Ik probeer gewoon te begrijpen waarom de prijs alleen maar kan stijgen, m.a.w. ik wil graag begrijpen wat de unieke eigenschappen zijn van goud waardoor dit 'goud waard' is.quote:Op dinsdag 15 november 2011 17:02 schreef Blandigan het volgende:
Ik ben tegenwoordig snel klaar met dit soort "discussies".
Over een jaar, 2 jaar, 5 jaar, mag je nog eens naar dit forum terugkomen en dan laten we de prijs gewoon spreken.
Elk woord dat ik er meer aan vuil maak is verloren tijd en moeite.
Vraag en aanbod... heb ik mij net laten vertellen. Mochten beleggers het vertrouwen in het fiat geld en aandelen weer herwinnen dan kan het maar zo zijn dat de prijs weer richting de grondstof prijs gaat. Aangezien goud maar zeer beperkte praktische mogelijkheden heeft lijkt het mij verstandiger om de prijs van zilver in de gaten te houden.quote:Op dinsdag 15 november 2011 17:10 schreef malleable het volgende:
Word het aandeel van de grondstofprijs groter of kleiner in de loop der jaren?
google het. staat genoeg info over het hoe, waarom, de risico's, de kansen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 17:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik probeer gewoon te begrijpen waarom de prijs alleen maar kan stijgen, m.a.w. ik wil graag begrijpen wat de unieke eigenschappen zijn van goud waardoor dit 'goud waard' is.
Zodra beleggen trekjes gaat vertonen van 'gokken' of piramidespelen dan ben ik pleite
Och jongens, die gelooft er nog dat er daadwerkelijk groei verwacht zou worden.quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:25 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een mythe... goud heeft helemaal geen constante koopkracht en al het geld dat bijgeprint wordt komt niet terecht in de reele economie. In de VS print men aardig bij maar het heeft geen economische groei tot gevolg m.a.w. het is met name om de balansen op te poetsen.
Je denkt dat goud begin deze eeuw na decennia van schuldinflatie aan een correcte prijs noteerde?quote:Wat Malleable zegt is gewoon waar... het zijn speculanten die de vraag naar goud opdrijven en daarmee hun eigen bubble creeren, wel op tijd uitstappen hè want anders zijn een hoop beleggers hun geld kwijt.
Jij denkt dat je er met zo'n slappe stelling zonder onderbouwing bent?quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het is echter niet zo dat goud ooit weer terug komt als monetaire eenheid, daar kan de wereld simpelweg niet meer naar terug.
Want?quote:Fiat geldsystemen zijn de enige optie in een monetair systeem.
Zolang het jouw oog maar niet is, want daar zit een behoorlijke balk in.quote:De waardering van goud is gewoon sterk conjunctuur gevoelig en 'in the eye of the beholder'.
Het is niet de belangrijkste component van de prijs, maar om het nou helemaal af te schrijven is ook weer zo kort door de bocht. Daar hou je wel van hè, weinig nadenken en veel schreeuwen?quote:Van een metaal als Gallium is vele malen minder voorraad en toch ligt de prijs daarvan onder die van zilver. Met de zeldzaamheid heeft het dus helemaal niets te maken.
Zo simpel ligt het helemaal niet. Geld is geld waard omdat sommige goudbezitters hun goud er voor willen verkopen.quote:Goud is goud waard omdat er mensen zijn die er dik voor willen betalen, zo simpel is het.
Jij mist de politieke dimensie er omheen. Dat doen er wel meer hier.quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
Sinds goud geen geld meer is heeft het anders aardig aan waarde moeten inboeten, veel mensen zouden het niet als betaalmiddel accepteren. Dat speculanten daar anders over denken doet daar niet zoveel aan af. Natuurlijk zijn er mensen die uit paniek of angst voor een systeemcrash gaan beleggen in goud, dat is volgens mij de voornaamste reden dat goud in waarde stijgt.
Wat nu als blijkt dat de systeemcrash niet komt? Wat gaat de waarde van goud dan doen?
En dan krijgen jullie als religieuze goudbashers (of zelfs paper huggers) ook nog eens geen gelijk van de prijs.quote:Op dinsdag 15 november 2011 16:14 schreef piepeloi55 het volgende:
ComplexConjugate, ''never argue with a fool or religious''.
Wat goud is voor een goudbug is de bijbel voor een christen of de koran voor een moslim. Het zijn discussies die je niet kunt winnen.
Als die systeemcrash wil uitblijven moet het schuldenprobleem worden opgelost (zonder drukpers).quote:Op dinsdag 15 november 2011 15:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wat nu als blijkt dat de systeemcrash niet komt? Wat gaat de waarde van goud dan doen?
Ik ben niet bepaald een paper hugger, dat weet je zelf ook.quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:52 schreef GoudIsEcht het volgende:
En dan krijgen jullie als religieuze goudbashers (of zelfs paper huggers) ook nog eens geen gelijk van de prijs.
Wie is hier nou religieus.
Jij hebt altijd geroepen dat cash king zou worden (eigenlijk al is) zodra alle bubbels (die er nu volop zijn) klappen...quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:44 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ik ben niet bepaald een paper hugger, dat weet je zelf ook.![]()
Een prijs zegt natuurlijk niets meer dan de samenkomst van vraag en aanbod van de laatste transactie, dus ook niet de beweegreden achter die laatste transactie. Ik denk dat ComplexConjugate aardig verwoord waar die stijging in prijs vandaan komt, gevalletje wright for the wrong reason voor de meeste goldbugs.
Ik versta iets anders onder een paper hugger, maar ik ben absoluut wel een cash hugger als je het zo bedoelt. En ja die mening ben ik nog steeds toebedeeld en het is wachten tot die wereldwijde bubble eens goed barst.quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:47 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Jij hebt altijd geroepen dat cash king zou worden (eigenlijk al is) zodra alle bubbels (die er nu volop zijn) klappen.
Noem het wat je wil, voor mij ben je een paper hugger, en ben wrong for the right reason. Al de hele tijd.
Wat de goudprijs doet maakt me ook niet zoveel uit, zolang een kilo maar een kilo blijft.quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:47 schreef piepeloi55 het volgende:
Zolang het feestje duurt gun ik trouwens alle goldbugs hun geluk bij het 'wright for the wrong reason' hebben. Zowel persoonlijk als financieel het raakt het me niet wat de goudprijs doet, of die tot in de hemel stijgt of fors crasht.
Het lijkt mij inderdaad gezond als het schuldprobleem eens met een harde, onbuigzame (gouden) hand wordt aangepakt, zodat we onze middelen weer efficient kunnen verdelen in plaats van ze aan al die politieke en gesubsidieerde waanzin te verspillen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:48 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ik versta iets anders onder een paper hugger, maar ik ben absoluut wel een cash hugger als je het zo bedoelt. En ja die mening ben ik nog steeds toebedeeld en het is wachten tot die wereldwijde bubble eens goed barst.
Daar hoop jij toch ook op?
We hebben de afgelopen paar honderd jaar aardig wat historische misstanden kunnen ophelderen. Nu het misverstand rond goud nogquote:Op dinsdag 15 november 2011 19:50 schreef GoudIsEcht het volgende:
Je schreeuwt trouwens tegen 6.000 jaar historie,
Verkopers van printers en papier.quote:Op dinsdag 15 november 2011 23:44 schreef monkyyy het volgende:
Wie kwamen er eigenlijk als "winnaars" uit een hyperinflatie periode?
Werden ze wel betaald in goudquote:Op dinsdag 15 november 2011 23:45 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Verkopers van printers en papier.
in Zimbabwe zijn de geldwisselaars en aandelenhandelaren steenrijk gewordenquote:Op dinsdag 15 november 2011 23:44 schreef monkyyy het volgende:
Als die dimensie zo vaak gemist wordt, zou je die dan toe kunnen lichten? Dan kunnen we van jouw inzichten leren.quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:51 schreef GoudIsEcht het volgende:
Jij mist de politieke dimensie er omheen. Dat doen er wel meer hier.
Wat dacht je van insiders die op tijd hun bezittingen het land uit kregen?quote:Op dinsdag 15 november 2011 23:44 schreef monkyyy het volgende:
Ik dacht dat ik het dieptepunt in deze topicreeks wel had gezien maar ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen.quote:Op woensdag 16 november 2011 10:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik vergelijk waarde altijd met 'waardering'. Vanuit mijn technische achtergrond weten wij wat de waardering voor een product doet met de prijs. Neem nu eens als voorbeeld een microprocessor, zodra ze de snelste op de markt zijn wil iedereen ze hebben en kan de fabrikant er een goede prijs voor krijgen, echter zodra er een nieuwe generatie op de markt komt dalen de prijzen ineens fors.
Zo levert een pentium 166MHz processor uit 1996 nu maar een paar dubbeltjes (goudwaarde) op terwijl deze in het jaar van uitgifte ruim Fl.1000,- moest kosten. (¤450,-)
Heden ten dage is deze processor nog steeds even functioneel, echter de waardering voor de functionaliteit is dusdanig gedevalueerd dat niemand er nog wat voor wil geven... anders dan de schrootprijs.
We kunnen hier uit leren dat de prijs van goud geen rationele waarde kent, immers voor de prijs van een kilo goud koop je een leuke middenklasser... ik denk dat de gemiddelde consument liever een leuke middenklasser rijdt dan zich blind staart op een goudbaartje van 1kg.
Voor de prijs van 5kg goud koop je een woning.... dus voor de prijs van een halve baksteen goud koop je een woning? Tja.. een heel bijzonder overgewaardeerd goedje dat goud.... vooral als je bedenkt dat er maar heel weinig praktische toepassingen voor dit materiaal zijn.
De goudprijs word bepaald door emotie, emotionele beleggers zijn eerder geneigd tot het blazen van zeepbellen imo
Slappe praat. Monetaire systemen komen en gaan al duizenden jaren onder invloed van schuldopbouw vanuit de geldwisselaars. En deze crisis en jouw houding onderstrepen maar weer dat de onwetende burger nog geen stap verder is.quote:Op dinsdag 15 november 2011 23:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
We hebben de afgelopen paar honderd jaar aardig wat historische misstanden kunnen ophelderen. Nu het misverstand rond goud nog
De grap is dat lage goud- en olieprijzen leidend zijn voor de perceptie van de waarde van geld, en daarmee de irrationele (over-) waardering van schuldpapier in de hand werkten. Kijk daar (schuldkanker) nou eerst maar eens naar voordat je met je slappe verhaaltjes komt.quote:Op woensdag 16 november 2011 10:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
We kunnen hier uit leren dat de prijs van goud geen rationele waarde kent
Tekenend dat je in het huizentopic alleen maar op die consument loopt te schelden en hem nu als argument aanhaalt. Logica en consistentie zijn je blijkbaar vreemd.quote:immers voor de prijs van een kilo goud koop je een leuke middenklasser... ik denk dat de gemiddelde consument liever een leuke middenklasser rijdt dan zich blind staart op een goudbaartje van 1kg.
Goud is voor mensen die wat over hebben om te sparen. Niet voor daklozen.quote:Voor de prijs van 5kg goud koop je een woning.... dus voor de prijs van een halve baksteen goud koop je een woning? Tja.. een heel bijzonder overgewaardeerd goedje dat goud.... vooral als je bedenkt dat er maar heel weinig praktische toepassingen voor dit materiaal zijn.
Je hebt een punt. Mensen als Xeno verdienen het ook niet wat bij te leren, dus ik trek me ook maar terug uit dit trollentopic.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:11 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik het dieptepunt in deze topicreeks wel had gezien maar ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen.
Ik heb echter een goede tip: blijf heeeeel ver weg van goud, en van dit forum gedeelte, beter voor iedereen.
Ik post hier alleen maar omdat de goudbubble sterke overeenkomsten heeft met de huizenbubble. Er worden hele grote IOU's afgegeven aan goederen die rationeel gezien een veel lagere waardering zouden horen te hebben... De kanker van de markten is niet het schuldenpapier... het is het speculeren met schuldenpapier om op deze wijze welvaart te verkrijgen zonder daadwerkelijk waarde te creëren.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:17 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Je hebt een punt. Mensen als Xeno verdienen het ook niet wat bij te leren, dus ik trek me ook maar terug uit dit trollentopic.
in het huizentopic vond ik je grappig....in dit topic ben je zwak en niet op de hoogte;)quote:Op woensdag 16 november 2011 11:25 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik post hier alleen maar omdat de goudbubble sterke overeenkomsten heeft met de huizenbubble. Er worden hele grote IOU's afgegeven aan goederen die rationeel gezien een veel lagere waardering zouden horen te hebben... De kanker van de markten is niet het schuldenpapier... het is het speculeren met schuldenpapier om op deze wijze welvaart te verkrijgen zonder daadwerkelijk waarde te creëren.
Goed... ik ben misschien niet geindoctrineerd genoeg om de waarde van goud op waarde te schatten. Doe er je voordeel mee en zie hoe ik goud zie.. nl.... zeldzaam goudkleurig lood... alleen dan wat minder giftig voor het zenuwstelselquote:Op woensdag 16 november 2011 11:30 schreef farscapevr8 het volgende:
[..]
in het huizentopic vond ik je grappig....in dit topic ben je zwak en niet op de hoogte;)
Omdat ik er mijn belasting mee kan betalen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:49 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Wat de goudprijs doet maakt me ook niet zoveel uit, zolang een kilo maar een kilo blijft.
Dat papier is toch waanzin, waarom zou je dat sparen?
Voor al die dingen is geld handig, en het zal ook niet verdwijnen.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:50 schreef malleable het volgende:
[..]
Omdat ik er mijn belasting mee kan betalen.
Omdat ik er een brood mee kan kopen.
Omdat ik er een auto mee kan kopen.
Omdat ik iemand de belofte heb gedaan het terug te geven.
Omdat ik het giraal kan maken en in enkele seconden naar iemand aan de andere kant van de wereld kan sturen.
Nee, ik ga er niet van uit dat geld op langere termijn zijn waarde behoud maar op korte termijn is het verdomd handig.
Geld sparen is geen doel op zich, wat moet ik met een stapel papier?quote:Op woensdag 16 november 2011 11:56 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Voor al die dingen is geld handig, en het zal ook niet verdwijnen.
Maar dat is dan nog geen reden het te sparen, daarvoor pak je beter goud.
Simpel toch?
Sparen is geen doel op zich, ik spaar mijn surplus op zodat ik er dan later iets leuks mee kan kopen zonder dat ik daarvoor hoef te lenen.quote:Op woensdag 16 november 2011 12:00 schreef malleable het volgende:
[..]
Geld sparen is geen doel op zich, wat moet ik met een stapel papier?
Goud sparen is geen doel op zich, wat moet ik met een baar goud?
Kleinburgerlijk perspectief ten top...quote:Op woensdag 16 november 2011 12:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Sparen is geen doel op zich, ik spaar mijn surplus op zodat ik er dan later iets leuks mee kan kopen zonder dat ik daarvoor hoef te lenen.
Momenteel is sparen overigens niet eens zo'n gek idee, er is sprake van een heel behoorlijke inflatie op duurzame goederen... wie nu wat centen gespaard heeft kan leuke deals maken.... cash is king.
En een nog veel groter verschil: schuld.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:25 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik post hier alleen maar omdat de goudbubble sterke overeenkomsten heeft met de huizenbubble.
Het gaat om het behoudt van koopkracht die je nu niet gebruikt. Ik geef goud daar betere kansen voor dan papier dat wordt bijgedrukt as we speak.quote:Op woensdag 16 november 2011 12:00 schreef malleable het volgende:
[..]
Geld sparen is geen doel op zich, wat moet ik met een stapel papier?
Goud sparen is geen doel op zich, wat moet ik met een baar goud?
De kern van het huidige systeem is aangroei van onproductieve schuld. Goud is de enige monetaire component waarvan de beschikbaarheid niet aan de grillen van de geldwisselaars (of politiek) onderhevig is maar door de natuur wordt gereguleerd.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
In goud beleggen is symptoombestrijding... de werkelijke oorzaak van de crisis pak je daarmee niet aan. Het is gewoon een specifieke vorm van 'ikke-ikke-ikke' hebzucht... dezelfde hebzucht die ten grondslag ligt aan het slecht functioneren van het systeem.
Ach, we moeten de verliezers afschaffen? Communisme is centralisatie van de macht bij een selecte groep. Dat uitgerekend jij daar nou voor moet pleiten...quote:Want waar speculanten winnen zijn er ook altijd verliezers.
Banken zijn niet vies van een beetjes speculatie, toen fiat in de lift zat verkochten ze massaal de goudvoorraden, de banksters wilden niet voor niets van de goudstandaard af. Tijdens de ICT boom wilde iedereen aandelen kopen van intel, momenteel zijn high performance processoren hun gewicht nog steeds in goud waard. Kennelijk lukt het Intel wel om goud te producerenquote:Op woensdag 16 november 2011 12:48 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Kleinburgerlijk perspectief ten top...
Vraag anders centrale banken eens waarom ze geen bakstenen of microprocessoren in hun kluis leggen.
Als je baksteen is afbetaald is er geen schuld meer, goud kopen met geleend geld resulteert nog steeds in schuld. Ik zie niet in waarom goud anders is als andere 'waardevolle' goederen.quote:Op woensdag 16 november 2011 12:49 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
En een nog veel groter verschil: schuld.
Maar ga jij maar weer bakstenen tellen.
Het bijprinten doen ze op de balansen op orde te halen, de schulden leggen we bij de belastingbetaler, 'ze' gaan echt geen gratis geld weggeven aan het publiek. Dat afschuiven van schuld gaat natuurlijk een keertje goed fout. Ik vermoed dat je in zo'n situatie nog steeds niet veel plezier aan goud zal beleven, want overheden zullen nooit toestaan dat goud weer monetair wordt, althans niet voor het publiek. When the shit hits the fan.... dan word je gewoon gedwongen je goud in te leveren tegen het nieuwe fiatgeld... lees de geschiedenis er maar op na... het is eerder gebeurt.quote:Op woensdag 16 november 2011 12:50 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Het gaat om het behoudt van koopkracht die je nu niet gebruikt. Ik geef goud daar betere kansen voor dan papier dat wordt bijgedrukt as we speak.
In zoverre dat daarvoor de sloopgoud- cq sloopzilverprijs geldt en die staat in een nogal losse verhouding tot de officiële marktprijs. Hangt namelijk af van de uitmelkzucht van de opkoper. Er zijn er die ¤25 per gram bieden, maar ook ¤35/gram zie je wel voorbij komen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 17:10 schreef malleable het volgende:
Ik ben trouwens wel nieuwsgierig over er iets zinnigs te zeggen is over de relatie tussen de goud/zilver prijs en de prijs van sieraden,bestek, etc...
Word het aandeel van de grondstofprijs groter of kleiner in de loop der jaren?
De 'natuur' reguleert de waarde van goud? Haha... de mens verzint heel wat om zijn geliefde goud glimmende metaal toe te dichtenquote:Op woensdag 16 november 2011 12:55 schreef GoudIsEcht het volgende:
De kern van het huidige systeem is aangroei van onproductieve schuld. Goud is de enige monetaire component waarvan de beschikbaarheid niet aan de grillen van de geldwisselaars (of politiek) onderhevig is maar door de natuur wordt gereguleerd.
Precies... en dat gaat men NOOIT toestaanquote:Daarom moet goud als schuldenvrij kernpunt terugkomen naast het monetaire systeem, precies zoals het dat nu aan het doen is.
Als je een duurzame samenleving wilt opbouwen moet iedereen kunnen winnen, dat is wat anders als altijd winnen of verliezen. Balans... daar gaat het om in het leven. Zodra de balans verstoord raakt zullen er mensen onder gaan lijden.quote:Ach, we moeten de verliezers afschaffen? Communisme is centralisatie van de macht bij een selecte groep. Dat uitgerekend jij daar nou voor moet pleiten...
Doe mij dan maar goud, zodat iedere burger zijn eigen centrale bank kan zijn.
Als we nu toch de fysica erbij halen, uit niets kun je nooit iets creëren en iets is nooit zo vernietigbaar dat het teruggebracht wordt tot niets. Iedereen wint, dat bestaat dus niet, net zo min als dat iedereen verliest bestaat. En een balans is altijd opgebouwd uit winnaars ter ene zijde en verliezers aan de andere kant. (Of klets ik nu maar wat?).quote:Op woensdag 16 november 2011 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
Als je een duurzame samenleving wilt opbouwen moet iedereen kunnen winnen, dat is wat anders als altijd winnen of verliezen. Balans... daar gaat het om in het leven. Zodra de balans verstoord raakt zullen er mensen onder gaan lijden.
Als jij geen verschil kunt zien tussen het schuld-aandeel in de huizenprijzen en in de prijs van goud hoef je ons daar niet mee te komen vervelen.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als je baksteen is afbetaald is er geen schuld meer, goud kopen met geleend geld resulteert nog steeds in schuld. Ik zie niet in waarom goud anders is als andere 'waardevolle' goederen.
Dat ligt er maar net aan hoe dom je wil zijn.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:37 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je in zo'n situatie nog steeds niet veel plezier aan goud zal beleven, want overheden zullen nooit toestaan dat goud weer monetair wordt, althans niet voor het publiek.
Haha. Je kan ook al niet lezen.quote:Op woensdag 16 november 2011 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De 'natuur' reguleert de waarde van goud? Haha... de mens verzint heel wat om zijn geliefde goud glimmende metaal toe te dichten
Tweede verzoek.quote:Op maandag 14 november 2011 13:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Iedereen --> weer over het onderwerp, en niet over elkaar, graag?
Daar zijn we nog niet helemaal over uitquote:Op woensdag 16 november 2011 14:02 schreef RobbieD het volgende:
Als we nu toch de fysica erbij halen, uit niets kun je nooit iets creëren en iets is nooit zo vernietigbaar dat het teruggebracht wordt tot niets.
De verliezen op de balans worden weggepoetst door geld bij te drukken. Dit geld staat dan op de balans maar er word voorlopig even niets mee gedaan (of men koop er goudquote:Iedereen wint, dat bestaat dus niet, net zo min als dat iedereen verliest bestaat. En een balans is altijd opgebouwd uit winnaars ter ene zijde en verliezers aan de andere kant. (Of klets ik nu maar wat?).
Ik probeer ook oprecht te achterhalen waarom goud 'goud waard' is, misschien koop ik dan zelf ook wel een paar kiloquote:Op woensdag 16 november 2011 14:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Tweede verzoek.
Discussie over goud: graag.
Scherpe discussie daarover: prima.
Enkel elkaar pesoonlijk afpissen: doe maar ergens anders.
De rest van je slappe geouwehoer over 'glimmende klompjes' voegt weinig toe.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
@dvr:
want wat nu als (om de woorden van dino te gebruiken) 'de hemel niet naar beneden komt' ?
Vanuit dat standpunt begrijp ik al helemaal niet dat je zo weinig in goud ziet. Het is ongeveer het enige reservemiddel dat bankiers niet kunnen bijdrukken (al proberen ze het wel met al die papiergoudrommel van de afgelopen twintig jaar).quote:Op woensdag 16 november 2011 14:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
Banksters zijn parasieten die een legale manier hebben gevonden om te stelen, waarom het legaal is? Omdat het heel subtiel gaat en ze de politiek gecorrumpeerd hebben om akkoord te gaan met dit spelletje.
Dat het westere schulden systeem een probleem is zijn we het volgens mij in groten lijnen wel over eens. Waarom goud zo bijzonder is echter niet.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:32 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
De rest van je slappe geouwehoer over 'glimmende klompjes' voegt weinig toe.
Probeer ons liever eens een scenario te schetsen waarbij het Westerse schuldenprobleem opgelost raakt zonder een beroep te doen op de drukpers en significante weerslag op de waarde van papier?
Makkelijk zat. Al wat je hoeft te doen is laten zien dat je met wat goud graan, metaal, olie en een woning kunt kopen.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:35 schreef malleable het volgende:
[..]
Dat het westere schulden systeem een probleem is zijn we het volgens mij in groten lijnen wel over eens. Waarom goud zo bijzonder is echter niet.
Stel je moet aan 'aliens' uitleggen wat er zo waardevol is aan goud, hoe doe je dat? Graan kun je eten, metaal kun je machines mee maken, olie kun je verbranden, een woning kun je in wonen, etc... Maar wat maakt goud zo bijzonder?
Je moet eerst je goud verkopen (ruilen tegen fiat en zien hoeveel fiat je voor je goud krijgt) en dan gaan onderhandelen met de eigenaar van de woning voor hoeveel fiat je de woning kan kopen. Feit is dus dat je met goud geen huis kan kopen maar met fiat wel.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:52 schreef RobbieD het volgende:
[..]
Makkelijk zat. Al wat je hoeft te doen is laten zien dat je met wat goud graan, metaal, olie en een woning kunt kopen.
Goud word in hele kleine hoeveelheden gebruikt in computerchips maar zelfs daar is het niet strikt noodzakelijk. Een hoge goudprijs is niet heel erg relevant voor de totaalprijs van het product. Op het niveau van de printplaat wordt goud steeds minder vaak gebruikt omdat er genoeg alternatieven zijn.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:49 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
http://geology.com/minerals/gold/uses-of-gold.shtml
wat jij wilt joh. nu we het er toch over hebben; wat wil je eigenlijk.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Goud word in hele kleine hoeveelheden gebruikt in computerchips maar zelfs daar is het niet strikt noodzakelijk. Een hoge goudprijs is niet heel erg relevant voor de totaalprijs van het product. Op het niveau van de printplaat wordt goud steeds minder vaak gebruikt omdat er genoeg alternatieven zijn.
Bijna alle soorten gebruik van goud blijken decoratief te zijn... het aantal praktische toepassingen is echt maar heel beperkt.
Ja, als je zo redeneert dan is de situatie waarin een brood van 800 gram meer waarde kan hebben dan een goudbaar van 1 kg ook fantaseerbaar. Maar nu de realiteit van alledag. De hemel dreigt naar beneden te komen en het enige wat men in zo'n situatie nog vertrouwd is goud. Total-loss zal het systeem niet gaan maar crashen doet het, daar ben ik van overtuigd en daarom ook mijn pay-off: In Gold we trust.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
Mijn probleem zit hem in de waardering van het goud, want wat nu als (om de woorden van dino te gebruiken) 'de hemel niet naar beneden komt' ?
Als dan de waarde van goud snel af waardeert dan zit je daar met een paar klopjes duur glimmend metaal. Mocht de hemel wel naar beneden komen dat zit je met een paar waardevolle klompjes glimmend metaal die mogelijk niemand wil hebben, want in tijden van nood is overleven belangrijker dan klompjes glimmend metaal verzamelen.
Dat in de vroegere geschiedenis goud monetair gebruikt werd was enkel mogelijk in een 'redelijk' stabiele samenleving. Voor die functie gebruiken we momenteel fiat geld... om die reden zie ik het systeem niet crashen... we kunnen simpelweg niet meer terug omdat er geen alternatief meer is. Wat we wel kunnen doen is overstappen op een rentevrij fiat systeem, desnoods met kralen en schelpen als betaalmiddel.
Ik wil weten waarom goud GEEN bubble is, m.a.w. wat is een reële waarde voor goud? De waarde die ik nu zie heeft enkel met speculatie te maken.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
wat jij wilt joh. nu we het er toch over hebben; wat wil je eigenlijk.
prijs wordt bepaald door vraag en aanbod. klaar.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik wil weten waarom goud GEEN bubble is, m.a.w. wat is een reële waarde voor goud? De waarde die ik nu zie heeft enkel met speculatie te maken.
Och....laat ik me maar aan eerder gekregen advies houden
Dat begrijp ik, toch ga ik dan maar niet investeren in goud. Want de drijvende kracht achter de vraag is volgens mij angst en onzekerheid, geen goede raadgever als je mij vraagt. Ik zie het gewoon niet gebeuren dat als de wereld instort een baar goud je uit je vervelende situatie gaat redden. Sinds de industriele revolutie hebben we technologie om ons van de armoede te redden. In geval van een crisis zijn het overheden die gewoon nieuw fiat geld introduceren en word iedereen gedwongen daarmee te betalen. Misschien dat de goudkevers daar nog wel eens overheen gelezen hebben?quote:Op woensdag 16 november 2011 16:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
prijs wordt bepaald door vraag en aanbod. klaar.
Speculatie is mede waardebepalend, so what?quote:Op woensdag 16 november 2011 16:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik wil weten waarom goud GEEN bubble is, m.a.w. wat is een reële waarde voor goud? De waarde die ik nu zie heeft enkel met speculatie te maken.
prima. wat jij wilt, mij maakt het toch niet uit wat jij doet met je geld.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:10 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, toch ga ik dan maar niet investeren in goud. Want de drijvende kracht achter de vraag is volgens mij angst en onzekerheid, geen goede raadgever als je mij vraagt. Ik zie het gewoon niet gebeuren dat als de wereld instort een baar goud je uit je vervelende situatie gaat redden. Sinds de industriele revolutie hebben we technologie om ons van de armoede te redden. In geval van een crisis zijn het overheden die gewoon nieuw fiat geld introduceren en word iedereen gedwongen daarmee te betalen. Misschien dat de goudkevers daar nog wel eens overheen gelezen hebben?
Dat hoeft helemaal niet,de koper/verkoper hoeft het alleen om te rekenen en in fiat uit te drukken.Iedereen aanvaardt de uitkomst zonder morren.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:59 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je moet eerst je goud verkopen (ruilen tegen fiat en zien hoeveel fiat je voor je goud krijgt) en dan gaan onderhandelen met de eigenaar van de woning voor hoeveel fiat je de woning kan kopen. Feit is dus dat je met goud geen huis kan kopen maar met fiat wel.
Je verondersteld nu dat de verkoper goud accepteert? Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:16 schreef RobbieD het volgende:
[..]
Dat hoeft helemaal niet,de koper/verkoper hoeft het alleen om te rekenen en in fiat uit te drukken.Iedereen aanvaardt de uitkomst zonder morren.
ok stel je voor dat je drammerig gedrag je gelijk oplevert. wat dan?quote:Op woensdag 16 november 2011 16:22 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je verondersteld nu dat de verkoper goud accepteert? Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.
De fiscus laat zich niet betalen in goud net als je makelaar, de notaris en het kadaster... die willen allemaal fiat. Dus je moet dan alsnog een deel van je goud verkopen.
Natuurlijk... zit ik nu een beetje te drammen maar ik wil alleen maar aantonen dat goud nog steeds geen geld is.
Misschien heb jij over de honderden keren dat er in de geschiedenis nieuw geld werd geïntroduceerd heengelezen? Dat goud van vroeger zien mensen - behalve die met een kleinburgerlijk perspectief als het jouwe - na al die keren nog steeds als waarde, dus waarom zou dat nu dan anders gaan?quote:Op woensdag 16 november 2011 16:10 schreef ComplexConjugate het volgende:
In geval van een crisis zijn het overheden die gewoon nieuw fiat geld introduceren en word iedereen gedwongen daarmee te betalen. Misschien dat de goudkevers daar nog wel eens overheen gelezen hebben?
Ja doe dat maar.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Met geld kun je niets anders dan dingen kopen, geld is slechts een middel om transacties te faciliteren van andere goederen.quote:Op woensdag 16 november 2011 16:48 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ja doe dat maar.
Die waarde waar je het steeds over hebt meet jij namelijk in geld, en dat nog wel op een moment dat men onproductieve schulden tegen een veel te hoge geldwaarde in de boeken heeft staan.
Ik denk dan dat er van die schuldenwaardering een stuk af moet, en dat als gevolg mensen die iets slimmer zijn dan jij de waarde van goud weer beter gaan begrijpen met een stijgende prijs als gevolg.
Wat is eigelijk de waarde van geld? Kan je dat dan wel eten?
De schuldenberg is dermate groot en herbergt dermate grote risico's dat het vrijwel uitgesloten is dat het niet fout gaat. De economische groei is te laag om de aanzwellende rentelasten op te brengen en daarmee is de afloop van de crisis eigenlijk al bekend. De kans dat een economisch wonder (bv de uitvinding van een onuitputtelijke schone energiebron) ons eruit helpt lijkt mij nihil, en de kans dat de autoriteiten er in zullen slagen om de schuldenberg en de overcapaciteit weg te doen smelten door een combinatie van geldinflatie enerzijds en gecontroleerde economische deflatie anderzijds schat ik zo mogelijk nóg lager in, want dat veronderstelt een niveau van economisch micromanagement (en bevoegdheden) dat onhaalbaar is.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik begrijp heel goed dat mensen proberen hun kapitaal veilig te stellen en ik begrijp ook heel goed dat mensen dat willen doen door 'waardevaste' goederen aan te schaffen. Mijn probleem zit hem in de waardering van het goud, want wat nu als (om de woorden van dino te gebruiken) 'de hemel niet naar beneden komt' ?
De samenleving is nooit méér georganiseerd en gestructureerd geweest dan hij vandaag de dag is. Ik zie daarin geen enkel verband met het nut van goud als 'store of value' (dat overigens nog steeds, of juist nu weer, DE monetaire asset is. Geen centrale bank ter wereld verkoopt het nog).quote:Dat in de vroegere geschiedenis goud monetair gebruikt werd was enkel mogelijk in een 'redelijk' stabiele samenleving. Voor die functie gebruiken we momenteel fiat geld... om die reden zie ik het systeem niet crashen... we kunnen simpelweg niet meer terug omdat er geen alternatief meer is.
Goud dankt zijn waarde juist mede aan het feit dat het geen economisch nut heeft! (ja, in de laatste eeuw heeft het wat nut gekregen in o.a. de halfgeleiderindustrie, maar industriële toepassingen zijn maar een heel klein deel van de vraag naar goud).quote:Op woensdag 16 november 2011 15:35 schreef malleable het volgende:
Stel je moet aan 'aliens' uitleggen wat er zo waardevol is aan goud, hoe doe je dat? Graan kun je eten, metaal kun je machines mee maken, olie kun je verbranden, een woning kun je in wonen, etc... Maar wat maakt goud zo bijzonder?
Fout, het is ook een oppotmiddel dat tot doel heeft om eerder verworven koopkracht naar de toekomst te behouden. Je oogst en spaart in zomer en herfst, en teert daarop in en investeert in winter en voorjaar. Je werkt en spaart zolang je in de kracht van je leven bent, je teert daarop in op je oude dag. Zo doen mensen dat al sinds ze uit te bomen klommen, en daarvoor hebben ze een duurzaam en betrouwbaar spaarmiddel nodig. Wanneer de koopkracht van geld en andere financiële assets door massale fraudes en wanpolitiek onder druk staat, zoals nu, wint een asset die niet vervalst of bijgedrukt kan worden aan vertrouwen en daarmee aan waarde.quote:Op woensdag 16 november 2011 17:12 schreef malleable het volgende:
Met geld kun je niets anders dan dingen kopen, geld is slechts een middel om transacties te faciliteren van andere goederen.
Ja, in zoverre dat de concensus over zo'n betaal- en oppotmiddel natuurlijk wel door fundamentals aangestuurd wordt. En die zijn momenteel negatief voor geld en positief voor goud. Zolang economische groei uitblijft en de schuldenberg dus steeds zwaarder op de waarde en zekerheid van geld drukt, zal dat niet anders worden.quote:De enige reden waarom mensen goud willen is omdat andere mensen goud willen. En daarmee is het net zo kwetsbaar voor vertrouwens crisis als fiat geld.
Kan je goud ook bijdrukken zoals geld en schuld?quote:Op woensdag 16 november 2011 17:12 schreef malleable het volgende:
Je kunt wel elke keer komen met de nadelen van fiat geld en het financiële systeem maar dat verklaart nog steeds niet waarom goud bijzonder is.
Noem het vertrouwen zo je wil. Die 'kwetsbaarheid' is er al 6.000 jaar. Ik kan nog steeds dingen krijgen voor het goud van 6.000 jaar geleden. Kan je van geld niet zeggen, laat staan schuld. Over bijzonder gesproken.quote:De enige reden waarom mensen goud willen is omdat andere mensen goud willen. En daarmee is het net zo kwetsbaar voor vertrouwens crisis als fiat geld.
Schelpen en kiezelstenen kun je ook niet bijdrukken. Toch wordt daar doorgaans niet in belegd.quote:Op woensdag 16 november 2011 18:35 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Kan je goud ook bijdrukken zoals geld en schuld?
Zou dat misschien kunnen zijn omdat ze voor het oprapen liggen?( @#$%! Wat doet zo'n reactie hierquote:Op woensdag 16 november 2011 19:40 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Schelpen en kiezelstenen kun je ook niet bijdrukken. Toch wordt daar doorgaans niet in belegd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |