij toegankelijk.
pi_102430761
In hoeverre zijn dergelijke garanties inflatoir? Het is toch een garantie dat de drukpers gaat lopen indien 'nodig', nietwaar?
pi_102431564
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 11:14 schreef GoudIsEcht het volgende:
In hoeverre zijn dergelijke garanties inflatoir? Het is toch een garantie dat de drukpers gaat lopen indien 'nodig', nietwaar?
Neutraal, al kan een preferent DGS/bevoegdheden tot splitsen leiden tot hogere financieringskosten voor banken en zodoende deflatoir werken. In de praktijk denk ik dat andere zaken vele malen zwaarder wegen en vandaar dat ik denk neutraal.

Nergens word trouwens gesproken over een drukpers of interventie van centrale banken, sterker nog de rekening word gelegd bij bondholders/aandeelhouders. Dat is zwaar deflatoir en het geeft imo aan dat men aanstuurd/rekening houd op een deflatoire bust en beseft dat de speelruimte in de toekomst op kan zijn. Het 'vangnet' om zoveel mogelijk ongewenste 'side-effects' te voorkomen/beperken word gespannen met deze plannen.
pi_102438507
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:17 schreef piepeloi55 het volgende:

Dat klopt zeker, maar voor de mensen die minder dan een paar miljoen of meer hebben is spaargeld met die plannen gegarandeerd. Mits goed gespreid.
Kan die onzin nou eens afgelopen zijn?? Het opbouwen van dat Depositogarantiestelsel 2.0, als het uberhaupt doorgaat, gaat 10 jaar duren en het zal niet meer dan enkele procenten van het spaargeld omvatten, zodat zelfs als het in 2022 eindelijk is opgetuigd, het volstrekt onvoldoende zal zijn om het spaargeld daadwerkelijk te garanderen tegen systeemcrises. En zelfs de beste assets van een bank -Nederlandse staatsobligaties- zijn niet goed genoeg om de koopkracht van spaargeld te allen tijden te garanderen. Die zijn bij een echte crisis -met insolventiegevaar van staten, en risico van hyperinflatie- immers ook geen fluit meer waard, zoals geen enkele papieren waarde dat dan meer is.
pi_102438820
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 15:03 schreef dvr het volgende:
Kan die onzin nou eens afgelopen zijn?? Het opbouwen van dat Depositogarantiestelsel 2.0, als het uberhaupt doorgaat, gaat 10 jaar duren en het zal niet meer dan enkele procenten van het spaargeld omvatten, zodat zelfs als het in 2022 eindelijk is opgetuigd, het volstrekt onvoldoende zal zijn om het spaargeld daadwerkelijk te garanderen tegen systeemcrises. En zelfs de beste assets van een bank -Nederlandse staatsobligaties- zijn niet goed genoeg om de koopkracht van spaargeld te allen tijden te garanderen. Die zijn bij een echte crisis -met insolventiegevaar van staten, en risico van hyperinflatie- immers ook geen fluit meer waard, zoals geen enkele papieren waarde dat dan meer is.
DVR, deze discussie hebben we eerder gehad en je hebt werkelijk geen koek van de materie gegeten.

Jij doelt met je enkele procenten op de ex-ante bijdrage in het nieuwe DGS dat in 10 jaar tijd aangevuld moet zijn tot 1-2% van de spaargelden onder het DGS. Daarnaast is er nog steeds sprake van een ex-post bijdrage als men door die buffer heengaat. Daarna is er nog eens de DNB en nederlandse overheid die als backstop dient.

Met de bevoegdheid om insolvabele banken op te knippen is de kans aanzienlijk kleiner dat een nutsbank failliet gaat. Mocht dat toch gebeuren omdat er te weinig waarde in assets is word pas aanspraak gemaakt op dat DGS en waarschijnlijk dan nog niet eens omdat deze preferent is. Er moet al heel wat risicodragend kapitaal worden weggeslagen om het DGS in werking te laten treden.

In de praktijk betekent dat dat het DGS gedekt is én zelfs in een zeer ernstige crisis (zoals ik voorzie bij een deflatoire bust) nooit zal worden aangesproken en het systeem gewoon zal blijven doordraaien tijdens zon crisis (zij het met wat haperingen). Wat ik wel eventueel zie gebeuren is dat DNB/nederlandse overheid bepaalde bedragen moet 'voorschieten', omdat de liquidatitiefase wat langer kan duren. Als kun je spaargelden ook onderbrengen onder een nieuwe bank of een solvabele bank, dat is eerder gebeurd.

[ Bericht 1% gewijzigd door piepeloi55 op 27-09-2011 15:17:37 ]
  dinsdag 27 september 2011 @ 21:54:17 #65
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_102457623
Oh God, mijn vader staat op het punt een flink bedrag aan zilver te kopen, ik hou mijn (en zijn bypass) hart vast. -O-
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_102460956
quote:
15s.gif Op dinsdag 27 september 2011 21:54 schreef monkyyy het volgende:
Oh God, mijn vader staat op het punt een flink bedrag aan zilver te kopen, ik hou mijn (en zijn bypass) hart vast. -O-
Beter dan een hypotheek om een duurder huis te financieren atm :7
  dinsdag 27 september 2011 @ 23:25:10 #67
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_102462920
Beter dan in de sloot gooien.

Goede reden om te investeren. ^O^
Bedankt Hans.
pi_102463197
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 23:25 schreef bascross het volgende:
Beter dan in de sloot gooien.

Goede reden om te investeren. ^O^
Ik probeer het in een sociaal geaccepteerd risico te marginaliseren *)
pi_102466951
quote:
Oh God, mijn vader staat op het punt een flink bedrag aan zilver te kopen, ik hou mijn (en zijn bypass) hart vast. -O-
Als het werkelijk om een flink bedrag gaat kun je beter uitkijken dat ie niet door zijn rug gaat.
  woensdag 28 september 2011 @ 09:27:34 #70
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_102468463
Zag gisteravond dat koopgoud.nl zijn prijzen voor zilveren munten verhoogt heeft naar meer dan 500 euro per 10 terwijl thesilvermountain bijvoorbeeld nog onder de 30 euro per stuk zit.

Apart? Waarom zouden ze dat doen.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 28 september 2011 @ 12:26:50 #71
145663 Duiker_21
Daar word ik niet vrolijk van
pi_102473377
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 09:27 schreef _Flash_ het volgende:
Zag gisteravond dat koopgoud.nl zijn prijzen voor zilveren munten verhoogt heeft naar meer dan 500 euro per 10 terwijl thesilvermountain bijvoorbeeld nog onder de 30 euro per stuk zit.

Apart? Waarom zouden ze dat doen.
In NL zit er 20% tax op zilver, misschien heeft dat er mee te maken?
Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?
pi_102473720
zilveren munten hebben slechts 6% belasting
  woensdag 28 september 2011 @ 12:40:18 #73
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_102473812
Zijn beide Nederlandse webwinkels; daarom erg apart dat de een opeens naar 50 euro per ounce schiet. Weet de een iets wat de ander niet weet ofzo.

Of waren koopgoud en thesilvermountain tegenwoordig niet van dezelfde eigenaar? Dan is het misschien een marketingstrategie.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_102475730
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:40 schreef _Flash_ het volgende:
Zijn beide Nederlandse webwinkels; daarom erg apart dat de een opeens naar 50 euro per ounce schiet. Weet de een iets wat de ander niet weet ofzo.

Of waren koopgoud en thesilvermountain tegenwoordig niet van dezelfde eigenaar? Dan is het misschien een marketingstrategie.
Veel van die online winkels zijn idd allemaal van hetzelfde bedrijf veelal.

Denk je goedkoper uit te zijn maar dan berekenen ze zulke hoge verzendkosten dat je uiteindelijk op een euro na alsnog op hetzelfde bedrag zit.

Beetje nep dus in dat opzicht.
pi_102479957
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 15:11 schreef piepeloi55 het volgende:

DVR, deze discussie hebben we eerder gehad en je hebt werkelijk geen koek van de materie gegeten.
Dat valt erg mee, want die materie is nogal simpel. Maar wat tot jou in je blinde adoratie voor DGS 2.0 maar niet wil doordringen is dat er een systeemcrisis dreigt en dat jouw opgepoetste depositogarantiestelsel daarin voor de spaarder geen voordelen biedt ten opzichte van het huidige stelsel. Je idolate bewieroking van DGS 2.0 met uitlatingen zoals "als dergelijke plannen worden omgezet in wetgeving [..] dan hoef je niet meer te vrezen voor spaargeld tot een x bedrag" is bespottelijk, en gevaarlijk voor lezers die dat soort zever zouden geloven.

quote:
Jij doelt met je enkele procenten op de ex-ante bijdrage in het nieuwe DGS dat in 10 jaar tijd aangevuld moet zijn tot 1-2% van de spaargelden onder het DGS. Daarnaast is er nog steeds sprake van een ex-post bijdrage als men door die buffer heengaat.
Natuurlijk, maar nou en? Punt is dat er bij het omvallen van een grootbank binnen 20 werkdagen meer dan 100 miljard op tafel moet komen! Daar verandert DGS 2.0 niets aan.

quote:
Daarna is er nog eens de DNB en nederlandse overheid die als backstop dient.
Formeel niet; de wet is heel specifiek: De kosten van het DGS worden door de banken gedragen. Niet door DNB of de Staat. DNB schiet alleen geld vóór en is zelf niet aanspreekbaar voor vorderingen op banken. En dat de Staat tot nu toe -Icesave/DSB/Fortis- wel is ingesprongen (omdat DNB zelf op korte termijn ook slechts enkele tientallen miljarden kan ophoesten), was alleen maar om het vertrouwen in de overblijvende grootbanken te bewaren. Bij een systeemcrisis waarin ING, Rabo en/of ABN omvallen en waar honderden miljarden mee gemoeid zijn, zal de Staat dat niet nogmaals doen. Sterker, dat kán de Staat niet eens, want een land met een topzware financiele sector die zojuist van de kaart is geblazen ligt niet zo goed in de kapitaalmarkt (anderzijds, die kapitaalmarkt ligt op dat moment zelf ook niet zo lekker).

Het punt is dus dat DGS 2.0 voor spaarders bij de huidige dreigingen geen enkele concrete verbetering biedt ten opzichte van de bestaande garantie, en dat ik er doodmoe van word dat je die mantra maar met je vingers in je oren blijft opdreunen alsof volgend jaar alle risico's uit de wereld zijn (als dat plan uberhaupt doorgaat). Dat zijn ze niet. Als de eurozone uiteenvalt doordat buitenlandse too-big-to-bail banken of eurolanden ongecontroleerd failleren (en dat doen voordat wij op de gulden terugstappen), gaan alledrie onze grootbanken gezamenlijk ten onder in de deflatoire kettingreactie. Zoals boven beschreven, staan dan het DGS, DNB en de Staat machteloos, waardoor er nog maar twee mogelijkheden resteren: 1) Uit de euro stappen en spaarders hun geld in guldens teruggeven (instantane hyperinflatie) waarbij de guldenkoers meteen onderuit gaat, of 2) simpelweg het DGS failliet verklaren en iedere spaarder hooguit een paar duizend euro of gulden teruggeven, plus een vage claim op een stukje van de boedel. Dat laatste is verreweg het meest waarschijnlijke scenario bij een systeemcrisis, en geen lieve Gerritje of Jan-Keesje of Meneer De Wit kan daar iets aan veranderen.

quote:
In de praktijk betekent dat dat het DGS gedekt is én zelfs in een zeer ernstige crisis (zoals ik voorzie bij een deflatoire bust) nooit zal worden aangesproken en het systeem gewoon zal blijven doordraaien tijdens zon crisis (zij het met wat haperingen).
Dat zal het zeker niet, want het overgrote deel van de assets van zo'n DGS 2.0-compatible bank zal bestaan uit europese staatsobligaties, die bij een systeemcrisis in de euro weinig meer waard zijn. Als je daadwerkelijk in zo'n deflatoir scenario gelooft kan je dus maar beter die flappen in je kussensloop houden.
pi_102480111
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:37 schreef wbeco het volgende:
zilveren munten hebben slechts 6% belasting
Nope. Dat is in januari in 19% veranderd. In Duitsland hanteren ze nog wel het lage tarief van 7% dus daar kun je goedkoop terecht voor munten. Of koop oude zilveren guldens en rijksdaalders, daar zit geen BTW op omdat het gewone circulatiemunten waren.
pi_102480487
Als je stelt dat vrijwel niets meer waarde heeft is natuurlijk niets gedekt. Dat is echter een droombeeld(ofja, nachtmerrie) dat nooit zal plaatsvinden. 30-50% aan 'waarde' die verdampt is very very worsecase bij een 'financiele meltdown', werp eens een blik op een willekeurige balans van een bank en je zult zien dat na het wegslaan van obligatie en aandeelhouders het DGS gedekt is bij preferentie bij zon meltdown.

Je argumenten snijden alleen hout als er een dusdanig meltdown plaatsvind dat zelfs de waarde van een duitse en Nederlandse staatobligatie tot vrijwel 0 gereduceerd word. Dat gaat niet gebeuren.
  woensdag 28 september 2011 @ 16:53:36 #78
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_102481707
Interessant topic. Heb zelf een kleine hoeveelheid goud 6 jaar geleden gekocht. Maar ik hou nog even vast. :)
pi_102482334
Europese banken functioneren op zo'n minimale kapitaalsbasis en hebben zulke krappe reserves dat er maar weinig hoeft te gebeuren om het hele stelsel plat te leggen - d.w.z. ze kunnen dan niet meer op de geldmarkt terecht, net als in 2008, en kunnen niet meer aan hun dagelijkse verplichtingen voldoen. Er hoeft maar één grote jongen om te vallen om te bewerkstelligen dat in heel Europa andere grote banken omvallen en dat de geldmarkt op slot gaat .

Ik weet vrijwel zeker dat de overheden dat met doorlopende beperkte kapitaalsinjecties zullen blijven voorkomen. Maar in jouw verwachting doen ze dat niet, jij gelooft in een deflationair scenario. Wat er dan dus gebeurt is dat de diverse europese garantiestelsels in werking treden, en dat de overheden binnen 20 werkdagen duizenden miljarden op tafel moeten leggen die er niet zijn.

"Geen probleem", zeg jij, "dan liquideren ze gewoon de bonds van die banken". Maar wat zijn die bonds nog waard als er voor biljoenen tegelijk op de markt komen, als notabene de uitgevende instanties zelf op dat moment voor biljoenen tegelijk aan onverwachte verplichtingen op zich genomen hebben - verplichtingen die nooit terugbetaald kunnen worden, en als de olievlek van faillissementen zich dwars door Europa en de wereld maar blijft uitbreiden? Het kaartenhuis is dan simpelweg ingestort en papieren waarden hebben geen fractie van hun waarde meer.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 16:18 schreef piepeloi55 het volgende:
Dat gaat niet gebeuren.
Volgens jou anders wel. Of begin je in te zien dat je deflationaire scenario geen optie is?

Zeg het maar. We beginnen hier: Morgen word je wakker en je leest op Teletekst dat Credit Agricole en Bancque Paribas op het punt van omvallen staan (iets dat nu ieder moment zou kunnen gebeuren tenzij de Franse overheid ze dan een bail-out geeft). Ze hebben acuut ieder 50 miljard nodig. Dus zeg het maar, wat is de volgende stap?
  woensdag 28 september 2011 @ 17:22:16 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102482521
quote:
15s.gif Op dinsdag 27 september 2011 21:54 schreef monkyyy het volgende:
Oh God, mijn vader staat op het punt een flink bedrag aan zilver te kopen, ik hou mijn (en zijn bypass) hart vast. -O-
Er zijn ook mensen nodig die op de top instappen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_102482758
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 17:15 schreef dvr het volgende:
Europese banken functioneren op zo'n minimale kapitaalsbasis en hebben zulke krappe reserves dat er maar weinig hoeft te gebeuren om het hele stelsel plat te leggen - d.w.z. ze kunnen dan niet meer op de geldmarkt terecht, net als in 2008, en kunnen niet meer aan hun dagelijkse verplichtingen voldoen. Er hoeft maar één grote jongen om te vallen om te bewerkstelligen dat in heel Europa andere grote banken omvallen en dat de geldmarkt op slot gaat .

Ik weet vrijwel zeker dat de overheden dat met doorlopende beperkte kapitaalsinjecties zullen blijven voorkomen. Maar in jouw verwachting doen ze dat niet, jij gelooft in een deflationair scenario. Wat er dan dus gebeurt is dat de diverse europese garantiestelsels in werking treden, en dat de overheden binnen 20 werkdagen duizenden miljarden op tafel moeten leggen die er niet zijn.
Dat overheden banken niet ongecontroleerd failliet laten gaan dat geloof ik nog wel, tot zoverre daar ruimte voor is. Echter zal het risicodragen kapitaal een steeds groter deel bijdragen daarbij en dat mijn beste vriend is deflatoir.

quote:
Volgens jou anders wel. Of begin je in te zien dat je deflationaire scenario geen optie is?
Dat het hele stelsel ineenvalt en de economie krimpt todat er geen economie meer over is dát gaat niet gebeuren. Je hele visie over de gevolgen van een deflatoire bust word zwaar overdreven en je komt met 'alternatieven' die en onwaarschijnlijk (daar het niet kunnen drukken van de rente) zijn én de problemen verergeren.
pi_102483789
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 17:28 schreef piepeloi55 het volgende:

Dat overheden banken niet ongecontroleerd failliet laten gaan dat geloof ik nog wel, tot zoverre daar ruimte voor is. Echter zal het risicodragen kapitaal een steeds groter deel bijdragen daarbij en dat mijn beste vriend is deflatoir.
Je breekt nu je eigen regels. Als Europese overheden hun banken overeind blijven houden zullen ze continu tientallen tot honderden miljarden nieuwe staatsschuld moeten aannemen, d.w.z. geld moeten drukken, wat inflatoir is.

Als er daarnaast op bestaand bankenkapitaal wordt afgeschreven vind ik dat prima, maar de houders daarvan zijn weer andere banken en verzekeraars en pensioenfondsen. Je zou het deflatoir kunnen noemen, ware het niet dat onze geliefde overheden dan HUN weer overeind zullen moeten houden..!
quote:
Je hele visie over de gevolgen van een deflatoire bust word zwaar overdreven en je komt met 'alternatieven' die en onwaarschijnlijk (daar het niet kunnen drukken van de rente) zijn én de problemen verergeren.
Nope. Het is linksom of rechtsom; overeindhouden of laten klappen, inflatie of deflatie. Als je echt gelooft dat de autoriteiten nog jarenlang kunnen pappen en nathouden zonder brokken te maken en dat ze iedere black swan onder controle zullen houden, mag je ook nog even voor stagflatie kiezen. Maar er komt een moment dat er een bank gered moet worden die in rede gewoon Too Big to Bail is, zoals Credit Agricole of Bancque Paribas. Of de ING en Rabo als we lang genoeg wachten en de woningmarkt ze op de knieën dwingt. En op dat moment is het links of rechts, deflatie of inflatie, de totale ineenstorting of de geleidelijke muntontwaarding. Your vote please.

(en dat men de rente niet kan drukken is onzin, dat heb ik al beargumenteerd in een topic waar ik enkele berichten geleden naar verwees en je hebt daar vooralsnog niets tegenin gebracht).
pi_102484732
Ze kunnen het geld theoretisch ook lenen mbv bv obligaties. o|O
pi_102486053
Met Obligaties zouden de overheidsschulden verder oplopen.

Onmogelijk volgens piepeloi, want monetaire en fiscale speelruimte.
pi_102486820
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 18:04 schreef dvr het volgende:
Je breekt nu je eigen regels. Als Europese overheden hun banken overeind blijven houden zullen ze continu tientallen tot honderden miljarden nieuwe staatsschuld moeten aannemen, d.w.z. geld moeten drukken, wat inflatoir is.
Als er geen ruimte meer is voor fiscale stimuleringen (bailouts) dan heeft men geen keuze meer. Het pad van inflatie verergerd de problemen alleen maar omdat de rente niet gedrukt kant worden.

Voor spaargeld onder het DGS boeit dit hele verhaal trouwens niet meer als het preferent is. Niet zozeer het nieuwe DGS is een goede update, dat blijft een wassen neus. De kracht zit zich in de preferente status als het deze krijgt en de bevoegdheden om banken te splitsen en de beste assets onder te brengen bij die nutsbank. Gelijkertijd maakt het de kans klein dat overheden nog hoeven bij te springen tijdens een nieuwe crisis en als ze moeten bijspringen zijn het verwaarloosbare bedragen als de plannen in wetgeving word omgezet.

Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan te begrijpen is en deze plannen zijn juist bedoeld om overheden niet meer te laten opdraaien als het mis gaat en tegelijkertijd het systeem te waarborgen (zij het met wat haperingen).

quote:
Nope. Het is linksom of rechtsom; overeindhouden of laten klappen, inflatie of deflatie. Als je echt gelooft dat de autoriteiten nog jarenlang kunnen pappen en nathouden zonder brokken te maken en dat ze iedere black swan onder controle zullen houden, mag je ook nog even voor stagflatie kiezen. Maar er komt een moment dat er een bank gered moet worden die in rede gewoon Too Big to Bail is, zoals Credit Agricole of Bancque Paribas. Of de ING en Rabo als we lang genoeg wachten en de woningmarkt ze op de knieën dwingt. En op dat moment is het links of rechts, deflatie of inflatie, de totale ineenstorting of de geleidelijke muntontwaarding. Your vote please.
Zoals ik al zei; die plannen zijn er om de stenen tijdperk scenarios tijdens een deflatoire bust te voorkomen. Maar ook zonder die plannen ga je voorbij aan de felxibiliteit van de politiek/de mens en het systeem zelf, die deflatoire bust die jezelf beschrijft (en waar alles waardeloos word) is zwaar overdreven en er is geen enkele aanwijzing/bewijs daarvoor.

quote:
(en dat men de rente niet kan drukken is onzin, dat heb ik al beargumenteerd in een topic waar ik enkele berichten geleden naar verwees en je hebt daar vooralsnog niets tegenin gebracht).
Quote die post dan met het antwoord. Ik zie hem nergens terug, tenminste geen onderbouwd antwoord! Zowel de FED als vrijwel de gehele academische en historische wereld is het erover eens dat het niet kan, maar jij kent schijnbaar het gouden ei. Deel dat dan met ons!
pi_102486897
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 19:18 schreef GoudIsEcht het volgende:
Met Obligaties zouden de overheidsschulden verder oplopen.

Onmogelijk volgens piepeloi, want monetaire en fiscale speelruimte.
Dat slaat op poep.
pi_102490538
Je roept toch de hele tijd dat "de monetaire en fiscale speelruimte van de autoriteiten op is"..?

Hoe kunnen ze dan extra centjes regelen om spaarders te redden?
  donderdag 29 september 2011 @ 12:47:05 #88
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_102509823
Dit is trouwens ook een leuk product:



Omgerekend per gram vergelijkbaar met een klein baartje of een munt. Alleen het 'breken' vind ik een beetje raar; dan krijg je toch kleine verschillen tussen de individuele stukjes.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_102511389
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:47 schreef _Flash_ het volgende:
Dit is trouwens ook een leuk product:

[ afbeelding ]

Omgerekend per gram vergelijkbaar met een klein baartje of een munt. Alleen het 'breken' vind ik een beetje raar; dan krijg je toch kleine verschillen tussen de individuele stukjes.
Als de bediening goed was geef je het grote stukje en als het slecht was een kleine. Zelfde dilemma als een reep breken om te delen.
pi_102513637
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:47 schreef _Flash_ het volgende:
Dit is trouwens ook een leuk product:

[ afbeelding ]

Omgerekend per gram vergelijkbaar met een klein baartje of een munt. Alleen het 'breken' vind ik een beetje raar; dan krijg je toch kleine verschillen tussen de individuele stukjes.
Grappig dit kende ik nog niet.

Dacht eerst dat het ging om een grain goud inplaats van gram.
  donderdag 29 september 2011 @ 15:20:39 #91
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_102514609
Dit lijkt echt gemaakt als alternatief voor geld om betalingen mee te kunnen doen. Maar je kan natuurlijk ook 1/10 OZ muntjes kopen. Of 1/20 OZ. Maar dan betaal je een stuk meer bovenop de goudprijs.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_102580648
Goud zit technisch nog binnen de driekhoek die vanaf 26 sept. getekend werd.

Maandag moet er in principe een uitbraak gaan komen.

Doorgaans is driekhoek voortzettingspatroon; dat zou wijzen op een verdere daling (richting 1300 op de dollares).

Ik zit zelf nog long (fysiek) en heb zelf recentelijk nog wat bijgekocht.

Ik zie geen reden voor een fundamentele verandering van het plaatje, maar ze zouden zomaar iets kunnen gaan organiseren de komende periode waarvoor de goudkoers (en andere commodities) beter eerst een klapje down konden krijgen.

Donderdag komen er wat belangrijke lui bij Merkel op de koffie om over monetaire zaken te praten, en dan een week later in Parijs.
pi_102610362
pi_102610383
quote:
hehehe ^O^ dilbert _O_
pi_103387138
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 13:03 schreef GoudIsEcht het volgende:
Goud zit technisch nog binnen de driekhoek die vanaf 26 sept. getekend werd.

Maandag moet er in principe een uitbraak gaan komen.

Over welke maandag had je het?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_103400151
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:06 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Over welke maandag had je het?
Is al weer even terug. Ik dacht dat we toen duidelijker richting gingen kiezen, maar liep wat anders.

Ik zit er wel eens vaker naast hoor, ben ook geen trader. Ik dan ook niets verkocht, en ga dat ook nog niet doen.
pi_103400204
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 23:17 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Is al weer even terug. Ik dacht dat we toen duidelijker richting gingen kiezen, maar liep wat anders.

Ik zit er wel eens vaker naast hoor, ben ook geen trader. Ik dan ook niets verkocht, en ga dat ook nog niet doen.
nog niet... wanneer wel dan ;)
pi_103401789
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 23:18 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

nog niet... wanneer wel dan ;)
Als de Westerse schuldenzee is gespleten en ik er doorheen kan lopen op weg naar een beter alternatief.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:46:05 #99
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_103556487
De politici strompelen, de euro valt, goud klimt!
In Gold we trust
pi_103557213
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 20:46 schreef RobbieD het volgende:
De politici strompelen, de euro valt, goud klimt!
Wel een stevige stijging, gezien het feit dat dit gewoon uitstel nummer 5.334.339 is. Het verbaast me dat de markt daar nog op reageert.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_103562805
-nutteloze one liner. gaarne onderbouwen of niet posten-

[ Bericht 62% gewijzigd door Bolkesteijn op 26-10-2011 02:48:59 ]
pi_103577432
Topic opgeschoond, de vraag van piepeloi55 heb ik in het FB-topic beantwoord.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 07:00:11 #103
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_103613082
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 20:46 schreef RobbieD het volgende:
De politici strompelen, de euro valt, goud klimt!
Schuldakkoord :')

Omdat Frankrijk en Duitsland het nooit met elkaar eens worden, word ik rijker en rijker.
Goud heeft die zekerheid, aandelen absoluut niet.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 19:16:40 #104
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_103714925
Jullie hebben helmaal gelijk met jullie 100% goud portfolio, al die aandelen bezitters zijn gewoon dom.

De markten gaan richting de 0, men hoeft niet aan te komen met positieve data. We weten allemaal dat Europa te dom is om te poepen en een financiële crisis is 100% zeker. En voor degenen die het niet weten: Griekenland is het grootste en meest invloedrijke land ter wereld met zo'n ~50% 's werelds GDP.

Van 1900-2000 hebben we een spaanse griep gezien, WOI, Great depression WOII, atoom bommen, koude oorlog, Vietnam oorlog, een olie crisis, een goud bubble, een Tech bubble, en de welvaart is toch meer gestegen dan ooit in de geschiedenis van de mensheid, in die eeuw.

Maar deze keer wordt het anders, het is overduidelijk dat ons systeem door en door verrot is, let maar op!

Conclusie:
De enige play hier is al je aandelen verkopen, zoveel mogelijk geld lenen (omdat hyperinflatie) en goud kopen. En SPXU berijden tot in de oneindigheid. En Ron Paul. Ik word rijk!
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 8 november 2011 @ 19:05:25 #105
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104131600
Fysiek goud kopen is helemaal niet moeilijk, maar dat fysieke goud (tegen een goede prijs) verkopen, hoe en waar/bij wie doe je dat?
Ik kocht/koop bij lindersgoudenmunten.nl die ook inkopen onder de naam goldrush.nl.
Het verschil tussen mijn aankoop- en eventuele inkoopprijs van goldrush is misschien niet onredelijk, maar kan het voordeliger?
In Gold we trust
pi_104190292
Op een Amerikaanse survival website kopen ze nu juist weer massaal zilver, aan goud kun je je de eerste tijd geen buil vallen me dunkt.
  donderdag 10 november 2011 @ 01:46:07 #107
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_104190477
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:05 schreef RobbieD het volgende:
Fysiek goud kopen is helemaal niet moeilijk, maar dat fysieke goud (tegen een goede prijs) verkopen, hoe en waar/bij wie doe je dat?
Ik kocht/koop bij lindersgoudenmunten.nl die ook inkopen onder de naam goldrush.nl.
Het verschil tussen mijn aankoop- en eventuele inkoopprijs van goldrush is misschien niet onredelijk, maar kan het voordeliger?
Waarom niet gewoon iShares GLD kopen ofzo, betaal je een tientje commissie. Betaal je geen opslag, fig's, bezorgkosten, onhandig als je wil verkopen etc.

Of ben je van plan het mega lang vast te houden, of als verzamlaar? Dan snap ik fysiek vasthouden wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door monkyyy op 10-11-2011 01:51:10 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_104190487
Zou het kunnen zijn dat in libie de nieuwe regering straks verlegen zit om kapitaal om NAVO ingrijpen en nieuwe regering te bekostigen dat ze een grote hoeveelheid goud op de markt gooien?
pi_104190804
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 01:47 schreef thesiren.nl het volgende:
Zou het kunnen zijn dat in libie de nieuwe regering straks verlegen zit om kapitaal om NAVO ingrijpen en nieuwe regering te bekostigen dat ze een grote hoeveelheid goud op de markt gooien?
Lijkt me onwaarschijnlijk, met de miljarden die Gadaffi achter de hand hield en met hun enorme olieproductie. Goud gaat pas de deur uit als al het andere al te gelde gemaakt is.

En je hoeft er niet bang voor te zijn dat zoiets invloed zou hebben op de goudprijs, grote partijen (10+ ton) fysiek goud worden meestal ondershands verkocht. Er is op dit moment bepaald geen gebrek aan vraag bij centrale banken, staatsfondsen e.d. dus een koper is gauw gevonden.
pi_104190836
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:05 schreef RobbieD het volgende:
Fysiek goud kopen is helemaal niet moeilijk, maar dat fysieke goud (tegen een goede prijs) verkopen, hoe en waar/bij wie doe je dat?
Ik zou naar een in beleggingsgoud gespecialiseerde handelaar gaan. Dus niet een zaak die primair als muntenhandel of sloopgoudinkoper actief is. Amsterdamgold bijvoorbeeld zegt 98% van de 'spot' prijs te betalen.
  donderdag 10 november 2011 @ 02:48:01 #111
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_104190863
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:05 schreef RobbieD het volgende:
Fysiek goud kopen is helemaal niet moeilijk, maar dat fysieke goud (tegen een goede prijs) verkopen, hoe en waar/bij wie doe je dat?
Ik kocht/koop bij lindersgoudenmunten.nl die ook inkopen onder de naam goldrush.nl.
Het verschil tussen mijn aankoop- en eventuele inkoopprijs van goldrush is misschien niet onredelijk, maar kan het voordeliger?
amsterdamgold kun je kopen en verkopen

ik heb al heel wat reepjes in me laatje
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_104190875
Amsterdamgold is redelijk prijzig, als ik zo naar de prijzen van de munten aldaar kijk that is.
pi_104191924
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 01:47 schreef thesiren.nl het volgende:
Zou het kunnen zijn dat in libie de nieuwe regering straks verlegen zit om kapitaal om NAVO ingrijpen en nieuwe regering te bekostigen dat ze een grote hoeveelheid goud op de markt gooien?
Ik zou eerder denken dat er misschien al een hoeveelheid goud het land is uitgeroofd. De rebellen hadden hun hoofdkwartier in elk geval boven op de goudkluis. In hoeverre ze dat goud hebben moeten aanwenden voor bepaalde gunsten weet ik niet.

De eerste colonnes die uit Irak vertrokken zouden ook zomaar goud kunnen hebben getransporteerd.

En wie hier dan weer over aluhoedjes wil komen roepen: koop lekker een krant en ga die lezen. Of vouw er een hoedje van.
pi_104191940
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 19:16 schreef monkyyy het volgende:
Jullie hebben helmaal gelijk met jullie 100% goud portfolio, al die aandelen bezitters zijn gewoon dom.

De markten gaan richting de 0, men hoeft niet aan te komen met positieve data. We weten allemaal dat Europa te dom is om te poepen en een financiële crisis is 100% zeker. En voor degenen die het niet weten: Griekenland is het grootste en meest invloedrijke land ter wereld met zo'n ~50% 's werelds GDP.

Van 1900-2000 hebben we een spaanse griep gezien, WOI, Great depression WOII, atoom bommen, koude oorlog, Vietnam oorlog, een olie crisis, een goud bubble, een Tech bubble, en de welvaart is toch meer gestegen dan ooit in de geschiedenis van de mensheid, in die eeuw.

Maar deze keer wordt het anders, het is overduidelijk dat ons systeem door en door verrot is, let maar op!

Conclusie:
De enige play hier is al je aandelen verkopen, zoveel mogelijk geld lenen (omdat hyperinflatie) en goud kopen. En SPXU berijden tot in de oneindigheid. En Ron Paul. Ik word rijk!
Ja.. helemaal als je helemaal niets van goud begrijpt ga je dit soort onzin verkopen.

Waarom zou goud niet gewoon een nieuwe rol in het monetaire systeem kunnen krijgen. Met de schuld-als-reserve loopt het niet heel geweldig, of wil je nou (onderbouwd) anders gaan beweren?
pi_104191954
quote:
2s.gif Op donderdag 10 november 2011 01:46 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon iShares GLD kopen ofzo, betaal je een tientje commissie. Betaal je geen opslag, fig's, bezorgkosten, onhandig als je wil verkopen etc.

Of ben je van plan het mega lang vast te houden, of als verzamlaar? Dan snap ik fysiek vasthouden wel.
Je betaalt geen opslag omdat er niets ligt wat jij gaat krijgen als het nodig is. Waarom zou je niet gewoon een bankrekening nemen als je een papieren briefje zo geweldig vindt?
pi_104191970
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 01:31 schreef WammesWaggel het volgende:
Op een Amerikaanse survival website kopen ze nu juist weer massaal zilver, aan goud kun je je de eerste tijd geen buil vallen me dunkt.
The poor men's gold....

Al eens een poor man tegengekomen die rijk is geworden van zijn zilver?
  donderdag 10 november 2011 @ 08:49:02 #117
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_104192151
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 08:35 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

The poor men's gold....

Al eens een poor man tegengekomen die rijk is geworden van zijn zilver?
Mijn 'familie zilver' is laatst toch op een niet te verwaarlozen bedrag getaxeerd. Mag ik mijn voorouders toch dankbaar voor zijn. Niet dat ik het ga verkopen maar ik zou er een mooie auto voor kunnen rijden.
pi_104199497
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 08:49 schreef malleable het volgende:

[..]

Mijn 'familie zilver' is laatst toch op een niet te verwaarlozen bedrag getaxeerd. Mag ik mijn voorouders toch dankbaar voor zijn. Niet dat ik het ga verkopen maar ik zou er een mooie auto voor kunnen rijden.
Dat zal een aardige sjouwpartij zijn geweest dan die taxatie. Pas maar op voor je rug.
pi_104199762
Als je GLD aanbeveelt weet je werkelijk he-le-maal niets van goud als belegging.
pi_104199822
Laat GoudIsEcht maar (dom) kletsen, fysiek zilver is een prima lange termijn belegging (jaren, niet weken).
  vrijdag 11 november 2011 @ 22:28:09 #121
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104268297
quote:
2s.gif Op donderdag 10 november 2011 01:46 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon iShares GLD kopen ofzo, betaal je een tientje commissie. Betaal je geen opslag, fig's, bezorgkosten, onhandig als je wil verkopen etc.

Of ben je van plan het mega lang vast te houden, of als verzamlaar? Dan snap ik fysiek vasthouden wel.
Ben misschien bovenmatig wantrouwig, maar ik vertrouw alleen m'n kluis.
In Gold we trust
  vrijdag 11 november 2011 @ 22:33:22 #122
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104268615
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 02:41 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik zou naar een in beleggingsgoud gespecialiseerde handelaar gaan. Dus niet een zaak die primair als muntenhandel of sloopgoudinkoper actief is. Amsterdamgold bijvoorbeeld zegt 98% van de 'spot' prijs te betalen.
Linders is een gespecialiseerde handelaar en - voor zover ik me herinner - voordeliger bij het aankopen en gunstiger bij het verkopen van goud dan amsterdamgold. Klopt, net nagekeken.
Scheelt 13 euro op een baartje van 50 gram - ten gunste van Linders dus.
In Gold we trust
pi_104269844
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 22:33 schreef RobbieD het volgende:

Klopt, net nagekeken.
Waar zijn hun inkoopprijzen te vinden?
  zaterdag 12 november 2011 @ 11:48:28 #124
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104280589
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 22:57 schreef dvr het volgende:

[..]

Waar zijn hun inkoopprijzen te vinden?
Gold-rush.nl

[ Bericht 0% gewijzigd door RobbieD op 12-11-2011 12:21:04 (adres site verbeterd) ]
In Gold we trust
  zaterdag 12 november 2011 @ 12:08:30 #125
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_104281034
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 22:28 schreef RobbieD het volgende:

[..]

Ben misschien bovenmatig wantrouwig, maar ik vertrouw alleen m'n kluis.
juist
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 12 november 2011 @ 15:03:44 #126
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_104286056
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 13:17 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Dat zal een aardige sjouwpartij zijn geweest dan die taxatie. Pas maar op voor je rug.
Je begrijpt vast dat een taxatie niet bedoeld is om het gewicht vast te stellen, een weegschaal gebruiken kan ik zelf ook nog wel.
pi_104296950
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 11:48 schreef RobbieD het volgende:

Gold-rush.nl
Als ik nu kijk zie ik voor een 50-grams plaatje 2046,34 bij Gold-rush en 'minimaal 2044,92' bij Amsterdam Gold. Het ontloopt elkaar dus niet of nauwelijks. Ik vind dat overigens uiterst nette prijzen, ze liggen heel dicht tegen de spot price, en méér dan dat kun je nou eenmaal nergens krijgen (totdat de echte 'gold rush' begint en men voor direct leverbaar fysiek goud graag een premie over spot betaalt).
  zondag 13 november 2011 @ 19:35:24 #128
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104326497
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 21:19 schreef dvr het volgende:

[..]

Als ik nu kijk zie ik voor een 50-grams plaatje 2046,34 bij Gold-rush en 'minimaal 2044,92' bij Amsterdam Gold. Het ontloopt elkaar dus niet of nauwelijks. Ik vind dat overigens uiterst nette prijzen, ze liggen heel dicht tegen de spot price, en méér dan dat kun je nou eenmaal nergens krijgen (totdat de echte 'gold rush' begint en men voor direct leverbaar fysiek goud graag een premie over spot betaalt).
Nou, dan moeten we daar (voorlopig?) tevreden mee zijn.
Toch: Linders/Goldrush verkoopt 13 euro voordeliger en biedt 1,32 meer bij terugkopen.
Mmm... 14,32 voordeliger. Ik blijf maar lekker bij ze.
Onder welke omstandigheden zou men bereid zijn een premie over spot te betalen?
In Gold we trust
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 13 november 2011 @ 21:13:15 #129
862 Arcee
Look closer
pi_104331480

'Gold is not anywhere near a bubble' (vanaf 3:06)
pi_104341799
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 19:35 schreef RobbieD het volgende:

Onder welke omstandigheden zou men bereid zijn een premie over spot te betalen?
Wanneer er in de kleinhandel lange wachttijden optreden of handelaren zelfs 'uitverkocht' moeten verkopen. Dat is de afgelopen jaren al een paar keer in lichte mate voorgekomen. Je kunt op dat moment geen fysiek goud meer in handen krijgen tegen de actuele koers (behalve via Bullionvault e.d.), dus als je perse wat wilt hebben zul je méér moeten bieden. Met name op munten en kleine baren gaat de premium dan omhoog.

Als de crisis echt doorzet, denk aan nieuwe faillissementen onder grootbanken of als bv. een significant land als Italië uit de euro treedt, zou die schaarste zich ook naar de groothandel kunnen verplaatsen omdat de paniek onder het gepeupel dan ook overslaat op grote beleggings- en pensioenfondsen, banken en dergelijke. Immers, wanneer zelfs 'degelijke' valuta en staatsschuld voor hen geen veilig toevluchtsoord meer zijn, blijft er weinig anders voor ze over, dan om snel te diversificeren in fysiek goud. Er zal dan al snel weer backwardation optreden (dat is ook al een paar keer gebeurd), d.w.z. dat de spot price hoger wordt dan de prijs voor levering op termijn, en als de grote bullion banks dan pech hebben zullen ze gedwongen worden om hoeveelheden goud te leveren die ze niet in voorraad hebben en die ze ook van niemand meer kunnen kopen, of alleen nog tegen een absurde premium. Als de goudbanken dat overleven, zullen ze in ieder geval heel snel moeten deleveragen (hun shortposities afbouwen) met alle positieve gevolgen van dien voor de goudprijs.
pi_104348670
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 08:49 schreef malleable het volgende:

[..]

Mijn 'familie zilver' is laatst toch op een niet te verwaarlozen bedrag getaxeerd. Mag ik mijn voorouders toch dankbaar voor zijn. Niet dat ik het ga verkopen maar ik zou er een mooie auto voor kunnen rijden.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2011 15:03 schreef malleable het volgende:

[..]

Je begrijpt vast dat een taxatie niet bedoeld is om het gewicht vast te stellen, een weegschaal gebruiken kan ik zelf ook nog wel.
Mooi is dat.

Eerst lopen blaten dat je familiezilver zo geweldig waardevol zou zijn, blijkt later dat de waarde vooral in esthetische aspecten en niet in het zilver zelf zit.

Roep dan niets of ga op een kunstforum kletsen.
  maandag 14 november 2011 @ 13:45:30 #132
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104350354
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:45 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

[..]

Mooi is dat.

Eerst lopen blaten dat je familiezilver zo geweldig waardevol zou zijn, blijkt later dat de waarde vooral in esthetische aspecten en niet in het zilver zelf zit.

Roep dan niets of ga op een kunstforum kletsen.
Tjee GoudisEcht toch!!
Al lees ik je doorgaans met veel interesse (en heb je in dit commentaar ook weer gelijk), soms ben je toch wel wat erg kort aangebonden.

[ Bericht 0% gewijzigd door RobbieD op 14-11-2011 13:46:43 ("je" toegevoegd) ]
In Gold we trust
  maandag 14 november 2011 @ 13:49:43 #133
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_104350507
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:45 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

[..]

Mooi is dat.

Eerst lopen blaten dat je familiezilver zo geweldig waardevol zou zijn, blijkt later dat de waarde vooral in esthetische aspecten en niet in het zilver zelf zit.

Roep dan niets of ga op een kunstforum kletsen.
Weet je wat, ik zal mijn gouden sieraden ook maar even omsmelten dan mag ik tenminste weer posten.

Ik bewaar mijn goud/zilver liever in een mooie en soms zelfs praktische vorm dan in een baar waar je geen moer aan hebt. En het is dan zelfs nog meer waard ook, lijkt mij een win win.
pi_104350640
Iedereen --> weer over het onderwerp, en niet over elkaar, graag?
  maandag 14 november 2011 @ 20:16:01 #135
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104367446
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 13:49 schreef malleable het volgende:

[..]

Weet je wat, ik zal mijn gouden sieraden ook maar even omsmelten dan mag ik tenminste weer posten.

Ik bewaar mijn goud/zilver liever in een mooie en soms zelfs praktische vorm dan in een baar waar je geen moer aan hebt. En het is dan zelfs nog meer waard ook, lijkt mij een win win.
Je slaat de plank toch wel behoorlijk mis.
Wat las gister nog ik op de poster van een goud inkoper:
"¤ 25,00 per gram voor uw oude goud" - tel uit je verlies.
Als je redeneert vanuit het standpunt dat je gouden sieraden vanwege hun bizonderheid veel geld waard zijn, dan heb je het over een toch wel kleine groep van eventuele kopers (waarmee je ook nog eens flink moet onderhandelen).
Wij hebben het op dit forum over de goudwaarde zoals die wereldwijd geldt en door iedereen wordt aanvaard.Hierover valt weinig te onderhandelen. Sieraden, mooi en/of praktisch of niet, vallen hier buiten, baren, plaatjes en munten er binnen.
GoudisEcht heeft gelijk, dit is niet het juiste forum voor jou.

[ Bericht 0% gewijzigd door RobbieD op 14-11-2011 20:18:36 (Twee dubbel getypte woorden) ]
In Gold we trust
pi_104377937
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 20:16 schreef RobbieD het volgende:

GoudisEcht heeft gelijk, dit is niet het juiste forum voor jou.
Of misschien ook wel als hij nog wat wil leren.
  dinsdag 15 november 2011 @ 10:52:14 #137
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_104387848
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 22:40 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Of misschien ook wel als hij nog wat wil leren.
Ik leer graag, vertel mij eens wat drijft de vraag naar goud?

pi_104391321
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 10:52 schreef malleable het volgende:

[..]

Ik leer graag, vertel mij eens wat drijft de vraag naar goud?

[ afbeelding ]
goud heeft een vrij constante koopkracht zo door de tijd heen. ecb gaat straks heul veel geld creeeren uit het niets, en daar beschermen mensen zich tegen door goudbezit.
pi_104393110
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 10:52 schreef malleable het volgende:

[..]

Ik leer graag, vertel mij eens wat drijft de vraag naar goud?
Onproductieve (en dus waardeloze) schuld drijft de vraag naar goud omdat goud vrij van schuld is.

Je plaatje is onzin, er liggen bakken goud stof te vergaren bij mensen die hun koopkracht willen behouden, en er wordt heel veel goud ongeregistreerd verhandeld.

Dat de geregistreerde handel dan tot zo'n plaatje leidt zegt dus niet zoveel voor wie werkelijk wil begrijpen wat er speelt. Bovendien is het van de ETFS nog altijd maar de vraag hoeveel goud er ligt en wie dat uiteindelijk gaat krijgen; het is een papierspel.

Graag gedaan.
pi_104393567
42 k per kilo, gaat de goede kant weer op voor de goudbezitters.
ik zit trouwens nog op verlies heb aangekocht op het hoogste punt tot nog toe :') timing *G*
  dinsdag 15 november 2011 @ 14:25:02 #141
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104393995
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 12:56 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

goud heeft een vrij constante koopkracht zo door de tijd heen. ecb gaat straks heul veel geld creeeren uit het niets, en daar beschermen mensen zich tegen door goudbezit.
Dat is natuurlijk een mythe... goud heeft helemaal geen constante koopkracht en al het geld dat bijgeprint wordt komt niet terecht in de reele economie. In de VS print men aardig bij maar het heeft geen economische groei tot gevolg m.a.w. het is met name om de balansen op te poetsen.

Wat Malleable zegt is gewoon waar... het zijn speculanten die de vraag naar goud opdrijven en daarmee hun eigen bubble creeren, wel op tijd uitstappen hè want anders zijn een hoop beleggers hun geld kwijt. Als het fiat geldsysteem crashed komt daar gewoon een ander systeem voor terug en het is dan maar de vraag of er mensen zijn die met dat geld jouw goud willen kopen. Waar kan je tegenwoordig nog betalen met goud.....?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104394061
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 14:25 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een mythe... goud heeft helemaal geen constante koopkracht en al het geld dat bijgeprint wordt komt niet terecht in de reele economie. In de VS print men aardig bij maar het heeft geen economische groei tot gevolg m.a.w. het is met name om de balansen op te poetsen.

Wat Malleable zegt is gewoon waar... het zijn speculanten die de vraag naar goud opdrijven en daarmee hun eigen bubble creeren, wel op tijd uitstappen hè want anders zijn een hoop beleggers hun geld kwijt. Als het fiat geldsysteem crashed komt daar gewoon een ander systeem voor terug en het is dan maar de vraag of er mensen zijn die met dat geld jouw goud willen kopen. Waar kan je tegenwoordig nog betalen met goud.....?
geld creatie is in feite waardevernietiging. dat het niet bijdraagt in dit geval aan de economische groei klopt, maar het devalueert de munteenheid evengoed.
  dinsdag 15 november 2011 @ 14:39:09 #143
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104394572
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 14:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

geld creatie is in feite waardevernietiging. dat het niet bijdraagt in dit geval aan de economische groei klopt, maar het devalueert de munteenheid evengoed.
Als geld creatie in verhouding gaat met de creatie van reële welvaart en zijn koopkracht behoud is er geen sprake van geldontwaarding. Wat daar voor nodig is is een continue groei en dat laatste is nu net het probleem... de wereld heeft maar een beperkte productiecapaciteit. Het is echter niet zo dat goud ooit weer terug komt als monetaire eenheid, daar kan de wereld simpelweg niet meer naar terug. Fiat geldsystemen zijn de enige optie in een monetair systeem. De waardering van goud is gewoon sterk conjunctuur gevoelig en 'in the eye of the beholder'. Van een metaal als Gallium is vele malen minder voorraad en toch ligt de prijs daarvan onder die van zilver. Met de zeldzaamheid heeft het dus helemaal niets te maken. Goud is goud waard omdat er mensen zijn die er dik voor willen betalen, zo simpel is het.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 15 november 2011 @ 14:40:17 #144
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104394620
We zijn geindoctrineerd om goud als waardevol te beschouwen... op dezelfde manier dat we waarde hechten aan fiat geld. Zo simpel steekt onze realiteit in elkaar :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 15 november 2011 @ 14:48:17 #145
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_104394955
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 14:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
We zijn geindoctrineerd om goud als waardevol te beschouwen... op dezelfde manier dat we waarde hechten aan fiat geld. Zo simpel steekt onze realiteit in elkaar :)
Op dezelfde manier als we 'geindoctrineerd' zijn om bepaalde kunstwerken als zeer waardevol te bestempelen.. Of bepaalde zeldzame postzegels.. Of zeldzame oude auto's.. Etc, etc?

Het is niet bepaald indoctrinatie, maar echt een kwestie van vraag en aanbod. Dat er veel vraag naar goud is, is wel cultureel bepaald (in bijna alle culturen wordt goud al eeuwen als waardevol gezien). Maar juist omdat de vraag naar goud zo universeel is, is goud een betrouwbare 'store of value'.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_104395160
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 14:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
We zijn geindoctrineerd om goud als waardevol te beschouwen... op dezelfde manier dat we waarde hechten aan fiat geld. Zo simpel steekt onze realiteit in elkaar :)
goud is relatief lastig te maken (euro's veel makkelijker en goedkoper), oxideert niet als je het thuis bewaart, en is 1 van de duurdere metalen. dat het zo geaccepteerd is heeft natuurlijk idd met de historie van goud te maken, blijft overeind dat ik je kan verzekeren dat goud over 10 jaar nog wat waard is als je naar de koopkracht kijkt, waar je dat van een 50 eurobiljet - zeker op dit moment - wel in twijfel kan trekken.
  dinsdag 15 november 2011 @ 15:04:11 #147
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104395525
Sinds goud geen geld meer is heeft het anders aardig aan waarde moeten inboeten, veel mensen zouden het niet als betaalmiddel accepteren. Dat speculanten daar anders over denken doet daar niet zoveel aan af. Natuurlijk zijn er mensen die uit paniek of angst voor een systeemcrash gaan beleggen in goud, dat is volgens mij de voornaamste reden dat goud in waarde stijgt.

Wat nu als blijkt dat de systeemcrash niet komt? Wat gaat de waarde van goud dan doen?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 15 november 2011 @ 15:07:21 #148
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_104395647
Gokken dat goud de komende jaren alleen maar in waarde stijgt is ook echt precies dat: gokken..

Als je denkt dat je 't beter weet dan de markt in zijn geheel, dan is er (zoals overal waar je de markt te slim af bent) wat mee te verdienen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_104395763
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:07 schreef Perrin het volgende:
Gokken dat goud de komende jaren alleen maar in waarde stijgt is ook echt precies dat: gokken..

Als je denkt dat je 't beter weet dan de markt in zijn geheel, dan is er (zoals overal waar je de markt te slim af bent) wat mee te verdienen.
gokken dat je spaargeld in waarde stijgt is ook puur een gok.
pi_104395805
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
Sinds goud geen geld meer is heeft het anders aardig aan waarde moeten inboeten, veel mensen zouden het niet als betaalmiddel accepteren. Dat speculanten daar anders over denken doet daar niet zoveel aan af. Natuurlijk zijn er mensen die uit paniek of angst voor een systeemcrash gaan beleggen in goud, dat is volgens mij de voornaamste reden dat goud in waarde stijgt.

Wat nu als blijkt dat de systeemcrash niet komt? Wat gaat de waarde van goud dan doen?
zo zwart wit is het allemaal niet. het is risico indekking, en dat risico is niet van de 1 op de andere dag volkomen weg. de prijs zal ook nooit van dag 1 op dag 2 zwaar kelderen.
  dinsdag 15 november 2011 @ 16:00:26 #151
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104397621
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:10 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

gokken dat je spaargeld in waarde stijgt is ook puur een gok.
Gezien de enorme waardestijging van goud is nu instappen wel degelijk een gok nemen. Er is namelijk geen rationele reden waarom goud ineens veel meer geld waard is. De drijvende kracht is angst en speculatie.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104397955
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:00 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Gezien de enorme waardestijging van goud is nu instappen wel degelijk een gok nemen. Er is namelijk geen rationele reden waarom goud ineens veel meer geld waard is. De drijvende kracht is angst en speculatie.
We zijn nog niet aan het einde van de crisis. 2012 wordt een topjaar.
pi_104398194
ComplexConjugate, ''never argue with a fool or religious''.

Wat goud is voor een goudbug is de bijbel voor een christen of de koran voor een moslim. Het zijn discussies die je niet kunt winnen.
pi_104398271
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:14 schreef piepeloi55 het volgende:
ComplexConjugate, ''never argue with a fool or religious''.

Wat goud is voor een goudbug is de bijbel voor een christen of de koran voor een moslim. Het zijn discussies die je niet kunt winnen.
je kunt ook eens kritisch kijken naar geldsparen. geld levert immers ook risico op.

het is gewoon een keuze, en in ieder geval een bewuste.
pi_104398350
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:14 schreef piepeloi55 het volgende:
Het zijn discussies die je niet kunt winnen.
Het zijn uberhaupt geen discussies die je kunt winnen want als je wijstop het feit dat goud de afgelopen 10 jaar een top belegging was, dan wordt dat zelfs ter discussie gesteld of afgedaan als geluk en/of "winst om de verkeerde redenen" (proest).

En ik weet zeker dat als we tussen nu en 2015 de 3000 dollar aantikken, met precies dezelfde argumenten wordt gestrooid.
pi_104398629
Punt gemaakt lijkt me. :)
  dinsdag 15 november 2011 @ 16:50:39 #157
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104399565
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:18 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Het zijn uberhaupt geen discussies die je kunt winnen want als je wijstop het feit dat goud de afgelopen 10 jaar een top belegging was, dan wordt dat zelfs ter discussie gesteld of afgedaan als geluk en/of "winst om de verkeerde redenen" (proest).

En ik weet zeker dat als we tussen nu en 2015 de 3000 dollar aantikken, met precies dezelfde argumenten wordt gestrooid.
Dus voor je goud krijg je tegenwoordig meer van het 'onbetrouwbare' en mogelijk binnenkort zelfs 'waardeloze' fiat geld? Kennelijk zijn er krachten in deze wereld die maar wat graag fiat geld willen hebben.... alleen dan wel zo veel mogelijk natuurlijk :D

Ik beweer helemaal niet dat goud geen goede belegging zou kunnen zijn, ik beweer echter wel dat de waardering van goud geen rationele oorsprong heeft.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 15 november 2011 @ 16:51:10 #158
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104399576
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:14 schreef piepeloi55 het volgende:
ComplexConjugate, ''never argue with a fool or religious''.

My bad :@
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104400025
Ik ben tegenwoordig snel klaar met dit soort "discussies".
Over een jaar, 2 jaar, 5 jaar, mag je nog eens naar dit forum terugkomen en dan laten we de prijs gewoon spreken.
Elk woord dat ik er meer aan vuil maak is verloren tijd en moeite.
  dinsdag 15 november 2011 @ 17:10:38 #160
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_104400348
Ik ben trouwens wel nieuwsgierig over er iets zinnigs te zeggen is over de relatie tussen de goud/zilver prijs en de prijs van sieraden,bestek, etc...

Word het aandeel van de grondstofprijs groter of kleiner in de loop der jaren?
  dinsdag 15 november 2011 @ 17:17:30 #161
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104400598
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 17:02 schreef Blandigan het volgende:
Ik ben tegenwoordig snel klaar met dit soort "discussies".
Over een jaar, 2 jaar, 5 jaar, mag je nog eens naar dit forum terugkomen en dan laten we de prijs gewoon spreken.
Elk woord dat ik er meer aan vuil maak is verloren tijd en moeite.
Ik probeer gewoon te begrijpen waarom de prijs alleen maar kan stijgen, m.a.w. ik wil graag begrijpen wat de unieke eigenschappen zijn van goud waardoor dit 'goud waard' is.

Zodra beleggen trekjes gaat vertonen van 'gokken' of piramidespelen dan ben ik pleite :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 15 november 2011 @ 17:20:33 #162
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104400695
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 17:10 schreef malleable het volgende:

Word het aandeel van de grondstofprijs groter of kleiner in de loop der jaren?
Vraag en aanbod... heb ik mij net laten vertellen. Mochten beleggers het vertrouwen in het fiat geld en aandelen weer herwinnen dan kan het maar zo zijn dat de prijs weer richting de grondstof prijs gaat. Aangezien goud maar zeer beperkte praktische mogelijkheden heeft lijkt het mij verstandiger om de prijs van zilver in de gaten te houden.

Overigens zijn er wat leuke technologische ontwikkeling in de maak die zilver in veel toepassingen kunnen laten verdwijnen. De vraag is dus hoe gewild zilver gaat blijven in de toekomst voor industriele toepassingen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104401143
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 17:17 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik probeer gewoon te begrijpen waarom de prijs alleen maar kan stijgen, m.a.w. ik wil graag begrijpen wat de unieke eigenschappen zijn van goud waardoor dit 'goud waard' is.

Zodra beleggen trekjes gaat vertonen van 'gokken' of piramidespelen dan ben ik pleite :)
google het. staat genoeg info over het hoe, waarom, de risico's, de kansen.
pi_104406531
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 14:25 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een mythe... goud heeft helemaal geen constante koopkracht en al het geld dat bijgeprint wordt komt niet terecht in de reele economie. In de VS print men aardig bij maar het heeft geen economische groei tot gevolg m.a.w. het is met name om de balansen op te poetsen.
Och jongens, die gelooft er nog dat er daadwerkelijk groei verwacht zou worden.

Natuurlijk is dat geld voor de balansen, en voor de bonussen van bankiers. Maar zaken van waarde zoals olie, kunst of goud worden intussen niet bijgedrukt. Hoe zou dat met de prijs daarvan gaan aflopen denk je?

quote:
Wat Malleable zegt is gewoon waar... het zijn speculanten die de vraag naar goud opdrijven en daarmee hun eigen bubble creeren, wel op tijd uitstappen hè want anders zijn een hoop beleggers hun geld kwijt.
Je denkt dat goud begin deze eeuw na decennia van schuldinflatie aan een correcte prijs noteerde?

Je poept er al een paar jaar naast, en zal blijven doen met je beperkte inzicht.
pi_104406807
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 14:39 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Het is echter niet zo dat goud ooit weer terug komt als monetaire eenheid, daar kan de wereld simpelweg niet meer naar terug.
Jij denkt dat je er met zo'n slappe stelling zonder onderbouwing bent?

quote:
Fiat geldsystemen zijn de enige optie in een monetair systeem.
Want?

quote:
De waardering van goud is gewoon sterk conjunctuur gevoelig en 'in the eye of the beholder'.
Zolang het jouw oog maar niet is, want daar zit een behoorlijke balk in.

Waarom zou de waardering van geld zoveel beter zijn trouwens?

quote:
Van een metaal als Gallium is vele malen minder voorraad en toch ligt de prijs daarvan onder die van zilver. Met de zeldzaamheid heeft het dus helemaal niets te maken.
Het is niet de belangrijkste component van de prijs, maar om het nou helemaal af te schrijven is ook weer zo kort door de bocht. Daar hou je wel van hè, weinig nadenken en veel schreeuwen?

Je schreeuwt trouwens tegen 6.000 jaar historie, waarin zaken als beperkte voorradigheid (dus niet zozeer zeldzaamheid per se), deelbaarheid en behoud gewaardeerd werden.

quote:
Goud is goud waard omdat er mensen zijn die er dik voor willen betalen, zo simpel is het.
Zo simpel ligt het helemaal niet. Geld is geld waard omdat sommige goudbezitters hun goud er voor willen verkopen.
pi_104406850
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
Sinds goud geen geld meer is heeft het anders aardig aan waarde moeten inboeten, veel mensen zouden het niet als betaalmiddel accepteren. Dat speculanten daar anders over denken doet daar niet zoveel aan af. Natuurlijk zijn er mensen die uit paniek of angst voor een systeemcrash gaan beleggen in goud, dat is volgens mij de voornaamste reden dat goud in waarde stijgt.

Wat nu als blijkt dat de systeemcrash niet komt? Wat gaat de waarde van goud dan doen?
Jij mist de politieke dimensie er omheen. Dat doen er wel meer hier.
pi_104406902
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:14 schreef piepeloi55 het volgende:
ComplexConjugate, ''never argue with a fool or religious''.

Wat goud is voor een goudbug is de bijbel voor een christen of de koran voor een moslim. Het zijn discussies die je niet kunt winnen.
En dan krijgen jullie als religieuze goudbashers (of zelfs paper huggers) ook nog eens geen gelijk van de prijs.

Wie is hier nou religieus.
pi_104407171
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:04 schreef ComplexConjugate het volgende:

Wat nu als blijkt dat de systeemcrash niet komt? Wat gaat de waarde van goud dan doen?
Als die systeemcrash wil uitblijven moet het schuldenprobleem worden opgelost (zonder drukpers).

Zolang niemand mij kan vertellen hoe dat mogelijk zou zijn gaat die crash er gewoon komen.

Als je nog eens wat inhoud wil toevoegen kan je natuurlijk een poging wagen.
pi_104409992
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 19:52 schreef GoudIsEcht het volgende:
En dan krijgen jullie als religieuze goudbashers (of zelfs paper huggers) ook nog eens geen gelijk van de prijs.

Wie is hier nou religieus.
Ik ben niet bepaald een paper hugger, dat weet je zelf ook. :')

Een prijs zegt natuurlijk niets meer dan de samenkomst van vraag en aanbod van de laatste transactie, dus ook niet de beweegreden achter die laatste transactie. Ik denk dat ComplexConjugate aardig verwoord waar die stijging in prijs vandaan komt, gevalletje wright for the wrong reason voor de meeste goldbugs.
pi_104410169
Zolang het feestje duurt gun ik trouwens alle goldbugs hun geluk bij het 'wright for the wrong reason' hebben. Zowel persoonlijk als financieel raakt het me niet wat de goudprijs doet, of die tot in de hemel stijgt of fors crasht.

:)
pi_104410170
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:44 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik ben niet bepaald een paper hugger, dat weet je zelf ook. :')

Een prijs zegt natuurlijk niets meer dan de samenkomst van vraag en aanbod van de laatste transactie, dus ook niet de beweegreden achter die laatste transactie. Ik denk dat ComplexConjugate aardig verwoord waar die stijging in prijs vandaan komt, gevalletje wright for the wrong reason voor de meeste goldbugs.
Jij hebt altijd geroepen dat cash king zou worden (eigenlijk al is) zodra alle bubbels (die er nu volop zijn) klappen... :')

Noem het wat je wil, voor mij ben je een paper hugger, en wrong for the right reason. Al een hele tijd trouwens, je hebt nog weinig opgestoken hier.
pi_104410272
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:47 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Jij hebt altijd geroepen dat cash king zou worden (eigenlijk al is) zodra alle bubbels (die er nu volop zijn) klappen.

Noem het wat je wil, voor mij ben je een paper hugger, en ben wrong for the right reason. Al de hele tijd.
Ik versta iets anders onder een paper hugger, maar ik ben absoluut wel een cash hugger als je het zo bedoelt. En ja die mening ben ik nog steeds toebedeeld en het is wachten tot die wereldwijde bubble eens goed barst.

Daar hoop jij toch ook op?
pi_104410331
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:47 schreef piepeloi55 het volgende:
Zolang het feestje duurt gun ik trouwens alle goldbugs hun geluk bij het 'wright for the wrong reason' hebben. Zowel persoonlijk als financieel het raakt het me niet wat de goudprijs doet, of die tot in de hemel stijgt of fors crasht.

:)
Wat de goudprijs doet maakt me ook niet zoveel uit, zolang een kilo maar een kilo blijft.

Dat papier is toch waanzin, waarom zou je dat sparen?
pi_104410429
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:48 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik versta iets anders onder een paper hugger, maar ik ben absoluut wel een cash hugger als je het zo bedoelt. En ja die mening ben ik nog steeds toebedeeld en het is wachten tot die wereldwijde bubble eens goed barst.

Daar hoop jij toch ook op?
Het lijkt mij inderdaad gezond als het schuldprobleem eens met een harde, onbuigzame (gouden) hand wordt aangepakt, zodat we onze middelen weer efficient kunnen verdelen in plaats van ze aan al die politieke en gesubsidieerde waanzin te verspillen.
  dinsdag 15 november 2011 @ 23:28:30 #175
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104421712
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 19:50 schreef GoudIsEcht het volgende:

Je schreeuwt trouwens tegen 6.000 jaar historie,

We hebben de afgelopen paar honderd jaar aardig wat historische misstanden kunnen ophelderen. Nu het misverstand rond goud nog :P
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 15 november 2011 @ 23:44:32 #176
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_104422448
Wie kwamen er eigenlijk als "winnaars" uit een hyperinflatie periode?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 15 november 2011 @ 23:45:27 #177
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_104422483
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 november 2011 23:44 schreef monkyyy het volgende:
Wie kwamen er eigenlijk als "winnaars" uit een hyperinflatie periode?
Verkopers van printers en papier.
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 15 november 2011 @ 23:48:49 #178
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_104422621
Waren het niet de grote bedrijven die de kleintjes opkochten ofzo? Ik meende zoiets gelezen te hebben ooit. Ik kan geen normale artikels vinden over "Wat na hyperinflatie" en de mogelijke manieren om het op te lossen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 15 november 2011 @ 23:50:39 #179
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104422676
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 november 2011 23:45 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Verkopers van printers en papier.
Werden ze wel betaald in goud :D
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  woensdag 16 november 2011 @ 00:22:07 #180
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_104423653
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 november 2011 23:44 schreef monkyyy het volgende:
Wie kwamen er eigenlijk als "winnaars" uit een hyperinflatie periode?
in Zimbabwe zijn de geldwisselaars en aandelenhandelaren steenrijk geworden
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_104424063
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 19:51 schreef GoudIsEcht het volgende:
Jij mist de politieke dimensie er omheen. Dat doen er wel meer hier.
Als die dimensie zo vaak gemist wordt, zou je die dan toe kunnen lichten? Dan kunnen we van jouw inzichten leren. :)
pi_104428790
Ik vergelijk waarde altijd met 'waardering'. Vanuit mijn technische achtergrond weten wij wat de waardering voor een product doet met de prijs. Neem nu eens als voorbeeld een microprocessor, zodra ze de snelste op de markt zijn wil iedereen ze hebben en kan de fabrikant er een goede prijs voor krijgen, echter zodra er een nieuwe generatie op de markt komt dalen de prijzen ineens fors.

Zo levert een pentium 166MHz processor uit 1996 nu maar een paar dubbeltjes (goudwaarde) op terwijl deze in het jaar van uitgifte ruim Fl.1000,- moest kosten. (¤450,-)

Heden ten dage is deze processor nog steeds even functioneel, echter de waardering voor de functionaliteit is dusdanig gedevalueerd dat niemand er nog wat voor wil geven... anders dan de schrootprijs.

We kunnen hier uit leren dat de prijs van goud geen rationele waarde kent, immers voor de prijs van een kilo goud koop je een leuke middenklasser... ik denk dat de gemiddelde consument liever een leuke middenklasser rijdt dan zich blind staart op een goudbaartje van 1kg.

Voor de prijs van 5kg goud koop je een woning.... dus voor de prijs van een halve baksteen goud koop je een woning? Tja.. een heel bijzonder overgewaardeerd goedje dat goud.... vooral als je bedenkt dat er maar heel weinig praktische toepassingen voor dit materiaal zijn.

De goudprijs word bepaald door emotie, emotionele beleggers zijn eerder geneigd tot het blazen van zeepbellen imo :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104429351
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 november 2011 23:44 schreef monkyyy het volgende:
Wie kwamen er eigenlijk als "winnaars" uit een hyperinflatie periode?
Wat dacht je van insiders die op tijd hun bezittingen het land uit kregen?
pi_104429394
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 10:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik vergelijk waarde altijd met 'waardering'. Vanuit mijn technische achtergrond weten wij wat de waardering voor een product doet met de prijs. Neem nu eens als voorbeeld een microprocessor, zodra ze de snelste op de markt zijn wil iedereen ze hebben en kan de fabrikant er een goede prijs voor krijgen, echter zodra er een nieuwe generatie op de markt komt dalen de prijzen ineens fors.

Zo levert een pentium 166MHz processor uit 1996 nu maar een paar dubbeltjes (goudwaarde) op terwijl deze in het jaar van uitgifte ruim Fl.1000,- moest kosten. (¤450,-)

Heden ten dage is deze processor nog steeds even functioneel, echter de waardering voor de functionaliteit is dusdanig gedevalueerd dat niemand er nog wat voor wil geven... anders dan de schrootprijs.

We kunnen hier uit leren dat de prijs van goud geen rationele waarde kent, immers voor de prijs van een kilo goud koop je een leuke middenklasser... ik denk dat de gemiddelde consument liever een leuke middenklasser rijdt dan zich blind staart op een goudbaartje van 1kg.

Voor de prijs van 5kg goud koop je een woning.... dus voor de prijs van een halve baksteen goud koop je een woning? Tja.. een heel bijzonder overgewaardeerd goedje dat goud.... vooral als je bedenkt dat er maar heel weinig praktische toepassingen voor dit materiaal zijn.

De goudprijs word bepaald door emotie, emotionele beleggers zijn eerder geneigd tot het blazen van zeepbellen imo :)
Ik dacht dat ik het dieptepunt in deze topicreeks wel had gezien maar ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen.
Ik heb echter een goede tip: blijf heeeeel ver weg van goud, en van dit forum gedeelte, beter voor iedereen.
pi_104429419
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 23:28 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

We hebben de afgelopen paar honderd jaar aardig wat historische misstanden kunnen ophelderen. Nu het misverstand rond goud nog :P
Slappe praat. Monetaire systemen komen en gaan al duizenden jaren onder invloed van schuldopbouw vanuit de geldwisselaars. En deze crisis en jouw houding onderstrepen maar weer dat de onwetende burger nog geen stap verder is.
pi_104429541
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 10:51 schreef ComplexConjugate het volgende:

We kunnen hier uit leren dat de prijs van goud geen rationele waarde kent
De grap is dat lage goud- en olieprijzen leidend zijn voor de perceptie van de waarde van geld, en daarmee de irrationele (over-) waardering van schuldpapier in de hand werkten. Kijk daar (schuldkanker) nou eerst maar eens naar voordat je met je slappe verhaaltjes komt.

quote:
immers voor de prijs van een kilo goud koop je een leuke middenklasser... ik denk dat de gemiddelde consument liever een leuke middenklasser rijdt dan zich blind staart op een goudbaartje van 1kg.
Tekenend dat je in het huizentopic alleen maar op die consument loopt te schelden en hem nu als argument aanhaalt. Logica en consistentie zijn je blijkbaar vreemd.

quote:
Voor de prijs van 5kg goud koop je een woning.... dus voor de prijs van een halve baksteen goud koop je een woning? Tja.. een heel bijzonder overgewaardeerd goedje dat goud.... vooral als je bedenkt dat er maar heel weinig praktische toepassingen voor dit materiaal zijn.
Goud is voor mensen die wat over hebben om te sparen. Niet voor daklozen.
pi_104429600
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:11 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Ik dacht dat ik het dieptepunt in deze topicreeks wel had gezien maar ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen.
Ik heb echter een goede tip: blijf heeeeel ver weg van goud, en van dit forum gedeelte, beter voor iedereen.
Je hebt een punt. Mensen als Xeno verdienen het ook niet wat bij te leren, dus ik trek me ook maar terug uit dit trollentopic.
pi_104429844
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:17 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Je hebt een punt. Mensen als Xeno verdienen het ook niet wat bij te leren, dus ik trek me ook maar terug uit dit trollentopic.
Ik post hier alleen maar omdat de goudbubble sterke overeenkomsten heeft met de huizenbubble. Er worden hele grote IOU's afgegeven aan goederen die rationeel gezien een veel lagere waardering zouden horen te hebben... De kanker van de markten is niet het schuldenpapier... het is het speculeren met schuldenpapier om op deze wijze welvaart te verkrijgen zonder daadwerkelijk waarde te creëren.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104429915
In goud beleggen is symptoombestrijding... de werkelijke oorzaak van de crisis pak je daarmee niet aan. Het is gewoon een specifieke vorm van 'ikke-ikke-ikke' hebzucht... dezelfde hebzucht die ten grondslag ligt aan het slecht functioneren van het systeem. Want waar speculanten winnen zijn er ook altijd verliezers.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104430016
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:25 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik post hier alleen maar omdat de goudbubble sterke overeenkomsten heeft met de huizenbubble. Er worden hele grote IOU's afgegeven aan goederen die rationeel gezien een veel lagere waardering zouden horen te hebben... De kanker van de markten is niet het schuldenpapier... het is het speculeren met schuldenpapier om op deze wijze welvaart te verkrijgen zonder daadwerkelijk waarde te creëren.
in het huizentopic vond ik je grappig....in dit topic ben je zwak en niet op de hoogte;)
pi_104430461
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:30 schreef farscapevr8 het volgende:

[..]

in het huizentopic vond ik je grappig....in dit topic ben je zwak en niet op de hoogte;)
Goed... ik ben misschien niet geindoctrineerd genoeg om de waarde van goud op waarde te schatten. Doe er je voordeel mee en zie hoe ik goud zie.. nl.... zeldzaam goudkleurig lood... alleen dan wat minder giftig voor het zenuwstelsel ;)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  woensdag 16 november 2011 @ 11:50:24 #192
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_104430625
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 20:49 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Wat de goudprijs doet maakt me ook niet zoveel uit, zolang een kilo maar een kilo blijft.

Dat papier is toch waanzin, waarom zou je dat sparen?
Omdat ik er mijn belasting mee kan betalen.
Omdat ik er een brood mee kan kopen.
Omdat ik er een auto mee kan kopen.
Omdat ik iemand de belofte heb gedaan het terug te geven.
Omdat ik het giraal kan maken en in enkele seconden naar iemand aan de andere kant van de wereld kan sturen.

Nee, ik ga er niet van uit dat geld op langere termijn zijn waarde behoud maar op korte termijn is het verdomd handig.
pi_104430836
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:50 schreef malleable het volgende:

[..]

Omdat ik er mijn belasting mee kan betalen.
Omdat ik er een brood mee kan kopen.
Omdat ik er een auto mee kan kopen.
Omdat ik iemand de belofte heb gedaan het terug te geven.
Omdat ik het giraal kan maken en in enkele seconden naar iemand aan de andere kant van de wereld kan sturen.

Nee, ik ga er niet van uit dat geld op langere termijn zijn waarde behoud maar op korte termijn is het verdomd handig.
Voor al die dingen is geld handig, en het zal ook niet verdwijnen.

Maar dat is dan nog geen reden het te sparen, daarvoor pak je beter goud.

Simpel toch?
  woensdag 16 november 2011 @ 12:00:44 #194
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_104430968
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:56 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Voor al die dingen is geld handig, en het zal ook niet verdwijnen.

Maar dat is dan nog geen reden het te sparen, daarvoor pak je beter goud.

Simpel toch?
Geld sparen is geen doel op zich, wat moet ik met een stapel papier?
Goud sparen is geen doel op zich, wat moet ik met een baar goud?
pi_104431970
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:00 schreef malleable het volgende:

[..]

Geld sparen is geen doel op zich, wat moet ik met een stapel papier?
Goud sparen is geen doel op zich, wat moet ik met een baar goud?
Sparen is geen doel op zich, ik spaar mijn surplus op zodat ik er dan later iets leuks mee kan kopen zonder dat ik daarvoor hoef te lenen.

Momenteel is sparen overigens niet eens zo'n gek idee, er is sprake van een heel behoorlijke inflatie op duurzame goederen... wie nu wat centen gespaard heeft kan leuke deals maken.... cash is king.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104432333
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:35 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Sparen is geen doel op zich, ik spaar mijn surplus op zodat ik er dan later iets leuks mee kan kopen zonder dat ik daarvoor hoef te lenen.

Momenteel is sparen overigens niet eens zo'n gek idee, er is sprake van een heel behoorlijke inflatie op duurzame goederen... wie nu wat centen gespaard heeft kan leuke deals maken.... cash is king.
Kleinburgerlijk perspectief ten top...

Vraag anders centrale banken eens waarom ze geen bakstenen of microprocessoren in hun kluis leggen.
pi_104432375
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:25 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik post hier alleen maar omdat de goudbubble sterke overeenkomsten heeft met de huizenbubble.
En een nog veel groter verschil: schuld.

Maar ga jij maar weer bakstenen tellen.
pi_104432410
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:00 schreef malleable het volgende:

[..]

Geld sparen is geen doel op zich, wat moet ik met een stapel papier?
Goud sparen is geen doel op zich, wat moet ik met een baar goud?
Het gaat om het behoudt van koopkracht die je nu niet gebruikt. Ik geef goud daar betere kansen voor dan papier dat wordt bijgedrukt as we speak.
pi_104432530
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 11:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
In goud beleggen is symptoombestrijding... de werkelijke oorzaak van de crisis pak je daarmee niet aan. Het is gewoon een specifieke vorm van 'ikke-ikke-ikke' hebzucht... dezelfde hebzucht die ten grondslag ligt aan het slecht functioneren van het systeem.
De kern van het huidige systeem is aangroei van onproductieve schuld. Goud is de enige monetaire component waarvan de beschikbaarheid niet aan de grillen van de geldwisselaars (of politiek) onderhevig is maar door de natuur wordt gereguleerd.

Daarom moet goud als schuldenvrij kernpunt terugkomen naast het monetaire systeem, precies zoals het dat nu aan het doen is.

quote:
Want waar speculanten winnen zijn er ook altijd verliezers.
Ach, we moeten de verliezers afschaffen? Communisme is centralisatie van de macht bij een selecte groep. Dat uitgerekend jij daar nou voor moet pleiten...

Doe mij dan maar goud, zodat iedere burger zijn eigen centrale bank kan zijn.
pi_104433634
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:48 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Kleinburgerlijk perspectief ten top...

Vraag anders centrale banken eens waarom ze geen bakstenen of microprocessoren in hun kluis leggen.
Banken zijn niet vies van een beetjes speculatie, toen fiat in de lift zat verkochten ze massaal de goudvoorraden, de banksters wilden niet voor niets van de goudstandaard af. Tijdens de ICT boom wilde iedereen aandelen kopen van intel, momenteel zijn high performance processoren hun gewicht nog steeds in goud waard. Kennelijk lukt het Intel wel om goud te produceren :D

Banken produceren niets... dus goud zien ze enkel als een buffer, hun spelletje is het creëren van fiat om daarmee reële welvaart te kopen. Banksters geven helemaal niets om goud, goud is voor hen interessant omdat er marktpartijen zijn die er flink voor willen betalen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104433676
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:49 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

En een nog veel groter verschil: schuld.

Maar ga jij maar weer bakstenen tellen.
Als je baksteen is afbetaald is er geen schuld meer, goud kopen met geleend geld resulteert nog steeds in schuld. Ik zie niet in waarom goud anders is als andere 'waardevolle' goederen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104433814
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:50 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Het gaat om het behoudt van koopkracht die je nu niet gebruikt. Ik geef goud daar betere kansen voor dan papier dat wordt bijgedrukt as we speak.
Het bijprinten doen ze op de balansen op orde te halen, de schulden leggen we bij de belastingbetaler, 'ze' gaan echt geen gratis geld weggeven aan het publiek. Dat afschuiven van schuld gaat natuurlijk een keertje goed fout. Ik vermoed dat je in zo'n situatie nog steeds niet veel plezier aan goud zal beleven, want overheden zullen nooit toestaan dat goud weer monetair wordt, althans niet voor het publiek. When the shit hits the fan.... dan word je gewoon gedwongen je goud in te leveren tegen het nieuwe fiatgeld... lees de geschiedenis er maar op na... het is eerder gebeurt.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  woensdag 16 november 2011 @ 13:39:55 #203
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104433898
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 17:10 schreef malleable het volgende:
Ik ben trouwens wel nieuwsgierig over er iets zinnigs te zeggen is over de relatie tussen de goud/zilver prijs en de prijs van sieraden,bestek, etc...

Word het aandeel van de grondstofprijs groter of kleiner in de loop der jaren?
In zoverre dat daarvoor de sloopgoud- cq sloopzilverprijs geldt en die staat in een nogal losse verhouding tot de officiële marktprijs. Hangt namelijk af van de uitmelkzucht van de opkoper. Er zijn er die ¤25 per gram bieden, maar ook ¤35/gram zie je wel voorbij komen.
Als artisticiteit, zeldzaamheid etc. in geding worden gebracht, dan is het spul net zoveel waard als wat "de gek" er voor geeft.
In Gold we trust
pi_104434041
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:55 schreef GoudIsEcht het volgende:

De kern van het huidige systeem is aangroei van onproductieve schuld. Goud is de enige monetaire component waarvan de beschikbaarheid niet aan de grillen van de geldwisselaars (of politiek) onderhevig is maar door de natuur wordt gereguleerd.
De 'natuur' reguleert de waarde van goud? Haha... de mens verzint heel wat om zijn geliefde goud glimmende metaal toe te dichten :D

De waarde van goud is net zo goed onderhevig aan politiek geneuzel. De macht van de geldwisselaars zit hem nl. niet in het soort fiat geld dat men gebruikt. Het zit hem in het feit dat ze rente rekenen over een product wat ze zelf uit het niets creëren. Om dat systeem in stand te houden hebben we een exponentiële groei van de welvaart nodig.
Zolang het huidige fiat systeem het exclusieve geldsysteem is ga je ook gewoon inleveren op je voorraad goud... het beland allemaal in de handen van de banksters.

quote:
Daarom moet goud als schuldenvrij kernpunt terugkomen naast het monetaire systeem, precies zoals het dat nu aan het doen is.

Precies... en dat gaat men NOOIT toestaan :7

quote:
Ach, we moeten de verliezers afschaffen? Communisme is centralisatie van de macht bij een selecte groep. Dat uitgerekend jij daar nou voor moet pleiten...

Doe mij dan maar goud, zodat iedere burger zijn eigen centrale bank kan zijn.
Als je een duurzame samenleving wilt opbouwen moet iedereen kunnen winnen, dat is wat anders als altijd winnen of verliezen. Balans... daar gaat het om in het leven. Zodra de balans verstoord raakt zullen er mensen onder gaan lijden.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  woensdag 16 november 2011 @ 14:02:50 #205
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104434661
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:

Als je een duurzame samenleving wilt opbouwen moet iedereen kunnen winnen, dat is wat anders als altijd winnen of verliezen. Balans... daar gaat het om in het leven. Zodra de balans verstoord raakt zullen er mensen onder gaan lijden.
Als we nu toch de fysica erbij halen, uit niets kun je nooit iets creëren en iets is nooit zo vernietigbaar dat het teruggebracht wordt tot niets. Iedereen wint, dat bestaat dus niet, net zo min als dat iedereen verliest bestaat. En een balans is altijd opgebouwd uit winnaars ter ene zijde en verliezers aan de andere kant. (Of klets ik nu maar wat?). :?
In Gold we trust
pi_104435393
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:33 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Als je baksteen is afbetaald is er geen schuld meer, goud kopen met geleend geld resulteert nog steeds in schuld. Ik zie niet in waarom goud anders is als andere 'waardevolle' goederen.
Als jij geen verschil kunt zien tussen het schuld-aandeel in de huizenprijzen en in de prijs van goud hoef je ons daar niet mee te komen vervelen.
pi_104435466
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:37 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik vermoed dat je in zo'n situatie nog steeds niet veel plezier aan goud zal beleven, want overheden zullen nooit toestaan dat goud weer monetair wordt, althans niet voor het publiek.
Dat ligt er maar net aan hoe dom je wil zijn.

Weet jij eigenlijk waarom de btw op goud met de introductie van de euro werd afgeschaft, de ECB sindsdien goud tegen marktwaarde op zijn balans waardeert of waarom de Europese centrale banken destijds in Washington kwamen roepen nog slechts een zeer beperkte hoeveelheid goud te verkopen?

Het zal wel niet hè?
pi_104435518
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De 'natuur' reguleert de waarde van goud? Haha... de mens verzint heel wat om zijn geliefde goud glimmende metaal toe te dichten
Haha. Je kan ook al niet lezen.

De natuur reguleert het aanbod van goud (zoals ik ook schreef). Prijs blijft een menselijk concept. Ben je nou echt zo'n oppertrol dat het met ongeïnformeerde praat en ongeïnteresseerde houding verpesten van het huizenmarkt topic niet genoeg voor je was?
pi_104435598
/edit/ kap 'ns daarmee, reageer een beetje normaal en niet op de man/vrouw.

[ Bericht 89% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 16-11-2011 14:50:17 ]
pi_104436464
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 13:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Iedereen --> weer over het onderwerp, en niet over elkaar, graag?

Tweede verzoek.

Discussie over goud: graag.
Scherpe discussie daarover: prima.

Enkel elkaar pesoonlijk afpissen: doe maar ergens anders.
pi_104436687
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 14:02 schreef RobbieD het volgende:

Als we nu toch de fysica erbij halen, uit niets kun je nooit iets creëren en iets is nooit zo vernietigbaar dat het teruggebracht wordt tot niets.
Daar zijn we nog niet helemaal over uit ;)

quote:
Iedereen wint, dat bestaat dus niet, net zo min als dat iedereen verliest bestaat. En een balans is altijd opgebouwd uit winnaars ter ene zijde en verliezers aan de andere kant. (Of klets ik nu maar wat?). :?
De verliezen op de balans worden weggepoetst door geld bij te drukken. Dit geld staat dan op de balans maar er word voorlopig even niets mee gedaan (of men koop er goud :') ). Feitelijk heeft men de geldstroom vergroot zonder dat dit direct merkbaar is in de koopkracht want die effecten gaan we pas merken zodra er een 'boom' ontstaat. Dan schieten de prijzen omhoog en blijkt dus dat de banken zich reële welvaart hebben toegeëigend ten kosten van de besparingen van anderen. (of het blijkt dat je loon minder koopkracht heeft gekregen m.a.w. je werkt nog net zo veel maar kan er minder voor terug krijgen). Banksters zijn parasieten die een legale manier hebben gevonden om te stelen, waarom het legaal is? Omdat het heel subtiel gaat en ze de politiek gecorrumpeerd hebben om akkoord te gaan met dit spelletje.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104436777
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 14:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Tweede verzoek.

Discussie over goud: graag.
Scherpe discussie daarover: prima.

Enkel elkaar pesoonlijk afpissen: doe maar ergens anders.
Ik probeer ook oprecht te achterhalen waarom goud 'goud waard' is, misschien koop ik dan zelf ook wel een paar kilo :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104437027
Een perfect voorbeeld van de reden waarom je als goudbelegger zelf fysiek goud wilt bezitten en geen claim op goud:


Gerald Celente is al jaren bekend als een deskundige die de crisis zag aankomen (en dat nog onverminderd doet). Hij raadde het publiek vaak aan om met behulp van goud hun vermogen zeker te stellen, en deed dat zelf ook. Helaas deed hij dat deels door via MF Global futures te kopen, die hij deels of geheel tot uitlevering liet komen.

Toen MF Global (nota bene een primary dealer) onlangs failliet ging, bleek al het geld in zijn account in het bezit gekomen te zijn van een trustee, en Gerald en 150.000 anderen bleven met lege handen achter.

Als het financële stelsel instort, of delen daarvan (en die mogelijkheid is voor velen toch de reden om in goud te zitten..), kan ditzelfde in principe iedereen gebeuren die niet zelf het onverdeelde eigendom van zijn goud heeft; wie met behulp van futures, een ETF, trackers of een goudrekening belegt loopt het risico dadelijk niets meer te hebben, of hooguit ooit nog een deel van de geldwaarde van zijn belegging (maar niet het goud zelf, of de prijsstijging daarvan) terug te zien.
pi_104437806
@dvr:

Ik begrijp heel goed dat mensen proberen hun kapitaal veilig te stellen en ik begrijp ook heel goed dat mensen dat willen doen door 'waardevaste' goederen aan te schaffen. Mijn probleem zit hem in de waardering van het goud, want wat nu als (om de woorden van dino te gebruiken) 'de hemel niet naar beneden komt' ?
Als dan de waarde van goud snel af waardeert dan zit je daar met een paar klopjes duur glimmend metaal. Mocht de hemel wel naar beneden komen dat zit je met een paar waardevolle klompjes glimmend metaal die mogelijk niemand wil hebben, want in tijden van nood is overleven belangrijker dan klompjes glimmend metaal verzamelen.

Dat in de vroegere geschiedenis goud monetair gebruikt werd was enkel mogelijk in een 'redelijk' stabiele samenleving. Voor die functie gebruiken we momenteel fiat geld... om die reden zie ik het systeem niet crashen... we kunnen simpelweg niet meer terug omdat er geen alternatief meer is. Wat we wel kunnen doen is overstappen op een rentevrij fiat systeem, desnoods met kralen en schelpen als betaalmiddel.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104438000
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 15:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
@dvr:

want wat nu als (om de woorden van dino te gebruiken) 'de hemel niet naar beneden komt' ?
De rest van je slappe geouwehoer over 'glimmende klompjes' voegt weinig toe.

Probeer ons liever eens een scenario te schetsen waarbij het Westerse schuldenprobleem opgelost raakt zonder een beroep te doen op de drukpers en significante weerslag op de waarde van papier?
pi_104438069
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 14:58 schreef ComplexConjugate het volgende:

Banksters zijn parasieten die een legale manier hebben gevonden om te stelen, waarom het legaal is? Omdat het heel subtiel gaat en ze de politiek gecorrumpeerd hebben om akkoord te gaan met dit spelletje.
Vanuit dat standpunt begrijp ik al helemaal niet dat je zo weinig in goud ziet. Het is ongeveer het enige reservemiddel dat bankiers niet kunnen bijdrukken (al proberen ze het wel met al die papiergoudrommel van de afgelopen twintig jaar).

Of denk je nou echt dat mensen (die dat kunnen) die microprocessoren en bakstenen van je gaan sparen?
  woensdag 16 november 2011 @ 15:35:24 #217
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_104438096
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 15:32 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

De rest van je slappe geouwehoer over 'glimmende klompjes' voegt weinig toe.

Probeer ons liever eens een scenario te schetsen waarbij het Westerse schuldenprobleem opgelost raakt zonder een beroep te doen op de drukpers en significante weerslag op de waarde van papier?
Dat het westere schulden systeem een probleem is zijn we het volgens mij in groten lijnen wel over eens. Waarom goud zo bijzonder is echter niet.

Stel je moet aan 'aliens' uitleggen wat er zo waardevol is aan goud, hoe doe je dat? Graan kun je eten, metaal kun je machines mee maken, olie kun je verbranden, een woning kun je in wonen, etc... Maar wat maakt goud zo bijzonder?
  woensdag 16 november 2011 @ 15:52:30 #219
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104438748
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 15:35 schreef malleable het volgende:

[..]

Dat het westere schulden systeem een probleem is zijn we het volgens mij in groten lijnen wel over eens. Waarom goud zo bijzonder is echter niet.

Stel je moet aan 'aliens' uitleggen wat er zo waardevol is aan goud, hoe doe je dat? Graan kun je eten, metaal kun je machines mee maken, olie kun je verbranden, een woning kun je in wonen, etc... Maar wat maakt goud zo bijzonder?
Makkelijk zat. Al wat je hoeft te doen is laten zien dat je met wat goud graan, metaal, olie en een woning kunt kopen.
In Gold we trust
pi_104438977
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 15:52 schreef RobbieD het volgende:

[..]

Makkelijk zat. Al wat je hoeft te doen is laten zien dat je met wat goud graan, metaal, olie en een woning kunt kopen.
Je moet eerst je goud verkopen (ruilen tegen fiat en zien hoeveel fiat je voor je goud krijgt) en dan gaan onderhandelen met de eigenaar van de woning voor hoeveel fiat je de woning kan kopen. Feit is dus dat je met goud geen huis kan kopen maar met fiat wel.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104439139
quote:
Goud word in hele kleine hoeveelheden gebruikt in computerchips maar zelfs daar is het niet strikt noodzakelijk. Een hoge goudprijs is niet heel erg relevant voor de totaalprijs van het product. Op het niveau van de printplaat wordt goud steeds minder vaak gebruikt omdat er genoeg alternatieven zijn.

Bijna alle soorten gebruik van goud blijken decoratief te zijn... het aantal praktische toepassingen is echt maar heel beperkt.

Een materiaal als Gallium is heel wat nuttiger maar is vele malen schaarser... de jaarlijkse productie bedraagt nog geen 220 ton.... toch zie ik de prijs van Gallium alleen maar dalen, net als de prijs van Indium... ook een heel nuttig maar schaars materiaal. Voor mij is dat een teken dat goud een bubble is.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104439180
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:03 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Goud word in hele kleine hoeveelheden gebruikt in computerchips maar zelfs daar is het niet strikt noodzakelijk. Een hoge goudprijs is niet heel erg relevant voor de totaalprijs van het product. Op het niveau van de printplaat wordt goud steeds minder vaak gebruikt omdat er genoeg alternatieven zijn.

Bijna alle soorten gebruik van goud blijken decoratief te zijn... het aantal praktische toepassingen is echt maar heel beperkt.
wat jij wilt joh. nu we het er toch over hebben; wat wil je eigenlijk.
  woensdag 16 november 2011 @ 16:04:40 #223
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104439196
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 15:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
Mijn probleem zit hem in de waardering van het goud, want wat nu als (om de woorden van dino te gebruiken) 'de hemel niet naar beneden komt' ?
Als dan de waarde van goud snel af waardeert dan zit je daar met een paar klopjes duur glimmend metaal. Mocht de hemel wel naar beneden komen dat zit je met een paar waardevolle klompjes glimmend metaal die mogelijk niemand wil hebben, want in tijden van nood is overleven belangrijker dan klompjes glimmend metaal verzamelen.

Dat in de vroegere geschiedenis goud monetair gebruikt werd was enkel mogelijk in een 'redelijk' stabiele samenleving. Voor die functie gebruiken we momenteel fiat geld... om die reden zie ik het systeem niet crashen... we kunnen simpelweg niet meer terug omdat er geen alternatief meer is. Wat we wel kunnen doen is overstappen op een rentevrij fiat systeem, desnoods met kralen en schelpen als betaalmiddel.
Ja, als je zo redeneert dan is de situatie waarin een brood van 800 gram meer waarde kan hebben dan een goudbaar van 1 kg ook fantaseerbaar. Maar nu de realiteit van alledag. De hemel dreigt naar beneden te komen en het enige wat men in zo'n situatie nog vertrouwd is goud. Total-loss zal het systeem niet gaan maar crashen doet het, daar ben ik van overtuigd en daarom ook mijn pay-off: In Gold we trust.
In Gold we trust
pi_104439260
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

wat jij wilt joh. nu we het er toch over hebben; wat wil je eigenlijk.
Ik wil weten waarom goud GEEN bubble is, m.a.w. wat is een reële waarde voor goud? De waarde die ik nu zie heeft enkel met speculatie te maken.

Och....laat ik me maar aan eerder gekregen advies houden :|W
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104439294
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:06 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik wil weten waarom goud GEEN bubble is, m.a.w. wat is een reële waarde voor goud? De waarde die ik nu zie heeft enkel met speculatie te maken.

Och....laat ik me maar aan eerder gekregen advies houden :|W
prijs wordt bepaald door vraag en aanbod. klaar.
pi_104439454
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

prijs wordt bepaald door vraag en aanbod. klaar.
Dat begrijp ik, toch ga ik dan maar niet investeren in goud. Want de drijvende kracht achter de vraag is volgens mij angst en onzekerheid, geen goede raadgever als je mij vraagt. Ik zie het gewoon niet gebeuren dat als de wereld instort een baar goud je uit je vervelende situatie gaat redden. Sinds de industriele revolutie hebben we technologie om ons van de armoede te redden. In geval van een crisis zijn het overheden die gewoon nieuw fiat geld introduceren en word iedereen gedwongen daarmee te betalen. Misschien dat de goudkevers daar nog wel eens overheen gelezen hebben?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  woensdag 16 november 2011 @ 16:12:09 #227
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104439520
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:06 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik wil weten waarom goud GEEN bubble is, m.a.w. wat is een reële waarde voor goud? De waarde die ik nu zie heeft enkel met speculatie te maken.

Och....laat ik me maar aan eerder gekregen advies houden :|W
Speculatie is mede waardebepalend, so what?
In Gold we trust
pi_104439659
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:10 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, toch ga ik dan maar niet investeren in goud. Want de drijvende kracht achter de vraag is volgens mij angst en onzekerheid, geen goede raadgever als je mij vraagt. Ik zie het gewoon niet gebeuren dat als de wereld instort een baar goud je uit je vervelende situatie gaat redden. Sinds de industriele revolutie hebben we technologie om ons van de armoede te redden. In geval van een crisis zijn het overheden die gewoon nieuw fiat geld introduceren en word iedereen gedwongen daarmee te betalen. Misschien dat de goudkevers daar nog wel eens overheen gelezen hebben?
prima. wat jij wilt, mij maakt het toch niet uit wat jij doet met je geld.

de basisregels als je wat spaarcentjes hebt zijn vrij simpel; spreid het (dus niet enkel op je renterekening laten staan). goud kan een onderdeel van je spreiding zijn.

ik heb een gedeelte van mijn geld in goud zitten. hoef jij geen goed gevoel bij te hebben, ik heb dat wel voor het komende jaar. that's the way the world turns enzo.
  woensdag 16 november 2011 @ 16:16:53 #229
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104439701
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 15:59 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Je moet eerst je goud verkopen (ruilen tegen fiat en zien hoeveel fiat je voor je goud krijgt) en dan gaan onderhandelen met de eigenaar van de woning voor hoeveel fiat je de woning kan kopen. Feit is dus dat je met goud geen huis kan kopen maar met fiat wel.
Dat hoeft helemaal niet,de koper/verkoper hoeft het alleen om te rekenen en in fiat uit te drukken.Iedereen aanvaardt de uitkomst zonder morren.
In Gold we trust
pi_104439933
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:16 schreef RobbieD het volgende:

[..]

Dat hoeft helemaal niet,de koper/verkoper hoeft het alleen om te rekenen en in fiat uit te drukken.Iedereen aanvaardt de uitkomst zonder morren.
Je verondersteld nu dat de verkoper goud accepteert? Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.
De fiscus laat zich niet betalen in goud net als je makelaar, de notaris en het kadaster... die willen allemaal fiat. Dus je moet dan alsnog een deel van je goud verkopen.

Natuurlijk... zit ik nu een beetje te drammen maar ik wil alleen maar aantonen dat goud nog steeds geen geld is.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104440014
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:22 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Je verondersteld nu dat de verkoper goud accepteert? Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.
De fiscus laat zich niet betalen in goud net als je makelaar, de notaris en het kadaster... die willen allemaal fiat. Dus je moet dan alsnog een deel van je goud verkopen.

Natuurlijk... zit ik nu een beetje te drammen maar ik wil alleen maar aantonen dat goud nog steeds geen geld is.
ok stel je voor dat je drammerig gedrag je gelijk oplevert. wat dan?
pi_104440962
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:10 schreef ComplexConjugate het volgende:

In geval van een crisis zijn het overheden die gewoon nieuw fiat geld introduceren en word iedereen gedwongen daarmee te betalen. Misschien dat de goudkevers daar nog wel eens overheen gelezen hebben?
Misschien heb jij over de honderden keren dat er in de geschiedenis nieuw geld werd geïntroduceerd heengelezen? Dat goud van vroeger zien mensen - behalve die met een kleinburgerlijk perspectief als het jouwe - na al die keren nog steeds als waarde, dus waarom zou dat nu dan anders gaan?
pi_104441094
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:06 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik wil weten waarom goud GEEN bubble is, m.a.w. wat is een reële waarde voor goud? De waarde die ik nu zie heeft enkel met speculatie te maken.

Och....laat ik me maar aan eerder gekregen advies houden :|W
Ja doe dat maar.

Die waarde waar je het steeds over hebt meet jij namelijk in geld, en dat nog wel op een moment dat men onproductieve schulden tegen een veel te hoge geldwaarde in de boeken heeft staan.

Ik denk dan dat er van die schuldenwaardering een stuk af moet, en dat als gevolg mensen die iets slimmer zijn dan jij de waarde van goud weer beter gaan begrijpen met een stijgende prijs als gevolg.

Wat is eigelijk de waarde van geld? Kan je dat dan wel eten?
  woensdag 16 november 2011 @ 17:12:07 #234
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_104442096
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:48 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Ja doe dat maar.

Die waarde waar je het steeds over hebt meet jij namelijk in geld, en dat nog wel op een moment dat men onproductieve schulden tegen een veel te hoge geldwaarde in de boeken heeft staan.

Ik denk dan dat er van die schuldenwaardering een stuk af moet, en dat als gevolg mensen die iets slimmer zijn dan jij de waarde van goud weer beter gaan begrijpen met een stijgende prijs als gevolg.

Wat is eigelijk de waarde van geld? Kan je dat dan wel eten?
Met geld kun je niets anders dan dingen kopen, geld is slechts een middel om transacties te faciliteren van andere goederen.

Je kunt wel elke keer komen met de nadelen van fiat geld en het financiële systeem maar dat verklaart nog steeds niet waarom goud bijzonder is.

De enige reden waarom mensen goud willen is omdat andere mensen goud willen. En daarmee is het net zo kwetsbaar voor vertrouwens crisis als fiat geld.

[ Bericht 0% gewijzigd door malleable op 16-11-2011 17:17:30 ]
pi_104442970
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 15:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik begrijp heel goed dat mensen proberen hun kapitaal veilig te stellen en ik begrijp ook heel goed dat mensen dat willen doen door 'waardevaste' goederen aan te schaffen. Mijn probleem zit hem in de waardering van het goud, want wat nu als (om de woorden van dino te gebruiken) 'de hemel niet naar beneden komt' ?
De schuldenberg is dermate groot en herbergt dermate grote risico's dat het vrijwel uitgesloten is dat het niet fout gaat. De economische groei is te laag om de aanzwellende rentelasten op te brengen en daarmee is de afloop van de crisis eigenlijk al bekend. De kans dat een economisch wonder (bv de uitvinding van een onuitputtelijke schone energiebron) ons eruit helpt lijkt mij nihil, en de kans dat de autoriteiten er in zullen slagen om de schuldenberg en de overcapaciteit weg te doen smelten door een combinatie van geldinflatie enerzijds en gecontroleerde economische deflatie anderzijds schat ik zo mogelijk nóg lager in, want dat veronderstelt een niveau van economisch micromanagement (en bevoegdheden) dat onhaalbaar is.

Kortom, ik ben er van overtuigd dat zowel de bondmarkt, de aandelenmarkt, de derivatenmarkt als de vastgoedmarkt onderuit zullen gaan. De enige asset classes waarin dan nog gevlucht kan worden met een redelijke verwachting van waardebehoud zijn edelmetalen en grondstoffen. Daarbinnen is goud de enige asset waarvan de prijs niet van de conjunctuur afhankelijk is en die zodoende nauwelijks een beperking heeft op zijn stijgingspotentieel, en die al duizenden jaren als vluchtmiddel functioneert. Gezien de verhoudingen in omvang tussen de eerdergenoemde gigantische markten die zullen crashen, en de veel kleinere goudmarkt (die al jaren stijgt), hoeft er maar een luttel percentage beleggers uit die markten naar goud te vluchten om de goudprijs buitensporig te laten stijgen. Daarvoor zijn nog diverse andere redenen die in dit topic al vaker ter sprake zijn gekomen, dus die zou je eens kunnen teruglezen.

En mochten de autoriteiten er in slagen om die markten door (en ondanks) grote geldinflatie overeind te houden, dan zal diezelfde inflatie ook voor een vlucht naar goud zorgen - waar het uiteindelijk in de crisis op neerkomt is dat 'waarde' (koopkracht) aan alle kanten bedreigd wordt, of het nu van conventionele assets zoals obligaties en aandelen is, of van geld, en dat het buitenbeentje goud een deel van de waarde die daarin verloren gaat zal absorberen, zoals het nu al 12 jaar op beperkte wijze gedaan heeft.

quote:
Dat in de vroegere geschiedenis goud monetair gebruikt werd was enkel mogelijk in een 'redelijk' stabiele samenleving. Voor die functie gebruiken we momenteel fiat geld... om die reden zie ik het systeem niet crashen... we kunnen simpelweg niet meer terug omdat er geen alternatief meer is.
De samenleving is nooit méér georganiseerd en gestructureerd geweest dan hij vandaag de dag is. Ik zie daarin geen enkel verband met het nut van goud als 'store of value' (dat overigens nog steeds, of juist nu weer, DE monetaire asset is. Geen centrale bank ter wereld verkoopt het nog).

Hoe dan ook, de waardestijging van goud staat helemaal los van de vraag of het ooit weer een rol als circulatiegeld zal krijgen. Er zijn mensen die daar op speculeren en dan driftig berekeningen maken over hoeveel dollars een ounce wel niet waard moet worden, maar dat is onzinnig omdat de huidige geldhoeveelheid en de waarde daarvan in wezen heel arbitrair zijn; veel van ons geld is immers gecreëerd op basis van economische verwachtingen die nooit uit zullen komen. Ikzelf verwacht geen actieve financiële rol voor goud, behalve indien de huidige munten door hyperinflatie instorten. In dat geval zullen de goudreserves van landen waarschijnlijk even als dekking moeten fungeren voor staatskredieten waarmee nieuwe munten gelanceerd worden en waarmee nieuwe valutareserves worden aangelegd.
pi_104443471
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 15:35 schreef malleable het volgende:

Stel je moet aan 'aliens' uitleggen wat er zo waardevol is aan goud, hoe doe je dat? Graan kun je eten, metaal kun je machines mee maken, olie kun je verbranden, een woning kun je in wonen, etc... Maar wat maakt goud zo bijzonder?
Goud dankt zijn waarde juist mede aan het feit dat het geen economisch nut heeft! (ja, in de laatste eeuw heeft het wat nut gekregen in o.a. de halfgeleiderindustrie, maar industriële toepassingen zijn maar een heel klein deel van de vraag naar goud).

Goud dankt zijn waarde aan zijn gewildheid en schaarste, en aan het feit dat het niet zonder grote inspanningen aan de natuur te onttrekken is. Daarnaast is het duurzaam, in iedere practische vorm te gieten ('malleable'!), niet te vervalsen, universeel (wordt op ieder bewoond continent gewonnen) en omdat het nergens noodzakelijk voor is, heeft het millennialang onverstoorbaar als geld kunnen functioneren en zo een grote rol in monetaire stelsels verworven als 'store of value'.

Maar goed, dit soort basisvragen is in dit topic al meerdere malen aan de orde geweest.
pi_104443684
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 17:12 schreef malleable het volgende:

Met geld kun je niets anders dan dingen kopen, geld is slechts een middel om transacties te faciliteren van andere goederen.
Fout, het is ook een oppotmiddel dat tot doel heeft om eerder verworven koopkracht naar de toekomst te behouden. Je oogst en spaart in zomer en herfst, en teert daarop in en investeert in winter en voorjaar. Je werkt en spaart zolang je in de kracht van je leven bent, je teert daarop in op je oude dag. Zo doen mensen dat al sinds ze uit te bomen klommen, en daarvoor hebben ze een duurzaam en betrouwbaar spaarmiddel nodig. Wanneer de koopkracht van geld en andere financiële assets door massale fraudes en wanpolitiek onder druk staat, zoals nu, wint een asset die niet vervalst of bijgedrukt kan worden aan vertrouwen en daarmee aan waarde.

quote:
De enige reden waarom mensen goud willen is omdat andere mensen goud willen. En daarmee is het net zo kwetsbaar voor vertrouwens crisis als fiat geld.
Ja, in zoverre dat de concensus over zo'n betaal- en oppotmiddel natuurlijk wel door fundamentals aangestuurd wordt. En die zijn momenteel negatief voor geld en positief voor goud. Zolang economische groei uitblijft en de schuldenberg dus steeds zwaarder op de waarde en zekerheid van geld drukt, zal dat niet anders worden.
pi_104445010
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 17:12 schreef malleable het volgende:

Je kunt wel elke keer komen met de nadelen van fiat geld en het financiële systeem maar dat verklaart nog steeds niet waarom goud bijzonder is.
Kan je goud ook bijdrukken zoals geld en schuld?

quote:
De enige reden waarom mensen goud willen is omdat andere mensen goud willen. En daarmee is het net zo kwetsbaar voor vertrouwens crisis als fiat geld.
Noem het vertrouwen zo je wil. Die 'kwetsbaarheid' is er al 6.000 jaar. Ik kan nog steeds dingen krijgen voor het goud van 6.000 jaar geleden. Kan je van geld niet zeggen, laat staan schuld. Over bijzonder gesproken.
pi_104448129
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 18:35 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Kan je goud ook bijdrukken zoals geld en schuld?

Schelpen en kiezelstenen kun je ook niet bijdrukken. Toch wordt daar doorgaans niet in belegd.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 16 november 2011 @ 20:10:51 #240
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104449707
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 19:40 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Schelpen en kiezelstenen kun je ook niet bijdrukken. Toch wordt daar doorgaans niet in belegd.
Zou dat misschien kunnen zijn omdat ze voor het oprapen liggen?( @#$%! Wat doet zo'n reactie hier
Weg ermee!) :(
In Gold we trust
pi_104450608
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 19:40 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Schelpen en kiezelstenen kun je ook niet bijdrukken. Toch wordt daar doorgaans niet in belegd.
Probeer je nou iets te zeggen?
  woensdag 16 november 2011 @ 20:49:30 #242
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104451387
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:22 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Natuurlijk... zit ik nu een beetje te drammen maar ik wil alleen maar aantonen dat goud nog steeds geen geld is.
Oh, je hebt het over de fysieke vorm? Zeg dat dan.
Als fiat geld omruilbaar is tegen goud en goud omruilbaar tegen fiat geld, waarom is goud dan niet gelijk aan fiat geld?
In Gold we trust
pi_104452261
quote:
8s.gif Op woensdag 16 november 2011 20:10 schreef RobbieD het volgende:

[..]

Zou dat misschien kunnen zijn omdat ze voor het oprapen liggen?( @#$%! Wat doet zo'n reactie hier
Weg ermee!) :(
Goud ligt ook voor het oprapen ;)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104452647
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:22 schreef ComplexConjugate het volgende:

Natuurlijk... zit ik nu een beetje te drammen maar ik wil alleen maar aantonen dat goud nog steeds geen geld is.
Goud is waarde, geen geld.

Geld is een gedachte.
pi_104454714
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 21:15 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Goud is waarde, geen geld.

Geld is een gedachte.
De waarde van goud is ook maar een idee...
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104464661
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 21:54 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

De waarde van goud is ook maar een idee...
Wel een idee dat zijn grond vind in door de natuur beperkte voorradigheid en 6000 jaar geschiedenis. Geen enkele valuta heeft zijn waarde-idee zolang kunnen vasthouden, velen redden nog niet eens de honderd jaar.

Maar goed, blijf jij lekker de wereld vanuit je digitbril bekijken en roep bij alles 'speculant'. Wat mij betreft is deze discussie klaar.
pi_104465710
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 08:11 schreef GoudIsEcht het volgende:

Wel een idee dat zijn grond vind in door de natuur beperkte voorradigheid en 6000 jaar geschiedenis. Geen enkele valuta heeft zijn waarde-idee zolang kunnen vasthouden, velen redden nog niet eens de honderd jaar.
Goud is geen eens een van de meest zeldzame substanties, dus daar kan de overdreven waardering niet vandaan komen. Toen de wereld nog achterlijk was en de mens niet over technologie beschikte was goud waardevol omdat het er sierlijk uit zag en het niet verging zoals de meeste natuurlijk materialen die men in die tijd gebruikte. O.a. koper is heel lang in gebruik geweest als 'poor man's gold', tegenwoordig hebben we plastic en andere materialen die vrijwel elke functie van goud beter weten te vervullen dan goud zelf. Waarom zou je een ring tegenwoordig nog van solide goud maken? Er zijn betere materialen die je daarvoor kan gebruiken en deze kan je dan voorzien van een laagje goud. Beter, goedkoper en net zo mooi.... maar de emotie zegt dat het 'nep' is...

Vroeger was de aarde ook plat... nieuwe inzichten stuiten altijd op groot verzet van degene die maar niet de ware aard van een concept of dogma weten te doorgronden.

quote:
Maar goed, blijf jij lekker de wereld vanuit je digitbril bekijken en roep bij alles 'speculant'. Wat mij betreft is deze discussie klaar.
Ik begrijp heel goed dat er ook grote nadelen zitten aan ons huidige fiat stelsel en dat er een mogelijke systeemcrash gaat komen, persoonlijk maak ik mij daar geen zorgen over, zo'n systeemcrash zou wel eens tot hele verfrissende inzichten kunnen leiden :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  donderdag 17 november 2011 @ 09:24:35 #248
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104465712
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:10 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, toch ga ik dan maar niet investeren in goud. Want de drijvende kracht achter de vraag is volgens mij angst en onzekerheid, geen goede raadgever als je mij vraagt.
Al je verzekeringen dus opgezegd?
In Gold we trust
pi_104465793
Alles is onzeker in het leven. Het heet niets voor niets speculatie.
pi_104466439
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 09:24 schreef RobbieD het volgende:

[..]

Al je verzekeringen dus opgezegd?
Als ik teveel premie zou moeten betalen zou ik zeker opzeggen, gelukkig kan je je voor grote risico's (klein risico maar met grote financiele gevolgen) tegen lage prijzen verzekering, zorg even buiten beschouwing gelaten want dat is niet een echte verzekering... vroeg of laat gaan we daar namelijk allemaal aanspraak op maken.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  donderdag 17 november 2011 @ 10:56:43 #251
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104468077
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 09:53 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Als ik teveel premie zou moeten betalen zou ik zeker opzeggen, gelukkig kan je je voor grote risico's (klein risico maar met grote financiele gevolgen) tegen lage prijzen verzekering, zorg even buiten beschouwing gelaten want dat is niet een echte verzekering... vroeg of laat gaan we daar namelijk allemaal aanspraak op maken.
Neemt niet weg dat je die afsluit gedreven door angst en onzekerheid.
Investeren in goud zie ik ook als een verzekering, maar dan tegen een, volgens mij en vele anderen, niet te vermijden rampzalige gebeurtenis.
Mogelijk is de "premie" die ik daarvoor betaal in jouw ogen te hoog, ik vind die vooralsnog aanvaardbaar.
In Gold we trust
pi_104468228
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 10:56 schreef RobbieD het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat je die afsluit gedreven door angst en onzekerheid.
Investeren in goud zie ik ook als een verzekering, maar dan tegen een, volgens mij en vele anderen, niet te vermijden rampzalige gebeurtenis.
Mogelijk is de "premie" die ik daarvoor betaal in jouw ogen te hoog, ik vind die vooralsnog aanvaardbaar.
Prima.... maar verzekeraars baseren hun premie ergens op...meestal op statistiek. Waar is de waardering van goud op gebaseerd? "Vraag en aanbod" hebben we reeds gehoord maar daar neem ik nu net geen genoegen mee. Als je goud ziet als 'verzekering' dan moet toch duidelijk zijn welke premie je daarvoor over hebt? Toch niet elke premie mag ik hopen?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104469069
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 11:02 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Prima.... maar verzekeraars baseren hun premie ergens op...meestal op statistiek.
Ah, en daarom moest AIG gered worden met belastingcenten.

In het huizentopic doe je een stuk minder hoogdravend over bankiers en hun berekeningen. Misschien je algemene visie eens proberen consistent te krijgen voordat je hier komt trollen?
  donderdag 17 november 2011 @ 11:37:44 #254
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_104469140
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 11:35 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Ah, en daarom moest AIG gered worden met belastingcenten.

In het huizentopic doe je een stuk minder hoogdravend over bankiers en hun berekeningen. Misschien je algemene visie eens proberen consistent te krijgen voordat je hier komt trollen?
Kom op zeg, dat was een heel reële vraag. Wat ben je bereid voor goud te betalen?
pi_104469233
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 09:24 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Goud is geen eens een van de meest zeldzame substanties, dus daar kan de overdreven waardering niet vandaan komen.
Dit was al besproken, maar je weigert te lezen. Waarom dan wel de moeite nemen om steeds maar dezelfde onzin op te schrijven?

Het gaat niet om zeldzaamheid an sich, maar om het feit dat de goudvoorraad niet met een printer gestuurd kan worden. Wat je dan bezit (in waarde) kan ook niet zomaar van je geroofd worden door aanbodsvergroting, zoals dat met geld wel kan.

Het sparen van grondstoffen an sich - zoals jij lijkt voor te staan met je microprocessoren en bakstenen verzamelen - haalt aanbod van de markt dat ook productief kan worden ingezet. Met voedsel zou het direct honger tot gevolg kunnen hebben.

Met door mensen verzonnen digits bestaat dat probleem niet omdat ze hun waarde vinden in gebruik (noem het 'vertrouwen'). Het enige probleem is dat er door de geschiedenis heen altijd(!) aan de waarde gevroten wordt door hebberige politici en bankiers middels de truc van inflatie.

Goud heeft dat probleem niet. Dat is dan ook de reden dat het zo handig is als spaarmiddel, en dat centrale banken het in hun kluis hebben liggen.

Op zich verdien jij het niet eens je daar überhaupt mee bezig te houden, maar voor andere lezers heb ik het dan maar weer eens opgeschreven.
pi_104469298
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 11:02 schreef ComplexConjugate het volgende:

Prima.... maar verzekeraars baseren hun premie ergens op...meestal op statistiek. Waar is de waardering van goud op gebaseerd? "Vraag en aanbod" hebben we reeds gehoord maar daar neem ik nu net geen genoegen mee. Als je goud ziet als 'verzekering' dan moet toch duidelijk zijn welke premie je daarvoor over hebt? Toch niet elke premie mag ik hopen?
Wat een gezwatel. Niemand weet hoe hard de geldontwaarding zal toeslaan, of hoe groot de kans is dát hij zal toeslaan. Een redelijke risicopremie is dus sowieso niet te bepalen, en dat staat nog helemaal los van goud.

Maar zolang je vast kunt stellen dat goud historisch gezien nog zwaar ondervertegenwoordigd is in beleggingsportefeuilles, dat institutionele beleggers er nog nauwelijks (maar wel toenemend) in beleggen, dat we inflatiegecorrigeerd nog lang niet aan voorgaande toppen in de goudprijs zitten, dat de prijsontwikkeling nog niet de parabolische vorm van voorgaande bubbels zoals internetaandelen heeft aangenomen, de aanvoer van centralebankgoud en scrap-gold afneemt, etc etc, en zolang de condities die tot een verdere vlucht naar goud leiden (overwaardering in andere asset classes, uitblijvende economische groei, toenemende onhoudbare overheidsschulden, toenemende weerstand tegen austerity) juist ernstiger worden, en er nauwelijks factoren spelen die tégen goud pleiten --- dan is dat voor velen toch voldoende informatie om weloverwogen de keus te kunnen maken om een deel van hun vermogen zekerheidshalve in goud te steken.
pi_104469300
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 11:37 schreef malleable het volgende:

[..]

Kom op zeg, dat was een heel reële vraag. Wat ben je bereid voor goud te betalen?
Dat was geen reële vraag. Er werd gesteld dat verzekeraars wel de waarde van dingen zouden kunnen berekenen, nota bene door een persoon die in andere topics om het hardst van het tegengestelde roept.

Het AIG-fiasco (of dat van Fortis, of Dexia, en nog zo wat lichtende voorbeelden) geven heel duidelijk aan dat het vooral de waarde van papier is die niet te berekenen valt.

Men roept van wel, en komt met slappe verhalen over rente en een vrije markt, maar de rente is waanzin, en geeft geen enkele indicatie van waarde.

De financiële industrie is één groot virtueel circus, goud is dat niet. Dat is an sich al genoeg om te weten dat de huidige goudprijs obsceen laag is.
  donderdag 17 november 2011 @ 11:45:05 #258
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104469321
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 11:37 schreef malleable het volgende:

[..]

Kom op zeg, dat was een heel reële vraag. Wat ben je bereid voor goud te betalen?
Verzekeraars baseren hun premie in hoge mate op het risicoverleden, wij /ik ga uit van toekomstverwachtingen. Hoe somberder dit beeld, hoe groter mijn bereidheid om een hogere "premie" te betalen. Een onbevredigende reactie, die geen houvast geeft? Gelijk heb je, maar het gaat mij (steeds meer naar mate ik de toekomst somberder inzie) om mij en mijn gezin en niet om jou en de rest ... helaas.
In Gold we trust
pi_104470638
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 11:35 schreef GoudIsEcht het volgende:

Ah, en daarom moest AIG gered worden met belastingcenten.
Omdat OTC derivaten geen verzekeringsproducten zijn maar thuishoren in het casino.
De fout die overheden hebben gemaakt is dat ze hebben toegestaan dat verzekeringsbedrijven ook in de casinobusiness gingen :7

To big to fail? Ze hadden die bedrijven moeten laten vallen als een klomp goud :(

quote:
In het huizentopic doe je een stuk minder hoogdravend over bankiers en hun berekeningen. Misschien je algemene visie eens proberen consistent te krijgen voordat je hier komt trollen?
Nee hoor... gezond verzekeren is wel degelijk mogelijk en het kan ook nog steeds. Niet elk verzekeringsproduct is een wangedrocht. Kapitaalverzekeraars zijn geen klassieke verzekeringen... die houden zich voornamelijk bezig met de uitbating van het beurs en OTC casino gebeuren.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104471837
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 12:28 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Omdat OTC derivaten geen verzekeringsproducten zijn maar thuishoren in het casino.
De fout die overheden hebben gemaakt is dat ze hebben toegestaan dat verzekeringsbedrijven ook in de casinobusiness gingen :7

To big to fail? Ze hadden die bedrijven moeten laten vallen als een klomp goud :(

[..]

Nee hoor... gezond verzekeren is wel degelijk mogelijk en het kan ook nog steeds. Niet elk verzekeringsproduct is een wangedrocht. Kapitaalverzekeraars zijn geen klassieke verzekeringen... die houden zich voornamelijk bezig met de uitbating van het beurs en OTC casino gebeuren.
De beurs en het "OTC-casino-gebeuren" zijn integraal onderdeel van de financiële industrie.

Alles is daar gelinkt, en too big to fail bestaat wel degelijk, omdat een fail de totale virtuele berg (die jij weigert te zien) zou doen instorten.

Jammer voor jou dat je vastzit je beperkte blik, ik ga er geen energie aan besteden verder.
pi_104471945
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 12:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
Kapitaalverzekeraars zijn geen klassieke verzekeringen... die houden zich voornamelijk bezig met de uitbating van het beurs en OTC casino gebeuren.
OTC casino? Dus als ik een brood koop bij de bakker ben ik nu ook al een casino-kapitalist?
pi_104472461
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 13:04 schreef GoudIsEcht het volgende:

financiële industrie.
Industrie? Men produceert geen goederen.... het is een casino waarbij men elkaar papier belooft. Zoiets kan je geen industrie noemen :N

quote:
Alles is daar gelinkt, en too big to fail bestaat wel degelijk, omdat een fail de totale virtuele berg (die jij weigert te zien) zou doen instorten.
Ik zie die schulden wel maar van een kale kip kan je niet plukken, van iemand met een berg goudklompjes echter wel ;)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104472523
quote:
8s.gif Op donderdag 17 november 2011 13:07 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

OTC casino? Dus als ik een brood koop bij de bakker ben ik nu ook al een casino-kapitalist?
Bij de bakker koop je brood, of het lekker vers brood is merk je direct... niet te vergelijken bij OTC derivaten... de jongens en meisjes die dat soort contracten aangaan zijn allemaal gokverslaafde kredietjunkies.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104473026
quote:
8s.gif Op donderdag 17 november 2011 13:07 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

OTC casino? Dus als ik een brood koop bij de bakker ben ik nu ook al een casino-kapitalist?
Dat is de grap: het geld dat in de financiële industrie rondgaat kan nooit bij de bakker terecht tegen deze prijzen. Het is dus eigenlijk nep-geld zoals de fiches in het casino.

Dan komen er wel steeds mensen met praat over berekenen van risico dit dat en rentes zus zo, maar dat is allemaal geïndoctrineerde waanzinnigheid.

We merken het nu al dagelijks aan al dat nieuwe geld dat er steeds tegenaangegooid moet worden om die virtuele schulden nog een beetje te smeren.

Het is een onhoudbare schuldenberg en een eindig systeem. Goud is de oplossing voor de nieuwe inkleding van het monetaire systeem, en met dat proces zijn we langzaam bezig zonder dat de meesten het blijkbaar kunnen zien.
  donderdag 17 november 2011 @ 13:35:38 #265
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104473060
Nog even dit: sinds ik mijn eerste auto in 1968 kocht, sinds ik mijn 1e huis in 1973 kocht heb ik duizenden euro's aan auto- en woningverzekering betaald en nog nooit iets geclaimed. Heb ik spijt van al dat betaalde geld voor nop? Geen seconde!
Zo is het ook met de "premie" die ik op goud betaalde/betaal. Ik ben graag de dorpsgek en zal mijn mogelijke verlies op goud zonder weeklagen accepteren - een offer dat ik graag breng als het financiele systeem maar niet ineen stort. Helaas verwacht ik dat dit laatste wel zal gaan gebeuren en dus heb ik mijn voorzorgsmaatregelen genomen en dat heeft me tot nu toe geen windeieren gelegd - om me eufemistisch uit te drukken.
In Gold we trust
pi_104473106
Er zit geen premie op goud, goud staat obsceen laag genoteerd en is een screaming buy aan deze prijs.

We zullen het vanzelf gaan zien.
  donderdag 17 november 2011 @ 13:42:10 #267
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104473329
quote:
8s.gif Op donderdag 17 november 2011 13:07 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

OTC casino? Dus als ik een brood koop bij de bakker ben ik nu ook al een casino-kapitalist?
Hangt ervan af. Is het een casino brood? :)
In Gold we trust
pi_104477709
quote:
7s.gif Op donderdag 17 november 2011 13:42 schreef RobbieD het volgende:

[..]

Hangt ervan af. Is het een casino brood? :)
Hoe ga je straks dat brood betalen in de winkel? Neem je een vijl mee om wat grains af te vijlen?
We gaan echt niet meer terug naar goud en zilver als betaalmiddel, ik voorzie zelfs een toekomst waar digits de enige mogelijkheid zullen bieden om legaal meet te mogen betalen.

Wat er volgens mij gaat gebeuren is een flinke haircut voor degene die OTC derivaten heeft gekocht... een soort van woekerpolis :P
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104477896
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 15:49 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

We gaan echt niet meer terug naar goud en zilver als betaalmiddel
Is ook nooit gezegd slimpie, dat verhaal komt uit de beperking van jouw hersenpan.

Goud is om te sparen, niet om te betalen.
pi_104477917
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 15:49 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Hoe ga je straks dat brood betalen in de winkel? Neem je een vijl mee om wat grains af te vijlen?
We gaan echt niet meer terug naar goud en zilver als betaalmiddel, ik voorzie zelfs een toekomst waar digits de enige mogelijkheid zullen bieden om legaal meet te mogen betalen.

Wat er volgens mij gaat gebeuren is een flinke haircut voor degene die OTC derivaten heeft gekocht... een soort van woekerpolis :P
Je fantaseert er werkelijk maar wat op los he? Van het ene rare verhaal naar het andere.....
Doe eens wat huiswerk, en kijk eens verder dan de 20-30 jaar dat je neus lang (oud) is.
Start bijvoorbeeld eens met de eerdere versies van dit topic.
pi_104478119
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 15:54 schreef GoudIsEcht het volgende:

Goud is om te sparen, niet om te betalen.
Briljant :D
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104478164
Oi :(
pi_104478206
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 15:55 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Je fantaseert er werkelijk maar wat op los he? Van het ene rare verhaal naar het andere.....
Doe eens wat huiswerk, en kijk eens verder dan de 20-30 jaar dat je neus lang (oud) is.
Start bijvoorbeeld eens met de eerdere versies van dit topic.
Er is geen goud en zilver genoeg op de wereld om alle verplichtingen te voldoen. Van een kale kip kan je niet plukken dus die mensen die waardeloze beloften gekocht hebben krijgen gewoon niets. De rest heeft echt geen geld meer over om goud en zilver te kopen, dus wat heb je dan aan goud en zilver? Volgens GoudisEcht gaan we er niet mee betalen.... we gaan het sparen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104478238
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Oi :(
Okee.... ik ga deel 1 t/m 11 lezen om de waarde van goud te leren begrijpen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104478297
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:03 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Okee.... ik ga deel 1 t/m 11 lezen om de waarde van goud te leren begrijpen.
/hulpvaardig/ Zal ik het even in een PM voor je samenvatten, of denk je de weg zelf te vinden?
pi_104478516
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

/hulpvaardig/ Zal ik het even in een PM voor je samenvatten, of denk je de weg zelf te vinden?
Ik ben (denk ik) het antwoord in deel 1 tegen gekomen, na het lezen van deze post. Het is dus het woordje 'monetair' dat er voor zorgt dat grote getallen speculanten goud zo hoog waarderen.

Maar toch bedankt voor het aanbod :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104478701
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:11 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik ben (denk ik) het antwoord in deel 1 tegen gekomen, na het lezen van deze post. Het is dus het woordje 'monetair' dat er voor zorgt dat grote getallen speculanten goud zo hoog waarderen.

Maar toch bedankt voor het aanbod :)
Graag gedaan, ik help mensen graag op het rechte gouden pad.

Dan heb ik een vraag. Waarom gaan de aandelen van goudmijnen niet compleet door het dak op deze prijsniveaus? Die zouden dan toch exponentiele storage of value moeten zijn?
pi_104478806
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Graag gedaan, ik help mensen graag op het rechte gouden pad.

Dan heb ik een vraag. Waarom gaan de aandelen van goudmijnen niet compleet door het dak op deze prijsniveaus? Die zouden dan toch exponentiele storage of value moeten zijn?
MF Global anyone?
Ik ben niet vies van een gokje maar nu in papier stappen is hetzelfde als een leuke avond naar het casino gaan en alles op rood zetten.
pi_104479043
Ik heb begrepen dat goud in ieder geval niet heel makkelijk te mijnen valt maar stel je nu eens voor dat er een enorme goudader word ontdekt waar men potentieel de goudvoorraad met 50% kan vergroten. Wat zou dat doen met de perceptie van de waarde van goud?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104479308
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik heb begrepen dat goud in ieder geval niet heel makkelijk te mijnen valt maar stel je nu eens voor dat er een enorme goudader word ontdekt waar men potentieel de goudvoorraad met 50% kan vergroten. Wat zou dat doen met de perceptie van de waarde van goud?
Dat zou werkelijk een enorme goudader moeten zijn van 2.5 miljard troy ounce goud.
Op korte termijn zou de goudprijs flink zakken (sell the news) maar als de ratio terugkeert dan realiseert men zich dat 1) dat het jaren duurt om de operatie op gang te krijgen en het boven de grond te halen en 2) dat het weinig afdoet aan de fundamentals en de vraag naar goud van een snel groeiende bevolking
pi_104479560
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dan heb ik een vraag. Waarom gaan de aandelen van goudmijnen niet compleet door het dak op deze prijsniveaus? Die zouden dan toch exponentiele storage of value moeten zijn?
Kijk maar eens hoe dat vroeger met olievoorraden ging. We voeren daar tegenwoordig oorlog om in het Midden-Oosten.

Olie in de grond werd van 'nationaal belang' toen het er op aankwam. Dat gaat met goudmijnen ook gebeuren (in Venezuela loopt het al, in Zuid-Afrika is de discussie ook bezig). Sta je daar met je papiertje.

Dat papiertje an sich is natuurlijk ook al een klein probleem hè. Als je goud koopt omdat je begrijpt dat er in de financiële industrie schuldwaarderingen lopen die onhoudbaar zijn bij deze goudprijs, waarom zou je dan kiezen voor een papieren claim op een stukje mijn?
pi_104479561
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik heb begrepen dat goud in ieder geval niet heel makkelijk te mijnen valt maar stel je nu eens voor dat er een enorme goudader word ontdekt waar men potentieel de goudvoorraad met 50% kan vergroten. Wat zou dat doen met de perceptie van de waarde van goud?
In principe niet zo veel. 50% extra op iets dat al heel schaars is maakt het niet heel veel minder schaars. Op korte termijn zal het ongetwijfeld impact hebben op de goudprijs zoals we al eerder gezien hebben met het ontdekken van een enorme zilvervoorraad op de zeebodem maar voor de waardeperceptie van het metaal maakt het niets uit. Daarnaast zijn er ook goede bronnen over hoe schaars goud is in het heelal en op aarde dus een dergelijke ontdekking kun je vrijwel uitsluiten.
One man's trash, another man's treasure.
pi_104479794
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:41 schreef GoudIsEcht het volgende:

Kijk maar eens hoe dat vroeger met olievoorraden ging. We voeren daar tegenwoordig oorlog om in het Midden-Oosten
Met alle respect hoor.... maar olie is een noodzakelijk ingrediënt voor de industriële producten van zo'n beetje alles wat je consumeert. Zonder olie geen welvaart. Voor olie hebben we momenteel onvoldoende vervangers om de hele productieketen op over te laten gaan. Dus als olie niet meer voor handen is kan ik mij voorstellen dat er landen zijn die daar oorlog om willen voeren.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104479912
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:48 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Met alle respect hoor.... maar olie is een noodzakelijk ingrediënt voor de industriële producten van zo'n beetje alles wat je consumeert. Zonder olie geen welvaart. Voor olie hebben we momenteel onvoldoende vervangers om de hele productieketen op over te laten gaan. Dus als olie niet meer voor handen is kan ik mij voorstellen dat er landen zijn die daar oorlog om willen voeren.
Het gaat er om dat een land niet zomaar zijn grondstoffen naar een stel papierkopers laat vloeien als die van belang blijken.

Maar voel je vooral vrij om goudmijnen te kopen, ik gun het je van harte. Mensen als jij kunnen maar beter zo arm mogelijk blijven.
  donderdag 17 november 2011 @ 16:56:09 #285
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_104480024
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dan heb ik een vraag. Waarom gaan de aandelen van goudmijnen niet compleet door het dak op deze prijsniveaus? Die zouden dan toch exponentiele storage of value moeten zijn?
Of de goudprijs is wat aan de hoge kant, of de mijn-aandelenprijzen zijn aan de lage kant..

Tenzij de kosten van de goudmijn-bedrijven erg hard stijgen waardoor de marge onder druk staat ondanks de hoge goudprijzen..

En je hebt ook nog de toeleverende industrie, zoals CAT en JOYG..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_104480035
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:52 schreef GoudIsEcht het volgende:

Het gaat er om dat een land niet zomaar zijn grondstoffen naar een stel papierkopers laat vloeien als die van belang blijken.
Natuurlijk word er onderhandelt over de prijs die men voor de grondstof wil hebben, neem een land als SA. Ze verkopen grote hoeveelheden olie aan het westen en oosten en in ruil daarvoor kopen ze dan weer de industriële producten die deze landen produceren. Een eerlijke deal toch?

quote:
Maar voel je vooral vrij om goudmijnen te kopen, ik gun het je van harte. Mensen als jij kunnen maar beter zo arm mogelijk blijven.
Ik voel me rijk... dat ik ook heel wat waard ;)

De schuldencrisis is het gevolg van ongebreidelde geldcreatie, een ontwerpfoutje in dit fiat geld systeem als je het mij vraagt.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104480096
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:56 schreef Perrin het volgende:

[..]

Of de goudprijs is wat aan de hoge kant, of de mijn-aandelenprijzen zijn aan de lage kant..

Tenzij de kosten van de goudmijn-bedrijven erg hard stijgen waardoor de marge onder druk staat ondanks de hoge goudprijzen..

En je hebt ook nog de toeleverende industrie, zoals CAT en JOYG..
Kunnen we de Chinezen geen goud laten mijnen? Die lui kosten niet zoveel en kunnen gewoon weer 'Klondike' stijl gaan mijnen.

Deze vreemde eend heeft in ieder geval beet



[ Bericht 5% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 17-11-2011 17:09:19 (plaatje ernstig verkleind, geen picdump svp) ]
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104480153
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:56 schreef Perrin het volgende:

[..]

Of de goudprijs is wat aan de hoge kant, of de mijn-aandelenprijzen zijn aan de lage kant..

Tenzij de kosten van de goudmijn-bedrijven erg hard stijgen waardoor de marge onder druk staat ondanks de hoge goudprijzen..

En je hebt ook nog de toeleverende industrie, zoals CAT en JOYG..
De prijzen zijn zwaar ondergewaardeerd. Als je de kwartaalcijfers van deze mijnbedrijven hebt gevolgd dan zie je enorme winsten en de ene na de andere aankondiging dat de mijnbedrijven dividend gaan uitgeven of verhogen.
Hoe kan het ook anders als de winsten zijn berekend op veel lagere prijzen voor PM's......

Dat de prijzen niet exponentieel stijgen heeft alles te maken met het risico en de manipulatiegevoeligheid van papier.
pi_104480962
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:56 schreef ComplexConjugate het volgende:

De schuldencrisis is het gevolg van ongebreidelde geldcreatie, een ontwerpfoutje in dit fiat geld systeem als je het mij vraagt.
Exact.

Als ze goud er binnen hadden gelaten was er nog enige (natuurlijke) begrenzing geweest.

Nu gaan we de hele fiat-fata-morgana van buitenaf opnieuw de maat nemen met de door de ECB geïntroduceerde los-plaatsing van goud (buiten de papierdeken) tegen een vrij vlottende prijs.

Dat proces loopt al tien jaar maar mensen zijn blijkbaar te blind het te zien.
pi_104481012
quote:
12s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:58 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Kunnen we de Chinezen geen goud laten mijnen? Die lui kosten niet zoveel en kunnen gewoon weer 'Klondike' stijl gaan mijnen.
Moet je nou in iedere post komen schreeuwen dat je zo'n nitwit bent? Google eens op hoe groot de binnenlandse Chinese mijnproductie is en waar hij naartoe gaat.
pi_104481033
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 17:00 schreef Blandigan het volgende:

Dat de prijzen niet exponentieel stijgen heeft alles te maken met het risico en de manipulatiegevoeligheid van papier.
En zoals gezegd met de kans op nationalisatie die steeds groter wordt.
  vrijdag 18 november 2011 @ 10:17:03 #292
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104505101
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 15:49 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Hoe ga je straks dat brood betalen in de winkel? Neem je een vijl mee om wat grains af te vijlen?

Kun je nou echt niet stoppen met het vergelijken van objecten i.p.v. waarden (waar het ons/mij om gaat)?
Straks voer je nog ter verdediging van fiat geld aan dan het zoveel makkelijker weg kan waaien dan goud omdat het minder weegt..
In Gold we trust
  vrijdag 18 november 2011 @ 10:33:30 #293
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104505473
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:02 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Volgens GoudisEcht gaan we er niet mee betalen.... we gaan het sparen.
Goud sparen is dus het uitstellen van consumptie waarbij het gespaarde sneller in waarde toeneemt dan dit bij het sparen van fiat geld het geval kan zijn.
Ja, ja, ja, totdat de bubble (die er niet is) barst (wat de eerste 3-4 jaar niet zal gebeuren).
Daarvoor raakt de wereld te veel in turmoil en gaat de waarde van fiat geld down the drain.
Blij dat ik me door het sparen van goud daartegen verzekeren kan.

[ Bericht 3% gewijzigd door RobbieD op 18-11-2011 10:37:04 (Slotzin toegevoegd) ]
In Gold we trust
pi_104506656
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:02 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Er is geen goud en zilver genoeg op de wereld om alle verplichtingen te voldoen. Van een kale kip kan je niet plukken dus die mensen die waardeloze beloften gekocht hebben krijgen gewoon niets. De rest heeft echt geen geld meer over om goud en zilver te kopen, dus wat heb je dan aan goud en zilver? Volgens GoudisEcht gaan we er niet mee betalen.... we gaan het sparen.
Het wordt al gespaard, onder andere door centrale banken. Betalen gaan we gewoon met digits blijven doen.

En niet genoeg goud en zilver... Zilver telt niet mee, en wat goud betreft kan een prijsaanpassing heel wat doen.

Denk er maar eens over na voordat je weer wat komt roepen.
pi_104507036
Centrale banken hebben met betrekking tot het kopen/verkopen van goud wel een slecht trackrecord. Ook de laatste goudbubble werden ze opeens netto koper, met name de 'zwakkere'/opkomende economien (net als nu) terwijl de grotere economien hun goud verkochten. En dat overigens bleven doen in toenemende mate en tegen telkens lagere prijzen. Of je daar dus zoveel waarde aan moet hechten?





[ Bericht 2% gewijzigd door piepeloi55 op 18-11-2011 11:36:23 ]
  vrijdag 18 november 2011 @ 11:39:12 #296
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104507294
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:16 schreef GoudIsEcht het volgende:

Denk er maar eens over na voordat je weer wat komt roepen.
Juist omdat ik er over nadenk trek ik de waardering van goud in twijfel, in mijn beleving in het gewoon een grondstof.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_104507614
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:30 schreef piepeloi55 het volgende:
Centrale banken hebben met betrekking tot het kopen/verkopen van goud wel een slecht trackrecord. Ook de laatste goudbubble werden ze opeens netto koper, met name de 'zwakkere'/opkomende economien (net als nu) terwijl de grotere economien hun goud verkochten. En dat overigens bleven doen in toenemende mate en tegen telkens lagere prijzen. Of je daar dus zoveel waarde aan moet hechten?
Wat je denk ik vooral niet moet doen is je eigen bekrompen 'beleggerslogica' loslaten op de gedragingen van centrale banken.

Dat jij graag een beetje winst pakt op je aandelen voor nieuwe auto staat los van centrale banken. De beheren het monetaire systeem.

Misschien eens een keer over jezelf en je positie nadenken, in plaats van maar iedereen er de maat mee te nemen?
pi_104507630
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:39 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Juist omdat ik er over nadenk trek ik de waardering van goud in twijfel, in mijn beleving in het gewoon een grondstof.
Wat meer nadenken dan maar.
  vrijdag 18 november 2011 @ 11:54:54 #299
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_104507801
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 13:35 schreef RobbieD het volgende:
Nog even dit: sinds ik mijn eerste auto in 1968 kocht, sinds ik mijn 1e huis in 1973 kocht heb ik duizenden euro's aan auto- en woningverzekering betaald en nog nooit iets geclaimed. Heb ik spijt van al dat betaalde geld voor nop? Geen seconde!
Zo is het ook met de "premie" die ik op goud betaalde/betaal. Ik ben graag de dorpsgek en zal mijn mogelijke verlies op goud zonder weeklagen accepteren - een offer dat ik graag breng als het financiele systeem maar niet ineen stort.
Deze visie kan ik delen, een brandverzekering hoop je ook nooit nodig te hebben maar is toch wel erg prettig.

quote:
Helaas verwacht ik dat dit laatste wel zal gaan gebeuren en dus heb ik mijn voorzorgsmaatregelen genomen en dat heeft me tot nu toe geen windeieren gelegd - om me eufemistisch uit te drukken.
Dit snap ik dan weer niet, je klompje goud is nog steeds een klompje goud. Het heeft je geen welvaart opgeleverd. Nu verkopen is als je brandverzekering opzeggen wanneer het huis van de buren in de fik staat.
  vrijdag 18 november 2011 @ 15:25:24 #300
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_104514797
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:54 schreef malleable het volgende:

[..]

[..]

Dit snap ik dan weer niet, je klompje goud is nog steeds een klompje goud. Het heeft je geen welvaart opgeleverd. Nu verkopen is als je brandverzekering opzeggen wanneer het huis van de buren in de fik staat.
Wat dacht je van: "Is gemeten in fiat geld in waarde gestegen".?
Over nu verkopen heb ik het niet gehad.

[ Bericht 0% gewijzigd door RobbieD op 18-11-2011 15:31:51 ("nu" toegevoegd) ]
In Gold we trust
  vrijdag 18 november 2011 @ 15:41:02 #301
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104515474
niet doen

[ Bericht 94% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 18-11-2011 15:45:13 ]
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')